خبر روز ۱۴۰۳/۰۴/۷

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
ان‌شاءالله شاهد مشارکت پرشور مردم در انتخابات خواهیم بود
آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان درجلسه این شورا اظهار کرد:روزسه‌شنبه عیدسعید غدیر خم بودوعاشقان و ارادتمندان امیرالمومنین حضرت علی – علیه السلام – در سراسر ایران اسلامی برای بزرگداشت این عید باعظمت تلاش کردند. وی افزود: این تلاش‌ها شایسته تقدیر است و همچنین این گستردگی حضور مردم در این مراسم نشان از تعلق خاطر مردم به اعتقادات و آموزه‌های دینی دارد. دبیر شورای نگهبان همچنین فرارسیدن سالروز شهادت مظلومانه آیت‌ا… دکتربهشتی و ۷۲ تن از یاران امام خمینی (ره) را گرامی داشت وگفت: زحمات مدیران و کارکنان پرتلاش قوه قضاییه، به‌ویژه جناب حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، رئیس محترم قوه قضاییه را قدر می‌نهیم. وی ابراز امیدواری کرد در نتیجه این مجاهدت‌ها، شاهد گسترش عدالت و ریشه‌کن‌شدن فساد در جامعه باشیم. آیت‌ا… جنتی خاطرنشان کرد: عدالت در قانون اساسی جمهوری اسلامی و نیز در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی جایگاهی ممتاز و رفیع دارد و این جایگاه برجسته باید در حرکت کلی کشور لحاظ شود. دبیر شورای نگهبان در خصوص انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری که روز جمعه هشتم تیر برگزار خواهد شد، تأکید کرد: مردم شریف ایران اسلامی در ایام تبلیغات انتخاباتی با شعارها و برنامه‌های نامزدهای محترم آشنا شده‌اند و ان‌شاءا… با مشارکت پرشور و آگاهانه خود حماسه‌ساز خواهند شد.
نامه انتخاباتی ۲۶۰۰ عالم اهل سنت به رهبر معظم انقلاب
۲۶۰۰ نفر از ائمه جمعه و جماعات و مدیران مدارس علوم دینی و علمای اهل‌سنت کشور در نامه‌ای به رهبر انقلاب، رأی‌دادن را حق مسلم و تکلیف هر ایرانی دانسته و تأکید کرده‌اند: انتخابات پیش رو زمینه‌ساز اقتدار و اراده ملت و زمینه‌ساز فردایی پرافتخار برای همه ایرانیان اعم از فارس، کرد، ترک، بلوچ، ترکمن و لر و شیعه و سنی و پیروان ادیان الهی خواهد بود. این نامه را علمای اهل‌سنت از استان‌های کرمانشاه، هرمزگان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، بوشهر، فارس، کردستان، گلستان، سیستان‌و‌بلوچستان، آذربایجان‌غربی و گیلان امضا کرده‌اند.

 همشهری
۶۱میلیون نفر ، واجد شرایط رأی دادن
وزیر کشور گفت: واجدان شرایط رأی دادن تقریبا همان تعداد انتخابات مجلس هستند؛ یعنی اندکی بیش ‌از ۶۱ میلیون نفر و امکان دارد چند ۱۰ هزارنفر به آن اضافه شود. احمد وحیدی با بیان اینکه تعداد قابل‌توجهی از حجاج ایرانی در عربستان حضور دارند، اما هنوز این کشور نپذیرفته است در آنجا انتخابات برگزار کنیم، افزود: امیدواریم این مشکل حل شود. وی همچنین ادامه داد: کانادا هم با اینکه شعار حقوق ‌بشر می‌دهد نپذیرفته هموطنان ما از حق رأی خود استفاده کنند. وحیدی تصریح کرد: حدود ۶۰ هزار شعبه و ۸۰ هزار نقطه رأی‌گیری در کشور داریم و در خارج از کشور نیز ۳۴۴ شعبه در نظر گرفته شده ‌است. وی اضافه ‌کرد: تاکنون تخلفی جدی از خود داوطلبان نداشته‌ایم، اما ازسوی ستادها برخی گزارش‌ها وجود داشته‌ است و ما هم با اغماض دنبال می‌کنیم.
افشای التماس نتانیاهو به آمریکا در عملیات «وعده صادق»
«یائیر لاپید» نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی گفت: در دوره زمامداری تو (نتانیاهو)، ایرانی ها برای اولین بار با پهپاد و موشک بالستیک به ما حمله کردند و تو مجبور شدی به آمریکایی ها التماس کنی تا به تو در دفاع از اسرائیل کمک کنند؛ آن هم در زمانی که خودت در ویلای یک میلیاردر در اتاقی حفاظت شده در زیر زمین مخفی شده بودی!
قرار گرفتن اسرائیل در لیست سیاه ناقضان حقوق کودکان
دبیر کل سازمان ملل در گزارش سالانه خود با عنوان «کودکان در درگیری‌های مسلحانه»، با ارزیابی تخلفات شدیدی که علیه کودکان صورت گرفته است، نیروهای مسلح و امنیتی اسرائیل را برای کشتن و ناقص کردن کودکان و حمله به مدارس و بیمارستان ها در فهرست ناقضان حقوق کودکان قرار داد.

 کیهان
مراسم چهلم شهید رئیسی با سخنرانی سیدحسن نصرالله برگزار می‌شود
اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از جلسه هیئت دولت گفت: روز پنجشنبه به یاد رئیس‌جمهور شهید، اربعین شهید رئیسی برگزار می‌شود که این مراسم در تهران با پخش سخنرانی سیدحسن نصرالله همراه خواهد بود. وی افزود: همسر شهید رئیسی فردا در مراسم چهلم رئیس‌جمهور شهید سخنرانی خواهد کرد همچنین برنامه بعدی چهلم شهید رئیسی در حرم مطهر رضوی و در کنار مرقد رئیس‌جمهور شهید خواهد بود.
کشورها یکی یکی از اتباع خود می‌خواهند لبنان را ترک کنند!
در پی تشدید تنش‌ها میان حزب‌الله و رژیم صهیونیستی، برخی از کشورهای غربی از شهروندان خود خواستند که هرچه سریع‌تر خاک لبنان را ترک کنند. وزارت امور خارجه کانادا و هلند با صدور بیانیه‌هایی از شهروندان خود خواستند به دلیل خطر تشدید درگیری‌ها لبنان را ترک کنند. طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، «ملانی جولی» وزیر خارجه کانادا، از کانادایی‌ها خواست تا زمانی که پروازهای تجاری همچنان فعال هستند، این کشور را ترک کنند. وی ادامه داد: «وضعیت امنیتی لبنان به دلیل خشونت‌های مداوم و فزاینده بین حزب‌الله و اسرائیل به طور فزاینده‌ای متزلزل و غیرقابل پیش‌بینی می‌شود و ممکن است بدون هشدار قبلی بدتر شود.» طی روزهای اخیر بسیاری از کشورها از جمله آمریکا به رژیم صهیونیستی درباره پیامدهای ماجراجویی نظامی در لبنان هشدار داده‌اند. کارشناسان نیز بر این باورند که در صورت بروز هرگونه حماقتی از سوی رژیم صهیونیستی‌، حزب‌الله لبنان با ده‌ها هزار موشک این قابلیت را دارد که سرتاسر سرزمین‌های اشغالی را هدف حملات ویرانگر خود قرار دهد.

 ایران 
یک میلیون تومان علی‌الحساب برای بازنشستگان
داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اظهار کرد: موضوع همسان‌سازی یا متناسب‌سازی در قانون برنامه هفتم مطرح شد که این قانون هم ابلاغ شده است؛ جزئیات مربوط به نحوه متناسب‌سازی در آن قانون پیش‌بینی شده به‌طوری که افراد بازنشسته باید با افراد شاغل متناظر خود متناسب‌سازی شوند و ۹۰ درصد دریافتی افراد شاغل به افراد بازنشسته پرداخت شود. منتهی این مسأله یکباره انجام نمی‌شود و این فاصله‌ای که بین دریافتی فعلی و ۹۰ درصد فرد شاغل وجود دارد باید طی ۳ سال برطرف شود. وی گفت: بنا شد تا زمانی که محاسبات انجام و احکام متناسب‌سازی صادر شود هر ماه یک میلیون تومان علی‌الحساب به بازنشستگان پرداخت شود.

 جمهوری‌اسلامی 
احکام بازنشستگان کشوری، فولاد و تأمین اجتماعی صادر می‌شود
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با اشاره به واریزی علی‌الحساب به حساب بازنشستگان گفت: احکام بازنشستگان در صندوق‌های بازنشستگی کشوری، فولاد و تأمین اجتماعی صادر خواهد شد. مرتضوی تأکید کرد: دولت منابع پرداخت علی‌الحساب را برای بخشی از صندوق‌ها تأمین کرده است و برای تأمین ‌اجتماعی هم نحوه تأمین آن مشخص شد. وی افزود: با توجه به اینکه گفته شده این منابع باید از محل فروش سهام شرکت‌ها تأمین شود، به محض اینکه منابع بیاید، پرداخت صورت می‌گیرد. وزیر کار ضمن بیان اینکه سرپرست ریاست جمهوری دستور تأمین فوری منابع مورد نیاز را صادر کرده است، گفت: قانون و مصوبه دولت علی‌الحساب تأمین و پرداخت می‌شود. احکام را صادر می‌کنیم و معادل احکام، پرداخت‌ها انجام می‌شود و آنها که کمتر دریافت کرده‌اند اصلاح خواهد شد.

 وطن امروز 
ممنوعیت هرگونه فعالیت تبلیغاتی کاندیداها از ۸ صبح امروز
ستاد انتخابات کشور با انتشار اطلاعیه شماره ۵ اعلام کرد با عنایت به ماده ۶۶ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، تبلیغات نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه مورخ ۷/۴/۱۴۰۳ به پایان می‌رسد و هرگونه فعالیت تبلیغاتی پس از آن ممنوع است.
اقدامات لازم برای برگزاری انتخابات در خارج از کشور انجام شده است
سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود درباره انتخابات در خارج از کشور، اظهار داشت: کمتر از ۴۸ ساعت تا برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری فاصله داریم. دستگاه دیپلماسی مبتنی بر وظیفه ذاتی خود برای برگزاری پرشکوه انتخابات در خارج از کشور همه تلاش‌ها و ابتکار عمل‌های خود را به کار بسته است و تا امروز روزهای بسیار پرکاری را پشت سر گذاشته است. ناصر کنعانی ادامه داد: همه اقدامات و تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات در خارج از کشور فراهم آمده است. امکانات و اوراق لازم برای برگزاری این انتخابات در شعب اخذ رأی به مقاصد مربوطه ارسال شده است.

 جوان 
تفاهمنامه انتقال گاز روسیه به ایران امضا شد
سرپرست ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه امضای تفاهمنامه مشترک راهبردی در خصوص انتقال گاز طبیعی روسیه به ایران برای دو کشور و همچنین منطقه بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: عزم و اراده راسخ تهران- مسکو در راستای ارتقای سطح روابط پیام مهمی برای دنیا دارد و مسیر همکاری گازی آغاز شده بین دو کشور به تفاهمنامه‌ها و قرارداد‌های بزرگ‌تر منجر خواهد شد. مخبر در دیدار با «الکس میلر» نماینده ویژه رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه و رئیس شرکت گازپروم، با بیان اینکه امضای تفاهمنامه صدور گاز روسیه به ایران برای ارتقای امنیت و اقتصاد منطقه بسیار مهم است، بر اجرا و تکمیل هر چه سریع‌تر کریدور شمال- جنوب و خط ریلی رشت- بندرعباس برای اتصال کشور‌های منطقه به این کریدور تأکید کرد. سرپرست ریاست جمهوری با بیان اینکه شهید رئیسی همواره به دنبال نهایی شدن تفاهمنامه انتقال گاز طبیعی روسیه به ایران بود، ادامه داد: با امضای این تفاهمنامه جمهوری اسلامی ایران به هاب منطقه‌ای گاز تبدیل خواهد شد و فصل جدیدی در منطقه و ارتباطات بین‌الملل رقم خواهد خورد. همچنین پس از این دیدار تفاهمنامه همکاری دوجانبه در حوزه انتقال گاز طبیعی روسیه به ایران بین شرکت ملی گاز ایران و شرکت گازپروم اسپرت در حضور سرپرست ریاست جمهوری و نماینده ویژه رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه و رئیس شرکت گازپروم امضا شد.

 خراسان
راهبرد انتخاباتی سپاه دعوت از آحاد ملت برای مشارکت حداکثری است
سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه با تأکید بر فرامین حضرت امام و رهبر معظم انقلاب مبنی بر عدم دخالت و حمایت سپاه از اشخاص و جناح‌های سیاسی در انتخابات گفت: راهبرد انتخاباتی سپاه دعوت از آحاد ملت برای مشارکت حداکثری، کمک به تضمین امنیت و سلامت و ممنوعیت پاسداران در ورود مصداقی به انتخابات است.
انتخابات ریاست جمهوری کشورمان، در ۲۱ ایالت آمریکا برگزار خواهد شد
رئیس دفتر حفاظت از منافع جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن اعلام کرد: چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری کشورمان، در ۲۱ ایالت آمریکا از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب این کشور برگزار خواهد شد.
حمایت حسن روحانی از پزشکیان
حسن روحانی، در پیامی ویدئویی درباره چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، حمایت خود را از دکتر مسعود پزشکیان اعلام کرد و از مردم خواست روز جمعه هشتم تیر به این کاندیدا رأی دهند.

 رسالت
نتانیاهو برای بازجویی فراخوانده شد
جنگ هم نتوانست بر رسوایی فساد نتانیاهو سرپوش بگذارد و دادگاه نخست وزیر اسرائیل را احضار کرد. پایگاه خبری روزنامه زیمان یسرائیل در گزارشی در این رابطه به تلاش‌های نتانیاهو برای فرار از حضور در دادگاه اشاره کرد. کمیته تحقیق دولتی در رابطه با زیر دریایی ها، که تا به امروز این مسئله را پیگیری و پشت درهای بسته در مورد آن تحقیق کرده است و به شکلی کاملا محرمانه قدم به قدم آن را دنبال نموده ۵ نفر مرتبط با این پرونده را برای تحقیق احضار کرد.در صدر لیست افراد احضار شده، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر است، که کمیته تحقیق در مورد وی نوشت: او تصمیماتی را اتخاذ کرده که عواقب وخیمی را برای امنیت اسرائیل و قدرت ارتش اسرائیل داشته است.

 مردم سالاری 
اخذ رأی فقط با شناسنامه و کارت ملی
رئیس ستاد انتخابات استان تهران تأکید کرد: کاندیداها توجه داشته باشند که از ساعت هشت صبح روز پنجشنبه هفتم تیر ماه تبلیغات انتخاباتی ممنوع بوده و اخذ رای در روز جمعه تنها با ارائه دو مدرک هویتی کارت ملی و شناسنامه ممکن است. جوهری در گفت‌وگویی ضمن تشریح آخرین وضعیت فرآیند برگزاری انتخابات در استان تهران، بیان کرد: همانگونه که مستحضر هستید انشاءالله روز جمعه هشتم تیر ماه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را برگزار خواهیم کرد. علی رغم فرصت کوتاهی که برای برگزاری این انتخابات داشتیم، با اقدامات صورت گرفته ما آمادگی کامل را در مجموعه ستاد انتخابات استان تهران برای برگزاری هرچه بهتر و باشکوه‌تر انتخابات داریم.
آیین‌نامه پذیرش صدور ضمانت‌نامه دولتی برای شرکت‌های بخش خصوصی تصویب شد
علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت با اعلام اینکه آیین‌نامه پذیرش صدور ضمانت‌نامه دولتی برای شرکت‌های بخش خصوصی تصویب شد، گفت: برای شرکت‌های بخش خصوصی دولت ضامن می‌شود تا بخش خصوصی بتواند صادرات خدمات فنی و مهندسی داشته باشد.
واکنش ایران به تحریم‌های جدید آمریکا
نمایندگی جمهوری اسلامی‌ایران در سازمان ملل در پاسخ به سوالی درباره تحریم‌های جدیدآمریکا علیه ایران گفت: «این بخشی از جنگ اقتصادی است که آمریکا ظالمانه علیه مردم ایران براه انداخته است. آن‌ها حمله می‌کنند و ما هم متناسب با آن، دفاع می‌کنیم. آنچه سرنوشت این جنگ اقتصادی را رقم می‌زند، قدرت اراده است؛ نه قدرت اعمال تحریم.»وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ۵۰ فرد و نهاد با ادعای اینکه شعبه‌های متعددی از شبکه گسترده بانکداری مخفی را تشکیل می‌دهند، به بهانه ارتباط با سپاه و نیروهای مسلح ایران تحریم کرد.

 قدس 
قاضی‌زاده‌هاشمی انصراف داد
سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی با انتشار بیانیه‌ای از انتخابات ریاست‌جمهوری انصراف داد. در این بیانیه آمده است: به‌منظور حفظ انسجام نیروهای انقلاب و در پاسخ به درخواست مکتوب شورای عالی اجماع نیروهای انقلاب و برخی از علما و دلسوزان از ادامه مسیر انصراف داده و امیدوارم سه برادر دیگرم نیز در فرصت باقی‌مانده اجماع نموده تا جبهه انقلاب تقویت گردد.
رشد منفی ۳۵ درصدی صنعت نفت و گاز در دولت قبل را به مثبت ۲۰ درصد رساندیم
جواد اوجی به اظهارات و ادعاهای بیژن زنگنه، وزیر نفت دولت روحانی واکنش نشان داد و با جداول آماری اظهارات همتای سابق خود را رد کرد.وزیر نفت گفت: میزان تولید نفت کشور در فاصله سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۰ بین ۲میلیون و ۲۹۰ هزار تا ۲میلیون و ۱۰۷هزار بشکه در روز بوده و زمانی که دولت آقای رئیسی آمد میزان تولید نفت به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه، در سال ۱۴۰۱ به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه، در سال ۱۴۰۲ به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه و در ۱۴۰۳ به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه رسید. وزیر نفت ادامه داد: در بحث صادرات نفت هم وضع به همین منوال است و ما از ۱۸۲ میلیون بشکه صادرات در سال ۹۸ رسیده‌ایم به ۵۶۵ میلیون بشکه در سال یعنی افزایش ۵/۲ برابری صادرات نفت خام که این بدون آمار صادرات فراورده‌های نفتی است. اوجی تصریح کرد: پس ما تولید نفت را در شرایطی که مقامات آمریکایی گفتند ۶۰۰ تحریم جدید اعمال کرده‌اند به بیش از ۵/۲ برابر رساندیم.
تمایل «شی» برای پادرمیانی در دعوای روسیه و اوکراین
«شی جین پینگ» رئیس جمهور چین اعلام کرد این کشور تمایل دارد شرایط مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین را فراهم کند. شی از کسانی که تجارت عادی چین و روسیه را بهانه‌ای برای انحراف توجه‌ها و لکه‌دار کردن وجهه این کشور قرار می‌دهند، انتقاد کرد و افزود: پکن تمایل دارد به شیوه خود به ایفای نقش سازنده در حل و فصل سیاسی بحران اوکراین ادامه دهد. آمریکا و متحدانش چین را متهم می‌کنند به‌طور غیرمستقیم در جنگ میان مسکو و کی‌یف دخالت دارد.
گفت‌وگوی تلفنی وزرای دفاع آمریکا و روسیه
«آندری بلوسوف» وزیر دفاع جدید روسیه برای نخستین بار به صورت تلفنی با «لوید آستین» همتای آمریکایی خود درباره بحران اوکراین گفت‌وگو کرد. در این گفت‌وگو بلوسوف درباره افزایش تنش‌ها به علت تجهیز نیروهای اوکراینی با تسلیحات آمریکایی هشدار داده است. روسیه معتقد است ارسال تسلیحات به اوکراین با امکان حل و فصل مناقشه تداخل دارد.

 اطلاعات 
اتصال ۹۹ درصد دستگاه‌های اجرایی به پنجره واحد هوشمند
۵۰۰ خدمت دولت به شکل برخط انجام می‌شود و ۹۹ درصد دستگاه‌های اجرایی دولت از جمله بیش از ۲۵۰ دانشگاه و ۲۵۰ شهرداری به پنجره واحد هوشمند متصل شده‌اند. زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران ضمن اعلام این مطلب گفت: شهروندان بدون مراجعه به دفاتر مشاورین املاک می‌توانند قرارداد اجاره را در منزل با موجر امضا کنند. این کار یکی دو ساعت زمان می‌برد و نیاز به پرداخت هزینه نیست. همچنین کارنامه دانش آموزان، فیش‌های حقوقی معلمان از این طریق قابل مشاهده است. وی بیان کرد: ۴۸ میلیون نفر بیش از ۴۵۰میلیون بار از این خدمات در دو سال گذشته استفاده کردند و هم اکنون ۵۰۰ خدمت دولت به شکل برخط انجام می‌شود
هشدار واشنگتن به تل‌آویو درباره جنگ با مقاومت لبنان
مقامات و سازمان‌های آمریکایی به رژیم صهیونیستی هشدار دادند که عواقب ورود به یک جنگ تمام‌عیار با حزب الله لبنان بسیار سنگین خواهد بود.نشریه «فایننشال تایمز» از هشدار واشنگتن به تل‌آویو مبنی بر محدودیت‌های آمریکا در دفاع از رژیم صهیونیستی در صورت ورود به جنگ علنی با حزب‌الله خبر داد. این نشریه، پیام هشدار واشنگتن به تل‌آویو را فاش کرد که گفته است حزب‌الله یکی از مسلح ترین نیروهای غیردولتی در جهان است. از سوی دیگر «اندیشکده واشنگتن» نیز در گزارشی اعلام کرد تل‌آویو متوجه شده که تلفات نظامی و غیرنظامی جنگ با حزب‌الله بزرگترین تلفات تاریخ این رژیم خواهد بود و می‌داند که جنگ با حزب‌الله ممکن است پرهزینه‌ترین جنگ تاریخ آن باشد. اندیشکده واشنگتن افزود: اسرائیل تحت فشار برای تغییر وضعیت موجود در جنوب لبنان است اما حزب‌الله نسبتا آرام به نظر می‌رسد و عجله‌ای برای دادن امتیاز ندارد.
روسیه پهپاد جاسوسی آمریکا را سرنگون کرد
منابع خبری از ساقط شدن یک فروند پهپاد آمریکا بر فراز دریای سیاه خبر دادند و اعلام کردند این پهپاد جاسوسی آمریکا توسط روسیه سرنگون شد. روزنامه روسی «ایزوستیا» با استناد به داده‌های فلایت رادار ۲۴ گزارش داد که یک پهپاد جاسوسی گلوبال هاوک آمریکا حین نفوذ به حریم هوایی کریمه هدف قرار گرفت. برخی منابع خبری، نوع این پهپاد را «آر کیو-۴ گلوبال هاوک» ذکر کرده‌اند. پهپاد گلوبال هاوک آمریکا با قابلیت پرواز در ارتفاع بالا با مجموعه حسگرهای یکپارچه است که قابلیت جمع آوری اطلاعات، نظارت و شناسایی در هرگونه شرایط آب و هوایی در شبانه روز را دارد. یک منبع رسانه ای روسیه چند روز قبل اعلام کرد نیروی هوایی روسیه در حالت آماده باش کامل است تا در صورت پرواز پهپادهای جاسوسی آمریکا در نزدیکی شبه جزیره کریمه و شمال دریای سیاه اقدام به سرنگونی آنها کند.

 شهروند 
برای دولت چهاردهم مسیر مذاکرات برای رفع تحریم‌ها درست و هموار است
علی باقری کنی سرپرست وزارت‌ امور خارجه گفت: مسیر مذاکرات به‌طور جدی در دولت شهید رئیسی دنبال شد و امروزه همه شاهد هستند ایران یک مسیر درست و منطقی را در عرصه مذاکرات دنبال کرده است. وی ادامه داد: هر چند آمریکایی‌ها در داخل کشور خود مشکل داشتند به‌خاطر انتخابات یا اروپایی‌ها سوء برداشت‌هایی از اغتشاشات ۱۴۰۱ داشتند، ولی امروز همه شاهد هستند ایران مسیر درستی در مذاکرات را دنبال کرده و در شرایط ممتاز در مذاکرات قرار داریم و دولت جدید با نیروی جدید می‌تواند در این بستر و مسیر هموار حرکت کند.
در پرونده حمید نوری بحث تبادل مطرح نبود
سخنگوی قوه قضاییه درباره جزئیات پرونده حمید نوری وآخرین وضعیت پرونده فساد در فوتبال توضیحاتی ارائه داد. وی در رابطه با پرونده «حمید نوری» با بیان اینکه شاهد تحقق اراده حاکمیت و سیستم قضایی جمهوری اسلامی در بازگرداندن وی بودیم، گفت: اعتقاد داریم حمید نوری بدون ارتکاب جرمی و صرفاً با گزارش‌های گروه منافقین دستگیر شده بود که با همکاری قوه قضاییه و وزارت امور خارجه به ایران بازگشت. سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به مبادله زندانیان، گفت: افرادی که در مبادله با حمید نوری آزاد شدند، مجرمانی بودند که برابر قوانین جمهوری اسلامی محکوم شده بودند و با احراز مجرمیت در زندان به سر می‌بردند که بعد از فراهم شدن شرایط انتقال زندانیان، به کشور خود بازگشتند؛ پس بحث تبادل نبوده و کسی که در مقابل حمید نوری که بیگناه بود، آزاد شد با نظر دستگاه قضایی مبنی بر بدون مشکل بودن انتقال آنها، به کشور خود بازگشتند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

بر همه واجدین شرایط لازم است در انتخابات شرکت کنند
رسا/ آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پیامی تأکید کردند: بر همه واجدین شرایط لازم است با شرکت پر شور در انتخابات، وظیفۀ شرعی و اجتماعی خود را در تعیین سرنوشت و آیندۀ جامعه ادا کنند. دراین پیام آمده است :مردم شریف ایران اسلامی بار دیگر در عرصه انجام تکلیف الهی انسانی انتخابات قرار گرفته‌اند. بر همه واجدین شرایط لازم است با شرکت پر شور و انتخاب فردی مؤمن، امین و شایستۀ جایگاه مهم ریاست جمهوری اسلامی ایران، وظیفۀ شرعی و اجتماعی خود را در تعیین سرنوشت و آیندۀ جامعه ادا نمایند.از درگاه خداوند متعال عزّت، اقتدار و سربلندی جمهوری اسلامی و مردم شریف ایران را مسألت دارم.

حضور پرشور در انتخابات موجب تقویت نظام اسلامی خواهد شد
سایت دفتر آیت الله العظمی نوری همدانی/ آیت الله العظمی نوری همدانی در پیامی بر لزوم شرکت حداکثری مردم در انتخابات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد.این مرجع تقلید تصریح کرد: یکی از نمادهای مردم سالاری دینی، انتخابات است؛ براین اساس باید توجه داشت حضور پرشور در انتخابات بر تقویت این اصل خواهد افزود و موجب تقویت نظام اسلامی خواهد شد؛ و از طرفی چشم طمع دشمنان ملت را کور خواهد نمود و موجب قدرت و استحکام انقلاب اسلامی خواهد شد؛ و بدون تردید انتخاب فردی اصلح در حل مشکلات موجود مؤثر خواهد بود. اینجانب از عموم مردم شریف ایران اسلامی دعوت می‌کنم در این انتخابات مهم شرکت نموده‌ و وحدت و همدلی خود را یکبار دیگر در مقابل چشم ناظران جهانی به نمایش بگذارند.

رئیس جمهوری در تراز انقلاب اسلامی انتخاب کنیم
حوزه/ آیت الله خاتمی در جشن تلبس طلاب حوزه علمیه استان لرستان ، با تبریک عید سعید غدیر و اهمیت انتخابات با اشاره به فرموده امام خمینی (ره) که فرموده‌اند غدیر منحصر به آن زمان نیست و غدیر باید در همه اعصار باشد افزود: انتظار ما از مشارکت مردم در انتخابات مشارکت بالا است که امید می رود علما برای تحقق این امر مردم را به شرکت در انتخابات تشویق کنند. عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه دشمنان انقلاب همه سعی خود را برای تضعیف اهداف انقلاب و نقش ولایت بکار گرفته اند اظهار داشت: علما و روحانیون باید مراقب فتنه های دشمنان باشند و بصیرت و روشنگری را در جامعه تبلیغ کنند. عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه باید با انتخاب اصلح، رئیس جمهور در تراز انقلاب سر کار بیاید خاطر نشان کرد: طلاب و روحانیون ویژگی های انتخاب اصلح را برای مردم بیان کنند.

اقتدار ایران در گرو انتخابات باشکوه است
حوزه/ آیت الله اعرافی با اشاره به انتخابات بسیار مهم و سرنوشت ساز ریاست جمهوری ایران گفت: انتظاری که از ملت ایران می‌رود مشارکت خوب و باشکوه برای اقتدار روزافزون نظام اسلامی و ملت ایران است. وی افزود: امروز بیش از دهه‌های گذشته همه دنیا به انتخابات ما چشم دوخته اند و اقتدار ایران در گرو انتخابات باشکوه است. وظیفه ملی، اسلامی و انقلابی همه ماست تا هر جا که هستیم ترغیب کنیم و ارزش مشارکت در انتخابات را منعکس و منتقل کنیم تا به فضل الهی با مشارکت خوب اقتدار ملت ایران افزون‌تر شود. مدیر حوزه‌های علمیه بر لزوم دقت در انتخاب و معیارهایی که رهبر معظم انقلاب برشمردند، تأکید کرد و گفت: باید کسی را انتخاب کنیم که به آن معیارها نزدیک‌تر است و در این انتخاب ارزش‌های انقلاب اسلامی و استمرار راه شهدای عالیقدر را مدنظر قرار دهیم.

تداوم تلاش‌ها برای ائتلاف نامزد‌های جبهه انقلاب
رسا/ آیت الله کعبی ضمن دعوت آحاد مردم به حضوری با شکوه، گسترده و دشمن شکن در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در ادامه نزاع در درون جبهه انقلاب را سمی مهلک خواند و گفت: دوقطبی های بی حاصل نیروی های انقلاب را منفعل می کند. درخواست ما این است که جبهه انقلاب در ایام باقی مانده تردید را کنار بگذارد. عضو جامعه مدرسین تردید برخی از افراد در رأی دادن به نامزد ها را متأثر از بی عملی برخی نخبگان و خواص ارزیابی و تأکید کرد: در زمینه اجماع و وحدت نیروهای انقلاب تلاش هایی در دست اقدام است که امیدواریم به نقطه مطلوب برسیم. وی با تأکید بر شتاب بخشی طلاب و روحانیون در فعالیت های تبلیغی خود اظهار داشت: مشارکت بالا و انتخاب اصلح دو راهبردی است که با همت نیروهای انقلاب اتفاق خواهد افتاد.

پرتاب موشک هایپرسونیک یمن به سوی کشتی اسرائیلی
تسنیم/ نیروهای مسلح یمن برای نخستین بار صحنه‌هایی از پرتاب موشک بالستیک هایپرسونیک «حاطم ۲» به سوی ناو اسرائیلی MSC SARAH V در دریای عرب را منتشر کرد.یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد در یک عملیات نظامی منحصر به فرد، کشتی “MSC SARAH V” اسرائیلی را در دریای عرب هدف قرار دادیم.وی خاطر نشان کرد این عملیات منحصر به فرد با استفاده از یک موشک بالستیک جدید انجام شد که پس از آزمایش موفقیت آمیز اخیر مورد استفاده نیروهای مسلح قرار گرفته است، موشک شلیک شده به دقت به هدف اصابت کرده است.

گسترش جنگ به لبنان به طور بالقوه آخرالزمانی است
تسنیم/ هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل هشدار داد که گسترش جنگ اسرائیل به لبنان به طور بالقوه آخرالزمانی است. گریفیتس گفت که وی لبنان به ویژه جنوب آن را به عنوان «نقطه اشتعالی فراتر از همه نقاط اشتعال» می‌بیند. گریفیتس اشاره کرد که با همکارانش در مورد چشم انداز آنچه ممکن است در جنوب لبنان اتفاق بیفتد بحث کرده است. او گفت: ما نگران احتمال وقوع حوادث غم انگیز و مرگ و میر بیشتر هستیم. این به طور بالقوه آخرالزمانی است.

کره شمالی با موفقیت موشک چندکلاهکی آزمایش کرد
فارس/ کره شمالی امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که یک موشک چندکلاهکی را با موفقیت آزمایش کرده است.خبرگزاری فرانسه از موشکی که صبح امروز رسانه‌های کره شمالی از آزمایش موفقیت‌آمیز آن خبر دادند بعنوان سلاح پیچیده مورد علاقه «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی برای غلبه بر دفاع موشکی در قاره آمریکا نام برده است. طبق این گزارش، در آزمایش فوق تفکیک و کنترل هدایت کلاهک‌های سیار مورد بررسی قرار داده شده است تا توانمندی کلاهک با قابلیت هدف گیری مستقل ارزیابی شود.این رسانه ادامه داد که کلاهک‌های سیار تفکیک‌شده، «به درستی به سوی سه هدف سازماندهی شده هدایت شد و طعمه‌ای که از موشک جدا شده بود توسط رادار تأیید شد.

مسکو: به دنبال کاهش سطح روابط با کشورهای غربی هستیم
فارس/ معاون وزیر خارجه روسیه گفت که مسکو به دنبال کاهش سطح روابط دیپلماتیک با کشورهای غربی در واکنش به اقدامات ضد روسی آنها است. «سرگئی ریابکوف» توضیح داد: «آیا امروز راه حلی با کاهش سطح روابط دیپلماتیک امکان‌پذیر است؟ می‌توانم بگویم این چیزی است که به آن نگاه می‌شود».به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی در این‌باره اظهار داشت: «چنین تصمیماتی در روسیه در سطح بالا گرفته می‌شود. تا زمانی که چنین تصمیماتی وجود نداشته باشد، گمانه‌زنی در مورد این موضوع معکوس است».معاون وزیر خارجه روسیه پیش از این نیز گفته بود که دبیرکل ناتو بهتر از هرکسی می‌داند که پیوستن اوکراین به این ائتلاف نظامی هرگز رخ نخواهد داد.

اردوغان: نتانیاهو بیمار روانی است
فارس/ رئیس جمهور ترکیه گفت: برنامه‌های نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای گسترش جنگ در منطقه منجر به فاجعه خواهد شد. اردوغان گفت: «ما در کنار دولت لبنان در برابر تهدیدات اسرائیل ایستاده‌ایم، همانطور که در کنار فلسطین هستیم. وی افزود: «نتانیاهو بیمار روانی است و سکوت کشورهای غربی در قبال او منجر به گسترش جنگ در کل منطقه خواهد شد».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *