خبر روز ۱۴۰۳/۰۳/۱۶

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
آغاز بررسی صلاحیت نامزد‌های ریاست‌جمهوری
هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد از روز سه‌شنبه (دیروز) جلسات بررسی صلاحیت داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز شد که در این جلسات، صلاحیت ۸۰ نفر ثبت‌نام‌ کننده در انتخابات ریاست‌جمهوری بررسی خواهد شد. وی افزود: درزمان مهلت قانونی پنج روزه و به‌صورت فشرده، بررسی‌های شورای نگهبان انجام می‌شود؛ البته قانون یک زمان پنج‌ روزه دوم را هم پیش‌بینی کرده است و بنای ما بر این است که در پنج روز اول کار را انجام دهیم و اگر هم نیاز بود بخشی از مهلت دوم را استفاده کنیم.

 همشهری 
وداع با شهید مدافع حرم
پیکر شهید سعید آبیار، از مستشاران سپاه پاسداران در سوریه که در حمله اخیر جنگنده‌های رژیم‌صهیونیستی به شهرک «حیان» در شمال‌غرب استان حلب سوریه به شهادت رسید، در حرم حضرت رقیه – سلام الله علیها – تشییع شد. همچنین مراسم وداع با پیکر مطهر این شهید مدافع حرم روز سه‌شنبه (دیروز) در معراج شهدای تهران برگزار شد.

 کیهان 
پیش‌بینی امام درباره آینده فلسطین در حال تحقق است
رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دوشنبه در اجتماع عظیم مردم در سی‌وپنجمین سالگرد عروج حضرت امام خمینی (ره) با تبیین اهمیت و برجستگی مسئله فلسطین در دیدگاه‌ها و رویکردهای امام راحل، تأکید کردند: پیش‌بینی ۵۰ سال قبل امام بزرگوار درباره فلسطین، به‌تدریج در حال تحقق است و عملیات معجزه‌آفرین طوفان‌‌الاقصی با باطل کردن نقشه وسیع دشمنان برای تسلط بر منطقه و جهان اسلام، رژیم صهیونیستی را در مسیر اضمحلال قرار داده و در پرتو ایستادگی ایمانی و تحسین‌برانگیز مردم غزه، رژیم اشغالگر در مقابل چشم جهانیان در حال ذوب شدن است.
آمریکا، عناصر صهیونیزم جهانی و برخی دولت‌های منطقه، نقشه بزرگ و دقیقی برای تغییر مناسبات و معادلات منطقه طراحی کرده بودند تا با ایجاد ارتباطات مورد نظرشان میان رژیم صهیونیستی و دولت‌های منطقه‌، زمینه‌های تسلط رژیم منحوس بر سیاست و اقتصاد غرب آسیا و همه دنیای اسلام فراهم شود.
این نقشه شوم به لحظات اجرا کاملاً نزدیک شده بود که طوفان معجزه‌‎آفرین الاقصی آغاز شد و همه بافته‌های آمریکا، صهیونیزم و دنباله‌های آنان را بر باد داد؛ به گونه‌ای که با حوادث ۸ ماه اخیر، امیدی به احیای دوباره آن نقشه وجود ندارد.
همه اعتراف کردند که آقای رئیسی مرد کار و عمل و خدمت و صفا و صداقت بود. برای خدمت شب و روز نمی‌شناخت. رئیسی عزیز در خدمتگزاری به کشور و ملت نصاب جدیدی ایجاد کرد که با وجود تلاش خدمتگزاران قبلی، تاکنون در این حد و حجم و کیفیت و با این صداقت و پرکاری نبوده است.
بر خلاف تلقین و ادعای دشمن و تکرار برخی‌ها در داخل که جمهوری اسلامی سرمایه ملی خود را از دست داده است، حضور میلیونی مردم در بدرقه شهیدان نشان داد این سرمایه ملی که در هیچ ‌کجای دنیا نظیر ندارد پابرجاست و علاوه‌بر مقوله رحلت امام که مقوله‌ای بی‌همتا و غیرقابل مقایسه با هر پدیده دیگری است، میان مردم با مسئولان و سردارانی همچون رئیسی و سلیمانی، ارتباط و دلبستگی عاطفی برجسته‌ای وجود دارد.
ملت ایران برای حفظ منافع و تثبیت عمق راهبردی خود در معادلات پیچیده بین‌المللی و برای اینکه بتواند ظرفیت‌ها و استعدادهای طبیعی و انسانی خود را ظهور و بروز بدهد تا کام کشور شیرین شود و همچنین برای اینکه بتواند حفره‌ها و رخنه‌های اقتصادی و فرهنگی را پر کند، به رئیس‌جمهوری فعال، پرکار، آگاه و معتقد به مبانی انقلاب احتیاج دارد.
صحنه انتخابات، صحنه عزت و حماسه و رقابت برای خدمت است نه میدان کشمکش برای تصاحب قدرت، بنابراین کسانی که وارد رقابت‌های انتخاباتی می‌شوند، رعایت اخلاق را وظیفه خود بدانند تا خدای متعال دل‌های مردم را به بهترین گزینه هدایت کند و ان‌شاءالله یک رئیس‌جمهور شایسته برای ملت ایران تعیین شود.

 ایران
شهید امیرعبداللهیان به منطقه ثبات بخشید
سرپرست ریاست جمهوری شامگاه دوشنبه گذشته با حضور در منزل شهید امیرعبداللهیان، گفت: شهید امیرعبداللهیان دیپلماتی انقلابی بود که در قریب به هزار روز سکانداری دستگاه سیاست خارجی با مشی میدان‌داری و انقلابی‌گری نه تنها برای تقویت روابط ایران با کشورهای شرق و غرب دنیا کوشید، بلکه توانست ثبات را به منطقه هدیه کند و مورد ستایش بسیاری از سیاستمداران منطقه و جهان قرار گیرد.
دیدار باقری با سیدحسن نصرالله
در دیدار سرپرست وزارت امور خارجه با سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان ، آخرین تحولات سیاسی و امنیتی منطقه بویژه در دو جبهه نوار غزه و لبنان و راه‌حل‌های مطرح شده و احتمالات مطرح درباره روند رویدادها بررسی شد. دبیرکل حزب‌الله لبنان از رهبر معظم انقلاب اسلامی و دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران به خاطر حمایت و ایستادن همیشگی در کنار ملت‌های منطقه و جنبش‌های مقاومت تشکر کرد. سید حسن نصرالله در این دیدار همچنین شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه و همراهان گرامی آنها را بار دیگر تسلیت گفت.
چرا مخبر ثبت‌نام نکرد؟
سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در خصوص چرایی عدم ثبت‌نام محمد مخبر در انتخابات ریاست جمهوری توضیحاتی را به شرح زیر ارائه کرد:
۱) مخبر خود را متعهد می‌دانست که بار مسئولیتی را که با فقدان آیت‌الله رئیسی به دوش گرفته به انتها برساند و درگیر شدن در جریان رقابت، او را از ادای تکلیف نسبت به مردم بزرگوار ایران اسلامی و روح شهید خدمت باز ندارد.
۲) از سوی دیگر او در این ۵۰ روز بر اساس حکم رهبر معظم انقلاب امانتدار دولت است و ضروری بود این امانت را با دقت و حساسیت تمام به سرمنزل برساند.
۳) مخبر هیچ‌گاه تصور اداره دولت بدون رئیسی را در ذهن نداشت و نتوانست به خود بقبولاند که در فقدان شهید رئیسی جانشین او و عهده‌دار مسئولیت وی گردد.
۴) با وجود مراجعات غالب اعضای دولت و شخصیت‌های سیاسی به آقای مخبر برای کاندیداتوری، او در پاسخ به تمام این مراجعات گفت تمام تمرکز من روی ایفای درست کار دولت است و هیچ اراده‌ای برای ثبت‌نام و یا هماهنگی برای ترکیب ‌دولت چهاردهم را ندارم که تا آخر هم پای این حرف ایستاد.
۵) در حال حاضر با دستورات و پیگیری‌های دکتر مخبر، تمامی بخش‌های دولت با قوت در حال تداوم خدمت و انجام مأموریت‌های خود هستند و علاوه بر مراقبت در خصوص جلوگیری از کوچکترین توقف و کندی در این مسیر، رعایت دقیق ضوابط و مقررات با جدیت دنبال می‌شود.
گفتنی است که روزنامه دنیای اقتصاد در شماره اخیر خود، در خبری مدعی شده بود علت عدم ثبت نام مخبر در انتخابات، هماهنگی و ائتلاف او با محسن رضایی و محمدباقر قالیباف است.

 جمهوری اسلامی 
ایران در مرحله کاهش تعهدات برجامی است
محمد اسلامی گفت: جلسه شورای حکام آغاز شده و ادامه دارد، هر سه ماه یکبار این بحث مطرح است، یعنی مدیرکل وظیفه دارد به موجب مصوبه شورای امنیت عملکرد قطعنامه ۲۲۳۱ که همان متن برجام است را هر سه ماه یکبار به شورای حکام و هر ۶ ماه یکبار به شورای امنیت و سازمان ملل گزارش می‌دهد.وی گفت: این گزارش شامل دو بخش برجام و پادمانی است، طبیعی است در بخش پادمان یک روال طبیعی برابر ضوابط پادمان و ان پی تی داریم، البته آژانس در ایران مستقر و بازرسی‌ها را انجام می‌دهد، طبق همان ضوابط کار ما جریان دارد که هیچ‌گاه متوقف نبوده و نخواهد ماند.وی ادامه داد: بخش دیگر که مربوط به بخش برجامی بوده طبیعی است در برجام طرفینی از جمله آمریکا وجود دارد که تعهداتی داشته و به تعهدات خود عمل نکرده است، از برجام خارج شده که هم خود تعهدات را انجام نداده و هم اجازه همکاری دیگران با ایران را نداده است، با استناد این حقوق برجام براساس ماده ۳۶ برجام این حق قانونی را داریم که اگر طرفین به تعهدات خود برنگشتند و عمل نکردند ما هم کاهش تعهدات را داریم، اکنون در فاز کاهش تعهدات هستیم و ملاک برای ما قانون اقدام راهبردی مجلس برای رفع تحریم‌ها است.اسلامی اضافه کرد: در چارچوب قانون ملی کار می‌کنیم در چارچوب پادمان و “ان پی تی” نیز هستیم، اگر گزارش آن مغایرتی می‌دهد به دلیل این است که آن‌ها در برجام به تعهدات عمل نکردند که لازم است به تعهدات خود برگردند ما هم تعهدات خود را انجام می‌دهیم، اگر قطعنامه دهند یا فشار سیاسی بیاورند قطعا عکس‌العمل نشان می‌دهیم.

 وطن امروز
ائتلاف مودی پیشتاز انتخابات پارلمان هند
«ائتلاف ملی دموکراتیک» به رهبری حزب حاکم «بهاراتیا جاناتا» متعلق به «نارندرا مودی» اکثریت را در انتخابات پارلمانی هند به دست آورده است. انتخابات مجلس سفلی هند در ۷ مرحله از ۱۹ آوریل تا یک ژوئن (۳۰ اردیبهشت تا ۱۲ خرداد) برگزار شد و شمارش آرا نیز روز سه‌شنبه به پایان رسید. رسانه ان‌دی‌تی‌وی گزارش داد «نارندرا مودی» نخست‌وزیر فعلی هند بیش از ۳۰۰ کرسی از ۵۴۳ کرسی پارلمان را به دست آورده است.

 جوان 
امروز شعار‌های ملت ایران در دانشگاه‌های آمریکا تکرار می‌شود
سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نشست مسئولان بسیج دانشجویی کشور، با اشاره به اینکه امروز فرضیه احتمال جنگ علیه جمهوری اسلامی ایران و گزینه‌های روی میز ابطال شده است، گفت: تحولات اقتصادی مستقل از پیامد‌های سیاسی و نظامی در کشور حرکت خود را ادامه می‌دهد و آمادگی برای سرمایه‌گذاری در کشور ظرفیت خوبی را دارد، چون جنگ علیه کشور فرضیه باطلی است. فرمانده کل سپاه با اشاره به اینکه همه امید ما به جوانان این سرزمین است، خاطرنشان کرد: باید با اراده و مصمم برای ساختن هر چه بهتر ایران قدرتمند، همت خود را به کار بگیرید، ایران امروز یک قدرت جهانی و شکست‌ناپذیر است. وی افزود: ایران برای رسیدن به هدف‌های خود مصمم و در حال حرکت است. امروز شعار‌های ملت ایران در دانشگاه‌های امریکا تکرار می‌شود و آنچه آن‌ها پژواک می‌کنند از این فرهنگ غنی و منزلت قوی ایران نشأت گرفته است.

 خراسان
جهنم حزب ا… برای صهیونیست ها
در پی عملیات موشکی و پهپادی مقاومت اسلامی لبنان و فعالیت گنبد آهنین آتش سوزی‌های گسترده ای در شمال فلسطین اشغالی رخ داد. شهرک‌های «کریات شمونه» «عمیعاد» و «کفر گیلعادی» در شمال فلسطین اشغالی واقع در منطقه «الجلیل » شاهد آتش سوزی‌های گسترده ای بود که در پی اصابت حدود ۳۰ موشک حزب ا… و البته ناکارآمدی سامانه گنبد آهنین ایجاد شده بود. «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم اسرائیل در واکنش به آتش‌سوزی‌های گسترده چند روز اخیر در شمال فلسطین اشغالی گفت: «آتش‌سوزی‌های شمال نشان ورشکستگی و ادامه سیاست مماشات است؛ اکنون زمان به آتش‌ کشیدن لبنان فرارسیده است». یائیر لاپید رهبر مخالفان نتانیاهو نیز در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «شمال در حال سوختن است و همراه آن قدرت بازدارندگی اسرائیل نیز در حال از بین رفتن است؛ این [وضعیت] نشان می‌دهد که دولت هیچ راهبردی ندارد».
گلایه اصلاحات از خاتمی؟
نکته قابل توجه در این دوره این بود که دو چهره اصلاح طلب یعنی سید محمد صدر و محمدرضا عارف در این انتخابات نام نویسی نکردند اما این که چرا این دو پا به صحنه انتخابات نگذاشتند، به گفته محمدجواد روح روزنامه نگار اصلاح طلب، خاتمی پیش از این به صدر توصیه کرده بود نامزد انتخابات شود اما واکنش منفی برخی احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب او را از نامزدی منصرف کرده است. درباره عارف هم، ظاهرا کم‌ توجهی اصلاح‌طلبان به او و انتقادهایی که به عملکرد وی در مجلس دهم داشته‌اند، او را برای نامزدی انتخابات دچار تردید جدی کرده بود. در همین باره سازندگی نوشته است: «‌دوره‌های قبل جبهه اصلاحات و اصلاح‌طلبان به اجماع می‌رسیدند و کاندیدایی را مطرح می‌کردند که آقای محمد خاتمی به‌ عنوان رهبر اصلاحات از نامزد مد نظر حمایت می‌کردند. اما این ‌بار ظاهرا توجه چندانی به احزاب عضو جبهه اصلاحات نشد و آقای خاتمی پیشاپیش یک نفر را انتخاب کردند. چه اتفاقی افتاد؟ » برخی رسانه‌ها نیز درباره این انتقادها در اردوگاه اصلاح‌طلبان گزارش داده‌اند که گلایه برخی احزاب اصلاح طلب از سیدمحمد خاتمی مبنی بر دعوت شخصی از محمد صدر برای کاندیداتوری در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و عدم توجه به محوریت جبهه اصلاحات موجب شده که برخی رسانه‌ای‌های اصلاح طلب این موضوع را مورد اشاره و پیگیری قرار دهند.

 مردم سالاری 
تأکید اسد بر حفظ مقاومت مقابل اشغالگری اسرائیل
بشار اسد در جریان دیدار باقری تأکید کرد: مقاومت در برابر اشغالگری در همه اشکال آن یک اصل اساسی و یک انتخاب راهبردی باقی خواهد ماند. وی گفت: ملایمت موجب افزایش تجاوزات و وحشیگری اشغالگران می‌شود. بشار اسد همچنین تأکید کرد: رژیم صهیونیستی هر چه به شکست در برابر استواری مقاومت نزدیکتر می‌شود، علیه ملت فلسطین خونریزتر می‌شود. باقری نیز در این دیدار تأکید کرد که روابط ایران و سوریه عمیق و راهبردی باقی خواهد ماند؛ چراکه بر اصول مستحکم و منافع مشترک و صادقانه استوار است.وی به تلاش همیشگی ایران برای توسعه روابط دوجانبه با سوریه و سرمایه گذاری در آن برای خدمت به ۲ کشور از یک سو و کشورها و مردم منطقه از سوی دیگر اشاره کرد.

 آرمان ملی 
احضار سفیر چین در پی حمایت دوباره چین از امارات درباره جزایر سه گانه!
سفیر چین در تهران صبح سیزدهم خرداد توسط محمدعلی بک، دستیار وزیر و مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض دولت جمهوری اسلامی ایران در خصوص تکرار حمایت دولت چین از ادعاهای بی اساس مندرج در بند ۲۶ بیانیه پایانی نشست مشترک جمهوری خلق چین و امارات متحده عربی به وی ابلاغ و یادداشت اعتراض تسلیم او شد. در این دیدار مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه با یادآوری روابط ویژه و ممتاز ایران و چین، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها را به عنوان یکی از اصول شناخته شده و بنیادین در مناسبات بین‌المللی دانست و بر تعلق ابدی جزایر سه گانه ایرانی در خلیج فارس به جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد و افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران هر ادعایی از هر طرفی در این خصوص را مردود و غیر قابل پذیرش می‌داند. دستیار وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: انتظار این است که با توجه به همکاریهای راهبردی دو کشور ایران و چین، دولت چین مواضع خود را نسبت به این موضوع اصلاح نماید. مائو نینگ سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره اعتراض ایران به این موضع چین، تصریح کرد: «محتوای مربوطه در بیانیه مشترک چین و امارات متحده عربی با موضع چین مطابقت دارد.»

 قدس
نقش‌آفرینان انتخابات پیش‌رو رفتار و اخلاق اسلامی را سرلوحه فعالیت خود قرار دهند
آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان گفت: همه کسانی که در انتخابات پیش‌رو نقش‌آفرین هستند، رفتار و اخلاق اسلامی را سرلوحه فعالیت خود قرار دهند.دبیر شورای نگهبان در ابتدای جلسه صبح روز سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ این شورا با اشاره به سالروز ارتحال امام خمینی، یاد و خاطره این رهبر الهی را گرامی داشت و گفت: امام خمینی (ره) عارفی پاک‌باخته بود که با تمام وجود برای حاکمیت ارزش‌های الهی مجاهدت کرد.

 اعتماد 
مناظره‌ها به صورت زنده برگزار می‌شود
محمدباقر اعلمی دبیر ستاد انتخابات ریاست‌جمهوری سیما بیان کرد: جلسات ستاد انتخابات روزانه به ریاست آقای جبلی رییس صداوسیما در حال برگزاری است، تقسیم کار کاملی صورت گرفته و معاونت‌های محتوایی در حال اجرای برنامه‌های پیش‌بینی شده هستند. وی اضافه کرد: تعداد صندلی‌ها قطعی نشده است، ما تعداد را باز نگه داشته‌ایم تا ببینیم برای چند نفر باید صندلی‌ها تدارک دیده شود. ما این آمادگی را داریم که برای هر تعدادی که شورای نگهبان تأیید کند فضای مناظره هم به همان تعداد در نظر گرفته شود.وی تصریح کرد: مناظره‌ها قطعی شده است و به صورت زنده برگزار می‌شود. دکور مناظره‌ها در استودیو اصلی سازمان در استودیو شماره ۱۱ در حال آماده‌سازی است.

 اطلاعات
واشنگتن: جنگ بی‌پایان، اسرائیل را غرق می کند
«متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اظهار داشت: فقط با استفاده از ابزارهای نظامی نمی‌توان حماس را از بین بُرد. وی گفت: تلاش خواهیم کرد که حماس هیچ نقشی در اداره غزه پس از پایان جنگ نداشته باشد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تأکید کرد: جنگ بی‌پایان بدون طرح سیاسی، تنها به غرق شدن اسرائیل در غزه منجر می‌شود.
ناو هواپیمابر «آیزنهاور» مجبور به فرار از آب‌های یمن شد
منابعی در صنعا از حمله مجدد ارتش یمن به ناو هواپیمابر «آیزنهاور» آمریکا در دریای سرخ و فرار این ناو از آب‌های یمن و انتقال آن به سواحل عربستان خبر دادند.این منابع گفتند که ناو هواپیمابر «یو.اس.اس. دوایت آیزنهاور» نیروی دریایی آمریکا پس از حملات مجدد و از بیم حملات یمنی‌ها از آب‌های یمن فاصله گرفته و به سواحل نزدیک به عربستان در شمال دریای سرخ منتقل شد تا از محدوده آتش انصارالله دورتر شود.
چراغ سبز آمریکا به اوکراین برای حمله به خاک روسیه
سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت واشنگتن تاکنون اجازه استفاده از تسلیحات آمریکایی برای حمله به مواضعی در مرز روسیه – اوکراین را صادر کرده اما احتمال رفع محدودیت‌های بیشتر را که بستگی به وضعیت میدان نبرد دارد، رد نمی‌کند.«جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: سیاست واشنگتن مبنی بر ممنوعیت استفاده از موشک‌های «اتکمز» و تسلیحات دوربرد تغییر نکرده است اما ما با توجه به شرایط میدان نبرد و نیاز اوکراینی‌ها پیش خواهیم رفت.وی تأکید کرد: درباره اینکه آیا سیاست‌های ما تغییر می‌کند یا خیر، گفت‌وگوها و مذاکرات خود را با اوکراینی‌ها قطعا ادامه خواهیم داد و ما به نیاز اوکراینی‌ها پشت نخواهیم کرد.

 شهروند
دولت نامزد مشخصی در انتخابات ندارد
غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور، اظهار کرد: دولت از برگزارکنندگان انتخابات است و به عنوان یک شخصیت حقوقی نامزد مشخصی ندارد. همکارانی از جمع اعضای دولت سیزدهم ثبت‌نام کرده‌اند که نیت تداوم راه شهید رئیسی را داشته‌اند.وی ادامه داد: من به عنوان یک فرد از این تعداد ثبت‌نام خوشحالم که در جمع دولتمردان دولت سیزدهم کسانی را داریم که توان و آمادگی ورود به این عرصه حساس و سخت را دارند، اما امیدوارم دوستان در نهایت کار به اجماع روی یک فرد واحد برسند، زیرا تشتت آرا خوب نیست و اگر رئیس‌جمهور با رأی بالاتری انتخاب شود، بهتر است.
آماده جنگ تمام عیار با اسرائیل هستیم
«نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب الله لبنان گفت: هر گونه اقدامی از سوی رژیم صهیونیستی در راستای جنگ افروزی علیه لبنان با برجای ماندن خرابی‌ها و ویرانی‌های بیشتر در اراضی اشغالی رو به رو خواهد شد. معاون دبیرکل حزب الله لبنان تصریح کرد: تصمیم ما عدم گسترش دایره جنگ است، اما اگر این مساله بر ما تحمیل شود آمادگی رویارویی با این شرایط را داریم. نعیم قاسم اضافه کرد: طی ۲ ماه گذشته تهدیداتی دریافت کردیم و در جواب گفتیم که اوضاع جبهه لبنان با جبهه غزه در ارتباط است. ما بنا به ماهیت این نبرد، از بخش کوچکی از توانایی‌های خود استفاده کرده‌ایم.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

برکات وجودی امام راحل از مرزهای کشور عبور کرده است
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری در دیدار با گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار، ضمن گرامیداشت یاد و نام امام خمینی – قدس سره – و شهدای قیام پانزدهم خرداد گفت: گرچه امام خمینی در میان ما نیست، اما نام، آثار و برکات وجودی او آن چنان شعاع پیدا کرده است که از مرزهای ایران عبور کرده تا جایی که امروز مخاطب پیام رهبر معظم انقلاب – مدظله العالی – دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و کشورهای اروپایی هستند.رئیس جامعه مدرسین ضمن انتقاد از تخریب‌های برخی فعالین فضای مجازی علیه دستاوردهای حوزه علمیه، ابراز داشت: حوزه علمیه‌ی امروز بالنده است و مانند گذشته نیست. باید نمایشگاهی از دستاوردهای حوزه، به خصوص دستاوردهای پژوهشی که می‌تواند در عرصه‌های مختلف به عنوان مبنا قرار گیرند، برگزار شود. وی در راستای انتقاد از فضا سازی رسانه‌ای علیه شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: حوزه علمیه مجموعه‌ای از عناصر تأثیر گذار در حوزه است و منحصر در شورای عالی و مدیریت حوزه نمی‌باشد. وظیفه شورای عالی سیاست گذاری کلان و وظیفه مدیریت حوزه، سامان بخشیدن و پیشبرد کارها در عرصه اجرایی است.

بازخوانی خط امام، رسالت باورمندان به انقلاب است
خبرگزاری شبستان/ آیت الله فقیهی ضمن تسلیت سی و پنجمین سالگرد ارتحال ملکوتی امام خمینی (ره) اظهار کرد: امام راحل با توکل بر خدا و در سایه اخلاص و مجاهدت توانست زمینه هدایت ملت بزرگ ایران را فراهم نموده و با غلبه بر طاغوت، زمینه ساز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی شود.عضو جامعه مدرسین افزود: همان طور که مقام معظم رهبری، خلف صالح حضرت امام فرموده‌اند، راه و یاد و نام امام عظیم الشان همچنان در جامعه ما زنده و پویا و منشأ اثر است و لذا نباید گذاشت نام و یاد و به خصوص سیره و راه مقدس‌ حضرت امام  در طول تاریخ و در بین نسل های آینده رو به فراموشی برود. وی خاطرنشان کرد: به خصوص از رهروان راه امام راحل و باورمندان به انقلاب اسلامی این انتظار به حق وجود دارد که به بازخوانی و بازشناسی اندیشه و تفکر امام  بپردازند و در راستای عمل به جهاد تبیین ، نسل های مختلف را با جوهره اندیشه خمینی کبیر آشنا نمایند.

نمایندگان فرانسوی این بار با لباس‌هایی به رنگ پرچم فلسطین حاضر شدند
ایسنا/ نمایندگان چپ‌گرای فرانسه، درحالی‌ که پرسش‌ و پاسخ از دولت شروع شده بود، با لباس‌های سبز، سفید، قرمز یا مشکی، به رنگ‌های پرچم فلسطین، در صحن مجلس حاضر شدند. به نقل از لیبراسیون، در این جلسه، «راشل که که»، نماینده حزب «فرانسه تسلیم‌ ناپذیر» پرچم فلسطین را در مجلس ملی به اهتزاز درآورد. این امر منجر به تعلیق جلسه شد. یائل برون-پیوه، رئیس مجمع ملی فرانسه در اعتراض به این حرکت گفت: «مجمع محل بحث دموکراتیک است و بیان نمایندگان مجلس منحصراً به‌صورت شفاهی انجام می‌شود.»هم‌چنین امریک کارون، نماینده مردم در حزب چپ‌گرای فرانسه تسلیم‌ناپذیر، روزنامه‌نگار و نویسنده بار دیگر خواستار به‌رسمیت‌شناختن کشور فلسطین توسط فرانسه شد. وی اظهار کرد: «کودکان فلسطینی همچنان تکه‌تکه، سوزانده و قطع عضو می‌شوند، گرسنگی می‌کشند اما بدون کوچک‌ترین واکنش جدی دولت شما.»

ایران به محدودیت‌های برجامی برگردد
فارس/ سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان که با اتهام‌پراکنی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان درصدد صدور قطعنامه در شورای فصلی حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند، بدون اشاره به اینکه بدعهدی و بی‌عملی کدام طرف‌ها اجرای برجام را به بن‌بست کشانده است، پایبندی کامل ایران به محدودیت‌های اتمی در این توافق را خواستار شدند. تروئیکای اروپایی دربیانیه ای فهرستی از اقدامات جبرانی ایران در پی خروج یکجانبه آمریکا از برجام را مورد اشاره قرار داده و این ادعای نخ‌نما را مطرح کردند که ما به طور مداوم برای رسیدن به یک راه حل دیپلماتیک تلاش کرده‌ایم.انگلیس، فرانسه و آلمان که در تداوم سیاست فشار حداکثری، قطعنامه جدیدی را علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران به شورای حکام ارائه کرده‌اند، در این بیانیه خواستار توقف فوری پیشرفت‌های اتمی ایران و پرهیز از تهدید ادعایی ایران برای تولید سلاح هسته‌ای شدند.

مسکو: امیدواریم رئیس‌جمهور جدید ایران در اجلاس آتی شانگهای شرکت کند
فارس/ «یوری اوشاکوف» دستیار «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه ابراز امیدواری کرد که رئیس‌جمهور جدید جمهوری اسلامی ایران در اجلاس آینده سازمان همکاری‌های شانگهای که بین سوم تا چهارم جولای (۱۳ و ۱۴ تیر) در آستانه قراقستان برگزار می‌شود، شرکت کند.انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران قرار است روز هشتم تیرماه برگزار شود.اوشاکوف گفت که اجلاس قزاقستان «فرصت‌هایی را برای ارتباطات بین‌المللی فراوان فراهم می‌کند.

موظف نبوده و نیستیم به درخواست‌های آژانس درباره اسناد غیرمعتبر و ساختگی پاسخ دهیم
فارس/ نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین درباره گزارش‌های مدیرکل به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اعلام اینکه‌ فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاملاً صلح‌آمیز بوده، عنوان کرد که ادعاهای مطرح شده از سوی شخص ثالث بدنیت صحت نداشته و هیچ توجیهی ندارد. نمایندگی ایران در آژانس با بیان اینکه ایران موظف نبوده و نیست به درخواست‌های آژانس انرژی اتمی درباره اسناد غیرمعتبر و ساختگی پاسخ دهد، اعلام کرد: متأسفانه آژانس تمامی اسناد ساختگی و اطلاعات جعلی ارائه شده توسط رژیم اسرائیل را معتبر می‌داند و این امر باعث نتیجه‌گیری‌های آژانس براساس مفروضات نادرست و غیرقابل اعتماد شده است.

شمار شهدای نوار غزه به ۳۶ هزار و ۵۵۰ نفر رسید
فارس/ وزارت بهداشت فلسطین در غزه اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی با ارتکاب ۷ جنایت جدید در مناطق مختلف نوار غزه موجب شهادت ۷۱ نفر و مجروحیت ۱۸۲ نفر شده است.بر اساس این گزارش به این ترتیب در دویست و چهل و دومین روز جنگ، شمار شهدای نوار غزه به ۳۶ هزار و ۵۵۰ نفر و شمار مجروحان به ۸۲ هزار و ۹۵۹ نفر رسید. از سوی دیگر، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل فولکر ترک، اعلام کرد که رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر گذشته تاکنون جان ۵۰۰ فلسطینی را در کرانه باختری گرفته است و برای این امر باید بازخواست شود. ترک افزود که ساکنان کرانه باختری هر روز، «به صورت بی‌سابقه‌ و وحشیانه‌ای در معرض کشتار هستند» و این نقض حقوق بشر غیر قابل قبول است و باید فورا متوقف شود. وی تأکید کرد که عدم مجازات اسرائیل در کرانه باختری «بستر مساعدی را برای کشتار غیرقانونی بیشتر» به دست نیروهای اسرائیلی فراهم می‌سازد.

نرخ تورم در ترکیه به ۷۵.۵ درصد رسید
مهر/ داده‌های رسمی مؤسسه آمار ترکیه (ترک‌استات) نشان داد که نرخ تورم سالانه ترکیه در ماه مه به ۷۵.۵ درصد رسیده که از رقم ۶۹.۸ درصد در ماه آوریل افزایش یافته است. با توجه به آمار ترک‌استات، طی ۱۲ ماه گذشته، تورم در هیچ یک از گروه‌های کالا و خدمات در کشور ترکیه، کمتر از ۵۰ درصد نبوده و پوشاک و کفش با ۵۰.۸۵ درصد کمترین افزایش سالانه را ثبت کردند و آموزش با ۱۰۴.۸ درصد بیشترین افزایش را داشته است. به‌ صورت ماهانه، شاخص قیمت‌های مصرف‌کننده پس از افزایش ۳.۱۸ درصدی در ماه آوریل، ۳.۳۷ درصد در ماه مه ۲۰۲۴ افزایش یافته و بخش ارتباطات با ۱.۰۱ درصد کمترین رشد ماهانه را به خود اختصاص داد و پوشاک و کفش با ۹.۶ درصد بیشترین افزایش ماهانه را ثبت کردند.همچنین پیش‌ از این، «مهمت شیمشک، وزیر دارایی و خزانه‌داری ترکیه»، گفته بود که نرخ تورم در ماه مه قبل از ورود به مسیر کاهش تورم به اوج خود خواهد رسید. به نقل از بیزنس، انتظار می‌رود این نرخ در ماه سپتامبر به ۴۰ درصد کاهش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *