خبر روز ۱۴۰۳/۰۴/۱۲

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
بازداشت ۵۸ نفر در روز انتخابات به‌دلیل اخلال در شعب اخذ رأی
طبق اعلام سخنگوی قوه قضاییه در روز برگزاری انتخابات، ۵۸ نفر بازداشت شدند. جهانگیر به ارائه گزارشی از فعالیت ستادهای پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی طی هفته گذشته پرداخت وگفت: قبل از انتخابات حدود ۶۰۰ نفر از افرادی که در فضای مجازی فعالیت خلاف قانون داشتند، به صورت حضوری و تلفنی، توجیه شدند ودر روزهشتم تیر که روز انتخابات بود ۶۸۵ نفر به همین شکل ارشاد شدند.
دریافت استوارنامه سفرای جدید ۹ کشور
سفرای جدید کشورهای چین، ایتالیا، اسپانیا، کره‌جنوبی، استرالیا، مجارستان، فنلاند، قزاقستان و صربستان، جداگانه به حضور سرپرست ریاست‌جمهوری رسیدند و استوارنامه خود را تقدیم کردند.سرپرست ریاست‌جمهوری در این دیدارها با آرزوی موفقیت برای سفرای جدید این کشورها در مسیر گسترش همکاری‌ها و روابط فی‌مابین از آنان خواست برای معرفی ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران به فعالان اقتصادی کشورهای‌شان تلاش کنند.مخبر همچنین در دیدار سفرای کشورهای ایتالیا، اسپانیا، استرالیا و فنلاند تلاش مؤثر این کشورها برای توقف جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه را خواستار شد.

 همشهری 
رضایت کاندیداها از مرحله نخست انتخابات
سخنگوی شورای ‌نگهبان اظهار کرد: با پیگیری‌ها و تماس‌هایی که ازسوی شورای ‌نگهبان با کاندیداها و ستادهایشان برقرار شد، مشخص گردید هیچ‌یک شکایت و اعتراضی به روند برگزاری مرحله نخست انتخابات نداشتند. هادی طحان‌نظیف درباره شکایت‌های مردمی که به سامانه «مردم ناظر» ارسال شده ‌است گفت: مواردی که در روز گزارش شده بود جزئی بودند و در همان روز ازسوی کارگروه‌های ۶گانه‌ای که در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات مستقر بودند مورد پیگیری قرار گرفت؛ برخی موارد رفع شد و برخی گزارش‌ها نیز فاقد اسناد و مدارک لازم بودند. وی همچنین با بیان اینکه فرایند‌های انتخابات در مرحله دوم مانند مرحله نخست است اضافه ‌کرد: همه اقدام‌هایی که ازسوی مجری انتخابات انجام می‌شود تحت نظارت شورای ‌نگهبان به‌عنوان «ناظر انتخابات» قرار دارد.
واکنش به ادعایی درباره سخنگوی دولت
دفتر سخنگوی دولت با انتشار اطلاعیه‌ای تأکید کرد که ادعای حمایت علی بهادری‌جهرمی از کاندیدای مشخصی در انتخابات نادرست است. در بخشی از این اطلاعیه آمده است: سخنگوی دولت از آغاز رقابت‌های انتخاباتی با حفظ بی‌طرفی، ضمن تبیین عملکرد دولت سیزدهم، پاسخ برخی ادعاهای نادرست و طرح مطالب غیرمستند درباره دولت سیزدهم ازسوی بعضی کاندیداها و نمایندگان آنها را داده است.
تلفات سنگین صهیونیست‌ها در شجاعیه
در پی انفجار ورودی یک تونل در شجاعیه غزه، یک نظامی اسرائیلی کشته و چندین نفر به‌شدت زخمی شدند. همچنین تک‌تیراندازان رزمندگان قسام یک نظامی اسرائیلی را در یکی از منازل منطقه شجاعیه مورد هدف قرار دادند.
ناتوانی انگلیس در دفاع از خود
راب جانسون، مدیر سابق یکی از بخش‌های وزارت دفاع انگلیس اعلام کرده است که نیروهای مسلح ما قادر به حفاظت از تمامیت ارضی خاک کشورمان نیستند. جانسون گفته است که در هر عملیات گسترده‌ای مهمات ما به‌سرعت تمام می‌شود و دفاع ما بسیار ضعیف است و آمادگی جنگیدن و پیروزی در هیچ درگیری نظامی مسلحانه‌ای را نداریم. به‌ گفته جانسون، نیروهای مسلح انگلیس براساس «حداقل ممکن» عمل می‌کنند.

 کیهان 
مصوبات سفر دوم دولت مردمی به سیستان حتما ابلاغ و اجرا می‌شود
مخبر، سرپرست ریاست جمهوری در دیدار با مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان گفت: با وجود اینکه سفر دوم آیت‌الله رئیسی به سیستان و بلوچستان انجام نشد، اما مصوبات تصمیم‌گیری شده درخصوص این سفر حتماً ابلاغ و اجرائی خواهد شد.مخبر در این جلسه همچنین پس از استماع نیازهای استان سیستان و بلوچستان، دستورات لازم جهت حل مسائلی نظیر خرید خدمت حدود ۶ هزار نفر از معلمان، پیگیری پیشرفت راه‌آهن زاهدان-چابهار، درخواست ایجاد مناطق ویژه اقتصادی در شهرهای مرزی و تأمین تجهیزات تولیدی کارخانه بافت بلوچ را صادر کرد. مخبر همچنین در این جلسه، سازمان برنامه را مکلف نمود تا موضوع بسته ۶۰ همتی توسعه و پیشرفت استان را تا حصول نتیجه نهائی پیگیری نماید.
شهید رئیسی پرچمدار رقابت سالم انتخاباتی بود
خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «رئیس‌جمهور شهید ما پرچمدار ادب در مناظره و رقابت سالم انتخاباتی بود که آماج تخریب هدفمند تبلیغاتی قرار داشت. او را تخریب و دیواری از دروغ در برابرش به‌پا کردند اما اخلاص و ایمان او دل‌ها را همراه کرد. بعد از سه سال کانون‌های تخریب با همان شیوه‌ در فضای سیاسی کشور فعال شده‌اند. هراس‌افکنی، دروغ‌پراکنی، ترساندن مردم از موضوعات خیالی و… خاطرات تلخ دهه ۹۰ در ذهن و جان مردم در حال بازخوانی است.»

 ایران
ایران، منتظر فرصت «عملیات وعده صادق ۲»
فرمانده نیروی هوافضای سپاه بر توان ایران برای تکرار عملیاتی همچون عملیات وعده صادق علیه اسرائیل تأکید کرد. سردار حاجی‌زاده در جمع تعدادی از خانواده‌های شهدای غزه با یادآوری عملیات علیه هواپیمای متجاوز امریکایی در خلیج فارس و سرنگونی هواپیمای گلوبال هاوک با یک موشک، گفت: در عملیات دوم علیه امریکا ۱۳ موشک به عین‌الاسد زدیم و در عملیات وعده صادق ۳۰۰ فروند موشک شلیک کردیم. سردار حاجی‌زاده با بیان این عقیده که تا پای جان پای مردم فلسطین هستیم، اظهار داشت: آرزومند رسیدن فرصت «عملیات وعده صادق ۲» هستیم که نمی‌دانم تعداد موشک‌های آن چقدر باید باشد.
واکنش صفحه دفتر رهبر انقلاب به تخریب‌های انتخاباتی
افزایش تخریب‌های انتخاباتی و غبارآلود شدن فضای رقابت‌ها میان طرفداران نامزدها، واکنش صفحه نزدیک به دفتر رهبر معظم انقلاب را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت. این صفحه بخشی از بیانات رهبر انقلاب در سال ۱۴۰۰ را بازنشر کرد که در آن معظم‌له بیش از همه، رقیب‌هراسی را به عنوان یک راهبرد تبلیغاتی مورد نکوهش قرار دادند. بیانات رهبر انقلاب که در ۶‌ خردادماه ۱۴۰۰ بیان شد، به این شرح است:«ما در گذشته هم هر وقتی که نامزدها در مناظرات تلویزیونی و غیره روش اهانت و توهین و تهمت و تخریب طرف مقابل و ترساندن مردم از رقیب را دنبال کردند، کشور به نحوی از انحا ضرر کرد؛ در گذشته هم این جور بوده. این جوری نباشد که مردم را از رقیب بترسانیم که اگر او بیاید چنان خواهد شد، چنین خواهد شد.» به نظر می‌رسد بازنشر این کلام توأم با انذار و هشدار، ناظر بر فزونی یافتن تخریب و توهین در شبکه‌های اجتماعی است.
دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه با پیروزی راستگرایان پایان یافت
مرحله اول انتخابات پارلمان فرانسه با شکست حزب مکرون و پیروزی حزب راستگرای مارین لوپن به پایان رسید. بر اساس داده‌های وزارت کشور فرانسه، حزب راستگرای «اجتماع ملی» به رهبری مارین لوپن و جردن باردلا ۳۴.۲ درصد آرا را به دست آورد که هرچند حدود سه درصد کمتر از پیش‌بینی‌های نظرسنجی هفته گذشته بود، اما همچنان برنده اصلی دور نخست انتخابات است. پس از اجتماع ملی، ائتلاف چپ‌گرای «جبهه جدید مردمی» و ائتلاف لیبرال محافظه‌کار نزدیک به مکرون به ترتیب با ۲۹.۱ درصد و ۲۱.۵ درصد در رتبه دوم و سوم قرار گرفتند. طبق یک نظرسنجی، حزب لوپن و متحدانش ممکن است ۲۳۰ تا ۲۸۰ کرسی از ۵۷۷ کرسی را به دست آورند که هرچند برای کسب اکثریت مطلق کافی نیست، اما در هر صورت جریان راست‌گرا را به پیروز اصلی انتخابات مبدل می‌کند. همزمان با اعلام نتایج این دور از انتخابات پارلمانی فرانسه، هزاران نفر در پاریس تجمع کردند و پلیس فرانسه برای متفرق کردن جریان‌های رادیکال از گاز اشک‌آور استفاده کرد.

 وطن امروز
روایت مخبر از نخستین جلسه با رهبری پس از سقوط بالگرد رئیس‌جمهور
کفیل ریاست‌جمهوری روایت نخستین جلسه با رهبر معظم انقلاب پس از سقوط بالگرد شهدای خدمت را تشریح کرد. مخبر در تشریح جلسه با رهبر معظم انقلاب گفت: جلسه دولت که تمام شد، دفتر ما را صدا کرد که خدمت رهبر انقلاب برسیم. ابهت، وقار و اطمینانی در چهره باوقار ایشان بود که حالی به من دست داد. گفتم خدا را شکر یک نعمت بزرگی مثل رهبر انقلاب بالای سرمان است. وی افزود: رهبر انقلاب فرمودند ان‌شاءالله اتفاقی نیفتد و رئیس‌جمهور سالم باشد، چون هنوز معلوم نبود. مخبر ادامه داد: رهبر انقلاب فرمودند حرکت کشور با همان اقتدار باید دنبال شود و یک کار هم نباید زمین بماند، محکم بروید و اگر هم برگشت که الحمدلله. ایشان فرمودند اگر این اتفاق به شهادت شهید رئیسی منجر شود، حماسه‌ای در کشور اتفاق می‌افتد.

 جوان 
تجمعات خیابانی غیرقانونی است
سخنگوی ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه فرایند تبلیغات در مرحله دوم انتخابات همچون مرحله اول است، گفت: طبق قانون راه‌اندازی کارناوال‌ها و تجمعات خیابانی ممنوع است. محسن اسلامی در گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ضمن تسلیت شهادت دو سرباز نیروی انتظامی در جکیگور استان سیستان و بلوچستان در جریان حمله مسلحانه اشرار گفت: فرایند انتخابات شامل روز رأی‌گیری و انتهای رأی‌گیری و شمارش و بعد از آن تجمیع آرا و اعلام آن به شورای نگهبان و ملت ایران می‌شود. وی با اشاره به تأیید صحت انتخابات توسط شورای نگهبان، گفت: این موضوع این بدان معناست که دست‌اندرکاران، عوامل اجرایی و ستاد انتخابات کشور کارش را به خوبی انجام داده و مشکلی از لحاظ سلامت انتخابات وجود نداشت.
رئیسی در حوزه اقتصاد موفق بود، اما اصلاح‌طلبان بی‌انصافی می‌کنند
سعید لیلاز، اقتصاددان اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در اظهار نظری گفته است: آقای رئیسی در حوزه اقتصاد موفق بود ولی کسی حاضر نیست این را بگوید؛ اصلاح‌طلبان بی‌انصافی می‌کنند! در حوزه اقتصاد آقای رئیسی موفق‌تر از چیزی بود که تصور می‌شد ولو اینکه کسی حاضر نیست این را بگوید. این فعال اصلاح‌طلب در گفت و گویی با بیان اینکه هیچ شاخص اقتصادی نیست که الان وضعیتش بهتر از سال ۱۴۰۰ نباشد، تصریح کرده است: حتی در برخی موارد ما از سال ۱۳۹۶ هم عبور کردیم مثل حجم تولید ناخالص داخلی که بیشتر از سال ۹۶ است. لیلاز در پاسخ به این پرسش که شما برخلاف اکثریت اصلاح‌طلبان که منتقد وضعیت اقتصادی آقای رئیسی بودند، معتقدید ایشان کارنامه‌شان خوب است؟ پرده از یک نفاق درونی جریان اصلاحات برداشته و گفته است: بله…. احزاب سیاسی برای اهداف خودشان بی‌انصافی می‌کنند.

 خراسان
کاندیداها بگم بگم و افشاگری نکنند
محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین، به پشت سر گذاشتن مرحله اول انتخابات با شور و هیجان مردم اشاره کرد و گفت: بهتر این است که دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری در رابطه با رزومه و کارهای خودشان و از تأثیراتی که در گذشته در جریان اداره مملکت داشتند، بگویند. داستان افشاگری و بگم بگم و به طور فرض رکب زدن را پیش نکشند، این اقدام‌ها سرمایه اجتماعی را تخریب می‌کند و ظلم عظیمی به نظام جمهوری اسلامی است. باهنر ادامه داد: خواهش من این است که ان‌شاءالله دو نامزد بیش از مرحله اول رعایت حال همدیگر را بکنند و بیش از آن‌ها حال شنوندگان و مردمی که مناظره‌ها را می‌بینند، مراعات کنند و به تعبیر حضرت امام خمینی رحمت‎ا… علیه عالم مظهر خداست در عالم و در محضر خدا معصیت نکنید. ان‌شاءا… خداوند توفیق دهد و آینده خوب و بهروزی تمام برای ملت بزرگ ایران و نظام جمهوری اسلامی آرزومندم.
جریمه ۱۰۰ برابری بهای برق برای استخراج غیرمجاز رمزارز
رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق تأکید کرد: اقدام به استفاده غیرمجاز از برق برای استخراج رمزارز، جریمه‌های سنگین معادل ١٠٠ برابر قیمت برق را در پی خواهد داشت و در صورت تکرار تخلف، انشعاب جمع آوری می‌شود.
تجارت ایران با همسایگان از ۶۱ میلیارد دلار گذشت
رئیس کل گمرک ضمن اشاره به تجارت ۶۱ میلیاردی ایران با همسایگان، گفت: اگر تفاهم نامه‌های امضایی که در بالاترین سطوح امضا شده محقق شود حجم تجارت و بازار در این حوزه بیش از سه برابر خواهد شد.
تأمین ۱۷.۵ میلیارد دلار برای واردات
بر اساس اعلام مرکز مبادله ارز و طلا، از ابتدای سال جاری ۱۷.۵ میلیارد دلار ارز برای واردات کالا تأمین شده که سهم صنایع از این میان ۹.۹ میلیارد دلار است.
افزایش ذخایر ارز و طلای کشور
رئیس‌کل بانک‌مرکزی گفت: یکی از اهداف اساسی ما افزایش ذخایر ارزی بانک مرکزی بوده و اطمینان می‌دهم که ذخایر آزاد ارزی و ذخایر طلای بانک مرکزی در حال افزایش است. محمدرضا فرزین تصریح کرد: با ایجاد مرکز مبادله، ارز کالاهای اساسی را با نرخ ۲۸۵۰۰ بر اساس مصوبه مجلس و ارز سایر کالاها را با نرخی در یک کانالی که متغیر و شناور است، تأمین کرده‌ایم تا تعادل بنگاه‌های تولیدی به هم نریزد. وی افزود: طبق آمار رسمی، هر سال میزان تخصیص و تأمین ارز به بخش تولید افزایش یافته است. با راه‌ افتادن مرکز مبادله تسلط بیشتری بر بازار ارز داریم و بهتر توانستیم ارز را اختصاص دهیم و قیمت ارز را کنترل کنیم.

 مردم سالاری
گفت‌وگوی تلفنی تهران و آنکارا درباره فلسطین
باقری کنی سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در تماس تلفنی با‌هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه، پیرامون موضوعات روابط دوجانبه و آخرین تحولات مربوط به جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین گفت‌وگو و رایزنی کرد. سرپرست دستگاه دیپلماسی با قدردانی از حضور هیأت ترکیه‌ای در نوزدهمین نشست وزرای خارجه کشورهای عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا در تهران، بر استفاده فزاینده از ظرفیت‌های سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه (دی هشت)، سازمان همکاری اقتصادی اکو و سازمان همکاری اسلامی در پیشبرد اهداف کشورهای مستقل و منطقه تأکید کرد. باقری با اشاره به جنایات وحشیانه رژیم اشغالگر قدس علیه مردم غزه اظهار داشت: تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه لبنان، ادامه جنایات این رژیم علیه مردم غزه و بیانگر سرشت وحشیانه این رژیم است. در عین حال مقاومت در لبنان آمادگی کامل برای مقابله با تهدیدات رژیم صهیونیستی را دارا است و قدرت بی‌بدیل مقاومت در لبنان، هرگونه سرکشی اشغالگران متجاوز برای آنها هزینه‌مند خواهد کرد.

 قدس
اوباما امیدی به پیروزی بایدن در انتخابات ندارد
بنا به گفته منابع رسانه‌ای، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا از پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ۲۰۲۴ ناامید شده است. «تاکر کارلسون» روزنامه‌نگار آمریکایی با بیان اینکه اوباما معتقد است پس از مناظره اخیر، بایدن شانسی برای ماندن در کاخ سفید ندارد، گفت: حمایت اخیر اوباما از بایدن صادقانه نبود. این افشاگری در حالی است که با وجود عملکرد انتقادبرانگیز بایدن در مناظره اخیر با ترامپ، بسیاری از دموکرات‌ها از جمله اوباما، حمایت خود را از بایدن اعلام کردند.
تل‌آویو به علت کمبود جا ۵۰ اسیر فلسطینی را آزاد کرد!
اسرائیل ۵۰ شهروند فلسطینی ازجمله مدیر مجتمع پزشکی «الشفا» را به دلیل پر شدن زندان‌های این رژیم، پس از هفت ماه اسارت آزاد کرد. دکتر «محمد ابوسلیمه» مدیر مجتمع پزشکی الشفا به همراه چند تن دیگر از کادر درمانی نوار غزه نیز جزو این افراد هستند. او پس از آزادی، ابعادی از جنایات صورت گرفته در زندان‌های رژیم را افشا کرده و با بیان اینکه به‌شدت شکنجه شده است به خبرنگاران گفت: «اسرا در وضعیت فاجعه‌باری قرار دارند که ملت فلسطین از سال ۱۹۴۷ شاهد آن نبوده‌».آزادی اسرا ازجمله مدیر مجتمع پزشکی الشفا با واکنش تند بن‌گویر وزیر امنیت داخلی رژیم اسرائیل مواجه و وی به این دلیل خواستار برکناری «رونین بار» فرمانده سرویس امنیت داخلی (شاباک) شد. بن‌گویر گفت: «درست است که زندان شلوغ است اما آیا باید به وضعیت آن‌ها رسیدگی کنی؟».

 اطلاعات
اعطای ۱۰ گیگ اینترنت رایگان دولت به مردم
قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور ارتباطات از بسته هدیه اینترنت رایگان ۱۰ گیگابایتی به مردم خبر داد. امیر لاجوردی در شبکه اجتماعی ایرانی خود نوشت: با توجه به استقبال هموطنان از بسته اینترنت رایگان برای دور اول انتخابات، بسته هدیه جدید ۱۰ گیگابایت ۷ روزه برای استفاده از سکوهای داخلی ایتا، روبیکا، تلوبیون، ویراستی، بله، سروش، گپ، آی‌گپ و ذره‌بین در نظر گرفته شده است. وی افزود: کاربران اپراتور همراه اول و رایتل با کد دستوری #۶۷۳*۱۰۰* و ایرانسل با کد دستوری #۵۱* می‌توانند این بسته را فعال کنند. لاجوردی تأکید کرد: بهتر است بسته فعال دیگر هم برای استفاده از این بسته داشته باشید.
ایران چهارمین صادرکننده نفت اوپک شد
به نوشته پایگاه خبری ورتکسا، ایران با پشت سرگذاشتن نیجریه و کویت، به چهارمین صادرکننده نفت اوپک تبدیل شده است. این پایگاه خبری که اخبار جابه‌جایی نفت و گاز در پهنه جهانی را رصد می‌کند، در گزارش جدید خود تصریح کرد که صادرات نفت و میعانات گازی ایران از زمان اعمال فشار حداکثری ترامپ علیه ایران (آگوست ۲۰۱۸) به بالاترین مقدار رسیده است. بنا بر این گزارش، ایران در فاصله ماه‌های ژانویه تا مه سال جاری میلادی (دی سال گذشته تا خرداد امسال) روزانه یک میلیون و ۵۶۰ هزار بشکه نفت صادر کرده است که ۲۵۰ هزار بشکه از صادرات کویت و نیجریه بیشتر است و به این ترتیب جایگاه ایران را در رده‌بندی بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت خام اوپک به مقام چهارم ارتقاء می‌دهد.

 شهروند 
رفتار عده‌ای هنجارشکن در مواجهه با ایرانیان خارج از کشور، نمایش جهانی عمق ابتذال آنان بود
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: حضور هموطنان عزیز ایرانی خارج از کشور در پای صندوق‌های رأی، به‌رغم برخی سختی‌ها، یکی از جلوه‌های زیبای همبستگی ملی ایرانیان داخل و خارج بود. کنعانی گفت: البته عده‌ای هنجارشکن که خود را مخالف جمهوری اسلامی ایران معرفی می‌کنند ناامیدانه و نافرجام تلاش کردند با تهدید و توهین به رأی‌دهندگان از طریق سخیف‌ترین رفتارها و زشت‌ترین کلمات، مانع مشارکت ایرانیان خارج از کشور در یک فرایند دمکراتیک شوند. هرچند تنها نتیجه حاصله برای این به‌اصطلاح مخالفان، چیزی جز فلاکت و نمایش جهانی عمق ابتذال آنان نبود. سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: اجازه برخی دولت‌های غربی مدعی دمکراسی برای نمایش اینگونه رفتارهای زشت و عدم‌برخورد قانونی و بازدارنده همین دولت‌ها با اهانت‌کنندگان و ناقضان حقوق قانونی شهروندان اصیل و نجیب ایرانی، سؤال‌برانگیز است. کنعانی ادامه داد: ایرانیان داخل و خارج، منتظر توضیح و اقدام نهادهای مسئول برخی کشورهای غربی نسبت به اینگونه رفتارهای وحشیانه، غیرمتمدنانه و غیرقانونی هستند و عملکرد دولت‌های مدعی حقوق شهروندی، حقوق بشر و دمکراسی را مورد قضاوت قرار خواهند داد.
دستور اژه‌ای برای رسیدگی بی‌اغماض به گزارش‌ها و شکایات انتخابات
رئیس قوه قضاییه گفت: مسئولان ذیصلاح در دادسرا و دادگاه در قبال گزارش‌ها و شکایات واصله از مراجع ذیربط یا مردم در مورد انتخابات، دقت و سرعت‌ عمل به خرج دهند و به این گزارش‌ها و شکایات، بدون تبعیض و اغماض رسیدگی کنند. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه تأکید کرد: دستگاه‌های نظارتی و امنیتی و دادستان‌های ما به‌واسطه امر مهم انتخابات، نباید از سایر امور و وظایف خود غافل شوند؛ ممکن است افراد فرصت‌طلب و شرور با این تصور غلط که همه تمرکزها معطوف به انتخابات است بخواهند در این ایام به امنیت روانی و فیزیکی مردم تعرضی داشته باشند و یا تصرفاتی را به منابع طبیعی و اراضی ملی داشته باشند و مرتکب ساخت‌وسازهای غیرمجاز شوند؛ در اینجا همه بخش‌های مسئول باید مراقبت کنند و وظایف قانونی خود را قاطعانه در راستای صیانت از حقوق و آرامش مردم انجام دهند.
نیمی از دمکرات‌ها خواستار انصراف بایدن
نتایج نظرسنجی‌های جدید سی بی اس و یوگاو ۴۵ درصد از دمکرات‌ها خواستار کناره‌گیری بایدن از ادامه رقابت‌های انتخاباتی و نپذیرفتن نمایندگی حزب برای انتخابات ماه نوامبر از سوی بایدن هستند.
خنثی شدن طرح کودتا در اوکراین
سرویس امنیت اوکراین گفت که گروهی از فعالان را که بنا به گزارش‌ها قصد داشتند علیه رهبری سیاسی اوکراین و پارلمان این کشور کودتایی ترتیب دهند، بازداشت کرده است. سرویس امنیت اوکراین دیروز اعلام کرد، گروهی که قصد داشتند کنترل ساختمان پارلمان را به‌دست بگیرند، بازداشت شده‌اند. این سرویس در کانال تلگرامی خود نوشت: «سرویس امنیت اوکراین گروهی از فعالان را که به تاریخ ۳۰ژوئن به‌دنبال آماده‌سازی‌ برای یکسری اقدامات تحریک‌آمیز در کی‌یف بودند، بازداشت کرده است.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

خطرناک‌ترین آسیب برای هر جامعه تضعیف قانون حاکم بر آن است
مهر/ آیت الله اراکی در سومین کنگره بین‌المللی «نهج‌البلاغه راه نجات و زیست شرافتمندانه» اظهار کرد: مهمترین کار ما کمک به امیرالمومنین – علیه السلام – و نظام امامت و ولایت جامعه و رعایت تقوای الهی است تا نظم الهی حاکم بر جامعه رعایت شود.وی با بیان اینکه نماد روح جمعی حاکم بر ساختار اسلامی، امام جامعه است، تاکید کرد: هر رفتاری که برخلاف قوانین حاکم بر جامعه باشد، روح جمعی جامعه و امام آن نیز تضعیف می‌شود. عضو جامعه مدرسین افزود: خطرناک‌ترین آسیب برای هر جامعه، تضعیف قانون حاکم بر آن است و جامعه‌ای مقتدر است که قانون در آن رعایت شود. وی تاکید کرد: روحی که بر افکار اجتماعی حاکم می‌شود در واقع به مثابه روابط اجتماعی پذیرفته شده توسط جامعه است. آیت الله اراکی یادآور شد: زمانی که انسان‌ها در جامعه بهم پیوند می‌خورند، روح اجتماعی نیز در آن متبلور می‌شود.

روسیه به تل‌آویو هشدار داد
مهر/ نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد به رژیم صهیونیستی درباره تامین احتمالی سامانه پدافند هوایی برای اوکراین هشدار داد. فایننشال تایمز هفته گذشته گزارش داد که آمریکا، اسرائیل و اوکراین در حال مذاکره برای تحویل هشت فروند سامانه پدافند هوایی مستعمل «پاتریوت» از تل‌آویو به کی‌یف هستند. نبنزیا با اشاره به این گزارش که به نقل از منابع آگاه منتشر شده است، گفت که چنین اقدامی قطعاً روابط بین تل‌آویو و مسکو را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. دیپلمات ارشد روس گفت: معتقدم که این اقدام عواقب سیاسی قطعی را نیز در پی خواهد داشت. تسلیحاتی که برای اوکراین ارسال می‌شود، صرف نظر از فرستنده، در نهایت منهدم خواهد شد درست مثل سایر تسلیحات غربی و آمریکایی که منهدم شدند. تردیدی نیست.

اظهارات مداخله جویانه آمریکا درباره انتخابات ریاست جمهوری ایران
باشگاه خبرنگاران/ ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره نظر وزارت خارجه آمریکا درباره انتخابات ریاست جمهوری ایران و میزان مشارکت مردم در این انتخابات گفت: ما در موقعیتی نیستیم که هرگونه سطح مشارکت در انتخابات ایران را تخمین بزنیم. معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال مدعی شد، اما باید بگوییم که آمار اعلام شده از سوی حکومت ایران مانند تمام اعداد و ارقام اعلام شده از سوی آنها قابل اعتماد نیست. این مقام وزارت خارجه آمریکا در ادامه ادعا کرد: «نظر ما این است که انتخابات در ایران آزاد و عادلانه نیست و ما هیچ انتظاری نداریم هرگونه نتیجه این انتخابات منجر به تغییر اساسی در مسیر ایران یا احترام حکومت ایران به حقوق بشر و حقوق مردم خود نخواهد شد.»

مهلت ۳۰ روزه المشاط به جاسوسان برای همکاری
صدا و سیما/ مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن با صدور فرمانی به نهاد‌های امنیتی و اطلاعاتی دستور داد، به کسانی که با شبکه جاسوسی آمریکایی و اسرائیلی ارتباط یا همکاری داشته اند، ۳۰ روز مهلت دهند تا به صورت داوطلبانه با نهاد‌های امنیتی همکاری کنند.مهدی المشاط در بیانیه‌ای تأکید کرد تمام عواقب قانونی از گردن کسانی که در مدت تعیین شده با نهاد‌های امنیتی همکاری کنند، ساقط می‌شود.وی تصریح کرد: پس از اتمام مدت تعیین شده، تمام پیامد‌ها به عهده خائنان خواهد بود و شدیدترین مجازات‌ها علیه آنها اجرا خواهد شد.

اسرائیل در جبهه‌های مختلف شکست خورده است
تسنیم/ روزنامه یدیعوت آحارانوت نوشت: ضربه هولناکی که ۷ اکتبر به ما وارد شد و ۱۲۰ ربوده شده‌ای که همچنان در اختیار حماس قرار دارند، جنگ عبثی که در جنوب در حال انجام داریم و مشکلات مستمری که حزب الله برای ما ایجاد می‌کند، سیاستگذاران اسرائیلی را در معضلی دائمی قرار داده است.ساختاری که داعیه شکست دادن هفت ارتش خارجی را داشت امروز در حفاظت از شهروندان خود و حفظ جان گروگان‌ها و نظامیانش در جبهه‌های مختلف شکست خورده است و حتی می‌توان عکس آن را صحیح دانست. امروز فروش بالای ژنراتورهای برق، تلفن‌های ماهواره ای، کنسروهای مختلف و آب معدنی و از همه مهمترین بلیط برای پناهگاه‌ها گواهی بر این امر است.حال در آستانه جنگ لبنان قرار داریم که قرار است یک فاجعه دیگری برای منطقه به بار آورد، باید ما برای رها شدن از تصور (توهم) قدرت از دکتر وقت بگیریم، تا ما همانند معتادان از این اعتیاد رهایی پیدا کنیم. اگر از این امر شانه خالی کنیم، همچنان هزینه‌های جانی را خواهیم پرداخت، و سلامت روانی یک نسل کامل را تحت تاثیر خود قرار خواهیم داد، هزاران و شاید صدها هزار نفر از جوانان و مردان و زنان تحت تاثیر این امر باقی مانده و به امتی متعادل به نگرانی و تشییع جنازه‌ها و والدین داغداری که فرزندان خود را به خاک می‌سپارند تبدیل می‌شویم.

یمنی‌ها زرادخانه شگفت‌انگیزی از تسلیحات دارند
فارس/ نشریه آمریکایی «فارین پالیسی»‌ از انواع تسلیحات و مهمات موجود در زرادخانه ارتش و نیروهای مسلح یمن ابراز شگفتی کرد. فارین‌پالیسی در گزارشی به قلم «کیث جانسون» نوشت: «یمنی‌ها از تسلیحات واقعاً شگفت‌انگیزی در زرادخانه خود برخوردار هستند که شامل انواع راکت‌ها، آتش‌بارهای پرتاب موشکی و موشک‌های بالستیک ضد کشتی است». این نشریه به نقل از دستیاران نمایندگان کنگره آمریکا اذعان کرد: «آمریکا تقریباً به اندازه کافی از موشک‌های پدافندی استاندارد مورد استفاده کشتی‌های اسکورت آمریکایی در دریای سرخ برای رهگیری پرتابه‌ها تولید نمی‌کند». یکی از دستیاران کنگره که خواست نامش فاش نشود، به صراحت درباره کمبود مهمات آمریکا به فارین‌پالیسی گفت: «تا زمانی که حجم تبادل آتش در دریای سرخ به شدت بالا باشد، ما در وضعیت خطرناک‌تری قرار داریم».

افزایش چشمگیر صادرات نفت ایران با وجود فشار حداکثری غرب
مهر/ مرکز داده‌های آمار اروپا (یورو استات) در گزارشی اعلام کرد که واردات نفتی یا فرآورده‌های نفتی برخی کشورهای اروپایی و از جمله ترکیه از ایران نسبت به سال‌های گذشته رشد چشمگیری یافته است. بر اساس داده‌های مرکز آمار اروپا، با وجود تحریم‌های نفتی غرب و اتحادیه اروپا ضد ایران، بلغارستان و لهستان به عنوان دو عضو رسمی این اتحادیه در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴ از ایران نفت وارد کرده‌اند. بلغارستان در این بازه زمانی ۳۱۴ تن نفت یا فرآورده نفتی از ایران وارد کرده است که این رقم در مقایسه با رقم واردات ۱۴۷ تنی سه ماهه نخست سال گذشته رشد ۱۱۳ درصدی داشته است.

واکنش ماکرون به پیروزی راست‌افراطی در انتخابات پارلمانی فرانسه
ایسنا/پس از پیروزی «مارین لوپن» از حزب راست افراطی «اجتماع ملی» در انتخابات پارلمانی فرانسه، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور این کشور گفت در مرحله دوم انتخابات حتی یک رای هم نباید به راست‌افراطی‌ها تعلق پیدا کند. رئیس‌جمهور فرانسه طی جلسه‌ای با اعضای دولت فرانسه گفت: «ما نباید اشتباه کنیم. راست‌افراطی در مسیر خود برای رسیدن به بالاترین مراتب است.» هم‌چنین ۲ تن از وزرای دولت فرانسه که در این نشست شرکت داشتند، در گفت‌وگو با رسانه فرانسوی بی‌اف‌ام‌تی‌وی فضای حاکم در سیاست فرانسه را «متشنج» توصیف کردند.یکی دیگر از شرکت‌کننده‌ها به روزنامه فیگارو گفته است که «هیچ خط مشخصی برای دنبال کردن وجود ندارد.»

اسرائیل حاکمیت بر مناطق شمالی را از دست داده است
صداو سیما/ آنتونی بلینکن دعوت دوباره خود را برای آتش بس در غزه با توجه به تأثیر آن بر نبرد با حزب الله تکرار کرد. وزیر امور خارجه آمریکا اذعان کرد اسرائیل حاکمیت خود را بر مناطق شمالی به علت حملات مکرر حزب الله از دست داده و این حملات باعث فرار ده ها هزار نفر از منطقه شده است. بلینکن همچنین افزود پایان جنگ غزه در راستای منافع راهبردی رژیم صهیونیستی قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *