حوزه انقلابی با شعار دادن محقق نمی‌شود

عضو جامعه مدرسین با بیان این که انقلابی بودن حوزه این نیست که دائما شعار دهیم، گفت: آنچه از یک طلبه فاضل برمی‌آید این است که مشکلات علمی، فنی و فقهی که بر سر راه مسؤولان و نظام هست را بررسی کرده و برای آن‌ها راه حل پیدا کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عندلیب همدانی با اشاره به مطالبات رهبر معظم انقلاب در زمینه تحول و انقلابی ماندن حوزه خاطرنشان کرد: ابتدا باید دید که انقلاب چیست تا بتوانیم حوزه انقلابی را تعریف کنیم، انقلاب اسلامی از متن حوزه برخاسته، از سوی فقها هدایت شده و حوزویان نقش اساسی در این انقلاب داشتند.

وی اضافه کرد: البته هیچ شکی نیست که مردم و دانشگاه هم در صحنه بودند و اثر داشتند اما اساس حرکت از حوزه شروع شده است، همان چیزی که در حوزه‌ها علت حدوث انقلاب شد علت بقا است؛ اگر حوزه همانگونه که در شروع نهضت و انقلاب با انقلاب و مردم بود امروز نیز همچنان با انقلاب و مردم باشد، درد مردم را بداند، درد مردم را به مسؤولان برساند، بتواند طرح و برنامه فقهی علمی برای رفع مشکلات مردم ارائه دهد سبب تضمین انقلاب می‌شود.

وی افزود: حوزه انقلابی یعنی حوزه علمیه خودش را از مردم جدا نکند و مطالبات صحیح مردم را به مسؤولان نظام و دولت‌ها ارائه دهد، در عین حالی که از نظام و ارزش‌های آن دفاع می‌کند؛ این اساس چیزی است که به عنوان حوزه انقلابی نامیده می‌شود. (خ-۱۲۹۹)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *