خبر روز ۱۴۰۲/۰۴/۱۹

**آیت الله حسینی بوشهری: تبیین جریان حق و باطل برای جامعه بسیار مهم است** روزنامه صهیونیستی جروزالم پست: ورود ایران به سازمان ‌شانگهای تهدیدی جدید و بالقوه برای غرب است** آیت الله اعرافی: هدف طرح ولایت تبیین اندیشه تمدنی اسلام به دور از نگاه‌های غلط و ناروا است** آیت الله رجبی: اظهارات عبدالحمید چراغ سبز به توطئه‌های دشمنان است** پیکر مطهر 2 شهید حمله تروریستی به کلانتری 16 زاهدان تشییع شد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
عزم آمریکا برای استمرار و پیچیده‌تر کردن جنگ اوکراین
کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به تصمیم آمریکا برای ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین گفت: تصمیم آمریکا به ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین، گویای عزم واشنگتن در استمرار و پیچیده‌تر کردن جنگ اوکراین است.سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی افزود: این اقدام نمونه‌ای دیگر از اقدامات بی‌ثبات کننده آمریکا و نیز صادرات تسلیحاتی است که بدون تبعیض به کشتار و ویرانی بیشتر کمک می‌کند. برپایه این خبر سازمان دیده‌بان حقوق بشر در پی این تصمیم آمریکا اعلام کرد که انتقال این تسلیحات به اوکراین، تا مدت‌ها به رنج غیرنظامیان منجر خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران از ابتدای جنگ اوکراین دو طرف را به پرهیز از جنگ دعوت کرده و بر راه‌حل سیاسی در این خصوص تأکید کرده است.
گفتنی است حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان نیز روز چهارشنبه ۱۴تیر در نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد در باکو بار دیگر بر لزوم خاتمه جنگ اوکراین و حل سیاسی آن تأکید کرد و گفت: معتقدیم حل و فصل اختلافات در منطقه قفقاز جنوبی از طرق مسالمت‌آمیز امکان‌پذیر است.
سامانه شبیه‌ساز جنگال میگ ۲۹‌عملیاتی شد
امیر موسوی در نشست صمیمانه هم اندیشی با فرماندهان، اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه شهید ستاری، گفت: دانشگاه شهید ستاری علاوه بر این‌که قطب هوانوردی کشور است در بحث جنگال، پهپاد و سایبر سرآمد بوده و مرجعیت دارد.فرمانده کل ارتش در بازدید از سامانه‌های جنگ الکترونیک هواپیماها ازجمله سامانه شبیه ساز جنگ الکترونیک جنگنده میگ۲۹ که در حاشیه این بازدید عملیاتی شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفت، از دانشگاه هوایی شهید ستاری به‌عنوان یک دانشگاه پیشرو و مفتاح چالش‌های نیروی هوایی ارتش و حتی ارتش یاد کرد و افزود: دانشگاه هوایی شهید ستاری از ابتدا در حوزه اختراعات و ساخت محصولات جدید مورد استفاده صنایع هوایی و کشور پیشرو بوده و کارهای بسیار خوبی در این زمینه انجام شده است.
وی با اشاره به ساخت شبیه‌سازهای آموزشی توسط نیروی هوایی ارتش، تصریح کرد: ساخت و تولید شبیه‌ساز آموزشی جنگ الکترونیک هواپیمای میگ ۲۹ که قبلا مشابه آن برای هواپیماهای دیگر نیز ساخته شده است، هم از لحاظ جنگ الکترونیک و هم از باب تدابیر و تأکیدات فرماندهی معظم کل قوا به این حوزه، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که توسط نخبگان نیروی هوایی ارتش در دانشگاه هوایی شهید ستاری تولید شده است.
امیر موسوی با بیان این‌که شبیه ساز جنگال میگ۲۹ آزمایش‌های موفقی را پشت سر گذاشته و با ورود به عرصه تمرین و عملیات حتما در ارتقای توان رزم نیروی هوایی ارتش مؤثر خواهد بود، خاطرنشان کرد: دانشگاه شهید ستاری آمادگی دارد در صورت نیاز در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف مرتبط با صنایع دفاع و سایر نیروهای مسلح کمک کند و هم‌افزایی داشته باشد.
براساس این گزارش، سامانه شبیه‌ساز جنگ الکترونیک جنگنده میگ ۲۹ طی روزهای اخیر به پایگاه‌هایی که این هواپیما را دارند، تحویل می‌شود.

 کیهان
ورود ایران به سازمان ‌شانگهای تهدیدی جدید و بالقوه برای غرب است
یک رسانه صهیونیستی با تاکید بر اینکه اهمیت ژئوپلیتیک سازمان همکاری ‌شانگهای رو به افزایش است، نوشت: با اضافه شدن جدید ایران که به دنبال اهرم سازمان‌ شانگهای به عنوان نیرویی متقابل علیه آمریکا و اروپا است، این سازمان به عنوان یک تهدید بالقوه برای غرب شناخته می‌شود.روزنامه صهیونیستی جروزالم پست اخیرا در گزارشی با بررسی رویکرد غرب در قبال پیوستن کامل ایران به سازمان همکاری‌ شانگهای که در نشست هفته گذشته سران این نهاد بین‌المللی به‌ طور رسمی انجام گرفت، آن را یک‌ نگرانی فزاینده برای غرب توصیف کرد.جروزالم پست اذعان کرد: این نگرانی غرب در درجه اول به دلیل پیامدهای چندوجهی روابط نظامی رو به رشد ایران با روسیه و چین است. این موضوع با پایان از پیش تعیین شده محدودیت‌های سازمان ملل در رابطه با آزمایش و انتقال موشک‌های بالستیک ایران در اکتبر آینده نگران‌کننده‌تر هم می‌شود. این روزنامه صهیونیستی ادامه داد: این امر به ایران دست بازتری برای تجارت تسلیحات با روسیه و چین و سایر کشورهای عضو سازمان همکاری ‌شانگهای خواهد داد که نتیجه آن گسترش نفوذ ایران در منطقه است. بنابراین، غرب باید به دقت پیامدهای این توسعه استراتژیک مهم را در نظر بگیرد.
تشییع پیکر مطهر ۲ شهید حمله تروریستی به کلانتری ۱۶ زاهدان
مراسم تشییع پیکر پاک و مطهر شهید ستوان سوم «علیرضا کیخا» و سرباز وظیفه اهل سنت «مبین رشیدی» از شهدای مدافع امنیت با همراهی مردم شهید‌پرور سیستان و بلوچستان و مسئولان در محل کلانتری ۱۶ کوی شهدا برگزار و پس از اقامه نماز در مقابل این کلانتری برای خاکسپاری به سمت گلزار شهدای این شهرستان رهسپار شدند.صبح روز شنبه در پی حمله تروریستی به کلانتری ۱۶ زاهدان، دو نفر از عوامل انتظامی به درجه رفیع شهادت نائل گشته و هر۴ تروریست مسلح به هلاکت رسیدند. ساعاتی پس از پایان این عملیات تروریستی گروهک تروریستی جیش‌الظلم مسئولیت این حادثه را بر عهده گرفت.

 همشهری 
مردان اوکراینی در حال ترک کشور هستند
رابرت اف.کندی جونیور، نامزد انتخابات ریاست ‌جمهوری آمریکا گفت: در آلمان، ایتالیا، فرانسه، شاهد شورش‌ها و اعتراضات هستیم. در این کشورها مشکلات داخلی وجود دارد. در اروپا، هیچ تمایلی برای فرستادن مردم به کام مرگ در اوکراین وجود ندارد و اوکراینی‌ها هم دیگر برایشان کسی باقی نمانده است. همچنین مردانی که به سن خدمت در ارتش رسیده‌اند، با تمام توان تلاش می‌کنند اوکراین را ترک کنند تا به جنگ نروند.
شاهد تکرار فجایع جدی در دریای مدیترانه هستیم
پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان تصریح کرد: در این روزها که همچنان شاهد تکرار فجایع جدی در دریای مدیترانه هستیم، از کشتارهای خاموشی که هنوز در برابر آن درمانده و متحیر مانده‌ایم، شوکه شده‌ایم. مرگ انسان‌های بی‌گناه به‌ویژه کودکان، در جست‌وجوی زندگی آرام‌تر و به دور از جنگ و خشونت، فریادی دردناک و بلند است که ما را بی‌تفاوت نمی‌گذارد.
تحولات جنین یک پیروزی بزرگ بود
زیاد النَخاله، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین گفت: اتفاقی که در اردوگاه جنین افتاد، یک پیروزی بزرگ در برابر دشمن صهیونیستی بود؛ فرماندهی گردان جنین و همه گروه‌های مقاومت یک پایداری و شجاعت بزرگ میدانی از خود بروز دادند. جهاد اسلامی فلسطین برای هر قطره خونی که در جنین ریخته شد افتخار می‌کند و آن را ارزشمند می‌داند.

 ایران 
قدردانی رئیس جمهور از حضور ارزشمند مردم در جشن بزرگ غدیر
رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت، با اشاره به حضور ارزشمند و تاریخی اقشار مختلف مردم در جشن بزرگ عید غدیر و تشکر از همه دست‌‌اندرکاران برگزاری این جشن و پوشش مناسب رسانه‌ای آن، این شکوه به یاد ماندنی را نمادی از انسجام ملی حول محور ولایت و همچنین جلوه‌گاه نشاط اجتماعی دانست و بر افزایش بیش از پیش زمینه‌های بروز و ظهور نشاط اجتماعی در جامعه تأکید کرد. آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش قانون ایجاد و فعالیت برخی شوراها که نمایندگان آنها از سوی وزرا تعیین می‌شوند، اما پس از انتصاب، دولت امکان نظارت بر عملکرد آنها را ندارد، دارای اشکال دانست و گفت: این قانون نیاز به اصلاح دارد، چرا که منطقی نیست فردی به عنوان منصوب دولت در مجموعه‌ای فعالیت کند،‌ اما دولت و اعضای آن امکان نظارت بر عملکرد او را نداشته باشند. آیت‌الله رئیسی بر ضرورت پاسخگویی سریع، اثرگذار و مستدل دستگاه‌ها به شبهاتی که در مورد حوزه‌های تخصصی دولت مطرح می‌شود، تأکید و وزرا را مکلف کرد نسبت به ابهامات مطرح شده در کمترین زمان ممکن پاسخ دهند.
دزدی ۳ میلیون دلاری مسیح علی نژاد از اموال بلوکه ایران
رسانه ضدانقلاب ایندیپندنت فارسی گزارش داد که دادگاه منطقه کلمبیا در ایالات متحده امریکا، در پرونده شکایت مسیح علی‌نژاد از جمهوری اسلامی، حکومت ایران را به پرداخت بیش از سه میلیون دلار غرامت به او محکوم کرده است! براساس این رأی، این مبلغ باید از محل دارایی‌های مسدود شده ایران در ایالات متحده یا اروپا پرداخت شود. علی‌نژاد اما در توئیتر مدعی شد که این پول را دریافت نخواهد کرد؛ دروغی که احتمالاً برای سرپوش گذاشتن بر رسوایی بیشتر گفته شده است؛ چه آنکه شکایت از ایران در دادگاه‌های امریکا آن هم تحت عنوان «ضربه روحی» چه دلیلی دیگر جز دریافت غرامت داشته؟ غرامتی که با کارسازی لابی‌های حامی او در سازمان CIA به میزان ۳ میلیون دلار ارزش گذاری شده و قرار است آن را از اموال مردم ایران بدزدد!

 وطن امروز 
تأکید مخبر بر تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام
مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه بررسی و جمع‌بندی موضوعات و طرح‌های مصوب سفر آیت‌الله رئیسی به استان کهگیلویه و بویراحمد بر ضرورت اولویت‌بندی و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد تاکید کرد. کهگیلویه ‌و بویر احمد مقصد ششمین سفر دور دوم سفرهای استانی رئیس‌جمهور است که بزودی انجام می‌شود. طرح‌های نیمه‌تمام که در سفر اول رئیس‌جمهور به این استان درباره تکمیل آنها برنامه‌ریزی شده بود، با حضور آیت‌الله رئیسی به بهره‌برداری خواهد رسید.
قاتلان شهید مدافع امنیت سجاد امیری دستگیر شدند
قاتلان شهید مدافع امنیت «سجاد امیری» با رصد اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان در سازمان اطلاعات سپاه هنگام خروج از مرزهای شمال غرب دستگیر شدند.شامگاه شنبه طی عملیات پیچیده‌ امنیتی بعد از دستگیری برادر دانیال کاظم‌زاده و اعتراف وی به حضور برادرش در یکی از روستاهای آذربایجان غربی، پاسداران گمنام سازمان اطلاعات سپاه حضرت نبی اکرم استان کرمانشاه سریعا به محل اعزام و از طریق رصد اطلاعاتی و سایبری متوجه اقدام قاتلان شهید سجاد امیری برای خروج از مرز ایران به سمت ترکیه می‌شوند. همکاران شهید سجاد امیری که عهد بسته بودند تا لحظه دستگیری عاملان شهادت وی از پا ننشینند، در نهایت با تلاش‌های شبانه‌روزی‌شان و با هماهنگی سازمان اطلاعات سپاه آذربایجان غربی طی عملیات پیچیده و فوری در لحظه‌ خروج از مرز اشرار ضدانقلاب را دستگیر کردند. لازم به ذکر است، این عملیات به جهت پیچیدگی‌های فنی و امنیتی و همچنین تمهیدات عجیب حفاظتی و فریبکارانه قاتلان شهید سجاد امیری نهایتا توسط سازمان اطلاعات سپاه حضرت نبی اکرم استان کرمانشاه به پایان رسید.

 جوان 
مشارکت بالا در انتخابات، دشمنان را دفع می‌کند
حجت‌الاسلام پورمحمدی در نشست دبیران کل احزاب مرتبط با شورای وحدت، گفت: جامعه روحانیت مبارز به وحدت نیرو‌های ارزشی و انقلاب اعتقاد دارد و خالص‌سازی را درست نمی‌داند. آمار‌ها گویا است. در انتخابات مجلس گذشته از ۸/۶۱ درصد مشارکت به ۴۳ درصد رسیدیم که آمار‌ها در تهران به ۱۸ درصد رسید. متأسفانه در انتخابات ریاست جمهوری هم شاهد کاهش مشارکت بودیم.دبیرکل جامعه روحانیت مبارز با اشاره به سرد بودن فضای انتخاباتی در حال حاضر، اظهار داشت: شرایط مشارکت در انتخابات در آینده بهبود خواهد یافت. وی با اشاره به برخی نظرات در خصوص بیان واقعیت‌ها و مشکلات اقتصادی به مردم، تصریح کرد: مردم می‌گویند ما مدیرانی می‌خواهیم که با همین امکانات اقتصادی حاضر بتوانند شرایط را مدیریت کرده و مشکلات را حل کنند. پورمحمدی با تأکید بر لزوم مشارکت بالا در انتخابات امسال، گفت: اگر قبول داریم مشارکت بالا برای کشور لازم است و اقتدار بالا ایجاد کرده و دشمنان را دفع می‌کند، پس باید توجه کنیم این بحث جدی است و باید در انتخابات مشارکت بالا با همه طیف‌ها و سلیقه‌ها و دیدگاه‌ها شکل گیرد. وی بیان داشت: باید به جای اهمیت دادن و پذیرش پیروزی جناح و گروه خود، پیروزی نظام را در نظر بگیریم و بپذیریم. دبیرکل جامعه روحانیت مبارز تاکید کرد: از حق امیرالمؤمنین بالاتر نداریم، اما حضرت برای اینکه اسلام بماند از تثبیت جایگاه خود عبور کردند. ضمن آنکه در نظام واجب‌تر از حفظ آن نداریم بنابراین اینکه گروهی می‌گویند اگر غیراز ما حاکم شود نظام آسیب می‌بیند، این نه نظر امام راحل و نه نظر مقام معظم رهبری است.

 خراسان 
ابطال حکم انتصاب رئیس سازمان استخدامی کشور و واکنش سخنگوی دولت
هیئت عمومی دیوان عدالت اداری رأی به ابطال حکم «میثم لطیفی» رئیس سازمان اداری استخدامی کشور داد؛ لطیفی شهریور ۱۴۰۰ با حکم رئیس‌جمهور به ریاست سازمان اداری و استخدامی کشور منصوب شده بود. رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال حکم معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور منتشر شد. طبق اعلام این رأی که به امضای حجت‌الاسلام مظفری، رئیس دیوان عدالت اداری رسیده است، انتصاب میثم لطیفی به ریاست سازمان اداری و استخدامی کشور به‌دلیل عضویت وی در هیأت علمی دانشگاه امام صادق به‌عنوان یک نهاد غیردولتی و غیرانتفاعی، غیرقانونی است و از این‌رو حکم انتصاب وی که از سوی سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان در شهریور سال ۱۴۰۰ صادر شده بود، ابطال می‌شود. این رأی واکنش سخنگوی دولت را در پی داشت. بهادری جهرمی گفت: دولت اقدامات حقوقی لازم را از طریق معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری برای اعتراض به رأی اخیر دیوان عدالت اداری و اصلاح آن انجام داده است و منتظر بررسی نهایی از سوی قوه‌قضاییه هستیم.
حضور پررنگ داماد حسن روحانی در فضای مجازی
داماد حسن روحانی که یک بار ردصلاحیت در انتخابات مجلس را تجربه کرده، این روز‌ها حضور پررنگی در فضای مجازی و رسانه‌ها دارد، ناظران معتقدند فعالیت گسترده او که هر چه به انتخابات مجلس در اسفند ماه نزدیک‌تر می‌شویم، بیشتر می‌شود، نشان از عزم او برای شرکت دوباره در انتخابات دارد.
استقبال از تقاضای ادامه تحصیل برادران حشدالشعبی در دانشگاه تهران
جمعی از دانشجویان عراقی و متقاضیان تحصیل از کشور عراق در دانشگاه تهران با حضور حجت‌الاسلام سید حسین موسوی بخاتی، معاون تعلیم و تربیت بسیج مردمی عراق (حشدالشعبی) با رئیس دانشگاه تهران، معاون بین‌الملل و جمعی از استادان بسیجی دانشگاه تهران دیدار کردند. در این نشست رئیس دانشگاه تهران با استقبال از تقاضای ادامه تحصیل برادران حشدالشعبی در دانشگاه تهران، تاکید کرد: استانداردهای علمی را درباره دوستان‌مان در حشدالشعبی بیشتر از دیگر دانشجویان خارجی اعمال می‌کنیم زیرا هدف ما ارتقای توانمندی تخصصی مجاهدین مسلمان است.

 مردم سالاری 
طرف عراقی قبول کرد تا تعداد ورودی‌های مرزی دو کشور برای سفر اربعین بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ مورد افزایش یابد
وحیدی در حاشیه جلسه بررسی وظایف و تکالیف دستگاه‌ها در برگزاری مراسم اربعین، بیان کرد: در جلسه امروز تکالیفی که برای دستگاه‌های مختلف در زمینه‌های راه، آب و برق، بهداشت و درمان برای سهولت در تردد زوار در نظر گرفته شده بود، مرور شد. او با اشاره به توافق ایران و عراق برای صدور گذرنامه‌های ویژه اربعین، افزود: گذرنامه خاصی پیش‌بینی شده در جلسه روز گذشته با وزیر کشور عراق بررسی شد که زمان صدور آن توسط اداره گذرنامه فراجا اعلام خواهد شد. وحیدی درباره تردد زائران اربعین از مرزها از جمله مهران خاطرنشان کرد: کارهای خیلی خوبی در زمینه راه‌ها و سایه‌بان‌ها، پارکینگ‌ها، پایانه‌ها و توسعه ورودی مرزها انجام شده است. تدابیری برای بهینه‌سازی راه‌ها اندیشیده شده و قرار است ورودی مرزها توسعه یابد و ۱۲۰ تا ۱۵۰ دروازه ورودی داشته باشیم که طرف عراقی هم قبول کرده است. امیدوارم با زمان بندی سفر از سوی زائران، حداقل تراکم در زمان‌های خاص در گذرگاه‌های مرزی بوجود آید.

 آرمان ملی
تکذیب شایعه استعفای وزیر ورزش
روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان شایعه‌ی کذب منتشر شده درباره استعفای وزیر ورزش را تکذیب کرد.در پی انتشار خبری مبنی بر استعفای وزیر ورزش و جوانان که در یکی از سایت‌ها قرار گرفت مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت‌خانه، این شایعه را تکذیب کرد. همچنین از رسانه‌ها خواست تحت تاثیر برخی فضاسازی‌ها در برخی کانال‌های غیر رسمی قرار نگیرند.

 قدس 
به توسعه مثبت روابط با ایران علاقه‌مندیم
وزیر امورخارجه آذربایجان گفت پروژه‌های اقتصادی پرشماری بین جمهوری آذربایجان و ایران وجود دارد که برخی از آن‌ها نیز در حال اجراست. جیحون بایراموف تصریح کرد: نشست رؤسای مشترک کمیسیون بین‌دولتی ایران و آذربایجان در آینده برنامه‌ریزی شده است. در این نشست مذاکراتی در زمینه حمل و نقل، انرژی، اشتراک منابع آب و موضوعاتی دیگر انجام خواهد شد.
تقدیم استوارنامه سفرای چهار کشور به رئیس جمهور
سفرای جدید فیلیپین، لیبی، بنگلادش و هند استوارنامه‌های خود را به رئیس جمهور کشورمان تقدیم کردند. دکتر رئیسی در دیدارهای جداگانه‌ با سفرای این کشورها، بر ضرورت تلاش جدی برای فعال کردن ظرفیت‌ها در راستای ارتقای سطح روابط فیمابین در همه حوزه‌ها به‌ویژه تعاملات تجاری و اقتصادی تأکید و برای آن‌ها در اجرای مأموریت‌هایشان آرزوی موفقیت کرد.
نجات اقتصاد ترکیه با کمک کشورهای عربی
المیادین نوشت: «اولویت رئیس جمهور ترکیه پس از کاهش ۱۸.۵ درصدی ارزش لیر و عبور ارزش دلار از ۲۶لیر و یورو از ۲۸لیر، نجات اقتصاد رو به وخامت کشورش است. مشکل اصلی امروز ترکیه، اقتصاد است. تورم سالانه ۱۰۸درصد است. تیم اقتصادی جدید اردوغان به دنبال کار بر کاهش تورم کشور و رو آوردن به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در سایه تیره شدن چشم‌انداز بهبود روابط با غرب است».

 اعتماد 
اتریش همچنان به خرید گاز روسیه ادامه خواهد داد
مدیر اجرایی گروه انرژی اتریشی OMV اعلام کرد: هر چند این گروه با منابع دیگر انرژی قراردادهایی منعقد کرده است ولی زمستان امسال همچنان به خرید گاز از روسیه ادامه خواهد داد. به گزارش فایننشال تایمز، «آلفرد استرن» اظهار داشت: این شرکت قراردادهای پشتیبان را برای تامین کامل نیازهای وارداتی خود از منابع دیگر منعقد کرده است. وی گفت که واردات گاز از روسیه مشمول تحریم‌های غرب نیست و قرارداد سال ۲۰۱۸ این شرکت با روسیه همچنان به قوت خود باقی است. استرن در واکنش به سوال خبرنگار فایننشال‌تایمز درباره تحریم‌های احتمالی اتحادیه اروپا درباره واردات گاز روسیه گفت: این تصمیم برعهده سیاستمداران است ولی باید این موضوع را متذکر شوم که در صورت اجرای این تحریم‌ها قیمت سوخت بیشتر از این خواهد شد. وی افزود: ما به عنوان یک شرکت صنعتی تعهدی داریم که تا زمانی که از نظر قانونی قابل قبول هستند از آن منابع استفاده کنیم. OMV شرکت چند ملیتی اتریش است که بیش از ۳۰درصد بازار گاز اتریش را تامین می‌کند. سهامدار اصلی این شرکت دولت اتریش است و از سوی کشورهای اروپایی به خاطر استفاده از گاز روسیه بارها مورد انتقاد قرار گرفته است.

 ابتکار 
طالبان استخراج نفت را آغاز کرد
وزارت معادن و نفت طالبان اعلام کرد استخراج نفت از چاه‌های بلاک قشقری حوزه‌ آمو دریا در ولایت سرپل را آغاز کرده است. شهاب الدین دلاور سرپرست وزارت معادن و نفت طالبان که به ولایت سرپل سفر کرده، گفت در آینده‌ نزدیک میزان استخراج نفت از چاه‌های این حوزه به ۱۰۰ تُن در روز خواهد رسید.وی آغاز استخراج نفت از این حوزه را گامی مهم در جهت توسعه اقتصادی کشور دانست و تاکید کرد زمینه کار برای شمار زیادی از ساکنان سرپل و سایر ولایت‌ها فراهم خواهد شد.

 اطلاعات
واشنگتن موانع پرداخت بدهی بغداد به تهران را بردارد
کمیته هماهنگی گروه‌های سیاسی شیعی عراق موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی)، در بیانیه‌ای خواستار رفع تحریم ها و برداشته شدن موانع آمریکا برای پرداخت بدهی‌های گازی بغداد به ایران شد. در بیانیه چارچوب هماهنگی آمده است: کشور عراق شاهد بحرانی است که به دلیل عدم تامین برق در ساعات کاری با توجه به شرایط دشوار جوی و دمای بالا، شهروندان عراقی را تحت‌ فشار شدیدی قرار داده است .در ادامه آمده است: «چارچوب هماهنگی شیعیان» از دولت عراق می‌خواهد که از طریق تماس وزارت خارجه با طرف آمریکایی، واشنگتن را به برداشتن محدودیت ها و رفع تحریم ها جهت آزاد کردن فوری و بدون تعلل طلب‌های ایران بابت صادرات گاز به عراق وادار سازد و مانع استفاده سیاسی از این پرونده برای جلوگیری از عواقب منفی آن بر شهروندان عراقی شود.
همکاری هسته ای عربستان و فرانسه
ریاض و پاریس بر سر افزایش همکاری‌های هسته ای میان دو کشور توافق کردند. بر اساس گزارش منابع خبری، وزیر انرژی عربستان و وزیر تحول انرژی فرانسه در نشستی بر سر تقویت همکاری‌های هسته‌ای میان دو کشور تاکید کردند.

 شهروند 
همه صرفه‌جویی کنند
وزیر نیرو گفت: «در اوج مصرف روز شنبه شاهد افزایش مصرف برق تا ٧١ هزار و ۵٠٠ مگاوات بودیم که این میزان از مصرف نسبت به اوج مصرف سال گذشته ٣ درصد افزایش داشته است.» محرابیان افزود: «از ٧١ هزار و ۵٠٠ مگاوات بیش از ٣٠ هزار مگاوات آن مربوط به دستگاه‌های سرمایشی است و برای پایداری برق از همه مشترکان می‌خواهیم در مصرف برق صرفه‌جویی کنند.»وزیر نیرو ادامه داد: «صرفه‌جویی فقط مربوط به بخش خانگی نیست و در بخش اداری و تجاری نیز ظرفیت‌های قابل‌توجهی برای صرفه‌جویی وجود دارد.»

 

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

تبیین جریان حق و باطل برای جامعه بسیار مهم است
حوزه/ آیت‌الله حسینی‌بوشهری در دیدار با دبیر و معاونین بنیاد بین‌المللی غدیر بوشهر با بیان اینکه رهبری جریان حق را انبیا و اولیای الهی به عهده داشته‌اند، گفت: همواره در تاریخ بشر دو جریان حق و باطل وجود داشته‌اند و تبیین این مسئله در جامعه بسیار مهم است. رئیس شورای‌ عالی جامعه مدرسین با بیان اینکه همه انبیای الهی دعوت‌کننده امت به‌ سوی زندگی توحید و حقانیت بودند، اظهار کرد: پیامبر اکرم -صلی الله علیه و آله- ۲۳ سال خستگی ناپذیر دعوت تبلیغی را انجام دادند و امروز آثار تبلیغی زیبای پیامبر اسلام را در جای جای دنیا می‌توان مشاهده کرد. عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان همچنین با اشاره به آیات قرآن کریم پیرامون حضرت علی -علیه السلام- و معرفی حضرت به عنوان چهره ای شاخص گفت: از سخنان پیامبر اسلام و نیز قرآن کریم و همچنین ورق زدن تاریخ این‌طور برداشت می‌شود امیرالمؤمنین -علیه السلام- کسی است که به عنوان اسوه و الگو برای جوامع مختلف معرفی شده است. آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به اقدامات صاحبان ادیان و مکاتب برای اینکه دین در دل جامعه نفوذ پیدا کند و تأثیر گذار باشد، گفت: اولین روش تبلیغ و اطلاع رسانی است. نایب رییس مجلس خبرگان رهبری، دومین روش را معرفی یک الگو دانست و ادامه داد: روش دوم نسبت به روش نخست تأثیرگذاری بیشتری دارد. رییس شورای عالی جامعه مدرسین اضافه کرد: مخاطبان در روش دوم به رفتار و ادبیات الگوی معرفی شده توجه می‌کنند که این موضوع می‌تواند در ایجاد جاذبه موثرتر باشد.

 

هدف طرح ولایت تبیین اندیشه تمدنی اسلام به دور از نگاه‌های غلط و ناروا است
حوزه/ آیت‌الله اعرافی، در جمع طلاب و اساتید طرح ولایت در مشهد، گفت: در حوزه علمیه گفته‌ایم هر طلبه‌ای در سال‌های نخست حتی الامکان در سطح ۱، یک دوره در طرح ولایت یا مانند این طرح شرکت نماید تا با اندیشه جامع اسلام آشنا شود و همچنین در برنامه راهیان نور حداقل یک بار شرکت کند تا با میدان مجاهدت آشنا گردد و لذا در سال‌های اول یک برنامه در بُعدمعرفت و دیگری در میدان عمل، فرا بگیرند. مدیر حوزه‌های علمیه کشوربا اشاره به اینکه هدف طرح ولایت هم تبیین اندیشه جامع تمدنی اسلام به دور از نگاه‌های غلط و ناروا است به اهمیت ولایت و پیروی از آن پرداخت و تأکید کرد: ولایت الهی و امامت کبری و زعامت بزرگ الهی از خدا ناشی می‌شود و جای امتحان بشر است و امتداد دارد و هیچ گاه در تاریخ بشر قطع نشده است از آدم تا خاتم تا امام عصر -عج الله تعالی فرجه- همیشه هست؛ در جلوه عصری رسالت امامت و ولایت است و در شعاع آن ولایت فقیه است که زعامت امت قرار می‌گیرد.

اظهارات عبدالحمید؛ چراغ سبز به توطئه‌های دشمنان است
رسا/ آیت‌الله رجبی با اشاره به پیشرفت‌های ملت ایران همبستگی بین اقوام و نحله ها را یکی از عوامل اصلی این پیشرفت دانست و اظهار داشت: دشمن برای متوقف کردن پیشرفت و یکپارچگی ما دست به هر حرکتی می‌زند. وی در ادامه با بیان اینکه نیروهای فراجا متشکل از اهل تسنن و شیعیان مشغول خدمت به مردم هستند، اظهار داشت: خدمات نیروی انتظامی سبب الفت و همبستگی بیشتر مردمی است و تأمین امنیت توسط نیروی انتظامی موجب پیشرفت کشور و مقابله با توطئه‌های دشمنان می‌شود. عضو جامعه مدرسین اظهارات عبدالحمید را ضربه به امت اسلامی دانست و دفاع وی از بهائیت و مواضع اختلاف افکن او را زمینه سازی برای اخلال در امنیت کشور ذکر کرد. وی همچنین با اشاره به جنجال آفرینی‌های امام جمعه مسجد مکی زاهدان اظهار داشت: این شخص در زمین دشمن بازی می‌کند و سخنرانی هایی را که انجام می‌دهد به جای دفاع از مردم و مسائل اهل سنت در حال ضربه زدن به امت اسلامی و برادران اهل تسنن در آن منطقه است. عبدالحمید با این کارها به دشمنان چراغ سبز نشان می‌دهد که زمینه برای توطئه فراهم است.

روسیه از نقض مکرر پروتکل توقف درگیری در سوریه توسط پهپادهای آمریکایی خبر داد
ایرنا/ مرکز روسی مصالحه طرف‌های متخاصم در سوریه گزارش داد که پهپادهای ائتلاف موسوم به “ائتلاف بین‌المللی ضد داعش” به سرکردگی آمریکا ۱۲ نوبت پروتکل‌های توقف درگیری در سوریه را نقض کردند. اولگ گورینوف، معاون مرکز روسیه برای آشتی طرف‌های متخاصم در سوریه گفت: با وجود تعهد طرف روسی به بندهای یادداشت توافق امضا شده میان روسیه و آمریکا در ۲۰ اکتبر ۲۰۱۵ (۲۸ مهرماه ۱۳۹۴)، ائتلاف موسوم به ضد تروریسم به سرکردگی واشنگتن به نقض پروتکل‌های توقف درگیری در سوریه ادامه می‌دهد. همچنین پهپادهای “ائتلاف بین‌المللی ضد داعش” به سرکردگی آمریکا ۳۱۵ نوبت پروتکل‌های توقف درگیری در سوریه را در ماه ژوئن (خرداد/ تیرماه) نقض کردند.

کمک‌های نظامی جدید در راه اوکراین
ایرنا/ وزیر خارجه فرانسه گفت که پاریس در کنار متحدانش آماده می‌شود تا تضمین‌های امنیتی و کمک‌های نظامی جدیدی در اختیار اوکراین قرار دهد.
کاترین کولونا اظهار کرد: ما و متحدانمان تلاش می‌کنیم تا نیازهایی را که مقام‌های اوکراینی مطرح کرده‌اند، تامین کنیم. وی افزود: کمک‌ها ادامه و افزایش خواهد یافت. کمک‌های نظامی تازه‌ای در حال آماده شدن است تا نیازهای فوری اوکراین را تامین کند. وی بابیان اینکه پاریس و متحدانش در حال کار روی تضمین‌های امنیتی برای ارائه به اوکراین هستند افزود: اجلاس سران ناتو در ویلنیوس لیتوانی فرصتی برای تحکیم حمایت این ائتلاف نظامی از اوکراین و مشخص شدن چشم‌انداز عضویت این کشور در ناتو است.

مانور ارتش رژیم صهیونیستی در جولان اشغالی
تسنیم/ ارتش رژیم صهیونیستی در حالی در شمال جولان اشغالی مانور نظامی برگزار می‌کند که منابع آگاه فاش کردند که آمریکا به تل‌آویو گفته که برای برداشته شدن چادرهای حزب الله در نقطه صفر مرزی باید دست از اقدامات توسعه طلبانه (اشغالگرانه) و تحریک کنندهده بکشد. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که نیروهای این رژیم امروز دوشنبه مانوری نظامی را در شمال جولان اشغالی و دشت الحوله آغاز خواهند کرد. این مانور نظامی قرار است تا روز پنجشنبه این هفته در مناطق مذکور ادامه داشته باشد. اخیرا جبهه شمال فلسطین شاهد تحولات مهمی بوده است. چهارشنبه هفته گذشته چند خمپاره از سمت لبنان به سوی اراضی اشغالی فلسطین شلیک شد که رسانه‌های صهیونیستی مدعید شدند عامل آن گروه‌های فلسطین بوده است.

تخریب ۳۰۳ ساختمان مسکونی در فلسطین توسط رژیم صهیونیستی
ایرنا/ یک نهاد فلسطینی گزارش داد که رژیم صهیونیستی ۲۵۶ عملیات را برای تخریب منازل فلسطینیان انجام داده که طی آن ۳۰۳ ساختمان ویران شده که از آن جمله می‌توان به تأسیسات در کرانه باختری از جمله یک باب مدرسه در قدس شریف اشاره کرد. شورای مبارزه با احداث شهرک‌های اشغالی وابسته به سازمان آزادیبخش فلسطین در گزارشی اعلام کرد که در نتیجه این ویرانی، ۵۴۳ نفر از جمله ۲۷۲ کودک بی‌خانمان شدند. براساس این گزارش، این بازه زمانی شامل ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۳ بوده که طی آن نظامیان صهیونیست ۲۵۶ عملیات تخریب در دو منطقه کرانه باختری اشغالی و قدس شرقی انجام داده‌اند. این نهاد فلسطینی اعلام کرد که تاکنون نظامیان با مشارکت شهرک نشینان صهیونیست مرتکب ۴۰۷۳ تخلف جداگانه از جمله تخریب، قطع درختان، بستن جاده‌ها و صدمات فیزیکی به فلسطینیان و خسارت به ساختمان‌های آنها شدند.

واکنش رسمی ایران به شکایت کانادا، اوکراین، سوئد و بریتانیا علیه ایران به دیوان لاهه
باشگاه خبرنگاران/ جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با طرح دعوی دولت‌های کانادا، اوکراین، سوئد و بریتانیا نزد دیوان بین‌المللی دادگستری در خصوص سانحه هواپیمای اوکراینی علیه ایران، بیانیه‌ای را منتشر کرد. دربخشی از این متن آمده است:دولت جمهوری اسلامی ایران در حال بررسی شکوائیه و ادعا‌های مطرح شده از سوی دولت‌های کانادا، اوکراین، سوئد و بریتانیا در خصوص سانحه هواپیمای اوکراینی است. جمهوری اسلامی ایران به منظور صیانت از حقوق و منافع ملی خود نزد دیوان بین‌المللی دادگستری، تدابیر و اقدامات لازم را به نحو مقتضی اتخاذ خواهد نمود. وزارت امور خارجه همچنین با اشاره به اقدامات کشورمان در سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب حقوق هوانوردی بین‌المللی، ضمن تشکیل گروه فنی مستقل مسئول بررسی سانحه، گزارش فنی مربوطه را در زمان تعیین شده با مشارکت کارشناسانی از کشور‌های فرانسه، آمریکا، اوکراین، کانادا و بریتانیا تهیه و برای کلیه کشور‌های ذیربط و سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) ارسال نمود که این گزارش مورد استقبال اکثریت کارشناسان مذکور قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *