خبر روز ۱۴۰۳/۰۳/۲۱

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
شکست زودهنگام کنفرانس سوئیس
با نزدیک شدن به زمان برگزاری اجلاس سوئیس درباره جنگ اوکراین، تلاش کی‌یف برای بالابردن سطح شرکت‌کنندگان در این نشست افزایش یافته اما تحلیل‌گران معتقدند باتوجه به غیبت بازیگران اصلی بـه ویـژه روسـیـه، نشست سوئیس یک اجـلـاس از پیش شکست خورده است. سوئیس قرار است در ۱۵ و ۱۶ ژوئن (۲۶ و ۲۷ خرداد)، کنفرانسی در نزدیکی شهر لوسرن درباره جنگ اوکـرایـن برگزار کند تا در آن به راه حـل هـای صلح پرداخته شود. نمایندگان حدود ۱۶۰ کشور برای شرکت در این اجلـاس دعـوت شده بودند اما پاسخ کشورهای دعـــوت شـــده بــه ایـــن کـنـفـرانـس چــنــدان بــرای کی یف خوش حال کننده نبوده است. به جز روسیه که اصلا به این کنفرانس دعـوت نشده و بسیاری از تحلیلگران، غیبت مسکو در کنفرانس مربوط به جنگ اوکراین را به معنی بی نتیجه بودن این اجلاس می دانند، سایر کشورهای تاثیرگذار نیز استقبال چندانی از آن نکرده اند.

 همشهری 
۴ استعفا در رژیم صهیونیستی طی کمتر از یک ساعت!
۴ عضو نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی در مخالفت با سیاست‌های بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم در کمتر از یک ساعت استعفا کردند. «بنی گانتز» عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی رسما استعفای خود را از این کابینه اعلام کرد و خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام شد. وی نتانیاهو را مانعی برای پیروزی در این جنگ توصیف کرد. «گادی آیزنکوت» عضو کابینه جنگ اسرائیل هم از این کابینه استعفا کرد. وی در بیانیه‌ای گفت: ورود ما به کابینه به دستاوردهای زیادی کمک کرد اما اخیرا شاهد بوده‌ایم که تصمیمات اتخاذ شده لزوما با انگیزه اصلاح اسرائیل نبوده است. آیزنکوت طی کنفرانسی مطبوعاتی با بیان اینکه تصمیم خروج از کابینه پیچیده و دردناک است، گفت: نتانیاهو مانع از تحقق پیروزی واقعی می‌شود.«حیلی تروپیر» از حزب اردوگاه حکومتی پس از استعفای بنی گانتز رئیس این حزب و گادی آیزنکوت عضو دیگر آن از کابینه جنگ استعفا کرد. «آوی روزنفلد» فرمانده لشکر غزه در ارتش رژیم صهیونیستی نیز در پیامی به روسای شهرک‌های صهیونیست‌نشین مجاور باریکه غزه تأکید کرد که در مأموریتش برای دفاع از شهرک‌های مجاور غزه شکست خورده و به خاطر همین از سمت خود استعفا می‌کند.

 کیهان
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت امام جمعه همدان
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت نماینده سابق همدان در مجلس خبرگان رهبری را تسلیت گفتند.
متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت عالم بزرگوار جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای شیخ غیاث‌الدین طاهامحمدی رحمت‌الله‌علیه را به خاندان و بازماندگان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض می‌کنم.امامت‌ جمعه‌ همدان همراه با فعالیت‌های علمی و اجتماعی و سپس امامت‌ جماعت در تهران همزمان با عضویت در مجلس خبرگان از جمله‌ سوابق و فعالیت‌های این عالم متعهّد و صبور است که مایه‌ علوّ درجات ایشان خواهد بود ان‌شاءالله.رحمت و مغفرت الهی برای آن مرحوم مسألت می‌کنم.
شهید رئیسی برای رسیدگی به مطالبات مردم آرام و قرار نداشت
محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور با حضور در منزل شهید آیت‌الله رئیسی، ضمن ابراز همدردی مجدد با خانواده ایشان، با برشمردن برخی ویژگی‌ها و ابعاد شخصیتی رئیس‌جمهور شهید، شوق خدمت به مردم را مهم‌ترین و برجسته‌ترین خصوصیت وی دانست و گفت: حضور حماسی و معنادار مردم در تشییع پیکر شهید آیت‌الله رئیسی سطح محبوبیت و مقبولیت او را در میان آحاد مردم به تصویر کشید و نشان داد که در نزد مردم هیچ عمل صالحی بالاتر از خدمت و تبعیت از رهبری عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی نیست.وی با بیان اینکه شهید رئیسی برای خدمت به مردم و گره‌گشایی از مشکلات کشور شب از روز نمی‌شناخت، افزود: قرار و آرام او وقتی بود که برای رسیدگی به مطالبات مردم در میان آنان حضور داشت و یا شاهد به ثمر نشستن طرح‌ها و پروژه‌هایی بود که برای آرامش و رفاه مردم اجرا شده بودند.

 ایران
موفقیت دولت شهید رئیسی به روایت منتقد دولت
سعید لیلاز، از چهره‌های اصلاح‌طلب و منتقد دولت در گفت‌و‌گویی اعلام کرد: دولت آقای رئیسی در طول هزار روز فعالیتش، هم موفق‌تر از آن چیزی بود که گروه‌های سیاسی مخالف اعلام می‌کردند و هم موفق‌تر از تصور عمومی بود که در ظاهر امر به نمایش می‌رسید. وی همچنین با تأکید بر اینکه دولت آقای رئیسی ۴ رشد اقتصادی بالای ۵ درصد داشت، گفت: این رشد اقتصادی هم از سطح متوسط کل خاورمیانه بیشتر بود و هم از سطح کل جهان بالاتر. این رشد از کشورهایی مانند امارات و عربستان هم به مراتب بیشتر بود. لیلاز در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: بخش مهمی از کژی‌ها و نارسایی‌ها در حوزه کلان اقتصاد ایران جبران شد. نرخ تورم کاملاً کاهش پیدا کرده و از حدود ۵۵ درصد در اسفند ۱۴۰۱ به حدود ۳۲ درصد رسیده است.
شگفتی اپوزیسیون از موج گسترده اسلام‌گرایی در اروپا
موج گسترده اسلام‌گرایی و حضور پرشمار مسلمانان در جوامع اروپایی موجب شگفتی علیرضا نوری‌زاده شده است. این چهره رسانه‌ای ضدایرانی در گفت و گو با یکی دیگر از چهره‌های جریان اپوزیسیون با اشاره به حضور گسترده مسلمانان در کشورهای اروپایی می‌گوید: همه‌ جا را گرفته‌اند؛ ما که از دست مسلمانان پناهنده اروپا شده بودیم، حالا دور و برمان پر از مسلمانان است و همین موضوع باعث شگفتی است. نوری‌زاده ادامه می‌دهد: این موضوع آنقدر فراگیر شده که همسایه‌‌ام که یک وکیل است، با چهره‌ای افسرده، درگذشت رئیسی به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران را به من تسلیت گفت.
تکذیب نامه همسر رئیس‌جمهور شهید به شورای نگهبان
روز گذشته در برخی از شبکه‌های اجتماعی خبری تحت عنوان نامه جمیله علم‌الهدی به شورای نگهبان برای ردصلاحیت یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری منتشر شد. این درحالی بود که پیگیری‌ها حاکی از آن است که چنین نامه‌ای از اساس، وجود خارجی ندارد. اما این تنها خانواده شهید آیت‌الله رئیسی نبودند که وجود چنین نامه خیالی را تکذیب کردند. یک منبع آگاه در شورای نگهبان هم ضمن تکذیب این خبر گفت: چنین نامه‌ای به دست ما نرسیده و این خبر خلاف واقع است.

 جمهوری اسلامی
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی درپی درگذشت همسر شهید سپهبد صیاد شیرازی
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی، درگذشت همسر صبور شهید سپهبد صیاد شیرازی را تسلیت گفتند.
در متن پیام رهبر معظم انقلاب آمده است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
خاندان محترم امیر شهید بزرگوار، سپهبد صیاد شیرازی رضوان‌‌الله علیه درگذشت همسر صبور و رنج دیده‌ آن شهید عزیز را به همه‌ بازماندگان تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان طلب میکنم.
ارتش اسرائیل خانه‌ای که در آن بودم را بمباران کرد و ۲ اسیر را کُشت
«نوعا ارگمانی» یکی از اسرای صهیونیست آزاد شده در حمله وحشیانه روز شنبه ارتش رژیم صهیونیستی به اردوگاه النصیرات در مرکز نوار غزه در گفت‌وگو با روزنامه عبری زبان «یسرائیل هیوم» گفت: ارتش خانه‌ای را که در آن بودم را بمباران کرد که در نتیجه آن ۲ تن از اسرایی که در خانه بودند، کشته شدند.او گفت: در دوره اسارت همراه با «یوسی شرعابی» و «ایتای فرسکی» بودم که هر ۲ در بمباران ارتش رژیم صهیونیستی به غزه کشته شدند.نوعا درباره حمله ارتش رژیم صهیونیستی به خانه‌ای که در آن بازداشت بود، گفت: دیدم موشک به خانه اصابت کرد و مطمئن بودم که خواهم مرد اما زنده ماندم. این اسیر آزاد شده اسرائیلی افزود: نیروهای جنبش حماس او را از خانه‌ای به خانه دیگر منتقل می‌کردند و گه گاه به او اجازه می‌دادند برای هوا خوری از خانه خارج شود و او در طول این مدت پوشش زنان عرب را داشته است.

 وطن امروز
نامزدها از سخنان انتخاباتی نادرست درباره شهید سلیمانی بپرهیزند
خانواده شهید حاج‌قاسم سلیمانی در آستانه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در بیانیه‌ای بر پرهیز از درگیری‌های تنش‌زا، بیهوده و بی‌حاصل توسط نامزدهای انتخاباتی تأکید کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: چنانچه نامزدها، طرفداران و علاقه‌مندان آنان قصد دارند در این رقابت از شهید عزیزمان سخن بگویند، توجه خود را معطوف به تبیین اندیشه، اصول و مبانی مکتب حاج‌قاسم کنند و از بیان سخنان نادرست، بپرهیزند. شهید سلیمانی سرمایه‌ای ملی و فراجناحی است مردم نیز ایشان را با این ویژگی می‌شناسند و انتظار دارند در رقابت‌های انتخاباتی، این مهم ملاحظه و رعایت شود.

 جوان
احضار رائفی‌پور و اجرای حکم ۲ فعال مجازی
میزان، خبرگزاری قوه قضائیه روز گذشته خبر داد که دادستانی تهران علی اکبر رائفی‌پور، مسئول مؤسسه مصاف و فعال مجازی را با عنوان اتهامی «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» احضار کرد. در ادامه خبر کوتاهی که این خبرگزاری منتشر کرده آمده که «طی روز‌های اخیر علی اکبر رائفی‌پور مطالبی را در فضای مجازی منتشر کرد که با توجه به گزارش ضابطین پرونده‌ای با عنوان نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی برای نامبرده تشکیل شد.» همچنین میزان خبر داد که در پی قطعی شدن حکم قضایی صفورا (صبا) آذرپیک این فرد برای اجرای احکام صادره وارد زندان شد. براساس حکم صادره صفورا آذرپیک بابت پنج فقره نشر اکاذیب به تحمل دو سال حبس تعزیری و پرداخت جریمه نقدی و اعاده حیثیت از شکات از طریق عذرخواهی از ایشان در یکی از روزنامه‌های رسمی و بابت پنج فقره جرم افترا نسبت به شکات به پرداخت جزای نقدی محکوم شده است. همچنین این فرد به ممنوعیت فعالیت در رسانه‌های اجتماعی به مدت دو سال و انتشار حکم محکومیت قطعی در رسانه رسمی محکوم شده است. براساس مفاد پرونده آذرپیک در این پرونده، هفت شاکی خصوصی دارد. روند قضایی پرونده دیگر صفورا آذرپیک با هشت شاکی خصوصی نیز در حال بررسی است و حکم نهایی آن صادر نشده است. در خبر دیگری هم میزان آغاز اجرای حکم یاشار سلطانی را اعلام کرد. در این خبر آمده که یاشار سلطانی جهت اجرای حکم قطعی قضایی وارد زندان شد. یاشار سلطانی در پرونده‌ای که ۱۷ شاکی دارد، به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی (۱۱ فقره)، به یک سال و دو ماه حبس تعزیری محکوم شده که این حکم به اجرا درآمد.
ماکرون: همراه با امریکا مصمم به ادامه فشار بر ایران هستیم
«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه عصر دیروز در دیدار با «جو بایدن» همتای امریکایی خود در خصوص ایران اظهار داشت: «درباره ایران، همان موارد راهبردی تشدید همه جانبه را شاهدیم که مربوط به حملات بی سابقه علیه اسرائیل، تحرکات بی ثبات‌کننده در منطقه و البته برنامه هسته ای این کشور است.» ماکرون ادامه داد: «ما و امریکا مصمم به اعمال فشار لازم بر ایران برای جلوگیری از این روند هستیم.» رئیس جمهور فرانسه همچنین وعده داد که دو کشور برای جلوگیری ازتشدید تنش ها در لبنان تلاش های مشترک را افزایش دهند.

 خراسان
اعتراض آخوندی به عدم احراز صلاحیتش
عباس آخوندی که به عنوان یکی از سه نامزد مورد نظر جبهه اصلاحات معرفی شده بود طی نامه ای به عدم احراز صلاحیتش از سوی شورای نگهبان اعتراض کرد. عباس آخوندی در بخشی از نامه خود به آیت الله جنتی با بیان اینکه «هیچ دلیل موجه قانونی برای این تصمیم شورا نمی‌بینم»، تأکید کرده: «احتمال می دهم که برخی گزارش های رسیده به آن شورا ابهام هایی را در ذهن برخی اعضای محترم آن شورا ایجاد کرده باشد. بر این اساس، تمایل دارم که از حق قانونی خود و رأی دهندگان در جلسه رسمی آن شورا دفاع کنم. از این رو، درخواست دارم که در مهلت قانونی مقرر در جلسه ی شورا حضور یابم و توضیح های لازم را ارائه کنم.»

 رسالت
اسامی نهایی نامزدهای تأیید صلاحیت‌شده انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان اعلام شد
محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور اسامی داوطلبان تأیید صلاحیت شده انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم را اعلام کرد.اسامی ۶ نامزد تایید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری بدین شرح است:
۱. مسعود پزشکیان
۲. مصطفی پورمحمدی
۳ سعید جلیلی
۴. علیرضا زاکانی
۵. سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی
۶. محمدباقر قالیباف

 مردم سالاری
جلسه فوق‌العاده جبهه اصلاحات بعد از تأیید صلاحیت پزشکیان
جواد امام از تشکیل جلسه فوق العاده در جهت حمایت از نامزد نهایی خود در انتخابات ریاست جمهوری خبر داد. جواد امام سخنگوی جبهه اصلاحات، درباره برنامه جبهه اصلاحات در حمایت از مسعود پزشکیان گفت: با توجه به انتخاب آقای مسعود پزشکیان به عنوان یکی از نامزدهای نهایی جبهه اصلاحات در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، تلاش می‌کنیم جلسه فوق‌العاده‌ای جهت هماهنگی بیشتر برگزار کنیم و در آنجا مشخص خواهد شد که چه تصمیماتی اخذ خواهد شد.

 آرمان ملی 
۲ کشتی و یک ناوشکن انگلیسی را هدف قرار دادیم
یحیی سریع از عملیات جدید علیه کشتی های مرتبط با رژیم صهیونیستی خبر داد. وی افزود: یک ناوشکن انگلیسی و دو کشتی مرتبط با دشمن در راستای حمایت از ملت مظلوم فلسطین و در واکنش به جنایت اردوگاه النصیرات هدف قرار گرفتند. سخنگوی نیروهای مسلح یمن بیان کرد: یگان موشکی یمن، ناوشکن انگلیسی دایموند را در دریای سرخ با چند موشک بالستیک هدف قرار داد. یحیی سریع همچنین با اشاره به حمله دو کشتی مرتبط با رژیم صهیونیستی، افزود: در جریان دو عملیات مشترک در دریای عرب، کشتی(Norderney) دچار آتش سوزی شد و کشتی (Tavvishi MSC) به طور مستقیم هدف قرارگرفت. وی بیان کرد: این دو کشتی ممنوعیت اعمال شده درباره حرکت به سمت بنادر فلسطین اشغالی را نقض کرده بودند. سخنگوی نیروهای مسلح یمن تا کید کرد: این دو عملیات با مشارکت نیروی دریایی، یگان موشکی و یگان پهپادی و با موشکهای دریایی، بالستیک و پهپاد انجام شدند.

 قدس
پنج مناظره چهارساعته میان نامزد‌ها
رئیس سازمان صدا و سیما گفت: تلویزیون پنج مناظره چهارساعته را برای نامزد‌های چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری درنظر گرفته است که از شبکه یک سیما روی آنتن می‌رود. وی با اشاره به اینکه مناظره‌ها معطوف به مسائل اصلی کشور است، گفت: از ظرفیت کارشناسان برای طراحی سؤالات استفاده کردیم. نظارت بر مناظره بر عهده کمیته نظارت بر انتخابات خواهد بود. مناظره‌ها پس از اذان مغرب شروع می‌شود و بین سه ساعت و نیم تا چهار ساعت طول می‌کشد. مراسم قرعه‌کشی در روز‌های آینده برگزار می‌شود و محور‌های اصلی مناظره از قبل در اختیار ستاد نامزد‌ها قرار می‌گیرد. جبلی تأکید کرد: کارشناسان و نخبگان دانشگاهی نامزد‌ها را در سه میزگرد در معرض پرسش و پاسخ قرار می‌دهند. این مسائل در سه میزگرد زنده برگزار و مطرح می‌شود. هر کدام از نامزد‌ها در این میزگرد‌ها می‌توانند دو مشاور خود را همراه داشته باشند. برنامه دیگری با عنوان «صف اول» کارنامه نامزد‌ها را بازخوانی می‌کند. برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری هم مطابق آنچه در دوره‌های قبل بوده، پابرجاست، البته شیوه اجرا هنوز قطعی نشده است.رئیس سازمان صداوسیما ادامه داد: دو مستند تلویزیونی و دو مستند رادیویی هم هر کدام به مدت ۳۰ دقیقه برای هر نامزد پخش می‌شود. نامزد‌ها می‌توانند ۳۱ برنامه رو به دوربین برای سیمای استان‌ها تولید کنند. پیشنهاد می‌کنیم نامزد‌ها از همین حالا مستندهایشان را ضبط کنند.

 اعتماد 
قاعدتا دوقطبی بین پزشکیان و قالیباف شکل می‌گیرد
غلامحسین کرباسچی فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اگر اصلاح‌طلبان فعالیت کنند و پای پزشکیان بایستند، ایشان آدم لایق و سالمی است. من قبلا هم گفته بودم که برای اصلاح‌طلبان شانسی نیست مگر اینکه حرکت قابل توجهی در آرای خاکستری شود. اگر آرای خاکستری وارد صحنه شود، صحنه تک قطبی می‌شود و پیروز می‌شوند. اگر اصلاح‌طلبان حرکت کنند و این صحنه را جدی بگیرند، امکان پیروزی وجود دارد. اگر انتخابات به مشارکت ۲۵ میلیون نفر برسد، شانس پیروزی پزشکیان وجود دارد. قاعدتا باید بین پزشکیان و قالیباف دوقطبی شکل بگیرد. مشخص است که آقای پزشکیان موقعیت بهتری نسبت به قالیباف دارد. قالیباف شرایط خبری و رسانه‌ای سخت‌تری نسبت به پزشکیان دارد. اصولگرا‌ها همیشه درگیر تشنج بوده‌اند و اختلاف سلیقه آنها بیشتر از اصلاح‌طلبان است. مردم هم در کل از تمام این اختلاف‌ها و درگیری‌ها، بیشتر از سیاست کناره‌گیری می‌کنند. اصلاح‌طلبان نمی‌خواهند تشنج در جبهه سیاسی‌شان وجود داشته باشد. مردم نباید از سیاست‌زده شوند. اختلافات و درگیری‌هایی که منتهی به تشنج جریانی می‌شود، مردم را از سیاست منزوی می‌کند و جامعه‌ای که سیاسی نباشد، اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در آن شانسی ندارند. در آن صحنه فقط یک‌سری فرصت‌طلب می‌توانند حضور داشته باشند.

 ابتکار 
«علی عبدالعلی‌زاده» رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان شد
مسعود پزشکیان نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوی، طی حکمی علی عبدالعلی‌زاده را به سمت رئیس ستاد انتخاباتی خود منصوب کرد. علی عبدالعلی‌زاده وزیر مسکن و شهرسازی دولت اصلاحات و استاندار اسبق آذربایجان شرقی، که سابقه نمایندگی مجلس شورای اسلامی در دوره‌های دوم و سوم از حوزه انتخابیه ارومیه را نیز در کارنامه خود دارد.

 اطلاعات 
اگر صهیونیست‌ها منطقه را بی‌ثبات کنند، از قدرت بازدارندگی خود استفاده می کنیم
علی باقری کنی، در گفتگو با شبکه سی‌ان‌ان ترک به حمله متجاوزانه رژیم صهیونیستی به کنسولگری تهران در دمشق، پایتخت سوریه اشاره و اضافه کرد: این حمله، ایران را مجبور کرد تا به‌طور مؤثر و هوشمندانه از مولفه‌های قدرت خود برای حفظ امنیت و ثبات منطقه استفاده کند. وی ادامه داد: من فکر می‌کنم صهیونیست‌ها به خوبی می‌دانند که وقتی ثبات و امنیت منطقه به خطر می‌افتد و تلاش می‌کنند منطقه را بی‌ثبات کنند، ایران به‌طور مؤثر و عاقلانه از توان خود برای مهار و قرار دادن آنها در جای خود استفاده خواهد کرد. سرپرست وزارت خارجه درباره عملیات وعده صادق گفت: این عملیات نشان داد که ایران از نیروهای خود برای تنبیه متجاوز استفاده می‌کند. هیچ حمله‌ای نمی‌تواند بدون مجازات بماند. صهیونیست‌ها هم باید چنین انتظاری داشته باشند.
داعش ۶۰ مسیحی را در کنگو سر برید
داعش در بیانیه‌ای اعلام کرد که عناصر این گروه تروریستی در حمله به یک روستای مسیحی در شرق کنگو، ۶۰ نفر را سر بریدند. در بیانیه داعش که در شبکه‌های اجتماعی این گروه منتشر شد، آمده است که عناصر این گروه در حمله به روستای مسیحی نشین «ماسالا» واقع در شرق کنگو، سر ۶۰ نفر را بریدند و تعدادی از خانه‌های این روستا را به آتش کشیده و اموال آنها را غارت کردند. گفتنی است استان‌های شرقی جمهوری دموکراتیک کنگو از حدود ۳۰ سال قبل شاهد اقدامات خشونت آمیز و درگیری‌های گروه‌های مسلح هستند. «نیروهای اتحاد دموکراتیک» که از اواخر دهه ۱۹۹۰ در اوگاندا و جمهوری دموکراتیک کنگو شروع به فعالیت کردند تاکنون هزاران غیرنظامی را کشته و موجب آوارگی صدها هزار تن دیگر شده‌اند. «نیروهای اتحاد دموکراتیک» (ای دی اف) گروه وابسته به داعش است که سال‌ها است در کنگو دست به جنایت می‌زند.

 شهروند 
لاریجانی بیانیه ردصلاحیت منتشر نکرده است
دفتر علی لاریجانی اعلام کرد: آنچه تحت عنوان بیانیه‌ ردصلاحیت دکتر علی لاریجانی منتشر شده فاقد اعتبار است. اخبار مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی صرفاً از کانال‌های رسمی ایشان منتشر می‌شود.
محصولی: جبهه پایداری پس از جلسه با نامزدها گزینه خود را معرفی می‌کند
دبیرکل جبهه پایداری گفت: جبهه پایداری جلسات مختلفی را برای بررسی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری داشته و برای تکمیل بررسی‌ها در حال تنظیم جلسه با نامزدهای دارای نصاب اولیه شاخص‌ها می‌باشد.صادق محصولی دبیر کل جبهه پایداری درباره برنامه جبهه پایداری برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: شورای مرکزی جبهه پایداری در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری جلسات مختلفی را داشته است و درآن جلسات نسبت به بررسی نامزدها به لحاظ شاخص‌های مختلف که حدود۵٠ شاخص را شامل می شود اقدام شده و برای تکمیل بررسی ها در حال تنظیم جلسه با نامزدهای دارای نصاب اولیه شاخص ها می باشد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

بیانیه جامعه مدرسین در محکومیت جنایات اسرائیل در قتل عام نصیرات
اختصاصی/ جامعه مدرسین با صدور بیانیه ای اقدام وحشیانه و خونبار رژیم صهیونیستی در غزه و به ویژه قتل عام نصیرات را محکوم کرد.دراین بیانیه آمده است:حملات گسترده رژیم صهیونیستی به بازار نصیرات و قتل عام مردم بی‌پناه، روز خونین دیگری در غزه را رقم زد و دل‌های آزادگان عالم را به درد آورد. در ادامه این بیانیه تصریح شده است: جامعه جهانی و مجامع بین المللی به جای محکوم‌کردن صِرف، باید قاطعانه در مجازات رژیم صهیونسیتی ورود پیدا کنند و با اقدامات تنبیهی، این جنایتکاران را از این خون‌ریزی‌ها بازدارند.بی‌شک رزمندگان جبهه مقاومت در غزه، یمن، عراق و حزب الله لبنان با ضرباتی سنگین انتقام این قتل عام را خواهند گرفت؛ اما غم و اندوه این جنایت از دل‌ها زدوده نخواهد شد و سنگینی آن بر قلب‌ها همچنان باقی خواهد ماند.جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با محکوم کردن این جنایت هولناک و سبعانه از سازمان کنفرانس اسلامی، سران کشورهای اسلامی و امت اسلامی می‌خواهد در میدان تحریم و تنبیه غاصبان صهیونیست، فعال و جریان ساز حضور داشته باشند و این دشمنان بشریت را در ادامه خونریزی‌ها ناکام بگذارند.سقوط رژیم غاصب صهیونیستی یک واقعیت حتمی است و این جانیان به زودی از صفحه روزگار محو خواهند شد. امید است جامعه بشری به وظایف خود در مقابل این ظلم و ستم خونبار عمل کرده و نقش تاریخی خود را ایفا کنند.

برنامه تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در رسانه ملی مشخص شد
باشگاه خبرنگاران/ آیین قرعه‌کشی برنامه‌های تبلیغاتی رادیویی و تلویزیونی شش نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور نمایندگان نامزد‌های ریاست‌جمهوری و ناظران مربوطه از جمله نماینده شورای نگهبان، نماینده وزارت کشور برگزار شد.طبق قرعه‌کشی انجام‌شده، اولین مناظره انتخاباتی روز دوشنبه ۲۸ خرداد از ساعت ۲۰ تا ۲۴ برگزار و از شبکه یک سیما به صورت زنده پخش می‌شود. پنجشنبه ۳۱ خرداد، جمعه یک تیر، دوشنبه ۴ تیر و سه‌شنبه ۵ تیر نیز زمان تعیین‌شده برای مناظره‌های بعدی است. بر اساس زمان‌بندی اعلام‌شده، برنامه‌های تبلیغاتی نامزد‌ها از امروز دوشنبه ۲۱ خرداد آغاز می‌شود و در اولین روز ویژه‌برنامه امیرحسین قاضی‌زاده از شبکه یک و ویژه برنامه‌های محمدباقر قالیباف و مسعود پزشکیان از شبکه خبر پخش می‌شود.در روز سه‌شنبه ۲۲ خرداد نیز تلویزیون میزبان برنامه‌های تبلیغاتی سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف و امیرحسین قاضی‌زاده خواهد بود.چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

پهپاد حزب‌الله لبنان باعث وحشت بیش از ۲۰۰ هزار شهرک نشین شد
ایسنا/ حزب‌الله لبنان شب گذشته یک پهپاد را شلیک کرد که موجب رعب و وحشت در میان بیش از ۲۰۰ هزار شهرک نشین در «عکا» و «هکریوت» شد. پهپاد زمانی که از خط مرزی عبور می‌کند خطرناک‌تر از موشک‌ها می‌شود چرا که با دقت هر مکانی را که بخواهد می‌تواند مورد حمله قرار دهد.رسانه‌های صهیونیست از فرار ده‌ها هزار ساکن شمال اراضی اشغالی به پناهگاه در شهرهای عکا و کریات بیالیک خبر دادند.در جریان فرار صهیونیست‌ها به پناهگاه در عکا و شمال حیفا، چند نفر زخمی شدند.سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی هم با اشاره به شنیده شدن صدای انفجارهایی در آسمان عکا و خلیج حیفا، از فعال شدن سامانه‌های دفاعی برای رهگیری اهدافی هوایی خبر داد.در این رابطه رسانه‌های عبری زبان گزارش داده بودند که آژیر خطر در بخش‌های وسیعی از شمال فلسطین اشغالی از جمله عکا و الجلیل علیا به صدا درآمد.به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، این در حالی است که سامانه‌های دفاعی در عکا فعال شد و انفجارهای مهیبی در این شهر به وقوع پیوست.

مکرون مجلس ملی فرانسه را منحل کرد
فارس/ رئیس جمهور فرانسه پس از شکست سنگین حزبش از احزاب راست افراطی در انتخابات پارلمان اروپا، اعلام کرد که مجلس ملی این کشور را منحل می‌کند و خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در ۳۰ ژوئن (۱۰ تیر) و ۷ ژوئیه (۱۷ تیر) شد. در حالی که نتایج قطعی انتخابات پارلمان اروپا هنوز اعلام نشده است، نظرسنجی‌های اولیه نشان می‌دهد احزاب راست‌گرا به طور چشم‌گیری کرسی‌های پارلمان را تسخیر خواهند کرد. رئیس جمهور فرانسه در واکنش به این رخداد گفت که نمی‌تواند وانمود کند هیچ اتفاقی نیفتاده است. او ادامه داد که نتیجه انتخابات پارلمان اروپا برای دولت او خوب نیست و ظهور ناسیونالیست‌ها خطری برای فرانسه و اروپا خواهد بود.انتخابات پارلمان اروپا از روز پنجشنبه آغاز شده و امروز به اتمام رسید. شمارش آرای مردم در سراسر کشور‌های این قاره هنوز ادامه دارد.

تحریم‌ها شرایط اقتصادی اسرائیل را وخیم کرده است
تسنیم/ روزنامه عبری‌زبان هاآرتص اعتراف کرد تحریم‌های اقتصادی اعمال‌ شده توسط کشورهای مختلف علیه اسرائیل اوضاع اقتصادی آن را در شرایط جنگی بدتر کرده است.این رسانه عبری‌زبان در گزارشی در این رابطه تأکید کرد: شدت واکنش‌های جهانی به رفتارهای اسرائیل در جنگ علیه نوار غزه روز به روز شدیدتر می‌شود و همین امر بازخوردهای خود را در چارچوب سلسله تحریم‌ها و تبعات دیپلماتیک نشان می‌دهند. این رسانه عبری‌زبان در گزارش خود با اشاره به اقدام کشورهایی اروپایی چون اسپانیا، نروژ و ایرلند در به‌رسمیت شناختن دولت فلسطین و برنامه چند کشور دیگر برای برداشتن گام‌های مشابه در این رابطه نوشت: کشورهای دیگری مانند جزایر مالدیو ورود اسرائیلی‌ها را ممنوع اعلام کرد تا با این کار خود انزوای اسرائیل در صحنه بین‌المللی افزایش پیدا کند.به‌اعتقاد تهیه‌کنندگان این گزارش، شکست‌های پی‌درپی اسرائیل در بخش دیپلماسی بیانگر از بین رفتن آستانه صبر جهانی در قبال جنگ ویرانگر اسرائیل علیه نوار غزه است، که نماد آن با به‌رسمیت شناختن دولت فلسطین توسط کشورهای اروپایی دامنه دیپلماسی اسرائیلی را محدود کرد. هاآرتص در پایان گزارش خود هم نتیجه می‌گیرد: در سایه شتاب گرفتن جریان تحریم‌های بین‌المللی علیه اسرائیل، مصرف‌کنندگان اسرائیلی خود را برای فشارهای بیشتر اقتصادی آماده می‌کنند، فشارهایی که با ناتوانی کابینه در تعامل کارآمد با این مسائل همراه خواهد شد و ازاین‌رو باید شاهد تعمیق مشکلات مالی آنها در ماه‌های آینده باشیم.

عربستان سعودی متحد خارج از ناتو آمریکا می‌شود
تسنیم/ روزنامه وال‌استریت ژورنال آمریکا بامداد امروز دوشنبه در تازه‌ترین گزارش خود از پروسه عادی سازی روابط بین عربستان سعودی و رژیم اسرائیل نوشت که ریاض و واشنگتن به امضای پیمان دفاعی نزدیک می‌شوند و آمریکا بر اساس این توافق، عربستان سعودی را متحد اصلی خارج از ناتو برای خود تلقی خواهد کرد. عربستان تلاش دارد این پیمان امنیتی- دفاعی با آمریکا را از پرونده عادی سازی با رژیم اسرائیل منفک نماید، ولی «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی آمریکا با صراحت اعلام کرد که توافق عادی سازی روابط با تل آویو پیش شرط انعقاد پیمان امنیتی میان آمریکا و عربستان خواهد بود. از سوی دیگر عربستان سعودی بارها از زبان مسئولان ارشد خود مدعی شده است که هرگونه عادی سازی با رژیم اسرائیل منوط به این خواهد بود که کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی در مرزهای ۱۹۶۷ تشکیل شود. با این حال، رژیم اسرائیل بارها گفته است که هرگونه عادی سازی روابط با عربستان منهای تشکیل کشور فلسطین خواهد بود.

جزایر سه گانه ایرانی جزء لاینفک و ابدی خاک ایران است
فارس/ سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن غیرسازنده خواندن مفاد مرتبط با ایران در بیانیه شورای همکاری خلیج فارس، هرگونه ادعایی در خصوص جزایر ۳ گانه ایرانی را دخالت در امور داخلی و قلمرو سرزمینی ایران خواند و آن را به شدت محکوم کرد و ادعای یکجانبه کویت درباره میدان آرش را رد کرد. کنعانی امروز (دوشنبه) ۲۱ خرداد برخی مفاد مرتبط با ایران در بیانیه پایانی یکصد و شصتمین نشست وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس در دوحه را غیرسازنده و بی‌حاصل توصیف کرد.کنعانی تاکید کرد: جزایر سه گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، جزء لاینفک و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران است. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران هرگونه ادعایی در خصوص جزایر ۳ گانه یاد شده را دخالت در امور داخلی و قلمرو سرزمینی خود دانسته و آن را به شدت محکوم می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *