خبر روز ۱۴۰۲/۰۵/۱۴

**آیت الله العظمی سبحانی: عالم دین حاضر است برای ادای وظیفه مهم جان خود را در راه خدا بدهد** آیت‌الله العظمی نوری همدانی: سران کشورهای اسلامی هرچه زودتر تصمیمی جدی برای مقابله با «اهانت به قرآن» بگیرند** آیت الله حسینی بوشهری: حجاب و عفاف به عنوان یک ارزش برای جامعه اسلامی ایران است** آیت الله خاتمی: مداحان و سخنرانان مراقب باشند گناه بی حجابی را عادی سازی نکنند** آیت الله فاضل لنکرانی: هیچگاه نباید از اسلامیت نظام عقب نشینی کنیم
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
گسترش همکاری‌های نظامی ایران و بلاروس
رئیس ستادکل نیروهای مسلح در دیدار با وزیر دفاع بلاروس، با اشاره به سابقه تاریخی دو کشور گفت: بحمدا… روابط دو کشور مناسب و رو به گسترش بوده‌است.سرلشکر باقری با اشاره به اشتراکات سیاسی دو کشور در مواجهه با استکبار جهانی، تصریح کرد: امروز کشورهای مستقل و همسو که با تحریم‌های ظالمانه آمریکا و دنیای غرب مواجه هستند، باید روابط و تعاملات مناسبی را نسبت به یکدیگر داشته‌باشند.رئیس ستادکل نیروهای مسلح در ادامه با تاکید بر استمرار و افزایش همکاری‌های دفاعی بین دو کشور افزود: همان‌طور که در گذشته نیز همکاری‌های دفاعی و امنیتی بین دو کشور وجود داشته‌است، امروز هم با توجه به تغییراتی که در ساختار جهانی قدرت در حال وقوع است، باید این روابط گسترش پیدا کند؛ چراکه ساختار جهانی قدرت به سرعت از وضعیت تک‌قطبی به سوی جهان چند قطبی در حال تغییر مسیر است.سردار باقری یادآورشد: از همان دوران پیروزی و تأسیس انقلاب اسلامی، روند بدعهدی‌ها و سیاست‌های تمامیت‌خواهانه آمریکایی‌ها، تاکنون سبب شده ایران اسلامی به هیچ وجه به آنها و غرب استعمارگر اعتماد نکند.رئیس ستادکل نیروهای مسلح در ادامه بر اهمیت تبادل تجربیات دفاعی، آمادگی برگزاری رزمایش و همکاری‌های نظامی در حوزه آموزشی و علمی در سطح نیروهای مسلح دو کشور تاکید کرد.
دستگیری تیم ۴نفره تروریستی در جنوب‌شرق
قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: یک تیم از گروهک تروریستی وابسته به استکبار جهانی که قصد انجام عملیات‌ خرابکارانه و تروریستی در منطقه جنوب ‌شرق کشور را داشت، با انجام اقدامات پیچیده اطلاعاتی و عملیاتی قبل از انجام هرگونه اقدام منهدم و تعداد چهار نفر از آنان دستگیر شدند.این اطلاعیه افزود: از این گروه تعداد شش قبضه سلاح که برخی از آنها مجهز به دوربین بودند همراه با مقادیر معتنابهی مهمات کشف و ضبط شد.
دولت برای آواربرداری از ۸ سال گذشته تعطیلی ندارد
سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در روایتی از دستاوردهای دولت سیزدهم در دومین سالگرد تنفیذ، گفت: مبارزه با فساد یکی از تأکیدات رهبر انقلاب به رئیس‌جمهور بود و از ابتدای فعالیت، دولت این امر را سر‌لوحه خود قرار داد و از مهم‌ترین رویکردهای دولت مبارزه با فساد بود. اقداماتی که در وزارت اقتصاد برای حذف امضاهای طلایی و ساماندهی وضعیت بانک‌ها و شفاف‌سازی فرآیندها و سیستمی کردن امور صورت گرفت، از اقدامات کم‌سابقه‌ای است که تمامی اینها در عمل به توصیه‌های رهبر انقلاب بود. وی افزود: در جلسه هیأت دولت رئیس‌جمهور در فرمایشات خود تاکید کردند که معاون اول جلسه ویژه برای تأمین مالی پروژه‌های مسکن در سراسر کشور برگزار کند تا تولید مسکن سرعت گیرد. رویکرد کلی دولت سامان بخشیدن به چند مسأله اصلی است که با زندگی مردم سر و کار دارد.خلجی همچنین گفت: دولت وعده داد در سیاست خارجی ارتباطات همسایگی و منطقه‌ای را دنبال می‌کند و به این وعده جامه‌عمل پوشانید، همچنین قول داد که ارتباطش با مردم قطع نخواهد شد و این انجام شد. به‌کارگیری نیروی‌های انقلابی که وعده دولت بود اجرایی شد و این امر ادامه‌دار است، ارتباط با گروه‌های نخبگانی نیز صورت گرفت که رئیس‌جمهور جلسات متعدد با جوانان و متخصصان و نخبگان دارند.

 همشهری 
آلبانی، سرکرده منافقین را ممنوع‌الورود کرد
به‌گفته منابع آگاه امنیتی، دولت آلبانی، مریم رجوی، سرکرده گروهک تروریستی منافقین را که چند‌ماه قبل از این کشور به فرانسه رفته بود، ممنوع الورود کرده؛ حکمی که ازسوی دادگاه ضدتروریسم این کشور صادر شده‌است. گفته می‌شود دادگاه پس‌از بررسی مستندات موجود درباره اقدام‌های تروریستی این گروهک، چنین حکمی را صادر کرده‌است.
سفر امیرعبداللهیان به پاکستان
سفر وزیر امورخارجه ایران به پاکستان که از شامگاه چهارشنبه آغازشده‌، با دستورکارهای متنوعی همراه بود. امضای ۳ سند همکاری میان ۲ کشور، دیدار امیرعبداللهیان با نخست‌وزیر، وزیرامورخارجه، رؤسای‌مجلس سنا و مجلس ملی و همچنین فرمانده ارتش پاکستان و سفر به کراچی، قلب اقتصادی این‌کشور، ازجمله برنامه‌های رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در سفر به پاکستان بود.
آمادگی برای اربعین
وحیدی، وزیر کشور گفت: امسال مسئله حمل‌ونقل زائران اربعین از الحسینیه تا کربلا رفع شده‌است و امیدواریم بدون مشکل شاهد تردد زائران در مسیر باشیم. آمادگی مرز تمرچین برای عبور ۵۰۰هزار زائر برای مسافران داخلی و دیگر کشورها در مرز شمال‌غرب‌کشور که با همکاری مسئولان اقلیم کردستان عراق انجام می‌شود، جای قدردانی دارد.

 کیهان 
دیدار چهره به چهره رئیس جمهور با مدیران ۶ شرکت بزرگ صنعتی کشور
آیت‌الله رئیسی بعدازظهر پنج‌شنبه میزبان مدیران ۶ شرکت بزرگ صنعتی کشور بود و در جلسه‌ای ۳ ساعته به صورت چهره به چهره پای صحبت‌های آنان نشست و مشکلات این شرکت‌های تولیدی و صنعتی را جویا شد.در این جلسه مدیران شرکت‌های «کاله»، «بهیار صنعت اصفهان»، «مجتمع آهن و فولاد بافق»، «خودروسازی زامیاد»، «شیشه کاوه» و «آی.تی.آی شیراز» در حضور وزرای صنعت، معدن و تجارت و بهداشت و درمان، ‌معاون اجرایی رئیس جمهور، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس دفتر رئیس جمهور، رئیس سازمان استاندارد، رئیس کل گمرک کشور و معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد به صورت جداگانه با دکتر رئیسی دیدار و به بیان مشکلات اداری و اجرایی واحدهای تولیدی خود پرداختند.رئیس جمهور پس از شنیدن صحبت‌های مدیران این شرکت‌ها و توضیحات مقامات مربوطه، ناظر به مشکلات مطرح و راه‌حل‌های ارائه شده، دستورات لازم را صادر و مسئولان مربوطه را به پیگیری و رفع مشکلات آنان تا حصول نتیجه نهایی و همچنین گزارش اقدامات صورت گرفته مکلف کرد.رئیسی همچنین در پایان این جلسه در سخنانی با بیان اینکه امروز «تولید» محوری‌ترین مسئله کشور است، بر عزم دولت برای حمایت از همه تولیدکنندگان و کارآفرینان در سراسر کشور تأکید کرد و گفت‌: این جلسات به منظور حمایت از تولید و رفع موانع و مشکلات تولیدکنندگان به عنوان یکی از مسائل مهم و اولویت‌دار دولت ادامه خواهد داشت.
باقری در مسقط با همتای عمانی خود دیدار و رایزنی کرد
علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سفر به مسقط با «شیخ خلیفه بن علی الحارثی» معاون سیاسی وزیر خارجه عمان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار علی نجفی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسقط نیز حضور داشت و معاونان وزرای خارجه درباره مناسبات دو کشور به گفت‌وگو پرداختند.

 ایران
افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی با حضور رئیس‌جمهور
وزیر نفت با اشاره به اینکه فاز ۱۱ پارس جنوبی، آخرین، مهم‌ترین و مرزی‌ترین فاز این مجموعه محسوب می‌شود، اعلام کرد: حدود ۲۰ سال برای انجام آن تمدید قرارداد صورت می‌گرفت، اما خوشبختانه در دولت سیزدهم صفر تا ۱۰۰ عملیات این فاز انجام شد و بهره‌برداری از این فاز با حضور آقای رئیس‌جمهور در دستور کار قرار دارد. جواد اوجی با بیان اینکه بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون متر‌مکعب از میدان پارس جنوبی در فاز ۱۱ بهره‌برداری خواهد شد، تصریح کرد: صفر تا ۱۰۰ این فاز در دولت سیزدهم انجام شد و ۳ سال زودتر از برنامه‌ریزی به نتیجه رسید. وزیر نفت درباره میدان آرش که بین ایران و کویت مشترک است نیز گفت: به کویت اعلام کردیم مانند سایر میادین مشترک، آمادگی داریم تا از این میدان به صورت مشترک بهره‌برداری کنیم و آن را حق جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم. وی افزود: اگر کشور کویت علاقه‌ای به این همکاری ندارد، ما تکلیف خود را می‌دانیم و ذره‌ای از این موضوع کوتاه نخواهیم آمد.
به خاطر تخلف چند نفر سکوها نباید تعطیل شوند
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه همه کسب‌وکارها و سکوها باید خود را ملتزم به رعایت قانون بدانند، اظهار کرد: اما اگر چند کارمند دست به اقدام خلاف قانون زده و هنجارشکنی کردند، نباید به خاطر آنان یک سکو و یک کسب‌وکار که به هزاران نفر خدمات ارائه می‌کند، تعطیل شود. زارع‌پور با بیان اینکه ما اعتقاد داریم همه سکوها و شرکت‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات باید ملتزم به قانون باشند و با هرگونه هنجارشکنی و اقدام خلاف قانون باید برخورد شود، اضافه کرد: اعتقاد داریم اگر یک یا چند نفر تخلف کردند، بستن سکو درست نبوده و باید با افراد هنجارشکن و متخلفان و مدیران آنان برخورد شود. باید متقاعد و ملتزم به رعایت قانون شده و در محیط خود مراقبت کنند که هنجارشکنی صورت نگیرد، اما خدمتگزاری خود سکو نباید متوقف شود. این سیاست دولت بوده و ما این مسیر را دنبال خواهیم کرد.
ضدانقلاب، همواره بازیچه غرب بوده‌ است
شکست سنگین اغتشاشات «زن، زندگی، آزادی» که با حمایت سرویس های غربی طراحی شده بود، هر روز باعث بیان اعترافات تازه ای از سوی ضدانقلاب خارج نشین می شود. تازه ترین اعتراف از این دست، متعلق به محمد نوری زاد، ضدانقلاب سابقه دار است که گفت جمهوری اسلامی در همه زمینه ها سر ما را به طاق کوبید. وی که به عنوان کارشناس در شبکه ضدایرانی اینترنشنال صحبت می کرد، گفت: «جمهوری اسلامی در همه زمینه ها سر ما را به طاق کوبید و دنبال برگزاری عاشورا و تاسوعای خودشان بودند.» وی البته واقعیت دیگری را هم بیان کرد و آنکه غرب از ضدانقلاب، همواره به عنوان یک ابزار استفاده می کند و هرجا منفعتش اقتضا کند، این ابزار را دور می اندازد!

 جمهوری اسلامی 
آمریکا قصد دارد کشتی‌های تجاری را برای عبور از تنگه هرمز مسلح کند
خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد آمریکا قصد دارد کشتی‌های تجاری را برای عبور از تنگه هرمز مسلح کند. این خبرگزاری به نقل از مقامات آمریکائی نوشت: ارتش آمریکا در حال بررسی استقرار نیروی نظامی مسلح در کشتی‌های تجاری است که از تنگه هرمز عبور می‌کنند تا از توقیف آنها توسط ایران جلوگیری کند.

 وطن امروز 
علاوه بر کره‌جنوبی، پیگیر وصول مطالبات از بحرین هم هستیم
محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس‌جمهور اظهار کرد: امیدواریم مجلس هر چه زودتر اجازه ارجاع پرونده مطالبات ایران از کره به داوری را تصویب کند. دهقان با بیان اینکه این لایحه درباره ‌طلب ۷ میلیارد دلاری ایران از کره‌جنوبی است، تصریح کرد: علاوه بر کره‌جنوبی، مطالباتی هم از بحرین داریم که پیگیر وصول آن نیز هستیم.
دوران تحمیل هژمونی و برتری بر منطقه گذشته است
امیر دریادار ایرانی در پایان سفر به روسیه، در گفت‌و‌گویی نخستین پیام این سفر را نشان دادن اقتدار ایران و همراهی بسیاری از کشورها عنوان کرد و افزود: این سفر بار دیگر نشان داد جمهوری اسلامی ایران در همه صحنه‌ها حضور مؤثر دارد. فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: دشمنان ایران به طور قطع این پیام را دریافت کردند که دوران تحمیل هژمونی و برتری بر منطقه به پایان رسیده و نکته مهم دیگر آن است که عرصه دریا، برای همه کشورهایی که به دریا ارتباط دارند، از جمله ایران، عرصه‌ای راهبردی است. امیر دریادار ایرانی که شنبه هفتم مرداد ۱۴۰۲ بنا به دعوت رسمی فرمانده نیروی دریایی روسیه و با هدف شرکت در آیین رژه سالانه این نیرو به سن‌پترزبورگ سفر کرده بود، در این سفر با فرمانده نیروی دریایی روسیه و همچنین فرماندهان و مقام‌های ارشد نیروی دریایی برخی کشورها در راستای دیپلماسی دریایی گفت‌وگو کرد.
ما مسلمانان در برابر جنایت هتک‌حرمت قرآن تکلیف داریم
امام جمعه موقت تهران در خطبه‌ دوم نماز جمعه تهران با اشاره به اینکه جسارت و هتاکی به قرآن تازگی ندارد، اظهار کرد: از دیرباز عناد با قرآن وجود داشته است و در چند صد سال اخیر در دنیای غرب تمام فعالیت‌ها حول محور معنویت‌زدایی و دین‌زدایی و در رأس آن قرآن بوده است. وی به کتاب آیات شیطانی نوشته سلمان رشدی اشاره کرد و گفت: آن زمان هم امام رحمت‌الله نویسنده پلید این کتاب را مهدورالدم اعلام کردند و به خواست خدا آن مرد پلید جان سالم از این میدان به در نبرد. حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی با بیان اینکه ما مسلمانان در قبال جنایت هتک حرمت قرآن تکلیف داریم، تصریح کرد: امسال شاهد بودیم در کنار لبیک یا حسین، مسلمانان جهان لبیک یا قرآن را سر دادند و همه عزاداران زیر پرچم قرآن در یک حرکت هماهنگ، هم‌آوا شدند و انزجار خود را به هتاکان اعلام کردند. صدیقی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در این باره تصریح کرد: هتک‌ حرمت قرآن یک توطئه است و کار فردی نیست. وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری خواستار معرفی این فرد جانی به عالم اسلام شدند تا اشد مجازات برای او اعمال شود، افزود: تمام علمای اسلام از همه فرقه‌ها در رابطه با هتک‌ حرمت قرآن نظر یکسان دارند و خواهان مقابله با آن هستند.

 جوان
آغاز پروژه‌های نیروگاه‌های جدید برق هسته‌ای
رئیس سازمان انرژی هسته‌ای کشورمان تأکید کرد: جامعه رو به گسترش است و زیرساخت‌های کشور بایستی گسترش پیدا کند. تغییرات اقلیمی جدی است و باید از تولید گاز‌های گلخانه‌ای پرهیز و از اکوسیستم حفاظت شود. بر همین اساس تولید برق پاک و پایدار که هسته‌ای یک جلوه مهم و یک نوع مهم آن است در حقیقت کارسازترین برنامه برای این هدف است. اسلامی درباره اینکه این روز‌ها با توجه به مسائل پیش آمده در خصوص تولید برق در کشور صنعت هسته‌ای چقدر می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد، گفت: بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای کشور که هزار و ۲۰ مگاوات برق تولید می‌کند، فعال در خدمت مردم است.رئیس سازمان انرژی هسته‌ای کشورمان تأکید کرد: نیروگاه‌های جدید پروژه‌هایش آغاز شده است و امیدواریم در این برنامه که افق ۲۰ ساله دارد سهم برق هسته‌ای را همان‌طور که آقا تأکید فرمودند به ۲۰ هزار مگاوات برسانیم. وی در خصوص اینکه حال که صحبت از محدودیت منابع طبیعی است چقدر لازم است از تولیدات هسته‌ای بیشتر برای تولید انرژی استفاده شود، عنوان کرد: به هر صورت جامعه رو به گسترش است و زیرساخت‌های کشور بایستی گسترش پیدا کند. تغییرات اقلیمی جدی است و باید از تولید گاز‌های گلخانه‌ای پرهیز و از اکوسیستم حفاظت شود. اسلامی تأکید کرد: بر همین اساس تولید برق پاک و پایدار که هسته‌ای یک جلوه مهم و یک نوع مهم آن است در حقیقت کارسازترین برنامه برای این هدف است.

 خراسان
ضاربان آمر به معروف در باغ نارنجستان قوام تفهیم اتهام شده‌اند
رئیس کل دادگستری فارس گفت: ضاربان آمر به معروف در باغ نارنجستان قوام تفهیم اتهام شده‌اند، این پرونده با توجه به جریحه‌دار شدن احساسات عمومی به صورت خارج از نوبت رسیدگی خواهد شد.وابستگی سازمانی و عضویت یکی از متهمان این پرونده به فراجا در طی شدن سیر قانونی پرونده تأثیری نخواهد داشت.
آزادی مشروط ترامپ
جلسه ۲۸ دقیقه ای تفهیم اتهام دونالد ترامپ، درباره «توطئه برای تغییر نتیجه انتخابات» ۲۰۲۰ در دادگاهی در واشنگتن برگزار شد. ترامپ در این جلسه کلیه اتهامات مطرح شده علیه خود را رد و اعلام بی‌گناهی کرد. قاضی نیز به او آزادی مشروط داد به شرط این که در یک سال آینده مرتکب جرمی نشود. فرقی که این پرونده قضایی ترامپ با قبلی‌ها دارد، این است که در صورت محکومیت، به زندان خواهد افتاد و درباره مجازات‌های مربوط به اتهام‌های مختلف‌اش، قوانین آمریکا از ۵ تا ۲۰ سال زندان تعیین کرده است. جلسه بعدی دادگاه ترامپ به عنوان جلسه استماع در تاریخ ششم شهریور برگزار خواهد شد و در آن اعلام خواهد شد که نخستین جلسه محاکمه ترامپ درچارچوب این کیفرخواست چه زمانی خواهد بود. رئیس جمهوری سابق آمریکا بعد از دادگاه و پیش از سوار شدن به هواپیمای خود برای بازگشت به نیوجرسی گفت: این آزار و اذیت و تحت تعقیب قرار دادن یک رقیب سیاسی است. هرگز قرار نبود این اتفاق در آمریکا بیفتد. او همچنین در بیانیه‌ای در واکنش به کیفرخواست جدید خود در دادگاه گفت: وزارت دادگستری فاسد آمریکا که تحت کنترل جو سرکش (بایدن) قرار دارد، دوباره به طور غیرقانونی مرا متهم کرد. براساس برخی گزارش‌ها، ممکن است چپ‌ها مرا به ۵۶۱ سال زندان محکوم کنند.

 قدس 
پیشرفت کشور به شنیدن صداهای موافق و مخالف نیازمند است
سخنگوی دولت گفت: شنیدن صداهای موافق و مخالف، همفکری و تبادل‌نظر لازمه پیشرفت کشور است. علی بهادری جهرمی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «سه‌شنبه در بوشهر، چهارشنبه در دانشگاه شهید بهشتی و در دانشگاه علم‌وصنعت میهمان جوانان عزیز بودم و با هم ‎گفت‌وگو کردیم. شنیدن صداهای موافق و مخالف، همفکری در موضوعات، تبادل‌نظر و بررسی راهکارهای مختلف، لازمه پیشرفت کشور و وجه مشترک همه جلسات با آینده‌سازان ‎ایران عزیز است».
جبهه اصلاح‌طلبان دوپاره شد
رسانه‌های اصلاحات وضعیت این جبهه را پس از برگزاری آخرین جلسه این جبهه این‌گونه تشریح کردند: جبهه اصلاحات دوپاره شد. انصاف نیوز با انتشار گزارشی نوشت: مصوبه‌ جبهه اصلاحات مبنی بر «توصیه‌ای برای پیش ثبت‌نام نداریم» که خبر آن روز یکشنبه اعلام شد با رأی شکننده‌ ۱۹ به ۱۶ به تصویب رسیده که سبب دوپاره شدن این جریان خواهد شد.
بررسی لایحه عفاف و حجاب در صحن مجلس
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسات علنی هفته آینده خود به بررسی لایحه یک‌فوریتی حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب می‌پردازند. این هفته و در صحن مجلس گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد طرح ممنوعیت خروج مسئولان و مدیران نظام جمهوری اسلامی پس از اتمام مسئولیت از کشور تا سپری شدن مراحل قانونی نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
سیبل مقاومت!
«هرتزی هالیوی» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی که برای بازدید از خطوط شمالی به مرز لبنان رفته بود در تیررس حزب‌الله قرار گرفته و نیروهای مقاومت تحرکات وی را تصویربرداری کردند که این مسئله بازتاب بسیاری در فضای مجازی داشته است. صهیونیست‌ها بارها اذعان کرده‌اند همزمان با افول قدرت بازدارندگی تل‌آویو در برابر جبهه مقاومت، نقاط مختلف سرزمین‌های اشغالی و به‌ویژه مراکز مختلف این رژیم در تیررس حزب‌الله لبنان قرار دارد.

 اعتماد
گروه تروریستی داعش از هلاکت سرکرده خود خبر داد
گروه تروریستی داعش از هلاکت سرکرده خود در شمال سوریه و تعیین سرکرده جدید به جای «ابوالحسین الحسینی القرشی» خبر داد. ابو حذیفه الانصاری سخنگوی جدید گروه تروریستی داعش در فایلی صوتی رسما کشته شدن ابوالحسین الحسینی القرشی سرکرده این گروه و دستگیری سخنگوی داعش به نام «ابوعمر» را تایید کرد. به گزارش المیادین، داعش پنجشنبه با انتشار یک فایل صوتی بدون تاریخ تایید کرد که «ابوالحسین الحسینی القرشی» سرکرده این گروه تروریستی در درگیری‌ها ادلب در شمال غرب سوریه کشته شده است. گروه تروریستی داعش در این فایل صوتی اعلام کرد که «ابو حفص الهاشمی القرشی» را به عنوان سرکرده جدید خود انتخاب کرده است.

 شهروند 
۲۷۰هزار فرصت شغلی جدید از ابتدای امسال در کشور ایجاد شد
معاون اشتغال وزیر کار گفت: «از ابتدای سال‌جاری تاکنون بیش از ۲۷۰هزار فرصت شغلی یعنی حدود ۲۵درصد از تعهد دولت مبنی‌بر ایجاد شغل محقق شده است.»محمود کریمی بیرانوند اظهار داشت: «ایجاد سالانه یک‌میلیون شغل، هدف دولت سیزدهم است که در ابتدای سال برنامه‌‌ریزی شده و تعهدات دستگاهی و استانی به آنها ابلاغ می‌شود.»او افزود: «امسال ایجاد یک‌میلیون و ٨٨هزار فرصت شغلی بین ٣١ استان کشور تقسیم شده است. استانداران در شورای استان این تعهد را بین دستگاه‌‌های استان تقسیم خواهند کرد.»کریمی بیرانوند گفت: «تعهدات استان‌ها در ایجاد شغل به‌صورت مستمر رصد می‌شود. بر اساس آخرین گزارشی که از سامانه رصد ملی اشتغال دریافت کردیم، حدود ٢۵درصد از تعهد امسال محقق شده، یعنی بیش از ٢٧٠هزار فرصت شغلی در این سامانه ثبت شده است.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

سران کشورهای اسلامی هرچه زودتر تصمیمی جدی برای مقابله با «اهانت به قرآن» بگیرند
حوزه/ آیت الله العظمی نوری همدانی با صدور پیامی ضمن محکوم کردن اهانت مجدد به ساحت مقدس قرآن کریم از مسئولان دستگاه دیپلماسی کشور خواستند در این زمینه اقدام سریع‌تری داشته باشند.ایشان همچنین تصریح کردند:با کمال تأسف اهانت به قرآن کریم همچنان ادامه دارد و غم‌بارتر آنکه سازمان‌های اثرگذار هیچگونه اقدام عملی انجام نداده و فقط به بیانیه‌ای ساده اکتفا نمودند و کشور محل جرم نیز ابتدا مجوز این اهانت را داده و سپس در برابر معترضان اظهار تأسف می‌کند.بی تردید اهانت به مقدسات ادیان آسمانی را جایز نمی‌دانیم و به شدت محکوم می‌کنیم و از سازمان‌ها و سران کشورهای اسلامی می‌خواهیم هرچه زودتر تصمیمی جدی برای جلوگیری و مقابله با این جنایت را بگیرند.بر مسئولان دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی نیز لازم است تلاش و پیگیری سریع تری نسبت به این موضوع داشته باشند.

عالم دین حاضر است برای ادای وظیفه مهم جان خود را در راه خدا بدهد
حوزه/ آیت الله العظمی سبحانی در پیامی به کنگره ملی شیخ فضل الله نوری گفت: علماء و شهداء هر دو در یک راه حرکت می‌کنند هدف یکی است اما کیفیت حرکت این ها مختلف است، عالم، راه را روشن می‌کند برای مردم، راه ایمان و تقوا را روشن می‌کند، راه امنیت را روشن می‌کند، آن چه که برای سعادت مردم لازم است عالم با قلمش و بیانش به روشن‌گری می‌پردازد، اما شهید در همین هدف کار دیگری انجام می‌دهد، آن موانع را برمی‌دارد، هستند کسانی که مانع از سعادت مردم هستند آن موانع را برمی‌دارد تا افراد به آن واقعیت و آن هدف برسند.بنابراین شهید همراه عالم است، عالم کارش، روشنگری است او کارش مانع‌زدایی است با دادن جان و با دادن مال در راه هدف، این در صورتی است که عالم غیر از شهید باشد، شهید غیر از عالم باشد اما گاهی یک اتفاقی می‌افتد که هر دو در یک نفر جمع می‌شود یعنی در واقع فردی هم عالم است و هم شهید این دیگر بالاترین مراتب است.وی درادامه با اشاره به عملکرد شیخ شهید گفت: مسجد محترم است، منبر محترم است، مسجد و منبر است که مردم را به حق هدایت می کند اما اگر روزی عالمی که در مسجد و محراب است احساس کند علاوه بر این وظیفه وظایف دیگری دارد و اینکه جان در راه خدا بدهد باید این وظیفه مهم را انجام دهد.

حجاب و عفاف به عنوان یک ارزش برای جامعه اسلامی ایران است
رسا/ آیت الله حسینی بوشهری در مراسم عزاداری هیات رزمندگان اسلام کاشان با اشاره به تکلیف گرایی در حادثه عاشورا، گفت: یکی از دستاورد‌های مهم واقعه عاشورا عمل به وظیفه و عمل به تکلیف است.رئیس جامعه مدرسین افزود: تکلیف گرایی و انسان تکلیف گرا کسی است که در رابطه با اعتقادات و اعمال خود پیرو دستورات خدا باشد، از این رو باور اعمال و رفتار امام حسین (ع) و یارانش در حادثه عاشورا براساس فرمان و دستور الهی و تکلیف گرایی بود.به گفته وی اگر عمل به تکلیف و عمل به وظیفه در جامعه اسلامی ایران وجامعه دینی ایران نهادینه شود هیچ کس احساس شکست نمی‌کند، بلکه به تعبیر قرآن پیروزی و شکست در انجام وظیفه پیروزی است.وی در ادامه با اشاره به اینکه جای ارزش و ضد ارزش‌ها امروز جابجا شده است، گفت: حجاب و عفاف به عنوان یک ارزش برای جامعه اسلامی ایران است.عضو خبرگان رهبری تأکید کرد: برخی همه تلاش خود را به کار گرفته اند تا به جای ارزش ها، ضد ارزش‌ها را حاکم کنند تا مسیر زندگی نوجوانان و جوانان انقلابی ایران را بعد از ۴۴ سال به زمان طاغوت برگردانند.

مداحان و سخنرانان مراقب باشند گناه بی حجابی را عادی سازی نکنند
حوزه / آیت الله خاتمی در مراسم عزاداری هیئت رزمندگان اسلام کاشان اظهار داشت: ضد انقلاب دهه اول محرم هشتگ راه انداخته بود که لباس مشکی نپوشید و مجلس سیدالشهداء(ع) نروید، اما به کوری چشمشان لباس مشکی ها امسال بیشتر و مجالس عزای حسینی پرشورتر از سال های گذشته بود.امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه مجلس سیدالشهداء (ع) یک مثلث سه ضلعی بود که در راس آن امام حسین (ع) قرار دارد و دقیق تبلیغ می کنند، ادامه داد: در ضلع دوم این مثلث همرزمان و یاران و ضلع سوم آزادگان امام حسین (ع) که به عنوان اسیر در مسیر شام بودند قرار دارد. عضو جامعه مدرسین در بخش دیگری از سخنان خود بابیان اینکه دشمن به دنبال کم رنگ کردن غیرت دینی است، گفت: اینکه مداح و سخنران بگوید بی حجاب ها و شل حجاب ها مجلس عزاداری امام حسین (ع) بیایند من هم می گویم بیایند، ولی حرمت سیدالشهداء(ع) را رعایت کنند. مراقب باشید گناه بی حجابی را عادی سازی نکنید.

هیچگاه نباید از اسلامیت نظام عقب نشینی کنیم
رسا/ آیت الله فاضل لنکرانی در همایش ملی «شیخ شهید، فضل الله نوری» با اشاره به رابطه دین و حکومت مبنای فکری اصلی دین را سیاست دانست واز روشن نبودن این مهم بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب خبر داد و تأکید کرد: اینکه رهبری معظم انقلاب جهاد تبیین را مطرح کردند در رأس آن مبانی فکری این نظام است که باید تبیین شود و همگان بدانند دین برای چه بوده است و برای نماز و روزه و کارهای فردی فقط نیست؛ اگر حکومت نباشد آیات در نفی طاغوت و مبارزه با کفار معنایی ندارد. عضو جامعه مدرسین با اشاره به اعتراض مرحوم شیخ فضل الله نوری به مشروطه ادامه داد: تمام مطالبی که جزء اعترضات بوده می بینیم که تکرار می شود و علماء را سب می کردند؛ عده ای از آن زمان دنبال اباحی گری بودند و در زمان ما هم این عده هستند؛ در همان زمان برای اینکه مردم را از انتظار و حضرت حجت دور کنند تعبیر امام موهوم را به کار بردند و در مطبوعات عصر مشروطه این مهم به وضوح قابل مشاهده است.آیت الله فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: باید پای اسلامیت نظام مقدس جمهوری اسلامی بایستیم و عقب نشینی نکنیم زیرا فداکاری های پیشینیان برای این بوده که جامعه ما اسلامی باشد.

رئیس پیشین «سیا»: افغانستان به پناهگاه امنی برای «تی تی پی» تبدیل شده است
تسنیم/ رئیس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا اظهارداشت افغانستان به پناهگاه امنی برای «تحریک طالبان پاکستان» (تی تی پی) تبدیل شده است.«دیوید پترائوس» رئیس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) گفت حکومت افغانستان از تحریک طالبان پاکستان میزبانی می‌کند در حالی که پیش از این دولت اسلام‌آباد در گذشته همواره از نابودکردن پناهگاههای امن طالبان افغان و شبکه حقانی در خاک خود خودداری کرده بود.وی افزود: پاکستان به طالبان افغانستان پناه داده بود تا وقتی این گروه به قدرت برسد همکار مناسبی برای اسلام‌آباد باشد که البته چنین نشد.پترائوس خاطرنشان کرد: خودداری دولت پاکستان از نابود کردن پناهگاه‌های امن طالبان در خاکش در زمان دولت پیشین افغانستان، مشکلات فراوانی برای دولت و مردم این کشور ایجاد کرده بود.پترائوس به رسانه‌ها گفته است تحریک طالبان پاکستان نمی‌تواند دولت اسلام‌آباد را عملا سرنگون کند اما یک چالش جدی به چالش‌های دیگر پاکستان خواهد افزود.

طحان نظیف:در مرحله “پیش ثبت نام” وارد بررسی صلاحیت نمی شویم
تسنیم/ سخنگوی شورای نگهبان گفت: ما در مرحله پیش ثبت‌نام وارد بحث بررسی صلاحیت‌ها نخواهیم شد و تنها مدارک شکلی و عینی افراد توسط نهادهای مورد استعلام بررسی خواهد شد.هادی طحان‌نظیف ادامه داد: قانون جدید انتخابات صرفا یک به‌روزرسانی براساس شرایط و اقتضائات روز است و چیزی بیش از این نیست. البته باید نسبت به آن اطلاع‌رسانی بیشتری صورت گیرد.وی با اشاره به اینکه در انتخابات سال ۹۸ حدود ۱۶ هزار نفر برای داوطلبی نمایندگی مجلس ثبت‌نام کردند، گفت: فارغ از قضاوت در مورد خوب و بد این میزان ثبت‌نام، زمان‌بندی و مهلت رسیدگی به این ثبت‌نام‌ها باید متناسب با تعداد باشد. متاسفانه در قانون قبلی موعد رسیدگی خیلی کم بود.وی همچنین گفت: افرادی می‌توانند در مرحله بعد اقدام به ثبت‌نام کنند که مدارک‌شان در این مرحله تایید شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *