خبر روز ۱۴۰۲/۰۵/۴

**تاسوعا و عاشورای حسینی را تسلیت می گوییم** آیت الله حسینی بوشهری: پیام حسین بن علی(ع) برای همه ما دفاع جانانه از دین بود** آیت الله اعرافی در نامه ای به رئیس جمهور خواستار شد: پیگیری تنظیم و تصویب قانونی بین‌المللی برای جلوگیری از اهانت به قرآن** آیت الله رجبی: کشورهای اسلامی به هتاکان درس عبرت دهند** بیانیه وزارت اطلاعات: «سلوان مومیکا» عامل قرآن‌سوزی در سوئد جاسوس رژیم صهیونیستی است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
تأیید قانون‌ انتخابات مجلس ‌توسط شورای نگهبان
طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: با بررسی حذف ماده ۵۳ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در جلسه دیروز شورای نگهبان (سوم مردادماه ۱۴۰۲)، مصوبه اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
«سلوان مومیکا» عامل قرآن‌سوزی در سوئد
جاسوس رژیم صهیونیستی است
به‌دنبال اطلاعیه نوزدهم تیرماه وزارت اطلاعات در‌خصوص کشف ارتباط دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی با سلوان مومیکا عنصر هتاک به قرآن مجید در سوئد، این وزارتخانه در اطلاعیه تکمیلی، جزئیات بیشتری در این زمینه منتشر کرد که به شرح زیر است:۱- طبق مستندات موجود، این عنصر خبیث در سال ۲۰۱۴ اقدام به تأسیس حزبی با عنوان «اتحادیه دموکراتیک سریانی» در عراق کرده و ادعا می‌کند که او نماینده‌ اصلی و صدای مسیحیان شمال‌غرب عراق است! لکن اهداف ضدملی و تحرکات مشکوک وی، روزبه‌روز استمرار فعالیت‌های حزبش را با سؤالات بیشتری مواجه کرده و باعث افزایش حساسیت و مظنونیت در جامعه‌ عراق به وی می‌شود؛ تا آنجا که عرصه را برای ادامه‌ فعالیت خود در آن کشور تنگ می‌بیند.
۲- اطلاعات به دست آمده از صهیونیست‌ها حاکی است که سلوان مومیکا به چند کشور اروپایی درخواست اقامت داده که پاسخی دریافت نمی‌کند. لذا تلاش گسترده‌ای برای تماس با رژیم اشغالگر قدس را آغاز می‌کند. وی برای اثبات وفاداری و کارایی خود برای دستگاه جاسوسی صهیونیسم، کارنامه‌ای از خویش ارائه می‌کند. در این کارنامه، خود را از مهم‌ترین معارضان دولت عراق معرفی می‌کند. همچنین ادعا می‌کند توسط جریان مقاومت اسلامی عراق به اتهام همکاری با رژیم‌اشغالگر قدس و تلاش برای تشکیل حکومت مستقل مسیحیان آرامی در استان نینوا، مدتی در بازداشت بوده است.
۳- مومیکا برای اثبات ارادتش به رژیم اشغالگر قدس، تصاویری از خود با کلاه کیپا (کلاه کوچکی که یهودیان بر سر می‌گذارند) و نیز تصویری از پرچم رژیم صهیونیستی که در یکی از کلیساهای عراق و کنار پرچم «اتحادیه دموکراتیک سریانی» نصب کرده بود برای صهیونیست‌ها ارسال می‌کند.

 همشهری
سومین اهانت به قرآن در دانمارک طی یک هفته
۵نفر دیروز سه‌شنبه روبه‌روی سفارت مصر در کپنهاگ قرآن را به آتش کشیدند که سومین مورد قرآن‌سوزی در این کشور اروپایی در کمتر از یک هفته است. به گزارش رویترز، این اقدام هتاکانه در کپنهاگ توسط گروهی به نام «میهن‌پرستان دانمارکی» در حالی صورت گرفته که روز دوشنبه نیز ۲ نفر دست به چنین کار شنیعی زده بودند و هفته گذشته نیز روبه روی سفارت عراق در پایتخت دانمارک چنین اقدام مشابهی انجام شد. سوزاندن قرآن طی یک‌ماه گذشته در سوئد نیز ۲ بار اتفاق افتاده است.
برقراری نظم عمومی در فضای اینترنت ضروری است
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه گفت: لازم است نوعی نظم عمومی را در فضای اینترنت تضمین کنیم که به ما اجازه جلوگیری از اغتشاشات را بدهد. محافظت بهتر از جوانان در برابر صفحات (رایانه و تلفن همراه) ضروری است.
اجازه ندهیم اشرار احساسات میلیاردها انسان را جریحه‌دار کنند
شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان تصریح کرد: هتک حرمت قرآن‌کریم مسلمانان سراسر جهان را به‌شدت ناراحت کرده است. اجازه ندهیم مشتی آدم گمراه و شرور احساسات میلیاردها انسان را جریحه‌دار کرده و دستورکار پلید خود را دیکته کنند. الگوی تکرار‌شونده این حوادث شنیع و شیطانی طرحی شوم دارد.
آمریکا در حال بحران‌آفرینی در عراق است
محمد کریم، نماینده پارلمان عراق گفت: واشنگتن به شکل مداوم در عراق بحران‌آفرینی می‌کند. عمده مشکلاتی که دولت عراق با آن مواجه است به توطئه‌ها و برنامه‌هایی مربوط می‌شود که از آمریکا و جریان‌های وابسته به این کشور نشأت می‌گیرد.

 کیهان
تحویل موشک کروز دریایی «ابومهدی» به ارتش و سپاه
موشک کروز ابومهدی به یگان‌های دریایی ارتش و سپاه الحاق شد، این موشک بیش ازیک هزار کیلومتر برد دارد و می‌تواند هر هدفی را منهدم کند. آئین الحاق موشک کروز ابومهدی صبح سه‌شنبه با حضور امیر آشتیانی وزیر دفاع، دریادار کاویانی جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش و سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه به نیروهای دریایی ارتش و سپاه برگزار شد. موشک کروز ابومهدی یکی از تولیدات صنایع هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است با برد بیش از یک هزار کیلومتر است که می‌تواند هر هدفی را منهدم کند و از این طریق،‌ محدوده پوشش دفاع دریایی جمهوری اسلامی ایران را نسبت به قبل چندین برابر کرده و می‌تواند دامنه عملیاتی گسترده‌ای را تحت پوشش قرار دهد. استفاده از مواد منفجره با قدرت تخریب بالا در سَر جنگی موشک ابومهدی، قابلیت انهدام انواع ناو، ناوچه و ناوشکن‌ها را به این موشک بخشیده است. این موشک اولین موشک کروز برد بلند دریایی است که از هوش مصنوعی در نرم‌افزارهای مرتبط با طراحی مسیر پروازی موشک در سامانه فرماندهی و کنترل استفاده کرده و امکان عبور از عوارض طبیعی و مصنوعی و همچنین سایت‌های راداری و پدافندی دشمن را با عبور از نقاط راه میانی داشته و از جهت‌های مختلف به سمت هدف حمله و برخورد می‌کند.
موشک ابومهدی‌ ناوهای هواپیمابر دشمن را ناکارآمد می‌کند
فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران در تشریح اهمیت موشک ابومهدی در ارتقای توان رزم این نیرو گفت: موشک ابومهدی موشکی است که هم می‌تواند بر روی شناور نصب شده و هم از روی سکوهای ساحلی شلیک شود. سردار تنگسیری گفت: اگر شناور شما یک هزار کیلومتر وارد عمق شود و این موشک را با برد یک هزار کیلومتری شلیک کند، دشمن یا ناو هواپیمابر باید یک هزار کیلومتر دیگر عقب‌نشینی انجام بدهد. در آن صورت هواپیماهای این ناو هواپیمابر کارایی نخواهند داشت. به همین دلیل، این موشک جزو موشک‌های تحریمی است. فرمانده نیروی دریایی سپاه تاکید کرد: یکی از قابلیت‌های دیگر موشک ابومهدی این است که می‌تواند چندین هدف را دنبال کرده و با دورزدن اهداف از پشت به آنها حمله کند. وی ادامه داد: این موشک کمتر قابل رهگیری است به لحاظ اینکه سقف پرواز بسیار پایینی دارد و برد بسیار بالایی دارد.
خسارت‌های سنگین فتنه۸۸ با خلق یک صحنه تصادفی کمرنگ نمی‌شود
مهدی فضائلی عضو دفتر حفظ‌ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب در توئیتر خود نوشت: خسارت‌های سنگین مادی و معنوی فتنه۸۸ فراموش نمی‌شود و افراطیون یک جریان نمی‌توانند با خلق یک صحنه یا بهره‌برداری از یک صحنه تصادفی و ناخواسته، نقش عوامل مؤثر در آن فتنه را کمرنگ یا محو نمایند.

 ایران
از جنازه اشرار عبور می‌کنیم
فرمانده انتظامی کل کشور ضمن بازدید از کلانتری ۱۶ زاهدان، با فرماندهان و کارکنان انتظامی و مرزبانی استان سیستان و بلوچستان دیدار کرد. سردار رادان در این دیدار با اشاره به حمله تروریستی به واحد گشت پلیس راه محور خاش به تفتان و شهادت چهار نفر از عوامل راهور گفت: «در این زمینه از عوامل آن سرنخ‌های خوبی به دست آوردیم و بدون تردید به سزای عمل‌شان خواهند رسید. » وی خاطرنشان کرد: البته که رعایت حقوق مردم یک تکلیف است و باید سرلوحه کار ما باشد؛ اما کسانی که بخواهند به هر طریقی از مأمور پلیس عبور کنند، شک نداشته باشند به حکم قانون از آنان عبور خواهیم کرد؛ قرار نیست مأمور پلیس جایی درگیر شود و سینه‌اش هدف گلوله شود تا بتواند شرور و عربده‌کشی را دستگیر کند. اگر کسی جرأت کرد در هر نقطه‌ای از کشور به مأموری تعرض کند کمترین کار گذشتن از جنازه‌اش است. فرمانده کل انتظامی کشور به حادثه کلانتری ۱۶ زاهدان اشاره کرد و گفت: این حادثه برای ما افتخارآفرین شد؛ کلانتری‌ای که در حال ارائه خدمات انتظامی و قضایی به مردم بود، کسانی جرأت کردند از دیوار آن عبور کنند اما دیگر نتوانستند از کلانتری خارج شوند.
کاهش تورم نقطه به نقطه به زیر ۴۰ درصد
بهادری جهرمی با بیان اینکه نرخ تورم نقطه به نقطه در تیرماه به زیر ۴۰ درصد رسیده است، گفت: دولت اجازه نمی‌دهد هیچ گونه تعرضی نسبت به حقوق بازنشستگان اتفاق بیفتد و نرخ‌های افزایش حقوق این قشر نشان ‌دهنده اهتمام دولت است. سخنگوی دولت در واکنش به هتک حرمت دنباله‌دار قرآن کریم در کشورهای اروپایی، نشست خبری خود را با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز کرد و گفت: مطالبه اصلی جمهوری اسلامی ایران، توقف اهانت به قرآن است.

 جمهوری‌اسلامی
تشییع پیکر شهدای حادثه تروریستی پلیس‌ راه خاش
مراسم تشییع پیکر شهدای حادثه تروریستی پلیس‌راه خاش روز گذشته با حضور جانشین فرمانده کل فراجا و دیگر فرماندهان و مسئولین کشوری و لشگری و اقشار مختلف مردم شهیدپرور تهران و خانواده‌های معظم شهدا در شهرک آزمایش تهران برگزار شد. در پی حمله تروریستی یکشنبه اول مرداد به واحد گشت پلیس در محور خاش به تفتان، چهار نفر از ماموران پلیس راه به نام‌های مهدی الله‌پور، رضا اسماعیلی، محمدرضا شیخی و حسن وحیدی به شهادت رسیدند که صبح دیروز و در مقر مرکزی پلیس راهور فراجا پیکر سه تن از این شهدا تشییع شد. پیکر شهید محمدرضا اسماعیلی نیز شب دوشنبه دوم مرداد در پادگان ۰۶ ارتش تهران تشییع و برای خاکسپاری به زادگاهش؛ شهرستان ورزنه استان اصفهان منتقل شد. همچنین پیکر شهید حسن وحیدی بعد از انتقال به خراسان شمالی با حضور مردم و مسئولان در بجنورد تشییع و به خاک سپرده شد. پیکر شهید محمدرضا شیخی نیزعصر دیروز وارد مازندران شد و پس از تشییع در شهر زیراب و قائمشهر وارد شهرستان نکا برای برگزاری مراسم شب وداع و تشییع شد.

 وطن امروز
ایران و چین در بهترین وضعیت تعاملات و روابط با یکدیگر قرار دارند
ذوالقدر، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار هیات حزب حاکم چین اظهار کرد: امروز ایران و چین با وجود سند همکاری راهبردی ۲۵ ساله، در بهترین وضعیت تعاملات و روابط با یکدیگر قرار دارند.
برگزاری دومین شب مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله(ع) با حضور رهبر معظم انقلاب
دومین شب از مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله‌الحسین‌(ع) مصادف با شب هشتم ماه محرم‌الحرام در حسینیه امام خمینی(ره) با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی و جمعی از عزاداران حسینی شامگاه گذشته برگزار شد.
داوطلبان نمایندگی مجلس باید ۶ ماه قبل از انتخابات استعفا کرده باشند
ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه‌ای تأکید کرد داوطلبان نمایندگی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باید حداقل ۶ ماه قبل از ثبت‌نام از سمت خود (بر اساس ماده ۲۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی) استعفا کرده باشند و به هیچ وجه در آن پست شاغل نباشند.

 جوان
بیانیه ۲ نهاد امنیتی درباره دستگیری جاسوسان بهائی
اداره کل اطلاعات استان گیلان و سازمان اطلاعات سپاه استان گیلان در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که شماری از اعضای هسته مرکزی حزب جاسوس بهائیت در استان گیلان را بازداشت کردند. سازمان اطلاعات سپاه و اداره کل اطلاعات استان گیلان بیانیه‌ای مشترک درباره دستگیری‌های اخیر در گیلان صادر کردند. در این بیانیه آمده است: متهمین بازداشت شده که به صورت مستقیم و غیرمستقیم با کانون صهیونیستی موسوم به «بیت العدل» مستقر در سرزمین‌های اشغالی فلسطین در ارتباط تشکیلاتی بودند، مأموریت راهبردی احیای تشکیلات فرقه ضاله بهائیت در استان گیلان را تحت عنوان خط تبلیغ «تهاجمی» و جمع آوری هدفمند اطلاعات را برعهده داشتند. این گروه همچنین مأموریت تبلیغ آموزه‌های استعمار ساخته بهائیت و نفوذ در محیط‌های مختلف، فرهنگی، اجتماعی و آموزشی را در سطوح مختلف و به طور خاص در آموزشگاه‌های موسیقی برای کودکان و نوجوانان، فعالیت در عرصه کارگردانی و بازیگری تئاتر و نفوذ در سریال‌های شبکه سراسری صداوسیما و استانی باران را برعهده داشتند. یکی از مصادیق صرفاً تشکیلاتی بودن بهائیت، تأکید مفرط سردمداران به تبلیغ و اشاعه تفکرات دیکته‌شده است. فرقه ضاله بهائیت، تبلیغ را از فرامین اصلی و جزء لاینفک خود می‌داند، اما در حضور افراد ناآگاه، بهائیت را به عنوان یک باور قلبی معرفی می‌کنند که لزومی ندارد هیچ نمود بیرونی خاصی داشته باشد، تا پس از درگیر کردن افراد با موضوع، از طریق شست‌وشوی مغزی، خواسته‌هایشان را به افراد القا نمایند.

 خراسان
تعیین قیمت بلیت پروازهای اربعین تا ۱۰ روز آینده
مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: قیمت بلیت پروازهای اربعین تا ۱۰ روز آینده مشخص خواهد شد و پیش بینی می شود این قیمت ها برای ایام اربعین غیرشناور باشد.

 مردم سالاری
بخشی از وجوه مسدودشده ایران از عراق خارج شد
«متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا انتقال بخشی از وجوه مسدودشده ایران در عراق به بانک‌های عمانی را تایید کرد. میلر در پاسخ به سؤالی در این‌باره گفت: «من تأیید می‌کنم که عمان تمایل خود را برای دریافت بخشی از آن وجوه نشان داده است و ما انتظار داریم که این اتفاق بیفتد. ما معتقدیم که این یک گام مهم است.» به نوشته وبگاه وزارت خارجه آمریکا، وی درباره جلوگیری واشنگتن از پرداخت بدهی‌های عراق به ایران توضیح داد: «همان‌طور که گفته بودیم، ما فکر می‌کردیم که خروج این پول از عراق مهم است، زیرا این منبع اهرمی است که ایران علیه همسایه‌اش استفاده می‌کند.» این دیپلمات آمریکایی ادامه داد: «بنابراین، این پول در یک صندوق یا حسابی در عمان نگهداری خواهد شد اما همچنان مشمول همان محدودیت‌هایی خواهد بود که زمانی در حساب‌های عراق نگهداری می‌شد. » میلر در ادامه اظهار داشت: «به این معنی که این پول فقط می‌تواند برای فعالیت‌های غیرقابل تحریم مانند کمک‌های بشردوستانه استفاده شود و همه معاملات باید از قبل توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا تایید شود. » وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مانع اصلی بر سر راه نهایی‌ شدن توافق مبادلات زندانیان بین آمریکا و ایران چه بود، گفت: «بدیهی است که این یک موضوع بسیار حساس است. مطمئناً چیزی بیش از آنچه ما می‌خواهیم وجود ندارد. ما نیز می‌خواهیم زندانیان را در اسرع وقت به خانه برگردانیم. » به استناد وبگاه وزارت خارجه آمریکا، میلر افزود: «ما تا جایی که می‌توانیم سریع کار می‌کنیم تا این اتفاق رخ دهد. اما نمی‌توانم درباره جزئیات بیشتری صحبت کنم. »
رایزنی وزرای خارجه آمریکا و قطر با موضوع ایران
وزرای خارجه آمریکا و قطر درخصوص موضوع هسته‌ای ایران رایزنی کردند. محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا تلفنی گفت‌وگو کرد. دو طرف در این گفت‌وگو به روابط دوجانبه واشنگتن و دوحه، آخرین تحولات موضوع هسته‌ای ایران، جنگ اوکراین و تحولات افغانستان تبادل نظر کردند.
کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با اظهارنظر اخیر وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه ایران مسئول عدم احیای برجام است و اینکه ایران باید تنش‌هایش را با کشورهای منطقه کاهش دهد و باعث ایجاد تنش در منطقه نشود، اظهار کرد: موضع ما در مورد این سخنان کاملا واضح است. دولت آمریکا به صورت غیر قانونی از برجام خارج شد و در واقع مسئول تخریب این توافق است. وی ادامه داد: در واقع آمریکایی‌ها مرتکب نقض برجام شده‌اند و مسئول تخریب یک روند چند جانبه هستند. آمریکایی‌ها مسئول وضعیت کنونی برجام و ایجاد خلل در اجرای این توافقنامه بین‌المللی هستند. این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت: اکنون نیز چنانکه اراده سیاسی در نزد دولت‌ آمریکا وجود داشته باشد امکان بازگشت طرف‌ها به روند مذاکرات و جمع‌بندی مذاکرات وجود دارد.

 قدس
آمادگی ایران برای بازسازی لیبی
وزیر امور خارجه کشورمان با خانم نجلا منقوش، وزیر امور خارجه لیبی دیدار و با اشاره به جایگاه واقعی زن در ایران ازسیاست‌های دوگانه غرب در موضوع حقوق زنان انتقاد کرد. امیرعبداللهیان ضمن ابراز خرسندی از برقراری امنیت و ثبات در کشور لیبی آمادگی ایران برای کمک به بازسازی این کشور را اعلام کرد. وی از سفر یک مقام عالی‌رتبه لیبیایی به کشورمان پس از ۱۷ سال ابراز خرسندی کرد و گفت: این سفر بیانگر اراده دو کشور برای توسعه مناسبات فیمابین خواهد بود.
روزنامه‌های عبری‌ به رنگ سیاه درآمدند
روزنامه‌های عبری‌زبان در اعتراض به تصویب لایحه اصلاحات قضایی و گسترش اختیارات کابینه بنیامین نتانیاهو، صفحه نخست روز گذشته خود را به رنگ سیاه منتشر کردند. روزنامه‌های هاآرتص، یدیعوت آحارانوت، اسرائیل الیوم و کلکلیست، با انتشار صفحه نخست خود به رنگ سیاه، این‌طور نوشتند: «روز سیاه در اسرائیل». گفتنی است عصر روز دوشنبه قانون اصلاحات قضایی مدنظر در پارلمان به تصویب رسید و در پی آن، آشوب و تظاهرات گسترده‌ سرتاسر سرزمین‌های اشغالی را فراگرفت. روز گذشته «بنی گانتس» رئیس مخالفان وعده داد زمانی‌که به قدرت برسد، این قانون را لغو خواهد کرد. سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان هم با اشاره به این تنش‌ها گفت: دشمن صهیونیست در بدترین روزهای خود و در مسیر فروپاشی است.
استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا با ۲۱۹ رأی کلید خورد
مجلس نمایندگان آمریکا در جلسه روز گذشته خود با ۲۱۹رأی موافق در مقابل ۲۰۸رأی مخالف، طرح استیضاح جو بایدن را به دلیل رسوایی فساد مالی و اخلاقی خانواده وی به کمیته قضایی و امنیت داخلی بردند. این اتفاق پس از آن روی داد که «کوین مک‌کارتی» رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا دوشنبه در گفت‌وگو با شبکه «فاکس‌نیوز» تصریح کرد: این نهاد در حال آماده‌شدن برای استیضاح رئیس‌جمهور ایالات متحده در خصوص پرونده طرح‌ فساد اعضای خانواده وی در خارج از کشور هستند. وی همچنین ادامه داد: بایدن در حال استفاده از روش‌هایی است که در دوران دولت «ریچارد نیکسون» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا استفاده می‌شده است، به این مفهوم که بایدن از دولت به عنوان سلاحی در راستای منافع خانواده‌اش استفاده می‌کند و به کنگره اجازه نظارت بر این اقدامات را نمی‌دهد. هانتر بایدن، فرزند دوم جو بایدن پسری دردسرساز برای خاندان بزرگ بایدن بوده و همیشه برای پدرش دردسرساز به بار آورده است. «جوزف زیگلر» بازرس جنایی سرویس درآمد داخلی ایالات متحده به‌تازگی اعلام کرده هانتر بایدن و شرکای تجاری وی، ۱۷میلیون دلار از منابع خارجی دریافت کرده‌اند که ۷. ۳ میلیون دلار آن از شرکت بوریسما اوکراین بوده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا مدعی شد پسر بایدن، میلیون‌ها دلار برای لابی‌گری به منظور فراهم آوردن دسترسی افراد به پدرش دریافت کرده است.

 اعتماد
«گانگ» برکنار و «وانگ یی» دوباره وزیر شد!
منابع رسمی چین روز گذشته اعلام کردند: «چین گانگ»، وزیر امور خارجه این کشوراز سمت خود برکنار شد و «وانگ یی»، وزیر امور خارجه سابق، بار دیگر به این سمت منصوب شده است. غیبت یک ماه اخیر چین گانگ در محافل دیپلماتیک و سیاسی، سوالات زیادی برای رسانه‌ها و افکار عمومی جهان ایجاد کرده بود.

 اطلاعات
ایران شریک قابل اعتمادی درغرب آسیاست
دستیار ویژه رئیس جمهوری برزیل در دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی، ایران را شریک قابل اعتمادی برای گسترش مناسبات اقتصادی در غرب آسیا خواند و آمادگی برزیل برای توسعه همکاری‌ها در بخش‌های مختلف را اعلام کرد. سلسلو آموریم در این دیدار که در حاشیه نشست کشورهای دوست بریکس انجام شد، با تأکید بر اشتراکات دو کشور در موضوعات مهم بین‌المللی، آمادگی برزیل را برای افزایش مبادلات تجاری و عملیاتی کردن توافقات فیمابین اعلام کرد. در این دیدار احمدیان هم با اشاره به سابقه طولانی مناسبات بین ایران و برزیل از آن به عنوان سرمایه‌ای ارزشمند برای پیشبرد و توسعه مناسبات در زمینه‌‌های مختلف یاد کرد. دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: با توجه به سیاست اصولی ایران در تعمیق و گسترش روابط با کشورهای مستقل روابط همه جانبه با برزیل از جایگاه ویژه و مهمی در سیاست خارجی ایران برخوردار است. احمدیان ارتقای روابط در همه حوزه‌ها به ویژه توسعه مناسبات اقتصادی در حوزه کشاورزی و افزایش تبادل تجاری با محوریت بخش خصوصی را مورد تأکید قرار داد و ابراز امیدواری کرد که با پیوستن هر چه سریعتر جمهوری اسلامی ایران به گروه بریکس این مناسبات بیش از پیش ارتقاء یابد . طرفین همچنین در این دیدار با اشاره به نقش برجسته گروه بریکس در تقویت چندجانبه گرایی در نظام بین‌الملل بر حمایت متقابل دو کشور از مواضع یکدیگر در مجامع بین‌المللی تأکید کردند.
تظاهرات گسترده یمنی ها در «صنعا»
«صنعا»، پایتخت یمن شاهد برگزاری تظاهرات گسترده در محکومیت هتک حرمت قرآن کریم در سوئد و دانمارک بود. دهها هزار نفر از مردم یمن در تظاهرات خود که در حمایت از قرآن کریم در صنعاء برگزار شد، از کشورهای عربی و اسلامی خواستند تا روابط خود را با دانمارک و سوئد قطع کنند. معترضان از دولت‌های سوئد و دانمارک خواستند از مسلمانان عذرخواهی و از تکرار مجدد اعطای مجوز سوزاندن قرآن کریم خودداری کنند.

 شهروند
منتظر تصمیم رئیس‌جمهوری هستم
وزیر ورزش و جوانان تأکید کرد که شرایط جسمانی خود را به اطلاع رئیس‌جمهوری رسانده و منتظر تصمیم‌گیری درباره استعفایش است. سجادی درباره استعفایش افزود: «فعلا انجام وظیفه می‌کنم و سنگر را خالی نکرده‌ام. وظیفه داشتم گزارشی خدمت ایشان بدهم. دعا کنید بهتر شوم. »

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

پیام حسین بن علی(ع) برای همه ما دفاع جانانه از دین است
حوزه / آیت الله حسینی بوشهری در هشتمین شب از عزاداری سرور و سالار شهیدان در حسینیه عاشقان ثارالله بوشهر، با اشاره به موضوع «عاشورا مکتب انسان ساز»، اظهار داشت: مهمترین هدف و دغدغه صاحب نهضت عاشورا، دفاع از دین بود. دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه گام اول برای شناخت دین، فهم عمیق از دین ماست، گفت: اگر شناخت عمیقی از دین نداشته باشیم، در این دنیا غبار آلود نمی‌توانیم خود را مدافع دین معرفی کنیم. رئیس شورای عالی جامعه مدرسین دیگر وظیفه انسان در رابطه با دین را دفاع از دین دانست و گفت: دشمن سال‌ها است که تخم نفاق را کاشته و به تازگی نیز به قرآن هتک حرمت کرده است که باید امت اسلامی به صحنه بیاید و جانانه از دین دفاع نماید. وی بیان کرد: بعضی برای حفظ دین هزینه می‌کنند تا دین بماند اما عده‌ای برای حفظ زندگی خود از دین هزینه می‌کنند. رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه اگر در جایی برای حفظ دین لازم شود باید جان را فدا کنیم، ادامه داد: پیام حسین بن علی(ع) برای همه ما دفاع جانانه از دین بود.

کشورهای اسلامی به هتاکان درس عبرت دهند
رسا/ آیت الله رجبی در نشست علمی «بررسی علل و ابعاد هتک ساحت قدسی قرآن کریم و راهکارهای مقابله با آن» اظهار داشت: قرآن سوزی در کشور سوئد به اسم آزادی بیان انجام می‌شود اما این اقدام مقابل آزادی بیان است زیرا قرآن یک بیان بوده و سوزاندن آن به معنای بستن راه یک اندیشه به روی مردم جهان است. وی درادامه افزود:خود این کشورها بزرگ ترین ناقض آزادی بیان و حقوق بشر هستند. اجازه می دهند نسبت به لباس فرد مسلمان اعمال قدرت کنند؛ از آزادی انسان‌ها است که حق چگونه لباس پوشیدن را داشته باشند؛ هر جا خلاف منافع باشد به شدت برخورد می کنند و آزادی بیان را نیز ندید می‌گیرند که نمونه‌هایش در مقابله با اعتراضات مشخص می شود؛ اعتراضات در کشورهای غربی نوعا مسالمت‌آمیز بوده اما بسیار شدید برخورد می‌کنند.

نامه آیت الله اعرافی به رئیس جمهور
حوزه/ آیت الله اعرافی در نامه‌ای به رئیس جمهوری اسلامی ایران خواستار پیگیری تصویب قانونی بین المللی در برخورد قاطع در صورت تکرار این جسارت شد. دراین نامه آمده است: با احترام و عرض تسلیت ایام سوگواری سرور شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، با توجه به تکرار وقیحانه زمینه‌سازی، حمایت و همراهی دولت سوئد با اهانت به قرآن کریم از سوی فرد هتاک عراقی ـ سوئدی، ضمن تقدیر از مواضع جنابعالی، دولت محترم و وزارت محترم امور خارجه و نیز تقدیر از مواضع ارزشمند دولت عراق و بیانیه‌ها و موضع‌گیری‌های غیرتمندانه شخصیت‌ها و عالمان مسلمان دنیای اسلام، پیشنهاد می‌شود، دستور فرمایید در محورهای ذیل اقدامات مقتضی به عمل آید:پیگیری از همه کشورهای اسلامی برای تحریم کشورهای هتاک و بازنگری در روابط با آنها در صورت تکرار اهانت به قرآن کریم و پیامبر اعظم(ص)؛ پیگیری مطالبه هماهنگ همه کشورها از مجامع بین‌المللی مبنی بر برخورد جدی با کشور سوئد و کشورهای مشابه؛ اهتمام و پیگیری تنظیم و تصویب طرح یا قانونی بین‌المللی از سوی مجامع بین المللی و دولت‌های اسلامی برای جلوگیری از موارد مشابه؛ اهتمام به شکل‌گیری گفتمان مشترک الهی و توحیدی بر اساس آموزه‌های اسلام و ادیان الهی؛ بدیهی است حوزه‌های علمیه آماده هرگونه همکاری و همراهی مناسب در این محورها می‌باشد. دوام توفیقات جنابعالی را از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.

روسیه و چین در مقابل سلطه جهانی خواهند ایستاد
باشگاه خبرنگاران/ دبیر شورای امنیت ملی روسیه تأکید کرد: کشورش و چین با هم در مقابل اقدامات سلطه‌جویانه که منافع شمار معدودی از کشور‌ها را تحت پوشش ساز و کار‌های چندجانبه تأمین می‌کند، خواهند ایستاد. وزارت امور خارجه چین به نقل از «نیکلای پاتروشف» افزود: «پکن و مسکو از چند جانبه‌گرایی حمایت و با هم در مقابل سیاست‌های یکجانبه و تدابیر سلطه‌جویانه که در راستای خدمت به منافع کشور‌های اندک است، ایستادگی خواهند کرد». پاتروشف در جریان نشست دبیران شورا‌های امنیت ملی کشور‌های عضو بریکس در آفریقای جنوبی افزود: «اکثریت گروه‌های تروریستی بزرگ واصلی توسط سرویس‌های اطلاعاتی کشور‌های غربی ایجاد، مسلح و تأمین مالی می‌شوند. تروریسم به شکلی که در حال حاضر وجود دارد، ابزاری مستقیم برای افزایش نفوذ ایالات متحده و اتباع (متحدان) آن است.»

احتمال استعفای دانشمندان هسته‌ای رژیم صهیونیستی از سازمان انرژی اتمی این رژیم
باشگاه خبرنگاران/ طی چند روز گذشته صد‌ها سرباز و افسر، از جمله خلبانان و فرماندهان ارشد نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در اعتراض به قانون اصلاحات قضایی اعلام کرده‌اند که انجام خدمت ذخیره را متوقف می‌کنند و اپوزیسیون این رژیم هم هشدار داد که قانون مذکور دموکراسی را ریشه‌کن می‌کند و دست قوه قضاییه را می‌بندد. اما در آخرین واکنش‌ها و اعتراضات داخلی در سطوح بالا به قانون اصلاحات قضایی، سه‌شنبه کانال ۱۳ رژیم صهیونیستی گزارش داد که دانشمندان هسته‌ای رژیم صهیونیستی در اعتراض به اصلاحات قضایی در حال بررسی موضوع استعفا از سازمان انرژی اتمی هستند. دوشنبه پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) قانونی را تحت عنوان «اصلاحات قضایی» تصویب کرد که براساس آن اختیارات دادگاه عالی این رژیم و نظارت آن بر دولت محدود می‌شود.

چند کشته و زخمی در درگیری تروریست‌های وابسته به آمریکا در سوریه
فارس/ به دنبال درگیری میان گروه‌های تروریستی وابسته به آمریکا در شرق سوریه، چند نفر کشته و زخمی شدند. درگیری‌های داخلی شدیدی با سلاح‌های سبک و سنگین بین گروه‌های مسلح وابسته به ارتش آمریکا در مجاورت پایگاه‌های غیرقانونی این کشور در میادین نفت و گاز در حومه دیرالزور واقع در شرق سوریه روی داد. خبرنگار اسپوتنیک به نقل از منابع محلی گزارش داد که به دنبال این درگیری‌ها که همچنان ادامه‌دار است و درپی اختلاف برسر تقسیم نفت و ثروت‌های حاصل از آن روی داده است، تعدادی از عناصر مسلح کشته و زخمی شدند. این درگیری‌ها تاکنون به شهرهای السور، البصیره، الحصین و روستا‌های اطراف آن در حومه شمالی دیرالزور گسترش یافته است.

جزئیات پرونده اکبر طبری
مهر / بنابر اعلام مرکز رسانه قوه قضائیه، اکبر طبری با احتساب ایام بازداشت قبلی، صرفا در بخش ارتشاء باید ۵/۱۲ سال حبس را تحمل کند. مرکز رسانه قوه قضائیه با اشاره به توضیحات رئیس دیوان عالی کشور درباره آخرین وضعیت پرونده قضایی متهم تصریح کرده است: مطابق رأی دیوان عالی کشور در مورد حکم صادره از شعبه هم عرض با موضوع محکومیت اکبر طبری بابت هفت مورد ارتشاء به ۱۲ سال و نیم حبس و ۷۴ ضربه شلاق، ایراد و اشکالی وارد نیست و این حکم مورد تأیید و ابرام قرار گرفت. همچنین دادنامه صادره در خصوص بزه پولشویی با اصلاح مقدار و عوائد مشمول جریمه، مستندا به بند الف ماده ۴۶۹ قانون آئین دادرسی کیفری نیز ابرام شد.

سازمان ملل قطعنامه‌ محکومیت هتک حرمت «کتب مقدس» را تصویب کرد
مهر/ مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نشست عمومی دیروز (سه شنبه) به رغم مخالفت کشورهای غربی، با تصویب قطعنامه‌ای «اهانت به کتب مقدس و نمادهای دینی» را محکوم کرد. کشورهای عضو سازمان ملل با اجماع با تصویب قطعنامه‌ای هرگونه اعمال خشونت آمیز علیه معتقدات دینی، رموز دینی و کتب مقدس را محکوم و اینگونه اقدامات را ناقض قوانین بین‌المللی دانست. این قطعنامه با محکوم کردن خشونت علیه کتب مقدس، اینگونه خشونت‌ها را «اقدامات نفرت‌آمیز مذهبی» توصیف کرد. آمریکا، انگلیس و نیز بلژیک به نمایندگی از اتحادیه اروپا با تصویب این قطعنامه مخالفت کردند اما شورای حقوق بشر با رأی قاطعی آن را تصویب کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *