خبر روز ۱۴۰۳/۰۳/۳۱

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
میت برجام را از گور بیرون کشیدند
سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی با حضور در برنامه «میزگرد سیاسی» شبکه سه سیما با بیان این‌که مسأله اساسی کشور ما برجام نیست، اظهارکرد: میت برجام را مجدد از گور بیرون کشیدند و به آن کافور می‌زنند و مسائل اصلی کشور را فراموش کرده‌اند که چه کارهای بزرگی در سیاست خارجی کشور اتفاق افتاده است. جا به جایی قدرت از غرب به شرق در این مدت سه ساله رخ داد. در برجام می‌خواستند تعهدات فرا‌برجامی را به دشمن تا بن دندان مسلح بدهند و کشور را خلع سلاح کنند. رویکرد کشور در برجام التماسی شده بود. درحالی که در دولت سیزدهم دیپلماسی عزتمندانه جایگزین دیپلماسی التماسی شد.
ظلم است که فقط به آدم‌های خود پست دهیم
مسعود پزشکیان با حضور در میزگرد فرهنگی شبکه دوسیما، گفت: عده‌ای را قبول کرده و عده‌ای دیگر را تهدید قلمداد می‌کنیم، در حالی که همه مردم فرصت هستند. تهدیدی وجود ندارد. اگر با انصاف با مردم برخورد نکنی، نه تنها مردم با تو دشمن می‌شوند که خدا هم با تو دشمن شده و برهان و دلیل تو را ضایع می‌کند. دیگر نمی‌توانی جلوی مردم پاسخگو باشی. این ظلم است که فقط به آدم‌های خود پست دهیم. اکنون در جامعه از اقوام مختلف خیلی‌ها اصلا پستی ندارند. چرا باید در جامعه فقط گروه خاصی در قدرت باشند؟ اینها نخبه‌تر هستند؟ وقتی این فرصت را ندهیم، یعنی ظلم کردیم.
حجاب، نقطه امتیاز ما است
سعید جلیلی در جمع تعدادی از بانوان و دختران در محل سالن حجاب با بیان این‌که حجاب، لباس حضور اجتماعی مؤثر زن در جامعه است، اظهارکرد: حجاب، نقطه امتیاز ما است و یک زن می‌تواند با آن نقش خود را به بهترین شکل ایفا کند. اگر زنی خواست در اجتماع حاضر شود، نباید نقش مادرانه او مانع از حضورش در محیط علمی دانشگاه و عرصه اجتماعی شود؛ لذا وظیفه دولت است که از حضور مادرانه زنان در نقش‌های مختلف، حمایت کرده و بسترهای آن را فراهم کند.
مشکلات در زمان کم، قابل حل است
محمدباقر قالیباف در دیدار با مردم کرمان اظهارکرد: ضمانت و عهد من با مردم ایران و همه قشرها و به ویژه قشری که زیر خط فقر است، این است که مشکلات در زمان کم قابل حل است. در قدم اول بدون هیچ وقفه‌ای قادریم فشار تورم را به سرعت با استفاده از ظرفیت‌های موجود که دارد هدر می‌رود و ضعف مدیریت وجود دارد، حل‌و‌فصل کنیم؛ مردم نباید این هزینه‌ها را پرداخت کنند.
از همکاری با دیگر جناح‌ها ترسی ندارم
حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی در دیدار جمعی از طلاب حوزه علمیه قم و اعضای مجمع نمایندگان طلاب در حرم امام راحل، اظهار داشت: در حال حاضر بین مردم و حکومت گسل‌هایی ایجاد شده و تردید در جامعه شکل گرفته است. تمام تلاش دشمنان نیز این است که انقلاب ما بیش از این در جهان منتشر نشود و اهدافش تحقق نیابد. از این‌که با افراد جناح‌های دیگر همکاری کنم، ترسی ندارم زیرا رئیس‌جمهوری همه مردم هستم و باید از همه ظرفیت‌ها به نحو احسن استفاده کنم. اگر به دنبال جناح‌بندی باشیم، نمی‌توانیم موفق شویم.
۱۴ بسته آماده کرده‌ام
علیرضا زاکانی در نشستی خبری اظهارکرد: ما یک هسته مرکزی فکری منسجم برگرفته از مکتب امامین انقلاب و یک بسته تحولی برای این‌که پیشرفت ایجاد کند و مشکلات مردم را نیز برطرف سازد، لازم داریم تا نقش ایران به یک قدرت منطقه‌ای و ابرقدرت بین‌المللی بدل شود که امکانات آن نیز فراهم است. برای این منظور ۱۴ بسته آماده کرده‌ام تا با یک کار، چند مشکل رفع شود تا در یک فرصت زمانی اندک، گام‌های بزرگ برداریم و این عقب‌افتادگی تاریخی که در دوران ستم‌شاهی ایجاد شده را برطرف سازیم.

 همشهری 
تعداد تونل‌ها در رفح بسیار زیاد است
یائیر سوکرمن، سرهنگ ارتش رژیم صهیونیستی گفته است که تعداد تونل‌های حماس در شهر رفح بسیار زیاد است. سوکرمن تأکید کرد که حماس دوربین‌های زیادی در شهر رفح نصب کرده تا نبرد در این شهر را از زیر و روی زمین اداره کند. او همچنین گفت بمب‌گذاری خانه‌ها و ساختمان‌ها در رفح قبل از ورود نیروهای اسرائیلی یکی از تهدیداتی است که ارتش رژیم صهیونیستی در این شهر با آن روبه‌رو است.

 کیهان 
شاهد نبردی افسانه‌ای در غزه‌ایم؛ حزب الله ۱۰۰هزار نظامی صهیونیست را مشغول کرده است
دبیرکل حزب‌الله لبنان در مراسم یادبود شهید «طالب سامی عبدالله» از فرماندهان حزب‌الله گفت: جبهه لبنان بیش از ۱۰۰ هزار نظامی و کماندوی دشمن را به خود مشغول کرده است و مانع مشارکت نیروهای دشمن در غزه شد. خطرناک‌ترین چیزی که رژیم صهیونیستی با آن رو‌به‌رو است، تفکر مردانی است که شهادت را پیروزی می‌دانند.وی افزود: نبردی افسانه‌ای در غزه در جریان است و دشمن با تلفات مواجه شده است. با وجود بمباران و حضور چندین لشکر ارتش دشمن در غزه، دشمن نتوانسته به نبرد رفح محاصره‌شده پایان دهد و در برابر پایداری مقاومت شکست خورده است. نصرالله گفت: دشمن ادعا می‌کند که ۲۰ گردان حماس را از بین برده است و روی نابودی ۴ گردان رفح کار می‌کند؛ این ادعا دروغی است که سستی دشمن را نشان می‌دهد؛ دشمنی که برای ارائه پیروزی خیالی به شهرک‌نشینانش له له می‌زند. وی افزود: ارتش دشمن (از بخش‌هایی از غزه) خارج شد و گفت که مقاومت فلسطین توانایی خود در تمامی نقاط نوار غزه را بازیافته است؛ این موضوع روایت نتانیاهو را نقش بر آب کرد.

 ایران
بی‌اخلاقی و پرتاب میکروفون روی آنتن زنده
عصر دیروز پخش زنده میزگرد فرهنگی مسعود پزشکیان که در حال رقابت با دیگر نامزدهای انتخاباتی است، دستخوش یک حاشیه پر رنگ تر از متن شد.
ماجرا از این قرار است که محمد فاضلی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب که به همراه پزشکیان در برنامه میزگرد فرهنگی حاضر شده بود، در واکنش به اظهارات کارشناس برنامه، او را به «دروغگویی» متهم کرد و پس از اعتراض شهاب اسفندیاری به این اتهام، مجری برنامه از طرفین خواست که خود را کنترل کنند. با ادامه مشاجره، ناظرپخش، میکروفون هر دو را قطع کرد و مجری از پزشکیان خواست تا خود به صورت مستقیم مباحثش را ارائه کند. فاضلی اما بدون توجه به پزشکیان و درخواست او برای ترک نکردن برنامه، اقدام به ترک صندلی خود کرد و با دور شدن از دکور برنامه، میکروفون و هاش اف خود را درآورد و آن را به سمت پزشکیان پرتاب کرد. همه اینها درحالی اتفاق افتاد که مردم از صفحه‌های تلویزیون خود نظاره‌گر صحنه بودند.این رفتار ناشایست صدای برخی از رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان را هم در آورد. در همین رابطه پایگاه خبری جماران با انتشار تصاویر ترک برنامه توسط فاضلی، اقدام او را رفتاری ناشایست خواند. اما در واکنش به این اتفاقات، سخنگوی وزارت علوم نیز در توئیتی اعلام کرد فاضلی توسط دکتر نصیری قیداری رئیس دانشگاه بهشتی منصوب دولت آقای روحانی اخراج شده و با ایشان برخورد سیاسی نشده است.پیش از این اتفاق همچنین پزشکیان در پاسخ به سؤال حسین انتظامی کارشناس دیگر میزگرد درخصوص نگاه‌های او نسبت به مسائل قومیتی، مدعی شد که در حکومت جایی برای قومیت‌ها وجود ندارد.این ادعای پزشکیان نیز با واکنش انتظامی روبه‌ور شد که به او یادآور شد فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی یک اهل سنت کُرد است.همچنین در پاسخ به این مطلب آقای پزشکیان که گفته بود چند تا استاندار کُرد داریم، برخی کاربران به این مطلب اشاره کردند که هم اکنون چهار تن از استانداران کشور (کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و مازندران) کُرد هستند.
نتایج آخرین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا
مرکز افکار سنجی ایسپا آخرین نظرسنجی انتخاباتی خود را شب گذشته منتشر کرد. براساس یافته‌های این مرکز در روزهای ۲۹ و ۳۰ خرداد آمایش شده، سعید جلیلی با ۲۶.۲ درصد آرای شرکت‌کنندگان قطعی یا شرکت‌کنندگانی که به احتمال زیاد در انتخابات حضور خواهند داشت، صدرنشین رقابت کاندیداهاست. پس از او مسعود پزشکیان با ۱۹.۸ درصد، محمدباقر قالیباف با ۱۹ درصد، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی با ۲.۶ درصد، علیرضا زاکانی با ۲ درصد و مصطفی پورمحمدی با ۰.۹ درصد در رتبه‌های دوم تا ششم قرار دارند.همچنین مطابق نتایج این نظرسنجی ۲۷.۴ درصد از شرکت‌کنندگان هنوز تصمیمی برای انتخاب کاندیدای نهایی خود نگرفته و ۰.۵ درصد نیز سؤال درباره انتخاب کدام نامزد را بدون پاسخ گذاشتند.ایسپا همچنین در نظرسنجی خود خبر داد که تاکنون ۴۲.۵ درصد قطعاً در انتخابات مشارکت می‌کنند، ۷.۷ درصد به احتمال زیاد، ۱۶.۱ درصد مردد، ۶.۵ درصد به احتمال کم و ۲۷.۲ درصد اعلام کرده‌اند که اصلاً در انتخابات شرکت نمی‌کنند.

 جمهوری اسلامی
شکست گروهک تروریستی در مرز‌های جنوب شرق
سردار احمدعلی گودرزی گفت: مرزبانان دلاور استان سیستان و بلوچستان مستقر در نوار مرزی شهرستان سراوان، با اشراف و تسلط اطلاعاتی و رصد لحظه‌ای مرز؛ متوجه تحرک تعدادی از اعضای گروهک تروریستی برای ورود به مرز و انجام اقدامات خرابکارانه در داخل کشور شدند.وی با بیان اینکه تیم‌های عملیاتی مرزبانی فراجا با آمادگی عملیاتی و رزمی اعضای گروهک تروریستی را قبل از ورود به داخل کشور غافلگیر کردند، افزود: این تیم تروریستی قصد داشت از دو منطقه به صورت همزمان وارد کشور شود که با هوشیاری و آتش سنگین غیورمردان مرزبانی طی دو عملیات جداگانه با شکست مواجه و ضربه سنگین بر پیکره آنان وارد شد.این مقام ارشد مرزبانی انتظامی افزود: تعداد ۲ نفر از اعضای این گروهک به هلاکت رسیدند و یک نفر از آنان نیز دستگیر شد.سردار گودرزی با بیان اینکه یک نفر از اعضای دستگیر شده در اعترافات خود عنوان داشته عضو گروهک تروریستی انصار الفرقان بوده است، گفت: از این گروهک تروریستی مقادیر قابل توجهی مواد منفجره، سلاح و مهمات، تعدادی فتیله انفجاری و چندین دستگاه بیسیم کشف شد.

 وطن امروز 
شرکت هواپیمایی معراج وزن بار همراه دختر قالیباف را منتشر کرد
روابط عمومی شرکت هواپیمایی معراج ضمن رد برخی شایعات دروغ درباره وزن بار همراه دختر محمدباقر قالیباف، در اطلاعیه‌ای ضمن انتشار تصاویر سیستم پذیرش مسافر در فرودگاه استانبول بر پیگیری قضایی این شایعات تأکید کرد. متن توضیحات روابط عمومی شرکت هواپیمایی معراج به شرح زیر است:
با توجه به حواشی به‌وجودآمده پیرامون شایعات توسط برخی افراد در فضای مجازی درباره حمل بار سیسمونی از استانبول به تهران توسط شرکت هواپیمایی معراج، تصویر سیستم پذیرش مسافر شرکت هواپیمایی معراج در فرودگاه استانبول جهت روشن شدن افکار عمومی خدمت مردم عزیز ایران ایفاد می‌شود. این مستندات به وضوح نشان می‌دهد خانم زهرا مشیر ۲ بسته به وزن ۲۷ کیلوگرم، آقای امیررضا بحیرایی ۲ بسته به وزن ۳۰ کیلوگرم و خانم مریم قالیباف یک بسته به وزن ۱۳ کیلوگرم به همراه داشته‌اند. شایان ذکر است هواپیمایی معراج با توجه به شایعات منتشرشده در فضای مجازی حق پیگیری قضایی از جانب مراجع ذی‌صلاح را برای خود محفوظ می‌دارد.

 جوان 
پزشکان صهیونیست در شکنجه فلسطینیان نقش دارند
کمیته عمومی مقابله با شکنجه، از سال ۲۰۰۱ تاکنون یک هزار و ۴۰۰ مورد شکنجه را که به دست نیرو‌های صهیونیست انجام شده مورد بررسی قرار داده و برای آن‌ها پرونده تشکیل داده است. ضمن اینکه از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون اتهامات مربوط به بدرفتاری و شکنجه فلسطینیان در بازداشت رژیم صهیونیستی به شدت افزایش یافته است، به طوری که طی این مدت دست‌کم ۴۰ فلسطینی در بازداشت و ۱۶ فلسطینی در اسارت صهیونیست‌ها به شهادت رسیده‌اند. گزارش‌های جدید درباره همدستی پزشکان صهیونیست در فرآیند شکنجه بازداشت‌شدگان باعث درخواست‌های بین‌المللی برای انجام تحقیقات در این باره شده است. بر این اساس، سازمان‌های بین‌المللی سال‌هاست تأکید دارند شکنجه به طور گسترده و سازمان یافته از سوی نیرو‌های امنیتی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این در حالی است که از سال ۱۹۶۷ تا ۲۰۱۹ به طور میانگین سالانه تنها چهار فلسطینی در اسارت صهیونیست‌ها شهید شده‌اند، اما از ۷ اکتبر در این موضوع جهش رخ داده است. نهاد‌های حقوق بشری می‌گویند پزشکان صهیونیست شریک جرم این جنایات و شکنجه‌ها علیه فلسطینیان هستند و باید در این زمینه تحقیقات مستقل بین‌المللی صورت گیرد.

 خراسان 
ما با قدرت‌مان تحریم را شکستیم نه با اراده دشمن
سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده ‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم روز ملی بسیج اساتید طی سخنانی اظهار کرد:اگر می‌بینید در اوج مقابله، امنیت دارید یعنی صاحب قدرت هستید. دکترین دشمن مبتنی بر نیرو و ضربه قاطع در نقطه قطعی است. دشمن ما از کشتن کودکان بیگناه ابایی ندارد. دشمن ما اگر بفهمد شما می‌توانید از فضای تحریم او عبور کنید شما را محاصره می‌کند و اگر می‌بینید در این کشور تحریم بی‌اثر شده به این دلیل است که شما صاحب قدرت هستید. کشتی‌های ما را گرفتند کشتی‌هایشان را گرفتیم، می‌خواستند کشتی‌های نفت ما را که در مسیر ونزوئلا بودند، بگیرند به‌محض اجرای رزمایش مقابل چشمانشان منصرف شدند. بخشی از کشتی‌های ما در دریا را زدند وقتی کشتی‌هایشان زده شد فهمیدند با این کشور نمی‌توان درگیر شد.وی بیان کرد: این‌که شما امروز صادرات و وارداتتان با امنیت کامل صورت می‌گیرد به‌دلیل قدرت شماست و در این موضوع فرقی بین ترامپ و بایدن نیست.

 رسالت 
نیرو‌ها و دستگاه‌های حفاظتی و اطلاعاتی کشور مورد وثوق و اعتماد مردم هستند
رئیس قوه قضائیه گفت: دستگاه‌های حفاظتی و اطلاعاتی ما باید پیوسته نسبت به نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان و شیوه‌های ورود و رخنه آنها آگاهی و اشراف داشته باشند.
حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای، طی سخنانی در چهاردهمین جشنواره مالک اشتر سازمان حفاظت اطلاعات سپاه با اشاره به مقوله امنیت مردم‌پایه و مردم‌محور خاطرنشان کرد: شما نیرو‌ها و دستگاه‌های حفاظتی و اطلاعاتی مورد وثوق و اعتماد مردم هستید و مردم بر اساس آموزش‌های عمومی‌ای که دریافت کرده‌اند کوچک‌ترین موضوعات مبهم و مشکوک را نیز به اطلاع شما می‌رسانند؛ این امر، بسیار ارزنده است، لذا باید هرچه بیشتر تقویت شود؛ یعنی باید هرچه بیشتر اعتماد مردم به شما افزایش یابد و از سویی دیگر بر دامنه آگاهی‌های آنها نیز درخصوص چگونگی انتقال موارد و موضوعات به شما افزوده شود.

 مردم سالاری 
انتخابات عاملی برای پیشرفت کشور است
آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان در ابتدای جلسه این شورا ضمن گرامیداشت دهه امامت و ولایت و اعیاد قربان و غدیر ابراز امیدواری کرد: فعالیت‌هایی که در این دهه انجام می‌شود، زمینه‌ساز آشنایی بیشتر جامعه با مفهوم امامت شود. وی خاطرنشان کرد: امامت یک جایگاه سیاسی و حکومتی نیست. امامت تجلی لطف خداوند متعال نسبت به عالم خلقت است و امام واسطه فیض الهی است. آیت الله جنتی در بخش پایانی صحبت‌هایش عنوان کرد: این روزها که فرصت تبلیغات نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری است از نامزدها و همچنین طرفداران آنها این انتظار وجود دارد که بنای خود را بر صداقت و اخلاق بگذارند و انتظار می‌رود که مردم آگاه و شریف ایران اسلامی نیز با بررسی دقیق و ویژگی‌های نامزدها و همچنین انتخاب مسئولانه خود، این انتخابات را به عاملی برای پیشرفت سریع‌تر کشور تبدیل کنند.

 آرمان ملی 
همراهی میدان و دیپلماسی
سرپرست وزارت امور خارجه اظهار داشت: دستگاه سیاست خارجی در عرصه‌های مختلف فعالیت هایش، پیگیر مطالبات کشور و مردم و جامعه است و فعالیت وزارت خارجه به طور جدی ادامه دارد. علی باقری گفت: حدود ۳۲ کشور عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی هستند. وی درباره اتهام اتحادیه اروپا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران در خصوص اجرای تعهدات خود گفت: ایران در چارچوب NPT و توافقنامه پادمان همه تعهدات خود را اجرا میکند و هیچ نقضی در اجرای تعهداتش نیست. سازوکارهای نظارتی و بازرسی آژانس ادامه داشته است. باقری تصریح کرد: همراهی میدان و دیپلماسی یک واقعیت دراین سه سال است. اگر دیپلماسی بدون میدان باشد، دیپلماسی به سخنگاهی برای اعلام مواضع تبدیل می شود. این دو باید هم افزا باشند که این اتفاق در این سه سال تثبیت شد و آثار آن را دیدیم.

 ابتکار 
فرمانده اوکراینی: در حال شکست خوردن هستیم
«دیمیتری کوخارچوک» از فرماندهان گردان «آزوف» اوکراین طی مصاحبه‌ای با خبرنگار روزنامه آنلاین «اوکراینسکا پراودا» بیان کرد: «ما در حال شکست در این جنگ هستیم. ما سرزمین‌هایمان را می‌بازیم و بهترین مردمان را از دست می‌دهیم. اگر به یک جمع‌بندی نرسیم و اشتباهات را درست نکنیم، شکست خواهیم خورد.» وی افزود: «امروز اتحادی که در ابتدای حمله روسیه میان مردم بود، وجود ندارد. برخی طرفدار مذاکرات و برخی خواستار عقب‌نشینی هستند اما اکثریت دیگر جنگ نمی‌خواهند و در عین حال وضعیت بحرانی‌تر می‌شود.» این فرمانده اوکراینی در ادامه اذعان کرد که روسیه با «تاکتیک‌های مؤثری» که در پیش گرفته است، خسارات سنگینی را به نیروهای مسلح اوکراین وارد می‌کند.دیمیتری کوخارچوک در قسمت دیگری از اظهاراتش «خستگی» نیروهای اوکراینی را برجسته کرد و گفت: «ما دستاوردی نخواهیم داشت و آنهایی که داشته‌ایم به دلیل اشتیاق مردم در سنگرها بوده است. نیروهای اوکراینی بسیار خسته هستند و نتایج نشان می‌دهند که همه چیز از اینجا به بعد بدتر خواهد شد.»

 اطلاعات
ایران، اسرائیل را در منگنه قرار داده است
ستون‌نویس روزنامه نیویورک‌تایمز ضمن اشاره به اینکه اسرائیل با تهدید موجودیتی روبرو شده است، نوشت که ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای توانسته اسرائیل را در منگنه قرار دهد. «توماس فریدمن» که از تحلیلگران مشهور سیاست خارجی آمریکا محسوب می شود به توصیف وضعیت دشوار رژیم صهیونیستی پرداخت و افزود: سال ۲۰۲۲ بعد از آنکه دولت راستگرای افراطی اسرائیل در انتخابات پیروز شد، من یادداشتی با این عنوان نوشتم: «اسرائیلی که می‌شناختیم تمام شد.» فریدمن گفت این یادداشت را به عنوان هشداری درباره میزان افراطی بودن ائتلاف بنیامین نتانیاهو نوشتم اما بسیاری با آن مخالفت کردند. او با بیان اینکه آنها اشتباه می‌کردند و اوضاع الان حتی بدتر هم شده است، اضافه کرد: اسرائیل مقابل یک قدرت منطقه‌ای به نام ایران قرار گرفته که توانسته با استفاده از متحدانش یعنی حماس، حزب‌الله، حوثی‌ها و شبه‌نظامیان شیعه در عراق، اسرائیل را در منگنه‌ای سخت قرار دهد.

 شهروند
استقبال پورمحمدی از سخنان ظریف
حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی تنها نامزد انتخابات بود که به دفاع از اظهارات ظریف در کنار پزشکیان پرداخت.او به بازنشر دوجمله از سخنان ظریف پرداخت و به نقل از او نوشت: «با اعداد بازی نکنید. سر مردم شیره نمالید.»
پوتین: توافق با کره‌شمالی شامل کمک متقابل درصورت تجاوز است
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پس از مذاکرات مفصل خود با کیم جونگ اون، رئیس کره‌شمالی عنوان کرد: توافقنامه مشارکت جامع که امروز امضا شد در کنار سایر موارد، کمک‌های متقابل درصورت تجاوز خارجی به یکی از طرف‌های این توافقنامه را نیز شامل می‌شود. علاوه بر این، طرف روسی همکاری نظامی-فنی با جمهوری خلق کره را طبق این توافقنامه مستثنی نمی‌کند. رئیس کره‌شمالی نیز به نوبه‌خود تأکید کرد که این سند ماهیت صلح آمیز و دفاعی دارد و در خدمت ایجاد یک جهان چند قطبی است و با وضعیت تغییر یافته روسیه و کره‌شمالی در عرصه بین‌المللی مطابقت دارد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

غریب‌آبادی اقدام کانادا را درباره سپاه پاسداران محکوم کرد
باشگاه خبرنگاران/ کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر در پیامی نوشت: اقدام خصمانه و مغایر با اصول حقوق بین‌الملل کانادا را به شدت محکوم می‌کنیم. به نوشته وی، طنز تلخی است کشوری که خود از ناقضان عمده حقوق بشر و از حامیان تروریسم است، نام سپاه را که مسئولیت پاسداری از امنیت ملی و مقابله با تروریسم در منطقه را برعهده دارد در فهرست خودخوانده تروریستی قرار داده است.

۸۸ درصد صهیونیست‌ها معتقدند اهداف حمله به غزه محقق نخواهد شد
صدا و سیما/ جدیدترین نظرسنجی در فلسطین اشغالی نشان می‌دهد ۱۵ درصد ساکنان فلسطین اشغالی به مهاجرت فکر می‌کنند. ۸۸ درصد باور دارند که اهداف حمله به غزه محقق نخواهد شد. ۶۷ درصد معتقدند ارتش در جنگ با حزب الله پیروز خواهد شد. این درحالیست که اکتبر گذشته ۹۱ درصد چنین باوری داشتند. ۴۶ درصد هم بر این باورند که ارتش باید عملیات نظامی را در مرز‌های شمالی آغاز کند.

مدیرعاملی بوئینگ را کسی قبول نمی‌کند
فارس/ مشکلات ایمنی بوئینگ باعث شده چندین کاندیدای برجسته برای سمت مدیریت، پیشنهاد این شرکت را رد کنند؛ روزنامه وال‌استریت ژورنال این را به نقل از منابع آگاه اعلام کرده است. این غول هوافضا در ماه مارس اعلام کرد که مدیر اجرایی فعلی، دیوید کالهون تا پایان سال به عنوان بخشی از تغییر مدیریت با هدف احیای شهرت از دست رفته بوئینگ، از سمت خود کناره‌گیری می‌کند. هواپیماهای ساخت این شرکت در سال جاری با حوادث متعددی از جمله باز شدن در هواپیما ۷۳۷ مکس در پرواز خطوط هواپیمایی آلاسکا و ایجاد یک سوراخ در کناره هواپیما، مواجه بوده است. اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) تحقیقات متعددی در مورد بوئینگ آغاز کرده و افشاگران ادعا کرده‌اند که هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مکس، ۷۸۷ دریم لاینر و ۷۷۷ مشکلات جدی در تولید داشتند. دیوید کالهون، مدیرعامل این شرکت، روز سه‌شنبه به دلیل سابقه ایمنی پایین هواپیماهای این شرکت توسط سناتورهای آمریکایی به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. منابع آگاه به وال استریت ژورنال گفته‌اند، مدیر عامل شرکت هوافضای جنرال الکتریک، لری کالپ، که کاندیدای نخست این پست بوده است، درخواست بوئینگ را برای در نظر گرفتن تصدی این سمت رد کرده است.مدیر عامل شرکت لوازم خانگی کریر و یکی از اعضای هیئت مدیره بوئینگ، دیوید گیتلین هم در ماه آوریل درخواست کرد تا از فهرست رقبای احتمالی حذف شود.

نتانیاهو برای شکست بایدن در انتخابات فعالیت می‌کند
باشگاه خبرنگاران/ روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» به نقل از یک مقام اسرائیلی فاش کرد: مقامات آمریکایی می‌گویند، نتانیاهو برای تخریب و شکست بایدن در انتخابات ریاست جمهوری تلاش می‌کند. از سوی دیگر شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد که نتانیاهو تصمیم خود را گرفته که بر خلاف نظر مشاوران و وزیران خود آشکارا از دولت بایدن انتقاد ‌کند. این افشاگری تنها ساعتی پیش از آن صورت می‌گیرد که پایگاه خبری «آکسیوس» آمریکا چهارشنبه شب به نقل از منابع آگاه جزییات دیدار آموس هوکشتاین هماهنگ کننده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در امور زیرساخت‌های جهانی و امنیت انرژی را که دوشنبه با بنیامین نتانیاهو دیدار کرده بود، افتضاح دانست. براساس این گزارش، هوکشتاین گفته که اتهامات درخصوص تعلیق سلاح آمریکا به اسرائیل دروغ است. آکسیوس به نقل از مقامات آمریکایی نیز گزارش داد که اختلاف جدید نتانیاهو و دولت بایدن مانع از تلاش برای آتش‌بس و دوری گزیدن از جنگ با حزب الله خواهد شد. براساس این گزارش، مقامات آمریکایی به آکسیوس گفته‌اند که رفتار نتانیاهو یک شکافی میان دو متحد (اسرائیل و آمریکا) ایجاد کرده که شاید موجب فرسایشی شدن بازدارندگی اسرائیلی در نظر حزب الله شود.این مقامات گفته‌اند: تیم بایدن بسیار از نتانیاهو بهت زده و عصبانی بودند و گفته‌اند که نخست وزیر اسرائیل تعادل ندارد.

سنتکام‌ مدعی کشتن عضو ارشدداعش در سوریه شد
ایسنا/ سازمان تروریستی سنتکام با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد که «اسامه جمال محمد ابراهیم الجنابی» از مسؤولان ارشد گروه تروریستی داعش را طی حمله‌ای هوایی در سوریه به قتل رسانده است.سنتکام در ادامه بیانیه خود مدعی شد که کشته‌شدن این داعشی توان این گروه تروریستی در تأمین منابع و اجرای حملات تروریستی را مختل خواهد کرد. آمریکا می‌گوید در این حمله هوایی که در تاریخ ۱۶ ژوئن ۲۰۲۴ انجام شد، هیچ غیرنظامی آسیب ندیده است. سنتکام در پایان نیز مدعی شد که در کنار همپیمانان و شرکای خود در منطقه به انجام عملیات‌هایی جهت «تضعیف قابلیت‌های عملیاتی داعش و اطمینان از شکست قطعی آن ادامه خواهد داد».

حزب محافظه‌کار شکست تاریخی خواهد خورد
تسنیم/ روزنامه دیلی تلگراف با انتشار نتایج یک نظرسنجی نوشت که حزب محافظه‌کار (حزب حاکم) باید خود را برای بزرگترین شکست تاریخ خود آماده کند.طبق این نظرسنجی، حزب کارگر به عنوان حزب مخالف ۵۱۶ کرسی و حزب محافظه‌کار ۵۳ کرسی را در انتخابات پیش رو به دست خواهند آورد. این روزنامه تأکید کرد که این نتیجه بزرگترین شکست تاریخی حزب محافظه‌کار خواهد بود.

حزب‌الله ابزار و امکانات غافلگیرکننده‌ای در اختیار دارد
ایرنا/ «یوآف لیمور» تحلیلگر نظامی رسانه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» با اشاره به اقتدار پهپاد «هدهد» حزب‌الله گفت: آنچه حزب الله درباره حیفا منتشر کرد؛ در راستای تداوم نبرد بازدارندگی آن علیه اسرائیل و اشاره آشکاری است به آنچه در مرحله آتی در صورتی که جنگ در جبهه شمالی ادامه یابد، رخ خواهد داد.وی به نقل از منابع عالی رتبه رژیم صهیونیستی اذعان کرد: حزب الله پهپادهایی در اختیار دارد که دارای توان جمع‌آوری اطلاعات از اسرائیل است و آژیر خطری که هفته گذشته در خلیج حیفا به صدا درآمد، نتیجه پرواز پهپادی بود که مأموریت آن نه حمله، بلکه تصویربرداری بود. لیمور افزود: تصاویر اطلاعاتی برای حملات ضروری است. بخشی از آن ضرورت تاکتیکی دارد و بخشی دیگر راهبردی. حزب الله بر حسب ضرورت تاکتیکی، به دنبال جمع آوری اطلاعات از پایگاه‌ها و مراکز امنیتی حساس اسرائیل و نیز مراکز تجمع نظامیان اسرائیلی برای هدف قرار دادن آنهاست و بر حسب ضرورت راهبردی نیز به دنبال هدف قرار دادن نیروی دریایی و مراکز حساس امنیتی است که به اسرائیل زیان سنگینی وارد کند.این تحلیلگر اضافه کرد که حزب الله ابزار و امکانات غافلگیرکننده‌ای در اختیار دارد و توان ابتکار عمل را دارا است.

وحشت رئیس‌جمهور قبرس پس از تهدید سید حسن نصرالله
تسنیم/ «نیکوس خریستودولیدس» رئیس‌جمهور قبرس پس از هشدار سید حسن نصرالله مبنی بر همکاری این کشور با رژیم صهیونیستی گفت: «ما طرف کسی نیستیم». به نوشته خبرگزاری رویترز، او گفت: «ما در هیچ درگیری شرکت نمی‌کنیم و طرف کسی نیستیم، ما بخشی از راه‌حل هستیم نه مشکل». سید حسن نصرالله روز چهارشنبه در سخنرانی خود (در اشاره به همکاری قبرس با رژیم صهیونیستی) گفت: «فقط یک کلمه خطاب به قبرس می گویم که دولت قبرس باید از گشودن فرودگاه‌هایش به روی دشمن برای حمله به لبنان برحذر باشد، زیرا چنین اقدامی به این معناست که قبرس بخشی از جنگ بوده و ما با این کشور بر اساسی اینکه جزئی از جنگ است، برخورد خواهیم کرد».

آیت الله خرازی در بیمارستان بستری شد
حوزه/ آیت الله محسن خرازی از اساتید حوزه و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شد. از همه مؤمنین و مردم متدین ایران اسلامی خواسته شده برای سلامتی و شفای این عالم و استاد اخلاق حوزه علمیه دعا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *