خبر روز ۱۴۰۲/۰۶/۲

**شهادت امام حسن مجتبی(ع) را تسلیت می گوییم** آیت¬الله حسینی بوشهری: می‌خواهیم قم جهان¬شهر نمونه و الگوی تمدنی در جهان باشد** آیت الله جنتی: مساجد مهم‌ترین پایگاه‌های جهاد تبیین است** رئیس جمهور: بهبود وضع معیشتی مردم اولویت‌ اصلی دولت است** آیت الله عبداللهی: قرآن کریم خط وحدت مداری را ترسیم کرده است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
ایجاد امنیت در مرزها با وحدت بین کشورهای همسایه
سرلشکر محمد باقری در گفت‌وگوی تلفنی با ژنرال ذاکر حسن‌اف، وزیر دفاع جمهوری آذربایجان بر توسعه مناسبات و همکاری‌های دفاعی و نظامی دوجانبه تاکید کرد.رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به توافقات ارزشمند در سنوات گذشته بین نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، خاطرنشان کرد: سطح همکاری‌ها، ارتباط و تعامل بین نیروهای مسلح دو کشور در تمام حوزه‌ها در حال پیشرفت است و ما معتقدیم که نیروهای مسلح می‌توانند عامل تقویت، دوستی و برادری بین دو کشور شوند.
سرلشکر باقری از آمادگی کامل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی برای شرکت در کمیسیون مشترک نظامی در باکو خبر داد و تصریح کرد: ایجاد امنیت و آرامش در مرزهای مشترک فقط با همدلی و وحدت بین کشورهای همسایه امکان‌پذیر است و حضور بیگانگان در منطقه موجب تنش و اختلاف خواهدشد.
وزیر دفاع جمهوری آذربایجان نیز در این گفت‌وگو از آمادگی کامل نیروهای مسلح این کشور درخصوص ارتقای سطح همکاری‌های دوجانبه نظامی و دفاعی خبر داد و گفت: ما همواره جمهوری اسلامی ایران را کشور دوست و نزدیک به خود می‌دانیم و از همکاری‌های نظامی در تمام حوزه‌ها استقبال می‌کنیم و ان‌شاءا… بتوانیم میزبان خوبی برای هیأت ایرانی در آینده نزدیک در کمیسیون مشترک نظامی در باکو باشیم.
برای افزایش قیمت بنزین برنامه‌ای نداریم
اوجی، وزیر نفت درباره برداشتن محدودیت‌های سوخت‌رسانی گفت: آن جو روانی و شایعه که درست کرده بودند و سبب شلوغی صف‌های پمپ بنزین شده بود،‌ تمام شده و مردم هم متوجه این موضوع شدند و مشکلی در این زمینه نیست. وزیر نفت با تاکید بر این‌که دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد، درباره کمبود بنزین هم ‌تصریح کرد: ذخایر بنزین نسبت به چهار ماهه سال گذشته ۱۵۰میلیون لیتر هم بیشتر است.
بانک‌های دولتی از زیان‌دهی خارج شدند
خاندوزی، وزیر اقتصاد با اعلام این‌که برای اولین‌بار پس از سال‌ها بانک‌های دولتی غیر از بانک سپه از زیان‌دهی خارج شدند، توضیح داد: در سال ۱۴۰۰ بانک‌های ملی، کشاورزی، توسعه و تعاون و سپه زیان‌دهی داشتند و در مجموع ۵۰۰ میلیارد تومان زیان در سال ۱۴۰۰ برای کل بانک‌های دولتی شناسایی شده بود. اما با تدابیر سختگیرانه‌ای که در نظر گرفتیم به عدد ۷۰ هزار میلیارد تومان سود مجموع بانک‌های دولتی رسیدیم که یک جهش بی‌سابقه در انضباط مالی است.
برای پرداخت حقوق بازنشستگان با مانعی مواجه نشده‌ایم
مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که در سال ۱۴۰۲ با هیچ مانعی برای پرداخت حقوق و مستمری بازنشستگان مواجه نشده‌ایم، افزود: یک ریال در سال جدید تسهیلات و مازاد برداشت از بانک‌ها نداشتیم و موضوع مدیریت شده است. با توجه به درآمدهایی که شرکت‌ها دارند و عنایت دولت مخصوصا نسبت به صندوق بازنشستگی کشوری، قبل از این‌که هر حقوقی پرداخت شود، دولت تعهداتی را که در لایحه بودجه ۱۴۰۲ برایش ایجاد شده در حق صندوق‌ها پرداخت می‌کند.

 همشهری
طرح افزایش تعداد نمایندگان به انتخابات می‌رسد؟
شاکری، نماینده مردم تهران در مجلس درباره طرح مجلس مبنی بر افزایش ۴۰ نماینده گفت:اگر این مصوبه کمیسیون بعد از برنامه هفتم در مجلس بررسی شود، به انتخابات امسال نمی‌رسد.اقبال شاکری با بیان اینکه نفع این موضوع به مردم می‌رسد، چرا که هرچه حوزه انتخابیه گسترده‌تر باشد، رسیدگی به آن سخت‌تر می‌شود، افزود: طرح مجلس برای افزایش تعداد نمایندگان در کمیسیون مصوب شده، اما هنوز در صحن علنی مجلس به تصویب نرسیده ‌است. وی اضافه کرد: براساس این طرح، در مجموع ۴۰نماینده به تعداد کنونی نمایندگان اضافه می‌شود و از ۲۹۰ به ۳۳۰نماینده خواهد رسید.
انتقاد از تحولات جبهه اصلاحات
سخنگوی حزب اصلاح‌طلب «ندای ایرانیان» با بیان اینکه اتفاق‌های اخیر جبهه اصلاحات ما را به فکر واداشته است، گفت: به این باور رسیدیم که از سال ۷۵ تاکنون، کوچک‌ترین تغییری در ذهن و اراده حاکمان بر جبهه اصلاحات صورت نگرفته‌ است.
سعید نورمحمدی ادامه‌داد: آنان صرفاً منتظر نشسته‌اند تا اگر فضا تغییر کرد، تغییرات را به نفع خود مصادره کنند. وی اضافه‌کرد: اگر روزی هم نسلی‌های ما بپذیرند که باید از این نسل خسته عبور کرد، قطعاً لحظه‌ای تردید نخواهیم کرد و کنارشان خواهیم ایستاد.
تبانی انتخاباتی وحیدی و قالیباف؟
وزیر کشور ضمن تکذیب ادعای یک‌ نماینده مجلس مبنی بر توافق او با رئیس مجلس برای تأیید یک فهرست انتخاباتی خاص با پیش‌شرط منتفی شدن استیضاح، تصریح کرد: نه آقای قالیباف چنین صحبتی با من داشته و نه من چنین حرفی زده‌ام. وحیدی همچنین تأکید کرد ادعای این نماینده قابل پیگیری است.

 کیهان
مساجد مهم‌ترین پایگاه‌های جهاد تبیین است
آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان در جلسه این شورا در سخنانی گفت: دوشنبه‌ گذشته روز جهانی مسجد بود؛ دلیل این نامگذاری هم این است که این روز سالگرد آتش‌زدن مسجدالاقصی توسط عمال رژیم غیرقانونی اسرائیل است.
وی با بیان اینکه این نامگذاری که با نگاه انقلابی صورت گرفته، نشان می‌دهد که مساجد باید با روحیه انقلابی اداره شوند، افزود: فلسفه تأسیس مساجد یاد خداست و اگر متولیان مساجد بتوانند این هدف را تحقق ببخشند، سرعت حرکت جامعه به سمت ارزش‌های الهی بیشتر می‌شود.آیت‌الله جنتی همچنین مساجد را بهترین محل برای ترویج آموزه‌های زندگی دینی و پاسخگویی به شبهات و مهم‌ترین پایگاه‌های جهاد تبیین دانست.
شراکت دفاعی ایران و روسیه در حال عمیق‌تر شدن است
بنیاد صهیونیستی دفاع از دموکراسی‌ها در گزارشی عنوان کرد: «روسیه و ایران قصد دارند از طریق توسعه روابط میان ارتش‌هایشان، بر دستاوردهای شراکت نظامی-فنی‌شان بیافزایند، شراکت دفاعی مسکو و تهران بیش از پیش گسترش و عمق پیدا می‌کند.»
تاثیر معدل در کنکور سراسری در راستای عدالت آموزشی است
صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در حاشیه برگزاری جلسه هیئت دولت، تأکید کرد: منافع ملی را بر منافع عده‌ای خاص ترجیح می‌دهیم. حتی یک مورد لو رفتن سؤالات را نداشتیم.وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: تاثیر معدل در کنکور سراسری در راستای عدالت آموزشی است.وی گفت: مدارس دولتی که طبق شیوه نامه ثبت‌نامی ابلاغی از سوی آموزش و پرورش عمل نکنند خلاف کرده‌اند و با آنها برخورد خواهد شد.
شهادت سرباز وظیفه هنگ مرزی جاوه در اقدام ناجوانمردانه تروریست‌ها
فرمانده مرزبانی استان سیستان و بلوچستان از شهادت سرباز وظیفه در اقدام ناجوانمردانه تروریستی خبر داد. سردار رضا شجاعی گفت: حوالی ظهر روز چهارشنبه تروریست‌های بزدل از خاک کشور همسایه در اقدامی ناجوانمردانه با استفاده از سلاح دوربین‌دار به سمت برجک شماره ۲ پاسگاه میل ۸۴ گروهان مرزی ریگ‌ملک هنگ مرزی جاوه تیراندازی کردند و سرباز وظیفه «محمد آتش‌زایی» را که در حال پاسداری از مرزهای ایرانی اسلامی بود، به شهادت رساندند.

 ایران
بهبود وضع معیشتی مردم اولویت‌ اصلی دولت است
رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت، ضمن گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و همه شهدای دولت، تمرکز بر بهبود وضع معیشتی مردم را از اولویت‌های اصلی مجموعه اقدامات و فعالیت‌های دولت دانست. آیت‌الله رئیسی گفت‌:‌ نظرات کارشناسی پشتوانه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌ها در دستگاه‌های اجرایی است، اما باید مراقبت کرد که نظر اولیه یا غیرجامع یک کارشناس بهانه‌ای برای تأخیر و توقف انجام و اجرای طرح‌های دولت نشود.
رئیس جمهور گزارش‌های مستدل وزرا و مسئولان به مردم را در ایجاد امید در جامعه مؤثر دانست و از بخش رسانه‌ای دولت و دیگر رسانه‌ها خواست، نسبت به تبیین فعالیت‌های دولت اهتمام بیشتری داشته باشند. در این جلسه وزرا با ارائه گزارش‌هایی به تشریح عملکرد حوزه کاری خود پرداختند. وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه با قدردانی از اهتمام رئیس جمهور نسبت به پرداخت مطالبات گندمکاران از روند پیگیری پرداخت این مطالبات از جمله تخصیص اعتبار ۵۰ هزارمیلیارد تومانی گزارش‌هایی ارائه کردند.

 وطن امروز
۳ نفر از اعضای گروهک تروریست جیش‌الظلم دستگیر شدند
فرمانده انتظامی سیستان‌وبلوچستان از دستگیری اعضای تیم ۳ نفره تروریستی گروهک جیش‌الظلم توسط ماموران انتظامی شهرستان ایرانشهر خبر داد. سردار دوستعلی جلیلیان در تشریح جزئیات این خبر افزود: ماموران انتظامی شهرستان ایرانشهر طی رصد و پایش اطلاعاتی، متوجه خبری مبنی بر تردد اعضای گروهک تروریستی در سطح شهرستان شدند.
این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: این تیم تروریستی که اعضای آن از گروهک جیش‌الظلم بودند، قصد انجام اقدامات ضدامنیتی و عملیات تروریستی در سطح شهرستان و استان را داشتند که پس از شناسایی کامل و قبل از هرگونه خرابکاری، توسط ماموران جان بر کف انتظامی طی یک عملیات فنی و پیچیده دستگیر شدند. فرمانده انتظامی استان سیستان‌وبلوچستان در پایان خاطرنشان کرد: دشمنان جمهوری اسلامی بدانند امنیت اجتماعی خط قرمز پلیس است و هر کسی باعث ناامنی اجتماعی در سطح جامعه شود، پلیس برابر قانون با او برخورد قاطع خواهد کرد.
سکونت اتباع در بافت ۵۷ هکتاری حرم شاهچراغ ممنوع شد
استاندار فارس درباره بحث امنیت حرم مطهر شاهچراغ(ع) گفت: امنیت حرم با ۳ لاین امنیتی پوشش‌ داده می‌شود؛ اینکه هم شهید داده‌ایم و هم با ورود جدی و رشادت نیروهای امنیتی و حراستی این مهم را در کمترین زمان ممکن خنثی کرده‌ایم بی‌انصافی است که بگوییم امنیت تامین نبوده است.
محمدهادی ایمانیه به اقدامات امنیتی بیشتر برای حرم اشاره کرد و گفت: در این راستا تقویت هرچه بیشتر دوربین‌ها و ایجاد دستگاه‌های بازرسی بدنی بیشتر، عدم سکونت و حضور اتباع غیرایرانی در بافت ۵۷ هکتاری حرم و استقرار دستگاه‌های چهره‌زنی همچنین برگزاری مانور جهت تقویت و آموزش نیروهای امنیتی مستقر در حرم در دستور کار است. استاندار فارس همچنین گفت: امنیت حرم مطهر سید‌علاء‌الدین‌‌ حسین با مصوبه شورای عالی امنیت کشور هفته گذشته به سپاه واگذار شد.

 خراسان
امسال ۲ یا ۳ ماهواره‌ پرتاب می‌شود
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر سیما به تشریح دستاوردهای دفاعی کشورمان پرداخت. امیر آشتیانی گفت: ما در حال کار روی ماهواره‌بر سیمرغ بهینه هستیم که این ماهواره‌بر می‌تواند محموله‌ای تا ۲۵۰ کیلوگرم را در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری قرار دهد و در مدار لئو مستقر کند. ما هم در حوزه‌های ساخت و پرتاب ماهواره و هم درخصوص ایستگاه زمینی ماهواره فعال هستیم و پیش بینی کرده‌ایم امسال ۲ یا ۳ پرتاب داشته باشیم. این کار با استفاده از توان مجموعه‌های دانشی و شرکت‌های دانش‌بنیان و همکاری و هم‌افزایی با دیگر بخش‌های کشور در حال پیگیری است.
وزیر دفاع،‌ روند کار در وزارت دفاع را روند جهشی توصیف و تصریح کرد: در همه مجموعه‌ها و حوزه‌های فعالیت وزارت دفاع هدف گذاری جهشی داریم. برنامه‌هایی که ما برای امسال پیش بینی و تدوین کرده‌ایم هنوز که به نیمه سال هم نرسیده‌ایم، پیشرفت ۱۲۶ درصدی داشته است. بخشی از برنامه‌های وزارت دفاع مصوب و بخش دیگر جهشی است.
در پرونده «نارنجستان» فرد ضارب شکایتی را مطرح نکرده ‌است
روابط عمومی دادگستری استان فارس، در پی حاشیه‌سازی‌ها در خصوص پرونده ایراد ضرب و جرح بانوی آمر به معروف در باغ نارنجستان، توضیحاتی را درباره این پرونده ارائه کرد. دادگستری فارس سعی کرده قانون و عدالت را در خصوص این پرونده جاری کند و همان‌گونه که مسئول اجرای قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر است، حقوق شخصی افراد و طرفین پرونده را نیز محترم می‌شمارد و در فضایی شفاف، به هرگونه ادعایی در چهارچوب قوانین رسیدگی می‌کند. تاکنون شکایت متقابلی از سوی طرف مقابل پرونده(فرد ضارب یا خانواده وی) علیه بانوی آمر به معروف در مجموعه قضایی فارس ثبت نشده است پیشتر فرهیختگان مدعی شده بود خانم چادری ، اول به دیگری فحاشی کرده است.
اشرار مسلح ایذه در تور سپاه
سپاه ولی عصر(عج) خوزستان نوشت: با شناسایی مخفیگاه و تردد اشرار مسلح و سابقه‌دار ایذه دستور لازم برای دستگیری آن‌ها صادر شد که با مقاومت مسلحانه این افراد شرور مواجه شد و پس از تیراندازی متقابل ۲ نفر از این افراد به هلاکت رسیدند و ۳ نفر دیگر دستگیر شدند. همچنین در بررسی خودرو و مخفیگاه این عناصر تعداد ۲ قبضه سلاح کلاشینکف و کلت کمری، ۴۰۰ عدد فشنگ جنگی و ۶ خشاب کشف و ضبط شد.

 مردم سالاری
ادامه روند مبادله بین تهران و واشنگتن
جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن درباره توافق تبادل زندانیان میان تهران – واشنگتن گفت: ما معتقدیم که کارها طبق تفاهمی که با ایران به دست آورده‌ایم پیش می‌رود. من برنامه زمانی دقیقی برای خروج این افراد از ایران ندارم. مشاور امنیت ملی آمریکا افزود: تفاهم با ایران «در حال پیشرفت» است، اما باید گام‌های بیشتری برداشته شود. وی تصریح کرد: ما معتقدیم که این برنامه همچنان در مسیر خود قرار دارد، و ما مشتاقانه منتظر روزی هستیم که این ۵ آمریکایی در سلامت در کنارخانواده‌های خود باشند.

 قدس
روزنامه اصلاح‌طلب به دنبال تبرئه قاتل شهید عجمیان!
روزنامه شرق به بهانه روز پزشک در یادداشتی عجیب به تطهیر اقدامات قره‌حسنلو از متهمان شهادت شهید عجمیان پرداخت و نوشت: «متهم به طور اتفاقی با این واقعه مواجه شده بود و این اتفاق برای هر شخص دیگری ممکن بود رخ بدهد».
متهم علاوه بر اینکه در روز حادثه از جنایت به شهادت رساندن شهید عجمیان فیلم گرفته، در پاسخ به قاضی که گفت: «شما به عنوان یک پزشک در صحنه جرم حضور دارید، اما به شهید عجمیان لگد می‌زنید». اعتراف کرده «من قبول دارم از لحاظ پزشکی اهمال کردم…». گرچه همسرش اعتراف کرد که او به شهید لگد زده است.
ژنرال «آرماگدون» برکنار شد؟
رویترز مدعی شد پس از ناپدید شدن ژنرال سرگئی سوروویکین، فرمانده نیروی هوافضای روسیه در پی شورش نافرجام ارتش خصوصی «واگنر» در ماه ژوئن، مسکو برای این تشکیلات فرمانده جدیدی منصوب کرده است.
گزارش‌های تأیید نشده رسانه‌های خارجی حاکی از آن بود سوروویکین که به «ژنرال آرماگدون» ملقب است به‌دلیل مشارکت و همدستی احتمالی برای شورش علیه مسکو، تحت بازجویی قرار گرفته و در بازداشت خانگی به سر می برد.
اهداف سفر وزیرخارجه ترکیه به بغداد
پایگاه اینترنتی شبکه «الجزیره» در گزارشی به تحلیل نتایج و ابعاد سفر «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه به عراق پرداخت. براساس این گزارش، فیدان برای گفت‌وگو درباره روابط دوجانبه و حل و فصل آنچه «مسائل باقی مانده» بین دو کشور توصیف کرد، راهی بغداد شده است؛ مسائلی به‌ویژه در حوزه انرژی، آب و مبارزه با تروریسم.
وی همچنین در تدارک سفر آینده «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه به عراق بود که تاریخ آن هنوز مشخص نشده است. الجزیره در ادامه گزارش نوشت: این دیدار پس از تنش نسبی روابط بغداد و آنکارا در ماه‌های گذشته و عملیات نظامی ترکیه داخل خاک عراق علیه پ‌ک‌ک و تشدید بحران آب در تابستان امسال، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه تأیید کرد با «فؤاد حسین» همتای عراقی خود برای تشکیل کمیته مشترک دائمی در مورد آب به توافق رسیده و در عین حال تأکید کرد آنکارا از دیدگاه «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر دولت بغداد، درباره پروژه مسیر توسعه حمایت می‌کند. فیدان در نشست خبری مشترک با حسین که با حضور خبرنگاران عراقی برگزار شد، اذعان کرد: ما در بالاترین سطوح برای حل مشکلات باقی مانده میان دو کشور کار می‌کنیم و ترکیه از تمامیت سرزمینی، وحدت و حاکمیت عراق حمایت می‌کند.

 ابتکار
تأیید احکام متهمان پرونده شهادت شهید عجمیان
رئیس کل دادگستری استان البرز از تأیید رأی باقی متهمان پرونده شهید عجمیان که در ۱۲ آبان سال گذشته به شهادت رسید در دیوان عالی کشور خبر داد. رئیس کل دادگستری استان البرز با بیان اینکه رأی صادره در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی استان البرز به غیر از دو محکوم به اعدام، جهت بررسی و صدور حکم مجدد از سوی دیوان عالی به همان شعبه اعاده شده بود، گفت: پس از رسیدگی و صدور احکام مجدد، آرای صادره قطعیت یافت و بدین ترتیب «حمید قره حسنلو» به ۱۵سال حبس نفی بلد و «رضا آریا»، «حسین محمدی» و «مهدی محمدی» هر کدام به ۱۰ سال حبس نفی بلد محکوم شدند. همچنین متهمان «محمد امین اخلاقی ساوجبلاغی»، «امین مهدی شکراللهی» و «فرزانه قره حسنلو» هر کدام به پنج سال حبس نفی بلد و «علی معظمی گودرزی» به سه سال حبس نفی بلد محکوم شدند. فاضلی هریکندی در رابطه با صدور حکم حبس نفی بلد برای این متهمان گفت: اتهام متهمان این پرونده که رسیدگی و منتهی به صدور حکم محکومیت قطعی شد، «قتل عمد» نبوده بلکه حسب مورد «افساد فی الارض» و «محاربه» بوده است.
رایزنی نمایندگان مجلس با امیر عبداللهیان درمورد آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها
نشست مشترک رئیس و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با وزیر و مدیران ارشد وزارت امور خارجه، روز سه‌شنبه به میزبانی حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه برگزار شد.
به گزارش وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در این دیدار جلال زاده رئیس و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود را در خصوص برخی تحولات سیاست خارجی مطرح کردند. امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه در این نشست، اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را در جریان برخی تحولات روابط و سیاست خارجی از جمله روابط با عربستان، مذاکرات رفع تحریم‌ها، حقابه ایران از افغانستان، دیپلماسی اقتصادی، روابط با اروپا و تحولات اوکراین قرار داد.
در این جلسه همچنین آقایان باقری معاون سیاسی، بیکدلی معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان، کاظمی قمی نماینده ویژه رییس جمهوری در امور افغانستان، سهرابی مدیرکل امور ایرانیان و کنعانی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه به ترتیب گزارشی از آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها و تفاهمات مربوط به آزاد سازی منابع مالی، روابط با افغانستان و پیگیری حقابه هیرمند، امور ایرانیان خارج از کشور، اقدامات بعمل آمده در خصوص مقابله با موضوع اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم در برخی کشورهای اروپایی و اقدامات دستگاه دیپلماسی پیرامون راهپیمایی اربعین ارائه دادند.

 اطلاعات
توافق ایران و آمریکا برای تبادل زندانی در حال اجراست
سخنگوی وزارت خارجه قطرخبردادکه توافق تبادل زندانیان بین ایران وآمریکا که قطردرآن نقش میانجی راایفا کرد،اجراشده است. ماجد الانصاری گفت که تماسها بین طرفین همچنان در جریان است.
روزنامه العربی الجدید به نقل از الانصاری گزارش داد: توافق تبادل زندانیان که قطر در آن نقش میانجی را ایفا کرد، اجرا شده ولی هنوز زود است که درباره محل تبادل و اینکه آیا در دوحه صورت خواهد گرفت یا خیر یا واریز پولهای بلوکه شده ایران به بانکهای قطر سخن بگوییم. وی همچنین تأکید کرد که درزمان مناسب، این مسائل اعلام خواهد شد.
ایران آغازگر هیچ جنگی نخواهد بود
سخنگوی وزارت دفاع کشورمان با تاکید بر اینکه در دفاع قاطع از امنیت و استقلال خود دریغ نخواهیم کرد، گفت: ایران هیچ گاه آغازگر هیچ جنگی نخواهد بود. سردار طلایی‌نیک، در گفتگو با شبکه المیادین افزود: ایران اکنون جزو ۱۰ کشور اول جهان در تکنولوژی صنعت دفاعی است.
وی ادامه داد: ایران طی ۴۵سال توانست از یک کشور واردکننده سلاح به کشوری تبدیل شود که ۹۰درصد از نیازهای نظامی را خودش تولید کند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

می‌خواهیم قم جهان‌شهر نمونه و الگوی تمدنی در جهان باشد
حوزه/ آیت¬الله حسینی بوشهری در آیین تکریم و معارفه استاندار قم با اشاره به اینکه استانداران اختیارات خوبی دارند، یادآور شد: ۳۸ مسئولیت رسمی به عنوان وظایف و اختیارات استانداران است و این مسئولیت‌ها خارج از اختیاراتی است که به واسطه مدیران دارد. وی با بیان اینکه استاندار نماینده عالی است، ابراز کرد: پیام ما از قم به رئیس جمهور و هیئت دولت این است که قم ظرفیت بالایی دارد و این استان نباید مانند استان‌های دیگر محاسبه شود. رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه با اشاره به اینکه قم به عنوان شهر اهل بیت(ع) دیده شود، بیان کرد: اگر قم را به عنوان الگو معرفی کردید، استان‌های دیگر نیز آن را می‌پذیرند. وی افزود: هر زائری که وارد قم شد، اگر وضعیت فرهنگی و عمرانی را مانند استان خود ببیند، دیگر این استان جنبه الگویی خود را از دست خواهد داد. آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: مراجع و علما در شهر قم تلاش کرده‌اند نه تنها مانعی ایجاد نشود، بلکه در موارد بسیاری دستگیر مدیریت استان باشند. وی با بیان اینکه می‌خواهیم قم جهان‌ شهر نمونه و الگوی تمدنی در جهان باشد، اظهار داشت: استاندار جدید قم باید کارهای نیمه تمام را از همین امروز آغاز کنند. رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه پروژه‌های نیمه تمام قم باید در اولویت قرار بگیرد، مطرح کرد: پس از این اولویت باید به دنبال نقشه راه جدیدی برای پیشرفت و آبادانی قم بود. وی با بیان اینکه باید ورودی‌ها و ساخت و سازهای قم را متناسب با حرم اهل بیت(ع) ببینیم، عنوان کرد: اقداماتی که در جهت عمران، آبادانی و اشتغال قم انجام می‌دهیم باید متناسب با محیط حرم حضرت معصومه(س)، حوزه علمیه و مراجع باشد.

قرآن کریم خط وحدت مداری را ترسیم کرده است
تقریب/ آیت الله عبداللهی با اشاره به لزوم توجه به دستورات الهی و پیروی از قرآن کریم، اظهار داشت: باید به قرآن کریم و رهنمودهای پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت(ع) که همواره نسبت به وحدت ، اخوت ، برادری و دوستی ، همزیستی و یکپارچگی و موضوعات مرتبط با امت اسلامی تاکید داشته اند، توجه نمود. وی افزود: وحدت منشا بسیاری از حرکت های عزتمندانه و مقتدارنه جهان اسلام است. وی ادامه داد: اقتدار و عزت لازمه توحید و خداپرستی بوده و مرهون یکپارچگی و وحدت امت اسلامی می باشد، قرآن کریم و روایات گوناگون موکدا بر اتحاد و انسجام مسلمانان تاکید داشته اند و دشمنان پیوسته در تلاش بوده اند که در اتحاد مسلمین اخلال ایجاد کنند. این عضو مجلس خبرگان رهبری، تصریح کرد: استکبار جهانی برای رسیدن به اهداف خود از ابزارهای مادی و معنوی پیشرفته ای در موارد علمی ، اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی بهره می گیرد و به وسیله رسانه های خود به امت ها القا می کند. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان تاکید کرد: رهبری و مرجعیت اهل بیت(ع) به عنوان نماد وحدت می تواند باشد و به تبع آن ولایت فقیه و رهبری مقام معظم رهبری با راهنمایی هایی و خطوطی که ترسیم می کنند، می توان این اقتدار و یکپارچگی را حفظ نمود.

افزایش ۸ برابری سرعت خدمات گذرنامه در مرز‌های کشور با استفاده از سامانه جدید
باشگاه خبرنگاران/ رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا از افزایش ۶ تا ۸ برابری سرعت خدمات گذرنامه در مرز‌های کشور با استفاده از سامانه جدید خبرداد. سردار علی ذوالقدر رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا در خصوص تقویت مرز‌های کشور از لحاظ نیروی انسانی گفت: علاوه بر نیرو‌هایی که در مرز‌ها حضور دارند نیرو‌های دیگری هم از روز‌های گذشته اعزام شدند تا خدمات رسانی تقویت شود. وی افزود: در مرز‌های کشور سامانه‌ای تدارک دیده شده که سرعت پردازش این سامانه نسبت به سامانه‌های عادی شناسایی برای عبور از مرز بیشتر است. وی با بیان اینکه دیگر نیاز نیست دو بار اطلاعات ثبت شود گفت: در قسمت کشور عراق، دیگر نیاز نیست اطلاعات گذرنامه مجدد بررسی شود و فقط کنترل به وسیله بارکد خوان انجام می‌شود که این کار باعث می‌شود در عبور زائران از مرز تسریع شود.

۷۵ هزار معلم جدید به آموزش‌وپرورش ملحق می‌شوند
باشگاه خبرنگاران/ وزیر آموزش و پرورش گفت: در آستانه سال تحصیلی جدید ۷۵ هزار معلم جدید به آموزش و پرورش ملحق می‌شوند. صحرایی اظهار داشت: در هفته آینده در سراسر کشور دو هزار طرح عمرانی آموزشی با ۱۰ هزار کلاس درس به بهره‌برداری خواهد رسید. وی به طرح شهید «عجمیان» و شهید «حاج‌ قاسم سلیمانی» اشاره کرد و افزود: ۲۰ هزار کلاس درس در طرح شهید «عجمیان» با فعالیت بیش از دو هزار و ۸۰۰ گروه جهادی شاداب‌سازی و بهسازی شده است و همچنین در طرح سردار شهید «حاج‌قاسم سلیمانی» دو هزار ۱۰۰ طرح ورزشی در کل کشور برای استفاده دانش‌آموزان و فرهنگیان احداث شده است.

ایجاد دوگانه یکدستی یا نزاع بین دولت و مجلس، امور جبهه انقلاب را متوقف می‌کند
باشگاه خبرنگاران / رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برخی افراد گاهی مجلس و دولت را محکوم به یکدستی و گاهی هم محکوم به تنازع و دعوا می‌کنند، یعنی دوست دارند یکی از این دو باشد. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست تعاون و حکمرانی مردم در مدار قانون، گفت: ما در برنامۀ هفتم توسعه برای بخش تعاون احکام مناسبی پیش‌بینی کرده‌ایم و مطمئن باشید مبتنی بر همین سند تعاون، با تقویت بانک توسعه و هم صندوق ضمانت، و نقش‌آفرینی وزارتخانه‌های صمت و اقتصاد و کشاورزی و سازمان برنامه و با کمک کلیت دوستان دولت نواقص این حوزه را در برنامه رفع می‌کنیم. وی افزود: راهبرد ما این است که بتوانیم در طول برنامه، سالانه دو درصد و در پایان برنامه، ۱۰ درصد را محقق کنیم، این نگاه کلی مجلس و دولت در حوزۀ تعاون است. رئیس مجلس تصریح کرد: وقتی سهم تعاون در اقتصاد کشور در طول قریب به ۴۰ سال تا الان فقط ۴. ۵ درصد شده است، یعنی مشکلات جدی داریم. اگر ما قانون بنویسیم و ۴. ۵ درصدمان بشود ۵ درصد، این پذیرفته نیست. قالیباف تأکید کرد: ما مسئول تحول هستیم، واقعیت تلخ امروز آن است که سهم بزرگ اقتصاد برای تصدی دولت است. بخش خصوصی سهم کوچکی دارد. سهم تعاون سهم ناچیزی در اقتصاد است.

گفت وگوی شاه اردن و رئیس ستاد مشترک نیرو‌های مسلح آمریکا
باشگاه خبرنگاران / عبدالله دوم شاه اردن با مارک میلی رئیس ستاد مشترک نیرو‌های مسلح آمریکا در امان،پایتخت اردن دیدار و گفتگو کرد. بر اساس این گزارش، دو طرف درباره همکاری در زمینه‌های دفاعی بین دو کشور گفتگو کردند. در این دیدار عبدالله دوم و میلی راه‌های توسعه مشارکت اردن و آمریکا در زمینه‌های دفاعی و همچنین تلاش‌های بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم در یک رویکرد جامع را مورد بحث و بررسی قرار دادند. مارک میلی پیش از سفر به اردن به فلسطین اشغالی سفر و با مقام‌های نظامی این رژیم دیدار و گفتگو کرده بود. سفر رئیس ستاد مشترک نیرو‌های مسلح آمریکا به منطقه در حالی صورت گرفته است که حدود یک هفته پیش نشست سه جانبه سران کشور‌های عربی در شهر العلمین مصر بین رهبران مصر، اردن و فلسطین برگزار شده بود. آمریکا یکی از حامیان اصلی اردن است و دو کشور یادداشت تفاهمی را در سپتامبر ۲۰۲۲ امضا کردند که بر اساس آن واشنگتن کمک مالی سالانه ۱. ۴۵ میلیارد دلاری را برای دوره بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۹ به این کشور ارائه می‌دهد.

رئیس واگنر کشته شد
تسنیم/ برخی منابع گزارش دادند که رئیس گروه واگنر در پی حادثه سقوط هواپیما در شمال مسکو کشته شده است. منابع روسی گزارش دادند در پی حادثه سقوط یک هواپیمای شخصی در شمال مسکو، ۱۰ نفر جان خود را از دست داده اند. به گزارش الجزیره، یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر نیز در میان سرنشینان این هواپیمای شخصی بوده است. وزارت اورژانس روسیه می‌گوید هواپیمایی که در شمال مسکو سقوط کرده و پریگوژین از سرنشینان آن بود، از مسکو به سمت سن‌پترزبورگ در حرکت بوده است. یک رسانه روسی می‌گوید ممکن است پریگوژین تنها به دلایل امنیتی نام خود را به عنوان مسافر در هواپیما ثبت کرده و سوار هواپیمای دیگری شده باشد. این رسانه روسی گزارش داده هواپیمای دیگری که مرتبط با رئیس واگنر است در مسکو فرود آمده است. برخی رسانه‌ها در حال مطرح‌کردن احتمال حضور پریگوژین در هواپیمای دوم هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *