خبر روز ۱۴۰۲/۰۳/۳۱

**آیت‌الله العظمی مظاهری: مهم‌ترین رسالت فراجا ایجاد نظم و گسترش امنیّت، در راستای خدمت‌رسانی به مردم است** رئیس جمهور در نهمین گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم‌: در دیپلماسی، عزتمندانه برخورد می‌کنیم اهل التماس نیستیم** آیت الله حسینی بوشهری تأکید کرد: ضرورت استفاده از تجربه بازنشستگان در مدیریت کشور** آیت‌الله موسوی اصفهانی: دین و سیاست درهم‌ تنیده‌اند و از هم جدا نیستند** صبح دیروز صورت گرفت حمله پليس آلباني به مقر منافقين و كشته شدن يكي از اعضاي آنها
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
قرائت خطبه عقد خواهرشهید مدافع حرم مجیدقربانخانی توسط رهبر معظم انقلاب
خطبه عقد خواهر شهید مجید قربانخانی از شهدای مدافع حرم که سال ۹۴ در منطقه خانطومان سوریه به شهادت رسیده بود توسط رهبر معظم انقلاب قرائت شد. خانواده شهید مجید قربانخانی به همراه تعدادی دیگر از خانواده شهدای مدافع حرم در فهرست مهمانان ویژه‌ای قرار داشتند که صبح دیروز ۳۰ خرداد مصادف با اول ذیحجه، سالروز ازدواج حضرت علی(سلام الله علیه) و حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) در حسینیه امام خمینی(رحمه الله علیه) مهمان رهبر انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌‌الله العظمی خامنه‌ای بودند. در این دیدار خانواده شهید درخواست کردند تا خطبه عقد دخترشان زینب قربانخانی توسط رهبر معظم انقلاب جاری شود. به این ترتیب حسینیه امام‌خمینی(رحمه الله علیه) و توصیه‌های حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای نقطه شروع زندگی مشترک زینب قربانخانی و احسان عطایی شد و مهریه نیز به رسم مالوف همیشگی ۱۴سکه بهار آزادی مقرر شده بود. رهبرمعظم انقلاب بعد از جاری‌شدن خطبه عقد دعا کردند این زوج زندگی شیرینی داشته باشند: «باهم بسازید، صفا و صداقت داشته باشید تا زندگی‌تان شیرین باشد. » این اما همه ماجرا نبود. پس از قرائت خطبه عقد، پدر شهید قربانخانی از حضرت آیت‌‌الله العظمی خامنه‌ای درخواست کرد تا از مادر شهید بخواهند لباس مشکی خود را عوض کند؛ درخواستی که با پاسخ مثبت ایشان روبه‌رو شد: «لباس مشکی را عوض کنید. ما چشم حقیقت‌بین نداریم و نزدیک‌بین هستیم. اگر چشم حقیقت‌بین داشتیم و جایگاه شهدا را در آن دنیا می‌دیدیم قطعا برای آنها خوشحالی و شادی می‌کردیم و عزا نمی‌گرفتیم. »

 همشهری
با یک دیدار روابط آمریکا و چین بهبود نمی‌یابد
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت: سفر به پکن یک شروع مهم در تثبیت روابط آمریکا با چین است. جلوگیری از افول روابط بین ۲ قدرت اقتصادی جهان با یک دیدار ممکن نیست و با یک دیدار روابط آمریکا و چین بهبود نمی‌یابد، اما این دیدار شروع خوبی برای گام‌های بعدی به شمار می‌رود.
سندی از حمله به ایران نداشتم
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت: هیچ سندی درباره حمله به ایران در اختیار نداشتم. کلی روزنامه و چیزهای دیگر در مورد ایران و موضوع‌های مختلف موجود بود، اما هیچ سندی در اختیار نداشتم و چیزی نبود که از طبقه‌بندی خارج شود. هرچه بود همگی اخبار روزنامه‌ها، مجلات و مقالات بود.

 کیهان
در دیپلماسی، عزتمندانه برخورد می‌کنیم اهل التماس نیستیم
آیت‌الله رئیسی همزمان با دومین سالروز انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در نهمین گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم ضمن ارائه گزارش اقدامات و دستاوردهای دولت در ۲ سال ابتدایی فعالیت دولت، به تشریح برنامه‌های قوه مجریه پرداخت.
رئیس‌جمهور در بخشی از این گفت‌وگو درباره شرایط کشور پیش از انتخابات ۱۴۰۰ گفت: مردم به نحوی با ناامیدی در سال ۱۴۰۰ مواجه بودند و اوضاع را به وفق مراد نمی‌دیدند. با اینکه در قوه قضائیه به عنوان مطالبه‌گر حضور داشتم، اما تصورم این بود که وظیفه و تکلیفی دارم.
رئیس‌جمهور ادامه داد‌: حتی مسئولان آن زمان می‌گفتند که شرایط حتی از زمان جنگ بدتر است و کسری بودجه و وضعیت اجتماعی و سیاسی و اقتصادی خاصی داریم که محصول دشمنی دشمنان بود اما عملکرد دولت هم در این زمینه نقش داشت.
ایشان افزود: در ابتدای دولت با کسری بودجه مواجه بودیم و ۴۸۰ هزار میلیارد کسری بودجه داشتیم که این ام‌المسائل موضوعات اقتصادی بود.
آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: دولت با تولید و افزایش درآمدها کسری بودجه را جبران کرد. در آغاز کار همچنین با کمبود کالای اساسی مواجه بودیم و بخشی از کالای اساسی به وضعیت قرمز رسیده بود.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه در آغاز دولت، تولید در کشور به نحوی بود که بسیاری از کارخانجات دچار وقفه و تعطیلی بودند‌ افزود: تلاش دولت بر این بود که در اظهارات خود این‌ها را بیان نکند و به این‌جمله ا‌کتفا کردم که مردم‌ من متوجه مشکلات شما هستم.
آیت‌الله رئیسی در ادامه گفت: برخی مطرح‌ می‌کردند نمی‌شود نفت را فروخت ولی این دولت ثابت کرد این کار شدنی است و به میزان قابل توجهی تولید و فروش نفت رقم خورد‌.
رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه رویکرد متعادل و متوازن دولت سیزدهم توسط کشورهای دیگر مورد توجه قرار گرفت تصریح کرد: در دو سه هفته اول دولت به ما اعلام شد که در این دوره از اجلاس ‌شانگهای، عضویت ایران‌ مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
آیت‌الله رئیسی ادامه داد: مذاکرات را با عزت پیگیری می‌کنیم اما التماس نمی‌کنیم و زندگی مردم را به آن بند نمی‌کنیم.
به زودی مبالغ قابل توجهی از دارایی‌های ایران در عراق آزاد خواهد شد
دانایی‌فر سفیر پیشین ایران در عراق در گفت‌وگویی با ‌اشاره به آزاد‌سازی دارایی‌های ایران در عراق، اظهار داشت: دولت فعلی عراق اهتمام ویژه‌ای در آزاد‌سازی اموال جمهوری اسلامی ایران دارد که تلاش‌های قابل توجهی نیز در این راستا انجام شده است. وی ادامه داد: دولت عراق به طور جدی وارد مذاکره با آمریکایی‌ها شده و شواهد نشان می‌دهد به زودی مبالغ قابل توجهی از دارایی‌های بلوکه شده ایران در عراق آزاد خواهد شد.

 ایران
خلوت شدن توئیتر پس از حمله به مقر منافقین!
به دنبال ورود قضایی پلیس آلبانی به مقر منافقین در این کشور جهت بازرسی و بررسی رایانه‌های حاضر در این محل، فضای مجازی از جمله در توئیتر، اکانت‌های ضدانقلاب به طرز کم‌سابقه‌ای خلوت شد. ناظران معتقدند این خلوت شدن نشان می‌دهد بخش عمده هیاهو، جنجال و جریان‌سازی‌های ضدانقلابی و ضدمردمی در فضای مجازی، ناشی از فعالیت اکانت‌هایی بود که به وسیله عوامل و اعضای منافقین و از مقرهای این گروهک هدایت می‌شد. پیش‌تر برخی از رسانه‌های غربی با انتشار گزارش‌هایی از فعالیت‌های مجازی و سایبری منافقین خبر داده بودند. علاوه بر کم شدن توئیت‌ها، پست‌ها و لایک های ضدانقلاب در فضای مجازی، سکوت برخی کانال‌های تلگرامی ضدانقلاب در قبال رویداد دیروز تیرانا (پایتخت آلبانی) که پیش‌تر خود را منتقد مجاهدین خلق معرفی کرده بودند، بار دیگر گمانه ارتباط سازمانی این کانال‌ها با منافقین را تقویت کرد.
حمید نوری آزاد می‌شود؟
سخنگوی قوه قضائیه طی یک نشست خبری درباره پرونده حمید نوری زندانی ایرانی زندان سوئد گفت: تا روزی که ما شاهد آزادی این عزیز باشیم پیگیری‌های مجدانه ادامه دارد. همان‌طور که پیگیری‌های پرونده اسد‌الله اسدی منجر به آزادی وی شد، ان‌شاءالله موجبات آزادی آقای نوری هم آماده شود و اعتقاد بنده این است که وی بزودی زود به کانون خانواده خود بازمی‌گردد. ستایشی ادامه داد: تماس حمید نوری با خانواده خود مدتها در حالت تعلیق بود و پس از ۴۳ ماه در ایام بازداشت انفرادی، وی توانسته با خانواده خود تماس برقرار کند و به اعتقاد ما این اقدام مثبت است اما کافی نیست. وی با بیان اینکه «دوازدهمین جلسه دادگاه حمید نوری برگزار شد»، گفت: وکلای وی مطالب خود را اعلام کردند و اتهاماتی را که به نوری وارد شده رد کردند و مشخص شد در مدتی که نوری در بازداشت بوده یک پلیس ایرانی الاصل در سوئد با هدفمندی به حمید نوری نزدیک شده و اطلاعات مخفی از حمید نوری را به دست آورده و در اختیار دادستانی سوئد قرار داده است.

 جمهوری‌اسلامی
دیدار امیرعبداللهیان با امیر قطر
وزیر امور خارجه کشورمان در مرحله سفر خود،پیش از ظهر دیروز وارد دوحه شد و با “تمیم بن حمد آل ثانی” امیر قطر دیدار و گفتگو کرد. وزیر امور خارجه در این دیدار با اشاره به تلاش‌ها و ابتکارات خوب قطر در سال‌های اخیر در کمک به حل و فصل مشکلات منطقه، از این تلاش‌ها قدردانی کرد. وی با اشاره به روابط سیاسی ممتاز ایران و قطر، بر ضرورت گسترش روابط اقتصادی دو‌ کشور همپای سطح روابط سیاسی نزدیک دو کشور تاکید کرد. امیر قطر نیز تاکید کرد: ایران در منطقه برای این کشور از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و به روابط موجود دو کشور افتخار می‌کنیم. “تمیم بن حمد آل ثانی” بر اهمیت توسعه روابط اقتصادی دو کشور تاکید و روابط ایران و قطر را مستحکم و صادقانه خواند. امیر قطر در پایان گفت که این کشور به دنبال توسعه همه جانبه روابط با ایران است. حسین امیرعبداللهیان همچنین با “شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی” نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر هم دیدار و گفتگو کرد. در همین ارتباط، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش که آیا در دیدار وزیر امور خارجه با مقامات قطر درباره مذاکرات برجام و رفع تحریم‌ها هم صحبت شد؛ اظهار داشت: با توجه به نقشی که دولت قطر درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها ایفا کرده و می‌کند در این زمینه هم گفتگو و تبادل نظر شد. وزیر امور خارجه کشورمان پس از پایان سفر به قطر، به منظور دیدار و گفتگو با مقامات عمان وارد مسقط شد و مورد استقبال مقامات این کشور قرار گرفت.
خنثی سازی توطئه دشمن
تلاش دشمنان برای تحریک احساسات مردم اهل سنت زاهدان از طریق گسترش شایعه سوءقصد به مولوی عبدالحمید با شفاف سازی موضوع خنثی شد. طی دو روز گذشته برخی صفحات فعال در واتساپ و تلگرام وابسته به گروههای ضد وحدت شیعه و سنی اقدام به انتشار گزارش‌هایی مبنی بر تلاش فردی مشکوک برای سوءقصد به مولوی عبدالحمید از طریق مسموم کردن وی نمودند و با پخش گسترده این شایعه سعی در فراخوان مردم به تجمع در مسجد مکی داشتند اما با هوشیاری‌های صورت گرفته این توطئه نقش بر آب شد. به نقل از یک مقام مطلع افرادی که وابسته به مسجد مکی زاهدان بودند روز شنبه ۲۷ خرداد به یکی از طلبه‌های اهل سنت که سابقه سرقت داشته مظنون و او را به صورت غیرقانونی حبس می‌کنند. به گفته این مقام، نمایندگان مولوی عبدالحمید پس از ۳ روز حبس و نگهداری این فرد، او را تحویل نمایندگان دستگاههای امنیتی دادند و در جلسه تحویل ادعا کردند که وی قصد مسموم سازی مولوی را داشته ولی فرد حبس شده که اهل چابهار و سابقه حضور در مدرسه دینی داشته در حضور فرزند و مسئول دفتر مولوی عبدالحمید این ادعاها را مردود دانسته است. دفتر امام جمعه اهل سنت زاهدان هم در این رابطه بیانیه‌ای منتشر و اعلام نموده یک فرد مشکوک که با برخی نهادها وابستگی دارد در مسجد مکی زاهدان شناسایی و بازداشت شده که اظهارات و اعترافات مختلفی کرده و در دست تحقیق و بررسی می‌باشد. این دفتر از مردم خواسته نگران نباشند و آرامش خود را حفظ کنند.

 وطن امروز
اصرار مجلس شورای اسلامی بر تناسبی شدن انتخابات تهران
نمایندگان مجلس در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی بر تناسبی شدن انتخابات تهران اصرار کردند. نمایندگان در نشست علنی روز گذشته مجلس به منظور تامین نظر شورای نگهبان با اصلاح ماده ۹۶ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی موافقت کردند. طبق این اصلاح، در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، هر داوطلب تأییدصلاحیت‌شده (نامزد) می‌تواند به صورت منفرد یا به عنوان عضوی صرفا از یک فهرست، نامزد شرکت در انتخابات شود.
دیدار امیر دریادار ایرانی با فرمانده نیروی هوایی پاکستان
امیر دریادار شهرام ایرانی در سفر رسمی خود به پاکستان با حضور در مقر فرماندهی نیروی هوایی این کشور در اسلام‌آباد با ارتشبد خلبان ظهیر احمد بابر دیدار کرد. فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و فرمانده نیروی هوایی پاکستان در این دیدار بر اهمیت روابط دوجانبه بویژه گسترش همکاری‌های نظامی، آموزشی و صنعت هوانوردی تاکید کردند. روابط عمومی نیروی هوایی پاکستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: دیدار فرمانده نیروی هوایی پاکستان و فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران گواه دوستی ریشه‌دار و تعهد تزلزل‌ناپذیر ۲ ملت برای تلاش برای ایجاد منطقه‌ای آرام و با ثبات است. همچنین در این بیانیه آمده است: ارتشبد خلبان احمد بابر تاکید کرد که پاکستان و ایران از پیوندهای دیرینه مذهبی، فرهنگی و تاریخی برخوردارند که این پیوندها از طریق روابط مستحکم بین ۲ کشور تجلی یافته است.
وعده‌های رئیس‌جمهور مستمراً در حال پیگیری است
بهادری جهرمی در نشست خبری با بیان اینکه حدود ۸۰ وعده انتخاباتی رئیس‌جمهور احصا شده و در حال پیگیری است، گفت: رئیس‌جمهور تاکید داشتند که باید صادق‌الوعد باشیم، پیگیری اجرایی شدن وعده‌ها در دستور کار قرار دارد و تنها برخی از این گزارش‌ها تحویل رسانه‌ها می‌شود. یکی از وعده‌های اصلی تامین سلامت مردم بود و با توجه به شیوع کرونا در همان زمان، این وعده با واردات و تولید واکسن به ثمر نشست. سخنگوی دولت ادامه داد: اولویت دادن به سیاست دیپلماسی همسایگی از دیگر شعارهای رئیس‌جمهور بود که با در نظر گرفتن اقدامات رئیس‌جمهور شاهد فعال شدن آن هستیم. تجارت ایران با ۱۵ کشور همسایه با رشد ۴۳ درصدی مواجه شد، در سال ۱۴۰۱ هم شاهد رشد ۱۴ درصدی بودیم که ۵۸ میلیارد دلار ارزش تجارت ایران با کشورهای همسایه بود. وی افزود: دولت وعده داد امورات کشور را به مذاکره با چند کشور گره نزند که آمار فروش نفت، تجارت خارجی و اعتراف خارجی‌ها در این حوزه مشخص است. همچنین از خلق پول گسترده که عامل تورم است جلوگیری شده است که اینها تنها بخشی از اقدامات دولت سیزدهم است. سخنگوی دولت یادآور شد: شفافیت و مبارزه با فساد از دیگر وعده‌های حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی بود که موارد آن را در برخورد با مدیران خاطی و انتشار صورت‌های مالی شاهد بودیم.

 خراسان
قول وزیر کشور به نمایندگان
تسنیم نوشت: در جریان نشست علنی دیروز مجلس، احمد وحیدی وزیر کشور که برای بررسی بخشنامه اخیر معاونت سیاسی این وزارتخانه به مجلس آمده بود، در بدو ورود با انتقاد تعدادی از نمایندگان مجلس مواجه شد. در بخشنامه اخیر وزارت کشور آمده است که به موجب قرار داشتن در سال منتج به انتخابات مجلس، استانداران، فرمانداران و بخشداران، دیگر نباید تعاملی با نمایندگان مجلس یازدهم داشته باشند. نظری نماینده خلخال در مجلس با انتقاد از بخشنامه اخیر وزارت کشور، رو به دوربین‌ها و خبرنگاران گفت که به نشانه اعتراض به حضور وزیر کشور جلسه مجلس را ترک می‌کند. نشست مجلس پس از دقایقی تشنج، به حالت عادی بازگشت. رشیدی، عضو هیئت رئیسه مجلس نیز گفت: درجلسه غیرعلنی مجلس، وزیر کشور به نمایندگان قول داد که در اسرع وقت، معاون سیاسی و رئیس ستاد انتخابات را تغییر دهد.

 مردم سالاری
چانه‌زنی‌های فشرده غرب با ایران در سکوت مطلق
نشریه فایننشال تایمز روز سه‌شنبه در کنار تکرار ادعاها علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان نوشت که پیشرفت‌های ایران دیپلمات‌های غربی را وادار کرده است تا به دنبال گزینه‌ای مناسب برای تغییر مسیر و یا متوقف کردن فعالیت‌های اتمی ایران باشند. بنا بر این گزارش « مقام های اروپا و ایالات متحده در ماه های اخیر، بی سر و صدا بحث ها را در مورد چگونگی رسیدگی به این بحران از سر گرفته اند. برهمین اساس مقام های سه کشور موسوم به تروئیکا – فرانسه، آلمان و انگلیس – در ماه مارس با علی باقری کنی، مذاکره کننده هسته ای ایران در اسلو دیدار کردند. باقری کنی نیز به طور جداگانه گفت که طی این ماه با مقامات سه کشور اروپایی در ابوظبی دیدار کرده است. »
تکذیب آلودگی ارس به مواد رادیو اکتیو
مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور در توضیح درباره گزارش یکی از رسانه‌ها مبنی بر آلودگی رودخانه ارس به مواد رادیواکتیو تصریح کرد: رودخانه ارس به صورت مستمر در حال پایش پرتوی و رصد مواد رادیواکتیو و دیگر موارد ضروری است و به‌زودی تاسیسات پایش آنلاین نیز در آن منطقه نصب خواهد شد. در توضیحات مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور آمده است: با توجه به نگرانی‌های ایجاد شده در بین هموطنان ساکن اطراف رود ارس، مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور تاکید می‌کند که رود ارس حداقل سالی یک‌بار پایش پرتوی می شود. بر اساس اعلام مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور، آخرین بار اسفند ۱۴۰۱ رود ارس مورد پایش قرار گرفته و تاکنون در بررسی‌های دقیق خود به موارد اشاره شده در گزارش این رسانه برخورد نکرده‌اند. «این در حالی است که بر اساس نظر مسوولان و کارشناسان مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور، فاصله نیروگاه اتمی متسامور ارمنستان تا رودخانه ارس و محدوده مورد اشاره بسیار زیاد است و امکان ریختن پساب این نیروگاه به رودخانه و آلوده شدن آن به مواد رادیواکتیو وجود ندارد. »

 قدس
دستیابی فلسطین به سطوح جدید مقاومت
آیت الله رئیسی در دیدار رئیس دفتر سیاسی حماس، با اشاره به اینکه نشانه‌ها گواه آن است که امروز جریان مقاومت از هر زمانی قوی‌تر و دشمنان این جبهه، در جایگاهی ضعیف‌تر از هر زمان دیگری هستند، اظهار کرد: پیروزی‌های جبهه مقاومت نشان داد ادعای صهیونیست‌ها درباره قدرت بازدارندگی‌شان واقعی نیست. رئیس جمهور کشورمان بیان کرد: جبهه مقاومت، نه فقط در فلسطین، بلکه در منطقه و عرصه بین‌المللی، در حال تغییر موازنه قدرت است. اسماعیل هنیه نیز در این دیدار گفت: به سطوح پیشرفته‌ای از قدرت و توان مقاومت دست یافته‌ایم و جبهه مقاومت نه فقط در غزه و کرانه باختری، بلکه در سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ و حتی فلسطینیان خارج از فلسطین در حال گسترش است.
کریدور توهمی
نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در جلسه کمیته تحقیق و بررسی جنگ ۴۴ روزه قره‌باغ در سال ۲۰۲۰ در پارلمان این کشور در خصوص متن توافق آتش بس سه جانبه در مسکو با آذربایجان و روسیه گفت: در آن توافق بر خلاف خواسته آذربایجان، ایجاد کریدور (موسوم به زنگزور) از طریق خاک ارمنستان مطرح نشد. وی افزود: این توافق‌نامه در مورد توقف عملیات نظامی، بازگشت مناطق، ایجاد کریدور لاچین، استقرار نیروهای حافظ صلح روسی در آنجا و در قره‌باغ بود.

 اعتماد
حمله پلیس آلبانی به مقر منافقین و کشته شدن یکی از اعضای آنها
پلیس آلبانی صبح دیروز با حمله به مقر منافقین در شهر دورس موسوم به اشرف ۳، بیش از ۷۰ عضو این سازمان را بازداشت کرد. برخی گزارش‌ها حکایت از درگیری اعضای این سازمان با یگان ضد تروریسم پلیس آلبانی دارد. در پی بروز درگیری بین یگان ضد تروریسم دست کم یکی از اعضای این سازمان کشته شد. مطابق گزارش‌های منتشر شده، ۳۶ تن از اعضای این سازمان مجروح شده‌اند که حال ۶ تن از آنان وخیم گزارش شده است. بیانیه وزارت کشور آلبانی اعلام کرد: عملیات ما مطابق قوانین و بر اساس حکم دادگاه عالی مبارزه با تروریسم صورت پذیرفته است. مطابق توافق میان ما و سازمان در سال ۲۰۱۴، اعضای این سازمان صرفا به دلایل انسان‌دوستانه در کشور ما پناهنده شده بودند، اما با انجام اقدامات تروریستی و سایبری این توافق را نقض کرده‌اند. از صبح نیروهای پلیس آلبانی برای بازرسی از این قرارگاه برای ساعتی کنترل آن را بر عهده گرفته و ضمن بازرسی دفاتر این سازمان، تمامی سیستم‌های الکترونیکی، از جمله کامپیوترها، تلفن‌های همراه و… مورد بازرسی قرار گرفت. برخی وسائل الکترونیکی غیر متعارف از جمله تعدادی پهپاد، توسط پلیس ضبط شدند. نیروهای امنیتی در حین بازرسی با مقاومت و حمله تعدادی از اعضای این سازمان رو به رو شدند.

ابتکار
دیدار خاجی با معاونان وزیران خارجه ترکیه و سوریه
علی اصغر خاجی مشاور ارشد وزیر امور خارجه در حاشیه نشست چهار جانبه معاونین وزرای امور خارجه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه در آستانه قزاقستان با معاون وزیر امور خارجه ترکیه دیدار و گفتگو کرد. طرفین در این دیدار ضمن رایزنی درباره آخرین تحولات مناسبات آنکارا – دمشق بر لزوم تداوم مذاکرات طرفین تا دستیابی به اهداف مدنظر تاکید کردند. هم چنین دو طرف لزوم احترام به حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و استقلال سوریه را مورد اشاره قراره داده و بر ضرورت ‌مبارزه با تروریسم و تداوم روند سیاسی حل وفصل بحران تصریح کردند. علاوه بر این، هیات اعزامی‌جمهوری اسلامی ایران با هیات سوریه به سرپرستی ایمن سوسان، معاون‌ وزیر امور خارجه دیدار و آخرین تحولات را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

 اطلاعات
سفر زیارتی یک هیات رسمی از انصارالله یمن به عربستان
هیاتی رسمی از جنبش انصارالله یمن برای ادای مناسک حج از طریق فرودگاه بین المللی صنعاء به عربستان رفت. به گزارش منابع، شماری از مقامات دولت نجات ملی یمن در قالب هیات رسمی جنبش انصارالله به ریاست «یحیا الرزامی»، از طریق فرودگاه بین المللی «صنعاء» راهی عربستان شد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

مهم‌ترین رسالت فراجا ایجاد نظم و گسترش امنیّت در راستای خدمت‌رسانی به مردم است
حوزه/ آیت‌الله العظمی مظاهری در دیدار با سردار رادان فرمانده کل انتظامی کشور با اشاره به اهمیّت ویژه نظم و امنیّت در کشور، خاطرنشان کردند: مهم‌ترین رسالت نیروی انتظامی ایجاد نظم و گسترش امنیّت، در راستای خدمت‌رسانی به مردم است. استاد حوزه علمیه در ادامه با اشاره به وجود مشکلات و نارسایی‌های کشور در ابعاد گوناگون، حلّ معضلات و رفع نواقص را ممکن دانسته و افزودند: با تلاش مضاعف مسئولان و با استمداد از الطاف و عنایات الهی، امید فراوان می‌رود که مشکلات مردم حل گردد و روزهای پرنشاط و بدون رنج و سختی برای همه رقم زده شود. آیت الله العظمی مظاهری در این زمینه تاکیدکردند یاس و ناامیدی از لطف خداوند متعال غلط و گناه آن بزرگ است و همه باید برای رسیدن به روزهای روشن و خوشحال کننده امیدوار باشند.

ضرورت استفاده از تجربه بازنشستگان در مدیریت کشور
اختصاصی/ رئیس شورای عالی جامعه مدرسین دردیدار مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری ضمن تأکید بر لزوم استفاده از تجربه بازنشستگان گفت: باید به شیوه‌های مختلف، این تجربه‌ها جمع آوری و مورد استفاده قرارگیرند تا مدیران جوان، راه‌های منتهی به شکست را دو مرتبه طی نکنند. آیت الله حسینی بوشهری درادامه افزود: صندوق بازنشستگی با جمع آوری این تجربیات و تحویل آن‌ها به بخش‌های مرتبط، می‌تواند خدمت بزرگی برای نظام انجام دهد. وی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به مشکلات روحی ناشی از جدایی افراد از کار و تلاش، گفت: از لحظه‌ای که بازنشستگی آغاز می‌شود، کسی که تا کنون از ساعات اولیه صبح مشغول کار و تلاش بوده است، به یکباره از کار و فعالیت جدا می‌شود و این مسئله از لحاظ روحی برای او و خانواده‌اش، مشکلات و چالش‌هایی را به همراه می‌آورد . دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با تأکید بر لزوم توجه به بازنشستگان، خطاب به مسئولین صندوق‌های بازنشستگی تصریح کرد: بازنشستگان یک عمر خدمتگزار این نظام بوده‌اند و باید حرمت آن‌ها با خدمت رسانی به خانواده و فرزندانشان، حفظ شود.

خلق پول توسط بانکها باعث عدم تعادل در معاملات و اقتصاد است
رسا/ آیت الله اراکی در نشست حکمرانی اقتصادی و کنترل تورم ،پول کاغذی را کالای اعتباری محض معرفی کرد که هیچ ارزش حقیقی نداشته و طبق فقه اسلامی نمی تواند طرف مبادله قرار گیرد از این رو باید طلا جایگزین آن شود. عضو جامعه مدرسین باانتقاد از خلق پول توسط دولت ها و بانک ها، عنوان داشت: بانک ها هر وقت بخواهند می توانند پول چاپ کنند که در نتیجه عدم تعادل بین طرفین معامله پیش می آید. کسانی که می توانند پول را کنترل کنند آن را با هزینه پایین بدون پشتوانه چاپ می کنند و با آن کالا خریداری کرده و احتکار می کنند. وی در ادامه اضافه کرد: پول باید بتواند پایداری داشته باشد که در نتیجه گذشت زمان از بین نرود و مانند میوه جات و کالای مصرفی که در طول زمان از بین می رود نباشد؛ طلا و نقره کمترین میزان استهلاک را دارد.

دین و سیاست درهم‌ تنیده‌اند و از هم جدا نیستند
حوزه/ آیت‌الله موسوی اصفهانی در خصوص جدا نبودن دین از سیاست اظهار داشت: این جمله که دیانت ما عین سیاست ما است که از شهید مدرس نقل شده است یک مسئله واضح و قطعی است. وی ادامه داد: حضرت محمد (ص) خودشان در بسیاری از جنگ‌ها فرمانده لشکر بودند و در میدان نبرد حضور داشتند که نشان‌دهنده جدا نبودن دین از سیاست است. عضو جامعه مدرسین افزود: علاوه بر این تشکیل حکومت اسلامی بعد از هجرت پیامبر (ص) از مکه به مدینه اولین کاری بود که ایشان انجام دادند و بعد از آن با تشکیل لشکر در مقابل کفار داخلی و خارجی ایستادند. وی با بیان این که دین و سیاست از هم جدا نیستند، گفت: امر به عدالت، جهاد و… همه مسائل سیاسی اسلام است و این که این دو را از هم تفکیک کنیم، صحیح نیست. عضو خبرگان رهبری بیان داشت: دین و سیاست یکی است البته یک سری مسائل فردی است؛ مانند نمازخواندن، روزه‌گرفتن و… اما برای کارهای اجتماعی و… باید حکومت تشکیل دهیم.

مجاهدین خلق را نماینده مردم ایران نمی‌دانیم
باشگاه خبرنگاران/ وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد از اقدام دولت آلبانی برای مقابله با فعالیت‌های غیر قانونی و تروریستی منافقین در این کشور حمایت می‌کند. براساس گزارش نشنال، در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: آمریکا آگاه است پلیس آلبانی با حکم دادگاه در این روز (۳۰ خرداد) وارد مجتمع مجاهدین خلق در شهر ساحلی دورِس شده است. این بیانیه می‌افزاید: «ما از حق دولت آلبانی برای تحقیق درباره هرگونه فعالیت بالقوه غیرقانونی در داخل مرز‌های خود حمایت می‌کنیم. »در ادامه این بیانیه آمریکا در اقدامی بی‌سابقه اعلام کرد: آمریکا، سازمان مجاهدین خلق را یک جنبش معتبر مخالف که نماینده مردم ایران باشد، نمی‌داند و از این گروه حمایت نمی‌کند. در پایان این بیانیه نیز گفته شد: «وزارت خارجه (آمریکا) همچنان نگرانی‌های جدی درباره سازمان مجاهدین خلق از جمله ادعا‌ها در مورد بدرفتاری (این سازمان) با اعضایش دارد.»

اتحادیه اروپا مواد اولیه برای تولید مهمات ندارد
ایرنا/ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در نشست سران این اتحادیه در بروکسل و در تائید اولین سند استراتژی امنیت اقتصادی اتحادیه اروپا که توسط فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا در این نشست ارائه شد سخن می‌گفت، افزود: امروز می‌توانم به شما بگویم که ما برای افزایش ظرفیت تولید مهمات جنگی، فاقد مواد حیاتی هستیم که دیگر در اروپا موجود نیست و باید وارد شود. بورل گفت: این امر استقلال استراتژیک ما را تضعیف می‌کند، خطرات اقتصادی را به همراه دارد و امنیت ما را تهدید می‌کند. وی همچنین در رابطه با این موضوع در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: امنیت امروزه دارای ابعاد جدید و چندگانه‌ای است. امروزه جنگ را می‌توان با وسایل دیگری از جمله اقتصاد انجام داد. وی تاکید کرد: ما باید از خودمان در برابر تهدیدهای خارجی در حال ظهور برای اقتصادمان جلوگیری و از خودمان محافظت کنیم.

جنایات آمریکا در افغانستان نباید فراموش شود
ایرنا/ نمایندگی روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل، با بیان اینکه جنایات جنگی آمریکا و ناتو در مدت ۲۰ سال حضور نظامی در افغانستان نباید به فراموشی سپرده شود، ادامه تحقیقات درمورد این جنایات جنگی را خواستار شد. یاروسلاو یریومین دیپلمات روس در پنجاه و سومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، تاکید کرد: ادامه کار برای جمع‌آوری اطلاعات و افشای جنایات آمریکا و ناتو در افغانستان دارای اهمیت است. این عضو هیئت روسی در سازمان ملل، با انتقاد از رویکرد آمریکا و متحدانش برای سیاسی کردن موضوع کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان، ارتباط دادن این مساله با اجرای برخی تعهدات را غیر قابل قبول دانست و خاطرنشان کرد: تسهیل ثبات و امنیت اولویت روسیه در مورد افغانستان است.

همکاری منافقین با گروه‌های تکفیری و داعش علیه جریان مقاومت
تسنیم/ بر اساس اسناد بدست آمده، گروهک تروریستی منافقین در عراق و سوریه با گروه های معارض و تکفیری علیه جریان مقاومت همکاری کرده است. بر اساس اسنادی که از فعالیت های منافقین در عراق بدست آمده، بخش قابل توجهی از فعالیت های این گروهک علیه محور مقاومت در همکاری با داعش بوده است.

ادامه روند بازگشت پناهجویان افغان از ایران
تسنیم/وزارت مهاجرین حکومت افغانستان در توئیترش نوشت ۲ هزار و ۵۸۲ پناهجوی افغان از مرز «اسلام قلعه» به افغانستان بازگشتند. این وزارتخانه همچنین اعلام کرد در ۲۷ و ۲۸ خردادماه نیز از طریق مرز «اسپین بولدک» دستکم ۴۷۶ پناهجوی افغان از پاکستان به افغانستان بازگشتند. اوایل خردادماه نیز «مولوی عبدالله ریاض» رئیس امور مهاجرین ولایت نیمروز در جنوب غرب افغانستان گفته بود طی ماه اخیر حدود ۶۵ هزار مهاجر از طریق مرز این ولایت به کشورشان بازگشته‌اند. وی گفته نزدیک به ۵۴ هزار مهاجر افغان نیز از طریق نیمروز دو ماه قبل به افغانستان بازگشته بودند. ریاض اظهار داشت این رقم افزایش بازگشت مهاجران از ایران و از طریق مرز نیمروز را نشان می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *