خبر روز ۱۴۰۲/۰۶/۲۲

**رحلت پیامبر اعظم حضرت محمد (ص) شهادت امام حسن مجتبی و امام رضا (ع) را تسلیت می‌گوییم** رئیس جمهور در گفت‌وگو با شبکه «ان‌بی‌سی نیوز»: دارایی آزاد شده ایران را هر کجا که نیاز باشد هزینه می‌کنیم** آیت الله خاتمی: اطاعت از ولی فقیه پیام نهضت عاشوراست** آیت الله شب‌زنده‌دار تاکید کرد: لزوم حمایت و پشتیبانی حوزه از طلاب مستعد** آیت الله رجبی: وحدت؛ زمینه ساز امنیت جوامع اسلامی است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
در نقطه توافق موقت قرار نداریم
امیرعبداللهیان، با تشریح رویکرد کلی دولت سیزدهم در مواجهه با تحریم‌ها مبنی بر تلاش برای بی‌اثرسازی تحریم‌ها از یک سو و در عین حال باز نگاه داشتن پنجره مذاکرات برای لغو تحریم‌ها از سوی دیگر گفت: ما امروز در نقطه توافق موقت قرار نداریم و آنچه اتفاق افتاده، بازپس‌گیری عزتمندانه دارایی‌های ملت ایران در دو نوبت از انگلستان و کره‌جنوبی بوده است. وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده است تا با حفظ خطوط قرمز، برای احقاق حقوق حقه ملت ایران و لغو تحریم‌ها برمبنای سند سپتامبر مذاکره کند اما به آن اکتفا نکرده، همزمان به صورت جدی بی‌اثر کردن تحریم‌ها را در دستور کار خود قرار داده است. رئیس دستگاه دیپلماسی دستاوردهای اخیر کشورمان در افزایش همکاری‌ها با سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را نمونه‌ای از این رویکرد عنوان و تاکید کرد: عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس، گام بلندی است که نشان از جایگاه و ظرفیت‌های بالای جمهوری اسلامی ایران در میان اقتصادهای نوظهور جهانی دارد.

 همشهری 
تسویه بدهی ۵۵۰ همتی دولت گذشته
احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت گفت: با همت دولت سیزدهم در مجموع بیش از ۵۵۰هزار میلیارد تومان بدهی‌های دولت قبل تسویه شد. البته حدود ۲۳۰هزار میلیارد تومان از این مبلغ بدهی‌هایی است که پیش از این در حوزه تامین اجتماعی و شرکت‌های ذیل وزارت نیرو از طریق تهاتر با سازمان مالیاتی یا انتشار اوراق توسط دولت سیزدهم بازپرداخت شده است.
ایران از واردات گندم برای تولید نان بی‌نیاز شد
وزیر جهادکشاورزی گفت: به‌دلیل خودکفایی و تامین ۱۰۰درصدی گندم، نیازی به واردات این محصول استراتژیک برای تولید نان در کشور نداریم. محمدعلی نیکبخت گفت: سطح زیرکشت گندم آبی کشور ۲میلیون هکتار است که تلاش می‌کنیم با افزایش بهره‌وری و کشاورزی دانش‌بنیان، میزان تولید را افزایش دهیم تا گرفتار تنش‌های آبی نشویم.
لزوم گره‌گشایی از واردات خودرو
علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده به دولت ارائه شده و احتمال دارد هفته آینده یا در جلسه بعدی هیأت وزیران بررسی شود، البته نوبت دهی با من نیست. او تأکید کرد: این آیین‌نامه همان چیزی است که مجلس هم با آن موافق است؛ در این زمینه با کمیسیون صنایع و معادن هماهنگ بودیم. همزمان وزیر اقتصاد هم گفته که تکلیف آیین‌نامه‌های ساماندهی صنعت خودرو به‌زودی مشخص می‌شود.
خارج کردن بازار خودرو از بلاتکلیفی یکی از مطالبات مردم است به‌نحوی که به رانت و سوءاستفاده‌ها در مسیر واردات پایان داده شود و این بازار در یک مسیر شفاف قرار گیرد. چنین اقدامی باعث خواهد شد تا صف‌نشینی برای خرید خودرو به پایان برسد و با واقعی شدن تقاضاها و خروج تقاضاهای سرمایه‌گذاری از بازار، عملا انگیزه کسب سود از محل دادوستد خودرو کاهش یابد.

 کیهان 
دارایی آزاد شده ایران را هر کجا که نیاز باشد هزینه می‌کنیم
رئیس‌جمهور ایران به شبکه خبری آمریکایی ان‌بی‌سی نیوز گفت که دولتش تصمیم خواهد گرفت که چگونه ۶‌میلیارد دلار از وجوه مسدود شده را که قرار است در توافق تبادل زندانی با آمریکا آزاد شود، هزینه کند و این پول «هرجا که ایران نیاز داشته باشد» هزینه خواهد شد. آیت الله رئیسی به «لستر هولت» مجری این رسانه آمریکایی گفت دولت جمهوری اسلامی ایران درباره چگونگی هزینه کردن ۶‌میلیارد دلار از پول‌های آزاد شده ایران از کره‌جنوبی تصمیم‌گیری خواهد کرد که به عنوان بخشی از توافق با آمریکا برای تبادل زندانیان انجام شد. رئیسی گفت که این مبالغ «هر کجا که نیاز باشد، هزینه خواهد شد.» رئیس‌جمهور همچنین در این گفت‌وگو که در تهران انجام شده و بخشی از آن را شبکه ان‌بی‌سی منتشر کرده است، درباره وضعیت جاسوسان آمریکایی آزاد شده از زندان که اکنون در حبس خانگی به سر می‌برند، گفت که توافق تبادل زندانیان در «زمان خودش» اجرایی خواهد شد و این افراد «کاملا در سلامت هستند.»رئیس‌جمهور تشریح کرد: «این پول متعلق به ملت ایران و متعلق به دولت ایران است، بنابراین، جمهوری اسلامی ایران درباره این‌که با این پول چه کار کند، تصمیم‌گیری خواهد کرد.»رئیسی همچنین در پاسخ به این که آیا این پول‌ها برای موارد دیگری به جز امور بشردوستانه هزینه خواهد شد، گفت: «بشردوستانه یعنی هر چیزی که ملت ایران احتیاج داشته باشد، بنابراین این پول به نیازهای آنها اختصاص خواهد یافت و دولت ایران درباره نیازهای ملت ایران تصمیم‌گیری و آن را تعیین خواهد کرد.»
ایران در بهترین شرایط قرار دارد
رئیس‌سابق شعبه اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی اذعان کرد ایران از لحاظ امنیتی در بهترین شرایط خود قرار دارد.«تامیر هیمن» رئیس‌سابق شعبه اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی در سخنانی گفت که ایران بدون پرداخت هزینه‌ای و بدون دستیابی به بمب اتمی، به بازدارندگی اتمی دست یافته است. به نوشته وبگاه خبری الهدهد، او با‌ اشاره به سخنان روز گذشته «دیوید بارنیا» رئیس‌سازمان جاسوسی موساد، در خصوص تهدیدات ایران، گفت: «آنچه که بیش از همه نگران‌کننده است، دقیقاً در بعد غیرمتعارف در ایران اتفاق می‌افتد، همین آخر هفته گذشته، گزارشی از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شد که نشان می‌دهد ایران مواد هسته‌ای غنی‌شده کافی برای ساخت شش تأسیسات هسته‌ای را در اختیار دارد که یعنی عبور از تمامی خطوط قرمزی که اسرائیل پیش از این ترسیم کرده است». او افزود: «ایران قبلا از همه این خطوط قرمز عبور کرده و هیچ اتفاقی نیفتاده است، این گزارش خطرناک و نگران‌کننده حتی موجب هوشیاری ما نیز نشده است؛ گویا به آن عادت کرده‌ایم، اگر به این بدتر شدن وضعیت عادت کنیم به ایران هسته‌ای خواهیم رسید. در شرایط کنونی هیچ چیز جلوی ایران را نمی‌گیرد».

 ایران 
دیدار مخبر با هیأت ‌رئیسه دانشگاه تهران
معاون اول رئیس‌جمهور در دیدار هیأت رئیسه دانشگاه تهران، مسائل، مشکلات و راهکارهای بهبود فضای آموزشی، توسعه دانشگاه در سطح داخلی و بین‌المللی و حل مشکلات دانشجویان را مورد بررسی قرار داد و بر فعالیت‌های این دانشگاه به عنوان کانون بزرگ حل مسأله در کشور تأکید کرد.
امضای سند همکاری نظامی و دفاعی میان ایران و جمهوری آذربایجان
در جریان ملاقات سرتیپ محمد احدی معاون همکاری‌های بین‌المللی ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با ژنرال ذاکر حسن اف وزیر دفاع، حکمت حاجی یف دستیار رئیس‌جمهور و شاهین مصطفی یف معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان، سند نهایی سومین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های نظامی و دفاعی میان وزارت دفاع جمهوری آذربایجان و ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به امضا رسید.
دعوای براندازها در ژانر جدید!
براندازهایی که روزی می‌خواستند تحت لوای چیزی به نام منشور، به اصطلاح دور هم جمع شوند و نمایش وحدت و ائتلاف اجرا کنند، هر روز بهانه تازه‌ای برای حمله کردن به هم پیدا می‌کنند. در تازه‌ترین مورد، علی ابراهیم‌زاده، از نزدیکان مسیح علینژاد، به طرفداران رضا پهلوی‌ حمله کرد و گفت که این «فرقه» می‌خواهد مردم را به اعماق تاریخ برگرداند! وی که البته میان براندازان هم عنصر بشدت بدنامی است، گفت: «پهلوی‌ها تبدیل به یک فرقه شدند، فرقه‌ای که به هیچ صراطی مستقیم نمی‌شوند و هیچ تطابقی با گفتمان‌های امروزی قرن ۲۱ ندارند. از اعماق تاریخ آمدند و می‌خواهند ما را به ۶۰-۵۰ سال قبل برگردانند.» سخن این فرد به تاریخ و نسبت پهلوی‌ها با آن، به نابودی نظام سلطنت در ایران اشاره دارد که به دنبال انقلاب شکوهمند اسلامی به وقوع پیوست و طی آن، مردم، رژیم سلطنتی را برای همیشه به تاریخ، یعنی جایی که به آن تعلق دارد، سپردند.
حزب‌اللهی قلابی برانداز از کار درآمد
فردی که قصد داشت با انتشار ویدیوهای خاص با چهره مذهبی و حزب اللهی، تصویر مخدوشی از متدینین ارائه کند، برانداز از کار درآمد. به تازگی فردی با انتشار فیلم‌هایی در شبکه‌های اجتماعی، آن هم از شهر کربلا، مدعی شده بود که شرایط برای ازدواج با دختران سوری فراهم است تا از این طریق، نسل شیعه افزایش یابد. وی برای صحت‌بخشی به ادعاهای خود، حتی گفته بود که سفارت ایران در عراق به راحتی به این زنان پاسپورت ایرانی می‌دهد. هرچند از همان ابتدا و با اندکی تعقل، می‌شد دروغ بودن این ادعاها را دریافت، اما به تازگی مشخص شده است که این فرد، از مرتبطین قدیمی مسیح علینژاد بوده و از سه سال قبل، فیلم‌های خاص و با انگیزه‌های خاص را برای این عنصر ضدانقلاب تهیه و ارسال می‌کرده است. به نظر می‌رسد برنامه اخیر نیز بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر علینژاد برای خدشه وارد کردن به چهره تشیع و ایرانیان بوده است.

 وطن امروز
مجلس با کلیات لایحه موافقتنامه همکاری‌ بازرگانی ایران و بلاروس موافقت کرد
نمایندگان با کلیات و جزئیات لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بلاروس در زمینه نظام ارتقای بازرگانی دوجانبه، با ۱۷۴رای موافق، یک رای مخالف و ۴ رای ممتنع موافقت کردند. بر اساس ماده واحده این لایحه، موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بلاروس در زمینه نظام ارتقای بازرگانی دوجانبه شامل یک مقدمه، ۱۲ ماده و یک پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.
آخرین وضعیت پرونده ۲ جاسوس فرانسوی و مهدی یراحی
ستایشی، سخنگوی قوه ‌قضائیه در جریان نشست خبری خود با خبرنگاران درباره آخرین وضعیت پرونده ۲ جاسوس فرانسوی گفت: پرونده پس از بررسی و تحقیق جامع با صدور کیفرخواست به دادگاه صالح ارسال شده و در دست رسیدگی است. وکلای متهمان در ۲ نوبت پرونده را مطالعه کرده‌اند. وی در رابطه با آخرین وضعیت پرونده مهدی یراحی نیز گفت: پرونده‌ای در دادسرای تهران تشکیل شده است. ستایشی افزود: اتهام وی تشویش اذهان عمومی و ساخت و انتشار فیلم‌هایی برخلاف عفت عمومی است. پرونده این فرد پس از تفهیم اتهام و تحقیقات مقدماتی با صدور قرار جلب دادرسی و متضمن کیفرخواست به دادگاه صالح ارسال شده است و در حال حاضر وی بر اساس قرار تامین بازداشت موقت در زندان به سر می‌برد. سخنگوی قوه ‌قضائیه در پاسخ به سوالی درباره اینکه دولت سوئد هفته گذشته اعلام کرده یک شهروند این کشور بیش از یک سال است در ایران بازداشت شده است، گفت: این تبعه سوئدی جرائمی را در سرزمین جمهوری اسلامی ایران مرتکب شده که بر اساس آن جرائم رسیدگی‌های مقدماتی انجام و وی با قرار قانونی به زندان اعزام شده است. ستایشی گفت: تحقیقات درباره این فرد در حال نهایی شدن است و در روزهای پیش رو پرونده وی با تصمیم نهایی دادسرا به دادگاه صالح ارسال خواهد شد.
اعلام آمادگی ایران برای امدادرسانی به مردم لیبی
رئیس‌جمهور در پیامی به نخست‌وزیر دولت وحدت ملی لیبی ضمن ابراز همدردی با دولت و ملت این کشور به خاطر جان باختن، مصدومیت و مفقود شدن عده‌ای از مردم این کشور در پی وقوع توفان و جاری شدن سیل، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای امداد رسانی به مردم مناطق آسیب‌دیده و ارسال کمک‌های پزشکی و دارویی اعلام کرد. آیت الله رئیسی در پیامی ضمن ابراز همدردی با دولت و ملت لیبی به ‌خاطر جان باختن، مصدومیت و مفقود شدن عده‌ای از مردم این کشور در پی وقوع توفان و جاری شدن سیل در این کشور اظهار امیدواری کرد با کمک دولت و همراهی مردم صبور این کشور، بزودی شاهد عادی شدن شرایط در آن کشور باشیم.

 خراسان
سالانه ۲.۸۱ میلیارد لیتر سوخت از ایران به پاکستان قاچاق می‌شود
پایگاه بیزینس رکوردر نوشت: آژانس اطلاعات داخلی پاکستان اعلام کرده که سالانه ۲.۸۱ میلیارد لیتر سوخت از ایران به پاکستان قاچاق می‌شود و ۹۹۵ پمپ‌ بنزینِ پاکستانی سوخت قاچاق‌شدۀ ایران را می‌فروشند. این گزارش نشان می‌دهد که ۹۰ مقام دولتی و ۲۹ سیاستمدار پاکستانی در قاچاق سوختِ ایران به پاکستان دخالت دارند.

 رسالت 
واکنش حزب‌‌الله به اتهام‌زنی شبکه «الحدث»
جنبش حزب‌الله لبنان، به اتهام‌زنی شبکه «الحدث» درباره قاچاق تسلیحات از طریق فرودگاه بین‌المللی «رفیق الحریری» واکنش نشان داد. حزب‌الله اعلام کرد: «اتهامات دروغین و سناریوهای جعلی‌ای را که شبکه الحدث علیه مقامات حزب‌الله ساخته و مدعی شده آن‌ها در فرودگاه بین‌المللی رفیق الحریری سلاح قاچاق می‌کنند، قاطعانه تکذیب می‌کنیم». مقاومت اسلامی لبنان در ادامه این اخبار ساختگی و جعلی سخیف و همدستی برخی از گروه‌های داخلی لبنان برای ترویج این دروغ و تبدیل آن به گزارش‌های قضائی را به‌ شدت محکوم کرد. حزب‌الله تاکید کرد که انتشار چنین اخباری اهانت شدید به کشور لبنان و تمام سرویس‌های امنیتی این کشور است که یگان‌های آن در فرودگاه رفیق الحریری مستقر هستند. مقاومت لبنان هشدار داد هدف انتشار چنین اخباری در شرایطی که فعالیت‌های فرودگاه رفیق الحریری به خوبی در جریان است و جمعیت زیادی در آن حضور دارند، نسبت دادن مسئولیت هر گونه اقدامی است که ممکن است در آینده در این فرودگاه رخ دهد و وجهه دستگاه‌های امنیتی لبنان را خراب کند. حزب‌الله در عین حال تاکید کرد ایجاد سروصدای رسانه‌ای پیرامون فرودگاه رفیق الحریری با موضع دشمن اسرائیلی و صحبت‌های دائم آن‌ها در مورد استفاده از این فرودگاه برای اهداف نظامی همخوانی دارد و از هر گونه تجاوز احتمالی رژیم صهیونیستی به این فرودگاه یا تأسیسات آن حمایت و آن را توجیه می‌کند.

 مردم سالاری
اجلاس مجلس خبرگان رهبری برگزار می‌شود
دوازدهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری (دوره پنجم) چهارم و پنجم مهر در تهران برگزار می‌شود.این اجلاس از ساعت ۸ صبح روز سه‌شنبه چهارم مهر در محل ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی در تهران برگزار خواهد شد.
دستیابی ارتش به توان انهدام اهداف در برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر
امیر سرتیپ الهامی با بیان اینکه «عرصه جنگ نرم نیازمند جهاد علمی و استفاده از دانش و فناوری روز است»، گفت: اقتدار دفاعی و توانمندی نیروهای مسلح ما امروز مبتنی بر استفاده از دانش متخصصان و نخبگان داخلی است. جانشین نیروی پدافند هوایی ارتش افزود: در نیروی پدافند هوایی ارتش نیز همانند سایر نیروهای ارتش، امروز به همت متخصصان داخلی در زمره معدود کشورهای نخست جهان قرار داریم که با ارتقای سامانه برد بلند باور ۳۷۳، به توان انهدام اهداف در برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر دست یافته‌ایم.
وی با بیان اینکه «امروز ارتش نماد استقلال و از خودگذشتگی است و این مدال بر سینه ارتشیان، چون ستاره می‌درخشد»، خاطر نشان کرد: ارتش جمهوی اسلامی ایران با پشتوانه مردمی، همواره در کمک به مردم در تمامی صحنه‌ها حضور داشته است و امروز نیز با نگاه به آینده، تهدیدات را به‌خوبی شناخته و رصد می‌کند و برای انجام مأموریت‌های محوله خود، به طور کامل آماده است.

 آرمان ملی
واکنش سازمان زندان‌ها به خبر ضرب و شتم نرگس محمدی
میزان، خبرگزاری قوه قضاییه، نوشت: «روز گذشته در حساب اینستاگرامی منتسب به نرگس محمدی با انتشار مطلبی ادعا شده است این فرد در محل بهداری زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته است که این موضوع به سوژه‌ی جدید رسانه‌های معاند تبدیل شد. روابط عمومی سازمان زندان‌ها هرگونه ادعایی از سوی نرگس محمدی مبنی بر ایراد ضرب و شتم در مورد این فرد را تکذیب و اعلام کرده این ادعا‌ها به هیچ وجه صحت ندارد»

 قدس 
سلاح «بی‌سابقه» روسیه
رسانه‌های روسی به نقل از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اعلام کردند مسکو در حال تلاش برای ساخت سلاحی بی‌سابقه است که بتواند امنیت را در هر کشوری تضمین کند. پوتین در این‌ باره گفت: «اگر به بخش امنیتی نگاه کنیم، سلاح‌هایی که بر اساس ویژگی‌های فیزیکی جدید طراحی شده‌اند، مهم است و ما برای رسیدن به آن تلاش می‌کنیم». به نوشته اسپوتنیک، سلاح‌های تولید شده با خواص فیزیکی منحصر به‌فرد با استفاده از فناوری‌های کیفی مدرن یا قبلاً استفاده‌نشده تولید می‌شوند.
تفاهم‌نامه ۱۸میلیون دلاری شرکت چینی با چابهار
معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: تفاهم‌نامه ۱۸ میلیون دلاری شرکت چینی برای سرمایه‌گذاری در این منطقه آزاد در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی سیفیت ۲۰۲۳ شیامین کشور چین منعقد شد. محمد هدایی اظهارکرد: انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت به منظور ساخت کارخانه مشترک تولید اقامتگاه‌های پرتابل در منطقه آزاد چابهار انجام شده است. وی افزود: شرکت Zhuke li shisu زیر مجموعه هلدینگ FANGYUAN طرف تفاهم‌نامه منعقده با سازمان منطقه آزاد چابهار است.
پیش‌بینی ۱۰هزار کشته در سیل و طوفان هولناک لیبی
در حالی که قربانیان سیل و طوفان ویرانگر در لیبی به‌طور رسمی از ۵ هزار و ۲۰۰ تن فراتر رفته (تا لحظه تنظیم خبر)، وزیر بهداشت این کشور پیش‌بینی کرد شمار احتمالی جان‌باختگان به ۱۰هزار و ناپدیدشدگان ۱۰۰ هزار تن افزایش خواهد یافت! بارش باران و جاری شدن سیل بر اثر طوفان حاره‌ای «دنیل» در شهر «درنه» منجر به شکسته شدن دو سد و جاری شدن سیل در مرکز شهر شد که هزاران کشته و ناپدید داشته است. سخنگوی وزارت بهداشت لیبی این طوفان را در ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه خوانده است. به گفته «عثمان عبدالجلیل» دو شهر درنه و البیضا بیشترین خسارت را متحمل شده‌اند.

 اطلاعات 
نتیجه صحت سنجی مدارک متقاضیان پیش ثبت نام انتخابات مشخص شد
دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: متقاضیان پیش ثبت نام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس از روز یکشنبه منتظر دریافت پیامک نتیجه صحت سنجی مدارک بارگذاری شده به صورت خود‌اظهاری در پنجره واحد انتخابات وزارت کشور باشند. محسن اسلامی در دومین همایش معاونان سیاسی استانداری ها و روسای ستادهای انتخاباتی سراسر کشور افزود: نتایج اعلام شده از سوی دستگاه هایی که متولی صحت سنجی مدارک بارگذاری شده در پنجره واحد ثبت نام وزارت کشور هستند نشان می دهد که بیش از پنج هزار نفر از متقاضیان پیش ثبت نام انتخابات مجلس مدارک ناقص داشته اند که نسبت به حدود ۴۹هزار متقاضی پیش ثبت نام این ریزش رقم چندانی نیست.وی بیشترین نقص مدارک متقاضیان را مربوط به حوزه آموزش عالی و مدارک تحصیلی بیان کرد و گفت: در حوزه دادستانی از بین بیش از ۴۸ هزار متقاضی پیش ثبت نام برای ورود به مجلس ۱۱۵نفر مشکل یا سابقه کیفری داشته اند. مدیرکل دفتر امور انتخابات وزارت کشور با تاکید براین که نتیجه نهایی صحت سنجی مدارک ارسال شده متقاضیان پیش ثبت نام تا ۲۶ شهریور اعلام می شود، افزود: در این تاریخ برای بیش از ۴۸ هزار نفر متقاضی پیش ثبت نام انتخابات پیامکی ارسال خواهد شد که هر فرد می تواند نتیجه صحت سنجی مدارک خود اظهاری را در پنجره واحد وزارت کشور به آدرس keshvar.moi.ir مشاهده و پیگیری کند.وی گفت: داوطلبانی که نتیجه صحت سنجی مدارک خود را به صورت سبز رنگ دریافت می کنند با کد رهگیری اعلام شده می توانند در ۲۷ مهر وارد سامانه ثبت نام نهایی برای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شوند.

 شهروند
قدردانی ٢٠٠ نماینده مجلس از تلاش رئیس‌جمهوری برای برگزاری با شکوه اربعین
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای از شخص رئیس‌جمهوری از فعالان و تسهیل‌گران برگزاری باشکوه مراسم اربعین امسال قدردانی کردند.
احمد نادری در جریان جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، بیانیه بیش از ۲۰۰ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس‌جمهوری مبنی بر تقدیر و تشکر از فعالان و تسهیل‌گران برگزاری باشکوه مراسم اربعین امسال را قرائت کرد.دراین بیانیه آمده است: ما نمایندگان ملت بر خود لازم می‌دانیم از تمامی دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و حاکمیتی به‌ویژه فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و وزارتخانه‌های دارای مسئولیت مستقیم اعم از وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌ها و شخص رئیس‌جمهوری که به‌صورت مجدانه پیگیر بسترسازی برای برگزاری باشکوه راهپیمایی عظیم اربعین و تسهیل زیارت و تکریم زائران بودند، تشکر و قدردانی کنیم. همچنین مجدانه ضروری می‌دانیم از ملت شریف عراق به سبب میزبانی شایسته و کریمانه از زوار سیدالشهدا و از دولت عراق به‌ دلیل همکاری با جمهوری اسلامی به ‌منظور تسهیل ورود و خروج و انتقال زائران اربعین حسینی قدردانی کنیم.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

اطاعت از ولی فقیه ؛ پیام نهضت عاشوراست
باشگاه خبرنگاران/ آیت الله خاتمی در جمع مردم بم با اشاره به حماسه پیاده روی اربعین و ندای «لبیک یا حسین» گفت: معنای «لبیک یا حسین» یعنی جان‌می دهیم؛ ولی ولایت را تنها نمی‌گذاریم و درس کربلا به همه ما ولایت مداری است و پشتیبان ولایت خود تا پای جان باشیم و تمام‌شهدا در کربلا همه ولایی بودند و فدایی حسین -علیه السلام- بودند «لبیک یا حسین» یعنی، ولی را تنها نگذاشتن است. عضو جامعه مدرسین تصریح کرد: کربلا، کربلای ولایت است لبیک یا حسین؛ یعنی ولی را تنها نگذارید و ملت ایران، ولی را تنها نگذاشتند و نخواهند گذاشت و ۴۴ سال علیه ولایت گفتند و اغتشاشات پاییز گذشته، ولایت را نشانه گرفته بود، ولی مردم ولایت را تنها نگذاشتند. وی تاکید کرد: دشمنان‌به صراحت آمدند و گفتند رهبری را نشانه گرفتند،؛ولی به حکم‌خدا شکست خوردند، ور افتادند و ناکام‌ ماندند. وی افزود: دشمنان بخواهند امسال دیوانگی کنند، محکم تو دهنی می‌خورند و ما ولی را تنها نمی‌گذاریم و نخواهیم گذاشت. محبوبیت رهبری روز به روز افزایش پیدا می‌کند و این یک عقده در دل دشمن شده است؛ البته بعضی از داخلی‌ها همسو با دشمن شده اند؛ اما کور خوانده اند تا پای جان پای رهبری و ولایت فقیه ایستاده ایم.

لزوم حمایت و پشتیبانی حوزه از طلاب مستعد
حوزه/ آیت الله شب زنده دار در دیدار حجت الاسلام والمسلمین بلادیان مدیرحوزه علمیه خوزستان بیان داشت: قدم صدق یعنی آنچه که اهل بیت -علیهم السلام- هدف قرار داده بودند و در راه آن جانفشانی کردند تا در تاریخ بشر ادامه پیدا کند، باید در آن راه گام برداریم که یکی از تجلیات این قدم صدق، حوزه های علمیه و برنامه های آنها است که در راه تبیین مقاصد آن بزرگواران و پیاده شدن آن مقاصد در جامعه کار می کنند. عضو شورای عالی حوزه با بیان این که باید جهات علمی در حوزه های علمیه قوت بگیرد ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از نیروهای با استعداد حوزوی، بنا به ضرورت به کارهای مختلف مشغول شدند، همچنین مشکلات اقتصادی و اشتغال طلاب به کارهای جانبی برای امرار معاش، گاها به جهات علمی ضربه می زند. عضو جامعه مدرسین خاطر نشان کرد: حوزه های علمیه باید همواره طلاب و روحانیون مستعدی که می توانند به مراتب علمی بالایی برسند را شناسایی و از آنها حمایت و پشتیبانی کند و این مطلب در سیره علمای بزرگی مانند حضرت امام خمینی -قدس سره-، مقام معظم رهبری، مرحوم آیت الله مهدوی کنی و مرحوم آیت الله مصباح یزدی وجود داشته و دارد.

وحدت؛ زمینه ساز امنیت جوامع اسلامی است
رسا/ آیت الله رجبی سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مردم سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی را راهشگا و الگویی برای وحدت اسلامی دانست و با بیان اینکه امنیت و وحدت در فرهنگ بشری و در فرهنگ دینی بویژه در فرهنگ اسلامی از جایگاه بلندی برخوردار است اظهار داشت: همه انسان ها و حکومت¬ها برای امنیت، سرمایه گذاری بسیار بالایی کرده و آن را خط قرمز خود تعریف می کنند و حتی بودجه آن را سرّی در نظر می گیرند. عضو جامعه مدرسین با اشاره به تلاش بی وقفه دشمنان اسلام، امت و نظام جمهوری اسلامی علیه این دو نعمت در طول تاریخ، اظهار داشت: دشمنان تمام توان خود را در این راستا بکارگرفته اند تا جایی که مقابله با وحدت امت اسلامی به ضرب المثل تبدیل شده است که «تفرقه بینداز و حکومت کن» چنانکه فرعون هم از همین قانون برای تضعیف بنی اسراییل و حاکمیت برآنان استفاده کرد.

وزارت اطلاعات لیدرهای تجمعات ضدایرانی خارج از کشور را دستگیر کرد
تسنیم/ لیدرهای تجمعات ضدایرانی خارج از کشور در عملیات پیچیده اطلاعاتی سربازاران گمنام امام زمان دستگیر شدند. سربازان گمنام وزارت اطلاعات طی عملیاتی پیچیده و دقیق لیدرهای تجمعات ضدایرانی را که در کشورهای مختلف اقدام به فعالیت علیه ایران میکردند را دستگیر کردند.

زندانیان آمریکایی احتمالا هفته آینده آزاد شوند
تسنیم/روزنامه واشنگتن پست با اشاره به اینکه دولت بایدن کنگره را برای معافیت بانک‌های دخیل در انتقال پول‌های بلوکه شده ایران مطلع ساخته، نوشت: این اقدام آمریکا راه را برای آزادی پنج آمریکایی در ایران هموار کرده و احتمالا هفته آینده اتفاق بیافتد. وزارت خارجه آمریکا هم اعلام کرد آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور هفته گذشته اجازه انتقال وجوه ایران نزد کره جنوبی به حساب‌های بانک‌های قطر را امضا کرده است. نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد نیز اعلام کرد که در توافق تبادل زندانیان، بزودی این پنج زندانی ایرانی نیز آزاد خواهند شد که برخی از آنان در آمریکا می مانند و برخی نیز به ایران بازخواهند گشت. بر اساس اعلام نمایندگی ایران در سازمان ملل این پنج نفر عبارتند از: مهرداد معین انصاری، کامبیز عطار کاشانی، رضا سرهنگ پور کفرانی،امین حسن زاده، کاوه لطف الله افراسیابی.

بیانیه ادعاییِ تروئیکای اروپایی علیه ایران
تسنیم/سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان امروز سه شنبه با صدور بیانیه‌ای مشترک در حاشیه نشست شورای حکام آژنس اتمی ادعا کردند ایران تمایلی به اجرای شفاف تعهدات خود ندارد. تروئیکای اروپا همچنین مدعی شدند ایران به تعهدات بیانیه مشترک با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه مارس متعهد نبوده است. سه کشور اروپایی خواستار نصب دوباره دستگاه‌های نظارتی و دوربین ها در تاسیسات هسته ای شدند.

ایران نمی‌تواند هرطور خواست از وجوه منتقل‌شده استفاده کند
فارس/ هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید مدعی شد که ایران نمی‌تواند هرطور خواست از وجوه منتقل‌شده از کره جنوبی به قطر استفاده کند. کربی در واکنش به اظهارات ریاست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر نبودن محدودیت بر استفاده از پول‌ها در قطر، گفت: «خیر، این درست نیست.» وی درباره ادعای خود توضیح داد: «این سیستم به گونه‌ای طراحی شده که این پول و سرمایه را فقط بتوان برای اهداف بشردوستانه، غذایی و دارویی، ساخت تجهیزات پزشکی یا حتی اهداف آموزشی اختصاص داد.» مقامات آمریکایی پس از توافق تبادل زندانیان با ایران در محیط داخلی آمریکا با فشارهای مختلفی از سوی مخالفان جمهوری‌خواه خود مواجه شده‌اند، برخی تحلیل‌گران این‌گونه اظهارات مقامات آمریکایی را در راستای فرار از فشارهای داخلی تعبیر می‌کنند.

توصیه روسیه به غرب برای بازگشت به مذاکرات وین
ایرنا/ سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که ریاست هیات این کشور در مذاکرات رفع تحریم‌ها را بر عهده دارد به طرف‌های غربی توصیه کرد که برای جمع‌بندی گفت‌ وگوها به مذاکرات بازگردند. میخائیل اولیانوف این مطلب را در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح کرد و افزود: کشورهای غربی فهرست بلندبالایی را از نگرانی‌های خود در رابطه با انحرافات ایران از بندهای برجام مطرح کردند. وی افزود: پاسخ ما این است که باید به مذاکرات برگردیم و توافق برای از سرگیری اجرای برجام را نهایی کنیم. به این ترتیب نگرانی‌ها یکی پس از دیگری طی ۴ ماه برطرف می‌شود. مذاکرات برای از سرگیری اجرای برجام، بعد از ماه‌ها گفت‌ وگوهای فشرده دیپلماتیک به دلیل عواملی همچون تناقض در رفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید از سوی آمریکا معطل مانده است.

باز نگه داشتن مجاری دیپلماتیک با ایران ضروری است
ایرنا/ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنرانی خود در جلسه عمومی پارلمان اروپا درباره روابط این اتحادیه با جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: رابطه ما با ایران در سطح پایینی قرار دارد اما برای حفاظت از منافع‌مان، باز نگه داشتن مجاری دیپلماتیک با ایران ضروری است. بورل با بیان اینکه اتحادیه اروپا طی ۱۲ ماه گذشته در خصوص ایران متحد بوده است، افزود: ما مواضع بسیار روشنی در مجامع بین‌المللی در رابطه با ایران اتخاذ و ۹ دور متعدد تحریم علیه تهران وضع کرده‌ایم. وی مدعی شدکه وی از هر فرصت و هر تعامل ممکن برای ترغیب جمهوری اسلامی ایران به تغییر رفتار خود استفاده خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *