خبر روز ۱۴۰۳/۰۴/۱۰

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
اطلاعیه شورای نگهبان درباره دریافت شکایات انتخاباتی
شورای نگهبان درباره دریافت شکایات انتخاباتی اطلاعیه‌ای صادر کرد. دراین پیام آمده است: با توجه به برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اشخاصی که از نحوه برگزاری این دوره از انتخابات شکایت داشته باشند، می‌توانند مطابق قانون شکایت مستند خود را به دبیرخانه شورای نگهبان به نشانی تهران‌-خیابان امام‌خمینی – روبه‌روی دانشگاه‌ افسری امام ‌علی – شورای نگهبان – کدپستی۱۳۱۷۷۶۵۱۹۱یا از طریق سامانه مردم ناظر به نشانی mardomnazer.shora-gc.ir تسلیم نمایند.
جبهه مقاومت تمام‌قد در کنار حزب‌الله
نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تهدیدهای رژیم صهیونیستی برای حمله به لبنان را یک جنگ روانی توصیف کرد. ایروانی گفت: حمله گسترده رژیم‌صهیونیستی به لبنان، به یک جنگ تمام عیار تبدیل خواهد شد. وی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: گرچه ایران تبلیغات رژیم صهیونیستی مبنی برقصدحمله به لبنان را جنگ روانی می‌داند اما در صورت دست زدن به یک تهاجم نظامی تمام عیار، جنگی نابودکننده رخ خواهد داد. تمام گزینه‌ها،از جمله مشارکت کامل همه جبهه‌های مقاومت روی میز است. نمایندگی ایران درسازمان ملل پیش ازاین نیز در پیامی درشبکه مجازی نوشته بودهرتصمیم نابخردانه‌ای توسط رژیم اشغالگر اسرائیل که ناظر به نابودی زیرساخت‌های لبنان و منطقه اشغالی ۱۹۴۸ باشد، منطقه را وارد جنگ جدیدی می‌کند که نتیجه آن نابودی زیرساخت‌های لبنان و همچنین منطقه اشغالی ۱۹۴۸ خواهد بود. قطعا این جنگ یک بازنده نهایی خواهد داشت و آن رژیم صهیونیستی است.جنبش مقاومت حزب‌ا…توان دفاع از خودوکشورش لبنان را دارد؛ شاید زمان نابودی این رژیم نامشروع به دست خودش فرا رسیده باشد.

 همشهری 
مناظره جلیلی و پزشکیان دوشنبه و سه‌شنبه برگزار می‌شود
مفتاح دبیر ستاد انتخابات صداوسیما جزئیات مناظره‌های دور دوم انتخابات را تشریح کرد. به گفته وی، دو مناظره با حضور دو کاندیدا پیش‌بینی شده است که در ساعت ۲۱:۳۰ روزهای دوشنبه و سه‌شنبه برگزار می‌شود و به مدت دو ساعت ادامه پیدا می‌کند. نامزدها همچنین یک برنامه مستند در روز سه‌شنبه خواهند داشت. دبیر ستاد انتخابات صدا و سیما افزود: همچنین یک نطق پایانی برای روز چهارشنبه به مدت ۳۰ دقیقه تدارک دیده شده است. مفتاح در پایان گفت: در طول هفته مجموعه برنامه‌هایی که از نامزدها ضبط شده است، از جمله دو مستندی که در اختیار صداوسیما قرار گرفته و همچنین برنامه‌های دیگری که در سازمان برای دو کاندیدا تولید شده بازپخش می‌شود تا فرصت خوبی برای شناخت مردم از دو کاندیدا باشد.
تسریع در همکاری‌های تهران – مسکو
علی باقری‌کنی، سرپرست وزارت امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با مناسب ارزیابی کردن روند پیشبرد روابط دوجانبه، ابراز امیدواری کرد که فرایند اداری نهایی‌سازی اسناد مهم در دستورکار همکاری‌های دوجانبه هرچه زودتر انجام شود.
تخریب آخرین سبد غذایی خانوارهای فلسطینی با بلدوزر
درحالی‌که ساکنان نوار غزه از قحطی و گرسنگی شدید رنج می‌برند، اشغالگران رژیم صهیونیستی صدها هکتار از اراضی کشاورزی و گلخانه‌های واقع در شمال‌غرب رفح را با بولدوزر تخریب کرده‌اند.
اتحادیه عرب، حزب‌الله را از فهرست تروریسم حذف کرد
یک روز پس از آنکه «حسام زکی» دستیار دبیرکل اتحادیه عرب از سفر به بیروت، پایتخت لبنان بازگشت، این اتحادیه به‌صورت رسمی اعلام کرد که دیگر حزب‌الله لبنان را یک سازمان تروریستی نمی‌داند. پیش‌تر اتحادیه عرب در مارس ۲۰۱۶، حزب‌الله را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده بود.

 کیهان 
شهدای مدافع حرم، نقشه ۷ تریلیون دلاری آمریکا برای تصرف منطقه را خنثی کردند
بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بین‌المللی شهدای مقاومت و مدافع حرم که در تاریخ ۳۰ خردادماه ۱۴۰۳ برگزار شده بود، صبح شنبه (۰۹/۰۴/۱۴۰۳)، در محل برگزاری این کنگره در حرم مطهر رضوی منتشر شد.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار مدافعان حرم را یک پدیده شگفت‌انگیز و مهم و یکی از مظاهر جهان‌نگری نظام جمهوری اسلامی خواندند و تأکید کردند: حضور جوانانی با ملیت‌های مختلف در قالب مدافعان حرم نشان داد انقلاب اسلامی بعد از گذشت بیش از چهار دهه، قدرت بازآفرینی همان شور و حماسه اول انقلاب را دارد.
ایشان با گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدای مدافع حرم و جبهه مقاومت به‌ویژه سردار شهید سلیمانی، دفاع از حرم را یک جنبه نمادین در دفاع از تفکر و آرمان‌های صاحب آن حرم و اهل‌بیت – علیهم السلام – دانستند و گفتند: آرمان‌های بلند مکتب اهل‌بیت همچون عدالت، آزادی، مبارزه با قدرت‌های ظالم و «ایثار و فداکاری در راه حق»، همواره در میان وجدان‌های پاک طالب دارند.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای یکی دیگر از ابعاد موضوع دفاع از حرم را جهان‌نگری انقلاب اسلامی دانستند و خاطرنشان کردند: هر حرکت و نهضت و انقلابی که از محیط بین‌المللی و منطقه‌ای خود غافل شود، قطعاً ضربه خواهد خورد، همان‌گونه که حرکت ملت ایران در قضیه مشروطه و در قضیه ملی ‌شدن صنعت نفت به دلیل سرگرم ‌شدن به مسائل داخلی و غفلت از دخالت‌گران خارجی آسیب دید و به سرانجام نرسید.
رهبر انقلاب اسلامی حضور رزمندگان مدافع حرم در کشورهایی که دشمن برای آنها نقشه بسیار خطرناکی را طراحی کرده بود، از مظاهر جهان‌نگری انقلاب اسلامی دانستند و گفتند: هدف این نقشه هم تصرّف منطقه بود برای تصرّف ایران؛ یعنی ایران اسلامی در مجموعه‌ منطقه‌ باید در تصرّف آمریکا و دستگاه استکبار و استعمار قرار می‌گرفت؛ این نقشه را برای این چیده بودند. خرج هم کرده بودند؛ هفت هزار میلیارد دلار خرج کردند؛ یعنی این آماری است و رقمی است که شخص اوّلِ رسمیِ آمریکا بارها اعلام کرد. هفت تریلیون دلار در این منطقه ‌اینها خرج کردند؛ بر باد رفت؛ همه‌ خرج اینها باطل شد.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای تأکید کردند: با چنین نگاهی باید گفت حرکت مدافعان حرم ایران و منطقه را نجات داد.

 ایران 
ایران را تکیه‌گاه جنبش مقاومت می‌دانیم
سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در پیامی به کنگره شهدای جبهه مقاومت گفت: امروز ملت‌های مظلوم و جنبش‌های مقاومت در همه میادین بعد از خدا به جمهوری اسلامی ایران و رهبر شجاع و حکیم آن آیت‌الله خامنه‌ای تکیه می‌کنند. در این پیام آمده است: ما ملت‌های مظلوم در این منطقه که توسط شیطان بزرگ، صهیونیست و ایادی آنها مورد تعدی قرار گرفته‌ایم، امروزه فرصت الهی بزرگی نصیب ما شده است که جمهوری اسلامی ایران با نظام مقدس، مردمی، فداکار و رهبری بزرگ، شجاع، حکیم و استوارش حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، پرچمدار دفاع از امت، مقدسات و کرامت در رویارویی با مستکبران و غاصبان است.
منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی پرتاب می‌شود
عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد: سال گذشته بزرگ‌ترین قرارداد تاریخ فضایی کشور را با بخش خصوصی بستیم و امیدواریم امسال اولین ماهواره از منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی را که حاوی ۱۶ الی ۲۰ ماهواره مخابراتی با کاربرد اینترنت اشیاست، پرتاب کنیم. وی همچنین گفت: پروژه فیبر نوری برای ارائه دسترسی پرسرعت به اینترنت به منازل و کسب‌وکارها در حال اجراست و تاکنون ۴۰ درصد کشور تحت پوشش قرار گرفته است.
انتقاد شدید کارشناس تلویزیون وزارت خارجه آمریکا از اپوزیسیون ایرانی
آرش عزیزی کارشناس تلویزیون وزارت خارجه امریکا معتقد است که حمله و فحاشی به رأی‌دهندگان از سوی مخالفان ایران، نمی‌تواند جمهوری اسلامی را به پایین بکشد. او در گفت‌و‌گو با این تلویزیون می‌گوید: این نوع حرکات قدیمی اپوزیسیون و تشکیل کمپین شرمساری، راه به جایی نخواهد برد. کسی که چنین کاری را انجام می‌دهد، کسی نیست که بتواند جمهوری اسلامی را به پایین بکشد. او ادامه می‌دهد: اپوزیسیون جدی‌ای که بخواهد بدیلی برای جمهوری اسلامی ارائه کند و برنامه‌ای برای این موضوع داشته باشد، نداریم. با این حرف‌ها و شانتاژها و با این حجم از تهاجم اخلاقی نمی‌شود کار سیاسی انجام داد. کار سیاسی یعنی اینکه اول از همه شما باید این واقعیت را به رسمیت بشناسید که ما در شرایط بغرنجی قرار داریم. ایرانیانی که در اپوزیسیون هستند، اختلافات کمی با یکدیگر ندارند. ما در درون اپوزیسیون کسانی را داریم که از پرویز ثابتی دفاع می‌کنند و از طرفی می‌گویند که مخالف کشتار هستند.

 جمهوری اسلامی 
۶۰ درصد دموکرات‌ها خواهان تغییر بایدن با یک نامزد دیگر هستند
براساس تازه‌ترین نظرسنجی‌ها، اکثر رأی‌دهندگان دموکرات آمریکایی معتقدند بایدن به دلیل عملکردش در مناظره باید تغییر کند و فرد دیگری به عنوان نامزد دموکرات‌ها انتخاب شود. براساس نظرسنجی مورنینگ کانسالت (Morning Consult) که در اکسیوس منتشر شد، حدود ۶۰ درصد رأی‌دهندگان می‌گویند که بایدن به دلیل عملکرد ضعیفش «قطعا» و یا «احتمالا» باید به عنوان نامزد دموکرات‌ها تغییر کند.

 وطن امروز 
مشارکت ایرانیان خارج از کشور حس وطن‌دوستی را نمایان کرد
سخنگوی وزارت امور خارجه در فضای مجازی ایکس نوشت: ‏مشارکت پرشور و بانشاط هموطنان غیور ایرانی مقیم خارج از کشور در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، بار دیگر وطن‌دوستی و عشق به ایران عزیز را نمایان، دوستان را خرسند و دشمنان را ناامید کرد. وی تأکید کرد: بار دیگر و در آزمونی دوباره، برای سربلندی ایران و ایرانی، همه با هم در کنار یکدیگر متحد و یکپارچه می‌ایستیم. میثاق مجدد همه ایرانیان سرافراز در هر کجای ایران و جهان، جمعه آینده پای صندوق‌های رأی.
راه عزت مسلمانان از مسیر جهاد می‌گذرد
فرمانده کل سپاه با بیان اینکه فلسطین ادامه می‌دهد و دیگر کشورهای محور مقاومت محکم ایستاده‌اند، گفت: سرنوشت مسلمانان از این به بعد روشن خواهد بود و جبهه مقاومت پاسخ هرگونه تعرضی را می‌دهد. سردار سلامی، در دومین کنگره جهانی شهدای مدافع حرم و جبهه مقاومت که با حضور مسؤولان کشوری، فرماندهان رده‌های مختلف نیروهای مسلح و خانواده‌های معظم شهدا در رواق دارالمرحمه حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار داشت: امام خمینی (ره) کسی بود که روح جهاد و شهادت را در پیکره امت اسلامی جاری و ماهیت واقعی دین را به دست مجاهدان منور و روشن کرد. وی افزود: در استمرار سیره امام راحل نیز رهبر معظم انقلاب در طول ۳۵ سال اخیر و مقارن با پیچیده‌ترین شرایط و پرخطرترین میدان‌ها، استقامت الهی را به همه مسلمانان جهان تعلیم دادند و الگوی ثبات قدم در فشارهای سخت شده‌اند.

 جوان 
حضور آگاهانه ملت موجب یأس بیشتر بدخواهان خواهد شد
مخبر سرپرست ریاست جمهوری در اطلاعیه‌ای با قدردانی از حضور مردم در انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری تصریح کرد: بی‌شک تداوم این مشارکت و حضور آگاهانه ملت در دور دوم رویداد ملی انتخابات، موجب یأس بیشتر بدخواهان کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تقویت توان و امید دوستداران آرمان‌های بلند نظام اسلامی در سراسر جهان خواهد شد.

 خراسان 
سهام دولت در ۹ شرکت واگذار می‌شود
به پیشنهاد وزارت اقتصاد سهام دولت در ۹ شرکت از طرف سازمان خصوصی سازی واگذار و منابع حاصل به حساب خزانه داری کل کشور واریز خواهد شد. بر این اساس سهام صنایع پتروشیمی خلیج‎فارس، فولاد شادگان، فولاد غدیر نیریز، فولاد سفید چهارمحال، اپال پارسیان، فولاد سبزوار، آلومینای ایران، پالایش گاز پارسیان، پالایش گاز فجر جم واگذار خواهد شد.
۴/۱۷ میلیارد دلار ارز برای واردات تأمین شد
بانک مرکزی از تأمین ۱۷ میلیارد و ۴۱۷ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی از ابتدای سال جاری تا ۸ تیرماه خبر داد و اعلام کرد: ۳ میلیارد و ۹۷۵ میلیون دلار ارز برای کالاهای اساسی و دارو اختصاص داده شده است. میانگین موزون نرخ ارز یک ماهه منتهی به ۹ تیر، ۳۹ هزار و ۷۲ تومان برای دلار، ۴۱ هزار و ۸۵۰ تومان برای یورو، ۱۰ هزار و ۶۳۹ تومان برای درهم محاسبه شده است.
دریافت پول برای ثبت‌نام ابتدایی‌ها در مدارس دولتی «ممنوع»
حمید طریفی معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان این که هیچ مدرسه دولتی هنگام ثبت‌نام حق دریافت پول از والدین را ندارد، افزود: هیچ مدیری اجازه ندارد دانش‌آموز را به خاطر معدل یا کیفیت نمره در مدرسه دولتی ثبت‌نام نکند؛ در صورت انجام، همکاران واحد ارزیابی عملکرد، مسئله را پیگیری و مشکل را برطرف می‌کنند.

 رسالت
مصر نسبت به گسترش درگیری‌ها در منطقه هشدار داد
عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر بر ضرورت تلاش‌های بین‌المللی برای دستیابی به آتش‌بس فوری در نوار غزه و ارسال کمک‌های فوری به این باریکه تأکید کرد.رئیس جمهور مصر نسبت به گسترش درگیری‌ها در منطقه هشدار داد و گفت: احتمال گسترش درگیری به شکلی بسیار خطرناک در حال افزایش است. عبدالفتاح السیسی از جامعه بین‌المللی خواست با اتخاذ اقدامات جدی و سریع از افتادن منطقه به دور جدید و بی سابقه از درگیری‌ها جلوگیری کنند.
موضع دولت مصر به دلیل عدم بازگشایی گذرگاه رفح برای ورود کمک‌های انسانی به غزه پیوسته مورد انتقاد گروه‌های حامی فلسطین بوده است.

 مردم سالاری
تنها برخی از پاسخ‌ها به رژیم‌صهیونیستی قابلیت انتشار دارد
معاون عملیات نیروی قدس سپاه گفت: صهیونیست‌های جنایتکار از همه طرف پاسخ دریافت می‌کنند و تنها برخی از پاسخ‌ها به این رژیم قابلیت انتشار دارد. سردار چیذری در گفت‌و‌گویی با بیان اینکه جبهه مقاومت در بهترین شرایط ممکن قرار دارد، اظهار داشت: «وعده صادق» عملیات بزرگی بود و بُعد عملیاتی محور مقاومت را تا حد قابل توجهی ارتقاء داد.
رایزنی تلفنی تهران و ریاض
سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت وگوی تلفنی با فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان از تسهیلات و خدمات مطلوب ارائه‌شده به زائران بیت الله الحرام به‌ویژه زائران عزیز ایرانی تشکر کرد. وی با اشاره به حضور قائم مقام وزارت امور خارجه عربستان در نوزدهمین نشست وزرای خارجه کشورهای عضو مجمع گفت وگوی همکاری آسیا (ACD) در تهران، روند پیشرفت همکاری‌های تهران – ریاض را امیدوارکننده ارزیابی کرد.باقری با اشاره به تداوم جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در نوار غزه و کرانه باختری تأکید کرد: لازم است کشورهای اسلامی برای توقف هر چه سریع‌تر جنایات و تهدیدات و تجاوزات صهیونیست‌ها در غزه و سایر مناطق تلاش کرده و همه ظرفیت‌های خود را به‌کار گیرند.
فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی نیز ضمن سازنده ارزیابی کردن رایزنی‌های دو کشور در حاشیه نوزدهمین نشست وزرای خارجه کشورهای عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا در تهران، روند روابط تهران- ریاض را دارای استحکام کافی دانست. وی با ابراز نگرانی از تشدید تنش بین رژیم صهیونیستی و لبنان، تلاش برای کاهش دامنه جنگ را خواستار شد.

 قدس
جزئیات طرح گالانت برای روز پس از جنگ غزه
روزنامه واشنگتن پست مدعی شد یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در جریان سفر اخیرش به آمریکا طرحی با عنوان «روز بعد» برای اداره نوار غزه پس از جنگ تدوین کرده و آن را با مقامات دولت بایدن در میان گذاشته است. جزئیات این طرح ادعایی عبارت است از: تقسیم نوار غزه، به این ترتیب که نوار غزه به ۲۴ منطقه تقسیم و هر منطقه به طور موقت اداره خواهد شد. تشکیل یک نیروی مشترک از ایالات متحده و کشورهای عربی میانه‌رو (مصر، اردن، مغرب و امارات متحده عربی) برای اداره موقت غزه. گالانت همچنین درخواست عربستان برای گنجاندن «افق سیاسی» برای تشکیل کشور فلسطین در طرح غزه را رد کرده است.
اسپانیا هم به شاکیان نسل‌کشی توسط صهیونیست‌ها پیوست
کشور اروپایی اسپانیا با ارائه درخواستی به دادگاه بین‌المللی دادگستری خواستار پیوستن به پرونده شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی مبنی بر نسل‌کشی در غزه شد. پیش از این کلمبیا، مکزیک و فلسطین به چنین روندی پیوسته و پیش‌بینی می‌شود ایرلند، بلژیک و شیلی نیز به این پرونده شکایت بپیوندند. آفریقای جنوبی طرح دعوی‌ای را علیه رژیم صهیونیستی در مورد نسل‌کشی در غزه به دادگاه بین‌المللی دادگستری ارائه داده است. وزیر دفاع اسپانیا اعلام کرده مادرید از نقش دادگاه بین‌المللی دادگستری حمایت کرده و خواهان برقراری صلح در غزه و خاورمیانه است. او با تأکید بر نقض قوانین بین‌المللی در غزه، درباره وقوع فاجعه انسانی در این منطقه هشدار داد.

 ابتکار 
پیام جدید آمریکا به حماس درباره تکمیل مذاکرات با هدف دستیابی به توافق آتش‌بس
یک منبع در جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد که این جنبش پیام جدیدی از سوی آمریکا از طریق میانجیگران درراستای تلاش برای تکمیل مذاکرات با هدف دستیابی به توافق آتش‌بس در نوارغزه دریافت کرده است.این منبع همچنین افزود که پیام جدید آمریکا شامل اصلاحات جزئی در ۲ بند از بندهای پیشنهادی اعلام شده توسط جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا درخصوص آتش‌بس در غزه است.
پیشتر، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که قطر و مصر قصد دارند در راستای پیشبرد طرح «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا درباره آتش‌بس در غزه به زودی با جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) گفت‌وگو کنند. دو منبع امنیتی مصر اخیرا گفتند که حماس خواهان ضمانت‌های کتبی از سوی آمریکا برای آتش‌بس دائمی و خروج نیروهای صهیونیستی از نوار غزه است تا طرح آتش‌بس مورد حمایت واشنگتن را امضا کند. به گفته این منابع، در صورت وجود تضمین‌های مکتوب، حماس این توافق را می‌پذیرد و مصر در حال رایزنی با آمریکا در خصوص این مطلب است.

 اطلاعات 
راهیابی پزشکیان وجلیلی به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری
محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اعلام نتیجه نهایی انتخابات گفت: آرای ۵۸هزار و ۶۴۰شعبه در ۴۸۲شهرستان شمارش شد و این نتایج به دست آمد:
– مسعود پزشکیان ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱رأی
– سعید جلیلی ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ ‏رأی
‏- محمدباقر قالیباف ۳ میلیون و ۳۸۳ هزار و ۳۴۰ رأی
– مصطفی پورمحمدی ۲۰۶ هزار و ۳۹۷ رأی
وی تأکید کرد: از جمع آرای تائید شده؛ پزشکیان ۴۲.۶ درصد، جلیلی ۳۸.۸ درصد، قالیباف ۱۳.۸ درصد و پورمحمدی ۰.۸درصد آرا را کسب کردند و از آنجا که هیچ یک از نامزدها نتوانستند اکثریت آرا را به دست آورند، انتخابات به دور دوم کشیده شد و روز جمعه (۱۵تیر) زمان برگزاری دور دوم انتخابات است. وی میزان مشارکت در انتخابات را ۴۰ درصد اعلام کرد و اظهار داشت: وزارت کشور نتایج آرای شمارش شده را به شورای نگهبان ارسال کرده و تائید صحت انتخابات به عهده این شور است.
بایدن به ناتوان‌ بودنش اعتراف کرد
جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به انتقادات گسترده‌ای که علیه عملکردش در مناظره با ترامپ گفته شده بود، اظهار داشت: من مثل گذشته راحت راه نمی‌روم و مثل گذشته خوب صحبت نمی‌کنم اما می‌دانم باید چه کار کنم و چگونه حقیقت را بگویم. بایدن در واکنش به مناظره میان وی و ترامپ، گفت ۹۰ دقیقه را صرف صحبت با مردی کردم که اخلاق‌ یک گربه‌ خیابانی را دارد. در این حال «توماس فریدمن» نویسنده معروف روزنامه نیویورک تایمز گفت بایدن مرد خوبی است اما حزب دموکرات باید بخاطر خطر ترامپ، او را کنار بگذارد.

 شهروند 
دومین کنگره جهانی شهدای مدافع حرم و محور مقاومت برگزار شد
دومین کنگره جهانی شهدای مدافع حرم و محور مقاومت، با پیام مقام معظم رهبری و با حضور جمعی از فرماندهان محور مقاومت و نیروهای مسلح و خانواده‌های معظم شهدا از کشورهای مختلف، در دارالمرحمه حرم مطهر رضوی برگزار شد. دومین کنگره جهانی شهدای مدافع حرم و محور مقاومت، با حضور آیت‌الله محمد محمدی‌گلپایگانی رئیس‌دفتر رهبر معظم انقلاب، سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه، سردار سرتیپ اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان‌رضوی، حجت‌الاسلام احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی و جمعی از فرماندهان محور مقاومت، خانواده معظم شهدا از کشورهای مختلف به همراه مسئولان ملی، مدیران شهری و زائران و مجاوران بارگاه امام هشتم – علیه السلام – در دارالمرحمه حرم مطهر رضوی برگزار شد.
هشدار روسیه درباره سیاست خصمانه ژاپن و کره‌جنوبی
واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، در نشست شورای امنیت ابراز تأسف کرد که دولت کره‌جنوبی تحت‌فشار آمریکا استقلال خود را از دست داده و با تصمیماتش منافع ملی این کشور را به خطر می‌اندازد. همچنین وزارت خارجه روسیه گزارش داد که این کشور به سفارت ژاپن در مسکو در رابطه با برنامه‌های توکیو به‌منظور برگزاری یک‌سری تمرینات نظامی مشترک به همراه آلمان و اسپانیا در جزیره هوکایدو، در نزدیکی مرزهای شرقی روسیه، در اواسط ماه جولای اعتراض کرده است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

هشدار صندوق بین‌المللی پول درباره کسری بودجه آمریکا
تسنیم / صندوق بین‌المللی پول (IMF) در گزارشی هشدار داد که کسری بودجه و بدهی‌های فزاینده دولت آمریکا یک “خطر فزاینده” برای اقتصاد جهانی است و باید فوراً به آن رسیدگی شود. داده‌ها نشان می‌دهد که بدهی ملی این کشور در حال انباشته شدن است و به ۳۵ تریلیون دلار نزدیک شده است. طبق آخرین آمار صندوق بین المللی پول، کسری بودجه فدرال آمریکا از ۱.۴ تریلیون دلار در سال مالی ۲۰۲۲ به ۱.۷ تریلیون دلار در سال گذشته میلادی افزایش یافته است.دفتر بودجه کنگره، ناظر رسمی امور مالی در دولت ایالات متحده، پیش از این در ماه جاری میلادی پیش بینی کرده بود که کسری بودجه احتمالا به ۱.۹ تریلیون دلار در سال جاری خواهد رسید که حدود ۷ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور محسوب می‌شود. بدهی دولت ایالات متحده در ژانویه ۲۰۲۳ از سقف خود که به طور قانونی ۳۱.۴ تریلیون دلار تعیین شده بود، عبور کرد و همچنان رو به افزایش است.پس از ماه‌ها هشدار در مورد نکول قریب الوقوع بدهی خزانه‌داری ایالات متحده، جو بایدن، رئیس جمهور این کشور در ژوئن ۲۰۲۳ لایحه بدهی را امضاء کرد که سقف را تا ژانویه ۲۰۲۵ به حالت تعلیق درآورد.

وقوع حادثه دریایی جدید در دریای سرخ
تسنیم/ خبرگزاری رویترز انگلیس به نقل از سازمان عملیات تجارت دریایی این کشور امروز یکشنبه از وقوع حادثه دریایی جدید در دریای سرخ نزدیکی سواحل غربی یمن خبر داد. بنا به گزارش اولیه این سازمان، یک کشتی در ۱۳ مایل دریایی جنوب غربی شهر «المُخا» واقع در جنوب استان الحُدیده یمن هدف قرار گرفته است .هنوز جزئیات بیشتری در این باره منتشر نشده است و مشخص نیست کشتی متعلق به کدام کشور است. با این حال ارتش یمن طی ماه‌های گذشته شمار زیادی از کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی را که برای صهیونیست‌ها کار می‌کرد، در صورت حرکت به سمت بنادر فلسطین اشغالی هدف قرار داده یا توقیف کرده است.

دستور دادستان برای استانداردسازی خودرو و جلوگیری از بیکاری ۴ هزار نیروی کار
باشگاه خبرنگاران/ دادستان تهران با اشاره به مهلت استانداردسازی محصولات تولیدی به یک شرکت خودرو سازی گفت: این شرکت مکلف شد تا پایان سال جاری، استاندارد‌های ۸۵ گانه را در مورد کلیه محصولات خود اخذ و هر ماه گزارشی از روند پیشرفت اقدامات صورت گرفته را به این دادستانی گزارش کند. علی صالحی، در بازدید از شرکت خودروسازی زامیاد در گفت‌وگو با مدیران این شرکت مشکلات آن‌ها را استماع و دستورات لازم را در جهت رونق تولید با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در کشور و توان متخصصان داخلی، صادر کرد. وی همچنین اظهار کرد: با توجه به نام‌گذاری سال ۱۴۰۳ توسط رهبر معظم انقلاب مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم و به منظور تحقق شعار سال، بایستی با تمام قوا از اقدامات منتهی به ضربه به تولید و اشتغال جلوگیری شودو بایستی از بیکاری نیرو‌های شاغل آن‌ها جلوگیری شود.

پرواز جنگنده‌های اسرائیلی بر فراز بیروت
فارس/ جنگنده‌های رژیم اشغالگر اسرائیل بامداد امروز (یکشنبه) با پرواز در ارتفاع پایین در بیروت دیوار صوتی را شکسته و موجب رعب و وحشت شهروندان لبنانی شدند. جنگنده‌های اسرائیلی همچنین در جنوب لبنان، استان البقاع و جبل لبنان دیوار صوتی را شکستند. صدای شکسته شدن دیوار صوتی حتی به دمشق پایتخت سوریه نیز رسیده و از این رو برخی منابع به اشتباه از انفجار در دمشق خبر داده بودند. طبل توخالی جنگنده‌های اسرائیلی در بیروت در شرایطی است که طی هفته‌های اخیر منابع آمریکایی از احتمال بروز درگیری گسترده میان ارتش اشغالگر و حزب‌الله لبنان خبر داده‌اند. در ادامه انتشار برخی گزارش‌ها از احتمال وقوع درگیری گسترده میان ارتش اسرائیل و حزب‌الله لبنان، ارتش آمریکا نیز یک کشتی تهاجمی آبی- خاکی به آب‌های نزدیک لبنان و فلسطین اعزام کرده است.سه مقام نظامی آمریکایی در این خصوص روز چهارشنبه هفته گذشته به شبکه ای بی سی گفتند که آمریکا این کشتی تهاجمی را با هدف کنترل اوضاع در صورت وقوع جنگ گسترده میان اسرائیل حزب‌الله به شرق مدیترانه اعزام کرده است.از سوی دیگر سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز در آخرین سخنرانی خود گفته است: «اگر جنگی علیه لبنان تحمیل شود، مقاومت بدون هیچ محدودیت و ضابطه و قاعده‌ای خواهد جنگید، ما بانک اهداف کاملی در اختیار داریم.

یمن از یک قایق نظامی جدید رونمایی کرد
فارس/ سخنگوی نیروهای مسلح یمن، خبر داد که به زودی از یک قایق نظامی جدید رونمایی خواهند کرد که دارای قدرت تخریب و تکنولوژی پیشرفته است.سریع بدون اشاره به جزئیات بیشتر، گفت که رسانه «الاعلام الحربی» به زودی تصاویری از این قایق منتشر خواهد کرد. وی همچنین خبر داد که این قایق، کشتی «Transworld Navigator» را هدف قرار داده و تصاویر آن منتشر خواهد شد.نیروهای مسلح یمن در یک ماه گذشته از سه سلاح نظامی جدید خود رونمایی کردند. نخست، موشک بالستیک فلسطین است که دوربرد بوده و با سوخت جامد کار می‌کند.سلاح دوم، شهپاد (شناور کنترل از راه دور) طوفان-۱ است که دارای سرعت و قدرت بالایی است. این شهپاد، هجومی است و از آن برای حمله به اهداف متحرک و ثابت استفاده می‌شود.سلاح سوم هم موشک مافوق صوت «حاطم-۲» نام دارد که به تازگی از آن رونمایی شد. این موشک، دارای سیستم کنترل هوشمند است و با سوخت جامد کار می‌کند.

فناوری‌های نظامی حزب‌الله بسیار خطرناک است
ایرنا/ یک روزنامه صهیونیستی نوشت که مقاومت لبنان از توانایی‌های نظامی بالا و تجهیزات و فناوری‌های بسیار خطرناک برخوردار است. «یدیعوت آحارنوت» نوشت ما با دشمنی رو به رو هستیم که دارای توانایی نظامی بالا است و تجهیزات و فناوری‌های خطرناکی مانند موشک‌های نقطه زن و پهپادهای پیشرفته را در اختیار دارد.این روزنامه اضافه کرد: نفوذ صدها پهپاد از مرزهای لبنان، نشان داد که دستگاه‌های امنیتی و نظامی، آمادگی مقابله با این پرنده‌ها را ندارند.یدیعوت آحارنوت نوشت: ارتش اسرائیل به شدت به دنبال یافتن راه حلی برای این تهدیدات است.رسانه‌های رژیم صهیونیستی با اذعان به تأثیرات ضربات سخت رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان به شمال فلسطین اشغالی اعلام کرده‌اند که عملیات حزب الله به جنگ فرسایشی و درهم کوبیدن شهرک‌های صهیونیست‌نشین در این منطقه تبدیل شده است.

حمایت از غزه دفاع از آینده لبنان و منطقه است
تسنیم/ معاون دبیرکل حزب‌الله تأکید کرد حمایت از غزه مسئولیت همه اعراب و مسلمانان است و تنها با مقاومت است که می‌توان از ملت‌ها و منافع کشورها محافظت کرد.شیخ «نعیم قاسم» با اشاره به فتنه افروزی‌های برخی جریان‌های غرب‌گرا در لبنان گفت: برخی می‌گویند که مبارزه مقاومت در جنوب با دشمن، فاقد مشروعیت است و مردم لبنان آن را قبول ندارند. ما در پاسخ به این طرف‌ها می‌گوییم که اداره کشور توسط شورای وزیران انجام می‌شود و اگر نگاهی به ۱۹ بیانیه دولت‌های متوالی لبنان از سال ۱۹۸۹ تاکنون بیندازید، می‌بینید که همه این ۱۹ دولت‌ها درباره حق مقاومت صحبت کرده‌اند.

اعتراف صهیونیست‌ها به شکست مطلق اسرائیل
تسنیم/ درادامه اعترافات محافل و رسانه‌های صهیونیستی به عواقب مرگبار هرگونه گسترش جنگ با حزب‌الله، روزنامه عبری هاآرتص در مقاله‌ای به‌قلم «رویو دروکر» از شکست مطلقی که اسرائیل در صورت آغاز جنگ گسترده یا مانور زمینی در لبنان، با آن مواجه می‌شود صحبت کرد.در این مقاله آمده است:در طول هشت ماه اول جنگ، تصمیم‌گیرندگان اسرائیلی هیچ قصد واقعی برای درگیر شدن در جنگ زمینی در لبنان نداشتند. آنها تنها به تهدیدات متکبرانه متوسل می‌شدند و مثلاً می‌گفتند؛ «نصرالله بزرگترین اشتباه خود را خواهد کرد.»، اما واقعیت این است که برای بنیامین نتانیاهو، یوآو گالانت و سایر مقامات نظامی مشخص بود که چنین تقابلی با حزب‌الله بیهوده است و فایده‌ای ندارد. آنها همچنین می‌دانستند که بهای جنگ با حزب‌الله آن‌قدر زیاد است که نمی‌توان آن را تحمل کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *