خبر روز ۱۴۰۲/۰۴/۴

**آیت‌الله العظمی مظاهری: خدمت به مردم از والاترین ارزش‌ها است** آیت‌الله حسینی بوشهری: مشکلات معیشتی فضای کل جامعه از جمله طلاب را تحت تأثیر قرارداده است** آیت‌الله رجبی: تبیین اندیشه‌های شهید بهشتی به ضرر جریان‌های انحرافی خواهد بود** آیت‌الله حسینی خراسانی تاکید کرد: ضرورت بررسی کاستی‌ها و مشکلات حوزه برای دست‌یابی به اهداف** از سوی دفتر مقام معظم رهبری و نهادهای عالی حوزوی: مراسم شب اول ارتحال آیت‌الله آشتیانی امشب برگزار می‌شود
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
موافق برگزاری انتخابات تناسبی در تهران هستیم
طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان درباره طرح حمایت از گزارشگران فساد گفت: ایرادهای شورای نگهبان در مجلس اصلاح شده اما هنوز چند ابهام کوچک باقی مانده که در مجلس باید رفع شود. سخنگوی شورای نگهبان درباره برگزاری انتخابات تناسبی مجلس شورای اسلامی در تهران گفت: ما در مرحله قبل بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات، نسبت به اصل برگزاری انتخابات تناسبی ایرادی نداشتیم اما ابهاماتی وجود داشت که در رفت‌و‌آمد آن ابهام نیز برطرف شد و اکنون هیچ‌گونه ایراد و ابهامی درباره برگزاری انتخابات تناسبی نداریم. وی در عین‌حال افزود: البته هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی انتخابات در مرحله قبل ایراداتی نسبت به این موضوع داشت اما در این مرحله تاکنون نظری از مجمع دریافت نکرده‌ایم. طحان‌نظیف در پاسخ به سؤالی مبنی بر عینی‌تر شدن فرآیند انتخابات، گفت: بخشی از عملیاتی شدن فرآیند انتخابات به عینی‌تر شدن شرایط نامزدها برمی‌گردد که مستلزم اصلاح قانون است.
از حاکمیت قانون در روسیه حمایت می‌کنیم
کنعانی سخنگوی وزارت خارجه رویداد اخیر در روسیه را موضوع داخلی این کشور خواند و افزود: جمهوری اسلامی ایران از حاکمیت قانون در فدراسیون روسیه حمایت می‌کند.

 همشهری 
تعهدات ارمنستان به باکو باید مکتوب شود
الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان گفت: ارمنستان تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان را به رسمیت شناخته است، اما این موضع‌گیری باید به‌صورت مکتوب نیز قید شود و ارمنستان باید تعهدات خود را امضا کند. صلح پایدار در قفقاز جنوبی تنها به این شیوه ممکن است. همچنین خروج یگان‌های مسلح ارمنی از منطقه ناگورنو-قره‌باغ و باز شدن کریدور زنگزور از دیگر شروط لازم برای صلح است.
تعویق اجلاس نقب به‌دلیل شرایط فلسطین
ناصر بوریطه، وزیر خارجه مراکش تصریح کرد: اجلاس سران نقب که قرار بود در مراکش برگزار شود، به‌دلیل شرایط سیاسی منطقه به تعویق خواهد افتاد. به تعویق افتادن اجلاس نقب که قرار بود در مراکش برگزار شود، به‌دلیل شرایط سیاسی منطقه (تشدید حملات علیه فلسطینی‌ها) صورت گرفته است.
به همکاری نزدیک با حکومت افغانستان تمایل داریم
بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه پاکستان گفت: ما به ایجاد روابط و همکاری نزدیک با کابل تمایل داریم. ما امیدواریم و انتظار داریم که تعهدات داده شده، ازجمله در بیانیه سه‌جانبه بین پاکستان، افغانستان و چین، عملی شود تا افغانستان برای همسایگانش ازجمله پاکستان منبع تروریسم و بی‌ثباتی نباشد.

 کیهان 
قانون جوان‌‌سازی جمعیت باید پیوسته در اجرا مورد ارزیابی قرار گیرد
آیت‌الله رئیسی در جلسه شورای‌عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف)، با ‌اشاره به اولویت‌های کاری مطرح شده از سوی این شورا، بر اولویت‌سنجی در اجرای موارد مطرح شده متناسب با ضرورت‌ها، نیازها و نیز اعتبارات و امکانات کشور تاکید کرد.رئیس‌جمهور با ‌اشاره به طرح برگزاری الکترونیک آزمون ورود به دانشگاه‌ها افزود: این طرح باید به شکل دقیق مورد آزمایش قرار گرفته و حتی در برخی مناطق و استان‌ها اجرا شود تا ‌اشکالات و ایرادهای آن شناسایی و رفع شده و در زمان اجرای سراسری با مشکل مواجه نشود. رئیسی همچنین با ‌اشاره به طرح ارتقای کارآمدی سیاست‌گذاری‌ها در حوزه جوانی جمعیت کشور با تاکید بر پاسخ گرفتن عملی از سیاست‌های اجرایی جوان شدن جمعیت، تصریح کرد: قانون خوبی برای جوان‌‌سازی جمعیت تنظیم و تصویب شده، اما باید به شکل مرتب در عرصه اجرا مورد ارزیابی قرار گیرد تا ببینیم که جامعیت داشته یا نه؟
ادامه تعلیق روسیه؛‌ وضعیت ایران تغییری نکرد
دیروز جلسه عمومی FATF در پاریس برگزار شد که بخشی از خروجی این نشست ادامه تعلیق روسیه و عدم تغییر وضعیت ایران بود. در بیانیه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) با اعلام اینکه وضعیت ایران در فهرست این گروه تغییری نکرده است آمده است: « این نهاد از فوریه ۲۰۲۰ به دلیل پاندمی کرونا تحقیقات درباره این کشور را متوقف کرده است و با اینکه شاید این آخرین وضعیت این کشور نباشد اما، همچنان دیگر کشورها باید از مصوبه قبلی پیروی کنند.‌» همچنین در بخشی از این بیانیه که به موضوع تعلیق عضویت فدراسیون روسیه اختصاص داده شده است آمده است که تعلیق عضویت فدراسیون روسیه در این گروه مالی همچنان پابرجاست.
واکنش وزیر کشور به احتمال برگزاری انتخابات تناسبی
وزیر کشور درباره برگزاری انتخابات تناسبی گفت: این طرح هنوز تبدیل به قانون نشده است. وحیدی، وزیر کشور درباره تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای برگزاری انتخابات تناسبی در تهران، گفت: ما تابع قانون هستیم ولی این طرح هنوز به قانون تبدیل نشده است. اگر طرح نمایندگان به قانون تبدیل شد، از آن تبعیت می‌کنیم.

 ایران
روسیه از این مرحله عبور خواهد کرد
وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و همچنین تحولات مربوط به وضعیت ایجاد شده در مناطقی از روسیه را مورد رایزنی قرار دادند. امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در این گفت وگوی تلفنی با حمایت از حاکمیت قانون در همه کشورها از جمله کشور همسایه و دوست روسیه و انتقاد از هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی کشورها، شرایط داخلی روسیه را یک موضوع کاملاً داخلی تلقی و اظهار اطمینان کرد که کشور روسیه از این مرحله عبور خواهد کرد.سرگئی لاوروف هم با اشاره به اظهارات رئیس جمهور روسیه بر اعمال کامل حاکمیت قانون بر تمامیت ارضی این کشور تأکید کرد و افزود: روسیه به سرعت از این وضعیت عبور می کند.وزیر خارجه روسیه در ادامه ضمن ارزیابی روابط سطح بالای دوکشور، بر پیگیری توافقات دوجانبه تأکید کرد.
ایجاد ائتلاف دریایی یکی از اولویت‌های منطقه است
امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به طرح ائتلاف نظامی در خلیج فارس گفت: «ائتلاف دریایی امروز یکی از اولویت‌های منطقه است و با شکل‌گیری آن حتماً سطح امنیت در منطقه به میزان قابل توجهی ارتقا خواهد یافت.» وی افزود: «وقتی کشورهای منطقه در کنار هم قرار بگیرند، اتحاد بی‌نظیری شکل می‌گیرد. نتیجه رویکردی که کشورهای منطقه در رابطه با جمهوری اسلامی ایران دارند و انجام مذاکرات، برقراری امنیت در منطقه است‌.»
ما اپوزیسیون نداریم، قمپوزیسیون داریم!
به دنبال شکست‌های سنگین آنچه به اصطلاح جریان اپوزیسیون خوانده می‌شود، کارشناس شبکه اینترنشنال، ضدانقلاب را به جای اپوزیسیون، قمپوزیسیون توصیف کرد که درست مانند توپ قمپز، فقط صدای بلندی دارند. نیک آهنگ کوثر چهره مطرح جریان ضد نظام که به داشتن مواضع ضدانقلابی و هتاکی علیه مقدسات شهره است، در این شبکه ضدایرانی، در پاسخ به این سؤال مجری که «اپوزیسیون جمهوری اسلامی را چقدر فعال می دانید؟» گفت: «خیلی دارم سعی می کنم جواب محترمانه‌ای بدهم. قمپوز توپی است که (در قدیم) در می کردند و سرو صدای زیادی دارد. (حالا هم) به نظر من ما قمپوزیسیون داریم و اپوزیسیون واقعی نداریم!» این اظهارنظر پس از شکست اغتشاشات «زن، زندگی، آزادی» و به دنبال آن، اضمحلال اتئلاف‌های ساختگی جریانات ضدانقلاب صورت گرفت. پس از این شکست، نه تنها ائتلاف علینژاد، علی کریمی، بنیادی، گلشیفته فراهانی، عبدالله مهتدی، رضا پهلوی و حامد اسماعیلیون از هم گسیخت، بلکه گروهک‌های ضد انقلاب مانند کومله که نماینده به این ائتلاف‌ها ارسال کرده بودند هم به روی انشعابات درون گروهکی هم، اسلحه کشیدند.
رهبر گروه واگنر در کمتر از ۲۴ ساعت از اختلاف افکنی داخلی در روسیه عقب‌نشینی کرد
در نخستین ساعات روز یکشنبه پریگوژین رهبر گروه واگنر که طی ماه‌های گذشته حملات لفظی شدیدی علیه سرگئی شویگو وزیر دفاع و والری گراسیموف رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه داشته و آنها را متهم به فریبکاری کرده بود، در فایلی صوتی خبر داد، نیروهای گروه واگنر، گروه شبه‌نظامی تحت نظر او از اوکراین وارد خاک روسیه شده و آماده هستند «تمام راه» را علیه ارتش روسیه طی کنند. او هشدار داد که اگر کسی بر سر راه این گروه قرار بگیرد، او را نابود خواهند کرد. او همچنین مدعی شد، در ورود به این شهر راه سختی نداشته‌اند و سربازان ارتش روسیه بدون هیچ مقاومتی اجازه دادند، این گروه وارد شهر شود. در حالی که اخبار ضد و نقیض بسیاری بر فضای خبری روسیه حاکم بود، گاردین خبر داد که یک شاهد به رویترز گفته که یک ستون نظامی واگنر بعد از گذر از روستوف، در حال عبور از شهر ورونژ روسیه دیده شده است. این شهر در مسیر روستوف به مسکو در ۵۱۴ کیلومتری پایتخت روسیه قرار دارد. با این حال این خبر به تأیید مقامات نرسید. پریگوژین همچنین با انتشار فایلی صوتی مدعی شد که ارتش روسیه مقر این گروه را بمباران کرده و شمار زیادی از آنان را کشته‌اند. وی در این فایل صوتی سرگیی شویگو وزیر دفاع روسیه را تهدید کرد، در میدان سرخ مسکو به دار آویخته خواهد شد و در مقبره لنین دفن می‌شود. پس از آنکه رئیس واگنر مدعی شده که پایگاه‌های نظامی را در شهر روستوف تصرف کرده و در راه رسیدن به مسکو است، رسانه‌های روسیه خبر از تدابیر امنیتی شدید در مسکو دادند. در آخرین تحولات روزگذشته، رسانه‌های روسیه از پایان پیشروی نیروهای واگنر خبر دادند. بر اساس اخبار منتشر شده تصمیم توقف نیروهای تحت فرمان یوگنی پریگوژین و پایان دادن به شورش داخلی علیه مسکو و بازگشت به جبهه مبارزه با اوکراین، پس از تماس تلفنی وی با لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس اتخاذ شده است.

 وطن امروز
اوج قدرت و حوزه نفوذ ایران را در ماجرای منافقین دیدیم
رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش روز ملی اصناف تصریح کرد: حکمرانی در عرصه اقتصاد باید مردمی‌سازی شود و در این میان باید اذعان کرد کدام بخش مردمی‌تر از بخش اصناف است. قالیباف با اشاره به‌ مسائل مربوط به پنجره جمعیت کشور و اینکه اگر به این موضوع توجه نکنیم با تهدید در حوزه جمعیت مواجه خواهیم شد، گفت: باید یادآور شد هم‌اکنون در فرصت کم‌نظیری از نظر جمعیتی قرار داریم، چرا که در حوزه‌های مختلف فناوری جزو کشورهای برتر هستیم و این زمان طلایی یک دهه می‌تواند فرصت و نعمت بزرگی برای ما باشد، در حالی که گاهی فرصت‌ها را به تهدید تبدیل می‌کنیم، بنابراین پیشکسوتان میدان را برای جوانان فراهم کنند تا تحول عظیم رخ دهد.رئیس مجلس با یادآوری اینکه اصناف و بازاریان در حوادث مختلف از مال و جان خود مایه گذاشته و با صبر و تحمل برای امنیت و عزت کشور همراهی کرده‌اند، خاطرنشان کرد: مشکلاتی در کشور وجود دارد و دشمنان قداره‌کش نمی‌خواهند ایران اسلامی وجود داشته باشد ولی می‌بینیم دشمنان ما به اوج فضاحت رسیده‌اند و اوج این موضوع را در رابطه با منافقین می‌توان دید که نشان می‌دهد نفوذ ما تا کجاست.
بررسی برنامه هفتم توسعه در کمیسیون‌های مجلس کلید خورد
کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی این هفته بررسی احکام لایحه برنامه ۵ ساله هفتم توسعه را آغاز می‌کنند تا گزارش آنها به کمیسیون تلفیق برنامه ارسال شود.کمیسیون اصل ۹۰ روز سه‌شنبه (۶ تیر) با حضور حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به بررسی نحوه اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران می‌پردازد.کمیسیون اقتصادی نیز روز دوشنبه (۵ تیر) در نشست مشترک با عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، برنامه‌های این وزارتخانه در حوزه بازرگانی داخلی و خارجی را بررسی می‌کند. همچنین احمد وحیدی، وزیر کشور برای پاسخگویی به سوالات تعدادی از نمایندگان روز دوشنبه در این کمیسیون حضور می‌یابد. کمیسیون صنایع و معادن نیز روز دوشنبه با دعوت از وزرای صمت و نیرو، موضوع تامین برق صنایع کشور را در دستور کار خود دارد. کمیسیون قضایی و حقوقی هم در جلسه روز گذشته خود لایحه یک‌فوریتی حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب را بررسی کرد.

 خراسان 
پلیس‌های جوان و ورزیده در برابر پیرمردان و پیرزنان
عطاءا… مهاجرانی فعال سیاسی با انتشار ویدئویی در صفحه توئیتر خود درباره وضعیت منافقین نوشت: فرد عاقلی در کمپ اشرف ٣ نبود که بگوید نبایست با پلیس دست به یقه شد؛ آن هم وقتی پلیس مثل یک لشکر حمله می‌کند؟! پلیس‌های جوان و ورزیده در برابر پیرمردان و پیرزنان دهه شصت و هفتاد عمر. حال برای برخی ازاعضای مجاهدین به جرم تمرد و درگیری با پلیس پرونده تشکیل دادند. آمریکا هم که نیست!
مجسمه سرباز ساسانی تحویل ایران شد
کاردار ایران در لندن در توییتی نوشت: مجسمه سرباز ساسانی که قاچاقی وارد انگلیس شده بود، پس از اثبات مالکیت که متعلق به ایران است و بعد از آن که سه ماه در موزه بریتانیا به امانت نمایش گذاشته شد، تحویل ایران شد.
طرح اتهام دانمارک علیه فرد مهاجم به سفیر ایران
دادستانی دانمارک اتهامات علیه فردی را که سال گذشته با سلاح سرد به سفارت تهران در کپنهاگ حمله کرده بود، اعلام کرد. براساس این متن، فرد مهاجم به حمله فیزیکی بسیار خشونت آمیز، بی‌رحمانه و خطرناک علیه سفیر متهم شده است. تخریب و آسیب رساندن به خودروها و ساختمان سفارت، از دیگر موارد اتهامات این فرد عنوان شده است.

 مردم سالاری
سریلانکا بدهی ایران را می‌پردازد
خبرگزاری رویترز گزارش داد که سریلانکا درصدد پرداخت بدهی ۲۵۰ میلیون دلاری خود به ایران است. سریلانکا از ماه آینده ارسال چای به ایران را برای پرداخت بدهی نفتی ۲۵۰ میلیون دلاری خود آغاز می‌کند. این بدهی نفتی مربوط به سال ۲۰۱۲ است و در سال ۲۰۲۱ دو کشور توافق کردند که سریلانکا به خاطر تحریم‌های آمریکا، آن را با صدور چای به ایران بازپرداخت کند اما بحران مالی سریلانکا باعث شد تا این تبادل با دو سال تاخیر صورت گیرد.
طبق توافق قبلی قرار بوده که سریلانکا به مدت ۴۸ ماه، ماهانه ۵ میلیون دلار چای به ایران بفرستد ولی مقام‌های این کشور قصد دارند این میزان را به ماهانه ۲ میلیون دلار کاهش دهند. ایران یکی از وارد کنندگان مهم چای از سریلانکاست ولی به خاطر تحریم‌های آمریکا، واردات این کشور از ۱۲۸ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ به ۷۰ میلیون دلار در سال گذشته کاهش یافته است.

 قدس 
وقتی تیرها به سنگ می‌خورد!
معاون دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب، با انتشار مطلبی گفت: «ایران قوی» و «دیپلماسی عزت» می‌تواند بیانگر چرایی تغییر رفتار غرب و برخی کشورهای منطقه در قبال ایران عزیز باشد. مهدی فضائلی ادامه داد: رویدادهای اخیر اگرچه با سرعت نمایان شده‌اند اما اتفاقی نیستند، بنابراین باید به‌دنبال چرایی این تغییر رفتار غربی‌ها باشیم .آنچه در این مجال و به اختصار می‌شود از چرایی این مسئله گفت، این است که؛ تیرهای دشمن به سنگ خورده است!
مقاومت؛ تنها جایگزین برای تشکیلات خودگردان
عبدالباری عطوان، تحلیلگر برجسته جهان عرب با اشاره به اینکه تنها جایگزین تشکیلات خودگردان فلسطین و رئیس آن در مرحله آینده، مقاومت و نسل جدید فلسطین است، تأکید کرد: تسلیح اعراب در کرانه باختری و جولان اشغالی اصلی‌ترین گزینه برای مبارزه با اشغالگران در مرحله جدید است. گفتنی است در روزهای گذشته همزمان با تشدید عملیات‌های ضدصهیونیستی در کرانه باختری، درگیری‌های خونینی میان صهیونیست‌ها و فلسطینیان ادامه دارد.
دیدار سفیران ایران و عربستان برای تحقق«توسعه پایدار»
یک رسانه سعودی در تحلیل دیدار اخیر سفیران تهران و ریاض در بیروت نوشت: این دیدارها در چارچوب «سیاست دیپلماسی» عربستان که به دنبال حل تمام اختلافات منطقه و وارد شدن به مرحله سازنده و به کارگرفتن تمام امکانات به سوی تحقق توسعه پایدار است، انجام شد. سعودی العکاظ تأکید کرد دو کشور درحال تلاش‌های گسترده در راستای تداوم اقدامات دیپلماتیک هستند.
الحشد الشعبی سه سرکرده داعش را دستگیر کرد
سازمان الحشدالشعبی در بیانیه‌ای اعلام کرد سه فرمانده تروریست‌های داعش در دام نیروهای عراقی افتاده و دستگیر شده‌اند. به نوشته وبگاه المعلومه، براساس این بیانیه، نیروهای تیپ ۱۵ و ۶۳ الحشدالشعبی در استان کرکوک، در یک عملیات ویژه این سه تروریست داعشی را به دام انداخته‌اند؛ تروریست‌هایی که در حمله دو هفته پیش به یک مقر ارتش عراق دست داشتند.

 اعتماد
ماکرون باز هم خواستار استقلال اروپا از امریکا شد
امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان تاکید کرد که اتحادیه اروپا باید تلاش کند، مستقل‌تر عمل کند. وی با اشاره به این موضوع گفت: برای من خیلی مهم است که کشورهای اروپایی و مشخصا اتحادیه اروپا بیشتر مستقل شود. این برای نظم جهانی بسیار مفید است. به گفته رییس‌جمهور فرانسه، خودمختاری بیشتر اتحادیه اروپا و توانایی بروکسل برای حل مسائل و مشکلات منطقه‌ای به صورت مستقلانه‌تر، برای امریکا نیز بهتر خواهد بود. ماکرون پیش از این و پس از بازگشت از سفر فروردین‌ماه خود به چین نیز خواستار استقلال راهبردی اروپا از ایالات متحده امریکا شده بود. ماکرون در ادامه مصاحبه خود با سی‌ان‌ان اضافه کرد: من می‌خواهم که شهروندان ما در زمینه تکنولوژی، دفاعی، انرژی و دیگر ابعاد زندگی مدرن مستقل شوند. هیچ‌کس نمی‌داند که چه اتفاقی برای جهان خواهد افتاد اما اگر شما به یک ملت دیگر وابسته باشید، می‌توانید وارد شرایط پیچیده و خطرناکی شوید. رییس‌جمهور فرانسه همچنین تاکید کرد که دوست ندارد اروپا در چنین شرایط وابستگی گرفتار شود. وی گفت: پس به عنوان یک اروپایی می‌گویم که این منصفانه است که برای خودمختاری بیشتر مبارزه کنیم.

 ابتکار
چین ۳۰ هزار پهپاد از ایران می‌خرد
روزنامه الجریده کویت از خرید ۳۰ هزار پهپاد ایران به صورت پرداخت نقدی از سوی چین خبر داد. روزنامه الجریده کویت به نقل از یک منبع آگاه در وزارت دفاع ایران مدعی شد که چین ۳۰ هزار پهپاد از ایران خریداری می‌کند. این منبع آگاه با بیان اینکه تحولات اخیر منجر به افزایش تقاضا برای این پهپادها در بازارهای بین‌المللی شده است، تصریح کرد که با وجود تحریم‌های آمریکا که همچنان علیه تهران اعمال می‌شود و چین برای خرید حدود ۳۰ هزار پهپاد با تهران قرارداد بسته است، مستشاران نظامی ۳۵ کشور به این پهپادها علاقه نشان دادند. منبع مذکور گفت: «چین پیش‌تر برای خرید ۱۵ هزار پهپاد ایرانی قراردادی امضا کرده است و چند روز پیش نیز قرارداد مشابهی با همین تعداد امضا کرد». وی توضیح داد: «پهپادهای مورد درخواست پکن از نوع شاهد ۱۳۶ است. همچنین انواع پهپادهای جاسوسی و انتحاری نیز در این قرارداد موجود هستند».

 اطلاعات
نظام حقوقی باید در قبال موضوعات روز نقشی اثرگذار و نافع داشته باشد
رئیس قوه قضائیه اعلام کرد که دستگاه متبوعش با آغوش باز پذیرای نقطه نظرات، دیدگاه‌ها، پیشنهادها و انتقادات جامعه نخبگانی و دانشگاهی کشور است.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در نشست هم‌اندیشانه با جمعی از رؤسا، اساتید و فرهیختگان دانشکده‌های حقوق سراسر کشور، به مسئولان ذیربط قضائی از جمله معاون حقوقی و منابع انسانی قوه ، رئیس پژوهشگاه دستگاه و رئیس دانشگاه علوم قضائی دستور داد که تعاملات آموزشی و پژوهشی فی‌مابین «عدلیه» و «مراکز دانشگاهی کشور» را با لحاظ موضوعات و مقولات کاربردی و جامع‌محور به منظور حل چالش‌ها و خلأها و همچنین آینده‌نگری و پیش‌بینی مسائل آینده و رفع نیازهای ضروری دستگاه قضا، بسط و گسترش دهند.رئیس قوه قضائیه در ادامه این نشست تصریح کرد: باید به این سئوال پاسخ دهیم که آیا واقعاً نظام حقوقی ما توانسته است به ذات نظام که مبتنی بر مردمسالاری دینی است، نزدیک و نزدیک‌تر شود، یا خدای ‌ناکرده عقبگرد داشته است؟ آیا نظام حقوقی ما در تراز نظام به رشد و بالندگی رسیده است؟ باید بدانیم که در مسیر ساختن تمدن نوین اسلامی هستیم و بر همین مبنا نظام حقوقی ما نیز باید در قبال موضوعات روز و مستحدثه، نقش‌آفرینی اثرگذار و نافع داشته باشد.

 شهروند 
بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی شهرستان فردیس آماده بهره‌برداری شد
معاون اجرایی رئیس‌جمهوری در توییتی از تکمیل بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی شهید سلیمانی شهرستان فردیس خبر داد.متن توییت محسن منصوری به این شرح است: «شهرستان فردیس علیرغم دارا بودن جمعیتی به میزان برخی استان‌ها، اما متاسفانه تاکنون فاقد زیرساخت درمانی مناسب و بیمارستان مستقل بود. با دستور رئیسی در اولین سفر استانی، روند تکمیل بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی شهید سلیمانی آغاز شد و اکنون آماده بهره‌برداری برای مردم عزیز است.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌ها خبری:

خدمت به مردم از والاترین ارزش‌ها است
حوزه/ آیت‌الله العظمی مظاهری دردیدار با رئیس کل دادگستری استان اصفهان گفتند: امروز بالاترین ارزش‌ها، خدمت به مردم و تأمین رضایت آنهاست و اگر می‌خواهیم اسلام و جمهوری اسلامی در صحنه اجتماع، جامه عمل بپوشد باید وظیفه خدمت به ملت و جلب رضایت آنان را به‌طور کامل و صحیح به انجام رسانیم.
ایشان همچنین با گرامیداشت یاد و نام شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی، از ایشان به عنوان شخصیتی برجسته و افتخارآمیز و نیز اسوه‌ای کامل در خدمت به مردم یاد کرده و افزودند: بزرگداشت حقیقی شهید بهشتی در گرو دنبال کردن و اجرای خواسته‌ها و آرمان‌های آن شهید بزرگوار است. استاد حوزه علمیه خواسته اسلام و مطالبه دین را توجه به همه ابعاد زندگی مردم اعم از نیازهای اقتصادی و معیشتی و نیازهای فرهنگی و اجتماعی دانسته و گفتند: اگر چه به مسائل فرهنگی نظیر حجاب باید توجه شود، به گرفتاری‌های معیشتی و سایر سختی‌ها و گرفتاری‌های مردم نیز باید توجه کافی و وافی مبذول شود.

مشکلات معیشتی، فضای کل جامعه از جمله طلاب را تحت تأثیر قرارداده است
حوزه/ نشست هم‌اندیشی تعدادی از اساتید جوان سطوح عالی با دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه، به منظور بررسی راهکارهای ایجاد انگیزه و امید در میان طلاب و آسیب‌شناسی این مسئله، در محل شورای عالی برگزار شد.
آیت‌الله حسینی بوشهری به اساتید حاضر در این نشست اطمینان داد که مسائل مطرح شده از سوی آنان مورد بحث و بررسی‌های کارشناسی قرار خواهد گرفت. رئیس شورای عالی جامعه مدرسین با اشاره به مباحث مطرح شده در این جلسه چند ساعته، خاطر نشان کرد: اگر چه معیشت، فضای کل جامعه از جمله طلاب را تحت تأثیر قرارداده است؛ اما از نگاه اساتید نسبت به تمامی ابعاد مختلف و مؤثر در این موضوع، تشکر می‌کنیم. دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه تأکید کرد: معتقدیم که برای اداره هر چه بهتر حوزه‌های علمیه باید از نظرات و دیدگاه‌های اساتید استفاده شود.

تبیین اندیشه‌های شهید بهشتی به ضرر جریان‌های انحرافی خواهد بود
رسا/ آیت‌الله رجبی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی، سیاسی و مبارزاتی شهید بهشتی اظهار داشت: شهید بهشتی یکی از شخصیت‌های برجسته ما و حوزه‌های علمیه قبل از انقلاب اسلامی است که دارای فکر روشن، آینده نگر، عالم و دارای توان مدیریتی بی‌نظیر بود. عضو جامعه مدرسین شهید بهشتی را شخصیتی الگو دانست که در سخنان و موضعگیری خود، جریان‌های منحرف را نشان داده و تفکرات آنان را برملا می کرد و اگر شخصیت شهید بهشتی آن گونه ای که هست به نسل‌های کنونی و آینده جامعه اسلامی شناسانده شود، قطعاً به ضرر جریان‌های مقابل نظام اسلامی و عده ای که به سبب بی‌بصیرتی، مواضع خلاف مصلحت نظام می گیرند، خواهد بود. وی افزود: جریان‌های مقابل نظام اسلامی از شخصیت شفاف و الگو شدن شهید بهشتی نگران هستند و در تلاشند تا با تحریف چهره این گونه شخصیت‌ها بتوانند این افراد را همسوی با اندیشه‌های انحرافی خود معرفی کرده و از این طریق چهره ای برای خود دست و پا کنند.

ضرورت بررسی کاستی‌ها و مشکلات حوزه برای دست‌یابی به اهداف
حوزه/ آیت‌الله حسینی خراسانی دردیداربا مسئولین حوزه علمیه استان یزد تصریح کرد: دین به قول امروزی‌ها یک بسته است، دین و فقه به معنای از طهارت تا دیات نیست، فقه به معنای واجبات و محرمات، مستحبات و مکروهات و مباهات در اعمال فردیه و عملیه نیست، بلکه دین از مسائل معرفتی، اعتقادی گرفته تا مسائل فقهی و مسائل اخلاقی، اجتماعی، سیاسی است.
عضو جامعه مدرسین تأکید کرد: کسانی که با هدف تفقه در دین وارد حوزه می‌شوند، پس از اینکه در دین فقیه شدند، برای ساختن جامعه و قوم خود رجعت می‌کنند. وی همچنین افزود: باید ببینیم در مسیر اهداف حوزه و معرفی آن به جوانان، چه کرده و چقدر موفق بوده‌ایم؟ و نیز ببینیم کاستی‌ها و توقف‌ها کجاست تا در راستای پیشرفت و گسترش هرچه بیشتر آن قدم‌های محکم و استوار برداریم.

تعداد مددجویان پشت‌نوبتی برای دریافت مستمری به صفر رسید
باشگاه خبرنگاران/ سخنگوی دولت درباره مددجویان پشت نوبت برای دریافت مستمری توضیح داد. بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: پس‌از سال‌ها، تعداد مددجویان پشت‌نوبتی برای دریافت مستمری به صفر رسید. طی دو سال گذشته ۳۸۱ هزار و ۸۳۶ مددجوی سازمان بهزیستی که چندین سال منتظر حمایت بودند، وارد چرخه حمایتی شدند.

بیست و پنج هفته تظاهرات اعتراضی علیه نتانیاهو
باشگاه خبرنگاران/ هزاران نفر علیه کابینه جنجالی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و کودتای قضایی او در سراسر سرزمین‌های اشغالی دست به تظاهرات زدند. این اعتراضات برای بیست و پنجمین هفته پیاپی بود که علیه کابینه نتانیاهو و برنامه اصلاحات قوانین قضایی انجام می‌شود و سرزمین‌های اشغالی را عملاً به صحنه درگیری مخالفان و موافقان کابینه فعلی تبدیل کرده است. از زمان اعلام این طرح تاکنون تل آویو و سایر شهرک‌های اشغالی هر شنبه شب شاهد تجمعات صهیونیست‌های منتقد برنامه‌های کابینه نتانیاهو است و رهبران معارض نیز به برنامه‌های خود علیه نتانیاهو ادامه می‌دهند.

مقاومت عراق آمریکا را تهدید کرد
فارس/ کمیته هماهنگی گروه‌های مقاومت عراق در واکنش به تهدید‌های اخیر آمریکا علیه دبیرکل جنبش النجباء بیانیه‌ای مهم صادر کرد. مقاومت عراق در این بیانیه با تاکید بر اینکه توقف موقت عملیات نظامی علیه آمریکا، به‌منزله پذیرش تداوم حضور غیرقانونی اشغالگران نیست، اعلام کرد که بقای پایگاه‌های نظامی در عراق با نیرو‌های رزمی زمینی و هوایی، از جمله پهپاد‌های جاسوسی، و همچنین نقش مخرب سفارتخانه شرارت‌آفرین آمریکا در اشاعه منکرات و انحرافات اخلاقی، با ارزش‌های بنیادی، سنت‌های اصیل و قانون اساسی عراق متضاد است در این بیانیه همچنین آمده است: بر خود واجب می‌دانیم که در صورت ادامه تخلفات آمریکا که تهدید وقیحانه به هدف قرار دادن یکی از فرماندهان مقاومت (شیخ اکرم الکعبی) نمونه آن است، با پاسخی مناسب به وظیفه خود عمل کنیم.

صادرات انگلیس به ایران به ۲۵ میلیون دلار رسید
ایرنا/وزارت تجارت و بازرگانی انگلیس در جدیدترین آمار خود اعلام کرد: مبادلات تجاری این کشور با ایران در چهار ماهه نخست سال جاری میلادی به ۲۷ میلیون پوند برابر با ۳۴ میلیون دلار رسیده است. مبادلات ایران و انگلیس در ماه‌های ژانویه تا آوریل ۲۰۲۳ با رشد ۱۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است.
مبادلات دو کشور در ماه‌های ژانویه تا آوریل ۲۰۲۲ بالغ بر ۲۳ میلیون پوند اعلام شده بود. واردات انگلیس از ایران در چهار ماهه نخست سال جاری میلادی ۷ میلیون پوند معادل ۹ میلیون دلار بوده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییری نداشته است. اما صادرات انگلیس به ایران در ماه‌های ژانویه تا آوریل ۲۰۲۳ رشد ۲۵ درصدی داشته و به ۲۰ میلیون پوند برابر با ۲۵ میلیون دلار رسیده است.

مراسم شب اول ارتحال آیت‌الله آشتیانی امشب برگزار می شود

اختصاصی/ به اطلاع می‌رساند، مراسم شب اول ارتحال آیت‌الله محمدرضا آشتیانی -رحمه الله-، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نماینده مردم قم در دوره‌های هفتم تا نهم مجلس شورای اسلامی، از سوی دفتر مقام معظم رهبری در قم، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و سایر مراکز و نهادهای حوزوی، یکشنبه چهارم تیرماه پس از نماز مغرب و عشاء در مسجد امام حسن عسکری -علیه السلام- واقع در سه راه بازار، برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *