خبر روز ۱۴۰۳/۰۳/۲۶

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
نباید معطل چند کشور دنیا شویم
سعید جلیلی با حضور در میزگرد سیاسی و بیان این‌که باور دارم شکوفایی در عرصه اقتصادی لازمه تعامل سازنده با جهان است، اظهار کرد: لازمه این امر، آن است که معطل چند کشور دنیا نشویم. فردای انتخابات ریاست جمهوری شروع عملیات در برنامه است. وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان این‌که یکی ازفرصت‌های ما این است که ۱۵کشورهمسایه داریم، ادامه داد: امروز همه اذعان دارند موقعیت ایران پس از طوفان‌الاقصی ارتقاء پیدا کرده است. ما یک جهان فرصت داریم و در منطقه خود، فرصت بیشتری داریم.
معتقدم کار را باید به افراد کاردان سپرد
حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی در برنامه صف اول با اشاره به سوابق خود در دستگاه‌های اجرایی کشور اظهار کرد: دیوانسالاری ما معیوب است و بوروکراسی بسیار ناقصی داریم. جزو اولویت‌های ما ساماندهی به امر بوروکراسی کشور است. یکی از اولین کارهای من باید ساماندهی به نظام دیوانی کشور باشد. یکی از ضعف‌های جدی در عدم توفیق دولت‌ها، ضعف نظام دیوانی و بوروکراسی است. دولت ما بزرگ و لَخت شده است. پورمحمدی با بیان این‌که بنای من همیشه این بوده که با آدم‌های ضعیف کار نکنم، درباره به‌کارگیری افراد در دولت خود توضیح داد: از لذت کار با آدم‌های قوی، هیچ‌وقت خودم را محروم نکردم. معتقدم کار را باید به کاردان و افراد توانمند سپرد. خودم کارشناسم و به کارشناسان بها می‌دهم. با بهترین‌ها باید کار کرد و کشور به این نگاه نیاز دارد.
بهترین قضات برای فضای مجازی، مردم هستند
سید‌امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در برنامه میزگرد تخصصی فرهنگی درباره حضور با انصرافش از نامزدی چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت:من بدسابقه درانصراف هستم ویک بار کاندیدابودم وسابقه من روشن است. گاهی وظیفه در ماندن و گاهی دررفتن است.من نیامدم که بروم وقصد کنارکشیدن ندارم اما آماده هرگونه فداکاری برای ملت و جامعه هستم.وی درپاسخ به سوالی درباره اعمال محدودیت بر فضای مجازی،توضیح داد: بهترین قضات برای حفظ سلامت فضای مجازی مردم هستند، باید ترکیبی از مردم و آگاهان کشورنمایندگان دولت درکنترل فضای مجازی شوند،البته باید آزادی هم به خانواده‌ها داد.
کشور نیازمند تحول بزرگ است
علیرضا زاکانی در برنامه «با مردم»، درباره اولویت‌های دولتش توضیح داد: فرهنگ برای بنده اولویت قطعی است اما اقتصاد امروز فوریت دارد. باید مشکلات کشور را حل کرد. این دو با یکدیگر هم‌سنخ است. رشد دانش در کنار حل مشکلات اقتصادی باید تحقق یابد. توجه به ابعاد موجود در جامعه و کشور ازاهمیت زیادی برخوردار است. یکی از تجربیات ما این است که برای شکستن دیوان‌سالاری کشور با رجوع به قانون اساسی می‌توانیم حکومت ملی و استانی تشکیل داده و دولت ملی و پارلمان ملی تشکیل دهیم. وی با بیان این‌که کشور نیازمند تحول بزرگ است، ادامه داد: مشکلات متعددی هست اما می‌شود آنها را پشت‌سر گذاشت. این‌ سخنان بنده بلندپروازی نیست. وقتی صحبت از برقی‌سازی می‌کردم عده‌ای می‌گفتند امکان ندارد یا وقتی صحبت از یوزانس می‌کردیم برخی از دوستان مسئول به‌صراحت به بنده گفتند اصلا نمی‌توانید این منابع را جذب کنید اما بنده این کار را کردم.
من مدیر پروژه‌ای نیستم، مدیر پروسه‌ای هستم
محمدباقر قالیباف در برنامه میزگرد فرهنگی شبکه دو سیما، با بیان این‌که من مدیر پروژه‌ای نیستم و مدیر پروسه‌ای هستم، گفت: یکی‌ از اشتباهات ما این است که وقتی هر سازه و زیرساختی ساختیم؛ بعد پیوست فرهنگی درست کنیم که این غلط‌ترین کار است که تبدیل به کار الصاقی می‌شود. مدیریت مهم‌ترین موضوع در آموزش و پرورش است. مدیریت و علم یعنی استفاده از نخبگان، استادان و اهالی فن مهم است. وی درباره حوزه فضای مجازی هم به کارشناس این برنامه پاسخ داد: ما حتما باید حضور قدرتمندانه و مؤثر و حکمرانی در فضای مجازی داشته باشیم وگرنه ‌ولنگاری رخ می‌دهد. هیچ کجای دنیا را نمی‌توان پیدا کرد که اجازه داده شود حکمرانی در فضای مجازی نباشد.

 همشهری
مراسم برائت از مشرکین امسال باید در همه‌ جای جهان تسری یابد
رهبر معظم انقلاب در پیام به حجاج بیت‌الله الحرام گفتند: برائت امسال باید فراتر از موسم و میقات حج در کشورها و شهرهای مسلمان‌نشین در همه‌ جای جهان ادامه یابد و فراتر از حج‌گزاران، به آحاد مردم تسری یابد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این پیام تأکید کردند: اجتماع عظیم و مناسک پیچیده‌ حج، هرگاه با چشم تدبر دیده شود، برای مسلمان، قوت قلب و سرچشمه‌ اطمینان است و برای دشمن و بدخواه، هراس‌انگیز و پرهیبت. ایشان در بخش دیگری از پیام خود، حجاج را به تمرین معارف و حقایق پرفروغ حج توصیه کردند و افزودند: شما برادر و خواهر حج‌گزار، اکنون در عرصه‌ تمرین این حقایق و معارف پرفروغ قرار دارید. اندیشه و عمل خود را به آن نزدیک و نزدیک‌تر کنید‌ و هویت بازیافته و آمیخته با این مفاهیم متعالی را به خانه برگردانید. این همان سوغات ارزشمند و حقیقی سفر حج شما‌ست. متن کامل این پیام، امروز (شنبه) از سوی نماینده ولی‌فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در مراسم برائت از مشرکان در صحرای عرفات قرائت و منتشر می‌شود.

 کیهان
در انتخابات اولویت اول حضور گسترده مردم است
خطیب موقت جمعه تهران تأکید کرد: در انتخابات اولویت اول حضور گسترده مردم است. این حضور گسترده مردم به تعبیر قرآن گام دشمن‌ستیز است. هر گامی که در این مسیر برداشته می‌شود عمل صالح است. چون دشمنان اسلام و دشمنان دین را به خشم می‌آورد. امری جامع است امری که حضور همگان لازم است. آیت‌الله خاتمی با اشاره به ایام تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری گفت: از همه کاندیداها برای ایجاد شور انتخاباتی تشکر می‌کنم؛ درخواست ما از کاندیداها طبق فرمایش مقام معظم رهبری این است که از توانمندی و ظرفیت خودشان سخن گفته و نخواهند با تخریب دیگران بر سبد رأی خود اضافه کنند.
باقری: ایران به صهیونیست‌ها اجازه اخلال در امنیت منطقه را نخواهد داد
سرپرست وزارت امور خارجه ایران در دیدار با فواد حسین وزیر خارجه عراق گفت: ایران در عملیات وعده صادق ثابت کرد از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود برای ثبات، صلح و امنیت منطقه استفاده خواهد کرد و اجازه نخواهد داد حتی صهیونیست‌های متجاوز ذره‌ای در ثبات و امنیت منطقه خلل وارد کنند.باقری کنی تأکید کرد: همه کشورهای منطقه در تعامل و همبستگی برای ساختن منطقه‌ای امن و با ثبات در کنار هم هستند و این صهیونیست‌ها هستند که نشان دادند اصلی‌ترین عامل تنش و بی‌ثباتی در منطقه هستند. این همبستگی بین کشورهای منطقه باید بیش از گذشته تحکیم شود. وی گفت: آمریکایی‌ها نمی‌توانند از یک طرف به صهیونیست‌ها پیشرفته‌ترین سلاح‌ها را بدهند و از یک طرف دیگر با چهره‌ای صلح‌دوستانه بخواهند ابتکار سیاسی را در دست خود بگیرند. سرپرست وزارت امور خارجه افزود: ایران مثل عراق بر این نکته تأکید دارد که باید هر چه زودتر نسل‌کشی و جنایت جنگی صهیونیست‌ها در غزه پایان یابد و کمک‌رسانی به مردم غزه بدون قید و شرط ساری و جاری شود و در این مسیر همبستگی و همکاری کشورهای منطقه و مسلمان می‌تواند کمک‌کننده باشد.

 ایران
پاسخ هسته‌ای به قطعنامه ضد ایرانی
جدیدترین گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که خبرگزاری رویترز مطابق روال به بخش‌های مهمی از آن دست یافته است، از نصب دو آبشار سانتریفیوژ غنی‌سازی اورانیوم در نیروگاه فردو خبر داده است. در گزارش محرمانه آژانس که روز پنجشنبه به کشورهای عضو ارسال شده آمده است که ایران در تاریخ ۹ و ۱۰ ژوئن، از قصد خود مبنی بر نصب هشت آبشار سانتریفیوژ IR-6 در طی سه الی چهار هفته آتی در نیروگاه غنی‌سازی سوخت فردو خبر داده است. در همین راستا آژانس نصب دو آبشار سانتریفیوژ IR-6 در نیروگاه غنی‌سازی سوخت فردو را تأیید کرده و تصریح کرده که نصب چهار آبشار سانتریفیوژ IR-6 دیگر نیز در جریان است. این خبر که هنوز مقام‌های ایرانی به آن واکنش نشان نداده‌اند، چند روز پس از آن منتشر شده است که شورای حکام آژانس ۱۶ خردادماه به قطعنامه پیشنهادی بریتانیا، فرانسه و آلمان درباره پرونده هسته‌ای ایران رأی مثبت داد؛ اقدامی که مقام‌های ایرانی اعلام کردند به آن واکنش نشان خواهند داد. این در حالی بود که ایران پیشتر در اردیبهشت ماه میزبان «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بود که حضور او به تفاهمات تازه‌ای برای احیای بیانیه مشترک ۱۴۰۱ انجامید. با وجود این و اعلام آمادگی ایران در پی واقعه شهادت رئیس جمهور و وزیر امور خارجه جهت اجرای مفاد این تفاهم، قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام صادر شد تا بار دیگر روند همکاری ایران و آژانس را از خود متأثر سازد. تلاش برای تصویب قطعنامه از سوی کشورهای غربی عضو آژانس در حالی بود که این کشورها شهادت رئیس‌جمهور فقید کشور را فرصت مناسبی برای فضاسازی دوباره و تصویب قطعنامه ضد ایرانی دیدند. انتشار خبر نصب دو آبشار سانتریفیوژ غنی‌سازی اورانیوم در نیروگاه فردو در چنین فضایی معنادار می‌شود. انتظار می‌رفت چنانکه ایران در ادوار گذشته ثابت کرده است، هیچ یک از اقدامات ضد ایرانی کشورهای غربی آژانس را بی‌پاسخ نگذارد.

 جمهوری اسلامی
تحریم‌های بیشتری را علیه تهران وضع خواهیم کرد
سران کشورهای گروه هفت،ایران را به پیشبرد برنامه هسته‌ای نظامی و همچنین تلاش برای ارسال موشک بالستیک به روسیه متهم کرده و در بیانیه‌ای، هشدار دادند که تحریم‌های بیشتری را علیه تهران وضع خواهند کرد. رهبران گروه هفت بدون اشاره به بی‌تعهدی خود درقبال توافق هسته‌ای، از ایران خواستند فعالیت‌های غنی‌سازی هسته‌ای خود را متوقف کند و هشدار دادند که تحریم‌های تازه‌ای را علیه تهران وضع خواهند کرد.سران کشورهای گروه هفت با طرح این ادعا که اقدامات هسته‌ای کنونی ایران توجیه غیرنظامی ندارد، هشدار دادند در صورت ادامه‌ یافتن برنامه هسته‌ای ایران یا انتقال موشک‌های بالستیک به روسیه، اقدامات جدیدی علیه تهران اتخاذ خواهند کرد. براساس پیش‌نویس یک سند که به رویت خبرگزاری رویترز رسیده، سران کشورهای گروه هفت در بیانیه خود از تهران خواسته‌اند از آن چه تشدید تنش‌ها در حوزه هسته‌ای خوانده‌اند، دست برداشته و غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند، اقدامی که به ادعای آن‌ها هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد. کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و آمریکا کشورهای گروه هفت موسوم به “G7” هستند.

 وطن امروز 
نتانیاهو با انگیزه‌های سیاسی مانع توافق تبادل اسرا می‌شود
«بنی‌گانتس» عضو مستعفی کابینه جنگ رژیم صهیونیستی گفت: نتانیاهو با انگیزه‌های سیاسی از انجام هرگونه توافق تبادل اسرا جلوگیری می‌کند. گانتس افزود: اگر بتوانیم با فشار سیاسی از جنگ با لبنان جلوگیری کنیم، این کار را خواهیم کرد و اگر موفق نشدیم، جلو خواهیم رفت و ادامه خواهیم داد. وی درباره افزایش درگیری‌ها در شمال فلسطین اشغالی گفت: بهترین راه‌، حل و فصل سیاسی است و می‌دانم جنگ گزینه سختی است اما به احتمال قوی ضروری خواهد بود. از سویی رادیو – تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد کابینه جنگ امشب (دیشب) با تشکیلاتی جدید برای بحث درباره تشدید حملات در شمال فلسطین اشغالی تشکیل جلسه می‌دهد.
رصد زنده عملیات توسط ایران
پس از انتشار اخبار حمله پلیس فرانسه به ساختمان منافقین، کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه‌قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی نوشت: «از حمله پلیس فرانسه به مقر اصلی گروهک تروریستی منافقین، بازرسی کامل مقر، بازداشت ۳ نفر از اعضای گروهک و پلمب این مقر، استقبال می‌کنیم؛ این عملیات به ‌طور زنده توسط ایران رصد می‌شد؛ هیچ مکان امنی برای تروریست‌ها باقی نخواهیم گذاشت».

 جوان 
جزئیات جدید ازحمله پلیس فرانسه به مقرمنافقین
به گفته یک منبع آگاه ساختمانی که روز چهارشنبه مورد حمله پلیس فرانسه قرار گرفته، شامل مقر سری ستاد اطلاعات منافقین، بخش جاسوسی تلفنی و یکی از استودیوهای تلویزیون این گروهک بوده است. در این حمله و بازرسی کامل پلیس از مقر مذکور، تجهیزات فنی همچون دستگاه های ترمینیشن و مستندات آرشیوی مهمی کشف و ضبط شده و این مستندات آرشیوی کشف شده مربوط به جاسوسی منافقین از ایران است. این منبع آگاه ادامه داد: همچنین بر اساس اطلاعات موجود، پلیس فرانسه تمامی مدارک، مستندات و سیستم‌های موجود در این مقر را ضبط و خارج کرده است. در این حمله سه نفر از اعضای این گروهک و تعدادی سلاح نیز کشف شده است.

 خراسان
گسترش برنامه هسته‌ای تهران هیچ هدف صلح‌آمیز معتبری ندارد
متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده روز پنج شنبه گفت: «گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وضوح نشان می‌دهد که تهران قصد دارد برنامه هسته‌ای خود را به نحوی گسترش دهد که هیچ هدف صلح‌آمیز معتبری ندارد. این اقدامات برنامه‌ریزی شده، ادعاهای ایران را بیشتر زیر سوال می‌برد. اگر ایران این برنامه‌ها را اجرا کند، ما به طور مقتضی پاسخ خواهیم داد.» او همچنین تأکید کرد:«ایران باید بدون تأخیر بیشتر، با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری و تعهدات قانونی خود را به طور کامل اجرا کند. تا زمانی که ایران این کار را انجام ندهد، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تهران را پاسخگو خواهد دانست.» سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده تصریح کرد: «ما در هماهنگی نزدیک با شرکا و متحدان خود هستیم و آماده‌ایم در صورت ادامه همکاری نکردن جمهوری اسلامی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، فشارها بر ایران را افزایش دهیم.»

 مردم سالاری
بازدید امیر سرلشکر موسوی از منطقه پدافند هوایی غرب
امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور در منطقه پدافند هوایی غرب از بخش‌های مختلف این یگان پدافندی بازدید و آمادگی دفاعی و توان رزم منطقه غرب ارتش را مورد ارزیابی قرار داد.امیرسرلشکر موسوی در حاشیه این بازدید، در جمع کارکنان منطقه پدافند هوایی غرب با بیان اینکه علاوه بر شرکت فردی در عرصه انتخابات، باید دیگران را نیز به حضور در انتخابات ترغیب کنیم، گفت: انتخابات یک حضور در صحنه بسیار مهم است، دشمن را از دشمنی مأیوس و دلسرد و همه ملت را به حضور دلگرم و امیدوار کرده، همچنین به همان نسبت، مسئولان را برای خدمت به مردم جدی‌تر می‌سازد.وی با تأکید بر اینکه حضور پرشور در انتخابات موجب افزایش اقتدار و ارتقای قدرت بازدارندگی می‌شود، اظهار داشت: اولین مولفه تأثیرگذار در ارتقای قدرت بازدارندگی، حمایت مردم عزیز کشورمان از انقلاب و نظام اسلامی و حضور آنان در صحنه است؛ اگر انسجام، وحدت و همدلی در بین مردم و نیروهای مسلح نبود، امروز صحبت و خبری از ایران مقتدر وجود نداشت.فرمانده کل ارتش در پایان ضمن قدردانی از اقدامات تأثیرگذار و بی‌شائبه فرماندهان و کارکنان منطقه پدافند هوایی غرب در راستای تأمین امنیت کشور خاطرنشان کرد: قطعاً پژوهش محوری، طراحی و توسعه تسلیحات کارآمد و نیز بهره‌وری تجهیزات پدافندی متناسب با تهدیدات روز، باید در اولویت باشد.

 قدس 
گفت وگوی تلفنی مخبر و پوتین؛ تأکید بر ادامه توافقات بلندمدت
محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری روز پنجشنبه در گفت وگوی تلفنی با والدیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روابط تهران و مسکو را راهبردی ومتکی بر اصول تغییرناپذیر عنوان کرد و افزود: اجرای کامل همه توافقات صـورت گرفته از جمله در بخش تجارت، ترانزیت و انرژی دستور کار اصلی روابط دوجانبه را شکل میدهد و جمهوری اسلامی ایران مصمم به اجرای آن است. مخبر در ادامه ضمن مرور همکاری‌های دو و چندجانبه ایران و روسیه به ویژه در بخش کریدور ترانزیتی شمال- جنوب، مجموعه بریکس و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، بر اهمیت تحکیم مبانی حقوقی همکاری‌های فیمابین تأ کید کرد. والدیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز اجرای کامل همه توافقات صورت گرفته را دستور کار اصلی روابط دوجانبه برشمرد و در ادامه با اشاره به تصویب و امضای قانون تجارت آزاد میان اتحادیه اوراسیا و جمهوری اسلامی ایران، این امر را زمینه ای مناسب برای توسعه، تقویت و پویایی هر چه بیشتر روابط تجاری دو کشور دانست و بر ضرورت اهتمام طرفین برای پیگیری و اجرای توافقات صورت گرفته فیمابین به ویژه در بخش حمل و نقل و انرژی تأکید کرد.

 اعتماد
خاتمی به پزشکیان رأی می‌دهد
رسانه‌ها در روز پنجشنبه خبر دادند که«سیدمحمد خاتمی، اسحاق جهانگیری و مسعود پزشکیان در مراسم ختم دکتر میلی منفرد که در مسجد نور برگزار شد، در کنار هم دیده شدند.»در این دیدار، رییس دولت اصلاحات اظهار امیدواری کرد تا جامعه خواستار تحول و اصلاح رویکردها و رویه‌های حاکم؛ برنامه‌ها، اولویت‌ها و گروه همکاران ایشان را در جهت خواسته‌های خود ببیند و اعتماد جامعه به دولت و انتخابات برگردد. سیدمحمد خاتمی گفت: «همان‌گونه که پیش از تأیید صلاحیت نامزدها گفته‌ام، خود را متعهد به حمایت از نامزدهای جبهه اصلاحات می‌دانم. حال با ابراز تأسف از ردّ ناموجه بسیاری از نامزدهای شایسته، اعلام می‌کنم که به عنوان یک شهروند طالب خیر و صلاح ملت و اصلاح امور، به آقای پزشکیان رأی خواهم داد.»

 ابتکار
چرا همه را از دین زده می‌کنیم؟
مسعود پزشکیان نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما ۴۰ سال است با مداخله می‌خواهیم حجاب را نهادینه کنیم. آقایانی که به دنبال طرح نور هستند بگویند این موضوع ما را به نور می‌کشاند یا انتهای آن سیاه است؟ کجای دین و اسلام گفته که باید چنین کاری انجام شود. آن‌هایی که باید کتک بخورند، ما هستیم. ما مقصر هستیم. تقصیر ما است. همه چیز دست ما است و داریم همه را از دین زده می‌کنیم. این برخوردها و زدن‌ها کرامت انسانی را به خطر انداخته است. مسعود پزشکیان نامزد انتخابات ریاست جمهوری در همایش زنان حامی وی گفت پیش از انقلاب برخی می‌گفتند که اگر رادیو و تلویزیون روزی ۱۰ دقیقه به دست ما باشد، همه مردم مذهبی می‌شوند اما امروز همه چیز دست ماست اما اندک اندک در حال دور کردن مردم هستیم. من گردنم را گرو خواهم گذاشت اگر کاری که گفتم را انجام ندهم. من مدافع زنان خواهم بود. من پایبند تعهداتی بودم که دادم و از آن عدول نکردم. اگر زنان و دختران ایرانی و کسانی که با صندوق‌های رأی قهر کردند پای صندوق‌های رأی بیابند، حداقل می‌توانیم جلوی تمامیت خواهی و نگاه بسته طرف مقابل را بگیریم.

 اطلاعات
اوکراین و آمریکا توافق امنیتی ۱۰ ساله امضا کردند
جو بایدن و ولودیمیر زلنسکی روسای‌جمهوری آمریکا و اوکراین در حاشیه نشست رهبران «گروه ۷» در ایتالیا، توافقنامه امنیتی دوجانبه امضا کردند. براساس اعلام کاخ سفید، این توافق امنیتی ۱۰ ساله با هدف ارسال سیگنال به روسیه مبنی بر عزم آمریکا در حمایت از کی‌یف صورت گرفته است. این سند، واشنگتن را موظف می‌کند که از نیروهای مسلح اوکراین به‌صورت بلندمدت از جمله انتقال فناوری‌های پیشرفته حمایت کند، اما شامل تعهد برای اعزام نیروهای آمریکایی به اوکراین نخواهد بود. همزمان کشورهای حامی اوکراین بر سر اعطای وام ۵۰ میلیارد دلاری به کی‌یف از محل سود ناشی از دارایی‌های توقیف‌شده روسیه در اروپا و آمریکا موافقت کردند. سران «گروه ۷» این خبر را اعلام کرده‌اند. بایدن در یک کنفرانس خبری در کنار زلنسکی، این اقدام را پیامی به روسیه مبنی بر اینکه «ما پا پس نمی‌کشیم» توصیف کرد. زلنسکی هم خطاب به بایدن گفت: دارایی‌های مسدودشده روسیه باید برای دفاع از جان اوکراینی‌ها در برابر تروریسم روسیه و مطالبه خسارت‌های واردشده توسط این کشور متجاوز به اوکراین مورد استفاده قرار گیرد و این اقدامی کاملاْ منصفانه و تماماً صحیح است.

 شهروند 
کشف شبکه جاسوسی متعلق به موساد در ترکیه
رسانه‌های ترکیه اعلام کردند که سازمان اطلاعات این کشور طی روزهای گذشته یک شبکه جاسوسی متعلق به موساد را کشف و متلاشی کرده است. این شبکه ۹ نفره که ۸ نفرشان در استانبول بودند، در ماه آوریل متلاشی شده است. رهبر این شبکه به نام «احمد ارسین توملوجالی» تحت عنوان شرکت بیمه اقدام به جاسوسی نظامی و سیاسی در ترکیه می کرد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

آحاد ملت ایران باید به پای صندوق های رای بیایند
سایت دفتر آیت الله العظمی نوری همدانی/ آیت الله العظمی نوری همدانی در دیدار دکتر جلیلی، با اشاره به سبقه انقلابی دکتر جلیلی و خدماتشان، گفتند: فداکاری و خدمت برای اسلام و ایران در سابقه شما موجود است. این مرجع عالیقدر افزودند: به مردم توجه کنید، مردم خیلی مهم هستند. در جنگ تحمیلی همین مردم جان و مال و فرزندان برومند خود را در راه دفاع از اسلام و ایران فدا نمودند. باید توجه کرد که همه فعالیت ها برای رفاه مردم‌ باشد. معظم له با اشاره به اهمیت انتخابات پیش رو از آحاد ملت شریف ایران خواستند که به پای صندوق های رای بیایند و با انتخاب کاندیدای اصلح، زمینه ساز ایرانی قوی باشند.ایشان همچنین با اشاره به جنایات آمریکا در حق ملت ایران و جنایات اسرائیل در غزه، استکبار ستیزی و شناخت دشمن خصوصاً صهیونیست و آمریکا را بسیار لازم دانستند و گفتند همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند اینان ظاهرشان در جمع خودشان اتوکشیده‌اند ولی در حق ملت‌ها طبیعت کلب را دارند.

یوان چین جایگزین دلار در روسیه شد
تسنیم/ بانک مرکزی روسیه (CBR) در بیانیه‌ای اعلام کرد که یوان چین به ارز خارجی اصلی این کشور تبدیل و جایگزین یورو و دلار شده است.به گفته این بانک، نرخ مبادله یوان-روبل اکنون مسیر سایر جفت ارزها را در بورس مسکو (MOEX) از جمله یورو و دلار تعیین می‌کند. این بیانیه در حالی منتشر می‌شود که آخرین دور تحریم‌های ایالات متحده باعث شد تا بورس مسکو در روز چهارشنبه معاملات دلار و یورو را متوقف کند. بریتانیا روز پنجشنبه از آمریکا پیروی کرد و محدودیت‌هایی را علیه سیستم مالی روسیه اعمال کرد.

پوتین شروط روسیه برای آتش‌بس را اعلام کرد
باشگاه خبرنگاران/ رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه شروط کشورش برای برقراری آتش‌بس در جنگ اوکراین را به صورت علنی اعلام کرد.پوتین گفت که چنانچه اوکراین از خواسته خود برای عضویت در ناتو دست برداشته و نیروهایش را از مناطقی که به تصاحب روسیه در آمده خارج کند جنگ به پایان خواهد رسید. پوتین افزود: «این شروط بسیار ساده هستند. خروج کامل نیروهای اوکراین از کل مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و ژاپروژیا.»وی اضافه کرد: «به محض اینکه آنها در کی‌یف اعلام کنند که برای چنین تصمیمی آماده‌اند و خروج واقعی نیروهای خود از این مناطق را آغاز کنند و علاوه بر آن به صورت رسمی انصراف از برنامه‌هایشان برای پیوستن به ناتو را اعلام کنند در همان لحظه فرمانی برای آتش‌بس و آغاز مذاکرات از سمت ما صادر خواهد شد.»

شکست اتحادیه اروپا برای تحریم جدید گاز روسیه
ایرنا/ اتحادیه اروپا به‌ دنبال دخالت مقامات آلمانی، در دستیابی به توافقی بر سر تصویب بسته تحریم‌های جدید علیه روسیه که صنعت گاز این کشور را هدف قرار می‌دهد، شکست خورد. تارنمای کی‌یف ایندیپندنت نوشت: تصویب تحریم های جدید می توانست کشورهای عضو اتحادیه اروپا را از صادرات مجدد گاز طبیعی مایع (ال ان جی) روسیه از بنادر اتحادیه اروپا و تامین مالی پایانه های طراحی شده برای انتقال گاز طبیعی مایع در مناطق بالتیک و آرکتیک (قطب شمال) منع کند. محدودیت های تحمیل شده علیه روسیه، تا پیش از این فقط در رابطه با سلاح گرم، تجهیزات نظامی و کالاهای دارای کاربرد دوگانه نظامی و غیرنظامی اعمال می شد. برلین که دخالت این کشور در لحظه آخر، مانع توافق جدید برای تحریم روسیه شد، نگران آن است که گسترش تحریم ها به تولیداتی که استفاده دوگانه ندارند مانند مواد شیمیایی و تجهیزات فلزکاری، به کسب و کارهای کوچک در آلمان آسیب وارد کند.

ائتلاف دریایی تحت رهبری واشنگتن در مقابله با یمن شکست خورده است
باشگاه خبرنگاران/ آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در گزارشی جدید اعتراف کرده ائتلاف دریایی تحت رهبری واشنگتن موسوم به «عملیات نگهبان رفاه» که برای پاسخ به حملات انصارالله به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ راه‌اندازی شده به اهداف خود دست نیافته است. این سازمان از انصارالله به عنوان «تهدید رو به رشد» یاد و خاطرنشان کرده حملات این گروه در دریای سرخ ۳۰ شرکت بزرگ انرژی و کشتی‌رانی را وادار به تغییر مسیر خود در دریا کرده است.

حزب الله با قدرت در حال پاسخ به تحریکات ارتش اسرائیل است
مهر/ رادیو ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد آتش در جبهه شمالی سرزمین‌های اشغالی خاموش نشده و حزب الله لبنان همچنان با قدرت در حال پاسخ به تحریکات ارتش اسرائیل است. در این گزارش آمده است: حزب الله لبنان تنها طی امروز بیش از ۶۰ راکت را به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کرده است. حزب الله به شدت در حال تقویت حملات خود است.رادیو ارتش رژیم صهیونیستی تاکید دارد: با این حال، رکورد شلیک راکت‌ها طی یک روز مربوط به پنج شنبه است که حزب الله اقدام به شلیک ۱۵۰ راکت به سمت سرزمین‌های اشغالی نمود. این حمله، سهمگین‌ترین حمله حزب الله از زمان آغاز تبادل آتش میان دو طرف از اکتبر ۲۰۲۳ است. مقامات حزب الله لبنان بارها اعلام کرده‌اند بازدارندگی خود در برابر دشمن صهیونیست را حفظ کرده و در صورتی که تل آویو بخواهد از خطوط قرمز این جنبش که شامل منافع ملی لبنان می‌شود عبور کند، حزب الله در پاسخ به دشمن صهیونیست تردیدی به خود راه نخواهد داد.

اخطار جنبش نجباء به سفیر آمریکا
تسنیم/ در پی تهدیدات «تریسی جاکوبسون» سفیر جدید آمریکا در عراق، مبنی بر هدف قرار دادن مقاومت، علی الاسدی رئیس شورای سیاسی جنبش نجباء عراق تاکید کرد: آمریکا یک کشور اشغالگر بوده و فقط زبان زور را می‌فهمد.این مقام جنبش نجباء عراق با انتشار توییتی خطاب به سفیر آمریکا گفت: حواست را جمع کن و بدان که در روزهای آینده سیلی‌های بعدی ما بر صورتتان خواهد نشست و خواهید دید که حرف آخر را چه کسی می‌زند.علی الاسدی در ادامه سیاستمداران عراقی را هم مورد خطاب قرار داده و اعلام کرد که آنها از حفاظت از حاکمیت و استقلال عراق غافل شده‌اند.

اتباع غیرمجاز باید به کشورشان بازگردانده شوند
باشگاه خبرنگاران/ وزیر کشور گفت: نمی‌توانیم اتباع غیرمجاز را بپذیریم و اصولاً سقف پذیرش اتباع عدد مشخص و براساس نیاز بازار کار و اطلس مشاغل تهیه شده است. وحیدی گفت: اهمیت پرداختن به آسیب‌های اجتماعی و کنترل و مهار آن بسیار مهم و از سیاست‌های جدی دولت و شهید جمهور و مطالبات اصلی رهبر معظم انقلاب اسلامی است. وزیر کشور کنترل آسیب‌های اجتماعی را نیازمند مشارکت مردم دانست و گفت: بخش قابل توجهی از آسیب‌های اجتماعی حاصل فرهنگ منحط غربی است که جامعه را آزار می‌دهد و حل آن به تنهایی از عهده دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی بر نمی‌آید و باید مردم و حلقه‌های میانی برای مهار این معضلات وارد میدان شود.وزیر کشور در خاتمه تاکید کرد: تمام اتباع غیرمجاز باید به کشورشان بازگردانده شوند.

هیچ تمایلی برای گسترش ناتو وجود ندارد
فارس/ لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا پس از نشستی با وزرای دفاع کشور‌های عضو ائتلاف نظامی ناتو در بروکسل، در خصوص احتمال گسترش ناتو و پیوستن اعضای جدید به آن گفت: «در خصوص گسترش ناتو، فکر می‌کنم این تصمیمی است که ۳۲ عضو آن باید در مقطعی از زمان اتخاذ کنند. اما در حال حاضر هیچ تمایل یا نشانه‌ای نمی‌بینم که در آینده نزدیک به دنبال گسترش آن باشیم». این درحالی است که رئیس جمهور آمریکا و رئیس جمهور اوکراین یک توافق امنیتی ۱۰ ساله را امضا کردند که گفته می‌شود هدف آن تقویت دفاع از اوکراین در برابر روسیه و نزدیک‌تر کردن عضویت اوکراین در ناتو است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *