خبر روز ۱۴۰۲/۰۷/۴

**آیت الله جنتی: جامعه اسلامی باید حیثیت مردم را حفظ کند** آیت الله العظمی مکارم شیرازی تأکید کرد: ضرورت تبیین آموزه‌های نورانی اسلام و هدایت به سبک زندگی صحیح و اسلامی** آیت الله حسینی بوشهری: کارنامه روحانیت با غبار هیچ فتنه‌ای آلوده نخواهد شد** آیت الله کعبی: وظیفه روحانیت ایجاد انسجام اجتماعی است** آیت الله طبسی: تشیع امروز در اوج اقتدار و عزت قرار دارد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
ایران نیازی به سلاح هسته‌ای ندارد
رئیس‌جمهور گفت: ما بارها اعلام کرده‌ایم که استفاده از سلاح هسته‌ای و به‌طور کلی استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی جایی در برنامه ما ندارد. چرا؟ زیرا ما اعتقادی به چنین تسلیحاتی نداریم و به آن نیز نیاز نداریم. آیت الله رئیسی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان تأکید کرد: اگر ما می‌خواستیم آژانس فعالیت‌های هسته‌ای ایران را بازرسی نکند، راه‌های دیگری هم داشتیم و رسما می‌گفتیم همکاری نمی‌کنیم، در صورتی که بنای ایران از ابتدا بر همکاری بوده است. این را خود مسئولان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مدیران ادوار آن تایید کرده و تأکید دارند که ایران به‌طور کامل با آژانس همکاری کرده است. وی افزود: این همکاری به دو شکل صورت گرفته است، یکی با نصب دوربین‌هایی که به شکل دائمی و مستمر همه فعل و انفعالات مراکز هسته‌ای ایران را ثبت می‌کنند و دوم بازرسی‌های دوره‌ای بازرسان آژانس. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون ۱۵بار اعلام و تایید کرده که فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاملا صلح‌آمیز بوده و هیچ انحرافی نداشته است. رئیس‌جمهور گفت: اساسا ما بارها اعلام کرده‌ایم که سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی ایران ندارد، چون نه به آن نیاز داریم و نه عقیده‌ای به سلاح هسته‌ای داریم. رئیسی در رابطه با اختلاف افکنی میان مردم ایران گفت: تلاش غربی‌ها برای برجسته‌‌سازی مسئله جنسیت، زن و حجاب در ایران صرفا ایجاد دو قطبی در جامعه ایرانی است. آنها سال‌هاست که اهداف خود در کشورهای دیگر را با دو قطبی‌‌سازی پیش می‌برند، اما در مقابل ملت ایران حتما به اهداف خود نخواهند رسید چرا که این ملت، ملتی فهیم است که دریافته که غربی‌ها خیرخواه و دلسوز آنها نیستند.
صادرات نفت ایران به سوریه
سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: با تعمیرات پالایشگاه حمص سوریه می‌توان روزانه ۱۰۰هزار بشکه نفت ایران را به سوریه صادر کرد و با صدور خدمات فنی و مهندسی به درآمدزایی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی کمک کرد. دولت این موضوع را پیگیری می‌کند تا به نتیجه برسد.

 همشهری
آغاز عملیات حشدالشعبی علیه داعش در مرز سوریه
فرماندهی عملیات الانبار در حشد الشعبی پس از دریافت اطلاعات دقیق مبنی بر وجود تحرکات هسته‌های داعش در مناطق خالی از سکنه و بیابانی در نوار مرزی عراق با سوریه، عملیات امنیتی گسترده‌ای را آغاز کرد. به گزارش پایگاه خبری المعلومه قاسم مصلح، فرمانده عملیات الانبار در حشد الشعبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که تیپ‌های این فرماندهی و یگان‌های پشتیبانی مستقر در فرماندهی این سازمان، عملیات امنیتی گسترده‌ای را در دشت الکراء و مناطق الولید، الرطبه و عکاشات و اطراف آنها هدف قرار می‌دهد.
دلار سلاح غرب علیه‌کشورهاست
بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در جریان دیدار با لی چیانگ، نخست‌وزیر چین گفت: اکثر کشورهای جهان مشتاق هستند که واحد پول چین یعنی «یوآن» به یک ارز بین‌المللی تبدیل شود، به‌ویژه اینکه دلار سلاح غرب علیه کشورهای جهان است. وی افزود: سوریه امروز بیشتر به‌سمت شرق گرایش دارد؛ چراکه این گرایش تضمینی سیاسی، فرهنگی و اقتصادی برای آن است و این یک اصل در سیاست سوریه است.
دومین روز تعرض صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی
صدها شهرک‌نشین صهیونیست از صبح دیروز (دوشنبه) برای دومین روز متوالی، با حمایت نظامیان صهیونیست به بهانه مراسم عید یهودی «غفران» (کیپور) به‌صورت غیرقانونی وارد صحن‌های مسجدالاقصی شدند. به گزارش الجزیره، شماری از شهرک‌نشینان لباس کاهنان یهودی را بر تن داشتند و برخی نیزمسلح بودند.
۳۳۰ هزار کودک، قربانی آزار جنسی در کلیسای فرانسه
یک گزارش که اخیرا منتشر شده نشان می‌دهد حدود ۳۳۰هزار کودک در ۷۰سال گذشته در کلیسای کاتولیک فرانسه قربانی آزار جنسی شده‌اند. حدود ۶۰درصد از افرادی که مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند، در زندگی خود با مشکلات بزرگی مواجه می‌شوند.

 کیهان
ظرفیت برق هسته‌ای ایران را به ۲۰ هزار مگاوات می‌رسانیم
رئیس‌ سازمان انرژی اتمی با تأکید بر اینکه آژانس فعالیت‌های راستی‌آزمایی ایران را براساس اصول بی‌طرفی، حرفه‌ای و واقع‌بینانه گزارش کند، گفت: ایران انتظار دارد پرونده «موضوعات باقیمانده» در اسرع وقت با همکاری آژانس مختومه اعلام شود. اسلامی در شصت و هفتمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین طی سخنانی گفت: جمهوری اسلامی ایران در راستای برنامه‌های راهبردی توسعه ملی خود مصمم است تا سال ۲۰۴۰ سهم برق هسته‌ای در سبد انرژی کشور را به ۲۰ هزار مگاوات افزایش دهد. رئیس‌سازمان انرژی اتمی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان مبتکر ایجاد منطقه‌ای عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه، بار دیگر نگرانی جدی خود را از برنامه مخفی نظامی هسته‌ای رژیم صهیونیستی اسرائیل اعلام می‌کند. وی گفت: متاسفانه، این رژیم با امتناع از الحاق به معاهده NPT همچنان فعالیت‌ها و موسسات هسته‌ای خود را ذیل پادمان قرار نداده و از این رو تهدید دائمی نسبت به صلح و امنیت بین‌المللی محسوب شده و از این طریق نه تنها ثبات و امنیت منطقه، بلکه یکپارچگی و اعتبار NPT و آژانس را نیز به مخاطره ‌انداخته است. اسلامی در ادامه سخنان خود در کنفرانس عمومی آژانس با بیان اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرحجم‌ترین و بیشترین بازرسی‌ها را از موسسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران انجام می‌دهد، یادآور شد: بر این اساس، نباید این‌گونه همکاری‌های مستمر و عمیق جمهوری اسلامی ایران نادیده گرفته شود. همچنین لازم است آژانس، اقدامات موثر و ملموسی را برای حفظ محرمانگی اطلاعات انجام دهد و بر رعایت بی‌طرفی، رفتار حرفه‌ای و پرهیز از ارائه جزئیات غیرضرور در تهیه گزارش‌های آژانس تأکید می‌کنم.وی گفت: فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی مرتبط با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) داوطلبانه است و به هیچ وجه با موافقتنامه پادمان جامع (CSA) ارتباطی ندارد، لذا ربط دادن تکراری و پیوند دادن آن با موضوعات ادعایی کاملا بی‌اساس و غیرقابل قبول است.
ایران دومین تولید‌کننده تنها داروی درمان سکته مغزی در جهان شد
با افتتاح خط تولید داروی «آلتپلاز» (آلتلایز) با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، ایران دومین کشور تولیدکننده تنها داروی درمان سکته مغزی ایسکمیک حاد شد. به گزارش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، خط فرآوری و تولید داروی بیولوژیک آلتپلاز- تنها داروی مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای درمان سکته مغزی ایسکمیک حاد- صبح دوشنبه سوم مهرماه در شرکت دانش‌بنیان آرنا حیات دانش به بهره‌برداری رسید.

 ایران
فرصت ۱۵ روزه به بانک‌ها برای تأمین مالی‌ مسکن‌سازی‌
صبح دیروز نشست شورای‌عالی مسکن به ریاست آیت‌الله رئیسی برگزار شد. رئیس‌جمهور در این جلسه گفت‌: متأسفانه عملکرد برخی بانک‌ها در ارائه تسهیلات قابل قبول نیست، برخی بانک‌ها به جای پرداخت تسهیلات مسکن به مسکن‌سازی روی آورده و فعالیت اقتصادی خود را جزو آمار تسهیلات پرداختی نهضت ملی مسکن ارائه کرده‌اند.دکتر رئیسی در همین راستا دستور داد ظرف دو هفته جلسه‌ای با حضور وزرای راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌ها برگزار شود تا اولاً آمارهای ارائه شده در خصوص تعداد متقاضیان معرفی شده به بانک‌ها، تعداد قراردادهای منعقد شده و میزان تسهیلات پرداختی را بررسی کنند و نتیجه نهایی را در جلسه آتی شورا گزارش دهند و ثانیاً پیشنهادهای مختلف مطرح شده در این جلسه در خصوص راهکارهای تسریع در تأمین تسهیلات بانکی ساخت مسکن از جمله خط اعتباری ویژه بانک مسکن را بررسی و اعلام نظر نمایند.همچنین بنا به دستور رئیس‌جمهور مقرر شد هیأت ویژه‌ای متشکل از وزرای راه و شهرسازی، کشور، امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی عملکرد بانک‌ها را از حیث پرداخت تسهیلات ساخت مسکن بررسی کنند و ضمن بررسی عملکرد مدیران، از آن دسته از مدیرانی که به وظایف قانونی خود عمل کرده‌اند، تقدیر شده و آنهایی که در این زمینه کوتاهی کرده‌اند، مورد بازخواست قرار گیرند.
باید ببینیم در هفته‌های آینده چه اتفاقی خواهد افتاد
امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه که همچنان در نیویورک به سر می‌برد، موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها را یکی از محورهای مورد پیگیری در اغلب دیدارها و نشست‌های هم اندیشی در سازمان ملل عنوان کرد و با اشاره به اینکه در گفت‌و‌گوهایی که با سیاستمداران سابق امریکایی در جلسات اندیشکده‌ها در نیویورک پشت سر گذاشته است، گفت: «به‌طور طبیعی تبادل پیام‌ها بین دو طرف جریان دارد. همچنان پیام‌های مثبتی از امریکا دریافت می‌کنیم و موضوع جدیدی نیست اما باید ببینیم در هفته‌های آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. ما به تلاش‌هایمان برای لغو تحریم‌ها از مسیر دیپلماسی و مذاکره ادامه خواهیم داد.»

 وطن امروز
کلیات برنامه هفتم توسعه در مجلس تصویب شد
در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی، نمایندگان با کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران با ۱۳۱ رای موافق، ۸۱ رای مخالف و ۵ رای ممتنع موافقت کردند.
عاملان حادثه تروریستی ممسنی دستگیر شدند
سردار یدالله بوعلی، فرمانده سپاه فجر فارس از دستگیری عاملان حمله تروریستی در میدان معلم شهر نورآباد ممسنی خبر داد. گفتنی است در حمله تروریستی شامگاه ۲۵ شهریور در میدان معلم شهر نورآباد ۲ نفر از نیرو‌های بسیجی مدافع امنیت شهید و ۲ نفر دیگر نیز مجروح شدند.
سپاه کارهایی را که حتی تصور انجام آن غیرممکن بود انجام داد
مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور همزمان با هفته دفاع‌مقدس و آغاز سال تحصیلی با استقبال رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) وارد این دانشگاه شد و پس از ادای احترام در یادمان شهدای گمنام، با توضیحات مسؤولان مرتبط در جریان طرح تحول علمی این دانشگاه قرار گرفت که باعث شده دانشگاه جامع امام حسین(ع) طی ۶ سال از جایگاه ۷۶ به جایگاه سوم در میان دانشگاه‌های کشور ارتقا یابد. وی از مرکز راهبردی آب، انرژی و محیط‌ زیست با تعداد زیادی از پروژه‌ها و فناوری‌های مرتبط با آبرسانی، تصفیه آب و فیلتراسیون، نسل جدید سامانه‌های شیرین‌سازی آب، روش‌های نوین آبیاری اراضی کشاورزی، استفاده از منابع آب ژرف و تامین آب شرب مناطق محروم بازدید کرد و همزمان با حضور معاون اول رئیس‌جمهور از تکنولوژی بتن پارچه‌ای در این مرکز راهبردی رونمایی شد. معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه با حضور در مرکز تحقیقات آیرودینامیک قدر، از آزمایشگاه تونل باد مادون صوت و آزمایشگاه تونل باد سه منظوره ویژه تست فناوری‌های سطح بالا با کاربردهای مختلف از جمله خودرو بازدید و آزمایشگاه مرجع گذر صوت را افتتاح کرد.مخبر همچنین در حاشیه این بازدید در جلسه‌ای با حضور اساتید و مسؤولان دانشگاه جامع امام حسین(ع) اقدامات صورت گرفته توسط این دانشگاه را غرورآفرین توصیف کرد و گفت: سپاه پاسداران نماد انجام کارهایی است که حتی تصور انجام آن غیرممکن بوده و سپاه این غیرممکن‌ها را عملیاتی ساخته و اقتداری جدی برای کشور فراهم کرده است.

 جوان
نقل قول مطالب غیر مستند از رهبر انقلاب اعتبار ندارد
پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی دفتر مقام معظم رهبری در اطلاعیه‌ای آورده است؛ نقل قول هر مطلبی از رهبر انقلاب اسلامی (تحت عنوان شنیده شده یا به شیوه‌های دیگر) در فضای مجازی بدون آنکه مستند به سند متقن باشد فاقد اعتبار است. مرجع رسمی انتشار اخبار، سخنان و دیدگاه‌های رهبر انقلاب اسلامی پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی دفتر مقام معظم رهبری و دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب است.
دستور رسیدگی به پرونده مرتبط با خنثی‌سازی ۳۰ انفجار تروریستی در تهران
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای طی سخنانی در نشست شورای عالی قوه قضائیه با اشاره به عملیات اخیر سربازان گمنام امام زمان(عج)در خنثی‌سازی ۳۰ انفجار تروریستی همزمان در مراکز پرجمعیت تهران و بازداشت ۲۸ تروریست، با قدردانی از مجاهدت‌های تمامی نیرو‌های اطلاعاتی و امنیتی، به ضابطان و مراجع قضایی ذی‌ربط دستور داد ضمن تسریع در تکمیل تحقیقات مربوطه، در اسرع وقت نسبت به تعیین تکلیف پرونده ناظر بر این موضوع در ضمن رعایت دقیق موازین قانونی و کلیه جوانب امر، اقدامات مقتضی را اتخاذ کنند.

 خراسان
تأکید سردار تنگسیری بر ممنوعیت ورود زیردریایی‌های اتمی به خلیج فارس
سردار تنگسیری اظهار کرد: کشور‌های بیگانه مانند آمریکا، فرانسه و سایرین، زیردریایی‌های سوخت هسته‌ای دارند. با توجه به این‌که خلیج فارس یک منطقه بسته است، اگر اتفاقی برای یکی از زیردریایی‌ها رخ بدهد و رآکتور زیردریایی مشکل پیدا کند و یا با شناور‌های دیگر تصادف داشته باشد باعث می‌شود تا این منطقه به مدت ۱۱ سال دچار آلودگی شود. یعنی به مدت ۱۱ سال ماهی و آبزیان دریایی در این منطقه نخواهند بود و آب آن غیرقابل استفاده می‌شود. در واقع، یک فاجعه برای منطقه خلیج فارس رخ خواهد داد. فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: جالب این‌جاست که همین کشور‌ها، شناور‌های هسته‌ای خود را داخل خلیج‌های بسته نمی‌برند، اما این کار را در خلیج فارس انجام می‌دهند در صورتی که انجام آن ممنوع است و نباید اتفاق بیفتد.تنگسیری با بیان این‌که نیروی دریایی سپاه همواره حامی ماهیگیران بوده و با صید ترال مخالف است، تصریح کرد: تعدادی کشتی‌های صیادی صنعتی بیگانه به منطقه ما آمدند و صید ترال انجام دادند. نیروی دریایی سپاه، ۲۰ فروند از کشتی‌هایی را که صید ترال انجام می‌دادند توقیف کرد و صید ترال را در این منطقه ممنوع کرده‌ایم.
پرونده دو نفر از فرزندان یکی از مسئولان رده بالای کشور در حال رسیدگی است
محمدرضا یزدی رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت:اگر هریک از مسئولان و اطرافیان‌شان دچار خطایی شوند، پیگیری‌ها به طور کامل انجام می‌شود. روند قضایی فرزندان یکی از مسئولان به طور کامل در حال طی شدن است و اودر حال حاضر در بازداشت به سر می برد.
بی‌بی‌سی فارسی پروژه عبدالمالک ۲ را کلید زد
طبق اسناد و روند رسانه ای بی بی سی فارسی در چند ماه گذشته، یک پروژه ضدامنیتی مهم توسط این رسانه در حال اجراست. ماموریت این پروژه طراحی شده کمک به تولد «عبدالمالک دو» در جنوب شرق است. یک منبع آگاه در این خصوص به خبرگزاری فارس گفت: در طرحی که با محوریت رسانه ای بی‌بی‌سی فارسی در حال اجراست یکی از یاران قدیمی عبدالمالک ریگی و عضو رسمی گروه تروریستی جندالشیطان به نام عبدالغفار نقشبندی به عنوان لیدر جدید عملیات ضدامنیتی در سیستان و بلوچستان با نقاب یک چهره مذهبی مدافع اهل سنت و قوم بلوچ برجسته سازی شده است.

 مردم سالاری
دیدار سفرای ایران و بریتانیا در بغداد
کاظم آل صادق، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق روز ۲ مهرماه میزبان «استفان هیچن»، سفیر جدید انگلیس در عراق در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران بود.در این ملاقات، دو طرف ضمن بررسی آخرین وضعیت منطقه‌ای و بین‌المللی، از روند اقدامات دولت السودانی استقبال کردند. آل صادق در این دیدار با انتقاد از «تحریم‌های حقوق بشری» اخیر انگلیس علیه کشورمان، معیارهای حقوق بشری کشورهای غربی را دوگانه توصیف کرد و خواستار تغییر رویکرد این کشورها نسبت به جمهوری اسلامی ایران شد.

 قدس
افشای جزئیات دستگیری یک شبکه تروریستی در استان آذربایجان غربی
رئیس ‌کل دادگستری استان آذربایجان غربی جزئیات دستگیری اعضای شبکه تروریستی استان را بیان کرد. عتباتی اظهار کرد: بر اساس گزارش‌ها و اطلاعات بدست‌ آمده فردی که در حوزه شیمی تحصیل کرده و با داعش در سوریه و عراق همکاری داشت، با هدایت نیرو‌های داعش اقدام به ساخت بمب و آزمایش آن‌ها در برخی از شهرستان‌های استان آذربایجان غربی می‌کرد. عتباتی ابراز کرد: همچنین یکی از عوامل اصلی که قصد داشت بخشی از مواد منفجره را به تهران منتقل کند در یکی از شهرستان‌های استان البرز شناسایی و در نیابتی که داده شد مأموران واجا وارد عمل شدند و در یک عملیات بسیار سنگین و پیچیده و پیش از اینکه عملیات انتحاری و انفجاری رخ دهد، این فرد را دستگیر کردند، در این عملیات دو نفر از نیرو‌های واجا مجروح شدند. رئیس ‌کل دادگستری استان آذربایجان غربی بیان کرد: در زمان حاضر ۲۸ نفر مرتبط با این گروه تروریستی در کل کشور دستگیر شده‌اند و از متهمان مقدار قابل ‌توجهی سلاح کمری، مهمات، اقلام انفجاری و بمب‌های آماده انفجار کشف شده است. پرونده این متهمان به دادگاه انقلاب ارومیه ارسال شده و متهمان با قرار بازداشت در زندان هستند و تحقیقات تکمیلی در حال انجام است.
تجدید عهد نیروهای مسلح با امام زمان(عج)
مراسم «عهد سربازی و تجدید بیعت» نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با امام زمان(عج)در مسجد مقدس جمکران با حضور یگان‌هایی از ارتش، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. سردار سرلشکر باقری؛ رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، امیر موسوی؛ فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، سردار فدوی؛ جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار رضایی؛ جانشین فرمانده کل فراجا، حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان؛ تولیت مسجد مقدس جمکران و آقامیری؛ استاندار قم در این مراسم حضور داشتند.
رژیم صهیونیستی با آتش بازی می‌کند
«خالد مشعل» رئیس جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس تأکید کرد دشمن صهیونیستی با تجاوزات علیه مسجدالاقصی در حقیقت با آتش بازی می‌کند و در نهایت هم در این آتش خواهد سوخت و مقاومت فلسطین قادر است طرح‌ها و توطئه‌های این رژیم را به شکست بکشاند. مشعل تأکید کرد: صهیونیست‌ها هیچ حقی در قدس و مسجدالاقصی ندارند و از سرزمین‌هایی دیگر آمدند تا رژیم موهوم خود را اینجا پایه‌گذاری کنند و ما در نهایت آن را به نابودی خواهیم کشاند.
فرانسه نظامیان خود را از نیجر خارج می‌کند
رئیس‌جمهور فرانسه سرانجام با اعتراف به شکست در نیجر، اعلام کرد به همکاری نظامی با این کشور پایان می‌دهد. به گفته «امانوئل مکرون» علاوه بر خروج سفیر این کشور از نیامی، هزارو۵۰۰ سرباز فرانسوی نیز در هفته‌ها و ماه‌های آینده نیجر را ترک خواهند کرد. شورای نظامی حاکم بر نیجر با استقبال از عقب‌نشینی نیروهای فرانسوی از این کشور، آن را «لحظه‌ای تاریخی» خوانده است.

اعتماد
توضیح اداره کل زندان‌های استان تهران در پی فوت یک زندانی
پیرو انتشار خبری تحت عنوان «فوت زندانی فرامرز جاویدزاد به دلیل عدم ارایه خدمات درمانی در ندامتگاه اوین» در برخی رسانه‌های معاند، روابط عمومی اداره کل زندان‌های استان تهران اعلام کرد: زندانی فرامرز جاویدزاد به اتهام مشارکت در انتقال مال غیر، مشارکت در تشکیل شبکه جعل و کلاهبرداری، انتقال ۳ فقره مال غیر در حال تحمل کیفر در ندامتگاه اوین بود. با وجود اینکه در مطلب کذب منتشر شده عنوان شده عدم اعزام و رسیدگی پزشکی باعث فوت زندانی شده است نامبرده طی مدت حضور در زندان به دلیل سابقه بیماری در دستگاه گوارش ۵ نوبت به مراکز درمانی خارج از زندان اعزام شده است. همچنین برابر اطلاعات موجود در اسناد و پرونده پزشکی، زندانی یک نوبت در بیمارستان مورد عمل جراحی قرار گرفته که با اصرار و رضایت شخصی از بیمارستان ترخیص شده است. این زندانی روز اول مهرماه و پس از وخامت حال بلافاصله به بهداری منتقل و عملیات CPR با حضور پزشک و پرستار و عوامل اورژانس ۱۱۵ انجام شده است که متاسفانه با وجود تمام تلاش‌های صورت گرفته این زندانی فوت کرده است.

شهروند
طرح تمدید برنامه ششم توسعه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد
با اصرار مجلس بر مصوبه قبلی خود در طرح تمدید قانون برنامه ششم توسعه، این طرح برای رفع اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع می‌شود.در جلسه علنی روز دوشنبه ۳ مهرماه مجلس شورای اسلامی، بررسی گزارش شور دوم کمیسیون برنامه‌وبودجه درخصوص طرح دوفوریتی اصلاح بند (ز) تبصره ۲۰ واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور اعاده‌شده از شورای نگهبان در دستور کار قرار گرفت.با توجه به اصرار نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر مصوبه قبلی خود در طرح تمدید قانون برنامه ششم توسعه، این طرح جهت رفع اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع می‌شود. در ماده واحده مصوبه مجلس در این طرح آمده بود که قانون برنامه ششم توسعه تا پایان سال ۱۴۰۲ تمدید می‌شود.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

ضرورت تبیین آموزه‌های نورانی اسلام و هدایت به سبک زندگی صحیح و اسلامی
فارس/ پیام آیت الله العظمی مکارم شیرازی به «آیین مشترک آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ جامعه‌الزهرا(سلام الله علیها) و حوزه‌های علمیه خواهران قرائت شد. در این پیام آمده است: مدح عالم و عالمان علاوه بر آیات کریمه قرآن مجید، در روایات نورانی اهل بیت(ع) نیز به صورت متواتر با مضامین عالی آمده است و این کرامت و فضیلت در نگاه دین مبین، اختصاصی به مردان ندارد، بلکه برای نوع بشر از زن و مرد است؛ دانش است که شخصیت انسان را می‌سازد و روح او را تعالی می‌بخشد.
در ادامه این پیام تصریح شده است: جمعیت چشمگیر زنان جامعه و اثرگذاری آنان در عرصه‌های مختلف از زندگی زناشویی و تربیت فرزندان تا حضور در عرصه‌های مختلف اجتماعی و علمی و به خصوص رشد و گسترش آن در سال‌های اخیر بر کسی پوشیده نیست و به موازات آن، خطرات فکری، فرهنگی، عقیدتی و رفتاری فزونی یافته و اقتضا می‌کند که هدایت، راهنمایی و تبلیغ در این زمینه‌ها نیز رشد مضاعفی پیدا نماید.
در بخش دیگری از این پیام آمده است: اینجانب ضمن توصیه به جدیت و پشتکار خواهران محترمه طلبه در این مجموعه‌های علمی نسبت به فراگیری دروس حوزوی از ایشان توجه به فضای کنونی جامعه و تلاش برای آشنا و علاقه‌مند کردن دختران و زنان این مرز و بوم به وظایف شرعی و تبیین آموزه‌های نورانی اسلام و رفتار شایسته و هدایت به سبک زندگی صحیح و اسلامی را خواستارم.باید توجه داشت هدف عالی و نهایی، تربیت انسان‌هاست؛ البته شرط آن حرکت در خودسازی و تربیت خویشتن است و در کنار آن، باید با دلسوزی به هدایت و کمک به دیگران پرداخت.

کارنامه روحانیت با غبار هیچ فتنه‌ای آلوده نخواهد شد
رسا/ آیت الله حسینی بوشهری در آیین آغاز سال تحصیلی جدید مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس از شهدای روحانیت یاد کرد و گفت: چند هزار شهید روحانیت داشتیم که میان سایر اصناف بالاترین رقم را دارد. وی اضافه کرد: این رشادت‌ها در کارنامه روحانیت ثبت خواهد شد و با غبار هیچ فتنه‌ای آلوده نخواهد شد.
نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری درادامه سخنان خود با بیان اینکه هر طلبه‌ای می‎تواند با پشتکار و تلاش، آینده درخشانی داشته باشد، تصریح کرد: سخنان مقام معظم رهبری در خصوص جایگاه تبلیغ رسالت طلاب و روحانیون را سنگین‌تر کرد. وی با اشاره به اینکه خروجی تمام تلاش‌ها و فعالیت‌ها تبلیغ است، یادآور شد: تمام شئونات روحانیت ازجمله مقام مرجعیت، تدریس، نویسندگی، پژوهش و… باید به تبلیغ منجر شود.

جامعه اسلامی باید حیثیت مردم را حفظ کند
باشگاه خبرنگاران/ رئیس مجلس خبرگان رهبری در نطق افتتاحیه دوازدهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری که امروز صبح برگزار شد با بیان اینکه همیشه باید پشتیبان راه شهدا باشیم و هرکس شهید می‌شود در همین راه و تجلیل از آن قرار دارد، اظهار کرد: ما دین‌مان اسلام است و جامعه اسلامی نیز یک جامعه امن و سلامت است. آبرو و اخلاق و اموال مردم باید در این جامعه حفظ شود. آیت الله جنتی در ادامه تأکید کرد: همه‌چیز مردم باید در جامعه در امن و امان و سلامت باشد، جامعه اسلامی باید چنین باشد. باید هرچه می‌توانیم اسلامیت این جامعه را حفظ کنیم. لازم به یاد آوری است که دوازدهمین اجلاس رسمی دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری صبح امروز با حضور اعضای خبرگان و هیئت رئیسه برگزار شد.این آخرین اجلاسیه مجلس خبرگان پیش از برگزاری انتخابات دوره ششم این مجلس در ۱۱ اسفندماه است.

وظیفه روحانیت ایجاد انسجام اجتماعی است
فارس/ آیت‌الله کعبی در مراسم آغاز سال تحصیلی مدارس علوم دینی آذربایجان شرقی گفت: سلسله‌جنبان روحانیت انبیای عظام الهی هستند،تاریخ روحانیت اسلام با طلوع خورشید تابناک اسلام در آغاز بعثت شروع شد، اگر بخواهیم به عنوان مقدمه ادوار تاریخ روحانیت را بر پایه سنت‌های الهی حاکم بر جامعه و تاریخ و با نگاهی به جامعه‌شناسی سیاسی و تحولات حاکم مرور بکنیم، درمی‌یابیم که روحانیت از آغاز اسلام تا الآن چند مقطع تاریخی را گذرانده است. عضو جامعه مدرسین گفت: وظیفه روحانیت ایجاد و تقویت انسجام اجتماعی استحکام و اقتدار جوامع در برابر بحران‌ها، سختی‌ها، مشکلات و تنگناهای متفاوت و مهم است. وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: انقلاب اسلامی را باید قطعه تابناکی از تاریخ اسلام ناب و مکتب اهل بیت در تاریخ معاصر بدانیم و گویی خورشید تابناک اسلام دوباره طلوع کرد، این مقطعی است از تاریخ اسلام که نباید با انقلاب‌های شرقی و غربی مثل انقلاب فرانسه، شوروی و انقلاب های دیگر مقایسه شود.

تشیع امروز در اوج اقتدار و عزت قرار دارد
حوزه / آیت الله طبسی در مراسم شروع سال تحصیلی جدید حوزه علمیه برادران و خواهران منطقه کاشان با بیان اینکه بشارت می‌دهم آینده نزدیک از آن جمهوری اسلامی ایران است، به‌عنوان کسی که سفرهای متعددی را به کشورهای اسلامی و غیراسلامی جهان داشتم بشارت می‌دهم بزودی فرهنگ اهل بیت(ع) جایگزین مکتب‌های نظریه پردازان دنیا خواهد شد.استاد حوزه علمیه افزود: با توجه به اینکه مردم دنیا از وضعیت موجود خسته شده‌اند و از آنجایی که ما برای جهانیان حرف برای گفتن داریم، بنابراین حوزه‌های علمیه باید در این زمینه به درستی وارد عمل شوند. عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه تشیع امروز در اوج اقتدار و عزت قرار دارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران امروز در دنیا به قدری قدرتمند شده که اگر دشمنان یکی بزنند، شش تا خواهند خورد.

اعلام برنامه رسمی عربستان برای هسته‌ای شدن
تسنیم/ وزیر انرژی عربستان رسما از برنامه این کشور برای ساخت اولین تاسیسات هسته‌ای خبر داد.عبدالعزیز بن سلمان گفت: ریاض قصد دارد اولین نیروگاه هسته ای خود را احداث کند.وی افزود: بر حق استفاده از فناوری هسته ای صلح آمیز تأکید می کنیم. خاطر نشان می شود یکی از شروط حکومت سعودی برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، هسته‌ای شدن ریاض و حمایت واشنگتن از آن بوده است.این در حالی است که یائیر لاپید رئیس اپوزیسیون رژیم اشغالگر با اشاره به اینکه تل‌آویو نباید برای عادی‌سازی با ریاض عجله کند گفت، دستیابی عربستان به فناوری هسته‌ای در ازای عادی‌سازی قابل قبول نیست .

اعترافات سرمایه‌دار مجرم فرانسوی درباره رشوه‌‌هایی که به نتانیاهو پرداخت کرد
تسنیم/ رابطه بنیامین نتانیاهو نخست وزیری رژیم صهیونیستی بایکی از سرمایه‌داران فاسد فرانسوی که به جرم قتل و فساد زندانی شده، رسانه‌ای شده است.شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی با استناد به رسانه‌های فرانسوی خبر داد آرنو میمران، سرمایه دار فرانسوی که به جرم‌های مختلفی همچون باج گیری و دو جنایت قتل در زندان به سر می‌برد، اعتراف کرد مبالغ هنگفتی پول، خدمات مختلف رفاهی! و چند ساعت بسیار گرانقیمت به عنوان رشوه به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل داده است و برنامه تعطیلات لاکچری را برای وی فراهم کرده است.

فصل جدید ناآرامی‌ها در فرانسه
ایرنا/ در روزهای اخیر، هزاران نفر در فرانسه علیه خشونت پلیس به خیابان ها ریختند و حدود ۱۰۰ رویداد اعتراضی در سراسر کشور برگزار شد. آنها از نژادپرستی سیستماتیک، خشونت پلیس و نابرابری اجتماعی فزاینده که به ویژه ساکنان حومه شهرها از آن رنج می برند، شکایت دارند. در جریان اعتراضات روزهای اخیر، سه افسر پلیس زخمی و شش نفر نیز بازداشت شدند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، تظاهرات همزمان با حضور پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان در شهر بندری مارسی برگزار شد اما این رویداد در یک فضای امنیتی و تحت تدابیر شدید امنیتی صورت گرفت.شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ همچنین اعلام کرد که تظاهرات گسترده در این کشور، حمایت ۱۵۰ تن از چهره‌های شاخص سینمای فرانسه از جمله ژوستین تریه کارگردان نخل طلای ۲۰۲۳ را همراه داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *