خبر روز ۱۴۰۳/۰۳/۱۳

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
مخالفت هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص با تعطیلی شنبه‌ها
هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام درابتدای جلسه اخیر خود، مصوبه مجلس شورای اسلامی درخصوص جدول تطبیق لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات‌ کشوری‌ را بررسی کرد. بر اساس تبصره ۳ این لایحه تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف به تنظیم ساعات کار خود در پنج روز هفته از روز یکشنبه تا پنجشنبه شده بودند که اعضا پس از استماع گزارش سازمان امور اداری و استخدامی و نیز بیان دیدگاه‌های مسئولان اتاق بازرگانی به بیان دیدگاه‌های خود در قالب موافق و مخالف این مصوبه پرداختند. سپس رأی‌گیری به عمل آمد و در نتیجه این بخش از لایحه با جزء ۲ و تبصره ۴ این ماده از جهت ناعادلانه بودن مغایر جزء ۱۰ بند ۹ سیاست‌های کلی نظام قانونگذاری تشخیص داده شد. علاوه بر این، اعضای هیأت عالی، تبصره ۴ را به دلیل افزایش هزینه‌های بخش خصوصی مغایر بند ۱۱ سیاست‌های کلی تشویق سرمایه‌گذاری دانستند.
بی‌اعتنایی دبیرکل ناتو به تهدیدات پوتین
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در حاشیه نشست وزرای خارجه عضو این پیمان در پراگ در واکنش به هشدارهای پوتین مبنی بر عواقب سنگین اجازه به اوکراین جهت حمله به خاک روسیه عنوان کرد که اظهارات پوتین در قبال ناتو برای چندمین بار است که تکرار می‌شود و این اتفاق جدیدی نیست.وی افزود:‌ مدت‌زمان زیادی است که هر بار متحدان ناتو از اوکراین حمایت می‌کنند، پوتین تصمیم به تهدید کردن ما می‌گیرد. این در حالی است که روسیه با حمله به یک کشور، تنش‌ها را به نحو بی‌سابقه‌ای تشدید کرده است. پوتین که پیشتر به اعضای ناتو در مورد اجازه‌دادن‌ به اوکراین به‌منظور استفاده از تسلیحات این کشورها در حمله به خاک روسیه هشدار داده بود، بر خطر وقوع یک جنگ هسته‌ای در صورت لغو محدودیت‌های اعمال‌شده برای استفاده اوکراین از سلاح‌های اعطایی به این کشور تأکید کرد.

 همشهری
۲ گزینه انتخاباتی کارگزاران
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: این حزب از محسن هاشمی و اسحاق جهانگیری برای حضور در انتخابات حمایت می‌کند. سید محمود علیزاده‌ طباطبایی با اشاره به برگزاری جلسه شورای مرکزی حزب کارگزاران اظهار کرد: در این جلسه، محسن هاشمی به‌عنوان نامزد حزب انتخاب شده، اما اگر اسحاق جهانگیری ثبت‌نام کند، او به‌عنوان نامزد حزب به جبهه اصلاحات معرفی خواهد شد. قرار است احزاب، گزینه‌های خود را به جبهه اصلاحات معرفی کنند و تصمیم جمعی در این زمینه گرفته شود.

 کیهان
فعالیت به صفر رسیده ایلات
روزنامه جروزالم پست در گزارشی به نقل از بخش پژوهشی کنگره آمریکا نوشته است که ارتش یمن از زمان آغاز عملیات «طوفان الاقصی» در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهرماه۱۴۰۲) دست‌کم ۵۳ نوبت به اهداف صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی حمله کرده است. این روزنامه اضافه کرد: «جنبش انصارالله یمن نه تنها به طور مستقیم به اسرائیل (سرزمین‌های اشغالی) حمله می‌کند بلکه کشتی‌هایی را که تلاش می‌کنند از طریق دریای سرخ و تنگه باب‌المندب به بندر ایلات وارد شوند، هدف قرار می‌دهد و این موضوع، فعالیت‌های اقتصادی بندر ایلات را به صفر رسانده و متوقف کرده است.» «گدعون گولبر»، مدیراجرائی بندر ایلات، گفت: «یمن تلاش می‌کند بندر ایلات و اقتصاد آن را خفه کند؛ طوری که تجهیزات و کارکنان این بندر اکنون بدون استفاده مانده‌اند.» وی اضافه کرد: کشتی‌هایی که میان اسرائیل (سرزمین‌های اشغالی) و کشورهای آسیایی در رفت و آمد بودند، اکنون باید برای فرار از حملات یمنی‌ها، آفریقا را دور بزنند و این موضوع هزینه و زمان رسیدن محموله‌ها و امکان هدف قرار گرفتن در دیگر مناطق مانند سواحل آفریقای جنوبی یا تنگه جبل الطارق را افزایش می‌دهد. گولبر گفت: «آمریکا باید تا اوضاع وخیم‌تر نشده است به شکل جدی‌تری با یمنی‌ها مقابله کند زیرا اگر- در زمانی که به آمریکا به دید یک کشور ضعیف نگاه می‌کنند، به آن‌ها اجازه انجام عملیات بیشتر داده شود- مشکل بزرگ‌تر خواهد شد.» روزنامه صهیونیستی جروزالم پست ادامه داد که بندر «اشدود» (در غرب سرزمین‌های اشغالی) نیز منتظر چنین سرنوشتی است زیرا این بندر و بندر «حیفا» در برد موشک‌های حزب‌الله لبنان قرار دارند. «ریچارد‌هاسی»، کارشناس امنیت دریایی و مدیر شرکت «وفترین»، گفت: «تشدید درگیری به حملات بیشتر و تعطیلی تجارت و تغییر مسیر کالاها منجر خواهد شد.»
زمان قانونی شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها ۵ روز است
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره فرآیند بررسی صلاحیت‌ داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری و زمان آغاز تبلیغات گفت: زمان قانونی شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها ۵ روز است و امکان تمدید آن به مدت ۵ روز دیگر نیز پیش‌بینی‌ نشده است که از ۵ روز اول حتما استفاده خواهیم کرد و در تلاشیم که از همه ۵ روز دوم استفاده نکنیم. طحان نظیف تأکید کرد: بعد از بررسی صلاحیت‌ها و اعلام نتایج، زمان تبلیغات انتخاباتی تا ۲۴ ساعت قبل از روز انتخابات ادامه خواهد داشت. وی درباره وضعیت مصوبه افزایش تعطیلات آخر هفته بیان کرد: ما در حال بررسی این مصوبه هستیم و به محض پایان بررسی‌ها، اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

 ایران 
اجتناب فتاح از نامزدی ریاست‌جمهوری
پرویز فتاح روز گذشته با انتشار پیامی تأکید کرد که حکم رهبر معظم انقلاب برای ریاست ستاد اجرایی را مدال افتخار و ادامه خدمت در سنگر این ستاد را بر خود فرض می‌داند.
وزیر خارجه ایران فردی اثرگذار بود
سیما شاین کارشناس صهیونیست درباره امیرعبداللهیان گفته است: وزیر خارجه ایران، نه به خاطر اهمیت وزارت خارجه، بلکه بخاطر شخص خودش مهم بود. او آدم بسیار اثرگذار، دغدغه مند و فعالی بود. او از نظر ساعات کاری در روز و تماس‌ها و دیدارهایی که در منطقه انجام داده بود مثل سه وزیر خارجه کار می‌کرد.وی تأکید کرد: امیرعبداللهیان به سران کشورهای خاورمیانه و منطقه نزدیک بود و بارها از لبنان و سوریه دیدن کرده بود و آدم پرارتباطی بود.

 جمهوری اسلامی 
حمله هکری به سایت سازمان حج و زیارت
یک گروه هکری از حمله به سایت سازمان حج و زیارت و هک آن خبر داد. گروه هکری IRLea”ks”، که پیش از این تپسی و اسنپ‌فود را هک کرده بود، می‌گوید در حمله سایبری جدید خود سازمان حج و زیارت را هک کرده است. این گروه همچنین ادعا می‌کند به اطلاعات مهمی از حجاج و زائرین که از سال‌ ۱۳۶۳ تا ۱۴۰۳ در این سایت ذخیره شده بود، دست پیدا کرده است. گروه “IRLeaks” همچنین ادعا کرده حجم کل دیتایی که در اختیار دارد ۱.۲۵ ترابایت است و اطلاعاتی مانند اطلاعات پرواز زائرین، اطلاعات بیمه زائرین، اطلاعات سند وثیقه، اطلاعات بانکی و پرداخت، اطلاعات کامل کارگزاران حج، اطلاعات وضعیت اسکان زائرین، مشخصات کامل اعزامی مسئولین دولتی و حکومتی، مشخصات کامل اعزامی سهمیه‌ای مانند خانواده شهدا و… را شامل می‌شود.
مهاجرت نظامیان اسرائیلی به تایلند برای فرار از جنگ
عده‌ای از نظامیان اسرائیلی که به دلیل جنگ غزه و تبعات سنگین آن، از خدمت فرار کرده و به تایلند مهاجرت کرده‌اند، اولین شهرک خود را در این کشور بنا کردند. براساس گزارش کانال ۱۲ اسرائیل بسیاری از شهرک‌نشینانی که پیش از آغاز عملیات «طوفان‌الاقصی» در شهرک‌های موسوم به «پوشش غزه» و هم‌مرز با نوار غزه، در شمال سرزمین‌های اشغالی زندگی می‌کردند، از بیم ادامه این جنگ وحشیانه و تبعات آن به تایلند مهاجرت کرده و بنابر گزارش این شبکه در آنجا شهرکی شبیه شهرک‌های موجود در سرزمین‌های اشغالی را بنا کرده‌اند. نکته قابل توجه اینکه بخش اعظم این مهاجران را نیروهای ذخیره ارتش اسرائیل یا نظامیانی تشکیل می‌دهند که پس از شرکت در جنگ غزه از ارتش این رژیم جدا شده و به آن بازنگشتند. «الین گلیلات»، یکی از این شهرک‌نشینان است که تا پیش از عملیات طوفان‌الاقصی در شهرک صهیونیست‌نشین «العطیف» هم‌مرز با نوار غزه زندگی می‌کرد، او می‌گوید: «برای تفریح به تایلند نیامده‌ایم، به اینجا آمده‌ایم تا زندگی را دوباره از صفر شروع کنیم».

 وطن امروز 
سخنرانی رهبر معظم انقلاب در سالگرد رحلت حضرت امام خمینی
مراسم سی‌وپنجمین سالگرد رحلت حضرت امام خمینی (ره) با حضور و سخنرانی رهبر حکیم انقلاب برگزار خواهد شد. این برنامه صبح روز دوشنبه چهاردهم خرداد ۱۴۰۳ در حرم مطهر امام خمینی ساعت ۸ صبح آغاز می‌شود.
رژیم صهیونیستی از خوی انسانی بی‌بهره است
محمدباقر قالیباف در اجلاس بین‌المللی «غزه؛ مظلوم مقاوم» که به ‌مناسبت بزرگداشت ایام سالگرد ارتحال امام با حضور ۳۵۰ نفر از اندیشمندان خارجی سازمان‌های حامی فلسطین به میزبانی ستاد خارجی بزرگداشت امام خمینی (ره) در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، با بیان اینکه در نگرش امام خمینی (ره) لازمه حل مساله فلسطین، توجه وجدان جهانی و وحدت امت اسلامی است، یادآور شد: از روزی که نهضت اسلامی در ایران شروع شد تا پیروزی انقلاب اسلامی، امام هرگز اجازه نداد مساله فلسطین از دستور کار مردم ایران حذف شود. بعد از پیروزی انقلاب نیز ایشان تمام امکانات نظام برآمده از انقلاب مردم را برای حل ریشه‌ای مساله فلسطین به خدمت گرفتند.
وی اضافه کرد: از همان زمان، مهم‌ترین چیز تمرکز و توجه به مساله فلسطین بود و اینکه فلسطین مساله اول جهان اسلام باقی بماند. در این زمینه امام از هیچ کمکی دریغ نمی‌کردند و ابتکار روز جهانی قدس از همین دغدغه سرچشمه گرفت. حالا می‌بینیم که هر روز تبدیل به روز جهانی قدس شده است.قالیباف در ادامه با یادآوری این مطلب که اسرائیلی‌ها به ‌همان اندازه که از خوی انسانی بی‌بهره هستند از خرد انسانی نیز بی‌بهره هستند، اظهار داشت: آنها خیال می‌کردند هرچه زمان بگذرد، فلسطین بیشتر فراموش شده و پیکر مقاومت تراشیده خواهد شد اما از زمانی که امام خمینی (ره) به جای ناسیونالیسم عربی که پی‌درپی منجر به شکست در جنگ‌ها می‌شد، غیرت اسلامی و وجدان بشری را مبنای مقاومت فلسطین قرار داد، اسرائیل روزبه‌روز ضعیف‌تر شده تا امروز که عرق سرد مرگ بر پیشانی‌اش نشسته است.

 جوان 
اسرائیل دنبال باتلاق «پیروزی مطلق» نباشد
رئیس‌جمهور امریکا از جزئیات یک طرح توافق سه‌مرحله‌ای جنگ غزه رونمایی کرد که به گفته او اسرائیل آن را عرضه کرده و می‌تواند منجر به آزادی اسیران و همچنین پایان حدود هشت ماه جنگ شود؛ طرحی که البته اسرائیلی‌ها رضایت چندانی در مورد نحوه بیان آن از طرف بایدن ندارند، در حالی که حماس آن را «مثبت» خوانده است. جو بایدن گفته در اسرائیل کسانی هستند که «خواستار ادامه جنگ به طور نامحدود هستند» و تأکید کرده که «جنگ نامحدود در تعقیب یک مفهوم نامشخص از «پیروزی کامل» فقط منجر به این خواهد شد که تل‌آویو در «باتلاق غزه» گرفتار شده، «منابع اقتصادی، نظامی و انسانی» آن تخلیه و موجب «انزوا»‌ی بیشتر آن در جهان شود. «یائیر لاپید» رهبر احزاب مخالف کابینه رژیم صهیونیستی هم در «ایکس» نوشت: «توافقی روی میز است که باید صورت بگیرد. باید به نتانیاهو یادآوری کرد که از سوی ما در امان است، البته اگر ایتمار بن گویر و بزالل اسموتریچ از کابینه خارج شوند.». اتحادیه اروپا و سازمان ملل نیز استقبال کردند.

 خراسان 
حضور غیرمنتظره حقانیان
حضور غیرمنتظره وحید حقانیان بیش از سایر چهره‌ها مورد توجه قرار گرفت. وحید حقانیان پس از ثبت نام در انتخابات پشت تریبون حاضر شد و گفت: «امروز بنا دارم در معرض و منظر شما ملت صبور و فهیم قرار بگیرم. از آخرین لایه مغز نظام به پوسته اول گذر کنم. با تصمیم شخصی خود را برای نامزدی چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران معرفی می‌کنم. گذر از این مرحله تاریخی و نظم نوین جهانی با توجه به منافع کشورها نیازمند بهره‌گیری از خردجمعی حضور گسترده مردم و استفاده از توانایی‌های مادی و معنوی کشور است.» ثبت نام وحید حقانیان اما با واکنش‌هایی در فضای مجازی همراه شد. در همین راستا علی قلهکی فعال فضای مجازی نوشت: «اگرچه احتمالِ احراز صلاحیتِ «وحید حقانیان» برای انتخاباتِ ریاست جمهوری به سمتِ صفر میل می‌کند ولی در صورت احراز صلاحیت، ‎جعبه سیاه مناظرات انتخاباتی ۱۴۰۳، حقانیان خواهد بود.» البته در میانه سخنان حقانیان دو سه باری برق رفت که با واکنش این نامزد انتخاباتی همراه شد و گفت که امیدوارم عمدی نباشد!
صف پارلمانی‌ها برای حضور در پاستور
حبیب‌ا… ده‌مرده نماینده سابق ادوار زابل و زهک در مجلس، فداحسین مالکی نماینده زاهدان در مجلس و حجت‌الاسلام سید محمدرضا میر تاج الدینی و احمد رسولی‌نژاد نمایندگان ادوار مجلس نیز از دیگر چهره‌هایی بودند که برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری در ستاد انتخابات حضور یافتند. زهره الهیان نماینده سابق مجلس نیز به عنوان نخستین زن پا به ستاد انتخابات گذاشت. مسعود پزشکیان نیز یکی دیگر از چهره‌های پارلمانی بود که به همراه دختر خود وارد ساختمان وزارت کشور شد و در انتخابات ریاست جمهوری نام نویسی کرد. این نماینده اصلاح طلب مجلس پس از نام نویسی پشت تریبون حاضر شد و گفت :«آن چه که ما باید انجام بدهیم ارائه حرف‌های جدید و یا راه جدید نیست. مشکل این است که سیاست‌های کلی رهبر انقلاب و قانون برنامه را یک‌طرف می‌گذاریم و حرف‌های تازه از خودمان در می‌آوریم.اگر می‌خواهیم مشکل مملکت حل بشود باید با هم وحدت کنیم و به عالمان و دانشمندان و انسان‌های توانمند متکی شویم.»

 مردم سالاری
خوش‌بینی بلینکن به امکان پایان جنگ غزه
بلینکن در پیامی در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، نوشت: ما هم اکنون فرصتی برای پایان دادن به جنگ در غزه، بازگرداندن گروگان‌ها (اسیران) به خانه و کاهش درد و رنج مردم فلسطین با توافق آتش‌بسی که روی میز است، داریم.در ادامه پیام وزیر خارجه آمریکا، آمده است: من امروز با چند نفر از همتایان خود از جمله در ترکیه، اردن و عربستان سعودی رایزنی کردم تا تأکید کنم که حماس باید این توافق را بپذیرد.

 آرمان ملی
پاسخ قالیباف به یک مسئول آمریکا
محمد باقر قالیباف در وا کنش به اظهارات اخیر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که گفته بود: «اگر آیت ا… را راضی کرده اید، آمریکا را از دست داده‌اید» نوشت: آیا زنده زنده سوزاندن کودکان در چادرها آمریکا را «برنده» می‌کند؟دانشجویان در سمت درست تاریخ ایستاده اند و حامیان نسل کشی نگران این موضوع هستند.
آمریکا کشوری فاسد و فاشیستی است
دونالد ترامپ، پس از اینکه دادگاه منهتن او را به دستکاری اسناد تجاری به منظور نفوذ در انتخابات ۲۰۱۶ در پرونده پرداخت حق السکوت به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن مجرم اعلام کرد، گفت: ما یک قاضی جنجالی داریم و محاکمه من عادلانه نبود. روند دادگاهی من فاسد بود و ما خواستار تغییر قاضی جنجالی در نیویورک شدیم.ترامپ در ادامه با تکرار اینکه «بایدن»، بی‌کفایت‌ترین و بدترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکاست، افزود: هیچ نامزد سیاسی در معرض آنچه من قرار گرفتم، قرار نگرفته است و ما یک رئیس جمهور فاشیست داریم. من سوابق تجاری را جعل نکردم و اتهامات علیه من دروغ است. این یک محاکمه فاسد است و در زمانی برگزار می شود که من درنظرسنجی ها از بایدن جلوتر هستم. وی تصریح کرد: ما در یک کشور فاشیستی زندگی می‌کنیم. کسانی هستند که پس از نامزدی من برای ریاست جمهوری تصمیم گرفتند این پرونده را علیه من احیا کنند. این یک توطئه است و من علیه این حکم فرجام خواهی خواهم کرد. ما با یک دولت فاسد در کشوری فاسد روبه رو هستیم.

 قدس 
مکرون می‌خواهد ما را با روسیه وارد جنگ کند
مارین لوپن سیاستمدار فرانسوی در واکنش به مواضع ضد روسی رئیس‌جمهور این کشور، درباره احتمال وقوع جنگ با روسیه هشدار داد. وی گفت: اظهارات اخیر امانوئل مکرون در مورد اعزام مربیان ناتو به اوکراین و اجازه به کی‌یف برای استفاده از سلاح‌های غربی در حمله به خاک روسیه، خطر تبدیل درگیری به جنگ جهانی را دارد. این هشدار در حالی است که این روزها زمزمه‌هایی در مورد اعزام نخستین گروه از نظامیان فرانسه به اوکراین برای مقابله با روسیه نیز به گوش می‌رسد.

 اعتماد 
شمخانی اروپا را تهدید کرد
علی شمخانی در صفحه شخصی خود به احتمال صدور قطعنامه از سوی «شورای حکام بین‌المللی انرژی اتمی» علیه برنامه هسته‌ای کشورمان واکنش نشان داد و نوشت: اگر برخی کشورهای اروپایی کج فهم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران بخواهند در نشست آتی شورای حکام آژانس، موضع خصمانه ای نسبت به برنامه صلح آمیز هسته ای ایران اتخاذ کنند با واکنش جدی و مؤثرکشورمان روبرو خواهند شد.

 ابتکار 
از پشت میز مذاکره با اسرائیل هیچ دستاوردی بیرون نمی‌آید
سید حسن خمینی در مراسم اختتامیه اجلاس بین‌المللی«غزه، مظلوم مقاوم » با بیان اینکه داستان فلسطین یک داستان پرغصه است، خاطرنشان کرد: این داستان درس‌هایی هم داشت از جمله اینکه جز از مسیر مقاومت، مردم فلسطین به حقوقشان نمی‌رسند و آنچه که آنها اکنون به دست آورده‌اند اثر مذاکره نیست. سید حسن خمینی با بیان اینکه «لیبرال دموکراسی، جهان کاسبکاران است و شما اگر با قدرت با آنها مواجه نشوید هیچ امتیازی به دست نمی‌آورید و به حقوق خود نمی‌رسید»، ادامه داد: اگر امروز می‌بینید که اتفاقاتی از نظر حقوقی در ارتباط با مسئله فلسطین در دنیا رخ داده است و اینکه تعداد قابل توجهی از کشورها، دولت مستقل فلسطینی را به رسمیت شناخته‌اند و اسرائیل ذلیل شده است، این‌ها همه از مسیر خون شهدای غزه و مقاومت مردم این منطقه حاصل شده است.سید حسن خمینی با بیان اینکه «از پشت میز مذاکره با اسرائیل هیچ دستاوردی بیرون نمی‌آید و غربی‌ها جز زبان قدرت هیچ زبانی دیگری را نمی‌شناسند»، گفت: متاسفانه در تمامی حوزه‌ها، ظاهراً این موضوع جاری و ساری است.وی با بیان اینکه «من به هیچ عنوان مخالف مذاکره نیستم ولی بر این موضوع تأکید دارم که باید مذاکره از موضع قدرت باشد»

 اطلاعات
ممانعت از حضور اسرائیل در نمایشگاه نظامی پاریس
وزارت دفاع فرانسه اعلام کرد شرکت‌های اسرائیلی از حضور در نمایشگاه صنایع نظامی و امنیتی پاریس «یوروساتوری»، به دلیل پاسخ ندادن رژیم صهیونیستی به درخواست توقف عملیات نظامی در رفح در جنوب نوار غزه، منع شده‌اند.این وزارتخانه افزود: حضور صنعتگران نظامی اسرائیل در نمایشگاه یوروساتوری (نمایشگاه بین‌المللی دفاع و امنیت زمینی) که ۱۷ژوئن در نزدیکی پاریس افتتاح می‌شود، با تصمیم فرانسه لغو شد.
اولین گروه از نظامیان فرانسه عازم اوکراین شدند
یک نماینده پارلمان اوکراین اعلام کرد که اولین گروه از نظامیان فرانسوی برای کمک به جنگ با روسیه عازم اوکراین شدند.الکسی گونچارنکو عضو پارلمان اوکراین گفت اولین گروه از مربیان نظامی فرانسوی در راه اوکراین هستند. وی توضیح بیشتری درباره تعداد نظامیان فرانسوی اعزامی به اوکراین و مأموریت آنها ارائه نکرد.

 شهروند 
السیسی به مخبر پیام داد
رئیس‌جمهور مصر در پیامی به سرپرست ریاست‌جمهوری ایران، شهادت رئیسی و امیرعبداللهیان را تسلیت گفت و با رهبری و ملت ایران ابراز همبستگی کرد.
دعوت جبهه شریان از بذرپاش برای انتخابات ریاست‌جمهوری
جبهه شریان از مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی، برای حضور در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در بیانیه‌ای دعوت کرد. در قسمتی از بیانیه این جبهه آمده است: اعتقاد راسخ داریم که جناب آقای مهندس مهرداد بذرپاش، وزیر جوان، توانمند و کارآزموده راه و شهرسازی و یار وفادار و همکار صدیق شهید رئیسی که دارای رزومه‌ای موفق، شبکه‌ای از مدیران همراه و همسو در بخش‌های مختلف کشور و دارای سوابق مدیریتی در عالی‌ترین سطوح اجرایی و نظارتی و تقنینی است، هم‌اکنون مناسب‌ترین گزینه برای بر عهده گرفتن سکان اجرایی کشور است.
احتمال توافق میان مجموعه اصلاحات و جریان اعتدال
حجت‌الاسلام محسن رهامی در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: در جریان ما و میان احزاب، نظرها روی آقای پزشکیان و جهانگیری و حتی آقای لاریجانی بیشتر است. امکان دارد آقای لاریجانی تأیید شود و یک توافقی مثل دوره‌ای که آقای روحانی آمدند، صورت گیرد. در واقع ممکن است توافقی میان مجموعه اصلاحات و جریان اعتدال اتفاق بیفتد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

بیانیه جامعه مدرسین به مناسبت سی و پنجمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی
اختصاصی/ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه ای به مناسبت سی و پنجمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی با گرامیداشت نام و یاد امام راحل عظیم الشأن – رضوان الله تعالی علیه – بر معرفی، تکریم و تعظیم آن شخصیت تاریخ ساز تأکید و اعلام کرد:انقلاب اسلامی ایران که در همراهی مردم با شعارهای اسلام خواهانه به پیروزی رسید؛ فقط یک نام را بر بلندای خود در اهتزاز دارد و آن نام آیت الله العظمی روح الله موسوی خمینی است. در ادامه این بیانیه آمده است:گرچه تاریخ نمی‌تواند عظمت شخصیت و بزرگی اقدام امام بزرگوار را نادیده بگیرد و انکار کند؛ اما شناساندن آن رهبر الهی و ترویج اندیشه و مکتب او یک وظیفه همگانی و یک عمل صالح است. هنوز مردم ما و حتی برخی از نخبگان علم و اندیشه نیز به حقیقت عظمت امام خمینی به شایستگی دست نیافته‌اند و این مهم می‌طلبد در معرفی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی به معاصرین و آیندگان بیش از پیش گام برداریم. دراین بیانیه تصریح شده است:امروز بهترین مفسر راه و اندیشه امام – قدس سره -، رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای – مدظله العالی – هستند و سلوک در راه و اندیشه او سلوک در مسیر امام خمینی است. عظمت امروز انقلاب اسلامی به همه ثابت کرده است که امام خامنه‌ای عزیز، مفسری امین بر اندیشه‌های امام بزرگوار هستند و انقلابی ماندن و در خط امام بودن جز در پایبندی به ولایت ایشان محقق نخواهد شد و جدا شدن از خط ولایت، پایانی جز انحراف و سقوط نخواهد داشت.در بخش دیگری از این بیانیه آمده است:هر کس در مسیر امام و مکتب فکری او گام برداشت به سعادت و عزت رسید. شهید آیت الله رئیسی و شهدای خدمت در عمل به وصایای امام خمینی در مردمداری و خدمت رسانی، پیشگام بودند. اکنون آنان چراغ راه ما هستند و باید راه را با آنان شناخت و در مسیر خدمت رسانی به این الگوها اقتدا کرد.

فرهنگ جلوی تکانه‌های سیاسی و اقتصادی را می‌گیرد
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری در دیدار با رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اهمیت دانشگاه فرهنگیان در دیدگاه رهبر معظم انقلاب – مد ظله العالی – ابراز داشت: استفاده از افراد متناسب با نسل جوان که توانایی شناسایی نیازها و نقاط ضعف و آسیب‌ها را داشته باشند، جزو مسائل کلیدی محسوب می‌شود.وی ضمن تقدیر از رویکرد بومی گزینی معلمان ادامه داد: دانش آموزان ما در تهران و سیستان و بلوچستان اقتضائات متفاوتی دارند؛ البته اشتراکاتی نیز وجود دارد اما فرهنگ بومی هر منطقه اقتضائات خاص خود را می‌طلبد.دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه فرهنگ جلوی تکانه‌های سیاسی و اقتصادی را می‌گیرد، ابراز داشت: به اعتقاد من اگر بنیان‌های فرهنگی در جامعه استوار باشند، می‌توان در جامعه بر اساس فرهنگ برنامه ریزی کرد. مواردی مانند پرهیز از اسراف و قناعت که در اقتصاد بسیار مؤثراند، وابسته به فرهنگ هستند.وی با تأکید بر لزوم ایجاد دغدغه عمومی نسبت به دانشگاه فرهنگیان خاطر نشان کرد: باید اطلاع رسانی‌ها در حوزه مسائل راجع به دانشگاه فرهنگیان تقویت گردد تا این دانشگاه به انتخاب جوان ما تبدیل شود.وی در پایان سخنان خود ضمن آرزوی موفقیت برای موفقیت این دانشگاه اظهار داشت: مسئولین نباید در حوزه تعلیم و تربیت به صورت سلیقه‌ای برخورد کنند. نباید سیاست‌های اصلی نظام با جا به جایی دولت‌ها تغییر کنند.

حضور پرشور مردم در تشییع شهدای خدمت تلاش‌های دشمنان را نقش بر آب کرد
فارس/ آیت الله آملی لاریجانی در مراسم نکوداشت شهدای خدمت در مجمع تشخیص مصلحت نظام با تسلیت و تعزیت ارتحال رئیس جمهور فقید و همراهان ایشان، ارتحال آنان را مظلومانه، شهادت گونه و عزتمندانه توصیف کرد. وی این حادثه و حوادث پس از آن به خصوص تشییع آنها را دارای پیام‌های متعدد دانست و گفت: این حادثه و حوادث بعد از آن خصوصاً تشییع میلیونی مردم، حضور در صحنه و ابراز احساسات بی شائبه مردم و دعاها و توسلات خالصانه مردم، پیام مهمی برای دنیا داشت. این ظهور و بروز همگانی ملت ، پیام بسیار عظیمی بود که برنامه‌ها و تلاش‌های دشمنان در طول سال‌ها را نقش بر آب کرد. عضو جامعه مدرسین با تاکید بر پیام این حضور در تشییع شهدای خدمت برای مسئولان گفت: کار برای مردم، باید خالصانه باشد. مسئولیت لقمه‌ای نیست که کسی بدان طمع کند.

باید رصد شبهات و نیازها را به صورت مداوم داشته باشیم و برای حل آنها برنامه ریزی کنیم
حوزه/ آیت الله رجبی، در اولین نشست دانش آموختگان موسسه امام خمینی که در تالار شهید دکتر بهشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، در سخنانی با اشاره به آیه «نفر» خاطرنشان ساخت: انذار به این نیاز دارد که جامعه با تعالیم دینی آشنا شود و رهزنان و شیاطین عالم را به خوبی شناخته و در مسیر خود از هدف منحرف نشوند. عضو خبرگان رهبری گفت: باید رصد شبهات و نیازها را به صورت مداوم داشته باشیم و برای حل آنها برنامه ریزی کنیم. وی افزود: لازم است هم دین را فرا بگیریم و هم خود عامل به آن باشیم، شبهات را رصد کرده و ضمن آگاه سازی جامعه نسبت به دین خطرات انحراف را به جامعه هشدار دهیم. عضو جامعه مدرسین با بیان ضرورت صیانت جامعه اسلامی از انحراف تاکید کرد: ورود جدی‌تر موسسه به فقه معاصر از دیگر انتظاراتی است که از موسسه می‌رود، شناخت نیازهای جامعه، رصد شبهات، فهم محققانه دین و سرایت دادن آن به عرصه های مختلف جامعه از اهداف تشکیل موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی بوده است.

لزوم توجه حوزه‌های علمیه به شخصیت علمی امام خمینی
رسا/ آیت الله فاضل لنکرانی در سلسله نشست‌های علمی ذیل تبیین اندیشه امام خمینی (ره) با موضوع عدم جواز خلط بین تکوین و تشریع در فقه از منظر امام خمینی (ره) با بیان نکاتی در مورد شخصیت علمی و سیاسی امام خمینی (ره)، اظهار داشت: گرچه شخصیت سیاسی امام خمینی (ره) بیشتر مطرح شده اما از لحاظ علمی، فقهی و اصولی از شخصیت های طراز اول محققان است که با وجود علمی خود حرکت های جدید در فقه، اصول، تفسیر، فلسفه و عرفان گذاشته است. رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار ادامه داد: حوزه های علمیه علاوه بر توجه به شخصیت سیاسی و انقلابی امام راحل نباید از این جهات علمی و برجستگی های علمی امام دور و غافل باشند، خصوصا نسل جدیدی از حوزه، طلاب و فضلا که امام را ندیدند. عضو جامعه مدرسین افزود: مسئولان، بزرگان و نهادهای حوزه باید به دنبال تبیین مبانی و برجستگی های علمی این مرد بزرگ باشند.

هاآرتص: پهپادهای حزب الله سامانه‌های ما را شکست دادند
تسنیم/ هاآرتص به نقل از یک منبع عالی‌رتبه نظامی خبر داد، از اکتبر گذشته تاکنون حزب الله هر روز اقدام به شلیک پهپادهایی به سوی شمال (فلسطین اشغالی) می‌کند، این پهپادها شناسایی، اطلاعاتی، انتحاری و تهاجمی هستند و با موفقیت قابل توجهی از سامانه‌های پدافندی اسرائیل عبور کرده و با دقت به اهداف خود اصابت می‌کنند.

درباره پیشنهاد بایدن جزئیات زیادی باید بررسی شود
ایسنا/ «اوفیر فالک» مشاور ارشد بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: «جزئیات زیادی وجود دارد که باید بررسی شود و تا وقتی که ما به همه اهدافمان نرسیده‌ایم، آتش‌بس دائمی وجود ندارد.» وی در گفتگو با روزنامه انگلیسی ساندی تایمز گفت پیشنهاد جو بایدن رئیس جمهور آمریکا درباره آتش‌بس در غزه یک سخنرانی سیاسی به هر دلیلی بود.بر اساس گزارش ساندی تایمز، مشاور ارشد نخست وزیر رژیم صهیونیستی تاکید کرد: «با اینکه اسرائیل با این توافق موافق است اما این توافق خوبی نیست به هر حال ما شدیدا می‌خواهیم همه گروگان‌ها (اسیران) آزاد شوند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *