خبر روز ۱۴۰۲/۰۵/۹

**ستاد انتخابات کشور: داوطلبان انتخابات مجلس باید در پنجره واحد وزارت کشور ثبت‌نام کنند** رئیس‌جمهور: هیچ واحد تولیدی نباید به دلیل بدهی به نظام بانکی تعطیل شود** آیت الله خاتمی: بی‌حجابی در کشور هیچگاه هنجار نخواهد شد** آیت الله کعبی: عزاداران حسینی نقشه دشمن را خنثی کردند** کدخدایی: دلایل رد صلاحیت‌ها محرمانه به افراد اعلام می‌شود
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
ایران اقدام تروریستی در باجور پاکستان را محکوم کرد
کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه و در پی اقدام تروریستی در گردهمایی جمعیت علمای اسلام در باجور پاکستان، با اعلام مراتب تسلیت دولت و مردم ایران به دولت و ملت پاکستان، این اقدام تروریستی را که منجر به کشته و زخمی‌شدن عده‌ای از شهروندان پاکستان شد، قویاً محکوم کرد. سخنگوی وزارت خارجه با بیان این‌که امروز بار دیگر تروریست‌ها با جنایتی دیگر خانواده‌های زیادی را در کشور همسایه و برادر پاکستان داغدار کردند، افزود: جمهوری اسلامی ایران خود را در کنار جمهوری اسلامی پاکستان می‌بیند و با خانواده‌های جان باختگان این اقدام تروریستی ابراز همدردی کرده و برای مجروحان از درگاه الهی سلامتی مسئلت می‌نماید.
دلایل رد صلاحیت‌ها محرمانه به افراد اعلام می‌شود
عضو حقوقدان شورای نگهبان درخصوص ضرورت اصلاح قوانین انتخاباتی گفت: در دهه ۷۰ اصلاحاتی در مورد قوانین انتخاباتی انجام گرفت اما پایه و اساس همان قانون انتخاباتی دهه ۶۰ بود. در یکی دو دهه گذشته با ثبت‌نام‌های حداکثری روبه‌رو بودیم که قوانین موجود پاسخگو نبود.کدخدایی با بیان این‌که حدود هفت سال از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات می‌گذرد اما هنوز نتوانستیم قانون جامعی براساس آن سیاست‌ها داشته باشیم، بیان کرد: اصلاح قانون انتخابات دیر و به‌صورت حداقلی انجام شد. انتظار ما این بود که قانون جامعی درباره انتخابات به تصویب برسد. قانون موجود بخشی از اشکالات را برطرف می‌کند.این عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان درباره احراز صلاحیت‌ها گفت: ما براساس مستنداتی که در اختیار داریم، صلاحیت‌های افراد را بررسی می‌کنیم. اگر همه گزارش‌ها و سندها حاکی از این باشد که فرد متخلف است، بدون شک تایید صلاحیت نخواهد شد. وی افزود: در انتخابات‌ مجلس و خبرگان مراحل متعددی برای اعتراض افرادی که صلاحیت‌شان احراز نشده وجود دارد اما در انتخابات ریاست‌جمهوری رد صلاحیت نداریم، بلکه تنها اعلام می‌شود این تعداد افراد واجد شرایط و صلاحیت هستند.کدخدایی بیان کرد: قانون انتخابات به شورای نگهبان اعلام کرده که این شورا باید دلایل ردصلاحیت‌ها را به‌صورت محرمانه به افراد اعلام کند. وی گفت: متأسفانه برخی افراد ادعاهایی مطرح می‌کنند و می‌گویند که شورای نگهبان ما را بدون دلیل رد صلاحیت کرد. آنها از این‌که ما در بیان دلایل ردصلاحیت‌ها منع قانونی و شرعی داریم، سوءاستفاده می‌کنند.

همشهری
ادعای آمریکا درباره عدم‌تحریم بانک‌های عراقی
آلینا رومانوسکی، سفیر آمریکا در عراق ادعا کرد: هیچ‌یک از بانک‌های عراقی تحریم نشده‌اند. آمریکا با همکاری بانک مرکزی عراق، پیروی از کنوانسیون‌های AML/CFT و دیجیتال‌سازی اقتصاد عراق را بهبود خواهد بخشید.
غرب نمی‌خواهد آوارگان سوری به کشورشان بازگردند
عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه لبنان گفت: کشورهای اتحادیه اروپا و غرب نمی‌خواهند آوارگان سوری به کشورشان بازگردند. این کشورها تلاش می‌کنند آوارگان سوری در کشورهای میزبان مثل لبنان، اردن و ترکیه بمانند. دولت سوریه معتقد است عدم‌بازگشت آوارگان به وطن‌شان با پول‌هایی در ارتباط است که به کشورهای میزبان پرداخت می‌شود.
بازداشت ۱۳نیروی طالبان به‌دلیل برخورد با عزاداران حسینی
منابع خبری در کابل اعلام کردند طالبان ۱۳نفر از نیروهای امنیتی خود را که از قانون سرپیچی نموده و در ایام محرم مزاحمت‌هایی در برخی مناطق این شهر برای شیعیان ایجاد کرده بودند، به درخواست و شکایت مردم بازداشت کرده است.

 کیهان
هیچ واحد تولیدی نباید به دلیل بدهی به نظام بانکی تعطیل شود
آیت الله رئیسی در ششمین جلسه شورای ‌عالی ‌اشتغال در دولت سیزدهم، با تاکید بر اجرای به‌موقع قوانین مصوب مربوط به ‌اشتغال از سوی دستگاه‌های مرتبط، آسیب‌شناسی وزارتخانه‌های کم‌کار در ایجاد ‌اشتغال را خواستار شد.وی با بیان اینکه اعتبارات شرط لازم برای ایجاد ‌اشتغال است، اما شرط کافی نیست، افزود: بارها اتفاق افتاده که با ابتکار و تغییر رویکرد یا مدیریت، یک واحد تولیدی مشکل‌دار، احیا شده و به چرخه تولید بازگشته است.رئیس‌جمهور تملک واحدهای تولیدی از سوی بانک‌ها و توقف تولید را برخلاف سیاست ‌اشتغال‌زایی دانست و تاکید کرد: هیچ واحد تولیدی نباید به دلیل بدهی به نظام بانکی تعطیل شود و بانک‌ها بازپرداخت تسهیلات خود را از مسیرهای دیگری پیگیری نمایند.
آمریکا پاداش خیانت خبرنگاران نیابتی را داد
روز گذشته رسانه های بیگانه چون صدای آمریکا، ایران اینترنشنال و بی‌بی‌سی فارسی گزارش دادند که باشگاه ملی مطبوعات آمریکا مهم‌ترین جایزه بخش بین الملل خود را به نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو خبرنگاری که سال گذشته به اتهام همکاری با دولت متخاصم آمریکا دستگیر شده بودند اهدا کرده است.الهه محمدی و نیلوفرحامدی دو خبرنگار روزنامه های اصلاح‌طلب هم‌میهن و شرق بودند که پس از مشارکت فعال در نقشه از پیش طراحی شده جنگ ترکیبی علیه جمهوری اسلامی در اغتشاشات ۱۴۰۱ از طریق انتشار گزارش های تحریک‌آمیز، جهت دار و بعضا خلاف واقع، توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند. اعطای این جوایز که کاملا جنبه سیاسی دارد، با دو هدف صورت می‌گیرد. اول آنکه با قهرمان‌سازی، زمینه را برای تحریک افکار عمومی فراهم کنند و ثانیا به سایر اعضای این شبکه که ممکن است هنوز در پوشش‌های مختلف در داخل کشور مشغول به کار باشند، دلگرمی دهند که در صورت به دام افتادن، آنها را تنها نخواهند گذاشت.

 ایران
ضرورت پیگیری دیپلماتیک علیه اقدام ضدایرانی در اتریش
دولت‌های غربی و امریکا همچنان با تکیه بر راهبرد «ایران‌هراسی»، سیاست‌های خصمانه خود علیه ایران را در مجامع بین‌المللی دنبال می‌کنند.جریان اپوزیسیون با حمایت برخی از این دولت‌ها مدت‌هاست به برپایی یک نمایشگاه ضدایرانی درمقابل در اصلی مرکز بین‌المللی وین (که مقر دفتر اروپایی سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی از جمله آژانس انرژی اتمی نیز هست) کرده است. اقدامی تبلیغاتی که تنها علیه جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از ۱۹۰ کشور عضو سازمان ملل متحد صورت می‌گیرد. این درحالی است که این نمایشگاه در معرض دید بیش از ۵ هزار کارمند سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین قرار دارد. شایسته است وزارت امور خارجه و سفیر جمهوری اسلامی در وین مطابق قراردادهای سیاسی میان ایران و اتریش، نسبت به این اقدام معترض شده و از تبلیغات ضدایرانی جلوگیری کنند.
عربستان در پی اعتمادآفرینی میان حکومت و شیعیان
پیامد ترمیم و تقویت رابطه ایران و عربستان سعودی به همه ابعاد مناسبات دو کشور تسری پیدا کرده است. برگزاری کم سابقه مراسم عزاداری شیعیان حسینی در شهرهای شیعه نشین عربستان سعودی از نتایج تحولات سازنده میان دو کشورو تأثیر و تأثر آن بر همکاری‌های فرهنگی متقابل است. در همین ارتباط تلویزیون دولتی الاخباریه عربستان در گزارشی به تشریح و توضیح برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی در امنیت کامل در شهر قطیف به عنوان یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای شیعه‌نشین عربستان پرداخت.این گزارش تصریح کرده است: «دستگاه‌های امنیتی عربستان تلاش‌های گسترده‌ای برای برگزاری موفقیت‌آمیز مراسم عاشورا که شیعیان شهر قطیف هر ساله برگزار می‌کنند، انجام داده‌اند و همکاری مردم با مأموران دولتی اساس این موفقیت بوده است و اداره اوقاف قطیف یکی از مؤسساتی است که در این زمینه نقش ایفا کرده است. همچنین حضور مأموران امنیتی برای حفاظت از برگزاری این مراسم‌ در کنار شهروندان عادی، تابلویی از زیبایی و همزیستی را ترسیم کرده است».
تخصیص زمین‌های مازاد دستگاه‌ها برای ساخت مسکن
رئیس‌جمهور در جلسه شورای‌عالی مسکن با تأیید اقدامات صورت گرفته در واگذاری زمین و ساخت مسکن از سوی دستگاه‌های مختلف، بر جدیت وزارتخانه‌ها، بانک‌ها و بخش‌های مختلف برای تداوم این اقدامات در قالب نهضت ملی مسکن تأکید کرد.آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه در زمینه واگذاری اراضی مازاد دولت، گام‌های خوبی برداشته شده، از دستگاه‌های اجرایی که هنوز موفق به واگذاری اراضی مازاد خود نشده‌اند، خواست هر چه سریع‌تر نسبت به رفع مشکل و اجرای تکالیف خود در این زمینه اقدام کنند. رئیس‌جمهور با تأکید بر اهمیت پرداخت به‌موقع تسهیلات ساخت مسکن در جهش مسکن‌سازی، با بیان اینکه به موجب قانون بانک‌ها موظفند ۲۰ درصد تسهیلات بانکی را به ساخت مسکن تخصیص دهند، تصریح کرد: اگر بانک‌ها امکان پرداخت تسهیلات به میزانی که قانون برای آنها تعیین کرده، ندارند، باید به صورت شفاف به مردم اعلام و نسبت به آن میزان که قابل پرداخت است، به‌موقع اقدام کنند.«تقدیر از اقدام بنیاد مسکن در ساخت سالانه ۴۰۰ هزار مسکن روستایی در قالب نهضت ملی مسکن»، «تأکید بر استمرار بازرسی‌ها از مشاورین املاک و توجه به نقش اتحادیه‌ مربوطه در نظم‌بخشیدن به واحدهای صنفی و برخورد به‌موقع با متخلفین»، «تشدید نظارت بر سکوهای فعال در بازار مسکن»، «افزایش نظارت بر بازار اجاره‌بهای مسکن بویژه در پایتخت»، «بهره‌گیری از ظرفیت تعاونی‌های مسکن کارگری، کارمندی و روستایی در تولید مسکن» و «تأکید بر توجه ویژه به تولید فولاد و سیمان و عرضه آن با قیمت مناسب به مصرف‌کننده» از دیگر محورهای سخنان رئیس‌جمهور در این جلسه بود.
بانک های خصوصی در زمینه تسهیلات مسکن عملکرد خوبی ندارند
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جلسات مستمری که رئیس جمهور هر بیست روز یکبار برای حل مسأله مسکن برگزار می‌کند گفت: در بیست روز گذشته تاکنون حدود صدهزار قطعه زمین واگذار شده است. بذرپاش با تأکید بر لزوم همکاری بانک‌ها و موظف بودن آنها به تخصیص ۲۰ درصد تسهیلات خود به حوزه مسکن خبر داد: بانک‌های خصوصی عملکرد خوبی در این زمینه نداشتند و حتی برخی از این بانک‌ها عملکردشان صفر بوده است.

 وطن امروز
داوطلبان انتخابات مجلس باید در پنجره واحد وزارت کشور ثبت‌نام کنند
ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه‌ای زمان و نحوه ثبت‌نام نامزدهای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و مدارک مورد نیاز را اعلام و تاکید کرد داوطلبان باید در پنجره واحد وزارت کشور پیش‌ثبت‌نام خود را انجام دهند. ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۵ خود که روز یکشنبه منتشر شد، اعلام کرد: متقاضیان داوطلبی نمایندگی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باید از دوشنبه ۱۶ مرداد تا یکشنبه ۲۲ مردادماه جاری، از ساعت ۸ تا ۱۸ عصر به مدت ۷ روز در پنجره واحد وزارت کشور ثبت‌نام کنند.
هوانیروز ارتش به تسلیحات و تجهیزات روز دنیا مجهز است
فرمانده هوانیروز ارتش عنوان کرد: هوانیروز ارتش امروز در آمادگی رزمی بسیار مطلوبی قرار دارد که این مهم با وجود تحریم‌های سخت در حوزه هوایی حاصل شده است. امیر سرتیپ قربانی با اشاره به خودکفایی هوانیروز ارتش تصریح کرد: نهضت قطعه‌سازی در هوانیروز ارتش با ساخت و نصب ۸۰۰ نوع قطعه، نقش مهمی در ارتقای آمادگی رزم هوانیروز ارتش داشته است. البته نصب دوربین‌های بومی دید در شب نیز جزو دستاوردهای هوانیروز ارتش به شمار می‌رود.فرمانده هوانیروز ارتش در پایان خاطرنشان کرد: امروز هوانیروز ارتش به عنوان بزرگ‌ترین و قدرتمندترین ناوگان بالگردی غرب آسیا فعالیت می‌کند. وی افزود: این یگان به بالگردهای روز دنیا در حوزه سامانه‌های دید در شب، موشک‌های نقطه‌زن و بسیاری از موارد دیگر مجهز شده‌ است که موجب شده یک قدرت بازدارندگی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حاصل شود.

 جوان
برد موشک‌های ما را تهدیدات تعیین می‌کند
سخنگوی وزارت دفاع با بیان اینکه تحولات دفاعی در جهان حاکی از برترساز بودن توان موشکی و توان پهپادی در میدان است، گفت: برد موشک‌های جمهوری اسلامی ایران متناسب با برآورد تهدید‌هایی است که مراکز مربوطه به ما اعلام می‌کنند و بر این اساس طرح‌های تحقیقاتی در برنامه وزارت دفاع قرار می‌گیرند. سردار رضا طلایی‌نیک با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران جزو قدرت‌های برتر دفاعی در دنیاست، تصریح کرد: نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در منطقه، قدرت دفاعی برتر هستند که البته این اقتدار بازدارندگی که ایجاد شده است بر مبنای رهنامه دفاعی است و ما آغازگر هیچ جنگی نبوده و نخواهیم بود و اگر ضرورت ایجاب کند با نیروی تهاجمی برای هدف دفاعی اقدام خواهیم کرد. سردار طلایی‌نیک گفت: در این وزارتخانه با توجه به تدابیر فرماندهی معظم کل قوا، وظایف قانونی، سیاست‌های ستاد کل و نیازمندی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران برنامه ریزی لازم در راستای ارتقای توان رزمی در پشتیبانی تسلیحاتی و تجهیزاتی انجام شده است.

 خراسان
فعالیت شرکت ازکی متوقف شد
خبرگزاری فارس نوشت: طی روزهای گذشته تصاویری از کشف حجاب کارمندان شرکت ازکی (خرید بیمه‌نامه) منتشر شد و در پی این هنجارشکنی، نهاد ناظر ورود کرده و پس از بررسی همه جوانب این ماجرا تصمیم گرفت که فعالیت این شرکت تا بررسی نهایی موضوع متوقف شود.
توقف فعالیت بورس کالا تکذیب شد
سازمان بورس و اوراق بهادار با صدور اطلاعیه‌ای شایعات مطرح شده درباره توقف فعالیت بورس کالای ایران را تکذیب کرد.
روایت وزیر کار از نرخ بیکاری تک رقمی در ۲۴ استان
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از کاهش یک درصدی نرخ بیکاری در کشور از ۹.۲ درصد به ۸.۲ درصد در بهار امسال نسبت به بهار سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: نرخ بیکاری ۲۴ استان تک رقمی و نرخ بیکاری ۱۸ استان زیر ۸ درصد شده است.
نفت ایران ۱۰۰ سال دیرتر از عربستان تمام می شود
آمارهای اوپک نشان می دهد ایران طی ۱۲ سال گذشته بیش از ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون بشکه نفت تولید کرده و ذخایر نفتی ایران بیش از ۱۰۰ سال دیرتر از عربستان تمام می شود.

 مردم سالاری
انتخابات مجلس در دستور کار جبهه اصلاحات
سخنگوی جبهه اصلاحات گفت: مواضع جریان اصلاحات درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی به زودی اعلام می‌شود.جواد امام درباره چگونگی ورود این جریان به انتخابات مجلس دوازدهم، اظهار کرد:«اعلام شده است که ۱۶ مرداد ثبت نام اولیه انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز می‌شود. این موضوع در دستور کار جبهه اصلاحات قرار دارد و در جلسه یکشنبه این هفته جبهه اصلاحات، مواضع درباره این انتخابات اعلام می‌شود.»

 آرمان ملی
تکذیب خبر منتسب به آیت الله مقتدایی
دفتر آیت الله مقتدایی خبری که اخیراً در فضای مجازی و رسانه‌های ضد انقلاب خارجی به وی نسبت داده شده را شیطنت رسانه ای دانست و آن را تکذیب کرد. در اطلاعیه این دفتر آمده است: خبری که اخیرا در فضای مجازی به آیت الله مرتضی مقتدایی قائم مقام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نسبت داده شده است کذب محض می‌باشد.اولاً که ایشان مدیر حوزه‌های علمیه نیست و ثانیاً این خبر آن قدر ناشیانه طراحی شده که هر کس کمترین آشنایی با احکام اسلامی داشته باشد به نادرست بودن آن پی خواهد برد.

قدس
صادرات نفت ایران از تحریم عبور کرد
آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش جدید خود با عنوان «نفت ۲۰۲۳» از صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت ایران به چین خبر داد. با وجود تحریم‌های ظالمانه آمریکا، ایران موفق شده در سال ۲۰۲۲ تولید نفت خام خود را حدود ۱۴۰ هزار بشکه افزایش دهد و به میانگین ۲/۵ میلیون بشکه در روز برساند.
دستورکار مهم وزیرخارجه سوریه در تهران
روز گذشته وزیر خارجه سوریه در رأس هیئتی شامل وزیر تجارت خارجی و وزیر ارتباطات این کشور به منظور پیگیری مصوبات سفر اخیر رئیس جمهور به دمشق وارد تهران شد. این سفر با هدف گفت‌وگو در مورد آخرین تحولات در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و رایزنی در مورد مسائل جاری انجام می‌شود.
انفجار بمب در پاکستان با دست‌کم ۲۰۰ کشته و زخمی
بر اثر وقوع انفجار در جریان نشست حزبی اعضای جمعیت علمای اسلام در شهر باجور استان خیبرپختونخواه در شمال غربی پاکستان دست‌کم ۵۰ نفر کشته و ۱۷۰ تن دیگر زخمی شدند. مولانا ضیا‌الله جان، یکی از رهبران اصلی این تشکل در این رویداد کشته شده است. این حزب به ریاست مولانا فضل الرحمان با صدور بیانیه‌ای انفجار تروریستی در گردهمایی هواداران خود را به‌شدت محکوم کرده است. تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت انفجار در پاکستان را برعهده نگرفته است. در همین حال، سایت البلد اعلام کرد انفجار اخیر یک تجمع حامی طالبان را هدف قرار داد.
خانواده بایدن از جنگ اوکراین سود بردند
در ادامه اظهارات جنجالی، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین ایالات متحده بار دیگر از دولت جو بایدن به‌شدت انتقاد و بایدن را به فساد متهم کرد. ترامپ گفت: خانواده بایدن از جنگ اوکراین سود برده‌اند و اکنون دولت میلیاردها دلار از مالیات‌ آمریکایی‌ها را برای اوکراین هزینه می‌کند. او گفت در صورت پیروزی در انتخابات آینده ریاست جمهوری، استقلال کامل صنایع از چین را اعمال و روسیه و اوکراین را وادار به صلح خواهد کرد.

اعتماد
مذاکرات طالبان با آمریکا در دوحه کلید خورد
امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان در راس هیاتی برای دیدار با نمایندگان امریکایی راهی دوحه شد. حافظ ضیاءاحمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان در توییتی نوشت: سرپرست این وزارت درباره تحریم‌ها، خارج کردن نام مقام‌های حکومت سرپرست طالبان از فهرست سیاه و نقض حریم هوایی افغانستان با نمایندگان امریکایی گفت‌وگو خواهد کرد.
اسراییل را از طریق قطار به عربستان متصل می‌کنیم!
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: اسراییل پروژه راه‌آهنی به ارزش ۲۷ میلیارد دلار را برای گسترش شبکه راه‌آهن کنونی و اتصال مناطق دوردست اطراف، به تل‌آویو آغاز خواهد کرد. این خط راه‌آهن می‌تواند ارتباط زمینی را با عربستان در آینده فراهم کند.

ابتکار
رابطه ایران و عراق مبتنی بر همکاری همه جانبه است
امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در دیدار پلاسخارت نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور عراق، در جریان آخرین وضعیت و تحولات عراق از منظر نماینده دبیرکل در امور عراق قرار گرفت.وزیر امور خارجه، رابطه ایران و عراق را درهم تنیده و مستحکم دانست و تاکید کرد: مناسبات قوی و گسترده دو کشور مبتنی بر روابط مردمی و همکاری همه جانبه رسمی است که علاوه بر اثرات دو جانبه آن بر جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق، به نفع ثبات، توسعه و ‌امنیت پایدار در منطقه است.
دنبال درگیری با ناتو در سوریه نیستیم
ولادیمیر پوتین اعلام کرد که کشورش به تامین غلات به کشورهای آفریقایی، چه به صورت تجاری و چه رایگان، ادامه خواهد داد.رئیس فدراسیون روسیه در مورد موضوع سوریه نیز گفت که هیچ‌کس خواهان درگیری مستقیم بین نیروهای ناتو و روسیه در سوریه نیست. وی در عین حال هشدار داد که اگر کسی خواهان چنین درگیری باشد، روسیه برای آن آماده است.رئیس‌ فدراسیون روسیه افزود: ما همیشه برای هر سناریویی آماده هستیم؛ اما هیچ‌کس این را نمی‌خواهد و به ابتکار طرف آمریکایی، در یک زمان مشخص سازوکار ویژه‌ای برای جلوگیری از درگیری تشکیل دادیم و روسای بخش‌های خاصی از هر دو طرف مستقیماً با هم ارتباط برقرار می‌کنند. فرصت مشورت در مورد هر موقعیت بحرانی را دارند.

 اطلاعات
ایران حقوق خود را درباره میدان آرش پیگیری می‌کند
وزیر نفت با تأکید بر اینکه ایران درباره میدان گازی آرش تأمین حقوق و منافع خود را پیگیری می‌کند، گفت: ایران از هر گونه تضییع حقوق خود بر نمی‌تابد. جواد اوجی گفت: درباره بهره‌برداری از میدان‌های مشترک نفت و گاز همیشه راه مذاکره و تفاهم با همسایگان را در پیش گرفته‌ایم.
تدوین آیین‌نامه واردات خودرو تا ۱۰روز آینده
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نوآوری‌هایی که در تدوین آیین‌نامه واردات خودرو اتفاق خواهد افتاد، از تدوین آیین نامه واردات خودرو تا ۱۰روز آینده خبر داد. عباس علی‌آبادی با اشاره به اینکه وزارت صنعت در حال تدوین آیین‌نامه واردات خودرو اعم از کارکرده و نو است، افزود: آنچه برای مردم‌مان مهم است، نوآوری‌هایی است که در تدوین این آئین‌نامه اتفاق خواهد افتاد، زیرا بنا داریم تحولی در وضع خودرو به‌وجود آوریم.وی با بیان اینکه این تحول باعث می‌شود که خودروهای موجود در یک وضع مناسب‌تری عرضه شوند، ادامه‌داد: موضوع با اهمیت، خودروهای برقی هستند که در تدارک ایجاد زیرساخت‌های لازم برای این خودروها هستیم و موضوع بسیار مهمی است.علی‌آبادی با اشاره به اینکه در هماهنگی با رئیس کل بانک مرکزی، قرار شد که شرایط مناسب و ساده‌تری را برای واردات خودروهای برقی فراهم کنیم، اضافه‌کرد: در درجه نخست، اولویت با واردات تاکسی‌های برقی خواهد بود، زیرا مصارف و منفعت بیشتری را نصیب کشور می‌کند، ضمن اینکه به دلیل کاهش مصرف سوخت، تاثیر بیشتری در محیط زیست خواهد داشت و اولویت‌های بعدی، خودروهای اشتراکی و خودروهای مردم خواهد بود.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

بی‌حجابی در کشور هیچگاه هنجار نخواهد شد
صداوسیما/ آیت الله خاتمی در مراسم عزاداری با عنوان “خانواده عاشورایی همگام با حضرت زینب” در کرمان گفت: خانواده‌ها اقوام و نظام اسلامی باید پاسدار حریم عفاف و حجاب باشند و روسای سه قوه و وزیر کشور پاسدار حریم حجاب و عفاف هستند و ادارات جای با حجابها است و از مسئولان می‌خواهیم در این عرصه انجام وظیفه کنند .عضو جامعه مدرسین تصریح کرد:دشمن در پی عادی سازی بی‌حجابی است اما ما انقلاب کردیم تا حجاب بر مسند بنشیند و باید بدحجابان و بی حجابان احترام مجلس امام حسین (ع) را نگه دارند و بدانند بی‌حجابی در کشور هیچگاه هنجار نخواهد شد و جایی برای بی‌حجابی نخواهد ماند و ما عاشقان اباعبدالله نمرده ایم و با تدبیر و موعظه و محبت نمی‌گذاریم که بی‌حجابی عادی سازی شود.

عزاداران حسینی نقشه دشمن را خنثی کردند
رسا/ آیت الله کعبی در جمع کارکنان نیروی انتظامی اهواز اظهار داشت: دشمنان از طریق رسانه ها طی یک جنگ روانی، پویش تحریم محرم، عزاداری و پوشیدن لباس سیاه را اعلام کردند تا مردم را همراه کنند و بهائیت با آن ها نیز همراهی کرد اما به شدت شکست خوردند.وی با اشاره به حضور حسینی مردم در گرمای ۵۰ درجه شهرهای خوزستان از پوشش خبری صداوسیما و رسانه ها از مجالس حسینی تشکر کرد و اظهار داشت: باید از مردم و جوانانی که برنامه های دشمن را نقش بر آب کردند تشکر کرد؛ محرم و صفر سبب زنده بودن اسلام است و اشک برای سیدالشهدا و جوشش عواطف و عزاداری ها برای سیدالشهدا تجدید بیعت و پیمان با این مکتب است. عضو جامعه مدرسین همچنین با شمارش چند اصل تعامل مسؤولان با مردم از لزوم جلب رضایت مردم توسط مسؤولین سخن گفت و در ادامه حفظ اقتدار نظام در مقابل سارقان و متجاوزین را اصلی ضروری دانست.

ده‌ها هزار صهیونیست به فکر مهاجرت از «اسرائیل»
مهر/ روزنامه انگلیسی تایمز گزارش داد که در پی تصویب اصلاحات قضائی در رژیم صهیونیستی، ده‌ها هزار تن از صهیونیست‌ها در حال مهاجرت از اراضی اشغالی هستند و یا اینکه به این مسأله فکر می‌کنند.در این گزارش آمده است: بسیاری از صهیونیست‌هایی که در قشر متوسط طبقه بندی می‌شوند، امروزه با حضور در خیابان‌ها، اعتراض خود را نسبت به عملکرد کابینه نتانیاهو نشان می‌دهند.نتایج یک نظرسنجی که توسط شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی انجام شده نشان می‌دهد تعداد زیادی از صهیونیست‌های مقیم اراضی اشغالی، تابعیت دیگر کشورها را داشته و به مهاجرت فکر می‌کنند. شرکت «اوشن ریلوکشن» که در زمینه مهاجرت فعالیت می‌کند اعلام کرده که از ژانویه گذشته تاکنون، حجم بی سابقه‌ای از درخواست‌ها برای مهاجرت از اراضی اشغالی را دریافت کرده است. همچنین سازمان استارت آپ نیشن سنترال که به یک نهاد تکنولوژی در داخل رژیم صهیونیستی وابسته است پیشتر اعلام کرده بود که نتایج یک نظرسنجی صورت گرفته توسط این سازمان نشان می‌دهد ۷۰ درصد از شرکت‌های نوپا در این رژیم، قصد دارند سرمایه‌های خود را از اراضی اشغالی خارج کنند.

سوئد: هتک حرمت قرآن توهین‌آمیز و بی‌احترامی است
صداوسیما /وزارت امور خارجه سوئد در پاسخ به نامه سفارت عراق در استکهلم و نمایندگان کشورهای سازمان همکاری اسلامی در این کشور حوزه اسکاندیناوی مدعی شد که تمامی اقدامات اسلام هراسانه به هر شکلی که باشد، از سوی دولت سوئد به شدت رد می‌شود. وزارت امور خارجه سوئد در بیانیه خود افزود: «ما کاملا آگاه هستیم که مسلمانان در سوئد و کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در سرتاسر جهان از چنین اقداماتی به شدت اذیت شده‌اند».وزارت امور خارجه سوئد مدعی شد: «هتک حرمت قرآن یا هر کتاب مقدس دیگری، توهین آمیز بوده و بی احترامی به شمار می‌آید».در این بیانیه آمده است: «دولت سوئد تلاش افراط‌گراها برای ایجاد تفرقه میان مسلمانان و غیرمسلمانان را به شدت رد می‌کند».وزارت امور خارجه سوئد تاکید کرد: «حکومت کشور ما به هیچ وجه از دیدگاه‌های اسلام‌هراسانه چه در تظاهرات و چه در مکان‌های دیگر حمایت نمی‌کند».

نجیب میقاتی: ارتش شرایط عین الحلوه را کنترل کند
صدا و سیما/ نخست وزیر کابینه پیشبرد امور در لبنان خطاب به ارتش گفت، اوضاع اردوگاه عین الحلوه را مهار کنید. نجیب میقاتی هم زمان با خطاب به ارتش، از گروههای فلسطینی خواست، به درگیری های تکراری در اردوگاهها پایان دهند.میقاتی افزود، درگیری های اردوگاه عین الحلوه ضربه ای به عمق قضیه فلسطین است.در پی بروز ناآرامی‌هایی در اردوگاه عین الحلوه در لبنان، ارتش این کشور از حمله افراد مسلح به برخی از ایست و بازرسی‌های ارتش و زخمی شدن چند تن از نظامیان لبنانی خبر داد.ارتش لبنان ساعاتی قبل اعلام کرد، در پی بروز درگیری‌های مسلحانه میان افراد مسلح فلسطینی در اردوگاه عین الحلوه، تیراندازی‌ها به چند ایست و بازرسی ارتش رسید که نتیجه آن زخمی شدن چند نیروی ارتش بود.

کشتیرانی در دریای سیاه متوقف شد
صدا و سیما/ خبرنگار العربیه، در استان خرسون اوکراین و در سواحل دریای سیاه، خبر داد، هیچ شناور نظامی و حتی تجاری در دریای سیاه دیده نمی‌شود.دیگر از کشتی‌هایی که غلات را از اودسا و نیکولایف و از مسیر خرسون و شبه جزیره کریمه، به ترکیه حمل می‌کردند، خبری نیست.روسیه از توقف هر نوع حرکت دریانوردی و حرکت کشتی‌ها در دریای سیاه خبر داد.منابع اوکراینی هم می‌گویند روسیه بنادر نیکولایف و اودسا را به پایگاه‌های نظامی تبدیل کرد و سیلو‌های غلات را هدف قرار می‌دهد.
ارزیابی جدید IMF از اقتصاد ایران
تسنیم/ صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش‌های چشم‌انداز اقتصادی جهان که هر سه ماه یک بار منتشر می‌شود به ارزیابی از رشد اقتصادی ایران پرداخته و پیش‌بینی کرده است اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳ رشد ۲.۵درصدی را تجربه کند.این نهاد بین‌المللی در گزارش جدیدش پیش‌بینی خود را از رشد اقتصادی ایران افزایش داده است. این نهاد در گزارش ماه آوریل خود رشد ۲درصدی را برای اقتصاد ایران در سال جاری پیش‌بینی کرده بود که در گزارش جدید خود این رقم را ۰.۵ درصد افزایش داده است.صندوق بین‌المللی پول همچنین رقم برآوردی خود از رشد اقتصادی ایران در سال گذشته را افزایش داده است. در گزارش ماه آوریل، رشد اقتصادی ایران برای سال گذشته بر اساس برآوردی بدبینانه ۲.۵ درصد اعلام شده بود اما در گزارش جدید این نهاد از رشد ۳.۵درصدی اقتصاد ایران طی سال گذشته خبر داده شده است.

اشغالگران آمریکایی بازهم منابع سوریه را به سرقت بردند
مهر/ اشغالگران آمریکایی از طریق گذرگاه غیرقانونی المحمودیه، ۲ کاروان حاوی تانکرهای نفت سرقتی از سوریه را به پایگاه‌های خود در خاک عراق منتقل کردند.منابع محلی در حومه الیعربیه اعلام کردند که ۴۵ تانکر حاوی نفت سرقتی سوریه، طی ساعات گذشته از طریق گذرگاه المحمودیه به سمت پایگاه‌های اشغالگران در شمال عراق حرکت کردند.آنها همچنین گزارش دادند که ۵۰ کامیون دیگر نیز بعد از گذشت چند ساعت از حرکت تانکرهای نفتی مذکور، از طریق گذرگاه غیرقانونی الولید، به سمت عراق رفتند.در حال حاضر نظامیان اشغالگر آمریکایی به صورت غیرقانونی در منطقه الجزیره سوریه مستقر بوده و با همکاری شبه نظامیان کرد سوریه دموکرات، اقدام به غارت منابع ملی این کشور و محصولات راهبردی مانند گندم و جو می‌کنند.این نظامیان چندی قبل نیز ۳۵ تانکر حامل نفت سرقت شده از سوریه را از طریق پایانه مرزی غیرقانونی الولید در شرق حس که به پایگاه‌های خود در شمال عراق منتقل کردند.

نافرمانی‌ها، ساعت آموزشی خلبان‌های رژیم صهیونیستی را کاهش داد
ایرنا/ سرپیچی مربیان از خدمت، طول دوره‌های آموزشی خلبان‌های بالگرد رژیم صهیونیستی را کاهش داد.رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند، ۱۸ مربی از مجموع ۴۰ مربی پرواز در اعتراض به تصویب لایحه تغییرات قضایی از خدمت خودداری کرده‌اند و انتظار می‌رود در روزهای آینده شمار دیگری از مربیان نیز به این اعتراضات بپیوندند.روزنامه «هاآرتص» نیز در این باره نوشت: پس از نافرمانی حدود ۵۰ درصد مربیان آموزش پرواز، نیروی هوایی رژیم صهیونیستی مجبور شده است طول دوره‌های آموزشی خلبان‌های بالگرد را کاهش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *