خبر روز ۱۴۰۲/۱۱/۱۵

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
پرتاب ماهواره «ظفر۲» و «ناهید ۲» در سال آینده
رئیس سازمان فضایی ایران از پرتاب ماهواره «ظفر ۲»، «پارس ۱» و «ناهید ۲» تا سال آینده خبر داد و گفت: سال آینده اولین ماهواره‌سنجشی خورشید آهنگ از پایگاه چابهار پرتاب می‌شود. سالاریه در مراسم روز ملی فناوری فضایی که با حضور رئیس‌جمهور در پژوهشگاه فضایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، نام‌گذاری روز ۱۴ بهمن را به مناسبت پرتاب ماهواره «امید» با ماهواره‌بر «سفیر» دانست و گفت: امروز نیز در آستانه دو پرتاب ماهواره «مهدا» و «ثریا» ساخت پژوهشگاه فضایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و دو ریز ماهواره «هاتف» و «کیهان» هستیم که با موفقیت در مدار قرار گرفت. وی با اشاره به عملکرد یک‌ساله سازمان فضایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بیان کرد: در بهمن ماه سال گذشته ماهواره‌هایی از نمونه کیفی ماهواره ناهید ۲ رونمایی شد و امسال نمونه پروازی آن و نمونه پروازی ماهواره را عرضه کردیم.
وی تحویل ماهواره «طلوع ۳» را از دیگر دستاوردهای این سازمان نام برد و یادآور شد: طراحی و ساخت و تکمیل پایگاه فضایی چابهار از دیگر دستاوردهاست که در فاز اول ۴۰‌ درصد پیشرفت داشته و امیدوارم تا سال آینده این پایگاه آماده پرتاب شود.
رونمایی موشک هواپایه ضدزره «شفق» و دوربین هواپایه‌ «یوسف»
با حضور امیر سرلشکر موسوی، فرمانده کل ارتش، از سامانه‌های موشکی بومی هواپایه ضدزره «شفق» و دوربین هواپایه‌ «یوسف» هوانیروز که توسط متخصصان جهاد خودکفایی هوانیروز طراحی و تولید شده‌اند، رونمایی شد.بنا بر این گزارش، سامانه موشکی هواپایه‌ ضدزره جدید بومی«شفق»که با افزایش برد عملیاتی وارتقای هدف‌گیری اهداف دشمن تا شعاع ۲۰کیلومتر، با امکان دقت و نقطه‌زنی بالا، قابلیت استفاده در انواع راهبردهای تاکتیکی و عملیاتی جنگ‌های آینده را دارد، توسط دانشمندان جهاد خودکفایی هوانیروز، شرکت‌های دانش‌بنیان، طراحی و تولید شده و به چرخه ناوگان عملیاتی هوانیروز ملحق شده است. ازدیگر خصوصیات این سامانه موشکی،برخورداری از قابلیت Fire&Forget (بزن دررو)، سرجنگی ارتقاء یافته و جست‌وجوگر مادون‌قرمز است که در تمامی شرایط بد آب‌وهوایی ودرطول تمامی ساعات شبانه‌روز، این سامانه را قادر می‌سازد تا در صورت نصب روی انواع بالگردهای هوانیروز، به انهدام تاسیسات واستحکامات دشمن در تمامی عملیات‌ها مورد استفاده قرار گیرد. جدیدترین دوربین سامانه‌ پرواز درشب هواپایه‌ هوانیروز با نام «یوسف» نیزدارای قابلیت اجرای عملیات درطول شب و شرایط نامساعد آب‌و‌هوایی است که به‌صورت کاملا بومی توسط متخصصان جهاد خودکفایی هوانیروز ارتش، تولید و به مرحله انبوه‌سازی رسیده است. از جمله خصوصیات بازر این دوربین، ارتقای توان و مداومت کاری بالگردها درتمامی ساعات شبانه‌روز است.

 همشهری
انتخابات در تهران «الکترونیک» نیست
معاون سیاسی – اجتماعی استاندار تهران گفت: انتخابات تنها در ۳ استان به‌صورت الکترونیک برگزار می‌شود. در استان تهران امکان برگزاری انتخابات به‌صورت الکترونیک وجود ندارد. عباس جوهری با اعلام اینکه در استان تهران ۶هزارو۸۱۱ شعبه انتخابات پیش‌بینی شده که حدود ۵هزار شعبه آن مربوط به حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر است، افزود: امسال برای تعریف مکان‌های اخذ رأی، هیأت‌های اجرایی اقدام‌های خوبی انجام داده‌اند و تعداد صندوق‌ها متناسب با حضور مردم طراحی شده‌اند تا فرایند اخذ رأی را تسهیل کنند.
رایزنی جبهه پایداری برای «فهرست واحد»
صادق محصولی، دبیرکل جبهه پایداری گفت: در زمینه ارائه فهرست انتخاباتی، خود را محدود نکرده‌ایم و ضمن گفت‌وگو با جریان‌های انقلابی، با توجه به شرایط ناظر بر فضای انتخابات تصمیم‌گیری می‌کنیم. وی همچنین با تأکید بر اینکه تلاش می‌کنیم از جوانان و بانوان در اداره امور کشور بیشتر استفاده شود، ادامه‌داد: در مجمع و شورای‌مرکزی هم حضور جوانان و بانوان را نسبت به دوره قبل بیشتر کرده‌ایم.
ائتلاف «اعتدال و توسعه» با اصولگرایان معتدل
جواد هروی، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه با تأکید بر اینکه موضع این حزب، مشارکت مدنی است، گفت: با برخی از گروه‌های اصولگرای معتدل و احزاب اصلاح‌طلب گفت‌وگوهایی داشته‌ایم تا از نیروهای اعتدالی آنها در فهرست انتخاباتی خود استفاده کنیم.
با نتانیاهو، به شمال نمی‌رسیم
رئیس سابق بخش عملیات ارتش رژیم صهیونیستی، ضمن تأکید بر نادرست بودن موضع اتخاذ شده توسط کابینه بنیامین نتانیاهو تصریح کرده، اینکه کابینه رژیم صهیونیستی رسیدگی به جبهه شمالی را تا پایان جنگ در نوار غزه به تعویق انداخته، امری اشتباه است. یسرائیل زیو گفته: «ما با وجود نتانیاهو به شمال نمی‌رسیم و نمی‌توانیم تلاش خود را در آنجا متمرکز کنیم. تمام مشکل به حضور یک شخص مربوط می‌شود که آماده تصمیم‌گیری نیست.»‌
شعارهای ضد‌صهیونیستی در خیابان‌های لندن
هزاران نفر از اقشار مختلف مردم انگلیس دیروز (شنبه) برای هفدهمین هفته متوالی در اعتراض به جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه و ماجراجویی‌های انگلیس و آمریکا در منطقه، دست به تظاهرات زدند. حامیان فلسطین تأکید دارند تا زمانی که کشتار مردم مظلوم و بی‌دفاع فلسطین ادامه دارد، به اعتراضات خود ادامه می‌دهند.
مخالفت ۵۸ درصد صهیونیست‌ها با اشغال غزه
۵۸ درصد از ساکنان سرزمین‌های اشغالی از نحوه مدیریت جنگ علیه غزه توسط بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ابراز نارضایتی کرده و گفته‌اند که مخالف اشغال غزه هستند. براساس نظرسنجی‌های جدید، فقط ۳۰درصد از صهیونیست‌ها با نحوه مدیریت جنگ غزه توسط نتانیاهو موافق هستند و ۱۲درصد نیز اعلام کرده‌اند که در این‌باره نظری ندارند.

 کیهان
۱۱ پرتاب موفق فضائی در ۲ سال و نیم گذشته جلوه تمام‌عیار تبدیل تحریم به فرصت است
آیت‌الله رئیسی در مراسم «روز ملی فناوری فضائی» تصریح کرد: حضور در فضا و فناوری فضائی یک حرکت پیشران برای حوزه‌های مختلف بوده و در افزایش قدرت کشور بسیار مؤثر محسوب می‌شود. وی حضور در فضا را برای کشور قدرت‌آفرین، امیدآفرین و ثروت‌آفرین دانست و افزود: اعتلای هر چه بیشتر این صنعت حتما برای مردم امید ایجاد می‌کند. دشمنان تلاش کردند با تحریم ملت ایران را متوقف کرده و در انزوا قرار دهند، اما انجام ۱۱ پرتاب در دو سال و نیم گذشته نشان داد که جمهوری اسلامی ایران توانسته تحریم‌ها و طرح انزوای خود را به شکست بکشاند. رئیس‌جمهور این ۱۱ پرتاب را حرکتی ماندگار و جلوه عملی باور «ما می‌توانیم» دانست و اظهار داشت: این حرکت جلوه تمام عیار تبدیل تحریم و تهدید به فرصت توسط جوانان، متخصصان، دانشگاهیان و نیروهای مسلح در مسیر افتخار و اقتدارآفرینی برای کشور است؛ امروز به مدد این تلاش‌ها جایگاه کشور در عرصه فضائی از رتبه ۴۵ به میان ۱۰ کشور برتر رسیده و در حال تک‌رقمی شدن است.
آمریکا در حال سقوط به جهنمی است که خود ساخته است
«داگلاس مک‌گریگور»، مشاور سابق پنتاگون درباره تجاوز آمریکا نیمه‌شب جمعه به مواضعی در عراق و سوریه گفت که «بمباران دیپلماسی نیست، استراتژی نیست و عظمت و بازدارندگی نیز به همراه نمی‌آورد. سقوط یک قدرت بزرگ به جهنمی که خودش ساخته است، همیشه به تدریج رخ می‌دهد. تا این‌که ناگهان قدرت بزرگی مانند ایالات‌متحده متوجه می‌شود که چطور حریف خود را دست‌کم گرفته بود و استراتژی‌های اشتباه انتخاب کرده بود. قلدری، رشوه، بمب‌گذاری و تحریم مخالفان نتیجه خوبی نداشته است. به خاطر این استراتژی‌های نادرست، ما با شکست‌های پشت‌سر هم و راهبردی در افغانستان، لیبی، عراق و اوکراین مواجه شدیم و اکنون واشنگتن به سرعت در حال رسیدن به جهنم خودساخته در روابط خود با بقیه جهان است. ما باید هم‌اکنون رویه‌مان را تغییر دهیم.»

 ایران
جذب ۶/۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در دولت سیزدهم
رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران اعلام کرد: با تغییر رویه در دولت سیزدهم ۵۷۸طرح سرمایه‌گذاری به مبلغ ۱۰ میلیارد و ۶۰۸ میلیون دلار وارد ایران شده است. علی فکری اظهار کرد: از ابتدای شهریور ۱۴۰۰ تا پایان دی‌ماه امسال ۵۷۸ طرح سرمایه‌گذاری خارجی به صورت اجرایی درآمده است که حجم کلی این سرمایه‌ها ۱۰ میلیارد و ۶۰۸ میلیون دلار است. وی درباره بیشترین بخش‌های جذاب برای سرمایه‌گذاران خارجی هم بیان کرد: سرمایه‌گذاری خارجی در ایران در بخش‌های مختلف بوده که بالاترین میزان جذب سرمایه در بخش نفت و گاز بوده که با ۵ سرمایه‌گذاری و حدود ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار صورت گرفته است. معاون وزیر اقتصاد گفت: صنعت، بخش دیگر جاذبه سرمایه‌گذاری خارجی در ایران بوده که به دلیل طرح‌های بزرگ و جذاب توانسته سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار جذب سرمایه خارجی داشته باشد.
ارتش امریکا حامی داعش است
وزارت دفاع سوریه در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه منطقه مورد هدف حملات امریکا در شرق سوریه همان منطقه‌ای است که ارتش سوریه با بقایای گروه تروریستی داعش می‌جنگد، اعلام کرد: «این حملات مؤید این است که ارتش امریکا حامی این گروه است و برای احیای آن به عنوان یک بازوی میدانی تلاش می‌کند.»
روزنامه‌نگاران تراز انقلاب تجلیل شدند
اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین تجلیل از روزنامه‌نگاران تراز انقلاب که به میزبانی تالار رودکی برگزار شد، گفت: فضای رسانه‌ای، فضای نقد و آزادی بیان است. همه دوستان ما قابل احترام هستند و از همه آنها تجلیل می‌کنیم. ما مثل هر بخش دیگری از فضای فعالیتی مدیریتی در وزارتخانه پای کار همکارانمان می‌ایستیم و دخالتی نداریم. باید از همه اهالی رسانه، مطبوعات و از همه طیف‌ها که در قصه غزه پای کار آمدند، تشکر کنیم.
گفتنی است: کاظم انبارلویی سردبیر سابق روزنامه رسالت/ پیام تیرانداز، مدیرعامل فارس / حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان / مسعود شجاعی طباطبایی کاریکاتوریست و عبدالله گنجی در این مراسم نماد روزنامه‌نگاران تراز انقلاب را دریافت کردند.

 وطن امروز
رایزنی خاجی و گروندبرگ درباره یمن
مشاور ارشد وزیر امور خارجه کشورمان در امور ویژه سیاسی با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن دیدار و گفت‌وگو کرد. هیأت سازمان ملل به ریاست «گروندبرگ» که به کشورمان سفر کرده با علی‌اصغر خاجی، مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی ملاقات کرد. در این مذاکره طرفین آخرین تحولات منطقه بویژه یمن را مورد بحث و بررسی قرار داده و ابراز امیدواری کردند پیشرفت‌های حاصل شده در حل و فصل سیاسی یمن به نتایج نهایی برسد.
مصوبه مجمع تشخیص مصلحت برای الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول
مجمع تشخیص مصلحت نظام به منظور ادامه بررسی مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول که برای تشخیص مصلحت به مجمع ارجاع شده است، به ریاست آیت‌الله آملی‌لاریجانی، تشکیل جلسه داد. بنا بر این گزارش، مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از شور و بررسی، جزء سوم تبصره ماده ۱ را تصویب کرد؛ این جزء اشعار می‌دارد: « چنانچه منتقل‌الیه، مورد معامله را قبل از ثبت فسخ یا انفساخ به شخص ثالثی به صورت رسمی منتقل کرده باشد و در عمل حقوقی بعدی وی حق فسخ نداشته باشد و یا معامله اقاله نشده باشد، این انتقال در حکم تلف مورد معامله بوده و اعمال حق فسخ یا انفساخ موجب انحلال قرارداد بعدی نیست که در این صورت، دارنده حق فسخ مزبور به قیمت روز مال غیرمنقول به منتقل‌الیه مذکور رجوع می‌کند».
شورای نگهبان طرح اصلاح قانون پایانه‌های فروشگاهی را تأیید کرد
طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در حساب شخصی خود در فضای مجازی نوشت: طرح اصلاح ماده یک قانون تسهیل تکالیف مؤدیان جهت اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان در جلسه شورای نگهبان مطرح و خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ صحن مجلس با تصویب طرح اصلاح ماده یک قانون تسهیل تکالیف مودیان جهت اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، کلیه مودیان مالیاتی اعم از حقیقی و حقوقی را ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی موضوع قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان کردند. قانون تسهیل تکالیف مودیان جهت اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، ۲۲ آذر ۱۴۰۲ در نامه‌ای از سوی قالیباف جهت اجرا به سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ابلاغ شده بود. در ماده یک قانون تسهیل تکالیف مودیان جهت اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان آمده است: از تاریخ یکم دی ۱۴۰۲ تمامی مودیان اعم از حقیقی و حقوقی ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی موضوع قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مصوب ۲۷ مهر ۱۳۹۸ با اصلاحات و الحاقات بعدی هستند.

 خراسان
هرگونه اقدام تروریستی علیه شناورهای ایرانی بی پاسخ نخواهد ماند
رسانه ارتش با انتشار ویدئویی ماموریت کشتی بهشاد در تامین امنیت دریانوردی بین‌المللی را تشریح و اعلام کرد: همچون گذشته هرگونه اقدام تروریستی علیه شناورهای ایرانی بی پاسخ نخواهد ماند!گفتنی است؛ در روزهای قبل شایعاتی در خصوص تهدید این کشتی ایرانی مستقر در خلیج عدن منتشر شده بود که به نظر می‌رسد این پیام ارتش در پاسخ به این شایعات است.
تائید توقیف بیش از ۵۰۰ هزار بشکه نفت ایران توسط آمریکا
وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که بیش از ۵۰۰ هزار بشکه نفت ایران را ضبط کرده است. علاوه بر این، وزارت دادگستری آمریکا اتهامات جنایی علیه خریداران نفت خام ایران در چین، روسیه و سوریه اعلام کرد. به گفته آسوشیتدپرس، مقامات آمریکایی این اقدامات را که در زمان تشدید تنش‌ها بین آمریکا و ایران انجام می‌شود، به عنوان بخشی از تلاش گسترده‌تر برای مختل کردن کمک‌های مالی به قوای نظامی ایران توصیف کردند.
میانگین افزایش حقوق سال آینده کارگران بیش از ۲۰ درصد است
وزیر کار در واکنش به اظهارنظرها درخصوص اختلاف نرخ تورم و میزان افزایش حقوق برای سال آینده، گفته است: افزایش حقوق برای سال آینده ۲۰ درصد نیست و علاوه بر ۲۰ درصد، امتیازات ردیف اول و دوم را هم اضافه کرده‌اند و میانگین افزایش حقوق‌ها بیشتر از این رقم است. مرتضوی گفت: تلاش دولت این است که تعادلی در دریافتی‌ها به وجود بیاورد و بتواند حداقل‌بگیرها را به حداقل دریافتی نرخ فقر برساند تا به سفره‌ آن ها آسیب وارد نشود

 مردم سالاری
توقیف یک فروند شناور و ۴ مشک حاوی ۵۰۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در هرمزگان
قهرمانی رئیس کل دادگستری هرمزگان با اشاره به اجرای طرح ضربتی مبارزه با قاچاق سازمان یافته سوخت و فرآورده‌های نفتی در سطح استان، اظهار داشت: با هماهنگی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان میناب و به منظور جلوگیری از هدر رفت سرمایه‌های ملی، مأموران انتظامی و دریابانی در عملیاتی مشترک از انتقال محموله‌های بزرگ سوخت قاچاق در سواحل و خور‌های این شهرستان مطلع شدند و نسبت به مقابله با عناصر اصلی قاچاق سوخت اقدام کردند.وی در ادامه افزود: خوشبختانه با اجرای این عملیات، مأموران پس از گشت زنی در مناطق مورد نظر، موفق به توقیف یک فروند شناور و ۴ عدد مشک ماری متعلق به قاچاقچیان شده‌اند. قهرمانی تصریح کرد: در جریان بازرسی از شناور مذکور و مشک‌های ماری توقیفی بیش از ۵۰۰ هزار لیتر سوخت قاچاق کشف شده است که ارزش تقریبی آن بنابر اعلام کارشناسان بالغ بر ۱۴۰ میلیارد ریال می‌باشد. وی همچنین گفت: سوخت‌های کشف شده طبق روال قانونی با دستور قضایی تحویل شرکت پخش و توزیع فرآورده‌های نفتی شده و وارد چرخه توزیع قانونی می‌شود.
احضار کاردار آمریکا در بغداد
وزارت کشور عراق بعد از ظهر دیروز، از احضار کاردار سفارت آمریکا در بغداد خبر داد. به گزارش شبکه الجزیره، وزارت کشور عراق در این باره اعلام کرد که در اعتراض به تجاوزات آمریکا به خاک این کشور، کاردار سفارت واشنگتن در بغداد را احضار کرده است. این اقدام پس از آن انجام شد که ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) بامداد شنبه از انجام حملات به مواضعی در خاک سوریه و عراق خبر داد.

 قدس
طرح نجات‌بخش ایران افتخارآمیز است
شیخ نعیم قاسم باابراز این که «نتایج طوفان‌الاقصی خیلی زود خود را نشان داده است و همین الان هم می‌توانیم پیروزی مقاومت را اعلام کنیم» تأکید کرد: طرح ایران برای مقابله با استکبار در منطقه برای همه نجات‌بخش و موضع ایران در حمایت از فلسطین افتخارآمیز است.
«خان» باز هم به زندان محکوم شد
عمران خان نخست‌وزیر پیشین پاکستان که در چند روز اخیر در دو پرونده مجزا با احکام ۱۰ و ۱۴ سال حبس مواجه شده بار دیگر به تحمل هفت سال زندان محکوم شد. این سومین حکم علیه نخست‌وزیر پیشین پاکستان در چند روز اخیر و در آستانه انتخابات پنجشنبه است که او از شرکت در آن منع شده است. خان ۷۱ ساله پیش‌تر به دلیل افشای اسرار دولتی به تحمل ۱۰ سال و به دلیل فروش غیرقانونی هدایای دولتی به همراه همسرش به ۱۴ سال زندان محکوم شده است. او این اتهام‌زنی‌ها را سیاسی خوانده است.
آمریکایی‌ها بایدن و بیشتر کنگره را نمی‌خواهند
در فاصله حدود ۹ ماه تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نظرسنجی جدید «گالوپ» نشان می‌دهد بیشتر رأی‌دهندگان نظر مساعدی درباره رئیس‌جمهور و بخش بزرگی از قانون‌گذاران کنگره ندارند. براساس این نظرسنجی، ۶۱درصد گفته‌اند بایدن شایسته انتخاب دوباره نیست. ۶۷درصد رأی‌دهندگان هم اعلام کرده‌اند بیشتر اعضای کنگره شایسته حضور در مقامشان نیستند.

 ابتکار
تعداد شهدا از ۲۷ هزار نفر گذشت
وزارت بهداشت غزه روز شنبه اعلام کرد که تعداد فلسطینی‌های شهید، زخمی و مفقود در نتیجه حملات اسرائیل به نوار غزه از هفتم اکتبر گذشته به ۱۰۰ هزار نفر می‌رسد. وزارت بهداشت فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه از هفتم اکتبر گذشته، علاوه بر مفقودان و قربانیان زیر آوار و جاده‌ها، دست‌کم ۲۷ هزار ۲۳۸ فلسطینی شهید و ۶۶ هزار و ۴۵۲ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

 اطلاعات
رویکرد نظامی آمریکا منطقه را با بحران مواجه کرده است
وزیر امور خارجه در دیدار نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور یمن گفت: رویکرد نظامی دولت آمریکا و به خصوص حملات نظامی آمریکا و انگلیس علیه یمن و قرار دادن مجدد نام انصارالله در فهرست تروریستی ایالات متحده، شرایط را پیچیده‌تر و راه حل سیاسی را با مشکل مواجه کرده است. امیرعبداللهیان با محکوم کردن تجاوزات اخیر آمریکا به اهدافی در سوریه و عراق، آن را ناشی از تداوم رویکرد اشتباه و ناکام این کشور برای حل و فصل مسائل با توسل به زور و نظامی‌گری دانست. وی با اشاره به تداوم حمایت کشورمان از برقراری صلح و امنیت پایدار در یمن، تاکید کرد: تلاش ها برای برقراری ثبات و امنیت در سراسر منطقه، به نفع همه کشورهای منطقه خواهد بود.
حضور یک میلیون و۶۹۰هزار اتباع مجاز در استان تهران
فخاری استاندار تهران گفت: اتباع مهمانان موقت ما هستند، امروز نیز یک میلیون و ۶۹۰ هزار نفر اتباع مجاز در استان تهران ثبت‌نام و شناسایی شده‌اند که در بخش‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی مشغول فعالیت هستند. وی اضافه کرد: در برخی شهرها با توجه به ویژگی‌ شهرها حضور اتباع در توسعه زیرساخت‌های اقتصادی موثر بوده و شاهد فعالیت آنها هستیم. تا زمانی که در کشور و استان تهران اتباع حضور دارند خدمت آنها خواهیم بود؛ اما بخشی غیرمجازها هستند که به محض شناسایی رد مرز می‌شوند و میزان آنها نسبت به اتباع مجاز به اندازه ای نیست که تاثیرگذار باشند.
بررسی راهکارهای تعمیق همکاری‌های سه قوه برای بهبود شاخص‌های اقتصادی و تقویت عدالت
در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا به ریاست آیت الله رئیسی راهکارهای تعمیق همکاری‌های سه قوه در زمینه بهبود شاخص‌های اقتصادی و تقویت عدالت بررسی شد. در این جلسه که با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس و حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه قضائیه تشکیل شد، موضوع راهکارهای تقویت عدالت اقتصادی و تلاش برای رفع ناترازی‌ها از جمله دیگر موارد مطرح در جلسه بود که مقرر شد در نشست‌های بعدی شورا ادامه یابد.

 شهروند
ایران رتبه ۱۵ تولید علم در جهان را دارد
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت از جایگاه پانزدهم ایران در تولید علم در جهان خبر داد. یونس پناهی گفت: «یکی از جدی‌ترین وظایف تحقیقات و فناوری مرجعیت علمی است. باید تولید علم حرفه‌ای که مرجعیت علمی است را جدی بگیریم. یکی از جدی‌ترین زیرساخت‌های نیروی انسانی، نخبگان و هیأت علمی‌ها هستند و خوشبختانه در یک ماه اخیر نشستی با امور استخدامی داشتیم و برای جذب اعضای هیأت علمی در پژوهشکده‌ها ۲۵۰ نفر درخواست دادیم.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

همه باید به حرکت روبه جلوی نظام اسلامی کمک رسانند
رسا/ آیت الله علیدوست ضمن تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی گفت: انقلاب مردمی ایران، با توجه به ایدئولوژی و برنامه ای که از متن اسلام دریافت کرده بود، به طور ریشه ای، از خاستگاه حوزه های علّمیه شروع شد. بر اساس همین خاستگاه بود که شعار سوم نهضت اسلامی، یعنی تبدیل حکومت شاهنشاهی به جمهوری اسلامی، شکل گرفت. لذا انقلاب اسلامی ایران با سه رکن استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی به تحقق رسید. عضو جامعه مدرسین با اشاره به حرکت انقلاب اسلامی به سوی اهداف عالیه گفت: این انقلاب که می توانست هر چه بهتر و بیشتر در مسیر تعالی، رشد و شکوفایی قرار داشته باشد، با کج اندیشی برخی عوامل و منحرفان داخلی و دست اندازی عمّال خارجی، با معضلات و مشکلات عدیده ای روبرو شد. به نظر می رسد در شرایط موجود؛ هر شخص و یا هر مقامی و با هر عنوان و منصبی که در اختیار دارد، می بایست به حرکت روبه جلوی این نظام اسلامی که برخاسته از متن شریعت است، یاری و کمک رساند. وی با اشاره به اولویت های اعتلای انقلاب اسلامی تاکید کرد: صدها و بلکه هزاران اندیشمند و محقق و فرهیخته علمی و آموزشی وجود دارند که می توان از این منابع عظیم، در توسعه و شکوفایی هر چه بیشتر انقلاب و نظام اسلامی بهره جست.

حمله هوایی جدید آمریکا و انگلیس به یمن
تسنیم/ منابع خبری از تهاجم جدید آمریکا و انگلیس به صنعاء پایتخت یمن و چند استان دیگر این کشور خبر دادند. آمریکا و انگلیس در دور جدید حمله خود به یمن علاوه بر صنعاء استان‌های حجه، ذمار و البیضاء را هدف قرار دادند. منابع خبری گزارش دادند که دو منطقه عطان و النهدین در جنوب و الحفا در شمال شرق صنعاء در این تجاوز هدف گرفته است. خبرنگار المیادین در گزارش تکمیلی از این حمله گزارش داد که آمریکا و انگلیس تا این لحظه بیش از ۲۲ بار صنعاء و دیگر استان‌های یمن را بمباران کردند.سی ان ان از قول مقامات آمریکایی مدعی شد که آمریکا و انگلیس دست کم ۳۰ هدف در ۱۰ مرکز در استان‌های مختلف یمن را بمباران کردند. آمریکا و انگلیس در بیانیه ای مشترک مدعی هدف قرار دادن ۳۶ هدف در ۱۳ نقطه در خاک یمن شدند. فرماندهی مرکزی آمریکا(سنتکام) مدعی شد که درحملات امشب اهداف نظامی وابسته به ارتش یمن را هدف قرار داده است.

حمله موشکی به نیروهای آمریکایی درسوریه
تسنیم/ منابع خبری از دومین حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در نزدیکی میدان گازی «کونیکو» در دیرالزور واقع در شرق سوریه خبر دادند. این دومین حمله در نوع خود طی کمتر از دو ساعت گذشته به شمار می‌رود. منابع میدانی در این باره به المیادین خبر دادند که این حمله با ۸ موشک انجام شده و صدای انفجارها در حومه شمال شرق دیرالزور شنیده شده است. این شبکه در عین حال گزارش داد که این حمله از سوی یک گروه در داخل خاک سوریه انجام شده است.

اروپا یک گام به تصویب قوانین هوش مصنوعی نزدیکتر شد
فارس/ اروپا روز جمعه پس از آن که کشورهای عضو این اتحادیه توافق سیاسی منعقد شده در دسامبر(آذر-دی) را تأیید کردند یک گام به تصویب قوانین حاکم بر استفاده از هوش مصنوعی و مدل‌های آن مانند چت جی پی تی نزدیک‌تر شد. این قوانین که ۳ سال پیش توسط کمیسیون اروپا پیشنهاد شد، با هدف تعیین استاندارد جهانی برای فناوری مورد استفاده در بخش وسیعی از صنایع از بانکداری و خرده فروشی گرفته تا بخش خودرو و خطوط هوایی است. آنها همچنین پارامترهایی را برای استفاده از هوش مصنوعی برای اهداف نظامی، جنایی و امنیتی تعیین می کنند. تیری برتون، رئیس صنعت اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای گفت: «امروز کشورهای عضو توافق سیاسی که در ماه دسامبر به دست آمد را تأیید کردند و تعادل کاملی را که مذاکره‌کنندگان بین نوآوری و ایمنی مطرح کردند، به رسمیت شناختند».

انور ابراهیم: تجاوزگری اسرائیل عامل تنش در دریای سرخ است
فارس/ نخست وزیر مالزی گفت عامل شروع تنش‌ها در دریای سرخ یمن نیست بلکه حمله اسرائیل به نوار غزه است.انور ابراهیم در مصاحبه با شبکه الجزیره همچنین تنها راه برای آنکه تمامی تنش های تشدید شده در منطقه غرب آسیا متوقف شوند را پایان تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه دانست. نخست وزیر مالزی گفت لازم است برای پایان یافتن تنشها به جای آنکه غربی‌ها به تجاوز علیه یمن متوسل شوند، تجاوزگری اسرائیل به نوار غزه پایان یابد و واشنگتن باید کشتار در نوار غزه را متوقف کند. او همچنین تاکید کرد که فلسطینی‌ها حق داشتن سرزمینشان و تشکیل کشورشان را داشته و مستحق زندگی کردن در یک زندان روباز نیستند. انور ابراهیم در ادامه این مصاحبه گفت: «ما شاهدیم که بزرگترین کشور در جهان (آمریکا) ائتلافی را علیه فقیرترین کشور در جهان تشکیل داده است. به چه علت؟ برای اینکه اسرائیل بتواند فلسطینی‌ها را بکشد.»نخست وزیر مالزی اتخاذ گامهایی برای متوقف کردن کشتار صهیونیست‌ها در غزه را لازم خوانده و خواستار آن شد که همه کشورها یک موضع متحد را در این راستا اتخاذ کنند.

رزمایش ارتش یمن برای تصرف شهرک‌های اسرائیلی
فارس/ نیروهای مسلح یمن با برگزاری رزمایشی، تصرف شهرکهای اسرائیلی، به اسارت گرفتن نظامیان صهیونیست و انهدام تجهیزات آنان را شبیه‌سازی کردند.
نیروهای مسلح یمن روز شنبه مانور نظامی برگزار کردند که در راستای «آمادگی برای جنگ موسوم به «فتح موعود و جهاد مقدس» است. این مانور، توسط نیروهای ذخیره یمن برگزار شد. خبرگزاری رسمی یمن (سبأ) گزارش داد، این مانور با حملات توپخانه‌ای و راکتی به مواضع فرضی دشمن آغاز شد و پس از آن، عملیات یورش به شهرکهای اسرائیلی از سه مسیر، صورت گرفت.نیروهای یمن، همچنین عملیات طراحی کمین برای خودروها و فرماندهان ارتش صهیونیستی و به اسارت گرفتن آنان را شبیه‌سازی کردند. در این رزمایش، علی الموشکی معاون رئیس ستاد کل نیروهای مسلح یمن بر «آمادگی نیروهای ذخیره» تأکید کرد.

کاخ سفید کمک به اسراییل را رد کرد
مهر/ کاخ سفید اعلام کرد که دولت آمریکا لایحه مجلس نمایندگان درباره ارایه کمک به رژیم صهیونیستی بدون کمک مالی و تسلیحاتی اضافی به اوکراین را رد کرده است. کاخ سفید لایحه اعطای کمک ۱۷.۶ میلیارد دلاری به رژیم صهیونیستی و در عین حال مستثنی کردن اوکراین از کمک‌هالی مالی و نظامی را رد کرد. کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید گفت: «دولت ماه‌ها است با گروهی از سناتورهای دو حزبی برای دستیابی به توافقنامه امنیت ملی که امنیت مرزهای ما را تأمین می‌کند و از مردم اوکراین و اسرائیل حمایت می‌کند، همکاری دارد. وی در ادامه افزود که امنیت اسراییل باید مقدس و مهم شمرده شود اما نباید به یک بازی سیاسی تبدیل گردد. بنابراین ما به شدت با این روش کاری که اقدامی برای تأمین امنیت مرزها انجام نمی‌دهد، کمکی به مردم اوکراین برای دفاع از خود نمی‌کند مخالفیم.

تداوم تظاهرات اعتراضی شهرک‌نشینان در اراضی اشغالی
مهر/ شهرک‌نشینان باز هم در اعتراض به سیاست‌های بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و کابینه وی دست به تظاهرات زده‌اند.منابع خبری گزارش دادند که شهرک‌نشینان با برگزاری تظاهرات مقابل محل اقامت نتانیاهو خواستار برکناری وی و اجرای انتخابات زودهنگام شده‌اند.

یک مقام ارشد آمریکا: به دنبال تشدید تنش نیستیم!
تسنیم/ سی‌ان‌ان به نقل از یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا گزارش داد: حملات علیه حوثی‌ها(ارتش یمن) جدا از پاسخ آمریکا در عراق و سوریه است.این مقام دولت آمریکا مدعی شد: ما به دنبال تشدید تنش و حملات در پاسخ به اقدامات حوثی‌ها(ارتش یمن) نیستیم.این مقام آمریکایی گفت : بایدن برای حملات امشب اوایل هفته چراغ سبز نشان داده بود. رسانه ها از قول مقامات آمریکایی حملات در یمن را مرحله دوم حملات انتقام جویانه از کشته شدن سه نظامی خود در حمله پهپادی در مرز سوریه و اردن عنوان کرده بودند. آمریکا چندی پیش نیز مناطقی را در خاک سوریه و عراق هدف حملات خود قرار داد که این حملات چندین نفر شهید و زخمی به همراه داشت.این حملات با موجی از محکومیت جهانی همراه بود. عراق به این مناسبت سه روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرد و قرار است پارلمان عراق هم درباره این حمله نشست اضطراری برگزار کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *