خبر روز ۱۴۰۲/۰۴/۱۸

**میلاد با سعادت امام موسی کاظم -علیه السلام- را تبریک می‌گوییم** رئیس جمهور در دیدار با وزیر خارجه الجزایر: ظلم‌های نظام سلطه علیه مسلمانان نتیجه ناهمسویی کشور‌های اسلامی است** آیت‌الله خرازی: خدمت کردن در مرکز خدمات توفیق بزرگی است** آیت‌الله خاتمی: وحدت شیعه و سنی عامل نافرجامی توطئه هاست** آیت‌الله کعبی: دیدار طلاب با رهبر معظم انقلاب ترسیم نقشه راه و بیانیه ماموریت حوزه علمیه است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
رئیس‌جمهور سه‌شنبه به قاره آفریقا سفر می‌کند
آیت‌الله رئیسی به دعوت رسمی روسای جمهور کنیا، اوگاندا و زیمبابوه و به منظور تقویت روابط و گسترش همکاری‌ها با کشورهای دوست و همسو، از صبح سه‌شنبه تا پایان وقت پنجشنبه به این سه کشور سفر خواهد کرد. استقبال رسمی از رئیس‌جمهور، دیدار دوجانبه روسای جمهور، برگزاری نشست‌های مشترک هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور، امضای اسناد همکاری و تشریح نتایج رایزنی‌های رسمی در نشست مطبوعاتی مشترک، بخشی از برنامه‌های رئیسی در این سفر است. این نخستین سفر رئیس‌جمهور ایران به کل قاره آفریقا پس از ۱۱ سال است که در راستای سیاست خارجی جامع، متوازن و مبتنی بر همگرایی در عین چندجانبه‌گرایی اقتصادی دولت سیزدهم و با هدف افزایش حضور ایران در اقتصاد حدودا ۶۰۰ میلیارد دلاری قاره آفریقا صورت می‌گیرد.
توافق با الجزایر برای لغو روادید
وزیر خارجه از توافق برای لغو روادید سیاسی و خدمت بین ایران و الجزایر و همچنین از برنامه‌ریزی برای سفر رئیسی به الجزیره برای شرکت در نشست کشورهای صادرکننده گاز خبر داد. احمد عطاف، وزیر خارجه الجزایر پیش از ظهر دیروز در محل وزارت خارجه مورد استقبال حسین امیرعبداللهیان قرار گرفت. امیرعبداللهیان در نشست خبری ضمن خیرمقدم به همتای الجزایری گفت: روابط دو کشور در مسیر درستی قرار دارد. ما در سطح سیاسی همواره گفت‌‌وگوها و رایزنی‌های نیرومندی در سطح مقامات عالی و همچنین وزرای خارجه دو کشور داشته و این مسیر را ادامه خواهیم داد. در گفت‌وگوهای امروز توافق کردیم در مسیر لغو روادید سیاسی و خدمت به عنوان گام اول اقدام کنیم و در ادامه آن برای لغو روادید عادی به شکلی که مورد توافق دو طرف باشد، بتوانیم به توافق برسیم. امیرعبداللهیان با بیان این‌که در خصوص مسائل منطقه‌ای با وزیر خارجه الجزایر گفت‌وگوهای مهمی داشتیم، اظهار کرد: الجزایر با مخالفت اجازه نداد عضویت ناظر رژیم جعلی اسرائیل در اتحادیه آفریقا عملیاتی شود، ثانیا الجزایر همواره از حامیان حقوق مردم فلسطین به شمار می‌رود و در ماه‌های اخیر نقش الجزایر برای بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب، نقشی برجسته‌ و ممتاز بود. وی همچنین گفت: درباره تحولات داخلی سودان و برخی مداخلات خارجی در این کشور گفت‌وگو کردیم.

 کیهان 
ظلم‌های نظام سلطه علیه مسلمانان نتیجه ناهمسویی کشور‌های اسلامی است
آیت‌الله رئیسی در دیدار آقای «احمد عطاف» وزیر امور خارجه جمهوری دموکراتیک خلق الجزایر، با تمجید از سابقه انقلابی و ایستادگی ملت الجزایر در برابر استعمار، بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همکاری‌ها و ارتقای سطح روابط با الجزایر تاکید کرد. رئیس‌جمهور با ‌اشاره به دستاوردها و توانمندی‌های قابل توجه علمی و فناوری ایران و اعلام آمادگی برای به ‌اشتراک گذاشتن این دستاوردها با الجزایر، تقویت تعاملات کشورهای اسلامی را زمینه‌ساز تشکیل مجموعه‌ای قوی از کشورهای همسوی اسلامی دانست و افزود: اگر همه کشورهای اسلامی با یکدیگر همسو و همراه بوده و موضعی را که ایران و الجزایر در حمایت از فلسطین دارند، دیگر کشورهای اسلامی نیز داشتند، امروز شاهد بسیاری از ظلم‌های نظام سلطه علیه مسلمانان در منطقه و جهان نبودیم.«احمد عطاف» وزیر امور خارجه جمهوری دموکراتیک خلق الجزایر نیز در این دیدار ضمن ابلاغ گرم‌ترین سلام‌ها و بهترین آرزوهای رئیس‌جمهور کشورش به دکتر رئیسی، با ‌اشاره به گفت‌وگوهای تلفنی بسیار سازنده رؤسای جمهور دو کشور گفت: آقای «عبدالمجید تبون» در راستای همین گفت‌وگوها، به بنده ماموریت دادند تا عزم، اراده و آمادگی الجزایر برای گسترش روابط با ایران را در عالی‌ترین سطح ممکن به جنابعالی اعلام کنم.
پیروزی بر روسیه ارزش کشتار غیرنظامیان را دارد(!)
مقام ارشد پنتاگون با اذعان به اینکه تحویل بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین قربانی غیرنظامی به همراه خواهد داشت، تأکید کرد که هراس از پیروزی روسیه در میدان نبرد، به این نگرانی‌ها ارجحیت دارد! و این یعنی، به اعتقاد آمریکایی‌ها شکست دادن روسیه به مرگ غیرنظامیان با بمب خوشه‌ای می‌ارزد!
به گزارش خبرگزاری «مهر» از روزنامه انگلیسی «گاردین»، «کالین کال»، معاون سیاسی وزیر دفاع آمریکا (پنتاگون)، با دفاع از تصمیم کاخ سفید در تأیید کمک امنیتی دیگری به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار به اوکراین که مهمات خوشه‌ای را نیز دربر می‌گیرد، بدون هیچ تأسفی تأکید کرد که به رغم آگاهی از عواقب ویرانگر بمب‌های خوشه‌ای برای غیرنظامیان، اما «شکست روسیه» ارزش بیشتری دارد! البته که این سخنان زهرآگین بودنِ فضای سیاسی این جهان را هویدا می‌کند.کال در پاسخ به این پرسش که آیا پنتاگون به متحدانش ضمانت داده که این مهمات (بمب‌‎های خوشه‌ای) آسیب زیادی برای غیرنظامیان به بار نخواهد آورد یا خیر، مدعی شد: «من هم به‌اندازه دیگران، درباره شرایط بشردوستانه نگران هستم و دغدغه دارم اما بدترین اتفاق برای غیرنظامیان در اوکراین این است که روسیه پیروز شود. بنابراین، اینکه آنها پیروز نشوند، مهم است.»

 ایران 
فرصت یک‌هفته‌ای رئیس‌جمهور برای رفع مشکل تسهیلات ساخت مسکن
آیت‌الله رئیسی در جلسه شورای عالی مسکن ضمن ابراز خرسندی از اقدام بنیاد مسکن برای احداث ۲۵۰ هزار مسکن روستایی، بر تسریع در روند تکمیل و واگذاری پروژه‌های نهضت ملی مسکن تأکید کرد.رئیس‌جمهور با بیان اینکه پرداخت به‌موقع تسهیلات، از جمله عوامل مهم و تسریع‌کننده ساخت مسکن است، روند پرداخت این تسهیلات با نقطه مطلوب را فاصله‌دار دانست و بر اهتمام بیشتر بانک‌ها و نظارت و پیگیری بانک مرکزی در این زمینه تأکید کرد. دکتر رئیسی همچنین به بانک مرکزی دستور داد، ظرف یک هفته آینده مشکل آن دسته از متقاضیانی را که موفق به دریافت تسهیلات ساخت مسکن نشده‌اند، بررسی و در جهت رفع آن اقدام کند. رئیس‌جمهور کاهش نرخ سود بانکی تسهیلات مسکن از ۲۳ به ۱۸ درصد را اقدامی مثبت اما ناکافی دانست و گفت: نظام بانکی باید با متقاضیان برای بازپرداخت این تسهیلات همکاری بیشتری داشته باشد.
سه طرح مهم جهاد دانشگاهی برای توسعه ملی
روز گذشته در جلسه‌ای به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور، ۳ پروژه در دستور کار جهاد دانشگاهی ارائه و بررسی شد. پروژه ملی پالایشگاه پلاسما، توسعه تکنولوژی شکاف‌زنی هیدرولیکی برای ازدیاد برداشت از میادین نفت و گاز و احداث شهر معدنی با توسعه تکنولوژی غنی‌سازی ذخایر هماتیت کشور به منظور تأمین نیاز صنایع فولاد، طرح‌های بررسی شده در این جلسه بود. مخبر در این جلسه، جهاد دانشگاهی را نماد ارتباط دانشگاه‌های کشور با بخش صنعت دانست و گفت: جهاد دانشگاهی به دلیل داشتن دو ویژگی مهم یعنی وابستگی دولتی و برخورداری از زیست‌بوم دانشگاهی می‌تواند حلقه اتصال و نقطه وصل دانشگاه و صنعت باشد.معاون اول رئیس‌جمهور افزود: جهاد دانشگاهی باید ضمن شناسایی مهم‌ترین مسائل و مشکلات کشور و احصای ایده‌ها در دانشگاه‌ها، راهکارهای عملیاتی و اجرایی برای حل مسائل را از دانشگاه‌ها مطالبه کرده و همزمان رفع موانع را در دستگاه‌های اجرایی دنبال کند.
پرونده رابرت مالی در FBI
پایگاه «سمافور» به نقل از یک منبع آگاه در وزارت خارجه امریکا نوشت که اداره تحقیقات فدرال (اف‌.بی‌.آی) در حال تحقیق از رابرت مالی، نماینده ویژه امریکا در امور ایران در خصوص رسیدگی به نحوه استفاده او از اطلاعات محرمانه است. به‌ نوشته این پایگاه خبری، FBI از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرده است. هفته گذشته شبکه سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام امریکایی خبر داد که مجوز امنیتی رابرت مالی برای تحقیقات درباره سوءاستفاده او از اطلاعات طبقه‌بندی‌شده به حالت تعلیق درآمده است.

 همشهری 
راه‌اندازی کارزار رد صلاحیت ترامپ در انتخابات
۲سازمان حقوق مدنی در آمریکا اعلام کرده‌اند که در حال راه‌اندازی کارزاری برای ردصلاحیت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در انتخابات ریاست‌جمهوری سال۲۰۲۴ به‌دلیل رهبری شورش ۶ژانویه هستند. این گروه‌ها اعلام کرده‌اند که وزرای امورخارجه ایالتی براساس متمم چهاردهم قانون اساسی آمریکا این اختیار را دارند که ترامپ را از نامزدی در انتخابات به‌دلیل رهبری شورش ۶ژانویه۲۰۲۱ منع کنند. این گروه‌ها همچنین‌ماه گذشته نامه‌ای به «سیسکو آگیلار» وزیر امور خارجه ایالت نوادا نوشتند و از او خواستند که مانع فعالیت‌های ترامپ در این ایالت تحت بند رد صلاحیت شورشیان شود. این گروه‌ها کارزار خود را «ترامپ رد صلاحیت شده است» نامیده و زمان برگزاری آن را مصادف با یکصد و پنجاه و پنجمین سالگرد متمم قانون اساسی مزبور عنوان کرده‌اند.
امت اسلامی وارد نبرد با رژیم صهیونیستی شود
خالد مشعل، رئیس جنبش حماس گفت: من از امت عربی و اسلامی می‌خواهم تحولی را در سطح حمایتشان از مسئله فلسطین از مرحله حمایت به مرحله شراکت ایجاد کنند و از همه امت‌ها می‌خواهیم وارد این نبرد شوند. ما می‌خواهیم اسرائیل را از بین ببریم. متحدکردن جبهه‌ها تحول چشمگیری در نزاع است.
اوکراین شایسته عضویت در ناتو است
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: ترکیه به کشوری تبدیل شده است که فشرده‌ترین تلاش‌ها را برای پایان ‌دادن به جنگ روسیه و اوکراین از طریق مذاکره براساس قوانین بین‌المللی انجام می‌دهد. کشورش همه اشکال حمایت از اوکراین را با هدف سرپاشدن دوباره اوکراین ارائه خواهد کرد و این کشور بدون شک، شایسته عضویت در ناتو است.

 وطن امروز
تهران میزبان ۲۲ عضو پارلمانی APA خواهد بود
دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری اجلاس کمیته برنامه‌ریزی و بودجه مجالس آسیایی(APA) در تهران به میزبانی مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود. در اجلاس پیش رو، اعضای کمیته برنامه‌ریزی و بودجه مجالس آسیایی نشست خواهند داشت و همچنین دومین کارگروه اسناد پایه مجمع مجالس آسیایی برگزار می‌شود. نمایندگان مجالس کشورهای بنگلادش، پاکستان، بحرین، فلسطین، امارات، ترکیه، عراق، اندونزی، لبنان، چین، قطر، سوریه، کویت، هند، دبیرخانه APA، روسیه، ویتنام، قبرس، عربستان، پارلمان عرب و آذربایجان در اجلاس مجالس آسیایی حضور خواهند داشت.
آمادگی هوانیروز ارتش ۵ درصد بیشتر از میانگین جهانی است
فرمانده هوانیروز ارتش گفت: هوانیروز ارتش در ۳ روز نخست آغاز جنگ تحمیلی پاسخ خوبی به دشمن داد و سرنوشت جنگ را تغییر داد. این کار در شرایطی انجام شد که کشور آماده جنگ نبود. امیر خلبان قربانی ادامه داد: ناوگان بالگردی هوانیروز بزرگ‌ترین ناوگان بالگردی غرب آسیاست. امروز ما مطلوب‌ترین وضعیت را داریم در صورتی که تحت شدیدترین تحریم‌ها بوده‌ایم. امیر قربانی از آمادگی بیش از ۸۰ درصدی هوانیروز ارتش خبر داد و گفت: آمادگی یگان‌های بالگردی در دنیا به طور میانگین ۷۵ درصد است در حالی که آمادگی عملیاتی هوانیروز ارتش ۵ درصد بیش از میانگین جهانی است.

 خراسان 
بازداشت یک دادستان در مازندران
مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه طی روزهای گذشته دادستان یکی از شهرهای استان مازندران را بازداشت کرد. در پی تاکیدات مکرر رئیس قوه قضائیه مبنی بر برخورد قاطع با تخلفات درون دستگاهی، مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه طی روزهای گذشته دادستان یکی از شهرهای استان مازندران را بازداشت کرد. نهاد تحقیق و بازداشت فرد مورد اشاره مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه است که در راستای وظایف ذاتی خود و برخورد با تخلف درون دستگاهی به پرونده این فرد ورود و وی را بازداشت کرده است. برای دادستان مورد اشاره پرونده قضائی تشکیل شده و تحقیقات در این مورد ادامه دارد.
هیچ یک از تجهیزات رایانه ای از خاک آلبانی ارسال نشده
پلیس آلبانی در بیانیه‌ای ادعاها درباره در اختیار داشتن رایانه‌های توقیف‌ شده منافقین در آلبانی را رد کرد و نوشت: «هیچ یک از تجهیزات رایانه ای توقیف‌ شده یا اطلاعات استخراج‌ شده از آن‌ها به خارج از خاک آلبانی ارسال نشده و هیچ یک از نهادهای تحقیقاتی با حکومت یا شهروندان ایران تماسی نداشته‌اند.»

 رسالت
فرستاده سازمان ملل به دنبال ملاقات با سیدحسن نصرالله
روزنامه لبنانی «نداء الوطن»، نقل از منابع آگاه دیپلماتیک نوشت که یک فرستاده ویژه بین‌المللی که مسئولیت پرونده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل را برعهده دارد، برای انجام پاره‌ای مذاکرات در خصوص تحولات جاری در مرزهای جنوبی لبنان، به این کشور سفر خواهد کرد. بر اساس این گزارش، این فرستاده آمریکاییِ سازمان ملل به‌ محض ورود به بیروت، خواستار یک قرار ملاقات با «سید حسن نصرالله» دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان خواهد شد تا دیدگاه‌های سازمان ملل درباره جنوب لبنان را برای وی شرح دهد. به گفته منابع دیپلماتیک، این فرستاده، موضع حزب‌الله در مورد فشار سازمان ملل بر اسرائیل برای عقب‌نشینی از الغجر و تپه‌های کفرشوبا و بخشی از مزارع شبعا که متعلق به لبنان است را از نصرالله جویا خواهد شد. در صورت انجام این دیدار و پس از پاسخ نصرالله، روند امور در مرزهای لبنان و اسرائیل مشخص خواهد شد. شهرک الغجر که به روستای الغجر نیز شناخته می‌شود، در بخش لبنانی بلندی‌های جولان اشغالی واقع شده است. رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۶۷، تلاش خود را برای در دست گرفتن این شهرک آغاز کرد و از آن زمان، سلطه سیاسی و نظامی بر این منطقه تغییرات زیادی یافت تا این‌که اشغالگران در ۱۷ نوامبر ۲۰۱۰ از بخش شمالی این شهرک خارج شدند.

 آرمان ملی 
‏حضور وقیحانه ۲ نفر از نمایندگان مجلس باکو در جمع منافقین
روح‌الله متفکرآزاد نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در توئیتی نوشت: ‏حضور وقیحانه ۲ تن از نمایندگان مجلس باکو در میتینگ گروهک تروریستی منافقین حمایت آشکار از تروریسم است، در روزهایی که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها هم با اقتدار امنیتی جمهوری اسلامی از حمایت‌شان از منافقین عقب‌نشینی می‌کنند، این حماقت نتیجه نشست و برخاست با صهیونیست هاست.

 قدس 
حمله دردناک به جنین
نماینده اتحادیه اروپا در فلسطین پس از بازدید تحقیقاتی در اردوگاه جنین به الجزیره گفت: حمله نظامی به اردوگاه جنین دردناک و نقض قوانین بین‌المللی است. وی تأکید کرد: ارتش اسرائیل ده‌ها خانه به همراه تأسیسات انتقال آب آشامیدنی و فاضلاب را تخریب کرده است. بورگدورف در ادامه خواستار افزایش فشار بر رژیم صهیونیستی برای حل و فصل درگیری شد و تأکید کرد در غیر این صورت، توقف خشونت غیرممکن است.
سد «چمشیر» افتتاح می‌شود
سد «چمشیر» گچساران در هفته آینده با حضور رئیس جمهور به بهره برداری می‌رسد. سد و نیروگاه «چمشیر» به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه برق – آبی کشور است که هدف آن ذخیره ۳/۲ میلیارد مترمکعب آب همراه با بهبود کیفیت و کنترل سیلاب‌های رودخانه زهره و نیز تولید ۴۸۲ گیگاوات ساعت انرژی برق‌- آبی در سال است.
نرخ باروری در کشور پس از ۳۰ سال افزایش یافت
رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس، از افزایش نرخ باروری در کشور پس از ۳۰ سال خبر داد. بانکی پور بیان کرد: موالید گروه سنی بالای ۳۵ تا ۴۰ سال و ۴۰ تا ۵۰ سال افزایش یافته است. در حالی که تعداد موالید در ۶ سال گذشته ۵۰۰ هزار تولد کاهش یافته بود، امسال فقط ۲۰ هزار کاهش یافت.

 مردم سالاری 
موضع دولت برای انتخابات مجلس
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور درباره موضع دولت نسبت به انتخابات مجلس دوازدهم، اظهار کرد: مشی رئیس‌جمهور این نیست که از فرد یا جریان خاصی در انتخابات حمایت کند، بلکه معتقد است حق انتخاب با مردم است و هرکسی را مردم انتخاب کنند، دولت به آن احترام می‌گذارد. حسینی افزود: ما مایل هستیم کسانی انتخاب شوند که وفادار به نظام بوده و ولایی و انقلابی باشند تا با همکاری با دولت، کارهای بزرگی در کشور انجام شود. دولت از فرد و جریان خاصی حمایت نخواهد کرد.
توافق ایران و عراق درباره گذرنامه اربعین
وزیر کشور خبر داد که دولت ایران و عراق برای صدور گذرنامه خاص اربعین به توافق رسیده‌اند. وحیدی در حاشیه دیدار با وزیر کشور عراق با اشاره به توافق دولت ایران و عراق برای استفاده از شش مرز برای زوار و یک مرز برای انتقال مواکب، اظهار کرد: امیدواریم با هماهنگی‌ها و تلاش‌هایی که دو دولت ایران و عراق انجام داده‌اند، تردد زوار اربعین به سهولت انجام شود. از دولت و ملت عراق برای همکاری‌ها و بسترسازی‌ها تشکر می‌کنم.وی ادامه داد: توافق شد که گذرنامه خاصی برای ایام اربعین در نظر گرفته شود.

 اعتماد
خط و نشان بایدن برای رئیس جمهور چین
سی‌ان‌ان گزارش داد که پس از دیدار روسای جمهوری چین و روسیه در اوایل سال میلادی جاری، واشنگتن به پکن یادآوری کرد که اقتصاد چین به سرمایه‌گذاری‌های غربی وابستگی دارد و رییس‌ جمهوری چین باید «محتاطانه» رفتار کند. به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، جو بایدن، رییس‌جمهوری امریکا به شی جین‌پینگ، همتای چینی خود یادآوری کرد که باتوجه به سرمایه‌گذاری‌های غرب در اقتصاد این کشور، او باید در مورد حمله روسیه به اوکراین محتاطانه رفتار کند. بایدن به شی گفت: از وقتی روسیه به اوکراین حمله کرد، ۶۰۰ شرکت امریکایی از روسیه خارج شده‌اند. شما هم به من گفته‌اید که اقتصاد کشورتان به سرمایه‌گذاری‌های اروپا و امریکا وابستگی دارد. محتاط باشید، محتاط باشید.

 اطلاعات 
آغازتصویربرداری ماهواره خیام برای مقابله با زمین‌خواری
تصویربرداری ماهواره خیام برای رصد تغییرات زمین و مقابله با زمین‌خواری آغاز شد. دلیریان مشاور رئیس و سخنگوی سازمان فضایی ایران با اعلام این مطلب گفت: سازمان فضایی و سازمان فناوری اطلاعات در مسیر فراهم‌سازی مقدمات قانونی و ارائه اولین دسته از تصاویر ماهواره خیام برای کمک به حل پرونده‌های مختلف در حوزه‌های زمین‌خواری و همچنین رصد تغییرات اراضی هستند.
۷۰ هزار متقاضی در طرح جوانی جمعیت زمین رایگان می‌گیرند
۷۰هزار متقاضی دریافت زمین در طرح جوانی جمعیت تا پایان امسال زمین رایگان دریافت می‌کنند. سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ضمن اعلام این مطلب گفت: در دو سه ماه گذشته سامانه مختص موضوع طرح جوانی جمعیت راه اندازی شده و بحث ثبت نام، پالایش و همه فرایندها در سامانه انجام می‌شود و دستورالعمل‌هایی که کمک می‌کند ابهامات برطرف شود هم به استان ها ابلاغ شده است. نوروزی گفت: کسانی که فرزند سوم به بعد آنها پس از ۲۴ آبان ۱۴۰۰ به دنیا آمده باشد و همچنین در شهرهایی زندگی کنند که نرخ باروری در آن شهرها دو و نیم و کمتر از دو و نیم درصد باشد واجد شرایط هستند.
«منامه» به تبعیض ها علیه شیعیان بحرین پایان دهد
سازمان دید‌بان حقوق‌بشر در گزارشی اعلام کرد که مقامات بحرینی از اقامه نماز در بزرگترین مسجد شیعیان بحرین ممانعت می‌کنند. سازمان دید‌بان حقوق‌بشر در ادامه از دولت بحرین و مقامات رژیم آل خلیفه خواست تا فوراً به هر نوع تبعیضی علیه شیعیان این کشور پایان دهند. به گزارش المیادین، مقامات بحرینی از برپایی نماز جمعه در «مسجد امام صادق» که در منطقه «الدراز» شهر «منامه» واقع شده و محل اصلی برگزاری نماز جمعه شیعیان بحرین است، جلوگیری می‌کنند.سازمان دیدبان حقوق بشر تاکید کرد که محدودیت‌های مردم در دسترسی به این مسجد پس از آن صورت می‌گیرد که مقامات بحرینی شیخ «محمد صنقور» روحانی برجسته را که اغلب در این مسجد خطبه ایراد می‌کرد، بازداشت کردند. شیخ محمد صنقور چند روز قبل از بازداشت از مقامات بحرینی خواست تا خانواده بازداشت‌شدگان منتقل‌شده به زندان «جو» بحرین را از وضعیت فرزندانشان مطلع کنند؛ چرا که خانواده‌ها اخیراً اخباری از آزار و اذیت بازداشت‌شدگان در این زندان شنیده بودند.

 ابتکار
واکنش ایران به بیانیه تروئیکای اروپایی
رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی به بیانیه مشترک تروئیکای اروپایی پس از پایان نشست شورای امنیت برای بررسی قطعنامه ۲۲۳۱ واکنش نشان داد.
نور نیوز در توییتی نوشت: بهانه‌جویی‌ سه کشور اروپایی برای عدم اجرای یکی دیگر از بندهای غروب، مربوط به لغو تحریم‌های موشکی و پهپادی، اقدامی فرابرجامی است که حداقل تاثیر آن می‌تواند تداوم اقدامات جبرانی جمهوری اسلامی ایران در بخش فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای باشد. تروئیکای اروپایی پس از پایان نشست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای مشترک مدعی شدند که ایران “هیچ توجیه غیرنظامی معتبری” برای غنی‌سازی‌های سطح بالای خود ندارد.

 شهروند
رکورد تاریخی مصرف برق کشور این هفته شکسته می‌شود
وزیر نیرو با بیان اینکه هفته جاری بیشترین میزان مصرف برق کشور به ثبت خواهد رسید، گفت:«با تلاش صنعت نیروگاهی کشور، درصددیم در دوره اوج بار مصرف برق، تابستان امسال حداکثر ظرفیت نیروگاه‌های کشور را به‌کار بگیریم.» محرابیان در جلسه شورای برق به میزبانی شرکت مادر تخصصی برق حرارتی، با بیان اینکه این هفته شاهد افزایش شدید دما در نقاط مختلف کشور خواهیم بود، افزود: «بر اساس پیش‌بینی صورت‌گرفته این هفته رکورد تاریخی مصرف برق کشور شکسته خواهد شد.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

خدمت کردن در مرکز خدمات توفیق بزرگی است
حوزه/ آیت‌الله خرازی دردیدار با رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه گفت: خدمات مرکز خدمات باید خروجی داشته باشد و در رشد علمی و معنوی و زندگی طلاب و روحانیون بصورت ملموس، ظهور و بروز نماید. عضو جامعه مدرسین در این دیدار درخصوص اهمیت خدمات مرکز به سربازان امام عصر ارواحنا له الفداء بیان کردند: خدمت کردن در مرکز خدمات توفیق بزرگی است که خداوند نصیب شما کرده و باید شکرگزار این نعمت بزرگ الهی باشید.
وی با بیان اینکه ارائه خدمات بسیار خوب در مرکز برای طلاب و روحانیون انجام می‌شود تصریح کرد: خدماتی که شما انجام می‌دهید، باید خروجی داشته باشد و خدمات شما در رشد علمی و معنوی و زندگی طلاب و روحانیون بصورت ملموس، ظهور و بروز نماید.لازم به ذکر است: درابتدای این دیدار حجت الاسلام و المسلمین میرمحمدی ضمن ارائه گزارشی از خدمات مرکز با اشاره به رویکرد مرکز در هدفمند کردن خدمات متناسب با رسالت حوزه گفت: برای رسیدن به این هدف سیاست مرکز خدمات بر این اصل استوار است که طلبه‌ای که نقش مؤثری در انجام رسالت حوزوی‌اش دارد از خدمات مناسب تری برخوردار شود تا طلاب مستعد بتوانند چه در امر تحصیل و چه در امر تبلیغ به رسالت حوزوی خود بپردازند.

وحدت شیعه و سنی عامل نافرجامی توطئه هاست
ایسنا/ آیت‌الله خاتمی در نشست صمیمی علمای شیعه و سنی شهرستان گنبدکاووس با تأکید بر اینکه دشمنان چشم دیدن وحدت حاکم در ایران اسلامی را ندارند و در این ۴۴ سال تلاش‌های زیادی برای برهم زدن زندگی مسالمت‌آمیز مذاهب در کشور انجام دادند، خاطرنشان کرد: مناطق تلفیقی زیادی مانند استان گلستان و شهرستان گنبدکاووس در ایران اسلامی وجود دارد که برادران تشیع و تسنن در کنار هم با دوستی و آرامش زندگی می‌کنند. عضو جامعه مدرسین مشاهده زندگی باصفای اقوام و مذاهب در مناطقی مثل گنبدکاووس را نشان دهنده نافرجام بودن تلاش دشمنان برای ایجاد تفرقه و از بین بردن وحدت میان تشیع و تسنن در ایران اسلامی دانست و اضافه کرد: سبک زندگی را امام صادق -علیه السلام- یادمان داد و ازایشان نقل می‌شود که جایی که برادران اهل سنت زندگی می‌کنند در نمازجماعت آنان شرکت کنید و به عیادت بیمارانشان بروید.

دیدار طلاب با رهبر معظم انقلاب ترسیم نقشه راه و بیانیه ماموریت حوزه علمیه است
رسا/ آیت‌الله عباس کعبی با اشاره به دیدار طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه با رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار داشت: این دیدارها همواره الهام بخش، رهگشا، نشاط آور، امیدساز و حرکت بخش به حوزه‌های علمیه بوده و مسیر آینده را روشن می‌کند. عضو جامعه مدرسین با بیان این که طبعاً در دیدار طلاب و فضلا با رهبر انقلاب ترسیم دوباره نقشه راه حوزه و بیانیه ماموریت حوزه و نسل جوان حوزه خواهد بود، این دیدار را دیداری پرخیر و برکت عنوان کرد .وی با بیان این که در این دیدار اوج عشق و محبت و دلدادگی حوزه‌های علمیه به ویژه جوانان فاضل و انقلابی حوزوی با پیر و مراد خود به منصه ظهور خواهد رسید اظهار داشت: نسیمی از رحمت الهی و پنجره ای از نور خداوند در سایه این دیدار که از نعمت‌های بیکران خداوند است از افق دیدار ولایت و ولیّ و طلاب و فضلای حوزه، وزیدن خواهد گرفت و قطعاً این دیدار، دیدار پرخیر و برکتی خواهد شد.

اعزام ۸ هزار مبلّغ در ایام محرم الحرام امسال
حوزه/ معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اظهار کرد: امسال چهل و چهارمین سالی است که دفتر تبلیغات برای محرم مبلغ اعزام می‌کند. وی با اشاره به اینکه سه بسته با عناوین ره توشه محرم، تبلیغ و خانواده و تبلیغ و تقریب برای این ایام درنظر گرفته شده است، مطرح کرد: این عناوین در سایت معاونت قابل دسترسی است ولی طی روزهای آینده نسخه مکتوب آن نیز در دسترس خواهد بود.حجت‌الاسلام والمسلمین روستاآزاد با اشاره به اینکه امسال برای ایام محرم ظرفیت اعزام ۸ هزار مبلغ وجود دارد، یادآور شد: تاکنون ۳ هزار نفر از مبلغین ثبت شده‌اند و ۵ هزار نفر نیز در دوره‌های گروهی در صف اعزام هستند.

تهدید به ترک‌خدمت صدها نظامی ذخیره ارتش اسرائیل
تسنیم/ رسانه‌های رژیم اسرائیل گزارش دادند که ۴۲۰ تن از نظامیان ذخیره در یگان تکاوران دریایی اعلام کرده‌اند که تا زمان توقف «اصلاحات قضایی» موردنظر کابینه نتانیاهو، داوطلبی خود در این یگان را به تعلیق خواهند درآورد.از سوی دیگر، عامی ایالون، رئیس اسبق امنیت داخلی رژیم اسرائیل (شاباک) هشدار داد: شکاف در اسرائیل عمیق‌تر از هر زمانی است و کودتا علیه نظام سیاسی و قضایی، ارتش را نابود خواهد کرد. همچنین روزنامه عبری معاریو گزارش داد که شب گذشته (شنبه‌شب) چهار دستگاه خودرو در هرتزلیا (جزو تل‌آویو) به‌دلایل نامعلومی در آتش سوخته‌اند و تحقیقات برای یافتن علت آن ادامه دارد.

توان بازدارندگی اسرائیل در مقابل حزب الله دچار فرسودگی شده است
تسنیم/ به اعتقاد رسانه‌های عبری زبان، حزب الله طی هفده سال گذشته توانمندی خود را افزایش داده و این امر بزرگترین شکست برای اسرائیل محسوب می‌شود. رسانه‌های عبری زبان اعتراف کردند، بزرگترین شکست اسرائیل در لبنان آن است که با وجود گذشت ۱۷ سال از جنگ ۳۳ روزه، روز به روز قدرت حزب‌الله بیشتر شده و هیچ کس هم نتوانسته است مانع این قدرت شود. یوسی یهوشع خبرنگار مسایل نظامی روزنامه یدیعوت احارانوت در گزارشی که به مناسبت هفدهمین سالگرد جنگ ۳۳ روزه منتشر کرد، نوشت: امروز ما در محتمل‌‌ترین شرایط وقوع جنگ از سال ۲۰۰۶ تا به حال هستیم، این مسئله را سرویس اطلاعات نظامی هم اعلام کرده و معتقد است به دلایل مختلف از جمله ضعف روابط بین اسرائیل و واشنگتن و شکاف‌های داخلی در اسرائیل این احتمال بسیار بیشتر شده است، اما در کوتاه مدت آینده اسرائیل دست به جنگ جدیدی علیه غزه نخواهد زد.

مجوز فعالیت بی‌بی‌سی در سوریه لغو شد
فارس/ دولت سوریه، شب گذشته اعلام کرد که مجوز فعالیت شبکه بی‌بی‌سی در این کشور را به دلیل «گزارش‌های مغرضانه و گمراه کننده» لغو کرده است. در بیانیه وزارت اطلاع‌رسانی سوریه آمده است: به دلیل عدم التزام این شبکه به استانداردهای حرفه‌ای و اصرارش به ارائه گزارش‌های سیاست‌‌زده و گمراه‌کننده، مجوز فعالیت خبرنگار و تصویربردار این شبکه در سوریه لغو شد. وزارت اطلاع‌رسانی سوریه، توضیح داد: از زمان آغاز جنگ ۲۰۱۱ تاکنون، شبکه بی.بی.سی، هر از چند گاهی اطلاعات و گزارش‌های غیر عینی و نادرست از واقعیت سوریه ارائه می‌کند.

قالیباف: ۳۲ دستگاه در حوزه حجاب کوتاهی کرده‌اند
باشگاه خبرنگاران/ رئیس مجلس گفت: طبق گزارش کمیسیون فرهنگی مشخص شد ۳۲ دستگاه، که اعتبار می‌گیرند تا در حوزه حجاب کار کنند، کوتاهی کرده‌اند. محمدباقر قالیباف در نشست با جمعی از همرزمان دفاع مقدس و اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: مأموریت اصلی مجلس قانون‌گذاری است ومجلس یازدهم مسیر قانون‌گذاری را بسیار دقیق و با نقشۀ راه طی کرده است. وی افزود: سال گذشته ما قانون آیین‌نامۀ مجلس دربارۀ فرآیند رسیدگی به قانون بودجه را اصلاح کردیم تا بودجه در دو مرحله از دولت به مجلس بیاید. یعنی یک بار درآمد‌ها را تصویب کنیم، و یک بار هم جداول را بررسی کنیم. یعنی طبق توصیۀ مقام معظم رهبری، مجلس دیگر حق ندارد بدون برآورد درآمد‌ها رقمی را برای هزینه‌کرد‌ها تصویب کند.

عراق به دنبال حل موضوع کاهش واردات گاز از ایران
باشگاه خبرنگاران/ وزارت برق عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرد با تهران ارتباط گرفته است تا موضوع کاهش واردات گاز را برطرف کند.وزارت برق عراق بر هماهنگی سطح بالا با وزارت نفت برای جبران کاهش واردات گاز از ایران تاکید کرد و از ارتباط با تهران برای حل موضوع خبر داد.احمد موسی، سخنگوی وزارت عراق گفت که مساله پرداخت بدهی‌های گاز ایران به بانک تجارت عراق سپرده شده و وزارت این اموال را به بانک داده است.وی اشاره کرد که سختی در رابطه با تحویل مبالغ به ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا وجود دارد و توافقی وجود دارد که کالا، نیاز‌های انسانی و واکسن به ایران تحویل داده شود.سخنگوی وزارت برق عراق گفت که اکنون تلاش می‌کنیم و با ایران برای حل این مسئله پس از کاهش گاز ایران ارتباط داریم و هماهنگی سطح بالایی نیز برای جبران این کمبود با وزارت نفت داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *