خبر روز ۱۴۰۳/۰۴/۱۴

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
انتخابات صحنه رقابت جدی برای تحقق اراده مردم است
دبیر شورای نگهبان در جلسه این شورا به حمله ناو جنگی آمریکا به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران در ۱۲ تیر ۱۳۶۷ اشاره کرد و اظهار کرد: هرگز مهر ننگ این حمله ضدانسانی از پیشانی آمریکا پاک نخواهد شد. آیت‌الله جنتی سپس خاطرنشان کرد: کارنامه دولتمردان آمریکا پر است از چنین جنایاتی که این کشور را به بزرگ‌ترین ناقض حقوق‌بشر تبدیل کرده و ناامنی و تروریسم، مهم‌ترین دستاورد اقداماتش برای جامعه جهانی است. آمریکا بزرگ‌ترین حامی جنایت‌های رژیم صهیونیستی است. وی مهم‌ترین نتیجه رفتار ظالمانه و غیرانسانی رژیم غیرقانونی اسرائیل راآشکارکردن این‌حقیقت دانست که همه شعارهای قدرت‌های استکباری حامی او در دفاع ازحقوق‌بشر، برای فریب افکار عمومی و در جهت حفظ منافع خود بوده است. دبیر شورای نگهبان در ادامه به برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره کرد و گفت: شرکت آگاهانه مردم فهیم ایران اسلامی در انتخابات پیش رو، قدردانی از مجاهدت مجاهدانی است که برای استقرار نظام‌ مقدس جمهوری‌ اسلامی‌ ایران از خود گذشتند و این مشارکت قطعا بر اقتدار و سربلندی کشور خواهد افزود. آیت‌ا…جنتی در پایان همچنین تأکید کرد که انتخابات صحنه رقابت جدی برای تحقق اراده مردم است.
وام ۸۰۰ میلیون تومانی مسکن و سقف اجاره‌بها ابلاغ شد
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که وام ۸۰۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن توسط سرپرست ریاست جمهوری به بانک مرکزی ابلاغ شده است، گفت: اقساط این تسهیلات به صورت پلکانی است و در دو سال اول ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خواهد بود. عباسی در نشستی خبری درباره عملکرد وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم اظهار کرد: بانک‌ها موظفند ۲۰ درصد سهم پرداخت خود را در بخش مسکن انجام دهند در غیر این صورت مشمول جریمه مالیاتی می‌شوند. البته می‌توانیم زمانی را برای بانک‌ها در نظر بگیریم واگر دراین فرجه تمکین نکنند،جریمه اعمال می‌شود.عباسی درباره تعیین سقف اجاره بها تصریح کرد: قانون به صراحت می‌گوید مجازهستیم به میزان ۵۰ تا ۱۰۰ رقم تورم عمومی، سقف اجاره بها را تعیین کنیم. یعنی اگر تورم ۴۰ درصد باشد، مجاز هستیم بین ۲۰ تا ۴۰ درصد برای اجاره بها سقف تعیین کنیم. رقم ۲۲ تا ۲۵ درصد نیز بر اساس تورم مرکز آمار و رعایت قانون ساماندهی زمین، مسکن و اجاره بها تعیین و ابلاغ خواهد شد.

 همشهری 
اطلاعیه مهم ستاد انتخابات کشور
ستاد انتخابات کشور با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «اخذ رأی در مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری، مانند مرحله نخست، با ارائه کارت‌های ملی قدیمی امکان‌پذیر نیست و ضروری است واجدان شرایط رأی‌دادن با همراه‌داشتن اصل کارت ملی هوشمند یا شناسنامه خود در انتخابات شرکت کنند.»
واکنش وزیر کشور به یک ادعای انتخاباتی
وزیر کشور در واکنش به ادعای حمایت فرمانداران، بخشداران و دهیاران از یک کاندیدا گفت: یکی از کاندیداها اظهاراتی داشت که کار خوبی نبود و حرف‌های خلاف واقع بود که اشاره کرد استانداران و فرمانداران و بخشداران به‌دنبال رأی‌آوردن کاندیدای خاصی هستند. در اینجا از همه استانداران، بخشداران و فرمانداران به‌واسطه این اتهام ناروا عذرخواهی می‌کنم. وحیدی همچنین با تأکید بر اینکه همه‌چیز برای یک انتخابات باشکوه آماده است، اضافه کرد: به لحاظ امنیتی همه پیش‌بینی‌های لازم انجام شده‌است.
تدارک ویژه برای برگزاری انتخابات خارج از کشور
محمودی، رئیس ستاد برگزاری انتخابات در خارج از کشور گفت: رایزنی‌های مجدد با کشورهای میزبان انجام و تأکید شده‌است که علاوه بر تأمین امنیت فیزیکی، باید امنیت و آسایش روانی رأی‌دهندگان نیز تأمین شود. وی اضافه کرد: همه نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور با همان شرایط و کیفیت دور نخست، دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را برگزار می‌کنند.
استعفای سریالی مسئولان آمریکایی در اعتراض به جنگ غزه
مریم حسنین کارمند دولت جو بایدن، رئیس‎جمهور آمریکا، در اعتراض به حمایت واشنگتن از نسل‌کشی در غزه استعفا کرده است. همچنین ۱۲مقام آمریکایی دیگر نیز استعفا کرده‌اند و سیاست بایدن در قبال غزه را شکست خورده خوانده‌اند.

 کیهان 
همه کسانی که پیشرفت کشور را دوست دارند در انتخابات شرکت کنند
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار تولیت جدید، مدیران و جمعی از اساتید مدرسه عالی شهید مطهری، در سخنان کوتاهی درباره مرحله دوم انتخابات تأکید کردند: این انتخابات بسیار مهم است و هر کس به اسلام، جمهوری اسلامی، ‌پیشرفت کشور،‌ بهبود اوضاع و پر کردن خلأها علاقه‌مند است، ‌روز جمعه این علاقه را با مشارکت در انتخابات نشان دهد.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی میزان مشارکت در مرحله اول انتخابات را کمتر از حد توقع و خلاف پیش‌بینی‌ها خواندند و گفتند: این مسئله عللی دارد که اهل سیاست و جامعه‌شناسان آنها را بررسی می‌کنند.
ایشان تصور برخی‌ها را مبنی بر اینکه هر کسی در مرحله اول رأی نداده مخالف نظام است، صددرصد اشتباه خواندند و گفتند: ممکن است عده‌ای، از برخی مسئولان و یا حتی نظام اسلامی خوششان نیاید همان‌گونه که آزادانه این حرف‌ها را می‌زنند اما این ذهنیت که هر کسی رأی نداده متصل به این افراد و این طرز فکر است کاملاً غلط و اشتباه است. رهبر معظم انقلاب اسلامی افزودند: خیلی‌ها مشکل و کار و گرفتاری دارند و یا به علل دیگر در رأی‌گیری شرکت نکردند که ان‌شاءالله در مرحله دوم اجتماع مردم پای صندوق‌های رأی، شوق‌انگیز و مایه‌ آبروی نظام باشد. حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای مشارکت مردم را پشتوانه و مایه‌ سربلندی نظام خواندند و تأکید کردند: هر قدر مشارکت بهتر، صریح‌تر و روشن‌تر باشد نظام برای تحقق اهداف خود در داخل و پیگیری اهداف در مجموعه امتداد راهبردی کشور، از توانایی بیشتری برخوردار خواهد شد که این مسئله فرصت بسیار بزرگی است.
ایشان ابراز امیدواری کردند: خداوند توفیق بهترین انتخاب را به مردم عنایت فرماید تا فرد منتخب بتواند اهداف نظام و ملت را محقق سازد.
رهبرمعظم انقلاب در ابتدای این دیدار،‌ برنامه‌های تحولی مدرسه عالی شهید مطهری را حرکتی ضروری و صحیح خواندند و گفتند: برنامه‌ها، باید با حفظ اصول و مبانی و بر حسب نیازهای زمان، نوبه‌نو متحول شود چراکه حوزه‌های علمیه واقعا به حرکات جدید نیاز دارند.
ایشان با تأکید بر مسئله انضباط و اشراف مدیریتی بر فعالیت‌‌ها گفتند: مدرسه عالی شهید مطهری می‌تواند مظهر حوزه تهران بشود ضمن اینکه به عنوان محیطی حوزوی و دانشگاهی باید افرادی را پرورش دهد که علاوه‌بر علم، ‌دارای تقوا و تزکیه نفس باشند.
شماری از اسرای اسرائیلی خودکشی کردند
ابوحمزه سخنگوی گردان‌های قدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی می‌گوید: شماری از اسیران دشمن در پی احساس سردرگمی و ناامیدی شدید به سبب سهل‌انگاری و کوتاهی دولت‌شان در قبال مسئله خود، عملا دست به خودکشی زدند. وی به جزئیات بیشتر مثل تعداد این اُسرا اشاره‌ای نکرده است. به نظر می‌رسد این امر فشارها به نتانیاهو را طی روزهای آینده بیش از پیش افزایش دهد.
چیزی بالغ بر ۱۳۰ صهیونیست در دستان حماس اسیر هستند و نجات آنها، تبدیل به یکی از اصلی‌ترین مسائل سیاسی رژیم صهیونیستی شده است.

 ایران
واکنش وقیحانه رضا پهلوی به فحاشی طرفدارانش به رأی‌دهندگان ایرانی
رضا پهلوی در گفت‌و‌گو با صدای امریکا، اظهارات وقیحانه‌ای را در مورد انتخابات در ایران مطرح کرد و از تحریم‌ها به عنوان ابزاری برای نشان دادن نافرمانی مدنی یاد کرد. او در این گفت‌و‌گو عنوان کرد: تحریم یکی از ابزارهای نافرمانی مدنی است. کم‌کم می‌شود هماهنگی وسیع‌تری در کشورهای تأثیرگذار عمده اروپایی داشت. بخشی از کمپین من این است که ما چگونه می‌توانیم به عنوان جامعه برون‌مرزی تأثیرگذار باشیم و این کشورها را وادار کنیم که تحت همان سیاست‌های فشار حداکثری البته با حمایت‌های حداکثری، فشار بیشتری بیاوریم.
اما پاسخ او به سؤال دیگر مجری برنامه، وقاحت او را بیشتر نمایان کرد. ربع پهلوی در پاسخ به این سؤال مجری برنامه صدای امریکا که از او پرسید: در جریان رأی‌گیری، سفارتخانه‌ها و دفاتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی صندوق‌های رأی را در نقاط مختلف امریکا و اروپا و سایر کشورها برقرار کردند، اما ایرانیان مخالف هم جلوی آن حوزه‌ها حضور پیدا کردند و اعتراض خود را نشان دادند. در بعضی موارد ویدیوهایی منتشر شد که این رفتارها با افرادی که در این رأی‌گیری شرکت کرده بودند کمی تند و خشونت‌آمیز بوده است. واکنش شما چیست؟ ضمن طفره رفتن از پاسخ به سؤال مجری، آن را کار جمهوری اسلامی دانست و گفت: نباید اصلاً تعجب کرد. این مسائلی است که رژیم راه‌اندازی می‌کند. در عمل این بحران‌ها را ایجاد می‌کند برای اینکه مانع یک همکاری و اتحاد بیشتر بین مخالفین نظام شود.

 جمهوری اسلامی 
آمار شهدای غزه از ۳۸ هزار نفر عبور کرد
در بیانیه وزارت بهداشت غزه آمده است: ارتش رژیم صهیونیستی طی ۲۴ ساعت گذشته مرتکب سه جنایت در نوار غزه شده که این جنایات، ۲۸ شهید و ۱۲۵ زخمی بر جای گذاشته است. به گزارش منابع فلسطینی آمار شهدای غزه از ۳۸ هزار نفر عبور کرده است. این منابع در ادامه اعلام کرده‌اند به دلیل ادامه حملات، پیکر شماری از شهدا همچنان در زیر آوار محبوس مانده است و نهادهای امدادی قادر به کشف و انتقال آنها به مراکز بهداشتی نیستند.

 وطن امروز
حمایت صریح خانواده شهید رئیسی از سعید جلیلی
خانواده شهید رئیسی از سعید جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری اعلام حمایت کرد. خانواده آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور شهید، با صدور بیانیه‌ای از سعید جلیلی در انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت کرد.
۲ میلیون و ۶۰۰ هزار مسکن در حال ساخت است
وزیر راه و شهرسازی گفت: با اجرای برنامه هفتم توسعه و عرضه ۳۰۰ هزار هکتار زمین، جهش تولید مسکن مردمی در آستانه شروع ۶ میلیون واحد قرار می‌گیرد. بذرپاش در پاسخ به برخی اظهارنظرهای مطرح شده در مناظره انتخاباتی درباره ساخت مسکن، در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: تاکنون ساخت بیش از ۲.۶ میلیون مسکن آغاز و ۵۶۰ هزار واحد تکمیل شده است. وی تأکید کرد: آمار ارائه شده توسط یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، بخشی فاقد کل‌نگری، ناقص و ظلم در حق رئیس‌جمهور شهید است. به گفته بذرپاش، با اجرای برنامه هفتم توسعه و عرضه ۳۰۰ هزار هکتار زمین، جهش تولید مسکن مردمی در آستانه شروع ۶ میلیون واحد قرار می‌گیرد.

 جوان 
لبنان جهنم بی‌بازگشت صهیونیست‌ها خواهد بود
سرپرست وزارت خارجه با بیان اینکه در عرصه لبنان مقاومت به عنوان یک بازیگر فعال هم در عرصه عملیاتی و میدانی و هم در عرصه دیپلماسی نقش‌آفرینی‌هایی داشته است، گفت: لبنان قطعاً یک جهنم بدون بازگشت برای صهیونیست‌ها خواهد بود. باقری کنی در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که آیا احتمال جنگ وجود دارد، خاطرنشان کرد: در عرصه لبنان مقاومت به عنوان یک بازیگر فعال هم در عرصه عملیاتی و میدانی و هم در عرصه دیپلماسی نقش‌آفرینی‌هایی داشته است که به هر حال بازدارندگی‌های لازم را ایجاد کرده است. سرپرست وزارت خارجه در ادامه درباره سفر بن سلمان به ایران گفت: سفر پادشاه عربستان به ایران در دستور کار ما و سعودی‌هاست و باید دولت جدید مستقر شود تا بحث ادامه پیدا کند. باقری در واکنش به احتمال رئیس‌جمهور شدن ترامپ و مواضع دولت چهاردهم در مقابل او گفت: مؤلفه‌های قدرت و ظرفیت‌ها در جمهوری اسلامی به گونه‌ای است که آمدن و رفتن یک فرد در کشور چه به عنوان رئیس‌جمهور و چه فرد دیگر نمی‌تواند در سیاست‌های راهبردی ما تأثیر بگذارد؛ هرچند ما پیش‌بینی‌های لازم را برای تغییرات در صحنه بین‌الملل از جمله امریکا داریم و قطعاً دولت جدید تدابیر جدی را اتخاذ خواهد کرد.
نظارت ۲۰ هزار نماینده پزشکیان و جلیلی بر انتخابات
شاهچراغی معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به آمادگی لازم برای برگزاری انتخابات روز جمعه گفت: در مرحله اول ۷۰ میلیون تعرفه چاپ کردیم و به استان‌ها و شعب ارسال شد. وی اضافه کرد: در مرحله دوم هم ۷۰ میلیون تعرفه چاپ شد که در اوایل هفته توزیع شد و در اختیار استان‌ها قرار گرفت. وی در ادامه با اشاره به اهمیت سلامت انتخابات تصریح کرد: هر نامزد می‌تواند به ازای هر شعبه نماینده معرفی کند و دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰ هزار نماینده معرفی کردند که این تعداد در ستاد انتخابات و شعب اخذ رأی به روند رأی‌گیری و شمارش آرا نظارت خواهند کرد. شاهچراغی اضافه کرد: مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری روز جمعه ۱۵ تیر ماه راس ساعت ۸ صبح در داخل و خارج از کشور به مدت ۱۰ ساعت آغاز می‌شود که این زمان با تشخیص وزیر کشور می‌تواند تمدید شود.

 خراسان 
بشیر بی‌آزار آزاد شد
رحیمی، مدیرکل روابط عمومی دفتر رئیس‌جمهور خبر از آزادی بشیر بی‌آزار داد و نوشت: به لطف الهی، برادر بشیر بی‌آزار که به دلایل واهی و به طور غیرقانونی چند هفته قبل در فرانسه دستگیر و زندانی شده بود، آزاد شده و در مسیر بازگشت به میهن است. بشیر بی‌آزار مدیر سابق دفتر موسیقی و سرود سازمان صداوسیما در فرانسه توسط پلیس این کشور احضار و دستگیر شده بود.
تحریم جدید ایران علیه مقامات آمریکایی
ایران در راستای اجرای قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه و به استناد ماده ۵ این قانون، ۱۱ شخص آمریکایی را به دلیل نقض حقوق بشر از طریق سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها در آمریکا به خاطر حمایت از ملت فلسطین تحریم کرد.
واریز علی‌الحساب ۳ میلیونی همسان سازی به حساب بازنشستگان تأمین‌اجتماعی
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی، از پرداخت مبلغ سه میلیون تومان بابت علی‌الحساب متناسب‌سازی و معیشت بازنشستگان برای ماه‌های فروردین تا خرداد خبر داد. موسوی با اشاره به رویکرد دولت مردمی سیزدهم و شهید جمهور در مورد ارتقای معیشت اقشار بازنشسته و مستمری‌بگیر گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی و مهم دولت مردمی سیزدهم و شخص رئیس‌جمهور شهیدمان آیت‌ا… رئیسی، توجه به معیشت و زندگی بازنشستگان و مستمری‌بگیران بود.

 مردم سالاری
تکذیب خبر خنثی‌سازی سوءقصد به جان یکی از نامزد‌های انتخاباتی
دادستان مرکز استان کرمانشاه خبر منتشر شده در فضای مجازی با عنوان خنثی‌سازی سوء قصد به جان یکی از نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری در سفرش به استان کرمانشاه را تکذیب کرد. کریمی با رد خبر کذب مطرح شده در فضای مجازی که وعده انتشار اخبار تکمیلی آن هم داده شده بود از آغاز تحقیقات برای شناسایی منشاء این ادعای دروغ خبر داد.

 قدس 
۱۷ میلیون مشترک کم مصرف گاز، پاداش می‌گیرند
وزیر نفت گفت از ۲۵ میلیون مشترک گاز کشور ۱۷ میلیون خانوار پاداش کم مصرفی به ارزش ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان دریافت خواهند کرد. اوجی در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: وزارت نفت برای کاهش ناترازی در این دولت دو اقدام اساسی انجام داد؛ یکی افزایش تولید و دیگری پیگیری بهینه‌سازی و مدیریت مصرف سوخت. وی افزود: با اجرای این دو طرح از ۲۵ میلیون مشترک گاز کشور بر مبنای محاسبات انجام شده و براساس آیین‌نامه دولت ۱۷ میلیون خانوار مشمول دریافت پاداش صرفه‌جویی شده‌اند. وزیر نفت با بیان اینکه حدود ۶۰ درصد مشتریان گاز که در سال ۱۴۰۲ مصرف گاز خود را مدیریت کردند شناسایی شدند، اظهار کرد: از دیروز پرداخت پاداش را شروع کرده‌ایم که یا به حساب آن‌ها واریز می‌شود، یا لوازم خانگی می‌گیرند یا بستانکار می‌شوند.
شهادت فرمانده ارشد حزب‌الله در عملیات ترور رژیم صهیونیستی
«محمد نعمه ناصر» فرمانده یگان «عزیز» حزب‌الله در حمله پهپادی رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان در راه قدس به شهادت رسید. رسانه‌ها از ترور دو نفر و زخمی شدن نفر سوم در جریان این حمله خبر دادند. حزب‌الله دارای پنج یگان به نام‌های رضوان، النصر، عزیز، حیدر و بدر است که صهیونیست‌ها یک ماه پیش ابوطالب، فرمانده یگان النصر را ترور کردند.
پیشتازی حزب کارگر انگلیس در نظرسنجی‌های انتخاباتی
انتخابات مجلس انگلیس در حالی امروز برگزار می‌شود که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد حزب کارگر به رهبری کر استارمر پیروز خواهد بود. شکست ریشی سوناک‌ به معنی تغییر حزب حاکم و پایان سلطه چهارده ساله محافظه‌کاران بر دولت است. شرایط سخت اقتصادی، بحران مهاجران و… سبب روی‌گردانی مردم از محافظه‌کاران شده است.

 اطلاعات
اگر به ایران حمله کنی تنها خواهی بود!
رئیس جمهوری آمریکا به طور مستقیم نتانیاهو را تهدید کرده بود در صورت حمله به ایران تنها خواهد بود.به گزارش الجزیره، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا از تهدید بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره حمله به ایران خبر داد.بر این اساس، بایدن پس از حمله ماه آوریل ایران به رژیم صهیونیستی در پاسخ به حمله تل آویو به کنسولگری تهران در دمشق خطاب به نتانیاهو گفته بود: بگذار شفاف بگویم. اگر اقدام به حمله بزرگ به ایران کنی در مقابل این کشور تنها خواهی بود .یکی از بزرگترین نگرانی‌ها در میان کشورهای غربی از جمله آمریکا این بود که رژیم صهیونیستی پس از حمله ایران اقدام به یک حمله بزرگ به این کشور بکند؛ اقدامی که تهران وعده داده بود به صورت جدی تر به آن پاسخ خواهد داد.نگرانی از گسترش منازعه از مهمترین مواردی بود که جو بایدن را بر آن داشته بود تا نتانیاهو را تهدید کند در صورتی که بخواهد حمله گسترده‌ای به ایران ترتیب دهد، آمریکا در کنار این رژیم نخواهد ایستاد. در نهایت نیز تهدید نتانیاهو مؤثر واقع شد و این رژیم حمله گسترده ایران که با بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد انجام شد را پاسخ نداد.
۲ ناو روسی در سواحل ونزوئلا پهلو گرفتند
وزارت دفاع روسیه با اشاره به اهمیت روابط کاراکاس و مسکو اعلام کرد دوناو نیروی دریایی روسیه برای توقف چند روزه وارد ونزوئلا شدند.روسیه گفته که هدف اصلی حضور این دوناو در منطقه تضمین حضور نیروی دریایی در مناطق عملیاتی مهم اقیانوس اطلس است.در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است که ناو «آدمیرال گورشکوف»، یکی از پیشرفته‌ترین کشتی‌های جنگی روسیه که قادر به حمل موشک‌های مافوق صوت است و نیز کشتی سوخت رسان «آکادمیک پاشین»، هر ۲از ناوگان شمالی نیروی دریایی روسیه، در «لاگوایرا» ونزوئلا پهلو گرفتند. به گفته وزارت دفاع روسیه، این کشتی‌ها ماه گذشته همراه با یک زیردریایی هسته‌ای روسی به کوبا رفتند و «مانور استفاده از سلاح‌های موشکی با دقت بالا» را تکمیل کردند. نیکلاس مادورو، رئیس‌ جمهوری ونزوئلا از حامیان جدی ولادیمیر پوتین، همتای روس خود است که او را «برادر بزرگ‌تر ما» توصیف کرده است.

 شهروند 
سفر مخبر به قزاقستان
سخنگوی دولت از سفر سرپرست ریاست جمهوری به قزاقستان برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری شانگهای خبر داد. بهادری جهرمی اظهار کرد: در راستای استمرار بهره‌برداری از دیپلماسی فعال، به ویژه با نگاه جدی به ظرفیت‌های منطقه‌ای که شهید رئیسی داشت، اجلاس سران عضو شانگهای در قزاقستان در حال برگزاری است و سرپرست ریاست جمهوری در این اجلاس حاضر است.وی افزود: این امر در راستای بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های عضویت ایران در شانگهای انجام گرفته؛ مصوبات و توافقات خوبی هم برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های این عضویت انجام شده است.آستانه، پایتخت قزاقستان، دیروز و امروز، ۱۴ تیرماه، میزبان اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای است.
متهم شدن چین به تولید پهپادهای انتحاری برای روسیه
چند مقام رسمی ناشناس در گفت‌وگو با بلومبرگ مدعی شدند شرکت‌های چینی در سال ۲۰۲۳ مذاکراتی درباره همکاری در زمینه شبیه‌سازی پهپادهای انتحاری مورد استفاده روسیه داشته‌اند و تولید و آزمایش مدلی از آن را امسال برای ارسال به روسیه آغاز کرده‌اند. آنها همچنین گفتند که این پهپادهای چینی هنوز در اوکراین مورد استفاده قرار نگرفته‌اند. این در حالی است که روسیه گفته است برخلاف اوکراین که به کمک‌های تسلیحاتی متحدان خود وابسته است، در جنگ از تولیدات صنایع نظامی داخلی استفاده می‌کند.
ایران ضعف آمریکا و شکست اسرائیل را تماشا می‌کند
«کوبی ماروم» کارشناس مسائل امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با شبکه ١٢این رژیم اعلام کرد: « هیچ‌کس نمی‌خواهد متعلق به نهادی باشد که در یک جنگ بسیار سخت، تبدیل به کیسه بوکس شده است. ما امروز به وضوح شاهد بی‌اعتمادی به ارتش، نه‌تنها در میان شهرک نشینان، بلکه در داخل صفوف خود ارتش هستیم. من فکر می‌کنم ایران بعد از ٩ماه به این عرصه نگاه می‌کند و از آنچه می‌بیند بسیار خوشحال است، یعنی ضعف آمریکا و شکست اسرائیل. ایران همچنین از اعتماد به نفس بالایی برخوردار است.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

مردم با حضور پرشور در انتخابات؛ فردی مؤمن، امین و شایستۀ جایگاه ریاست‌جمهوری را برگزینند
رسا/ آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی با صدور پیامی مردم را به حضور در دور دوم انتخابات ریاست جمهور دعوت کردند. دراین پیام آمده است:مردم شریف ایران اسلامی بار دیگر در عرصه انجام تکلیف الهی انسانی انتخابات قرار گرفته‌اند. بر همه واجدان شرایط لازم است با شرکت پر شور و انتخاب فردی مؤمن، امین و شایستۀ جایگاه مهم ریاست‌جمهوری اسلامی ایران، کار نیمه‌تمام را تمام، و وظیفۀ شرعی و اجتماعی خود را در تعیین سرنوشت و آیندۀ جامعه ادا نمایند.از درگاه خداوند متعال عزّت، اقتدار و سربلندی جمهوری اسلامی و مردم شریف ایران را مسألت دارم.

ملت ایران با انتخاب فرد اصلح شکوه و عظمت ایران اسلامی را به نمایش بگذارند
پایگاه اطلاع رسانی دفترآیت الله العظمی نوری همدانی/ آیت الله العظمی نوری همدانی در پیامی مردم را به حضور در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری دعوت کردند دراین پیام آمده است: با قدردانی از همه کسانی که در مرحله نخست انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم به پای صندوق رأی آمدند، با توجه به شرائط ویژه داخلی و خارجی و نیز برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم و بالا بردن قدرت کشور در عرصه های بین المللی و تجلی وحدت‌ و همدلی در کشور همه عزیزان خصوصاً کسانی که در مرحله اول نتوانستند در انتخابات شرکت کنند با اراده محکم و گام استوار در روز جمعه حضور یافته و با انتخاب فرد اصلح بار دیگر شکوه و عظمت ایران اسلامی را به نمایش بگذارند.توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم.

حزب‌الله قوی‌ترین ارتش غیر دولتی در خاورمیانه
ایرنا/ شبکه MSNBC آمریکا در گزارشی اعلام کرد: در صورت درگرفتن جنگ اسرائیل با حزب الله، تل آویو با دشمنی روبه رو خواهد بود که نه تنها قوی‌ترین گروه غیر دولتی در خاورمیانه است، بلکه دشمنی است که از خیلی از ارتش‌های سازمان یافته در منطقه نیز تأثیرگذاری بیشتری دارد.این شبکه افزود: حزب الله اکنون بزرگتر، مسلح‌تر، با تجربه‌تر و قوی‌تر از حزب الله در سال ۲۰۰۶ است. آنچه که آمریکا باید انجام دهد آن است که چه به صورت علنی و چه مخفیانه به مقامات اسرائیلی بگوید که واشنگتن حامی آنها در جنگ لبنان نیست و اگر اسرائیل این جنگ را آغاز کند، هرگز آنها را نجات نخواهد داد.شبکه MSNBC افزود: مقامات آمریکایی نیز باید فهمیده باشند که در هرگونه جنگ احتمالی میان اسرائیل و حزب الله، آنها باید احتمال این را بدهند که از پیامدهای این جنگ در امان نخواهند بود این شبکه در خصوص قدرت حزب‌الله در جنگ احتمالی گفت که حزب‌الله اکنون ۲۰۰ هزار موشک در اختیار دارد که برخی از آن‌ها هر نقطه‌ای که حزب‌الله بخواهد را هدف قرار خواهند داد.

نتانیاهو از توقف جنگ استقبال کرده است
ایرنا/ روزنامه «نیویورک تایمز» آمریکا بامداد پنجشنبه به نقل از یک مقام آگاه گزارش داد که بنیامین نتانیاهو به نمایندگان کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی اطلاع داده که از توقف جنگ در غزه استقبال می‌کند.نیویورک تایمز به نقل از این مقام آگاه که به نامش اشاره نکرده، همچنین اعلام کرد که قطر پاسخ اولیه مثبتی را از حماس درخصوص پیشنهاد آتش بس بایدن درخصوص غزه دریافت کرده است.یک مقام مسؤول در جنبش اسلامی فلسطین (حماس) چهارشنبه شب تأیید کرد که پاسخ خود به بسته پیشنهادی آتش‌بس و تبادل اسرا را از طریق کشورهای میانجی‌گر در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده است. «حسام بدران» عضو دفتر سیاسی جنبش حماس به شبکه الجزیره گفت: ما برای دستیابی به توافق برای توقف جنگ بشدت تلاش می کنیم و به صورت مستمر با کشورهای میانجی‌گر ارتباط داریم.این مقام حماس افزود: برخی از افکار و اندیشه‌ها را با برادران کشورهای میانجی‌گر و با هدف توقف تجاوزگری به ملت فلسطین مبادله کردیم. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی نیز به نقل از برخی از منابع خود اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم فردا پنجشنبه جلسه‌ای برای بررسی به پاسخ جنبش حماس تشکیل خواهد داد.

بیش از ۳۵ میلیون نفر بیننده دو مناظره مرحله دوم انتخابات
باشگاه خبرنگاران/ گزارش نظرسنجی‌های مرکز تحقیقات صدا و سیما در دوره قبل نشان می‌دهد میزان مخاطب مناظره‌های تلویزیونی دوره سیزدهم انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰- ۵۰.۵ درصد بود.بر اساس نظرسنجی جدید ۵۶.۵ درصد از هموطنان بالای ۱۸ سال، بیننده دو مناظره مرحله دوم بودند. بدین ترتیب مخاطبان مناظره‌های تلویزیونی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست نسبت به دوره سیزدهم در سال ۱۴۰۰، شش درصد افزایش یافت.نظرسنجی میدانی مرکز تحقیقات صدا و سیما که در روز‌های ۱۲ و ۱۳ تیرماه برگزار شده نشان می‌دهد ۸۵.۸ درصد مخاطبان برنامه‌های مناظره، عملکرد صدا و سیما را در برگزاری این مناظره‌ها خوب و نسبتا خوب دانسته‌اند.

شناسه انتخاباتی پزشکیان و جلیلی اعلام شد
فارس/ ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۵ شناسه نامزدهای راه‌یافته به مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری را که مانند دور اول انتخابات و بدون تغییر است، مورد تأکید قرار داد. متن اطلاعیه به این شرح است: به آگاهی هم‌میهنان گرامی می‌رساند، شناسه نامزدهای راه‌یافته به مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری به شرح ذیل است؛ آقای مسعود پزشکیان شناسه نامزد ۲۲وآقای سعید جلیلی شناسه نامزد ۴۴ می باشد.

تجاوز نظامی مجدد رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
فارس/ رسانه‌های محلی بامداد پنجشنبه از تکرار تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به مناطقی در جنوب لبنان خبر دادند. شبکه «المنار» در خبری فوری گزارش داد که توپخانه اشغالگران چند ساعت است که منطقه «وادی برغز» را به‌صورت متناوب گلوله‌باران می‌کند.از سوی دیگر، خبرگزاری لبنان هم نوشت: «جنگنده‌های رژیم صهیونیستی حومه شهر السریره در منطقه جزین در جنوب لبنان را هدف قرار داد».این در حالی است که پیشتر مقامات و سازمان‌های آمریکایی به رژیم صهیونیستی هشدار دادند که عواقب ورود به یک جنگ تمام‌عیار با جنبش مقاومت اسلامی لبنان بسیار سنگین خواهد بود.

اقرار تلخ به پیروزی یمن در دریای سرخ
مهر/ یک رسانه مطرح انگلیسی به شکنندگی اقتدار پوشالی ناوگان نظامی دریایی انگلیس در رویارویی با نیروهای مسلح یمن در دریای سرخ اذعان کرد.نشریه انگلیسی «تلگراف» نوشت که باوجود عبور بخش اعظمی از تجارت انگلیس از تنگه باب‌المندب، اما توانایی این کشور برای حفاظت از شریان‌های دریایی بسیار ضعیف است. شرکت امنیت دریانوردی انگلیس که در امر جمع آوری اطلاعاتی و جاسوسی برای ائتلاف متجاوز در دریای سرخ فعالیت می‌کند در گزارشی اعلام کرد که نیروهای یمنی با به کار گرفتن حربه نظامی جدید با استفاده از مجموعه‌ای از قایق‌های پهپادی علیه اهداف دریایی که اخیراً نیز به کار گرفته‌اند، تشخیص اینکه کدام یک از آنها حامل مواد منفجره است را بسیار دشوار می‌کند. این شرکت امنیت دریایی جاسوسی انگلیس در بخش از گزارش خود اذعان کرد که مسئله‌ای که بسیار نگران کننده است این است که تاکتیک و ابزار جدید یمنی‌ها در استفاده از پهپادها به فرسایش نظامی ائتلاف نظامی غربی در دریای سرخ انجامیده است.از سوی دیگر، نشریه «د ناشنال انترست» آمریکا در تحلیلی درباره بازگشت خفت بار ناوهواپیمابر آیزنهاور به آمریکا پس از ناتوانی در مقابله با قدرت موشکی و پهپادی ارتش یمن نوشت: خروج آیزنهاور از دریای سرخ به معنای اهتزاز پرچم پیروزی «حوثی‌ها» است.

موشک باران دو ۲ پادگان صهیونیست ها
مهر/ حزب الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: در راستای حمایت از ملت استوار غزه و یاری مقاومت شجاع و شریف و در واکنش به اقدام تروریستی در منطقه الحوش در شهر صور، رزمندگان مقاومت امروز چهارشنبه سوم ژوئیه ۲۰۲۴ مقر فرماندهی لشکر ۲۱۰ جولان را در پادگان نفح و مقر پدافند هوایی و موشکی در پادگان کیلع را با صد موشک هدف قرار دادند. در بیانیه دیگری حزب الله اعلام کرد: در راستای حمایت از ملت استوار غزه و یاری مقاومت شجاع و شریف و در واکنش به اقدام تروریستی در منطقه الحوش در شهر صور، رزمندگان مقاومت امروز چهارشنبه سوم ژوئیه ۲۰۲۴ مقر فرماندهی تیپ ۷۶۹ را در پادگان کریات شمونه با موشک‌های فلق هدف قرار دادند.حزب الله لبنان در موج جدید حمله موشکی، پادگان زرعیت در شمال فلسطین اشغالی را به شدت موشکباران کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *