خبر روز ۱۴۰۲/۰۶/۲۷

**بیانیه جامعه مدرسین درپی وقوع سیل در لیبی و زلزله در مغرب** آیت‌الله حسینی بوشهری: اصل جهاد تبیین‌ یک‌ ضرورت اجتناب‌ناپذیر است** آیت الله خاتمی: برخی در جامعه دینی و علمی به دنبال تئوریزه کردن جدایی دین از سیاست هستند** آیت الله کعبی: تأثیر یک روحانی در نفوذ در دل‌هاست** وزیر دفاع: زمان اخراج تروریست‌ها در توافق با عراق تمدید نمی‌شود
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
رئیس‌جمهور پیش از سفر به نیویورک با رهبر معظم انقلاب دیدار کرد
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، رئیس جمهور پیش از سفر به نیویورک برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، بعدازظهر امروز با حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار، رئیس جمهور گزارشی از برنامه سفر خود ارائه کرد و رهبر معظم انقلاب هم توصیه‌های لازم را بیان و برای رئیس جمهور آرزوی موفقیت کردند.
واکنش ایران به بیانیه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به بیانیه رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اقدام جمهوری اسلامی ایران در لغو انتصاب چند بازرس باتجربه آژانس گفت: متأسفانه سه کشور اروپایی و آمریکا به‌رغم تعامل مثبت، سازنده و مستمر جمهوری اسلامی با آژانس، با زیاده‌خواهی و با هدف تخریب فضای همکاری ایران و آژانس، از فضای شورای حکام برای مقاصد سیاسی خود سوءاستفاده کردند. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه در بیانیه‌ای مدعی شد که ایران مجوز فعالیت تعدادی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را لغو کرده است. کنعانی افزود: ایران پیشتر نسبت به عواقب این گونه سوءاستفاده‌های سیاسی از جمله تلاش برای سیاسی‌کردن فضای آژانس هشدار لازم را داده بود‌. سخنگوی دستگاه دیپلماسی تأکید کرد: اقدام اخیر ایران براساس حقوق حاکمیتی مصرح در ماده۹ موافقت‌نامه جامع پادمان بین ایران و آژانس (۲۱۴INFCIRC) صورت گرفته است و جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد که کشورهای غربی از سیاست سوءاستفاده از سازمان‌های بین‌المللی از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خودداری کرده، اجازه دهند که این سازمان‌ها فعالیت‌های حرفه‌ای و بی‌طرفانه خود را به دور از فشارهای سیاسی انجام دهد.
برگزاری مراسم «جهاد و مقاومت» درمحضر رهبر معظم انقلاب
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از برگزاری مراسم سراسری «جهاد و مقاومت، از دیروز تا امروز» با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در حسینیه امام خبر داد.
سردار کارگر در نشست خبری با اصحاب رسانه به ‌مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس و در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این بنیاد برگزاری مراسم سراسری «جهاد و مقاومت، از دیروز تا امروز» است که چهارشنبه – ۲۹شهریور- در محضر مقام معظم رهبری در حسینیه حضرت امام برگزار خواهد شد. وی اضافه کرد: قرار است این مراسم در سراسر کشور، مراکز استان‌ها، شهرستان‌ها، پایگاه‌ها و نواحی مقاومت بسیج، پادگان‌های نیروهای مسلح، دانشگاه‌های نیروهای مسلح و در همه مراکزی که فعالیت‌های فرهنگی – هنری دارند به صورت تصویری و زنده از شبکه‌های صدا و سیما پخش شود.

 همشهری 
تل‌آویو با چالش‌های پیچیده‌ای روبه‌رو است
رئیس پیشین واحد اطلاعات داخلی رژیم‌صهیونیستی درباره چالش‌هایی که تل‌آویو سال آینده با آن مواجه خواهد بود، هشدار داده و گفته است که سال۲۰۲۴ اسرائیل با چالش‌های پیچیده‌ای روبه‌رو می‌شود که حتی مدیریت کردن آنها نیز تبعات سنگینی درپی خواهد داشت. تامیر هایمن اذعان کرده شاید تل‌آویو توان مهار چالش‌ها را داشته باشد اما پیامدهای فاجعه‌باری به همراه دارد که می‌تواند این رژیم را به‌شدت ناتوان کند.
عربستان عادی‌سازی روابط با تل‌آویو را متوقف کرد
عربستان سعودی تمام مذاکرات عادی‌سازی با تل‌آویو را به ‌خاطر ماهیت تندروی دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‎ صهیونیستی به حالت تعلیق درآورده است. در حالی ‌که برخی منابع اسرائیلی از قریب‌الوقوع بودن عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو خبر داده بودند، منابعی در دفتر نتانیاهو می‌گویند که عربستان به دولت آمریکا اطلاع داده مذاکرات را به حالت تعلیق درآورده است.
دوره دخالت صهیونیست‌ها در لبنان به سر آمده است
معاون دبیرکل حزب‌الله با تأکید بر بی‌اثر بودن کمپین‌های تحریک‌آمیز علیه مقاومت اعلام کرد دوره دخالت رژیم‌صهیونیستی در زندگی مردم لبنان سر آمده و مقاومت همواره محافظ کشور است. شیخ نعیم قاسم با اشاره به اینکه نعمت‌های حضور مقاومت در لبنان و منطقه بی‌شمار است گفته قدرت ما در داخل لبنان و در مقابله با دشمن صهیونیستی، به هم پیوسته بوده و ما هرگز عقب‌نشینی نمی‌کنیم.

 کیهان 
نقش اصلی ایجاد تحول در جامعه بر عهده مدارس و مدیران است
رئیس‌جمهور، محور تحول در آموزش و پرورش را مدارس دانست و تاکید کرد: این تحول باید مستند به سند تحول آموزش و پرورش باشد تا یک حرکت هماهنگ ایجاد شود و تمامی بخش‌ها با هم مرتبط و مستند به این سند شوند و باید مدرسه‌ای در تراز شکل گیرد.
آیت‌الله رئیسی در همایش سراسری مدیران مدارس سراسر کشور، ضمن تبریک فرارسیدن ماه ربیع‌الاول و نیز نزدیک شدن موسم بازگشایی مدارس و مراکز علمی و آموزشی، نقش اصلی و اول در ایجاد تحول در جامعه را برعهده مدارس و مدیران دانست.وی نقش مدیران در شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان و در تعلیم و تربیت را بی‌بدیل توصیف و تصریح کرد: با توجه به مراحل سه‌گانه تحول شامل تحول شناختی، فرآیندی و نهادی، اولین شرط تحقق تحول، باور به آن است و در این راستا نگاه مدیران به اهمیت ایجاد تحول بسیار اهمیت می‌یابد.
به هر کجا بخواهیم نفت صادر می‌کنیم
اوجی گفت: در آغاز به‌کار این دولت تولید نفت حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز بود. امروز تولید نفت ایران با توان متخصصان ایرانی به ۳.۳ میلیون بشکه در روز رسیده و نکته مهم آن است که هرچه تولید نفت انجام می‌شود یا در پالایشگاه‌های داخلی به مصرف می‌رسد یا به صادرات اختصاص می‌یابد.
وزیر نفت افزود: زمان آن گذشت که کاهش تکلیفی تولید نفت را در کشور داشته باشیم. این افزایش تولید و صادرات نفت با توجه به افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی اهمیت بیشتری دارد زیرا پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد قیمت نفت پایان سال ۲۰۲۳ به بالای ۱۰۰ دلار می‌رسد.
وزیر نفت درباره صادرات میعانات گازی نیز تصریح کرد: متأسفانه در دولت قبل نزدیک به ۷۸ میلیون بشکه میعانات گازی روی آب داشتیم. پیشنهادهایی هم در این ارتباط داده بودند که مکاتبات وزیر پیشین نفت به رئیس‌جمهوری پیشین و آقای رئیسی مبنی بر خرید ۱۲ کشتی برای ذخیره میعانات گازی موجود است اما در دولت سیزدهم با اصلاح فرآیند پالایشگاه و پتروشیمی‌ها و شناسایی بازارهای جدید میعانات گازی در جهان این مقدار به صفر رسید. اوجی، تولید میعانات گازی ایران را نزدیک به ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار بشکه در روز اعلام کرد و گفت: ما در بحث میعانات گازی جدای از اینکه هیچ بشکه‌ای روی آب نداریم تعهدها و مصارفی هم که در این بخش داریم بیش از تولیدمان است.

 ایران 
رکوردشکنی خرید گندم از کشاورزان با عبور از ۱۰ میلیون تن
وزیر جهاد کشاورزی در هشتمین جلسه شورای اقتصاد که به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، گزارشی از پرداخت مطالبات گندمکاران ارائه کرد و گفت: در سال‌جاری ۱۰,۳۱۹ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده و از ۱۵۴.۸ همت مطالبات گندمکاران تاکنون ۱۱۰ همت به آنها پرداخت شده است و مابقی مطالبات نیز پرداخت خواهد شد.
طرح «حمایت از تولید خودروهای دوگانه سوز، تبدیل کارخانه‌ای خودروهای بنزینی به CNG سوز و کمک به احداث جایگاه‌های هوشمند عرضه سوخت CNG» و «تقاضای افزایش ظرفیت تولید میدان نفتی مشترک یادآوران تا سقف ۱۵۲ هزار بشکه در روز» نیز از جمله پیشنهادات مصوب در جلسه شورای اقتصاد بود.همچنین در ادامه این جلسه دو درخواست وزارت نیرو مبنی بر انتشار اوراق مالی اسلامی برای اجرای طرح‌های انتقال نیروی برق ۱۶ شرکت برق منطقه‌ای به مبلغ ۱۳۰۰ میلیارد تومان و اجرای ۹ طرح نیروگاهی به مبلغ ۲۲۷۰ میلیارد تومان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت که پس از توضیحات وزیر نیرو، شورای اقتصاد با این درخواستها موافقت کرد.
فراهم ساختن زیرساخت‌های ضروری برای اجرای مکانیزم تهاتر
صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در نشست روز گذشته یازدهمین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی استقبال از ایده تهاتر پایاپای وجه گفت: در حال حاضر با بسیاری از کشورهای دنیا روابط بسیار خوبی وجود دارد که می توان با فراهم ساختن زیر ساخت‌های مورد نیاز و طرح برنامه روشن و مدون برای اجرایی شدن این مکانیزم اقدام کرد.
صفری، استفاده از فرصت حضور در نمایشگاه‌ها و ارائه محصولات تولید داخل جهت ارز آوری برای کشور را مهم‌ترین نیاز و مأموریت اصلی متولیان اقتصادی کشور دانست و افزود: «در این برهه از زمان هیچ فرصتی نباید از دست برود و نتایج تصمیمات و اقدامات اقتصادی باید به صورت ملموس در دسترس عموم قرار گیرد.» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه همچنین از آمادگی کامل این وزارتخانه برای هر گونه حمایت، کمک و تسهیل امور جهت اجرایی شدن اهداف اقتصادی خبر داد.
دوحه؛ محل مبادله جاسوسان امریکایی
خبرگزاری ایسنا در گزارشی عنوان کرد که طبق اطلاعات دریافتی، همزمان با تأیید واریز منابع مالی آزاد شده ایران به حساب‌های متعلق به بانک‌های ایرانی در قطر، فرایند تبادل زندانیان میان ایران و امریکا انجام می‌شود و محل تبادل هم دوحه، پایتخت قطر خواهد بود. به همین منظور و طبق توافقات صورت‌گرفته شش حساب‌ بانکی برای شش بانک‌ ایرانی که دسترسی به سوئیفت داشتند، افتتاح شده و واریز در این حساب‌ها انجام خواهد شد. پس از واریز منابع مالی ایران به این حساب‌ها در دو بانک قطری، بانک مرکزی قطر به تهران اعلام می‌کند که این منابع قابل استفاده است. پس از پاسخ کتبی، اقدامات دیگر توافق انجام خواهد شد. ایران پیش از این در اولین قدم این توافق، پنج جاسوس امریکایی را از زندان آزاد و آنها را در حبس خانگی نگه‌ داشته و امریکا نیز فرایند انتقال منابع مالی ایران را آغاز کرده است. مطابق اعلام قبلی وزارت امورخارجه، هفته جاری ۶ میلیارد یورو دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی، وارد دو بانک در حساب‌های مورد درخواست بانک مرکزی ایران خواهد شد.

 وطن امروز 
زمان اخراج تروریست‌ها در توافق با عراق تمدید نمی‌شود
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به توافق ایران و عراق برای خلع سلاح و اخراج تروریست‌ها از اقلیم کردستان گفت: ما هیچ تمدیدی نداریم، در موقع خود براساس توافقی که کردیم اقدام خواهیم کرد. امیر محمدرضا آشتیانی درباره اقدامات انجام شده از طرف عراق اظهار داشت: برخی کارها انجام شده است، ما دقیقه ۹۰ ارزیابی می‌کنیم و براساس این ارزیابی تصمیم می‌گیریم.
خواهان برقراری امنیت پایدار در منطقه هستیم
فرمانده نیروی دریایی سپاه در دوره بصیرت‌افزایی ویژه فرزندان و خانواده‌های شهدای این نیرو که برای نخستین ‌بار در سطح نیروهای مسلح در مشهد مقدس برگزار شد، اظهار داشت: حماسه بزرگ شهیدان نیروی دریایی سپاه نقطه عطفی در تاریخ دفاعی و حماسی انقلاب اسلامی ایران در پهنه آب‌های خلیج ‌فارس است.سردار دریادار علیرضا تنگسیری افزود: ما خواهان برقراری امنیت پایدار در کشور و منطقه هستیم و به‌ عنوان پاسدار کشور برای دفاع از مردم جان خود را فدا خواهیم کرد.
وی یادآور شد: رویارویی دریادلان نیروی دریایی سپاه در مواجهه با استکبار جهانی در سال ۱۳۶۶ توسط شهید نادر مهدوی و ۱۴ شهید همرزم شجاع و دلاورش که سبب غرق شدن قدرت پوشالی آمریکا در قعر آب‌های نیلگون خلیج‌فارس شد، تنها یکی از سیلی‌های ‌زده‌شده بر پیکر آمریکاست. فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به پیش‌قدمی آمریکا در تمامی درگیری‌ها و جنگ‌افروزی‌های دنیا تأکید کرد: این پرده‌های تزویر باید کنار برود و حقیقت پلید این جنایات آشکار شود.

 خراسان
باهنر: به «اصلاح‌طلبان خوش‌خیم» میدان دهیم
بالا رفتن مشارکت مهم‌تر از نوع انتخاب است. تهران برای انتخابات آینده، سه لیست به خود خواهد دید؛ لیست اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان.
واقعیت قضیه این است که اگر در بحث انتخابات مجلس فضا بازتر و جدی‌تر شود، مشارکت می‌تواند به ۵۵ و حتی ۶۰ درصد هم برسد و حتماً این موضوع برای اقتدار نظام مفیدتر خواهد بود.
توسلی بازیگر سینما آزاد شد
هانیه توسلی بازیگر سینما با قرار کفالت آزاد شد. این خبر را طناز توسلی خواهر او در اینستاگرام منتشر کرده است.خبرگزاری برنا نوشت که وی به دلیل تحریک افکار عمومی و تشویق به برهم زدن نظم عمومی شنبه شب بازداشت شده بود.
گلشیفته فراهانی هم به جمع اعتراف‌ کنندگانِ به شکست پیوست
گلشیفته فراهانی هم به جمع اعتراف‌ کنندگانِ به شکست پیوست! او گفت: با کسانی اتحاد کردیم که مخاطب زیادی نداشتند و حاضر نبودند همدیگر را تحمل کنند! به خاطر پدرم فحش‌های زیادی خوردم؛ می‌گفتند چون ما را قبول نداری، پس برو بمیر! اپوزیسیون درگیر منم منم‌هاست؛ تا کار تیمی پیش می‌آید، شکست می‌خورد؛ خب معلوم است که همه چیز از هم می‌پاشد!

 مردم سالاری
کشف محموله بزرگ تسلیحات آمریکایی از یک شناور در بندر خمیر
قهرمانی رئیس کل دادگستری هرمزگان اعلام کرد: با هماهنگی رئیس حوزه قضایی شهرستان بندرخمیر و در نتیجه رصد و اشراف اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان یک محموله بزرگ سلاح و ابزارآلات آمریکایی ویژه آشوب و اغتشاش در بدو ورود به مرزهای آبی جنوب کشور کشف و ضبط شد.وی با اشاره به اینکه محموله مذکور در یک فروند لنج باری جاسازی شده بود، تصریح کرد: سربازان گمنام امام زمان پس از اطلاع از انتقال این محموله بزرگ سلاح که شامل بیش از ۶ هزار عدد شوکر برقی ساخت آمریکا است و می‌تواند در آشوب و اغتشاشات مورد استفاده قرار گیرد، عملیاتی را برای توقیف محموله مورد نظر طراحی و اجرا کردند.
رئیس کل دادگستری هرمزگان افزود: در نتیجه یک کار دقیق اطلاعاتی محموله مورد نظر از زمان بارگیری در آنسوی مرزهای کشور مورد رصد و رهگیری قرار گرفت و به محض ورود به آب‌های ایران در مجاورت بندرخمیر شناسایی و توقیف شد. وی تصریح کرد: در این رابطه دو نفر دستگیر شده‌اند که با صدور قرار تأمین کیفری در بازداشت به سر می‌برند و سایر عوامل و مرتبطین شبکه و اقدامات آنها تحت اشراف کامل اطلاعاتی قرار دارند.
انتقال گروه‌های تروریستی کرد به عمق خاک عراق
منابع العربیه گزارش دادند که انتقال اردوگاه‌های تروریست‌های تجزیه‌طلب از مرزهای جمهوری اسلامی ایران به عمق خاک عراق تکمیل شده و نیروهای گارد مرزی عراق در مرزهای با ایران مستقر شده‌اند.«تحسین الخفاجی» سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق نیز در گفت‌وگو با العربی الجدید گفت نیروهای امنیتی این کشور فرایند اعمال قانون و حاکمیت بر تمام نقاط مرزی با ایران را آغاز کرده‌اند تا از خاک عراق برای تعرض به کشورهای همسایه استفاده نشود.
این فرمانده عراقی گفت: نیروهای عراقی توانایی نظامی کنترل نوار مرزی عراق با ایران را دارند و ما هماهنگی سطح بالایی با دولت اقلیم کردستان در این زمینه داریم و عراق به طور کامل به اجرای توافق امنیتی با ایران پایبند است و این امر به سود امنیت ملی کشورمان است.از سوی دیگر «غیاث سورجی» از رهبران اتحادیه میهنی کردستان عراق تاکید کرد که بغداد به طور عملی اجرای توافق امنیتی با ایران در خصوص انحلال گروه‌های کُرد تجزیه‌طلب موجود در مرزهای عراق و ایران را آغاز کرده و بسیاری از این گروه‌ها را از مرزها دور و خلع سلاح کرده است.

 قدس 
رئیس‌جمهور چین یک دیکتاتور است
آنالنا بائربوک وزیر امور خارجه آلمان، شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین را یک دیکتاتور خواند و تصریح کرد: پیروزی روسیه در جنگ اوکراین احتمالاً به تقویت رئیس‌جمهور چین منجر خواهد شد. بائربوک در گفت‌وگو با شبکه فاکس‌نیوز در خصوص پیش‌بینی پایان جنگ اوکراین گفت: تنها برایند این جنگ باید «آزادی و صلح در اوکراین باشد».
هرگز مسجدالاقصی را تنها نمی‌گذاریم
همزمان با تشدید تعرضات صهیونیست‌ها علیه قبله‌اول مسلمانان جهان، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) تأکید کرد هرگز مسجدالاقصی را در سایه تعرض و تجاوزات گسترده شهرک‌نشینان اشغالگر تنها نخواهد گذاشت. محمد حماده، سخنگوی جنبش حماس در قدس تأکید کرد: ملت فلسطین برای دفاع از مسجدالاقصی و مقابله با تجاوزات اشغالگران، یکپارچه و متحد است.
دوره بحران‌سازی اسرائیل و حامیانش گذشته است
سخنگوی دولت با انتشار پیامی در فضای مجازی گفت: دوره بحران‌سازی برای فراموش‌ کردن وحشی‌گری‌های رژیم کودک‌کش اسرائیل و حامیانش گذشته است. علی بهادری نوشت: «ادعای حمایت از حقوق زنان از رژیمی که تنها یکی از جنایاتش رقم زدن فاجعه انسانی با کشتار ۵۰۰۰‌ زن و مرد، کودک و پیر در ‎صبرا و شتیلا در سپتامبر ۱۹۸۲ است، از تلخ‌ترین واقعیات دنیای بزک‌کرده مدرن است. دوره بحران‌سازی برای فراموش‌ کردن وحشی‌گری‌های رژیم کودک‌کش اسرائیل و حامیانش گذشته است».
ورود جدی مجلس به موضوع کنکور
یک عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بخشنامه دولت درباره کنکور گفت: تأثیر قطعی معدل سبب کاهش شانس ورود دانش‌آموزان مناطق محروم و کم‌برخوردار به دانشگاه‌ها می‌شود بنابراین مجلس به این مسئله ورود می‌کند. پیرهادی افزود: مجلس به این مسئله ورود می‌کند و به مطالبه خانواده‌ها پاسخ مناسبی خواهد داد.

 اعتماد
حملات شبانه ترکیه به شمال عراق
منابع خبری از حملات گسترده جنگنده‌های ارتش ترکیه به مناطقی در شهرستان العمادیه در شمال اقلیم کردستان عراق خبر دادند. شبکه «رووداو» اعلام کرد از یک هفته گذشته جنگنده‌های ترکیه به بمباران شدید مناطق مرزی شهرستان العمادیه به ویژه منطقه «سوری سکیری» در استان دهوک ادامه داده‌اند و برخلاف دفعات قبل، عملیات بمباران به صورت شبانه‌روزی ادامه دارد. براساس اطلاعات به دست آمده توسط شبکه رووداو، ترکیه در ۱۰ سپتامبر نظامیان خود را در «سوری سکیری» مستقر کرده و به‌ شدت این منطقه را هدف قرار می‌دهد. برخی منابع محلی در این باره اعلام کرده‌اند که پس از مستقر شدن نظامیان ترکیه در منطقه اوضاع بدتر شده و جنگنده‌های آنکارا به صورت مداوم در آسمان منطقه در حال گشت‌زنی هستند. ترکیه طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر بارها مناطق مختلف استان دهوک را به بهانه مبارزه با عناصر پ.ک.ک هدف حملات خود قرار داد. ترکیه ۱۸ آوریل ۲۰۲۲، عملیات «پنجه-قفل» را علیه عناصر حزب کارگران کردستان «پ.ک.ک» در مناطق متینا، زاب و افشین-پاسیان در شمال عراق آغاز کرد. این در حالی است که بغداد این حملات را مصداق نقض حاکمیت و تمامیت ارضی عراق دانسته و خواهان توقف حملات ترکیه شده است.

 اطلاعات 
اتهامات ناروا در ارتباط با اجرای قانون مولدسازی غیرمنصفانه است
رئیس جمهور با اشاره به سپری شدن نیمی از سال «رشد تولید و مهار تورم» گفت: همه بخش‌های اجرایی موظفند اقدامات شش ماه گذشته خود را از منظر شعار سال رصد و بازنگری کنند تا چنانچه در تحقق هدف این شعار نارسایی وجود دارد با فوریت برطرف شود.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی بعد از ظهر دیروز در جلسه هیأت دولت با تاکید بر تسریع در اجرای قانون مولدسازی افزود: مولدسازی الزام قانونی اجرا نشده از دوره‌ دولت‌های قبل بود که به منظور کمک به رشد اقتصادی و افزایش بهره‌وری اموال مازاد، دولت آیین‌‌نامه‌ای برای تسهیل و تسریع اجرای آن تدوین کرد، بنابراین طرح برخی اتهامات ناروا در ارتباط با آیین‌نامه اجرایی و تلاش‌های دولت برای عملیاتی کردن قانون مولدسازی غیرمنصفانه است که احتمالا با انگیزه‌های خاصی بیان می‌شود.
بررسی پیشنهاد سلطان عمان برای احیای مذاکرات هسته‌ای
وزیرامورخارجه درباره پیشنهاد سلطان عمان برای احیای مذاکرات توافق هسته‌ای گفت: سلطان عمان ایده‌هایی در مورد چگونگی بازگشت تمامی طرف‌ها به تعهدات خود در توافق هسته‌ای مطرح کرد و ما در جلسات دیپلماتیک به این ایده‌ها اهمیت دادیم و اگر به نقطه‌ای رسیدیم که بتوانیم از طریق آن به نتیجه برسیم، اعلام خواهیم کرد.
امیر عبداللهیان درباره امنیت مرزهای مشترک سوریه با ترکیه هم گفت: در آخرین نشست چهارجانبه میان وزرای خارجه ایران، سوریه، ترکیه و روسیه در مسکو، پیشنهاد دادیم که ابتدا ترکیه متعهد شود که نیروهای نظامی‌اش را از خاک سوریه خارج کند و دوم اینکه سوریه متعهد شود که نیروهایش را در مرزها قرار دهد تا خاک ترکیه تهدید نشود و ایران و روسیه طرف‌های ضامن در این توافق باشند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

بیانیه جامعه مدرسین درپی وقوع سیل در لیبی و زلزله در مغرب
اختصاصی/ در پی وقوع سیل در لیبی و زلزله در مغرب، جامعه مدرسین در بیانیه‌ای ، خواستار ارتقای سطح کمک‌ها به این کشورها شد. در این بیانیه آمده است: حوادث ناگوار سیل در لیبی و زلزله در مغرب که موجب جان باختن جمع کثیری از شهروندان این دو کشور شد را به امت اسلامی تسلیت می‌گوییم. امید است کشورهای مسلمان، نهادها و مؤسسات بین المللی جهان اسلام و همچنین سازمان‌های بین‌المللی، هلال احمر و صلیب سرخ با تمام امکانات به یاری حادثه دیدگان بپردازند. از دولت جمهوری اسلامی که از پیشگامان امداد و یاری سیل زدگان و زلزله زدگان بوده است کمال تشکر را داریم و بر ادامه و ارتقای سطح کمک‌ها تأکید می‌کنیم.

اصل جهاد تبیین‌ یک‌ ضرورت اجتناب‌ناپذیر است
ایسنا/ آیت‌الله حسینی بوشهری در همایش بزرگ اساتید، مبلغان و طلاب خواهر بسیجی منتخب سراسر کشور که در سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد با اشاره به اهمیت جهاد تبیین اظهار کرد: در جامعه زمانی که مطلبی برای مردم تبیین شود قدرت اندیشه و تفکر ایجاد و جامعه از ایستایی خارج و رو به جلو حرکت می‌کند. نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود گفت:اصل جهاد تبیین‌ یک‌ ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و رهبر معظم انقلاب هم بر روی این موضوع تاکید دارند زیرا ما دشمنانی داریم که نقاط قوت ما را بیان نمی‌کنند و در مقابل، نقاط ضعف ما را برجسته می‌کنند، پس ما باید نقاط قوت خود را در جهاد تبیین بیان و نقاط ضعف را تذکر دهیم تا اصلاح شود.

برخی در جامعه دینی و علمی به دنبال تئوریزه کردن جدایی دین از سیاست هستند
رسا/ آیت الله خاتمی با بیان اینکه امام راحل با تز جدایی دین از سیاست به مبارزه برخاست، تصریح کرد: زمانی در این حوزه گذشت که روزنامه خواندن جرم بود و می گفتند این آخوند سیاسی هست و به درد نمی خورد، روزی در این حوزه سیاسی بودن جرم بود، امام با تمام وجودش به مبارزه با این تفکر و تز برخاست و موفق هم شد تز رضا خانی را بشکند. عضو جامعه مدرسین افزود: باید مواظب باشیم بار دیگر این تز را بازسازی نکنند، شواهد و قراینی هست که بعضی ها خواسته یا ناخواسته درصدد بازسازی تز رضاخانی هستند و یک روز می گویند مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری از سیاست کناره گرفت که توانست به حوزه جان بدهد، غافل از آنکه سیاست مرحوم حاج شیخ حوزه را نجات داد. وی با بیان اینکه عده ای روحانی خوب را جدای از سیاست می دانند، تاکید کرد: حوزوی جدای از سیاست یعنی کسی که کار به نظام ولایت فقیه نداشته باشد، در این چهاردهه جان کندند که ولایت فقیه را مطرح کنند و یک آخوند خوب چنین آخوندی است.

تأثیر یک روحانی در نفوذ در دلهاست
حوزه/ آیت الله کعبی در آیین تکریم و معارفه رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی استان خوزستان، گفت: تأثیر یک روحانی در نفوذ در دلهاست و روحانیون در مجموعه انتظامی باید سنگ صبور کارکنان انتظامی باشند. عضو جامعه مدرسین افزود: پلیس تراز انقلاب اسلامی، پلیسی مومن، جهادی، میدان دار، ولایت مدار، فداکار، تشکیلاتی، منضبط، امنیت آفرین، الهام بخش، لنگرگاه اطمینان و آرامش مردم است که می‌توان گفت ۷۰ درصد این ویژگی ها به حضور فعال عقیدتی سیاسی ارتباط دارد. وی همچنین خاطر نشان کرد: عقیدتی سیاسی می تواند کار فرماندهی و حفاظت اطلاعات را تسهیل ببخشد و همراهی به رشد و اعتلای مجموعه انتظامی منجر می گردد.

تحقیقات استیضاح بایدن جنگ داخلی است
فارس/ اقدام قانونگذاران جمهوری‌خواه کنگره آمریکا برای آغاز تحقیقات استیضاح «جو بایدن» رئیس جمهور این کشور، از سوی دموکرات‌ها به‌عنوان «جنگ داخلی» توصیف شد. رهبر دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا، تصمیم جمهوری‌خواهان برای آغاز تحقیقات استیضاح رئیس جمهور این کشور را نتیجه یک جنگ داخلی توصیف کرد که به آشوب و ناکارآمدی در کنگره آمریکا ختم می‌شود. «حکیم جفریز» رهبر اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا شامگاه یکشنبه جمهوری‌خواهان را به‌دلیل تلف کردن وقت بر سر هزینه‌ها و استیضاح بایدن، سرزنش کرد در حالی که این کشور با چهارمین تعطیلی احتمالی دولت در یک دهه اخیر مواجه است. جفریز در مصاحبه با شبکه «ای‌بی‌سی» توضیح داد: «اجازه بدهید صریح باشیم. جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان در میانه یک جنگ داخلی هستند. نتیجه آن جنگ داخلی نیز آشوب، ناکارآمدی و افراط‌گرایی در کنگره بوده است».

پایان خاورمیانه‌ای آمریکا فرا رسیده است
باشگاه خبرنگاران/ نشریه آمریکایی فارن پالیسی با انتشار مقاله‌ای تحت عنوان “The End of America’s Middle East” به بررسی روند افول و زوال قدرت آمریکا در منطقه می‌پردازد. در بخشی از این مقاله آمده است؛ ایالات متحده آمریکا چهار ستون اصلی خود (عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی، ترکیه و مصر) را در غرب آسیا (خاورمیانه) که طی ۵۰ سال گذشته بر آن‌ها تکیه کرده است، از دست داده است و با افول جایگاه و زوال قدرت خود در منطقه مواجه شده است. رهبران عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی، ترکیه و مصر با نادیده گرفتن آشکار منافع اساسی واشنگتن، تلاش کردند مسیر‌های توسعه خود را به صورت مستقل ترسیم کنند و معتقدند روابط نزدیک سیاسی، اقتصادی و نظامی با روسیه، چین، هند و دیگر قدرت‌ها به صورت علنی یا مخفیانه می‌تواند جایگزین‌های مناسب برای ایالات متحده باشد. در پایان نویسنده به چالش‌های الگوی دموکراسی در آمریکا و فرسایش آن می‌پردازد.

دستگیری چندین عامل ضدامنیتی در کشور
فارس/ یک منبع آگاه امنیتی در فیروزکوه اظهار کرد: با رصد اطلاعاتی و هوشیاری سربازان گمنام امام زمان در سازمان اطلاعات سپاه شهرستان فیروزکوه، ۳ نفر از اتباع بیگانه که درصدد اقدامات ضد امنیتی بوده‌اند، دستگیر شدند. همچنین فرمانده سپاه شهرستان قدس از دستگیری عامل تکفیری وابسته به داعش و چند سرشبکه نفاق در شهرستان قدس خبر داد. فرمانده سپاه شهرستان قدس ادامه داد: این فرد دوره‌های تخصصی آموزش نظامی را در کشور پاکستان گذرانده و در پوشش اتباع وارد کشور شده و فعالیت‌هایی در زمینه قاچاق انسان نیز داشته است. همچنین دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه، از کشف ۷۰ قبضه سلاح کلت کمری توسط سربازان گمنام امام زمان در شهر کرمانشاه خبر داد. دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه با تاکید براینکه دستگاه قضایی هیچ مماشاتی با مخلین نظم و امنیت نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: با هر کس بخواهد امنیت مردم را به خطر بیاندازد، برخوردی قاطع و بدون اغماض خواهیم داشت.

تظاهرات در انگلیس علیه ارسال تسلیحات به اوکراین
مهر/ شماری از فعالان انگلیسی در اعتراض به ارسال سلاح به اوکراین، مقابل مقر نخست وزیری انگلیس در لندن تظاهرات برگزار کردند. تظاهرکنندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی ارسال سلاح یا اعزام نیرو به اوکراین را محکوم کردند و آزادی زندانیان غیرنظامی اوکراینی مخالف جنگ علیه روسیه را خواستار شدند. اندی بروکس، دبیر کل حزب کمونیست جدید گفت: تسلیحاتی که انگلیس به اوکراین ارسال می‌کند هدر دادن شدید پول‌های کسانی است که در انگلیس مالیات پرداخت می‌کنند. او افزود: به جای اینکه دولت انگلیس پول‌ها را برای مدارس و مسائل مهم هزینه کند، برای جنگی هزینه می‌کند که در آن پیروز نمی‌شود.»

تحریم‌های جدید علیه ایران را ادامه می‌دهیم
تسنیم/ وزیر امور خارجه انگلیس در تداوم مواضع مداخله‌جویانه در امور داخلی ایران ادعا کرد که دولت لندن به اعمال تحریم‌ها علیه تهران ادامه می‌دهد. جیمز کلورلی، ضمن تکرار ادعا‌های حقوق بشری و حمایت از اغتشاشات سال گذشته در ایران گفت که دولت انگلیس علیه افراد و نهاد‌های ایرانی به طور مستقیم اقدام کرده است. وی ادعا کرد: ما باید درک کنیم که با وجود دولتی که در تهران روی کار است، اهرم‌های دیپلماتیک بین‌المللی سنتی در اختیار نداریم. وزیر امور خارجه انگلیس با اشاره به اینکه مواضع مداخله‌جویانه کشورش را به مسئولین ایرانی منتقل کرده است مدعی شد که این کشور به وضع تحریم‌های بیشتر علیه افراد و نهاد‌های ایرانی ادامه می‌دهد. این درحالی است که انگلیس روز جمعه گذشته به بهانه یک سالگی اغتشاشات سال گذشته تحریم‌ها علیه ملت ایران را تشدید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *