پیام‌های تسلیت بزرگان و شخصیت‌ها درپی درگذشت آیت الله آشتیانی

به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، درپی درگذشت آیت الله محمدرضا آشتیانی، معاون جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم-، مسئولین، شخصیت‌ها و بزرگان، پیام‌های تسلیتی به صورت جداگانه صادر کردند که متن آن‌ها بدین شرح است:
محمد رضا آشتیانی - آیت الله آشتیانی

آیت الله العظمی مکارم شیرازی دامت برکاته:

إنا لله و إنا الیه راجعون

ضایعه رحلت عالم ربانی و صدیق گرامی جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ محمدرضا آشتیانی رضوان الله علیه موجب اندوه فراوان گردید. ایشان علاوه بر نمایندگی مردم محترم قم در مجلس شورای اسلامی و عضویت در جامعه مدرسین، از همکاران اصلی ما در تحقیق و تألیف «تفسیر نمونه» بود که گویای فضل و دانش اوست.

بی آلایشی، صفا، صدقِ نیت و عمل به وظیفه از ویژگی های بارز آن فقید سعید بود. اینجانب از خداوند متعال برای ایشان رحمت و مغفرت و برای خانواده و بستگان صبر جمیل و اجر جزیل را مسألت می نمایم.

تغمده الله برحمته الواسعه وجمع بینه وبین محمد وعترته الطاهره.

قم – ناصر مکارم شیرازی

LINK: https://makarem.ir/news/fa/News/Details/429335/

 آیت الله العظمی حسین نوری همدانی دامت برکاته:

بسم الله الرحمن الرحیم

ارتحال عالم متعهد و خدمتگزار جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ محمد رضا آشتیانی (رحمت الله علیه) موجب تأسف و تأثر گردید.

روحیه خدمت و انقلابی بودن در عرصه های مختلف از جمله مجلس شورای اسلامی، جامعه مدرسین، امور ائمه جماعات، همراه با تلاش علمی و قلمی از ویژگی های برجسته آن مرحوم بود و در تمام صحنه ها با اخلاص کامل وارد می شد و برای ادای تکلیف از هیچ کوششی دریغ نمی کرد.

در طی سالیان طولانی ارتباط با ایشان از مشورت های خیرخواهانه آن مرحوم بهرمند می شدم

اینجانب درگذشت این شخصیت اثرگذار را به حوزه های علمیه و وابستگان و همچنین به همکارانشان در جامعه محترم مدرسین تسلیت عرض نموده و علو مقام برای آن فقید سعید مسئلت می نمایم.

۴ تیرماه ۱۴۰٢

حسین نوری همدانی

LINK: https://noorihamedani.ir/post/view?id=10180

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّـا لِـلَّـهِ وَ إِنَّـا إِلَـیْـهِ رَاجِـعُـونَ

ارتحال خادم قرآن و عترت، عالم خدمتگزار و متعهد، آیت‌الله حاج شیخ محمدرضا آشتیانی موجب تألم وتأثر گردید. ایشان در عمر پر برکت خود در عرصه‌های مختلف علمی، اجتماعی و فرهنگی، خدمات ماندگاری را ارائه کردند و سال‌ها در کسوت نمایندگی مردم قم در مجلس شورای اسلامی پیگیر مطالبات عمومی و تحقق ارزش‌های انقلابی بودند. سوابق درخشان مبارزاتی در نهضت اسلامی و دفاع مقدس، فعالیت‌های متنوع و مخلصانه در معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ساده زیستی، مردم‌داری، عمل انقلابی و ولایتمدارانه و همچنین خدمات علمی و قرآنی آن عالم فرهیخته در حوزه و دانشگاه، توشه‌ای ارزشمند برای آن فقید سعید است.

مشارکت و همکاری این عالم برجسته در تولید آثار ارزشمندی از جمله کتاب تفسیر نمونه، پیام امام امیرالمؤمنین (شرح نهج البلاغه) و عرفان اسلامی (شرح صحیفه سجادیه)، نمونه‌ای از توانایی‌های علمی و پژوهشی ایشان است.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رحلت این خدمتگزار صدیق اسلام و انقلاب را به حضرت بقیه الله الأعظم -ارواحنا له الفداء-، رهبرمعظم انقلاب -مدظله‌العالی-، مراجع عظام تقلید -دامت‌برکاتهم-، حوزه‌های علمیه، مردم شریف قم و خانواده‌ی محترم ایشان تسلیت عرض نموده، از خداوند متعال برای آن عالم مجاهد رحمت و غفران الهی را مسألت می‌نماید.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

LINK: https://jameehmodarresin.org/23517

رئیس جمهور:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

درگذشت عالم وارسته، انقلابی و عضو برجسته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای محمدرضا آشتیانی موجب تأثر خاطر شد.

این مدرس و محقق علوم دینی که سه دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی را در کارنامه درخشان خود دارد همواره در سنگر تدریس و جهاد تبیین، اهتمام ویژه داشت و آثار ماندگاری در حوزه تفسیر قرآن و نهج‌البلاغه و نشر و ترویج معارف اهل بیت (ع) به یادگار گذاشت.

اینجانب فقدان این استاد فرهیخته را به بیت مکرمه، علمای اعلام، جامعه مدرسین و طلاب حوزه علمیه و مردم شریف قم تسلیت عرض می‌کنم و از درگاه خداوند بزرگ برای این مرحوم علو درجات و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسئلت دارم.

سید ابراهیم رئیسی

رئیس جمهوری اسلامی ایران

LINK: https://www.president.ir/fa/144979

رئیس مجلس شورای اسلامی:

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و اناالیه راجعون

درگذشت روحانی فاضل حجت‌الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ محمدرضا آشتیانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه و نماینده ادوار هفتم، هشتم و نهم مردم شریف شهرستان قم در مجلس شورای اسلامی موجب تأسف و تأثر گردید.

این روحانی جلیل‌القدر در سراسر عمر خویش علاوه بر ترویج و نشر معارف اسلامی و شعائر دینی و تربیت شاگردان و شیفتگان مذهب، به‌عنوان خدمتگزاری صدیق در مسئولیت‌های فرهنگی، سیاسی و انقلابی در خدمت به مردم و نظام بودند.

ضمن عرض تسلیت به حوزه‌های محترم علمیه، روحانیت معزز، مردم شریف قم، شاگردان و بیت گرامی، برای این عالم گرانقدر در جوار حرم مطهر کریمه اهل بیت علیه‌السلام رحمت و رضوان الهی و برای بازماندگان صبر و سلامتی از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.

محمدباقر قالیباف

رئیس مجلس شورای اسلامی

LINK: https://www.icana.ir/Fa/News/524921

رئیس قوه قضاییه:

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

رحلت عالم متعهد و خلیق حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا آشتیانی استاد سطوح عالی حوزه و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم موجب تألم وتأثر گردید.

این روحانی وارسته در سراسر عمر پر برکت خود علاوه بر اهتمام و مساعی در ترویج و نشر معارف اسلامی و شعائر دینی و فقه آل الله، در عرصه‌های مختلف علمی، اجتماعی و فرهنگی، خدمات پر خیر و برکتی ارائه نمودند و سال‌ها در کسوت نمایندگی مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز مجدانه تحقق ارزش‌های انقلابی و مطالبات مردمی را پیگیری کردند.

اینجانب رحلت این عالم جلیل‌القدر را به علمای اعلام، روحانیت معزز، حوزه‌های علمیه و شاگردان و بیت گرامی ایشان تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال رحمت و مغفرت و رضوان الهی را برای آن مرحوم مسألت می‌نمایم.

غلامحسین محسنی اژه‌ای

LINK: https://www.mizanonline.ir/fa/news/4719768

آیت الله اعرافی:

آن مجاهد صادق، افزون بر نقش آفرینی های اثرگذار در صحنه های گوناگون حوزوی و اجتماعی و سیاسی انقلاب اسلامی و در خدمت به مردم شریف قم، در تدوین آثار گرانسنگ علمی چون تفسیر نمونه مشارکتی فعال داشت و آثار ماندگاری به جای نهاد امید است مقام رضوان الهی در سرای جاویدان برای ایشان مقدر گردد.

اینجانب ضمن پاسداشت سالها مجاهدت مخلصانه، فقدان ایشان را به بیت مکرم، دوستان و ارادتمندان ایشان و مردم شریف و روحانیت محترم قم تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای آن فقید سعید،علو درجات و حشر با اولیای الهی و برای بازماندگان، صبر جمیل توام با اجر فراوان و پایدار خواهانم.»

LINK: https://www.hawzahnews.com/news/1094090

آیت الله کعبی:

بسم الله الرحمن الرحیم

مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ ۖ فَمِنْهُم مَّن قَضَیٰ نَحْبَهُ وَ مِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ ۖ وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا (الاحزاب ۲۳)

ارتحال عالم مردمی و انقلابی فعال، عضو و معاون جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم؛ صدیق مکرم آیت الله مرحوم حاج شیخ محمد رضاآشتیانی رضوان الله تعالی علیه موجب تاسف وتالم خاطر گردید.

ایشان عمر با برکت خویش را در تحقیق و تدریس و تبلیغ و نشر معارف اهل بیت علیهم السلام بویژه همکاری گروهی در تفسیر ارزشمند نمونه ونهج البلاغه وصحیفه سجادیه با حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی دام ظله و مبارزه در خط امام راحل (ره) و رهبری معظم انقلاب و خدمت به مردم همراه با بصیرت ولائی و منش اخلاقی و روحیه مردم گرایی و مسئولیت پذیری گذراند.

با عرض تسلیت به حضرت بقیه الله الاعظم امام زمان (عج) و رهبری معظم و سایر مراجع بزرگوار و حوزه های علمیه وملت بزرگ ایران و مردم ولایتمدار و انقلابی استان قم و خانواده و بستگان از خداوند متعال صبر جمیل و اجر جزیل برای کلیه داغدیدگان و مغفرت و رحمت واسعه و رضوان الهی و شفاعت رسول اکرم محمد مصطفی صلی الله علیه وآله و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام را برای ان مرحوم مسئلت می نمایم.

بمنه وکرمه انه سمیع مجیب . ۳/ ۴/ ۱۴۰۲

الاقل _ عباس کعبی

LINK: https://www.hawzahnews.com/news/1093970

آیت الله اراکی:

بسم الله الرحمن الرحیم

إنا لله و إنا إلیه راجعون

ارتحال عالم ربانی ومجاهد بصیر حضرت حجه الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمدرضا آشتیانی (قدس سره الشریف) را به محضر ملکوتی حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه، مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) و جامعه محترم مدرسین حوزه علمیه قم و خیل فضلاء و طلاب انقلابی حوزه های علمیه و شاگردان آن استاد گرانمایه و نیز به خانواده و جمیع بازماندگان آن فقید سعید و مردم شریف قم تسلیت و تعزیت عرض می نمایم؛

آن استاد انقلابی حوزه‏های علمیه به پشتوانه علمی و بصیرتی خویش و حضور فعال در عرصه ‏های مختلف نظام اسلامی از جمله مجلس شورای اسلامی و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ضمن پاسداری از ارزش‏های مترقی اسلام و انقلاب در ساحت‏های اجتماعی، همواره در پیشبرد اهداف خط اصیل اسلام ناب مانند سربازی شجاع و خستگی ناپذیر در خدمت نظام و ولایت پیشتاز و خط شکن بود و با نفوذ کلمه و بصیرت انقلابی خویش از سنگر اسلام و ولایت حراست نمود.

از خداوند متعال برای آن فقید سعید علو درجه و حشر با أئمه اطهار سلام الله تعالی علیهم مسئلت دارم.

والسلام علیکم و رحمه الله

محسن اراکی

LINK: https://mohsenaraki.ir/farsi/

آیت الله محسن فقیهی:

بسمه تعالی

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

خبر ارتحال عالم پرهیزگار و روحانی وارسته، حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمدرضا آشتیانی (رضوان الله تعالی علیه) موجب تأسف و تألم فراوان شد.

زندگی آیت الله آشتیانی، عالم وارسته و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، سراسر ساده زیستی، مردم‌داری، عمل انقلابی و ولایتمدارانه و همچنین خدمت به نظام و انقلاب بود.

اینجانب درگذشت ایشان را به محضر امام عصر (عجل الله تعالی فرجه)، رهبر انقلاب، مردم شریف قم و خانواده‌ی محترم ایشان تسلیت و تعزیت عرض کرده، از درگاه احدیت برای آن مرحوم آمرزش و علوّ درجات، و برای بازماندگان صبر و سکینه و آرامش مسئلت می‌کنم.

محسن فقیهی

پنجم ذی الحجه ۱۴۴۴

قم المقدسه

LINK: https://www.hawzahnews.com/news/1094170

احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم استان قم در مجلس شورای:

بسم الله الرحمن الرحیم

اذا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ

خبر ارتحال عالم ربانی، روحانی پرهیزگار و متعهد حضرت آیت الله حاج محمدرضا‌ آشتیانی(قدس الله نفسه الزکیه) موجب تاسف و تالم اینجانب گردید. ایشان معلم بزرگ اخلاق و عرفان و سرچشمه ی فیوضات معنوی بی پایان بودند، دل نورانی و مصفای آن فاضل پارسای پرهیزگار روشنی بخش محفل فضلاء و بسیجیان جان برکف و کلام معطرشان چراغ راه رهجویان و سالکان بود .

تلاش‌های ارزنده ایشان در مسئولیت های متعدد و مهم سیاسی و انقلابی بویژه در کسوت نمایندگی مجلس شورای اسلامی و تلاشهای شبانه روزی آن عزیز سفر کرده بعنوان نماینده مردم شریف قم در پیگیری طرح های بزرگ علمی پژوهشی و صنعتی مخصوصا طرح بزرگ انتقال آب قم از سر شاخه های دز، باقیات الصالحاتی در کارنامه ارزشمند این مرد بزرگ خواهد بود.

همچنین حضور ایشان در معاونت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منشاء خدمات ارزنده و اثرگذاری بود و بدون شک یاد و نام نیک وی برای همیشه در خاطره و اذهان مؤمنین و جامعه شریف حوزویان ماندگار خواهد ماند.

ضمن عرض تسلیت رحلت این عالم متقی وبزرگوار به مقام معظم رهبری و مراجع معظم تقلید واعضای محترم جامعه مدرسین ،روحانیون ،شاگردان وفرزندان بزرگوارش از خداوند منان، برای آن فقید سعید رضوان و رحمت واسعه پروردگار و حشر با اولیاء و انبیاء و برای همه بازماندگان و وابستگان، صبر جمیل مسألت می‌نمایم.

LINK: https://fa.shafaqna.com/news/1599588

نایب رئیس مجلس:

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، عبدالرضا مصری در نشست علنی امروز (یکشنبه ۴ تیر ماه) مجلس شورای اسلامی گفت: مطلع شدیم رضا آشتیانی عراقی نماینده مردم قم در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به رحمت ایزدی پیوستند، مصیبت وارده را به خانواده داغدار و معزز ایشان ون همچنین مردم شریف قم و آشتیان، حوزه علمیه قم، جامعه مدرسین و مجمع نمایندگان استان قم تسلیت عرض نموده، برای آن مرحوم طلب مغفرت و برای بازماندگان صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسئلت دارم. نایب رئیس مجلس ادامه داد: همچنین سالگرد شهادت بسیجی شهید موسی چنارانی پدر گرامی نماینده محترم نیشابور سرکار خانم چنارانی را گرامی می‌داریم.

LINK: https://www.icana.ir/Fa/News/524968

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب:

بسمه‌تعالی

درگذشت جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین آشتیانی موجب تأسف و تأثر همه کسانی شد که از مراتب علمی و فضایل معنوی و اخلاقی آن بزرگوار آگاهی داشتند.

آثار علمی بجامانده از ایشان و نیز خدماتی که در انقلاب اسلامی به‌ویژه در سمت نمایندگی مردم قم در مجلس شورای اسلامی انجام دادند فراموش نخواهد شد.

شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی فقدان این روحانی سختکوش و پارسا را به حوزه علمیه قم و شاگردان و دوستان و خصوصاً به خانواده ارجمندشان تسلیت می‌گوید و برای روح پاک آن مرحوم از خداوند طلب علو درجات می‌کند.

غلامعلی حدادعادل

LINK: https://www.mashreghnews.ir/news/1502668

دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز:

بسم الله الرحمن الرحیم

رحلت عالم جلیل القدر حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد رضا آشتیانی طاب ثراه موجب تأثر عمیق شد.

آن روحانی بزرگوار عمر شریف خود را در راه تبلیغ و تبیین معارف اسلامی و خدمت به مردم و حضور در همه صحنه ها و مسئولیتهای اجتماعی و سیاسی صرف کرد. عاش سعیداً ومات سعیداً

جامعه روحانیت مبارز این مصیبت را به فرزندان و بستگان آن مرحوم و علمای گرامی بخصوص اعضای معزز جامعه مدرسین و مردم شریف قم صمیمانه تسلیت می گوید و از خداوند رحیم رحمت واسعه و حشر با اولیاء برای او و اجر و صبر و عافیت برای همه عزیران مسئلت دارد .

مصطفی پورمحمدی

دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز

LINK: https://www.namehnews.com/

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب:

بسم الله الرحمن الرحیم

مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ ۖ فَمِنْهُم مَّن قَضَیٰ نَحْبَهُ وَ مِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ ۖ وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا – الاحزاب ۲۳

خبر رحلت روحانی اخلاقی،عالم ربانی و مجاهد انقلابی، خادم قرآن و عترت مرحوم آیت الله حاج شیخ محمد رضا آشتیانی رضوان الله تعالی علیه موجب تاسف و تألم اینجانب شد.

آن فقید سعید عمر با برکت خویش را در راه کسب فضایل دینی، تحقیق، تدریس و تبلیغ معارف اهل بیت علیهم السلام و نیز مبارزه و مجاهده در مسیر پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی و خدمت به مردم مومن در سنگر مجلس شورای اسلامی و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گذراند.

اینجانب ارتحال ایشان را به مراجع بزرگوار تقلید دامت برکاتهم، اعضای محترم جامعه مدرسین، حوزه های علمیه، مردم ولایتمدار و انقلابی استان قم و شهر آشتیان، شاگردان و علاقمندان و خصوصا به خانواده و بستگان محترمشان تسلیت می گویم و از خداوند متعال و رحمت واسعه الهی برای آن مرحوم و صبر جمیل و اجر جزیل برای بازماندگان مسئلت می کنم.

حمید شهریاری

LINK: https://www.hawzahnews.com/news/1094108

مدیر مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات:

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّـا لِـلَّـهِ وَ إِنَّـا إِلَـیْـهِ رَاجِـعُـونَ

ارتحال خادم قرآن و عترت، عالم خدمتگذار و متعهد، آیت‌الله حاج شیخ محمدرضا آشتیانی فعال در عرصه‌های مختلف علمی، اجتماعی و فرهنگی از جمله مشارکت و همکاری در تولید آثار ارزشمندی مانند کتاب تفسیر نمونه، پیام امام امیرالمؤمنین (شرح نهج البلاغه) و عرفان اسلامی (شرح صحیفه سجادیه) و… و نیز فعالیت‌های مخلصانه در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به حضرت بقیه الله الأعظم ارواحنا له الفداء، رهبرمعظم انقلاب مدظله‌العالی، مراجع عظام تقلید دامت‌برکاتهم، حوزه‌های علمیه، امت حزب الله و خانواده‌ی محترم ایشان تسلیت عرض نموده، از خداوند متعال برای آن عالم مجاهد رحمت و غفران الهی را مسألت می‌نماییم.

مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه

 

LINK: https://www.hawzahnews.com/news/1094018

رئیس جامعه المصطفی:

انا لله وانا الیه راجعون

درگذشت عالم وارسته آیت الله حاج شیخ محمدرضا آشتیانی،‌ نماینده سابق مردم قم در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، که پس از عمری مجاهدت دار فانی را وداع گفت، موجب تأسف و تأثر گردید.

این شخصیت انقلابی در همه مراحل انقلاب اسلامی، مجاهدی پرتلاش و پیرو و پشتیبانی مخلص برای ولی فقیه بود. در کنار مسئولیت‌های سیاسی و انقلابی، آثارعلمی گرانبهایی نیز از ایشان به جای مانده است که مشارکت در تدوین مجموعه ۲۷ جلدی تفسیر نمونه،‌ تفسیر موضوعی قرآن کریم با عنوان «پیام قرآن» و تفسیر نهج البلاغه، از مهم‌ترین خدمات علمی ایشان به شمار می‌آید.

این جانب فقدان این قرآن‌پژوه و عالم ربانی را به محضر حضرت ولی‌عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، علما و فضلای حوزه علمیه، بیت مکرم و همه دوستداران ایشان به ویژه مردم شریف قم و آشتیان تسلیت عرض نموده و رحمت بیکران الهی را برای آن مرحوم از درگاه الهی مسئلت می‌نمایم.

علی عباسی

LINK: https://news.miu.ac.ir/?p=10309

رئیس دانشگاه آزاد:

بسم الله الرحمن الرحیم

العلماء ورثه الانبیاء

رحلت استاد محقق حضرت آیت الله محمدرضا آشتیانی را به حوزه های علمیه، دانشگاه ها و جامعه علمی کشور تسلیت عرض می‌نمایم.

ایشان عمر با برکت خود را به پژوهش، تالیف، ترجمه و تربیت دانش پژوه در دو مرکز علمی کشور، حوزه علمیه و دانشگاه سپری نمود‌. حضور در جمع نویسندگان تفسیر نمونه و همراهی با حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در تفسیر قرآن کریم، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه از یک سو و تدریس در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، همراهی در جمع هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، همراهی در پایه گذاری مسابقات قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی و راه اندازی رشته علوم قرآن و حدیث، عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه و نمایندگی مردم شریف قم در سه دوره مجلس شورای اسلامی از خدمات ماندگار و کارنامه درخشان ایشان می باشد.

از خداوند منان علو درجات آن فقید سعید و بردباری و شکیبایی برای بیت شریف، دوستان و شاگردانشان را خواستارم.

دکتر محمدمهدی طهرانچی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی

LINK: https://iau.ir/fa/news/3404

رئیس ستاد هماهنگی کانون های مساجد:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

«وَ إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ»

 درگذشت عالم وارسته مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا آشتیانی،‌ عضو جامعه مدرسین قم و از علمای اعلام، موجب تأثر و تأسف اینجانب و همکارانم در کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور شد. بدون شّک بخش عمده ای از عمر با برکت این عالم بزرگوار در راستای اعتلای جایگاه مساجد و محوریت مسجد در جامعه سپری شد و در همین راستا در آخرین فعالیت های اثر گذار خود، عضو مهم ستاد راهبری مساجد حوزه های علمیه بودند و رهنمود های ایشان باعث انگیزه وافر اعضاء و روشن شدن نقشه راه برای رسیدن به اهداف بلند مسجد محوری بود.

اینجانب فقدان آن عالم جلیل‌القدر و خدوم را به محضر حضرت امام عصر ارواحنا فداه، رهبر معظم انقلاب اسلامی، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه و همه دوستداران فضلیت و تقوا، تسلیت و تعزیت عرض نموده و برای آن مجاهد نستوه و پارسا، علو درجات و برای بیت شریف و مکرم ایشان، صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت دارم.

کمال الدین خداداده

سوم تیرماه ۱۴۰۲

LINK: https://www.farhang.gov.ir/fa/news/695754

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور:

«انا لله و انا الیه راجعون»

خبر درگذشت عالم پارسا و نیکوکار، مفسر قرآن و استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم «حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا آشتیانی» موجب تأسف و تألم فراوان شـد. بزرگ مردی که در کنار مسئولیت های سیاسی و نمایندگی مردم قم در دوره های هفتم تا نهم مجلس شورای اسلامی،  نـامش قرین تفسیر قرآن، ســخاوت، و امور خیریه و مـدرسه ســازی است که سال‌ها ریاست هیات امنای مجمع خیرین مدرسه ساز استان قم را نیز بر عهده داشت . نقش موثر این بزرگوار در سـاخت مـدرسه تـا سـاله‌ـای سـال ثمره خیرات فراوان و ذخیره ثواب جـاری برای آخرت آن مرحوم خواهـد بود.

اینجانب با تاسف و تاثر، درگـذشت این فقیه زاهد و نیکوکار را به خانواده محترم و جامعه خیریـن وروحانیت تسـلیت عرض نمـوده، از درگـاه خداونـد متعـال برای آن فقیـد سـعید رحمـت و غفران الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می نمایم.

حمیدرضا خان‌محمدی

معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور

LINK: https://dres.ir/fa/news/15177

رئیس هیئت مدیره مرکز خدمات حوزه‌های علمیه:

باسمه تعالی

انا لله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت عالم ربانی آیت الله محمدرضا آشتیانی (رحمت الله علیه) موجب تاسف گردید.

ایشان به پشتوانه علمی خویش و حضور مستمر در عرصه های مختلف نظام اسلامی از جمله مجلس شورای اسلامی و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ، ضمن پاسداری از ارزش های اسلام و انقلاب همواره در خدمت به انقلاب پیشتاز بودند.

اینجانب ضمن تسلیت به خانواده ایشان به ویژه همکار گرامی عضو محترم هیئت مدیره مرکز خدمات حوزه های علمیه حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای رجائی نیا، برای آن مرحوم مغفرت و رحمت الهی مسئلت دارم.

حسین رحیمیان موحد

رئیس هیئت مدیره مرکز خدمات حوزه های علمیه

LINK: https://csis.ir/news/63223-

رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه:

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت روحانی خدوم و انقلابی حضرت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا آشتیانی عضو جامعه مدرسین حوزه های علمیه و نماینده سابق مردم استان قم در مجلس شورای اسلامی مورد تاثر و تاسف شد.

بی شک خدمات این عالم وارسته در سنگر های مختلف علمی، سیاسی و اجتماعی توشه ی سفر آخرت آن عزیز سفر کرده خواهد بود.

اینجانب درگذشت آن فقید سعید را به جامعه روحانیت، مردم قدرشناس استان قم و نیز خانواده معظم له و عموم دوستان و آشنایان ایشان تسلیت عرض نموده و از درگاه ذات اقدس باری تعالی، علو درجات را برای آن مرحوم مسئلت دارم.

سید جمال‌الدین میرمحمدی

رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه

LINK: https://eitaa.com/csis_omumi/5326

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران:

بسم الله الرحمن الرحیم

إنّا للّه و إنّا إلیه راجعون

خبر درگذشت عالم جلیل‌القدر جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج محمدرضا آشتیانی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و هیئت نویسندگان تفسیر نمونه و نماینده سابق مردم قم در مجلس شورای اسلامی مایه تأسف و تألم گردید.

ایشان سال‌های عمر پربرکت خویش را در مسیر اشاعه معارف اسلام ناب محمدی(ص)، تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی و خدمت به مردم در مسئولیت های مختلف سپری کرد. یکی از خدمات ماندگار ایشان تأسیس مدرسه علمیه خواهران امام خمینی(ره) شهرستان آشتیان می باشد.

مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران مصیبت درگذشت این عالم بزرگوار را به حوزه های علمیه خواهران و برادران، یاران و ارادتمندان، مردم شریف استان قم و خانواده این عالم جلیل‌القدر تسلیت عرض نموده و از درگاه ایزد منان برای این عالم پارسا رحمت و غفران الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت می نماید.

مجتبی فاضل

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران

LINK: https://www.hawzahnews.com/news/1094002

معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه:

بسمه تعالی

رحلت اولین معاون تهذیب حوزه‌های علمیه، دانشمند فقید حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمدرضا آشتیانی را به ساحت مقدس امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، همه حوزویان و مردم شریف قم تسلیت عرض می‌کنم.

آن بزرگ، عمر پربرکت خود را در راه نشر مکتب اهل بیت علیهم السلام و تحقق بخشیدن به آن در حوزه‌های علمیه و در سطح جامعه مصروف داشت و آثار فراوانی از خود به یادگار نهاد.

رحمه الله علیه رحمه واسعه و حشره الله مع اولیائه

محمد عالم‌زاده نوری

معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه

LINK: https://www.hawzahnews.com/news/1094005

استاندار قم:

بسم الله الرحمن الرحیم

«انا لله و انا الیه راجعون»

خبر ارتحال عالم ربانی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد رضا آشتیانی”(رحمه الله علیه)، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نماینده سابق مردم شریف قم در مجلس شورای اسلامی موجب تأسف و تألم گردید.

این روحانی وارسته و متواضع، سالیان متمادی از حیات پربرکت خویش را در راه خدمت به اسلام و انقلاب و ترویج شعائر دینی سپری کرد و علاوه بر تلاش های ارزشمند علمی، در مسئولیت های متعدد و مهم سیاسی و انقلابی از جمله: سه دوره خدمتگزاری در کسوت نمایندگی مجلس شورای اسلامی، سال ها معاونت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین به عنوان یکی از مؤلفان برجسته تفسیر نمونه قران کریم، منشاء خدمات ارزنده و اثرگذاری بود و بدون شک یاد و نام نیک وی برای همیشه در خاطر مؤمنین و جامعه شریف حوزویان باقی و ماندگار خواهد ماند.

   اینجانب فقدان این عالم پارسا و متعهد را به علما و حوزه‌های معزز علمیه، بیت مکرم ایشان و مردم شریف قم تسلیت و تعزیت عرض نموده و از درگاه حضرت حق، مغفرت و رحمت واسعه‌ برای آن فقید سعید و صبر جمیل و اجر جزیل برای بازماندگان محترم مسألت دارم.

سید محمد تقی شاهچراغی

استاندار قم

  LINK: https://ghom.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=1&pageid=3738&newsview=27370

استاندار مرکزی:

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَومِ الْقِیَامَهِ

هرگاه عالمی ازدنیا برود رخنه‌ای جبران‌ناپذیر در اسلام ایجاد می‌شود که تا روز قیامت هیچ چیز آن را فرو نمی‌‌پوشد.

رحلت عالم ربانی، خادم قرآن و عترت و اندیشمند متفکر آیت‌الله حاج شیخ محمدرضا آشتیانی موجب تألم و تأثر گردید.

آن عالم مجاهد سالیان متمادی از عمرپر برکت خویش را در راه خدمت به اسلام و انقلاب سپری کرد و علاوه بر مسئولیت‌های متعدد و مهم سیاسی و انقلابی و تلاش‌های ارزشمند علمی به عنوان یکی از مؤلفان برجسته تفسیر نمونه قرآن کریم، منشاء خدمات اثرگذاری بود که بی شک تلاش های خالصانه و خدمات علمی، پژوهشی و قرآنی ایشان برای همیشه در اذهان مردم قدرشناس ایران اسلامی ماندگار خواهد ماند.

اینجانب فقدان آن عالم جلیل‌القدر که توفیق بهره مندی از محضر ایشان را داشتم،  به حضرت بقیه الله اعظم ارواحنا له الفداء، رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی)، مراجع عظام تقلید (دامت‌برکاتهم)، حوزه‌های علمیه، مردم شریف استان های مرکزی و قم، مردم شریف شهرستان آشتیان و خانواده‌ی محترم ایشان تسلیت عرض نموده، از درگاه خداوند متعال برای آن فقید سعید علو درجات و همنشینی با اهل بیت علیهم‌السلام و برای بازماندگان سلامتی و صبر جمیل مسئلت دارم.

LINK:https://ostanmr.ir/ostandari/news/64992083d02bd9c43993aaec

سپاه امام علی بن ابی طالب(ع):

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله انا الیه راجعون

ارتحال ملکوتی عالم مجاهد و انقلابی و عضو عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت الله حاج شیخ محمدرضا آشتیانی (رحمت الله علیه)را به ساحت مقدس حضرت بقیت الله الاعظم (ارواحنا فداه) و نائب برحقش، رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی (مدّظله العالی)، مراجع عظام تقلید (ایّدهم الله تعالی)، حوزه‌های مقدسه علمیه و خانواده مکرم و معزّز آن استاد محقق و گرانمایه تسلیت می‌گوئیم.

بدون شک زندگی مجاهدانه و زاهدانه و تحقیق و تتبّع علمی و محققانه و تصنیف و تالیف آثار فاخر و گرانبهاء در بخش‌های علوم اسلامی، معارف قرآنی و اخلاقی و تربیتی و پرورش شاگردان فراوان در حوزه و دانشگاه به همراه عضویت عالی در جامعه گران‌سنگ مدرسین حوزه علمیه قم، نمایندگی سه دوره در مجلس شورای اسلامی از طرف مردم شریف شهر مقدس قم، بویژه همراهی و همگامی پیوسته با نظام مقدس جمهوری اسلامی و امامین انقلاب، اوراق زرّینی بر دفتر مجاهدات و حسناتی جاویدان در پیشگاه پروردگار عالم برای آن فقید سعید خواهدبود.

رضوان خدا بر آن عزیز سفر -کرده باد.

والسلام

سپاه امام علی بن ابی طالب(علیه السلام) – استان قم

LINK: https://basijnews.ir/fa/news/9522440

مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّـا لِـلَّـهِ وَ إِنَّـا إِلَـیْـهِ رَاجِـعُـونَ

ارتحال حضرت آیت‌الله آقای حاج شیخ محمدرضا آشتیانی موجب تألم و تأثر گشت. نقش آفرینی مستمر و ماندگار این مرد میدان در عرصه‌های مختلف علمی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی که در آمیتخه با دوری گزینی از عناوین و القاب بود، بر کسی پوشیده نیست. وی در دو دوره نمایندگی مردم قم در مجلس شورای اسلامی، نقش پدارنه برجسته و زبان زدی در ایجاد صمیمیت و همسویی در بین نمایندگان مجلس, و بین مجلسی‌ها و سایر قوا و نهادها ایفا نمود.

آن مرحوم در مسیر انقلاب اسلامی با تبعیت خالصانه و بصیرانه از بنیان گذار رحیل نظام اسلامی و رهبر حکیم و فرزانه انقلاب، تلاش برای تحقق رهنمودهای مراجع معظم تقلید، پیگری مطالبات جریانهای دلسوز انقلابی، پیگیری مطالبات مردمی و پیش برد ارزش‌های انقلاب اسلامی، به درستی شایسته نمایندگی قم مقدسه (حرم کریمه اهل بیت و حوزه علمیه قم به عنوان کانون تربیت رهبران دینی و تولید معارف نورانی مکتب اهل بیت)، بود.

وی در قامت پدری ساده زیست، صبور، مهربان، فهیم و پر تلاش در هر شرائطی پذیرای مراجعین و سنگ صبور و هدایت گر جریانات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بود. او با وجود همه بزرگواری و مهربانی که حتی نسبت به افراد و گروه‌های زاویه دار داشت، اما بدون مصلحت اندیشی‌های ضد مصلحت، با استواری تمام در برابر انحرافات و خیانت‌ها می‌ایستاد. به همین دلیل، حسن انتخاب ایشان برای مسئولیت معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ستودنی است.

دل دادگی به قرآن و سنت، وی را بر آن داشت تا بخش چشمگیری از عمرش را در استخراج معارف این دو منبع اصلی سپری و گامی در محجوریت زدایی این دو منبع نورانی بردارد.

مشارکت و همکاری این عالم برجسته در تولید آثار ارزشمندی از جمله کتاب تفسیر نمونه، پیام امام امیرالمؤمنین (شرح نهج البلاغه) و عرفان اسلامی (شرح صحیفه سجادیه)، نمونه‌ای از توانایی‌های علمی و پژوهشی ایشان است.

مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رحلت این خدمتگزار صدیق اسلام و انقلاب را به محضر حضرت بقیهالله الأعظم -ارواحنا له الفداء-، رهبرمعظم انقلاب -مدظله‌العالی-، مراجع عظام تقلید -دامت‌برکاتهم-، شورای عالی جامعه مدرسین، حوزه‌های علمیه، عموم مردم به ویژه مردم شریف قم و آشتیان و خانواده‌ی مکرم ایشان تسلیت عرض نموده، از خداوند منان برای آن عالم مجاهد، رحمت و غفران الهی را مسألت می‌نماید.

۳ تیر ۱۴۰۲

مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

LINK: https://www.hawzahnews.com/news/1094207

شورای اسلامی شهر قم:

بسم الله الرحمن الرحیم

«إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ»

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ

رحلت عارف روشن ضمیر و حکیم وارسته، حضرت آیت الله محمدرضا آشتیانی (قدس الله نفسه الزکیه)، نماینده مردم قم در دوره‌های هفتم تا نهم مجلس شورای اسلامی و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، موجب تألم و تأثر فراوان شد.

آن عالم شجاع و مجاهد در دوران عمر بابرکت خویش، با تربیت نیروهای کارآمد خدمات شایان توجهی به اسلام و مکتب اهل بیت (علیهم السلام) نموده و با بهره گیری از محضر آیات عظام، حضرت امام‌ خمینی‌(ره‌)، آیت‌ الله ‌شیخ‌ مرتضی‌ حائری‌(ره‌) و آیت‌ الله ‌مکارم‌ شیرازی‌ در تدوین‌ تفسیر نمونه، تفسیر موضوعی‌ قرآن‌ به‌ نام‌ «پیام‌ قرآن‌» و نگارش‌ تفسیر نهج‌البلاغه‌ شرف حضور داشته است.

اعضای شورای اسلامی شهرمقدس قم، فقدان این روحانی جلیل القدر و انقلابی را به پیشگاه مقدس حضرت بقیه الله الاعظم روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء، محضر مقام معظم رهبری (مدظله)، مراجع معظم تقلید، حوزه های علمیه و علماء اعلام، بیت فقید و شریف مرحوم آیت الله محمدرضا آشتیانی (قدس الله نفسه الزکیه) و همه ارادتمندان، مردم دیندار و انقلابی شهر مقدس قم، تسلیت عرض می‌نمایند.

LINK: http://qumpress.ir/fa/news/395322

شهردار قم:

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ.

 خبر ارتحال عالم جلیل‌القدر، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه و نماینده دلسوز مردم قم در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی موجب تألم و تأثر فراوان شد.

ایشان در سنگر نمایندگی مجلس شورای اسلامی همواره دلسوز مردم و محرومان بوده و سیاست‌مداری را با مردم‌داری و اخلاق‌مداری همراه ساخته بودند.

فعالیت‌های آن مرحوم در حیطه تفسیر قرآن کریم و تقویت بنیه فکری و عقیدتی دانشگاه‌های کشور، در یاد و خاطره مردم و نخبگان ماندگار است.

خدمات بی‌بدیل ایشان در کنار روحیه دلسوزانه برای تربیت نیروهای جهادی و کارآمد و توسعه سیاست اخلاقی، آثار ماندگاری در سپهر مدیریتی کشور و استان قم گذاشته است.

ضمن تسلیت فقدان آن فقیه وارسته به محضر حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، مقام معظم رهبری مدظله العالی، طلاب و علمای معزز حوزه‌های علمیه، صبر بر این مصیبت را از درگاه حضرت احدیت برای بازماندگان و بیت شریف خواستارم.

LINK: http://qumpress.ir/fa/news/395298/

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم:

بسمه تعالی

إنا لله و إنا إلیه راجعون

درگذشت عالم ربانی و اندیشمند متفکر استاد حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمدرضا آشتیانی موجب تاثر و تالم خاطر شد و یاد و خاطره آن مرحوم همواره زنده و جاری خواهد بود.

ایشان علاوه بر فعالیت های ارزشمند علمی در عرصه های دینی و قرآنی در راستای مبارزات انقلابی کوشیده و سالیان متمادی به عنوان نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در دفاع از ارزش ها و همچنین احقاق حق مردم تلاش کردند.

مرحوم آشتیانی همچنین در عرصه دانشگاهی نیز فعال بوده و سال ها به عنوان رئیس دانشگاه پیام نور فعالیت های ارزشمندی را در عرصه علوم دانشگاهی از خود به یادگار گذاشتند.

اینجانب ضمن عرض تسلیت به مناسبت ارتحال آن عالم ربانی، از خداوند متعال برای خانواده ایشان صبر و برای آن مرحوم علو درجات را خواستارم.

دکتر مهدی مصری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم

LINK: https://www.hawzahnews.com/news/1094004

ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم:

در گذشت عالم خدوم و انقلابی مرحوم آیت الله محمدرضا آشتیانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه، دبیر پیشین ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم و نماینده سابق مردم شریف این استان را به مردم ولایتمدار، خانواده محترم و علاقه مندان ایشان تسلیت عرض می نمائیم.

از خداوند منان علو درجات و حشر با محمد و آل محمد (صل الله علیه و آله) برای آن عالم وارسته و اجر و صبر برای بازماندگان آن فقید سعید را خواهانیم.

ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم

LINK: https://www.setad-abm.ir/fa/news/28728

مدیرکل تبلیغات اسلامی قم:

باسمه تعالی

«إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَهِ»

رحلت عالم گرانقدر و فرزانه، خادم قرآن کریم و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم موجب تاثر و تاسف گردید.

ایشان اولین مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم بودند که به مدت ده سال در این سنگر مجاهدت و خدمت به عرصه تبلیغ داشتند و آثار و برکات ارزشمندی از خود به یادگار گذاشتند.

مجاهدت علمی پژوهشی در گروه مولفانِ آثاری مانند تفسیر نمونه، تفسیر موضوعی قرآن با عنوان پیام قرآن و تفسیر نهج‌البلاغه با عنوان پیام امیرالمومنین علیه السلام بخشی از خدمات علمی ارزشمند ایشان است.

مرحوم آیت‌الله آشتیانی ره، در مسئولیت خطیر نمایندگی مردم شریف قم در مجلس شورای اسلامی نیز مجاهدانه خدمت نمودند و در تمام آن دوران، ساده‌زیست و مردم‌دار بودند و با روحیه‌ای ولایتمدار، در مسیر انقلاب اسلامی گام برداشتند.

درگذشت این عالم وارسته را به خانواده و بازماندگان مکرم، مردم شریف و روحانیت معزز تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای ایشان علو درجات و هم‌نشینی با اهل بیت علیهم السلام و برای خاندان آن مرحوم صبر و اجر مسئلت می‌نماییم.

مرتضی شعبان‌زاده

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم

LINK: https://www.hawzahnews.com/news/1094204

مدیر جامعه الزهرا(س):

«إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَهِ».

هرگاه عالمی ازدنیا برود رخنه‌ای جبران‌ناپذیر در اسلام ایجاد می‌شود که تا روز قیامت هیچ چیز آن را فرو نمی‌‏پوشد.

با نهایت تأثر و تأسف، رحلت آیت الله حاج شیخ محمدرضا آشتیانی، استاد سطوح عالی حوزه، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو هیئت نویسندگان تفسیر نمونه را تسلیت عرض می‌نمایم.

آن بزرگوار علاوه بر فعالیت‌های علمی و فرهنگی، مسئولیت‌های سیاسی و انقلابی شاخصی نیز داشتند که سه دوره، نمایندگی مردم قم در مجلس شورای اسلامی از این جمله بود.

اینجانب رحلت این عالم ربانی را محضر همسر مکرمشان استاد سرکار خانم میرامام که از اساتید جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها هستند و همچنین فرزندان فاضل، دامادهای محترم و بیوت وابسته تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای ایشان علو درجات و همنشینی با اهل بیت علیهم‌السلام و برای خانواده محترم‌شان، آرزوی سلامتی و صبر جمیل مسئلت دارم.

سیده زهره برقعی

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها

LINK: https://www.hawzahnews.com/news/1093990

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم:

«انا لله و انا الیه راجعون»

ارتحال عالم جلیل القدر حجت الاسلام و المسلمین «حاج شیخ محمد رضا آشتیانی» رحمت الله، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی را تسلیت عرض می کنم.

 این روحانی مجاهد هشت دهه از عمر گرانمایه خویش را صرف خدمت صادقانه و خالصانه به مردم شریف استان قم در کرسی مجلس شورای اسلامی نمود. وی در کسوت استادی حوزه علمیه خدمات شایان توجهی را ارایه کرد. ایشان با تلاش های ارزنده در حوزه پژوهش نامش در بین مولفان تفسیر نمونه قرآن به ثبت رسید و ماندگار شد.

درگذشت آن عالم ربانی را محضر مردم شریف قم و خانواده معظم شهدا و ایثارگران تسلیت عرض نموده، غفران الهی را برای آن عالم متعهد و جلیل القدر و صبر جمیل را برای بازماندگان محترم ایشان از خداوند متعال مسالت دارم.

LINK: https://www.isaar.ir/fa/news/465112

مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم:

بسم الله الرحمن الرحیم

خبر درگذشت حضرت آیت الله آشتیانی عضو محترم جامعه مدرسین، خبری اندوهناک بود که علاقمندان به این شخصیت بارز علمی و سیاسی را در حزن فرو برد.
ایشان در سالهای متمادی قبل و بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در صف مقدم مبارزین بوده و همواره مورد وثوق و اعتماد حوزه علمیه و در رأس آن مراجع عظام تقلید بود و با تأیید جامعه مدرسین، دو دوره نمایندگی مردم فهیم و شریف قم را عهده دار گردید.

جایگاه علمی وی نیز به عنوان مُدرس و پژوهشگر علوم دینی، بویژه در علوم قرآنی و معارف اهل بیت (ع) بر هیچ کس پوشیده نبوده و نیست.

مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم ضایعه درگذشت این عالم بصیر و دانشمند توانا را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر (عج)، رهبر معظم انقلاب، مراجع معظم تقلید، جامعه مدرسین، حوزه علمیه و آحاد ملت شریف ایران تسلیت و تعزیت گفته و از خداوند متعال برای ایشان علو درجات و برای همه بازماندگان، صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت دارد.

مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم

LINK: https://eitaa.com/MNT_QOM/8616

نماینده طلاب و فضلای قم:

ارتحال عالم ربانی و مجاهد نستوه استاد مُبَرّز و انقلابی حوزه های علمیه و پژوهشگر نمونه حضرت آیه الله حاج شیخ محمد رضا آشتیانی که عمر بابرکت خودرا در سربازی امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف وخدمت به مکتب اهل بیت علیهما السلام سپری نمود،مولمه ای سنگین بردل یاران و مریدان نشاند.

آثارعلمی ایشان در تفسیر قرآن و شرح نهج البلاغه و عرفان اسلامی، برای حوزویان و طلاب و اهل علم و تقوا و خدمات ارزنده انقلابی وی در طول بیش از نیم قرن و ولایتمداری، نقش علمی و مردمی بودن او را برجسته ساخته بود.

وُلدسعیدا وعاش سیعدا ومات سعیدا

اینجانب به نمایندگی طلاب وفضلای قمی حوزه مقدسه علمیه قم این ثلمه بزرگ را به ساحت قدسی حضرت ولی عصرعجل الله تعالی فرجه الشریف ومقام معظم رهبری ولی امر مسلمین حفظه الله تعالی ووطلاب وفضلا وعلمای حوزه های علمیه ومردم مومن و انقلابی استان قم تسلیت عرض نموده واز درگاه خداوند تبارک و تعالی برای آن عالم فقید علو درجات و مغفرت واسعه الهی و برای بازماندگانِ بیت معزز ایشان صبر واجر مسئلت می نمایم.

سید محمدباقرتکیه ای

نماینده طلاب و فضلای قمی حوزه مقدسه علمیه قم

LINK: https://www.hawzahnews.com/news/1094210

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *