خبر روز ۱۴۰۳/۰۳/۲۳

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
وعده‌های فضایی باعث بی‌اخلاقی می‌شود
سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی با حضور در شبکه خبر سیما تأکید کرد که فوریت کشور، مسأله اقتصاد و اولویت کشور، مسأله خانواده است. وی با بیان این‌که وعده‌های فضایی باعث بی‌اخلاقی می‌شود، توضیح داد: عدم شفافیت، بی‌اخلاقی در حق مردم است و باید این امر را حل کرد.«دولت مردم» خود را متعهد به پیشرفت پایدار و مستمر مردم می‌داند تا همه آحاد مردم لذت آن را بچشند. من آمده‌ام تا سرمایه اجتماعی کشور را احیا کنم. خیلی‌ها به مردم به چشم ثروت نگاه می‌کنند؛ من معتقدم مردم سرمایه‌اند. مردم سرمایه ثروت‌آفرین هستند. معتقدم دولت مردم نباید به مردم دروغ بگوید. ما باید شفاف باشیم و مسائل را با مردم در میان بگذاریم و از آنها کمک بخواهیم.
رئیس‌جمهور بعد فرصت تأمل، تردید و تاخیر ندارد
سعید جلیلی نیز به صورت ضبط شده و غیرزنده از طریق شبکه یک سیما با مردم سخن گفت و اظهار‌کرد: ما در یک بزنگاه تاریخی هستیم. امروز یک جهان فرصت پیش روی ما است که می‌تواند ایران را جهش دهد. بنابراین عرصه، عرصه تعارف و درنگ نیست. وی با بیان این‌که با مطالعه شب امتحانی نمی‌توان در این بزنگاه تاریخی تصمیم درست گرفت، افزود: در گفتمان دولت سایه عمده وقت من و همکاران در شناخت مسائل کشور و راه‌حل آنها متمرکز بود و کمتر وقت داشتم تا در جلسات محفلی و گعده‌های سیاسی شرکت کنم‌. تلاش کردم تا ذهنم را به روی حاشیه‌ها و لابی‌ها و جلسات کم‌مایه سیاسی ببندم و درهای دفترم را به روی صد‌ها کارشناس، مدیر، فعال دانشگاهی و کارگری باز کنم که از ماندن پشت لابی‌های خسارت‌بار سیاسی مناسبات جناحی خسته شده بودم. ده‌ها کارگروه تخصصی برای رصد مشکلات کشور و طراحی راه‌حل‌ها تحت عنوان گفتمان دولت سایه تشکیل دادیم. جلیلی همچنین گفت: رئیس‌جمهور بعدی حتی یک روز هم فرصت تامل، تردید و تاخیر ندارد. ما به اتکای سال‌ها بررسی و آمادگی نه فقط یک روز را از دست نمی‌دهیم بلکه از آنجا که مسائل را سایه به سایه دنبال کردیم، از فردای انتخابات، کار را با تصمیمات نقطه‌زن شروع می‌کنیم.
وظیفه کسی که جای فرد قبلی می‌آید ادامه مسیر قبلی است
مسعود پزشکیان نیز با حضور در‌ یکی از شبکه‌های سیما درباره برنامه‌های خود اظهار کرد: اگر روزی سیستم اجرایی را در اختیار داشته باشیم، قطعا اولویت ما رفتن به طرف سیاست‌های کلی و اجرای برنامه‌هایی است که به آنجا برسیم. وظیفه کسی که جای فرد قبلی می‌آید ادامه مسیر قبلی است؛ حال اگر راه نامناسب بوده باید کارشناسی مجدد انجام داد و اگر راه مناسب است، لزومی ندارد که برنامه مجدد بنویسیم. نقشه کشیده شده و سیاست معلوم است و وظیفه مجریان، اجرای مسیرهایی است که ما را به اهداف برساند. در نتیجه نیازی به نوشتن برنامه مجدد برای اجرای برنامه فعلی نیست. این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: معمولا وقتی دولت‌ها برنامه اعلام می‌کنند، قطعا کارهایی کارشناسی برای رسیدن به آن و پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده‌اند و وظیفه ما این نیست که دوباره برنامه بدهیم، بلکه وظیفه ما این است که برنامه‌ای را که دولت با کار کارشناسی به مجلس داده، ادامه دهیم و سعی کنیم برنامه‌ها را درست و به موقع اجرا کنیم. اگر در ارزیابی‌هایی که ممکن است در آینده شکل بگیرد، ببینیم که برنامه یا نیروهای اجرایی ممکن است نواقصی داشته باشند، اصلاحاتی باید در مسیر شکل بگیرد. مشکلی که در دولت‌ها و تغییر مدیریت‌ها داریم این است که هر کسی می‌آید برنامه و مسیر را تغییر می‌دهد.
باید نسبت به عملکرد ۴۵ سال گذشته شفاف باشیم
علیرضا زاکانی نیز در نخستین جلسه ستادهای استانی و اقشاری خود، اظهار کرده است: برای همه ما نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، ضروری است نسبت به سوابق و عملکرد ۴۵ سال گذشته شفاف باشیم. هیچ‌یک از ما شش نفر نمی‌تواند طلبکار مردم باشد؛ همه ما به مردم و شهدا بدهکاریم و باید پاسخگو باشیم. این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: همه ما برای تداوم راه شهید رئیسی تکالیف سنگینی داریم. البته سوابق، کارنامه و مواضع نامزدها در این باره برای مردم روشن است.
«شادی» یک گرانیگاه در همه عرصه‌ها‌ست
حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی نیز در پیامی ویدئویی با بیان این‌که دولت باید امنیت فعالیت هنری را برای اهالی هنر به طور روشن و شفاف تضمین کند، گفت: دولت نباید اجازه دهد روابط هنری در جامعه با افراد غیر‌درگیر و غیر‌مسئول مخدوش شود. بنده نه فقط در حوزه هنر، بلکه در هر حوزه‌ای معتقدم دستگاه‌های نظارتی، حراستی و حفاظتی باید وظایف خاص خودشان را انجام دهند و در حوزه تخصصی و حرفه‌ای حق دخالت، امر و نهی و کم و زیاد کردن، ندارند. وی همچنین در پیام ویدئویی دیگری با بیان اینکه شادی یک گرانیگاه در همه عرصه‌ها‌ست، اظهار کرد‌: باید یک تفکر شادی زا آن هم شادی ماندگار و عمیق را تولید کنیم و دولت موظف است در این زمینه سرمایه گذاری داشته باشد.

 همشهری 
تدارک ۶۰ هزار شعبه اخذ رأی
سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: برای روز برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری حدود ۶۰ هزار شعبه اخذ رأی پیش‌بینی شده ‌است. محسن اسلامی با بیان اینکه شعبه‌های رأی‌گیری به پرتراکم و کم‌تراکم تقسیم می‌شود و همه عوامل اجرایی در این شعبه‌ها تا پایان رأی‌گیری حضور دارند افزود: در شعبه‌های پرتراکم ۷ متصدی و در شعبه‌های کم‌تراکم ۵ نفر حضور خواهند داشت. وی همچنین با اعلام اینکه حدود ۸۰۰ هزارنفر در انتخابات با ما کار می‌کنند اضافه‌ کرد: دستگاه احراز هویت در همه شعبه‌های اخذ رأی فراهم است و نیاز به مهر زدن روی شناسنامه نیست.
شفاف‌سازی درباره بررسی صلاحیت‌ها
هادی طحان‌نظیف با بیان اینکه پرونده برخی کاندیداها در جلسات بیش از یک ‌بار بررسی شد افزود: پس از بررسی پرونده‌ها درنهایت رأی‌گیری صورت می‌گیرد. این رأی‌گیری طبق رویه شورا کاملا مخفی است. کاغذهای متحدالشکل به‌همراه اسم و عکس نامزد و عبارات «احراز» یا «عدم ‌احراز» در اختیار اعضای شورا قرار می‌گیرد و فرد گزینه مورد نظر خود را انتخاب می‌کند. وی اضافه ‌کرد: داوطلبی که صلاحیتش برای ریاست‌جمهوری احراز می‌شود باید حداقل ۷رأی احراز به‌ دست آورد.

 کیهان
اینجا غزه، کربلایی دیگر است
روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال مدعی افشای محتوای نامه‌ها و یحیی السنوار پیامهای رهبر جنبش حماس در غزه طی چند ماه اخیر به میانجی‌ها و اعضای دفتر سیاسی این جنبش در خارج از کشور شده است. طبق این گزارش، السنوار در جدیدترین نامه به مقامات مسئول حماس حاضر در مذاکرات با مقامات مسئول قطری و مصری درخصوص توافق آتش‌بس و تبادل اسرا در اشاره به فشار علیه اسرائیل اعلام کرد که «ما اسرائیلی‌ها را در هر جایی که ‌می‌خواهیم، داریم.»بر اساس این گزارش السنوار طی ده‌ها نامه‌ای که به میانجیگران و مقامات حماس فرستاده، تأکید کرده است که اسرائیل در وضعیت بهتری از مقاومت نیست و «چیزهای زیادی برای از دست دادن در این جنگ دارد.» به نوشته این روزنامه آمریکایی السنوار در عین حال در نامه‌هایش از آمادگی‌اش برای شهادت در میدان نبرد می‌نویسد و در نامه جدید خود نبرد کنونی در غزه را به نبرد امام حسین – علیه السلام – در کربلای معلی در سال ۶۱ هجری و شهادت ایشان تشبیه می‌کند آنجا که می‌نویسد: «باید در همان مسیری که شروع کرده‌ایم پیش برویم. یا بگذار کربلای جدیدی باشد». وی در یکی از این نامه‌ها که برای رهبران حماس در دوحه ارسال کرده، به موضوع تلفات غیرنظامیان در درگیری‌ها در کشورهایی مانند الجزایر اشاره می‌کند که صدها هزار نفر در جنگ برای استقلال از فرانسه شهید شدند و می‌نویسد: «این فداکاری‌ها برای پیروزی لازم است.» این رهبر حماس سپس به بُعد دیگری از عواقب قتل‌عام‌های اسرائیل در نوار غزه اشاره می‌کند و می‌نویسد که «تعداد زیاد تلفات غیرنظامی، فشار جهانی علیه اسرائیل را به همراه خواهد داشت.»
روسیه به انعقاد توافقنامه جامع همکاری با ایران متعهد است
وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به روند آماده‌سازی توافقنامه جامع همکاری بلندمدت میان این کشور و جمهوری اسلامی ایران گفت: مسکو به انعقاد این تفاهمنامه با تهران متعهد است.سرگئی لاوروف روز سه‌شنبه در نشست خبری در پایان اجلاس شورای وزیران امور خارجه گروه بریکس در نیژنی نووگورود روسیه عنوان داشت: مسکو به انعقاد این تفاهمنامه با تهران متعهد است. وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت: در مورد کار بر روی قرارداد دولتی همکاری میان ایران و روسیه باید گفت، با وجود اینکه متن پیش‌نویس به صورت کامل به توافق رسیده است، اما هنوز نمی‌توان آن را امضا کرد. وی خاطرنشان کرد: برای آنکه این قرارداد باید به تأیید رؤسای جمهور دو کشور برسد. امضای آن در طرف ایرانی نیازمند اجرای برخی روال (مراحل تشریفاتی) قانونی در مورد آن موضوعاتی است که در متن قرارداد نوشته شده است.لاوروف در ادامه افزود: این اقدامات و روال فعلا انجام نشده‌اند، اما در ملاقات با سرپرست وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، ما پایبندی خود را به این سند تأیید کردیم.

 ایران
بیانیه نمایندگان در محکومیت قطعنامه آژانس علیه ایران
در جلسه علنی دیروز بهارستان ۲۲۰ نماینده در بیانیه‌ای قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران را محکوم کردند. در این بیانیه آمده است: «اخیراً قطعنامه پیشنهادی ۳ کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه علیه برنامه صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران توسط شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تصویب رسید. این قطعنامه توسط رژیم کودک‌کش صهیونیستی صادر شده که از هر جهت مورد حمایت این سه کشور است. رژیمی که متهم و مجرم نسل‌کشی علیه مردم بی‌دفاع غزه است و ساکنان آن رسماً و صراحتاً توسط وزرای این رژیم سفاک تهدید به بمباران هسته‌ای می‌شود. تلاش مذبوحانه برای منحرف کردن افکار از جنایت رژیم صهیونیستی است و آنچه که باعث شد جمهوری اسلامی ایران اجرای برخی از تعهدات خود را به تعویق درآورد خروج غیرقانونی امریکا از برجام و ناتوانی ۳ کشور آلمان، انگلیس و فرانسه از اجرای تعهدات خود بوده است. در ادامه این بیانیه تأکید شده است: ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن محکومیت شدید اقدام شورای حکام آژانس و اعلام بیزاری از دولت‌های سرسپرده یادآور می‌شویم صدور چنین قطعنامه‌هایی هیچ تأثیری بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای ادامه بهره‌برداری از دانش هسته‌ای و عملیاتی‌سازی طرح‌های توسعه‌ای هسته‌ای مطابق با قوانین بین‌المللی نداشته و نخواهد داشت و تنها تأثیر ادامه این اقدامات می‌تواند آن باشد که مجلس انقلابی؛ دولت محترم را ملزم به تجدیدنظر تعاملات آینده با آژانس نماید تا حقوق حقه ملت ایران تحت فشارهای اینچنینی نادیده گرفته نشود. آژانس بداند این اقدام در تعاملات دو سویه آینده مورد لحاظ نمایندگان قرار خواهد گرفت.»

 جمهوری اسلامی
تعطیلی پنجشنبه هم منتفی شد
محمود نجفی عرب گفت: موضع اولیه اتاق بازرگانی مخالفت با افزایش تعداد روزهای تعطیل و به ویژه تعطیلی روز پنجشنبه بود که در صورت تحقق می‌توانست با کاهش دادن روزهای کاری مشترک با اغلب کشورها به سه روز در هفته، آسیب‌های جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.وی با بیان اینکه طبق بررسی‌های انجام شده این اقدام، سالانه بین ۸ تا ۱۰ میلیارد دلار آسیب به دنبال داشت، گفت: ابتدا با پیگیری‌ها نظر کمیسیون اجتماعی مجلس تغییر کرد و بحث تعطیلی پنجشنبه که مدنظر دولت بود، منتفی و شنبه جایگزین شد، اما در قدم بعدی و در پیامد حضور بنده به عنوان نماینده بخش خصوصی در هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در هشتم خرداد ماه، کلیت طرح از موضوعیت ساقط شد، بدین ترتیب فارغ از نظر شورای نگهبان، بررسی لایحه دولت و مصوبه مجلس از دور خارج خواهد شد. به گفته این مقام مسئول نظر هیأت عالی نظارت نه تنها مخالفت با تعطیلی شنبه که اساسا مخالف با افزایش تعطیلات هفتگی بود. همچنین مشخص شد که دولت سیزدهم نیز اصراری برای به نتیجه رساندن لایحه پیشنهادی خود ندارد. همچنین در این هیئت مورد تأکید قرار گرفت که پنجشنبه جزئی از تعطیلات رسمی کشور نیست و همه سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی مکلف به ارائه خدمات از جمله خدمات تجاری هستند.وی با بیان اینکه صرف نظرکردن قانونگذار از تعطیلی روز پنجشنبه و ممانعت از ایجاد خسارت، برای بخش خصوصی اقتصاد کشور به منزله یک موفقیت چشمگیر است، گفت: در مجموع در مجمع تشخیص بحث تعطیلی شنبه به دلایلی که جای گفتن ندارد، به طور کلی منتفی بود.

 وطن امروز 
نیویورک تایمز: عملیات النصیرات برای اسرائیل یک شکست بود
روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی می‌نویسد: «اسرائیل ابتدا از عملیات نجاتی که انجام داده، خوشحال بود اما پس از آنکه مقامات وزارت بهداشت غزه گفتند حملات سنگین هوایی و زمینی که با عملیات نجات همراه بود، منجر به کشته شدن تعداد زیادی از فلسطینیان از جمله غیرنظامیان شده، این حس شادی جایش را به واقعیت تلخی داد و ادعاهای اسرائیل را مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن این عملیات در سطح بین‌الملل با شکست مواجه ساخت». این روزنامه آمریکایی به نقل از تحلیلگران می‌نویسد: «عملیات نجات که توسط اسرائیل انجام شد، نتوانست هیچگونه چالش و مشکلاتی را در کابینه اسرائیل حل‌وفصل کند». نیویورک تایمز در ادامه با اشاره به ناتوانی رژیم صهیونیستی در تحقق اهدافش می‌نویسد: «با گذشت ۸ ماه از جنگ، اسرائیل هنوز نتوانسته به هدف خود مبنی بر نابودی حماس دست یابد و اسرائیلی‌ها می‌ترسند زمان برای بسیاری از اسرا در غزه رو به اتمام باشد».
مخبر قانون شفافیت قوای سه‌گانه را ابلاغ کرد
محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری طی نامه‌های جداگانه‌ای ۳ قانون مصوب مجلس را ابلاغ کرد.قانون شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها، قانون اصلاح ماده ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی و اصلاحیه قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور این ۳ قانون هستند.

 جوان 
نگاه عبدی به مردم عوض شد!
عباس عبدی روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب که معتقد بود مردم حتی با «تکرار می‌کنم» هم دیگر پای صندوق نمی‌آیند، حالا معتقد است که مردم در انتخابات حضور پیدا می‌کنند و قطعاً روند مشارکت در انتخابات افزایشی خواهد بود. عبدی سال گذشته معتقد بود که «مردم از همه ما عبور کرده‌اند و اساساً چیز جدیدی برای گفتن به اغلب مردم باقی نمانده…».اما او حالا در گفتگو با بی‌بی سی فارسی معتقد به افزایش مشارکت می‌شود و تأکید می‌کند «مردم در انتخابات حضور پیدا می‌کنند و قطعاً روند مشارکت در انتخابات افزایشی خواهد بود؛ مردم ایران با صندوق‌های رأی قهر نکردند و عموم مردم به لیست اعلامی شورای نگهبان اعتماد دارند.»اینکه عبدی با تأیید صلاحیت یکی از سه کاندیدای مدنظر جبهه اصلاحات ناگاه حامی شورای نگهبان و تبیین کننده اعتماد مردم به شورای نگهبان شده، جالب توجه است. در واقع شورای نگهبان خوب، شورایی است که کاندیدای اصلاح‌طلبان را تأیید کند، حالا هر کس دیگر را هم رد کرد، مهم نیست! وگرنه امثال عبدی اصلاح‌طلب برای باقی ردصلاحیت‌ها هم دغدغه‌مند می‌شدند. در خصوص مشارکت مردم در انتخابات هم تا وقتی اصلاح‌طلبان در انتخابات کاندیدای دلخواه – و نه الزاماً هم‌فکر- خود را داشته باشند، انتخابات را اصیل و درست می‌دانند و وقتی کاندیدای مدنظرشان ثبت نام نکند یا تأیید صلاحیت نشود یا رأی نداشته باشد، آن را خلاف دموکراسی می‌دانند!

 خراسان
مرگ سرکرده گروهک منافقین
فرارو نوشت: برخی اخبار غیر رسمی حاکی از مرگ سرکرده گروهک منافقین است. گفته می‌شود او پیش از مرگ مدتی را در کما به سر برده است. در چند روز گذشته، خبرگزاری ایرنا با اشاره به بیماری مریم رجوی نوشته بود: «رجوی حین بازگشت از پاریس به سمت مقر خود در «اور سورواز» دچار حمله عصبی شدید شده و بلافاصله به بیمارستان منتقل شده است. وضعیت سرکرده گروهک وخیم گزارش شده و تیم حفاظت رجوی برای جلوگیری از نشت هرگونه خبر پیرامون او، بشدت در حال آماده باش هستند.» در حال حاضر حتی صحبت‌هایی نیز درباره جانشین او مطرح می‌شود. گفته می‌شود دختر مریم رجوی یعنی اشرف ابریشمچی جانشین اوست.

 آرمان ملی 
ماکرون استعفا را رد کرد
امانوئل ماکرون در پاسخ به اینکه آیا در صورت پیروزی حزب راست افراطی «اجتماع ملی» در انتخابات پارلمانی این کشور و درخواست برای استعفای او از ریاست جمهوری، کناره گیری می کند، گفت: «این اجتماع ملی نیست که قانون اساسی را می نویسد. جایگاه رئیس جمهور مشخص است و نتیجه هر چه باشد مشخص است.» کاخ الیزه هم گزارش‌های رسانه‌ای مبنی بر احتمال استعفای ماکرون را رد کرده است.

 قدس 
حکم دادگاه کانادا اعلام شد شرکت اوکراینی مقصر سقوط
دادگاه عالی اونتاریو کانادا، شرکت هواپیمایی اوکراین را به دلیل سهل‌انگاری در توجه به هشدارهای امنیتی و ایمنی مسافران، مسئول پرداخت غرامت کامل به خانواده‌های سانحه پرواز پی اس ۷۵۲ در دی ماه ۱۳۹۸ در ایران تشخیص داد. پرواز پی اس ۷۵۲ به دلیل خطای انسانی در نزدیکی تهران، سقوط کرد که در پی آن، تمام سرنشینان هواپیما و خدمه آن، شامل اتباع کانادایی جان خود را از دست دادند.این دادگاه روز دوشنبه پس از بررسی دادخواست خانواده‌های قربانیان این سانحه طی حکمی خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین را از نظر قانونی مسئول پرداخت غرامت خواند.قاضی دادگاه در این حکم اعلام کرد خطوط هوایی اوکراین مقصر است چون ساعاتی پیش از پرواز این هواپیما، آسمان ایران به دلیل پرتاب موشک‌های بالستیک علیه نیروهای آمریکایی در عراق در پاسخ به ترور سردار قاسم سلیمانی با احتمال وقوع یک ضدحمله در حالت آماده‌باش قرار داشت.

 اعتماد
ایران و قطر در حوزه مسائل سیاسی و منطقه‌ای همکاری‌ مطلوبی دارند
محسنی‌اژه‌ای، رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران دیروز به همراه هیات بلندپایه مقامات قضایی کشورمان در پاسخ به دعوت رسمی رییس شورای عالی قضایی قطر، وارد دوحه پایتخت کشور قطر شد. اژه‌ای طی سخنانی در بدو ورود به دوحه قطر، ضمن تاکید بر توسعه همکاری‌ها و روابط ایران و قطر در حوزه‌های مختلف به ویژه امور قضایی اظهار کرد: همکاری‌های دو کشور ایران و قطر در حوزه مسائل سیاسی و منطقه‌ای، مطلوب و رو به پیشرفت است و این امر طی سالیان اخیر و در دوره ریاست‌جمهوری آیت‌الله رییسی، رییس‌جمهور فقید کشورمان، برجسته‌تر بوده است؛ اساسا به هر میزان که مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی طرفین توسعه یابد، به موازات آن لازم است که در حوزه مناسبات حقوقی و قضایی نیز گسترش و انبساط حاصل شود.

 ابتکار 
قطعنامه شورای امنیت را پذیرفتیم
سامی ابوزهری، یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در جریان گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز خاطرنشان کرد این جنبش با قطعنامه شورای امنیت درخصوص جنگ غزه، خروج اشغالگران و تبادل اسرا و نیز آمادگی این جنبش برای مذاکره درخصوص آن موافقت کرده است.سامی ابوزهری همچنین تصریح کرد دولت آمریکا برای عمل کردن به تعهدات خود و ملزم کردن رژیم اشغالگر به توقف فوری جنگ در راستای اجرای قطعنامه شورای امنیت، با یک آزمون واقعی روبه‌رو است.

 اطلاعات 
پیش‌نویس قطعنامه آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل درباره آتش‌بس در غزه به تصویب رسید
شورای امنیت این پیش نویس قطعنامه آمریکا درباره آتش‌بس در غزه را با ۱۴ رأی موافق و تنها رأی ممتنع روسیه به تصویب رساند. واشنگتن در این قطعنامه خواستار آتش‌بس در غزه و اجرای بدون شرط توقف درگیری‌ها و تبادل اسرا است. نماینده آمریکا در سازمان ملل در جلسه رای‌گیری بدون اشاره به کمک‌های تسلیحاتی این کشور به رژیم صهیونیستی گفت: هشت ماه گذشته برای غیرنظامیان در غزه ویرانگر بوده است. وی افزود: پیدا کردن مکانی امن در غزه غیر ممکن است و همچنان از اسرائیل می‌خواهیم تمامی تدابیر را برای حمایت از غیرنظامیان در غزه اتخاذ کند.

 شهروند 
پورمحمدی نامزد اختصاصی ما است
روابط‌ عمومی شورای وحدت در نامه‌ای اعلام کرد: به اطلاع می‌رساند پیرو جلسه هیأت عالی شورای وحدت و روسای استانی و دبیران کل احزاب زیر مجموعه این شورا و براساس نظر و خرد جمعی مقرر شد حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی به‌ عنوان نامزد اختصاصی و مورد حمایت شورای وحدت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی شود. در این نامه آمده است: علاوه بر این، شهاب‌الدین صدر نیز به‌عنوان رئیس ستادهای مردمی شورای وحدت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری منصوب شد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

دائره المعارف مناسبات اسلام و مسیحیت کاتولیک تدوین شود
حوزه/ آیت‌الله اعرافی، در دیدار حجت الاسلام مختاری سفیر کشورمان در واتیکان با تأکید بر اینکه روابط نهاد دینی حوزه با واتیکان باید تعمیق یابد، اظهار کرد: واتیکان یکی از مهم‌ترین مراکز ارتباطی ماست و امید است این تعاملات ساماندهی و توسعه پیدا کند. مدیر حوزه های علمیه کشور افزود: ما به پروتکل‌های سفارت و وزارت‌خانه پایبند هستیم، اما در کنار این پروتکل‌ها، تعمیق روابط نهاد دینی حوزه با نهاد واتیکان را مدنظر قرار داده‌ایم و از شما به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران و نماینده حوزه علمیه در واتیکان خواستار پیگیری مصوبات دیدار هیئتی از حوزه علمیه در واتیکان باشید و در این مسیر مجموعه مدیریت حوزه نیز حمایت لازم را انجام خواهد داد. وی بر ضرورت تدوین دائرهالمعارف مناسبات اسلام و مسیحیت کاتولیک تاکید کرد و گفت: در دیدار با پاپ یادآور شدیم که ۱۲ مسئله جهانی وجود دارد که بر سر آن اتفاق نظر داریم و پیشنهاد دادیم که خوب است به عنوان نهادهای دینی منشور مشترکی را در این مسائل تهیه کنیم.

مشارکت حداکثری عادلانه و آگاهانه مردم در انتخاب دولت اسلامی مهم و سرنوشت ساز است
حوزه/ آیت الله اراکی که در کرسی آزاداندیشی دانشگاه کاشان با موضوع «شاخص های دولت تراز انقلاب اسلامی و انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم» سخن می گفت با اشاره به نقش مهم دولت در نظام سیاسی اسلام اظهار کرد: بر مبنای تعالیم اسلام، دولت از آغاز پیدایش شرع در جامعه وجود داشته و گردانندگان این دولت ها، انبیای الهی بوده اند. عضو جامعه مدرسین با تصریح بر این که دولت تراز انقلاب اسلامی باید هم در ارائه لوایح قانونی و هم در اجرای قوانین، عادل و امانت‌دار باشد تاکید کرد: دولت باید برای اجرای عدل دل بسوزاند و خودش را فدای مردم کند. عضو خبرگان رهبری مشارکت حداکثری، عادلانه و آگاهانه مردم در انتخاب دولت اسلامی را مهم و سرنوشت ساز خواند و ادامه داد: آیاتی از قرآن کریم که عبارت «انی لکم رسول امین» را اشاره می کند؛ عملا تصریح دارد که کارگزاران دولت اسلامی باید علاوه بر احاطه به دانش فهم روح قانون، امین و امانت‌دار باشد و همان روح قانون را بدون توجه به مصالح شخصی فهم و در ادامه اجرا و پیاده کند.

شهادت فرمانده ارشد حزب‌الله لبنان
باشگاه خبرنگاران/ توپخانه ارتش رژیم صهیونیستی حومه دهستان‌های «یارین»، «الجبین» و «جویا» در جنوب لبنان را گلوله‌باران کرد. ارتش اشغالگران نیز مدعی شد که یک ساختمان نظامی و سکوی پرتاب موشک متعلق به حزب‌الله را در «عیترون» و «میس‌الجبل» هدف قرار داده است. یک مقام امنیتی لبنانی نیز به شبکه الجزیره گفت که دهستان جوبا مرکز حمله رژیم صهیونیستی بوده و برخی منابع غیر رسمی می‌گویند که در این حمله چهار تن شهید و شمار دیگری زخمی شده اند.بامداد امروز چهارشنبه حزب‌الله شهادت فرمانده خود را تایید کرد و در بیانیه‌ای گفت که او «طالب سامی عبدالله»، ملقب به ابوطالب بوده و فرمانده یگان نصر حزب‌الله در منطقه مرکزی نوار مرزی لبنان با اسرائیل بوده است.

آمریکا ۲ فرد را به اتهام تلاش برای فروش نفت ایران به ۴۵ ماه زندان محکوم کرد
باشگاه خبرنگاران/ آمریکا ۲ فرد را به اتهام تلاش برای فروش نفت ایران و ارتکاب پولشویی، مجموعا به ۴۵ ماه زندان محکوم کرد.وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد «ژنیو وانگ» ۴۳ ساله و شهروند چینی و همچنین «دانیل ری لین» ۴۲ ساله و اهل «مک‌کینی» در ایالت تگزاس از ژوئیه ۲۰۱۹ تا فوریه ۲۰۲۰ تلاش کردند که با دور زدن تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران، فروش نفت تحریم‌شده ایران را تسهیل کرده و با پنهان کردن مبدا آن، این نفت را به یک پالایشگاه در چین بفروشند.وانگ و لین به همراه سه تن دیگر در دادگاه منطقه‌ای آمریکا در منطقه شرقی ایالت پنسیلوانیا تحت محاکمه قرار گرفتند. اسناد دادگاه نشان می‌دهد که دستکم ۲ نفر از آنها به تخلف در این زمینه اعتراف کرده‌اند.

روسیه، ایران و چین، بهای سلطه نظامی آمریکا را افزایش داده‌اند
باشگاه خبرنگاران/ رسانه آمریکایی نیویورک‌تایمز نوشت: روسیه،چین، ایران و کره شمالی با ایستادگی در برابر هژمونی آمریکا، بهای سلطه نظامی ایالات متحده را افزایش داده‌اند.انتظار می‌رفت بعد از دوره چهار ساله ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» و در دوره بایدن، موضع آمریکا به‌عنوان یک رهبر جهانی بهبود یابد، اما واشنگتن رهبری را تنها در حمایت از دوستان و مقابله با دشمنان تعریف کرده است. بایدن در جنگ اوکراین از این کشور حمایت و در منطقه آسیا و اقیانوس آرام روابط آمریکا را تقویت کرده است، اما نشانی از رهبری در سیاست‌های او دیده نمی‌شود.در این گزارش آمده است: «آمریکا خود را تا سطح دفاع از مواضع مطلوب خود در برابر رقبایی که روزبه‌روز متحدتر می‌شوند، تقلیل داده است و کشور‌های جهان که ناظر بر این وضعیت هستند، از خود می‌پرسند چرا آمریکایی‌ها فکر می‌کنند رشته امور را در دست دارند؟»

دیدار باقری با وزیر خارجه تایلند
فارس/ سرپرست وزارت خارجه کشورمان با وزیر امور خارجه تایلند در حاشیه نشست مشترک وزیران امور خارجه کشورهای عضو بریکس و کشورهای در حال توسعه گفتگو کرد.دراین دیدار علی باقری ابراز امیدواری کرد که تلاش‌های رئیس جمهور و وزیر خارجه شهید در پیشبرد برنامه‌های سیاست خارجی به خصوص در توسعه روابط با کشور‌های آسیایی امتداد یابد. باقری با اشاره به سفر کوتاه، اما ثمربخش اخیرش به تایلند و دیدار با مقامات عالی این کشور، بر وجود ظرفیت‌های بسیار مناسب برای توسعه و ارتقای همکاری‌ها در عرصه اقتصادی و تجاری بین دو کشور تاکید کرد. وی با تاکید بر اینکه وضعیت اسفبار جاری در غزه نتیجه یکجانبه گرایی در جهان است، تصریح کرد: کشور‌هایی مانند آمریکا که نه تنها اقدامی برای توقف این کشتار نمی‌کنند، بلکه برای ادامه نسل‌کشی در غزه تسلیحات پیشرفته در اختیار اشغالگران قرار می‌دهند، به معنای بن بست و ناتوانی یکجانبه گرایی از ارائه راه حل برای مسائل و معضلات جهانی است.

اسرائیل ترکیه را تهدید کرد
مهر/ «یسرائیل کاتس»، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در واکنش به تصمیم آنکارا در اعمال تحریم اقتصادی علیه تل‌آویو به دلیل جنگ نسل‌کشی علیه نوار غزه، تهدید کرد: «به مناسبات اقتصادی خود با ترکیه به صورت کامل پایان خواهیم داد.»روزنامه عبری‌زبان معاریو به نقل از کاتس در کمیسیون امور خارجی و امنیت کنست صحبت می‌کرد، نوشت: تل‌آویو روابط اقتصادی خود با آنکارا را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد تا زمانی که این روابط به طور کامل قطع شود. وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در پاسخ به سوال اعضای کمیسیون مذکور درباره جایگزین‌های پیشنهادی برای پوشش خلاء ناشی از قطع روابط اقتصادی با ترکیه گفت: گزینه‌های جایگزینی مثل مصر، یونان، روسیه، چین و هند وجود دارد.وی اظهار داشت: تصمیم به پایان دادن به روابط اقتصادی با ترکیه به معنای آسیب زدن به مناسبات دیپلماتیک فیمابین نیست.

رئیس سازمان بهزیستی کشور: تحریم معلولان ایران با کدام موازین حقوق بشر سازگار است؟
ایرنا/ رئیس سازمان بهزیستی با تشریح دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران برای معلولان در سخنانی در سازمان ملل خطاب به جامعه جهانی و محافل حقوق بشری گفت: تحریم جامعه معلولان ایران با کدامیک از موازین حقوق بشری سازگار است؟ «علی محمد قادری» رئیس سازمان بهزیستی جمهوری اسلامی ایران عصر سه شنبه به وقت محلی در هفدهمین کنفرانس کشورهای عضو کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت که از ۱۱ تا ۱۳ ژوئن ۲۰۲۴ درمقر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شده است، در سخنانی با اشاره به اقدامات ارزشمند جمهوری اسلامی در پاسداشت جامعه معلولان تصریح کرد: این در شرایطی است که تحریم های ظالمانه ایالات متحده آمریکا و بسیاری از کشور‌های غربی علیه جمهوری اسلامی ایران بر قیمت تمام شده اقلام توانبخشی، خدمات تخصصی و توان اقتصادی افراد تحت پوشش این خدمات تاثیرات چشمگیری داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *