خبر روز ۱۴۰۳/۰۳/۲۹

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
قاضی‌زاده‌هاشمی: مردم از وعده خسته شده‌اند
برای رشد اقتصادی ۸درصدی نیازمند ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری هستیم. اجرای تام قانون هدفمندی یارانه‌ها باید انجام گیرد. درباره سرمایه‌گذاری داخلی باید مسائل سیاسی را از حوزه اقتصاد جمع کنیم تا بخش خصوصی به عنوان شریک راهبردی ما وارد موضوع شود. اقتصاد پیش‌بینی ناپذیر ما باید پیش‌بینی‌پذیر شود. برای جلب سرمایه‌گذاری باید شهرک صنعتی مشترک تأسیس کرده و از تولیدات به صورت ویژه حمایت کنیم. باید با ایجاد رقابت کاری کنیم تا مردم قدرت خرید کالای باکیفیت وارزان پیدا کنند. مردم وقتی سیاست خود را از دست می‌دهند که سیاستمداران اعتماد به نفس نداشته باشند وسیاه‌نمایی کنند.باید بنگاه‌های غیرکارآمد را بهره‌ور کنیم و به بازار بورس ببریم.نه به آن معنی که سهم دولت را در سرمایه‌گذاری کم کنیم بلکه دولت تصدی‌گری نکند.دولت نباید با بخش خصوصی رقابت کند، بخش خصوصی شریک راهبردی دولت است.دولت باید از توسعه بخش خصوصی لذت ببرد.هرچه بخش خصوصی فعال باشد درآمد بخش عمومی وهزینه‌هایی که ناشی ازبیکاری بر دولت بار می‌شود، کاهش پیدا می‌کند.
قالیباف: رئیس‌جمهور باید ضامن حل مشکلات اقتصادی باشد
رئیس جمهور باید حواسش به رشد اقتصادی و پروژه‌های کلان این امر باشد و باید قفل این توقف را بشکنیم. ظرفیت‌های خوبی در کشور وجود دارد اما امروز هدردادن مستقیم دربحث سرمایه‌های موجود ۳.۵برابر یارانه‌های نقدی است.در دولت خدمت و پیشرفت همه ما با حضور و مشارکت سرمایه‌گذاری، اقتصاد قوی را دنبال خواهیم کرد تا حقوق عزیزان را متناسب با تورم پیش ببریم. برنامه هفتم، سند ملی ما شده است، حتما ممکن است اشکالاتی داشته باشد اما نقاط قوتی هم دارد. مهم‌ترین نقطه قوت برنامه هفتم خانواده محوری است که درتمام ابعاد به سبد خانوار توجه کرده است.درماده ۱۱۸قانون برنامه ایجاد یک شورای راهبردی پیش‌بینی شده است تا در صورتی که حین اجرای برنامه اشکالی ایجاد شد، این کمیته به ریاست معاون رئیس‌جمهور اصلاحات لازم را انجام دهد. از نظر بنده در بحث رشد ۸ درصدی اقتصاد حتما بهره‌وری نسبت به سرمایه‌گذاری ارجحیت دارد. ما در سال ۱۰۴ میلیارد دلار در حوزه بهره‌برداری ضایعه داریم. نقدینگی فعلی بیش ازهزار همت است و ازکمان برنامه‌ریزی خارج شده است. دستگاه دیپلماسی ما باید تحریم را حل کند.‌
پزشکیان: لازمه اجرای برنامه‌ها، مشارکت مردم است
امکان ندارد با باز نکردن مرزها بتوانیم به رشد ۸ درصدی اقتصاد برسیم. من تنها نامزدی هستم که وقتی ثبت‌نام کردم، گفتم سیاست‌های کلی و قانون برنامه را اجرا خواهم کرد اما بقیه گفتند تو برنامه‌ای نداری. نباید در این مملکت تولید کننده تنش بلرزد که فرداچه بلایی سرش می‌آید زیراما قانون را لحظه ‌به ‌لحظه ‌می‌نویسیم. در هیچ کشوری رشد اقتصادی بدون رشد صادرات و سرمایه‌گذاری خارجی امکان‌پذیر نیست. بدون سرمایه‌گذاری رشد ۸ درصدی اقتصادی ممکن نیست. ما دربحث نفت ضرر می‌کنیم، چه کسی باید جواب دهد که چرا دارایی‌ها را مفت می‌فروشیم؟ خرید ماشین‌های دست دوم افتخار شده است، در این بین حتی دولت دلار هم ندارد که بدهد. تحریم فاجعه است. این‌که بگوییم تحریم را دور می‌زنیم، بله درست است که دور می‌زنیم اما در این مسیری که می‌رویم کُلی بخور بخور وجود دارد، اگر شفافیت را در اقتصاد نیاوریم رشد اقتصادی رخ نمی‌دهد. بدون وارد شدن به چارچوب‌هایی چون FATF امکان ندارد سرمایه‌گذار خارجی را وارد کشور کنیم و شریک تجاری داشته باشیم. نمی‌توانیم تکنولوژی را وارد صنعت نفت کنیم چرا که مخازن زیر‌زمینی را از دست خواهیم داد. درحال حاضر بهره‌وری ما به جای ۴۰درصد، ۱۲الی۱۳درصد است.
جلیلی: رشد اقتصادی ۸ درصدی ضرورت است و محقق می‌شود
اگرچیزی قانون می‌شود نباید در آن تردیدی باشد، رشد ۸ درصدی اقتصاد یک ضرورت است و در قانون آمده است. امروز مردم باید بتوانند انتخاب کنند که این ضرورت را چه کسی می‌تواند به بهترین شکل انجام دهد. این‌که فقط رشد را منوط به سرمایه کنیم حتما ناقص است و ایراد دارد. رشد عوامل مختلفی دارد. اگر می‌گوییم قرار است رشد ۸ درصدی اقتصادی داشته باشیم، این امر وفاق ملی ماست. اگر هنوز در اصل آن تردید داریم، رشد محقق نمی‌شود. به شرطی رشد ۸ درصدی اقتصاد محقق می‌شود که از فردای انتخابات کار را شروع کنیم. این امر نیز یک شرط دارد و آن این است که باید فرصت‌های کشور را بشناسیم. شعار «یک جهان فرصت» واقعی است که لازمه آن «یک ایران جهش» است. لازمه این امر نیز مشارکت دادن آحاد جمعیت کشور در امور است‌. معتقدم با برنامه‌هایی که داریم این کار ممکن است. باید بتوانیم صادرات و ارزآوری را تبدیل به مأموریت برای تک‌تک دستگاه‌ها کنیم. ما نیاز به دولتی فهیم و کارآمد داریم که به کار مسلط باشد. اگر این شناخت نباشد چه بخش دولتی و چه خصوصی و خصولتی، سوءاستفاده خود را می‌کند. دولت مقتدر و مشرف به مسائل و آگاه باید بداند چه چیزی در پیش دارد.
زاکانی: مشکل اقتصاد ایران، تجویزهای اقتصادی آمریکاست
مشکل اقتصاد ایران تحریم آمریکا نیست، تجویز‌های اقتصادی آمریکاست. براساس دلار‌زدایی از اقتصاد و تکیه بر پول ملی و افزایش قدرت پول ملی می‌توان این کار را انجام داد. باید جهش تولید را با حرکت به سمت تولید محصول‌محور و دانش‌بنیان و با ارزش افزوده بالا پیگیری کنیم. باید حاکمیت مردم‌سالاری دینی را در عرصه اقتصاد بپذیریم و با تکیه بر مردم و مشارکت آنها کار را پیش ببریم. خلق ثروت و توزیع عادلانه ثروت را باید در دستور کار قرار دهیم. در حال حاضر مردم ریالی درآمد کسب کرده اما با مسیری که ما تنظیم کردیم دلاری خرج می‌کنند و این اشکال اساسی اقتصاد ماست و بزرگ‌ترین ناتوانی اقتصاد ما در دخل و خرج همین است. تا زمانی که این امر حل نشود امکان حل موضوعات وجود ندارد و ما دائما نسخه غلط برای اقتصاد می‌پیچیم. باید به قدرت پول ملی برگشت. بخش خصوصی را باید باور کرد و موتور محرکه اقتصاد باید بخش خصوصی باشد. آحاد مردم باید در این امر مشارکت داشته باشند، باید بر جریان پول و کالا اشراف داشت. باید بستر کار را برای مردم فراهم کنیم. عده‌ای با مردم می‌جنگند و عده‌ای با فساد اقتصادی و شرایط مختلف سفره مردم را تنگ‌تر می‌کنند.
پورمحمدی: حل مشکلات اقتصادی صرفا راهکار اقتصادی ندارد
مردم مشکلات اقتصادی را با گوشت و پوست خود درک می‌کنند. مسأله اقتصاد صرفا راه‌حل اقتصادی ندارد و اقتصاد مقوله‌ای پیوسته به فرهنگ، اجتماع، موضوعات حقوقی، امور سیاسی و مسائل بین‌المللی است. بدون توجه به اینها نمی‌توان راه‌حل اقتصادی ارائه داد. نزدیک دو دهه است با تحریم مواجهیم، دنیا تحریم فلج‌کننده‌ای بر ما تحمیل کرد اما ما ساده از این امر می‌گذریم‌. نمی‌توانیم فرصت‌ها را شکار کنیم درحالی‌که اقتصاد ما اقتصاد بزرگی است و باید با دنیا کار کرده و نیازهای مردم را به‌طور جدی تامین کنیم. امروز در عرصه خارجی به یک وفاق ملی نیاز داریم. در عرصه داخلی باید اعتماد بسازیم و به اعجاز اعتماد نیاز داریم. مردم ما را باور ندارند و ما را صادق نمی‌دانند. باید مردم ما را باور کنند. به‌جد معتقدم با توان ملی و مدیریتی و کارشناسی می‌توان مشکلات را حل کرد اما باید همچنان به نظرات کارشناسی بها دهیم. دنیای امروز دنیای دانش، تخصص و تجربه است و اعداد گواه همه چیز است. باید نسبت به واقعیات خارجی همبستگی و هماهنگی و دقت داشت. ثبات مالی رمز موفقیت اقتصادی در هر جامعه‌ای است و اولین گام آن کنترل تورم است. تورم شش سال اخیر بالای ۴۰ درصد است و در دریای مواج تورم نمی‌توان ثبات اقتصادی ایجاد کرد.

 همشهری
عیادت رهبر معظم انقلاب از‌ آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی
در پی کسالت و بستری‌شدن حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی، از مراجع عظام تقلید، رهبر معظم انقلاب با حضور در یکی از بیمارستان‌های تهران، از ایشان عیادت کردند.حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در جریان این عیادت، ضمن اطلاع از روند درمان آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی، برای ایشان از درگاه خداوند طلب عافیت و سلامت کامل کردند و افزودند: شما در تمام این سالیان از لحاظ علمی و از لحاظ هدایت مردم و ‌‌‌از لحاظ معرفت، عمرتان مبارک و وجودتان نافع بوده است؛ خداوند ان‌شاءالله برکات شما را باقی بدارد. در این دیدار‌ آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی نیز از لطف و محبت رهبر معظم انقلاب سپاسگزاری کردند.

 کیهان
دیدار ۶ کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با آیت‌الله موحدی کرمانی
صبح دوشنبه همزمان با عید سعید قربان ۶ نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران با آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی، رئیس‌ مجلس خبرگان رهبری دیدار و گفت‌وگو کردند.در این دیدار رئیس‌ مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر نصب العین قرار دادن رهنمودها و توصیه‌های مقام معظم رهبری در رعایت اخلاق و حاکم بودن آن در رقابت‌های انتخاباتی پرهیز از بد اخلاقی، بدگویی، تهمت‌زنی، لجن‌پراکنی و برخوردهای اهانت‌آمیز، گفت: در مناظرات باید مردم از شما متانت، وقار و سنگینی ببینند، الگوی رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله رئیسی در این زمینه بسیار راهگشا است؛ با رعایت اخلاق اسلامی، شخصیت و تسلط بر خودتان را حفظ کنید و در مواجهه با بداخلاقی‌ها به سیره پیامبر و ائمه علیهم‌السلام تمسک جویید، این انتظاری است که مردم از شما دارند.رئیس ‌مجلس خبرگان رهبری مسئولیت سنگینی چون ریاست جمهوری را بسیار مهم و سخت توصیف و به مانند هر مسئولیتی نیازمند شناخت و عمل به وظیفه و اخلاص دانست و تصریح کرد: با شناخت و عمل به مسئولیت و برنامه‌ریزی حکیمانه و اخلاص باید بین مردم بروید و با آنها چهره به چهره شوید زیرا از شما می‌خواهند با عهده‌دار شدن منصب ریاست جمهوری به مردم و محرومین خدمت کنید و شرایط زندگی عزتمندانه جوانان را بهبود بخشید و با اصلاح وضعیت به مبارزه با زمینه‌ها و مظاهر فساد بپردازید.آیت‌الله موحدی کرمانی در پایان نامزدهای انتخابات را به برنامه‌ریزی سنجیده و حساب شده، پرهیز از تندروی، دعوت از متخصصین، اولویت دادن به مشکلات اقتصادی کشور و کمر همت بستن برای حل آن، صمیمیت با مجلس و قوه قضائیه و تمامی ارکان و نهادهای مؤثر کشور و یاری طلبیدن آنها و اصلاح ناهنجاری‌های فرهنگی توصیه کرد.در این دیدار نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دیدگاه‌ها و نظرات خود را ارائه کردند.

 ایران
پیگیری شهدای خدمت برای آزادی نوری
سرپرست ریاست جمهوری صبح دیروز با حضور در منزل حمید نوری، ایرانی بازداشت شده در سوئد، ضمن تبریک آزادی وی، تأکید کرد: شهیدان خدمت آیت‌الله رئیسی و دکتر امیرعبداللهیان پیگیری‌های بسیاری برای آزادی شما از زندان‌های سوئد داشتند.محمد مخبر افزود: عصبانیت و ناامیدی اردوگاه ضدانقلاب در چند روز اخیر در کنار صبر و مواضع درست شما، مایه عزت ملت ایران، خانواده و دوستداران‌تان شد.حمید نوری هم از تلاش‌های دولت سیزدهم بویژه وزیر امور خارجه فقید در روند آزادی وی قدردانی کرد.
عصبانیت ضدانقلاب از مواضع پزشکیان در دانشگاه
پس از آنکه مسعود پزشکیان در جریان حضور در دانشگاه تهران، در مقابل اهانت به رهبر انقلاب موضع‌گیری کرده و خود را ذوب در رهبری دانست، افراد و رسانه‌های ضدانقلاب به موضع‌گیری او واکنش نشان دادند.علی افشاری، در گفت‌و‌گو با اینترنشنال گفت: مسعود پزشکیان همواره تابع نهاد ولایت فقیه بوده است. او، جلیلی، قالیباف و سایر نامزدها، همه نسخه‌های مختلفی از یک رویکرد هستند.جمشید برزگر نیز در گفت‌و‌گویی با این شبکه تروریستی، اظهارات در دفاع از رهبر انقلاب را عاملی بر ناامیدی اصلاح‌طلبان از وی عنوان کرد.

 وطن امروز 
برجام تنها یک توافق کاغذی است که هیچ‌کس به آن پایبند نیست
«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرد: توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام دیگر واقعا معنا ندارد، چون کسی عملا به آن پایبند نیست. گروسی در این مصاحبه گفت: «معتقدم ما نیاز به بازگشت به دیپلماسی داریم. ما توافق برجام را قبلا داشتیم اما حالا تنها یک توافق کاغذی است که هیچ‌کس به آن پایبند نیست. اینجا در وین تلاش‌هایی برای احیای آن انجام شد اما متاسفانه به‌رغم آنکه تا آستانه موفقیت پیش رفتند، به دلایلی به هم خورد که این دلایل برای من ناشناخته مانده چون مستقیما در این فرآیند دخیل نبودم. این جای تعجب نیست که ایران و ایالات متحده همدیگر را به خاطر شکست آن مقصر می‌دانند». گروسی مدعی شد بر اهمیت اجتناب از تکرار «سناریوی کره‌شمالی» که در آن چند دهه مذاکرات هسته‌ای با آن کشور بی‌فایده بود، تأکید دارد. او همچنین ادعا کرد دسترسی به تأسیسات هسته‌ای ایران با دشواری‌های مداوم روبه‌رو است.

 جوان 
به شرط رعایت تمامیت ارضی اوکراین آماده مذاکره با روسیه هستیم
پس از پایان نشست سوئیس درباره روند صلح در اوکراین که نتوانست کشورهای جنوب را با سیاست‌های غرب همسو کند، لحن دولتمردان کی‌یف نرمتر شده است.زلنسکی یک‌شنبه شب در سخنانی گفت: «اگر روسیه به تمامیت ارضی ما احترام بگذارد، ما آماده هستیم از فردا مذاکرات با روسیه را آغاز کنیم.» سرگئی ناریشکین، رئیس سرویس اطلاعات روسیه هم دیروز گفت که اگر پیشنهادهای فعلی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای معاهده صلح با اوکراین پذیرفته نشود، شروط بعدی برای صلح سخت تر خواهد بود.

 خراسان 
کاهش تردید، افزایش رقابت
سومین نظرسنجی «مرکز تحقیقات اجتماعی و داده‌کاوی شناخت» که از ۲۴ تا ۲۶ خرداد به روش تلفنی و با جامعه آماری ۱۰۰۰ نفر برگزار شده، نشان می‌دهد که آرای مرددین به سمت آقایان پزشکیان و قالیباف تمایل یافته است. نتایج این نظرسنجی ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ منتشر شد. طبق این نظرسنجی، میزان مشارکت ۵۲ درصد برآورد شده و افرادی که قصد مشارکت داشته‌اند، گرایش خود به نامزدهای مطرح را چنین بیان داشته‌اند:
بین کسانی که مشارکت می کنند:
* محمدباقر قالیباف ۳۴ درصد
* سعید جلیلی ۲۱ درصد
* مسعود پزشکیان ۲۱ درصد
* امیرحسین قاضی‌زاده ۲ درصد
* علیرضا زاکانی ۱ درصد
* مصطفی پورمحمدی ۱ درصد
* مردد ۱۶ درصد
بین کسانی که تردید دارند:
* پزشکیان ۲۲ درصد
* قالیباف ۱۶ درصد
* جلیلی ۸ درصد
* قاضی‌زاده ۴ درصد
* پورمحمدی ۱ درصد
* زاکانی صفر درصد
* مردد ۲۸ درصد
مجموع کسانی که شرکت می کنند و تردید دارند:
* قالیباف ۲۹ درصد
* پزشکیان ۲۱ درصد
*جلیلی ۱۸ درصد
* قاضی‌زاده ۲ درصد
* پورمحمدی ۱ درصد
* علیرضا زاکانی ۱ درصد
* مردد ۱۹ درصد

 مردم سالاری 
میزان مشارکت افزایشی ا‌ست
عبدالله مرادی مدیرکل سیاسی وزارت کشور درخصوص برآوردها از میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ عنوان کرد: بخشی از سنجش وضعیت مشارکت را باید از فضای سیاسی انجام داد؛ حضور همه‌ی گروه‌ها و احزاب نشان می‌دهد که گرمای انتخابات در عرصه سیاسی وجود دارد و این گرما به بدنه اجتماعی منتقل می‌شود.مدیرکل سیاسی وزارت کشور گفت: وقتی نظرسنجی‌های انتخابات را روندشناسی می‌کنیم، درمی‌یابیم که مشارکت در طول این مدت و نسبت به دوره‌ی گذشته‌ی انتخابات افزایشی است. علت ارتقای مشارکت نیز از نظر تحلیلی این است که رخ‌داده در تحولات کشور از جمله شکوه بدرقه‌ی شهدای خدمت و هم‌چنین اقتدار جمهوری اسلامی ایران در تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی این فضا را ایجاد کرد که مشارکت ارتقاء یابد.

 آرمان ملی 
عفو یا تخفیف مجازات تعدادی از محکومان
به مناسبت فرا رسیدن اعیاد سعید قربان و غدیر خم، رهبر معظم انقلاب اسلامی با عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات دو هزار و ششصد و پنجاه و چهار (۲۶۵۴) نفر از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضائی نیروهای مسلح و تعزیرات حکومتی موافقت کردند.
نامه آخوندی به رئیس قوه قضائیه
عباس آخوندی، نامزد ردصلاحیت شده، در نامه‌ای درباره نقض قانون در رسیدگی به صلاحیت‌ها خطاب به رئیس قوه قضائیه نوشت: با اینکه به شورای نگهبان اعتراض کردم اما شورا به این درخواست قانونی توجهی نکرد. وی در بخشی از این نامه آورد: لازم به ذکر است که حمایت اینجانب از جناب آقای دکتر پزشکیان موجب نمی شود که اینجانب از حقوق قانونی خود و رأی‌دهندگان صرف نظر کنم از این رو از جنابعالی تقاضا دارم که به موضوع ورود کنید و قبل از فوت وقت در استیفای حق اینجانب و تمام واجدان شرایط رأی دادن اقدام قانونی فرمایید.

 قدس
دولت نامزدی در انتخابات ندارد
علی بهادری جهرمی در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا دولت قصد معرفی نامزد در انتخابات را داشت یا نه؟ گفت خیر. اما اگر بپرسید آیا دولت علاقه داشت نامزدی از درون دولت در انتخابات ثبت نام کند باید بگویم بله. مجموعه هیئت وزیران علاقه داشتیم آقای مخبر سرپرست دولت در انتخابات نام‌نویسی کنند تا مسیر شروع شده در دولت شهید رئیسی برای خدمت به مردم استمرار یابد که البته ایشان به این جمع بندی نرسیدند و ثبت نام نکردند. بهادری جهرمی درباره اینکه آیا نظر دولت در میان نامزدها بر فرد خاصی است، گفت: خیر.

 اعتماد
مردم برای مشارکت منتظر افق‌های نو در انتخاباتند
احمد زیدآبادی فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت:اقشاری و طبقاتی که به دلیل تجربه‌های تلخ قبلی کشور، هنوز تصمیم خود را برای حضور در انتخابات نگرفته‌اند یا اساسا قصد حضور در انتخابات را ندارند، برای اینکه انگیزه‌ای برای مشارکت در انتخابات پیدا کنند باید یکی از کاندیداها را نسبت به شرایط موجود به عنوان سمبل تغییر ببینند. محتوای این تغییر هم باید به اندازه‌ای برای‌شان دارای اهمیت باشد که شال و کلاه کرده و برای رای دادن راهی حوزه‌های اخذ رأی شوند. اگر حاکمیت سیگنال‌هایی در این زمینه بفرستد که برای ایجاد تغییر و تحول در اداره امور کشور آمادگی دارد، مردم پیام را دریافت کرده و کنشگری‌ها آغاز می‌شوند. در غیر این صورت حتی اگر نامزدها شعارهای تندی هم بدهند، مردم باور نمی‌کنند، چرا که سیستم، اراده‌ای برای تغییر ندارد. اما اگر نشانه‌ای از تغییر از سوی سیستم هویدا شود، شور و نشاطی در اقشار مختلف ایجاد می‌کند. معتقدم ظرفیت مشارکت بیش از ۵۰درصد وجود ندارد، چرا که ظرفیت آن نوع بسیج‌گری‌ها از میان رفته است. مگر اینکه، یک افق جدید گشوده شود که تغییرات جدیدی قرار است ایجاد شود. در این میان نامزدی قادر به شکل‌دهی به این افق‌ها است و نامزد دیگری مانع عملی شدن این تحولات است. از دل یک چنین تضادهایی است که جذابیت برای مردم به وجود می‌آید و رقابت‌های انتخاباتی شکل می‌گیرد. متاسفانه یک چنین تحولاتی هم فعلا در افق چشم‌اندازهای ارایه شده توسط نامزدها وجود ندارد‌.

 اطلاعات
کابینه جنگ رژیم صهیونیستی منحل شد
تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد نتانیاهو پس از درخواست «ایتاماربن‌گویر» وزیر امنیت داخلی برای پیوستن به کابینه جنگ، به وزرای خود ابلاغ کرد که این کابینه را منحل کرده است. تلویزیون اسرائیل اعلام کرد نتانیاهو به جای این کابینه جنگ منحل شده، یک شورای کوچک‌تر برای رایزنی‌های حساس تشکیل خواهد داد.
انتقاد نتانیاهو از ارتش
در پی انتشار اخباری از «توقف تاکتیکی» جنگ در رفح واقع در جنوب نوار غزه، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به انتقاد از عملکرد ارتش این رژیم پرداخت. تلویزیون رژیم صهیونیستی در این باره به نقل از بنیامین نتانیاهو گزارش داد: برای از بین بردن قدرت حماس، بارها تصمیماتی اتخاذ کردم که مورد قبول سیستم نظامی قرار نگرفت. وی در انتقاد از تصمیمات سیستم نظامی رژیم صهیونیستی گفت: ما دولتی هستیم که باید ارتش داشته باشد نه بالعکس.

 شهروند
انتخاباتی شدن فضا نباید باعث اخلال در خدمت‌رسانی به مردم شود
محمد مخبر در جلسه هیأت دولت، ادامه تلاش و کار جدی را اولویت اصلی برای همه اعضای دولت سیزدهم دانست و تأکید کرد: انتخاباتی شدن فضای کشور به هیچ‌وجه نباید باعث اخلال در روند خدمت‌رسانی به مردم شود و این دولت باید راه خدمت‌گزاری خالصانه و بی‌منت به مردم را به‌عنوان یادگار رئیس‌جمهور شهید تا آخرین روز فعالیت ادامه دهد. وی همچنین با تقدیر از تدابیر صدا و سیما برای پوشش مطلوب و مؤثر رخدادهای انتخاباتی و تبلیغات کاندیداها، خواستار تداوم این روند تا برگزاری انتخاباتی پرشور شد.
نامزدهای ریاست‌جمهوری اخلاق‌مداری را رعایت کنند
امام جمعه موقت تهران مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری را برای اقتدار نظام بسیار مهم دانست و گفت: توصیه رهبر معظم انقلاب در انتخابات رعایت اخلاق، انصاف و ادب است. حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری در خطبه دوم نماز عید قربان با تشریح دو موضوع ملی و بین‌المللی تصریح کرد: به‌رغم شهادت رئیس‌جمهور عزیز و همراهان گرامی ایشان، مردم ایران اسلامی توانایی تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها را دارند و آن سوگ بزرگ را به یک حماسه بزرگ اقتدار در کشور تبدیل کردند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

انتخابات پیش رو نقش تعیین کننده‌ای در ترسیم آینده انقلاب اسلامی دارد
اختصاصی/ در آستانه انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، جامعه مدرسین بیانیه‌ای صادر کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است:انتخابات سرنوشت ساز چهاردهمین دوره ریاست جمهوری که در هشتم تیرماه برگزار می‌شود نقش تعیین کننده‌ای در ترسیم آینده انقلاب اسلامی دارد و هرگونه سهل انگاری و کوتاهی نسبت به آن زیان بار خواهد بود.در این بیانیه تصریح شده است:شرکت در انتخابات علاوه بر آنکه حق شهروندی است؛ تکلیف و فریضه مهم و یک عمل صالح سیاسی تکمیل کننده حماسه باشکوه بدرقه، تشییع و برگزاری مجالس شهیدان خدمت است. از این رو در انتخاب اصلح توجه به معیارها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است . در ادامه این بیانیه آمده است:نامزدهای انتخاباتی باید وفاداری خود را به اسلام و ولایت فقیه، نشان دهند و با حرکت در چهارچوب قانون اساسی، مرزبندی روشن خود را با دشمنان اسلام و انقلاب و فتنه گران و جریان‌های معاند و کینه توز به طور شفاف اعلام نمایند.این بیانیه می افزاید :جامعه مدرسین از هرگونه تلاش برای رسیدن به نقطه مشترک برای گزینش نامزد اصلح در جبهه انقلاب حمایت می‌کند و از نامزدهای جبهه انقلاب و طرفداران آنان می‌خواهد که با تقویت همدلی و هم‌افزایی و درک شرایط حساس کشور تلاش خود را برای ایجاد وفاق در جبهه انقلاب ادامه دهند.دربخش پایانی این بیانیه آمده است: انتظار آن است که بر پایه جهاد تبیین و تواصی به حق، حوزه‌های علمیه، علماء و خطباء، مبلغین، ائمه محترم جمعه، نخبگان جامعه و دانشگاهیان و اقشار تاثیرگذار با روشنگری فعالیت خود را مضاعف نمایند و اقشار گوناگون مردم در مشارکت حداکثری در شکوه حماسه ملی نقش آفرینی نمایند.

اطلاعیه دفتر مقام معظم رهبری درباره برخی نقل قول‌های غیر مستند از رهبر انقلاب و مسئولان دفتر ایشان
فارس/ اطلاعیه دفتر مقام معظم رهبری درباره برخی نقل قول‌های غیر مستند از رهبر معظم انقلاب و مسئولان دفتر ایشان منتشر شد. متن اطلاعیه دفتر مقام معظم رهبری به این شرح است:در روزهای اخیر مشاهده شده است که برخی از نامزدهای محترم انتخابات ریاست جمهوری و یا اعضای ستاد و افراد منتسب به آن‌ها در اظهارنظرها و موضع گیری‌ها، نقل قول هایی ناقص و یا نادرست از رهبر انقلاب اسلامی و یا مسئولان دفتر معظم له بیان کرده اند.اعلام می‌دارد هرگونه نقل قولِ غیرمستند به اسناد موجود و مکتوب از بیانات و اظهار نظرهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و اکتفا به برداشت های شخصی و دریافت‌های شفاهی از بیانات ایشان و یا مسئولان دفتر معظم‌له فاقد اعتبار و استناد است. انتظار می‌رود همگان نسبت به این موضوع توجه لازم را داشته باشند و از تکرار آن پرهیز شود.

اراده وحدت در کاندیداهای جبهه انقلاب وجود دارد
رسا/ آیت الله کعبی در خطبه‌های نماز عید قربان مسجد مقدس جمکران گفت: انتخابات ریاست جمهوری در هشتم تیرماه امسال پس از شهادت رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی برگزار می‌شود که دارای اهمیت زیادی است.عضو جامعه مدرسین با تأکید بر اهمیت وحدت در بین نیروهای انقلاب در انتخابات ریاست جمهوری از گفتگوی خود با نامزدها خبر داد و اراده وحدت و هم افزایی را در آنان نهفته دانست و بیان داشت: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید مرزبندی خود را با دشمنان خارجی و جریان فتنه آشکار کنند.وی گفت: لازم است مشارکت در اصل انتخابات با رأی بالا و خلق حماسه ماندگار به عنوان یک راهبرد مورد توجه همه رسانه‌ها، نخبگان و آحاد جامعه باشد.عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به برخی از شاخص‌های رئیس جمهور گفت: ولایتمداری، خستگی ناپذیری، اخلاق مداری، پشتیبانی از جبهه مقاومت و تسلیم ناپذیر بودن در برابر دشمنان از جمله ویژگی‌های رئیس جمهور در تراز شهید رئیسی و انقلاب اسلامی است.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی از بیمارستان مرخص شد
مهر/ رئیس دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی گفت: حال عمومی آیت الله العظمی مکارم مساعد بوده و این مرجع تقلید از بیمارستان مرخص شد.علی دولتمند گفت: این مرجع تقلید به دلیل مشکلات گوارشی ناشی از مسمومیت غذایی در روزهای اخیر به بیمارستان انتقال یافت.وی با بیان اینکه مراحل درمان ایشان به توصیه پزشکان در بیمارستان ادامه یافت افزود: در حال حاضر وضعیت عمومی این مرجع تقلید مساعد بوده و از بیمارستان مرخص شدند.

تروریسم آمریکایی حامی «جنایات قرن» اسرائیل است
تسنیم/ سخنگوی انصارالله گفت: حمایت آمریکا از اسرائیل برای ارتکاب جنایات قرن در غزه، بیانگر تروریسم واقعی است که خطری برای جهان و تهدید جدی برای صلح جهانی به‌شمار می‌رود.وی تصریح کرد: تروریسم آمریکایی، به گسترش هرج‌ومرج در جهان می‌پردازد، ولی هرگز قادر به رام کردن و تسلیم ملت‌های آزاده نیست که برای مقابله با آن آماده هستند و به اراده آزادی‌بخشی و استقلال چنگ زده‌اند. عبدالسلام خاطر نشان کرد: موضع یمن با عملیات دریایی خود (علیه کشتیرانی رژیم صهیونیستی و کشتی‌های مرتبط با این رژیم) در راستای حمایت و پشتیبانی از قربانی (مردم غزه) در رویارویی با جلادان آمریکایی و اسرائیلی قرار دارد.وی اظهار داشت: ما از جهان می‌خواهیم از دایره سکوت خارج شوند و در برابر آمریکا فریاد برآورند تا تروریسم خونین وحشیانه اسرائیل را که آشکارا از آن حمایت می‌کند، متوقف کند.

رژیم صهیونیستی ۹۰ کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد
باشگاه خبرنگاران/ کارزار بین المللی برای نابودی تسلیحات هسته‌ای(آیکان)اعلام کردکه رژیم صهیونیستی ۹۰کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد و آمریکا در هزینه کردن برای دستیابی به سلاح هسته‌ای در رتبه نخست ایستاده است. این مرکز فاش کرد که آمریکا با ۸۰ درصد هزینه در زمینه سلاح‌های هسته‌ای رتبه اول را دارد و هزینه‌های سالانه آن به ۵۱.۵ میلیارد دلار می‌رسد که بیشتر از مجموع سهم سایر کشور‌های مجهز به سلاح هسته‌ای است.

فروش ۵۰ جت اف ۱۵ به اسرائیل
مهر/ واشنگتن پست گزارش داد دولت آمریکا بزودی فروش تسلیحات به اسرائیل از جمله ۵۰ جت جنگنده ۱۵F- به ارزش ۱۸ میلیارد دلار را اعلام خواهد کرد.واشنگتن پست نوشت: دولت واشنگتن قصد دارد محموله‌ای متشکل از ۱.۸ هزار بمب ۲۰۰۰ پوندی (۹۰۷ کیلوگرمی) و ۱.۷ هزار بمب ۵۰۰ پوندی (حدود ۲۲۷ کیلوگرم) را به اسرائیل ارسال کند.این گزارش می‌افزاید، پیش از این به دلیل نگرانی آمریکا از عملیات گسترده اسرائیل در شهر رفح در جنوب نوار غزه، عرضه این تسلیحات متوقف شده بود.

فکر حمله به لبنان یک توهم غیرمسئولانه است
تسنیم/ روزنامه عبری هاآرتص در گزارشی، جنگ گسترده با لبنان را یک توهم غیرمسئولانه و پرهزینه برای اسرائیل توصیف و اعلام کرد، از ۷ اکتبر که جنگ غزه آغاز شد، نگرانی اصلی آمریکا، وقوع جنگی بزرگ میان حزب الله و ارتش اسرائیل بوده و بارها درباره آن به مقامات اسرائیلی هشدار داده است.این رسانه صهیونیستی با اشاره به تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا و غرب جهت آرام کردن جبهه جنوب لبنان و توقف عملیات‌های حزب الله علیه اسرائیل تاکید کرد، جلوگیری از تشدید تنش‌ها در لبنان علیه اسرائیل مستلزم آتش بس در غزه است و تنها در این صورت است که تلاش‌های دیپلماتیک می‌تواند مسائل باقی مانده میان اسرائیل و لبنان را حل کند. در سایه عدم آتش بس در غزه، صرف نظر از اینکه چه کسی مانع توقف جنگ غزه می‌شود، عملیات‌های حزب‌الله ادامه خواهد داشت که اسرائیل نمی‌تواند آنها را تحمل کند.

آمریکا جنبش انصارالله الاوفیاء عراق را در فهرست تروریستی قرار داد
مهر/ وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد جنبش «انصارالله الاوفیاء» عراق و دبیرکل آن «حیدر مظهر السعیدی» را در فهرست «تروریست‌های جهانی» قرار داده است. متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای در تارنمای این وزارتخانه با تکرار ادعا‌های بی‌اساس و غیرمستند مدعی شد: مقاومت اسلامی عراق یک گروه فراگیر شامل گروه‌های شبه‌نظامی و تروریستی همسو با ایران است و کتائب حزب‌الله، جنبش النجباء و کتائب سیدالشهداء نیز که در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا قرار گرفته‌اند، در آن حضور دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *