خبر روز ۱۴۰۳/۰۴/۱۳

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
در صورت حمله اسرائیل، محور مقاومت از لبنان حمایت می‌کند
سید‌کمال خرازی در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال‌تایمز مطرح کرد که جمهوری اسلامی ایران تمایلی به وقوع جنگی منطقه‌ای ندارد و از آمریکا، متحد اصلی رژیم صهیونیستی خواست که به آن برای جلوگیری از گسترش بیشتر تنش‌ها فشار بیاورد. رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران در پاسخ به این‌که آیا ایران در صورت در گرفتن جنگی تمام‌عیار، به حمایت نظامی از حزب‌ا… لبنان خواهد پرداخت، گفت: «تمام مردم لبنان، کشور‌های عربی و اعضای محور مقاومت، از لبنان در مقابل اسرائیل حمایت خواهند کرد. گسترش جنگ به نفع هیچ‌کسی نیست اما در صورت حمله اسرائیل به لبنان، تمام مردم لبنان، کشور‌های عربی و اعضای محور مقاومت از لبنان حمایت خواهند کرد. احتمال گسترش این جنگ به کل منطقه وجود خواهد داشت که تمامی کشور‌های آن، ازجمله ایران درگیر آن خواهند شد. درچنین وضعیتی،ماهیچ انتخابی جز حمایت از حزب‌ا…باتمامی امکانات نخواهیم داشت.»رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت که جمهوری اسلامی ایران در صورتی که مذاکرات غیرمستقیم با واشنگتن به بازگشت دوباره آن به توافق هسته‌ای منجر شود،حاضر به برگزاری این مذاکرات خواهد بود.

 همشهری 
هشدار یمن به ناوهای دشمن
محمد علی الحوثی، عضو شورای ‌عالی سیاسی یمن در سخنانی تأکید کرد: به آمریکایی‌ها می‌گوییم که هشدارها و تهدیدهای رهبر ما (عبدالملک بدرالدین الحوثی، رهبر انصارالله) جدی است و ما آماده استقبال از هر ناو‌هواپیمابری هستیم که وارد محدوده عملیاتی ما شود.
آماری از مشارکت انتخاباتی ایرانیان خارج از کشور
سخنگوی ستاد انتخابات کشور آرای اخذشده از ایرانیان مقیم خارج از کشور در مرحله نخست انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری را بیش ‌از ۹۷ هزار رأی اعلام کرد. محسن اسلامی با اشاره با برگزاری انتخابات در ۱۳۶ نمایندگی ایران شامل سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها و حضور ایرانیان در انتخابات مرحله نخست اظهار کرد: در مرحله دوم انتخابات نیز تمهیدات لازم برای اخذ آرای ایرانیان مقیم خارج از کشور اندیشیده شده ‌است.

 کیهان 
به ۱۷ کشور جهان نفت می‌فروشیم با تخفیف کمتر از انگشتان یک دست
جواد اوجی در مراسم رونمایی از بازار بهینه‌سازی و محیط زیست در بورس انرژی ایران و آغاز معاملات گواهی صرفه‌جویی گاز، با بیان اینکه سرمایه‌گذاری‌های خوبی در سه سال اخیر در صنعت نفت صورت گرفته، گفت: اگر در این صنعت سرمایه‌گذاری‌ نمی‌شد، به ونزوئلایی تبدیل می‌شدیم که تولید نفت ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه‌ای آن به ۳۰۰ هزار بشکه رسیده بود. وی افزود: دست‌اندرکاران صنعت نفت به صورت شبانه‌روزی کار می‌کنند. ۸۰۰ تحریم جدید وضع شده است. هر دولتی هم امسال در آمریکا سر کار بیاید، تغییری در فروش نفت ایجاد نخواهد شد. وزیر نفت در پاسخ به ادعای نفتی غلط اصلاح‌طلبان در انتخابات، گفت: منتقدان مدام تکرار می‌کنند که فقط به چین و آن هم با تخفیف زیاد نفت می‌فروشید. خدا شاهد است که به ۱۷ کشور و با تخفیفی کمتر از انگشتان یک دست، نفت می‌فروشیم. کمیته‌ای هفت نفره از نمایندگانی از اطلاعات سپاه، قوه قضائیه، مجلس و غیره وجود دارد که بر فروش نفت طبق مصالح ملت و کشور نظارت می‌کند. به گفته اوجی امروز ایران به اعتراف رسانه‌های خارجی حتی به اروپا هم صادرات نفت دارد که چون در جنگ اقتصادی هستیم جزئیات آن را بیان نمی‌کنم.
نرخ رشد نقدینگی در دولت ‌شهید رئیسی نصف شد
سخنگو و دبیر هیئت دولت درباره اشاره یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در مناظره تلویزیونی به مسئله رشد نقدینگی در دولت شهید رئیسی تصریح کرد: نرخ رشد نقدینگی در دولت ‌شهید رئیسی نصف شد. بهادری جهرمی خاطر نشان کرد: نرخ رشد نقدینگی در دولت ‌شهید رئیسی از ۴۲.۸ درصد در مهر ۱۴۰۰ به ۲۴.۱ درصد در فروردین ۱۴۰۳ کاهش پیدا کرد. سخنگوی دولت افزود: مقابل دوربین گرفتن نموداری که انبوه نقدینگی دولت سابق را به‌اضافه نقدینگی جدید در مجموع با هم نشان می‌دهد، بی‌اخلاقی سیاسی است.

 ایران 
ممنوعیت تجمعات غیرقانونی
معاون استاندار تهران عنوان کرد: در دور دوم برگزاری چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری نیز از اعضای ستاد و هواداران نامزدها می‌خواهیم ضمن تمکین به قانون از تهمت و تخریب نامزد مقابل خودداری کنند. جوهری بر عدم برگزاری تجمعات غیرقانونی توسط هواداران نامزدهای انتخاباتی تأکید و عنوان کرد: عزیزان در صورت نیاز به تجمع، حتماً باید مجوز لازم را از فرمانداری‌ها دریافت کنند. رئیس ستاد انتخابات استان تهران زمان پایان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری را ساعت ۸ صبح پنجشنبه ۱۴ تیرماه اعلام کرد و افزود: ان‌شاءالله روز جمعه ۱۵ تیرماه برگزاری انتخابات را خواهیم داشت.
انتخابات ایران در آرامش امریکا در تنش
هر چقدر که انتخابات در ایران در فضایی آرام در حال برگزاری است، اما برخی در امریکا نقشه کنار زدن یکی از کاندیداها را از طریق «ترور» در سر می‌پرورانند. «دیوید آروناویچ»، مجری انگلیسی شبکه بی‌بی‌سی جهانی در پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» خواستار ترور دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق و نامزد کنونی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ امریکا شد! آروناویچ که پس از واکنش‌های گسترده، این پیام خود را پاک و آن را «مزاح» توصیف کرد، در «ایکس» نوشت: اگر جای «جو بایدن» بودم، دست می‌جنباندم و به استناد اینکه ترامپ تهدیدی برای امنیت امریکاست، دستور قتل او را می‌دادم! به گزارش راشاتودی، آروناویچ که مجری برنامه «جلسه توجیهی» در رادیو ۴ بی‌بی‌سی جهانی است، این پیام را با هشتگ «SCOTUS» منتشر کرده که به تأییدیه دیوان عالی امریکا اشاره دارد.

 جمهوری اسلامی 
تجلیل از خیرین مدرسه‌ساز و تحویل همزمان ۹۵۰ کلاس درس
همایش ملی تکریم خیرین مدرسه ساز و تحویل همزمان ۹۵۰ کلاس درس در سراسر کشور روز گذشته با حضور محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری، در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.سرپرست ریاست جمهوری در این مراسم حضور خیرین مدرسه‌ساز را نمونه بارز و موفق حضور مردم در عرصه‌های اداره کشور برشمرد و گفت: نهضت بزرگ خیرین مدرسه‌ساز بسیار افتخارآمیز است و بسیاری از مدیران و انسان‌های موفق در کشور خود را مدیون خیرین مدرسه‌ساز و تحصیل در این مدارس می‌دانند.
همچنین در این مراسم با دستور سرپرست ریاست جمهوری ۹۵۰ کلاس درس در ۷ استان به صورت همزمان به بهره‌برداری رسید.
چین: تغییرات تاریخی در جهان درحال وقوع است
شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین در آستانه نشست سران سازمان همکاری شانگهای، مخالفت پکن با هژمونی را اعلام کرد و خواستار چندجانبه گرایی واقعی در جهان شد. شی پیش از سفر رسمی به قزاقستان با انتشار یک یادداشت این موضع را اعلام کرد.رئیس‌جمهور چین بدون نام بردن مستقیم از آمریکا گفت که پکن با هژمونی، سیاست قدرت و رویارویی بلوک‌ها مخالف است و برای ترویج نظام چندقطبی در جهان آمادگی دارد.این سخن در شرایطی مطرح شده که نشست سران همکاری شانگهای سوم تا چهارم جولای (۱۳ و ۱۴ تیر) در آستانه برگزار خواهد شد.
جنگ غزه نشان داد غرب هیچ اهمیتی به ارزش‌ها و حقوق بشر نمی‌دهد
نخست وزیر مالزی تأکید کرد کشورهای غربی در مساله جنگ غزه نشان دادند هیچ اهمیتی به «ارزش‌های بنیادین» همچون حق و حرمت حیات نمی‌دهند. «ماهاتیر محمد»، نخست‌وزیر ۹۸ ساله مالزی که بالغ بر سه دوره نخست وزیری این کشور مسلمان را بر عهده داشته در مصاحبه با خبرگزاری «آناتولی» تأکید کرد باید سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی در راستای رسیدگی به مشکلات مشترکی که بر جهان از جمله فلسطین تاثیرگذار هستند دستخوش اصلاحات شوند.ماهاتیر محمد اظهار کرد: من احساس می‌کنم هیچ کسی انتظار اتفاقاتی که هم‌اکنون برای مردم فلسطین می‌افتند را نداشت.

 وطن امروز 
قفل بودن پول‌های ایران نتیجه توافق تیم آقای روحانی بود
معاون امور سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری گفت: آقای پزشکیان در مناظره شاکی بودند که چرا پول‌های ایران در برخی کشورها قفل است، این نتیجه توافق تیم آقای روحانی با این کشورها بود. محمد جمشیدی، معاون امور سیاسی دفتر رئیس‌جمهور در شبکه مجازی ایکس نوشت: آقای پزشکیان در مناظره شاکی بودند که چرا پول‌های ایران در برخی کشورها قفل است. وی افزود: خب! این نتیجه توافق تیم آقای روحانی با این کشورها بود، آن هم در دوره برجام. توافق کردند که انرژی بفروشند و به‌جای پول، تدریجی کالا بخرند. ضمنا ایشان در آن دوره در مجلس بودند. شهید رئیسی همه آنها را به هم زد.
سکوت‌مقابل جنایات‌صهیونیست‌ها‌ دور ازانسانیت‌است
کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به جنایات ناتمام صهیونیست‌ها در غزه در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: دردها و داغ‌های‌ وارده بر پیکر فلسطین و ساکنان نوار غزه غیرقابل توصیف است. سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه مسؤولیت آمریکا و سایر حامیان رژیم جنایت‌پیشه اسرائیل در تداوم این جنایات هولناک، ذره‌ای کمتر از رژیم یادشده نیست، گفت: سکوت و بی‌تفاوتی مقابل این ‌همه جنایت و وحشی‌گری ‌دور از مسؤولیت انسانی و اخلاقی و در محکمه وجدان بشری و در محکمه الهی مردود و محکوم است. ۲۷۰ روز از جنگ در غزه می‌گذرد و رژیم صهیونیستی همچنان حملات خود را به این باریکه تشدید کرده است. گفتنی است جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بامداد دیروز، سه‌شنبه، شهرهای رفح و خان‌یونس واقع در جنوب نوار غزه را بار دیگر بمباران کردند.

 جوان
محکم تا آخر پای مردم فلسطین هستیم
فرمانده نیروی هوافضای سپاه در جمع تعدادی از خانواده‌های شهدای غزه به آن‌ها اطمینان داد محکم تا آخر پای شما هستیم و هر کاری که در توان ما باشد در حمایت از عزیزان فلسطین انجام خواهیم داد. سردار امیرعلی حاجی زاده در جمع تعدادی از خانواده‌های شهدای غزه گفت: همان‌گونه که از سلاح‌های عزیزان ما در فلسطین و لبنان و جا‌های دیگر مشخص است در واقع از طریق ایران کمک و تغذیه می‌شود و از هر کاری که از ما بربیاید کوتاهی نکردیم و کوتاهی نخواهیم کرد. فرمانده نیروی هوافضای سپاه افزود: در هر بخشی که توان داشته باشیم تا پای جان پای مقاومت و مردم فلسطین هستیم و خواهیم بود.

 خراسان 
زنجانی سه ماه تا اعدام فاصله داشت
مهدی کشت دار مدیرعامل خبرگزاری قوه قضاییه در توئیتی نوشت:قاضی ویژه اجرای حکم بابک زنجانی: رئیس قوه قضاییه طی دستوری تأکید کرده بود برای تمامی اقدامات به منظور رد مال زمان بندی مشخصی تعریف و تدوین شود. مهلت سه ماهه داده شد تا در صورت عدم انجام رد مال حکم دادگاه اجرا شود. این یعنی زنجانی سه ماه تا اعدام فاصله داشت که رد مال کرد.
کمبود ۱۷۶ هزار معلم برای مهر امسال
رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش با بیان این که برای مهر امسال به ۱۷۶ هزار معلم جدید نیاز داریم، گفت: کسری ۳۰۰ هزار نفری را به این عدد رسانده‌ایم. در این دولت بیش از ۳۰۰ هزار ردیف استخدامی صادر شده که بیش از ۱۵۰ هزار ردیف مربوط به وزارت آموزش و پرورش بوده است.

 مردم سالاری
افتتاح گردان پهپاد و ساختمان جدید جنگال منطقه پدافند هوایی مرکزی
با حضور امیرسرتیپ علیرضا صباحی فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی، ارتش گردان پهپاد و ساختمان جدید جنگال منطقه پدافندهوایی مرکزی افتتاح شد و مورد بهره برداری عملیاتی قرار گرفت. گردان پهپاد منطقه پدافند هوایی مرکزی مجهز به انواع پهپادهای عملیاتی و شناسایی است. فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش در ادامه از ایستگاه رادار یزد و سایت هرند بازدید و توان عملیاتی و آمادگی دفاعی گردان‌های عملیاتی s۲۰۰ و s۳۰۰ را مورد ارزیابی قرار داد. فرمانده نیروی پدافند هوایی در جمع کارکنان این منطقه پدافندی، تجربه هشت سال دفاع مقدس را همچون برگ زرینی در تاریخ کشور عنوان کرد و افزود: انتقال تجربه اساتید پیشکسوت به نسل‌های جدید بسیار مهم و حائز اهمیت است.
ژنرال‌های اسرائیلی دنبال آتش بس
مقامات امنیتی می‌گویند فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی به دلیل ترس از کمبود مهمات خواهان برقراری آتش‌بس در غزه هستند و به این نتیجه رسیده‌اند آتش‌بس سریع‌ترین راه آزادی اسرای اسرائیلی است.
ژنرال‌های ارشد رژیم صهیونیستی خواهان آغاز آتش‌بس در غزه هستند، حتی اگر این کار سبب شود حماس قدرت خود را حفظ کند و شکاف بین ارتش و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم را که مخالف آتش‌بسی است که به «حماس اجازه می‌دهد از جنگ جان سالم به در ببرد»، تشدید کند.
۶ مقام امنیتی سابق و کنونی رژیم صهیونیستی گفتند ژنرال‌های اسرائیلی بر این باورند که آتش‌بس بهترین راه برای بازگرداندن ۱۲۰ اسیری است که هم‌اکنون در غزه، چه زنده و چه مرده نگهداری می‌شوند. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، آن‌ها تصریح کردند این ژنرال‌ها برای نبردی دیگر پس از طولانی‌ترین جنگ خود در غزه در طول تاریخ آماده نیستند. همچنین معنقدند که نیروهایشان به زمان نیاز دارند تا در صورت وقوع جنگ با حزب‌الله لبنان بتوانند خود را بازیابی کنند.

 قدس
عملیات مشترک یمن و مقاومت عراق علیه بندر حیفا
یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد به‌صورت مشترک با مقاومت اسلامی عراق به هدفی حیاتی در حیفا حمله کرده است. بر اساس بیانیه صادره از سوی نیروهای مسلح یمن، این عملیات به‌صورت مشترک با مقاومت اسلامی عراق انجام شد و طی این عملیات با استفاده از چندین موشک کروز هدفی حیاتی در حیفا مورد اصابت قرار گرفت. نیروهای مسلح یمن تأکید کردند عملیات نظامی مشترک با مقاومت اسلامی عراق برای پشتیبانی و پیروزی مردم فلسطین تا زمان توقف حملات و رفح محاصره از غزه ادامه خواهد یافت.
مردم برای خرید خودرو عجله نکنند
علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد وضعیت تولید و عرضه خودرو اظهار کرد: به زودی به نقطه‌ای می‌رسیم که خودروسازان باید وام بدهند و خودروهایشان را به‌صورت قسطی بفروشند تا مردم خودرو خریداری کنند.البته در حال حاضر خودروسازان این کار را می‌کنند، اگر برنامه‌هایی که تدارک دیده شده محقق شود در آینده نزدیک شاهد خواهیم بود که خودروسازان برای اینکه مردم خودرو بخرند باید به آن‌ها وام بدهند.بنابراین مردم برای خرید خودرو عجله نکنند و خودرو را به عنوان کالای سرمایه‌ای خریداری و در پارکینگ‌های خود نگهداری نکنند. توصیه می‌کنم با بررسی این کار را انجام دهند، زیرا ممکن است بعد متضرر شوند.

 ابتکار
نتانیاهو به دنبال برقراری حکومت نظامی در غزه است
وبگاه «عرب۴۸» گزارش داد: اظهارات مقامات اسرائیلی نزدیک به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم، حاکی از تمایل وی به ایجاد یک حکومت نظامی در نوار غزه علی‌رغم توانایی بالای مقاومت پس از حدود ۹ ماه جنگ است. طبق گفته این منابع، «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تنها کسی است که با حکومت نظامی در نوار غزه مخالفت کرده است. گالانت در این باره گفته است: اگر اسرائیل در غزه حکومت نظامی برقرار کند، هزاران سرباز در طول چند سال کشته خواهند شد و علاوه بر آن اسرائیل در دفاع از خود در جبهه‌های دیگر از جمله لبنان و ایران با مشکل روبرو خواهد شد.

 اطلاعات 
آمار طلاق کاهش یافته است
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با تأکید بر این که آمار طلاق کاهش یافته است گفت: در پایان سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ طبق آمار سازمان ثبت احوال، میزان طلاق از ۲۰۷ هزار و ۷۸۷ مورد به ۲۰۲ هزار و ۱۸۳ مورد رسیده که این کاهش ۸/۲ درصدی نوید خوبی است. انسیه خزعلی در نشست با خبرنگاران‌ پیرامون ازدواج دختران زیر ۱۵ سال هم با اشاره به اینکه مشاوره‌های اجباری برای این گروه از دختران در نظر گرفته شده است، گفت: در مجموع با تلاش‌های انجام شده، آمار ازدواج دختران زیر ۱۵ سال از ۱۴۰۰ تا سال گذشته ۳۲ درصد کاهش داشته است.
فرآیند ساخت ۲/۶ میلیون واحد مسکونی در کشور ادامه دارد
ساخت بیش از ۲/۶ میلیون واحد مسکونی در مراحل مختلف اجرایی و در سطح تمامی استان‌ها ادامه دارد. ارسلان مالکی معاون وزیر راه و شهرسازی رئیس سازمان ملی زمین و مسکن دیروز در یک نشست خبری با اعلام این مطلب گفت: تاکنون بالغ بر ۴۸ هزار هکتار اراضی مناسب برای ساخت مسکن در استان‌ها شناسایی و آماده سازی شده است. داریوش بلدی معاون توسعه و عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم از تأمین یک میلیون قطعه زمین در روستاها برای نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: .این اراضی به دو روش واگذاری دولتی و دیگری تأمین زمین با مشارکت مردم به متقاضیان ساخت مسکن تخصیص داده می‌شود.همچنین سعید غفوری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه بیش از ۸ هزار هکتار زمین برای ساخت نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید تأمین شده است، از فرایند ساخت بیش از ۱۶۸ هزار واحد مسکونی در این شهرها خبر داد.
اسرائیل به زودی حمله زمینی به لبنان را آغاز می‌کند
روزنامه آلمانی «بیلد» مدعی شد که رژیم صهیونیستی در تدارک حمله زمینی به لبنان در هفته سوم یا چهارم ماه جاری میلادی است.این روزنامه به نقل از دیپلمات‌های غربی نوشت که اسرائیل در حال تدارک برای اجرای یک سناریوی افراطی است و اگر حزب الله عملیات‌های خود در جبهه جنوب لبنان را متوقف نکند، عملیات زمینی اسرائیل در لبنان در هفته سوم یا چهارم ژوئیه جاری آغاز خواهد شد. این در حالی است که حزب‌الله لبنان، توقف عملیات‌ علیه اشغالگران صهیونیست در نزدیکی مرزهای خود را به توقف جنگ در غزه مشروط کرده است. گفتنی است مقامات آمریکایی به اسرائیل هشدار داده اند که هرگونه اقدام علیه جنوب لبنان منجر به آغاز جنگی همه جانبه با اسرائیل خواهد شد. از سویی روزنامه الاخبار از دیدار معاون سازمان اطلاعات آلمان با معاون دبیرکل حزب‌الله برای ممانعت از جنگ لبنان و اسرائیل خبر داد.

 شهروند 
پوتین با مخبر دیدار می‌کند
یوری اوشاکوف، مشاور کاخ کرملین در سیاست خارجی اعلام کرد که رؤسای جمهور ترکیه و روسیه در جریان برگزاری اجلاس شانگهای در آستانه، پایتخت قزاقستان دیدار خواهند کرد. اوشاکوف اضافه کرد که پوتین در این اجلاس علاوه بر اردوغان در سوم ماه جولای (امروز) با رؤسای دولت‌های جمهوری آذربایجان، چین، قزاقستان، پاکستان و هند به صورت جداگانه دیدار و گفتگو خواهد کرد. اوشاکوف همچنین گفت که رئیس جمهور روسیه چهارم جولای (پنجشنبه هفته جاری) نیز در آستانه با محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری ایران دیدار خواهد کرد.
گفتنی است که اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای سوم و چهارم جولای جاری (امروز و فردا) در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار خواهد شد.
در جنگ با حزب‌الله با دردسری بی‌سابقه مواجه هستیم
ایهود اولمرت، نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی، اعلام کرد: اگر جنگی همه‌جانبه در شمال اتفاق بیفتد، ویرانی گسترده‌ای در لبنان به‌وجود خواهد آمد و اسرائیل قدرت این کار را دارد. اما اگر حزب‌الله از همه قدرت خود استفاده کند که قطعاً این کار را هم خواهد کرد، اسرائیل به دردسری بزرگی دچار خواهد شد که در تاریخ همه درگیری‌ها با کشورهای عربی هرگز تجربه نکرده است.
تخریب بیش از ١٣٠شهرک اسرائیلی در طول نوار مرزی با لبنان
روزنامه یدیعوت آحارنوت گزارش داد که جنگ فرسایشی کنونی با حزب‌الله لبنان تاکنون به وارد آمدن خسارات بالا در بیش از ١٣٠شهرک اسرائیلی منجر شده است. براساس این گزارش، در جریان حملات موشکی و پهپادی حزب‌الله، ١٠٢٣ساختمان خسارت دیده‌اند و «جنگ فرسایشی در شمال موجب وارد آمدن خسارات و ویرانی‌ در ١٣٠شهرک اسرائیلی» شده است.
کره‌شمالی موشک بالستیک با قابلیت حمل «ابرکلاهک» آزمایش کرد
خبرگزاری مرکزی کره‌شمالی گزارش کرد که پیونگ‌یانگ یک موشک بالستیک حامل یک کلاهک سنگین را آزمایش کرده است. با این‌حال، مقام‌های ارشد کره‌جنوبی مدعی شده‌اند که پیونگ‌یانگ دو پرتابه شلیک کرده که آزمایش یکی از پرتابه‌ها به شکست انجامیده است. طبق گزارش رسانه‌های کره‌شمالی، اداره موشکی پیونگ‌یانگ دوشنبه گذشته با موفقیت یک موشک بالستیک تاکتیکی جدید به نام «هواسانگفو-١١دا-۴,۵» با قابلیت «حمل یک ابرکلاهک کلاس ۴.۵تُنی» را آزمایش کرده است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

نامه رهبری به جوانان آمریکا و اروپا روح تازه‌ای در موضوع حمایت از مردم فلسطین دمید
پایگاه اطلاع رسانی آیت الله نوری همدانی/ آیت اللّه العظمی نوری همدانی در پیامی به هشتمین کنفرانس بین المللی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی در دانشگاه تهران عنوان داشتند: تشکیل کنفرانس بین المللی حقوق بشر آمریکایی، فرصتی است برای نشان دادن رفتارهای ضد حقوق بشری آمریکا در جهان و مخصوصاً در سال جاری این کنفرانس باید پیام رسان صدای ملت مظلوم فلسطین و غزه باشد.در ادامه این پیام آمده است: نامه رهبری معظم در دو مرحله به جوانان آمریکا و اروپا روح تازه‌ای در موضوع حمایت از مردم فلسطین دمید و نخبگان و اندیشمندان بیش از این باید به این پیام بپردازند.جمهوری اسلامی ایران و ملت مسلمان ایران بر اساس وظیفه و تکلیف دینی که باید همیشه طرفدار مظلوم و در مقابل ظالم باشند یعنی همان فرمایش امیرالمؤمنین (علیه السلام) که «وَ کُونُوا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً» همیشه دشمن ظالم و یاور مظلوم بوده‌اند و در قضیه فلسطین و غزه هم از هیچ تلاشی برای کمک به آنها دریغ نکرده‌اند امّا حل مسئله فلسطین به کمک تمام مسلمانان و کشورهای اسلامی نیاز دارد و امیدواریم ملت‌ها و دولت‌های اسلامی بیدار شده و عرصه را بر رژیم صهیونیست تنگ کرده و ملت مظلوم فلسطین را از زیر بار ظلم و ستم نجات دهند.

پایان‌نامه‌ها باید گرهی از کار جامعه را بگشایند
حوزه/ آیت الله العظمی سبحانی، در دوره ویژه‌ دانش‌افزایی اساتید مشاور پایان‌نامه سطح سه جهت ارتقاء به راهنما که در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد برگزار شد، به تبیین ضرورت سوق دادن پایان نامه های علمی به سوی گره ها و مشکلات روز جامعه اشاره کردند. ایشان تصریح کردند: نکته ای که در پایان نامه ها می بایست مدنظر باشد این است که گِرِهی را از کار بگشاید، یعنی کاری در پایان نامه انجام شود که مورد نیاز جامعه چه از جهات فکری، چه فلسفی، چه ریاضی، چه اجتماعی و یا اقتصادی می باشد. این مرجع تقلید با بیان این که می بایست در پایان‌نامه‌ها موضوعی را مدنظر قرار داد که فعلا مطرح نیست و شاید در آینده، جامعه نیاز بدان داشته باشد، خاطر نشان کردند: در پایان نامه ها این مسئله مدنظر باشد که کتابی را که می نویسیم برای این می نویسیم که در جامعه خلأ‌یی است و برای پرکردن این خلأاین کتاب تالیف و تدوین می شود.

با انتخاب دکتر جلیلی ادامه دهنده راه شهید رئیسی باشیم
رسا/ آیت الله رجبی بر ضرورت حضور حداکثری در انتخابات پیش رو تأکید کرد و گفت: نیروهای انقلاب باید هر چه در توان دارند برای حضور حداکثری و دعوت از ملت بکارگیرند چرا که مشارکت قوی به اقتدار و امنیت نظام کمک می کند و از سوی دیگر باید چنان تببین کرد که نامزد اصلحی بر سر کار بیاید که هدفش خدمت به مردم و انقلاب باشد. عضو جامعه مدرسین ادامه داد: برای برنگشتن به دوران فساد اجتماعی، همان دورانی که فرهنگ دینی مورد هجمه بی امان قرار گرفته بود و دوران بی کفایتی در عرصه وزارت خارجه؛ همان عصری که برجام آن خسارت محض را بر کشور تحمیل کردند و توان کشور و دولت را صرف چنین خسارت محضی کردند، باید به ادامه راه شهید رئیسی با انتخاب آقای سعید جلیلی رای داد و اگر امر دیگری رخ بدهد این مسیر پیشرفت با کندی مواجه خواهد شد.

مردم به نامزدی رأی دهند که دشمن چشم طمع به او نداشته باشد
رسا/ آیت‌الله غروی درباره نامزد اصلح گفت: مردم باید به گفت‌وگوها، بحث‌ها و مناظره‌هایی که وجود دارد توجه کامل داشته باشند؛ ببینند که کدامیک به گفتمان انقلاب، امام راحل و رهبر معظم انقلاب نزدیک‌تر است و کدام با اهداف انقلاب سازگارتر است. آیت‌الله غروی در بیان یکی از شاخصه‌های اساسی تشخیص اصلح اظهار داشت: دشمن قادر نیست از برگزاری انتخابات جلوگیری کند؛ اما ممکن است از شخصی حمایت کند؛ این حمایت به دلیل چشم طمعی است که به او دارد؛ عقبه او برای دشمن قابل فهم و درک تر است و در ارزیابی‌های خود به این نتیجه رسیده است که بهتر می‌تواند او را تحت تأثیر قرار دهد. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه صلاحیت هر دو نامزد حاضر به وسیله شورای نگهبان تأیید شده است گفت: مردم باید به این مسأله دقت کنند که از بین این دو صالح چشم طمع دشمن بیشتر به کدام سمت است؛ با این استدلال می‌توانند فرد مقابل را به عنوان اصلح برگزینند.

بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در حمایت از دکتر جلیلی
اختصاصی/ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه ای از دکتر جلیلی حمایت کرد. در این بیانیه آمده است: ملت شریف ایران؛ضمن تشکر از شرکت شما در مرحله اول انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری و با تقدیر از کلیه دست‌اندر کاران اجرایی، نظارتی، امنیتی، نظامی، انتظامی و نیز کلیه کسانی که به نحوی در خلق این حضور باشکوه مؤثر بودند، با احترام به هردو نامزد ریاست جمهوری مرحله دوم و با توجه به معیارهای انتخاب اصلح در کلام امام خمینی – قدس سره – و مقام معظم رهبری – مدظله العالی – و با عنایت به ضرورت‌های کشور و انقلاب، بر اساس مصوبه جلسه رسمی شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، بدین‌وسیله نظر اکثریت اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مبنی بر حمایت از جناب آقای دکتر سعید جلیلی را اعلام می‌نمائیم.از همگان انتظار می‌رود با شرکت پرشور خود در روز جمعه ۱۵/۴/۱۴۰۳ به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل نمایند.

تل‌آویو بزرگترین موشک‌باران را به چشم خواهد دید
مهر/ نشریه اکونومیست به نقل از یکی افسران ارتش رژیم صهیونیستی اذعان کرد که حزب الله در سطح بالایی از آمادگی برای رویارویی با حمله زمینی این رژیم به لبنان در مقایسه با اوکراین در برابر روسیه قرار دارد. این افسر صهیونیست اضافه کرد: مواضعی که ارتش فکر می‌کرد به خوبی استتار شده‌اند توسط حزب الله شناسایی و بارها مورد حمله قرار گرفته است.در گزارش نشریه اکونومیست تأکید شده است: نگرانی‌ها نسبت به وقوع جنگ وحشتناک با حزب الله لبنان تشدید شده است چرا که در این صورت شاهد حملات پهپادهای انتحاری، قطع گسترده برق و بزرگترین موشک باران در تاریخ تل آویو خواهیم بود.در ادامه این گزارش آمده است، این گونه برآورد شده که در صورت جنگ با حزب الله، رژیم صهیونیستی شاهد بزرگترین موشک باران پی در پی در تاریخ مجعول خود خواهد بود.

جنگ غزه طولانی خواهد بود
ایسنا/ «هرتزی هالوی» رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیست در جریان سرکشی از نیروهای این رژیم در رفح گفت که جنگ در نوار غزه برای مدتی طولانی ادامه خواهد یافت. هالوی ادامه داد: دلیل حضور ما در اینجا، تلاش برای از بین بردن زیربناهای حماس و تونل‌های زیر زمینی است و این زمانبر خواهد بود.وی افزود: بنابراین این جنگ طولانی خواهد بود؛ چراکه ما نمی‌خواهیم بدون ویران کردن «زیربناهای حماس» از این منطقه خارج شویم.

تلاش پارلمان رژیم صهیونیستی برای تروریستی اعلام کردن آنروا
ایرنا/ دو کمیته روابط خارجی و کمیته جنگ کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) در حال بررسی ادغام سه لایحه برای هدف قرار دادن سازمان آنروا هستند. بر اساس این گزارش، یکی از این لوایح به اجازه فعالیت سازمان آنروا در آنچه سرزمین‌های صهیونیست خوانده شده است، مربوط می‌شود. طی این لایحه امدادگران آنروا از فعالیت در سرزمین‌های ادعایی صهیونیست‌ها منع می‌شوند و قدس شرقی نیز از جمله این مناطق است.در این گزارش آمده است که دو لایحه دیگر یکی مربوط به تروریستی اعلام کردن سازمان آنروا می‌شود و دیگری مصونیت قضائی و امتیازاتی را که برای کارکنان سازمان ملل در سرزمین‌های اشغالی در نظر گرفته شده است را برای امدادگران آنروا ممنوع می‌کند.آنروا یکی از آژانس‌های فعال در حوزه فلسطینیان تحت نظر سازمان ملل از زمان شروع جنگ غزه در هفتم اکتبر (پانزدهم مهر ماه) آماج حملات مقامات صهیونیست و اتهامات این رژیم قرار داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *