خبر روز ۱۴۰۳/۰۲/۱۲

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
مفهوم صدور انقلاب در اعتراضات اخیر دانشجویان آمریکا مشاهده می‌شود
منتظری، رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به اعتراضات در دانشگاه‌های آمریکا اظهار کرد: حوادث اخیر در قلب کشورهای غربی توسط دانشجویان دانشگاه‌های دنیای غرب و برخی کشورهای اروپایی در دفاع از مردم مظلوم غزه نشان داد که وجدان مراکز علمی، دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها بیدار شده است. وی ادامه داد: موج بیداری در میان دانشجویان آمریکایی و اروپایی در حمایت از مردم غزه به گونه‌ای است که رژیم غاصب صهیونیستی با صرف هزینه‌های بسیار و آمریکا با اتخاذ سیاست‎های پنهانش نتوانسته‌اند‌ این اعتراضات و موج بیدار‌باش و آگاهی را سرکوب کنند؛ موجی که سرمنشأ آن انقلاب اسلامی است‌؛ روزی که امام راحل (ره) فرمودند انقلاب صادر می‌شود، معنی و مفهوم آن‌ در اعتراضات اخیر دانشجویان آمریکا مشاهده می‌شود.
انتقاد از بازداشت دانشجویان معترض در آمریکا
کنعانی در صفحه اجتماعی ایکس با انتشار تصویری از بازداشت یکی از دانشجویان معترض در آمریکا که وایرال شده، نوشت: «‌به بند کشیده شدن ‎آزادی در ‎آمریکا – رسانه‌های آمریکایی: دستگیری حداقل ۹۰۰ نفر از معترضان توسط ‎پلیس آمریکا در جریان اعتراضات دانشجویی در این کشور در حمایت از ‎غزه.»

 همشهری 
صهیونیست‌ها از فروپاشی سخن می‌گویند
«یائیر لاپید»، رئیس جریان اپوزیسیون رژیم صهیونیستی با اشاره به گرانی و نزدیک شدن طبقه متوسط جامعه به فروپاشی، هشدار داد: اگر دولت نتانیاهو منحل نشود، گرانی‌ها تداوم خواهد داشت و این شرایط جامعه را به سمت فروپاشی اقتصادی و فقر کامل به پیش خواهد برد.
ترس مقامات تل آویو از بازداشت ناگهانی
روزنامه صهیونیستی یدیعوت احارونوت نوشت: مقامات اسرائیلی بسیار ترس دارند و نگران هستند که دادگاه کیفری بین‌المللی حکم بازداشت «مخفیانه» آنها و دیگر رهبران دولتی و نظامی را صادر کند. آنها نگرانند که ممکن است زمانی که به کشورهای اروپایی سفر می‌کنند، با حکم ناگهانی بازداشت از سوی دادگاه بین‌المللی روبه‌رو شوند. یکی از اعضای تیم اسرائیلی که به دعاوی بین‌المللی در لاهه رسیدگی می‌کند، هشدار داده است که ممکن است حکم بازداشت مقامات اسرائیلی از سوی دادگاه بین‌المللی به‌صورت مخفیانه صادر شود و مقامات نظامی و سیاسی بدون اطلاع از حکم، زمانی که بدون هشدار قبلی به کشورهای اروپایی سفر می‌کنند، با حکم بازداشت روبه‌رو شوند.
خورشید قدرت آمریکا غروب می‌کند
روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نوشت: آمریکا ممکن است به سمت انحطاط حرکت کند. موقعیت رقابتی آمریکا در صحنه جهانی به‌دلیل رشد کند بهره‌وری در داخل، جمعیت سالخورده، سیستم سیاسی قطبی شده و محیط اطلاعاتی فاسد تهدید می‌شود. آمریکا همچنین در خارج با چالش چین روبه‌روست و به همین دلیل آمریکا با از دست دادن جذابیت خود برای سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی روبه‌روست. همچنین امروز ده‌ها کشور در حال توسعه وجود دارند که به قدرت آمریکا بی‌توجه هستند. دشوار است که آمریکا بتواند موقعیت خود را بازیابد، چون زمانی که قدرت‌های بزرگ به‌دلیل عوامل داخلی از موقعیت برتری یا رهبری جهانی خارج می‌شوند، به ندرت می‌توانند این روند زوال و افول را معکوس ‌کنند.
اعتراف جنجالی ترامپ علیه نتانیاهو
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در سخنانی ادعا کرده است که بسیاری از حمله ۷ اکتبر مطلع بودند و تنها اسرائیل از آن بی‌خبر بود. به‌ گفته ترامپ، نتانیاهو به ‌شدت در این اتفاق مقصر است.
کلید آزادی اسرا در دست سنوار است
«ناعوم امیر»، تحلیل‌گر نظامی رسانه عبری زبان ماکور ریشون گفته است که با وجود تمام گزارش‌ها اما باید گفت، کلید آزادی اسرا در دست یحیی السنوار است که حاضر نیست بدون آتش‌بس دائم و عقب‌نشینی ارتش اسرائیل، اجازه چنین چیزی را بدهد.

 کیهان
رئیس‌جمهور: ۸ هزار کارخانه و کارگاه به مدار تولید بازگشتند
رئیس‌جمهور با اشاره به اهتمام ویژه دولت به امر تولید و اشتغال، به احیای بیش از ۸ هزار واحد تولیدی تعطیل و نیمه‌تعطیل در دولت مردمی و بازگشت به کار هزاران کارگر بیکار شده اشاره و به همه مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرائی تأکید کرد به هیچ عنوان اجازه تعطیلی هیچ کارخانه و واحد تولیدی با هر دلیل و بهانه‌ای را ندهند. آیت‌الله رئیسی همزمان با روز کارگر، در سی و پنجمین جشنواره امتنان از کارگران، گروه‌های کار و واحدهای نمونه با تبریک این روز به همه جامعه بزرگ و محترم کارگری کشور، برگزاری این مراسم پس از دیدار کارگران با رهبر معظم انقلاب را فرصتی مغتنم برای اطلاع و پیگیری از منویات و رهنمودهای ایشان نسبت به موضوع کار و کارگران و تلاش در جهت تمهید ساز و کارهای اجرای این رهنمودها دانست. وی با تجلیل از توانمندی‌ها و تلاش‌های کارگران و متخصصان ایرانی تصریح کرد: یکی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب شناسایی و تقویت کارگران نخبه کشور است. چنان‌که وزیر محترم کار گفت، این وزارتخانه برنامه‌ای را برای شناسایی و حمایت از کارگران نخبه و نخبگی در جامعه کارگری و کشف و پرورش ایده‌هایی که در محیط کاری متولد شده‌اند اجرا کرده تا هم نخبگی در میان کارگران مورد حمایت و تشویق قرار گیرد و هم ایده‌های مفید خلق شده در این محیط تقویت شده و در مسیر اجرا قرار گیرند.
رئیس‌جمهور به قم سفر می‌کند
استاندار قم با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به قم گفت: مرکز سرمایه‌گذاری استان قم در راستای تسهیل مسیر سرمایه‌گذاران هفته آینده در سفر دولت به این استان با حضور رئیس‌جمهور افتتاح می‌شود. آقامیری، در حاشیه بازدید از غرفه استان قم در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران اکسپو ۲۰۲۴ در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اهمیت توجه به موضوع سرمایه‌گذاری در قم از مدیران استان خواست به این مسئله اهتمام جدی داشته باشند.

 ایران 
حکم بابک زنجانی به ۲۰ سال حبس تبدیل شد
جهانگیر سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی عنوان کرد: رأی این پرونده در سال ۹۵ از شعبه ۳۵ دیوان عالی کشور صادر شد و در آن رأی پیش‌بینی شده بود در صورت استرداد اموال و جبران خسارت وارده و اظهار ندامت و توبه می‌تواند استحقاق برخورداری از تخفیف مجازات را داشته باشد. با توجه به همکاری این متهم که بیش از۱۰ سال در زندان است، این همکار‌ی‌ها منجر به شناسایی اموال وی در خارج از کشور شد و با اعزام کارشناسان مربوطه صحت این اموال مورد تأیید قرار گرفت و پس از بازگشت اموال به کشور و با گزارش مقامات ذی‌صلاح در مورد استرداد اموال درخواست تخفیف مجازات محکوم‌ علیه بابک زنجانی توسط دادگستری مطرح شد و از ریاست قوه قضائیه در اجرای دادنامه درخواست شد که با تأیید وی و موافقت رهبری حکم اعدام نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شود.سخنگوی دستگاه قضا درباره عملکرد دستگاه قضایی درباره پرونده باغ ازگل هم بیان کرد: درباره حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی باید گفت بعد از گزارشی که دادند و اظهاراتی که داشتند، پرونده‌ای در این رابطه تشکیل و افرادی نیز احضار شدند و از آنها تحقیقات مقدماتی به عمل آمده است و استعلامات لازم از مراجع ذی‌ربط از جمله سازمان ثبت درباره نحوه واگذاری انجام شده و از شهرداری نیز انجام گرفته و اظهارات سردفتری که انتقال در آنجا انجام شده نیز اخذ شده است. در نهایت از کسانی‌ که اطراف پرونده بودند تحقیقات شده و این پرونده در مرحله انجام تحقیقات مقدماتی است و پس از تکمیل تحقیقات اطلاع‌رسانی‌های لازم در این زمینه صورت می‌گیرد.
۱۰۰ برکناری با گشت ارشاد مدیران
حجت‌الاسلام درویشیان «رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهور» و «نماینده ویژه رئیس‌جمهور برای هماهنگی، پیگیری و اجرای نقشه ملی پیشگیری و مقابله با فساد در دستگاه‌های اجرایی» از برکناری بیش از ۱۰۰ مدیر متخلف و ناکارآمد دولتی با اجرای طرح «گشت ارشاد مدیران» از ابتدای دولت سیزدهم خبر داد. نماینده ویژه رئیس‌جمهور تدوین «سند تحول دولت» را یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم در امر مبارزه با فساد برشمرد و گفت: ذیل این سند، بیش از ۸۰ اقدام مهم برای اصلاح بستر فسادزا تدوین و جزو تکالیف دستگاه‌های اجرایی تعریف شد و بازرسی ویژه رئیس‌جمهور نیز پیگیر این اقدامات شد و از همان ابتدا نماینده ویژه برای مبارزه با فساد تعیین شد.

 جمهوری اسلامی 
اخراج نیروهای آمریکایی فصل الخطاب است
ابو زین‌ العابدین، فرمانده تیپ ۲۸ الحشد الشعبی عراق با بی‌اهمیت توصیف کردن تهدیدهای واشنگتن تاکید کرد که اخراج نظامیان آمریکایی فصل الخطاب است.وی با تایید اینکه تهدیدات آمریکا صرفا یک حباب رسانه‌ای است، از دولت عراق خواست تا خروج تمامی نیروهای خارجی از کشور را تسریع کند. این فرمانده حشد الشعبی با بیان این‌که نیروهای این سازمان به توانایی دولت برای خارج کردن تمامی نیروهای خارجی از خاک عراق اطمینان دارند گفت که هدف از تهدیدهای آمریکا، امتیازگیری از عراق برای تضمین بقا در این کشور است.وی با اشاره به این‌که تهدیدهای آمریکا و غرب جدید نیست و حرف اصلی را مجاهدان می‌زنند، تاکید کرد که به دولت عراق برای اجرای مصوبه مجلس برای اخراج نیروهای خارجی و در راس آنها آمریکایی اعتماد دارد.

 وطن امروز
قادر به پذیرش بیشتر اتباع نیستیم
وحیدی وزیر کشور گفت: موضوع اتباع از یک نگاه انسانی و اخلاقی بررسی می‌شود که عده‌ای تحت فشارهایی قرار گرفتند و کشورشان را رها کرده و به کشور ما پناه آوردند که در نگاه اول با انسان‌دوستی و اصول اخلاقی در کشور ما ساکن شدند. وی افزود: در نگاه دیگر‌، ما واقعا ظرفیت میزبانی بیش از این را نداریم و کشورمان اشباع شده است و بیش از این نباید وارد کشور شوند و اعلام کرده‌ایم قادر به پذیرش بیشتر نیستیم.
رئیس‌جمهور ۲ قانون مصوب مجلس را برای اجرا به دستگاه‌های مربوط ابلاغ کرد
آیت الله رئیسی در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «قانون تفسیر ماده(۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی» را که در جلسه علنی ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی تصویب شد و ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ به تأیید شورای نگهبان رسید، برای اجرا به وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ کرد. رئیس‌جمهور همچنین «قانون ارجاع اختلاف بین شرکت مادر تخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) و شرکت کنت ترکیه به داوری» را که در جلسه علنی ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی تصویب و ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ به تأیید شورای نگهبان رسید، برای اجرا به وزارت نیرو و نهاد ریاست‌جمهوری (معاونت حقوقی رئیس جمهور) و وزارت امور خارجه ابلاغ کرد.

 جوان 
بیانیه ۱۵۰ نماینده در حمایت از حق‌طلبی دانشجویان امریکایی
بیانیه ۱۵۰ نفر از نمایندگان در حمایت از دانشگاهیان حامی مردم مظلوم غزه در امریکا و اروپا در جلسه علنی دیروز سه شنبه مجلس شورای اسلامی قرائت شد. در این بیانیه آمده است: امروز غزه صحنه تقابل یک ملت مظلوم و مصیبت دیده و مقاوم با جماعتی بی‌رحم و غاصب است، در این معرکه همدردی با ستمدیدگان و اعتراض به ظالمان کمترین وظیفه انسان‌هاست. در بخشی دیگر از این بیانیه تأکید شده است: تحریف حقایق در رسانه‌های غربی نتوانست صحنه خونین غزه را کاملاً بپوشاند و خشونت بی‌منطق علیه حق‌طلبی دانشجویان امریکا دردی از ظالمان دوا نخواهد کرد.

 خراسان
زائران حج تمتع، ارز با نرخ مرکز مبادله می‌گیرند
طبق اعلام بانک مرکزی، پرداخت ارز به زائران حج تمتع امسال در قالب یورو با نرخ فروش اسکناس مرکز مبادله خواهد بود. با توجه به شروع سفرهای زائران ‎حج سال ۱۴۰۳ و ضرورت تامین ‎ارز مورد نیاز زائران، تأمین و پرداخت ارز به‌صورت اسکناس به مبلغ ۵۰۰ یورو یا معادل آن در سال جاری انجام‌ می‌شود. در خور ذکر است دیروز نرخ یورو مرکز مبادله ۴۷ هزار و ۴۹۱ تومان و دلار مرکز مبادله ۴۴ هزار و ۳۱۴ تومان بود. در نتیجه زائران در صورت دریافت یورو و با فرض نرخ های کنونی، باید در حدود ۲۳ میلیون و ۷۴۵ هزار تومان بپردازند.
خدمه کشتی MCS Aries در سلامت کامل به سر می‌برند
سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره آخرین وضعیت خدمه کشتی کانتینری به نام MCS Aries با پرچم کشور پرتغال که ۲۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ توقیف شد، اظهار کرد: برخلاف ادعای رسانه‌های بیگانه و معاند از جمله رسانه‌های تحت حمایت رژیم غاصب و اشغالگر صهیونیستی مبنی بر گروگان‌گیری خدمه کشتی مذکور که قویاً تکذیب می‌شود، تمامی ۲۴ خدمه کشتی مذکور در سلامت کامل به سر می‌برند و جای هیچ‌گونه نگرانی در خصوص سلامت، بهداشت، رفاه و ایمنی این افراد وجود ندارد.
همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اعتبار شد
قالیباف در جلسه علنی مجلس در پاسخ به تذکر آصفری نماینده اراک مبنی بر علت اجرایی نشدن متناسب سازی حقوق بازنشستگان تصریح کرد: در پایان سال گذشته احکام و تبصره‌های بودجه ۱۴۰۳ به دولت ابلاغ شد و دولت مجوزی برای تامین اعتبار از محل یک درصد ارزش افزوده برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان پیدا کرد. رئیس مجلس اضافه کرد: بر این اساس دولت هیچ مشکل قانونی برای تامین اعتبار و پرداخت ندارد اگر مشکلی در فروردین‌ماه بوده به صورت قطع در اردیبهشت‌ماه رفع شده و باید انجام شود. وی در پایان اظهار کرد: به بازنشستگان این اطمینان را می‌دهم که اراده دولت و مجلس شورای اسلامی بر اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان است که دولت مجوز قانونی دارد و تامین اعتبار هم صورت گرفته است.

 مردم سالاری
داعش تهدید بزرگ منطقه
نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در امور افغانستان تاکید کرد: تروریسم و مشخصا داعش خراسان یک تهدید مشترک برون پایه برای ایران، افغانستان و کشورهای منطقه است. «کاظمی قمی» نماینده رئیس جمهور در امور افغانستان در شبکه ایکس نوشت:« تروریسم و مشخصا داعش خراسان یک تهدید مشترک برون پایه برای ایران، افغانستان و کشورهای منطقه است؛ ما افغانستان را شریک خود در مبارزه با این تهدید مشترک می‌دانیم و همکاری در این حوزه از اولویت‌ها خواهد بود».
گفت‌وگوی معاون وزیر خارجه با پدرسون
«گی‌یر پدرسون»، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه دیروز (سه‌شنبه) با علی اصغر خاجی، مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی به صورت تصویری رایزنی و گفت‌وگو کرد. طرفین در این دیدار در رابطه با آخرین تحولات سوریه از جمله لزوم اتخاذ رهیافت‌های جدید جهت کمک به بهبود وضعیت انسانی، مبارزه با تروریسم و همچنین استمرار فرآیند سیاسی سوریه گفتگو و تبادل نظر کردند. خاجی در ادامه این گفت‌وگو، با ابراز نگرانی از بحران انسانی سوریه اظهار کرد: جنایات رژیم صهیونیستی در قبال مردم مظلوم فلسطین و همچنین تجاوزات مستمر این رژیم به سوریه و لبنان تمامی معادلات منطقه را در بحران فرو برده است و روند پیشرفت تحولات سوریه را دچار خدشه کرده است.

 قدس
برگزاری نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات پس از ۱۰ سال
کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات متحده عربی از سه‌شنبه تا چهارشنبه این هفته در ابوظبی تشکیل خواهد شد. این جلسه که با حضور مهدی بذرپاش وزیر راه و شهرسازی ایران و عبدالله بن طوق المری وزیر اقتصاد امارات برگزار می‌شود، نخستین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دوجانبه ایران و امارات از ۱۰ سال پیش تاکنون است.امارات به تبعیت از عربستان پس از حوادث دی ماه ۱۳۹۴ که در نتیجه اعدام شیخ نمر رخ داد، روابط دیپلماتیک خود با تهران را کاهش داده بود. اما حالا و پس از صرف هزینه‌های بسیار در یمن و دیگر کشورهای منطقه که با شکست سیاست‌های این امیرنشین همراه بوده، بار دیگر به سمت حسنه شدن روابط با کشورمان حرکت کرده است. انتظار می‌رود وزرای دو کشور عمدتاً در مورد همکاری در کریدورهای تجاری بین‌المللی بحث کنند و نمایندگان بخش خصوصی طرفین نیز در مورد بازرگانی و سرمایه‌گذاری گفت‌وگو کنند.بنا بر داده‌های آخرین سال مالی منتهی به مارس ۲۰۲۴ میلادی، ایران ۸/۲۰ میلیارد دلار کالا از امارات وارد کرده و بر اساس اطلاعات گمرک این کشور، امارات به بزرگ‌ترین منشأ واردات به ایران تبدیل شده است. در همین بازه زمانی، با واردات ۶/۶ میلیارد دلار کالا، امارات سومین مقصد صادراتی ایران بوده است.
چین، میزبان رایزنی نمایندگان فتح و حماس
«لین جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد پکن به‌تازگی میزبان رایزنی‌ها میان جنبش‌های حماس و فتح بوده است. وی دراین‌باره افزود: به دعوت چین نمایندگان حماس و فتح به‌تازگی به پکن آمدند تا گفت‌وگوی صریح داشته باشند و به گفت‌وگوی عمیق و تلاش برای آشتی نیروهای فلسطینی ادامه دهند. به گفته سخنگوی وزارت چین «دو طرف بر ادامه روند گفت‌وگو و تلاش برای دستیابی به وحدت فلسطین در اسرع وقت توافق کردند».

 آرمان ملی 
بررسی یک طرح مهم در مجمع تشخیص مصلحت نظام
مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست روز چهارشنبه این هفته که به ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی برگزار خواهد شد، به ادامه بررسی طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول می‌پردازد. اعضای مجمع قرار است در این نشست به بررسی تبصره‌های ۸، ۹ و ۱۰ باقیمانده از ماده ۱۰ این طرح بپردازند. طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول از ابتدای آذرماه سال گذشته در دستور کار جلسات صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار داشته و تاکنون ده جلسه به صورت تمام وقت به بررسی این موضوع اختصاص داده است.

 ابتکار 
گروسی برای شرکت در اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای به ایران می‌آید
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای شرکت در اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای ایران که ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت در اصفهان برگزار می‌شود به ایران می‌آید. «بهروز کمالوندی» سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی با اعلام این خبر افزود، در سفر گروسی، مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران درباره موضوعات فی مابین مذاکره می‌کنند. گروسی علاوه بر شرکت در این کنفرانس با مقامات کشورمان در تهران و اصفهان نیز دیدار می‌کند.

 اطلاعات 
تلاش بلینکن برای احیای طرح ناکام علیه ایران
وزیر خارجه آمریکا از کشورهای عرب منطقه خواست به طرح پیشتر شکست خورده ایجاد دفاع یکپارچه هوایی برای مقابله با ایران بپیوندند. «آنتونی بلینکن» در نشست وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس در ریاض از اعراب حاشیه خلیج فارس خواست در حمایت از اسرائیل در تقابل با ایران، دفاع هوایی یکپارچه تشکیل دهند. بلینکن گفت: حمله اخیر به اسرائیل و تهدید شدید و فزاینده ایران، ضرورت همکاری ما در زمینه دفاع هوایی یکپارچه را نشان می‌دهد. بلینکن که برای هفتمین بار از زمان جنگ کنونی غزه به منطقه سفر کرده، در نشست شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرد که ایالات متحده در هفته‌های آتی با این بلوک متشکل از شش کشور عربی در مورد یکپارچه‌سازی دفاع هوایی و موشکی و همچنین تقویت امنیت دریایی گفتگو خواهد کرد. این در حالی است که طرح تشکیل پدافند پکپارچه پیشتر هم مطرح شد اما موفقیتی نداشت.

 شهروند
تاکید پدافند غیرعامل بر ضرورت ارتقای امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
در جلسه کمیته پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، آخرین وضعیت و پیش‌بینی تهدیدات و اجرای اقدامات فوری برای امن‌سازی زیرساخت‌های ارتباطی و مخابراتی و ارتباطات حداقلی در زمان بحران بررسی شد. سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، در این نشست با توجه به ماهیت کارکردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به تبیین تهدیدات متصور در این حوزه و ضرورت انجام اقدامات برای افرایش پایداری و تاب‌آوری زیرساخت‌های این حوزه پرداخت.
۲ تا ۳ روز آینده تکلیف حمله به رفح مشخص می‌شود
روزنامه یدیعوت آحارونوت به نقل از ارتش صهیونیستی نوشت: «۴۸ تا ۷۲ ساعت آینده تصمیمی نهایی درباره جنگ غزه اتخاذ خواهد شد؛ یا سند تبادل اسرا با حماس امضا می‌شود، یا عملیات رفح کلید زده می‌شود.»
تلاش بایدن برای جلوگیری از صدور حکم دستگیری نتانیاهو
رسانه‌های صهیونیستی گزارش داده‌اند دولت بایدن در تلاش است از صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو در دیوان بین‌المللی کیفری جلوگیری کند. سایت عِبری واللانیوز در گزارشی از تماس‌های بی‌وقفه نتانیاهو با بایدن برای جلوگیری از این حکم خبر داده است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

شهید مطهری از موفق‌ترین اندیشمندان و مصلحان اسلامی بود
رسا/ آیت‌الله العظمی مظاهری در پیامی به هجدهمین دوره همایش حکمت مطهر که با موضوع جوانان دراندیشه شهید مطهری برگزار می شود تصریح کرد: آن متفکّر زمان‌شناس، به حق، یکی از موفق‌ترین اندیشمندان و مصلحان اسلامی بود که با روحیّات و نیاز‌های فکری نسل جوان در زمانۀ خود، آشنایی کامل داشت و علاوه بر این زبان آن نسل تکامل‌خواه و جستجوگر را به خوبی می‌دانست و با گوش جان، پیام‌ها و خواسته‌های به جای این نسل را می‌شنید و متناسب با آن نیازهای فکری و نظری، به موقع و بدون فوت وقت، به وسیلۀ آثار ارزشمند خود با جوانان، ارتباط مؤثّر و تعامل سازنده برقرار می‌نمود. ایشان همچنین تصریح کردند: همان‌گونه که مرحوم شهید مطهّری«طاب‌ثراه» به خوبی دریافته بود، برخورد و مخاطبه با نسل جوان، بسیار خطیر و حسّاس است و باید براساس منطق و استدلال و واقع‌بینی در همۀ ابعاد مسائل نظری و مشکلات عملی جوانان، تنظیم و ساماندهی شود، روش مخاطبه و مواجهه با جوانان، روش دهن‌کجی و انتقاد و سرزنش و رَمی به بی‌عقلی و بی‌دینی نیست، استاد حوزه علمیه تاکید کردند خواسته‌های به حقّ نسل جوان برای برخورداری از یک زندگی سرافراز و آبرومند، باید در رأس توجّه مسئولان و کارگزاران کشور قرار گیرد

اساتید و معلمان روح پرسشگری را در شاگردان زنده کنند
حوزه/ آیت الله حسینی بوشهری در همایش گرامیداشت مقام معلم در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: ما باید در مقام مواجهه با استاد تواضع داشته باشیم. رئیس جامعه مدرسین با تاکید بر اخلاص در عمل اساتید و معلمان گفت: استادی که به خاطر جنبه‌های دیگر کتاب به دست می‌گیرد و لب به سخن می‌گشاید، اما خالی از اخلاص باشد، استاد تراز نیست. وی به اساتید توصیه کرد: تنها به علم آموزی و تعلیم بسنده نکنند، بلکه نسبت به بعد اعتقادی و اخلاقی طلبه دغدغه‌مند باشند. وی همچنین تصریح کرد: اساتید باید روح پرسشگری را در شاگردان زنده کنند، چون رفع شبهه و ابهام می‌شود و طلبه پژوهشگر تربیت می‌شود.وی توصیه کرد: طلابی که آینده دار هستند، شناسایی و برای سرمایه گذاری به مدیریت معرفی کنید.

لزوم همراهی دستگاه ها در پشتیبانی و اجرای طرح نور
رسا/ آیت الله محمود رجبی با تقدیر از نیروی انتظامی در به کارگیری طرح نور، عزم و اراده فراجا در برخورد با مفاسد اجتماعی را تحسین و تصریح کرد: نیروی انتظامی خطر را به خوبی احساس کرده است و اینکه قرار است طرح نور را ادامه دهند، کار بسیار خوبی است.وی با بیان اینکه لازم است با بدحجابی و سایر ناهنجاری ها مقابله صورت گیرد، در خصوص جلسه روز جمعه اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با سردار رادان، اظها داشت: جلسه گذشته بسیار پربار بود و از این که با قدرت در حال ادامه دادن هستند خوشحال شدیم؛ از روحیات سردار رادان که در جلسه با علما تجلی پیدا کرد خوشحال شدیم. عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه گزارش کاملی از سوی سردار رادان در خصوص معضلات اخلاقی و آسیب های اجتماعی به اعضای جامعه مدرسین، ارائه شد، تصریح کرد: باید با ناهنجاری ها مقابله شود و این فرمایش رهبری است زیرا لازم است دین محقق شود که نیاز به عزم و اراده دارد.وی در پایان بر لزوم همراهی دستگاه ها در پشتیبانی و اجرای طرح نور تأکید کرد.

امام خطر اسراییل و استکبار جهانی را به بشریت گوشزد کرد
مهر/ آیت الله فاضل لنکرانی در مراسمی به مناسبت روز معلم در سخنانی اظهار کرد: ارزش وجودی مرحوم مطهری در این بود که خطر انحرافات، بدعت‌ها و آسیب‌ها و حملاتی که به دین و اعتقادات مردم می‌شد را به موقع تشخیص داده و با آن مقابله می‌کرد و این ویژگی ممتاز یک معلم است.عضو جامعه مدرسین بیان داشت: اگر امروز بخواهیم معلم نمونه قرن را معرفی کنیم باید امام خمینی را نام ببریم که چگونه بشر را متوجه خطرات جهانی این قرن کرد. امام فقط با طاغوت ایران مقابله نکرد، امام فقط خطر پهلوی را در ایران تشخیص نداد که با آن مقابله کند، امام خطر استکبار جهانی را به بشریت گوشزد و همه مردم دنیا را متوجه این خطر بزرگ کرد و راه مقابله با آن را بیان کرد. و این شاخص بزرگ یک معلم است اسرائیل برای همه ادیان و همه کشورهای اسلامی خطرناک است. وی افزود: می‌خواهم این نتیجه را بگیرم که همه ما مخصوصاً در این زمان، باید مراقب دین و اعتقادات مردم باشیم چنانچه یک مدرس و استاد حوزه به این مهم توجه داشته باشد او می‌شود معلم واقعی. همه ما باید به این سمت برویم.

مخالفت وزیر خارجه انگلیس با اقدام علیه سپاه
باشگاه خبرنگاران/ دیوید کامرون، وزیر امور خارجه انگلیس احتمال اقدام علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و قرار دادن آن در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» را منتفی دانسته است. او در پاسخ به سوالات برخی از نمایندگان توضیح داد که انجام چنین اقدامی علیه سپاه ضرورت ندارد و وضعیت فعلی که کلیت سپاه در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته کفایت می‌کند. وی در ادامه گفت: «ما کلیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تحریم کرده‌ایم. وقتی که من از نهاد‌های مجری قانون، پلیس، سرویس‌های اطلاعاتی و دیگران می‌پرسم آیا این گام اضافی [برای قرار دادن سپاه در فهرست سازمان تروریستی] لازم است پاسخ آنها منفی است.» دیپلمات ارشد انگلیس در ادامه توضیح داد که چنین اقدامی علاوه بر آنکه سودی ندارد باعث تخریب روابط دیپلماتیک میان دو کشور خواهد شد. او گفت: «اگر بخواهم صادق باشم چنین اقدامی یک ضرر هم دارد و آن هم این است که عملاً روابط دیپلماتیک ما را پایان خواهد داد.»

چاپلوسی فرانسه برای تل آویو
فارس/ وزیر امور خارجه فرانسه در دیدار با همتای صهیونیست خود به لفاظی علیه ایران پرداخت.استفان سژورن، با هدف چاپلوسی و جلب رضایت مقامات صهیونیستی به همتای اسرائیلی خود یسرائیل کاتز گفت که فرانسه قصد دارد در نشست آتی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) در ماه مه تحریم‌های جدیدی را علیه ایران پیشنهاد کند. وی که همواره از حامیان حملات اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق بوده، در این دیدار ضمن لفاظی علیه ایران گفت: «ما با تمام توان خود در نشست ماه آینده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اعمال تحریم‌های هسته‌ای، موشکی و پهپاد‌ی علیه ایران تلاش خواهیم کرد تا ثابت کنیم که فشار‌ها در حال افزایش است».

پلیس آمریکا به دانشجویان حامی فلسطین حمله کرد
مهر/ پلیس آمریکا برای سرکوب دانشجویانی که در دانشگاه فلوریدای جنوبی در شهر تامپا تحصن کرده‌اند، از گاز اشک‌آور استفاده کرد.تصاویر ویدیویی نشان می‌دهد که پلیس به سوی معترضان گاز اشک‌آور شلیک و ۲ نفر را نیز بازداشت کرد.از سوی دیگر خبر‌های رسانه‌ها حاکیست که پلیس شهر نیویورک نیز برای سرکوب اعتراضات دانشجویان و حامیان فلسطین، وارد دانشگاه کلمبیا شد.تصاویر ویدیویی نشان می‌دهد که پلیس نیویورک سیتی وارد دانشگاه شده و معترضان نیمکت‌ها را مقابل ورودی‌های ساختمان قرار داده و دست‌های یکدیگر را گرفته و شعار‌هایی در حمایت از فلسطین سر دادند. یکی از خواسته‌های اصلی گروه‌های دانشجویی طرفدار فلسطین در دانشگاه کلمبیا آن است که این دانشگاه وجوه سرمایه‌گذاری را از شرکت‌هایی که از حملات اسرائیل به غزه سود می‌برند، خارج کند.

بی بی دست به دامان خانواده اسرا شد
ایرنا/ نتانیاهو برای جلوگیری از بازداشتش دست به دامن خانواده‌های اسرا شده است. در همین ارتباط نیز شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد نتانیاهو از خانواده‌های اسرای اسرائیلی خواسته دیوان کیفری بین‌المللی را جهت جلوگیری از صدور حکم بازداشت او و دیگر مقامات اسرائیلی تحت فشار قرار دهند. به تازگی پایگاه مرکز مطالعاتی العربی الجدید در مقاله‌ای به بررسی اقدامات فوری محافل قضایی و دیپلماتیک رژیم صهیونیستی که نشان از وحشت این رژیم از احتمال صدور حکم بازداشت قضایی ضد سرکردگان تل‌آویو حکایت دارد، پرداخته است و می‌نویسد که رژیم اسراییل هجمه قضایی و دیپلماتیک گسترده‌ای را برای ممانعت از صدور حکم دادگاه لاهه ضد مسئولان ارشد سیاسی و نظامی خود به کار گرفته است، اما محافل اسراییلی امکان موفقیت این تلاش‌ها را بسیار اندک می‌دانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *