خبر روز ۱۴۰۳/۰۳/۲۴

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
مبارزه با فساد را از انقلابی‌نماها شروع کردم
علیرضا زاکانی مبارزه با فساد را از جمله مهم‌ترین اقدامات خود عنوان کرد و گفت: برای برخورد با فساد باید از قوی‌ترین آدم‌ها که برای خود حریمی تعریف کرده‌اند، شروع کنیم. من در مسیر مبارزه با فساد شاید ده‌ها بار برای حق مردم دادسرا رفتم و بیش از هفت، هشت بار دادگاه رفتم و از همه آنها با افتخار بیرون آمدم. فساد نه جریان اصولگرا می‌شناسد، نه اصلاح‌طلب؛ چراکه فساد همه‌جا هست. در جایی حتما بیشتر و در جایی کمتر است. در جریان انقلاب کسانی را داشتیم که «انقلابی‌نما» بودند و من مبارزه با فساد را از همان افراد شروع کردم. شهردار تهران با بیان این‌که شعار محوری من «پاک باش و خدمتگزار» و دولت ما «دولت خدمت» است، ادامه داد: کسی که در جایی مسئول می‌شود باید علم و دانش، سلامت و پاکدستی و عُرضه داشته باشد. وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره این‌که چه افرادی در دولت او سمت خواهند گرفت، گفت: باید به افراد نقش داد؛ ولو این‌که ممکن است این افراد از جناح ما نباشند. با این حال افرادی که دور میز می‌نشینند باید هم‌داستان و متعهد به جهت‌گیری باشند که شهید رئیسی برای‌مان به یادگار گذاشت.
شعار من «خرد، شادی و شکوفایی» است
حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی با اشاره به مذاکره خود در زمان جنگ با صدام‌حسین، رئیس‌جمهور عراق اظهار کرد: من با بدترین دشمن ملت باقدرت مذاکره کردم. با دشمنان بزرگ کشور نیز می‌شود از موضع قدرت، توانایی و هوشمندی مذاکره کرد. وی درباره حضورش در انتخابات به‌عنوان کاندیدا، خطاب به مردم ادامه داد: اگر مورد اعتماد شما قرار گیرم با دوران جدیدی از مدیریت در کشور روبه‌رو خواهید شد. دولت من «دولت قرار» است و «قرار» به معنای عهد، پیمان، محبت، عطوفت، عشق و عاشقی، استقرار، آرامش و متانت است. پورمحمدی گفت: من با این پیام به سوی شما آمده‌ام و اگر مورد حمایت شما قرار گیرم، به حول قوه الهی دوران جدیدی برای کشور و مردم آغاز خواهد شد و از تنش‌ها، بدبینی‌ها و درگیری‌ها فاصله خواهیم گرفت. قرار من با مردم بیشتر دوستانه و عاشقانه و از روی محبت به معنای آرامش است و با شعار «خرد، شادی و شکوفایی» گام‌ها را برداشته‌ام.
هنر مردم ایران، انتخاب‌های بزرگ است
سعید جلیلی با بیان این‌که ایران بزرگ در طول تاریخ فرازونشیب‌های زیادی داشته و ماجراهای بزرگی را از سر گذرانده است، اظهار کرد: ما در جهان فقط یک کشور نیستیم، یک تمدن و یک فرهنگ بوده و هستیم. هنر مردم ایران، انتخاب‌های بزرگ است. چنانچه با انقلاب اسلامی یک خیز بلند برای احیای این نقش تمدنی ایجاد شد. وی با تأکید بر این‌که انضباط مالی، اصلی‌ترین اولویت‌های رئیس‌جمهور آینده است، افزود: انضباط مالی را امری مهم تلقی می‌کنم. ۳۰ سال پیش من رئیس بازرسی وزارت خارجه بودم. بعدها در جایگاه معاون وزیر و بعد هم دبیر شورای عالی امنیت ملی دقیقا این را تجربه کردم و به این نتیجه رسیدم که تا انضباط مالی محقق نشود اکثر بخش‌های دولت با اختلال مواجه خواهد بود. جلیلی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: دولت باید به جریان پول در کشور مشرف باشد، یکی از راه‌های منضبط‌کردن دولت، اشراف دولت به جریان ریال در کشور و ایجاد انضباط بانکی است.
فوریت دولت من اقتصاد و اولویت، خانواده است
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی درباره راهکارهای لازم برای حل مسائل کشور توضیح داد: مسائل مزمن‌شده کشور جز با انقلاب در سازوکارهای اداری کشور به‌صورت ریشه‌ای و پایدار حل نخواهد شد؛ از این رو با وعده‌های کوتاه‌مدت و اقدامات فرمالیستی نتیجه نخواهیم گرفت. وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش اولویت‌ها و فوریت‌های دولت خویش را برای مردم توضیح داد: فوریت دولت من اقتصاد و اولویت دولت من خانواده است. دولت باید پاسخگو باشد و برای حل عمل خود به مردم جواب دهد. قاضی‌زاده با بیان این‌که من آمده‌ام تا سرمایه اجتماعی کشور را احیا کنم، افزود: خیلی‌ها به مردم به چشم ثروت نگاه می‌کنند، من معتقدم مردم سرمایه‌اند. «دولت مردم، دولت خانواده» شعار دولت من است و همه مردم ستاد من هستند. گرچه من آدم سیاسی هستم و سابقه کار جریانی دارم اما اصلا تعلق حزبی و جریانی و جناحی به هیچ‌کس ندارم و ما نباید محصور این‌گونه بده‌بستان‌ها شویم.
باید ارزش پول ملی را حفظ کرد
محمدباقر قالیباف با بیان این‌که «زنجیر به پای تولید بسته‌ایم» گفت: در حوزه مربوط به بیمه نهاد مستقل برای حوزه دادرسی بیمه پیش‌بینی شده و در حوزه مالیات هم دستگاه بخش دولتی تعیین تکلیف می‌کند؛ بنابراین تلاش شده تا از این مسیر زمینه را برای امنیت سرمایه‌گذاری ایجاد کنیم. اگر این موارد در تولید و زیرساخت‌ها اجرایی شود، دیگر لازم نیست قیمت‌ها به شکل دستوری کنترل شود. وی ادامه داد: مداخله دولت باید جایی باشد که قیمت تمام‌شده را در چرخه تولید کنترل کند، نه این‌که در حوزه بانکی سود ۳۰ درصد دهد اما تولیدکننده حتی ۱۰ درصد سود نمی‌برد. این یعنی چرخه دچار اشکال است. رئیس مجلس با بیان این‌که باید ارزش پول ملی را حفظ کرد، ادامه داد: هر چقدر تورم کشور همراه با تورم جهانی زیاد شود، ارزش پول ملی کاهش پیدا می‌کند. در این شرایط مردم به‌دنبال خرید ارز می‌روند که این امر بازار را دچار مشکل می‌کند. همچنین ارز از کشور خارج می‌شود که باید به این نکات دقت شود و ارزش پول ملی را حفظ کرد.
مسئولان بر سر سفره‌ای بنشینند که مردم نشسته‌اند
مسعود پزشکیان اظهار کرد: باید به دو کار اساسی که در سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری نیز به آن اشاره شده، عمل کنیم؛ گام اول مشارکت مردم و به صحنه کشیدن آنها در اقتصاد و گام دوم شکستن یخ اختلاف میان دولت و مردم است. وی ادامه داد: الان میان مردم و دولت شکاف ایجاد شده و باید مردم را در صحنه نگه داریم؛ باید مغزها، استعدادها و نیروهای نخبه‌ای را که به‌دلیل رفتارهای ما در حال خروج از کشور هستند، در کشور نگه داریم؛ چراکه اینها هستند که می‌توانند ما را به رشد مورد نظر برسانند. پزشکیان در بخش دیگر سخنان خود درباره لزوم شکل‌‌گیری سرمایه‌گذاری‌های مشترک میان کشورهای منطقه و ایران توضیح داد: برای این سرمایه‌گذاری باید رضایت و امنیت برای سرمایه‌گذار وجود داشته باشد تا او در کشور ما سرمایه‌گذاری کند. ما نمی‌توانیم با قوانین و تصمیمات خلق‌الساعه و تغییرات مدیریتی و روشی به چنین اهدافی دست یابیم. باید مسئولان بر سر سفره‌ای بنشینند که مردم نشسته‌اند؛ اگر این کار را انجام دهیم، مردم می‌توانند به ما اعتماد کنند.

 همشهری 
حمله پلیس فرانسه به مقر گروهک تروریستی منافقین
پلیس فرانسه روز گذشته به یکی از مراکز گروهک تروریستی منافقین در پاریس حمله کرد.این در حالی است که طی روزهای اخیر، خبر حمله عصبی مریم رجوی سرکرده این گروهک و وضعیت نامعلوم وی پس از انتقال به بیمارستان، این سازمان تروریستی را با چالش و مشکلات بزرگی مواجه ساخته و حالا با حمله پلیس فرانسه به مقر آنها در این کشور، وضعیت منافقین بیش از پیش بحرانی خواهد شد.
شلیک ۱۰۰ موشک در ۱۰۰ ثانیه
مشاور فرمانده کل قوا گفت: در عملیات «وعده‌صادق» در مدت ۱۰۰ ثانیه بیش از ۱۰۰ موشک به ‌سمت رژیم‌صهیونیستی شلیک شد. سردار سیدیحیی رحیم‌صفوی در همایش «نهضت ملی خاطره‌گویی دفاع‌مقدس» با بیان اینکه آمریکا، رژیم‌صهیونیستی و دوستان منطقه‌ای آنها هرگز تصور نمی‌کردند ایران توان چنین عملیات دقیقی با این حجم را داشته باشد، افزود: آمریکایی‌ها توان سنتکام و یوروکام را به دریای مدیترانه آوردند و بیش از ۲۵۰ فروند هواپیمای جنگی و پشتیبانی و ناوهای مجهز به سامانه‌های ضدموشکی را آماده کرده بودند. علاوه‌بر این تمام رادارهای خود و برخی کشورهای منطقه را نیز به خدمت گرفته بودند. وی با بیان اینکه چند روز پیش پنتاگون گزارشی درباره عملیات وعده‌صادق منتشر کرد که در آن به‌درستی به توانمندی‌های ایران اشاره شده‌ است، اظهار کرد: قصد کشورگشایی نداریم، اما اگر کشوری حتی در حد آمریکا به ما حمله کند، می‌توانیم تا آن سوی دریاها به او پاسخ دهیم. من به‌عنوان یک معلم جغرافیا معتقدم باید عمق دفاع استراتژیک از خود را به ۵هزار کیلومتر افزایش دهیم.

 کیهان 
حزب‌الله لبنان با شلیک ۲۰۰ موشک اسرائیل را به آتش کشید
رادیو ارتش رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که روز چهارشنبه ۱۵۰ فروند موشک از سوی لبنان به سوی مناطقی در شمال اراضی اشغالی پرتاب شده است. روزنامه یدیعوت آحارونوت اما از ۱۶۰ و در خبر اخیر خود (تا زمان تنظیم این گزارش) از پرتاب ۲۰۰ موشک نوشت که به سمت اراضی اشغالی شلیک شده‌اند.حزب‌الله لبنان هم ضمن صدور بیانیه‌ای، تأکید کرد که «کارخانه صنایع نظامی بلاسان واقع در شهرک سعسع» را هدف قرار داده و موشک‌هایش به این شهرک با دقت اصابت کرده است. حزب‌الله لبنان همچنین در ادامه اعلام کرد که در پاسخ به عملیات ترور شب چهارشنبه در شهرک جویا، رزمندگانش مقر ارتش ذخیره رژیم صهیونیستی در شمال اراضی اشغالی در پایگاه الجلیل و انبار مهمات آن در عمیعاد را هم با ده‌ها موشک و راکت کاتیوشا هدف قرار داده است. این جنبش محبوب و قدرتمند همچنین تأکید کرد که در این حملات پایگاه هوائی «مِرون» ارتش رژیم صهیونیستی در مناطق شمالی اراضی اشغالی را نیز با دقت بالا موشک‌باران کرده است. حزب‌الله همچنین اعلام کرد که در انتقام ترور فرماندهان خود، مقر نظامی «السماقه» را هم در بلندی‌های «کفرشوبا» با موشک هدف قرار داده است. مقاومت اسلامی لبنان در بیانیه بعدی خود نوشت مقرهای نظامی رامیا و الراهب واقع در شمال فلسطین اشغالی را هم هدف حملات توپخانه‌ای خود قرار داده است. بنابر اعلام «اسکای نیوز» برق سراسر الجلیل با این حملات به طور کامل قطع شده است. خبرنگار شبکه «المیادین» در گزارش خود این حملات را «بسیار گسترده» عنوان کرد و گفت: «منطقه مورد حملات بسیار گسترده قرار گرفت و [برخی اهداف حتی] در عمق اراضی اشغالی قرار دارد. منطقه طبریا نیز هدف قرار گرفته است… این نخستین باری است که صدای آژیرهای خطر در این منطقه به گوش می‌رسد… ما از ابتدای جنگ تاکنون شاهد چنین حمله موشکی استثنایی از سمت جنوب لبنان نبودیم.»
تأکید مخبر بر اطلاع‌رسانی شایسته درباره دستاوردهای دولت به ویژه در حوزه دیپلماسی
محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری در جلسه هیئت دولت با تأکید بر اهمیت جمع‌بندی اقدامات و دستاوردهای دولت و اطلاع‌رسانی شایسته نسبت به آنها، عرصه دیپلماسی را از موفق‌ترین حوزه‌های کاری دولت مردمی با محوریت شخص شهید آیت‌الله رئیسی و همراهی شهید امیرعبداللهیان دانست و به سرپرست وزارت امور خارجه ماموریت داد، برای مستندسازی و روایت هنرمندانه موفقیت‌ها و دستاوردهای دولت در عرصه دیپلماسی و تاثیرات آن بر بخش‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی کشور اقدام کند.

 ایران 
بر توسعه مناسبات حقوقی و قضایی تأکید داریم
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه در دیدار با «تمیم بن حمد بن خلیفه آل‌ثانی» امیر قطر اظهار کرد: سطح روابط دو کشور ایران و قطر در حوزه‌های مختلف بویژه طی حدود سه سال اخیر بسیار رو به توسعه و پیشرفت بوده است و ما خواهان تداوم این مسیر و این روند هستیم. وی همچنین از مواضع امیر و دولت قطر درخصوص مسأله غزه قدردانی کرد و گفت: ضرورت دارد کشور‌های اسلامی در راستای کاهش آلام و رنج‌های مردم غزه و توقف جنایات علیه این مردم و پیگیری اقدامات جنایتکاران، تدابیر و تمهیدات منسجم‌تری را اتخاذ کنند. رئیس عدلیه همچنین در این دیدار با اشاره به ضرورت توسعه مناسبات حقوقی و قضایی میان ایران و قطر بویژه در حوزه معاضدت‌های قضایی و انتقال محکومان، با عنایت به در پیش بودن عید سعید قربان، درخواست عفو یا انتقال تعداد دیگری از زندانیان ایرانی را که در قطر محکومیت یافته‌اند مطرح کرد.

 جمهوری اسلامی
آغاز ارسال تعرفه‌های انتخابات ریاست جمهوری به سراسر کشور
وزیر کشور گفت: ارسال تعرفه‌های انتخابات ریاست‌جمهوری به مناطق مختلف کشور آغاز شده است. احمد وحیدی افزود: دستگاه‌های احراز هویت برای انتخابات تحت بازنگری قرار گرفته و آماده شده‌اند.وی از پیش‌بینی ۶۰ هزار شعبه و ۹۰ هزار مرکز رأی گیری هم خبر داد و افزود: علاوه بر این شعب رأی گیری در خارج کشور، عتبات عالیات و حج یعنی در مدینه، مکه و جده را خواهیم داشت. در این راستا؛ این کار با همکاری دستگاه دیپلماسی صورت می‌گیرد.

 وطن امروز 
تأکید آیت‌الله جنتی بر رعایت موازین قانونی در تبلیغات انتخاباتی
آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در جلسه دیروز (چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳) این شورا با اشاره به انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری که جمعه ۸ تیر برگزار خواهد شد، بیان کرد: امیدواریم نامزدهای انتخابات و طرفداران آنها با رعایت موازین قانونی و آموزه‌های اخلاقی در تبلیغات انتخاباتی خود، زمینه‌ساز برگزاری انتخاباتی شایسته نظام مردم‌سالاری دینی شوند.

 جوان
هیچ نقض تعهدی در برجام نداشته‌ایم
سرپرست وزارت خارجه در مصاحبه اختصاصی با شبکه راشاتودی گفت: «آن چیزی که در غزه در حال جریان است، یک مناقشه نیست بلکه یک جنایت آشکار جنگی و یک نسل‌کشی عیان است که ملت مظلوم فلسطین قربانی آن هستند و صهیونیست‌ها به عنوان متجاوزان و جنایتکاران و اشغالگران، عامل اصلی این جنایت و امریکایی‌ها، پشتیبان اصلی صهیونیست‌ها در این جنایات هستند.» باقری در ادامه گریزی به توافق هسته‌ای نیز زد و خاطرنشان کرد: طرف‌های غربی به ویژه سه کشور اروپایی با سوءاستفاده از ظرفیت‌سازی و کار فنی و تخصصی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به دنبال جبران ناکامی‌ها و شکست‌های‌شان در عرصه‌های دیگر هستند و در واقع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تبدیل به محل تسویه‌حساب سیاسی خودشان با ایران کردند که قطعاً در این مسیر موفق نخواهند شد. ما هیچ نقض تعهدی در برجام نداشته‌ایم.»

 خراسان
ماکرون: نمی‌خواهم کلید قدرت را به لوپن بدهم
ماکرون رئیس جمهور فرانسه که رهبر حزب میانه‌گرای «رنساس» را برعهده دارد، گفت که از «مردان و زنان نیک‌سرشت که می‌توانند به افراطیون «نه» بگویند، می‌خواهد تا با اتحاد، برای فرانسه پروژه‌ای مشترک بسازند.»ماکرون درباره درخواستش مبنی بر برگزاری انتخابات زودهنگام اضافه کرد که پس از شکست حزبش در انتخابات پارلمان اروپا، قادر به چشم‌پوشی و نادیده گرفتن واقعیات سیاسی جدید نبوده است. وی با اشاره به انتخابات بعدی ریاست جمهوری فرانسه گفت: همه شاهد خروش سیلاب راست‌افراطی هستند. همه می‌گویند که ماکرون کلیدهای (قدرت/ کاخ) را به آن‌ها می‌دهد. من نمی‌خواهم سال ۲۰۲۷ هم کلید را به آن‌ها بدهم.وی افزود: دوسوم فرانسوی‌ها خواستار انحلال مجمع ملی بودند و ۵۰ درصد از مردم به افراطی‌ها رأی می‌دهند. نمی‌توانستم هیچ کاری نکنم چون مرا به سردرگمی تمام و کمال متهم می‌کردند.

 رسالت
اسرائیل در صدر ناقضان حقوق کودکان در جهان
بر اساس گزارشی که سازمان ملل منتشر کرده، خشونت علیه کودکان در درگیری‌های مسلحانه در سال ۲۰۲۳ با افزایش ۲۱ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ به ۳۰۷۰۵ مورد جنایت ضد کودکان رسیده است.در این گزارش به نقض حقوق کودکان در حدود ۲۰ منطقه جهان که شاهد درگیری است اشاره شده که شامل قتل، معلولیت، آدم ربایی، سرقت اعضای بدن، خشونت فیزیکی و جنسی علیه کودکان می‌شود. در این گزارش آمده است که کودکان در سال ۲۰۲۳ در مناطق مختلف جهان بیشترین آسیب را از گسترش و تشدید بحران‌ها دیده‌اند. در این میان کودکان غزه آسیب پذیرترین قشر کودکان در کل جهان محسوب می‌شوند و نقض حقوق آنها به شکلی تکان دهنده ۱۵۵ درصد افزایش داشته است.سازمان ملل در گزارش مذکور خود اعلام کرد که بیشترین میزان خشونت و جنایت علیه کودکان، در نوار غزه به ثبت رسیده و بعد از آن کنگو، میانمار، سومالی، نیجریه و سودان کشورهایی هستند که حقوق کودکان در درگیری‌های مسلحانه در آنجا به شدت نقض می‌شود.

 مردم سالاری 
بزرگترین خطر پیش پای مسعود پزشکیان از زبان ابطحی
محمدعلی ابطحی فعال سیاسی اصلاح طلب در پستی در فضای مجازی عکسی از مسعود پزشکیان منتشر کرده و نوشته است: کاندیداها به فضای مجازی اعتماد نکنند. یکی امروز برایم نوشت به فضای مجازی نگاه کنید، از دیشب که پزشکیان آمده ترکونده. شک نکنید پزشکیان دور اول رییس جمهور است.گفتم بزرگترین خطر برای پزشکیان و همه کاندیداها قضاوت بر اساس لایک و آنلایک و سرچ فضای مجازی است. ‏فضای مجازی بازتاب دهنده بخش کوچکی از جامعه است. کاندیداها و هوا دارانشان گول فضای مجازی را نخورند.در انتخابات سه سال پیش تازه کلاب‌هاوس آمده بود. هرشب دوستانمان که رسانه دیگری نداشتند با آقای تاج زاده که جایش خالی است و یا آقای همتی اتاق‌های چند ده هزار نفری میگذاشتند و جمعیت از این روم به آن روم میرفت. باورمان شد که فلان کاندیدا اول خواهد شد. من این را می‌گویم که از سال ۸۲ با وبلاگ نویسی تا الان یک سر درفضای مجازی فعال بوده‌ام.

 آرمان ملی 
سپاه به دنبال مشارکت و امنیت انتخابات است
سردار «رمضان شریف» سخنگوی سپاه در گفت وگویی، درباره اینکه برخی از کاندیداهای انتخابات خود را منتسب به سپاه می دانند، اظهار داشت: این موضوع بارها و بارها توسط فرمانده کل سپاه و نماینده ولی فقیه در سپاه اعلام شده که همه کسانی که از شورای نگهبان تاییدیه حضور در میدان را گرفتند برای سپاه محترم هستند و سپاه نه به نفع آنها و نه علیه آنها هیچ کاری صورت نخواهد داد. سردار شریف گفت: ما به دنبال مشارکت انبوه، امنیت انتخابات، سلامت انتخابات هستیم و انشاءا… با بیاناتی که خود نامزدها دارند رقابت هم شکل خواهد گرفت.

 قدس 
خودکشی سربازان، معضلی بزرگ در ارتش آمریکا
بررسی‌های پنتاگون در یک دوره پنج ساله نشان داده احتمال مــرگ ســربــازان آمریکایی بـر اثرخودکشی حـدود ۹ برابر بیشتر از آتش دشمن است. مطالعه ای که در ماه می توسط آژانس بهداشت وزارت دفاع ایالات متحده منتشر شد، اثبات میکند خودکشی، علت اصلی مرگ و میر در میان سربازان مشغول خدمت از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ بوده است. در مدت یادشده، ۸۸۳ مورد خودکشی رخ داده و پس از آن، تصادفات منجر به ۸۱۴ مرگ و عامل شماره دو مرگ ومیر در میان سربازان آمریکایی بوده است. این در حالی است که در این مدت فقط۹۶ نیروی ارتش آمریکا در جنگ کشته شده اند. بر اساس آمار روزنامه یـواس اِی تودی، خودکشی در میان سربازان آمریکایی از آن زمان هم افزایش داشته و تاکنون در سال ۲۰۲۴، ۵۵ سرباز بر اثر خودکشی جان خود را از دست داده اند.

 اطلاعات
انصارالله یمن معادلات نظامی آمریکا در خاورمیانه را به هم ریخت
مرکز آمریکایی «ویلسون» در گزارش خود نوشته است: اقدامات نیروهای مسلح یمن علیه «تل آویو» در دریای سرخ همچنان با وجود تلاش‌های آمریکا و متحدانش ادامه دارد. بر اساس اعلام این مرکز، این تنش‌های غیر منتظره چالش‌های امنیتی عمیقی را برای آمریکا و متحدانش در منطقه ایجاد کرده و برخلاف پیش‌بینی‌ها، تلاش‌های صورت گرفته توسط کشتی‌های جنگی آمریکایی و انگلیسی و متحدان اروپایی آنها نتوانسته حملات یمنی‌ها را متوقف کند و حتی احتمال پیروزی ائتلاف واشنگتن نیز وجود ندارد. این مرکز آمریکایی می‌افزاید که بروز قدرت نیروهای مسلح یمن در شلیک موشک‌ها و پهپادهای مختلف، محاسبات و معادلات امنیتی و نظامی آمریکا در خاورمیانه را به هم ریخته است.

 شهروند 
تفاوتی بین هدف آمریکا و اسرائیل نیست
«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا در مجمع جهانی کمیته یهودیان آمریکا که سالانه برگزار می‌شود، گفت: «درخصوص هدف راهبردی اصلی که همان شکست پایدار تهدیدات تروریستی علیه اسرائیل است، قطعا هیچ تفاوتی میان جو بایدن و اسرائیل نیست.» روزنامه هاآرتص به نقل از وی نوشت: «بحث و گفت‌وگوها صرفا درباره هدف نیست، بلکه بحث سر مسائل تاکتیکی، مسائل عملیاتی و اقدامات خاصی است که ما باید آنها را اتخاذ کنیم»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

منطقه ما در آستانه خطر هست و مسئولیت اصلی رفع این خطر هم به عهده ایران است
حوزه/ آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی فقیه اسفندیاری معاون امور بین الملل آستان قدس رضوی و هیئت همراه ضمن تقدیر از فعالیت های آستان قدس رضوی در حوزه بین الملل و همچنین خدمات به زائران و مجاوران آقا علی بن موسی الرضا علیه السلام، بیان داشتند: امور مربوط به زائرسرا و فعالیت هایی که در این حوزه گزارش دادید، همه اینها مقدس است و باید باشد، ولی یکی از مهمترین رسالتهای آستان قدس رضوی، تربیت محقق است؛ اینکه بخش علمی آستان قدس رضوی نیز تقویت شود.ایشان بیان داشتند: امام رضا علیه السلام هم مسائل فقه و احکام و مسائل شریعت را به خوبی بیان می کردند و هم احتجاجات عقلی را دقیق ذکر می کردند، ما مأموم همین امام هستیم و باید در این زمینه ها نیز پیرو آن حضرت باشیم.معظم له اظهار داشتند: ما همه در کنار سفره امامان نشسته ایم و باید توجه داشت که منطقه ما در آستانه خطر هست و مسئولیت اصلی هم به عهده ایران است، برای اینکه در کشورهای دیگر، امام و امام مدار هست، اما امامت نیست! و اساس کار، این امامت و این تفکر اهل بیت و تفکر شیعه است که باید گسترش پیدا کند. ایشان بیان داشتند: مردم ما واقعاً شیفته اهل بیت علیهم السلام هستند، اما این محبت، مادامی که معقول نباشد پیشرفتی در زندگی و جامعه حاصل نخواهد شد.

نامزدهای ریاست جمهوری اخلاق مدار و برنامه محور باشند
رسا/ آیت‌الله رجبی با اشاره به ایام انتخابات ریاست جمهوری و لزوم رعایت بایسته های اخلاقی از سوی کاندیداهای تایید صلاحیت شده ریاست جمهوری تأکید کرد: نامزدهای ریاست جمهوری باید دقت داشته باشند هر حرفی که می زنند، مستند بوده و قابل استناد باشد و از ابراز سخنان بی سند و مدرک و حرف های کلی و توهین آمیز، پرهیز کنند. وی افزود: رعایت ادب در میان کاندیداهای ریاست جمهوری، از ملزومات مهمی است که باید مورد توجه نامزدها باشد. از نظر ما نقد کردن، هیچ اشکالی ندارد؛ اما باید به صورت مودبانه، محترمانه و مستدل باشد. نباید در نقد کردن ها افراط کرده و به تشویش خاطر افراد جامعه، دامن زده و یا در راستای تشتت و برهم زدن وحدت و همبستگی نظام اسلامی گام برداشت. عضو جامعه مدرسین تأکید کرد: باید نامزدهای ریاست جمهوری به طرفداران و ستادهای انتخاباتی خود در اقصی نقاط کشور سفارش و توصیه کنند که از پرداختن به مواردی که خلاف قانون، ادب، وحدت و همبسگی ملی است، پرهیز کنند. آیت‌الله رجبی تصریح کرد: باید طرفداران و ستادهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در تبلیغات مکتوب، رسانه و فضای مجازی و دیگر عرصه‌های تبلیغی، توجهات لازم را داشته و ضمن رعایت موازین شرعی، برنامه ها و اهداف خود را بیان کنند و نشان دهند که برنامه های آنان از برنامه دیگر نامزدها بهتر است.

عربستان از برخی اقدامات که توهین به زائر تلقی می‌شود بپرهیزد
ایسنا/ حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به برخی اقدامات کشور میزبان (عربستان)، به مسئولان مربوطه توصیه کرد در برنامه‌هایی که صد درصد زائران ایرانی حضور دارند از رفتار تحریک‌کننده و توهین‌آمیز بپرهیزند. نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تأکید کرد: ما قوانین و دستورالعمل‌های کشور میزبان (عربستان) را رعایت می‌کنیم و انتظار داریم میزبانان نیز به نحوی رفتار کنند که بتوانیم زائران را مدیریت کنیم. نواب گفت: ما تلاش کرده‌ایم همکاری کنیم و میزبان (عربستان) هم باید از برخی اقدامات که توهین به زائر تلقی می‌شود، بپرهیزد. زائر به این سرزمین آمده است که مناسک حج خود را انجام دهد و زیارت و دعا کند و اعمال خود را انجام دهد و با حجی مقبول به کشورش بازگردد. البته تعارف و هم‌شناسی و دغدغه‌مند بودن نسبت به سایر مسلمانان از فلسفه بین‌المللی حج به حساب می‌آید.

دیدار سران نظامی کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی در بحرین
ایرنا/ دو منبع آگاه به آکسیوس گفتند که هرتزی هالوی رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی اوایل این هفته در بحرین با مقام‌های نظامی کشورهای عربی برای گفت وگو در مورد همکاری‌های امنیتی منطقه‌ای دیدار کرده است.بر اساس این گزارش، این نشست بی سروصدا که تحت نظارت فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) برگزار شده، به دلیل حساسیت‌های سیاسی منطقه‌ای در خصوص جنگ غزه به طور علنی فاش نشده است.این منابع گفتند که این نشست پیامی بود مبنی بر اینکه گفت وگوها و همکاری‌های نظامی بین رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی با وجود انتقادات شدید عمومی و محکومیت جنگ این رژیم در غزه، تحت نظارت سنتکام ادامه دارد. بنابر این گزارش، علاوه بر هالوی و مایکل کوریلا فرمانده سنتکام، ژنرال‌های ارشد بحرین، امارات، عربستان سعودی، اردن و مصر نیز در نشست روز دوشنبه در منامه حضور داشته‌اند.

تأکید مجدد حماس بر شروط چهارگانه برای آتش‌بس در غزه
مهر/ «جهاد طه»، سخنگوی رسمی جنبش حماس بار دیگر در سخنانی بر پایبندی حماس به خواسته‌های ملی و شروط چهارگانه مقاومت فلسطین یعنی توقف کامل جنگ، خروج کامل نیروهای اسرائیلی از نوار غزه، بازگشت آوارگان به محل زندگی خود و افزایش ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه و آغاز بازسازی این باریکه تأکید کرد. وی تأکید کرد که «اصلاحات ارائه شده از سوی حماس به طرح پیشنهادی آتش بس بایدن و بندهای مبادله اسرا، ضرورت آتش بس در غزه را تأیید می‌کند.»سخنگوی رسمی جنبش حماس تصریح کرد: اشغالگران طبق معمول در تلاش برای به شکست کشاندن هرگونه پیشنهادی برای توقف جنگ هستند و این دلیل آشکاری است که آنان خواهان تداوم حملات خود به باریکه غزه هستند.

اسرائیل استفاده از بمب‌های چندصد پوندی را جایگزین بمب‌های هشداردهنده کرد
باشگاه خبرنگاران/ کمیسیون مستقل تحقیق سازمان ملل متحد (COI) در گزارشی اعلام کرد که اسرائیل از روش استفاده از بمب‌های کوچکتر برای هشدار دادن به غیرنظامیان در مورد حمله قریب الوقوع موسوم به «ضربه به بام» (roof knocking) در غزه صرف نظر کرده است.در این شیوه جنگی با پرتاب بمب‌های کوچک که قدرت تخریب کنندگی ندارند به غیرنظامیان هشدار داده می‌شود که احتمال حمله شدید وجود دارد تا آن مکان را ترک کنند. اما اسرائیل که مدعی است فقط نیرو‌های حماس را هدف قرار می‌دهد بدون توجه به این روش اقدام به کشتار غیرنظامیان غزه کرده است.این کمیسیون همچنین دریافت که اسرائیل در اولین هفته‌های جنگ خود علیه غزه پس از ۷ اکتبر، «کل بلوک‌های مسکونی و محله‌ها را با بمباران‌های تقریباً مداوم و با ویرانی تخریب کرد».در گزارش کمیسیون مستقل تحقیق سازمان ملل متحد آمده است: به جای استفاده از سلاح‌های «هدایت دقیق» در مناطق مسکونی پرجمعیت، نیرو‌های اسرائیلی از «سلاح‌های انفجاری» مانند بمب‌های ام کی ۸۲ استفاده کردند که می‌تواند دهانه‌ای به عرض ۱۵ متر و عمق ۱۱ متر تشکیل دهد و تا ۳۸ سانتی‌متر در فلز یا بتن نفوذ کند.

تزریق ماده‌ای ناشناخته به اسرای فلسطینی
ایرنا/ سازمان دیده بان حقوق بشر اروپا- مدیترانه در بیانیه ای از ظلم و ستمی خبر داد که اشغالگران علیه اسیران فلسطینی روا می‌دارند.این سازمان حقوق بشری افزود: فلسطینیانی که از زندان‌ها و مراکز بازداشت صهیونیست‌ها آزاد شده اند، روایات جدیدی نقل کرده‌اند که از شکنجه شدید و رفتار غیرانسانی علیه هزاران غیرنظامی فلسطینی به شکل برنامه ریزی شده، حکایت دارد.مرکز یاد شده همچنین در بیانیه خود فاش کرد که صهیونیست ها به اسیران فلسطینی که در جریان جنگ نوار غزه بازداشت شده اند، با زور ماده ناشناخته ای تزریق کرده اند که عوارضی را بر روی بدن آنها نمایان کرده است.سازمان دیده بان حقوق بشر اروپا- مدیترانه اضافه کرد که اشغالگران علیه اسیران و بازداشت شدگان مرتکب قتل، تجاوز و دیگر موارد خشونت جنسی شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *