خبر روز ۱۴۰۳/۰۳/۲۷

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
امروز گره‌گشایی از معیشت مردم کار سختی نیست
علیرضا زاکانی با اشاره به اثرات دیپلماسی و سیاست خارجی در امر معیشت مردم، اظهارکرد: امروز گره‌گشایی از معیشت مردم کار سختی نیست؛ اولویت اول سیاست خارجی ما ارتقای کرامت انسانی و سعادت بشری است و ما هیچ محدودیتی برای ارتباط حتی با عربستان نمی‌بینیم. ایران می‌تواند محور نقش‌آفرین در منطقه غرب آسیا باشد. باید از خنثی کردن تحریم شروع کرد و سپس اساس تحریم را به سخره گرفت. قلدرمآب‌های بین‌المللی بدانند ملت ایران اهل باج دادن نیست و توانمندی امروز ما فوق‌العاده بالاست. سند برجام سندی معیوب و ناقص است.وی با بیان این‌که ایرانیان خارج از کشور فرصت‌اند و به بهترین نحو می‌توانند در اعتلای ایران شریک باشند، ادامه داد: من به ایرانیان خارج از کشور به چشم یک ظرفیت بزرگ نگاه می‌کنم؛ البته هستند برخی افراد که نمایشگرند و ممکن است درجایی بازیگری هم بکنند اما ما در اینجا نیازمند ارتباط و تعامل هستیم.
برای ایران، با ایرانیان؛ بر اساس حق و عدالت‌
مسعود پزشکیان با بیان این‌که شعار محوری من «برای ایران، با ایرانیان؛ بر اساس حق و عدالت» است، توضیح داد: همه این بحث‌هایی که می‌کنیم،باید بر اساس حق و عدالت باشد. اصلاحات بر مبنای حق و عدالت معنا می‌دهد. این شعارها برای من فقط شعارنبوده وبا این شعارها زندگی کرده‌ام.وی با بیان این‌که آدم‌های درست در جاهای درست قرار نگرفته‌اند، توضیح داد:پاسخگویی وتوانمندی برای من جایگاه دارد.خیلی‌ها را بدون دلیل وبرهان درجایی نشانده‌ایم. من تا جایی که از دستم برآیداجازه نخواهم دادکه آدم‌هایی که مراحل را طی نکردند، درجایی قرارگیرندکه جای آنها نیست.
تحول، نیازمند یک مدیر قوی است
محمدباقر قالیباف گفت: تحول، امکان‌پذیر است و ما بر این باوریم که تحول، نیازمند یک مدیر قوی است.مدیری که بگوید امکانات واختیارمی‌خواهم،یعنی توان تحول ندارد. بزرگ‌ترین ضعف یک کشور در تردید و بلاتکلیف بودن است.وی با بیان این‌که ما از تورم و گرانی شرمنده‌ایم، ادامه داد: امروز ریشه اصلی مفاسد در کشور ما ناکارآمدی است. فرصت آزمون و خطا نداریم و باید مسیر پیشرفت را دنبال کنیم. نقش رئیس قوه مجریه در این تحول کم‌نظیر است. جایگاه قوه مجریه محل کارآموزی و تمرین کردن نیست. حق آزمون و خطا نداریم. جایگاه قوه مجریه محل تمرین اید‌ه‌ها نیست و باید به طور قطع گام برداشت.
خواهش می‌کنم عده‌ای دولت سایه ما بشوند
سعید جلیلی اظهار کرد: زن ایرانی با فرهنگ ایرانی _ اسلامی نقش پرشکوهی ایفا کرده است. برخی مصادیق مثل حجاب و فیلترینگ، پاسخ فرهنگی دارد نه امنیتی. عرصه فضای مجازی، ابعاد مختلف دارد و با زندگی مردم عجین شده است. در فضای مجازی هم آسیب وجود دارد ولی باید مسئولیت‌پذیری ایجاد کرد، نه محدودیت. اگر مسئولیت‌پذیری ایجاد شد، ضایعات آن به حداقل می‌رسد و فرصت آن بیشتر می‌شود.وی افزود: اگر کسی رویکردش این باشد که فرهنگ موجب پیشرفت کشور می‌شود و درک عمیقی از آن داشته باشد، فرهنگ را محدود و کوچک نکرده بلکه از آن استفاده می‌کند. قانون، فصل‌الخطاب است و نباید تابع سلایق باشد. در دولت خودم به این امر قائلم که باید نقاط قوت را تقویت کنیم اما در عین حال اگر رئیس‌جمهور شوم، خواهش می‌کنم عده‌ای دولت سایه ما بشوند. هر دانشگاه باید یک دولت سایه باشد.
عملکردم، گواه رویکرد فراجناحی‌ام است
حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر با مردم درباره دولت خود یعنی «دولت قرار» سخن گفت. علاوه بر آن وی در صفحه مجازی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: برخی ستایش‌گران آزادی و طالبان اصلاح که درعمل قبیله‌ای رفتار می‌کنند، هیچ‌کس جز همفکران خود را به حلقه‌های نزدیک‌شان راه نمی‌دهند و مسیر تلاش جناح‌ها و سلایق مختلف برای ایران را سد می‌کنند. نه ادعاهایم، بلکه عملکردم، گواه رویکرد فراجناحی‌ام در مدیریت کشور است. وی همچنین در صفحه مجازی خود با اشاره به نام دولتش یعنی «دولت قرار» نوشت که قرارهایش را با مردم ایران از طریق این صفحه در میان می‌گذارد. در همین راستا در پیامی با اشاره به مهاجرت جوانان، نوشت: این یک نا‌امنی فراگیر است که پدر و مادرها دلهره مهاجرت فرزندان‌شان را داشته باشند. ایرانیان خارج از کشور نیز با حفظ آرامش و امنیت هر وقت و هر زمان به هر شکل باید بتوانند به خانه خود بیایند.
سلامت اقتصادی و خانواده رئیس‌جمهور منتخب ‌بسیار مهم است
سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نیز با حضور در میزگرد اقتصادی شبکه یک سیما با مردم سخن گفت. ‌علاوه بر آن، وی در نشست خبری خود با بیان این‌که رئیس‌جمهور باید ساختار فکری جمهوری اسلامی را بپذیرد و مکتبی باشد، اظهارکرد: رئیس‌جمهور منتخب باید دکترین و برنامه روشن در تمامی موضوعات مهم کشور داشته باشد. تجربه رئیس‌جمهور نیز حائز اهمیت خواهد بود. سلامت اقتصادی و خانواده رئیس‌جمهور منتخب نیز بسیار مهم است. وی با بیان این‌که دست انقلاب پر است و چهره‌های حائز اهمیت در انتخابات کم نیستند، افزود: در دولت آینده من، بنا به تغییر وزیر و مدیری نخواهد بود؛ چرا که عدم ثبات، مشکل بزرگ کشور است. مگر این‌که شخصی خودش نخواهد در دولت حضور داشته باشد یا جامعه مدنی آن دستگاه، فرد مورد نظر را نپذیرد. آقایان محرابیان و اوجی یکی از مدیران موفق دولت سیزدهم هستند؛ چرا که ارتباط خوبی با جوانان و اعضای صنایع مختص به خود دارند. نگاه جنسیتی به پست‌های مدیریتی نداریم و اولویت‌مان استفاده از جوانان است.

 همشهری
حمید نوری، پس از هزار و ۶۸۰ روز بازداشت غیرقانونی به ایران بازگشت
کاظم غریب‌آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران دیروز (شنبه) از آزادی و بازگشت حمید نوری، شهروند ایرانی‌ای که در سوئد به‌طور غیرقانونی بازداشت شده بود به کشور خبر داد. و در پیامی نوشت: «خرسندم به اطلاع ملت عزیز ایران برسانم که آقای حمید نوری که از سال ۹۸ در سوئد در بازداشت غیرقانونی به سر می‌برد، آزاد و به کشور بازخواهد گشت. این موفقیت مرهون تلاش همکارانم در قوه قضاییه، وزارت اطلاعات، وزارت امور خارجه، به‌ویژه برادرم، شهیدامیرعبداللهیان است.»‌

 کیهان 
۲ معیار رهبر معظم‌انقلاب برای انتخاب رئیس‌جمهور
حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای در دیدار صمیمانه با جمعی از جوانان مدال آور در المپیادهایِ علمی در پاســخ به ســؤال یکی از نخبگان جوان درباره انتخابات فرمودند: در انتخابات بسیارِ مهم پیشرو، در درجه اول افزایش مشارکت مهم است؛ بنابراین لازم است در محیط‌های کاری دانشجویی و خانوادگی، در این زمینه هر چه ممکن است تلاش کرد. برای انتخاب خوب، ببینید چه کسی به ملاک‌های انقلاب نزدیک تر است و توانایی کار در جهت این ملاک‌ها را دارد.
جمهوری اسلامی درباره مسائل مهم جهان، جایگاه، ‌منطق و حرف‌های شنیدنی دارد که حتی مخالفان ما روی آن حساب می‌کنند.
این استقلال سیاسی نباید خدشه‌دار شود و هر دولتی سر کار می‌آید باید آن را حفظ کند.
برخلاف برخی مســئولان دهه‌های اخیر، به جوانان و انگیزه جوانی اعتقاد کامل دارم و شما را ثروت عظیمی می دانم که ارزش آن بسیار بیشتر از مدال‌های افتخارآفرین شماست.
مدال آوری یا رتبه بالای کنکور فقط آغاز جریان نخبگی است و باید با خلاقیت فکری و عملی در زمینه‌های علمی و فناوری و گسترش اخلاقیات، مسیر نخبگی را ادامه داد و به پیش رفت که البته دستگاه‌های ذیربط هم در این زمینه وظایفی بر عهده دارند و باید در این زمینه نهادسازی و جریان سازی شود. رهبر معظم انقلاب اسـلـامی با اشاره به شــکل گیری یک حرکت پر بار علمی در دهه ۸۰ و سرعت گیری پیشرفت علمی کشور گفتند: در سال‌های آخر دهه ۹۰ این حرکت قدری افت پیدا کرد البته این افت در دو سه سال اخیر قدری جبران شده اما ناکافی است و در شرایط کنونی ما احتیاج به یک خیزش علمی داریم تا به خط مقدم علم جهانی برسیم که با تلاش نخبگان جوان و آماده سازی محیط عمومی، این مسئله امکان پذیر خواهد شد.

 ایران
ناگفته‌هایی از دستکاری سند مذاکرات
محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در گفت‌و‌گویی تلویزیونی ناگفته‌هایی از دستکاری سند مذاکرات هسته‌ای از سوی مقامات عالی رتبه گذشته مطرح کرد. او در این گفت‌و‌گو عنوان کرد:
یکی از مقامات عالی در دولت‌های گذشته کتابی دارد که آن را در رابطه با عملکرد خودشان در حوزه خارجی و امنیت ملی نوشته است. من به عنوان کسی که سال‌ها در حوزه سیاسی هم به‌صورت علمی و هم عملی درگیر بوده‌ام، این کتاب‌ها را خوانده‌ام و اسناد آنها را هم دیده‌ام تا ببینم حرف‌هایی که زده می‌شود چه میزان با اسناد موجود تطابق دارد. به عنوان مثال، وقتی در این کتاب در مورد مذاکرات هسته‌ای صحبت می‌شود، عنوان شده: «توافق می‌شود که به صورت مقطعی، برنامه هسته‌ای ایران تعطیل و یا متوقف شود». من اصل سند را نگاه کردم. کلمه مقطعی وجود نداشت، بلکه در آن کلمه «قطعی» به کار برده شده بود. یعنی در سند نوشته شده بود که به صورت قطعی برنامه هسته‌ای ایران تعطیل یا متوقف شود در حالی‌که در کتابی که در معرض عموم قرار می‌گیرد از کلمه مقطعی استفاده می‌شود. بالاخره مقطعی یا قطعی؟ اینها خیلی با هم فرق دارد. کسی که «م» را بر ابتدای «قطعی» گذاشته است حتماً آگاهانه این کار را انجام داده است. جمشیدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: نکته دوم در مورد صداقت با حاکمیت است. در مذاکراتی که در دوره‌های گذشته دنبال می‌شد، طرف امریکایی پیشنهاداتی را به ایران برای آغاز مذاکرات که نهایتاً منجر به امضای برجام شد، داده بود. گفته می‌شد که طرف مقابل یعنی امریکا چیزهایی را پذیرفته و امتیازاتی را می‌دهد که برخی امتیازات از ارزش راهبردی هم برخوردار بودند که شاید انگیزه برای شروع مذاکرات هم از همانجا شروع شد. اما بعدها که بررسی شد متوجه شدیم که برخی افراد در داخل سیستم خودمان چیزهایی را نوشته و به بالا منتقل کردند که اساساً واقعیت نداشته و در مذاکرات مطرح نشده بود.

 وطن امروز 
نتانیاهو اسرائیل را به شکست مطلق کشاند
یکی از نخست‌وزیران اسبق رژیم اشغالگر با اشاره به چالش‌های بی‌شمار این رژیم در بحبوحه جنگ غزه اعلام کرد: «پیروزی مطلق» یک شعار توخالی است و نتانیاهو با مدیریت فاجعه‌بار جنگ، اسرائیل را به شکست مطلق نزدیک کرد نه پیروزی. «ایهود باراک» نخست‌وزیر اسبق رژیم اشغالگر اعلام کرد: اسرائیل در حال حاضر با یک بحران شدید مواجه است که هنوز به پایان نرسیده و خطرناک‌ترین بحران آن به شمار می‌رود. ایهود باراک در مقاله‌ای که در روزنامه عبری هاآرتص منتشر شد، تأکید کرد: بحران ۷ اکتبر (عملیات توفان الاقصی) با وحشتناک‌ترین شکست اسرائیل آغاز شد و جنگی که همچنان ادامه دارد، شکست‌خورده‌ترین جنگ اسرائیل محسوب می‌شود که علت آن ضعف و ناتوانی راهبردی در بالاترین سطوح است. وی افزود: ما اکنون در مقابل یک تصمیم سخت بین گزینه‌های بد و بدتر در رابطه با مساله ادامه جنگ در غزه، گسترش عملیات‌ها علیه حزب‌الله در جبهه شمال و خطر یک جنگ چند جبهه‌ای بزرگ قرار داریم. این یک وضعیت اضطراری واقعی برای اسرائیل است و ماهیت فاجعه ما دقیقاً این است که اسرائیل توسط کابینه و نخست‌وزیری رهبری می‌شود که هیچ صلاحیتی برای تصدی این منصب ندارد. مقام اسبق صهیونیست تصریح کرد: کسانی که مسؤول شکست در ۷ اکتبر هستند و یک جنگ شکست‌خورده را در غزه مدیریت می‌کنند، صلاحیت اداره اسرائیل و رساندن آن به فصل جدید را ندارند. اگر کابینه شکست خورده اسرائیل به همین حال خود باقی بماند در خلال ماه‌ها یا هفته‌های آینده عمیقاً در استراتژی «وحدت میادین» که دشمنان اسرائیل اتخاذ کرده‌اند، گرفتار می‌شویم و این در حالی است که اسرائیل در جهان منزوی شده و با دولت آمریکا که تنها کشور متعهد به حمایت همه‌جانبه از اسرائیل است اختلاف دارد.

 جوان 
«حادثه سخت» صهیونیست‌ها با هلاکت ۸ نظامی در غزه
در تازه‌ترین عملیات گروه‌های مقاومت فلسطین، هشت نظامی اشغالگر به هلاکت رسیدند. با ادامه تلفات گسترده، رهبران اپوزیسیون خواستار توقف جنگ و سرنگونی کابینه شدند. رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که یک خودروی نظامی اسرائیلی روی یک بمب رفته و حادثه بسیار سختی رخ داده است. پایگاه صهیونیستی «حدشون بزمان» گزارش کرد که یک راکت ضدزرهی به سمت یک خودروی نظامی صهیونیستی در جنوب غزه شلیک شده و هشت نظامی اسرائیلی کشته شده و در آتش سوختند. رسانه‌های عبری تأکید کردند که هشت نظامی کشته شده در رفح از نیرو‌های یگان مهندسی هستند. بالگرد‌های ارتش رژیم صهیونیستی کشته‌ها را به بیمارستان بیلنسون و شعاری تسیدک انتقال دادند. این درحالی است که از صبح شنبه درگیری‌های شدیدی بین مقاومت و نیرو‌های اشغالگر در شهر رفح در جریان است و همزمان با آن ارتش اشغالگر نیز از زمین و دریا و آسمان در حال بمباران این شهر است.

 خراسان 
پیام ابوعبیده به حجاج بیت ا… الحرام
ابوعبیده سخنگوی گردان‌های عزالدین قسام در کانال تلگرامی این گروه مقاومت، پیامی خطاب به حجاج بیت‌ا… الحرام منتشر کرد.در ابتدای این پیام به آیه ۱۹ سوره توبه اشاره شده که خداوند در آن می‌فرماید: «آیا رتبه سقایت و آب دادن به حاجیان و تعمیر مسجدالحرام را با (مقام) آن کس که به خدا و به روز قیامت ایمان آورده و در راه خدا جهاد کرده یکسان می‌شمرید؟ هرگز آنان نزد خدا یکسان نخواهند بود و خدا ظالمان را هدایت نخواهد کرد».در بخش دیگری از این پیام آمده است: «از زائران بیت ا…الحرام می‌خواهیم که با دعای خالصانه خود در مناسک حج از برادران خود در غزه و فلسطین و مردم صبور و مجاهدان آن در این ایام بزرگ و مبارک یاد کنند».ابوعبیده افزود:‌ «وقتی ضیوف الرحمن مناسک حج را به جا می‌آورند، ما از طرف امت بزرگ اسلام با دشمنان خدا و اشغالگران غاصب جهاد می‌کنیم».او تأکید کرد: «طوفان‌الاقصی برای صیانت از سومین حرم شریف (بیت‌المقدس) انجام شد و مناسک حج فرصتی است تا حقیقت مبارزات ما با دشمنی که به محل عروج رسول‌ا… تجاوز کرده و روزانه در آن دست به فساد و یهودی‌سازی می‌زند، برای امت اسلام بازگو شود.»

 مردم سالاری
شهید امیرعبداللهیان دیپلماسی مقاومت را رونق داد
سرلشکر «حسین سلامی» فرمانده کل سپاه در مراسم گرامیداشت شهید «حسین امیرعبداللهیان» با بیان اینکه شهید امیرعبداللهیان حدود ۳۳ ماه سنگرنشین دستگاه سیاست خارجی کشور بود، اظهار کرد: ایشان دارای شجاعت اخلاقی و سیاسی بود و با کمک همکارانشان در وزارت خارجه یک کارنامه درخشان در عرصه سیاست خارجی کشور از خودشان به یادگار گذاشتند. فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: شهید امیر عبداللهیان زبان دیپلماسی مقاومت و دیپلماسی متعارف را به‌خوبی بلد بود.سلامی اظهار کرد: در زمان فعالیت ایشان، سیاست خارجی ما منحصر به روابط با دولت‌ها نبود و ایشان دیپلماسی مقاومت را رونق دادند و امیرعبداللهیان همچون دستگاه سیاست خارجی جبهه مقاومت عمل می‌کرد. اوج همکاری ما با آقای امیرعبداللهیان در عملیات وعده صادق بود.

 آرمان ملی 
ساعت برگزاری مناظره آخر تغییر کرد
ستاد انتخابات صداوسیما در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در پاسخ به درخواست مردم شریف، هیأت‌های مذهبی و تشکل‌های مردمی برگزارکننده جشن بزرگ غدیر و به منظور بهره مندی مردم عزیزمان از مشاهده آخرین مناظره و شرکت در این جشن پرشکوه، ساعت برگزاری مناظره پنجم تغییر کرد. در این اطلاعیه آمده است: بر این اساس و به پیشنهاد ستاد انتخابات رسانه ملی و موافقت کمیسیون بررسی تبلیغات، مناظره پنجم بین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در روز سه شنبه ۵ تیر ، از ساعت ۱۲.۳۰ تا ۱۶ پخش خواهد شد.

 ابتکار 
انتظار دریافت «کوثر» برای انقلاب اسلامی داریم
علی باقری در مراسم بزرگداشت شهدای خدمت با عنوان «شهدای پرواز اردیبهشت» که در محل وزارت امور خارجه برگزار شد، گفت: حماسه در اول، دوم و سوم خرداد در تبریز تهران، بیرجند و مشهد رخ داد و یک ملت در بدرقه و تشییع شهدای خدمت با همه ابهتش در برابر همه جهانیان قدرت و اقتدار و صلابت نظام جمهوری اسلامی ایران را پشت سر رهبری معظم انقلاب به نمایش گذاشت و امروز که ما داغدار این مصیبت بزرگ هستیم اما همچنان با صلابت و افتخار میراث‌دار سرمایه‌ها و اندوخته‌های این عزیزان هستیم.باقری یادآور شد: ظریفی می‌گفت پیامبر اعظم ۲ فرزند داشت قاسم را در راه خدا داد و ابراهیم را. ما امروز قاسم و ابراهیم انقلاب اسلامی را تقدیم کردیم، اما همان طور که خداوند متعال در ازای صبر و تحمل پیامبر در برابر از دست دادن قاسم و ابراهیم به او کوثر عنایت کرد انتظار دریافت کوثر از ذات باری تعالی برای انقلاب اسلامی داریم و این قول را می‌دهیم که پاسبان و پاسدار و حافظ این کوثر باشیم.

 اطلاعات
ارتش یمن بزرگترین چالش دریایی آمریکا از جنگ جهانی دوم تاکنون است
سران و کارشناسان نیروی دریایی آمریکا در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفتند که عملیات تحت رهبری آمریکا علیه انصارالله که جنگ اسرائیل در غزه بر آن سایه افکنده، به شدیدترین مبارزه دریایی تبدیل شده که نیروی دریایی ایالات متحده از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون با آن مواجه بوده است. این نبرد، نیروی دریایی آمریکا را در مبارزه‌ای با گروهی (انصارالله یمن) قرار داده است که زرادخانه تسلیحاتی‌اش از سلاح‌های سبک و خودروهای وانت، به ذخایری تمام‌نشدنی از انواع پهپاد، موشک و سلاح‌های دیگر رسیده است. «برایان کلارک» از فرماندهان سابق زیردریایی نیروی دریایی آمریکا که در حال حاضر از کارشناسان اندیشکده «هادسون» است به آسوشیتدپرس گفت: این مبارزه در کلامی ساده و بی‌تردید، طولانی‌ترین مبارزه‌ای است که نیروی دریایی آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم شاهد آن بوده است. وی اضافه کرد: آمریکا در آستانه وضعیتی قرار دارد که ممکن است دیگر توان مقابله با حملات و تهدیدات انصارالله یمن را نداشته باشد. این فرمانده سابق آمریکایی تأکید کرد که انصارالله یمن هر روز قدرتمندتر، بامهارت‌تر و با تجربه‌تر می شود.

 شهروند 
پشیمانی ماموستا خضرنژاد از اظهاراتش در اغتشاشات
طی روز‌های گذشته رسانه‌های معاند با خبرسازی در حواشی پرونده فردی به نام خضرنژاد، سعی بر دست گرفتن فضای اطلاع‌رسانی در این زمینه دارند. خضرنژاد با اتهام افساد فی‌الارض به اعدام محکوم شده بود که اخیرا با تخفیف مجازات از اعدام رهایی یافته و به حبس محکوم شده است.
ماموستا خضرنژاد، یکی از سوژه‌های اصلی رسانه‌های ضدانقلاب به ویژه اینترنشنال و بی‌بی‌سی فارسی در ماه‌های اخیر بوده است. این رسانه‌ها با تکیه بر انتشار شایعات و طرح ادعا‌های خلاف واقع تمام تلاش خود را برای جهت‌دار کردن پرونده قضایی این فرد به کار بسته‌اند.جریان ضد انقلاب و رسانه‌هایشان تلاش داشتند علی‌رغم واقعیت، این پرونده را به مسائل قومیتی و مذهبی گره بزنند و یک پروژه اختلاف‌افکنانه جدید را کلید بزنند.ماموستا محمد خضرنژاد در یک ویدئو اعلام کرد که من سخنرانی‌های خودم را در دوران اغتشاشات موجه نمی‌دانم.خضرنژاد که به دلیل اقدامات مجرمانه به اتهام افساد فی‌الارض به اعدام محکوم شده بود با ابراز ندامت و پشیمانی و تعهد بر حسن رفتار، با درخواست عفو و تخفیف مجازات حکم، متعاقب پیگیری تعدادی از علمای اهل سنت، مشمول عفو شده و با تخفیف مجازات حکم به حبس تبدیل شده است.برخلاف فضاسازی ضدانقلاب، حکم اعدام این شخص با نگاه پدرانه و رافت اسلامی تخفیف داده شده و این امر به مناسبت عیدسعیدفطر مورد عنایت و موافقت مقام معظم رهبری(مدظله العالی) قرار گرفته بود.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

اسلام اجازه فریب مردم با وعده و تبلیغ دروغ را نمی‌دهد
حوزه/ آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار دکتر پزشکیان بیان داشتند: مردم ایران، مردمی با فرهنگ هستند؛ برکات خون شهداء و آثار آن در کشور وجود دارد و کشور نیز دارای سرمایه های عظیم خدادادی است، پس ما همه چیز داریم لذا باید همت ما هم بلند باشد. ایشان دربخش دیگری از سخنان خود ابراز داشتند: در دین اسلام آمده است که شما حق ندارید حتی یک حیوان را به دروغ و فریب و نیرنگ به سمت خود بکشانید، وقتی دین ما حتی اجازه فریب و دروغ به حیوان را نمی دهد به طریق اولی اجازه فریب مردم با وعده و تبلیغ دروغ را نمی دهد. ایشان با تأکید بر اینکه باید جلوی اختلاس و فساد گرفته شود، بیان داشتند: مردم جامعه اگر ببینند مشکلات در بخش های مختلف اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی حل شده و استقلال کشور محفوظ است، آنها نیز قانونمندانه رفتار می کنند و به قانون احترام می گذارند و لذا مسائلی مانند حجاب و این موارد با فشار حل نمی شود، بلکه باید همه سعی کنیم که نه بیراهه برویم و نه راه کسی را ببندیم.

رسالت حوزه تبیین شاخص‌ها و ملاک‌ها در انتخابات است
حوزه/ آیت‌الله اعرافی در نشست مشترک وبیناری نمایندگان ولی فقیه در استان ها، مسئولان بسیج طلاب و روحانیون و مدیران استانی حوزه‌های علمیه با موضوع انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، اظهار کرد: این انتخابات باید استمرار و ادامه دهنده عملیات عظیم و غرورآفرین طوفان الاقصی و تشییع ده‌ها میلیونی شهدای خدمت باشد و با حضور حداکثری است که خط بطلانی بر روی دسیسه دشمنان کشیده خواهد شد و عزت و عظمت ایران اسلامی را به ارمغان خواهد آورد. مدیر حوزه‌های علمیه افزود: وظیفه حوزه های علمیه آن است که با آگاهی بخشی و ترسیم شاخص های انتخاب اصلح، برای مشارکت حداکثری آحاد جامعه اعم از فرهنگیان، صنعتگران، دانشجویان و… تلاش کنند. راهبری این مسیر بر عهده حوزه و روحانیت است.وی ادامه داد: حوزه با عنوان رسمی هیچ گاه و در هیچ برهه ای از تاریخ خود به صورت مصداقی از کسی حمایت نکرده و تنها به رسالت تبیینی خود عمل می کند.

امانت ریاست جمهوری به اهل آن سپرده شود
مهر/ آیت الله فاضل لنکرانی در آئین بزرگداشت سالگرد ارتحال حجت الاسلام محمد ترابی دامغانی با اشاره به در پیش رو بودن چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بر حضور باشکوه مردم در پای صندوق‌های اخذ رأی تأکید کرد. وی اظهار داشت: هر فردی که از سوی ملت ایران انتخاب می‌شود تأثیر فراوانی در اداره و مدیریت جامعه دارد و این مسئولیت مهم و اساسی باید به اهل واقعی آن سپرده و واگذار شود. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: شخصیتی که برای ریاست جمهوری برگزیده و انتخاب می‌شود باید از احساس مسئولیت بالا در قبال رأی مردم برخوردار باشد. آیت الله فاضل لنکرانی با تأکید بر مراقبت کامل از انقلاب اسلامی ایران و دستاوردهای آن، بیان کرد: یکی از اهداف پلید دشمنان این است که ملت را از روحانیت جدا کنند و تلاش‌های فراوانی صورت گرفت که الحمدلله تاکنون موفق نبودند.

توصیه‌های ایران به گروه ۷
تسنیم/ سخنگوی وزارت خارجه ضمن رد ادعاهای مطرح شده در بیانیه گروه هفت علیه ایران، به این گروه توصیه کرد که با درس گرفتن از تجارب قبل، از سیاست‌های مخرب گذشته فاصله بگیرند. ناصر کنعانی ضمن تأکید بر ماهیت صرفا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، اشاره بیانیه گروه هفت به قطعنامه ضدایرانی اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تأییدی بر رویکرد سیاسی این قطعنامه و بانیان آن و سوءاستفاده برخی دولت‌ها از سازوکارهای بین‌المللی علیه کشورهای مستقل دانست. کنعانی در عین حال تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به تعامل سازنده و همکاری فنی خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب حقوق و تکالیف مصرح خود ادامه می‌دهد و طرح‌ها و پروژه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود را مطابق با معاهده عدم اشاعه و موافقتنامه جامع پادمان، فارغ از فشارها و فضاسازی‌های سیاسی به پیش می‌برد.

دستگیری دانشجویان معترض، این بار در استکهلم
ایسنا/ پلیس استکهلم ۳۰ دانشجو را که در تظاهرات صلح آمیز در طرفداری از فلسطین شرکت می‌کردند، بازداشت کرد.این دانشجویان مانند بسیاری از دانشجویان دیگر در سطح جهان به دلیل انسان‌ دوستی و دفاع از مردم بی‌گناه غزه دست به اعتراض و تظاهرات زدند. علیرغم هشدارها مبنی بر تخلیه منطقه، دانشجویان با اصرار بر حق خود برای تجمع مسالمت آمیز، با برخورد قاطع پلیس مواجه شدند.

تأکید بر اجرای سریع توافقات ایران و روسیه
تسنیم/ سرپرست ریاست جمهوری، در دیدار با رئیس کمیسیون بین‌المللی دومای دولتی روسیه، روابط تهران و مسکو را متکی بر منافع بلندمدت و پایدار دو کشور توصیف و بر ضرورت نهایی و اجرایی شدن هر چه سریع‌تر توافق جامع همکاری میان دو کشور، کریدور شمال–جنوب و راه‌اندازی خط ریلی رشت–آستارا تأکید کرد.وی با ضروری دانستن تکمیل هر چه سریع‌تر کریدور شمال–جنوب درباره راه اندازی راه‌آهن رشت–آستارا از آماده شدن بسترهای لازم برای اجرای این طرح خبر دادو افزود: با توجه به اهمیت این طرح بزرگ، جمهوری اسلامی ایران برای عملیاتی شدن توافقات انجام شده در این زمینه آمادگی کامل دارد.

افزایش ۴۸ درصدی حجم تجارت ایران و روسیه
تسنیم/ سرویس مطبوعاتی دولت روسیه پس از دیدار الکساندر نواک، معاون نخست وزیر این کشور و جواد اوجی، وزیر نفت ایران اعلام کرد که دو کشور در دوره سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ شاهد افزایش ۴۸ درصدی حجم معاملات تجاری دوجانبه بوده‌اند.در این گزارش آمده است که صادرات روسیه به ایران ۷۷۸ درصد و واردات این کشور از ایران ۱۳ درصد در این دوره افزایش یافته است.طی دیدار اوجی و نواک، طرفین در مورد تعاملات دوجانبه در تمامی مسیرهای کمیسیون بین دولتی از جمله همکاری در حوزه‌های اقتصادی، انرژی و حمل و نقل و گردشگری گفتگو کردند.

تمایل بحرین برای احیای روابط با ایران
ایسنا/ «عباس الجمری» تحلیلگر بحرینی در یادداشتی با اشاره به پیشینه روابط بحرین با آمریکا و رژیم صهیونیستی و ماهیت تنش‌های سابق میان منامه و تهران، به واکاوی چرایی تمایل بحرین برای ازسرگیری روابط با ایران پرداخت. نویسنده و تحلیلگر بحرینی در یادداشتی نوشت: درخواست «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین از «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه برای میانجیگری در احیای روابط با جمهوری اسلامی ایران، در جریان سفرش در بیست‌ودوم ماه مه که مهم توصیف شد، بسیاری از تحلیلگران را بر آن داشت تا تحول استراتژیک در رویکرد بحرین را مورد توجه قرار دهند. زیرا این امر درست در زمانی رخ می‌دهد که رشته‌های کشمکش‌های بین‌المللی، به‌ویژه در ۲ منطقه بسیار حساس در عرصه بین‌المللی یعنی خاورمیانه، در جبهه غزه و اروپا به دلیل جنگ اوکراین در هم تنیده شده است.

ارتش یمن دو کشتی را که عازم اسرائیل بود غرق کرد
باشگاه خبرنگاران/ سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن با اعلام خبر حمله به دو کشتی که عازم فلسطین اشغالی بودند، گفت: این هدیه ما به مجاهدان فلسطینی به مناسبت عید سعید قربان است.سریع افزود: در عملیات نخست، کشتی Verbena در خلیج عدن پس از آن که هدف چند فروند موشک ارتش یمن قرار گرفت، در خلیج عدن غرق شد.وی افزود: کشتی TUTOR نیز که با پهپاد و چندین موشک بالستیک هدف قرار گرفت در ساعات آینده در معرض خطر غرق قرار دارد. سرتیپ سریع گفت: نیرو‌های مسلح یمن بار دیگر به همه شرکت‌ها درخصوص پیامد داد و ستد با دشمن اسرائیلی و نیز سفر کشتی‌های آنها به بنادر فلسطین اشغالی هشدار می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *