خبر روز ۱۴۰۳/۰۳/۲۲

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
قالیباف: راهی جز پیشرفت نداریم
محمدباقر قالیباف پیش از حضور در رسانه‌ملی برای اعلام برنامه‌های خود و گفت‌وگوی زنده با مردم، در شبکه اجتماعی ایکس با انتشار مطلبی به مناسبت آغاز تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، تأکید کرد: «کشور در لحظه‌ای تعیین‌کننده قرار گرفته است». وی همچنین با حضور در شبکه خبر با تأکید بر اینکه راهی جز پیشرفت نداریم در پاسخ به پرسش مجری برنامه مبنی بر نقش اعضای ستاد انتخاباتی وی در مسئولیت‌های کلیدی دولت، گفت: هیچ فرقی بین کسی که در ستاد است و نیست، وجود ندارد. مهم این است که در دولت کار را براساس شایسته‌گزینی پیش ببریم. هرجا توفیق خدمت داشتم، جوان‌گرایی کرده‌ام و به‌کارگیری نیروهای فعال از اساس کارمن بوده است. خیلی وقت‌ها در شهرداری که بودم، افرادی حضور داشتند که از جهت گرایش سیاسی با من همراه نبودند اما نیروهای کارآمدی بودند که آنها را به کارگرفتم. اینها درسابقه مدیریتی‌ا‌م وجود دارد. بنابراین ارث نیست که سهمیه دهیم. همچنین در اخبار آمد که قالیباف برای انجام اقدامات مربوط به کاندیداتوری‌اش در انتخابات از مجلس مرخصی خواهد گرفت.
قاضی‌زاده: مردم باید برای دولت تصمیم بگیرند
امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «بسم رب‌الشهدا والصدیقین، سلام علی ابراهیم، سلام علی آل طه و یاسین». وی همچنین در پست دیگری با زدن هشتگ «عهد با مردم» بیان کرد: «یکی از اصلی‌ترین وظایف رئیس‌جمهور اجرای قوانین است. در بنیاد شهید با وجود موانع و محدودیت‌ها اجرای قانون را ارتقاء دادیم. برگزاری آزمون استخدامی، افزایش مستمری و بیمه ایثارگران، نمونه‌های آن است. «دولت خانواده» مصمم به اجرای کامل قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران است». برنامه تبلیغاتی قاضی‌زاده همچنین عصر دوشنبه از شبکه یک سیما پخش شد، وی در این برنامه شعار دولت خود را «دولت مردم و دولت خانواده» عنوان کرد و توضیح داد: وقتی از دولت مردم صحبت می‌کنیم، منظور این است که محور دولت، مردم هستند و مردم باید برای دولت تصمیم بگیرند. وقتی از نظارت حرف می‌زنیم یعنی ناظر نافذ دولت، مردم هستند و مرتب بین دولت و مردم رابطه افکارسنجی، سؤال و رفراندم برقرار است. رئیس‌جمهور و دولت، حکمران نیستند و باید بتوانند در اشتراک با ذی‌نفعان بخش‌های کشور، تصمیماتی بگیرند، کار مردمی به این معناست. همچنین مسئول رسانه‌ای ستاد انتخاباتی قاضی‌زاده‌هاشمی اعلام کرد که وی تا پایان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری، از ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران مرخصی گرفته است.
پزشکیان: باید از حق مردم دفاع کنیم
مسعود پزشکیان در صفحه مجازی خود در شبکه ایکس با زدن هشتگ «برای ایران»، نوشت: «بسم‌الله الرحمن‌الرحیم» وی همچنین ویدئویی در صفحه تلگرامی و اینستاگرامی خود منتشر کرد که در آن با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم، بیان می‌کند: سیاه و سفید، عرب و عجم، ترک و لر و کرد و بلوچ، هیچ‌کدام از ما به یکدیگر برتری نداریم. برتری به تقواست و تقوا یعنی حرکت بدون خطا و ما باید کاری کنیم عالمان و دست‌پاکان به قدرت برسند و نه افرادی که به خاطر قدرت، تهمت و افترا می‌زنند و دروغ می‌گویند.» پزشکیان همچنین در ویدئویی که از وی منتشر شده است بیان می‌کند: اگر حق مردم را بدهیم، بستر را آماده کنیم، آنها خودشان زندگی را تامین می‌کنند.
پورمحمدی: شرایط کشور مجالی برای خطا نمی‌گذارد
حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی نیز در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس، نوشت: شرایط کشور مجالی برای آزمون و خطا نمی گذارد، از سعدی علیه الرحمه بیاموزیم که فرمود به کارهای گران مرد کار دیده بفرست.
جلیلی: نیاز به تصمیمات نقطه زن داریم
در صفحه منتسب به سعید جلیلی در شبکه اجتماعی ایکس، بخشی از سخنان اومبنی براین‌که«‌برای پیشرفت بیشتروعدالت پایدارتر به تصمیم‌های نقطه‌زن نیاز داریم» منتشر شد.همچنین در این صفحه اعلام شد که تمامی مخارج مربوط به هزینه تبلیغات از محل جمع‌آوری کمک‌های مردمی خواهد بود و این کمک‌ها هیچ حق ویژه یا امتیاز خاصی برای کمک‌کنندگان ایجاد نخواهد کرد.
زاکانی: همه به مردم بدهکاریم
علیرضا زاکانی در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس با زدن هشتگ «دولت خدمت» و ذکر «هو العزیز»، نوشت: «‌در انتخابات گذشته افتخار حمایت از «مظهر شعارهای انقلاب» را داشتم و تمام حملات ناجوانمردانه را به جان خریدم اما در انتخابات ۱۴۰۳ برای تداوم راه شهید رئیسی و تکمیل خدمات، تا آخر می‌مانم و رقابت می‌کنم. شهردار تهران همچنین در مراسمی با بیان اینکه برای تداوم راه شهید رئیسی تکالیف سنگینی داریم، اظهار کرده است: برای همه ما نامزدها ضروری است که نسبت به سوابق و عملکرد ۴۵ سال گذشته شفاف باشیم. هیچ یک از ما نباید طلبکار مردم باشد. همه ما به مردم بدهکاریم و باید پاسخگو باشیم. وی همچنین در حاشیه مراسم دیگری اعلام کرده است که از صبح سه‌شنبه ۲۲ خرداد برای انجام اقدامات مربوط به تبلیغات انتخاباتی خود از شهرداری تهران مرخصی می‌گیرد.

 همشهری
در هر ۱۰ دقیقه یک کودک فلسطینی شهید می‌شود
براساس آمارها، تاکنون ۱۵هزار و۵۱۷ کودک فلسطینی در نتیجه حملات وحشیانه اشغالگران به نوار غزه به شهادت رسیده‌اند. براساس گزارش‌ها در شرایط کنونی در هر۱۰دقیقه یک کودک فلسطینی در نوار غزه به شهادت می‌رسد.

 کیهان 
صدور قطعنامه هیچ تأثیری بر اراده ایران برای توسعه‌ طرح‌های هسته‌ای‌ ندارد
سرپرست وزارت خارجه ایران در سخنرانی خود در نشست وزیران خارجه بریکس گفت: جمهوری اسلامی ایران اقدام‌ اخیر سه کشور اروپایی در نشست‌ اخیر شورای حکام آژانس‌ بین‌المللی انرژی اتمی را یک اقدام تنش‌زا و در ادامه سیاست‌های شکست خورده و منفعلانه کشورهای غربی و تلاش برای سوءاستفاده از سازوکارهای بین‌المللی تخصصی برای اهداف سیاسی و علیه کشورهای مستقل می‌داند. ما به همکاری با آژانس‌ در چارچوب حقوق و تکالیف خود معاهده ان پی تی و موافقتنامه پادمان ادامه می‌دهیم. صدور این قطعنامه هیچ تاثیری بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای ادامه بهره‌برداری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و عملیاتی کردن طرح‌های توسعه‌ای هسته‌ای خود نخواهد داشت.
کاندیداها اخلاق و قانون را در تبلیغات انتخاباتی رعایت کنند
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در نشست شورای‌عالی قوه قضائیه گفت: کاندیدا‌های احراز صلاحیت‌شده که فرآیند و موسمِ تبلیغات انتخاباتی آن‌ها طبعاً آغاز شده و یا آغاز می‌شود قطعاً توجه و عنایت دارند که باید اخلاق و قانون را در عرصه تبلیغات انتخاباتی، سرلوحه اقدامات خود قرار دهند؛ باید بر آنچه که سبب تقویت انسجام ملی می‌شود و مایه امیدواری برای آحاد جامعه به‌ویژه جوانان است، تأکید و تکیه کرد و از هر آنچه که موجب اِفتراق و سیاه‌نمایی و خوشحالی و شَعف دشمن می‌شود، اِجتناب و اِحتراز ورزید.رئیس قوه قضائیه بیان داشت: در فرآیند تبلیغات انتخاباتی، چنانچه پس از تذکرات و هشدار‌های دستگاه‌های نظارتی، کسانی خلاف قانون و اخلاق عمل کنند و با تخریب، توهین، شایعه‌پراکنی و نشر اکاذیب، بخواهند فضا را ملتهب و اذهان را مشوّش کنند، قطعاً با برخورد قانونی دادستان‌ها و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط مواجه خواهند شد. در ایام تبلیغات انتخاباتی رعایت کامل موازین قانونی، امری بسیار مهم است؛ نامزد‌های انتخاباتی و ستاد و هواداران آن‌ها در تمام شئون و اقدامات‌شان همواره قانون را مدنظر قرار دهند.
لاریجانی: مسیر خدمتگزاری به مردم و حل مشکلات متوقف نخواهد شد
علی لاریجانی در واکنش به رد صلاحیتش از سوی شورای نگهبان بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: بنام خدا. ملت بزرگوار ایران، خدای را سپاس می‌گویم که هم سخنی افزون‌تر با شما مردم شریف و صمیمی را برای اینجانب فراهم نمود. این موهبت الهی را قدر می‌نهم و ان‌شاءالله بر استمرار آن کوشا خواهم بود. آنچه باعث شد به عرصه انتخابات بیایم شرایط خطیر به‌ویژه در قلمرو شرایط سخت اقتصادی بود و موقعیت حساس بین‌المللی بخصوص فشار تحریم‌های ظالمانه بر معیشت مردم عزیز بود و‌ امیدوار بودم که با یاری شما بتوانیم موانع را مرتفع و مسیر توسعه ملی ایران را فراهم نمایم.
اما شورای محترم نگهبان علی رغم نظرات مثبت نهاد‌های مسئول و حکم قوه قضائیه، در رد برخی دعاوی گذشته آن شورا، با سازوکاری غیرشفاف مانع در مسیر چنین همراهی به‌وجود آورد. البته به فضل الهی حرکت ما در مسیر خدمتگزاری به مردم و حل مشکلات ملت متوقف نخواهد شد.

 ایران 
اعلام نتایج اولین نظرسنجی انتخاباتی «ایسپا»
مرکز افکارسنجی ایسپا نتایج اولین نظرسنجی در ایام چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را منتشر کرد. مطابق این نظرسنجی در روزهای ۱۹ و ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ (تا پیش از معرفی نامزدهای تأیید صلاحیت‌شده از سوی شورای نگهبان) با جامعه آماری ۳۹۰۶ نفر از افراد بالای ۱۸ سال ساکن در ۳۱ استان کشور (مناطق شهری و روستایی)، ۴۴.۴ درصد از شهروندان گفته‌اند قطعاً در انتخابات ریاست جمهوری مشارکت خواهند کرد و ۷.۳ درصد اشاره داشتند به احتمال زیاد در این انتخابات شرکت می‌کنند. ۲۸.۷ درصد از مردم بیان داشتند به هیچ وجه در این انتخابات شرکت نخواهند داشت و نزدیک به ۱۵ درصد نیز هنوز درخصوص شرکت یا عدم شرکت در انتخابات تصمیم نگرفته و مردد هستند.
عدم تأثیر انتخابات در بهبود وضعیت کشور، اعتراض به مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی، احتمال عدم تأیید صلاحیت نامزد مورد نظر پاسخگویان و نبودن فردی کارآمد در بین نامزدها در انتخابات پیش‌رو از جمله دلایل افرادی بوده است که بیان داشتند به هیچ ‌وجه در انتخابات پیش‌رو شرکت نخواهند کرد یا احتمال کمی دارد در انتخابات شرکت ‌کنند.
همچنین ۵۸.۵ درصد از مردم در پاسخ به پرسش «از دولت بعد چه انتظاراتی دارند» اعلام کردند که دولت و رئیس جمهور آینده باید موضوع و مسأله «فقر و محرومیت» را در اولویت کاری خود قرار دهد. «ایجاد اشتغال» با ۳۹.۷ درصد، موضوع «تورم و ارزش پول ملی» با ۳۶.۵ درصد، «سیاست خارجی و روابط با دیگر کشورها» با ۲۸.۷ درصد، موضوع «امنیت ملی» با ۲۸.۴ درصد، «ساماندهی بخش مسکن» با ۲۰.۶ درصد و «مبارزه با فساد و رانت» با ۱۹.۶ درصد از جمله مواردی است که مردم به آن اشاره کرده‌اند. یافته‌های نظرسنجی نشان می‌دهد، مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی همچنان در صدر توجهات مردم قرار دارد.

 جمهوری اسلامی 
گزارش وزیر کشور و اطلاعات از آخرین اقدامات در برگزاری انتخابات
در جلسه‌ای با حضور سران قوای سه‌گانه آخرین تصمیمات جهت برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با هدف مشارکت حداکثری، توام با رقابت‌های سالم و در امنیت و سلامت کامل اخذ گردید. در این جلسه وزرای کشور و اطلاعات گزارشی از آخرین اقدام‌ها در خصوص برگزاری انتخابات ارائه کردند.همچنین با توجه به اعلام نامزدهای دارای شرایط لازم تصدی ریاست جمهوری ازسوی شورای نگهبان، پس از بحث و بررسی، اعضا آخرین تصمیمات را جهت برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با هدف مشارکت حداکثری، توام با رقابت‌های سالم و در امنیت و سلامت کامل اخذ کردند.

 جوان
خالص‌سازی روش اصلاح‌طلبان شده است
وکیلی که با روزنامه اصلاح‌طلب شرق گفتگو کرده، فضای جریان اصلاحات را انحصارگرایانه توصیف کرد و با انتقاد از هسته مرکزی اصلاح‌طلبان که اجازه عرض اندام به جوانان را نمی‌دهند، اصلاح‌طلبان را بر خلاف ادعایشان دچار آپارتاید نسلی دانست.
وکیلی ادعای اصلاح‌طلبان در نیروسازی بهنگام دوری از قدرت را هم زیر سؤال برده است: «جریان اصلاح‌طلب یک شــعارش این بود که «ما به اصلاح‌طلبی جامعه محور معتقد هستیم که مضمونش این بود که ما اگر در لایه اجتماع برویم و از قدرت فاصله بگیریم، می‌توانیم نیروسازی داشته باشــیم»، بنابراین می‌توانیم با در اختیار داشــتن فضای دانشــگاه و جذابیت فعالیت‌ها و گفتمان‌مــان، بخش نخبگی جامعه را جذب خودمان کنیم. ولی کو؟ کجاســت؟ نه فقط در درون جبهه اصلاح‌طلب شــاهد زایش جدیدی نیستیم، بلکه این خالص‌سازی که فکر می‌کردیم ویژگی جریان کاتولیک اصولگراست، یعنی جریان پایداری و فکر می‌کردیم این‌ها با خالص‌ســازی عرصه را همچنان تنگ می‌کنند که یک روز علی لاریجانی را از زیر چتر خارج می‌کنند، یک روز آقای ناطق، یک روز آقای هاشــمی را خارج می‌کنند و فردا ممکن اســت دامن خودشان را بگیرد، ولی این خالص‌سازی الان رسما شده روش پالایش جبهه اصلاح‌طلبان.»
وکیلی می‌گوید که جریان اصلاحات نتوانسته گردش نخبگانی داشته باشد: «فکر می‌کنم این چرخه گردش نخبگانی متأسفانه الان در جریان اصولگرا موفق‌تر از جریان اصلاح‌طلب است. جریان اصلاح‌طلب الان باید به جای ســه نفر، ۳۰ نفر آدم جدید روی میز شورای نگهبان داشته باشــد. همان طور که جریان اصولگرا الان بیشتر از ۳۰ نفر دارد. خیل عظیم این جمعیت اصولگرا هســتند و کسی هم مذمت‌شــان نکرده که چرا آمده‌اید. این قبح به جای اینکه بخشــی از گفتمان ما باشد که این آپارتاید نســلی و تصلب به قدرت و انحصار در قدرت ایــن ویژگی گفتمان اصلاح‌طلبی نبوده. ســابق بر این فکــر می‌کردیم این ویژگی گفتمان اصولگرایی بوده که اجازه نمی‌داد از یک نظام عمودی فکری و نســلی برخوردار شــویم، ولی الان به نظرم این نقیصه در جریان اصلاح‌طلب به مراتب بیش از جریان اصولگرا شده اســت. معتقدم «نه» به این آپارتاید نسلی، انگیزه خودم برای حضور بود و به همین دلیل هم دست تک تک افراد غیرمشهوری را که آمدند و خودشان را عرضه کردند، می‌بوسم.»
او بزرگان اصلاح‌طلب را به انحصار قدرت در میان خود متهم کرده و می‌گوید: «کدام بزرگ اصلاح‌طلبی در مناسبات سیاسی پا پیش گذاشته که بگوید من از این هسته دور خودم یک قدم عقب‌تر بروم و ذره بین بیندازم در خیل عظیم ملت یک آدم بی‌رنگی را پیدا کنم که از این ظرفیت نخبگی برخوردار است و در چرخه بیاورم. چرخه حزبی، چرخه قبیله‌گری اســت. چرا احزاب جذابیتــی ندارند؟ چرا نگاه ملت همچنان به انگشت اقطاب است؟ به دلیل اینکه احزاب ما فامیلی و قبیله‌ای است. هر کس خودش و دوســتش و دوست دوستش، تمام. از دوست دوست یک قدم عقب‌تر نمی‌رود.»

 رسالت 
خودکشی نظامیان صهیونیست رکورد زد
از زمان انجام عملیات طوفان الاقصی خودکشی در میان نظامیان صهیونیست به یک اپیدمی تبدیل شده است.روزنامه عبری زبان هاآرتص در خبری در این رابطه اعلام کرد، خودکشی یک نظامی اسرائیلی که خبر آن دیروز اعلام شد، رکورد نظامیانی که به دلیل جنگ در غزه دست به خودکشی زدند را جابه جا کرد.در خبرهایی که اخیرا منتشر شد، رادیو ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد، یک نظامی اسرائیلی بعد از آن که مجددا برای خدمت احتیاط در غزه فراخوانده شد، ترجیح داد به زندگی خود پایان دهد تا اینکه مجددا راهی جنگ در نوار غزه گردد.روزنامه هاآرتص در گزارش خود اعلام کرد، براساس آمار رسمی از هفت اکتبر گذشته (تا قبل از این مورد خودکشی) رسما خودکشی ۱۰ نظامی اسرائیلی (بیش از یک خودکشی در هر ماه) اعلام و توسط ارتش اسرائیل شده بود در حالی که ارتش اسرائیل حاضر نیست خودکشی ۱۷ نظامی دیگر را که پس از مرخص شدن از خدمت احتیاط دست به خودکشی زده‌اند، جزء آمار خودکشی‌های خود محسوب کند (در صورت افزودن این رقم به شمار رسمی نظامیان خودکشی کرده، به میانگین بیش از ۳ خودکشی در ماه می‌رسیم).

 مردم سالاری
انتخابات از همین الان چهار قطبی است
احمد زیدآبادی، فعال سیاسی اصلاح طلب، گفت: انتخابات از همین الان چهار قطبی است؛ یک طرف پزشکیان، یک طرف قالیباف و یک طرف پورمحمدی و از سوی دیگر دو نفر دیگر که با هم مرز‌های مشخصی دارند. به این معنا نیست که همه اصولگرا‌ها یکی هستند. خط مشی آقای قالیباف با آقای جلیلی متفاوت است. خط مشی پورمحمدی نیز با هر دو آن‌ها متفاوت است. بنابراین یک دو قطبی کامل شکل نمی‌گیرد، بلکه در دور دوم احتمالی شکل می‌گیرد. در این دور همه با هم رقیب هستند.وی در ادامه درباره جذب آرا خاکستری توسط پزشکیان بیان کرد: این مسائل در درجه دوم اهمیت است. مهم این است که آیا ایشان نماد یک تغییر در فضا هست یا خیر؛ اگر به ایشان به شکل یک نماد نگاه کنیم، به جمله جمله صحبت‌های ایشان توجه نمی‌شود. سال ۸۸ میرحسین موسوی، ادبیات خاص خود را داشت اما در همین تهران می‌دیدیم که جوانان طرفداران ایشان خیلی کاری به این حرف‌ها نداشتند. جوانان ایشان را نماد تغییر می‌دانستند و توانستند در تهران اکثریت آرا را بیاورند. مسأله فقط نوع ادبیات کاندید‌اها نیست. برای افرادیکه می‌خواهند رأی دهند، مسأله دو نکته است. اول اینکه سمت و سوی برنامه چیست و دوم با توجه به ساختار موجود تا چه حد قابل اجراست.
او افزود: هنوز چیزی از محتوا مشخص نیست؛این انتخابات بدون آمادگی قبلی برگزار شده است. از طریق کنکاش در صحبت‌هایشان می‌توان متوجه شد که نگاه اقتصادی ایشان چیست و برای اجرای برنامه‌های خودش از تأیید لازم برخوردار است یا خیر.وی در رابطه با شباهت دولت پزشکیان اظهار داشت: شبیه دولت اول‌هاشمی رفسنجانی یا دولت آقای موسوی در زمان جنگ باشند؛ برخی از وزرای ایشان می‌توانند شبیه آن دولت‌ها باشند. ایشان سعی می‌کند از عناصری که از نظر خودش پاکدست می‌آیند و در عین حال در کارشان وارد هستند، صحنه را سامان دهند. ایشان به دنبال یک نوع کابینه فراجناحی است.

 آرمان ملی 
انتخابات الکترونیکی برگزار نمی شود
رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور گفت: انتخابات ریاست جمهوری به صورت دستی برگزار میشود. امیر شجاعان در یک گفت وگو اظهار کرد: نظر شورای نگهبان این است که انتخابات الکترونیکی برگزار نشود؛ بنابراین انتخابات ریاست جمهوری به صورت دستی برگزار میشود. شمارش آرا هم در این انتخابات سخت نیست.

 اعتماد
چرا از پزشکیان حمایت می‌کنم
عباس عبدی فعال اصلاح طلب نوشت:همین که بدانیم شانس و امکانی جدی برای انتخاب ما فراهم است که با یک رأی دادن مسیر کنونی را تغییر دهیم این یک موفقیت بزرگ است.به نظر من ساختار انتخاباتی این دوره ناشی از خطای محاسباتی نیست. گرچه تصمیم محافظه‌کارانه‌ای است ولی نمی‌تواند ناشی از خطا باشد. خطا به این معنی که گمان کنند، اصلاح‌طلبان و مردم می‌آیند. ولی نامزد دیگری رأی آورد. به نظرم بروز چنین خطایی دور از ذهن است. این یک انتخاب آگاهانه برای ساختار است. به نظرم همان تصمیم مهمی است که امسال باید گرفته می‌شد که شد. تایید صلاحیت کسی که ظرفیت پیروزی دارد و به احتمال فراوان مشارکت را به بالای ۶۰درصد خواهد رساند و در مقابل او نیز چهره‌ای معتبر و اجماعی از جناح اصولگرا وجود ندارد.

 ابتکار 
به دنبال راه‌حل دیپلماتیک با حزب‌الله لبنان هستیم نه جنگ
یک مقام صهیونیست گفت که این رژیم بیشتر درصدد دستیابی به راه‌حل دیپلماتیک است تا جنگ گسترده در لبنان. رویترز به نقل از یک مقام دولتی صهیونیست گزارش داد: جنگ در لبنان حتمی نیست و ما استقبال خود را از تلاش‌های دیپلماتیک پاریس و واشنگتن ابراز کرده‌ایم.وی گفت: با این وجود اظهارات رهبران ما روشن بود و ممکن است تشدید تنش در لبنان قریب الوقوع باشد.پیشتر نیز «دیوید مینسر» سخنگوی کابینه رژیم صهیونیستی گفته بود: ما خواهان راه حل دیپلماتیک با حزب‌الله هستیم، ما از اسرائیل دفاع خواهیم کرد و وضعیت شمال نمی‌تواند این‌گونه ادامه یابد.

 اطلاعات 
دولت به وعده خود در اشتغالزایی عمل کرد
سرپرست ریاست جمهوری در جلسه شورای‌عالی اشتغال با قدردانی از تلاش همه دستگاه‌های اجرایی در انجام وظایف و تکالیف محوله در زمینه اشتغالزایی، دستاوردهای دولت در کاهش نرخ بیکاری و رشد قابل توجه اشتغال‌آفرینی را مرهون پیگیری‌های مجدانه و اهتمام ویژه رئیس جمهوری شهید دانست و اظهار داشت: شهید رئیسی ایجاد یک میلیون شغل در سال را علاوه بر تکلیف قانونی مستند به برنامه ششم توسعه، نیاز ضروری کشور می‌دانست و با حساسیت و پیگیری ویژه به دنبال تحقق آن بود. خوشبختانه نگاهی به آمارهای ارائه شده در این زمینه نشان می‌دهد که دولت توانسته است به وظیفه و وعده خود در این عرصه عمل کند.

 شهروند 
حمایت رسمی رئیس جبهه اصلاحات از پزشکیان
آذر منصوری رئیس جبهه اصلاحات در رشته توییتی در شبکه اجتماعی ایکس با اعلام حمایت رسمی از مسعود پزشکیان نامزد تأیید صلاحیت شده چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نوشت: «راهبرد مشارکت مشروط گام مهم جبهه اصلاحات ایران برای معنابخشی به انتخابات بود. تأیید صلاحیت پزشکیان را برای ایران به فال نیک می‌گیریم… برای پیروزی ایشان تلاش می‌کنیم.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

بسیج پیشران مسیر انقلاب اسلامی است
حوزه/ آیت الله اعرافی در دیدار نماینده ولی فقیه درسپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار کرد: انقلاب اسلامی پدیده ای است که از حوزه برخاست و در سایه رهنمودهای امامین انقلاب در این جایگاه کنونی قرار دارد و بسیج همواره پیشران مهمی در این مسیر بوده است. وی افزود: نهاد نمایندگی ولی فقیه در سپاه برخاسته از حوزه است و برای ارتقاء معرفتی پرسنل آنجا به عنوان حوزه تلاش زیادی می کند و ما وظیفه خود می‌دانیم که با نهاد نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تعامل داشته باشیم. در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین حاجی صادقی در سخنانی ضمن ارائه نقطه نظرات خود به تداوم همکاری و تعامل نهاد نمایندگی ولی فقیه در سپاه با حوزه های علمیه تاکید کرد. در پایان این دیدار تفاهم نامه همکاری میان مرکز مدیریت حوزه های علمیه و نهاد نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امضا شد.

مردم با آفرینش حماسه انتخابات، بدرقه شهیدان خدمت را تکمیل خواهند کرد
رسا/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم احراز صلاحیت‌ها به وسیله شورای نگهبان را دقیق و کارشناسانه ارزیابی کرد و گفت: مردم با آفرینش حماسه انتخابات، بدرقه شهیدان خدمت را تکمیل خواهند کرد. آیت‌الله کعبی در اظهار نظری درباره نامزدهای شش‌گانه که صلاحیتشان تأیید شده است گفت: در این نامزدها تنوع دیدگاه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و تنوع سبک مدیریتی وجود دارد، به گونه‌ای که قدرت انتخاب مردم با طیف‌ها، سلیقه‌ها و جناح‌های متفاوت بالا رفته است. وی با ابراز امیدواری از اینکه ان شاءالله در انتخابات هشت تیر شاهد مشارکت بالا و رقم خوردن حماسه ملی دیگری باشیم بیان داشت: حماسه این انتخابات می‌تواند بدرقه شهیدان را تکمیل کند.

اگر اسلام را به درستی بشناسیم، در لزوم شرکت در انتخابات شک نخواهیم کرد
حوزه/ آیت الله فاضل لنکرانی در جلسه طلاب و فضلای استان گلستان، اظهار داشت: دین اسلام بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، از جایگاه والاتری برخوردار شد و در اجتماع و صحنه بین الملل حضور پیدا کرد و تحلیل اتفاقات بین المللی امروز بدون در نظر داشتن دین، تحلیلی اشتباه است. وی خاطرنشان ساخت: حکومت جزئی از اجزاء دین نیست بلکه حکومت عین دین و جوهر دین است و امام خمینی (ره) ثابت کرد که تمام انبیاء برای حکومت آمدند و امروز ۴۵ سال از انقلاب می گذرد و دین در صحنه است. رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار بیان داشت: امروز ادعاهایی به نام دین به میدان آمده و برخی از افراد قصد دارند دین را از صحنه خارج نمایند که باید مراقب این خطرات بود. عضو جامعه مدرسین خاطرنشان ساخت: اسلام یعنی حکومت و حکومت نیازمند انتخابات است؛ پس اگر اسلام را به درستی بشناسیم، در لزوم شرکت در انتخابات شک نخواهیم کرد؛ چون انتخابات از لوازم حکومت بوده و اسلام همان حکومت است.

انهدام شبکه جاسوسی آمریکایی-اسرائیلی در یمن
تسنیم/ شبکه المسیره در گزارشی اعلام کرد، یک شبکه جاسوسی آمریکایی اسرائیلی توسط سرویس‌های اطلاعاتی دولت یمن کشف و عوامل آن دستگیر شدند.براساس بیانیه سرویس‌های امنیتی یمن این شبکه جاسوسی اقدامات جاسوسی و خرابکارانه متعددی طی چند دهه در موسسات دولتی و غیر دولتی در راستای اهداف دشمن انجام داده است.این شبکه جاسوسی مستقیما به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا سیا وابسته است و دستگاه‌ها، ابزار آلات و فن‌آوری‌های پیشرفته‌ای برای انجام فعالیت‌های خود در اختیار داشتند.هدایت این شبکه جاسوسی توسط افسران اطلاعاتی آمریکایی بود که به عنوان دیپلمات در سفارت آمریکا در یمن فعالیت می‌کردند.این شبکه برای چند دهه بر مراکز تصمیم گیری کشور تاثیر گذاری کرده و در بسیاری از سازمان‌های دولتی نفوذ داشت و توانسته بود در تمامی ابعاد زندگی کشور نفوذ داشته باشد و به بازوی اصلی انجام طرح‌های دشمن آمریکایی و اسرائیلی در جمهوری یمن تبدیل شده بود.

فرار جنگنده های اسرائیلی از جنوب لبنان
فارس/ مقاومت لبنان اعلام کرد که شب گذشته پدافند هوایی حزب‌الله یک فروند موشک زمین به هوا به سمت جنگنده متجاوز اسرائیلی شلیک کرد و موجب عقب‌نشینی این جنگنده به سمت فلسطین اشغالی شد. یک شب پیش از این نیز، منابع خبری با انتشار ویدئویی گزارش دادند که نیروهای حزب‌الله یک موشک زمین به هوا به سمت یک جنگنده اسرائیلی شلیک کردند و موجب شدند جنگنده‌ای که در حال شکستن دیوار صوتی در حریم هوایی جنوب لبنان بوده، عقب‌نشینی کند. امری که چند روز پیش از این نیز روی داده بود. منابع صهیونیستی نیز ضمن تأیید این خبر، از اینکه برتری هوایی خود را در جنوب لبنان از دست می‌دهند، به شدت ابراز نگرانی کردند.

فقط ۱۵ درصد اسرائیلی‌ها به نتانیاهو اعتماد دارند
فارس/ نتایج نظرسنجی ها نشان می‌دهد که یک سوم اسرائیلی‌ها به سران کنونی اعتماد ندارند و تنها ۱۵ درصد از ساکنان سرزمین‌های اشغالی به نتانیاهو اعتماد دارند.بر اساس این نظرسنجی، ۶۵ درصد اسرائیلی‌ها با پیوستن اسموتریچ و بن گویر، دو وزیر افراطی به کابینه جنگ مخالف بوده و ۲۶ درصد نیز با پیوستن این دو وزیر به کابینه جنگ اعلام موافقت کرده‌اند.نتایج نظرسنجی شبکه ۱۳ نشان می‌دهد که ۴۸ درصد از اسرائیلی‌ها کناره‌گیری بنی گانتس از کابینه جنگ را تایید کرده و ۳۳ درصد نیز با این اقدام مخالفت کردند.

واکنش ایران به بیانیه سران آمریکا و فرانسه
مهر/ وزارت خارجه بیانیه مشترک رؤسای‌جمهور آمریکا و فرانسه را که در بخشی از آن اتهامات بی‌اساس و غیرقابل قبول علیه ایران مطرح شده، محکوم و آن را مردود دانست. کنعانی مفاد این بیانیه را بی‌پایه و اساس و دارای اهداف و انگیزه‌های سیاسی و در ادامه سیاست‌های شکست‌خورده پیشین دانست. وی افزود: همان‌طور که بار‌ها گفته‌ایم، جمهورى اسلامى ایران به همکاری فنی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب حقوق و تکالیف بین‌المللى و بر اساس معاهده عدم اشاعه و موافقتنامه پادمان پایبند است. وی اضافه کرد: نقش شناخته‌شده ایران در ایجاد و تحکیم ثبات و امنیت در منطقه و جهان و مبارزه با گروه‌های تروریستی در راستای تقویت امنیت بین‌المللی غیرقابل‌انکار است.

غافلگیری‌های بزرگی برای دشمن داریم
تسنیم/ شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب الله لبنان طی سخنانی درباره روند تقابل با دشمن صهیونیستی اعلام کرد: آنچه که تاکنون حزب الله در نبرد برای حمایت از غزه و دفاع فعالانه از لبنان، از خود نشان داده بخش کوچکی از توانایی‌هایی است که در اختیار دارد. شیخ نعیم قاسم با اشاره به اینکه حزب الله غافلگیری‌های بزرگی برای دشمن دارد اظهار داشت: دشمن نمی‌تواند روی عامل زمان شرط‌بندی کند؛ زیرا ما قدرت کافی برای ادامه نبرد را داریم و این نبردی است که ما در آن پیروز خواهیم شد. این مقام حزب‌الله تصریح کرد: توانمندی‌های ویژه مقاومت موجب شد تا مدیریت نبرد را به دست بگیرد و معادلات خود را تثبیت و دشمن را مجبور به تسلیم شدن در برابر این معادلات کند. وی با تاکید بر اینکه حزب الله به دنبال جنگ گسترده نیست گفت: اگر دشمن بخواهد به سمت چنین جنگی حرکت کند ما لحظه‌ای در ورود به این جنگ تردید نخواهیم کرد و اسرائیلی‌ها این را خوب می‌دانند.

آمریکا نهاد‌های مالی مرتبط با انصارالله را تحریم کرد
باشگاه خبرنگاران/ وزارت امور خارجه ایالات متحده تحریم‌هایی را علیه افراد، نهاد‌ها، تسهیلگران و نهاد‌های مالی و کشتی‌های مرتبط با حمل و نقل کالا برای انصار الله یمن اعمال کرد. علاوه بر این، دو کشتی به عنوان اموال مسدود شده شناسایی شده‌اند. در یادداشت منتشر شده توسط این وزارتخانه آمده است: سعید الجمال، تسهیلگر مالی انصارالله یمن به استفاده از یک شبکه پشتیبانی گسترده برای تسهیل فروش غیرقانونی کالاها از جمله پنهان کردن مبدا محموله، جعل اسناد حمل و نقل و ارائه خدمات به کشتی‌های تحریم شده متهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *