خبر روز ۱۴۰۳/۰۴/۶

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
مشارکت حداکثری در انتخابات، ضامن امنیت و استقلال کشور است
سرپرست ریاست‌جمهوری بابیان این‌که منطقه و فضای بین‌الملل درشرایط خاص وحساسی قرار داردوهمین مسأله اهمیت مشارکت حداکثری رامضاعف می‌کند،اظهارکرد:انتخاب فرد اصلحی که شایسته خدمتگزاری به مردم عزیز ایران باشد،وظیفه خطیر ما دراین شرایط است. مخبر با بیان این‌که شهید رئیسی با توکل به خدا، تدبیر و برنامه‌ریزی و همت دولت، مسائل و مشکلات کشور را پیگیری کرده و امید را به جامعه بازگرداند، به تبیین برخی شاخص‌های اقتصادی پرداخت و گفت: براساس آمارهای داخلی و گزارش نهادهای جهانی، تمامی شاخص‌های اقتصادی کشور رو به بهبود بوده و شرایطی روشن‌تر در انتظار کشور است. مخبر با بیان این‌که ثبات کنونی در کشور و برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در آستانه چهلم شهادت آیت‌الله رئیسی نشان از توانمندی‌های نظام مقدس اسلامی و به برکت نعمت بی‌بدیل ولایت فقیه است، افزود: همگان باید برای مشارکت حداکثری تلاش کنند.
زمانبندی اجرای برنامه هفتم
منظور، رئیس سازمان برنامه وبودجه گفت: ضرورت داردبرنامه تحقق منابع بودجه ۱۴۰۳ازسوی سازمان برنامه و بودجه با دستگاه‌های اجرایی توافق و مصوب شود تا آ‌نها بتوانند برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند. آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و اسناد راهبردی برنامه هفتم پیشرفت باید ظرف موعد مقرر، تهیه، تصویب و ابلاغ شود.
افزایش رشد اقتصادی
فرزین، رئیس کل بانک مرکزی گفت:ازرشد اقتصادی ۰.۵درصد دردهه ۹۰ درسال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ رشد اقتصادی به ترتیب به ۴.۴ ،۴ و ۴.۵ درصد رسید. رشد اقتصادی سال گذشته براساس قیمت بازار ۵ درصد بوده که بالاترین نرخ رشد در کشورهای منطقه است که رشد اقتصادی بیشتر را در سال‌های آینده نشان می‌دهد.

 همشهری
نابودی حماس زمان زیادی لازم دارد
زاحی هنگبی، رئیس شورای امنیت داخلی (ملی) رژیم صهیونیستی درباره عقب‌نشینی آشکار از اهداف اعلام‌شده جنگ فعلی در غزه تأکید کرد که نابودی جنبش حماس زمان زیادی خواهد برد و این زمان طولانی نامعلوم است.
برای انتخابات آماده هستیم
میراحمدی، معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور با اشاره به آمادگی وزارت کشور برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید کرد: وزارت کشور برای برگزاری انتخابات آمادگی کامل دارد و ان‌شاءالله روز جمعه شاهد حضور گسترده مردم در انتخابات باشیم.
باید در انتخابات حضور پرشوری داشته باشیم
وحیدی، وزیر کشور در جریان افتتاح ورزشگاه ۳۰هزار نفری شهید آیت‌الله رئیسی در مورد انتخابات گفت: در آستانه انتخابات هستیم و باید بر مبانی اسلام اهتمام بورزیم و در انتخابات حضور پرشور داشته باشیم.

 کیهان 
جمهوری اسلامی اجازه نخواهد داد سرنوشتش را دیگران بنویسند
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از اقشار مختلف مردم در عید سعید غدیر: علت اصرار و تأکید بر مشارکت چشمگیر در انتخابات این است که مهم‌ترین اثر مشارکت بالا، سرافرازی جمهوری اسلامی است.
هر وقت میزان مشارکت در انتخابات بالا بوده است، زبان بدگویان کوتاه شده و نتوانستند ملامت و شادی کنند بنابراین علت دیگر اصرار بر مشارکت بالا این است که دشمن‌شاد نشویم.
اصلح کسی است که در درجه اول به مبانی انقلاب و نظام و به این راه، اعتقاد قلبی و واقعی داشته باشد همچنان‌که شهید خدمت، رئیسی عزیز واقعاً اعتقاد داشت و کاملاً محسوس بود که او با دل و جان و اعتقاد کار می‌کند.
کارآمدی یعنی شب و روز نشناسد، دنبال کار باشد، توانایی کار کردن داشته باشد و از عناصر و همکاران خوب استفاده کند.
دولت سیزدهم از دولت‌هایی بود که از ظرفیت‌های کشور به خوبی استفاده کرد و اگر این دولت ادامه می‌یافت احتمال زیاد می‌دادم بسیاری از مشکلات اقتصادی حل ‌شود.
کسانی که چشمشان به خارج از مرزها است، قادر به دیدن و شناختن ظرفیت‌های مهم درونی و طبعاً قادر به برنامه‌ریزی برای استفاده از آنها نیستند.
جمهوری اسلامی به توفیق الهی بدون تکیه به بیگانگان و با وجود موذی‌گری و چالش‌گری آنها مسیر پیشرفت را طی کرده است.
در آینده نیز بحول و قوه الهی ملت ایران اجازه نخواهد داد که سرنوشتش را دیگران بنویسند.
هر کس علاقه مند به ایران قوی است باید در انتخابات شرکت کند.
نامزدهای ریاست جمهوری با خداوند عهد کنند که در صورت کسب مسئولیت، اطرافیان و کارگزاران خود را از کسانی انتخاب نکنند که ذرهای با انقلاب اسلامی زاویه دارند.
کسی که دلبسته آمریکا باشد و تصور کند بدون لطف آمریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت و همچنین کسی که به راهبرد دین و شریعت بی‌اعتنایی کند، همکار و مدیر خوبی نیست. بنابراین همکارانی انتخاب کنید که اهل دین، شریعت، انقلاب و اعتقاد کامل به نظام اسلامی باشند.

 ایران
بهره‌برداری از ۱۷ پروژه نفت پالایش و پتروشیمی
سرپرست ریاست جمهوری با حضور در محل وزارت نفت، از ۱۷ طرح بزرگ این وزارتخانه در بخش نفت، پالایش و پتروشیمی در ۷ استان کشور و با اعتباری بالغ بر ۱۸۰ هزار میلیارد تومان بهره‌برداری کرد.
این طرح‌ها شامل «طرح احداث ۸ مخزن ذخیره‌سازی با ظرفیت ۴ میلیون بشکه نفت خام و همچنین تکمیل پروژه مخازن بتنی خط انتقال نفت گوره-جاسک در استان‌های هرمزگان و بوشهر»، «طرح نگهداشت و افزایش تولید میدان نفتی دانان در استان ایلام»،«بهره‌برداری از پتروشیمی آرین متانول در استان بوشهر» و «فاز نخست پتروشیمی پتروناد آسیا در استان خوزستان» وطرح هایی دیگر بود که به صورت همزمان و از طریق ویدئو کنفرانس با حضور محمد مخبر به بهره‌برداری رسیدند.
افزایش تولید نفت خام به میزان ۱۰ هزار بشکه در روز، جمع‌آوری گازهای مشعل به میزان چهار میلیون مترمکعب، افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی نفت خام به میزان ۱۸ میلیون بشکه، افزایش تولید نفت گاز یورو ۵ به میزان ۵.۷ میلیون لیتر در روز، افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به میزان ۳ میلیون تن در سال و افزایش خطوط لوله انتقال فرآورده به میزان ۲۲۲ کیلومتر، بخشی از نتایج و دستاوردهای این طرح‌هاست.
آغاز مذاکرات برای آزادسازی منابع ارزی ایران در بحرین
مذاکرات معاون امور بین‌الملل بانک مرکزی و معاون بانک مرکزی بحرین به منظور آزادسازی منابع مسدود شده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سایر بانک‌های ایرانی در بحرین آغاز شده و تا حصول نتیجه ادامه می‌یابد. در ادامه مذاکراتی که در حاشیه پنجاهمین اجلاس سالانه بانک توسعه اسلامی در ریاض با مقامات بانک مرکزی بحرین به منظور آزادسازی منابع مسدود شده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سایر بانک‌های ایرانی در بحرین صورت گرفت، خوشبختانه روز گذشته و پیش از سفر وزیر خارجه بحرین به تهران، مذاکرات مؤثری میان معاون امور بین‌الملل بانک مرکزی با معاون بانک مرکزی بحرین انجام شد.دو طرف در این مذاکرات نسبت به آزادسازی منابع ارزی ایران در بحرین که در یک بستر فنی و بر اساس احترام متقابل صورت بپذیرد تأکید و تفاهم کردند.معاون امور بین‌الملل بانک مرکزی و معاون بانک مرکزی بحرین توافق کردند پس از مذاکرات سیاسی وزیر خارجه بحرین در تهران، مذاکرات تخصصی بانک‌‌های مرکزی دو کشور ادامه یابد که مقرر شد در روزهای آتی این مذاکرات در تهران یا منامه برگزار شود و تا حصول نتیجه ادامه یابد.
پاسخ نماینده ایران به ادعاهای سه کشور اروپایی
انگلیس، فرانسه و آلمان باز هم در مواضعی ادعایی علیه ایران بیانیه مشترک صادر کردند. تروئیکای اروپایی پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بحث در مورد اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل درخصوص ایران و بررسی هفدهمین گزارش آنتونیو گوترش، دبیرکل این نهاد درباره اجرای این قطعنامه و توافق هسته‌ای ایران در بیانیه‌ای بدون اشاره به بدعهدی‌های خود به تعهداتشان در قبال این توافق ادعا کرده‌اند که «گزارش‌های اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که ایران با ادامه تشدید فعالیت‌های هسته‌ای خود بسیار فراتر از محدودیت‌های توافق هسته‌ای ایران، در مسیر اشتباهی حرکت می‌کند.» امیرسعید ایروانی نماینده ایران در سازمان ملل این ادعاها را نادرست خواند و گفت که این کشورها عمداً ریشه اصلی وضعیت کنونی را نادیده گرفتند که اولین و مهم‌ترین آن، خروج یکجانبه و غیرقانونی ایالات متحده از برجام است. نماینده ایران همچنین تأکید کرده است: فعالیت‌های هسته‌ای ایران، از جمله غنی‌سازی در سطوح مختلف، برای اهداف صلح‌آمیز است. این فعالیت‌ها کاملاً مطابق با حقوق و تعهدات ایران تحت معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و موافقتنامه پادمان آن با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود. این صحبت‌های ایروانی با استقبال نمایندگان برخی کشورهای حاضر در نشست مواجه شد. سه کشور اروپایی پیشتر در جریان نشست شورای حکام آژانس با وجود حسن نیت ایران برای همکاری با آژانس، قطعنامه‌ای را به تصویب رساندند تا بار دیگر فضای بین‌المللی را متأثر از ادعاهای خود قرار دهند. اقدامی که ایران در واکنش اعلام کرده است آن را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.

 وطن امروز 
اربعین شهدای خدمت در دانشگاه تهران برگزار می‌شود
مراسم اربعین شهید رئیسی و همراهانش امروز (۶ تیر) همزمان با نماز ظهر و عصر در مسجد دانشگاه تهران برگزار می‌شود. آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی خادم‌الرضا و هشتمین رئیس‌جمهور کشورمان عصر یکشنبه (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت تبریز، دچار سانحه هوایی شد و به همراه تمام همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف حضرت علی‌بن موسی‌الرضا – علیه السلام – به مقام رفیع شهادت نایل آمد.
هشدار مکرون درباره جنگ داخلی در فرانسه
رئیس‌جمهور فرانسه در آستانه برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور که از دهم تیر برگزار می‌شود، درباره وقوع درگیری‌های داخلی هشدار داد. امانوئل مکرون که طبق پیش‌بینی‌ها در انتخابات پیش رو از پیش بازنده است، برنامه‌های راست و چپ رادیکال را سبب بروز جنگ داخلی در فرانسه برمی‌شمارد.
یک تیپ کامل خود را در غزه از دست دادیم
آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه و وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی اعتراف کرد ارتش رژیم در نبرد غزه، تاکنون یک تیپ کامل از نیروهایش را از دست داده است که یا کشته یا زخمی شده‌اند و به همین سبب آنها به نیروی انسانی جدید نیاز دارند؛ بحرانی که بعید است در شرایط حاضر حل شدنی باشد.

 جوان
دیدار چهره‌به‌چهره رئیس عدلیه با مردم
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، در مراسم جشن عید سعید غدیر خم با عنوان «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» در تهران حضور یافت و همپای میلیون‌ها عشاق امیرالمؤمنین – علیه السلام – در عیدالله‌الاکبر در پایتخت ایران اسلامی، مسافتی را طی طریق کرد. رئیس عدلیه در جریان راهپیمایی میلیونی غدیر در تهران، در یکی از ساختمان‌های متعلق به قوه قضائیه که در طول مسیر راهپیمایی قرار داشت، مستقر شد و به مدت حدود سه ساعت با شمار قابل توجهی از مردم که دارای مشکلات و مسائل قضایی و حقوقی بودند، به صورت مستقیم و بدون واسطه دیدار کرد.

 خراسان
واشنگتن به فشار بر ایران ادامه خواهد داد
شیرین هانتر عضو شورای روابط خارجی آمریکا می‌گوید من شک دارم که جو بایدن در صورت انتخاب مجدد، سیاست ملایم تری در قبال ایران اتخاذ کند یا توافقنامه جدیدی با تهران امضا کند. مشاوران بایدن، مانند بلینکن و سالیوان، مواضع تندی درباره ایران دارند. واشنگتن به فشار بر ایران به امید ایجاد تغییرات سیاسی ادامه خواهد داد. سیاست اسرائیل و اعراب محافظه کار نیز همین سیاست است، به رغم ادعای بهبود روابط با تهران. به احتمال زیاد ترامپ نیز سیاست مشابهی را دنبال خواهد کرد.
اتحادیه اروپا سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه را تحریم کرد
اتحادیه اروپا با تکرار ادعاها درباره حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ علیه اوکراین، سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تحریم کرد. در بیانیه‌ای که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد، ادعا شده است: سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه در انتقال پهپادهای ایرانی به روسیه برای حمایت از جنگ تجاوزکارانه این کشور علیه اوکراین مشارکت داشته است.

 مردم سالاری
مسکو در انتظار توافق جامع با تهران
معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که مسکو انتظار دارد در آینده نزدیک توافقنامه همکاری جامع با ایران را امضا کند. به گزارش اسپوتنیک، آندری رودنکو به این رسانه روس افزود: کار روی متن تقریباً تکمیل شده و تمام عبارات لازم به دست آمده است. وی افزود: هم اینک، تکمیل برخی مراحل مربوط به امضای این توافقنامه در دستورکار دو کشور است.
لفاظی نتانیاهو علیه ایران
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که این روزها به دلیل شکست در برابر مقاومت فلسطین در نوار غزه به شدت مورد انتقاد و تحت فشار قرار گرفته است، با لفاظی علیه جمهوری اسلامی‌ایران تلاش کرد تا از حجم این فشارها بکاهد. «بنیامین نتانیاهو» در تلاشی مذبوحانه برای توجیه شکست در جنگ، تلاش کرد تا این جنگ را به ایران نسبت دهد و در این باره مدعی شد: ما درگیر یک جنگ چند جبهه‌ای هستیم که توسط ایران رهبری می‌شود؛ چراکه این کشور خواستار نابودی ما است. وی همچنین ادعا کرد: با هر هزینه‌ای توطئه‌های ایران برای نابودی‌مان را خنثی‌ خواهیم کرد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنین ادامه داد: کسانی که می‌گویند ارتش قادر به پیروزی نیست، به دنبال تضعیف روحیه ما هستند.

 قدس 
پنجمین مناظره انتخاباتی روز گذشته با محور اقتصاد برگزار شد
پنجمین و آخرین مناظره انتخاباتی میان ۶نامزد ورود به پاستور روز گذشته با محور اقتصاد برگزار شد.
به هر ایرانی فاقد مسکن۲۰۰ متر زمین می‌دهم
قالیباف اظهار کرد: اگر هر کدام از ما توفیق خدمت داشته باشیم باید برای حقوق و کسر بودجه و ارز تصمیم بگیریم. اینجا قدرت اجماع‌سازی، همراهی و مدیریت می‌خواهد. هر گونه تلاش، هر گونه فعالیت و هر گونه هم‌افزایی برای حل مشکل مردم را باید دنبال کنیم. وی با اشاره به برنامه‌ عملیاتی پنجگانه خود برای بهبود شرایط زندگی مردم، گفت: به هر ایرانی فاقد مسکن، ۲۰۰ متر زمین خواهد داد تا مشکل مسکن مرتفع شود.
ایجاد اشتغال و ارزآوری اولویت من است
جلیلی ضمن تبریک عید سعید غدیر بیان کرد: من دو اولویت اصلی در برنامه دارم؛ ارزآوری و اشتغال. اگر نگران تورم، گرانی و از این قبیل مباحث اقتصادی هستیم، باید در این زمینه برنامه‌هایی را اجرا کرد.
توسعه اینترنت و تغییر مبنای فیلترینگ را دنبال می‌کنم
قاضی‌زاده هاشمی اظهار کرد: توسعه اینترنت و تغییر مبنای فیلترینگ را دنبال می‌کنیم تا اینترنت پرسرعت و امن تأمین شود. با بازار مکاره فیلترشکن چیزی به نام فیلترینگ وجود ندارد؛ ظاهراً مسئله فقط بازار فیلترشکن بوده که حل شده است. قائم مقام ستاد آقای پزشکیان در آبان ۹۸ فرمانده قرارگاه خاموش کردن اینترنت جهانی بود و بزرگ‌ترین سلاخی اینترنت به اسم دولت آقای روحانی ثبت شده است.
قیمت بنزین را از ۳هزار تومان به ۱۵۰۰ تومان بازمی‌گردانم
زاکانی گفت: مردم عزیز، میثاق من با شما قانون اساسی است. نخستین گام بنده در دولت خدمت پرداخت یارانه طلایی است و یارانه انرژی را میان همه مردم تقسیم می‌کنم. به هر نفر ۲۰ میلیون تومان یارانه خواهد رسید و بنزین از ۳ هزار تومان به هزار و ۵۰۰ تومان بازمی‌گردد و پس از اینکه مردم نیاز خود را در حوزه برق، گاز و بنزین تأمین کردند به اعتبار طلا این را دریافت خواهند کرد و این اعتبار طلا را در هر زمانی به قیمت روز دریافت می‌کنند.
در مدت یک ماه جهش کلی را به بورس بازمی‌گردانم
پورمحمدی با اشاره به اینکه بورس در دولت دوازدهم دچار حباب شد و ریخت و مردم ضرر کردند، ادامه داد: در دولت آقای رئیسی بورس اصلاً قفل شد. در انتهای دولت دوازدهم بورس رشد کرد. تلاش من در دولت آینده این است که بورس شاخص روشن و شفاف و گزارش بابرنامه و آینده‌دار اقتصاد ایران باشد. حداکثر در مدت یک سال ما جهش کلی و تراز مثبت را به بازار سرمایه و بورس اعطا خواهیم کرد.
از رویکرد زورمدارانه و تحقیر و توهین می‌پرهیزم
پزشکیان تأکید کرد: مصالح مردم قربانی درک‌های متفاوت از منافع ملی است. شکاف میان مردم و دولت سبب ترس از تصمیم‌گیری‌های مهم و عدم اطمینان به حمایت مردم از این تصمیم‌ها شده است. من از رویکرد زورمدارانه و تحقیر و توهین می‌پرهیزم. این شیوه زندگی من است.
عیدی آقا به محافظان جنوب
فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، هدیه ویژه و متبرک شده غدیریه رهبر معظم انقلاب را طبق رسم هر ساله به دریادلان و رزمندگان در جزایر نازعات خلیج‌ فارس تقدیم کرد. دریادار علیرضا تنگسیری گفت: انتخاب ما باید امتداد ولایت باشد، افرادی را انتخاب کنیم که واقعاً در مسیر ولایت باشند. منطقه نازعات مجموعه چهار جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک، ابوموسی و سیری در خلیج ‌فارس است.
در صورت حمله اسرائیل، در کنار حزب‌الله می‌جنگیم
«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان ضمن ابراز نگرانی از تحولات در جنوب و تشدید تنش میان لبنان و رژیم اسرائیل، گفت: یک ماه پیش رو برای ما سرنوشت‌ساز است. رئیس جنبش امل در گفت‌وگو با شبکه روسیا الیوم افزود: مقاومت به قواعد درگیری متعهد است، اما اسرائیل آن را زیر پا می‌گذارد و سیاست زمین سوخته را در مناطق مرزی دنبال می‌کند. ما در خاک لبنان می‌جنگیم اما اگر حمله زمینی اسرائیل رخ دهد، ما آماده و در خط مقدم و در کنار حزب‌الله خواهیم بود.
شهادت خواهر اسماعیل هنیه در حمله هوایی اسرائیل
در حمله هوایی رژیم اسرائیل به خانه‌ای در اردوگاه «الشاطئ» در شمال غزه، ۱۵ تن از جمله حاجیه زهر عبدالسلام هنیه، خواهر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس به شهادت رسیدند. رژیم صهیونیستی در ماه آوریل نیز سه فرزند هنیه به نام‌های حازم، امیر و محمد و همچنین سه نفر از نوه‌های او را به شهادت رساند. رؤی همام، کوچک‌ترین نوه هنیه نیز در دهم نوامبر شهید شد.

 ابتکار 
پیوستن ایران به شانگهای و بریکس، قدرت صلح و توسعه جهانی را تقویت می‌کند
زونگ پی وو سفیر جمهوری خلق چین در ایران، چین و ایران را کشورهای مهم در حال توسعه و پایبند به چندجانبه گرایی واقعی دانست و تاکید کرد چین بر این باور است که پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای و بریکس، نشاط جدیدی را به این دو ساز و کار همکاری بزرگ تزریق خواهد کرد و قدرت صلح و توسعه جهانی را هر چه بیشتر تقویت خواهد کرد.

 اطلاعات
هشدار جدی مقاومت عراق به تل آویو درصورت حمله به حزب‌الله لبنان
گروههای مقاومت عراق در بیانیه هایی جداگانه از ورود این گروهها به مبارزه و درگیری نزدیک زمینی با ارتش اسرائیل در صورت حمله همه جانبه رژیم صهیونیستی به لبنان خبر دادند.«آبوآلاء الولائی» دبیر کل کتائب سیدالشهدا عراق در این رابطه گفت در صورت حمله رژیم صهیونیستی به لبنان، مقاومت اسلامی عراق از فاصله صفر با این رژیم درگیر خواهد شد. وی افزود: مانع جغرافیایی که برای حضور در نبرد طوفان الاقصی بر مقاومت اسلامی عراق برای انهدام مواضع دشمن صهیونیستی از فاصله بیش از ۸۰۰ کیلومتری تحمیل شد، در صورتی که رژیم صهیونیستی با جنگ با لبنان حماقت کند برداشته خواهد شد و نبرد از فاصله صفرخواهد بود.

 شهروند
قانون برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شد
محمدباقر قالیباف رئیس قوه مقننه در نامه‌ای «قانون برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران» را به دولت ابلاغ کرد.
آیین‌نامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ابلاغ شد
بهادری جهرمی در حساب شخصی خود در شبکه ایکس نوشت:آیین‌نامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان عزیز ابلاغ شد؛ بر مبنای این آیین‌نامه، مبلغی به‌عنوان علی‌الحساب برای بازنشستگان واریز خواهد شد. تعیین میزان دقیق افزایش حقوق برای هر بازنشسته، پس‌از نهایی شدن قانون برنامه و صدور احکام جدید صورت می‌گیرد.
پوتین، بریکس را «منبع قدرتی» برای یک نظم جهانی عاری از سلطه خواند
«بریکس اکنون به یک نیروگاه در راستای ایجاد نظم جهانی منصفانه، برابر و عاری از سلطه تبدیل شده است.» این تازه‌ترین موضع ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، درباره اهمیت و جایگاه بریکس در نظام بین‌المللی است. پوتین در نشست افتتاحیه نشست سالانه «انجمن بین‌المللی پریماکوف» افزود: «من شک ندارم که شما نقش و چشم‌انداز توسعه بیشتر بریکس، سازمانی را که منافع اکثریت جهانی را نمایندگی می‌کند، در نظر خواهید گرفت.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

حضور در پای صندوق‌های رأی، یک قدرت ملی، دینی و اسلامی است که دشمن زدایی می کند
فارس/ آیت الله العظمی جوادی آملی همگان را به حضور در انتخابات و پای صندوق های رأی دعوت کرد. متن این دعوت به این شرح است: مردم در دین اسلام محوریت اصلی را دارند و جایگاه آنها صرفاً به دلیل انتخابات و جمهوریت نیست؛ مردم ایران نیز مردمی بزرگ و با فرهنگ هستند و در همه صحنه های کشور از جمله دفاع مقدس حضور فعال داشته اند، باید مسئولین این تلاش و از خود گذشتگی مردم را قدر بدانند و با سر و سامان دادن به اوضاع اقتصادی و اجتماعی کاری کنند تا ملت بتواند روی پای خود بایستد. امروز موظف هستیم وحدت خود را حفظ کنیم و در این مناسبت ها مانند انتخابات که در استقلال کشور، امنیت، عظمت، جلال و شکوه این مملکت دخیل هستند حضور فعال داشته باشیم، حضور در پای صندوق های رأی، یک قدرت ملی، دینی و اسلامی است که دشمن زدایی می کند و تا وقتی مردم در صحنه حضور دارند، برای کشور هیچ گونه مشکلی پیش نخواهد آمد.امیدواریم به حرمت خون های پاک شهداء، مردم در این صحنه ها حضور فعال داشته باشند تا استقلال کشور نیز محفوظ بماند.

رئیس‌جمهور تراز انقلاب اسلامی باید مرزبندی خود را با نظام استکبار اعلام کند
حوزه/ آیت الله رجبی تصریح کرد: رئیس جمهوری که قرار است انتخاب شود و سکان امور اجرایی کشور را در دست بگیرد ابتدا باید رابطه اش را با خدای متعال حل کرده باشد، دل در گرو نصرت الهی داشته باشد و همه همت او پیاده کردن دین خدا و دستورات الهی در جامعه باشد لذا اگر کسی چنین شرایطی را ندارد اساسا شایسته این مقام نیست. عضو جامعه مدرسین خاطر نشان ساخت: شرط اول رئیس جمهور صیانت و حفظ دستورات الهیست، رئیس جمهور تراز انقلاب اسلامی باید عداوت و مرزبندی خود با نظام استکبار را با شجاعت اعلام کند، اگر ما مدعی پیروی از قرآن کریم هستیم باید بدانیم که در قرآن تصریح شده است حضرت ابراهیم علیه السلام به صورت کاملا آشکار از دشمنان الهی اعلام برائت کرده بود. وی رابطه با مردم را از دیگر شرایط رئیس جمهور تراز انقلاب اسلامی دانست و گفت: رابطه با مردم به این معناست که بدانیم مردم ولی نعمت ما هستند و این سمت، یعنی بدانیم مسئولیتی برای خدمت بیشتر به مردم روی دوش ما آمده نه فرصتی برای چپاول آنان.

امروز خطر فرقه ضاله بهائیت بیشتر از گذشته است
رسا/ آیت الله فاضل لنکرانی فرقه ضاله بهائیت را یک فرقه سیاسی و خطرناک توصیف و بر لزوم توجه بیشتر رسانه‌ها و حوزه علمیه بر فرق و ادیان تأکید کرد. عضو جامعه مدرسین در جمع پژوهشگران فرقه ضاله بهائیت ضمن تبریک عید سعید غدیر، نیت اصلی فرقه سازی در میان مسلمانان را تسلط بر آنان عنوان کرد و اظهار داشت: یعنی جعل یک فرقه حتی در عرفان‌های کاذب این‌طور نیست که جهت تأمین نیازهای روحی و واقعی بشر باشد که جاعلین آن بخواهند بر طبق مبانی فلسفی یا مبانی اجتماعی خود، بگویند ما در کنار دین اسلام یک فرقه‌ای را قرار می‌دهیم که از آن برای رفع نیازهای واقعی انسان تبعیت شود. وی افزود: خیر، تمام این فرقه‌ها که در داخل مسلمین جعل شده، شاید در ادیان دیگر هم همین‌طور باشد، برای نفوذ در امور اجتماعی و سیاسی مسلمین بوده، اصولاً راه مهم نفوذ در درون قدرت‌های سیاسی مسلمین فرقه سازی بوده است.

حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به ایلات
تسنیم/ مقاومت اسلامی عراق بامداد امروز یک هدف حیاتی در بندر ایلات واقع در جنوب فلسطین اشغالی را مورد هدف قرار داده است.در این راستا رسانه‌های اسرائیلی از فعال‌شدن آژیر هشدار در پی نفوذ هواپیمای ناشناس به حریم هوایی بندر «ایلات» خبر داده بودند.رادیو ارتش اسرائیل نیز اعلام کرد که برای اولین بار در ۳ هفته گذشته، آژیرهای هشدار در ایلات بر اثر ورود پهپاد به حریم هوایی این منطقه به صدا در آمده است. مقاومت اسلامی عراق نیز در اطلاعیه خود تأکید کرد که تا زمانی که جنگ و محاصره غزه ادامه دارد، به حملات خود علیه رژیم اشغالگر ادامه خواهد داد.

اعتراف سازمان ملل به جنایات وحشتناک اسرائیل
تسنیم/ یک مقام سازمان ملل با فاجعه‌بار و رعب‌آور خواندن اوضاع نوار غزه به سبب جنایات مستمر رژیم صهیونیستی تاکید کرد که این رژیم از تسلیحات انفجاری در مناطق پرجمعیت استفاده و محله‌های مسکونی را به طور کامل ویران کرده است.«تور وینسلند» هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در روند به اصطلاح صلح «خاورمیانه» گفت: از خطر تشدید تنش در منطقه به ویژه میان حزب الله و اسرائیل به شدت نگرانیم.وی با بیان اینکه تشدید نظامی، پیامدهای فاجعه باری برای منطقه به همراه خواهد داشت، افزود: تمام طرفها را به اتخاذ گامهای فوری برای آرام کردن اوضاع ترغیب می کنم. وینسلند در ادامه گفت: تاثیرات ویرانگر جنگ بر غیرنظامیان در غزه و بحران بی سابقه انسانی، به شدت نگران کننده است.این مقام سازمان ملل درباره اوضاع کرانه باختری اشغالی هم گفت تمام شهرکها در کرانه باختری از جمله در قدس، غیرقانونی بوده و نقض آشکار قوانین بین المللی به شمار می رود.

غربی‌ها مسئول طولانی شدن درگیری‌ها در سوریه
تسنیم/ نماینده ایران نزد سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت در خصوص وضعیت سوریه بیان کرد که کشورهای غربی سعی دارند اراده خود را به مردم سوریه تحمیل کنند و این باعث طولانی شدن درگیری‌ها شده است.امیر سعید ایروانی افزود: مردم سوریه همچنان از بحران‌های انسانی، تجاوز، اشغال خارجی و تروریسم رنج می‌برند. با اشغال غیرقانونی، تحریم‌های غیرانسانی، سیاسی کردن بازگشت پناهندگان و آوارگان داخلی و جلوگیری از حمایت بین‌المللی برای بازسازی سوریه، برخی کشورهای غربی مسئول طولانی شدن درگیری‌ها هستند چراکه سعی دارند اراده خود را به مردم سوریه تحمیل نمایند. وی افزود: در این زمینه، خروج کامل، فوری و بدون قید و شرط نیروهای آمریکایی از سوریه برای صلح و ثبات سوریه ضروری است. آن‌ها به جای مبارزه با تروریسم، همچنان از گروه‌های تروریستی تعیین‌شده توسط سازمان ملل مانند جبهه النصره (هیئت تحریر شام) حمایت می‌کنند و نیز به غارت نفت و ثروت مردم سوریه می‌پردازند.

اروپا ۵/۱ میلیارد دلار روسیه را به اوکراین می‌دهد
تسنیم/ جوزپ بورل، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست وزرای خارجه شورای این اتحادیه اعلام کرد که انتقال ۱.۴ میلیارد یورو (۱.۵ میلیارد دلار) سود دارایی‌های بلوکه شده روسیه به اوکراین برای کمک‌های نظامی به این کشور تصویب شده است.کشورهای غربی حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی های دولت روسیه را به دلیل درگیری اوکراین بلوکه کرده‌اند که حدود ۲۸۰ میلیارد دلار آن در اتحادیه اروپا راکد مانده است.بورل گفت: سود بادآورده حاصل از دارایی‌های بلوکه شده روسیه در اروپا، نه خود دارایی‌ها، به سریع ترین شکل ممکن به نفع اوکراین استفاده خواهد شد. تا پایان سال ۱ میلیارد یورو در راه است.به گفته بورل، این پول برای خرید سیستم‌های دفاع هوایی و مهمات برای اوکراین و همچنین حمایت از صنعت دفاعی این کشور استفاده خواهد شد.با این حال، این اقدام با مقاومت مجارستان، منتقد سرسخت رویکرد غرب در قبال درگیری اوکراین و به ویژه ارسال تسلیحات آن به کی‌یف، روبرو شد.

هیچ مانعی در مسیر امضای توافق ایران با روسیه نیست
فارس/ درست یک روز پس از اعلام وزارت خارجه روسیه در خصوص نزدیکی تهران و مسکو به امضا توافق همکاری جامع، معاون وزیر خارجه ایران از آماده شدن مفاد این توافقنامه خبر داد. مهدی صفری در مصاحبه ای گفت که مفاد توافق در خصوص همکاری جامع بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه آماده است و هیچ مانعی در مسیر امضای این سند وجود ندارد. معاون وزیر خارجه روسیه نیز در خصوص امضای قریب‌الوقوع توافق همکاری جامع ایران و روسیه گفت: «انتظار داریم که این توافق در آینده بسیار نزدیک امضا شود زیرا کار بر روی متن آن در حال نهایی شدن است. کلیه عبارات لازم پیدا شده است».

مخالفت دولت عربستان با رأی دادن حجاج ایرانی
مهر/ دولت عربستان با رأی دادن حجاج ایرانی حاضر در دو شهر مکه و مدینه مخالفت کرد. با این حساب، حدود ۵۰ هزار ایرانی نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند. این در حالی است که طی روزهای گذشته، بسیاری از حجاج به روش‌های مختلف از ستاد انتخابات خواسته بودند شرایط حضور در انتخابات را برای آنان فراهم کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *