مدیرکل ارشاد قم باید استعفا بدهد

آیت الله محمد یزدی رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پیش از ظهر روز یکشنبه مورخ ۱۳۹۵/۰۷/۱۱  در نشستی خبری در مورد مسائل روز با اصحاب رسانه دیدار و گفتگو کردند.

در ابتدای این نشست که در سالن جلسات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، آیت الله یزدی با اشاره به برگزاری کنسرتی پر حاشیه در شهر مقدس قم، فرمودند: جامعه مدرسین در این باره واکنش‌هایی که باید، نشان داده و من هم عضوی از آن جلسه بودم و رأی خود را نسبت به واکنش‌ها داشتم، اما در حال حاضر به عنوان یک طلبه مطالبی را دارم که مایلم پس از مدت‌ها بیان کنم.

آیت الله محمد یزدی با تاکید بر اینکه مسائلی که مطرح می‌کنم متوجه خود من هست و واکنش جامعه مدرسین نیست، خطاب به وزیر ارشاد گفت: من ناصحانه به شما می‌گویم برنامه‌ای که در پیش گرفته اید دولت را تضعیف می‌کند چرا که اکثر اقدامات شما مشتمل بر منکرات است که باید به آن توجه داشته باشید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، جنتی را احیاگر کنسرت دانست و افزود: خود وزیر اظهار کرده که سال‌ها برنامه کنسرت تعطیل بوده و من آن را احیا کردم و من نیز به ایشان لقب احیاگر کنسرت می‌دهم.

ایشان افزودند: روزی نبوده که وزیر برنامه‌ای برای بزرگداشت خواننده، نوازنده یا پیشکسوت آلات موسیقی و … با عنوان ترویج هنر نداشته باشد؛ من از وی می‌خواهم که حداقل یک بار برنامه ۶ ماهه امسال را مرور کند و مسافرت‌هایی که داشته و جشن‌هایی که گرفته را بررسی کند که چه نوع برنامه‌ای بوده و چه چیزی را ترویج کرده و چه عوارضی داشته است.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین با اشاره به آخرین برنامه وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: وی دیروز در تئاتری خیابانی در یکی از استان‌های کشور به عنوان جشنواره تئاتر خیابانی که با حضور ۲۷۰ هنرمند در قالب ۲۸ گروه از استان‌های مختلف و سه گروه هنری خارجی از ارمنستان، ایتالیا و کردستان عراق برگزار شده سخنرانی کرده و گفته است این برنامه‌ها ظرفیتی برای صلح بین ادیان و اقوام مختلف است؛ وزیر ارشاد از این طریق می‌خواهد بین اقوام و ادیان ایجاد صلح کند، در حالی که این راه درست نیست.

استاد درس خارج حوزه ادامه داد: این کار به نتیجه مورد نظر وی نمی‌رسد و در لوازم و ملازماتش منکرات بسیاری دارد، خصوصاً در شرایط فعلی جامعه با وجود بی ‌توجهی به حجاب و گسترش بدحجابی.

ایشان با اشاره به کنسرت برگزار شده در قم ادامه داد: اگر فیلم کنسرت را ندیده بودم شاید چنین تصمیمی نمی‌گرفتم و علت اصلی واکنش من نسبت به آن، دیدن فیلم و عکس‌های زننده این کنسرت بوده است.

آیت الله یزدی تصریح کرد: حریم ‌شکنی و حرمت ‌شکنی تا چه اندازه؛ فیلم و عکس این کنسرت را در حضور تمام اعضای جامعه مدرسین پخش شد؛ وقتی وزیر ارشاد چنین برنامه‌ای دارد مدیرکل هم همین کار و روند را ادامه می‌دهد.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین با اشاره به عذرخواهی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در خصوص برگزاری کنسرت تصریح کرد: هیچ کس حق ندارد عذرخواهی ایشان را بپذیرد چرا که حریم حرم اهل بیت (ع)، حوزه، علما و مراجع شکسته شده. اینجا قم است؛ مرکزی که در سراسر دنیا مورد توجه است و شکستن این حریم مثل شکستن حریم شهرهای دیگر نیست.

استاد عالی حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه این کنسرت به شدت رقت بار بود، اضافه کرد: وزیر ارشاد روشش را عوض کند، چرا که این روش موجب تضعیف محبوبیت دولتشان می‌شود.

آیت الله یزدی خطاب به رئیس جمهور فرمودند: غیرت روحانیت و اسلامیتتان ایجاب می‌کند که اگر این قبیل چیزها را بشنوید و ببینید نتوانید تحمل کنید و در برابر آن عکس‌العمل نشان دهید.

ایشان افزودند: از وزرا و رئیس جمهور می‌خواهم که تذکر دهند چراکه این برنامه‌ها جز تضعیف حکومت و دولت هیچ نتیجه دیگری ندارد؛ البته شاید برخی از این جریان خوششان بیاید، اما ما با شادی‌آفرینی اگر با رعایت ملازمات آن باشد مخالف نیستیم.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین با اشاره به برخی اظهار نظرهای وزیر ارشاد گفت: به شما نرسیده است که بگویید قم باید بررسی کند که چه موسیقی جایز و چه موسیقی جایز نیست. شما آیت ‌الله ‌زاده هستی ولی حق اظهارنظر در مسائل فقهی ندارید.

 

آیت الله یزدی خطاب به وزیر ارشاد فرمودند: نظری دادید و گفتید مطابق نظر و فتوای رهبری فعالیت می‌کنم اگر رهبری را قبول دارید، رهبری برخی سرودها را قبول کردند اما کلاً ترویج موسیقی را جایز نمی‌دانند و عملکرد شما ترویج موسیقی است؛

در ادامه ایشان فرمودند: ما نمی‌خواهیم خدمات را نادیده بگیریم ولی خدمات هم خیلی نقص دارد. خصوصاً در بخش کتاب که در دوره قبل تعدادی از کتاب‌ها لغو چاپ شد اما در دوره ایشان به برخی کتاب‌ها اجازه نشر داده شد.

وی با بیان اینکه این مسائل بستگی به مبنای فکری وزیر ارشاد دارد، ادامه داد: من ابتدا منتقد وزیر و سپس دولت و رئیس جمهور هستم.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین اضافه کرد: از نمایندگان مجلس هم توقع دارم، چرا که به شما حق نظارت داده شده است و شما باید بررسی کنید در استان‌های شما و در کنسرت‌ها چه می‌گذرد و نسبت به منکرات و حواشی کنسرت‌ها اعتراض و سؤال کنید.

آیت الله یزدی با تاکید بر اینکه از نمایندگان قم و رئیس مجلس می‌خواهم فیلم مربوط به کنسرت قم را ببینند، تصریح کرد: ببینید که اگر مراجع اظهار نگرانی کرده‌اند بی‌جهت نبوده و این برنامه حریم ‌شکنی حرم حضرت معصومه(ع) است.

استاد درس خارج حوزه در ادامه با اشاره به برگزاری مسابقه فوتبال ایران و کره در شب تاسوعا و عاشورا خطاب به وزیر ورزش گفت: من از تلاش‌های شما بی‌خبر نیستم و می دانم در حد خودتان تلاش کرده اید تا بتوانید تاریخ بازی را جابه‌جا کنید و این برنامه را مسؤول FIFA اظهار کرده که امکان جابه‌جایی نیست.

اما آقای وزیر! وزارت شما در سایه احترام به تاسوعا و عاشورا محقق شده و نظامی که حاکم است و شما وزیر آن هستید در سایه احترام به کربلا و شهادت اباعبدالله(ع) محقق شده و ما هرچه داریم از کربلا و شهادت سیدالشهدا داریم و در کشور این همه شهید دادیم و افراد در راه اباعبدالله(ع) رفتند تا کشور و نظام را نگه دارند؛ شما اگر بتوانید این برنامه را حذف کنید هر نوع زیان و خسارت و ضرری که از حذف آن ببینید در برابرش سودی که در سایه احترام به تاسوعا و عاشورا به دست می‌آید، بیشتر است.

آیت الله یزدی خطاب به وزیر ورزش و جوانان تاکید کرد: شاید در محاسبات جاری جهانی و مناسبات بین‌المللی ورزش حذف این بازی زیان‌ها و هزینه‌هایی داشته باشد، اما اینجا نمی‌خواهم نصیحت کنم بلکه می‌خواهم خواهش کنم که این جریان را دقیق بررسی کنید و تا جایی که می‌توانید برای تعطیلی آن تلاش کنید. می‌گویند قبل از فوتبال عزاداری خواهیم کرد اما بعد از هر گل طرفداران خوشحالی خواهند کرد یا عزاداری؟

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین در بخش دیگری از بیانات خود با اشاره به ایام عاشورا و تاسوعا و عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) خطاب به برگزارکنندگان مجالس عزاداری فرمودند: هدف اصلی از برگزاری جلسات عزاداری تبیین و تبلیغ فلسفه شهادت سید الشهدا (ع) بوده و در کنار آن سوگواری و اظهار علاقه به شهدای کربلا و باید این مساله مورد توجه برگزار کنندگان باشد؛ اگر پولی می‌گیرند ببینند از کجا و کجا هزینه می‌کنند، برخی از این پول‌ها ممکن است با اهدافی باشد که باید مراقب بود.

ایشان خطاب به مداحان گفتند: مداحان مرز خود را بشناسند؛ خدا به شما صدا و سلیقه و ذوق خوبی داده است و شما باید مراقب اعمال و رفتار خود باشید.

آیت الله یزدی همچنین خطاب به سخنرانان و خطبا فرمودند: همکاران من این موقعیت را قدر بدانید و از آن استفاده کنید و  مردم را به خدا نزدیک کنید، فقط مردم را از قیامت نترسانید، مردم را متذکر نعمت‌های خدا کنید؛ بشیر و نذیر باشید و تنها از جهنم و آخرت و نعمت‌های بهشت صحبت نکنید، در این بین از مرزها هم فراتر نروید بعنوان مثال نگویید اگر کسی چایی برای عزادار امام حسین(ع) ریخت تمام گناهانش آمرزیده می‌شود، گناه و عذاب جای خود را دارد و با ذکر حدیث‌های نامعتبر حیثیت و آبروی زینب کبری(س) و اباعبدالله(ع) را پایین نیاورید.

ایشان در ادامه سخنان خود با اشاره به ناراحتی مراجع تقلید و علما در خصوص برگزاری کنسرت در قم گفت: مراجع ما ناراحت‌اند خصوصاً آیت‌الله صافی گلپایگانی نسبت به این کنسرت ناراحت هستند؛ ما دنبال حمایت از شخص نیستیم هرچند اختلاف سلیقه وجود دارد ولی نباید حریم مرجعیت را شکست؛ حریم مرجعیت نباید شکسته شود و در مورد برگزاری این کنسرت با حواشی آن کسی حق ندارد عذرخواهی کند و تولیت آستان حضرت معصومه(س) نیز از طرف ایشان هم حق ندارد عذر را پذیرفته و ببخشد.

آیت الله یزدی با تاکید بر اینکه با متولیان برگزاری این مراسم باید برخورد شود گفت: مدیرکل ارشاد هرچه زودتر استعفا دهد و از قم برود تا این ناراحتی برطرف شود.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا جامعتین در انتخابات وارد عمل خواهد شد فرمودند: انتخابات پیش رو بسیار مهم است و در این باره جامعه مدرسین حوزه علمیه قم استقلال دارد و تصمیماتش را مستقل می‌گیرد.

ایشان با تاکید بر اینکه دوقطبی کردن جامعه و بیان انقلابی و غیرانقلابی خطرناک است، افزود: ملت ایران همه برادرند و اختلاف سلیقه وجود دارد اما در مسائل اصلی نظام وحدت رویه داریم.

آیت الله یزدی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری و شوراها گفت: به همه توصیه می‌کنم که وحدت را در دستور کار قرار دهند و همه گروه‌ها باید به این مساله توجه کنند.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می شود وزیر ارشاد مخصوصا با برگزاری اینگونه کنسرت ها و برنامه ها بدنبال ایجاد فضایی دو قطبی در جامعه است فرمودند: من چنین چیزی را به ایشان نسبت نمی دهم ولی نتیجه رفتار و کاری که وزیر ارشاد می‌کند ایجاد دو قطبی است.

آیت الله یزدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برگزاری کنسرت به تنهایی اشکال خواهد داشت فرمودند: ما با کنسرت غیرکنترل شده مخالفیم حتی با هر برنامه غیرشرعی و غیرکنترل شده دیگر هم مخالف هستیم.

ایشان در ادامه افزودند: جشن گرفتن و سرود خواندن اشکالی ندارد، همانطور که مردم ما به مناسبت‌های مختلف جشن دارند و شادی می‌کنند اما در این جلسات موارد مخالف موازین شرع شکل نمی‌گیرد، ما با شادی آفرینی مخالف نیستیم  اما نباید در این قالب گناه و مسائل غیرشرعی باشد.

آیت الله یزدی افزودند: این وزیر ارشاد نمی‌تواند کنسرت را کنترل کند و اصلاً عقیده ای به این مساله ندارد، و من از یک آیت الله زاده تعجب می‌کنم که بگوید تئاتر خیابانی موجب صلح ادیان می‌شود.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین در پاسخ به سوالی مبنی بر صدور دستورالعملی برای استفاده از چادر بعنوان حجاب در کشور گفت: زمانی که من در شورای عالی امنیت ملی شرکت می‌کردم چنین بحثی در مورد حجاب مطرح شد و تیمی مسئول تحقیق در این زمینه شد که من هم عضو آن تیم بودم در نهایت بعد از تحقیقات فراوان من گفتم که نباید در خصوص حجاب چارچوبی مشخص کرد که تنها چادر باشد، چرا که در سرتاسر کشور ما اقشار مختلف و فرهنگ‌های مختلفی در مورد مدل حجاب وجود دارد و این مدل‌ها در جنوب، غرب، شرق و شمال کشور به صورت‌های مختلف است.

آیت الله یزدی ادامه داد: در اسلام چادر و مانتو و امثال آن قابل امر و نهی نیست؛ چادر برترین حجاب است ولی باید در هر کدام از مدل‌های حجاب عناصری که در موازین شرعی مطرح شده رعایت شود، و طبق شرع صورت، دستان تا مچ و روی پا مستثنی است و الباقی باید پوشیده باشد بطوری که بدن و برآمدگی های آن پیدا نباشد.

استاد عالی حوزه علمیه قم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در حوزه به نخبه پروری توجه می شود فرمودند: حوزه همیشه به دنبال نخبه پروری است، و امروزه در بدنه حوزه هم  مرجع، هم فیلسوف، هم مفسر و محدث تربیت می شود به همین دلیل کرسی‌های آزاد اندیشی راه اندازی شده است.

ایشان در ادامه افزودند: نسل جوان حوزه نسلی آگاه و روشن است و آن‌ها به سمت عالی‌تر نگری و کلی‌تر نگری پیش می‌روند و امید من به نسل جوان حوزه است.

آیت الله یزدی در ادامه افزودند: در حال حاضر در کنار فقه عامه نیاز ما به فقه حکومتی بیشتر است و لذا فقه حکومتی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد چرا که مواردی در دنیای امروز وجود دارد که فقه حکومتی باید پاسخگوی آن باشد به عنوان مثال مسائلی مانند ناباروری، اجاره رحم، استفاده از اسپرم و…. در هیچ یک از کتاب‌های فقهی قبل مطرح نبوده و امروز در جامعه مطرح است و فقه باید در مورد آن‌ها پاسخگو باشد.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تجمع طلاب و روحانیون در قم باعث کمبود روحانی در برخی مناطق شده است فرمودند: قبل از انقلاب در هر یک از مناطق و استان‌ها حداقل یک مجتهد قابل وثوق وجود داشت و درس خارج گفته می‌شد، اما در حال حاضر بدلیل مشکلات فراوانی مانند مشکلات خانوادگی و….  در قم فضلای استان‌ها زیاد هستند بعنوان مثال مجمع عمومی جامعه مدرسین نزدیک به ۷۰۰ استاد عالی و خارج دارد و این‌ها سرمایه‌های اصلی هستند که حداقل نیمی از آن‌ها می‌توانند به استان‌ها بروند و مراکز علمی  را مدیریت کنند ولیکن بدلیل مشکلات گفته شده این امر محقق نشده است و البته بدنبال رفع این مشکلات هستیم.

در پایان این نشست که تا اذان ظهر به طول انجامید، حضرت آیت الله یزدی ضمن تشکر از خبرنگاران و اصحاب رسانه که در جلسه حاضر بودند فرمودند: از شما می خواهم مطالب را همانگونه که گفته شد منتشر کنید و بدانید مسئولیت خوب و بد آن بر عهد من خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *