خبر روز ۱۴۰۲/۰۶/۵

**آیت الله حسینی بوشهری: پیام روشن جوانان به دشمنان؛ پای قرآن ایستاده‌ایم** رئیس جمهور در هجدهمین جشنواره شهید رجایی: با مردم بی‌واسطه صحبت کنید برای افراد کار تعریف کنید نه صندلی** آیت الله فیاضی: علماء مجاهدان جبهه فرهنگی و اعتقادی هستند و از کفر و الحاد جلوگیری می کنند** آیت الله فاضل لنکرانی: اربعین پیوند بشریت با امامت و رمز وحدت مسلمین است** معاون وزارت دفاع: اروپایی‌ها متقاضی پهپادهای ایرانی هستند
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
دخالت نمایندگان در انتصابات را بررسی می‌کنیم
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا فشار برخی نمایندگان به وزیر کشور برای عزل معاون سیاسی وزیر در بررسی صلاحیت آنان مدنظر قرار می‌گیرد، ادامه داد: اگر محرز شود دخالت در انتصابات است، مورد توجه ما قرار می‌گیرد. صلاحیت‌ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قانون آمده و نباید از آن فراتر یا کمتر برویم. طحان نظیف گفت: البته ممکن است نمایندگان مجلس شورای اسلامی مشورت به دولت دهند که باید این موضوع هم مدنظر قرار گیرد؛ چراکه برخی اقدامات مداخله نیست، مشاوره است. وی با اشاره به این که بنده به این موضوع به صورت مصداقی ورود نمی‌کنم، خاطرنشان کرد: صلاحیت‌های نمایندگی در قانون آمده و نباید از برخی صلاحیت‌ها کاست یا از برخی فراتر رفت. سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که لایحه عفاف و حجاب به شورا رسیده است، گفت: ما چنین مصوبه¬ای را دریافت نکرده‌ایم. کار مصوبه هنوز در کمیسیون تمام نشده‌است. پس از آن باید برای بررسی زمان آن به صحن برود. البته نسبت به محتوا و مفاد آن باید هر موقع متن را دریافت کردیم، نظر بدهیم.
رکورد تولید خودرو را می‌زنیم
علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اختلاف‌نظرها بین سازمان استاندارد، محیط‌زیست و خودروسازان در مقررات و ضوابط بوده که با دستور رئیس‌جمهور در حال گذر از این مشکل هستیم. مردم نگران نباشند، زیرا خودروها تولید شده‌است و امسال رکورد تولید خودرو را خواهیم زد.

 همشهری
دستور ویژه وزیر کشور
وزیرکشور در دستوری، خواستار بررسی حاشیه ایجاد شده درباره قدردانی از یک دختر ورزشکار شد. احمد وحیدی در نامه‌ای خطاب به سیدمحمود حسینی‌پور، نوشت: «به‌ دنبال تصاویر منتشرشده در فضای مجازی مبنی بر دیدار فرماندار کلاردشت با یکی از دختران ورزشکار، سریعا موضوع را بررسی و گزارش آن را اعلام کنید».
همکاری‌های نظامی ایران و روسیه ادامه می‌یابد
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امورخارجه روسیه در واکنش به برخی ادعاهای رسانه‌ای مبنی براینکه واشنگتن در ادامه ادعاهای بی‌اساس خود درباره جنگ اوکراین، از تهران خواسته فروش هواپیماهای بدون‌سرنشین را به مسکو متوقف کند، تأکید کرد هیچ تغییری دراین زمینه وجود نخواهد داشت و همکاری‌های نظامی تهران و مسکو ادامه می‌یابد.
مشارکت۱۱هزار نیروی حشدالشعبی در تامین امنیت اربعین
سازمان حشدالشعبی عراق، ضمن تأکید بر آمادگی نیروهای خود برای تامین امنیت مراسم اربعین حسینی، از مشارکت ۱۱هزار نفر در این طرح خبر داده است. به‌گزارش میدل‌ایست نیوز، فرمانده ستاد عملیات فرات مرکزی حشدالشعبی گفته این نهاد به دستور فرمانده کل نیروهای مسلح عراق مبنی بر آمادگی در راستای تامین امنیت و خدمات اربعین پایبند است.
نقش خارجی‌ها در ناآرامی‌های اخیر جنوب سوریه
آمریکا، انگلیس، فرانسه و قطر که پیش‌تر دمشق را به تشدید تنش در استان‌های مختلف سوریه تهدید کرده بودند، این تهدید را عملی کردند. به‌گزارش المعلومه، سعید فارس، تحلیلگر امور امنیت اجتماعی و ملی سوریه، کشورهای خارجی را به تحریک مردم سوریه برای به شکست کشاندن مقاومت مردمی و تضعیف امنیت دمشق متهم کرده است.

 کیهان
با مردم بی‌واسطه صحبت کنید برای افراد کار تعریف کنید نه صندلی
رئیس‌جمهور با بیان اینکه حتماً دنبال این باشید که با مردم بی‌واسطه صحبت کنید، گفت: کارسنجی کنید که انجام یک امر چند نفر نیرو نیاز دارد. گاهی کاری آن حجم از نیرو و فرد را نمی‌خواهد. انجام یک کار واقعا نیازی به این‌ همه معاونت، پست و مسئولیت ندارد. آیت الله رئیسی در مراسم گرامیداشت هفته دولت و نیز هجدهمین جشنواره شهید رجایی، تلاش مخلصانه تمامی دست‌اندرکاران دولت در وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های اداری در سراسر کشور برای ایجاد امید در جامعه را شایسته قدردانی دانست و با تاکید بر ضرورت انکارناپذیر تحول در نظام اداری کشور در گام دوم انقلاب اسلامی گفت‌: نظام اداری کارآمد، چابک و امیدآفرین، برای تحقق اهداف انقلاب شکوهمند اسلامی و تداوم این نظام انقلابی نقش بسیار مهمی دارد. رئیس‌جمهور در ادامه نظام اداری مردم‌پایه، ‌عدالت‌محور، متکی بر ایمان و توام با بهره‌وری را از شاخصه‌های نظام اداری انقلابی برشمرد و افزود: امروز ضمن ارزیابی و مقایسه نظام اداری کشور با این شاخصه‌ها، باید ببینیم نظام اداری ما با نظام اداری متناسب برای تحقق اهداف انقلاب چه میزان فاصله دارد؟
اروپایی‌ها متقاضی پهپادهای ایرانی هستند
سردار طلایی‌ نیک، معاون توسعه مدیریت و برنامه راهبردی و سخنگوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درباره وضعیت صادرات پهپاد به کشورهای دیگر، گفت: پهپادهای ما متقاضیان زیادی دارد و کشورهای بسیاری از ما درخواست خرید پهپاد دارند. وی با ‌اشاره به نمایشگاه دستاوردهای صنایع دفاعی وزارت دفاع افزود: ما نمایشگاه دائمی و صادراتی داریم و البته همه محصولات ما در آن قرار نمی‌گیرد و برخی دستاوردهای ما بنا به دلایل خاصی در سبد محصولات صادراتی نیست. سخنگوی وزارت دفاع تاکید کرد: اما اگر با کشوری ملاحظات سیاسی و امنیتی نداشته باشیم و مطمئن باشیم که از این پهپاد ما استفاده نامناسبی نمی‌شود و با ملاحظه ظرفیت تولید پهپاد و تامین نیاز داخلی، آمادگی صادرات پهپادهایی که در سبد محصولات صادراتی هستند را داریم.سردار طلایی نیک ادامه داد: الان متقاضیان زیادی برای پهپادهای ما وجود دارد و از کشورهای غربی و اروپایی هم چند مورد درخواست داشته‌ایم که البته آنها مایل نیستند اسمشان اعلام شود.
مافیای غربالگری با هدف گرفتن سلامت مادر و جنین سود هزار میلیارد تومانی به جیب می‌زند
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ذی‌نفعان غربالگری سالانه بیش از هزار میلیارد تومان سود مالی دارند و برخی از آنها دنبال سلامت مادر و جنین نیستند، بلکه نگران کاهش درآمدهای خود هستند. پاک‌آیین با تکذیب خبر تولد ۱۲ نوزاد دارای ناهنجاری که در روزهای گذشته منتشر شد، اظهار داشت: این خبر که منبع آن یک آزمایشگاه ذکر شده، کاملا دروغ است زیرا این سؤال پیش می‌آید که مگر نوزادان در آزمایشگاه‌ها به دنیا می‌آیند؟ این در حالی‌است که ذی‌نفعان غربالگری غیراستاندارد سودهای کلان و هزار میلیاردی به جیب می‌زنند. پاک‌آیین افزود: مطابق اطلاعات مندرج در سامانه‌های الکترونیک وزارت بهداشت از زمان اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تاکنون، آمار تولد نوزادان دارای ناهنجاری هیچ‌گونه افزایشی را نشان نمی‌دهد. وی ادامه داد: مافیای غربالگری، سلامت مادر و جنین را نشانه گرفته است و هر چند وقت یک‌بار واقعیت‌ها را تحریف می‌کند.

 ایران 
پیش‌بینی حضور ۵ میلیون زائر اربعین
روز گذشته جلسه ستاد مرکزی اربعین حسینی به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار و گزارشی از اقدامات انجام شده وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف ارائه شد.همچنین مقرر شد تعهدات دستگاه‌ها ظرف ۲۴ ساعت برای سفر زائران اربعین حسینی پیگیری شود. محمد مخبر در این جلسه با قدردانی از تلاش‌ها و آمادگی ارگان‌های مختلف در راستای سفر ارزان و ایمن زائرین اربعین حسینی تأکید کرد: باید همه دستگاه‌ها تعهدات و اقدامات خود را تا بازگشت کامل زائرین از عراق به صورت لحظه‌ای پیگیری و اجرایی کنند.وی با توجه به بازدید جمعه گذشته خود از سامانه‌های فراجا و اداره گذرنامه، استقبال مردم از راهپیمایی اربعین را گسترده و تسهیل زیارت عاشقان امام حسین -علیه السلام- را وظیفه دولت و تمام دستگاه‌ها دانست و تأکید کرد: با توجه به پیش‌بینی حضور ۴تا۵ میلیون نفری زوار و گرمای شدید باید تمام تلاش خود را به کار ببندیم تا بتوانیم پاسخگوی شور حسینی مردم باشیم.
پایان همکاری صنعتی شریف با استادیار پیمانی
رسانه «روزنامه شریف» در خبری نوشت که علی شریفی‌زارچی استادیار پیمانی دانشکده مهندسی کامپیوتر در توئیتی مدعی شده که نامه اخراج خود را از دانشگاه دریافت کرده است. روزنامه شریف ضمن انتشار نامه ادعایی زارچی نوشت: طبق نامه، دانشگاه با توجه به پایان مهلت پنج ساله قرارداد پیمانی ایشان، سه مرتبه در تاریخ‌های ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ و ۳۰ آذر ۱۴۰۰ و ۵ شهریور ۱۴۰۱ در نامه‌هایی به ایشان، از وی خواسته تا مستندات علمی خود را برای تمدید قرارداد یا تبدیل وضعیت ارائه کند. این رسانه تصریح کرد: همچنین در این ابلاغیه به نامه رئیس سابق دانشکده مهندسی کامپیوتر هم درباره عدم انجام بخشی از وظایف آموزشی، تحصیلات تکمیلی و پژوهشی ایشان اشاره شده است. گفتنی است شریفی‌زارچی نقش قابل توجهی در تحریک دانشجویان دانشگاه شریف و حوادث سال گذشته این دانشگاه داشت. فعالیت‌های رسانه‌ای او نه در قامت یک استاد دانشکده کامپیوتر بلکه به عنوان یک فعال سیاسی همواره از سوی رسانه‌های بیگانه مورد استقبال قرار می‌گرفت. با اینحال، علیرغم مماشات مسئولان دانشگاه شریف با این رویه، قرارداد زارچی با استناد به نامه‌هایی که در دولت قبل صادر شده، تمدید نشده است.

 وطن امروز 
رئیس‌جمهور به استان بوشهر سفر می‌کند
استاندار بوشهر اظهار کرد: همزمان با گرامیداشت هفته دولت، سیدابراهیم رئیسی روز دوشنبه هفته جاری برای افتتاح چند طرح مهم اقتصادی به این استان سفر می‌کند. احمد محمدی‌زاده افزود رئیس‌جمهور از طریق عسلویه وارد استان بوشهر خواهد شد. در سفر یک‌روزه رئیس‌جمهور به استان بوشهر، فاز ۱۱ پارس جنوبی، پتروشیمی هنگام و آریامتانول نیز افتتاح خواهد شد.
بیانیه حمایتی ارتش از دولت
ارتش جمهوری اسلامی ایران دیروز به مناسبت هفته دولت طی بیانیه‌ای ضمن تبریک به اعضای دولت سیزدهم نوشت: دولت اساس برنامه‌ریزی خود را کاهش و رفع مشکلات مردم بویژه مسائل اقتصادی کشور قرار داده و با اخلاص در عمل، حرکت امیدآفرین در مسیر شکوفایی و رونق تولید را مبنای حرکت پرشتاب خود قرار داده است. ارتش جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: از ثمرات و افتخارات انقلاب اسلامی، تربیت دولتمردان و مسؤولانی است که شهادت‌شان مبدأ تحولاتی عمیق در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است. سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر، ۲ اسوه خدمت، فرصت مغتنمی برای ترویج روحیه ساده‌زیستی، خدمت به مردم و تلاش خستگی‌ناپذیر در راه اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

 جوان
بدون حضور در اقیانوس‌ها تعریف ایران در هندسه جدید قدرت ممکن نیست
سرلشکر صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در پنجمین جلسه شورای سیاستگذاری همایش ملی فرصت‌ها و تهدید‌های نوپدید دریایی گفت: تحلیل جایگاه انقلاب کبیر اسلامی و جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت در شکل‌دهی به نظم جدید جهانی یک ضرورت به شمار می‌رود. بدون حضور در دریا‌ها و اقیانوس‌ها نمی‌توانیم جایگاه ایران، انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت را در هندسه نظم جدید جهانی تعریف کنیم.

 خراسان 
عکاس خبرگزاری تسنیم آزاد شد
معاون سخنگوی طالبان اعلام کرد که محمدحسین ولایتی، عکاس خبرگزاری تسنیم آزاد شده است.ولایتی شنبه هفته گذشته در حالی که به‌شکل قانونی و از طریق مرز هوایی وارد افغانستان شده بود و به‌مدت ۱۰ روز در کابل حضور داشت، هنگام بازگشت به ایران و در فرودگاه کابل بدون توضیح مشخصی بازداشت شد.
خاتمی جلسات انتخاباتی با چهره هایی از راست میانه برگزار کرده است
فردانیوز مدعی شد: محمد خاتمی جلسات انتخاباتی با چهره هایی از راست میانه برگزار کرده است. سایت فردا البته این را هم اضافه کرده است که «حضور اصلاح‌طلبان در پیش‌ثبت‌نام انتخابات با هماهنگی کامل خاتمی رخ داده است». پیشتر در محافل سیاسی شنیده شده بود که خاتمی دستور ثبت نام چهره های سفید این طیف در انتخابات را صادر کرده و بر اساس برخی برآوردها شمار قابل توجهی در انتخابات ثبت نام کرده اند.
جزئیات اتهام‌های ۳ متهم اصلی حادثه تروریستی شاهچراغ
حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی ‌با اشاره به صدور کیفرخواست و قرار جلب به دادرسی ۳ تن از متهمان اصلی حمله تروریستی اخیر به حرم مطهر شاهچراغ ۱۱ روز پس از این حادثه تلخ، گفت: پرونده این ۳ متهم برای رسیدگی به دادگاه انقلاب اسلامی شیراز ارسال شده است. وی افزود: به زودی شاهد برگزاری محاکمه این افراد خواهیم بود. رئیس کل دادگستری استان فارس اظهار کرد: اتهام متهم اصلی پرونده به نام «رحمت‌ا… نوروزاف» عضویت در گروهک تروریستی داعش، عضویت در گروه‌های بغی، محاربه و افساد فی‌الارض است و اتهامات واردشده به متهمان ردیف‌های دوم و سوم به نام‌های «حبیب‌ا… عرب‌زاده» و «امرا… نظری» (معروف به اسد) نیز معاونت در محاربه و افساد فی الارض و اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور از طریق همراهی با گروهک تروریستی داعش است. رئیس کل دادگستری استان فارس از ادامه دستگیری برخی افراد دیگرِ مرتبط با این حادثه خبر داد و افزود: درباره همه ابعاد زوایای پنهان و آشکار حمله تروریستی اخیر به حرم مطهر شاهچراغ -علیه السلام- با دقت ویژه همچنان ادامه دارد و هر فرد و عاملی که کمترین نقش و همکاری را در این باره با متهمان اصلی داشته است، مجازات خواهد شد.

 رسالت
جهت‌گیری دولت در موضوع پوشش جهت‌گیری فرهنگی است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ایجاد سکوهای دائمی پوشاک گفت: ایجاد سکوهای دائمی لباس در دستور کارمان است و هم اکنون اقدامات آن انجام شده و ایجاد ۱۱ سکوی دائمی در تهران را در برنامه مان داریم. فروش لباس عفیفانه منطبق بر اصول پوشش اسلامی است. وی افزود: برای ایجاد سکوهای دائمی در کل کشور با استانداران استان‌ها هماهنگ شده تا بتوانیم شاهد ایجاد چنین سکوهایی در کل کشور باشیم. اسماعیلی گفت: ایجاد سکوهای دائمی در تهران و استان‌ها سبب تسهیل در دسترسی به لباس‌های عفیفانه با مناسب‌ترین قیمت می‌شود که امیدواریم هرچه زودتر شاهد این اتفاق در کل کشور باشیم. وی افزود: تأکید رئیس جمهور بر مسئله حجاب و پوشش است. این موضوع، دغدغه مهم دولت است. یکی از دستور کارهای مهم دولت و آقای رئیسی این است که موضوع دسترسی به محصولات عفاف و حجاب را حل کنیم. بخشی از این موضوع، تحقق تعهدات یارانه‌ای است که در حال انجام است و بخشی دیگر ترویج مدل‌های عفیفانه است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در جشنواره‌های مد و لباس که در تدارک برگزاری آن هستیم، کار مهمی را از سال گذشته شروع کردیم و به همه طراحان برگزیده، وام‌های با سود کم دادیم تا بتوانند تولید انبوه کنند. ما خود را مسئول می‌دانیم. برای مثال طرح کاملی را در قرارگاه زیست عفیفانه آماده کردیم. جهت‌گیری دولت در موضوع پوشش، جهت‌گیری فرهنگی است.

 مردم سالاری 
پیروزی دیپلماتیک تهران با عضویت در بریکس
تحلیلگران در این زمینه توافق دارند که دعوت از ایران برای عضویت در گروه بریکس، پیروزی سیاسی برای تهران محسوب می‌شود. نیویورک تایمز دعوت از ایران برای عضویت در بریکس را که مقابله با سلطه غرب در نظام مالی جهان را هدف قرار می دهد، غیرمنتظره توصیف کرد و به نقل از کارشناسان افزود: امتیاز اولیه آن این است که ثابت می کند تهران دوستان قدرتمندی دارد و این میتواند در مذاکرات آتی ایران با آمریکا اهرمی برای تهران باشد. این روزنامه آمریکایی تاکید کرد که گروه بریکس تمایل دارد سازوکار کنونی مالی جهان را تنوع بخشیده و وابستگی آن را به سیاست های آمریکایی و قدرت دلار کاهش دهد.این گزارش یادآوری می کند: اضافه شدن ایران در فهرست دعوت شدگان به بریکس در حالی رخ می دهد که اوضاع خاورمیانه به شکل فزاینده¬ای پیچیده و دشوار شده است و برخی از متحدان آمریکا در منطقه از همکاری خود با واشنگتن ناراضی هستند. عربستان و امارات به شکل فزاینده ای در مسائلی همچون تولید نفت، جنگ اوکراین و روابط شان با ایران و سوریه مسیر خود را طی می کنند.
بازداشت تیم‌جاسوسی موساد در بیروت
جانشین مدیرکل امنیت عمومی لبنان از بازداشت اعضای یک باند جاسوسی اسرائیل (موساد) در فرودگاه بین‌المللی بیروت خبر داد.روزنامه لبنانی الاخبار درباره این شبکه جاسوسی نوشت: سرویس امنیت عمومی یک شهروند روس و همسرش را در حالی که از طریق فرودگاه بین‌المللی بیروت قصد خروج از لبنان را داشتند، دستگیر کرد. بر اساس اطلاعات، این شهروند روسی اعتراف کرده است که چندی پیش توسط اطلاعات رژیم صهیونیستی جذب شده و دستوراتی برای رفتن به لبنان دریافت کرده است. نقشه‌هایی از مکان‌ها، تجمعات و مراکز و امکانات متعلق به حزب الله در اختیار او قرار گرفت و از او خواستند که به آن آدرس‌ها مراجعه کند، آنها را بررسی کند و در صورت امکان از آنها عکس بگیرد.همچنین، او بیش از یک بار از ضاحیه جنوبی بیروت بازدید کرد و تلاش داشته تا داده‌هایی را جمع آوری کند و آنها را با اطلاعات قبلی در دسترس کارفرمایانش قرار دهد. همسرش نیز اعتراف کرد که کار شوهرش را می‌دانسته و او را در انجام وظایفش یاری می‌کرده است.

 قدس 
آمادگی رئیس بانک بریکس برای سفر به ایران
خانم روسف، رئیس بانک توسعه نوین (بریکس) در دیدار با مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه برای سفر به ایران اعلام آمادگی کرد. خانم روسف ضمن تبریک عضویت ایران در بریکس از پیوستن کشورمان به بانک بریکس استقبال و حضور ایران در این بانک را موجب ارتقای قدرت و موقعیت بین المللی این بانک دانست.
وزارت خارجه دستگاه برگزیده دولتی شد
روز گذشته مراسم گرامیداشت هفته دولت و هجدهمین جشنواره شهید رجایی با حضور رئیس جمهور برگزار شد. در این مراسم، وزارت امور خارجه از میان ۲۵ دستگاه ارزیابی شده در سطح وزارتخانه‌ها و سازمان‌های زیر نظر رئیس جمهور، به عنوان دستگاه برگزیده معرفی شد. امیرعبداللهیان وزیرخارجه کشورمان از رئیس جمهور لوح و تندیس دستگاه برگزیده را دریافت کرد.
تکرار اظهارات فتنه‌انگیز را جدی بگیرید!
مشاور امور راهبردی رئیس مجلس شورای اسلامی با انتشار پیامی در فضای مجازی نسبت به فضاسازی سرکرده آشوب‌های فتنه ۸۸ هشدار داد. مهدی محمدی کارشناس سیاسی و تحلیلگر تحولات راهبردی در این پیام با تبیین برخی رویدادهای احتمالی آینده و شباهت آن‌ها به حوادث پاییز ۱۴۰۱ نوشت: «چند هفته قبل از آشوب‌های سال گذشته، میرحسین موسوی بیانیه‌ای منتشر کرد که در واقع بخش مهمی از پروژه آشوب از قبل طراحی شده بود. سخنان اخیر محمد خاتمی چند هفته مانده به سالگرد آشوب‌ها، دقیقاً تکرار همان پروژه است».
جنگ با اسرئیل حتمی است
«صالح العاروری»، معاون دفتر سیاسی حماس هرگونه سازش با اشغالگران قدس را رد کرد و گفت: «اشغالگران نه تنها در اجرای چشم‌انداز خود در کرانه باختری شکست خواهند خورد، بلکه مجبور خواهند شد گام‌های بلندی به عقب بردارند. العاروری با اشاره به اقدامات تحریک‌آمیز صهیونیست‌ها در کرانه باختری و مسجدالاقصی گفت: «جنگ همه‌جانبه اجتناب ناپذیر شده است. ما به عنوان مقاومت، متقاعد شده‌ایم آن‌ها را در یک جنگ همه‌جانبه شکست خواهیم داد. مقاومت آماده یک نبرد بزرگ و همه‌جانبه برای تغییر معادلات منطقه است».

 ابتکار
ایران از تمامیت ارضی ارمنستان حمایت می‌کند
سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان در اظهاراتی در یک نمایشگاه اقتصادی در ایروان بر حمایت تهران از تمامیت ارضی و حاکمیت ارمنستان تاکید کرد. وی که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، همچنین اظهار کرد: سیاست اصولی ما توسعه روابط با جمهوری ارمنستان است. ایران همواره از تمامیت ارضی و حاکمیت ارمنستان دفاع می‌کند.سبحانی در ادامه گفت: ایران و ارمنستان هرگز در هیچ زمینه و سطحی مشکلی نداشته‌اند، به ویژه از زمانی که ارمنستان استقلال خود را بازیافته است.

 اطلاعات 
گشایش های بین المللی در راه است
وزیر اقتصاد در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان لرستان، اظهار داشت: تلاش استکبار بی-فایده بوده و گشایش های بین‌المللی یکی پس از دیگری انجام می‌شود. خاندوزی تاکید کرد: به رغم این که تحریم های ظالمانه علیه کشور مشکلاتی را به وجود آورد، اما مدیران در عمق اداره کشور احساس کردند نسبت به مطالبات کشور حساس باشند، چرا که نفت نمی‌تواند عیوب را بپوشاند و براین اساس بر حمایت از تولیدکنندگان و توسعه صادرات تاکید دارند. وی ادامه داد: باید به سمت نظام انگیزشی ارائه قیمت عادلانه حرکت کنیم، هدفگذاری کنترل نقدینگی کشور در حال تحمیل مواردی است که بانک ها را تحت تاثیر قرار میدهد. خاندوزی اظهارداشت: رشد تولید و مهار تورم براساس بیانات رهبر معظم انقلاب ضروری است و جداگانه نمی‌توان هرکدام را پیش برد ، باید برای محقق شدن شعار سال تلاش کرد. ضعیف ماندن و منزوی کردن اقتصاد ایران، هدف دشمنان است اما دولت سیزدهم در کنار تولیدکنندگان است تا اقتصاد ایران قوی بماند، تلاش استکبار بی فایده بوده است و گشایش¬های بین‌المللی یکی پس از دیگری انجام می‌شود.

خلاصه اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

پیام روشن جوانان به دشمنان؛ پای قرآن ایستاده‌ایم
ایکنا/ آیت‌الله حسینی‌بوشهری در حاشیه اختتامیه مسابقات ملی مردمی قرآن مشکات، درباره اهمیت و جایگاه مسابقات و فعالیت‌های قرآنی مردمی و اثر اینگونه فعالیت‌های در توسعه و ترویج مبانی قرآنی در جامعه گفت: تجربه نشان داده هرجا پای مردم در میان بوده و کار مردمی انجام گرفته شعاع، تأثیرگذاری و پذیرش کار به مراتب بیشتر بوده است. رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه این قرآن کتاب هدایت است و هرچه انسان‌ها بیشتر پای کار قرآن قرار گیرند به همان اندازه قرآن در دل‌ها‌ی آنان بیشتر اثر می‌گذارد، گفت: از ابتکار و خلاقیتی که در مسابقات ملی، مردمی قرآنی بکار گرفته می‌شود، تقدیر و تشکر می‌کنم. وی افزود: امیدوارم جبهه با عظمت مردمی و نسل جوان و برومند و دارای آینده بتواند با همین نگاه و روحیه پیام روشن خود را مبنی بر اینکه که ما پای کار قرآن هستیم و دشمنان کورخوانده‌اند، در برابر جبهه‌ای که در مقابل ارزش‌های دینی، اعتقادات، باور‌ها و کتاب آسمانی ما متحد شده‌، منتشر کند.

اربعین پیوند بشریت با امامت و رمز وحدت مسلمین است
رسا/ آیت الله فاضل لنکرانی در دیدار اعضای کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین اظهار د اشت: اربعین رمز وحدت مسلمین است. یکی از سیاست‌های مهم استعمارگران جدا کردن شیعیان و جامعه مسلمین از یکدیگر است. اربعین رمز وحدتی است بین همه مسلمین، همان‌طور که رمز وحدت بین شیعیان است. اربعین دارای چنان ظرفیت بزرگی است که می‌تواند رمز وحدت همه انسان‌ها حول محور امامت باشد. عضو جامعه مدرسین با اشاره به لزوم حضور نظام اسلامی درحرکت اجتماعی اربعین بیان داشت: همه نهادها و حتی نظام جمهوری اسلامی هم باید به میدان بیایند، چون وقتی حرکت، حرکت اجتماعی شد نمی‌شود گفت نظام نباید دخالت کند، این حرفی که این روزها برخی زمزمه می‌کنند چرا نظام در مسئله اربعین دخالت می‌کند؟ بله، اگر نظام بخواهد این جریان را از مردمی بودن خارج کند، این یک جفای بزرگ است که البته نمی‌تواند این کار را بکند. مردمی بودن این جریان باید محفوظ بماند. اما نظام باید در کنار این قضیه مردمی که تمام مردم با همه وجود حضور پیدا می‌کنند، وظیفه خودش را انجام بدهد و بحمدالله انجام هم می‌دهد.

علماء مجاهدان جبهه فرهنگی و اعتقادی هستند و از کفر و الحاد جلوگیری می کنند
رسا/ آیت الله فیاضی در همایش بزرگداشت ابن سینا در حوزه علمیه اصفهان، گفت: ابن سینا بسیار مایه افتخار حوزه ها و مایه افتخار مسلمانها است. کسی که نام آور در عالم است و این نیست مگر بخاطر تعقل و تدبرش، او در صدد آن بود که چیزهایی را که دین آورده مستدل کند. وی اظهار کرد: علماء مجاهدان جبهه فرهنگی و اعتقادی هستند و از کفر و الحاد جلوگیری می کنند و امروز وظیفه سنگین است و باید کنار فقه که بسیار با عظمت است کسانی در اعتقادات و مسائل ایمانی کار کنند چون ایمان اصل است و عمل صالح در مرتبه بعد است، ابن سینا و امثال او تلاش کردند عقیده را اثبات کنند و از آن دفاع کنند و شبهات آن را جواب دهند. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: ابن سینا گفت اگر هستی در عالم هست باید خالقی در عالم باشد که علت آن باشد. فلسفه اعتقادات را تبیین می کند، برای آن استدلال عقلی می آورد و شبهات شیاطین جن و انس را پاسخ می دهد، در صدر مسائل دینی اعتقادات است و همواره در حوزه های علمیه باید گروهی باشند که اعتقادات را تبیین کنند و شبهات را پاسخ دهد.

ترور العاروری در دستورکار اسرائیل است ولی از واکنش مقاومت واهمه دارد
تسنیم/ به نوشته یک رسانه عبری زبان، صلاح العارروی رهبر برجسته حماس مدتهاست که در لیست ترورهای اسرائیل قرار داشته اما تل‌آویو از بیم واکنش‌های مقاومت نسبت به این اقدام دست به آن نمی‌زند. روزنامه یدیعوت آحارانوت در گزارشی تحلیلی در رابطه با العاروری وی را به عنوان خطرناک‌‌ترین و مهمترین شخصیت حماس توصیف کرد. این رسانه به نقل از منابع عالی رتبه امنیتی فاش کرد، اسرائیل به شدت به دنبال ترور وی است زیرا او را سر افعی می‌داند که تحولات اخیر در کرانه باختری و انتفاضه در آن را رهبری می‌کند، فعالیت‌های العاروری تاکنون جان ۳۵ اسرائیلی را از ابتدای سال گرفته در حالی که ۴۸۰ عملیات بزرگ نیز خنثی
شده اند، با این حال اسرائیل از ترور این فرد واهمه دارد. در بخش دیگری از این گزارش آمده است: صلاح العاروری رهبر حماس امروز کنترل کرانه باختری را به دست گرفته است، او که جانشین رئیس دفتر سیاسی حماس است، خطرناک‌‌ترین شخصیت حال حاضر حماس محسوب می‌شود و در عین حال تهدید کرده است که از سرگیری ترورها می‌تواند جنگی منطقه‌ای را به همراه آورد. به زعم یدیعوت آحارانوت، سخنان شدید اللحن اخیر العاروری در رابطه با ترورها نشان می‌دهند که ظاهرا خود او نیز از احتمال ترور شدنش مطلع شده است.

وزیر اول اسکاتلند: ماموریت من تحقق استقلال است
فارس/ «حمزه یوسف»، وزیر اول اسکاتلند ضمن حمایت از برگزاری یک همه‌پرسی جدید دارای الزام قانونی بر سر استقلال اسکاتلند از بریتانیا تاکید کرد، سطح حمایت اسکاتلندی‌ها از استقلال، به رغم تجربه دشوارترین ماه‌ها و هفته ها در تاریخ «حزب ملی اسکاتلند»، در بالاترین میزان ممکن است. به نوشته خبرگزاری «پرس اسوسیشن»، حمزه یوسف در سخنرانی در مجمع منطقه‌ای جنوب حزب ملی اسکاتلند گفت: «من خواستار سیاست‌های جسورانه و رادیکالی هستم که در نتیجه آنها اسکاتلند از نظر موفق بودن به کشوری همچون نروژ و اتریش تبدیل شود. من قبول دارم که رهبری من باعث خشم برخی افراد خواهد شد.» وزیر اول اسکاتلند گفت، قبول دارد که در داخل حزب ملی اسکاتلند اختلافاتی وجود دارد اما تعداد اعضای این حزب حامی استقلال به حدود ۷۵۰۰۰ نفر رسیده و به این ترتیب «استقلال اسکاتلند اکنون نزدیک‌تر از هر زمان شده است.»

تجاوز مجدد رژیم صهیونیستی به آب‌های لبنان
ایسنا/ ارتش لبنان اعلام کرد، یک قایق جنگی رژیم صهیونیستی بار دیگر به آب‌های سرزمینی این کشور در راس الناقوره وارد و حریم آب‌های این کشور را نقض کرده است. ارتش لبنان در بیانیه‌ای افزود: موضوع ورود قایق رژیم صهیونیستی به آب‌های لبنان با هماهنگی نیروی موقت سازمان ملل در لبنان (یونیفل) در حال پیگیری است. این در حالی است که هیچ اظهارنظر فوری از سوی مقامات صهیونیست درباره بیانیه ارتش لبنان منتشر نشده است. لبنان از تجاوزات مکرر قایق‌های نیروی دریایی رژیم صهیونیستی به آب‌های سرزمینی خود شکایت دارد.

اسرائیل سرزمین فلسطین را اشغال کرده است
ایسنا/ محمد بن عبد الرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر در کنفرانس موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک (IISS) در سنگاپور گفت: در نهایت ما با اسرائیل جنگ نداریم، اما اسرائیل سرزمین فلسطین را اشغال کرده است. وی همچنین درباره توافق اخیر تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا با میانجی‌گری دوحه نیز گفت: قطر با ایران به توافقی میان تهران و واشنگتن دست پیدا کرد تا به یک میانجی اصلی در تبادل زندانیان تبدیل شود و یک کانال مالی را باز کرد که به حل مسائل دیرینه کمک کند، این گامی است که امیدواریم منجر به تفاهمات بیشتر در زمبنه موضوع هسته‌ای ایران شود.

قصد ممنوعیت قرآن‌سوزی در سوئد را نداریم
صداوسیما/ نخست‌وزیر سوئد اعلام کرد که این کشور اقدام جدی را در قبال اهانت به قرآن کریم صورت نخواهد داد. «اولف کریسترسون» نخست وزیر سوئد روز شنبه اعلام کرد که این کشور همانند دانمارک برنامه‌ای برای ممنوعیت سوزاندن متون مذهبی ندارد. به گفته نخست وزیر سوئد، این کار مستلزم اصلاح قانون اساسی پادشاهی سوئد است. نخست وزیر سوئد در این باره گفت که هر کشوری که در معرض تهدیدهای جدی قرار می‌گیرد، راه خود را برای مقابله با آنها انتخاب می‌کند. کریستوسون افزود: من برای کاری که دانمارک در حال حاضر انجام می‌دهد [ممنوعیت سوزاندن کتاب‌های مذهبی] احترام زیادی قائل هستم. نخست وزیر سوئد ادامه داد که اما انجام دقیق همان کاری که دانمارک احتمالاً انجام خواهد داد، نیاز به اصلاح قانون اساسی دارد، بنابراین مسیر درستی برای سوئد نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *