خبر روز ۱۴۰۳/۰۴/۱۹

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
دولت در برگزاری انتخابات بی‌طرفی را به‌طور کامل رعایت کرد
مخبر سرپرست ریاست‌جمهوری در گفت‌و‌گو با رسانه KHAMENEI.IR، اظهارکرد: رهبر انقلاب یک نکته‌ شرعی‌ای دارند که بسیار جدی است؛ آقا می‌فرمایند رأی مردم حق‌الناس است. بنابراین دولت و برگزارکننده‌ انتخابات باید از این حق‌الناس به تمام و کمال مراقبت و صیانت کند. تحقق این امر جز با بی‌طرفی، شدنی نیست. اولا مجموعه‌ دولت – حالا ممکن است افرادی در دولت مثل همه بالاخره نظراتی داشته باشند – در انجام برگزاری انتخابات انصافا این بی‌طرفی را با تمام و کمال رعایت کردند. ثانیا امکانات وسیعی برای نظارت دیده شد. یک سازوکار و دستگاه‌های رسمی مثل شورای نگهبان، ناظرین خود کاندیداها و دستگاه‌های مختلف وجود دارد. اما به موازاتش یک شبکه‌ مردمی دیگری هم در این کار نظارت می‌کرد که اتفاقی نیفتد و همین باعث شد الحمدلله انتخابات بدون هیچ‌گونه خللی برگزار شود و تا امروز کسی متعرض انتخابات و مدعی وقوع تخلف در برگزاری آن نشده است.
نجات صنعت خودرو از قیمت‌گذاری دستوری
علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: باید صنعت خودرو را ازقیمت‌گذاری دستوری نجات داده وازآن حمایت کنیم.معتقد نیستم خودروسازان ما خوب هستند همچنین معتقد نیستم خیلی هم بد هستند، اما انتظار داریم به سمت تولید خودرو‌های روز و آینده حرکت کنیم.

 همشهری
حمایت بی‌تردید ایران از ملت لبنان
کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: وزارت امور خارجه، مانند قبل، همه ظرفیت خود را برای کمک به رئیس‌جمهور منتخب و تحقق منافع ملی به کار خواهد بست.
از ایرانیان خارج از کشور که با وجود برخی مشکلات در انتخابات شرکت کردند، قدردانی می‌کنیم.
مبتنی بر رویکرد دولت سیزدهم در سیاست همسایه‌محوری و چندجانبه‌گرایی و استفاده از نهادها و سازوکارهای چندجانبه، دستاوردهای چشمگیری را شاهد بودیم.
اینکه روسیه در روند عضویت ایران در «بریکس» اختلال ایجاد کرده ‌است را نه شنیده‌ام و نه تأیید می‌کنم.
ایران دفاع از لبنان را برای خود اصل می‌داند و در حمایت از لبنان در زمان مقتضی هیچ تردیدی به خود راه نمی‌دهد.
کانال‌های دیپلماتیک میان ایران و آمریکا به روش‌های گوناگونی باز است و گفت‌وگوهای غیرمستقیم نیز انجام شده ‌است.
روابط با چین به‌عنوان یکی از کشورهای مهم جهان ادامه پیدا خواهد کرد.
شهادت یک کودک فلسطینی بر اثر سوءتغذیه
منابع پزشکی اعلام کرده‌اند یک کودک ۶ ساله فلسطینی بر اثر سوءتغذیه در دیر البلح در مرکز نوار غزه به شهادت رسیده است. این کودک فلسطینی به‌خاطر سوء تغذیه شدید و وخامت حالش در بیمارستان شهدای الاقصی بستری بود.
همبستگی ۲۰۰ راننده تاکسی در اسپانیا با غزه
حدود ۲۰۰ راننده تاکسی در بارسلونا در شرق اسپانیا در اعتراض به نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه تظاهرات برگزار و با خودروهای خود به‌صورت کاروانی آرام در مرکز شهر حرکت کردند. رانندگان تاکسی در این تظاهرات با افراشتن پرچم فلسطین و بوق ممتد، توجه مردم را به بحران غزه جلب کردند.

 کیهان 
حمایت از مقاومت با قدرت تداوم خواهد داشت
مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب در پیامی خطاب به دبیرکل حزب‌الله لبنان نوشت: با سلام و با تشکر فراوان، پیام ارزشمند و محبت‌آمیز جنابعالی در پی انتخاب اینجانب به عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران را دریافت کردم.
در ادامه این پیام آمده است: جمهوری اسلامی ایران همواره پشتیبان مقاومت مردم منطقه در مقابل رژیم نامشروع صهیونیستی بوده است. حمایت از مقاومت ریشه در سیاست‌های اصولی نظام جمهوری اسلامی ایران، آرمان‌های امام راحل (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری دام‌ظله العالی داشته و با قدرت تداوم خواهد داشت. رئیس‌جمهور منتخب تأکید کرد: اطمینان دارم جنبش‌های مقاومت در منطقه اجازه نخواهند داد این رژیم به سیاست‌های جنگ‌افروزانه و جنایتکارانه خود علیه مردم مظلوم فلسطین و دیگر ملت‌های منطقه ادامه دهد. پزشکیان در این پیام آورده است: از دعاهای خالصانه جنابعالی برای اینجانب سپاسگزارم و از خداوند متعال برای جنابعالی مزید عزت و سرافرازی، برای مردم لبنان سعادت و پیشرفت و برای مجاهدین قهرمان مقاومت نصرت الهی مسالت می‌کنم.
بایدن شرایط پیروزی در انتخابات را ندارد
یک مقام ارشد کاخ‌سفید- ضمن تأکید بر این که نباید نامش فاش شود- در گفت‌و‌گو با نیویورک‌تایمز، گفت که بایدن روزبه‌روز نشانه‌های بیشتری از پیری را بروز می‌دهد. در حالی که صدای دموکرات‌ها به تدریج برای کناره‌گیری جو بایدن رئیس‌جمهور ۸۰ ساله آمریکا از کارزار رقابت‌ها بلند‌تر می‌شود، این مقام ارشد کاخ‌سفید نیز به جمع مخالفان بایدن پیوست و گفت: «رئیس‌جمهور بایدن نباید برای پیروزی دوباره‌اش تلاش کند، او ابزار لازم برای ورود به رقابت‌های قوی انتخاباتی و شکست ترامپ را ندارد.»

 ایران 
پایگاه فضایی چابهار به نام شهید رئیسی نامگذاری شد
ششمین جلسه شورای عالی فضایی طی هفته‌های گذشته به ریاست محمد مخبر برگزار و طی آن مقرر شد، در صورت موافقت رهبر معظم انقلاب، مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار (معادل حداقل ۲۰ همت) به منظور توسعه صنعت فضایی و تحقق برنامه فعالان این حوزه، از محل منابع صندوق توسعه ملی اختصاص یابد. این پیشنهاد را سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به صورت مشترک داده‌اند. در این جلسه همچنین مصوب شد تا پایگاه فضایی چابهار به نام پایگاه ملی فضایی شهید آیت‌الله رئیسی نامگذاری شود.

 وطن امروز
گفت‌وگوی تلفنی پوتین و پزشکیان درباره مناسبات تهران – مسکو
دفتر ریاست‌جمهوری روسیه (کرملین) گزارش داد ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور در تماس تلفنی با مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب ایران درباره توسعه مناسبات تهران – مسکو گفت‌وگو کرد. پوتین که پیش از این روز شنبه با ارسال پیام تبریکی، انتخاب پزشکیان به ریاست‌جمهوری ایران را تبریک گفته بود، دیروز دوشنبه ۱۸ تیر در این تماس تلفنی نیز مجددا این پیروزی را به وی تبریک گفت. رئیس‌جمهوری روسیه همچنین برای پزشکیان در مسؤولیت ریاست‌جمهوری اسلامی ایران آرزوی موفقیت کرد. بنا بر این گزارش، طرفین در این تماس تلفنی با ابراز خرسندی از سطح بالای روابط حسن همجواری روسیه و ایران، بر آمادگی خود برای همکاری نزدیک برای توسعه بیشتر همکاری‌های دوجانبه سودمند در زمینه‌های مختلف تأکید کردند. پوتین و پزشکیان همچنین درباره برنامه تماس‌های کاری آتی در سال جاری میلادی توافق کردند.
حاشیه‌سازی معصومه ابتکار این بار علیه خانواده رئیس‌جمهور منتخب
وزیر سابق ارتباطات به اظهارات معصومه ابتکار که گفته بود بهتر است زهرا پزشکیان مسؤولیت دختر اول را بپذیرد، واکنش نشان داد. محمدجواد آذری‌جهرمی نوشت: مردم پزشکیان را انتخاب کردند تا بساط «اول» شناختن‌ها را برچینند. آذری‌جهرمی که عضو ستاد انتخاباتی پزشکیان بود، در پاسخ به توئیت معصومه ابتکار در صفحه ایکس خود نوشت: مردم پزشکیان را انتخاب کردند تا بساط «اول»‌شناختن‌ها را برچینند. همه دختران ایران «دختر اول» خواهند بود. برتری نزد خدا به تقوای بیشتر است. معصومه ابتکار در توئیتی نوشته بود: «خوب است زهرا پزشکیان عنوان و مسؤولیت «دختر اول» را بپذیرند!» توئیت ابتکار واکنش‌های بسیاری را در فضای مجازی در پی داشت.

 جوان 
اکنون فصل همدلی و وفاق بیشتر است
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه با اشاره به برگزاری مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم و مشخص شدن رئیس‌جمهور منتخب با آرای ملت، گفت: لازم می‌دانم مجدداً از مردم گران‌قدر ایران اسلامی که با شور و شعف و احساس مسئولیت بیشتر در مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم شرکت کردند و به ندای رهبری معظم انقلاب پاسخ گفتند قدردانی و تشکر کنم و از همه دست‌اندرکاران اجرایی، نظارتی، قضایی، امنیتی، نظامی و انتظامی که بعد از حادثه جانکاه شهادت رئیس‌جمهور محبوب، بلافاصله مقدمات برگزاری انتخابات را در موعد مقرر و بدون تأخیر فراهم آوردند و نتیجتاً انتخاباتی آرام و امن و سالم را برگزار کردند، قدردانی به عمل آورم. رئیس قوه قضائیه با اشاره به مشخص شدن رئیس‌جمهور منتخب با آرای ملت، اظهار کرد: اکنون فصل همدلی و وفاق بیشتر است. حالا وظیفه و مسئولیت خطیر و سنگینی بر دوش همه ما به ویژه رئیس‌جمهور منتخب است و همه ما وظیفه داریم او را در شئون مختلف یاری رسانیم.

 خراسان 
۶۵ هزار تومان؛ هزینه صدور گذرنامه زیارتی
سخنگوی پلیس با اشاره به محرم و صفر و حضور خیل عاشقان اباعبدالله الحسین – علیه السلام – در عراق و کربلا، درباره فرایند دریافت گذرنامه اظهار کرد: مانند سال گذشته این روند به سرعت و در کمترین زمان ممکن انجام خواهد شد و افرادی که از سال گذشته گذرنامه زیارتی (آبی رنگ) دارند تا ۵ سال اعتبار دارد و بدون نیاز به هیچ اقدام خاصی می‌توانند برای سفر اربعین از آن استفاده کنند. سردار منتظر المهدی تصریح کرد: کسانی ‌که اعتبار گذرنامه عادی (قرمزرنگ) آنان تمام شده است و یا افرادی که می‌خواهند گذرنامه زیارتی جدید بگیرند هم می‌توانند از طریق سامانه‌های مجازی و برنامه کاربردی «پلیس من» بخش گذرنامه را انتخاب و بدون نیاز به مراجعه حضوری درخواست خود را ثبت کنند که در اولین فرصت، گذرنامه زیارتی با نازل ترین قیمت (حدود ۶۵ هزار تومان) و کمترین زمان ممکن حدود ۷۲ ساعت به در منزل آن ها ارسال خواهد شد.
لایحه موافقت نامه همکاری‌های راهبردی ایران و سوریه
سرپرست ریاست جمهوری لایحه موافقت نامه همکاری‌های راهبردی و بلندمدت اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه را به مجلس فرستاد.این لایحه به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی به عنوان رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سوریه در جلسه ۲۷ خرداد سال جاری در هیئت دولت به تصویب رسیده بود.
۳.۵ برابر شدن درآمدهای نفتی ایران در دولت سیزدهم
آمارهای بین المللی نشان می دهد که فروش نفت ایران در دولت سیزدهم با افزایش ۲۰۰ درصدی به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است. به موازات این رشد صادرات، ارزش صادراتی نفت و میعانات گازی نیز به ۳۶ میلیارد دلار در سال رسیده که بالاترین میزان خود لااقل از سال ۹۸ است.
کاهش تورم تولید کننده به کانال ۲۰ درصد پس از ۵/۵ سال
معاون سیاست گذاری پولی بانک مرکزی از بازگشت نرخ تورم سالانه شاخص بهای تولیدکننده به کانال ۲۰ درصد پس از ۶۷ ماه خبر داد و گفت: نرخ رشد پایه پولی نیز از ۴۵ درصد ابتدای سال گذشته به ۲۱.۱ درصد در اردیبهشت ۱۴۰۳ کاهش یافت؛ نرخ رشد نقدینگی هم با ۷.۶ درصد کاهش به ۲۵.۶ درصد در اردیبهشت ۱۴۰۳ رسید. دکتر محمد شیریجیان گفت: نرخ تورم نقطه به نقطه شاخص بهای مصرف‌کننده در خرداد امسال نسبت به فروردین ماه سال ۱۴۰۲ بر اساس اطلاعات بانک مرکزی به میزان ۲۶.۴ درصد کاهش یافت و نرخ تورم سالانه این شاخص هم کاهش ۱۳.۶ درصدی را تجربه کرد.

 مردم سالاری
تجهیز ارتش ایران به موشک‌های دور زن با برد ۲۰۰ کیلومتر
فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: امروز موشک‌های هوانیروز موشک‌هایی از نوع دور زن با برد ۲۰۰ کیلومتر هستند و هوانیروز امروز در حالی به موشک راهبردی با برد ۲۰۰ کیلومتری مجهز شده است که در زمان دفاع مقدس برد موشک ما، ۳ کیلومتر بود که نشانه تفاوت گسترده نسبت به گذشته است. امیر حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش در حاشیه برگزاری اولین کنگره شهدای هوانیروز ارتش با اشاره به اینکه امروز یاد ۲۷۰ شهید خلبانان هوانیروز را گرامی می‌داریم، گفت: آئین امروز گرامیداشت شهدایی که هوانیروز نورانی و قدرتمندی را به یادگار برای ما گذاشتند و امروز خلبانان جوان ما با نگاه به تمثال مبارک شهدا و با نگاه به سیره شهدا کمر همت بستند که این راه نورانی را با صلابت ادامه دهند.
وی ادامه داد: همه ما خودمان را خادمان خانواده شهدا می‌دانیم و گرامی داشت یاد شهدا می‌تواند ما را به طرف اهدافمان راهنمایی کند. ما در این همایش‌ها باید سیره شهدا را الگوسازی کنیم برای نسل آینده که بتوانند شهدا زندگی‌شان را ادامه دهند. امیر حیدری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هوانیروز امروز نسبت به هوانیروز دوران دفاع مقدس چه تفاوت‌هایی دارد، گفت: هوانیروز در دفاع مقدس سابقه نورانی دارد، اما مانند هر جنگ افزار و تسلیحاتی باید به روز شود.
مخبر قانون برنامه هفتم توسعه را ابلاغ کرد
مخبر مدیر قوه مجریه قانون برنامه ۵ ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران را برای اجرا به سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ کرد. این قانون در جلسه علنی سه شنبه اول خرداد ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی تصویب و در جلسه ۲ تیرماه ۱۴۰۳ مجمع تشخیص مصلحت نظام تأیید شده بود؛ رئیس مجلس نیز در تاریخ ۱۲ تیرماه این قانون را به دولت ارسال کرده بود. قانون برنامه ۵ ساله هفتم پیشرفت مشتمل بر ۱۲۰ ماده است.

 قدس
«دورسازی» رویکردی جدید و کاربردی در پدافند ارتش
امیر سرتیپ «علیرضا صباحی‌فرد» فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش در دیدار با کارکنان عملیاتی، فنی و آمادی این نیرو در ستاد «نپاجا»، با تأکید بر ضرورت تقویت پوشش پدافندی در جغرافیای متنوع ایران پهناور اظهار کرد: طراحی و توسعه سامانه سلاح‌ها و تجهیزات پدافندی از جمله اولویت‌های اصلی این نیرو در سال ۱۴۰۳ است که در این راستا باید از تمامی ظرفیت‌های نیرو‌های مسلح، نخبگان دانشگاه‌های مرتبط با علوم پدافندی، شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین کشور‌های هم‌پیمان استفاده شود.
امیر سرتیپ صباحی‌فرد افزود: دستاورد‌ها و توانمندی‌های پدافند هوایی که با وجود اعمال تحریم‌های ناجوانمردانه صورت‌گرفته، همواره در حال رشد و پیشرفت است و ما‌امیدواریم با رفع تحریم‌ها و تبادل دانش فنی و نظامی بتوانیم تجربه‌های علمی و فنی اندوخته خود را با سایر کشور‌ها به اشتراک بگذاریم.فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با تأکید بر ضرورت شناسایی تهدیدات علیه سامانه‌های پدافندی و نقاط حساس، از رویکرد جدی این نیرو در دورسازی سامانه‌های جمع‌آوری اطلاعات در نیروی پدافند هوایی به‌منظور صرفه‌جویی در نیروی انسانی و انتقال مطلوب اطلاعات خبر داد. وی ادامه داد: با صرفه‌جویی در نیروی انسانی، ارتقای سامانه‌های به‌روز پدافندی به‌ویژه در نقاط سخت‌گذر و همچنین آموزش صحیح و استفاده از تجربه پیشکسوتان عرصه پدافندی، شاهد موفقیت‌های چشمگیری در این حوزه خواهیم بود.
مهلت چهار روزه به بایدن برای کناره‌گیری از انتخابات
وبگاه آکسیوس گزارش کرد مقامات ارشد حزب دموکرات‌ امیدوار هستند جو بایدن را راضی کنند تا جمعه از ادامه رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا کنار بکشد. پس از مناظره فاجعه‌آمیز گذشته، با توجه به سن بالا و نداشتن تمرکز، حامیان مالی بزرگ حزب دموکرات در خصوص توانایی بایدن برای شکست ترامپ تردید دارند.
حمایت از طرح دوازده ماده‌ای چین برای جنگ اوکراین
ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان که پس از سفر به اوکراین و روسیه حالا راهی چین شده، در جریان دیدار با شی جین‌پینگ، رئیس جمهور این کشور از طرح صلح پکن درباره جنگ اوکراین حمایت کرد. اوربان دراین‌باره گفت: چین در مسیر برقراری شرایط صلح در جنگ روسیه و اوکراین، قدرتی حائز اهمیت محسوب می‌شود.

 اعتماد 
تکذیب ادعاهای مطرح شده در حوزه فیلترینگ
ستاد انتخاباتی پزشکیان دیروز اطلاعیه‌ای را منتشر کرد که در آن آمده است: از ساعاتی پیش خبری با تیتر «عضو شورای سیاست‌گذاری ستاد پزشکیان: پزشکیان قول رفع فیلتر نداده است» در حال انتشار است. فرد مذکور در شورای سیاست‌گذاری ستاد دکتر پزشکیان عضویت نداشته و این نسبت تکذیب می‌شود. موضع دکتر پزشکیان در مخالفت با فیلترینگ روشن است.

 اطلاعات
دادگاه رسیدگی به پرونده شهدای غواص عملیات کربلای ۴ برگزارشد
نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده شهدای غواص در شعبه ۵۵ امور بین‌الملل دادگستری استان تهران به ریاست قاضی مجید حسین‌زاده ، خانواده شهدا، رئیس مرکز وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضائیه و جمعی از حقوقدانان برگزار شد. در ابتدای این دادگاه، قاضی رسیدگی به پرونده با اشاره به حمایت‌های مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا از رژیم بعث عراق، گفت: زنده به گور کردن غواصان ایرانی با دستان بسته و لبان تشنه نتیجه اقدامات غیرقانونی دولت آمریکا و مقامات و نهادهای آن در حمایت از دولت عراق، جنایت علیه بشریت، جنایت جنگی و نقض کرامت انسانی محسوب می‌شود. حسین زاده اظهار داشت: این دادگاه با دادخواهی ۴۲ نفر از خانواده‌های معظم شهدای غواص به طرفیت ۶۵ خوانده شامل دولت ایالات متحده آمریکا و سردمداران این دولت، برای پیگیری خسارات شهروندان خود صالح به رسیدگی است.
برای حمایت از غزه وارد طوفان الاقصی شدیم
دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به اینکه این جنبش با عزم استوار، برای حمایت از غزه و ملت فلسطین، وارد طوفان الاقصی شد، تأکید کرد در حال حاضر یک حق آشکار و روشن به نام فلسطین وجود دارد که آن هم بر مبنای حقوق بین‌الملل، حقوق انسانی، اخلاق و دین است.سید حسن نصرالله طی سخنانی در دومین شب محرم الحرام گفت: ما امسال در قلب طوفان الاقصی قرار داریم و فضای جنگ و پیامدهای احتمالی باعث شده است از نظر روحی و روانی، مراسم امسال با سال‌های گذشته فرق داشته باشد. وی تأکید کرد: از هر کس که وابسته به ماست، می‌شنویم که می‌گوید در جای درست ایستاده‌ایم و برای این جنگ آماده‌ایم. نصرالله خاطر نشان کرد: هر کس که رخدادهای غزه و ظلم به ملت فلسطین را نادیده بگیرد، از نظر عقلی، قلبی و روحی، مُرده است.
یمن مختصات بنادر و فرودگاههای عربستان را منتشر کرد
تنها ساعاتی پس از اظهارات و هشدارهای رهبر انصارالله به سعودی ها در واکنش به کارشکنی های ریاض در روند صلح یمن، منابع وابسته به ارتش یمن عکس‌های هوایی و مختصات مهم‌ترین و برجسته‌ترین فرودگاه‌ها و بنادر عربستان سعودی را با عنوان «پس امتحان کنید!» منتشر کردند. به گزارش منابع، پس از هشدار «عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله یمن و اعلام قاعده «بندر در مقابل بندر» و «فرودگاه در مقابل فرودگاه» به عربستان در صورت ادامه محاصره یمن، رسانه‌های وابسته به انصارالله یمن عکس‌های هوایی و مختصات مهمترین و برجسته‌ترین فرودگاه‌ها و بنادر عربستان سعودی را با عنوان «پس امتحان کنید» منتشر کردند. طبق گزارش العربی الجدید، این تصاویر هوایی شامل عکس فرودگاه بین‌المللی «ملک خالد» در ریاض، فرودگاه «ملک عبدالعزیز» در جده، فرودگاه «ملک فهد» در الدمام، بندر «رأس تنوره»، بندر «جیزان»، بندر «جده» و بندر «ملک عبدالله» است.
شهادت مسئول یگان موشکی حزب‌الله
حزب‌الله لبنان از شهادت یکی دیگر از نیروهایش بر اثر حملات رژیم صهیونیستی خبر داد. حزب الله اعلام کرد: مصطفی حسن سلمان، معروف به (ابوحسن) در جریان حملات روز گذشته رژیم اشغالگر به جنوب لبنان به شهادت رسید. گفته می شود ابوحسن از فرماندهان یگان موشکی حزب الله بود.حزب الله شنبه نیز شهادت یکی دیگر از اعضای خود در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان را تائید و خاطرنشان کرد که مقاومت اسلامی در فقدان شهید «میثم العطار» از اهالی شهر شعث که در راه قدس به درجه رفیع شهادت نائل شد، سوگوار است. خبر دیگر اینکه حزب‌الله پس از حضور وزیر جنگ اسرائیل در کوه «الشیخ» در شمال فلسطین اشغالی و تهدید این جنبش، محل حضور او را منهدم کرد.مقاومت اسلامی لبنان محل حضور گالانت در کوه الشیخ را هدف قرار داد و تجهیزات مستقر در این پایگاه را منهدم کرد.

 شهروند
هشدار هاآرتص به نتانیاهو درباره مخالفت با آتش‌بس
روزنامه هاآرتص رژیم اسرائیل به نتانیاهو هشدار داد که در صورت عدم موافقت با آتش‌بس این دفعه تبعات زیادی گریبان کابینه و کلیت رژیم اسرائیل را خواهد گرفت‌. هاآرتص نوشت: اگر نتانیاهو این بار نیز مخالفت کند، وضعیت به‌گونه‌ای خواهد بود که گویی بمب اتم بر سر ما انداخته‌اند.
دولت جدید انگلیس مخالفت با حکم جلب نتانیاهو را کنار می‌گذارد
گاردین نوشت: در درخواست ارسالی به دیوان کیفری بین‌المللی که توسط دولت قبلی انگلیس ارائه شد، لندن مدعی شده بود که این دادگاه صلاحیت رسیدگی به شهروندان اسرائیلی را ندارد. اما اکنون بعید به نظر می‌رسد که دولت جدید بخواهد چنین درخواستی را ارائه کند و دیگر به دنبال تأخیر احتمالی در صدور حکم دستگیری نتانیاهو نیست.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

شناخت نفاق یکی از درس‌های عاشورا است
رسا/ آیت الله کعبی در مراسم عزاداری سیدالشهدا، با بیان اینکه نفاق شناسی یکی از درس‌های عاشورا است، اظهار کرد: چند نوع نفاق داریم نفاق اعتقادی سیاسی، اجتماعی، اخلاقی، فردی و عمومی وجود دارد و در سوره منافقون شعار «مرگ بر منافق» آمده است. وی با اشاره به اینکه نفاق بیماری خطرناکی است، عنوان کرد: ریشه نفاق به ضعف اعتقادی، روحیه استکباری، حسد، رقابت منفی، تضاد منافع، تلاش برای حذف رقبا، بهره مندی بیشتر از ثروت، قدرت و جایگاه اجتماعی و سیاسی و منافع دنیوی است. عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان تصریح کرد: اگر منافقان نباشند، طاغوت جهانی به راحتی شکست می‌خورد؛ آنها مرزبندی بین دشمنان و دوستان را از بین می‌برند و در لباس دوست بدترین آسیب‌ها را به اسلام می‌زنند.

پایبندی به اسلام و دستورات قرآن کریم انتظار مردم از همه دولت‌ها و دولت آینده است
حوزه/ آیت‌الله مدرسی‌یزدی با اشاره به حماسه انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: منتخب مردم باید قانون اساسی را پاس بدارد و تمام توان خود را در اجرای آن به‌کار گیرد. مردم براساس قانون اساسی و برای اجرای آن، آراء خود را به صندوق‌ها ریختند. این هدفی است که نامزدها و مردم و نظام بر آن تأکید داشته و دارند. قانون اساسی و رهبری برآمده از آن، دو محور اصلی در نظام اسلامی می‌باشند و هر مسئولی در هر جا موظف به رعایت این دو محور می‌باشد. انحراف از این دو محور در هر سطحی موجب آسیب‌های جدّی به مردم و کشور خواهد شد. عضو جامعه مدرسین افزود:استقلال در برابر زیاده‌ طلبانِ مستکبرِ جهانی و آزادی از قیود خودکامگی و استبداد و حفظ یکپارچگی و پای‌بندی به اسلام عزیز و دستورات متعالی قرآن کریم انتظار مردم از همه دولت‌ها و دولت آینده است.

انتخابات وظیفه سنگینی را بر دوش مسؤولان کشور به ویژه رئیس جمهور منتخب قرار داد
رسا/ آیت الله فقیهی ضمن تبریک برگزاری باشکوه انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: این انتخابات وظیفه سنگینی را بر دوش مسئولان کشور و به ویژه رئیس جمهور منتخب قرار داد. عضو جامعه مدرسین در ادامه تصریح کرد: ملّت عزیز ما باید بدانند که دوران رقابت تمام شده است و باید همه به سوی برادری و همدلی و همفکری برای هدف مقدس اعتلای نظام اسلامی و پیشرفت و آبادانی کشور پیش بروند و از تفرقه و اختلاف به شدت پرهیز کنند که با مبانی اسلامی و نیز اوامر رهبری بزرگوار انقلاب به شدّت ناسازگار است. وی همچنین تصریح کرد: رئیس جمهور محترم نیز با پیروی از اوامر مقام معظم رهبری دام‌ظله العالی، همکاری تنگاتنگ با سایر قوا، میدان‌دادن به کارشناسان و مدیران جوان و متعهّد و پر تلاش، و جهاد شبانه‌روزی برای حلّ مشکلات کشور، مخلصانه و برای رضای خداوند متعال، چهار سال خدمت را به دوران طلایی عمر خود تبدیل نماید و قدردان مشارکت همه مردم عزیز ایران باشد.

عملیات ارتش یمن و مقاومت عراق علیه ایلات اشغالی
تسنیم/ سخنگوی نیروهای مسلح یمن دوشنبه شب از عملیات مشترک این کشور با مقاومت اسلامی عراق علیه بندر ایلات اشغالی واقع در جنوب فلسطین اشغالی خبر داد. سرتیپ یحیی سریع، همچنین گفت که این عملیات با چند پهپاد تهاجمی انجام شده و پهپاد‌ها به هدف تعیین شده با موفقیت اصابت کرده است. سرتیپ یحیی سریع افزود: نیروهای مسلح یمن با یاری خداوند متعال، تا پایان حملات رژیم اسرائیل و محاصره مردم فلسطین در نوار غزه از سوی این رژیم، به عملیات نظامی مشترک خود با مقاومت اسلامی عراق در حمایت از مردم فلسطین ادامه خواهند داد.

فرانسه قانونی کردن ۵ شهرک توسط رژیم صهیونیستی را محکوم کرد
تسنیم/ فرانسه در بیانیه‌ای قانونی کردن ۵ شهرک، مجوز ساخت هزاران خانه جدید و اعلام حاکمیت بر هزاران هکتار زمین در دره اردن توسط دولت رژیم صهیونیستی را به شدت محکوم کرد. در این بیانیه آمده است که این اقدام‌ها به علت ایجاد پیامدهایی برای ثبات کرانه باختری و منطقه، «بسیار خطرناک» است.فرانسه تاکید کرد: استعمار سرزمین‌های فلسطینی از جمله بیت‌المقدس شرقی توسط اسرائیل نقض قوانین بین‌المللی است.کابینه رژیم صهیونیستی چند روز پیش برنامه‌هایی برای «قانونی‌سازی» کانون‌های شهرک‌سازی جدید در کرانه باختری را به همراه مجازات‌هایی علیه تشکیلات خودگردان فلسطین تصویب کرد.

ایران قدرت آمریکا را مستهلک کرده است
تسنیم/ سرلشکر سلامی در آیین افتتاح دوره ۲۹ طرح ولایت در مشهد ، با بیان اینکه این آمریکا آمریکای ۲۰-۳۰ سال پیش نیست، اظهار داشت: تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان در سال ۱۳۵۷ یک حرکت فراتر از دامنه‌های تصور و باور‌های متعارف در جهان آن روز نه، در طول تاریخ و حتی برای آینده خواهد بود. این یک استثنا بود که جوانانی شجاعانه به سفارت آمریکا که نقطه مدیریت سیطره این کشور بر سرنوشت ملت ایران بود هجوم آوردند و جاسوسانی که در لباس دیپلمات بودند دستگیر کردند و امام نیز از این حرکت دانشجویان حمایت کردند. فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: ما قدرت آمریکا را مستهلک کرده ایم، این آمریکا کوچک و ضعیف شده است و قدرت اثر خویش را به خاطر اصطکاک و فرسایشی که انقلاب اسلامی در او ایجاد کرده به تدریج از دست داده است.

سازمان ملل مشتاق همکاری بارئیس‌جمهور جدید ایران
باشگاه خبرنگاران/ استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره نظر آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل درباره انتخابات ریاست جمهوری ایران گفت: ما مشتاق همکاری با رئیس‌جمهور جدید ایران هستیم. این در حالی است که وزارت امور خارجه آمریکا در نخستین واکنش به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران، با تکرار اظهارات مداخله جویانه با ادعای اینکه انتخابات در ایران آزاد و عادلانه نبوده است، گفت: نتیجه انتخابات تاثیر قابل توجهی در رویکرد آمریکا به ایران نخواهد داشت.

کاخ سفید: تصمیمی برای مذاکره با ایران نداریم
باشگاه خبرنگاران/ سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: واشنگتن تصمیمی برای مذاکره با ایران ندارد و باید ببینیم رئیس جمهور جدید ایران چه اقدامی خواهد کرد. جان کربی سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در جمع خبرنگاران در کاخ سفید در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا آمریکا حاضر است مذاکرات پیرامون برجام یا سایر مذاکرات را با توجه به اینکه ایران یک رئیس جمهور جدید دارد، از سر بگیرد؟ گفت: «نه». در این هنگام خبرنگار از او خواست بلندتر بگوید که او دوباره «نه» خود را تکرار کرد و ادامه داد: ما فقط به این خاطر که ایران یک رئیس جمهور جدید دارد، نمی‌توانیم به مذاکره بازگردیم.

شلیک ۹۳۰۰ موشک از نوار غزه از هفتم اکتبر سال گذشته
مهر/ پس از گذشت ۹ ماه از آغاز عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر سال گذشته میلادی، منابع رسانه‌ای رژیم صهیونیستی از شلیک هزاران موشک از سمت نوار غزه به سوی سرزمین‌های اشغالی طی جنگ خبر می‌دهند. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که بر اساس آخرین داده‌ها، از آغاز عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر سال گذشته میلادی تاکنون، ۹۳۰۰ موشک از نوار غزه به سوی سرزمین‌های اشغالی شلیک شده است. این در حالی است که رژیم صهیونیستی یکی از اهداف خود از جنگ علیه نوار غزه را کاهش توان نظامی و موشکی گروه‌های مقاومت فلسطین در نوار غزه به ویژه جنبش حماس اعلام کرده است، اما پس از ۹ ماه جنگ موفق نشده مانع از شلیک موشک از سمت نوار غزه به سوی سرزمین‌های اشغالی شود.

انتقاد کانادا ازشهرک سازی رژیم صهیونیستی
تسنیم/ کانادا از دولت رژیم صهیونیستی خواست تا در تصمیم خود برای اعطای مجوز برای ساخت شهرک‌های بیشتر در کرانه باختری تجدید نظر کند. اتاوا اعلام کرد که این اقدام مغایر با قوانین بین‌المللی است. وزارت امور خارجه کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور قاطعانه با تصمیم دولت اسرائیل برای تصویب شهرک سازی‌های جدید در کرانه باختری مخالف است. اقدامات یکجانبه مانند تضعیف مالی تشکیلات خودگردان فلسطین و گسترش شهرک‌سازی‌ها مغایر با قوانین بین المللی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *