خبر روز ۱۴۰۳/۰۳/۲۰

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
جنایت بزرگ صهیونیست‌ها در مرکز غزه با ۲۱۰ شهید و ۴۰۰ زخمی
رژیم صهیونیستی دیروز در ادامه جنایات خود در غزه، با ده‌ها جنگنده و بالگرد و کوآد‌کوپتر و نیز توپخانه‌های خود، منازل مسکونی در اردوگاه النصیرات و مرکز نوار غزه را هدف قرار داد و مردم بی‌گناه فلسطین را به خاک و خون کشید. منابع پزشکی از شهادت دست‌کم ۲۱۰ نفر و مجروح شدن بیش از ۴۰۰ نفر دیگر طی این حمله خبر می‌دهند. وزارت بهداشت غزه در بیانیه‌ای اعلام کرد تعداد شهدا به قدری زیاد است و ویرانی به‌ بار‌ آمده به اندازه‌ای گسترده است که نیروهای امدادی و آمبولانس‌ها امکان دسترسی به اردوگاه نصیرات و انتقال تمام شهدا و مجروحان به بیمارستان‌ها را ندارند. دولت غزه اعلام کرد که در این حمله افزون بر ده‌ها جنگنده و بالگرد ، تانک‌های اسرائیلی نیز همزمان خانه‌ها را در مرکز غزه هدف قرار دادند. در این بیانیه وضعیت مناطق مرکزی غزه فاجعه‌بار توصیف شده و بسیاری از تصاویر منتشر شده از زنان و کودکان شهید قابل انتشار نیست.

 همشهری 
ارتش اشغالگر در جست‌وجوی داوطلب برای جنگ در غزه
یگان‌های ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی از طریق انتشار آگهی و اطلاعیه به‌دنبال جذب نیروهای داوطلب برای جنگ در غزه است. تلاش ارتش برای یافتن نیروهای جدید در سایه کمبود شدید نیرو در یگان‌های ذخیره انجام می‌گیرد. در همین راستا، منابع آگاه از خستگی شدید نظامیان اسرائیلی سخن گفته‌اند.
تمدید مهلت بررسی صلاحیت‌ها
سخنگوی شورای‌نگهبان با اشاره به پایان مهلت ۵روزه این شورا برای بررسی صلاحیت داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری، از تمدید این مهلت براساس قانون خبرداد. هادی طحان‌نظیف با بیان اینکه تصور می‌کنم بخشی از مهلت ۵ روزه دوم نیز برای بررسی صلاحیت‌ها استفاده شود، اضافه‌ کرد: پرونده افراد تک‌به‌تک مطرح می‌شود و ممکن است پرونده‌ای نیاز به بررسی و پیگیری بیشتر داشته باشد، اما در نهایت در انتهای فرآیند نتیجه از سوی شورای نگهبان به وزارت کشور اعلام خواهد شد و بعد به‌ صورت یکجا به مردم اعلام می‌شود.

 کیهان
اطلاعات سپاه اردبیل یکی از عوامل ضد‌امنیتی را بازداشت کرد
با تلاش و اشراف اطلاعاتی پاسداران گمنام امام زمان – عجل الله تعالی فرجه الشریف – در سازمان اطلاعات سپاه حضرت عباس استان اردبیل، یکی از شهروندان این استان مستقر در خارج از کشور که اقدامات متعددی در جهت تشویش اذهان عمومی، نشر اکاذیب، هتک حرمت به پرچم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، اجتماع و تبانی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با عناصر سلطنت‌طلب انجام داده بود پس از هدایت به داخل کشور، دستگیر شد و جهت سیر مراحل قانونی در اختیار مرجع قضائی قرار گرفت.
تصمیم تازه طالبان صدای اعتراض شیعیان افغانستان را بلند کرد
وزارت عدلیه طالبان فعالیت‌های شبکه تلویزیونی تمدن، حوزه علمیه خاتم‌النبیین و دانشگاه خاتم‌النبیین وابسته به شیعیان افغانستان را به بهانه تعلق این نهادها به حزب سیاسی حرکت اسلامی متوقف کرده است. طالبان مدعی است ساختمان‌های این مراکز در زمین‌های غصب‌شده طالبان ساخته شده و به همین دلیل فعالیت هر سه نهاد متوقف و دفاتر آن‌ها از سوی وزارت عدلیه مسدود می‌شود. به گزارش ابنا «محمدجواد محسنی»، صاحب امتیاز ارشد دانشگاه خاتم‌النبیین با رد ادعاهای طالبان گفت: شبکه تلویزیون تمدن، در زمینی احداث شده که از مالک شخصی خریداری شده و دارای قباله شرعی و قانونی است و زمین این رسانه به هیچ عنوان دولتی نبوده و نیست.شورای علمای شیعه در استان‌های کابل، هرات، بامیان، بلخ، نیمروز و شمار دیگری از استان‌‌های افغانستان نیز به این اقدام واکنش نشان داده و طی بیانیه‌هایی این اقدام طالبان را محکوم کردند.

 ایران 
جنایات رژیم صهیونیستی باید متوقف شود
نشست فوق‌العاده وزرای خارجه ۸ کشور اسلامی در حال توسعه با موضوع غزه روز گذشته به میزبانی استانبول برگزار شد و کشورهای حاضر در این اجلاس در بیانیه پایانی خواستار آتش‌بس فوری، دائمی و بدون قید و شرط در غزه و پایان دادن به حملات رژیم اسرائیل به مردم فلسطین در غزه شدند.
تأکید بر عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل و حمایت تزلزل ناپذیر کشورهای دی ۸ از آرمان فلسطین و همچنین درخواست از تمامی کشورها برای تضمین پایبندی جدی اسرائیل به تدابیر قانونی در حکم دیوان بین‌المللی دادگستری (دادگاه لاهه) از دیگر محورهای مورد درخواست وزرای کشورهای عضو این گروه در بیانیه پایانی بود. علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه در حاشیه این نشست با «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه و «رتنو مارسودی»، وزیر امور خارجه اندونزی دیدار و گفت‌وگو کرد.
باقری در سخنان خود در این نشست، پیشنهاداتی مبتنی بر ۹ محور را به شرح ذیل مطرح کرد؛
١. ایجاد «برنامه حمایتی سازمان دی هشت در خصوص فلسطین». این برنامه می‌تواند کمک‌ها و مشارکت‌های جمعی اعضای سازمان به نیازهای توسعه‌ای و بازسازی فلسطین را در دستور کار داشته باشد.
٢. حمایت دی هشت از تشکیل کنفرانس بین‌المللی بازسازی غزه و ایجاد صندوق اسلامی جهت جمع‌آوری کمک‌های مالی کشورهای اسلامی
٣. تشکیل گروه تماس دی هشت جهت همراهی با گروه تماس OIC در پیگیری بین‌المللی توقف جنگ علیه غزه و ارسال کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی به این منطقه
۴. قطع و تعلیق هرگونه روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری با رژیم صهیونیستی
۵. شناسایی ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی و نهادهای امنیتی آن به عنوان «نهادهای تروریستی» به دلیل ارتکاب جنایات نسل‌کشی، جنایات جنگی و نقض آشکار حقوق بشر و حقوق بین‌الملل بشر‌دوستانه
۶. حمایت سازمان دی هشت از شناسایی رژیم اسرائیل به عنوان یک موجودیت آپارتاید و تلاش مشترک کشورهای عضو برای احیای قطعنامه ٣٣٧٩ مجمع عمومی سازمان ملل متحد
٧. حمایت سازمان دی هشت از برگزاری گفت‌و‌گوهای فراگیر فلسطینی با شرکت همه گروه‌های فلسطینی جهت اجماع و وحدت ملی فلسطینی و توافق برای اداره مناطق فلسطینی پس از پایان جنگ و برگزاری انتخابات
٨. درخواست سازمان دی هشت برای تعلیق عضویت و شرکت رژیم متجاوز صهیونیستی در نهادها و رویدادهای بین‌المللی از جمله اخراج این رژیم از المپیک پاریس، و…
٩. تشکیل کمیته حقوقی مشترک از سوی کشورهای عضو سازمان دی هشت به منظورحمایت حقوقی از فلسطین در کارزارهای حقوقی بین‌المللی جاری در دیوان بین‌المللی دادگستری و دیوان بین‌المللی کیفری و‌…

 جمهوری اسلامی
هنیه: شرط پذیرش هر توافقی تضمین امنیت ملت فلسطین است
رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس تأکید کرد شرط پذیرش هر توافقنامه‌ای تامین امنیت ملت فلسطین است و این جنبش با توافقی که امنیت ملت فلسطین را تضمین نکند موافقت نخواهد کرد. اسماعیل هنیه گفت دشمن صهیونیستی به کشتارهای خود علیه ملت فلسطین ادامه می‌دهد و ما اکنون شاهد فصل‌هایی از این کشتارها در اردوگاه‌های النصیرات و دیر البلح هستیم. رئیس دفتر سیاسی حماس تأکید کرد: جهان رژیم اشغالگر را در زمره رژیم‌هایی قرار داده است که کودکان را می‌کشد اما همین کشورهای جهان نمی‌توانند جلوی جنگ نسل‌کشی علیه ملت فلسطین را بگیرند. اسماعیل هنیه گفت: ملت فلسطین هرگز تسلیم نخواهد شد و به مقاومت در برابر این دشمن جنایتکار و دفاع از حقوق خویش ادامه خواهد داد. هنیه ادامه داد: اگر رژیم اشغالگر بر این باور است که می‌تواند گزینه‌های خود را با زور به ما تحمیل کند باید بگویم که در توهم به سر می‌برد. حماس هر توافقی را که در درجه نخست امنیت ملت فلسطین را تضمین نکند، رد خواهد کرد و با آن موافقت نخواهد کرد.

 وطن امروز 
همسر سپهبد شهید صیادشیرازی دار فانی را وداع گفت
همسر امیر سپهبد شهید «علی صیادشیرازی» پس از طی یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت. خانم عفت شجاع، دخترعموی شهید صیادشیرازی بود که سال ۱۳۵۰ با آن شهید والامقام ازدواج کرد.
جامعه جوان، جامعه‌ای قدرتمند مستحکم و شکست‌ناپذیر است
فرمانده کل سپاه در همایش ملی جوانی جمعیت گفت: جامعه جوان، جامعه‌ای قدرتمند، مستحکم و شکست‌ناپذیر است و جوان در هر جامعه‌ای شکل‌دهنده ساخت شخصیت و هویت آن جامعه است. فرمانده کل سپاه گفت: اگر نرخ رشد جمعیت تصاعدی نشود جامعه پیر می‌شود، جامعه پیر محکوم به فناست. وی افزود: با جامعه جوان و با نشاط همه مسائل حل می‌شود و جامعه استحکام پیدا می‌کند.
جنایت صهیونیست‌ها در اردوگاه النصیرات را شدیداً محکوم می‌کنیم
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان جنایت هولناک رژیم صهیونیستی در اردوگاه النصیرات در مرکز نوار غزه را شدیدا محکوم کرد. کنعانی با بیان اینکه جنایات هولناک و تکان‌دهنده صهیونیست‌ها در قتل‌عام صدها نفر از شهروندان و کودکان و زنان فلسطینی در اردوگاه النصیرات در نوار غزه را نتیجه بی‌عملی دولت‌ها و سازمان‌های مسؤول بین‌المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل متحد در برابر ۸ ماه جنایت جنگی و نقض همه قوانین و مقررات و حقوق بشردوستانه بین‌المللی توسط رژیم اشغالگر اسرائیل در نوار غزه می‌دانیم، افزود: تداوم این بی‌عملی چیزی جز تشویق جنایتکاران به استمرار نسل‌کشی فلسطینیان نیست. سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین بیان کرد: پیکرهای سلاخی‌شده و در خاک و خون غلتیده شهروندان و کودکان فلسطینی، نتیجه تداوم تزریق بمب‌ها و موشک‌های آمریکایی و اروپایی به زرادخانه‌های تسلیحاتی رژیم صهیونیستی و استمرار حمایت آمریکا و برخی کشورهای اروپایی از رژیم صهیونیستی است و شهروندان بیگناه خاصه کودکان مظلوم غزه زیر بمباران‌های وحشیانه، درد و رنج گرسنگی، تشنگی و فقدان دارو و تجهیزات درمانی ناشی از محاصره را نیز تحمل می‌کنند. وی تأکید کرد: در این وضعیت اسفناک که شاهد ناکارآمدی مطلق سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی در دفاع از شهروندان و زنان و کودکان فلسطینی هستیم، کشورهای اسلامی مسؤولیت سنگینی دارند و باید به صورت متحد و یکپارچه در برابر این اقدامات بایستند و به مسؤولیت انسانی، اخلاقی و اسلامی خود عمل کنند.

 جوان
ورود به جنگ با حزب‌الله کل اسرائیل را فلج خواهد کرد
حییم تومر، رئیس سابق اطلاعات و عملیات موساد در گفتگو با روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم»، توضیح داد: «ورود به جنگ با حزب‌الله به معنای شلیک هزاران موشک به مرکز اسرائیل است و این کار، همان‌طور که بندر حیفا و فرودگاه‌های نظامی را در شمال فلج می‌کند، کل اسرائیل را نیز فلج خواهد کرد.» تومر اضافه کرد: «حزب‌الله تهدیدی است که تصورش را نمی‌کردیم و ارتش اسرائیل پاسخی برای آن ندارد.» تومر هشدار داد: «آن‌ها موشک‌های نقطه‌زنی دارند که می‌توانند میدان‌های گازی اسرائیل را در چند ثانیه منفجر کنند. اسرائیل هیچ پاسخی برای حماس و حزب‌الله ندارد. دلیلی برای دست‌کم گرفتن و تمسخر توانمندی‌های تاکتیکی و نظامی حزب‌الله وجود ندارد. اطمینانی هم نیست که سامانه‌های ارتقاء یافته اسرائیلی بتوانند پاسخ درستی بدهند. مسئله این است که حزب‌الله در حجم و تا چه سطحی به ما حمله خواهد کرد.» او در پایان گفت: «حزب‌الله می‌تواند هزار و ۵۰۰ موشک در روز‌های اول جنگ در یک روز شلیک کند. اسرائیل بین دو گزینه مهم که معنای سرنوشت‌سازی هم برایش دارد، سرگردان است و ما در یک دوراهی تاریخی سرنوشت‌ساز قرار داریم. در سطح سیاسی نیز به اسرائیل به عنوان یک طرف ضعیف نگاه می‌شود. اسرائیل در هفتم اکتبر ناکام بود و امروز نیز موفق نخواهد بود. جایگاه بین‌المللی اسرائیل در سطح راهبردی بسیار آسیب دیده است.»

 مردم سالاری
جزئیات نقشه آمریکا برای فردای جنگ غزه
روزنامه «تایمز اسرائیل» فاش کرد که دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به دنبال جلوگیری از ارائه چشم انداز بلند مدت توسط شرکای عرب خود برای حل و فصل صلح آمیز نزاع میان رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها پس از پایان جنگ غزه است.
طبق این گزارش، طرح آمریکا چارچوب محدودتری را نسبت به طرح‌های گذشته ارائه می‌کند و به همین دلیل قطعاً با پاسخ منفی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مواجه خواهد شد.
مفاد طرح آمریکا ۱۰ نکته را بیان می‌کند که مهمترین آنها «فراخوانی از جامعه بین‌المللی برای حمایت از بازسازی غزه و باز کردن گذرگاه‌ها برای تضمین سرازیر شدن جریان کمک‌ها بدون مانع» است.
این طرح همچنین بر رد تداوم مدیریت غزه توسط مقامات فعلی یعنی حماس و خلع سلاح آن به این بهانه تأکید دارد.
تایمز اسرائیل در ادامه نوشته است که طرح پیشنهادی واشنگتن همچنین خواهان عقب نشینی کامل ارتش رژیم صهیونیستی از غزه بدون هیچ گونه تصرفی در اراضی آن و این بند اجازه بازگشت به فلسطینی‌های آواره در نتیجه جنگ را خواهد داد.
آمریکا در ادامه این طرح یکپارچگی غزه و کرانه باختری تحت رهبری تشکیلات خودگردان فلسطین طی یک دوره انتقالی پس از جنگ را پیشنهاد کرده است.

 آرمان ملی
مهندسی انتخابات بلد نیستیم
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به اینکه گفته می‌شود شورای نگهبان انتخابات را مهندسی می‌کند، گفت: ما نگاه حزبی، جناحی و گروهی به افراد نداریم و اساسا افراد را فارغ از خاستگاه سیاسیشان بررسی می‌کنیم؛ خود شخص را بررسی می‌کنیم و طبیعتا اگر احراز صلاحیت شود، گروه‌های سیاسی می‌توانند او را به عنوان نماینده خود معرفی کنند؛ لذا مبنای ما قانون است و مهندسی بلد نیستیم و اساسا مهندس نیستیم. هادی طحان نظیف در پاسخ به اینکه آیا فشارها به شورای نگهبان آغاز شده است؟ با تأکید بر اینکه مردم شورای نگهبان را می‌شناسند، اظهار کرد: مبنای کار شورای نگهبان قانون است و تمام تلاش شورا بر این است که قانون را مبنای عمل قرار دهد و هیچ سفارش و فشاری بر کار شورای نگهبان تاثیرگذار نیست.

 قدس
بریکس در آستانه ایجاد ارز مشترک
شین ایی، مدیر مرکز تحقیقات بریکس و استاد دانشکده روابط بین‌الملل دانشگاه فودان چین گفت: گروه بریکس آماده است بحث عملی در مورد ارز دیجیتال واحد داشته باشد. این مقام چینی در حاشیه مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ در روسیه گفت: به نظر من، در حال حاضر یک سازوکار همکاری کاملاً عملی پدیدار شده است. یک ارز دیجیتال یک‌شبه ایجاد نخواهد شد، زیرا در حال حاضر لازم است در مورد جنبه‌های عملی ایجاد آن بحث و کار روی پروژه‌های خاص آغاز شود، استانداردهای فنی توسعه یافته و آن‌ها را آزمایش کنیم.

 اعتماد 
نامزد نیابتی نخواهیم داشت
آذرمنصوری رییس جبهه اصلاحات گفت:اگر ظرفیتی برای جامعه وجود داشته باشد اصلاحات می‌تواند از آن استفاده کند. راه رفته را دوباره تکرار نخواهیم کرد زیر بار کاندیدای نیابتی نخواهیم رفت. جبهه اصلاحات کاندیدای خود را خواهد داشت و شورای نگهبان نمی‌تواند برای این جریان سیاسی کاندیدا انتخاب کنند.
منصوری درباره اینکه آیا حمایت از لاریجانی توسط جبهه اصلاحات کاملا منتفی شده است، گفت: هیچ اظهارنظر و بحثی درباره آقای لاریجانی در جبهه اصلاحات نداشتیم. اما در شرایط کنونی اتفاق نظر جبهه اصلاحات این است که کاندیدای خودمان را داشته باشیم.

 ابتکار 
کمک آمریکا به اسرائیل در عملیات آزادی ۴ اسیر
ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد چهار اسیر صهیونیست را از منطقه النصیرات واقع در مرکز نوار غزه آزاد کرده است.یک مسئول آمریکایی به پایگاه خبری اکسیوس گفت که یگان آمریکایی مسئول امور اسرای اسرائیلی در عملیات بازگرداندن چهار اسیر صهیونیست از اردوگاه النصیرات به رژیم صهیونیستی کمک کرده است. همچنین تلویزیون رسمی رژیم صهیونیستی گزارش داد که «افراد مسلح، خودرویی که حامل چهار اسیر بوده را تعقیب کرده و به سمت آن تیراندازی کرده‌اند و این خودرو مورد اصابت قرار گرفته است». تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از یک منبع گزارش داد که ارتش این رژیم موفق نشد که در محل اسارت این چهار فرد بالگرد اعزام کند و مجبور به استفاده از تجهیزات دیگر شد. پیش از این رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که یکی از فرماندهان یگان «یمام» ( یگان ویژه مرزبانی) در جریان عملیات آزادی اسرای صهیونیست در اردوگاه النصیرات واقع در نوار غزه کشته شده است.
پاسخ آیت‌الله العظمی مکارم به حکم شرعی بازی «همستر»
با توجه به افزایش تعداد کاربران ایرانی بازی‌های تلگرامی از جمله همستر کامبت، نات کوین و… و به وجود آمدن نگرانی‌هایی در این رابطه پرسشی به شرح زیر به دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید شیعه ارسال شد:
پرسش: طی یک ماه اخیر در بستر تلگرام، انواع مختلف بازی‌ها مانند نات کوین، همستر و … راه اندازی شده است که توجه بخش قابل توجهی از جمعیت کشور را به خود جلب کرده است. مطابق وعده‌ای که مدیران این بازی‌ها داده اند پس از کسب امتیاز در قالب سکه، این سکه‌ها قیمت گذاری شده و قابل خرید و فروش خواهد بود. برای نمونه یکی از این بازی‌ها، فرآیندهای خود را تکمیل کرده و در نهایت تبدیل به ارز دیجیتال شده و هم اکنون عده‌ای از آن بهره‌مند شده‌اند.
به نظر حضرتعالی آیا مشارکت در این برنامه‌ها و کسب درآمد احتمالی از این روش مجاز است یا خیر؟
پاسخ: با توجه به ابهامات زیادی که این نوع ارزها دارند، از جمله اینکه منشاء استخراج آن روشن نیست و نیز غالبا اعتبار آن از سوی دولت‌ها پذیرفته نشده و همچنین منشاء سوء استفاده‌های زیادی شده است، معامله، سرمایه گذاری و درآمد حاصل از آن‌ها جایز نیست.

 اطلاعات 
وزارت اطلاعات رفتار نامزدها و حامیان آنها را رصد می‌کند
حجت‌الاسلام و المسلمین خطیب ، وزیر اطلاعات با ارائه گزارشی از وضع رقابت‌های انتخاباتی و برخی بی‌اخلاقی‌ها درجلسه اخیر سران قوا تأکید کرد که رفتار نامزدها و حامیان آنها با بی‌طرفی کامل و به‌طور مستمر رصد و به افرادی که رویکرد تخریب‌گرایانه اتخاذ کنند، تذکرات لازم داده خواهد شد و در صورت لزوم گزارش آن در اختیار مقام‌های قضائی قرار خواهد گرفت.وی تأکید کرد: وزارت اطلاعات در تلاش است تا با برنامه مخرب معاندین خارج‌نشین برای بر هم زدن آرامش روانی جامعه مقابله کند تا مردم بتوانند در یک فضای سالم و به‌دور از مداخله دشمن، انتخاب خود را انجام دهند.
آمریکا کلاهک‌های اتمی را افزایش می‌دهد
«پرانای وادی» مدیر ارشد کنترل تسلیحات، خلع سلاح و عدم اشاعه در شورای امنیت ملی آمریکا، در نشست سالانه انجمن کنترل تسلیحات درباره افزایش کلاهک‌های اتمی گفت: ممکن است سال‌های آینده به نقطه‌ای برسیم که در آن تعداد کلاهک‌های هسته ای فعلی را افزایش دهیم و اگر جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا این تصمیم را بگیرد، باید کاملا آماده باشیم تا آن را اجرا کنیم. وی افزود: اگر آن روز فرا برسد، به این نتیجه می‌رسیم که برای بازدارندگی دشمنان و محافظت از مردم آمریکا و متحدان و شرکای خود، به سلاح‌های هسته‌ای بیشتری نیاز است.گفتنی است حجم زرادخانه هسته‌ای آمریکا در پی معاهده «استارت جدید»، محدود شده است.

 شهروند 
پاسخ محمد قوچانی به انتقاد سعید حجاریان از بیانیه راه‌گشایی
سعید حجاریان، تئوریسن جریان اصلاحات و مدیر روزنامه صبح امروز، در یک توییت از بیانیه راه‌گشایی کنیم که برخی از فعالان سیاسی و اجتماعی آن را امضا و منتشر کرده بودند، تلویحا انتقاد کرد و دستاورد سیاست‌ورزی را تحزب دانست و نه حزب‌زدایی.محمد قوچانی، عضو حزب کارگزاران و سردبیر مجله آگاهی نو، در یک استوری به نقد حجاریان پاسخ داد. او نوشت: «روزنه‌گشایی یا راه‌گشایی جنبش ملی و مدنی برای اصلاح اصلاحات بر مبنای بازگشت آن به اصل و ارتقای آن براساس مفاهیم جدید و نسل جدید و مخاطرات تازه برای ایران است؛ حرکتی ائتلافی برای بازآرایی جبهه و رهایی از هژمونی حزبی و نه افزایش تعداد احزاب. حرکتی گفتمانی و راهبردی نه حزبی. آن را به یک حزب تقلیل ندهیم.»
استعفای داوطلبان کابینه دولت لازم نیست
احمد وحیدی در پاسخ به این پرسش که «با توجه به کاندیدا شدن برخی از اعضای دولت برای اینکه فعالیت کاری این اعضا با فضای انتخابات گره نخورد، چه تدابیری اندیشیده‌اید؟» بیان کرد: «از نظر قانونی هیچ منعی برای ثبت‎‌نام اعضای کابینه دولت در انتخابات ریاست‌جمهوری وجود ندارد، بلکه از نظر قانون فقط ناظرین و مجریان هستند که باید قبل از ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری استعفا می‌دادند، ولی درباره مابقی افراد، نیاز به استعفا از سمت و شغل نبود.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

وظیفه روحانیت ترویج گفتمان شهید جمهور است
رسا/ آیت الله کعبی در دیدار حجت الاسلام والمسلمین قاصدى دادستان ویژه روحانیت قم گفت: از میان شهدای خدمت دو روحانی نمونه داشتیم که سرمایه اجتماعی روحانیت را افزایش دادند؛ آیت الله رئیسی از طریق نگاه به مدیر روحانی تراز در حاکمیت و آیت الله آل هاشم از لحاظ نفوذ اجتماعی و معنوی و پدری کردن برای مردم. وی با بیان اینکه شهید رئیسی یک مکتب حکمرانی را به ارمغان آورد، ابراز داشت: این مکتب حداقل دوازده ویژگی دارد؛ اولین ویژگی ولایتمداری این شهید جمهور بود، آقای رئیسی یار ولایت بود، تلاش می‌کرد خط فرمان ولایت را عملیاتی و به پیش ببرد. عضو جامعه مدرسین با اشاره به تاثیرگذاری حوزه و روحانیت در انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: برخی در جریانات سیاسی تلاش دارند تا حوزه و روحانیت را در عرصه انتخابات با نام بی طرفی منفعل کنند. روحانیت در انتخابات چند وظیفه دارد؛ وظیفه اول ترویج امتداد گفتمان شهید جمهور در میان مردم است.

درخواست برای انجام تحقیقات پیرامون استفاده نظامیان صهیونیست از لباس مبدل امدادگران
مهر/ گزارش‌هایی مبنی بر استفاده نظامیان صهیونیست از لباس امدادگران برای عملیات نجات اسرای خود در نصیرات که منجر به شهادت ۲۱۰ غیرنظامی فلسطینی و مجروح شدن ۴۰۰ تن دیگر شد، اکنون به محلی برای گمانه زنی مقامات بین المللی تبدیل شده است. بر این اساس، کنت راث، مدیر پیشین دیده بان حقوق بشر در این باره می‌گوید: ما نیازمند تحقیقات مستقل درباره استفاده نظامیان ارتش اسرائیل از لباس مبدل امدادگران بشردوستانه در عملیات دیروز در اردوگاه پناهندگان نصیرات هستیم. وی در ادامه خاطر نشان کرد: ما دقیقاً نمی‌دانیم که ارتش اسرائیل از چه وسیله نقلیه ای در این عملیات استفاده کرده است. گزارش‌های اولیه حاکی از آن بوده است که طی این عملیات از خودروهای بشردوستانه بهره گرفته شده که تردیدی نیست این کار غیرقانونی است. با این حال، اکنون تل آویو این موضوع را تکذیب می‌کند.

تظاهرات مردم فرانسه برای حذف رژیم صهیونیستی از المپیک ۲۰۲۴
مهر/ صدها نفر از مردم فرانسه در شهر پاریس، پایتخت این کشور در اعتراض به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه با حضور در مقابل مقر کمیته المپیک در پاریس، خواستار حذف این رژیم از بازی‌های ۲۰۲۴ شدند. معترضان به جنایت‌های رژیم صهیونیستی، ضمن سردادن شعارهایی در حمایت از مردم فلسطین، خواستار تحریم و اخراج رژیم صهیونیستی از بازی‌های المپیک شدند. این معترضان معتقدند اگر روسیه به دلیل حمله به اوکراین از بازی‌های المپیک تحریم شده است اسرائیل هم باید به دلیل جنایاتی که در فلسطین مرتکب شده است از این بازی‌ها تعلیق شود. اما نه تنها این اتفاق نیفتاده است بلکه کمیته برگزارکننده این بازی‌ها با اجازه دادن به رژیم صهیونیستی برای شرکت در المپیک در عمل به آنها پاداش داده است. این افراد همچنین با پهن کردن لباس‌های کودکانه و عروسک‌هایی که آغشته به خون هستند یاد کودکان فلسطینی را گرامی داشتند.

طرح صلح بایدن به نفع فلسطینیان و اسراییل است
مهر/ وزیر خارجه آمریکا بار دیگر بر فواید پذیرش طرح صلح بایدن برای استقرار آتش بس در غزه تاکید کرد. بلینکن افزود: پیشنهاد جو بایدن برای پایان منازعه در غزه، هم برای فلسطینیان مناسب است و هم باعث آزادی اسرای باقی مانده اسرائیل در بند حماس خواهد شد. وی در ادامه از عملیات دیروز ارتش رژیم صهیونیستی در غزه و آزادی ۴ اسیر این رژیم ابراز خرسندی کرده و تصریح کرد: آمریکا تا زمانی که تمامی اسرای اسرائیل از بند حماس آزاد نشده و به خانه بازنگردند آرامش خاطر نخواهد یافت. وی تاکید کرد: به همین دلیل نیز ما بر آتش بس تاکید داریم. آتش بس می‌تواند منجر به آزادی تمامی اسرای اسرائیل، افزایش ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه، بازسازی این باریکه، و استقرار یک صلح پایدار در این منطقه شود.

بسیاری از کشورها خواهان پهپادهای ایرانی شده‌اند
تسنیم/ فرمانده نیروی هوایی ارتش با تاکید بر اینکه ایران اسلامی در حوزه پهپادی پرچمدار است، گفت: نیروی هوایی ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح تاکنون توانسته پهپادهای مختلف با بردهای گوناگون تولید کند و بسیاری از کشورها خواهان خرید پهپادهای ایرانی هستند. امیر واحدی ادامه داد: حضور گسترده جوانان در صحنه های مختلف و ادوار مختلف انقلاب، گویای علاقه آنها به کشور عزیزمان است و شما فرزندان ایران با امید و ایمان به آینده و به فضل خداوند، با نقش آفرینی در انتخابات پیش رو، اقتدار خود را به رخ جهانیان خواهید کشید.

هزاران معترض خواستار کناره‌گیری نتانیاهو شدند
فارس/ در حالی که دولت نتانیاهو تلاش داشت تا با آزادی ۴ اسیر در غزه آتش اعتراضات علیه خود را کاهش دهد، شامگاه شنبه همانند هفته‌های گذشته هزاران نفر از ساکنان سرزمین‌های اشغالی علیه نتانیاهو تظاهرات کردند. معترضان در مرکز تل‌آویو، خواستار کناره‌گیری نتانیاهو و برگزاری انتخابات زودهنگام شدند. معترضان در تل‌آویو تاکید کردند که هنوز بیش از ۱۲۰ اسیر دیگر در غزه هستند.

الازهر: صهیونیست‌ها لکه ننگ بشریت هستند
فارس/ الازهر مصر با صدور بیانیه‌ای کشتار ارتش اشغالگر اسرائیل در اردوگاه النصیرات در مرکز غزه، را «جنایت وحشیانه» توصیف کرد. در بیانیه الازهر آمده است: «ادامه حمایت و استقبال برخی سازمان‌ها و دولت‌ها از جنایات خونین این رژیم ظالم در قبال غیرنظامیان بی دفاع را محکوم می‌کنیم».الازهر افزود: «جنایتی که به کشته شدن بیش از ۲۰۰ نفر و صدها مجروح منجر شد، اقدام مجرمانه دیگری در کارنامه سیاه صهیونیست‌ها در قبال فلسطینی‌هایی که مالک خاک هستند، به شمار می‌رود؛ تمامی جهان باید جنایت یورش به غزه را یک جنگ نسل‌کشی که در خاک فلسطین رخ می‌دهد، به شمار آورند».

ابوعبیده: ارتش اسرائیل در عملیات امروز تعدادی از اُسرا را به کشتن داد
فارس/ ابوعبیده سخنگوی گردان‌های قسام، شاخه نظامی حماس در واکنش به جنایت صهیونیست‌ها در اردوگاه النصیرات و آزادی ۴ اسیر صهیونیست، اعلام کرد: اقدام دشمن صهیونیست در منطقه النصیرات واقع در مرکز غزه، یک جنایت جنگی تمام عیار است و اولین طرفی که از آن آسیب دید، اسرای این رژیم هستند. ابوعبیده تصریح کرد: دشمن توانست با ارتکاب جنایت‌های هولناک، چند اسیر را آزاد کند اما در عین حال، برخی از اسرا را در این عملیات کُشت. سخنگوی قسام اظهار داشت: این عملیات خطر بزرگی بر اسرای دشمن به شمار می‌آید و تأثیر منفی بر شرایط و زندگی آنها خواهد داشت.

بایدن نمی‌خواهد شانس انتخاباتی خود را با ناتویی‌شدن اوکراین تضعیف کند
ایسنا/ «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا چند روز پیش در مصاحبه با مجله «تایم» اظهار کرد حاضر به پشتیبانی از «ناتویی‌شدن اوکراین» نیست و افزود زمانی که در مقام معاون رئیس‌جمهور آمریکا به اوکراین سفر کرد، شاهد «فسادی چشمگیر» در آنجا بود. بایدن در ادامه این مصاحبه بیان داشت: «ناتو به معنی صلح نیست.» او گفت: «برای صلح (در اوکراین) باید اطمینان حاصل کرد روسیه هرگز اوکراین را اشغال نکند.»به نوشته روزنامه آمریکایی «بیزنس اینسایدر»، به نظر می‌رسد جو بایدن یک خط قرمز را برای به عضویت درآمدن اوکراین در ائتلاف ناتو تعیین کرده است. بیزنس اینسایدر گزارش داد، این مصاحبه بایدن همچون ضربه‌ای به مقام‌های اوکراینی است که دائما برای ورود سریع این کشور به ناتو بعد از خاتمه جنگ فشار وارد می‌آورند.

مشورت‌های سیاسی گانتس برای استعفا
ایرنا/ رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که بنی گانتس عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی امروز (یکشنبه) مشورت‌هایی سیاسی را در مورد زمان استعفای خود انجام خواهد داد.همچنین برخی اعضای حزب گانتس در پاسخ به دعوت نتانیاهو از وی برای ماندن در کابینه جنگ و حفظ وحدت، به انتقاد از تکروی نتانیاهو پرداختند و تاکید کردند که وحدت تنها به گفتار نیست و گانتس از هفتم اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) به دنبال وحدت بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *