خبر روز ۱۴۰۳/۰۴/۲۰

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
جلسه هماهنگی برگزاری «مراسم تحلیف رئیس‌جمهور» تشکیل شد
جلسه هماهنگی کمیته‌ بین‌الملل ستاد برگزاری مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری تشکیل شد. کمیته‌ بین‌الملل ستاد برگزاری مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری به ریاست علیرضا شریفی، معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی و با حضور مدیران وزارت خارجه و تشریفات نهاد ریاست‌جمهوری و نماینده‌ای از سوی رئیس‌جمهور منتخب تشکیل شد. در این جلسه هماهنگی برای دعوت مهمان‌های خارجی در سطوح عالی پارلمانی و بین‌المللی صورت گرفت. بنابر گفته علیرضا سلیمی، سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب در نیمه اول مردادماه و بعد از برگزاری مراسم تنفیذ خواهد بود. طبق قانون،‌ مراسم تحلیف رئیس‌جمهور پس از مراسم تنفیذ حکم رئیس‌جمهور از سوی مقام معظم رهبری و با حضور رئیس دیوان‌عالی کشور، اعضای شورای نگهبان قانون اساسی، رئیس قوه قضاییه و سایر مقامات کشوری و لشکری در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود و طی آن رئیس‌جمهور منتخب بر‌اساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد می‌کند که همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته است به کار گیرد و در پایان سوگندنامه را امضا می‌کند.
رونمایی از موشک‌های ضد‌زره نقطه‌ زن نیروی زمینی ارتش
فرمانده نیروی زمینی ارتش از رونمایی موشک‌های جدید ضد‌زره نقطه‌زن نیروی زمینی ارتش در آینده نزدیک خبر داد.امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش درباره توانمندی‌های این نیرو اظهار داشت: نیروی زمینی آماده‌تر و توانمندتر از گذشته است و تیپ‌های این نیرو در مرزها مستقر هستند تا امنیت پایدار را برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به ارمغان بیاوریم. امیر سرتیپ حیدری در ادامه درباره دستاوردهای جدید این نیرو گفت: در آینده نزدیک، موشک‌های ضد‌ زره نقطه‌زن جدید و همچنین تجهیزات جدید نیروی زمینی ارتش در حوزه ریزپرنده‌ها رونمایی می‌شوند. وی با اشاره به خودکفایی نزاجا خاطرنشان کرد: نیروی زمینی ارتش در تمامی ۲۳ رسته خود به خودکفایی کامل رسیده است.

 همشهری 
گمانه‌زنی درباره ابتلای جو بایدن به پارکینسون
سی‌ان‌ان نوشت: جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و کاندیدای حزب دمکرات در انتخابات ریاست‎جمهوری سال ۲۰۲۴ در حالی بر ادامه حضورش در رقابت‎ها تأکید دارد که پس از عملکرد فاجعه‎بارش در مناظره با دونالد ترامپ شائبه ابتلای او به بیماری پارکینسون بالا گرفته است.
حذف تصاویر نسل‎کشی غزه از فضای مجازی
مرکز غیردولتی فلسطینی «صدی سوشال» گزارش داده است که پلتفرم‌های شرکت «متا» در اقدامی جانبدارانه تصاویر و صحنه‌هایی از به‌آتش‌کشیدن چادرهای مردم غزه توسط نیروهای اسرائیلی در قتل‎عام اردوگاه النصیرات را حذف کرده‌اند.
گام جدید در روابط تهران – باکو
مسئولان از بازگشایی قریب‌الوقوع سفارت جمهوری ‌آذربایجان در تهران خبر می‌دهند. مجتبی دمیرچی‌لو، مدیرکل اوراسیای وزارت امور خارجه با بیان اینکه انتظار می‌رود بازگشایی سفارت جمهوری ‌آذربایجان در تهران ظرف ۱۵ تا ۲۰ روز آینده انجام شود، گفت: سفیر جدید ایران در باکو هنوز تعیین نشده ‌است.

 کیهان 
شلیک روزی ۵ هزار موشک به عمق سرزمین‌های اشغالی برای نابودی کامل زیرساخت‌های اسرائیل
روزنامه رأی‌الیوم در مطلبی با اشاره به حملات «کوبنده» و «بی سابقه» حزب‌الله لبنان علیه رژیم صهیونیستی نوشت: صهیونیست‌ها پیش‎‌بینی می‌کنند که حزب‌الله توان شلیک ۵هزار موشک در روز به سمت عمق اراضی اشغالی و نابودی زیرساخت‌های این رژیم و نیز توان هدف قرار دادن پایگاه‌های نظامی در شمال را دارد.
در گزارش «رای‌الیوم» همچنین آمده که روز یکشنبه (هفته جاری) برای رژیم اشغالگر بدترین روز بود زیرا برای اولین‌بار حزب‌الله ده‌ها موشک از انواع مختلف به سمت منطقه «الجلیل سفلی» در شمال فلسطین اشغالی شلیک کرد که برخی از آنها به نزدیکی شهر «ناصره» یعنی به شهرک‌ها و روستاهای صهیونیست‌نشین اطراف آن اصابت کرد. علاوه‌بر آن، موشک‌های حزب‌الله شهر «طبریا» در شمال فلسطین اشغالی را در تحولی مورد توجه در قواعد درگیری میان طرفین هدف قرار داد. طبق گزارش روزنامه صهیونیستی هاآرتص، برد حملات حزب‌الله به عمق ۴۰ کیلومتری در شمال فلسطین اشغالی رسید.
۱۰۰ هواپیما و هلیکوپتر در دولت سیزدهم به ناوگان هوائی افزوده شد
محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشور از اضافه شدن ۱۰۰ فروند هواپیما و هلیکوپتر به ناوگان هوائی کشور طی ۳۳ ماه دولت سیزدهم خبر داد.
فعالان فضای مجازی باید نکات اخلاقی، قانونی و شرعی را در اظهارنظر‌های خود رعایت کنند
اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضائیه ضمن تذکر به برخی فعالان فضای مجازی در عرصه انتخابات، اظهارداشت: در حال حاضر که انتخابات به اتمام رسیده است به کسانی که به گونه‌های مختلف و در طیف‌های مختلف در فضای مجازی فعال بودند، توصیه می‌شود که نکات اخلاقی، قانونی و شرعی را در اظهارنظر‌های خود رعایت کنند و اجازه ندهند که با ایجاد اختلاف و تفرقه‌افکنی موجبات خوشحالی دشمن فراهم شود. اگر تداوم رفتار مجرمانه بعضی از اقشار اعم از افرادی که در هر سمت و جایگاهی باشند را مشاهده کنیم حتما به وظیفه قانونی خود عمل خواهیم کرد.وی درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده کرسنت، گفت: این پرونده از سال‌های دور در قوه قضائیه تشکیل شده است و در دولت‌های مختلف برای کار کارشناسی در پرونده تقاضا‌های متعددی از قوه برای توقف رسیدگی برای تکمیل کارشناسی بود؛ یکی از دلایل طولانی شدن رسیدگی‌ها این بود که هر دولتی نظرات خاصی داشت و براساس آن نظرات درخواست داشت که موضوع پیگیری شود. سخنگوی دستگاه قضا افزود: با پیگیری‌هایی که انجام شده است برای تعدادی از افراد متهم در این پرونده رأی صادر شده و این آرا قطعی و اجرا شده و نسبت به برخی دیگر از افراد مفتوح است و متهمان احضار و تحقیقات لازم صورت گرفته است. هم اکنون مجددا با مراجع اجرائی و به‌ویژه وزارت نفت مکاتبات و استعلاماتی درباره بخشی که مفتوح است، صورت گرفته پس از حصول گزارش‌های تکمیلی مراجع اجرائی به ویژه وزارت نفت اقدامات مقتضی و نتایج تکمیلی اطلاع‌رسانی می‌شود.

 ایران 
افتتاح ساختمان سازمان ملی هوش مصنوعی از سوی مخبر
«سازمان ملی هوش مصنوعی» با حضور سرپرست ریاست جمهوری و معاون علمی رئیس‌جمهور سه‌شنبه، ۱۹ تیر افتتاح شد. نهم دی ماه ۱۴۰۲ بود که آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور شهید و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه «نهایی‌سازی و تصویب سند ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران» را ابلاغ کرد که بر اساس آن ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورا مأموریت یافت این سند را با همکاری وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی ذینفع و با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها تدوین کند. ۱۲ تیرماه سال‌جاری نیز محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری و شورای عالی انقلاب فرهنگی ماده واحده «تشکیل شورای ملی راهبری و تأسیس سازمان ملی هوش مصنوعی» مصوب جلسه ۹۰۱ مورخ ۲۹ خردادماه ۱۴۰۳ این شورا را برای اجرا ابلاغ کرد.
مدیر قوه مجریه تا روز تنفیذ، معاون اول است
هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه «مسئولیت شورای ۳ نفره قید شده در اصل ۱۳۱ قانون اساسی با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسید»، اعلام کرد: با توجه به اینکه بر اساس قانون انتخابات دوره ۴ ساله ریاست جمهوری از زمان تنفیذ حکم رئیس جمهوری توسط رهبر انقلاب آغاز می‌شود، تا روز تنفیذ معاون اول رئیس‌ جمهور مدیریت قوه مجریه را بر عهده دارد.
تودهنی پزشکیان به اسرائیل
پیام مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب به سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان مبنی بر استمرار پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران از مقاومت مردم منطقه در مقابل رژیم نامشروع صهیونیستی، به مذاق اسرائیلی‌ها اصلاً خوش نیامد.
منشه امیر روزنامه نگار و سردبیر رادیو اسرائیل در واکنش به این پیام مسعود پزشکیان بشدت عصبانی شد و گفت که هیچ تغییری ایجاد نشده است.
منشه امیر در صحبت‌هایش گفت: «پزشکیان چه عجله‌ای داشت که برای حسن نصرالله پیام بفرستد و بگوید که آقای نصرالله نگران نباش که من انتخاب شدم. سیاست‌های ما در حمایت از شما و دیگر گروههای نیابتی همانگونه که بوده ادامه خواهد یافت.
این پیام را آقای پزشکیان که هنوز مراسم تحلیفش را به جا نیاورده برای سرکرده یک گروه تروریستی فرستاد که الان سخت با اسرائیل درگیر است. نتیجه یک کلام است؛ هیچ تغییری ایجاد نشده و نخواهد شد.»

 وطن امروز 
ادامه تلاش نیروی دریایی برای بازگرداندن سهند به سطح آب
تلاش‌ها برای بازگرداندن تعادل ناوشکن سهند که چند روز پیش دچار حادثه شده بود، ادامه دارد. روز یکشنبه ناوشکن سهند که در حال تعمیر در اسکله‌ای در نزدیکی بندرعباس بود، به خاطر نفوذ آب به مخازن، تعادلش را از دست داد و دچار سانحه شد. به دلیل محدودیت عمق ساحل که حدود ۱۴ متر است، امکان غرق شدن این ناوشکن وجود ندارد و تلاش نیروی دریایی ارتش برای بازگشت سهند به حالت تعادل همچنان ادامه دارد.
رئیس قوه ‌قضائیه با رئیس‌جمهور منتخب دیدار کرد
حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای با حضور در دفتر مسعود پزشکیان، ضمن تبریک مجدد انتخاب پزشکیان از سوی مردم، گفت: وظیفه همه ما کارگزاران نظام اسلامی این است که با همدلی و هم‌افزایی و استفاده از همه استعدادها و ظرفیت‌ها، در راستای حل مسائل و تحقق انتظارات بحق مردم و آرمان‌های متعالی و عدالت‌خواهانه انقلاب اسلامی تلاش کنیم. رئیس قوه ‌قضائیه اظهار داشت: قوه ‌قضائیه در چارچوب پیاده‌سازی اهداف بیانیه گام دوم انقلاب، اجرای سیاست‌های کلی ابلاغی و در راستای هم‌گرایی قوا جهت گسترش عدالت اجتماعی آماده همکاری با دولت منتخب است. پزشکیان نیز در این دیدار ضمن تشکر از رئیس قوه‌ قضائیه بر عزم خود برای به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها و همکاری با سایر دست‌اندرکاران و کارگزاران نظام برای رسیدگی به مشکلات مردم و بهبود وضعیت اقتصاد کشور و نیز مبارزه جدی با فساد تأکید کرد.
انهدام تیم تروریستی توسط رزمندگان قرارگاه حمزه سیدالشهداء
روابط عمومی قرارگاه حمزه سیدالشهدا از انهدام تیم تروریستی توسط رزمندگان این قرارگاه در مرزهای شمال غرب کشور خبر داد. در این اطلاعیه آمده است: با رصد دقیق و اشراف اطلاعاتی رزمندگان قرارگاه حمزه سیدالشهدای نیروی زمینی سپاه بامداد سه‌شنبه یک تیم تروریستی ضد انقلاب قصد ورود به خاک جمهوری اسلامی ایران از مرزهای شمال غرب کشور را داشت که در کمین نیروهای این قرارگاه گرفتار شده و متلاشی شد. این اطلاعیه اضافه کرده است: در این درگیری تعدادی از اعضای این تیم تروریستی کشته و زخمی شده و تجهیزات آنان توسط رزمندگان اسلام ضبط شد.

 جوان 
اربعین جلوه‌ای از پیوندهای فرهنگی ایران و عراق است
السودانی، نخست وزیر عراق در تماس تلفنی با مسعود پزشکیان ضمن تبریک موفقیت وی در کسب اعتماد ملت ایران، برگزاری موفقیت‌آمیز و بدون مشکل انتخابات ریاست جمهوری به فاصله کمی از فقدان رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله رئیسی را ناشی از استحکام ارکان و پایه‌های نظام جمهوری اسلامی دانست و اظهار داشت: ما به تقویت و توسعه همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی فیمابین در دوره ریاست جمهوری جنابعالی بسیار خوش‌بین هستیم. رئیس‌جمهور منتخب ایران نیز در این گفت و گوی تلفنی ضمن قدردانی از تبریکات دولت و ملت عراق با بیان اینکه دو کشور همواره در بسیاری از زمینه‌ها یاریگر هم بوده و خواهند بود، بر اهمیت جایگاه عراق در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد. پزشکیان همچنین از مواضع هوشمندانه و عزتمندانه دولت عراق در قبال جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه و همچنین کمک به درمان مجروحان فلسطینی تشکر کرد. وی در ادامه مراسم اربعین حسینی را جلوه‌ای باشکوه از پیوند‌های عمیق فرهنگی و دینی میان دو ملت ایران و عراق توصیف کرد و با بیان اینکه ما همواره قدردان حمایت‌ها و میزبانی کریمانه دولت و ملت عراق از زائران ایرانی بوده و هستیم، تصریح کرد: امیدواریم امسال نیز با مساعدت و یاری دولت عراق، زائرین کشور ما در کنار زوار دیگر کشور‌ها بتوانند اربعین باشکوه دیگری رقم بزنند.
تکذیب انتصاب آیت‌الله صفایی‌بوشهری به‌عنوان امام جمعه مشهد
حجت‌الاسلام علی نوری سخنگوی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه اعلام کرد: انتشار شایعات دربارۀ انتصاب آیت‌الله صفایی‌بوشهری به‌عنوان نماینده ولی فقیه در خراسان‌رضوی و امام جمعه مشهد صحت ندارد. وی تأکید کرد: اخبار مربوط به انتصاب ائمه جمعه از سوی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه و رسانه‌های معتبر منتشر می‌شود.

 خراسان
حزب کارگر انگلیس عجله‌ای برای قرار دادن نام سپاه در فهرست تروریستی نخواهد داشت
گاردین گزارش داد که احتمالا، حزب کارگر این کشور که به تازگی پیروز انتخابات سراسری شده است، عجله‌ای برای قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست به اصلاح تروریستی این کشور نخواهد داشت و در عوض، طراحی دسته‌بندی جدیدی برای پرداختن به موضوع تروریسم دولتی را بررسی خواهد کرد.
افزایش تولید نفت ایران تا پایان امسال به ۴ میلیون بشکه در روز
وزارت نفت اعلام کرد: ظرفیت تولید نفت ایران تا پایان امسال به روزانه ۴ میلیون بشکه می‌رسد و دولت سیزدهم، ریل‌گذاری استمرار جهش تولید نفت ایران را انجام داده است تا رشد اقتصادی کشور که قرار است به ۸ درصد برسد، متوقف نشود. تولید نفت ایران در ابتدای دولت سیزدهم روزانه ۲.۱ میلیون بشکه بود که اکنون به روزانه ۳.۶ میلیون بشکه رسیده که نشان‌دهنده رشدی بیش از ۶۰ درصد است.
مردم مشخص می کنند مالیات در کدام پروژه عمرانی مصرف شود
بهزادی بخش دستیار مردمی‌سازی سازمان امور مالیاتی کشور درباره مصوبه اخیر هیئت وزیران درخصوص مصارف مالیات تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی دولت سیزدهم در آخرین اقدامش ترتیبی داده است که مودی مشمول تبصره ماده ۱۰۰ بتواند محل هزینه‌کرد مالیاتی را که پرداخت می‌کند، در طرح‌های عمرانی خودش تعیین کند.

 رسالت
حماس تا پنج سال آینده در غزه حضور دارد
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی بار دیگر با اظهارات خود درباره جنبش حماس و تأکید بر بقای آن در غزه طی پنج سال آینده، در محافل رژیم صهیونیستی جنجال به پا کرد و نخست‌وزیر این رژیم به شدت از او انتقاد کرد. شبکه ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم از «دنیل هاگاری» سخنگوی ارتش این رژیم بابت اظهاراتش درباره حماس انتقاد کرد.هاگاری در مصاحبه با شبکه ای‌بی‌سی آمریکا گفته بود، تل‌آویو برای جنگی طولانی مدت علیه حماس برنامه‌ریزی می‌کند و به اعتقاد او، حماس طی پنج سال آینده در نوار غزه باقی خواهد ماند.
به گزارش خبرگزاری «آناتولی»، نتانیاهو در پاسخ به این اظهارات مدعی شد: «برخی از اعضای حماس در کرانه باختری حضور دارند اما حماس در این منطقه حاکمیتی ندارد. همانگونه که برخی از نئونازی‌ها در آلمان وجود دارند اما آنها در این کشور حاکمیتی ندارند و اسرائیل حاکمیت حماس را نابود خواهد کرد و هرگز به آن اجازه نخواهد داد بار دیگر کنترل نوار غزه را به دست بگیرد و از آنجا اسرائیل را تهدید کند.»

 مردم سالاری 
نامه پزشکیان به مخبر در مورد عزل و نصب نیروها پیش از استقرار دولت جدید
مسعود پزشکیان رئیس جمهوری منتخب در نامه‌ای به محمد مخبر مدیر قوه مجریه تأکید کرد: در وزارتخانه‎‌ها و معاونت‌های ریاست‎ جمهوری از هرگونه عزل و نصب نیروی جدید خودداری گردد. در این نامه پزشکیان خطاب به مخبر آورده است: شایسته است دستور و مراقبت فرمایید که تا استقرار دولت چهاردهم به موارد ذیل عنایت شود: ۱- در هیچ یک از وزارتخانه‌ها و معاونت‌های ریاست جمهوری از جمله در شرکت‌های تابعه یا وابسته به دستگاه‌های یادشده، جز انجام امور متعارف و پرداخت‌های جاری، از عقد و یا عملیاتی کردن قراردادهای جدید با ایجاد هرگونه تعهد به هر شکل (از جمله صدور احکام اداری و تعهدآور) و همچنین عزل و نصب افراد و هر نوع استخدام و یا بکارگیری نیروی جدید به هر شکل خودداری شود. در موارد اجتناب ناپذیر، انجام این امور با کسب مجوز کتبی از جنابعالی بلامانع خواهد بود. ۲- مصوبات هیأت وزیران سیزدهم که دارای بار مالی و یا آثار مالی بوده و تاکنون ابلاغ نشده، پس از هماهنگی با اینجانب ابلاغ شود.
تأکید سفیر روسیه بر گسترش روابط با ایران
«الکسی ددوف» سفیر روسیه در تهران اظهار داشت: مسکو انتظار دارد که همکاری سازنده با ایران، در تمامی مسیرها همچنان توسعه یابد و ما برای این موضوع آمادگی کامل داریم. الکسی ددوف در مصاحبه با خبرگزاری «تاس» گفت: موفقیت این انتخابات را به مردم و رهبری جمهوری اسلامی تبریک می‌گوییم. این دیپلمات روس با بیان اینکه «انتظار داریم که تحت کابینه جدید، همکاری سازنده روسیه و ایران در تمامی مسیرها به رشد خود ادامه دهد»، اعلام کرد که طرف روسی برای این امر به طور کامل آماده است.

 قدس 
انتشار تصاویر جدید «هدهد» پیش از سخنرانی نصرالله
یک روز پیش از سخنرانی نصرالله، حزب‌الله لبنان بخش دوم از تصاویری را پخش کرد که پهپاد هدهد از پایگاه‌های جاسوسی، مقرهای فرماندهی و مراکز نظامی رژیم صهیونیستی در جولان اشغالی و شمال فلسطین اشغالی گرفته است. یکی از شاهکارهای تازه «هدهد» تصویربرداری از مرکز وابسته به شرکت نظامی «رافائل» و پایگاه‌های اطلاعاتی ارتش اشغالگر بود.
اقدام سؤال‌برانگیز طالبان در جمع‌آوری نمادهای حسینی
منابع محلی در غرب کابل و همچنین ولایت هرات از جمع‌آوری پرچم‌های عزاداری امام حسین – علیه السلام – ، نمادهای سیاه‌پوش و سقاخانه‌ها در برخی از مناطق از سوی حکومت طالبان خبر می‌دهند. مسئولان امنیتی ولایت کابل ضمن تأیید این موضوع می‌گویند این اقدام طبق توافق کمیسیون فرهنگی حکومت با علمای اهل تشیع صورت گرفته است.

 ابتکار 
دوران فیلترینگ گذشته است
عزت‌الله ضرغامی در حساب شخصی خود در ایکس نوشت:
دوران فیلترینگ گذشته است. چندسالی است که عملا فیلترینگ نداریم ولی بازارفیلترشکن و کاسبان آن سکه است. قاعدتا باید دستور اولین جلسه ی شورای عالی فضای مجازی، بررسی این وعده‌ی مهم پزشکیان باشد.
نتانیاهو کنترل همه امور را از دست داده است
رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی تأکید کرد که «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر این رژیم کنترل همه امور از جمله دولت خود را از دست داده است. لاپید افزود: «نتانیاهو کنترل همه امور از جمله نظام سیاسی، جنگ، روابط خارجی و حتی تسلط بر دولت خود را از دست داده است».

 اطلاعات 
شهادت محافظ سابق سید حسن نصرالله
منابع رسانه ای از شهادت یکی از محافظان سابق سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در حمله هوایی ارتش رژیم صهیونیستی خبر دادند. براساس گزارش ها، حاج «امین قرنبش» ملقب به «ابوالفضل» از اهالی شهرک «زوطر الشرقیه» در جنوب لبنان، در حمله هوایی روز گذشته ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسید. شبکه المیادین ساعتی پیشتر گزارش داده بود که یک خودرو در پی حمله پهپادی رژیم صهیونیستی در جاده دمشق – بیروت در نزدیکی ایست بازرسی الصبوره، هدف قرار گرفت. شبکه الجزیره نیز اعلام کرده بود که یک نفر در این حمله به شهادت رسیده است.

 شهروند
ابتکار ایران در ژنو با معرفی صهیونیسم به عنوان مظهر نژادپرستی
بحرینی، سفیر و نماینده دائم ایران در ژنو، در نشست شورای حقوق بشر که با حضور گزارشگر ویژه نژادپرستی برگزار شد، به نمایندگی از تعدادی کشورهای اسلامی و برخی کشورهای مستقل بیانیه مشترکی را با محوریت ضرورت احیای قطعنامه ۳۳۷۹ مجمع عمومی سازمان ملل در راستای شناسایی صهیونیسم به عنوان یکی از اشکال نژادپرستی قرائت کرد.در این بیانیه مشترک همچنین با اشاره به گزارش سال ۲۰۱۷ کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای غرب آسیا (یونسکوا)، اسرائیل به عنوان «رژیم آپارتاید» در برابر فلسطینیان شناسایی و تصریح شده است که ممنوعیت تبعیض نژادی و آپارتاید یک قاعده آمره در حقوق بین الملل بوده و همچنین نقض آشکار اهداف و اصول منشور ملل متحد است. در این بیانیه مشترک از جامعه بین‌المللی خواسته شده است تا اقدام قاطع علیه نهادهای اسرائیلی مرتکب جنایت علیه بشریت انجام دهد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

دادگاه، تاریخ محاکمه نتانیاهو را اعلام کرد
تسنیم/ روزنامه عبری زبان یسرائیل هیوم اعلام کرد، براساس حکم قاضی دادگاه رسیدگی به پرونده‌های فساد بنیامین نتانیاهو نخست وزیر، او باید روز ۲ دسامبر در دادگاه حضور یافته و در مورد این پرونده شهادت خود را ارائه کند. این حکم در حالی از سوی قاضی صادر شد که وکلای مدافع وی خواهان تعویق جلسه دادگاه به بعد از مارس ۲۰۲۵ (فروردین سال آینده) شده بودند. وکلای مدافع نتانیاهو به بهانه اوضاع جنگی خواهان تعویق محاکمه وی شدند اما قاضی دادگاه حاضر به پذیرش این خواسته آنها نشد و اعلام کرد نتانیاهو باید در موعد مذکور در دادگاه حاضر شود.

حمله نیروهای مسلح یمن به کشتی‌های آمریکا و اسرائیل
تسنیم/ سخنگوی نیروهای مسلح یمن از ۳ عملیات پهپادی و موشکی در دریای عرب و خلیج عدن علیه دو کشتی آمریکایی و یک کشی اسرائیلی خبر داد. یحیی سریع گفت که در اولین عملیات، کشتی آمریکایی «Maersk Sentosa» در دریای مکران با موشک‌های کروز و بالستیک مورد اصابت قرار گرفت. در عملیات دوم نیز کشتی «Marthopolis» با چند پهپاد در دریای مکران مورد هدف قرار گرفت، این کشتی هشدارهای نیروهای مسلح یمن برای عدم حرکت به سمت بنادر رژیم صهیونیستی را نادیده گرفته بود. به گفته یحیی سریع در سومین عملیات نیز کشتی اسرائیلی « MSC Patnaree» در خلیج عدن با تعدادی پهپاد مورد اصابت قرار گرفت.در این راستا سازمان تجارت دریایی انگلیس اعلام کرد که گزارشی از وقوع حادثه امنیتی در ۱۸۰ مایل دریایی واقع در شرق بندر نشطون در یمن دریافت کرده است.

نصرالله: ارتش اسرائیل بی‌اخلاق است
تسنیم/ دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی خود در شب چهارم محرم در حسینیه سیدالشهداء بیروت، گفت که جبهه حمایت نظامی از غزه در لبنان، عراق و یمن پشتیبانی سیاسی در سوریه و ایران، یک تصویر فرح بخش را در مقابل مواضع ناراحت‌کننده جهان اسلام و جهان عرب به نمایش می‌گذارد.سید حسن نصرالله در ادامه گفت: «هفته‌ها است که هیچ کمکی وارد غزه نشده و این منطقه با خطر شیوع گرسنگی، وبا و بیماری‌ها مواجه است آیا جایز است که این شرایط در غزه ادامه یابد؟ او همچنین با اشاره به جنایات بی شمار اشغالگران در غزه و کشتار زنان و کودکان و سالمندان تأکید کرد که ارتش اسرائیل بی اخلاق‌ترین ارتش دنیا است و حقیقت آن در حال بروز و ظهور است.

آنکارا: اسرائیل به دنبال نابودی تمام فلسطینی‌هاست
فارس/ وزارت خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای، جنایت رژیم صهیونیستی در حمله به مدارس خان‌یونس را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: «کشتار ده‌ها غیرنظامی بی‌گناه توسط اسرائیل در مدرسه‌ای که فلسطینی‌ها به آن در شهر خان یونس غزه پناه برده‌اند را محکوم می‌کنیم».به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، آنکارا توضیح داد: «هدف قرار دادن ۴ مدرسه در خان‌یونس در چهار روز گذشته، مدرکی است که نشان می‌دهد اسرائیل قصد دارد مردم فلسطین را نابود کند».در این بیانیه تاکید شده است: «حملات اخیر به مدارس در نوار غزه نشان می‌دهد که دولت نتانیاهو قصد دارد مذاکرات آتش‌بس را تضعیف کند».

تمام غیرنظامیان در غزه نیازمند حمایت هستند
فارس/ سخنگوی دبیر کل سازمان ملل تاکید کرد که تمام غیرنظامیان در غزه نیازمند حمایت هستند. وی گفت: «تلاش‌های وارد کردن سوخت به غزه ادامه دارد اما در معرض تاخیر است».دوجاریک اضافه کرد: «درگیری‌ها در نزدیکی خط آبی باعث آواره شدن هزاران نفر در جنوب لبنان و شمال اسرائیل شده است». از سوی دیگر «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن روز سه‌شنبه از کارشکنی رژیم صهیونیستی در مسیر وارد شدن کمک‌های بشردوستانه به باریکه غزه به شدت انتقاد کرد.وی گفت: «بدون موضع قاطعانه از سوی جامعه بین‌المللی که اسرائیل را وادار به واردن کردن کمک‌ها به غزه کند، با فاجعه انسانی بزرگتر از چیزی که در حال حاضر شاهد آن هستیم، مواجه خواهیم شد».

برپایی کشور مستقل فلسطین اولویت‌ عربستان
فارس/ «فیصل بن فرحان»، وزیر خارجه عربستان اعلام کرد جنگ کنونی در نوار غزه موید لزوم حل و فصل مساله فلسطین است. بن‌فرحان با تاکید مجدد بر موضع عربستان در قبال مساله فلسطین، گفت: برپایی کشور مستقل و دارای حق حاکمیت فلسطین از اولویت‌های ما به شمار می‌رود.وی با اشاره به اینکه لازم است قوانین نظام بین‌الملل به مقابله با «هرج و مرج سیاسی» بپردازند گفت: جنگ در نواز غره باید متوقف شودِ؛ بدون وجود کشور فلسطین، امنیتی در منطقه نخواهد بود.رئیس دستگاه دیپلماسی عربستان تاکید کرد: جامعه جهانی متفق القول است که راهکار تحقق ثبات در منطقه، برپایی کشور فلسطین است.

حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر اشغالی «حیفا»
فارس/ مقاومت اسلامی عراق خبر داد که در ادامه کمک به مردم غزه و پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی، یک هدف مهم را در بندر اشغالی «حیفا» واقع در فلسطین اشغالی هدف قرار داده‌اند.مقاومت عراق با بیان اینکه این حمله با پهپاد انجام شده است، تأکید کرد که همچنان به حملات خود به مواضع صهیونیست‌ها ادامه خواهد داد.

واشنگتن: ایران دنبال حمایت مالی از معترضان آمریکایی است
باشگاه خبرنگاران/ رئیس اداره اطلاعات ملی آمریکا که مسئول جامعه اطلاعاتی این کشور محسوب می‌شود در بیانیه‌ای درباره آنچه افزایش تلاش‌های ایران برای تضعیف اعتماد به «نهادهای دموکراتیک» ایالات متحده خوانده شده هشدار داده است. «آوریل هاینس» در این بیانیه از شهروندان آمریکایی خواسته «هوشیار» باشند. در این بیانیه آمده است: «ایران در زمینه تلاش‌ها برای نفوذ خارجی به نحو فزاینده‌ای ستیزه‌جویانه عمل می‌کند و در تلاش برای ایجاد اختلاف و تضعیف اعتماد به نهادهای دموکراتیک ما است». وی در این بیانیه مدعی شده «کنشگران حکومت ایران» در هفته‌های گذشته به دنبال بهره‌برداری از تظاهرات‌ها در آمریکا علیه جنگ در غزه بوده‌اند. او همچنین مدعی شده است: «شاهد بوده‌ایم عده‌ای از کنشگران مرتبط با حکومت ایران که خودشان را فعالان فضای مجازی جا زده‌اند به دنبال تحریک به تظاهرات و حتی ارائه حمایت‌های مالی از تظاهرات‌کنندگان بوده‌اند.

سعودی‌ها گروه ۷ را تهدید کردند
ایسنا/ آمریکا و بریتانیا برای مصادره کامل حدود ۲۸۰ میلیارد دلار از منابع مالی روسیه که غرب در سال ۲۰۲۲ به دلیل درگیری اوکراین مسدود کرده بود، فشار آورده بودند. اتحادیه اروپا، جایی که بیشتر دارایی‌های مصادره شده در آن نگهداری می‌شود، مایل نبود یورو به دلیل واکنش‌های احتمالی به خطر بیفتد. بلومبرگ گزارش داد که عربستان «به طور خصوصی» اشاره کرد که ممکن است برخی از دارایی‌های بدهی اتحادیه اروپا را در صورت اجرای برنامه‌های مصادره گروه ۷ بفروشد. یکی از منابع ناشناس این رسانه، پیام وزارت دارایی عربستان را «تهدید پنهان» توصیف کرد، در حالی که ۲ نفر دیگر گفتند که ریاض به طور خاص به بدهی خزانه‌داری فرانسه اشاره کرده است. این امر احتمالا بر گروه هفت تأثیر گذاشت تا از تصاحب وجوه مسدود شده روسیه خودداری کرده و در عوض سود حاصل از آنها را به وام به کی‌یف تبدیل کند. مسکو این اقدام را غیرقانونی خوانده و مدودف، رئیس‌جمهور سابق روسیه گفت که این می‌تواند به‌عنوان عاملی برای جنگ تفسیر شود.

وعده‌های تسلیحاتی جدید ناتو به اوکراین
ایسنا/ کشورهای عضو ناتو اعلام کردند، در پاسخ به درخواست‌های کی‌یف برای کمک به دفع حملات هوایی مداوم روسیه، پنج سامانه دفاع هوایی راهبردی دیگر را در اختیار اوکراین قرار خواهند داد. بر اساس بیانیه امضا شده توسط چندین عضو ناتو و اوکراین، ایالات متحده، آلمان و رومانی هر کدام یک آتشبار جدید پاتریوت به کی‌یف اهدا خواهند کرد، در حالی که هلند و سایر شرکا قطعاتی را برای «فعال کردن یک آتشبار پاتریوت دیگر» تامین خواهند کرد. ایتالیا متعهد شده است که سیستم SAMP-T جدیدی را ارائه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *