خبر روز ۱۴۰۳/۰۴/۹

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
اقدام کانادا تأثیری در اراده سپاه برای مبارزه با تروریسم ندارد
ایروانی،سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل درنامه‌ای به رئیس شورای امنیت و نیز دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد:دراقدامی غیرقانونی،خطرناک و با انگیزه‌های سیاسی، کانادا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که شاخه رسمی و مبتنی بر قانون اساسی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به‌شمار می‌رود را به‌ عنوان به اصطلاح «گروه تروریستی» نامیده است. این اولین‌باری نیست که کانادا به صورت سیستماتیک هنجارها، قواعد و اصول حقوق بین‌الملل را علیه ایران نقض می‌کند. ایروانی در بخشی دیگر ازاین نامه نوشت: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مصمم به انجام مسئولیت‌های منطقه‌ای و تلاش‌های ضدتروریسم خود هستند وهمچنین در حمایت از ملت‌ها ودولت‌های منطقه، بنا به درخواست آنها، در تلاش‌های‌شان برای از بین بردن گروه‌های تروریستی تحت حمایت خارجی همکاری خواهندکرد.چنین اقدام تحریک‌آمیزی توسط دولت کانادا نه تاثیری خواهد داشت و نه مانع ازاین اراده محکم خواهدشد.سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران حق ذاتی خود را برای اتخاذ اقدامات متقابل مناسب مطابق با حقوق بین‌الملل در پاسخ به این اقدام غیرقانونی و نقض جدی توسط دولت کانادا محفوظ می‌دارد.
اظهارات نماینده آمریکا «گزافه‌گویی» است
کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات مداخله جویانه آبرام پیلی، معاون نماینده ویژه آمریکا در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، نوشت: اظهارات مداخله‌جویانه معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در‌خصوص انتخابات ریاست‌جمهوری کشورمان، گزافه‌گویی و مداخله‌جویی آشکار است.
مقامات آمریکایی ازاین‌گونه اظهارات بی‌ارزش طَرفی برنخواهند بست وملت ایران همانند گذشته در این انتخابات نیز با مشارکت مؤثر و پرشور خود پای صندوق‌های رأی،پاسخ این‌گونه اظهارات مداخله‌جویانه رامحکم خواهند داد. وی افزود:ملت‌های جهان آثار و نتایج دموکراسی آمریکایی را درداخل همین کشور و نیز مناطق مختلف دنیا دیده و طعم تلخ آن را چشیده‌اند. به‌طور نمونه خروجی دموکراسی و حقوق‌بشر آمریکایی در سرزمین‌های اشغالی، جنایتکارانی هستند که در اشغالگری، نژادپرستی،جنگ و خونریزی و اقدامات تروریستی، در جهان شهره و سرآمد هستند. اگر سازوکار دموکراسی آمریکایی اجازه می‌داد، قطعا مردم آمریکا حکمرانان بهتری را برای خود انتخاب می‌کردند.کنعانی ادامه داد: نحوه برخورد با دانشجویان و استادان دانشگاه‌های آمریکا که معترض به نسل‌کشی در فلسطین و سرزمین‌های اشغالی هستند، خود گواه روشنی از کارنامه آمریکا در زمینه حقوق‌بشر و آزادی بیان است.

 همشهری
آمریکا نبود، جنگ غزه ادامه‌دار نمی‎شد
هریسون مان، افسر اطلاعات دفاعی مستعفی آمریکایی با اشاره به حمایت کشورش از رژیم‌ صهیونیستی گفته اگر حمایت‌های آمریکا نبود، جنگ اسرائیل علیه نوار غزه که از ۷ اکتبر آغاز شده ادامه نمی‌یافت.
اتمام ۷۰درصد از ذخایر دارویی و تجهیزات پزشکی در غزه
وزارت بهداشت نوار غزه اعلام کرده ۷۰ درصد از ذخایر داروهای اساسی این منطقه پایان یافته و تجهیزات مورد استفاده برای بیماری‌های تخصصی مانند سرطان و نارسایی‌های کلیوی نیز رو به زوال است.
خنثی‌سازی ۷ خرابکاری عمدی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در جریان برگزاری انتخابات با همکاری وزارت کشور و نهادهای مربوطه، وضعیت ارتباطات بسیار خوب و بهتر از دوره قبلی انتخابات مجلس بود افزود: طی زمان رأی‌گیری ۵۸ هزار و ۶۰۰ شعبه به سامانه متصل بودند و پایش خطوط فیبر نوری در کشور به‌خوبی انجام شد و همکاران من فیبر نوری را کنترل کردند تا اختلالی در روند ارتباطات پیش نیاید. وی با بیان اینکه بیش از ۴۰۰ تیم پایش ۷۰۰ هزار کیلومتر خطوط فیبر نوری زمینی و هوایی را بررسی کردند ادامه داد: ۷ مورد خرابکاری عمدی در این خطوط داشتیم که تیم‌های اتصال بلافاصله ارتباطات را برقرار کردند.
زارع‌پور با بیان اینکه در برخی خرابکاری‌ها زمین تا ۲ متر هم حفر شده بود، اما بلافاصله تیم‌های اتصال ارتباطات را برقرار کردند تصریح کرد: این رکورد برای انتخابات در مسیر رأی‌گیری برخط است و برای بخش ارتباطات کشور هم رکورد به‌ حساب می‌آید که نشان‌دهنده شبکه ارتباط پایدار در کشور است.

 کیهان 
دوام و قوام و عزت و آبروی جمهوری اسلامی متوقف به حضور مردم است
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح جمعه همزمان با آغاز رأی‌گیری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، رأس ساعت ۸ صبح با حضور در حسینیه امام خمینی (ره) رأی خود را در صندوق رأی انداختند. رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از انداختن رأی خود در صندوق سیار ۱۱۰، روز انتخابات را برای ایرانیان روز نشاط و شادی خواندند و با اشاره به قوام جمهوری اسلامی به واسطه حضور مردم در انتخابات، تأکید کردند: مردم عزیز ایران موضوع رأی‌ دادن و حضور در این آزمون مهم سیاسی را جدی بگیرند و هیچ‌گونه تردیدی به خود راه ندهند. حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، حضور پرشور مردم در انتخابات و کثرت رأی‌دهندگان را یک نیاز قطعی برای جمهوری اسلامی دانستند و گفتند: جمهوری اسلامی همان‌گونه که از نام آن مشخص است، حضور مردم در ذات آن لحاظ شده است، بنابراین عزت و آبروی جمهوری اسلامی در دنیا متوقف به حضور مردم است.
ایشان با تأکید بر اینکه هیچ وجهی برای تردید در حضور در انتخابات وجود ندارد، افزودند: حضور در انتخابات یک کار بدون زحمت و بدون وقت‌گیری چندان است اما فواید زیادی بر آن مترتب است، به‌خصوص آنکه انتخاب رئیس‌جمهور به معنای تعیین آینده کشور برای چند سال است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی حضور مردم در انتخابات را برای اثبات صحت و صداقت نظام جمهوری اسلامی، اقدامی لازم و واجب خواندند و اظهار امیدواری کردند: خداوند متعال بهترین و مفیدترین گزینش را برای کشور مقدر کند.
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در پایان گفتند: امیدوارم به لطف خداوند، سال‌های آینده سال‌های خوبی برای ایران باشد و مردم از گزینش خود راضی باشند.
ایران ثابت کرد در مقابله با تمام چالش‌ها استوار است
آئین گرامیداشت چهلمین روز شهادت رئیس‌جمهور و همراهان در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد.دبیرکل حزب‌الله لبنان در آئین گرامیداشت چهلمین روز شهادت رئیس‌جمهور اظهار داشت: به برکت رهبری مسئولانه و ملت ایران، جمهوری اسلامی ایران مجدداً از این حادثه سربلند بیرون آمد و الگویی پیشرفته از این نظام ارائه کرد که در مقابله با تمام چالش‌ها استوار است.حجت‌الاسلام سید حسن نصرالله، در پیامی تصویری که در مراسم چهلم شهید رئیسی و همراهانش در مصلی تهران پخش شد، افزود: ما بر اهمیت تبدیل تهدید به فرصت تأکید می‌کنیم. ما با رویداد بزرگی رو‌به‌رو شدیم و رهبرانی را از دست دادیم، اما تهدیدها به فرصت تبدیل شدند و این باعث نهضت و زندگی جدید شد. دبیرکل حزب‌الله با اشاره به ترور دو فرمانده بزرگ شهید سلیمانی و ابو مهندس آن را خیزش و قیام و زندگی دوباره برای انقلاب اسلامی ایران و مقاومت و همه جنبش‌های منطقه دانست و آنها را به برکت مدیریت حکیمانه رهبر ایران دانست.

 ایران 
تأکید وزیر کشور بر برگزاری انتخابات در نهایت سلامت و امنیت
احمد وحیدی وزیر کشور روز گذشته با حضور در ستاد انتخابات کشور، گفت: طبق قانون باید در ۴۰ روز فرایند انتخابات برگزار می‌شد و این نشان دهنده استحکام و اصرار برای انجام کار است. انتخابات مظهر مردم سالاری دینی، مظهر اقتدار و شوکت برای مردم ایران است. وزیر کشور با تأکید بر برگزاری انتخابات در نهایت سلامت و امنیت، تصریح کرد: امیدواریم خاطره خوش انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان که با حضور پرشور مردم شکل گرفت تکرار شود.
نظارت مردم بر حسن اجرای انتخابات
روز گذشته مردم ایران با دسترسی به سامانه «مردم ناظر» بر فرایند انتخابات و حسن اجرای آن نظارت کردند. هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان شب گذشته در ساعات پایانی اخذ رأی با بیان اینکه تاکنون مشکلی در انتخابات گزارش نشده است، گفت: مردم در هر نقطه‌ای که هستند، می‌توانند نکات خود را از طریق سامانه «مردم ناظر» به دست‌اندرکاران انتخابات منتقل کنند. سخنگوی شورای نگهبان درباره ابزارهای شورای نگهبان برای برخورد با تخلف عنوان کرد: تاکنون با مشکل خاصی مواجه نبودیم، اما پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است. وی درباره دور دوم انتخابات هم گفت: این موضوع پس از پایان انتخابات مشخص می‌شود، اما پیش‌بینی‌های لازم در این زمینه هم طبق قانون انجام شده است. اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود، روز جمعه هفته بعد – ۱۵ تیر- برگزار می‌شود، پیش‌بینی‌های لازم در این زمینه هم طبق قانون انجام شده است و جای نگرانی نیست.
درخواست آلمان از ایران برای کمک به جلوگیری از تشدید تنش‌ها در منطقه
«آنالنا بربوک» وزیر خارجه آلمان در گفت‌وگویی تلفنی با «علی باقری کنی» سرپرست وزارت خارجه ایران، خواستار کمک تهران برای جلوگیری از تشدید تنش در منطقه شد. وزارت خارجه آلمان در صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی بربوک و باقری به نقل از وزیر خارجه آلمان نوشت: «باید به هر قیمتی از تشدید بیشتر تنش‌ها جلوگیری شود و ایران نیز باید به این امر کمک کند.» ایران بارها تأکید کرده کلید بازگشت ثبات به منطقه، توقف حملات رژیم صهیونیستی به غزه و همچنین قطع کمک‌های غرب به تل‌آویو برای کشتار مردم فلسطین است.
ادعای آژانس درباره نصب آبشارهای سانتریفیوژ جدید در فردو
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا کرده ایران چهار آبشار از هشت آبشار جدید سانتریفیوژ از نوع IR-6 را در تأسیسات هسته‌ای فردو نصب کرده اما مشخص نشده چه زمانی تزریق اورانیوم به سانتریفیوژها یا سطح غنی‌سازی برنامه‌ریزی شده را آغاز می‌کند. در این گزارش که شامگاه جمعه و توسط خبرگزاری رویترز رؤیت شده، همچنین ادعا شده ایران اورانیوم طبیعی را به سه آبشار بیشتر سانتریفیوژهای IR-2M و سه آبشار سانتریفیوژهای IR-4 برای پسیواسیون و آماده‌سازی برای غنی‌سازی را در تأسیسات هسته‌ای نطنز تزریق کرده است. دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل در ادامه گفته غنی‌سازی پنج درصدی اورانیوم با استفاده از این آبشارها در نطنز آغاز نشده است.

 جمهوری اسلامی 
مشکلات سازمان ملل معمولاً از ابرقدرت‌ها ناشی می‌شود
گوترش دبیرکل سارمان ملل گفت که مشکلاتی که در سازمان ملل وجود دارد معمولاً از ابرقدرت‌ها ناشی می‌شود.دبیرکل سازمان ملل متحد پیشتر خواستار اصلاح ساختار نهادهای بین‌المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل شد تا این نهادها بتوانند خود را با تغییرات جدید در عرصه جهانی تطبیق دهند. آنتونیو گوترش تأکید کرد: بی‌توجهی به اصلاح نهادهای بین‌المللی به اختلافات دامن خواهد زد. وی پیش از این نیزبا تأکید بر ضرورت انجام اصلاحاتی در ساختار این سازمان، گفته بود که در صورت عدم انجام چنین اقدامی، از هم گسیختگی ایجاد خواهد شد.

 وطن امروز 
شهید بهشتی شخصیت ممتاز تاریخ است
حجت‌الاسلام صدیقی خطیب موقت جمعه تهران گفت: شهید بهشتی شخصیت ممتاز و بی‌نظیر تاریخ است. حجت‌الاسلام کاظم صدیقی دیروز در خطبه‌ اول نماز جمعه در مصلای امام خمینی (ره) گفت: شهید بهشتی یک فرد نبود، امام فرمودند شهید بهشتی یک ملت بود. وی افزود: من افتخار دارم که محضر شهید بهشتی بزرگ شدم، هم در محضر ایشان درس خواندیم و هم ایشان مدرسه حقانی را برنامه‌ریزی کردند؛ سعه صدر، حلم و بردباری، قلب در عبادت و بینش جهانی داشت.
فرانسه هم مریم رجوی را ممنوع‌الخروج کرد
فرانسه پس از کشف اسناد پولشویی، تجهیزات جاسوسی، اسلحه و نفرات غیرقانونی از مقر منافقین در پاریس، مریم رجوی سرکرده این گروهک تروریست را ممنوع‌الخروج کرد. پلیس فرانسه پس از حمله به مقر گروهک منافقین در مشار پاریس و به دست آوردن اسناد پولشویی، تجهیزات جاسوسی، اسلحه و نفرات غیرقانونی، حکم ممنوع‌الخروجی‌ سرکرده ۷۰ ساله گروهک تروریست منافقین را برای بررسی پرونده‌ اتهامات صادر کرده است.
۲۳ خردادماه پلیس فرانسه به یکی از مقرهای گروهک منافقین در پاریس حمله کرد که طی آن علاوه بر کشف مقادیری سلاح، ۳ نفر از اعضای این گروهک نیز بازداشت شدند. بنا بر این گزارش، مریم رجوی سرکرده این گروهک تروریستی که در حال حاضر در وضعیت وخیم جسمانی قرار دارد و تیم پزشکی وی از بهبودی او قطع امید کرده‌، سال گذشته توسط پلیس آلبانی نیز ممنوع‌الخروج و ممنوع‌الورود شده بود.

 جوان 
کانادا مانع مشارکت صد‌ها هزار ایرانی در انتخابات شد
سرپرست وزارت امور خارجه ایران گفت: تنها کشوری که در راه دموکراسی ایران خدشه وارد کرد، کشور کانادا بود که به صورت علنی برای مشارکت صد‌ها هزار ایرانی مانع ایجاد کرد. علی باقری بیان کرد: به رغم پیگیری‌ها در معاونت کنسولی امکان اخذ رأی در کانادا میسر نشد، این بار هم جلوه دیگری از دشمنی بروز و نمود دادند و به جهانیان نشان دادند که تا چقدر در ادعای پوشالی خودشان صادق نیستند.

 خراسان 
وضعیت ناپایدار مریم رجوی
بولتن نیوز نوشت : پس از خبر وخامت حال سرکرده گروهک تروریستی منافقین و انتقال به بخش مراقبت‌های ویژه، گروهک منافقین به خاطر فشارها و تنش‌های داخلی با مدل‌های مختلف دست به انکار ماجرا زد تا جایی که تصاویر منتشر نشده دیدار با یکی از بازنشستگان پارلمان فرانسه را برای رد ادعای وخامت حال او منتشر کردند و با گذاشتن چند پیام با همان الگوی لاپوشانی مرگ مسعود، سعی در بیان روایتی دروغ از وضعیت مریم رجوی داشتند اما اخبار به دست آمده حکایت از وضعیت ناپایدار مریم رجوی دارد. طبق این اخبار سرکرده ۷۰ ساله گروهک منافقین مجدد دچار حمله شده است و با استفاده از داروهای با دوز بالا سعی در پایدار کردن علایم حیاتی او دارند تا به هر قیمتی شرایط را برای حضور چند دقیقه‌ای در مراسم سالانه خود در ۹ تیر مهیا کنند تا کمی از فشارهای داخلی نفرات کاسته شود.
ایران؛ دومین کشور دارای بیشترین رشد تولید نفت دنیا
طبق آمارهای موسسه انگلیسی EI، ایران در سال گذشته رتبه دوم رشد تولید نفت جهان را داشته و در جایگاه هفتمین تولیدکننده بزرگ نفت قرار گرفته است. آمار منتشرشده در گزارش مرور آماری انرژی جهان که از سوی موسسه انگلیسی IE منتشر شده نشان می‌دهد ایران رتبه دوم جهان در افزایش میزان تولید نفت خود در سال گذشته را کسب کرده است.
تولید نفت خام و میعانات ایران در سال ۲۰۲۳ با رشد ۱۹ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و به ۳ میلیون و ۹۴۰ هزار بشکه در روز رسیده است. ایران در سال پیش از آن ۳ میلیون و ۳۳۱ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده بود.

 رسالت 
حزب الله تجهیزات جاسوسی رژیم اسرائیل را هدف قرار داد
حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که تجهیزات جاسوسی ارتش رژیم صهیونیستی را هدف قرار داده است.مقاومت اسلامی لبنان در اولین بیانیه خود اعلام کرد که در راستای حمایت از مردم مقاوم فلسطین و پشتیبانی از مقاومت شجاع و شریف آن، رزمندگان مقاومت روز جمعه با سلاح‌های مناسب تجهیزات جاسوسی رژیم صهیونیستی را در پایگاه «برکه ریشا» هدف قرار داده و تلفاتی به دشمن صهیونیستی و تجهیزات آن‌ها وارد کردند.این در حالی است که مقاومت اسلامی لبنان در حمایت از نوار غزه و نیز در پاسخ به تجاوزات رژیم اشغالگر علیه غیرنظامیان لبنانی، طی ماه‌های گذشته عملیات‌های خود را چه در سطح کمی و چه کیفی وارد مرحله پیشرفته‌ای کرده که با تلفات جانی و مادی سنگینی برای صهیونیست‌ها همراه بوده و همچنان ادامه دارد.

 مردم سالاری
رایزنی تلفنی تهران و ریاض
ریاض از رایزنی دیپلمات‌های ارشد ایران و عربستان خبر داد.وزارت امور خارجه عربستان سعودی بامداد جمعه از رایزنی تلفنی «علی باقری» سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «فیصل بن‌فرحان» وزیر امور خارجه این کشور خبر داد. طبق بیانیه منتشرشده توسط ریاض، باقری و بن‌فرحان «درباره روابط دوجانبه، تحولات منطقه و موضوعات دارای اهمیت مشترک» رایزنی کردند. پیش از این، «ولید الخریجی» قائم مقام وزیر خارجه عربستان که برای شرکت در نوزدهمین نشست وزرای خارجه کشورهای عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا (ACD) به تهران سفر کرده بود، روز سه‌شنبه و در حاشیه این نشست با باقری دیدار کرد. سرپرست وزارت امور خارجه در این دیدار، تأکید کرد ۲ کشور عزم و اراده جدی برای پیگیری تعمیق و توسعه روابط در عرصه‌های مختلف دارند و معتقدیم نباید مانعی فراروی این روند وجود داشته باشد.
نقشه گالانت برای فردای جنگ
یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بامداد پنجشنبه در اظهاراتی گفت که در سفر به آمریکا با مقام‌های این کشور درباره پسا جنگ در غزه رایزنی کرده است. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مدعی شد: من روی پیشنهادی برای غزه پس از جنگ کار می‌کنم که شامل ایفای نقش فلسطینی‌ها، شرکای منطقه‌ای و آمریکا می‌شود.وی در ادامه ادعا کرد که رژیم صهیونیستی به توافق پیشنهادی آتش بس جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و آزادی اسرا پایبند است. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز یکشنبه پیش از سفر به آمریکا در اظهاراتی گفت که در این سفر با مقامات آمریکایی درباره وارد شدن به مرحله سوم جنگ علیه نوار غزه و وضعیت جبهه نبرد با حزب الله در شمال فلسطین اشغالی گفت و گو خواهد کرد. گالانت گفت: رابطه با آمریکا بیش از پیش برای تل آویو مهم شده و دیدار با مقامات بلندپایه آمریکا برای آینده جنگ غزه بسیار مهم است.

 قدس 
آماده‌ام با «بشار اسد» دیدار کنم
«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در سخنانی از آمادگی کشورش برای گسترش روابط خود با سوریه خبر داد. وی با بیان اینکه ترکیه آماده است برای گسترش روابط خود با سوریه اقدام کند و دلیلی برای برقرار نشدن این روابط وجود ندارد، گفت: همان‌طور که پیش‌تر با بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیدار کردم، آماده‌ام دوباره با وی دیدار کنم. این در حالی است که سخنان مقامات ترکیه در ماه‌های گذشته درباره بهبود روابط با سوریه در حد موضع‌گیری باقی مانده و اقدام عملی انجام نشده است.

 ابتکار 
مجلس ملی آذربایجان منحل شد
«الهام علی‌اف»، رئیس‌جمهور این کشور با صدور حکمی اقدام به منحل کردن مجلس ملی و صدور فراخوان برای برگزاری انتخابات زودهنگامی برای اول سپتامبر آینده کرده است.

 اطلاعات 
حمله اسرائیل به منطقه سیده زینب دمشق با ۲ شهید
منابع رسانه ای از حمله هوایی رژیم صهیونیستی به منطقه ای در نزدیکی حرم حضرت زینب – سلام الله علیها – در جنوب دمشق پایتخت سوریه خبر دادند. شبکه المیادین گزارش داد که متجاوزان صهیونیست، مقر سازمان جهاد سازندگی سوریه در منطقه حجیره نزدیک حرم حضرت زینب را هدف قرار دادند. خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) هم نوشت: دشمن اسرائیلی از سمت جولان اشغالی سوریه این حمله هوایی را انجام داد. این خبرگزاری افزود: پدافند هوایی سوریه به موشک‌های متجاوز پاسخ داد و تعدادی از آنها را ساقط کرد اما این تجاوز منجر به شهادت دو غیرنظامی و زخمی شدن یک سرباز شد و خسارات مادی نیز برجا گذاشت.
انگلیس مانع صدور حکم بین‌المللی بازداشت نتانیاهو شد
دیوان بین‌المللی کیفری در لاهه روند تصمیم‌گیری خود درباره صدور قرار بازداشت برای نخست‌وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی را به تعویق انداخت. روزنامه جروزالم‌پست نوشت: دیوان بین‌المللی کیفری روند تصمیم‌گیری درباره اینکه آیا «کریم خان» دادستان اصلی دادگاه مذکور مجاز به صدور قرار بازداشت علیه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر و «یوآو گالانت» وزیر جنگ اسرائیل به اتهام ارتکاب جنایات جنگی است را معوق کرد. این اتفاق بعد از آن رخ داد که دولت انگلیس با تنظیم شکایتی صلاحیت دیوان بین‌المللی کیفری برای صدور حکم در این پرونده را به چالش کشید. گفتنی است «کریم خان» ماه گذشته میلادی از قصد خود برای صدور قرار بازداشت علیه نتانیاهو و گالانت به اتهام ارتکاب جنایات جنگی و کشتار و آواره کردن هزاران غیرنظامی در غزه خبر داده و گفته بود سران اسرائیل مرتکب جنایات بی شماری در غزه به خصوص علیه زنان و کودکان فلسطینی شده اند.

 شهروند
دولت از آرای مردم صیانت می‌کند
سرپرست ریاست جمهوری گفت: رهبر انقلاب، رأی مردم را حق‌الناس می‌دانند و دولت، صیانت از آرای مردم را وظیفه خود می‌داند. مخبر در ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: حقیقتاً خلأ وجود رئیس‌جمهور شهید، آیت‌الله رئیسی، در سراسر کشور خود را به صورت بارز نشان می‌دهد. فکر نمی‌کردیم چنین روزی را ببینیم، اما شد. وجود نعمت ولی فقیه باعث شد ما این روز‌های سخت را بگذرانیم و مسیر ادامه پیدا کند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

عَلَم ریاست جمهوری باید به دست اهل بصیرت سپرده شود
رسا/ آیت الله خاتمی در حاشیه شرکت در فرایند اخذ رأی انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری تصریح کرد: انتخابات جشن سیاسی یک ملت است. ملت ما در حکومت پهلوی حق دخالت نداشت و کسی برای این مردم که صاحب خانه هستند ارزشی قائل نبود اما به برکت انقلاب اسلامی صاحب خانه ها به خانه بر گشتند. وی در ادامه به انتخابات‌های برگزار شده اشاره کرد و افزود: مردم ایران در طول ۴۵ سال اخیر بیش از ۴۰ بار پای صندوق آمدند و مردم سالاری داشتند. عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه علم انقلاب را کسی می تواند به دست بگیرد که اهل بصیرت باشد، گفت: انتظار است که مردم پای صندوق آمده و سرنوشت خود را رقم بزنند.

امیدوارم اهداف رئیس جمهور شهید استمرار یابد
رسا/ آیت الله شب زنده دار پس از شرکت در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: در حال حاضر انقلاب اسلامی و حکومت اسلامی تاثیر بسیار عمیقی بر گستره ایمانی آحاد مردم دارد. عضو فقهای شورای نگهبان ادامه داد: امید داریم رئیس جمهوری انتخاب شود که معتقد به مبانی اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد و در راه خدمت به مردم شب و روز نشناسد. وی با تأکید بر ضرورت پرتلاشی رئیس جمهور گفت: امیدواریم گزینه بهتر به اذهان القاء شود تا این انقلاب به اهداف عالیه خود برسد و اهداف رئیس جمهور شهید استمرار یابد. عضو جامعه مدرسین با اشاره به نتیجه انتخابات خاطر نشان کرد: در انتخابات همه ما باید تابع قانون بوده و به آن احترام بگذاریم؛ چرا که همه نامزدها افرادی هستند که صلاحیت‌های حداقلی در شورای نگهبان برای آنان احراز شده است. ان شاءالله منتخب ملت با همکاری، همدلی و مطالبه راه درست به پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی کمک کنند.

منتخب ملت از افراد توانمند برای حل مشکلات کشور استفاده کند
رسا/ آیت الله غروی در حاشیه شرکت در انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: همه باید تلاش کنند پای صندوق های رأی آمده و موقعیت بین المللی و داخلی ما را ارتقاء دهند و همچنین فرد اصلح را انتخاب کنند. عضو جامعه مدرسین در ادامه رأی اکثریت را موجب تعیین رئیس جمهور دانست و ادامه داد: دیگران باید رأی اکثریت را بپذیرند و اول از همه از نامزدها انتظار می رود که شرایط کشور را لحاظ کرده و زمینه مشکل برای خود و نظام را ایجاد نکنند. این عضو جامعه مدرسین در پایان خطاب به منتخب ملت خاطرنشان کرد: رئیس جمهور باید افرادی را به عنوان وزیر انتخاب کند که بتوانند مشکلات را به خصوص مشکلات جوانان را حل کنند.

شکل گیری فرایند انتخابات در یک بازه زمانی محدود نشان از استحکام نظام دارد
حوزه/ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین جمشیدی گفت: فرایند انتخابات در یک روال معقول و منطقی جلو رفته است و این نشان از استحکام و قوت نظام مقدس جمهوری اسلامی دارد که می تواند در یک محدوده زمانی خودش را برای انجام کارهای بزرگ از این دست آماده کند. عضو جامعه مدرسین در حاشیه شرکت در انتخابات ابراز داشت: در مجموع باید گفت که ما ایام تبلیغات نسبت آرامی داشتیم، بدون مشکل و حاشیه و این حاصل تلاش همه دست اندرکاران اجرایی و نظارتی و تبلیغاتی بود.

دوران ناوهای‌قدرتمند آمریکا به پایان رسیده است
ایرنا/ یک روزنامه آمریکایی در گزارشی به توانایی موشکی نیروهای مسلح یمن برای حمله به ناوهای آمریکایی اعتراف کرد.روزنامه آمریکایی اینترنشنال اینترست در این گزارش، نوشت: حوثی‌ها (انصارالله یمن) در اواخر سال ۲۰۲۳ ثابت کردند که می‌توانند کل نیروی دریایی آمریکا را با موشک‌هایی که در اختیار دارند، از خود دور کنند.این رسانه آمریکایی افزود: هزینه بالای ناوهای هواپیمابر آنها را به اهدافی وسوسه انگیز تبدیل می‌کند و انهدام یا وارد کردن آسیب جدی به آنها میلیاردها دلار هزینه برای آمریکایی‌ها خواهد داشت و با آسیب آنها توانایی‌های نیروی دریایی ایالات متحده به طور جدی به خطر می‌افتد. روزنامه اینترنشنال اینترست در ادامه این گزارش تاکید کرد که دوران ناوهای هواپیمابر قدرتمند نیروی دریایی آمریکا با وجود موشک‌های مافوق صوت نیروهای مسلح یمن به پایان رسیده است.

حجاج ایرانی رأی دادند
تسنیم/ سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی از روند رأی گیری در شعب اخذ رأی در عربستان اظهار رضایت کرد. عنایتی با اشاره به اینکه موافقت عربستان با خواست جمهوری اسلامی ایران نشانه روشنی از عمق مناسبات دو کشور است گفت: شرکت حجاج هموطن در انتخاب رئیس جمهور، خاطره شیرینی حج را نزد آنان مضاعف کرد.عنایتی از روند خدمت رسانی مسئولان کوشا و صادق ایران و عربستان در خدمت به حجاج تشکر و تقدیر نمود و حج را مقوم روابط برادرانه دو کشور دانست.

آمریکا ۳۷ هزار بمب و موشک به اسرائیل‌داده‌است
فارس/ در شرایطی که جو بایدن و دونالد ترامپ در مناظره خود بر سر اینکه کدام بیش از دیگری از رژیم اسرائیل حمایت کرده، مسابقه گذاشته بودند، خبرگزاری رویترز در گزارشی از حجم کمک‌های نظامی واشنگتن برای ارتش اشغالگر پرده برداشت.خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام آمریکایی مطلع نوشت:‌ آمریکا از ۷ اکتبر تاکنون حداقل ۱۴ هزار بمب «مارک ۸۴» هر کدام به وزن ۵۰۰ پوند (برای بمباران هوایی) و ۳۰۰۰ موشک جو به زمین از نوع «هلفایر»، ۱۰۰۰ بمب سنگرشکن، ۲۶۰۰ بمب جو به زمین با قطر کم و دیگر مهمات را برای اسرائیل ارسال کرده است.این دو مقام آمریکایی که نام خود را فاش نکردند، در خصوص اینکه این تسلیحات در چه بازه زمانی به اسرائیل داده شده است، سخنی نگفتند.رویترز نوشت که حجم این تسلیحات نشان می‌دهد که علی‌رغم درخواست وسیع بین‌المللی از آمریکا برای توقف ارسال سلاح برای اسرائیل، اما آمریکا حاضر به کاهش کمک‌های تسلیحاتی نشده است.

عملیات موفق رزمندگان فلسطینی
فارس/ منابع اسرائیلی از هلاکت حداقل ۴ نظامی این رژیم در منطقه «الشجاعیه» در شهر غزه در پی حمله موفق رزمندگان فلسطینی خبر دادند.به گفته این رسانه‌ها حداقل ۵ نظامی صهیونیست نیز زخمی شده و بالگردهای ارتش اشغالگر آن‌ها را به بیمارستان‌های اطراف غزه انتقال داده‌اند. گروه مقاومت سرایا القدس (شاخه نظامی جهاد اسلامی) اعلام کرد که رزمندگان این گروه، نظامیان اسرائیلی را داخل خانه‌ای در محله الشجاعیه که در آن یک تونل قرار داشت، کشانده و سپس این خانه را که از قبل بمب‌گذاری شده بود، منفجر کرده‌اند. سرایا القدس اعلام کرد که در بمب‌گذاری این خانه، از بمب‌های «شدید الانفجار» و همچنین یک موشک جنگنده اف-۱۶ ارتش اسرائیل که پیش از این عمل نکرده بود، استفاده شده است.

حمایت صهیونیست‌ها از خروج نتانیاهو از دنیای سیاست
ایرنا/ بر اساس نتایج یک نظرسنجی در فلسطین اشغالی اکثر صهیونیست‌ها از خروج بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم از دنیای سیاست حمایت می‌کنند. بر اساس نظرسنجی که کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی منتشر کرده است، ۶۶ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی از خروج نتانیاهو از دنیای سیاست حمایت کردند.

اسامی شهدای جنوب سیستان و بلوچستان اعلام شد
ایرنا/ ستاد انتظامی سیستان و بلوچستان در اطلاعیه ای اعلام کرد: بر اثر حمله اشرار مسلح به خودرو حامل صندوق اخذ رأی در منطقه جکیگور این استان ۲ نفر به شهادت رسیدند. پلیس سیستان و بلوچستان اعلام کرد: افراد مسلح ناجوانمردانه جهت ربودن صندوق آرای منطقه جکیگور به خودروی عوامل اجرایی و انتظامی صندوق أخذ رأی از چند جهت تیراندازی کردند.این اطلاعیه می افزاید: با رشادت مأموران انتظامی محافظ، صندوق آرای مردم حفاظت ولی تعداد پنج نفر از عوامل اجرایی و انتظامی مجروح و به مرکز درمانی منتقل که متاسفانه ۲ نفر بنام سرباز وظیفه انتظامی فرهاد جلیل و گروهبان یکم مرزبانی ابراهیم مرمزی به شهادت رسیدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *