خبر روز ۱۴۰۳/۰۲/۲۳

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 همشهری
فراخواندن نویسندگان و هنرمندان برای به تصویر کشیدن تقابل شرافت و شرارت در غزه
آیت الله رئیسی، رئیس‌جمهور، صبح دیروز (شنبه) همراه با محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد از بعضی غرفه‌ها و بخش‌های سی‌و‌پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کرد. مهم‌ترین اظهارات رئیس‌جمهور در این بازدید به شرح زیر است.
دولت مردمی تلاش کرده در راستای تسهیل دسترسی عموم مردم در سراسر کشور به کتاب، سیاست احداث کتابخانه و توزیع کتاب را براساس سند آمایش سرزمینی پیش ببرد.
امروز با رسیدن ظرفیت توزیع کاغذ از ۵ به ۸۰ هزار تن در سال می‌توانیم اعلام کنیم که در تولید این محصول خودکفا و مستقل شده‌ایم.
امروز غزه به تابلویی تبدیل شده که یک وجه آن صفحه روشن شرافت، مقاومت و دلدادگی به خداست و صفحه تاریک آن نیز نمایش اوج رذالت، جنایت و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی و حامیان او و در رأس آنها آمریکایی‌ها است و لازم است این دو صفحه با ابزارهای فرهنگی و هنری از جمله کتاب و فیلم ثبت شده و برای عصرها و نسل‌ها به نمایش درآید.
در حالی که پیش از انقلاب نمایشگاه کتاب تهران به ایجاد فضایی در قالب دو چادر در کنار دانشگاه تهران خلاصه می‌شد، امروز با حمایت‌ها و تشویق‌هایی که بانی اصلی آن رهبر معظم انقلاب است نمایشگاهی به این وسعت و کیفیت برای کتاب برگزار می‌شود که شوق و علاقه همگان را برای کتابخوانی ارتقاء می‌بخشد.
رئیس‌جمهور در جریان حضور در سی‌‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از غرفه‌های انتشارات آریاناقلم، چاپ و نشر عروج، انتشارات انقلاب اسلامی، انتشارات دارالکتب الاسلامیه، انتشارات سدید، انتشارات بنیاد حفظ و نشر آثار شهید سلیمانی، انتشارات کتابستان معرفت، نشر بین‌الملل، انتشارات کتاب آبان، نشر آموت، انتشارات سایان، انتشارات حماسه یاران، انتشارات حوزه علمیه قم، غرفه کمیته مشترک دانشجویان فلسطینی در ایران و غرفه کاغذ ایرانی به عنوان متولی توزیع کاغذ داخلی میان ناشران بازدید کرد.
پرچم فلسطین در دانشگاه ژنو در سوئیس
در ادامه حمایت جهانی از مردم غزه و حمایت از آرمان آزادی فلسطین، روز گذشته پرچم فلسطین در دانشگاه ژنو سوئیس برای اعلام همبستگی با غزه و فلسطین نصب شد. دانشجویان دانشگاه سوئیس خواستار توقف فوری جنگ و محاکمه عاملان جنایت جنگی غزه شدند.
بیش از ۱۰ هزار شهید زیر آوار بمباران غزه
سازمان امداد و نجات نوار غزه اعلام کرد که هنوز بیش از ۱۰هزار شهید در مناطق مختلف این باریکه زیر آوار هستند و نیروهای امدادی موفق نشده‌اند اجساد آنها را بیرون بکشند. در میان آمار تلفات جنگ علیه غزه، آمار بلندبالایی از مفقودین وجود دارد.
سازماندهی مجدد نیروهای حماس در غزه
عملیات مقاومت در غزه بار دیگر قوت گرفته و روزنامه عبری زبان هاآرتص به‌نقل از منابع نظامی اسرائیلی عنوان کرد که حماس نیروهای خود در غزه را مجددا سازماندهی کرده است.
نظامیان صهیونیست: حماس از بین نخواهد رفت
یدیعوت آحارانوت به نقل از یک منبع نظامی در ارتش اسرائیل گزارش داده است که حتی اگر در سراسر رفح عملیات‌ها را گسترش دهیم، حماس از بین نخواهد رفت، این معجزه‌ای غیرممکن است.
تشخیص اشتباه از محل اقامت السنوار
با وجود اینکه مقامات اسرائیلی هدف از حمله به رفح را دستگیری و از بین بردن یحیی السنوار، فرمانده حماس در غزه عنوان کرده‌اند، روزنامه تایمز اسرائیل گزارش داد وی در رفح نیست و گمانه‌زنی‌ها از حضور او در خان‌یونس حکایت دارد. این در حالی است که جان کربی گفته بود که واشنگتن به اسرائیل در یافتن یحیی السنوار کمک می‌کند.
بمباران محل اسکان آوارگان فلسطینی
اشغالگران صهیونیست روز گذشته همزمان با هدف قرار دادن مرکز غزه، مناطق غربی رفح و محل اسکان آوارگان فلسطینی را به‌شدت بمباران کردند. از ۲ شب گذشته تا‌کنون در دیر البلح ۳۰ نفر، در منطقه الزوایده در مرکز شهر غزه ۱۵ نفر و در حی الزیتون ۱۰ فلسطینی طی حملات وحشیانه صهیونیست‌ها به‌شهادت رسیده‌اند.

 کیهان 
باید واقعیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را به جهان بگوییم
رومینا گوادالوپه پرز راموس سفیر بولیوی در ایران در حاشیه کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای اصفهان عنوان داشت: ماهیت برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است و ما باید این واقعیت مهم را به دنیا نشان دهیم. سفیر بولیوی در ایران گفت: به رغم اتهاماتی که به ایران وارد می‌شود، روند پیشرفت فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز است. دستاوردهایی که ایران در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه رادیوداروها و تشخیص و علاج بیماری‌های کشنده مانند سرطان به دست آورده است، این واقعیت را نشان می‌دهد.
قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء با پنج هزار پیمانکار خصوصی همکاری دارد
سردار عبدالرضا عابد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌ الانبیا با تاکید بر اینکه قرارگاه خاتم رقیب شرکت‌های داخلی نیست بلکه با شرکت‌های خارجی رقابت می‌کند، اظهار داشت: اکنون این قرارگاه با پنج هزار پیمانکار بخش خصوصی همکاری دارد که از این تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ پیمانکار در حوزه نفت و گاز است. وی درباره مشارکت پنج میلیارد دلاری قرارگاه خاتم‌الانبیا در پروژه‌های خارج از کشور عنوان کرد: در بحث حضور در پروژه‌های خارجی یارگیری برای ما بسیار مهم است، البته این کشورها دیر باور کردند که هدف ما از حضور در پروژه‌های خارجی کمک به این کشورها است، اینکه می‌خواهیم دست آنها را بگیریم و دست و بازوی آنها باشیم.

 ایران 
افتتاح ۶۲ پروژه هلال‌احمر به ارزش ۹ هزار میلیارد ریال با حضور مخبر
معاون اول رئیس‌جمهور همزمان با هفته هلال احمر در مراسم افتتاح طرح‌های هلال احمر حاضر شد. در این مراسم با دستور مخبر از طریق ویدیو کنفرانس در مجموع ۶۲ طرح از پروژه‌های هلال احمر شامل ۲۵ طرح امدادی، ۲۰ طرح آموزشی و پژوهشی، ۱۰ طرح توانبخشی، ۳ طرح عمرانی، ۴ طرح در مراکز خارج از کشور و همچنین ۳۳۵ خانه «هلال» به ارزش جمعاً ۹ هزار میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید. وی با قدردانی از زحمات مدیران، کارکنان و داوطلبان جمعیت هلال احمر به خاطر خدمات صادقانه در حوادث کشور و نقش آفرینی مثبت در عرصه بین‌الملل و امداد‌رسانی در حوادث کشورهای مختلف نظیر ترکیه، سوریه و افغانستان گفت: جمعیت هلال احمر همواره در دنیا می‌درخشد و عالی‌ترین نشان صلیب سرخ را دریافت کرده که این امر افتخاری برای کشور است. مخبر با اشاره به افتتاح و بهره‌برداری از ۶۲ طرح مختلف جمعیت هلال احمر که دیروز انجام شد، خاطر نشان کرد: خوشبختانه ۲۰ طرح در بخش آموزش و پژوهش بود که یک نقطه مثبت و رو به جلو برای جمعیت هلال احمر محسوب می‌شود چرا که به تناسب پیشرفت و موضوعات نوین نظیر هوش مصنوعی، نیازمند آن هستیم که بتوانیم با سرمایه‌گذاری در بخش آموزش و پژوهش، خدمات خود را به روز و متناسب با شرایط جدید ارائه دهیم.
سفیر جدید پکن به تهران آمده است
«زونگ پی وو»، سفیر جدید پکن در تهران روز جمعه اخیر وارد تهران شده و پس از تقدیم استوارنامه خود به رئیس جمهور، رسماً کار خود را آغاز خواهد کرد. سفیر جدید جمهوری خلق چین در ایران، پیش از این سفیر سابق چین در کانادا بوده و همچنین سابقه فعالیت در اداره امریکای شمالی وزارت امور خارجه چین را نیز در کارنامه دارد. علاوه بر این همزمان با ورود سفیر جدید چین به ایران، چانگ هوآ سفیر سابق چین در ایران نیز به عنوان سفیر جدید پکن در عربستان سعودی وارد ریاض شد. چانگ هوآ که از بهار سال ۱۳۹۸ به عنوان سفیر جمهوری خلق چین در تهران فعالیت کرده بود، پس از حدود پنج سال، در اوایل فروردین سال ۱۴۰۳ با پایان مأموریتش در تهران به پکن بازگشته بود.
توافق احتمالی ایران و آژانس پیش از نشست شورای حکام
ایران و آژانس تلاش دارند تا پیش از ارائه گزارش دوره‌ای مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام در ۷ خرداد سال‌جاری، رایزنی‌های خود برای تهیه پیش نویس تداوم تعاملات بر مبنای بیانیه مشترک مارس را به نتیجه برسانند. به همین دلیل احتمال می‌رود حتی در روزهای آتی، تهران شاهد حضور برخی مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جهت رایزنی بیشتر در خصوص پیش‌نویس یاد شده باشد. بر اساس این پیش‌نویس از این پس فعالیت‌ها و همکاری‌های ایران و آژانس در سه بخش دنبال خواهد شد. بخش اول موارد گذشته است که در سند برجام در قالب پرونده پی.ام.دی (ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران) بسته شده بود. در این بخش، موضوع مهم دو مکان باقیمانده و راه حل نهایی کردن این پرونده ساختگی مورد مذاکره قرار می‌گیرد. به گفته اسلامی، بخش دوم مربوط به شرایط موجود است که در این شرایط در چهارچوب پادمان و ان.پی.تی اقدامات متقابل لازم انجام خواهد شد و بخش سوم مربوط به شخص مدیرکل آژانس است که وی باید به عنوان تسهیل‌کننده و تصحیح کننده برای برداشتن موانع و حل و فصل مسائل که عمدتاً سیاسی است، تأثیرگذار باشد.

 جمهوری اسلامی 
شورای امنیت سازمان ملل خواستار تحقیق فوری و مستقل درباره گورهای دسته‌جمعی در غزه شد
شورای امنیت سازمان ملل خواستار تحقیق فوری و مستقل و فراگیر درباره گزارش‌های مربوط به کشف گورهای دسته‌جمعی در نوار غزه شد. در بیانیه رسمی شورای امنیت،اعضای شورای امنیت نسبت به گزارش‌های کشف گورهای دسته‌جمعی در اطراف بیمارستان ناصر و الشفاء نوار غزه ابراز نگرانی عمیق کرده‌اند. در این بیانیه بر ضرورت بررسی درباره هرگونه نقض قوانین بین‌المللی تاکید شده است. شورای امنیت همچنین خواستار اجازه یافتن تیم‌های تحقیقاتی بدون هرگونه مانعی برای انجام تحقیقات و مشاهده میدانی این گورها در غزه شده است.

 وطن امروز 
امروز سبعیت صهیونیست‌ها برای تمام مردم دنیا آشکار است
حجت‌الاسلام‌ و‌ المسلمین محسنی‌اژه‌ای اظهار داشت: مستکبران و طواغیت با صرف هزینه‌های هنگفت مالی و تبلیغاتی درصدد بودند چهره جنایتکار و سفاک رژیم صهیونیستی را در دنیا پاک کنند تا نسل جوان در سراسر جهان از جنایات بیش از ۷ دهه‌ای صهیونیست‌ها بی‌اطلاع بماند اما رخداد‌های ۷ ماه اخیر، جنایت‌پیشگی و سبعیت صهیونیست‌ها را بار دیگر برای همه مردم جهان آشکار کرد. رئیس دستگاه قضا همچنین بیان کرد: تنفر عمومی از رژیم منحوس و غاصب صهیونیستی روز به روز در دنیا در حال افزایش است و آنچه امروز در جوامع دانشگاهی کشوری همچون آمریکا مشاهده می‌کنیم، مسبوق به سابقه نیست.
«وعده صادق» محصول تدبیر، اراده، هوشمندی و شجاعت رهبری بود
سردار شریف سخنگو و مسؤول روابط عمومی کل سپاه «وعده صادق» را محصول تدبیر، اراده، هوشمندی و شجاعت رهبر معظم انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: امروز صهیونیست‌ها و آمریکا منفورترین رژیم‌های روی زمین هستند.

 جوان
مقاومت، نمونه موفق تکثیر الگوی جهادی است
سردار سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین در جشنواره ملی جهادگران جبهه مقاومت را نمونه‌ای موفق در تکثیر الگوی جهادی خواند که معرفی مسئله فلسطین به عنوان مسئله اصلی جهان به مردم از دستاورد‌های آن بوده است.

 خراسان
واکنش وزارت خارجه به طرح ضدایرانی پارلمان کانادا علیه سپاه پاسداران
سخنگوی دستگاه دیپلماسی، طرح مجلس عوام کانادا در تروریستی اعلام کردن نیروی رسمی نظامی کشورمان را حرکتی نابخردانه و خصمانه و مغایر با موازین و اصول پذیرفته شده حقوق بین‌الملل از جمله برابری حاکمیت‌ها و مداخله نکردن در امور داخلی دولت‌ها و مصداق تعرض به حاکمیت و امنیت ملی ایران دانست و آن را به شدت محکوم کرد. کنعانی افزود: این حرکت غیرمسئولانه در امتداد مسیر اشتباهی است که نمایندگان پارلمان کانادا طی بیش از یک دهه اخیر تحت تاثیر رژیم صهیونیستی و در همنوایی با برخی گروهک‌های مطرود و فاقد جایگاه و ارزش در پیش گرفته‌اند.کنعانی به نمایندگان پارلمان کانادا توصیه کرد جایگاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایران را مطالعه کنند تا با حقایق و واقعیت‌های لازم آشنا شوند. وی تصریح کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نهادی حاکمیتی برآمده از متن ملت بزرگ و مقتدر ایران و دارای هویت رسمی و قانونی منبعث از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است که همگام با دیگر ارکان نیرو‌های مسلح، مسئولیت پاسداری از امنیت ملی و مرز‌های کشور و نیز کمک به امنیت و ثبات پایدار در منطقه از طریق مقابله با پدیده شوم تروریسم را برعهده دارد.

 رسالت 
حماس در مسیر پیروزی است
مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا در امور خاورمیانه در گفت‌وگویی با تأکید بر اینکه حماس از این جنگ جان سالم به درخواهد برد و اسرائیل آمادگی ایجاد شرایط برای شکست استراتژیک این جنبش را ندارد، گفت: واقعیت این است که حماس در حال پیروزی است. آرون دیوید میلر که از سال ۱۹۷۸ تا ۲۰۰۳، بحث مناقشات خاورمیانه را در وزارت امور خارجه آمریکا به‌عنوان مشاور و مذاکره‌کننده همراهی کرد و امروز کارشناس اندیشکده کارنگی برای صلح بین‌المللی در واشنگتن است در گفت‌وگویی با روزنامه تاگس آنسایگر سوئیس این‌طور ارزیابی کرد که واقعیت این است: جنبش مقاومت فلسطین حماس در حال پیروزی است.

 مردم سالاری 
تلاش اقلیم کردستان برای حل مشکلات گذشته با تهران
نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران گفت: باتوجه به دستاوردهای خوبی که سفر نچیروان بارزانی به تهران داشته، حتماً در آینده شاهد توسعه همکاری‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی میان ایران و منطقه اقلیم کردستان عراق خواهیم بود.ناظم دباغ در خصوص اهمیت و دستاوردهای سفر اخیر نچیروان بارزانی رئیس منطقه اقلیم به تهران و دیدارهایش با مقامات عالی رتبه کشورمان، اظهارداشت: سفر راهبردی و مهم نچیروان بارزانی رئیس منطقه اقلیم کردستان عراق به تهران به همراه هیأت همراه نه به منظور تقویت روابط با تهران بلکه به منظور ترمیم روابط و حل و فصل مشکلاتی که ایجاد شده بود صورت گرفت. همچنین دو طرف در این سفر و دیدارهای صورت گرفته تاکید کردند که روابط گذشته را ادامه دهند و آن روابط را هم گسترش دهند. وی با بیان اینکه سفر مهم نچیروان بارزانی به ایران دستاوردهای مثبت و زیادی را به همراه داشت، گفت: یکی از مهمترین دستاوردهای این سفر دیداری بود که آقای بارزانی برای اولین مرتبه با حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبری انقلاب اسلامی ایران انجام داد که دیداری دوستانه و صمیمی هم بود. دباغ تصریح کرد: در این دیدار رهبری انقلاب ایران با بیان برخی خاطرات گذشته یادی هم از مرحوم ادریس بارزانی پدر نچیروان بارزانی کردند. رهبری ایران بر این نکته تأکید کردند که ما باید همچون یک ملت با یکدیگر همکاری داشته باشیم تا ضمن برطرف کردن برخی مشکلات فی مابین، در راستای تقویت روابط میان ایران و اقلیم کردستان عراق گام برداریم.

 قدس 
در حوزه دریا همه تحریم‌ها را شکسته‌ایم
امیر دریادار ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: برگزاری رزمایش‌های موفق دریایی و اعزام ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی به دریاهای دوردست هم نشانه‌ای از توانایی این نیرو در بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی در تولید و تأمین ادوات و تجهیزات مورد نیاز است و هم نشانه‌ای از اینکه با همت و تلاش مضاعف، تمامی تهدیدها و تحریم‌های ظالمانه را در هم بشکنیم.
تأمین ۸/۶ میلیارد دلار ارز برای واردات
سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران اعلام کرد: از ابتدای فروردین ماه تا ۲۱ اردیبهشت ماه سال جاری، ۶ میلیارد و ۸۰۱ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تأمین شده است. بالسینی در توضیح بخشی از این عملیات گفت: برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی یک میلیارد و ۴۶۵ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی ۲۱۶ میلیون دلار و در مجموع یک میلیارد و ۶۸۱ میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز با نرخ ۲۸ هزارو ۵۰۰ تومان پرداخت شد.
رئیس‌جمهور کلمبیا: نتانیاهو بازداشت شود
گوساوو پترو رئیس‌جمهور کلمبیا از دیوان کیفری بین‌المللی خواست برای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قرار بازداشت صادر کند. پترو در پیامی در ایکس نوشت: نتانیاهو نسل‌کشی (در غزه) را متوقف نخواهد کرد. این مستلزم قرار بازداشت دادگاه کیفری بین‌المللی است. پترو هفته گذشته گفته بود کلمبیا روابط دیپلماتیک خود را با رژیم صهیونیستی به دلیل نسل‌کشی علیه فلسطینی‌ها در نوار غزه قطع می‌کند. وی همچنین از شورای امنیت سازمان ملل خواسته موضوع استقرار نیروی حافظ صلح در نوار غزه را بررسی کند.
آزادی فلسطین باید بدون قید و شرط باشد
وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی در اجلاس جهانی مقابله با آپارتاید گفت: آزادی فلسطین باید بدون قید وشرط باشد. نالدی پاندوره که به نمایندگی از رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی صحبت می‌کرد، اظهار کرد: ما هر اقدام موردنیاز را بر اساس توانمندی خود برای حفظ موجودیت مردم فلسطین انجام خواهیم داد تا به اقدامات نژادپرستانه و نسل‌کشی مردم فلسطین پایان داده شود.

 ابتکار 
مذاکرات به بن‌بست رسید
«خلیل الحیه» معاون رئیس حماس در نوار غزه در سخنانی درباره کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی در مذاکرات آتش‌بس غزه و تبادل اسرا اعلام کرد: همه ابتکارات و پیشنهاداتی که حماس ارائه داده بود به‌دلیل کارشکنی‌های «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اشغالگر با شکست مواجه شد و به نتیجه نرسید. وی تأکید کرد: ما به‌دنبال یک آتش‌بس پایدار و یک معامله واقعی برای تبادل اسرا هستیم، اما نتانیاهو می‌خواهد جنگ را برای رسیدن به اهداف و جاه‌طلبی‌های شخصی و سیاسی خود ادامه دهد.

 اطلاعات
وزارت کشاورزی: ایران امسال درتولید گندم خودکفا می شود
سال گذشته میزان تولید گندم در کشور ۵/۱۰ میلیون تُن بود، لذا یک میلیون تُن واردات گندم داشتیم، اما امسال به خودکفایی کامل می‌رسیم و وارداتی نخواهیم داشت. مهاجر معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت، در پنجاه و هفتمین سالگرد تأسیس سازمان حفظ نباتات کشور با اعلام این مطلب اظهارداشت: بخش کشاورزی مردمی‌ترین بخش اقتصادی کشور است و تقریبا ۱۰۰ درصد تولید ما توسط بخش خصوصی و با مشارکت مردم انجام می‌شود و وزارت جهاد کشاورزی تنها برنامه‌ریزی و پشتیبانی را برای تأمین نیاز کشور به امنیت غذایی انجام می‌دهد. وی با اشاره به موفقیت وزارت جهاد کشاورزی در تأمین امنیت غذایی گفت: در سال ۱۴۰۰ که میزان تولید گندم ما ۵/۴ میلیون تُن بود، ۷ میلیون تُن واردات گندم داشتیم که این میزان در سال ۱۴۰۱ با تولید ۵/۷ میلیون تُن گندم، ۳ میلیون تُن واردات بوده است.

 شهروند
مسائل مالی بیش از ۲ هزار شرکت در این دولت مشخص شد
حسینی درباره اقدامات دولت برای برخورد با فساد، اظهار کرد: مسائل مالی بیش از ۲ هزار شرکت در این دولت مشخص شد. قبلا برای برخی‌ها حیاط خلوتی وجود داشت، اما وقتی شفافیت بوجود آید، مفسده کمتر می‌شود. رئیس جمهور قبلا در سازمان بازرسی کل کشور و رئیس قوه قضاییه بودند و به این مسائل اشراف دارند و به همین جهت بازرس ویژه‌ای تعیین کرده و گزارش‌ها را به جد بررسی کرده و اگر نیاز باشد، برخورد می‌کنند. مهمتر از این برخوردها، در دولت فرایندها و رویه‌های فسادزا بررسی می شود که دیگر امکان سوءاستفاده از موقعیت‌ها نباشد و با ایجاد سامانه‌ها، روابط سالم‌تر می‌شود.
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور درباره اجرای وعده گشت ارشاد مدیران نیز گفت: هر گزارشی در این زمینه برسد، بلافاصله بررسی شده و اگر لازم باشد، برخورد می‌شود. دولت هیچ خط قرمز و ملاحظه‌ای ندارد که بی‌جهت بخواهد از افرادی دفاع کند. البته در انتخاب مدیران از ابتدا دقت می‌شود که آنها سابقه مالی خوبی داشته باشند و دنبال منافع شخصی نبوده و تمام وقت خود را وقف خدمت به مردم کنند.
هشدار مصر به آمریکا: کمپ دیوید را لغو می‌کنیم
مقامات مصری به رئیس سازمان سیا اطلاع دادند اگر رژیم صهیونیستی عملیات در شهر رفح را متوقف نکند، قاهره برای لغو توافقنامه کمپ دیوید تلاش خواهد کرد.
حمله حزب‌الله لبنان به ٢ پایگاه ارتش اسرائیل
مقاومت اسلامی لبنان در بیانیه اول خود اعلام کرد: «رزمندگان مقاومت اسلامی، ساختمانی را در پایگاه نظامی «المطله» رژیم اسرائیل که نظامیان اسرائیلی در آن مستقر بودند، با سلاح‌های مناسب هدف قرار داده و در نتیجه تلفات قطعی به دشمن وارد کرده است. حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ دوم خود آورده است که رزمندگان مقاومت اسلامی در راستای حمایت از مردم مقاوم نوار غزه و پشتیبانی مقاومت شجاع و شریف آن، روزگذشته (شنبه) سنگرها و استحکامات پایگاه «رامیا» را هدف حملات موشکی و توپخانه‌ای قرار داده و تلفاتی به دشمن صهیونیستی وارد آوردند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

در وصول مالیات، رضایت عامه مد نظر باشد
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری در دیدار وزیر اقتصاد ، با اشاره به رابطه تنگاتنگ اقتصاد و فرهنگ در جامعه اظهار داشت: اقتصاد و فرهنگ در جامعه مکمل یکدیگر هستند و لذا باید به مسائل کشور هم نگاه فرهنگی داشته باشیم و هم نگاه اقتصادی. وی با اشاره به شعار سال جاری ابراز داشت: امسال نیز تکیه رهبر معظم انقلاب – مد ظله العالی – در شعار سال، مانند سال‌های گذشته، بر مسئله اقتصاد و تولید است و مطرح شدن «مشارکت مردم» در شعار سال پیام بسیار روشنی را برای کسانی که سکان دار اقتصاد کشور هستند در پی دارد. نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: نباید بروکراسی اداری و روند دریافت یک مجوز به قدری طولانی شود که سرمایه گذاران در میانه راه دلسرد شوند؛ چرا که در این صورت سرمایه‌های سرگردان وارد عرصه‌هایی می‌شوند که به اقتصاد ضربه می‌زند و منجر به افزایش قیمت در یک حوزه مانند مسکن یا خودرو می‌شود. دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به مسئله مالیات ستانی در جامعه اظهار داشت: مردم در سختی‌ها و شادی‌ها کنار ما هستند و ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که دشمن نتواند رابطه ۴۵ ساله مردم و نظام را از بین ببرد. وی تصریح کرد: معتقدیم که نفت ثروتی است که باید برای نسل‌های آینده نیز حفظ شود؛ اما در وصول مالیات باید دقت لازم صورت گیرد و رضایت عامه مد نظر باشد. تمام هنر ما باید این باشد که رضایت مندی جامعه را داشته باشیم.

ظرفیت نفوذ فکر درست و ناب انقلاب اسلامی در دنیا بی‌نظیر است
حوزه/ آیت‌الله اعرافی در دیدار مدیران ارشد وزارت امور خارجه عضو کارگروه مشترک حوزه علمیه و وزارت خارجه به تبیین اهمیت کار در عرصه بین‌الملل پرداخت و گفت: دوگانه “کار میدانی در عرصه بین‌الملل” و “قواعد دیپلماتیک” دوگانه‌ای است که همواره وجود داشته اما این دوگانه از نظر مقام معظم رهبری قابل جمع است. مدیر حوزه های علمیه کشور افزود: ما در طول انقلاب اسلامی همواره شور انقلابی و چارچوب قواعد بین‌المللی را همزمان رعایت کرده‌ایم. عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه همه دستگاه‌ها در مقابل وزارت امور خارجه مسئولیت دارند، خاطر نشان کرد: همه دستگاه‌ها موظفند با رعایت آنچه دستگاه دیپلماسی تشخیص می‌دهد، ظرفیت‌های خود را پای کار بیاورند. به گفته مدیر حوزه های علمیه کشور، سفیر جمهوری اسلامی ایران در هر کشوری عَلَم کشور ماست و حتی اگر اختلاف نظری وجود داشته باشد، باید حرمتش حفظ شود. وی اظهار کرد: با مشکلات و چالش هایی که داریم اما ظرفیت نفوذ فکر درست و ناب انقلاب اسلامی برآمده از اندیشه‌های امام (ره) و رهبری در دنیا بی‌نظیر است؛ از زبان فارسی تا ادبیات و سایر نظامات ما در دنیا خریدار دارد.

کار چندانی برای معرفی شخصیت بین‌المللی امام رضا (علیه السلام) نشده است
حوزه/ آیت الله رجبی در دیدار حجت الاسلام بندار مسئول جشنواره ملی فرهنگی امام رضا قم گفت: امام رضا علیه السلام شخصیتی جهانی است اما تلاش درخور شأن و جایگاه آن حضرت برای معرفی شخصیت بین المللی ایشان نشده است. عضو شورای عالی افزود: یکی از شخصیت های بسیار مهم و الگو در تمام ابعاد، وجود مقدس و مبارک امام رضا علیه السلام می باشد و این جشنواره با هدف و جهت گیری تبیین این الگوی والا به جامعه باید برگزار شود. لازم است در نهایت خروجی جشنواره مشخص شود تا میزان تاثیرگذاری آن معلوم باشد. عضو جامعه مدرسین خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که در این عرصه می توان انجام داد این که بدانیم با چه شیوه ای این الگودهی را به جامعه ارائه دهیم، اگر بیانات و سیره امام رضا به خوبی تبیین و حتی شیوه ارائه الگو هم از آن استخراج و بکار گرفته شود نقش زیادی در الگودهی خواهد داشت.

پیشنهاد اطلاعاتی آمریکا به رژیم صهیونیستی
باشگاه خبرنگاران/ یک نشریه آمریکایی ادعا می‌کند واشنگتن به رژیم صهیونیستی پیشنهاد داده در ازای عدم حمله به رفح، اطلاعات نظامی حساسی را در اختیار آنان قرار دهد. نشریه واشنگتن پست مدعی شد که آمریکا به رژیم صهیونیستی پیشنهاد داده در صورت عدم حمله به شهر رفح در جنوب غزه، اطلاعات حساس نظامی را در اختیار این رژیم قرار می‌دهد تا بتواند محل زندگی مقامات حماس در غزه را پیدا کند. این نشریه به نقل از چهار منبع آگاه می‌گوید این اطلاعات شامل موقعیت شبکه گسترده تونل‌های حماس نیز هست و انگیزه آن عدم آغاز حمله گسترده به شهر رفح است که تراکم جمعیت بالایی دارد. گفتنی است، دولت بایدن به دلیل تسلیح رژیم صهیونیستی و ناتوانی در توقف جنگ هفت ماهه علیه غزه به طور گسترده مورد انتقاد قرار گرفته است. تاکنون در این جنگ نزدیک به ۳۵ هزار نفر به شهادت رسیده‌اند که بیشتر آنان زن و کودک هستند.

لایحه همکاری در حوزه امنیت اطلاعات بین ایران و روسیه اصلاح شد
مهر/ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس، گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد لایحه موافقتنامه همکاری در حوزه امنیت اطلاعات بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه را بررسی کرده و به منظور تأمین نظر شورای نگهبان آن را اصلاح کردند.‌ همچنین وکلای ملت در ادامه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، ایرادات شورای نگهبان به لایحه موافقتنامه تأسیس و چهارچوب فعالیت مراکز فرهنگی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه را رفع کردند.

سقوط نتانیاهو ازقدرت جدی است
مهر/ یک ژنرال سابق نیروهای ذخیره ارتش اسرائیل با انتقاد از تصمیم کابینه جنگ رژیم صهیونیستی در گسترش عملیات نظامی در رفح در جنوب غزه اذعان کرد که عملیات در رفح «سیاسی» است و شورای جنگ این رژیم خطوط قرمز نظامی را زیر پا گذاشته‌اند. پایگاه خبری المیادین روز شنبه به نقل از رسانه‌های صهیونیستی گزارش داد که «گادی چمنی» ژنرال بازنشسته نیروهای ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی در تحلیلی از شرایط نبرد در جنوب غزه در گفت‌وگو با رسانه عبری «i24 news» اعلام کرد که عملیات اسرائیل در رفح ماهیتی سیاسی دارد و هدف از آن جلوگیری از سقوط کابینه نتانیاهو و کسب زمان بیشتر برای عمر سیاسی سران این رژیم در قدرت است. این فرمانده سابق میدانی در عملیات‌های زمینی ضد مقاومت در غزه تصریح کرد که علت لشکرکشی ارتش به رفح به تهدیدات ایتمار بن گویر و بتزائیل سموتریچ، ارتباط دارد، زیرا آنان بارها کابینه را تهدید کرده‌اند که در صورت عدم عملیات نظامی در رفح، کابینه را منحل خواهند کرد.

«آنروا»: تاکنون ۳۰۰ هزار فلسطینی از شهر رفح خارج شده‌اند
مهر/ آژانس کار و امداد آوارگان فلسطینی (آنروا) اعلام کرد که طی روزهای گذشته دست کم ۳۰۰ هزار نفر از شهر رفح خارج شده اند. این آژانس بین المللی تاکید کرد: کوچ اجباری و غیر انسانی آوارگان فلسطینی از شهر رفح همچنان ادامه دارد. آنروا تصرح کرد: هیچ مکان امنی در نوار غزه وجود ندارد تا آوارگان فلسطینی خود را به آنجا برسانند.

بایدن برقراری آتش‌بس در غزه را مشروط کرد!
مهر / جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مدعی است که برقراری آتش‌بس در نوار غزه تنها زمانی محقق خواهد شد که حماس اسرای صهیونیستی را آزاد کند. بایدن در جریان گردهمایی جمع‌آوری کمک برای کارزار انتخاباتی‌اش در واشنگتن مدعی شد: اگر حماس اسرا را آزاد کند، همین فردا آتش‌بس برقرار خواهد شد.وی در ادامه با پرداختن به مسائل داخلی آمریکا گفت: گمان می‌کنم که نباید وارد مسائل اسرائیل شوم و نمی‌خواهم این بحث را اینجا باز کنم.

مسؤول تنظیم امور راهبردی شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی استعفا کرد
ایسنا/ رادیو رژیم صهیونیستی گزارش داد: «یورام حامو»، مسؤول سیاست امنیتی و برنامه‌ریزی امور راهبردی در شورای امنیت داخلی استعفا کرد.
این رسانه تأکید کرد: دلیل استعفای وی این است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل تصمیماتی درباره روز بعد از جنگ نگرفته و عملیات در شمال غزه را ازسرگرفته است. به گفته منابع عبری «یورام حمو» خودش مسؤول پرونده «روز بعد از جنگ» است و استعفای وی به معنای شکست در اتخاذ تصمیمی درباره روز بعد از جنگ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *