خبر روز ۱۴۰۲/۰۴/۱۴

**رئیس سازمان انرژی اتمی خبر داد: تولید شبیه‌ساز رآکتور هسته‌ای برای نخستین بار در کشور** رئیس‌جمهور در بیست‌و‌سومین نشست سران ‌شانگهای: شکل‌دهی به نظم عادلانه بین‌المللی نیازمند حذف دلار است** آیت‌الله حسینی بوشهری: جهاد تبیین نقطه مقابل با جنگ ادراکی دشمن است** آیت‌الله اعرافی: غدیر نمادی از همه‌ی حقیقت دین است** آیت‌الله فاضل لنکرانی: آتش زدن قرآن شدت عصبانیت و استیصال کفر در مقابل اسلام را می‌رساند
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
تولید شبیه‌ساز رآکتور هسته‌ای برای نخستین بار در کشور
رئیس سازمان انرژی اتمی از تولید شبیه‌ساز رآکتور هسته‌ای برای نخستین بار در کشور خبر داد و گفت: این شبیه‌ساز بخش واقعی و مؤثر از فرآیند و مجموعه‌های یک نیروگاه یا یک رآکتور قدرت است که با مقیاس ۱۰۰ مگاوات حرارتی قادر به مدیریت اتاق کنترل است. اسلامی درخصوص تولید شبیه‌ساز رآکتور هسته‌ای برای نخستین بار در کشور بیان کرد: این شبیه‌ساز در حقیقت یک بخش واقعی و مؤثر از فرآیند اجزای یک نیروگاه یا رآکتور هسته‌ای است که با مقیاس ۱۰۰مگاوات حرارتی می‌تواند مدیریت اتاق کنترل نیروگاه را در اختیار گرفته و هدایت کند. رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: موضوع مهمی که برای ما در مرحله کنونی وجود دارد آموزش نیروی انسانی است، هم در مقاطع تحصیلی در دانشگاه‌ها و هم در آموزش‌های مهارتی که برای کارکنان آینده و بهره‌برداران باید آنها را تربیت کنیم تا در فرآیندهای کاری مستقر شده و این مسئولیت‌ها را بر عهده بگیرند.

 همشهری 
طالبان در مبارزه با تکفیری‌ها، شکست خورده است
گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی گفت: به امارت اسلامی می‌گویم که شما در مقابله با تکفیری‌ها خیلی ناکام هستید و هیچ‌ چیزی برای گفتن ندارید. عملیات انتحاری و انفجار در مساجد، مراکز آموزشی و نماز میت، همه، کار همین گروهک تکفیری است و شما تا‌کنون نتوانسته‌‎اید کاری در برابر تکفیری ها انجام دهید.
روسیه با جنگ ترکیبی روبه‌روست
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تصریح کرد: بسیاری از کشورهای در حال توسعه نسبت به ایده‌های نئونازی در اوکراین و مسلح کردن اوکراین برای آسیب رساندن به روسیه آگاه هستند. یک جنگ ترکیبی آشکار علیه روسیه در جریان است. روسیه یقینا در برابر تحریم‌ها و فشارهای خارجی مقاومت خواهد کرد و امروز مردم روسیه از هر زمان دیگری با هم متحدتر هستند.
فقط اف۱۶ برای اوکراین کافی نیست
یوری ایگنات، سخنگوی فرماندهی نیروی هوایی اوکراین گفت: جت های اف ۱۶ به‌تنهایی برای کی‌یف کافی نیستند. کی‌یف احتمالاً جنگنده‌های هورنت آمریکایی از کشور استرالیا خریداری خواهد کرد. ما نمی‌توانیم بر شرکای خود فشار بیاوریم، زیرا به کمک آنها وابسته هستیم، اما حامیان خارجی اوکراین تا کنون فقط تامین جت‌های جنگنده اف۱۶ را در دستور کار قرار داده‌اند و ما به جنگنده‌های دیگر هم نیازمندیم.

 کیهان 
شکل‌دهی به ‌نظم عادلانه بین‌المللی ‌نیازمند حذف دلار است
در جریان برگزاری بیست و سومین نشست سران سازمان همکاری شانگهای که به شکل مجازی و به میزبانی «هند» برگزار شد، عضویت رسمی به عنوان نهمین عضو اصلی این سازمان منطقه ای، پس از طی فرآیند عضویت قطعی و انجام تعهدات رویه‌ای به جمهوری اسلامی ایران اعطا و به تصویب و امضای دیگر اعضا رسید.
همزمان با اعطای عضویت اصلی به جمهوری اسلامی ایران در بیست و سومین نشست سران سازمان همکاری شانگهای، در مراسمی با حضور سفیر کشورمان پرچم ایران در کنار پرچم ۸ عضو اصلی دیگر در برابر مقر دبیرخانه این سازمان در پکن به اهتزاز در آمد.
آیت‌الله رئیسی برای اولین بار به عنوان رئیس جمهور نهمین عضو اصلی سازمان همکاری شانگ‌های در این اجلاس سخنرانی و اظهار داشت که آنچه بسترساز نظام سلطه غربی شده، سلطه دلار بوده است و لذا هرگونه تلاش برای شکل دهی به یک نظام عادلانه بین‌المللی، نیازمند حذف این ابزار سلطه در مناسبات درون منطقه‌ای است.رئیس جمهور گفت: ملت ایران، با تکیه بر توان داخلی و دانش بومی خود توانسته است به رده های بالایی از تولیدات علمی، فناوری، زیست فناوری، پزشکی، نانو، مهندسی، الکترونیک، دفاعی و بسیاری از موضوعات دانش بنیان دست پیدا کند؛ حوزه هایی که مورد درخواست بسیاری از کشورها برای همکاری است. جمهوری اسلامی نیز این آمادگی را دارد که ضمن توسعه همکاری های علمی و فناوری، تجربیات و دستاوردهای خود را به اشتراک بگذارد. آمادگی داریم با بهره برداری از شاهراه شمال – جنوب همکاری‌های لازم را جهت ساماندهی حمل ونقل کالا و مسافر، افزایش دسترسی اعضا به بازارهای جهانی و هماهنگ سازی سیاستهای حمل ونقل، به عمل آوریم. سازمان همکاری شانگهای میتواند تسهیل گر همکاری کشورهای عضو برای پیشبرد و توسعه پروژه های ترانزیتی حاضر و تعریف ابتکارات نوین باشد.
تأکید آیت‌الله جنتی به مسئولان شورای نگهبان برای نظارت دقیق بر انتخابات
همایش دو روزه «قانون انتخابات، برنامه‌ریزی و راهبردها» باحضور مسئولان ستادی و دفاتر نظارت و بازرسی استان‌های شورای نگهبان در تهران برگزار شد.آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان در آیین افتتاحیه همایش «قانون انتخابات، برنامه‌ریزی و راهبردها» با‌اشاره به انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری که روز ۱۱ اسفند برگزار خواهد شد، ابتدا از مسئولان دفاتر نظارت و بازرسی‌ استان‌ها خواست تا وظایف‌شان را به درستی و با دقت انجام بدهند و در این رابطه مراقبت لازم داشته باشند تا حقی از مردم و داوطلبان ضایع نشود.وی همچنین با‌اشاره به راهبردهای اعلام شده از سوی رهبر معظم انقلاب برای انتخابات ۱۴۰۲ مبنی بر «سلامت»، «امنیت»، «رقابت» و «مشارکت» گفت: لازم است که همه مسئولان به این راهبردها توجه داشته باشند تا انتخابات به درستی و پرشور برگزار شود.
انتقام جنین در قلب تل‌آویو ۳ صهیونیست به هلاکت رسیده و ۷ نفر زخمی شدند
براساس گزارش شبکه عبری‌زبان کان شهروند فلسطینی با نام «حسین خلایله» ۲۳ ساله با خودرو خود یک اسرائیلی را در خیابانی زیرگرفته و مجروح کرده و پس از آن از خودرو خارج شده و با سلاح سرد به چند نفر دیگر در یک کافه حمله کرده و ۶ نفر از آنها را زخمی کرده است. منابع عبری‌زبان اعلام کردند که به نظر می‌رسد عملیات تل‌آویو در دو نقطه انجام گرفته است، نخست زیرگیری با خودرو انجام گرفته و پس از آن عملیات تیراندازی و حمله با سلاح سرد که طی آن ۷ نفر زخمی شدند و حال ۳ نفر از آنان وخیم است. دقایقی پس از حادثه منابع دیگری تلفات صهیونیست‌ها در عملیات تل‌آویو را حداقل ۳ کشته و ۱۰ زخمی عنوان کردند.
دعوت رئیس‌جمهور آفریقای‌جنوبی از رئیسی برای شرکت در اجلاس بریکس
امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی با خانم نالدی پاندور، وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی آخرین وضعیت روابط دوجانبه و راه‌های توسعه مناسبات فیمابین را بررسی کرد.در این تماس تلفنی، امیرعبداللهیان با ‌اشاره به مذاکرات سازنده با همتای آفریقای جنوبی خود در حاشیه نشست بریکس پلاس در کیپ تاون، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مناسبات همه‌جانبه با آفریقای جنوبی تاکید کرد و از تعیین تاریخ برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی میان دو کشور ابراز خرسندی کرد.خانم نالدی پاندور، وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی نیز ضمن‌اشاره به ارسال دعوت نامه رسمی رامافوزا، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی برای رئیسی نسبت بر حضور ایشان در اجلاس بریکس تاکید کرد.

 ایران
جلسه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه
روز گذشته معاون اول رئیس جمهور، در یک سفر یک روزه و به منظور افتتاح و بهره‌برداری از چندین پروژه به استان آذربایجان غربی رفت. مخبر بلافاصله پس از ورود به ارومیه با حضور در تصفیه خانه فاضلاب ارومیه مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه و خط انتقال پساب به دریاچه ارومیه را افتتاح کرد. این خط انتقال به طول ۱۱ کیلومتر، سالانه ۵۱ میلیون مترمکعب آب به این دریاچه می‌رساند. ظرفیت این طرح، ۶۰ هزار مترمکعب در ثانیه است که با راه‌اندازی این مدول ۳۰۰ هزار نفر تحت پوشش قرار گرفتند. معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه ۶ طرح انتقال آب دریا در وزارت نیرو در حال بررسی و اجرایی شدن است، تصریح کرد: با افتتاح این طرح‌های بزرگ تنش‌های آبی در مرکز و شرق کشور حل می‌شود و آب موردنیاز صنایع آب بر نیز از دریا تأمین می‌شود.علاوه بر افتتاح طرح‌ها، جلسه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه در مرکز استان و به ریاست مخبر تشکیل شد که در آن، آخرین راهکارها برای احیای بزرگ‌ترین دریاچه ایران، بررسی شد. همچنین معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهور، به نمایندگی از مخبر برای بررسی وضعیت زلزله زدگان خوی، راهی این شهرستان شد.
واکنش وحشت‌زده منافقین درباره لو رفتن اطلاعات
پس از آنکه رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت از ارسال کامپیوترهای توقیف شده منافقین توسط پلیس آلبانی به ایران خبر داد و نوشت: «بخشی از هارد و کیس‌ها رسید/ مشغول بازیابی اطلاعات، شناسایی رابطان و هسته‌های تخریب و نقاط کور هستند/ نتایج تا الان امیدوار کننده است»؛ گروهک منافقین در بیانیه‌ای شتابزده اعلام کرد که این توئیت مربوط به ۲۱۳ کامپیوتر و هارددیسکی است که در حمله روز ۳۰ خرداد پلیس آلبانی به اردوگاه تروریست‌ها موسوم به «اشرف ۳» توقیف شده‌اند.این گروهک در بخش دیگری از واکنش خود به آنچه انجام شده با نوشتن اینکه «امریکا و آلبانی باید روشن کنند آیا کامپیوترهای مجاهدین به رژیم ایران تحویل شده است؟» یک گمانه دیگر را در مظان تأیید قرار داد و آن اینکه تصمیم دولت آلبانی به برخورد با این گروهک و جلوگیری از ادامه اقدامات تروریستی و ضد امنیتی‌شان علیه ایران از خاک این کشور مشخصاً با چراغ سبز امریکا انجام شده است. تغییر رویکردی که می‌توان آن را در امتداد محتوای مذاکرات غیرمستقیم جاری میان ایران و امریکا تفسیر کرد.وحشت از دستیابی نهادهای اطلاعاتی و امنیتی ایران به مشخصات ایادی و فریب‌خوردگان این گروهک اما مختص منافقان نبود و در رسانه‌های حامی که از این افراد برای تهیه خوراک خبرهای ادعایی خود استفاده می‌کنند نیز دیده شد. چنانکه بی‌بی‌سی فارسی در برنامه‌ای با ابراز نگرانی درباره افراد مرتبط با سازمان در داخل کشور مدعی نقض حقوق منافقین از طریق ارسال کامپیوترها به ایران شد و آن را محکوم کرد!
سهم فرانسه: دو ویدئو!
رسانه‌ ضدانقلاب رادیو فردا که شاخه فارسی‌زبان سازمان جاسوسی CIA محسوب می‌شود، در توصیف خود از معترضین فرانسه، آنها را «جوانان عمدتاً خارجی‌تبار حومه‌های شهرهای بزرگ» و «شورشی» خطاب کرد. این رسانه‌ که در جریان آشوب‌های پاییز سال گذشته به صورت شبانه‌روزی رویکرد تشویق به آشوب را دنبال کرده و حتی به انتشار ویدئوهایی از «پختن آش نذری برای براندازی» متوسل شده بود، از زمان شروع درگیری‌ها در فرانسه فقط ۲ ویدئو از آن را در خروجی‌ تلگرامی خود قرار داده است.

 وطن امروز 
پس از شانگهای گام بعدی دولت سیزدهم عضویت در بریکس است
جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در توئیتر درباره حضور ایران در بیست‌وسومین اجلاس سران شانگهای به عنوان یک عضو نوشت: عضویت فعال در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بخش مهمی از سیاست خارجی دولت آیت‌الله رئیسی مبتنی بر دکترین همسایگی و همگرایی است. عضویت کامل در شانگهای با موفقیت نهایی شد. گام بعدی بریکس است.
لایحه عفاف و حجاب در سریع‌ترین زمان ممکن تصویب می‌شود
رئیس مجلس در چهارمین نشست تخصصی درباره لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب با بیان اینکه موضوع عفاف و حجاب در همه ابعاد و طیف‌های جامعه بدون استثنا اثرگذار است، گفت: در حین اینکه قصد داریم موضوع را با سرعت پیش ببریم، به دقت نیز تأکید داریم و لازم است ابعاد مختلف این مساله بررسی و قانونی تدوین شود که هم به همه ساحت‌های موضوع عفاف و حجاب توجه کند، هم اجرایی باشد و هم نهادهای مرتبط با این مقوله را در همه زمینه‌ها، مسؤولیت‌پذیر کند. وی افزود: از پاییز سال گذشته تاکنون در محافل مختلف، نظرات و دیدگاه‌های نخبگان را شنیده‌ایم.قالیباف با تاکید بر لزوم جمع‌سپاری در بررسی موضوعات مهم در مجلس بویژه درباره لایحه عفاف و حجاب تصریح کرد: با جمع‌سپاری این موضوع تلاش می‌کنیم دیدگاه‌های نخبگان و صاحبنظران این حوزه شنیده شود تا به یک قانون جامع و موثر برسیم، لذا از همه نخبگان جامعه بویژه صاحبنظران دعوت می‌کنم درباره این لایحه دیدگاه‌های خود را از طریق سامانه جمع‌سپاری که روی پایگاه الکترونیکی مجلس در دسترس قرار گرفته است، به ما ارائه کنند.وی تصریح کرد: به جهت اینکه لازم است این لایحه در سریع‌ترین زمان ممکن به تصویب برسد، این سامانه طراحی شده تا همه بتوانند دیدگاه‌های خود درباره این لایحه را در زمان کوتاهی به مجلس منتقل کنند.
رئیس‌جمهور هفته‌ آینده به کهگیلویه‌وبویراحمد سفر می‎کند
معاون اجرایی رئیس‌جمهور از ششمین سفر استانی رئیس‌جمهور در دور دوم سفرها خبر داد و گفت: آیت الله رئیسی و هیات دولت در دور دوم سفرهای استانی روزهای۲۲ و ۲۳ تیر ماه به استان کهگیلویه‌وبویراحمد سفر می‌کنند و در این سفر طرح‌های مختلف بزرگ اقتصادی با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری می‌رسد. منصوری در تشریح برنامه‌های سفر استانی رئیسی به این استان به بهره‌برداری بزرگ‌ترین طرح استان اشاره کرد و گفت: طرح پتروشیمی گچساران که ۱۹ سال از کلنگ‌زنی آن می‌گذرد و دولت سیزدهم در ۲ سال اخیر توانست با تخصیص اعتبارات بموقع از زیر ۵۰ درصد، اکنون آن را به مرحله بهره‌برداری برساند، با حضور رئیس‌جمهور با اشتغال‌زایی ۷۰۰ نفری گشایش می‌یابد.

 خراسان 
نامه دادستان کل کشور به دادستان‌های عراق و سوئد درباره هتاکی به قرآن
حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور با ارسال نامه‌هایی جداگانه به دادستان‌های کل کشور‌های عراق و سوئد خواستار پیگیری هتک حرمت به قرآن کریم شد.در بخشی از نامه دادستان کل کشور به دادستان کل شورای عالی قضایی عراق، حجت الاسلام والمسلمین منتظری ضمن اشاره به همکاری‌های رو به گسترش فی مابین با اشاره به نگرانی عمیق خود از هتک حرمت قرآن کریم از سوی سلوان مومیکا تبعه عراق گفته است: انتظار می‌رود به عنوان مدعی العموم کشور عراق سلوان مومیکا را تحت تعقیب و مجازات قرار داده تا مانع گسترش چنین اقدام سخیفی در موارد مشابه شود.
۹۸ هزار نفر؛ مشمول عفو رهبری
سخنگوی دستگاه قضا خبرداد عفو بزرگ رهبر انقلاب در سال ۱۴۰۱ شامل حال بیش از ۹۸ هزار نفر شده است که البته این عدد ناظر به دیگر محکومیت‌ها و هم ناظر به محکومان پاییز سال قبل یا متهمان قبل از محکومیت این حوادث می‌شد. ستایشی گفت: برای اولین بار بود که این عفو میدانی مشمول متهمان شده است. رحمت، توجه، فکر دقیق و کارشناسی شده و اقدام هوشمندانه این چنین عمل می‌کند؛ البته سطح موثقی هم داشت.
یکی از دلایلی که پلیس آلبانی وارد کمپ سازمان شد، چراغ سبز آمریکا بود
مسعودخدابنده عضو جداشده سازمان منافقین درباره عملکرد گذشته و وضعیت فعلی این سازمان تروریستی گفت: یکی از دلایلی که پلیس آلبانی وارد کمپ سازمان شد، چراغ سبز آمریکا بود. دولت آمریکا دنبال اسناد رابطه سازمان با نومحافظه‌کاران از جمله بولتون و پمپئو است. این‌ها مدارک مهمی برای آمریکایی‌هاست چون انتخابات ریاست‌جمهوری آن ها نزدیک است.
سوءقصد به نماینده مردم شادگان
چندثانیه مدعی شد: مجید ناصری‌نژاد نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی درباره حادثه سوءقصد به خود گفت: ما در مراسم کلنگ‌زنی دانشکده پرستاری شادگان به همراه جمعی از مسئولان حضور داشتیم که یک فرد جوان با یک بطری بنزین ۲-۳ لیتری آمد و بنزین را روی من ریخت و در ادامه سعی کرد که بنده را آتش بزند، اما فندک روشن نشد و موفق نشد.

 مردم سالاری
ادعای عجیب کویت درخصوص میدان گازی آرش
وزیر نفت کویت در اظهاراتی عجیب مدعی شد که میدان گازی آرش برای کشورش و عربستان است و ایران باید ابتدا به ترسیم مرزهای دریایی پایبند باشد. درحالی که جمهوری اسلامی ایران اخیرا اعلام کرد میدان گازی تعین تکلیف نشده‌ای میان ایران و عربستان وجود ندارد، سعد البراک، معاون نخست وزیر و وزیر نفت کویت در ادعایی عجیب گفت که کشورش به طور کامل مواضع و اقدامات ایران در این خصوص را نمی‌پذیرد.وی مدعی شد که میدان گازی آرش یک منبع و ثروت طبیعی برای عربستان و کویت است و تا زمان ترسیم مرزهای دریایی هیچ طرف دیگری در آن حق ندارد. اخیرا محسن خجسته، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: هم‌اکنون میدان نفتی مشترک تعیین تکلیف نشده‌ای بین ایران و عربستان وجود ندارد، از سوی دیگر با توجه به احیای روابط بین دو کشور کارهای مقدماتی برای انجام همکاری دوجانبه آغاز شده است.
افشای نمایش اسناد محرمانه آمریکا توسط ترامپ
«استفانی گریشام» سخنگوی سابق کاخ سفید در مصاحبه‌ای با شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی به سوالاتی درباره کیفرخواست صادر شده علیه دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا پیرامون نقش ادعایی‌اش در سوء مدیریت اسناد امنیت ملی در مارآلاگو واقع در پام بیچ فلوریدا پاسخ داد. وی در پاسخ به این سوال که آیا دونالد ترامپ ممکن بود اسناد محرمانه را به افراد حاضر در دیدارهای خصوصی نشان دهد یا خیر، گفت: پاسخ کوتاه بله است. من شاهد بودم که او اسناد محرمانه را به افرادی که در ایوان اتاق غذاخوری عمارت مارآلاگو حضور داشتند، نشان می‌داد. بنابراین ترامپ هیچ احترامی برای اطلاعات محرمانه قائل نبود.

 آرمان ملی 
تجمع عاشقان قرآن مقابل سفارت سوئد
اجتماع بزرگ جامعه قرآنی و عموم عاشقان قرآن، در پی اهانت اخیر به ساحت مقدس قرآن کریم در کشور سوئد، دوشنبه ۱۲ تیر، با حضور صدها نفر از مردم، روبروی سفارت این کشور برگزار شد.

 قدس
آمریکا بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت جهان
ریچارد هاس، دیپلمات کهنه‌کار و رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا معتقد است بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت جهان، ایالات متحده آمریکاست. هاس در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک‌تایمز در مواجهه با این پرسش که تهدیدی که خواب از چشمان او می‌گیرد چیست، در حالی که گزینه‌هایی که این سال‌ها پیش روی او گذاشته شده‌اند کم نبوده‌اند؛ روسیه، چین، ایران، کره شمالی، تغییرات جوی، تروریسم بین‌المللی، ناامنی غذایی و همه‌گیری کرونا می‌گوید خود ایالات متحده آمریکا».
تکذیب نامه حمایت مجلس از سلاح‌ورزی
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد: هیچ نامه‌ای مبنی بر حمایت از سلاح‌ورزی در مجلس ندیدم و بعید است چنین خبری حقیقت داشته باشد. غنی نظری خانقاه تصریح کرد: غیرقانونی بودن انتخابات اتاق بازرگانی در کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب شده و نامه هیچ کس این موضوع را تغییر نخواهد داد. موسوی نماینده مردم اردبیل هم حمایت مجلس از سلاح ورزی را تکذیب کرد.

 اطلاعات 
سلامت و امنیت انتخابات تضمین کننده حضور حداکثری مردم است
محمدرضا غلامرضا معاون سیاسی وزیر کشور با بیان این که وزارت کشور موظف به رعایت سلامت انتخابات، صیانت از آرا مردم و همچنین عدالت انتخابات و ایجاد فرصت برابر برای داوطلبان است تا افراد اصلح و شایسته‌ای از سوی مردم انتخاب شوند، افزود: اگر به دنبال حضور گسترده و مشارکت حداکثری هستیم باید سلامت و امنیت انتخابات تضمین شود.
گسترش روابط با همسایگان سیاست راهبردی نظام است
احمدیان در دیدار با ایگور لویتین، دستیار ویژه ولادیمیر پوتین با اشاره به اهتمام خاص دولت برای توسعه روابط با همسایگان به ویژه روسیه، حمایت از ابتکارات منطقه‌ای و همکارهای دو و چندجانبه را به عنوان رویکرد موثر در تحقق منافع ملی دو کشور مورد تأکید قرار داد. دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به تحولات جهانی و تاثیر آن بر معادلات ژئوپلتیک و ژئو استراتژیک تصریح کرد: این شرایط ایجاب می‌کند دو کشور تمامی مسیرهای کریدور شمال – جنوب، مسیر غربی، مسیردریایی و مسیر شرقی راهر چه سریعتر فعال کنند. احمدیان گفت: سرعت دادن به اجرای پروژه های مورد توافق از جمله تکمیل کریدور شمال – جنوب و تفاهمنامه های امضا شده در حوزه نفت و گاز از مهمترین اولویت‌های ایران در حوزه همکاری های دو جانبه با روسیه است.

 شهروند 
درخواست مشارکت ۱۳ کشور برای تسهیل تردد در کریدور شمال- جنوب
وزیر راه و شهرسازی از درخواست مشارکت ۱۳ کشور برای تسهیل تردد در کریدور شمال- جنوب خبر داد و گفت:‌ «کریدور شمال- جنوب تجارت جهانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.» بذرپاش در نشست سه‌جانبه ایران، هند و روسیه اظهار کرد: «با توجه به نظرات مطرح‌شده و با نگاه ویژه به مهمانان بخش خصوصی، همه متفق‌القول بر تقویت بخش خصوصی تأکید جدی داشتند که این تأکید بجا و درست است. تمامی اقدامات انجام‌شده و رایزنی‌ها، همچنین ایجاد زیرساخت‌ها و موافقتنامه‌های مربوط با هدف تسهیل روابط بیشتر میان کشورها و توسعه‌ تجارت است.»
کاهش نرخ سود وام ساخت مسکن به ١٨ درصد
در جلسه شورای پول و اعتبار نرخ سود تسهیلات ساخت در پروژه‌های نهضت ملی مسکن از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش پیدا کرد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

جهاد تبیین نقطه مقابل با جنگ ادراکی دشمن است
حوزه/ آیت الله حسینی بوشهری در دیدار استاندار بوشهر، اظهار داشت: ایجاد امید در جامعه یکی از مسائل مهم و ضروری می باشد که مسئولان باید اهتمام ویژه‌ای بورزند.
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین افزود: مدیران باید با کار جهادی امید را تقویت کنند تا مردم اثر اقدامات دولت را لمس نمایند.وی دربخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دشمن از جنگ سخت به جنگ ادراکی روی آورده است، گفت: جهاد تبیین نقطه مقابل با جنگ ادراکی دشمن است.رئیس شورای عالی حوزه های علمیه همچنین با اشاره به در پیش رو بودن ماه محرم عنوان کرد: ماه محرم یک فرصت طلایی برای مبلغین و مسئولین می باشد و باید با حضور در میان مردم امیدآفرینی را منتقل کرد.عضو خبرگان رهبری همچنین عنوان کرد: دشمنان جمهوری اسلامی ذهن نسل جوان را پر از شبهه کرده اند که در همین راستا مسئولین وظیفه دارند شبهه زدایی و روشنگری کنند.

غدیر نمادی از همه ی حقیقت دین است
حوزه/ آیت الله اعرافی در اختتامیه دوازدهمین جشنواره علامه حلّی استان تهران با بیان این که غدیر چشمه جوشان و دریای موّاج معارف الهی و نمادی از همه حقیقت دین است، تصریح کرد: تمام دین در آیینه زلال غدیر تجلی کرده است. مدیر حوزه های علمیه با تأکید بر این که مهندسی رسول خدا -صلی الله علیه و آله- غدیر را در همه ابعاد ماندگار کرد، گفت: پیام‌آور غدیر برای دنیای امروز باشیم. عرضه این پیام نیازمند اقدامات ویژه، تلاش مضاعف، ادبیات قوی، آشنایی با روح زمانه و قدرت برقراری ارتباط است.
وی با بیان این که ده‌ها داستان در فضیلت امیرالمومنین -علیه السلام- در تاریخ ثبت شده و رسول خدا -صلی الله علیه و آله- در مواقف گوناگون انگشت اشاره خود را به سمت ایشان متوجه‌ کرده‌اند، افزود: غدیر از معماری و مهندسی ویژه‌ای برخوردار است. در غدیر تمام آنچه در وقایع مختلف رقم خورده بود جمع شد و افزون بر همه فضیلت‌های آن حضرت، در غدیر یک اقدام حاکمیتی و نصب حکومتی توسط رسول خدا -صلی الله علیه و آله- انجام پذیرفت.

آتش زدن قرآن شدت عصبانیت و استیصال کفر در مقابل اسلام را می‌رساند
رسا/ آیت الله فاضل لنکرانی ضمن محکوم کردن قرآن سوزی در سوئد تصریح کرد: آتش زدن قرآن و حمایت پلیس سوئد از شخصی که با وقاحت کامل این کار بسیار زشت را انجام داد، شدت عصبانیت و استیصال کفر در مقابل اسلام را می‌رساند.عضو جامعه مدرسین درادامه افزود:این روزها در کشور سوئد حادثه‌ای اتفاق افتاد که البته این حادثه تکرار نقشه‌ شومی است که قبلاً در برخی از کشورهای اروپایی نیز به بهانه آزادی واقع گردیده. البته در چند دهه گذشته تجربه نشان داده است هر چه اینها قرآن و مقدسات الهی را هتک ‌کنند توجه بشریت و انسان‌های آزاده و منصف به این کتاب عزیز بیشتر می‌شود.

قطب‌نمای عربستان به جای واشنگتن به سمت چین تنظیم شده است
تسنیم/ روزنامه القدس العربی در گزارشی با اشاره به تصمیمات اخیر عربستان سعودی در حوزه نفت و صادرات آن اعلام کرد که قطب‌نمای این کشور به سمت چین به جای واشنگتن تنظیم شده است.
روزنامه القدس العربی فلسطین چاپ لندن در گزارشی به تغییر موضع عربستان سعودی به سمت چین به جای آمریکا پرداخت و نوشت که عربستان سعودی طی چند روز گذشته تصمیم گرفت به منظور کنترل قیمت‌های جهانی نفت و جلوگیری از کاهش قیمت آن، موضوع کاهش صادرات نفت به آمریکا را مورد بررسی قرار دهد. تصمیم ریاض به سلسله تصمیمات دیگر این کشور اضافه می‌شود که فاصله‌گیری تدریجی ریاض از سیاست واشنگتن یا حداقل کاهش هماهنگی با آن را برجسته می‌کند. این روزنامه تاکید کرد که از جمله رازهای این دگرگونی در سیاست‌های «محمد بن سلمان» ‌ولیعهد سعودی کنار گذاشتن اغلب مشاوران غربی خود و اتخاذ راهبردی مشابه استراتژی ترکیه در دو دهه پیش است که به دنبال حفظ استقلال خود و برقراری روابط متوازن با همه کشورهاست.

اهانت به قرآن کریم، موضع اتحادیه اروپا نیست
صدا و سیما/ وزیر امور خارجه در گفتگوی تلفنی با نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی با تاکید بر اهمیت حفظ کانال‌های گفتگو در مسیر تلاش برای دستیابی به درک مشترک میان ایران و اروپا، مذاکرات اخیر ایران با طرف‌های اروپایی را صریح و سازنده توصیف کرد. امیرعبداللهیان، همچنین ضمن تاکید بر لزوم مقابله جدی و موثر اروپا با انواع اسلام هراسی، اهانت صورت گرفته در سوئد نسبت به مقدسات اسلامی و قرآن کریم که منجر به جریحه دار شدن احساسات مسلمانان در اقصی نقاط جهان گردید را به شدت محکوم کرد. وی نقش بورل و مورا را سازنده خواند و افزود: نماینده جدید اتحادیه اروپا در منطقه که پیش از این وزیر خارجه ایتالیا بود، روابط سازنده ای با ما دارد و امیدواریم به روند تعامل مثبت ایران و اروپا کمک کند. جوزپ بورل در گفتگوی تلفنی با وزیر خارجه کشورمان گفت: اهانت به قرآن کریم، موضع اتحادیه اروپا نیست و اقدام علیه ادیان از نظر اتحادیه اروپا محکوم است.

شکار پنجمین کوادکوپتر رژیم صهیونیستی در جِنین
فارس/ کتیبه جِنین (گردان جِنین) زیر مجموعه سرایا القدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی اعلام کرد که یک کوادکوپتر دیگر رژیم صهیونیستی را بر فراز جِنین ساقط کردند. بنابر گزارش وبگاه «فلسطین الیوم»، سرایا القدس اعلام کرد که این پنجمین کوادکوپتر رژیم صهیونیستی است که از زمان آغاز تجاوز این رژیم به جِنین، سرنگون می‌شود.کتیبه جِنین همچنین اعلام کرد که مبارزان آن تلاش نظامیان صهیونیست برای نفوذ به داخل اردوگاه جِنین را ناکام گذاشته و راه نفوذ آن‌ها را از چند محور سد کرده‌اند.

مسئولیت ربایش ۴دیپلمات ایرانی در لبنان با رژیم صهیونیستی است
مهر/وزارت امور خارجه کشورمان به مناسبت چهل و یکمین سالروز ربایش چهار دیپلمات کشورمان در لبنان در بیانیه‌ای ضمن گرامیداشت یاد و خاطره این عزیزان و ابراز همدردی با خانواده‌های معزز ایشان، تاکید کرد: این حادثه داری ابعاد مختلف حقوقی، سیاسی و انسانی است که در بیش از چهار دهه‌ی گذشته همواره مورد اهتمام و ‎پیگیری دستگاه سیاست خارجی بوده است؛ اما متأسفانه تا به امروز، با وجود تلاش‌ها و پیگیری‌های گسترده سیاسی و حقوقی با دولت لبنان و نهادهای بین‌المللی و حقوق بشری، متأسفانه به دلیل عدم مسئولیت پذیری رژیم صهیونیستی و عاملان دخیل در این ربایش و از بین رفتن بسیاری از شواهد و مستندات با گذشت زمان طولانی و بی مسئولیتی و عدم اقدام جدی و مؤثر از سوی نهادهای ذیربط بین‌المللی، تلاش‌های صورت گرفته برای تعیین سرنوشت دیپلمات‌های کشورمان بی نتیجه مانده است.
در این بیانیه همچنین از دولت دوست و برادر لبنان نیز انتظار دارد در ادامه مساعی خود، در هر دو بعد داخلی و بین‌المللی، اقدامات مؤثر سیاسی و حقوقی را برای کمک به تعیین سرنوشت دیپلمات‌های ربوده شده ایرانی انجام دهد.

تأکید عراق بر تمایل به تقویت روابط با ایران
باشگاه خبرنگاران/ مشاور امنیت ملی عراق دردیدار با علی باقری بر تمایل کشورش به تقویت روابط با ایران تأکید کرد. وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه در این دیدار «محمدکاظم آل صادق» سفیر ایران در بغداد و «محمد بحرالعلوم» معاون وزیر امور خارجه عراق نیز حضور داشتند، اضافه کرد: «در این دیدار روابط دوستانه، همکاری‌های دوجانبه عراق و ایران و راه‌های توسعه آن در جهت تأمین منافع دو ملت و دو کشور همسایه مورد بررسی قرار گرفت.»
در ادامه بیانیه آمده است: «همچنین طی این دیدار، در مورد موضوعات و پرونده‌های مورد اهتمام دو طرف، به ویژه امنیت مرز‌ها و تعهد به اجرای توافقات مرتبط با این موضوع و تأکید بر اجرای مفاد پروتکل امنیتی امضا شده بین دو کشور بحث و تبادل نظر شد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *