خبر روز ۱۴۰۲/۰۵/۱۵

**مشترکین گرامی؛ شماره بعدی «خبر روز» در تاریخ 01/06/1402 منتشر می‌شود** آیت‌الله العظمی سبحانی: بزرگان اسلام برای جلوگیری از هتک حرمت قرآن موضع شجاعانه بگیرند** آیت الله کعبی: تبلیغ دین و اهداف دینی بدون مخاطب‌شناسی مؤثر نخواهد بود** آیت الله رجبی: کشورهایی که به دنبال عادی سازی روابط خود با اسرائیل هستند پشتوانه‌های دینی و مردمی ندارند** رئیس‌جمهور: هدف دشمن القای روحیه یأس و ناامیدی در مردم است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
الحاق سامانه‌های جدید موشکی به نیروی دریایی سپاه
صبح دیروز با حضور سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده‌کل سپاه‌پاسداران انقلاب اسلامی، دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه و جمعی از مقامات لشکری و کشوری، صدها سامانه و تجهیزات راهبردی جدید نیروی دریایی سپاه رونمایی و به توانمندی‌های این نیرو ملحق شد.این سامانه‌ها و تجهیزات، محصول تلاش دانشمندان و متخصصان سازمان هواوفضا، سازمان صنایع دریایی، سازمان هوایی و صنایع الکترونیک وزارت دفاع و همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان، بخش خصوصی و مراکز تخصصی نیروی دریایی سپاه است.انواع پهپادهای شناسایی، اطلاعاتی، تهاجمی و رزمی؛ انواع خودروهای پشتیبانی و فرماندهی؛ سامانه‌های جمع‌آوری، آفند و پدافند الکترونیکی در حوزه جنگال از سامانه‌ها و تجهیزات جدیدی است که بین محصولات رونمایی‌شده، دیده می‌شود.انواع کامیون‌های پرتاب موشک‌های کروز به‌همراه سامانه‌های راداری و فرماندهی و چند صد موشک‌کروز و بالستیک از برد ۳۰۰ تا ۱۰۰۰کیلومتر نیز از جمله سامانه‌ها و تجهیزاتی است که امروز به توان نیروی دریایی سپاه ملحق و افزوده شد.انتقال تجهیزات تخصصی و دفاعی موشکی، پهپادی و جنگالی به سازمان رزم نیروی دریایی سپاه انجام شده است.
افزایش قیمت بنزین رد شد
داوود منظور،رئیس سازمان برنامه وبودجه کشور گفت: یکی از تصمیمات سخت پیش‌روی تیم اقتصادی دولت، تقویت ثبات و پیش‌بینی‌پذیری در اقتصاد و پرهیز از هرگونه شوک درمانی است. رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین با رد شایعات افزایش قیمت بنزین تاکید کرده است، سیاست های غیر قیمتی انرژی می تواند بدون ایجاد تکانه های جدید به بهینه سازی مصرف انرژی کمک کند.

 همشهری
بازگشت طبری به زندان
اکبر طبری دیروز ۱۴مرداد‌ماه وارد زندان اوین شد تا مجازات حبس دوازده‌ونیم ساله خود را متحمل شود. گفتنی است در تاریخ ۳۰تیر‌ماه جاری و پس از آنکه دادگاه رسیدگی‌کننده حکم دوازده‌ونیم ‌سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق را برای اکبر طبری صادر کرد، دیوان‌عالی کشور نیز حکم صادر شده را تأیید و ابرام کرد.
وزیر کشور به مجلس می‌رود
کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در هفته جاری دستورکارهای مختلفی را مد نظر قرار داده‌ که مهم‌ترین آن دعوت از وزیر کشور به‌منظور بررسی سؤال ۳۰تن از نمایندگان است.

 کیهان 
هفته آینده گزارش نهایی لایحه برنامه هفتم را آماده می‌کنیم
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه در تشریح جلسه صبح شنبه کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، گفت: کمیسیون ماده ۱۰۷ لایحه برنامه هفتم توسعه را که مربوط به هوشمند‌سازی و دولت الکترونیک بود، مورد بررسی قرار داد.زنگنه در ادامه درباره ادامه جلسات کمیسیون تلفیق با وجود پشت سر گذاشتن مهلت قانونی پیرو آئین‌نامه داخلی مجلس، گفت: با حذف تعطیلات رسمی، تقریباً یک الی دو روز دیگر فرصت سه هفته‌ای کمیسیون به پایان می‌رسد، لذا با مذاکراتی که با هیئت‌رئیسه و رئیس‌ مجلس شورای اسلامی انجام شده احتمالاً این مدت بین حداقل یک هفته کاری تمدید می‌شود. سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه با بیان اینکه بررسی اکثریت فصل‌های برنامه هفتم توسعه به پایان رسیده است، گفت: بنده فکر می‌کنم ان‌شاء‌الله بتوانیم تا آخر هفته جاری یا نهایتاً اول هفته آینده گزارش کمیسیون درباره لایحه برنامه هفتم توسعه را نهایی کنیم.
هیئتی از ایران با سیدحسن نصرالله دیدار کرد
هیئتی از علمای ایرانی در لبنان با سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله دیدار کردند. آیت‌الله سید «حسن عاملی» نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل و شماری از اعضای مجلس خبرگان با سید حسن نصرالله دیدار کردند.«مجتبی امانی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیروت نیز در این دیدار حضور داشت.امانی با انتشار توئیتی اعلام کرد، در این دیدار درباره روابط تاریخی بین دو کشور برادر در طول سالیان دراز بحث و تبادل‌نظر شد.

 ایران
تمرکز همه جانبه دستگاه‌ها برای کاهش آسیب‌های اجتماعی
آیت‌الله رئیسی در جلسه روز گذشته شورای اجتماعی کشور با تأکید بر چابکی و کارآمدی این شورا، تحول و کار جهادی را نیاز ضروری شورای اجتماعی برای موفقیت درکاهش آسیب‌های اجتماعی دانست. رئیس جمهور با اشاره به تمرکز مدیریت کاهش آسیب‌های اجتماعی و رصد مسائل و آسیب‌ها در شورای اجتماعی کشور، بر اجماع و هم‌افزایی ظرفیت‌ها و توان اجرایی و کاری دستگاه‌ها برای کاهش آسیب‌های اجتماعی تأکید کرد و افزود: باید در دوره زمانی معین با نظارت شورای اجتماعی کشور، نحوه رسیدگی به تخلفات و جرائم، دستگاه رسیدگی کننده و کیفیت و محل اجرای مجازات ناشی از تخلف و جرم مشخص شده تا بلاتکلیفی‌ها در این عرصه برطرف شود.آیت‌الله رئیسی در ادامه با تأکید بر ضرورت گزارش‌دهی به‌موقع دستگاه‌های متولی به شورای اجتماعی کشور، این شورا را مرجع آماری در حوزه آسیب‌های اجتماعی دانست که باید آمارهای متناقض احتمالی را در قالب آماری روشن و قابل استناد ارائه کند.وی گفت: حضور منظم و همراه با ایده مسئولان ارشد دستگاه‌ها در جلسات شورا و اولویت‌بخشی دستگاه‌ها در بخش‌های اداری در خصوص قانون عفاف و حجاب، دیگر اولویت شورای اجتماعی کشور است.
موافقت سازمان فضایی با پیشنهاد انجام ۳۰ پرتاب در طول ۵ سال
سخنگوی سازمان فضایی ایران اعلام کرد که این سازمان با مصوبه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم درباره انجام ۳۰ پرتاب در طول برنامه هفتم موافق است. دلیریان دراین باره گفت: کمیسیون تلفیق برنامه هفتم در جلسه اخیر خود مصوب کرده است که تا پایان این برنامه باید ۳۰ پرتاب تحقیقاتی و عملیاتی در کشور انجام شود؛ با توجه به ظرفیت‌های موجود در حوزه طراحی و ساخت ماهواره، طراحی و ساخت پرتابگر و زیرساخت‌های زمینی، تحقق این مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس دست‌یافتنی است.وی افزود: سازمان فضایی ایران براساس برنامه ۱۰ساله فضایی و با توجه به حمایت‌های شخص رئیس جمهور از صنعت فضایی، در حال هدایت بخش فضایی کشور در مسیر احیا و پیشبرد برنامه‌ها قرار دارد و این مسیر به‌صورت کاملاً جدی در حال طی شدن است.
طرح تأسیس حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه در دستورکار مجلس
مجلس شورای اسلامی در هفته جاری، طرح تأسیس حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه را در دستورکار قرار می‌دهد. به گزارش میزان، لایحه یک فوریتی حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب و لایحه مبارزه با قاچاق انسان و اعضای بدن و مجازات عبوردهندگان غیرمجاز افراد از مرز‌های کشور در دستور کار این هفته مجلس قرار دارد.بررسی لایحه یک فوریتی نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی از دیگر برنامه‌های مجلس شورای اسلامی در این هفته است. همچنین سؤال نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی از وزیر دادگستری نیز بررسی می‌شود.طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزش و پرورش غیردولتی، طرح اصلاح موادی از قانون معادن کشور، طرح تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش و طرح اصلاح ماده ۱۰۰ قانون شهرداری از دیگر دستورکارهای خانه ملت در هفته جاری است.

 وطن امروز 
هدف دشمن القای روحیه یأس و ناامیدی در مردم است
بر اساس اعلام دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، یازدهمین جلسه مشترک هیات‌رئیسه و کمیسیون‌های مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم، ۱۲ مرداد در تهران برگزار شد. در این نشست که طبق تبصره ۲ ماده ۱۵ آیین‌نامه داخلی مجلس خبرگان رهبری در فاصله بین اجلاسیه‌های رسمی این مجلس برگزار می‌شود، علاوه بر ارائه گزارش اقدامات و موضوعات مورد بررسی در هیات‌رئیسه و کمیسیون‌های هفتگانه خبرگان رهبری طی ۶ ماه گذشته، اعضا برخی مسائل و مشکلات را در حضور رئیس‌جمهور که عضو هیات‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری هم هست، بیان کردند. در ادامه رئیس‌جمهور ضمن قدردانی از دغدغه‌های نمایندگان خبرگان، گزارشی از اقدامات دولت سیزدهم در عرصه داخلی و خارجی بیان کرد و گفت: همان‌طور که مقام معظم رهبری دربیانات‌شان در حرم مطهر ثامن‌الحجج -علیه السلام- و سالگرد رحلت حضرت امام -قدس سره- بر امیدآفرینی تأکید کردند، همه بخش‌ها موظف هستند برای ایجاد امید در جامعه تلاش کنند و ما به‌عنوان دولت این رهنمود معظم‌له را سرلوحه همه برنامه‌ها و اقدامات خود قرار داده‌ایم، چرا که معتقدیم ایجاد امید و نشاط اجتماعی مشارکت عمومی و افزایش سرمایه اجتماعی را به ‌همراه دارد. آیت الله رئیسی با بیان اینکه هدف دشمن القای روحیه یأس و ناامیدی بین مردم است، اظهار داشت: دولت مصمم است با تقویت سرمایه اجتماعی و امیدآفرینی در جامعه با این حربه دشمنان مقابله کند. وی ابراز امیدواری کرد با اقداماتی که در دستور کار دولت قرار دارد و با همت مسؤولان و همراهی مردم این امر محقق شود.
۴ وزیر به کمیسیون‌های تخصصی مجلس می‌روند
وزرای راه و شهرسازی، آموزش‌وپرورش، کار و کشور،‌ برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان مجلس به ترتیب در کمیسیون‌ اصل ۹۰، کمیسیون آموزش، کمیسیون اجتماعی، کمیسیون امور داخلی و شوراها و کمیسیون عمران حاضر خواهند شد. جلسات هفته جاری کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی روزهای شنبه تا چهارشنبه برگزار خواهد شد.
مجلس ۶۸ بیانیه در حمایت از دولت سیزدهم صادر کرده است
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در نشست خبری با اشاره به اینکه در ابتدای دولت، زمین ناهموار و مشکلات زیادی وجود داشت، گفت: دولت در شرایطی روی کار آمد که با کم‌کاری در گذشته مواجه بود، به گونه‌ای که وزیر مسکن افتخار می‌کرد حتی یک مسکن نساخته است با این حال در دولت سیزدهم اقدامات بزرگی در همه حوزه‌ها انجام شده است. حسینی، معاون رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به اینکه رویکرد دولت تعامل سازنده با مجلس بوده است، افزود: همه معاونت پارلمانی دستگاه‌های اجرایی با مجلس تعامل دارند. در این مدت یک وزیر استیضاح شد و ۳ وزیر را هم دولت تغییر داد و در همه این موارد تعامل با مجلس وجود داشت. امیدواریم به زودی هم وزیر ورزش معرفی شود.وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور ۱۱ بار به مجلس رفته و ۴ جلسه مشترک دولت و مجلس برگزار شده است، گفت: از ابتدای دولت، ۵۰۰ جلسه در کمیسیون‌های تخصصی بین وزرا و معاونان رئیس‌جمهور و نمایندگان برگزار شده است. بیشترین جلسه درباره وزارت صنعت، جهاد کشاورزی، نیرو، اقتصاد و تعاون برگزار شده است. مجلس ۶۸ بیانیه در ۲ سال اول دولت صادر کرده که بیشتر این بیانیه‌ها در حمایت و تقدیر از اقدامات دولت بوده است.حسینی با اشاره به ۱۱۴ سفر استانی و ۱۸۲ شهرستان رئیس‌جمهور، گفت: در این سفرها با مشکلات آشنا شده و آنها را در دولت مطرح می‌کنیم تا در دولت این مشکلات بررسی و درباره آنها تصمیم‌گیری شود.

 جوان
ساختمان اصلی قدرت ما ناپیداست و در تحریم دشمنان به قدرت رسیده‌ایم
سرلشکر سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یازدهمین آیین الحاق سامانه‌ها و تجهیزات جدید به نیروی دریایی سپاه که با حضور جمعی از فرماندهان و مسئولین کشوری و لشکری برگزار شد، با بیان اینکه امروز و در امتداد ۴۵ سال گذشته برای ما یک روز خاطره‌انگیز و فراموش نشدنی و در واقع «یوم الله» است، اظهار داشت: ما آموخته‌ایم که از میان دشمنی‌ها، سختی‌ها، فشارها و جنگ‌ها قدرت اسلام را تکوین و تکامل بدهیم و با حرکت از درون خطرات و گذرگاه تهدید‌ها و از میان نیازها، احساس قدرت و ضرورت قوی شدن را بیابیم.وی بیان داشت: ذهنیت دشمن این بود که آنان پیشگامان علم هستند، شکستن این ذهنیت خود یک هنر بزرگ بود. دشمن می‌خواهد ما متوقف شویم اما امروز قدرت ما از توان کنترل و مقابله دشمن عبور کرده است.فرمانده کل سپاه با بیان اینکه ساختمان اصلی قدرت ما ناپیداست و در تحریم دشمنان به قدرت رسیده‌ایم، تاکید کرد: ملت ایران راه خود را مستقل از اراده قدرت‌ها به پیش می‌برد و برای آنکه دشمن در محاسبات خود دقیق باشد، گاهی بخشی از قدرت در حال رشد خود را نشان می‌دهیم.

 خراسان 
آخرین آمار طرح نهضت ملی مسکن
در طرح نهضت ملی مسکن تاکنون برای یک میلیون و ۷۸۵ هزار واحد، زمین تامین شده است. در بخش ساخت نیز ۴۴۳ هزار واحد دارای قرارداد با سازنده، ۳۲۶ هزار واحد دارای پروانه ساختمانی و ۱۸۲ هزار واحد در مرحله اتمام فونداسیون است.
کاهش نرخ سود بین بانکی
بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود نرخ سود بین بانکی را کاهش داد. نرخ سود بازار بین بانکی در هفته منتهی به ۱۱ مرداد، با افت ۰.۱ درصدی نسبت به آخرین نرخ هفتگی، به ۲۳.۴۵ درصد رسید.نرخ سود بین بانکی در هفته منتهی به ۴ مرداد ۲۳.۵۵ درصد تعیین شده بود.

 مردم سالاری 
گفت‌وگوی مقام ارشد پنتاگون با اسرائیل درباره ایران
معاون وزیر دفاع آمریکا در امور اطلاعات و امنیت با مقامات صهیونیستی درباره ایران و منطقه رایزنی کرد. رونالد مولتری، معاون وزیر دفاع آمریکا که در راس یک هیات متشکل از مقامات ارشد وزارت دفاع به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده بود روز جمعه با درور شالوم، مدیر سیاسی-نظامی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی دیدار و گفت‌وگو کرد.بنابر گزارش وب سایت وزارت دفاع آمریکا، رونالد مولتری در جریان این دیدار درباره آنچه تهدیدات حزب‌الله و مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در سراسر منطقه عنوان شده است، بحث و رایزنی کرده است. راه‌های تقویت بیشتر همکاری‌های اطلاعاتی و دفاعی دوجانبه میان آمریکا و رژیم صهیونیستی از دیگر موضوعاتی است که در این دیدار مورد بررسی قرار گرفت. وی همچنین در جریان این سفر که چهار روز به طول انجامید با مدیرکل و سایر مقامات وزارت جنگ رژیم صهیونیستی دیدار کرد.

 آرمان ملی
زندان رجایی شهر به صورت کامل تخلیه و تعطیل شد
در راستای اجرای مصوبات سفر مورخ ۱۷ فروردین سال جاری حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‎ای رئیس قوه قضاییه به استان البرز مبنی بر انتقال زندان رجایی شهر، با توجه به انجام مقدمات از سوی سازمان زندان‌های کشور و هماهنگی‌های صورت گرفته در این استان، تا روز سه شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۲ حدود نیمی از زندانیان تخلیه شده بود و تا شنبه ۱۴ مرداد تمامی زندانیان ندامتگاه رجایی شهر به ندامتگاه قزلحصار منتقل شدند و این زندان تعطیل شد.پس از انتقال و خروج زندانیان از این ندامتگاه، در حال حاضر زندان رجایی شهر که در یکی از بهترین نقاط استان البرز قرار دارد از زندانی تخلیه و تعطیل شده است.

 قدس 
توافق تهران و کلمبو برای آزادی زندانیان
وزیر خارجه کشورمان روز گذشته پس از دیدار و رایزنی با همتای سریلانکایی خود از توافق برای آزادی زندانیان و همچنین هدف‌گذاری برای حضور در بازارهای این کشور به ویژه صادرات فنی و مهندسی از جمله ساخت پالایشگاه و نیروگاه برق به‌منظور تأمین انرژی مورد نیاز این کشور خبرداد. علی صبری وزیر خارجه سریلانکا نیز در این نشست با یادآوری اینکه روابط ایران و سریلانکا از پیش‌زمینه مثبت و آینده خوبی برخوردار است، تأکید کرد دیدارش از تهران می‌تواند شروع خوبی برای اتفاقات خوش در آینده و زمینه‌ساز فرصت‌هایی باشد که کشورش می‌تواند در اختیار ایران قرار دهد.
رؤیای شوم اینترنشنال برای ایجاد جنگ خیابانی در ایران!
رسانه تروریستی اینترنشنال با انتشار گزارشی از برنامه‌ریزی‌ برخی گروهک‌های تروریستی برای اقدامات خرابکارانه و همزمان با سالگرد شروع اغتشاشات پاییز ۱۴۰۱خبرداد. مجری این برنامه از حامیان تروریسم و فتنه خواست دسترسی اغتشاشگران به اینترنت آزاد را تسهیل کنند. میهمان این برنامه نیز از آموزش وسازماندهی برخی گروهک‌های تروریست و جدایی طلب «کرد» و «بلوچ» خبر داد و گفت: این گروه‌ها از راه‌های مختلف در حال انتقال تجربیاتشان به دیگر گروه‌های خرابکار هستند. در این برنامه از کنشگران مرتبط با فتنه اخیر دعوت شد به جای فضای مجازی دست به ایجاد جنگ خیابانی بزنند.
برقراری خط پروازی مستقیم بین عربستان و چین
در ادامه سیاست دوری ریاض از واشنگتن و نزدیکی به پکن، شرکت خطوط هواپیمایی عربستان از راه‌اندازی نخستین خط پروازی و کریدور مستقیم و منظم از عربستان سعودی به مقصد چین خبر داد. «چن ویچینگ» سفیر چین در عربستان هم اعلام کرد تعداد پروازهای میان دو کشور به ۹پرواز در هفته افزایش یافته و این امر تسهیلات بیشتری را برای سفر افراد فراهم می‌کند.
نشست اضطراری ۱۰۰ مقام ارشد صهیونیست
مسئولان و عناصر سرویس‌های جاسوسی و نظامی رژیم صهیونیستی در یک نشست فوری و اضطراری سناریوهای مربوط به احتمال فروپاشی این رژیم را در پی تشدید بحران سیاسی در سرزمین‌های اشغالی بررسی کردند. بر اساس گزارش شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی، در این نشست حدود ۱۰۰ تن از عناصر وابسته به سرویس جاسوسی موساد، شاباک، پلیس و ارتش این رژیم شرکت کردند.
گلوی آدم‌های دولت پنهان را می‌برم
ران دیسانتیس فرماندار ایالت فلوریدا و اصلی‌ترین رقیب انتخاباتی دونالد ترامپ در مرحله درون‌حزبی انتخابات ریاست‌جمهوری برای معرفی نامزد حزب جمهوری‌خواه، در اظهاراتی جنجالی گفته در صورت به دست گرفتن سکان هدایت کاخ سفید، از روز نخست گلوی آدم‌های «دولت پنهان» را خواهد برید. منظور از «دولت پنهان» در آمریکا شبکه‌‌های قدرت مخفی و غیرمجاز است که از طریق مجاری‌ غیر از کانال‌های انتخاباتی در حال تحمیل و پیشبرد خواسته‌های خود هستند.

 ابتکار 
ارسال لایحه مهارت‌آموزی سربازان به مجلس
لایحه مهارت آموزی و اشتغال پذیری کارکنان وظیفه نیروهای مسلح به مجلس شورای اسلامی ارسال شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، لایحه مهارت آموزی و اشتغال پذیری کارکنان وظیفه نیروهای مسلح طی نامه شماره ۷۷۵۸۸ مورخ ۷/۵/۱۴۰۲ برای انجام تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.بر اساس این لایحه دستگاه‌های آموزشی با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح، باید تمهیدات لازم جهت برگزاری حداقل یک دوره آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی (عمومی و تخصصی) را در طول دوره خدمت ضرورت برای کارکنان وظیفه فراهم نموده و نسبت به صدور گواهینامه معتبر بر اساس وظایف قانونی و چارچوب صلاحیت حرفه‌ای ملی با رعایت ماده (۹) قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی مصوب ۱۳۹۶ اقدام کنند.

 اطلاعات
«عمران خان» بازداشت و راهی زندان شد
نخست‌وزیر سابق پاکستان پس از محکوم شدن به سه سال حبس، در خانه‌اش در شهر «لاهور» بازداشت شد. پس از آن‌که دادگاهی در پاکستان، «عمران خان» را به سه سال زندان و ممنوعیت پنج ساله از فعالیت سیاسی محکوم کرد، پلیس پاکستان نخست‌وزیر پیشین این کشور را در خانه‌اش در شهر لاهور واقع در شرق پاکستان بازداشت کرد.این دومین بار در سال جاری است که نخست‌وزیر پیشین پاکستان که از محبوبیت زیادی در بین هوادارانش برخوردار است، بازداشت می‌شود.حکم دادگاه پاکستان احتمالاً موجب منع ادامه حضور نخست‌وزیر سابق پاکستان در عرصه سیاست خواهد شد زیرا قانون می‌گوید افرادی که محکومیت کیفری دارند نمی‌توانند مناصب دولتی داشته باشند یا نامزد پست‌های سیاسی شوند.حزب وی موسوم به تحریک انصاف، حکم دادگاه پاکستان را محکوم کرد و گفت در دادگاهی عالی‌تر این تصمیم را به چالش خواهد کشید.
تدوین قانون برای جلوگیری از اهانت به قرآن
«لارس راسموسن» وزیر امور خارجه دانمارک در گفت‌و‌گوی تلفنی با «سامح شکری» همتای مصری خود ضمن ابراز تأسف از هتک حرمت قرآن کریم، گفت این کشور در حال تدوین قوانینی است تا از اهانت مجدد به قرآن کریم جلوگیری کند. وزیر خارجه دانمارک از اهانت‌های صورت‌گرفته علیه قرآن کریم ابراز تأسف و نارضایتی کرد. راسموسن در ادامه گفت که این اقدامات غیرمسئولانه بیانگر ارزش‌های جامعه دانمارک نیست و دولت این کشور در حال حاضر در حال اتخاذ اقدامات و صدور قوانینی است که از تکرار چنین رویدادهای تأسف‌بار جلوگیری کند. وزیر امور خارجه مصر هم تاکید کرد که این کشور قاطعانه هر گونه اهانت به قرآن کریم را رد می‌کند و از تکرار چنین جرم‌هایی در دانمارک ناراضی است.

 شهروند 
بازداشت عاملان هتک حرمت همسر شهید مدافع حرم
متهمان هتک حرمت همسر شهید مدافع حرم در اراک بازداشت شدند.حجت‌الاسلام عبدالمهدی موسوی، رئیس کل دادگستری استان مرکزی، گفت: «به دنبال اتفاق‌های دردناک و ناگوار چند روز گذشته که شامل هتک حرمت همسر شهید مدافع حرم و اهانت به ساحت مقدس امام حسین -علیه السلام- در روز تاسوعای حسینی بود، بلافاصله شورای تامین، دستگاه‌های نظارتی مجموعه حاکمیت، نیروهای نظامی و انتظامی و بسیج پای کار آمدند تا مجرمان و متهمان این حادثه شناساسی و به دستگاه قضایی معرفی شوند. در روز ١١ مردادماه و در روز تعطیل، ضابط دو پرونده، متهمان شناسایی‌شده را که قبلا دستور جلب آنها توسط دادستان و معاون دادستان صادر شده بود، جلب و به دستگاه قضایی معرفی کرد. دو متهم اهانت به همسر شهید که یک زوج بودند، شناسایی و بازداشت شدند. این زوج هم‌اکنون در بازداشت هستند. همچنین درخصوص حادثه عصر تاسوعای حسینی نیز ۱۸ نفر شناسایی و پنج نفر به دستگاه قضایی اعزام شدند و بازپرس پرونده دستور بازداشت آنها را صادر کرد و متهمان اکنون در زندان هستند. دستگاه قضا با قوت تمام‌تر با مابقی متهمان برخورد قانونی خواهد کرد که توسط ضابط دستگاه قضایی به دستگاه قضا اعزام می‌شوند.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

بزرگان اسلام با اتخاذ موضع جدی جلوی اهانت به قرآن کریم را بگیرند
حوزه/ آیت الله العظمی سبحانی در پیامی ضمن محکوم کردن قرآن سوزی مجدد در سوئد خواستار این شد که بزرگان اسلام در این مورد موضع جدیدی بگیرند تا از تکرار چنین وقایع تلخی جلوگیری شود.متن این پیام بدین شرح است:برای بار دیگر دست شیطانی در کشور سوئد به هتک حرمت قرآن دست زد و این کتاب آسمانی را بار دیگر در مقابل سفارتهای کشورهای اسلامی آتش زد. با این که مراجع عظام و رؤسای کشورهای اسلامی و شخصیت‌های سیاسی و حتی رئیس سازمان ملل این عمل را محکوم کرده اما هنوز کشور سوئد و دانمارک از این خواب شیطانی بیدار نشده و اهانت را تکرار نمودند!جای تأسف است تا کنون با این همه محکومیت ها و عکس العمل‌ها، هنوز این عمل ادامه دارد. اینک لازم است بزرگان اسلام در این مورد، موضع جدیدی بگیرند تا از تکرار چنین وقایع تلخی جلوگیری شود.ما به فرموده آیه{یُرِیدُونَ أَن یُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَیَأْبَى اللَّهُ إِلَّا أَن یُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ}حاکمیت نور ایمان را برای ابد خواهانیم و خداوند این کوردلان را به جزای اعمال شان خواهد رساند.تأسف اینجا است که این کارها با حمایت کامل پلیس انجام گرفته است.

تبلیغ دین و اهداف دینی بدون مخاطب‌شناسی مؤثر نخواهد بود
فارس/ آیت الله کعبی درباره بیانات رهبر معظم انقلاب درباره تبلیغ دین گفت: برای یک تبلیغ مؤثر ابتدا بایستی به شکل مصداقی، جزئی و متناسب با نیاز، مواد و محتوای تبلیغی را تولید کرد؛ لذا تبلیغ بدون مخاطب‌شناسی مؤثر نخواهد بود.عضو جامعه مدرسین به بررسی وضعیت فعلی تبلیغ در حوزه‌های علمیه کشور و آسیب شناسی آن و ایده‌ها و پیشنهادات کاربردی در این زمینه پرداخته و با بیان اینکه چرخه تبلیغ دین بر پایه چهار عنصر تولید پیام دینی، پالایش پیام دینی، توزیع پیام دینی و محصولات پیام دینی استوار است گفت :باید با ایجاد قرارگاه مرکزی جامع تبلیغی، بسیج ظرفیت‌های حوزه و دانشگاه، ظرفیت‌های رسانه‌ای و قدرت نرم جمهوری اسلامی در مقابل دشمنان اتفاق بیفتد. وی تاکید کرد: تبلیغ دین به حفظ و تقویت هویت فرهنگی کمک می‌کند. با یک نگاه جامع، هدفمند و تأثیرگذار بر مردم، حوزه‌های علمیه هم تبلیغ را در درجه اول اهمیت قرار می‌دهند. همه باید تبلیغ کنند و تبلیغ دین را وظیفه خود بدانند؛ چون تبلیغ رسالت انبیاست.

کشورهایی که به دنبال عادی سازی روابط خود با اسرائیل هستند پشتوانه های دینی و مردمی ندارند
رسا/ آیت الله رجبی با اشاره به بی تحرکی و سستی کشورهای عربی در مقابل نقشه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی و ایستادگی در برابر استکبار جهانی اظهار داشت: رهبران این کشورها به این دلیل که از پشتوانه های دینی و مردمی لازم برخوردار نیستند، تسلیم خواسته‌های آمریکا شدند و به همین دلیل نیز در برابر رژیم صهیونیستی کوتاه می‌آیند.عضو جامعه مدرسین افزود: البته کوتاه آمدن این کشورها در مقابل آمریکا و رژیم صهیونیستی مسبوق به سابقه بوده و همواره این کشورها به دلیل ضعف، ترس و زبونی خود، با اهانت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی و مداخلات آنان در کشورهای خود، کنار آمده اند؛ چنانکه شاهد بودیم این کشورها یکی پس از دیگری با رژیم صهیونیستی ارتباط برقرار کرده و درصدد عادی سازی روابط خود با اسرائیل بودند.وی سلطه دلار که به ناحق در مبادلات بین‌المللی وجود دارد را یکی دیگر از عوامل تسلیم کشورهای عربی و حتی اروپایی در برابر آمریکا و استکبار جهانی دانست و خاطرنشان کرد: حرکتی که از سوی کشورهای مستقل و نسبتاً مستقل در برابر سلطه دلار صورت می‌گیرد، قدم مبارکی است و ان شاءالله با خروج سلطه دلار، آمریکا به سوی فروپاشی پیش خواهد رفت و از سلطه استکبار جهانی بر کشورها کاسته خواهد شد.

موشک‌های قدیر و نصیر تحویل نیروی دریایی سپاه شد
ایسنا/ سامانه‌های موشکی قدیر و نصیر ساخت وزارت دفاع به نیروی دریایی سپاه الحاق شد. موشک کروز قدیر با برد ۳۰۰کیلومتر، استفاده گسترده ای در پرتابگرهای ساحلی و شناورهای رزمی نیروی دریایی دارد. این موشک به همراه سایر اعضای خانواده، از سیستم هدایت اینرسی برای فاز ابتدایی و هدایت راداری فعال برای فاز پایانی استفاده میکند.

کمک شرکت سوئدی به داعش به ضررش تمام شد
فارس/ سهامداران شرکت اریکسون که معتقدند ارتباطات با داعش در عراق باعث کاهش سهام‌شان شده، از این شرکت شکایت کردند.به گزارش روزنامه مالی «داگنز صنعت» برخی از سهامداران از اریکسون سوئد به میزان ۱۷۰ میلیون دلار شکایت کردند. این روزنامه مالی در روز جمعه گزارش داد که ۳۷ سهامدار اریکسون از شرکت مخابرات سوئدی برای مجموع ۱۷۰ میلیون دلار شکایت کرده اند و می گویند افشای فعالیت های مدیر عامل آن در عراق باعث کاهش سهام شده است.اریکسون و مدیر عامل بوئرج اکهلم در سال گذشته به دلیل رسیدگی به تحقیقات داخلی در مورد عملیات این شرکت در عراق و رسوایی مربوط به پرداخت‌های احتمالی به داعش به شدت مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.این روزنامه گزارش داد که سهامداران، از جمله چندین شرکت سرمایه گذاری و صندوق های بازنشستگی، شکایت های جداگانه ای را به دادگاه سوئد ارائه کرده اند، اما اقدامات آنها هماهنگ است.

رونمایی پاکستان از موشک‌های برد متوسط و پهپاد جدید
فارس/ پاکستان در گامی رو به جلو در جریان نمایشگاه دفاعی ترکیه در شهر «استانبول» از موشک‌های جدید و یک پهپاد رونمایی کرد.موشک‌های به نمایش گذاشته شده پاکستان که «فاز آر اف» نام دارند هدایت شونده و دارای جستجوگر مادون قرمز هستند. به نظر می‌رسد طراحی این موشک تا حدودی از نمونه چینی «اس دی-۱۰» الهام گرفته شده است.پهپاد به نمایش گذاشته شده پاکستان به نام «شاهپر» نیز قادر به حمل سلاح با سقف پرواز متوسط و با ماندگاری طولانی مدت در هوا است.

اجرای طرح سراسری تشدید مبارزه با احتکار کالای اساسی
ایرنا/ رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا از اجرای طرح سراسری تشدید مبارزه با احتکار کالای اساسی و ضروری در کشور و کشف ۳۱۵ میلیاردی کالای احتکاری خبر داد.سردار “حسین رحیمی” با اشاره به اجرای طرح سراسری تشدید مبارزه با احتکار کالای اساسی در کشور، عنوان داشت: این طرح با محوریت پلیس‌های امنیت اقتصادی سراسر کشور و با استفاده از ظرفیت برون سازمانی به مدت ۷۲ ساعت به مرحله اجرا در آمد.وی با اشاره به اینکه این طرح با حضور ۳۶۴ تیم مشترک انجام شد، افزود: دراجرای این طرح از ۱۵۲۴ باب واحد صنفی و انبار بازدید بعمل آمد و در مجموع هفت هزار و ۱۰۰ تن انواع و اقسام کالای اساسی قاچاق از جمله برنج، حبوبات، ماکارونی و … به ارزش تقریبی ۳۱۵ میلیارد تومان کشف شد.رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با اشاره به تشکیل ۲۱۷ فقره پرونده در اجرای این طرح برای محتکران، خاطر نشان کرد: در این طرح ۱۳۰ محتکر دستگیر و تحویل مرجع قضایی شد.

گوترش: جهان در آستانه جنگ بزرگ هسته‌ای است
باشگاه خبرنگاران/ دبیرکل سازمان ملل در پیامی برای مراسم بزرگداشت یادبود صلح هیروشیما در خصوص وقوع جنگ هسته‌ای و رشد بی‌اعتمادی و تفرقه هشدار داد.دبیرکل سازمان ملل در پیام خود افزود: طبل جنگ هسته‌ای بار دیگر می‌کوبد و بی‌اعتمادی و تفرقه در حال افزایش است.گوترش تاکید کرد: سایه هسته‌ای که بر سر جنگ سرد وجود داشت دوباره ظاهر شده است و برخی کشور‌ها با بی‌احتیاطی بار دیگر شمشیر‌های هسته‌ای را به صدا در می‌آورند و تهدید به استفاده از این ابزار‌ها می‌کنند.وی در پیام خود همچنین خواستار رد کامل سلاح‌های هسته‌ای شد و خاطرنشان کرد: از بین بردن سلاح‌های هسته‌ای همچنان بالاترین اولویت خلع سلاح سازمان ملل است.

آیت الله فقیهی عزادار شد
اختصاصی/ جناب آقای حاج کاظم فقیهی (رضوان الله تعالی علیه) برادر گرامی آیت الله حاج شیخ محسن فقیهی عضو محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دارفانی را وداع گفت. درگذشت آن مرحوم مبرور را به ایشان، وابستگان و خانوادۀ مکرمشان تسلیت و تعزیت عرض می‌نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *