خبر روز ۱۴۰۲/۰۴/۱۷

**آیت الله العظمی جوادی آملی: قرآن و غدیر برای همیشه زنده است** همزمان با عید غدیر انجام شد؛ افتتاح کلان‌ بیمارستان غدیر به همت دولت و مجاهدت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء** آیت‌الله اعرافی: پرونده حقوق بشر غربی‌ها تاریک است** حضور میلیونی عاشقان امیرالمؤمنین -علیه السلام- در مهمانی باشکوه 10 کیلومتری غدیر** صبح امروز 2 نفر از عوامل حمله تروریستی به حرم شاهچراغ اعدام شدند
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
افتتاح کلان‌بیمارستان غدیر به همت دولت و مجاهدت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا
دومین کلان بیمارستان مدرن و مجهز کشور با عنوان مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی «غدیر» در مجتمع بیمارستانی شهدای تجریش با حضور رئیس‌جمهور و فرمانده کل سپاه افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید. پروژه ساخت کلان بیمارستان غدیر در قالب طرح توسعه بیمارستان شهدای تجریش به همت یکی از خیرین سلامت در سال ۱۳۹۰ در زمینی به مساحت ۶ هزار متر مربع کلید خورد و در سال ۱۳۹۴ با پیشرفت فیزیکی حدود پنج درصد برای تکمیل و احداث به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا واگذار شد. با شروع دولت مردمی سیزدهم و تاکیدات آیت‌الله رئیسی مبنی بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام عملیات اجرایی پروژه با فوریت پیگیری و با حمایت‌های مسئولان و اهتمام شبانه‌روزی، با هزینه‌ای بالغ بر ۱۴۰۰ میلیارد تومان تکمیل و به مرحله بهره‌برداری رسید.آیت الله رئیسی در آیین افتتاح بیمارستان غدیر که صبح دیروز(۱۶ تیرماه) انجام شد، با اشاره به این‌که در این دولت اقدامات قابل‌توجهی در حوزه سلامت انجام شده است، بیان کرد: براساس گزارش وزارت بهداشت، ۱۰‌درصد تخت‌های بیمارستانی یعنی حدود ۱۵۰‌هزار تخت در دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسیده است.وی بهره‌برداری از کلان بیمارستان غدیر را از اقدامات ماندگار و امیدآفرین در کشور دانست و اضافه کرد: افتتاح دو کلان بیمارستان (مهدی و غدیر) در فاصله‌ای کوتاه، نشان از توان بالای مهندسی و کادردرمانی در کشور دارد.
احضار کاردار سفارت انگلیس به وزارت خارجه
در واکنش به ادامه اقدامات و اظهارات مخرب و مداخله‌جویانه انگلیس، خانم الیزابت مارش، کاردار سفارت انگلیس در تهران در غیاب سفیر، توسط مدیرکل غرب اروپا به وزارت خارجه احضار شد. مدیرکل غرب اروپا اظهارات و مواضع مقامات انگلیسی و همچنین تحریم‌های اخیر این رژیم علیه ایران را اقدامی غیرقانونی و مداخله جویانه قلمداد و آن را قویا محکوم کرد. وی افزود: در حالی که مردم ایران نقش رسانه‌های معاند مستقر در انگلیس در ترویج خشونت را هنوز فراموش نکرده‌اند، جای تعجب است که انگلیس به جای پاسخگویی، به روند اتهام‌زنی خود همچنان ادامه می‌دهد. مدیرکل غرب اروپا تصریح کرد: به مقامات انگلیس توصیه می‌کنیم با نگاه به تجارب گذشته، از ورود به دام‌های تنیده و شناخته شده از سوی رژیم صهیونیستی و گروهک‌های تروریستی خودداری کنند.

 همشهری 
جشن میلیونی غدیر در یمن
ده‌ها شهر یمن روز پنجشنبه شاهد حضور میلیونی مردم در برپایی جشن بزرگ غدیر بود. میلیون‌ها نفر از مردم یمن در شهرهای مختلف این کشور در میادین اصلی گرد هم آمدند و مراسم باشکوه عید غدیر را برگزار کردند. حاضرین در این جشن بزرگ، ضمن سر دادن سرودهای دسته‌جمعی با شکوه، در راستای ادامه مبارزه با آمریکا و رژیم صهیونیستی و ائتلاف سعودی تا آزادی کامل یمن، شعار دادند.
جنگ داخلی در اروپا امکان‌پذیر است
الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس گفت: من احتمال بروز جنگ در داخل اتحادیه اروپا میان ساکنان اصلی این قاره و مهاجران از دیگر کشورها ازجمله مسلمانان را بعید نمی‌دانم . ولی اروپایی‌ها به‌سوی درگیری داخلی پیش می‌روند و درگیری بسیار بدتر از آن چیزی خواهد بود که در فرانسه روی داد. اگر لجبازی پلیس فرانسه نبود، کاهش تنش امکان پذیر می‌شد.

 کیهان
حضور میلیونی عاشقان امیرالمؤمنین -علیه السلام- در مهمانی باشکوه ۱۰ کیلومتری غدیر
ایران اسلامی دیروز همزمان با عیدالله‌الاکبر محل برگزاری بزرگ‌ترین جشن عید غدیر تاریخ بود، از حضور میلیونی و شادی و ابراز مودت عاشقان علی علیه‌السلام غوغا و قیامت شد، ناظران مبهوت شدند. مهمانی کیلومتری عید غدیر روز جمعه در استان‌های مختلف کشور برپا شد و محبان مولا علی علیه‌السلام لبریز از شادی و سرور بودند.در تهران، حدفاصل میدان امام حسین تا میدان آزادی نیز میلیون‌ها عاشق مولا علی علیه‌السلام در قالب «مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر» به خیابان آمدند و در بزرگ‌ترین جشن و اجتماع عید غدیر تاریخ شرکت کردند. در این جشن خیابانی ۴ استیج بزرگ در میدان‌های امام حسین، فردوسی و انقلاب و میدان آزادی برپا شد که برنامه‌های خود را از ساعت ۱۷ آغاز کردند.پویش نذر اسباب‌بازی، اجرای نماهنگ هدیه اسباب‌بازی و اختتامیه پویش «عزیزم حسین۲» در میدان امام حسین، بازنمایی واقعه غدیر و برگزاری جشن ویژه کودکان در میدان فردوسی، حضور عروسک‌های برنامه‌های تلویزیونی در میدان انقلاب اسلامی، حضور عوامل برنامه رنگین کمان شبکه ۵ سیما و برنامه منم بچه مسلمون شبکه قرآن و اجرای برنامه برای کودکان در میدان آزادی از جمله برنامه‌های ۴ استیج اصلی این مهمانی ۱۰ کیلومتری بود.حدود ۲۳۰۰ موکب در طول این مسیر در حال خدمت‌رسانی به عاشقان امیرالمومنین -علیه السلام- بودند. شهربازی هم به طول ۱۰ کیلومتر با سه هزار وسیله بازی سیار در مسیر مهمانی ۱۰ کیلومتری برپا شد.
گفت‌وگوهایی را با سه کشور اروپایی شروع کرده‌ایم
امیرعبداللهیان رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت‌وگویی نیز با شبکه فونیکس چین داشت و در پاسخ به خبرنگار این شبکه درباره مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا اظهار داشت: ایران هفته‌ها است که گفت‌وگوهایی را با سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس شروع کرده است.
این گفت‌وگوها از نروژ شروع شد و اخیراً هم در ابوظبی امارات متحده عربی ادامه پیدا کرد. گفت‌وگوها ناظر بر این است که بتوانیم از سوءتفاهم‌ها عبور کنیم و ایران و سه کشور اروپایی در مسیر تعامل و همکاری بهتری قرار بگیرند.
صادرات ۲ میلیون کالای ایرانی به پالایشگاه‌های آمریکای لاتین
سالاری مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: حدود دو میلیون قلم کالا برای تجهیزات پالایشگاه‌های کشورهای آمریکای لاتین در ایران ساخته و در این پالایشگاه‌ها نصب شده است.
واکنش عضو دفتر حفظ‌ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب به اظهارات میرسلیم
مهدی فضایلی عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در توئیتر نسبت به اظهارات اخیر «مصطفی میرسلیم» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی واکنش نشان داد و نوشت: آنچه در نامه اخیر دفتر میرسلیم به صداوسیما «اهانت به رهبری» تلقی شده سخنی نسنجیده و ناصواب است.گفتنی است، میرسلیم در پی مناظره اخیرش با جلال رشیدی‌کوچی از مدیر شبکه ۵ و مجری برنامه تهران ۲۰ و تهیه‌کننده این برنامه شکایت کرده و در بخشی از این شکایت‌نامه نوشته بود: «رشیدی‌کوچی در مناظره از خودروهای داخلی به عنوان آشغال‌های داخلی نام برده که بی‌احترامی محرز به ساحت ‎رهبر معظم انقلاب است.»

 ایران 
قطعه دوم مسیر رفت آزادراه تهران–شمال با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد
پنجشنبه گذشته و در آستانه عید سعید غدیر، پروژه قطعه دوم مسیر رفت آزادراه تهران–شمال با حضور رئیس‌جمهور مورد بهره‌برداری قرار گرفت؛ آزادراهی که آیت‌الله رئیسی آن را نماد ایمان، خودباوری، توانایی و دانایی ملت ایران دانست. با افتتاح این قطعه ۱۵.۵ کیلومتری که عملیات احداث آن از سال ۹۶ آغاز و به همت بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و با همکاری پیمانکاران داخلی تکمیل شده، تردد از قطعه یک آزادراه از منتهی‌الیه بزرگراه آزادگان در منطقه ۲۲ تهران تا پل زنگوله در مازندران، از طریق مسیر آزادراهی انجام‌پذیر است.قطعه دوم مسیر رفت آزادراه تهران – شمال مجموعاً ۲۲ کیلومتر است که با پیشرفت ۹۸ درصدی ۱۵.۵ کیلومتر آن مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این قطعه دارای ۱۷ تونل و پل بوده و آخرین تونل آن با ۶.۵ کیلومتر طول، بزرگ‌ترین تونل آزادراهی غرب آسیاست که بر همین اساس، رئیس بنیاد مستضعفان از این پروژه به‌عنوان نمایشگاه هنر مهندسی و تکنولوژی ایرانی یاد کرد.رئیس جمهور پس از افتتاح این قطعه آزادراه و بازدید از مسیر ابتدا تا انتهای آن، در جمع کارگران این پروژه عظیم حضور یافت و ضمن تجلیل از تلاش‌ها و زحمات شبانه‌روزی آنها با جمعی از آنان عکس یادگاری گرفت.آیت‌الله رئیسی همچنین دستورات لازم برای تأمین اعتبار تکمیل سایر قطعه‌های این مسیر، همکاری همه بخش‌ها، ایجاد تفرجگاه‌های بین راهی برای رفاه مسافران، ایمن‌سازی جاده‌های مواصلاتی به آزادراه و همچنین ایجاد مسیرهای اضطراری برای دسترسی بین جاده‌ای در ایام خاص و پرترافیک در این بزرگراه را صادر کرد.
تردید مجمع نسبت به انتخابات تناسبی
مجمع تشخیص مصلحت نظام در آخرین نشست خود که با حضور رؤسای سه قوه برگزار شد، ارجاع مجدد طرح «انتخابات تناسبی در تهران» را مورد بررسی قرار داد. پیرهادی عضو هیأت رئیسه ، به دفاع از این مصوبه پرداخت و سپس احمد وحیدی وزیرکشور به برخی ایرادات در تبصره‌های این مصوبه اشاره کرد. همچنین محمد دهقان معاون حقوقی رئیس جمهور نیز از برگزاری انتخابات تناسبی در تهران دفاع کرد. در ادامه اعضای مجمع وارد شور شدند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با اشاره به ابهامات، اشکالات و نواقص موجود در طرح انتخابات به شیوه تناسبی، اتخاذ تصمیم در مورد آن را به بررسی بیشتر در کمیسیون تخصصی مجمع موکول کرد که با رأی اکثریت اعضای مجمع، این مصوبه به کمیسیونی تخصصی در مجمع ارجاع شد. بدین ترتیب تصمیم‌گیری در این باره به شیوه تناسبی در جلسه آتی مجمع تشخیص مصلحت نظام صورت خواهد گرفت.
مرگ یک عضو ارشد منافقین
در ادامه روند وخامت‌بار منافقین در اردوگاه اشرف ۳، باز هم یکی دیگر از افراد رده بالای گروهک به هلاکت رسید. به گزارش ایسکا نیوز، «عذرا علوی طالقانی» با نام تشکیلاتی «خواهر سوسن» در آخرین ورق از کارنامه تروریستی خود، رده جانشینی فرمانده کل گروهک منافقین موسوم به «ارتش آزادیبخش» و عضو ارشد شورای رهبری سازمان را برعهده داشت. وی همسر ابراهیم ذاکری شکنجه‌گر معروف سازمان منافقین بود که از فرماندهان اصلی جنایت منافقین در عملیات های «فروغ جاویدان» (مرصاد)، «آفتاب» و «مروارید» به حساب می‌آمد. عذرا که جزو چهار زن رده بالای گروهک تروریستی منافقین بود، مانند سایر سرکردگان این فرقه تروریستی وعده برگزاری جشن سرنگونی جمهوری اسلامی را داده بود که دیروز خبر مرگ او روی خروجی‌ رسانه‌ها قرار گرفت. در میزان سرسپردگی عذرا طالقانی و همسرش به فرقه، گفته شده است که جزو نخستین زوج‌هایی بودند که به دستور مسعود رجوی طلاق تشکیلاتی گرفتند و از هم جدا شدند. گمانه‌ای که این روزها ناظران در خصوص مرگ این افراد مطرح می کنند این است که ممکن است این افراد نه به دلیل حمله پلیس آلبانی؛ بلکه بر اثر حذف و تسویه درونی که یکی از شیوه های معمول در سازمان است، کشته شده اند. آنچه این گمانه را تأیید می‌کند، وضعیت وخیم درون اردوگاه است که زمینه را برای فرار افراد «بریده» مهیا کرده است.

 جمهوری اسلامی
دیپلماسی موثرترین راه رسیدگی به مسئله هسته‌ای ایران است
معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل در جلسه‌ای در شورای امنیت برای رسیدگی به اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ که سند قانونی توافق هسته‌ای است، به بیان نکاتی درباره آخرین وضعیت احیای توافق هسته‌ای، همکاری‌های ایران و آژانس انرژی اتمی، همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه، همچنین برنامه موشکی ایران پرداخت.”رزمری دی کارلو” با اشاره به مذاکرات احیای توافق هسته‌ای که با وقفه روبه‌روست، گفت:دیپلماسی تنها راه رسیدگی موثر به مسئله هسته‌ای ایران است. ضرورت دارد که تمامی طرفین هر چه زودتر گفتمان را از سر گرفته و در زمینه مسائل باقی‌مانده به توافق برسند.دی‌کارلو ادامه داد:در این زمینه، من درخواست دبیرکل از آمریکا برای لغو تحریم‌های ایران یا اعمال معافیت‌های تحریمی برای آن در زمینه تجارت نفت با ایران را که در برجام مقرر شده، تکرار می‌کنم.وی افزود: من همچنین این درخواست را از ایران دارم که اقدامات مغایر با تعهدات هسته‌ای مقرر در برجام را به حالت قبل بازگرداند.
آماده از سرگیری مذاکرات هستیم
نماینده ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت برای رسیدگی به اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ با اشاره به پانزدهمین گزارش گوترش درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام گفت: این گزارش بار دیگر نتوانسته است به دلایل اصلی وضعیت کنونی برجام، یعنی خروج آمریکا از آن رسیدگی کند. همچنین در مورد نقض عمده و سیستماتیک آمریکا و سه کشور اروپایی از تعهدات قانونی صریح آنها تحت قطعنامه ۲۲۳۱ سکوت کرده است.ایروانی افزود: من باید مجدداً این موضع ثابت ایران مورد تاکید قرار دهم که برنامه‌های فضایی و موشکی ایران خارج از حوزه یا صلاحیت قطعنامه ۲۲۳۱ است. در خاتمه مجدداً تاکید می‌کنم که فشار، ارعاب و رویارویی بی‌اثر است. اگر ایالات متحده و سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا اراده سیاسی واقعی از خود نشان دهند، مقابله با چالش‌های کنونی برجام در دسترس است. ما به نوبه خود آماده هستیم تا مذاکرات را در اولین فرصت برای بازگرداندن برجام و اطمینان از اجرای کامل آن توسط همه از سر بگیریم.

 وطن امروز 
بی‌ثبات‌سازی‌ و انزوای ایران، برنامه دشمن ‌برای سال ۱۴۰۲ است
جانشین سازمان اطلاعات سپاه گفت: دشمن برای سال ۱۴۰۲ بی‌ثبات‌سازی را در داخل و انزوا را در خارج پیش‌بینی کرده است. سردار سیاری اظهار داشت: دشمن بر موضوع دین مردم تمرکز کرده و نابودی دین را سرلوحه کارش قرار داده است. وی گفت: دشمن در فتنه ۱۴۰۱ در بحث تمرکز روی دین به مساله حجاب رسید.
انتقاد معاون رئیس‌جمهور از سکوت مدعیان حقوق بشر
حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: نظام اسلامی در مواجهه با اغتشاشات پاییز گذشته بردباری زیادی از خود نشان داد، ۷۵ شهید مظلوم تقدیم کرد و دهها هزار نفر از شرکت کنندگان در اغتشاشات مشمول عفو رهبر معظم انقلاب قرار گرفتند، در حالی که این روزها در فرانسه با شدت و خشونت با معترضین برخورد می‌شود و هزاران نفر بازداشت شده‌اند. اما رسانه‌های نظام سلطه این اخبار را بایکوت کرده‌اند و انگار دلسوزی برای حقوق بشر پیدا نمی‌شود.

 خراسان 
توقیف یک شناور سوخت قاچاق
نیروی دریایی سپاه یک شناور حامل یک میلیون لیتر سوخت قاچاق را در خلیج فارس توقیف کرد. این شناور ۱۲ خدمه داشته است.
احضار خانم بازیگر
افسانه بایگان، بازیگر سینما و تلویزیون می‌گوید بعد از آن که دو ماه پیش بدون روسری و با کلاه برای دیدن نمایشی به سالن تئاتر رفته، بر اساس ماده ۶۴۰ قانون مجازات اسلامی متهم شده و روز شنبه ۱۷ تیر در دادگاه حاضر خواهد شد.
امیدواریم لایحه پاسخگوی برخی مسائل در حجاب و عفاف باشد
حجت الاسلام سید رضا تقوی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: در روز گاهی ۲۰۰ پیامک با موضوع ناراحتی از بی‌حجاب‌ها برای من ارسال می‌شود. در یک پیامک آمده است که اگر این لایحه به این شکلی که الان مطرح شده، تصویب شود، ما دیگر در آینده به شما رای نمی‌دهیم. البته برخی‌ها در پیامک‌ها نفرین هم می‌کنند که خدا از شما نگذرد؛ ما چه کار کرده‌ایم؟ هنوز که کسی تصمیمی نگرفته است! نمی‌توان همه بی‌حجاب‌ها را که به زندان انداخت. امیدواریم لایحه با جامعیت خود نظر این افراد را به ‌صورت نسبی تامین کند و پاسخگوی برخی مسائل در حجاب و عفاف باشد.

 مردم سالاری
علت آزادی مفسدین اقتصادی چیست؟
هشت بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه یادآور شدند: پس از سخنرانی رهبر معظم انقلاب مبنی بر اهمیت سلامت روانی و افکار عمومی جامعه و وظیفه قوه قضائیه در راستای پاسخگویی به شبهات مطرح شده، انتظار می‌رفت تا این قوه در جهت اقناع و توجه به افکار عمومی و مبارزه با پرونده‌های اقتصادی اقدامات جدی‌تری نسبت به گذشته انجام دهد. انتشار خبر آزادی برخی از مفسدین اقتصادی مانند «اکبر طبری» و «مهدی‌هاشمی رفسنجانی» در روزهای اخیر باعث شده تا بار دیگر حساسیت افکار عمومی نسبت به رویکرد قوه قضائیه در مبارزه با فساد برانگیخته شود. با وجود بدیهی بودن پیگیری سند تحول قوه قضائیه و تربیت نیروی کارآمد در این قوه، این پرسش‌ها مطرح می‌شود که علت آزادی مفسدین اقتصادی چه بوده است؟ چه اقداماتی در راستای اجرایی‌شدن سند تحول و تربیت نیروی کارآمد در دوره ریاست شما بر قوه قضائیه صورت‌ گرفته است؟ آیا رویکرد قوه قضائیه نسبت به مفسدین اقتصادی بناست سهل‌انگارانه باشد؟
تحریم جدید انگلیس علیه ایران
دولت انگلیس اعلام کرد که ۱۳ مقام و سازمان ایرانی را به اتهامات حقوق بشری در لیست تحریم‌های خود قرار داده است. وبسایت دولت انگلیس در بیانیه‌ای با ارائه جزئیات تحریم‌های خود اعلام کرد که مراد فتحی، محمدحسین کشوری، حیدر پسندیده، مرتضی پیری، عبدالحسین خسرو پناه، صغری خدادادی طاقانکی، سیدمحمد امین آقامیری، مسلم معین، شورای عالی انقلاب فرهنگی، فرماندهی امنیت سایبری سپاه پاسداران، مرکز بررسی جرائم سازمان یافته و آکادمی راوین در لیست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.براساس این تحریم‌ها، اموال تمامی اشخاص و سازمان‌ها تحریم شده در انگلیس بلوکه شده و نهادهای انگلیسی از دادوستد با آن‌ها منع خواهند شد. همچنین تمامی اشخاص تحت تحریم قرار گرفته از سفر به انگلیس منع خواهند شد. روز گذشته نیز دولت انگلیس در بیانیه‌ای مداخله‌جویانه مشترک با ۵۲ کشور دیگر درخصوص مسائل حقوق بشری در ایران ابراز نگرانی کرده بود. همچنین طارق احمد، وزیر دولت این کشور نیز در اظهارنظری دیگر از ایران خواسته بود تا به درخواست جامعه بین‌المللی برای تغییر رویه توجه کند.

 قدس 
تماس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با وزیر دفاع آمریکا
یوآف گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا درباره یورش نظامیان صهیونیست به جنین گفت‌وگو کردند. در این تماس تلفنی، گالانت گزارشی از عملیات اخیر رژیم صهیونیستی در جنین به آستین ارائه داد. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در این گفت‌وگوی تلفنی، مدعی انهدام سلاح و کارگاه‌های تولید بمب و مواد منفجره مبارزان فلسطینی شد.
احتمال انتقال بمب خوشه‌ای به اوکراین از سوی آمریکا
کاخ سفید از احتمال انتقال بمب خوشه‌ای به اوکراین خبر داد. کاخ سفید روز پنجشنبه اعلام کرد دولت آمریکا بررسی انتقال بمب خوشه‌ای به اوکراین را همچنان در دست بررسی دارد. کاخ سفید در حمایت از پیوستن سوئد به ناتو گفت: سوئد به تمامی تعهدات خود ازجمله در خصوص سیاست مبارزه با تروریسم عمل کرده است.
مذاکرات مخفیانه آمریکایی‌ها با روسیه برای پایان جنگ
شبکه خبری ان‌بی‌سی گزارش داد مقام‌های سابق آمریکایی در یک مقطع با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت‌وگو کرده‌اند. هدف از این گفت‌وگو فراهم کردن بستر مذاکرات در خصوص پایان جنگ اوکراین عنوان شده است. چهار مقام سابق آمریکایی و دو مقام فعلی این کشور گفته‌اند سرگئی لاوروف در ماه آوریل به مدت چند ساعت در نیویورک با این گروه از مقام‌های آمریکایی دیدار کرد.

 اطلاعات 
واردات خودروهای کارکرده انحصار بازار خودرو را می‌شکند
قالیباف، رئیس مجلس در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی تردز نوشت: «چراغ سبز مجمع تشخیص به طرح مجلس جهت واردات خودروی کارکرده انحصار بازار خودرو را خواهد شکست.»وی تاکید‌کرد: «با توجه به این‌که مصوبه مجلس، ریزش قیمت خودرو را رقم زد، در‌صورت اجرایی شدن درست آن، بازار خودرو شرایط مناسبی را شاهد خواهد بود.»
عقب نشینی انگلیس از تصمیم برای اقدام علیه سپاه پاسداران
روزنامه گاردین گزارش داد دولت انگلیس درخواست‌ها برای قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی وزارت خارجه این کشور را که می‌توانست به ممنوعیت کامل این سازمان منجر شود، رد کرد. مطابق این گزارش، دولت انگلیس در عوض ملاک‌های خود را برای تحریم‌هایی که می‌توانند علیه افراد و شرکت‌ها اعمال شوند گسترده‌تر کرده است.

 شهروند 
عضویت دائمی ایران در سازمان شانگهای نقطه عطفی در دولت سیزدهم است
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه فراهم آوردن یک قدرت شرقی در برابر توطئه‌های دشمنان، یک سیاست متوازن است، گفت: عضویت دائمی ایران در سازمان شانگهای، نقطه عطفی در دولت سیزدهم است. حجت‌الاسلام و المسلمین صدیقی در خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به عضویت دائمی ایران در سازمان شانگهای، اظهار داشت: ما بدون وابستگی به دیگر کشورها در سازمان شانگهای پذیرفته شدیم که دارای مصالح ملی و عزت کشور ماست.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

قرآن و غدیر برای همیشه زنده است
رسا/ آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به اینکه غدیر از جریان های حساس تاریخ است گفت: همانطور که در دین، نه نقص علمی و عملی وجود داشته و نه مرگ پذیر است، همینطور اهلبیت عصمت و طهارت نیز نقص علمی و عملی ندارند و مرگ پذیر نیستند، این ذوات مقدس دائم هستند و مظهر هو الدائم اند، نام علی و نام حسین علیهم السلام، در سراسر عالم زنده هستند.ایشان درادامه با بیان اینکه قرآن و غدیر برای همیشه زنده است و با قرآن نمی شود مبارزه کرد ، تصریح کرد: دولتی که اجازه داده است به حرم امن قرآن کریم اهانت شود، عاقبتش مانند کاه نیم خورده حیوانی است که متلاشی خواهد شد.استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: اگر افراد آسایش می خواهند باید آن را در ادب بیابند، باید آن را در آزادی بیابند و نه در رهایی! و فرق است بین آزادی و رهایی، رهایی به دام جهل علمی و جهالت عملی افتادن است و دین آمده تا مردم را از بند جهل علمی و جهالت عملی آزاد کند.

پرونده حقوق بشر غربی‌ها تاریک است
رسا/ آیت‌الله اعرافی در خطبه‌های نماز این هفته قم با تاکید بر توجه ویژه دولت به معیشت مردم ابراز کرد: لازم است موضوعاتی همچون اشتغال، ازدواج، مسکن، بانوان و جمعیت در برنامه هفتم به درستی پیش بینی شده به این موضوعات به صورت واقع بینانه و جدی توجه شود.وی در ادامه با اشاره به این که آینده کشور به تامین امکانات لازم برای استعدادهای برجسته و نخبگان و جوانان دانشمندان پیوست خورده است افزود: نباید بخش فرهنگ، علم و نخبگان را فراموش کنیم؛ چراکه آینده کشور به فرهنگ ایمانی و انقلاب وابسته بوده و آینده کشور به پیشرفت و علم و فناوری گره خورده است. امام جمعه قم با تأکید بر اینکه پرونده حقوق بشر غربی‌ها تاریک است و باید خود را اصلاح کنند تصریح کرد: برای امت اسلام قابل قبول نیست که دولت سوئد از آتش زدن قرآن حمایت می‌کند.

۲ نفر از عوامل حمله تروریستی به حرم شاهچراغ اعدام شدند
تسنیم/ بامداد امروز شنبه هفدهم تیرماه، احکام مجازات ۲ تن از عاملان حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ -علیه السلام- که منجر به شهادت ۱۳ تن و زخمی شدن ۲۵ تن از خادمان و زائران حرم احمدی شد؛ بعد از طی تشریفات قانونی در خیابان ۹ دی شیراز اجرا شد و این دو تن به دار مجازات آویخته شدند. از ابتدای آغاز محاکمه عوامل این حمله تروریستی، مردم شیراز و سایر اقصی نقاط کشور خواستار اشد مجازات تروریست‌ها بودند که بامداد امروز این حکم اجرا شد. حمله تروریستی چهارم آبان‌ماه ۱۴۰۱ فردی مسلح به زائران حرم مطهر شاهچراغ -علیه السلام- به شهادت ۱۳ نفر و مجروح شدن تعدادی از هموطنان منجر شد، عامل اصلی این اقدام تروریستی بر اثر شدت جراحات به هلاکت رسید و با تلاش سربازان گمنام امام زمان دیگر عوامل این عملیات تروریستی نیز دستگیر شدند.

نرخ بیکاری به ۸.۲ درصد کاهش یافت
تسنیم/ مرکز آمار اعلام کردبررسی نرخ بیکاری افراد ١۵ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ٨,٢ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار) در بهار امسال بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ۱۴۰۱)، یک واحد درصد کاهش یافته است.در بهار ۱۴۰۲، به‌میزان ۴١,٢ درصد جمعیت ١۵ساله و بیش‌تر، از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ۱۴۰۱) ۰.۳ درصد افزایش یافته است.جمعیت شاغلین ١۵ساله و بیشتر در این فصل ٢۴ میلیون و ۳۰۶ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٧٢٨ هزار نفر افزایش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در بهار ۱۴۰۲، بخش خدمات با ۵١,٣ درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است.

رژیم صهیونیستی به اهداف خود در جنین نرسید
تسنیم/ معاون رئیس شورای اجرایی حزب الله اعلام کرد که رژیم صهیونیستی در یورش اخیرش به اردوگاه جنین در شمال کرانه باختری نتوانست هیچ کدام از اهداف پیدا و پنهانش را محقق کند.علی دعموش تاکید کرد که مقاومت در جنین همچنان به حضور فعال و تاثیرگذار خود در مقابله با رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داد و جنین همچنین به عنوان پایگاه محکمی برای مقاومت در کرانه باختری باقی خواهد ماند.

نصرالله متخصص در تشخیص نقاط ضعف «اسرائیل»
تسنیم/ روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت در تازه‌ترین گزارش خود نوشت که اکنون انفجاری‌ترین عرصه لبنان است.شبکه خبری «المیادین» به نقل از روزنامه مذکور آورده است: سید حسن نصرالله در تشخیص نقاط ضعف «اسرائیل» متخصص است و حزب‌الله برای هر جنگی آماده است.پیش‌تر در همین زمینه، شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از «اسرائیل زیو» افسر ذخیره در ارتش رژیم صهیونیستی و فرمانده سابق شعبه عملیات ارتش این رژیم اعلام کرد که نصرالله مهمترین تهدید برای ارتش و مؤسسات امنیتی و نظامی اسرائیل است؛ بنابراین نظارت بر او و شخصیت و نحوه رفتارش همواره در دستور کار افسران ارشد قرار داشته است.

چین خواهان رفع تحریم‌ها علیه ایران است
مهر/نماینده دائم چین در نشست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد در واکنش به تلاش کشورهای اروپایی در استمرار تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی ایران در نطقی از واشنگتن خواست با اجرای مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت همه تحریم‌های یک جانبه علیه ایران را رفع کند.در همین راستا، رسانه‌های غربی هفته گذشته با انتشار گزارشی اعلام کردند که سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان قصد دارند که با همکاری با واشنگتن و اعمال فشار لابی خود در شورای امنیت، تحریم‌های موشکی ضد ایران را که قرار است در ماه اکتبر / مهر سال جاری پایان یابد، تمدید کنند.به دنبال انتشار این گزارش، نماینده دائم چین در سازمان ملل در واکنش به تلاش کشورهای غربی در وضع تحریم‌های یک جانبه علیه ایران با مخالفت با اعمال اینگونه تحریم‌ها از طرف‌های اروپایی مذاکرات برجام خواست دست از تکرار اینگونه اقدامات مضحک بردارند وی در ادامه با حمایت از برنامه هسته‌ای با مقاصد صلح‌آمیز ایران از آمریکا و سه کشور اروپایی خواست با بازگشت به تعهدات برجامی همه تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را رفع کنند.

ضرورت تسریع در ارتقای دیپلماسی سلامت ایران و عراق
ایرنا/ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر ضرورت تسریع در ارتقای دیپلماسی سلامت با تشکیل کارگروه‌های ویژه و عملیاتی کردن توافق نامه‌های ایران و عراق تاکید کرد. بهرام عین اللهی روز شنبه در دیدار با وزیر بهداشت عراق در ستاد وزارت بهداشت افزود: با توجه به اینکه همکاری خوبی میان دو کشور ایران و عراق در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی وجود دارد باید عملیاتی کردن توافق نامه های همکاری در این زمینه سرعت گیرد تا بتوانیم در جهت ارتقای خدمات دهی به مردم این دو کشور موفق باشیم.عین اللهی گفت: ایران تجربه خوبی دراجرای پروژه های مشترک بهداشتی، بیمار یابی و درمان آنها، بیمارستان سازی و تبادل استاد و دانشجو دارد و می تواند به عراق در این زمینه ها کمک کند.

حمله تروریست‌های مسلح به کلانتری ۱۶ زاهدان با هلاکت آنها ناکام ماند
ایرنا/ روابط عمومی و تبلیغات قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه طی بیانیه‌ای در خصوص حادثه‌تروریستی صبح امروز زاهدان اعلام کرد: صبح امروز یک تیم تروریستی ۴ نفره که قصد ورود به کلانتری ۱۶ زاهدان را داشت، با مقاومت جانانه کارکنان خدوم انتظامی مواجه و پس از هلاکت تمام تروریست ها اقدام کور تروریستی آنها ناکام ماند.در این حادثه یک نفر از مدافعین امنیت به درجه رفیع شهادت نائل آمد. پیش از این در جریان حادثه هشتم مهرماه سال گذشته نیز به این کلانتری حمله شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *