خبر روز ۱۴۰۳/۰۳/۳۰

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
نمی‌خواهم در دنیا منزوی باشیم
مسعود پزشکیان باحضور در میزگرد سیاسی شبکه سه سیما، با بیان این‌که در سیاست خارجی شعارهای دهن‌پرکن که جیب مردم را خالی کند، نخواهم داد، اظهار کرد: نمی‌خواهم در دنیا منزوی باشیم و جوانان ما حسرت زندگی جوانان سایر کشورها را بخورند و در فکر مهاجرت باشند و پدر و مادرشان باقی عمر خود را در دل‌تنگی و حسرت دیدار فرزندان و نوه‌ها سپری کنند. محور سیاست خارجی دولت من عزت، حکمت و مصلحت خواهد بود نه ستیزه‌جویی، شعار‌زدگی و ضرر به منافع ملی. تحریم به نفع کاسبان تحریم است و اگر می‌خواهیم در تحریم بمانیم، یعنی می‌خواهیم مردم را بدبخت کنیم.
زنان تابلو انقلاب ما هستند
حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی با حضور در میزگرد فرهنگی شبکه دو سیما با بیان این‌که معتقدم در بسیاری از موارد حضور زنان به نظم و سلامت محیط خیلی کمک کرده، گفت: زنان تابلو انقلاب ما هستند. زنان اگر در موقعیت‌های مدیریتی قرار گیرند، توفیقات زیادی صورت می‌گیرد اما ما در این زمینه آموزش نداده‌ایم. از این رو نمی‌توانم بگویم که سریع وزیر زن منصوب می‌کنم یا خیر. وی همچنین درباره فعالیت گشت ارشاد در دولت خود توضیح داد: رشد، کنترل و مدیریت فرهنگ کف خیابان نیست. کف خیابان جای احترام و انضباط است و جای بگیر و ببند و بزن و بکوب نیست.
دولت سایه دکان نیست
سعید جلیلی در نشست خود با جمعی از نمایندگان فعلی و ادوار مجلس، اظهار کرد: دولت سایه نه یک دکان و دستگاه بلکه یک گفتمان است و هرکسی در حد وسع خود باید مسائل کشور را دنبال، خطاها را تصحیح و نقاط قوت را تقویت کند. هر دانشگاهی می‌تواند یک دولت سایه باشد. الان این ظرفیت‌ها را در کشور داریم که در بزنگاه‌های پیشرفت، غایب نباشیم. اگر غفلت کنیم نه چهار سال بلکه ۴۰ سال عقب می‌افتیم.
مکلف هستیم راه شهدای اردیبهشت را ادامه دهیم
علیرضا زاکانی در جمع مردم تبریز اظهار کرد: امروز ما مکلفیم تا راه شهید رئیسی و شهدای عزیز اردیبهشت را ادامه دهیم و برای ادامه راه شهید رئیسی با همه وجود در میدان باشیم تا با اژدهای هفت‌سر فساد، مقابله کنیم. وی افزود: کسانی آمدند، مسئولیت گرفتند و به تعبیر رهبر عزیزتر از جان‌مان، برای ما عبرت شدند. لذا امروز ما آمده‌ایم که نگذاریم به دهه عبرت برگردیم، ما آمده‌ایم که راه شهید بزرگوار، شهید رئیسی را ادامه دهیم. یادگار این شهید سعید این است که خود را فدایی اسلام و سرباز نظام اسلامی می‌دانست.
مردم از وعده خسته شده‌اند
سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی با بیان این‌که هر وعده‌ای که می‌دهیم، باید بگوییم که چگونه آن را انجام می‌دهیم در غیر این‌صورت مردم ناامید می‌شوند و با صندوق‌ قهر می‌کنند، گفت: مردم از وعده‌ها خسته شده‌اند، آنها وقتی اعتماد خود را از دست می‌دهند که سیاستمداران بااعتماد‌به‌نفسی نداشته باشند و دستاوردها گفته نشود. نام دولتم را خانواده گذاشتم؛ چراکه اولین آثار کارهای ما به آنان وارد می‌شود.
از مهم‌ترین وظایف رئیس‌جمهور تحول است
محمدباقر قالیباف با بیان این‌که رئیس‌جمهور مسئولیت‌های سنگین دارد که باید این بار سنگین را با کمک دیگران به دوش بکشد لذا انتخاب مردم بسیار مهم است، اظهار کرد: از مهم‌ترین وظایف رئیس‌جمهور در شرایط سخت امروز، تحول و توجه در حوزه اقتصاد به‌ویژه برای خانواده‌های محروم و کارمندان، کارگران، پرستاران و مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی است و آنها که حقوق ثابت‌شان با تورم فاصله دارد.

 همشهری
خبرهای کوتاه از دنیای سیاست
محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری در حکمی محمدمهدی اسماعیلی را به‌عنوان «رئیس ستاد برگزاری برنامه‌های بزرگداشت اربعین شهدای خدمت» منصوب کرد.
غلامرضا مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تأکید کرد: نظر جامعه روحانیت این است که میان نامزدهای جبهه انقلاب، روی باقی ماندن یک نامزد اجماع شود.
دفتر حسن روحانی در نامه‌ای به رئیس صداوسیما، خواستار اختصاص فرصت پاسخ به سخنان مطرح شده ازسوی برخی کاندیداها در جریان میزگردها و نخستین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم شد.

 کیهان
حکومت حزب‌الله بر شمال اراضی اشغالی
به دنبال سفر «آموس هوکشتاین» فرستاده آمریکا که متولد اراضی اشغالی است و در ارتش رژیم صهیونیستی خدمت کرده است، به منطقه با هدف اعلامیِ «ایجاد یک توافق بین لبنان و رژیم اسرائیل» برای ممانعت از جنگ فراگیر، روزنامه «هاآرتص» نوشت: «تلاش‌های هوکشتاین بی‌فایده است چرا که حزب‌الله لبنان از شرط اول و اصلی خود درباره توقف جنگ غزه در ازای توقف جنگ در شمال کوتاه نمی‌آید. توافق با حزب‌الله از مسیر غزه می‌گذرد.» در حالی که حملات گسترده حزب‌الله لبنان به شهرک‌ها و پایگاه‌های صهیونیستی ادامه دارد و تل‌آویو توانایی مقابله با این حملات را ندارد، رسانه‌های عبری گزارش دادند، این حزب‌الله لبنان است که بر شمال اراضی اشغالی حکومت می‌کند، نه دولت نتانیاهو. این در حالی است که رؤسای شهرک‌های شمال اراضی اشغالی از پیام‌هایی که از طریق واتساپ دریافت کرده‌اند، غافلگیر شدند. وبگاه روزنامه «یدیعوت آحارونوت» نوشت در این پیام‌ها که به ادعای آن‌ها از سوی حزب‌الله لبنان فرستاده شده خطاب به شهرک‌نشینان شمال گفته شده؛ بدانید که در ماه سپتامبر به خانه‌های خود باز نخواهید گشت و تا زمانی که تجاوز شما علیه نوار غزه ادامه دارد هیچ چیزی تغییر نخواهد کرد. «آویخای اشترن»، رئیس شهرک کریات شمونه، و «دیوید آزولای»، رئیس شهرک متولا می‌گویند این پیام‌ها را دریافت کرده‌اند. «آزولای» در گفت‌وگو با رادیو رژیم صهیونیستی گفت: «کسی که تعیین می‌کند چه اتفاقی در شمال اسرائیل بیفتد، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان و خود این حزب است. با این حال اسرائیل به دنبال جنگ فراگیر با حزب‌الله لبنان نیست. در شمال جنگ از سوی یک طرف اداره می‌شود. حزب‌الله به ما حمله می‌کند و ما هیچ کاری انجام نمی‌دهیم.» در این ارتباط خبرنگار نظامی کانال ۱۴ عبری نیز می‌گوید: «حزب‌الله ثابت کرد، کسی است که دستور کار را در منطقه تحمیل می‌کند و تعیین می‌کند که چه زمانی اوضاع شعله‌ور شود و چه زمانی آتش نگیرد.»
موفقیت شرکت دانش‌بنیان ایرانی در مهندسی معکوس موتور هواپیمای مسافربری
متخصصان ایرانی یک شرکت دانش‌بنیان با تلاش شبانه‌روزی موفق به مهندسی معکوس موتور جت ۵۶CFM به‌عنوان پرتیراژترین موتور هواپیمای مسافربری جهان شدند.مانی رضوانی از مدیران این شرکت دانش‌بنیان درباره مهندسی معکوس موتور هواپیمای مسافربری اظهار کرد: موتور توربوفن CFM56 به‌عنوان پروژه اصلی این تیم انتخاب شد که نخستین قدم فرآیند مهندسی معکوس کامل موتور بود.مدیر این شرکت دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: پس از هفت سال تلاش مستمر، به دانش طراحی کامل این موتور دست یافته‌ایم. رضوانی با بیان اینکه همزمان با آغاز مهندسی معکوس و ساخت این موتور، موضوع تعمیرات خانواده موتور CFM نیز آغاز شد، ادامه داد: هم‌اکنون این شرکت دانش‌بنیان، در سه حوزه تخصصی شامل تعمیرات موتور و تجهیزات جانبی موتور (MRO)، طراحی و مهندسی موتور (DOA) و ساخت قطعات (POA) فعالیت دارد و به ایرلاین‌های داخلی خدمات‌رسانی می‌کند.

 ایران 
تصویب کلیات سند تأسیس سازمان ملی هوش مصنوعی
اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در جلسه روز گذشته خود که به ریاست محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری تشکیل شد، کلیات سند ملی هوش مصنوعی، تأسیس سازمان ملی و تشکیل شورای راهبری هوش مصنوعی را تصویب کردند. در سند ملی هوش مصنوعی مقرر شده است که جمهوری اسلامی ایران در افقی ۱۰ ساله در جمع ۱۰ کشور پیشرو در این حوزه قرار گیرد. همچنین به منظور راهبری و نظارت بر سند ملی هوش مصنوعی، شورای راهبری تشکیل خواهد شد. سازمان ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یک سازمان مستقل زیر نظر رئیس‌جمهور تأسیس و اساسنامه این سازمان ظرف مدت ۳ ماه به تصویب این شورا خواهد رسید. در این جلسه کلیات اساسنامه خانه ملی گفت‌و‌گوی آزاد تصویب و حسن رحیم‌پور ازغدی به عنوان رئیس این خانه انتخاب شد.

 جمهوری اسلامی 
فضای رقابتی خوبی برای انتخابات درحال شکل‌گیری است
وزیر کشور با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری در سلامت و امنیت بالا برگزار خواهد شد، گفت: فضای رقابتی خوبی روز به روز درحال شکل‌گیری است.احمدوحیدی با اشاره به اینکه ابعاد مختلف انتخابات به خوبی جلو می‌رود، تصریح کرد: به لحاظ اجرایی برای انتخابات با امنیت بالا و سلامت خوب، طراحی‌های خوبی صورت گرفته است.وی خاطرنشان کرد: هیات‌های اجرایی در سطح استان‌ها فعال و اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

 وطن امروز 
حیفا تحت‌نظر
حزب‌الله لبنان دیروز ویدئویی را منتشر کرد که در آن پهپاد شناسایی مقاومت لبنان در حال پرواز بر فراز بندر حیفا در شمال اراضی اشغالی است. این پهپاد با موفقیت وارد حریم هوایی شمال فلسطین اشغالی شده و پس از تصویر‌برداری از مراکز حساس نظامی و اقتصادی با موفقیت به خاک لبنان بازگشته است. پیش‌تر رسانه‌های وابسته به مقاومت لبنان خبر داده بودند: «گوش به زنگ باشید… هدهد با چه چیزی بازمی‌گردد». رسانه‌های صهیونیستی این اتفاق را «بسیار خطرناک» توصیف کرده‌اند.
مالزی تصمیم به پیوستن به بریکس گرفت
نخست‌وزیر مالزی گفت کشورش تصمیم گرفته برای عضویت در بلوک بریکس درخواست بدهد و به‌زودی تشریفات اداری رسمی آن را آغاز خواهد کرد. «انور ابراهیم»، نخست‌وزیر ۷۷ ساله مالزی در مصاحبه با وبگاه چینی «گوانچا» گفت: «ما سیاست خود را شفاف کرده‌ایم و تصمیم‌مان را گرفته‌ایم. ما پروسه رسمی (اقدام برای عضویت در بلوک بریکس)‌ را به‌زودی شروع خواهیم کرد. ما چشم‌ انتظار نتیجه پایانی و بازخورد از سمت آفریقای جنوبی هستیم».

 جوان
دموکرات‌ها زمینه حذف بایدن از رقابت‌های انتخاباتی را کلید زده‌اند
یکی از روزنامه‌های انگلیس با اشاره به مشکلات جسمی رئیس‌جمهور امریکا نوشت که حزب دموکرات، روند جایگزین کردن فردی به جای جو بایدن را در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ شروع کرده است. روزنامه انگلیسی دیلی‌میل نوشت در حال حاضر، این ایده مطرح است که رئیس‌جمهور، به طریقی پیش از انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ از نامزدی حزب دموکرات کنار گذاشته خواهد شد. نِیت سیلور، یک کارشناس انتخابات، در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «کناره‌گیری کار بسیار پرمخاطره‌ای خواهد بود. اما موقعیت دیگری نیز این است که ممکن است ادامه دادن خطرات بیشتری به همراه داشته باشد. آیا به آن رسیده‌ایم؟ نمی‌دانم. اما واقعاً جای سؤال دارد.» به گفته سیلور، میانگین میزان تأیید بایدن به ۴/۳۷ درصد کاهش یافته است و یکی از نگرانی‌های اصلی درباره او سنش است که نگرانی واقعاً قابل‌درکی است. او می‌گوید: «رفتار و عملکرد بایدن مطابق سن او است و بر عهده‌گرفتن این کار تا ۸۶ سالگی نیز واقعاً کاری خارج از چارچوب است.» دیلی‌میل در ادامه نوشت: «جیمز کارویل مغز متفکر کارزار‌های انتخاباتی «بیل کلینتون» رئیس‌جمهور پیشین امریکا، در ماه جاری، آشکارا گفت که بایدن نباید در این دور از انتخابات شرکت می‌کرد.»

 خراسان
«کابینه ویرانی بس است»!
معترضان علیه کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند.تظاهراتی که به خشونت کشیده شد و نیروهای پلیس تل آویو به معترضان یورش بردند. مقامات رژیم صهیونیستی با گسترده خواندن این تظاهرات، شمار معترضان علیه دولت نتانیاهو در نزدیکی ساختمان کنست را بیش از ۱۵۰ هزار نفر تخمین زدند. این دومین تظاهرات در سرزمین‌های اشغالی علیه نتانیاهو و کابینه وی در ۲۴ ساعت گذشته است. صهیونیست‌های معترض این هفته قرار است تجمع‌های اعتراض آمیزی تحت عنوان «کابینه ویرانی بس است» را در خیابان کاپالان در تل‌آویو و در قدس در مجاورت کنست برگزار کنند و شماری از معترضین هم تأکید کردند که در خیابان غزه در نزدیکی اقامتگاه نخست وزیر تجمع خواهند کرد. تظاهرکنندگان همچنین برگزاری انتخابات زودهنگام در سرزمین‌های اشغالی را خواستار شدند.
واکنش موافقان و مخالفان اظهارات ظریف
کاربری در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ظریف، فقط و فقط چند دقیقه‌ حرف زد و نابود کرد هر آن‌چه بافته بودند. او همه دروغ‌های تحریم‌طلبان و بی‌صداقتی آنان را رسوا کرد.» کاربر دیگری نیز نوشت: «فؤاد ایزدی امروز در میزگرد مسعود پزشکیان، به بهترین وجه پنبه گفتمانِ سعید جلیلی را زد.» کاربری هم نوشت: «پزشکیان، پس از اعلام تایید صلاحیت ها؛ بار دیگر با همراه کردن جواد ظریف در برنامه میز گرد سیاسی کمپین انتخاباتی خود را حرکتی دوباره داد». یکی دیگر از کاربران نوشت: ظریف با پاسخ‌های صریح، آمارهای دقیق و تکیه بر معاهدات بین المللی طوری پاسخ کارشناسان سیاست خارجه به ویژه فواد ایزدی سیاستمدار نزدیک به جلیلی را داد که دیگر جای بحث و کتمانی برایشان باقی نماند. دفتر روحانی هم در توییتی نوشت: مقامات ارشد ایالات متحده در روزهای پایانی ۱۳۹۹، به دفعات به شکست کارزار فشار حداکثری اشاره کرده بودند؛ در همان شش ماه تلخ! در طرف دیگر اما برخی در قبال اظهارات ظریف موضع گرفتند.کاربری نوشت: ظریف، همراه پزشکیان آمده بود تا از او دفاع کند، یا سوء مدیریت تیم روحانی را بپوشاند و بدتر، عصا زیر بغل دولت خبیث آمریکا بگذارد و موفقیت ایران را برای دولت درمانده آمریکا فاکتور کند؟! دیگری نوشت:آقای دکتر ظریف با شاخص‌های اقتصادی سال ۹۵ و ۹۶ عکس یادگاری می گیرد اما از سال‌های فاجعه بار ۹۷ تا ۱۴۰۰ به راحتی عبور می کند. مسئولیت شاخص‌های اقتصادی آن ۳ سال و مسئولیت خروج ترامپ از برجام با کدام مذاکره کننده و دیپلمات است؟! کاربر دیگری نیز نوشت:قانون اقدام راهبردی اصلا مانع احیای برجام نبود. اتفاقا چارچوبی برای توافق هسته ای ترسیم کرد که مشروط به انتفاع اقتصادی باشد. اگر دولت آقای روحانی لجاجت نمی کرد از ابزار همین قانون می توانست استفاده کند.

 مردم سالاری
دستور رئیس قوه قضائیه جهت بررسی حادثه آتش‌‎سوزی بیمارستان قائم
در پی آتش‌سوزی بامداد سه‌شنبه در بیمارستان قائم رشت و جانباختن تعدادی از هم‌وطنان، حجت‌الاسلام‎ محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه طی دستوری خطاب به رئیس کل دادگستری استان گیلان بر حضور وی در صحنه حادثه و بررسی علل وقوع این آتش‌سوزی و شناسایی و تحت نظر قرار دادن خاطیان و مقصران احتمالی تأکید کرد. در پیام رئیس دستگاه قضا ضمن همدردی با خانواده جانباختگان، بر لحاظ هر چه استوارتر و قوی‌ترِ تدابیر و تمهیدات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع حوادث این‌چنینی که سبب داغ‌دار شدن خانواده‌ها می‌شود، تأکید و تصریح شده است.

 آرمان ملی 
نباید رنج ملی دهه ۹۰ تکرار شود
سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع رسانی دولت در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: ۳ سال مدیریت حکیمانه شهید رئیسی در صحنه سیاسی مدل جدیدی از حکمرانی برپایه و متکی بر توانایی‌های درونی و اعتماد به ظرفیت‌های کشور ارائه کرد که به برکت این شیوه از حکمرانی انقلابی بسیاری از کلیدواژه‌های طراحی شده در اتاق‌های عملیات روانی دهه ۹۰ برای عقب راندن تفکر انقلابی و هموار کردن مسیر تسلیم، رنگ باخت. نمی توانیم، نمی شود، رفع مشکلات منوط به مذا کره است، تا تحریم حل نشود مشکلات باقی است، fatf راه چاره است، نیاز به کارشناس خارجی داریم و… از گزینه هایی بود که در این ۳ سال از میز سیاست و از ادبیات رایج برچیده و به اتکای آن افق‌های جدیدی در رشد اقتصادی، توسعه روابط خارجی، پیشرفت فناوری گشوده شد. رقابت‌های این چند روز و به ویژه مناظره دوشنبه شب نشان داد باید با روشنگری و مرور تجربه تاریخی، از بازگشت به عقب جلوگیری کرد. بعضی امید دارند از این واژه‌ها و مفاهیم بتوان برای وارونه کردن افکار عمومی بهره گرفت. نباید رنج ملی در دهه ۹۰ تکرار شود.

 قدس 
گاف‌های «بایدن» کاخ سفید را به واکنش واداشت
«کارین ژان‌پیر» سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید درخصوص شمار زیاد ویدئوهایی که از سوتی‌های گسترده جو بایدن در سفرهای اخیر به فرانسه و ایتالیا و همچنین سخنرانی انتخاباتی در لس‌آنجلس منتشر شده، در اظهاراتی عجیب مدعی شد تصاویر و فیلم‌های مربوط به گاف‌ها و حرکات عجیب رئیس‌جمهور آمریکا «واقعی نیست و جعل عمیق است». وی با کنایه خطاب به منتقدان عنوان کرد: همه این موارد به شما نشان می‌دهد جمهوری‌خواهان تا چه اندازه ناامید هستند.
آمریکا به‌فکر جبران خسارات شکست‌هایش باشد
سخنگوی دولت، در پاسخ به پرسشی در خصوص تلاش دولت آمریکا برای اعمال فشار‌ها و تحریم‌های بیشتر علیه کشورمان از مسیر تصویب قطعنامه در شورای حکام با بیان اینکه عاقبت این همه دست و پا زدن دولت آمریکا منتهی شد به مؤاخده وزیر خارجه آمریکا در سنا و بازخواست او که چرا این همه فشار و تحریم علیه ایران و ایجاد هزینه برای دولت آمریکا به نتیجه نرسید، خاطرنشان کرد: ایران در پرونده‌های مختلفی در عرصه بین‌المللی با وجود فشار‌ها و تحریم‌های یکجانبه آمریکا پیروز شده و مقامات واشنگتن بهتر است به فکر جبران خسارات همین شکست‌هایشان باشند تا اینکه به دنبال پرونده‌ها و اقدامات جدید بروند.

 ابتکار 
پیگیری آخرین وضعیت زلزله ۵ ریشتری کاشمر از سوی سرپرست ریاست جمهوری
در پی زلزله ۵ ریشتری در شهر کاشمر، سرپرست ریاست جمهوری در گفتگو با استاندار خراسان رضوی آخرین وضعیت حادثه مذکور را جویا شد. محمد مخبر در این ارتباط تلفنی، بر ضرورت رسیدگی سریع به آسیب‌دیدگان و آمادگی همه‌جانبه دستگاه‌های امدادی و اجرایی برای مدیریت بحران و رعایت اصول ایمنی در پس لرزه‌های احتمالی بعدی تأکید کرد.وی از استاندار خراسان رضوی خواست ضمن بررسی همه جوانب و آسیب‌های وارده، اقدامات لازم برای جبران خسارات صورت پذیرد.

 اطلاعات
طرح فروش بزرگترین محموله سلاح آمریکایی به اسرائیل
روزنامه «واشنگتن‌پست» فاش کرد که «گرگوری میکس» و «بن کاردین» دو قانونگذار ارشد دموکرات کنگره با فروش تسلیحات به اسرائیل به ارزش ۱۸ میلیارد دلار از جمله ۵۰ فروند جنگنده «اف-۱۵» موافقت کرده اند. واشنگتن‌پست نوشت: اکنون وزارت خارجه آمریکا می‌تواند گام بعدی به سوی نهایی کردن این قرارداد یعنی اطلاع‌رسانی به کنگره در مورد این مصوبه را آغاز کند. این در حالی است که مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت باید اختلافات حماس و رژیم صهیونیستی درخصوص توافق آتش‌بس را رفع کرد. «جیک سالیوان» در گفتگو با خبرنگاران افزود: ما باید در مذاکرات امتیاز بدهیم و امتیاز بگیریم و اختلافات بین حماس و اسرائیل را پل بزنیم و به نتیجه برسیم. به گفته وی، توافق پیشنهادی فعلی نشان‌دهنده نقشه‌راه برای آتش‌بس در غزه است. سالیوان گفت: لحظه ای فرا می رسد که باید از عملیات نظامی بزرگ به واقعیتی دیگر تغییر جهت دهد و این ممکن است فوری باشد.

 شهروند 
دشمنان ایران هم صداقت شهیدامیرعبداللهیان را باور داشتند
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره اینکه دشمنان ایران هم صداقت شهیدامیرعبداللهیان را باور داشتند، تأکید کرد: شجاعت فردی، سیاسی، مهارت دیپلماسی بالا و همه ویژگی‌های متناسب در حوزه دیپلماسی را داشت. سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی با حضور در منزل شهید امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه فقید کشورمان، با خانواده وی دیدار و گفت‌‎وگو کرد. سرلشکر سلامی درباره ویژگی‌های شخصیتی وزیر شهید «حسین امیرعبداللهیان» گفت: شخصیت بسیار کاملی داشت و نبوغ فکری، دانش سیاسی و مهارت دیپلماسی از ویژگی‌های این وزیر شهید بود. وی با بیان اینکه دیپلماسی ترکیبی از هنر، مهارت، دانش و شخصیت است، افزود: شهید امیرعبداللهیان همه ویژگی‌های متناسب در حوزه دیپلماسی را داشت. یعنی در هر هیأتی با هر مقامی و در هر موقعیتی قرار می‌گرفت، دقیقا با زبان و ادبیات لازم و متناسب با طرف مقابل خود برخورد می‌کرد. به‌عنوان مثال، اگر در مقابل قدرت‌ها قرار می‌گرفت، با زبان اقتدار و اگر با ضعفا روبه‌رو می‌شد، با زبان حمایت و پشتیبانی سخن می‌گفت.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

نقد نامزد رقیب منصفانه و مستدل باشد
ایکنا/ آیت‌الله رجبی، با بیان شاخصه‌های اخلاق در مناظرات گفت: شاخصه‌های اخلاق انتخابات همان شاخصه‌های اخلاق اسلامی است؛ پیامبر گرامی اسلام – صلی الله علیه و آله وسلم – فرمود: «من برای اتمام مکارم اخلاق مبعوث شدم»؛ باید توجه کرد ملت ما ملتی فهیم، بصیر و دارای رشد سیاسی بالایی است و زیبنده این ملت نیست که در مناظرات و سخنرانی‌ها و در ستاد‌ها و در میان طرفداران نامزد‌ها شاهد تخریب باشیم؛ عضو جامعه مدرسین افزود: سخنان و نقد نامزد‌های رقیب باید سنجیده، مؤدبانه، منصفانه، مستند، مستدل و به دور از گزافه‌گویی، افراط، تفریط، اهانت و تخریب باشد.

جذب جوانان به مسجد نیازمند کار فرهنگی است
شبستان/ آیت الله علیدوست تأکید کرد: بدون هیچ تعصبی به جوانان می‌گویم ارتباط با مسجد نَه اینکه به نفع مسجد، خداوند یا دین باشد بلکه در مقام اول به نفع خود جوان است، سعادت دنیا و آخرت در مسجد است؛ البته مقصود از ارتباط با مسجد تقویت ارتباط فرهنگی با این مکان مقدس است. استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت احیای مساجد در جامعه و توجه دادن اقشار مختلف به ظرفیت‌های مختلف این مکان مقدس تصریح کرد: این مساله در گروی آن است که همه افراد از مردم گرفته تا مسئولان نسبت به تحقق این جایگاه بکوشند. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در ادامه خطاب به اولیاء و والدین، در مورد وظایف آنها برای تربیت یک جوان مسجدی ادامه داد: یکی از مهمترین محورها در جذب و ایجاد علاقه جوان نسبت به مسجد این است که این حسِ احترام نسبت به مسجد از کودکی در خانواده ایجاد شده باشد؛ بنابراین ایجاد چنین پیوندی قبل از هرچیز در گروی تربیت خانواده است و اینکه فرزند در این محیط با مسجد آشنا شده باشد.

بیش از ۳۰ حمله ائتلاف آمریکایی-انگلیسی به فرودگاه الحدیده
تسنیم/ مدیریت فرودگاه الحدیده در غرب یمن اعلام کرد که ائتلاف متجاوز آمریکایی-انگلیسی با هدف توقف حمایت‌های یمن از مردم فلسطین تاکنون بیش از ۳۰ بار به این فرودگاه حمله هوایی کرده است.در بیانیه مدیریت فرودگاه الحدیده آمده است که حملات ائتلاف آمریکایی-انگلیسی در امتداد ۹ سال محاصره و تخریب زیرساخت‌های یمن از سوی ائتلاف سعودی است.در این بیانیه، کشورهای متجاوز، آمریکا و انگلیس، مسئول کامل هدف قرار دادن فرودگاه و تخریب و آسیب رساندن به تأسیسات مختلف آن معرفی شده‌اند که مانع از تلاش‌ها برای بازسازی فرودگاه و بهره‌برداری از آن می‌شوند.در این بیانیه همچنین از جامعه بین‌المللی و سازمان ملل خواسته شده است تا حملات تجاوزکارانه به فرودگاه بین‌المللی الحدیده را محکوم کنند.

بایدن بازهم از ذخایر نفت استراتژیک آمریکا استفاده می‌کند
باشگاه خبرنگاران/ روزنامه فایننشال تایمز گزارش داد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا پیش از انتخابات نوامبر ممکن است دستور آزادسازی نفت خام بیشتری از ذخایر استراتژیک نفت (SPR) را به منظور مهار افزایش قیمت بنزین و تورم صادر کند.اس‌پی‌آر SPR یک ذخیره اضطراری نفت است که توسط وزارت انرژی ایالات متحده نگهداری می‌شود و پس از تحریم نفتی اوپک در سال های ۱۹۷۳ و ۱۹۷۴ ایجاد شد.این ذخیره به عنوان یک محافظ در برابر افزایش قیمت نفت در زمان اختلالات عرضه عمل می‌کند.آموس هوچستاین، نزدیکترین مشاور بایدن در زمینه انرژی، در مصاحبه با این روزنامه تأکید کرد که قیمت‌ها در پمپ‌بنزین‌ها “هنوز برای بسیاری از آمریکایی‌ها بسیار بالاست”.

آسیب روانی مردم غزه را هیچ علم روانپزشکی نمی‌تواند توصیف کند
مهر/ شبکه فرانس ۲۴ فرانسه در گزارشی میدانی رنج این روز‌های مردم غزه را به تصویر کشید و آن را فاجعه‌ای انسانی نامید.شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ در گزارشی مفصل از رنج این روز‌های مردم غزه سخن گفت و آن را علی رغم تمامی اعتراضات جهانی و مردمی دردی بی پایان برای سال‌ها برای مردمی توصیف کرده که حدود ۹ ماه است زیر آتش بمب و موشک‌های رژیم صهیونیستی قرار دارند.بر اساس گزارشی که توسط وزارت بهداشت غزه، صد‌ها هزار نفر از مردم غزه پس از ماه‌ها بحران انسانی و عملیات نظامی که بیش از ۳۷۳۰۰ کشته بر جای گذاشت، نشانه‌هایی از آسیب را نشان می‌دهند. خسوس میگوئل پرز کازورلا، هماهنگ کننده کمیته بین المللی صلیب سرخ (ICRC) در مورد سلامت روان تاکید می‌کند: آنچه می‌بینیم اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) نیست، زیرا ما در مرحله «پس از» نیستیم. در نوار غزه آسیبی که این افراد تجربه می‌کنند همچنان ادامه دارد.

واکنش معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور به سخنان ظریف
باشگاه خبرنگاران/ معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور به سخنان ظریف در مناظرات تلویزیونی واکنش نشان داد.محمد جمشیدی با اشاره به توییت قدیمی ترامپ به زبان فارسی که در آن گفته بود “وزیر امور خارجه ایران می‌گوید ایران خواستار مذاکره با ایالات متحده است اما می‌خواهد که تحریم ها برداشته شود. نه، مرسی!” نوشت: تفاوت زیادی است بین کسی که شجاعانه قاتل شهید سلیمانی را در سازمان ملل تهدید کرد و به ایران عزت بخشید با کسی که پس از ترور حاج قاسم به دنبال مذاکره با قاتل او بود و این پاسخ تحقیرآمیز را از ترامپ دریافت کرد.

حزب الله را نابود و لبنان را ویران می‌کنیم
فارس/ وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به فیلم منتشر شده از بندر حیفا از سوی حزب الله لبنان واکنش تندی نشان داد. اسراییل کاتز، در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) در این باره نوشت: سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان امروز به خود می‌بالد که تصاویری از بندر حیفا را منتشر ساخت که از سوی شرکت‌های بزرگ بین المللی چینی و هندی اداره می‌شود و تهدید کرد به این بندر آسیب وارد خواهد کرد. در ادامه این پیام آمده است: ما در حال نزدیک شدن به لحظه تعیین کننده‌ای برای تغییر قواعد بازی علیه حزب الله و کشور لبنان هستیم. در صورت وقوع یک جنگ همه جانبه حزب الله نابود خواهد شد و لبنان به شدت آسیب دیده و ویران خواهد شد. وی تاکید کرد: اسراییل مصمم است که بار دیگر امنیت را برای شهروندان به مناطق شمالی بازگرداند.

ابزار لازم را در اختیار ما قرار دهید تا ما کار را سریع‌تر تمام کنیم
مهر/ بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به وی اطمینان خاطر داده است که واشنگتن محدودیت‌های ارسال تسلیحات به تل آویو را لغو خواهد کرد. در بیانیه منتشر شده در این باره آمده است: زمانی که هفته گذشته با بلینکن ملاقات کردم از حمایت‌های آمریکا از اسراییل از زمان آغاز جنگ غزه تقدیر و تشکر کردم. با این حال، در این دیدار بر این مسئله پافشاری کردم که اقدام دولت بایدن در ماه‌های اخیر در توقف صادرات تسلیحات و مهمات به اسراییل غیرقابل باور است. این بیانیه می‌افزاید: بلینکن در این دیدار از تلاش شبانه روزی دولت بایدن به منظور رفع موانع در صادرات تسلیحات به اسراییل خبر داد. من امیدوار هستم که این مسئله محقق شود. نتانیاهو خطاب به آمریکا گفت: ابزار لازم را در اختیار ما قرار دهید تا ما کار را سریع‌تر تمام کنیم.

حمله پهپادی مقاومت فلسطین به «غلاف غزه» برای اولین بار در ۸ ماه گذشته
ایسنا/ ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که پرتاب یک شیء مشکوک هوایی از نوار غزه و فرود آن در مناطق «غلاف غزه» در جنوب این باریکه را رصد کرده است.روزنامه یدیعوت آحارونوت در این باره گزارش داد که آژیرهای خطر صبحگاه چهارشنبه در مناطق غلاف غزه شنیده شد که برای اولین بار از نوامبر گذشته درباره نفوذ پهپاد هشدار می‌داد. رسانه‌های فلسطینی گزارش دادند که مقاومت فلسطین یک پهپاد انتحاری را به سمت مناطق غلاف غزه پرتاب کرد. این در حالی است که جنگ غزه در حالی برای دویست و پنجاه و هفتمین روز متوالی ادامه دارد و هواپیماهای ارتش رژیم صهیونیستی حملات خشونت آمیزی را به مرکز نوار غزه و مناطق غربی شهر رفح در جنوب نوار غزه انجام می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *