خبر روز ۱۴۰۳/۰۲/۱۱

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
کسی نمی‌تواند نام «خلیج‌فارس» را جعل کند
امیر مجید فخری، معاون وزیر دفاع و رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح در همایش بزرگداشت روز ملی خلیج‌فارس اظهار کرد: در طول تاریخ ایران، نام خلیج‌فارس ثبت شده و نیازی به جست‌وجوی مجدد برای نام تاریخی خلیج‌فارس نیست. وی افزود:یک سری«واحدهای سیاسی نوپدید» دردهه‌های اخیر مسائلی را درموردخلیج‌فارس مطرح کرده‌اند و لذا از سال ۱۳۸۴ همراه با تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، این روز در تاریخ جمهوری اسلامی ثبت شد. وی افزود:درسازمان ملل، گروهی جغرافیایی وجود دارد که نام‌های جغرافیایی را برای کشورهای جهان تبیین می‌کند که دربیست‌و‌سومین جلسه‌ای که برگزار شد، دقیقا به نام خلیج‌فارس اشاره شده است که در دنیا جای شکی راباقی نمی‌گذارد که این نام، برازنده‌ترین برای این پیکره آبی است. رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح با بیان این‌که بیش از ۲۵۰۰ سال در اسناد تجاری، تاریخی، کتیبه‌ها و نوشته‌ها نام خلیج‌فارس تکرار شده است، افزود: این وفاق و همدلی در میان تمامی ایرانیان وجود دارد و با این انسجام، اقتدار و هماهنگی هرگز کسی نخواهد توانست از امروز تا آینده تاریخ، نام خلیج‌فارس را جعل و نام دیگری بر این پیکره قرار دهد.

 همشهری
سپاه بزرگ‌ترین نیروی ضدتروریسم در جهان است
کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه: مقام‌های عالی بیش از ۲۴ کشور در سطوح گوناگون و ۲ هزار تاجر منتخب از کشورهای مختلف در اکسپو ۲۰۲۴ تهران حضور یافتند.
آنچه در دانشگاه‌های آمریکا شاهدیم، نشان‌دهنده بیداری افکار عمومی جهان درباره فلسطین و جنایت‌های رژیم جنایتکار اسرائیل است.
سپاه پاسداران بزرگ‌ترین نیروی بین‌المللی در مقابله با تروریسم است.
ملت فلسطین دولت آمریکا را طرف دارای صلاحیت برای ایفای نقش در موضوع صلح در فلسطین نمی‌داند.
درباره انتشار خبرهایی درباره محدودیت برای سرکنسول ایران در آلمان باید تأکید کرد که بعضی نشریات و روزنامه‌های دارای سابقه حمایت از رژیم‌صهیونیستی مایل به دامن زدن به اخبار برای ابراز ارادت به این رژیم هستند.
روابط و مناسبات دوجانبه ایران و عربستان در مسیر درست و طبیعی پیش می‌رود و گفت‌وگوها در سطوح مختلف ادامه دارد.
خلیج‌فارس بخشی از هویت انکارناپذیر تاریخی و فرهنگی مشترک منطقه است.
روابط ایران و روسیه در مسیر درست و درحال پیشرفت است.
بخشی از توافق امنیتی میان ایران و عراق انجام شده‌است.
هیأتی از کره‌شمالی در چارچوب شرکت در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی به ایران سفر کرد.
بازداشت ۵ هزار ساکن غزه از آغاز جنگ
دفتر اطلاع‌رسانی دولت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد ارتش رژیم صهیونیستی از آغاز جنگ در غزه ۵ هزار نفر از ساکنان این باریکه را بازداشت کرده است. ۳۱۰ نفر از بازداشت‌شدگان جزو کادر پزشکی و درمانی و ۲۰نفر نیز خبرنگار هستند.
۳ جنایت اسرائیل در رفح ظرف چند ساعت
ارتش رژیم صهیونیستی طی ۳ ساعت در روز دوشنبه ۳ جنایت بزرگ را در حق غیرنظامیان فلسطینی در شهر رفح در جنوب نوار غزه مرتکب شد. در این جنایات بیش از ۲۰ فلسطینی ازجمله ۵کودک طی ۳ساعت بمباران رفح به شهادت رسیدند و ده‌ها نفر هم زخمی شدند.
به زانو درآوردن ایران یک رؤیاست
«حمد بن‌جاسم»، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه پیشین قطر در گفت‌وگو با روزنامه القبس کویت گفته است: کسی که تصور کند می‌تواند ایران را به زانو درآورد در خواب و رویا به سر می‌برد. امروز ایران یک قدرت منطقه‌ای مهم است که باید با آن تعامل کنیم.
خشم آمریکایی‌ها از بایدن
شبکه CNN اقدام به برگزاری یک نظرسنجی در رابطه با دیدگاه آمریکایی‌ها در مورد شیوه تعامل جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با جنگ علیه غزه کرده است. بر پایه نتایج این نظرسنجی، ۷۱ درصد آمریکایی‌ها گفته‌اند از شیوه تعامل او با جنگ در غزه رضایت ندارند. همچنین ۵۳ درصد دموکرات‌ها نیز گفته‌اند از شیوه تعامل او با جنگ در غزه ناراضی هستند.

 کیهان 
دیوان محاسبات گزارش «تفریغ بودجه» را بموقع به مجلس داده است
قالیباف، رئیس ‌مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس و در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان مبنی بر لزوم قرائت گزارش تفریغ بودجه پیش از بررسی جداول در مجلس، گفت: دیوان محاسبات به‌موقع گزارش تفریغ بودجه را به مجلس ارائه کرد و کمیسیون تلفیق نیز در زمان بررسی لایحه بودجه به این گزارش توجه کرده است.وی بیان کرد: با توجه به اینکه در ماه‌های گذشته مجلس درگیر بررسی لوایح برنامه و بودجه بود، فرصتی برای قرائت این گزارش در صحن مجلس فراهم نشد، اما در زمان خود در مجلس قرائت خواهد شد.
یحیی سنوار یک طرف،تمام رهبران اسرائیل طرف دیگر
روزنامه عبری‌زبان «هاآرتص» گزارشی راجع به ذکاوت رهبران مقاومت فلسطین به ویژه یحیی السنوار رئیس جنبش حماس در جنگ غزه منتشر کرده و ضمن ستودن توانمندی‌های آنها نوشته است: او شطرنج‌باز ماهر میدان جنگ در غزه است. روزنامه عبری‌زبان «هاآرتص» در گزارشی با اشاره به شکست رژیم اشغالگر از مقاومت فلسطین در بیش از ۲۰۰ روز جنگ علیه غزه، این پیروزی را حاصل «ذکاوت» رهبران مقاومت ارزیابی کرده است. این روزنامه عبری نوشت: «یحیی سنوار از اعضای شورای جنگ اسرائیل باهوش‌تر است و می‌تواند با یک برآورد دقیق از تحولات آینده، هر بار تل‌آویو را غافلگیر کند.» هاآرتص سپس در تمجید از ذکاوت این رهبر مقاومت که سال‌های طولانی در زندان‌های رژیم صهیونیستی بوده است اضافه کرد: «السنوار یک شطرنج‌باز درجه یک است.»
گفتنی است، چه در سطح حاکمیت رژیم صهیونیستی چه در سطوح پایین این رژیم، رهبران رژیم صهیونیستی افرادی نالایق، ناتوان و دروغگو هستند که باید برکنار و محاکمه شوند.

 ایران
آموزش و پرورش مسأله اول کشور است
آیت الله رئیسی صبح دیروز در آستانه روز معلم، در دیدار جمع زیادی از فرهنگیان و در آیین تجلیل از معلمان نمونه کشوری، صمیمانه از تلاش همه مربیان و معلمان قدردانی کرد و روز معلم را به همه معلمان و دست‌اندرکاران آموزش و پرورش تبریک گفت. رئیس‌جمهور نهاد تعلیم و تربیت را موضوعی بسیار با اهمیت توصیف کرد و با بیان اینکه کارکرد این نهاد ناظر به رفع همه آسیب‌هایی است که امروز جامعه را رنج می‌دهد، افزود: آموزش و پرورش نه مسأله‌ای با اولویت، بلکه مسأله اول کشور است. رئیس‌جمهور در ادامه، رواج قانون‌مداری، انضباط اجتماعی و اقتصادی، فرهنگ فقرزدایی، تبعیض‌ستیزی و صدق‌ و راستی را در گرو تعلیم و تربیت در مدارس دانست و گفت:‌ تعلیم و تربیت تنها راه صیانت جامعه از سلطه‌گری و تهاجم فرهنگی است. وی تأکید کرد: محدودیت‌سازی و ممنوعیت‌سازی به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست و تنها راه استفاده از این ابزار در مسیر تعلیم و تربیت و ارتقای فرهنگ و علم و دانش در کشور است.
سفر رئیس‌جمهور، زمینه‌ساز تبادل زندانی با پاکستان
اصغر جهانگیر سخنگوی دستگاه قضا طی سخنانی در حاشیه جلسه شورای عالی قوه قضائیه گفت: با توجه به سفر اخیر رئیس‌جمهور و تعدادی از اعضای هیأت دولت به کشور پاکستان، وزیر دادگستری در جلسه اخیر شورای عالی قوه قضائیه به طرح نکات و مطالبی پیرامون تبادل اتباع زندانی دو کشور ایران و پاکستان پرداخت که کلیت این موضوع با موافقت حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای و شورای عالی قوه قضائیه همراه بود و بنا شد که سازکار‌های لازم جهت انجام این امر دنبال شود.
هیچ مرجعی معطل تصویب قانون جدید حجاب نیست
بهادری جهرمی سخنگوی دولت درخصوص اظهارات مبنی بر موکول کردن ساماندهی وضعیت عفاف و حجاب به پذیرش بار مالی آن از سوی دولت، عنوان کرد: دولت با اقدامات حمایتی در زمینه حجاب، عفاف و بنیان خانواده موافق است و بحثی در این‌ زمینه وجود ندارد. درخصوص کلیت لایحه عفاف و حجاب نیز قبلاً گفتیم که قوانین موجود برای حوزه‌های مختلف روشن است. وی خاطرنشان کرد: هیچ الزامی نبود که این مسأله معطل مانده باشد تا یک قانون تصویب شود که اقدامی در این‌زمینه انجام بگیرد. دولت با همراهی و همدلی و همچنین با اصلاحات حداقلی در سریع‌ترین زمان ممکن، طبق تعیین تکلیفِ قانون اساسی مبنی بر اینکه لوایح قضایی باید از مسیر دولت به مجلس تقدیم بشود، لایحه را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد. بهادری تأکید کرد: به‌نظر می‌رسد الآن یا هر مقطع دیگری هیچ مرجعِ اجتماعی، فرهنگی، انتظامی، قضایی و اجرایی معطل تصویب قانونی در این زمینه نیست و قوانین موجود تکالیف همین مراجع را در موضوعات فرهنگی و اجتماعی مشخص کرده است.
عاقبت مهدی نصیری
مهدی نصیری فعال فرهنگی – مذهبی دهه هفتاد شمسی که پیشتر در رسانه‌های جریان انقلابی قلم می‌زد، پس از تشدید فاصله خود با گفتمان انقلاب اسلامی حالا به کانادا رفته و در مصاحبه‌‌‌ای به جریان‌های برانداز مشاوره داد. نصیری در گفت و گو با رسانه‌ سلطنتی BBC فارسی، گفت: «اگر بخواهم در یک عبارت مقصودم را از کاری که اپوزیسیون باید انجام دهد بگویم، این است که شکاف و فاصله بین شاهزاده و تاجزاده {زندانی امنیتی} برداشته شود.»
نصیری در سال‌های اخیر سرشبکه ارتباط بخشی از حلقه‌های به اصطلاح روشنفکری ضد نظام در فضای مجازی بود که هفته گذشته ایران را به مقصد کانادا ترک کرد.

 وطن امروز
جمعی از معلمان سراسر کشور فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ، همزمان با سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلّم، جمعی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، صبح روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت با حضور در حسینیه امام خمینی (ره) با حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای دیدار خواهند کرد. این برنامه، از جمله دیدارهای سالانه رهبر معظم انقلاب است که در تکریم مقام معلم به طور پیوسته برگزار می شود.
همسایگان، مجاهدت نیروهای مسلح ایران در خلیج‌فارس را می‌ستایند
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پیامی به مناسبت روز خلیج‌فارس، مجاهدت‌ها و پایمردی‌های رزمندگان نیروهای مسلح ایران در حفظ و حراست از هویت و ماهیت تاریخی خلیج‌فارس را امری برشمرد که همسایگان جمهوری اسلامی ایران نیز آن را می‌ستایند.

 جوان 
حماس بعد از حمله ایران اعتماد به نفس پیدا کرده است
یکی از کارشناسان رژیم صهیونیستی در تلویزیون این رژیم با اشاره به تأثیر عملیات وعده صادق ایران بر وضعیت جنگ غزه معتقد است که این عملیات اسرائیل را در یک وضعیت منگنه‌واری قرار داده که خروج از آن سخت است. این کارشناس با تحلیل مذاکرات تبادل اسرا بین اسرائیل و حماس به سخنان مقامات حماس که اعلام کردند در مذاکرات قبلی انعطاف نشان دادند، به بازی روانی حماس با مقامات اسرائیلی پرداخته و می‌گوید: حماس ابتدا به ازای آزادی هر سرباز آزادی ۵۰۰ نفر فلسطینی را مطالبه می‌کرد، اما حالا می‌گویند به ۵۰ نفر راضی هستیم و این را انعطاف نشان دادن خود عنوان می‌کنند. این بازی روانی حماس با مقامات اسرائیلی است.» این کارشناس اسرائیلی معتقد است که مقامات حماس با این بازی مقامات اسرائیلی را گیج کردند و قصد تبادل واقعی ندارند. من معتقدم که در دو هفته اخیر و بعد از حمله ایران معادله تغییر کرده است و حماس در پاسخ به اسرائیل و در مذاکرات تبادل اسرا با اعتماد به نفس بیشتری ظاهر شده است. بنابراین حماس به راحتی به پیشنهاد‌های اسرائیل جواب منفی می‌دهد و اسرائیل نتوانسته فشار خود را بر حماس حفظ کند و حمله ایران این فشار را بی‌معنی کرده است.

 خراسان
اختصاص بیش از ۱۰۰ خودرو برای تشویق مشترکان برق به صرفه جویی
محرابیان وزیر نیرو در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برای تابستان امسال برنامه‌های مفرح و متنوعی را برای صرفه‌جویی در مصرف برق داریم. ۸۰ میلیون جایزه برای مشترکانی که در مصرف برق صرفه‌جویی کنند در نظر گرفته شده که از جمله آن بیش از ۱۰۰ خودرو است‌.
پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای تأمین مالی با نرخ ترجیحی تأیید شد
وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه پنجاهمین نشست مجمع سالانه ۲۰۲۴ بانک توسعه اسلامی گفت: پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران مبنی بر این که پنجره تأمین مالی جدی با نرخ ترجیحی برای کشورها ایجاد شود، مورد تأیید اعضا قرار گرفت.
تکذیب ادعای ارزپاشی از محل ذخایر ارزی و منابع صندوق توسعه ملی
بانک مرکزی ادعای یک مدیر مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر ارزپاشی از محل ذخایر ارزی و منابع صندوق توسعه ملی را تکذیب و تاکید کرد: تأمین ارز واردات کالا‌های اساسی هیچ گونه کسری نداشته است. طبق این گزارش، در روزهای گذشته مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس در گفت وگویی مدعی کسری در تأمین ارز ۲۸۵۰۰ برای واردات کالا‌های اساسی شده و از افزایش نیافتن سقف نرخ ارز در مرکز مبادله انتقاد کرده بود.

 مردم سالاری 
دنبال برقراری امنیت در تنگه هرمز هستیم
فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: امروز راهبرد ایران در خلیج فارس صلح، امنیت، برادری و دوستی است. ما دنبال برقراری امنیت در تنگه هرمز هستیم. دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری با بیان اینکه این منطقه راهبردی و اقتصادی بوده و برای ما و همسایگان مهم است، تصریح کرد: خارجی‌ها دنبال دو هدف شوم حضور نامشروع در منطقه و فروش سلاح در خلیج فارس هستند. این‌ها به دشمن‌تراشی نیاز دارند، در حالیکه ما دنبال امنیت هستیم. این‌ها که از هزاران مایل دورتر به این منطقه می‌آیند، دنبال امنیت نیستند. ما پیام صلح، دوستی و برادری را به کشورهای مسلمان منطقه داده و بر منافع دو جانبه با کشورهای منطقه تاکید کردیم.
ارسال مجدد لایحه عفاف و حجاب به شورای نگهبان
رئیس کمیسیون قضایی مجلس از ارسال مجدد لایحه عفاف و حجاب به شورای نگهبان خبر داد. موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب گفت: کمیسیون قضایی ایرادات شورای نگهبان به لایحه عفاف و حجاب را برطرف و مجددا این لایحه را به شورا ارسال کرده است و هم اکنون منتظر اظهار نظر شورای نگهبان هستیم. وی افزود: عمده ایرادات شورای نگهبان به لایحه عفاف و حجاب مربوط به مواد ۴۷ تا ۴۹ این لایحه می‌شد که به بحث میزان مجازات‌ها پرداخته است. رئیس کمیسیون قضایی مجلس خاطرنشان کرد: از نظر اعضای شورای نگهبان، جرائم و مجازات درنظر گرفته شده برای تخلفات ذکر شده در مواد ۴۷ تا ۴۹ لایحه، متناسب با این تخلفات نبود که ما در کمیسیون این موارد را اصلاح کردیم. با توجه به اینکه در جلسه علنی ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ مجلس، نمایندگان به اجرای آزمایشی لایحه حجاب و عفاف برای مدت ۳ سال رای دادند، در صورتی که شورای نگهبان، این لایحه را تایید کند، لایحه مذکور بلافاصله برای اجرا به دستگاه‌های اجرایی مربوطه ابلاغ می‌شود.
ریاض در آستانه توافق امنیتی با آمریکا
وزیر خارجه عربستان سعودی از نزدیکی موعد امضای توافق امنیتی میان این کشور و آمریکا خبر داد. «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان در این باره اعلام کرد: ما در حال حاضر به مراحل نهایی درباره توافق دو جانبه با آمریکا نزدیک شده‌ایم. همچنین وزیر خارجه عربستان در زمینه تحولات غزه، گفت: ما به آتش‌بس دائم و پایدار در غزه نیاز داریم. بن فرحان اظهار داشت باید تلاش بیشتری در جبهه فلسطینی صورت گیرد و مسیری را در پیش گیریم که در نهایت به تشکیل کشور فلسطین منتهی شود.
این اظهارات درحالی بیان شده است که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا دیروز در ریاض گفت: آمریکا و عربستان سعودی طی یک ماه گذشته درباره عادی سازی روابط میان ریاض و اسرائیل اقداماتی انجام دادند. وی افزود: اقدام دوطرفه عربستان و آمریکا در رابطه با پرونده عادی سازی روابط با اسرائیل در مراحل پایانی است.

 قدس 
در صدور احکام، پیوست رسانه‌ای را رعایت کنید
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: یک قاضی علاوه بر اینکه مستمراً دانش خود را ارتقاء می‌دهد، باید اهل مشورت نیز باشد و در فهم مسئله، تشخیص مصداق و تطبیق موضوع، با صاحبنظران مشورت کند. همچنین قاضی ما باید به ملاحظات ناظر بر تناسب جرم و مجازات نیز اهتمام داشته باشد و مجازاتِ بازدارنده و متناسب اِعمال کند و توجه داشته باشد این مجازاتِ تجویزشده، موجب وهن نیز نشود.
وی بیان کرد: بعضاً اقدامات و آرای قضات علاوه بر جنبه‌های حقوقی و قضایی، جنبه‌های اجتماعی نیز پیدا می‌کنند؛ بنابراین خطاب به تمامی مراجع قضایی به ویژه دیوان عالی، دیوان عدالت اداری، رؤسای دادگستری‌ها و دادستان‌ها در سراسر کشور تأکید می‌کنم نسبت به آن دسته از آرا و تصمیماتی که جنبه‌هایی غیر از ابعاد حقوقی و قضایی پیدا می‌کنند (و حتی در ابعاد حقوقی و قضایی، آثار بیرونی و بین‌المللی بر آن‌ها مترتب می‌شود) نهایت دقت و توجه را داشته باشند و تصمیمات و آرای خود را مُنضَم به پیوست رسانه‌ای کنند و پیش از صدور آن‌ها، هماهنگی‌های لازم را با مرکز رسانه قوه قضائیه به عمل آورند. باید توجه کنید ممکن است پس از صدور یک قرار یا حکم یا ابلاغ، نتوان پیوست رسانه‌ای مناسبی در قبال آن‌ها تدوین کرد؛ بنابراین در قبال مسائل و موضوعات قابل پیش‌بینی، قبل از اقدام، با هماهنگی مرکز رسانه، برای جلوگیری از وقوع آسیب و تبعات، پیوست رسانه‌ای مناسب را تدوین کنید.
اتحادیه اروپا در مسیر به رسمیت شناختن فلسطین
«جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد در ریاض اعلام کرد چندین کشور اروپایی تا پایان ماه می‌(ماه آتی میلادی) دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند. این در حالی است که پیش‌تر اسپانیا، ایرلند، مالت و اسلوونی اعلام کردند به‌طور مشترک برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین تلاش خواهند کرد. اشغالگران قدس مخالفت صریح خود را با این اقدام اعلام کردند.

 اطلاعات 
سفر وزیر خارجه بحرین پس از ۱۳ سال به سوریه
برای نخستین‌بار پس از ۱۳ سال، «عبداللطیف بن راشد الزیانی» وزیر خارجه بحرین وارد دمشق پایتخت سوریه شد. الزیانی به دیدار بشار اسد رئیس جمهوری سوریه رفت. روزنامه الوطن سوریه گزارش داد که اسد و الزیانی در این دیدار، روابط دوجانبه و راههای گسترش آن و تلاشهای بحرین برای برگزاری موفق نشست سران عرب را که قرار است ماه آینده میلادی در منامه برگزار شود، بررسی کردند. وزیر خارجه بحرین از رئیس جمهوری سوریه برای حضور در نشست سران کشورهای عربی در منامه دعوت کرد.
سندرز: اقدامات اسرائیل در غزه نسل‌کشی است
«برنی سندرز» سناتور دموکرات آمریکایی در گفتگو با شبکه «سی ان ان»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی را به نسل‌کشی در نوار غزه متهم کرد. وی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی را مورد حمله قرار داد و گفت اقدامات اسرائیل در غزه قطعاً پاکسازی قومی است.سندرز با اشاره به آمار حیرت‌انگیز کشته‌ها و آوارگان فلسطینی، درخواست خود را برای رسیدگی به جنایات نتانیاهو تکرار کرد.وی گفت فکر می‌کنم کلمه نسل‌کشی چیزی است که توسط دیوان بین المللی دادگستری رسیدگی شود. سندرز خاطر نشان کرد: فکر نمی‌کنم هیچ شکی وجود داشته باشد که آنچه نتانیاهو انجام می‌دهد، پاکسازی قومی فلسطینی‌ها در نوار غزه است.

 شهروند 
واکنش معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور به حضور تک‌تیراندازان در دانشگاه‌های آمریکا
معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور در مطلبی در شبکه اجتماعی ایکس به حضور تک‌تیراندازان در دانشگاه‌های آمریکا واکنش نشان داد. محمد جمشیدی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: تک‌تیراندازان در دانشگاه ایندیانا برای مقابله با اعتراضات دانشجویان به نسل‌کشی در غزه. اگر این اقدام زشت در کشور دیگری اتفاق می‌افتاد رسانه‌ها و سیاستمداران آمریکا و اروپا چه می‌کردند!!
در «وعده صادق» ١٠ کشور به اسرائیل کمک پدافندی کردند
سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: در عملیات تنبیهی وعده صادق ۱۰ کشور در حوزه پدافندی به رژیم صهیونیستی کمک کردند و در پس این عملیات، پیروزی کشورمان بر سیستم پدافندی کشور‌های مطرح رقم خورد.
فرار سرمایه‌ها از اسرائیل ادامه دارد
یک میلیاردر آمریکایی اعلام کرد به‌دلیل شرایط بی‌ثبات فعلی مربوط به جنگ غزه از سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیون دلاری در پروژه دانشگاه عِبری و انستیتو فناوری تکنیون، صرف‌نظر کرده است. به نوشته این رسانه عِبری زبان روند سرمایه‌گذاری در اسرائیل در سال ۲۰۲۳ به شکل قابل توجهی کاهش یافته است که علت اصلی آن جنگ غزه بود.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

طرح نور امری مبارک و مورد حمایت است
سایت دفتر آیت الله العظمی نوری همدانی/ آیت الله العظمی نوری همدانی دردیدار با جمعی از بانوان قران پژوه به نقش زن در طول تاریخ در عرصه های مختلف علمی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی اشاره کردند و افزودند: امروز جایگاه بانوان باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و نباید به بهانه های مختلف جایگاه آنها را متزلزل کرد. ایشان با اشاره به آیات قرآن پیرامون حجاب فرمودند: آنچه مسلم است‌ وجوب حجاب است و باید در جامعه اسلامی به آن عمل شود و از بی‌حجابی به عنوان یک منکر جلوگیری شود. معظم له در پاسخ به سوالی، طرح نیروی انتظامی را با در نظر گرفتن رعایت شرایط امر به معروف و نهی از منکر لازم وضروری دانسته و خاطرنشان کردند: نیروی انتظامی برنامه ای را در این زمینه آغاز کرده بنام طرح نور که امری مبارک و مورد حمایت است. ایشان در ادامه فرمودند: اگر جایی هم یک مامور ناخواسته اشتباه کرد نباید اصل این طرح زیر سؤال برود و نیروی انتظامی که وقف ایجاد امنیت در کشور است و هنوز در حال شهید دادن است را تضعیف کنیم. واز جلوگیری منکر بزرگ بی حجابی دست برداشت.

عملیات «وعده صادق» در سایه توکل به خدا میسر شد
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری در دیدار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، ضمن آرزوی موفقیت و پیروزی برای کشور در عرصه‌های ملی و بین المللی، محدودیت را یکی از عوامل ایجاد انگیزه برای تولید و پیشرفت عنوان کرد و گفت: تحریم‌ها عاملی شدند تا به خود متکی باشیم و از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم. البته این بدان معنا نیست که از تحریم استقبال می‌کنیم؛ اما اگر این محدودیت‌ها نبود، قطعا توجه به ظرفیت‌های داخلی پیدا نمی‌کردیم و به خاطر وابستگی شدید به دیگران، اعتماد به نفس خود را از دست می‌دادیم. رئیس جامعه مدرسین دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به زوایای پیچیده علمی عملیات «وعده صادق» بیان داشت: پس از این عملیات نگاه کشورها به ما تغییر کرد و تا حد زیادی تحت تأثیر این عملیات پیچیده و حرکت قدرتمندانه قرار گرفتند. حتی برخی از افرادی که با این انقلاب همسو نبودند نیز بعد از این موفقیت به خود آمدند.

همه دستگاه ها موظفند برای ایجاد محیط مناسب جهت رشد فضائل اخلاقی تلاش کنند
رسا/ آیت الله کعبی با بیان اینکه ترویج علنی گناه، حرام شرعی و خلاف قانون بوده، تأکید کرد: در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ۳۴ دستگاه در خصوص حجاب مسؤولیت دارند و لازم است در این خصوص وحدت عمل بین همه دستگاه های امنیتی، فرهنگی و اجتماعی باشد و نباید که فراجا در این میدان تنها باشد. عضو جامعه مدرسین با تأکید بر اینکه نباید در مقابل جرائم سازمان یافته مانند یک تخلف جزئی برخورد کرد، تصریح کرد: پلیس نباید فقط تماشاچی باشد و عکس بگیرد و این امر خلاف بند یکِ اصل سوم قانون اساسی است؛ همه دستگاه ها طبق این اصل موظف هستند که برای ایجاد محیط مناسب جهت رشد فضائل اخلاقی تلاش کنند. وی در ادامه در خصوص جلسه روز جمعه اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با سردار احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی اظهار داشت: گزارشی جامع از سوی فرمانده کل انتظامی در خصوص معضلات و آسیب های اجتماعی ارائه شد که مورد تحسین اعضای جامعه مدرسین قرار گرفت.

حوزه های علمیه از نیروی انتظامی حمایت می کنند
رسا/ آیت الله اراکی با بیان اینکه مسأله حجاب یکی از احکام الهی است و مردم نیز پشتیبان نیروی انتظامی و خدمات سردار رادان هستند، تصریح کرد: حوزه های علمیه پای کار اقدامات نیروی انتظامی بوده و حمایت می کنند. همگی پشتیبان نیروی انتظامی و پشتیبان اقدامات سردار رادان هستیم. وی در خصوص جلسه روز جمعه اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با سردار احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی اظهار داشت: جلسه ای بسیار خوب شکل گرفت و اعضای جامعه نیز سخنان خود را مطرح کردند و گزارش سردار رادان نیز بسیار دقیق و جامع بود. عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه اعضای جامعه مدرسین حمایت خود را از طرح نور اعلام کردند، بیان داشت: امیدوار هستیم که نیروی انتظامی در اجرای طرح نور موفق باشد.

بانک مرکزی: گشایش‌های جدید ارزی در راه است
تسنیم/ معاون بین الملل بانک مرکزی درباره سفر رئیس کل بانک مرکزی به عربستان گفت: رئیس کل بانک مرکزی برای شرکت در پنجاهمین سالگرد تاسیس بانک توسعه اسلامی به دعوت رئیس این بانک به ریاض سفر کرد. بانک‌های مرکزی کشور‌های عضو و مقامات بین المللی در این سفر حضور داشتند، که خوشبختانه در حاشیه اجلاس مذاکرات خوبی با مقامات سازمان‌های بین المللی و بانک‌های مرکزی کشور‌هایی که طرف کاری ما هستند صورت پذیرفت. کریمی گفت: خوشبختانه اتفاقات خوبی در خصوص گشایش‌هایی برای آزادسازی منابع مسدود شده ما در برخی کشور‌ها که سال‌ها بود به کار گرفته نشده بود صورت پذیرفت که در آینده خبررسانی میشود.معاون بین الملل بانک مرکزی همچنین گفت: بانک مرکزی در طی ماه‌های گذشته ۴۴۵ میلیون یورو از بدهی‌های سال گذشته ایران به بانک توسعه اسلامی را از محل منابع مسدود شده تامین کرد که این باعث شد فرصت‌های جدیدی برای تامین مالی‌های جدید این بانک صورت پذیرد. چون تا زمانی که ایران بدهی داشت عملا تامین مالی جدیدی صورت نمی گرفت.

نیوزیلند: هیچ صلحی در فلسطین بدون خاتمه دادن به اشغالگری اسرائیل امکان پذیر نیست
ایرنا/ وزیر خارجه نیوزیلند در اظهاراتی تاکید کرد که هیچ صلحی در فلسطین بدون خاتمه دادن به اشغالگری (رژیم) اسرائیل امکان‌پذیر نخواهد بود. وینستون پیترز پایان اشغال سرزمین‌های فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی را اولین شرط تحقق راهکار دو دولتی عنوان کرد و گفت که کشورش امیدوار است به اشغالگری این رژیم پایان دهد. پیترز در ادامه با تاکید بر اینکه اکنون مساله اصلی در غزه پایان دادن به فاجعه انسانی است، افزود: این وظیفه جامعه جهانی است که ابتدا هرچه سریع‌تر بحران فاجعه انسانی موجود در غزه را کنترل و سپس به آن پایان دهد.

حمله یمن به دو ناوشکن آمریکایی و یک کشتی اسرائیلی
تسنیم/ «یحیی سریع» سخنگوی ارتش یمن اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور با انجام عملیات نظامی علیه کشتی‌های جنگی دشمن در دریای سرخ، دو ناوشکن آمریکایی را با چندین پهپاد هدف قرار دادند. در بیانیه ارتش یمن آمده است: نیروهای مسلح ما همچنین طی عملیاتی مشترک، کشتی “CYCLADES” را در دریای سرخ هدف قرار دادند که به دقت به هدف مورد نظر اصابت کرده است. این بیانیه افزود: هدف قرار دادن این کشتی پس از نادیده گرفتن تصمیم ممنوعیت عبور کشتی‌ها به سمت بنادر فلسطین اشغالی صورت گرفته است. در بیانیه نیروهای مسلح یمن همچنین آمده است که با چندین پهپاد کشتی اسرائیلی (MSC ORION) را در اقیانوس هند هدف قرار داده است. ارتش یمن همچنین در این بیانیه بار دیگر بر تداوم این عملیات تا رفع کامل محاصره و توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین در غزه تاکید کرد.

آمریکا ۵ واحد ارتش صهیونیستی را ناقض حقوق بشر دانست
تسنیم/ وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که پنج واحد از ارتش اسرائیل را مسئول «نقض فاحش حقوق بشر» در حوادث بیرون از غزه می‌داند.حوادثی که وزارت خارجه آمریکا به آن اشاره دارد مربوط به کرانه باختری و قبل از تحمیل جنگ رژیم صهیونیستی در غزه می‌باشد. دانت پاتل سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که چهار واحد از آنها تخلفات را جبران کردند درحالیکه اسرائیل در رابطه با واحد پنجم اطلاعات اضافی ارائه کرده و گفتگوها در اینباره ادامه دارد. این اظهار نظر درحالی است که آمریکا تصمیم به خودداری از تحریم واحد پنجم به نام نتسح یهودا گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *