خبر روز ۱۴۰۲/۰۶/۷

**با اعتماد به توان داخلی انجام شد؛ افتتاح ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی بدون برجام، بدون توتال** رئیس‌جمهور: صنعت نفت وابسته به حضور مستشاران خارجی نیست** آیت الله کعبی: زیارت اربعین هویت ساز ملی و بین‌المللی است** آیت الله فقیهی: پیاده روی اربعین از شعائر الهی است** وزیر خارجه لیبی پس از دیدار با همتای صهیونیست مجبور به فرار شد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
نظم خاصی در برگزاری مراسم اربعین برقرار است
سردار سرلشکر باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح در قرارگاه اربعین حسینی فراجا حضور پیدا کرد و به‌ صورت ویدئوکنفرانسی با قرارگاه‌های اربعین در مرزهای شش‌گانه ارتباط برقرار شد. وی ادامه داد: مسأله اربعین و این رزمایش معنوی، دینی و مذهبی، نمایش اقتدار اسلام است؛ تمامی اقداماتی که در مرزها و در راستای خدمت‌رسانی به زائران، برقراری نظم و امنیت در مرزها و از همه مهم‌تر امنیت ملی کشور انجام می‌شود، بسیار حائز اهمیت است. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: در هیچ‌کجای دنیا شاهد چنین اتفاقی نبوده‌ایم؛ طی چند روز محدود، ایران اسلامی همزمان با برگزاری اربعین حسینی پذیرای زائران و مهمانان بسیاری از سایر ملل مختلف در نظم، آرامش و امنیت کامل است. سرلشکر باقری عنوان کرد: باتوجه به هماهنگی‌های صورت‌گرفته با کشور عراق بحمدلله اقدامات خوبی انجام شده به طوری که شاهد یک نظم خاص در برگزاری این مراسم بزرگ معنوی هستیم؛ مردم عزیز ایران اسلامی نیز که طبیعتا با دریافت گذرنامه با هماهنگی با نیروی انتظامی کشور به مرزها می‌آیند، ان‌شاءا… زیارت آنها نیز مورد قبول واقع شود.رئیس ستادکل نیروهای مسلح همچنین گفت: قریب به یک میلیون و ۲۵۰هزار نفر در ۱۰روز گذشته از مرزها خارج شدند، بدون این‌که کوچک‌ترین مشکلی به وجود آید و کارها به‌خوبی در حال انجام است.
موشک و پهپاد‌های ایرانی معادله قدرت را در منطقه تغییر داده است
سرلشکر صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا صبح دیروز در یازدهمین نشست شورای سیاست‌گذاری کنگره بین‌المللی شهید طهرانی مقدم که در دانشگاه شهید رجایی برگزار شد، گفت: در دوران دفاع ‌مقدس ما فاقد موشک برای پاسخ به حملات موشکی ارتش عراق به شهر‌های کشورمان بودیم به همین جهت به سوریه نزد حافظ اسد، رئیس جمهور این کشور رفتیم تا از آنها موشک‌ خریداری کنیم که بنا به دلایلی این خرید میسر نشد، اما مقرر شد تعدادی از افراد برای آموزش پرتاب موشک به سوریه اعزام شود. وی ادامه داد: به همین منظور ۱۳نفر از پاسداران از جمله طهرانی مقدم برای فراگیری آموزش‌های لازم شلیک موشک به سوریه اعزام شدند و بعد از این‌که آموزش‌های لازم را تا حدودی فرا گرفتند به کشور برگشتند و همان نفرات بعد‌ها کار مهندسی معکوس ساخت موشک را دنبال کردند و موفق به ساخت آن شدند. دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با بیان این‌که طهرانی مقدم معلمی نمونه است، خاطرنشان کرد: حرکتی که آن زمان شروع شد، با رهبری طهرانی مقدم ادامه یافت تا این‌که امروز جمهوری اسلامی ایران نه‌تنها می‌تواند موشک آن هم موشک‌های نقطه‌زن تولید کند بلکه ساخت و تولید انواع موشک و پهپاد‌ها در کشورمان معادله قدرت را در منطقه تغییر داده است.

 همشهری
پیام آمریکایی‌ها به تهران چه بود؟
کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه:
طرف آمریکایی پیام‌هایی مبنی‌بر آمادگی برای گفت‌وگوی مستقیم و به سرانجام رساندن برجام به ایران ارسال کرده ‌است.
توقیف محموله نفتی ایران ازسوی آمریکا، اقدامی برخلاف توافقنامه تبادل زندانیان است.
موعد ۲۸ شهریورماه برای خلع‌سلاح گروهک‌های تروریست تجزیه‌طلب به‌ هیچ‌ عنوان تمدید نمی‌شود. حضور تروریست‌ها در شمال‌عراق نقطه سیاهی در روابط دوجانبه است و بغداد باید این نقطه سیاه را برچیند.
تهران به مسیر مذاکره برای رفع تحریم‌ها پایبند است و از فرصت‌های دیپلماتیک برای رفع تحریم‌ها غفلت نمی‌کند.
در موضوع ازسرگیری روابط با بحرین، پیام‌هایی مبادله شده و گفت‌وگوهای غیرمستقیمی هم در جریان است.
نشست مجمع گفت‌وگوهای منطقه حوزه خلیج‌فارس قرار است در حاشیه مجمع‌عمومی سازمان ملل برگزار شود.
میزبانی کشور ثالث برای میزبانی بازی‌های عربستان و ایران موضوعیت ندارد.
می‌خواهیم به برجام بازگردیم
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در سخنرانی سالانه خود درجمع سفرای این کشور گفت: می‌خواهیم درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران شفافیت داشته باشیم و به توافق هسته‌ای بازگردیم. وی همچنین خواستار آزادی۴ فرانسوی بازداشتی در ایران شد که به ادعای وی «در شرایط غیرقابل‌قبول هستند.»
مهدی یراحی بازداشت شد
بعد از اطلاعیه قوه قضاییه مبنی بر تشکیل پرونده قضایی برای مهدی یراحی به‌دلیل انتشار موسیقی غیرقانونی (آهنگ روسریتو) این خواننده، دیروز با دستور دادستان تهران بازداشت شد. مضمون این آهنگ مرتبط با اغتشاش‌های سال گذشته و دعوت به کشف حجاب بود.

 کیهان 
افتتاح ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی بدون برجام، بدون توتال
فاز ۱۱ پارس جنوبی پس از ۲۰ سال وقفه، به‌ دست مهندسان ایرانی ظرف مدت دو سال تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید. پیش از این قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی با شرکت‌ توتال فرانسه منعقد شده بود که بدون پرداخت خسارت آن را نیمه‌کاره رها کرد.
روز گذشته با حضور رئیس‌جمهور در عسلویه استان بوشهر، برداشت گاز از فاز ۱۱ به عنوان آخرین فاز باقیمانده از میدان مشترک پارس جنوبی با شکستن قفل ۲۰ ساله توسعه این طرح و با پشت سر گذاشتن دو دهه قراردادهای متعدد نافرجام با شرکت‌های خارجی، آغاز شد.پس از خروج شرکت‌ توتال فرانسه از کنسرسیوم توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، شرکت پتروپارس، توسعه این طرح را با تکیه به توان متخصصین داخلی آغاز کرد.طرح فاز ۱۱ پارس جنوبی در مرحله نخست بخش اول توسعه، شامل حمل و نصب یک جکت چهارپایه، حفاری و تکمیل ۱۲ حلقه چاه، نصب سکوی اول به همراه متعلقات سکو و خط لوله دریایی جهت انتقال گاز تولیدی به پالایشگاه خشکی فاز ۱۲ در منطقه پارس ۲ کنگان است که هدف دستیابی به ظرفیت کامل تولید روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز را محقق می‌کند. با بهره‌برداری کامل از طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز از این میدان مشترک به میزان ۵۶ میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌یابد که می‌تواند به بهبود تراز گاز کمک شایان توجهی کند.
صنعت نفت وابسته به حضور مستشاران خارجی نیست
آیت‌الله رئیسی در آیین افتتاح فاز ۱۱ گازی میدان مشترک پارس جنوبی در عسلویه راه‌اندازی این فاز را اقدامی بزرگ و ماندگار در حوزه صنایع نفت و گاز کشور دانست و اظهار کرد: اجرای این طرح از سوی متخصصان توانمند داخلی در حالی صورت گرفت که شرکت‌های خارجی طرف قرارداد برای اجرای آن به بهانه تحریم تعهدات خود را رها کرده بودند و کشور تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار داشت.رئیس جمهور افزود: این برای کشور ما مایه افتخار است که صنعت نفت ما تمام ایرانی و برای مستشاران خارجی جایی ندارد.
مسئله میدان آرش از طریق مسالمت‌آمیز قابل حل است
خاجی مشاور ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه مسئله میدان آرش از طریق مسالمت‌آمیز قابل حل است، درباره یمن نیز تأکید کرد که همه نیروهای خارجی باید خاک این کشور را ترک کنند.

 ایران 
تدوین برنامه‌ای دقیق برای مدیریت منابع آب حوضه دریاچه ارومیه
معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه، با اشاره به گزارش‌های ارائه شده درباره مصرف ۴.۷ میلیارد مترمکعب آب برای محصولات کشاورزی گفت: مدیریت منابع آب حوضه دریاچه ارومیه و تعیین الگوی کشت گامی ضروری برای احیای این دریاچه است. مخبر با اشاره به اقدامات سخت‌افزاری برای احیای دریاچه ارومیه نظیر اجرای طرح‌های آبرسانی، احداث تصفیه‌خانه و خطوط انتقال آب گفت: مهم‌تر از اقدامات سخت‌افزاری، برنامه‌های نرم‌افزاری و غیرسازه‌ای است که باید در قالب مدیریت منابع آب و کنترل برداشت‌های غیرمجاز دنبال شود. معاون اول رئیس‌جمهور افزود: یکی از آسیب‌های جدی به دریاچه ارومیه ناشی از برداشت‌های غیرمجاز و گسترش چاه‌های غیرمجاز است که باید برای مدیریت این موضوع تدابیر لازم اندیشیده شود.مخبر با توجه به گزارش‌های ارائه شده درخصوص مصرف ۴.۷ میلیارد مترمکعب آب برای محصولات کشاورزی، مدیریت منابع آب حوضه دریاچه ارومیه و تعیین الگوی کشت را گامی ضروری برای احیای این دریاچه دانست و وزرای نیرو، جهاد کشاورزی و استاندار آذربایجان غربی به‌عنوان دبیر ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه را مکلف کرد در اسرع وقت و تا جلسه آتی ستاد، برنامه‌ای دقیق برای مدیریت منابع آب تدوین کنند به نحوی که در این برنامه موضوع معیشت کشاورزان و کشت جایگزین را نیز مدنظر قرار دهند تا کشاورزان متحمل آسیب نشوند.
گسترش بریکس پادزهر تنش‌هاست
یک رسانه چینی در گزارشی درباره عضویت ایران و پنج کشور دیگر در گروه بریکس، آن را پادزهری در برابر تنش توصیف کرد و نوشت: این تحول پیامدهایی برای اکثر ساختارهای متعارف حاکمیت جهانی پس از جنگ جهانی دوم خواهد داشت. روزنامه چاینا دیلی در گزارش خود با تأکید بر اینکه «شش عضو جدید وارد بریکس شدند و این، کشورها را به هم نزدیک‌تر کرد» نوشت: کارشناسان پیوستن کشورهای خاورمیانه به بلوک کشورهای در حال توسعه بریکس را ستودند و آن را به منزله نزدیک شدن منافع مشترک ملی به یکدیگر در منطقه‌ای می‌دانند که مدت‌ها توسط درگیری‌ها محصور شده است. به گفته این کارشناسان، باتوجه به اینکه انتظار می‌رود منافع بلند مدت ایران و عربستان در هم تنیده شود، بریکس می‌تواند به تضمین ثبات در منطقه، ایجاد تعادل در بازارهای انرژی جهان و بهبود امنیت منطقه‌ای و غذایی کمک کند.

 جمهوری‌اسلامی 
وزیر خارجه لیبی پس از دیدار با همتای صهیونیست مجبور به فرار شد
رسانه‌های عبری و عربی گزارش دادند که وزیر خارجه لیبی پس از اینکه به دلیل دیدار با وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در رم، از کار تعلیق شد، شبانه ز طریق فرودگاه بین‌المللی «معیتیقه»، طرابلس را ترک کرد و به ترکیه رفته است. روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت: ساعاتی پس از انتشار گزارش‌هایی درباره دیدار محرمانه الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل و نجلا المنقوش، همتای لیبیایی‌اش در رم، واکنش‌های خشمگینانه‌ای در لیبی شکل گرفت.این روزنامه افزود: اولین کسی که بهای آن را پرداخت، خود وزیر خارجه لیبی بود. درحالیکه در اسرائیل دیدار محرمانه نجلا المنقوش، وزیر خارجه لیبی و الی کوهن، همتای اسرائیلی او «دیدار تاریخی» خوانده شد و اسرائیلی‌ها به آن «افتخار کردند.» این روزنامه به گزارش‌هایی مبنی بر «فرار» المنقوش با هواپیمای دولتی به ترکیه اشاره کرد.آحارونوت توضیح داد که هواپیمای «فالکون» متعلق به دولت لیبی، شب هنگام در رویدادی غیرمعمول از زمین برخاست و بامداد دیروز در اسلامبول فرود آمد. این درحالی است که هنوز هیچ اظهارنظر رسمی در مورد این پرواز و اینکه چه کسانی در هواپیما بوده‌اند، منتشر نشده است.

 وطن امروز
صنعت دفاعی در شرایط سخت تحریمی رو به جلو حرکت می‌کند
مشاور فرمانده کل قوا در امور ارتش در بازدید از نمایشگاه صنعت دفاعی ضمن تقدیر از زحمات کارکنان وزارت دفاع گفت: وزارت دفاع توانسته است نیاز نیروهای مسلح را در همه حوزه‌ها تامین کند. امیر سرتیپ حاتمی با اشاره به پیشرفت‌های وزارت دفاع تصریح کرد: امروز به برکت خون شهدا، کشور در حوزه صنعت دفاعی در سخت‌ترین شرایط تحریمی رو به جلو حرکت می‌کند و افتخار و غرور می‌آفریند. امیدواریم هر روز شاهد پیشرفت‌های وزارت دفاع باشیم.
تصمیم وزارت علوم ناظر به اساتیدی که دچار رکود علمی‌اند قانونی است
مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور در پاسخ به جوسازی‌های رسانه‌ای پیرامون موضوع دانشگاه‌ها و اتفاقات اخیر گفت: اعتماد و باور رهبر حکیم و فرزانه انقلاب به دانشگاه سرمایه‌ای بزرگ و منحصر به ‌فرد طی سال‌های اخیر است. بیشترین آسیب به دانشگاه در سال‌های گذشته از ناحیه جریان‌هایی وارد آمده که کوشیده‌اند با سیاسی‌بازی و بهره‌برداری‌های جناحی و انتخاباتی، از ظرفیت بزرگ دانشگاه و فطرت حق‌جوی جوانان دانشجو در راستای مطامع خود بهره‌برداری مقطعی داشته باشند. افرادی که در عین رکود علمی، با بی‌اخلاقی سیاسی و نمایش‌های رسانه‌ای کوشیده‌اند فرصت تولید علم و به تبع آن احساس افتخار ملی و سپهر فرهنگی سیاسی دانشگاه‌ها را آلوده به نگرش جناحی و بعضا ضدملی کنند. این مرکز اضافه کرد: آنچه وزارت علوم در برابر معدود اساتیدی که دچار رکود علمی بوده اما نقش مهمی در نمایش‌های رسانه‌ای داشته‌اند، صورت داده، کاملا بر مبنای موازین قانونی و اداری و البته وظیفه انقلابی این وزارتخانه برای پویایی علمی و فرهنگی دانشگاه‌ها است که جای تقدیر دارد، چرا که مسؤولیت اساتید دانشگاه‌ها به‌ عنوان معیار و تراز در نهاد دانشگاه، ضمن پیشبرد اهداف آموزشی و پژوهشی، احیای حس غرور و سربلندی ملی در دانشجویان است، هر چند جریانات سیاسی که بی‌توجه به ظرفیت جوانان طی سال‌های تصدی مسؤولیت خود، سد راه جوان‌گرایی، نخبه‌گرایی و تغییر در مدیریت فرسوده گذشته بوده و خود عمده‌ترین دلیل ناامیدی بخشی از جوانان هستند، امروز پوستین وارونه پوشیده و در برابر قانون ایستاده‌اند.

 خراسان 
سند دستور برکناری رابرت مالی
تهران تایمز سند دستور برکناری رابرت مالی را منتشر کرد. در متن نامه آمده: دفتر امنیت پرسنل، اطلاعاتی درباره شما دریافت کرده که نگرانی‌های امنیتی جدی ایجاد می‌کند و طبق قوانین این اختیار را دارد که شما را تعلیق کند.
ادعای برنامه‌ریزی برای ترور احمدی‌نژاد
کانال «دولت بهار» نزدیک به محمود احمدی‌نژاد در خبر کوتاهی نوشت: حسب اطلاع واصله از منابع موثق، دفتر آقای دکتر احمدی نژاد با ارسال نامه‌ای خطاب به فرماندهان و مقامات ارشد نظامی و امنیتی مسئول، نسبت به برخی تحرکات و اقدامات بسیار نگران کننده علیه ایشان هشدار داد و خواستار اتخاذ تدابیر لازم حفاظتی و برخورد با عوامل مربوط در این زمینه شد.
نقش دیپلماسی سران در پیوستن ایران به بریکس حائز اهمیت بود
امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان در حاشیه حضور در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری گفت: در پاسخ به سوالی درباره مزایای پیوستن ایران به بریکس تصریح کرد: چند عامل باعث شد که ایران از نخستین کشورهایی باشد که عضویت آن‌ در بریکس پذیرفته
می شود؛ عامل نخست این بود که آیا ایران بین ۴۰ کشور متقاضی پیوستن به بریکس، شاخص‌های لازم را دارد یا خیر؟ که با کارشناسی‌های لازم از سوی ۵ عضو اصلی به این جمع‌بندی رسیدند که ایران توانمندی‌ها و شاخص‌های لازم را دارد. امیر عبداللهیان بیان کرد: از دیگر بحث‌ها این بوده که آیا ایران که تحت تحریم‌ها قرار دارد، می‌تواند به عضویت درآید که با نگاه به تمامی این مسائل عضویت ایران پذیرفته شد. وی ادامه داد: نقش دیپلماسی سران در پیوستن به بریکس خیلی حائز اهمیت بود. رئیس جمهور در تماس با تک تک روسای ۵ کشور اصلی رایزنی داشتند و دستگاه دیپلماسی از تمامی ظرفیت‌ها استفاده کرد و درنهایت دیپلماسی فعال و توجه آیت‌ا… رئیسی سبب شد ایران عضو رسمی بریکس شود.

 مردم سالاری
بریکس با گسترش خود به‌دنبال فاصله گرفتن از هژمونی آمریکاست
یک روزنامه پاکستانی با توجه به گسترش بریکس به بررسی راهکارهای این گروه برای مقابله با «هژمونی آمریکا» پرداخت و هدف آن را تغییر در نظم جهانی عنوان کرد. در پی تصمیم هفته گذشته کشورهای ائتلاف بریکس برای گسترش این گروه، روزنامه پاکستانی دان در این باره نوشت: رهبران بریکس بر خلاف میل شکاکان و گزارش‌ها درباره اختلافات داخلی بر سر مسئله گسترش این ائتلاف، هفته پیش پیوستن شش کشور دیگر به این گروه از سال دیگر را اعلام کردند و این اقدام همگام با تلاش این اقتصادهای نوظهور برای افزایش نفوذ جهانی خود به منظور تغییر شکل نظام مالی جهانی انجام شد.

 قدس 
باید بررسی کنیم چه میزان در تحقق و گسترش عدالت توفیق داشته‌ایم
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه در نشست شورای عالی دستگاه قضا گفت: در فرایند بازنگری و روزآمدکردن سند تحول قضایی باید بررسی کنیم چه میزان در گام نخست توفیق در راستای تحقق و گسترش عدالت داشته‌ایم. وی افزود: در این راستا می‌توانیم به سیاست‌های کلی ابلاغی و برنامه‌های پنج‌ساله و سایر راهبردهای موجود در عدلیه نگاه کنیم و بر غنا و پرمایگی سند تحول بیفزاییم.
۵/۲ میلیون ایرانی به دریای خروشان اربعین پیوسته‌اند
وزیر کشور با بیان اینکه تردد زائران از ۶ مرز کشور در حال انجام است، افزود: تاکنون حدود ۵/۲ میلیون نفر از زائران ایرانی عازم پیاده‌روی اربعین شده‌اند. وحیدی افزود: در برخی از مرزها تراکم و ازدحام زائران زیاد است که درخواست داریم زئران برای پیاده‌روی مرزهای مختلف را انتخاب کنند. رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا نیز گفت: از اول ماه صفر (ایام اربعین) تا ظهر دیروز بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از زائران اربعین کشورمان از طریق مرزهای مجاز کشور به سمت عراق خروج کرده‌اند. سردار ذوالقدر افزود: ایران با عراق ۶ مرز زمینی دارد که عبارتند از مهران، شلمچه، خسروی، چذابه، تمرچین و باشماق؛ همچنین زائران ایرانی می‌توانند از مرز هوایی هم از ایران مستقیم به عراق سفر کنند. رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا تصریح کرد: ۴۶ درصد از زائران تا به امروز از مرز مهران از کشور به سمت عراق خارج شده و ۲۷ درصد مرز شلمچه را برای خروج از کشور انتخاب کرده‌اند.
آمریکا، اوکراین را نابود می‌کند
«رابرت کندی جونیور» نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال۲۰۲۴ با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در «ایکس» (توییتر سابق) اعلام کرد واشنگتن با فرستادن تسلیحات اورانیوم ضعیف‌ شده برای ارتش اوکراین، کی‌یف را نابود می‌کند. او نوشت: ویران کردن اوکراین برای نجات آن! مقاله‌‌ای آگاه‌کننده درباره تسلیحات اورانیوم ضعیف‌‌شده. باید بگویم اگر رئیس‌ جمهور شوم، به این سیاست بدون احتیاط و غیرانسانی پایان خواهم داد.

 ابتکار 
مطمئنم که ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان نخواهد بود
«مایک پنس»، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا او تعهدنامه کمیته ملی حزب جمهوری‌خواه برای حمایت از نامزد این حزب حتی به مفهوم حمایت از ترامپ را امضا کرده است، گفت: «من تعهدی را امضا کردم که بگویم مطمئن هستم و حتی پس از مناظره‌های چهارشنبه شب مطمئن‌تر شده‌ام که ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان نخواهد بود و فردی حامل پرچم حزب جمهوری خواه برای مردم آمریکا خواهد بود که قادر به پیروزی در برابر ‌جو بایدن‌ و چپ رادیکال خواهد بود». وی افزود: «من دستم را بالا بردم تا بگویم از نامزد جمهوری‌خواه حمایت می‌کنم زیرا هرگز نمی‌توانم از جو بایدن حمایت کنم».پنس تاکید کرد:‌ «سیاست‌های بایدن فاجعه‌بار بود و او قانون اساسی ایالات متحده را زیر پا گذاشت. به همین دلیل از نامزد جمهوری‌خواه حمایت خواهم کرد و حداکثر تلاشم را به کار خواهم بست تا این نامزد، شخص من باشد»

 اطلاعات 
تعرفه واردات خودرو کاهش می یابد
وزیر صنعت معدن و تجارت با اعلام اینکه همه خودروهای وارداتی ثبت نامی تا چند ماه آینده به متقاضیان تحویل داده می‌شود، از کاهش تعرفه واردات خودرو به کشور خبرداد. علی آبادی در حاشیه مراسم تحویل شماری ازخودروهای وارداتی به مشتریان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه به دنبال ایجاد رقابت در بازار خودرو هستیم، گفت: آیین نامه واردات خودروهای کارکرده به دولت داده‌ شده و بررسی آن در دستور کار دولت قرار دارد که پس از تصویب در هیات دولت آن را اجرایی خواهیم کرد.

 شهروند 
تشریح جزئیات دیدار هیأت پارلمانی ایران با مقامات طالبان
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی جزئیات دیدارهای هیأت پارلمانی ایران با مقامات سرپرستی موقت افغانستان را تشریح کرد. ابراهیم رضایی درباره سفر هیأت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به افغانستان گفت: «در این سفر حجت‌الاسلام نبویان، کریمی قدوسی، رضایی، طاهری و عباسی به ترتیب نمایندگان تهران، مشهد، دشتستان، زنجان و کرج در سفر دو روزه به کابل به‌صورت جداگانه با محمد عبدالکبیر معاون رئیس الوزرای افغانستان، امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه، قلندر عباد سرپرست وزارت بهداشت، نور جلال جلالی معاون وزارت امور داخله افغانستان و نیز تعدادی از مقامات امنیتی و اقتصادی این کشور دیدار کردند.» عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: «در این دیدارها مهم‌ترین مسائل میان تهران و کابل از جمله مبارزه با تروریسم و موادمخدر، مهاجران افغان، آب‌های مرزی، سرمایه‌گذاری مشترک، انسداد مرزها، انتقال تجربیات و دانش فنی در حوزه‌های صنعتی، کشاورزی و بهداشت و… مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت و بر لزوم افزایش تعاملات و ارتباطات دوجانبه تاکید شد.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

زیارت اربعین هویت ساز ملی و بین‌المللی است
رسا/ آیت الله کعبی با اشاره به اهمیت زیارت اربعین و لزوم اهتمام مومنان و مسلمانان برای برگزاری شکوهمند آن اظهار داشت: زیارت اربعین رسانه جهانی عاشورا، ایمان و جهاد و حضور در میدان زیر پرچم امام حسین است. وی افزود: زیارت اربعین در جهت خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی بر پایه بسیج ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی نقش آفرین است.وی زیارت اربعین را دارای شکل و محتوا دانست و خاطرنشان کرد: محتوای زیارت اربعین باید با اتحاد و همبستگی آگاهی، تحول، مقاومت، ایثار و فداکاری در راه خدا باشد؛ هویت حسینی هویت بر پایه ایمان و عشق و جهاد و فداکاری در راه خداوند است؛ چنانکه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در جمله معروف خود می‌گوید «ملت ما ملت حسینی است»؛ زیرا زیارت اربعین هویت ساز ملی و بین‌المللی است.

لزوم توجه به بزنگاه‌های تاریخی در مناظرات
رسا/ آیت الله طبسی در آیین رونمایی کتاب «شکوه اربعین» با اشاره به کتاب احتجاج طبرسی گفت: کتاب احتجاج را مباحثه و تدریس کنید چرا که روش مناظره و چگونگی بحث کردن را به شما آموزش می دهد. وی افزود: برخی فقط به دنبال ایجاد چالش و شبهه افکنی هستند و جواب حلی کارگشا نمی باشد بلکه باید با جواب نقضی طرف مقابل را به سکوت واداشت و بیشتر از آن وقت خودمان را برای چنین افرادی تلف نکنیم. استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مطالعه کنید و قلم به دست بگیرید، ابراز کرد: روش بحث را در کتاب¬های کافی جلدیک، بحارالانوار جلد نه و ده و احتجاج طبرسی ببینید و مطالعه کنید و سپس با جرأت قلم بدست بگیرید و گلوگاه ها و بزنگاه ها را بزنید. آیت الله طبسی با اشاره به اینکه باید طرف مقابل خود را بسنجید، اظهار کرد: گاهی یک مناظره صحیح و با شناخت درست از طرف مقابل می توانید کاملا تاثیرگذار باشید و حقانیت شیعه را ثابت کنید اما اگر آن طرف بحث به دنبال دست انداختن می باشد نه پی بردن به حل مسئله، شما هم همانند او عمل کنید.وی با بیان اینکه در مناظرات باید برخی بحث‌های رجالی و برخی مباحث حدیثی مطرح شود، مطرح کرد: همچنین موضوعی که در مناظرات اهمیت دارد، توجه به بزنگاه‌های تاریخی است.

پیاده روی اربعین از شعائر الهی است
حوزه/ آیت الله فقیهی اظهار داشت: باید دانست برای رسیدن به اقتضای عمل صالح از آن مراقبت کرد و آداب و شرایط آن عمل را به خوبی رعایت کنیم. مثلاً برای رسیدن به برکات مادی و معنوی زیارت اربعین می بایست مراقبت کرد که در این مسیر از غیبت کردن، دروغ گفتن، افترا زدن به دیگران، نگاه به نامحرم و سایر گناهان اجتناب شود.عضو جامعه مدرسین با تأکید بر اینکه پیاده روی اربعین از شعائر الهی است، اظهار کرد: بنا بر روایت کسی که شعائر الله را به پا دارد دشمنان اسلام از او ضربه خورده و دوستداران اسلام تقویت می شوند و بر اساس آیه قرآن کریم: اهل مدینه و اطراف آن نباید رسول الله را تنها بگذارند. حزب الله واقعی باید قدم¬هایی که بر می دارد، ضربه زدن به دشمنان اسلام و تقویت مسلمانان را به دنبال داشته باشد.

افشای نقشه ناتو برای تجزیه ایران
باشگاه خبرنگاران/ یکی از اعضای کمیسیون ناتو از نقشه این نهاد نظامی برای تجزیه ایران پرده برداشت.«گانتر فلینگر» عضو کمیسیون ناتو با انتشار تصویری از نقشه تجزیه‌شده ایران از طرح بی اساس ناتو پرده برداشت و نوشت: ۳۰۰ عضو پیمان ناتو آماده اجرای تجزیه این کشور تا سال ۲۰۳۰ هستند.وی مدعی شد: با تجزیه برخی کشورها، دنیای بهتری ساخته خواهد شد!

واکنش دمشق به تجاوز رژیم صهیونیستی به فرودگاه حلب
ایسنا/ وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد: رژیم اشغالگر اسرائیل به نقض آشکار منشور سازمان ملل، بی‌احترامی به قوانین بین‌المللی و حقوق بشردوستانه بین‌المللی و سیاست وحشیانه خود در حمله به زیرساخت‌ها و تأسیسات غیرنظامی حیاتی ادامه می‌دهد. وزارت امور خارجه سوریه تأکید کرد که تجاوز رژیم صهیونیستی به فرودگاه بین‌المللی حلب در چارچوب تشدید تنش‌ها توسط آمریکا و غرب و حمایت مستمر آن‌ها از تروریسم و گروه‌های تروریستی و تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه مردم سوریه است. وزارت امور خارجه سوریه تأکید کرد: سوریه این حمله تروریستی بزدلانه اسرائیل را محکوم می‌کند و بار دیگر به (اسرائیل) نسبت به ادامه این حملات هشدار می‌دهد. شورای امنیت باید به مسؤولیت‌های خود بر اساس منشور و قطعنامه‌های مشروعیت بین‌المللی برای پاسخ به جنایات اسرائیل عمل کند.

توافق با ایران کند پیش می‌رود
باشگاه خبرنگاران/ رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین-المللی اتمی در اظهارات خود در موسسه امور بین‌الملل سوئد ادعا کرد: این تاسف‌آور است که به نقطه‌ای نرسیده‌ایم که بتوانیم بگوییم در زمینه ایران همه امور خوب پیش می‌رود. اگرچه طرف‌ها اعلام نمی‌کنند که توافق هسته‌ای ایران که آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، مرده است اما این توافق اکنون یک پوسته خالی است. او مدعی شد: با این حال ایران اکنون غنی سازی اورانیوم در سطح ۶۰ درصد انجام می‌دهد. در ماه ژانویه ما شاهد غنی سازی ۸۴ درصد بودیم. هیچ‌کس هیچ تعهد و وظیفه‌ای را در این توافق انجام نمی‌دهد. ایران اورانیوم غنی سازی شده برای چندین بمب هسته‌ای جمع آوری کرده است، اما من باید تاکید کنم این کشور دارای سلاح هسته‌ای نیست. داشتن ظرفیت و داشتن یک بمب با یکدیگر متفاوت است و ما باید به این نکته توجه کنیم. گروسی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: مهم است که ما به نقطه‌ای برسیم که برنامه هسته‌ای ایران به ثبات برسد و ما سیستم دیپلماتیک داشته باشیم تا بتوانیم فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تایید کنیم. او بدون اشاره به همکاری‌های گسترده ایران با آژانس گفت: تهران به بخشی از مسائل خواسته شده از سوی آژانس پاسخ نداده است و این نگران کننده است. این نگرانی‌ها بر نیاز به احیای یک سیستم یا توافق مانند برجام که جوابگوی ظرفیت ایران باشد، تاکید می‌کند. در ماه مارس با ایران به توافقی «نسبتا موفقیت‌آمیز» دست یافتیم. این توافق پیش می‌رود، اما «بسیار بسیار کند.»

ماجرای لیبی، مایه رسوایی «اسرائیل» شد
مهر/ در پی جنجال دیدار وزیر خارجه دولت وحدت ملی لیبی با «الی کوهن» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، «یائیر لاپید» رهبر جناح اپوزیسیون رژیم صهیونیستی در پیامی در شبکه ایکس نوشت: «کشورهای جهان امروز صبح به انتشار غیرمسئولانه دیدار وزیران خارجه اسرائیل و لیبی نگاه می‌کنند و از خود می‌پرسند: آیا این کشوری است که بتوانیم با آن روابط خارجی برقرار کنیم؟ آیا این کشوری است که بتوان به آن اعتماد کرد؟ این اتفاقی وقتی می‌افتد که شما الی کوهن فردی بدون پیشینه را به عنوان وزیر امور خارجه منصوب کنید.» لاپید در شبکه اجتماعی افزود: «اتفاقی که درباره وزیر خارجه لیبی رخ داد، غیرمسئولانه، مبتدیانه و یک شکست فاحش در قضاوت است. این یک صبح رسوایی ملی و به خطر انداختن جان انسان برای سر خط خبرها شدن است.»

راه‌حل آرام شدن غزه، ترور مقامات حماس است
ایرنا/ آویگدور لیبرمن وزیر اسبق رژیم صهیونیستی حماس را مسؤول تشدید بحران در نوار غزه دانست و گفت: بدون تشدید عملیات ترور، نوار غزه آرام نخواهد شد. لیبرمن که با شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی سخن می‌گفت، افزود: زمانی که مقام وزارت دفاع (جنگ) را داشتم، موجی از عملیات فردی [عملیات شهادت طلبانه] جریان داشت، اما پس از گذشت دو ماه همه چیز آرام شد. وی افزود: اما اکنون هیچ کاری برای توقف عملیات [شهادت طلبانه فلسطینی‌ها] انجام نمی‌شود، عملیات (استشهادی) در نوار غزه با تأمین مالی و برنامه ریزی و تحریک حماس صورت می‌گیرد. لیبرمن اضافه کرد: حماس یک پایگاه کاملی در نوار غزه دارد که مخصوص فعالسازی تروریسم در درون اسرائیل است، این حماس است که باید مسؤولیت این اقدامات را بپذیرد و بدون انجام ترور، هرگز این مشکل حل نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *