خبر روز ۱۴۰۲/۰۳/۲۹

**سالروز شهادت جوادالائمه، حضرت امام محمدتقی -علیه السلام- را تسلیت می‌گوییم** رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور ازبکستان: ایران به راحتی می‌تواند ازبکستان را به آب‌های آزاد متصل کند** آیت الله العظمی مکارم شیرازی: بهائیت ابزار آمریکا برای ضربه زدن به اسلام است** لایحه برنامه هفتم توسعه از سوی رئیس‌جمهور تشریح و تقدیم مجلس شد** آیت الله عبداللهی: توهین به علماء، مصداق جهل و بی‌خردی افراد است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
تیر خلاص نتانیاهو ‌به مذاکرات درباره طرح جنجالی
با وجود مخالفت‌های گسترده ساکنان سرزمین‌های اشغالی، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از آغاز پیشبرد طرح جنجالی خود موسوم به «اصلاحات قضایی»، در هفته جاری خبر داد. این در حالی است که مخالفان به تشدید و گسترش دامنه تظاهرات‌ها علیه او تهدید می‌کنند.نخست‌وزیر رژیم غاصب تاکید کرد: از آغاز هفته جاری، اصلاحات قضایی را پیش می‌بریم و گام‌های عملی را به صورت سنجیده و مسئولانه بر‌می‌داریم.نتانیاهو در حالی این خبر را اعلام کرد که شنبه گذشته نیز ساکنان سرزمین‌های اشغالی برای بیست‌و‌چهارمین هفته متوالی در شهرهای مختلف، علیه او و طرح جنجالی‌اش تظاهرات کردند.نتانیاهو از زمان تصدی پست نخست‌وزیری، با وجود تظاهرات گسترده علیه وی و کابینه‌اش بر سر طرح جنجالی موسوم به «اصلاح نظام قضایی» اعلام کرده که این طرح را متوقف نخواهد کرد.

 همشهری 
با اوکراین در ترکیه پیمان صلح امضا کرده بودیم
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت: در بهار ۲۰۲۲ پیمان صلحی بین روسیه و اوکراین در جریان مذاکرات استانبول امضا شد اما طرف اوکراینی به‌رغم خروج نیروهای روسیه از کی‌یف به آن پایبند نماند. چه ضمانتی وجود دارد که آنها از هر توافق دیگری در آینده دست نکشند؟
درآمد ۱۰ میلیون دلاری بایدن در ۲۰۱۷ از کجا بود؟
تدکروز، نماینده جمهوری‌خواه آمریکا گفت: شما به اظهارنامه مالیاتی بایدن نگاه ‌کنید که مربوط به ۱۰ میلیون دلار پول نقد است که از یک منبع مرموز تهیه شده است. یکی از مدیران ارشد کمپانی بوریسما شخصا ۵ میلیون دلار پول نقد در سال ۲۰۱۷به بایدن پیشنهاد داد تا بتواند یک معامله فاسد انجام دهد.

 کیهان
ایران به راحتی می‌تواند ازبکستان را به آب‌های آزاد متصل کند
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر روز گذشته در دیدار آقای «شوکت میرضیایف» رئیس‌جمهور ازبکستان و هیئت همراه، با ‌اشاره به قرابت بی‌نظیر تاریخی، فرهنگی و علمی دو کشور ایران و ازبکستان گفتند: باید از این زمینه‌های مشترک برای گسترش روابط در بخش‌های مختلف استفاده شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با اظهار خرسندی از تجدید حیات ارتباط دو کشور بعد از یک وقفه طولانی افزودند: متاسفانه سال‌های متمادی روابط ایران و ازبکستان بسیار محدود بود و امیدواریم این سفر و گفت‌وگوهای انجام شده در تهران، سرآغاز یک آینده بهتر در روابط دو کشور باشد.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای گفتند: جمهوری اسلامی ایران توانایی این را دارد که ازبکستان را از طریق ترکمنستان و افغانستان، به راحتی به آب‌های آزاد متصل کند ضمن آنکه زمینه‌های همکاری فراتر از تجارت و حمل‌ونقل است و می‌توان با ابتکارات مختلف در بخش علم و فناوری و بخش‌های دیگر همکاری‌های بیشتری داشت.
ایشان خاطرنشان کردند: البته گسترش روابط ایران و ازبکستان، مخالفانی هم دارد اما باید بدون اعتنا به این مخالفت‌ها و بر اساس مصلحت دو کشور، تصمیم گرفت و همکاری‌ها را تا آنجا که امکان دارد، گسترش داد.
در این دیدار که حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی رئیس‌جمهور نیز حضور داشت، آقای «شوکت میرضیایف» دیدار خود با رهبر انقلاب را یک دیدار تاریخی خواند و گفت: ما هم از وقفه‌ای که در روابط دو کشور و کاهش همکاری‌ها وجود داشت متاسف بودیم و امیدواریم با گفت‌وگوهایی که در تهران انجام شد، گام‌های بلندی را برداریم و همکاری‌ها در زمینه‌های تجاری، حمل‌ونقل، علم و فناوری و گردشگری به سطح شایسته و مطلوب خود برسد.
رئیس‌جمهور ازبکستان با تجلیل از ایستادگی ملت ایران در برابر تحریم‌ها افزود: دستاوردهای ملت ایران به‌ویژه در حوزه علم و فناوری که بخش‌هایی از آن را در نمایشگاه برپا شده دیدم، نشان می‌دهد یک ملت تحت راهنمایی‌های خردمندانه رهبر خود و با اتحاد می‌تواند به‌رغم همه فشارها به اهداف بزرگ برسد.
وعده‌های آیت‌الله رئیسی در سفرها محقق و عمده مصوبات در دو سال اول دولت عملیاتی شده است
منصوری در حاشیه چهارمین نشست شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی- تجاری و صنعتی اظهار داشت: در این نشست ۲۱ دستور کار در راستای توسعه و کارآمد‌سازی مناطق ویژه داشتیم که عزم دولت تحول ویژه در مناطق آزاد اقتصادی- تجاری در قالب یک برنامه کوتاه و میان مدت است.وی با بیان اینکه در این نشست متولی چند منطقه آزاد ویژه اقتصادی مشخص، طرح جامع توسعه برخی از مناطق تصویب و اصلاحاتی در برخی از تعرفه‌گذاری خدمات با نگاه کمک به حوزه تولید انجام شد، افزود: همچنین در راستای حمایت از مجموعه‌های تولیدی که در مناطق ویژه اقتصادی آزاد فعال هستند، در زمینه سود بازرگانی تصمیمات لازم گرفته شد که اعمال تخفیفات به نفع حوزه تولید خواهد بود.معاون اجرایی رئیس‌جمهور درباره محقق شدن وعده‌های دولت در دومین سال فعالیت دولت سیزدهم نیز گفت: عمده وعده‌های رئیس‌جمهور در سفرها محقق شده است و مصوبات سفر تا سه سال،فرصت برای اجرا دارد و با افتخار می‌گویم که عمده مصوباتی که در ۲ سال اول دولت مردمی باید اجرایی می‌شد، عملیاتی شد و تعدادی از طرح‌ها که مربوط به سال‌های بعد است، زمان برای اجرای آن داریم.
پیشنهاد عراق برای زمان دیدار رسمی مسئولان ایرانی و مصری
منابع مصری به جزئیات سفر نخست‌وزیر عراق به مصر و رایزنی با رئیس‌جمهور این کشور درخصوص بازگشت روابط تهران و قاهره پرداختند.یک منبع دیپلماتیک مصری اعلام کرد که تمایل و رغبت قاهره برای گسترش روابط با ایران روز به روز بیشتر می‌شود، اما زمان تحقق این امر شاید کمی طول بکشد زیرا امور و مسائل زیادی وجود دارد که باید در ابتدا حل شود سپس ایران و مصر وارد روند گسترش روابط شوند.
یک دیپلمات مصری که خواستار عدم فاش شدن نامش شده است تاکید کرد: السودانی در سفر اخیرش به قاهره حامل پیام‌های جدید ایرانی بود و آنها را به طرف مصری منتقل کرد و بغداد خواهان از سرگیری روابط ایران و مصر است.وی گفت که نخست‌وزیر عراق به مسئولان مصری پیشنهاد داد که نشستی مقدماتی میان مسئولان تهران و قاهره به میزبانی بغداد برگزار شود سپس سطح این دیدارها بالاتر برود.
برخی منابع دیپلماتیک دیگر اعلام کردند که السودانی اکنون پیشنهاد دیدارهای جدید میان مسئولان ایرانی و مصری را داده است و به مسئولان قاهره گفته است که سطح این دیدار را خودتان تعیین کنید خواه در سطح وزرای خارجه باشد و یا رؤسای جمهور.السودانی پیشنهاد داده است که موعد دیدار رسمی مسئولان ایرانی و مصری در اواخر جولای برگزار شود و قبل از آن نیز یک نشست مقدماتی تدارک دیده شود.دیپلمات مصری معتقد است که برخی اختلافات میان تهران و قاهره هنوز حل نشده است، بنابراین برگزاری نشست قریب‌الوقوع میان رؤسای جمهور این دو کشور امری دشوار است.

 ایران 
لایحه برنامه هفتم توسعه از سوی رئیس‌جمهور تشریح و تقدیم مجلس شد
رئیس جمهور لایحه برنامه هفتم توسعه کشور را برای بررسی و تصویب تقدیم مجلس کرد. رئیس جمهوردر توصیف برنامه هفتم توسعه به ویژگی‌هایی همچون «مسأله محوری»، «مردم پایه بودن»، «قابلیت اجرا و نظارت و سنجش کیفیت اجرا» و نیز در نظر گرفتن اولویت‌ها اشاره کرد و یادآور شد: در تدوین برنامه هفتم توسعه از دیدگاه‌ها و نظرات بسیاری از صاحبنظران و اندیشمندان و نیز تجربه برنامه‌های گذشته استفاده شده است. آیت‌الله رئیسی در جمع نمایندگان با بیان اینکه دولت مردمی کار خود را با برنامه شروع کرد و بر این اساس شاید اولین بار بود که اصل ۱۳۴ قانون اساسی مبنی بر برخورداری دولت از برنامه تدوین شده در آغاز کار اجرایی می‌شد، گفت: اگر چه اساس برنامه هفتم توسعه الهام گرفته از سیاست‌های ابلاغی و استفاده از تجارب اجرای ۶ برنامه توسعه قبلی بود، اما برنامه تحولی دولت نیز در تدوین این برنامه مدنظر قرار داشت.
امضای ۱۰ سند همکاری میان تهران و تاشکند
شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور ازبکستان روز گذشته وارد تهران شد. مراسم استقبال رسمی از شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور ازبکستان از سوی آیت‌الله رئیسی در مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد انجام شد‌. همچنین رؤسای‌جمهور ایران و ازبکستان پس از معرفی اعضای هیأت‌های دو کشور، با یکدیگر دیدار خصوصی داشتند.همچنین مقامات عالی‌رتبه ایران و ازبکستان در حضور رؤسای‌جمهور دو کشور یک بیانیه مشترک و ۱۰ سند همکاری در حوزه‌های مختلف به امضا رساندند. توافقنامه تجارت ترجیحی، حمل‌ونقل و ترانزیت، همکاری دارویی، برنامه همکاری در زمینه‌های استاندارد و بیمه، بررسی امکان ایجاد مناطق آزاد مشترک، برنامه اجرایی همکاری در حوزه فناوری و نوآوری و برنامه اجرایی همکاری در بخش کشاورزی، از جمله محورهای اسناد امضا شده میان مقامات ایران و ازبکستان در حضور رؤسای‌جمهور دو کشور بود.
توافق برای تجارت ترجیحی
آیت‌الله رئیسی در نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور، روابط ایران و ازبکستان را تاریخی، تمدنی و برخاسته از باورهای دو ملت توصیف و با اشاره به ظرفیت‌های خوب دو کشور در جهت توسعه همکاری، این سفر را گام مهمی در جهت تعمیق روابط جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان عنوان کرد. رئیس‌جمهور در ادامه سفر همتای ازبکستانی خود به ایران پس از ۲۰ سال، هدفگذاری برای دو برابر شدن مبادلات تجاری در گام اول و برنامه‌ریزی برای افزایش حجم آن به سه میلیارد دلار را به فال نیک گرفت و با اشاره به توافق دو کشور برای تجارت ترجیحی، از وزرای مربوطه دو طرف خواست طی دو هفته آینده لیستی از کالاها را برای تعرفه ترجیحی میان دو کشور اعلام کنند.
سوء استفاده ۷۷۰ میلیارد تومانی کریمی از خواهرش
خبرگزاری قوه قضائیه، در گزارشی از سوء استفاده ۷۷۰ میلیارد تومانی علی کریمی از خواهرش پرده برداشت. هفتم اردیبهشت، در بازدید دادستان تهران از ندامتگاه مرکزی نسوان استان تهران و حین برپایی میز خدمت به صورت چهره به چهره، خواهر یکی از فوتبالیست‌های معروف هم که در بند محکومان مالی زندان زنان تهران زندانی است با دادستان ملاقات و درخواست‌هایی را مطرح کرد.مطابق اظهارات و مکاتبات لیلا کریمی خواهر علی کریمی که ۲ فرزند ۵ و ۱۵ ساله دارد با درخواست چک سفید امضا از طرف برادرش روبرو می‌شود، وی که سابق بر این نیز به دلیل اعتماد به برادرش ۵۰ فقره چک سفید امضا به علی کریمی داده بود، پس از متوجه شدن این مسأله که چک‌های سفید امضای او در معاملات سنگین املاک میلیاردی مورد سوء استفاده قرار گرفته از دادن چک‌های سفید امضای جدید به برادر خود امتناع می‌کند. علی کریمی پس از اختلاف پیش آمده با خواهرش وی را تهدید به برگشت زدن چک‌های سفید امضای قبلی می‌کند. لیلا کریمی نیز با تصور اینکه چک‌های سفید امضای قبلی استفاده شده‌اند و با در نظر گرفتن ملاحظات خانوادگی احتمال عملی شدن تهدید برادر را در حد صفر می‌دیده، اما در کمال ناباوری در حال حاضر با یک بدهی ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریالی (۷۷۰ میلیارد تومانی) حدود ۱۷ ماه است که در زندان به سر می‌برد. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته مشخص می‌شود با هدایت و طراحی علی کریمی یک فقره چک خانم لیلا کریمی به مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان و یک فقره دیگر به مبلغ ۷۰ میلیارد تومان توسط یکی از بستگان آنها به شرخر داده می‌شود و آن فرد هم با به اجرا گذاشتن چک‌های مورد اشاره و به علت خالی بودن حساب، چک را برگشت زده و خواهر علی کریمی را روانه زندان می‌کند. نکته حائز اهمیت این است که این چک‌های برگشت خورده که خانم کریمی اکنون بابت آنها در زندان به سر می‌برد، همان چک‌های سفید امضایی بوده که به برادرش (علی کریمی) تحویل داده بوده است.

 جمهوری‌اسلامی 
تامین ارز دارو سرعت می‌گیرد
در جلسه‌ای با حضور رئیس کل بانک مرکزی، وزیر بهداشت، رئیس سازمان غذا و دارو و رئیس سازمان تامین اجتماعی،‌ راهکارهای تامین ارز دارو بررسی و بر لزوم تسریع تامین ارز دارو تاکید شد. در این جلسه فرزین رئیس بانک مرکزی تخصیص و تامین ارز در حوزه دارو را از اصلی‌ترین اولویت‌ها خواند و تصریح کرد: با توجه به اهمیت تامین به موقع دارو و کاهش مشکلات مردم در این حوزه، ضروری است شبکه بانکی در اعطای اعتبار و تسهیلات‌دهی به بخش دارو و بهداشت دستورات بانک مرکزی را در اسرع وقت اجرایی کنند. همچنین در این جلسه رئیس کل بانک مرکزی به منظور تسریع و بهبود در تخصیص و تامین ارز دارو، دستورات لازم از جمله در اختیار گذاشتن ۱۰۰ میلیون یورو تنخواه ارزی را صادر کرد.وزیر بهداشت نیز بر لزوم تسریع در زمینه تخصیص و تامین ارز و اعطای تسهیلات و اعتبار به بخش بهداشت و دارو تاکید کرد.

 وطن امروز 
تناسبی شدن انتخابات مجلس در تهران منتفی شد
سخنگوی کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی گفت: در نشست روز یکشنبه ایرادات هیات عالی نظارت بر ماده ۵۳ طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی بررسی شد. علی حدادی افزود: با توجه به ایراد مذکور، پیشنهاد حذف این ماده که مربوط به تناسبی شدن انتخابات مجلس در شهر تهران بود مطرح شد و با نظر اعضای کمیسیون، تناسبی شدن انتخابات مجلس در تهران منتفی شد.
آمریکا از حقوق بشر استفاده ابزاری می‌کند
سخنگوی دولت در نشست خبری ششمین «جشنواره بین‌المللی افشای حقوق بشر آمریکایی» اظهار داشت: وارونه جلوه دادن حق و باطل کار آمریکایی‌هاست که این شیوه را از دوران جنگ‌های ظالمانه در سطح جهان ایجاد کرده یا با آن همکاری کرده‌اند. بهادری‌جهرمی با بیان اینکه در مقابل دیدگاه کانت درباره سیاهپوستان و بومیان آمریکایی، دیدگاه قرآن را درباره نوع انسان داریم که به جایگاه والای انسانیت اشاره دارد، گفت: کشوری که ادعای آزادی دارد، از ورود بانوان با حجاب به مدارس جلوگیری می‌کند؛ یعنی از سویی ادعای آزادی پوشش را دارند و از سوی دیگر تناقض رفتاری خود را نشان می‌دهند.رئیس شورای سیاست‌گذاری ششمین جشنواره افشای حقوق بشر آمریکایی با یادآوری اینکه حقوق بشر با اقداماتی چون تحریم اقتصادی و بهداشتی یک ملت قابل جمع نیست، گفت: اینها واقعیت‌های حقوق بشر از منظر آمریکا را نشان می‌دهد. بهادری‌جهرمی آواره شدن ۶ میلیون نفر از مردم سوریه به دلیل سیاست‌های آمریکا یا کشتار ۲۲۰ هزار ژاپنی با استفاده از بمب اتم و نیز ایجاد داعش، قتل عام مسلمانان بوسنی و مردم ویتنام یا گورهای دسته‌‌جمعی بومیان در کانادا را نمونه‌های روشنی از حقوق بشر مورد تایید غرب و آمریکا دانست.

 جوان 
پرونده ای با ۷۰۰ هزار شکایت مردمی از رئیس جمهور سابق
نصرت‌ا… پژمانفر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت:پرونده ای با ۷۰۰ هزار شکایت مردمی از رئیس جمهور سابق (شکایت هایی درخصوص مشکلات بورس و مداخلات ارزی) به دادستانی ارسال شده است که انتظار می رود تکلیف آن با صدور قرار منع تعقیب یا صدور احکام قضایی هرچه سریع تر روشن شود.

 خراسان 
استفاده یک مولوی مشهور از سند و فیش جعلی برای سفر حج
خبرگزاری تسنیم در گزارشی بدون نام بردن از مولوی عبدالحمید ادعا کرد: یک مولوی مشهور شرق کشور قصد داشت با استفاده از سند تقلبی و فیش جعلی، عازم سفر حج شود. تحقیقات در این مورد آغاز شده و احتمالاً به تشکیل پرونده قضایی منجر شود.چندی پیش دفتر امام جمعه اهل سنت زاهدان خبر داده بود که مولوی عبدالحمید از سفر به حج منع شده است.
حدود ۸۴ درصد از مردم کشور درباره رعایت قوانین عفاف و حجاب ابراز همراهی می‌کنند
وزیر ارشاد گفت: به تازگی نظرسنجی‌های جدید انجام شده است و از دوستان خواستم عین این نظرسنجی‌ها را منتشر کنند، براساس این نظرسنجی‌ها که توسط مجموعه‌های مختلف انجام شده است، حدود ۸۴ درصد از مردم کشور درباره رعایت قوانین عفاف و حجاب ابراز همراهی می‌کنند و از دولت مطالبه دارند، بنابراین ما نمی‌توانیم درباره این موضوع بی‌تفاوت باشیم و در قرارگاه فرهنگی این مسئله را اساساً فرهنگی می‌دانیم.

 مردم سالاری 
مجلس با تصویب قانون ساماندهی اجاره مسکن صدای مستاجران شد
به گفته رئیس مجلس شورای اسلامی مجلس یازدهم با تصویب قانون ساماندهی اجاره بهای مسکن در کنار حفظ منافع مالکان منصف، صدای مستأجران شد. قالیباف در نطق پیش از دستور در جلسه علنی مجلس بیان کرد: در نقشه راه مجلس یازدهم برای تحول در قوانین اقتصادی کشور این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار بوده است که با طرح ساماندهی اجاره بهای مسکن، قوانین سه گانه مجلس برای مسکن نهایی شد.او ادامه داد: برای تسهیل تولید مسکن، طرح جهش تولید مسکن تصویب شد تا دست دولت برای ساخت مسکن باز شود و امروز نیز دولت به پشتوانه همان قانون به دنبال ساخت مسکن است.رئیس مجلس افزود: برای وارد کردن چندین میلیون مسکن احتکار شده به بازار مسکن قانون مالیات بر اجاره‌های خانه‌های خالی تصویب و ابلاغ شد و در گام آخر، مجلس در هفته گذشته با تصویب یک قانون موثر با استفاده از تجربه بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا زیرساخت قانونی برای مقابله با آشفته بازار اجاره مسکن را ایجاد کرد.
مبادله پیام بین واشنگتن و دمشق
«بدر البوسعیدی» وزیر امور خارجه عمان در گفت و گو با پایگاه خبری «المانیتور» آمریکا اظهار داشت: واشنگتن و دمشق در خصوص سرنوشت «اوستین تایس» روزنامه نگار آمریکایی که از سال ۲۰۱۲ در سوریه ناپدید شده است از طریق مسقط پیام‌هایی را مبادله کردند.وی افزود: نقش عمان در مذاکرات بین دو طرف (واشنگتن و دمشق) منفعلانه نیست، بلکه سازنده، مثبت و پیشرونده است.وزیر امور خارجه عمان میزبانی مسقط از چنین مذاکراتی را تایید نکرد و با اشاره به اینکه واشنگتن و دمشق تا حدی پیام‌هایی را بین خود رد و بدل کرده‌اند، افزود: حداقل می‌دانیم که پیام‌های رد و بدل شده وجود دارد.وی افزود: من الان نمی‌توانم به شما بگویم که آن‌ها به ایجاد راه حل نزدیک شده‌اند یا نه، اما این روند آغاز شده است و امیدوارم ادامه یابد.
اظهارات بدر البوسعیدی در حالی بیان شد که ماه مه گذشته، روزنامه آمریکایی «The Cradle» به نقل از یک مقام ارشد دیپلماتیک در اتحادیه کشورهای عربی که هویت خود را فاش نکرد نوشت: مذاکرات بین واشنگتن و چند کشور غرب آسیا در مسقط پایتخت عمان – شهر مذاکرات محرمانه – انجام شده است و در این مذاکرات شخصیت‌های امنیتی و نمایندگان وزارت خارجه آمریکا و کشورهای عربی حضور داشتند.این روزنامه آمریکایی همچنین به نقل از منابع میدانی اضافه کرد که در جریان مذاکرات، مقامات سوری بر خروج کامل نیروهای آمریکایی از این کشور پافشاری کردند.

 قدس
دعوت پاکستان از امیرعبداللهیان برای سفر به اسلام‌آباد
قائم‌مقام وزارت امورخارجه پاکستان در دیدار با قائم مقام وزارت خارجه کشورمان گفت‌وگوهای مشورتی برای گسترش روابط دو کشور را راهبردی دانست و بر اهمیت توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد. «اسد مجیدخان » قائم‌مقام وزیر خارجه پاکستان در این دیدار دعوت بلال بوتو برای دیدار حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان از پاکستان را تسلیم کرد.
سفر هیئتی پارلمانی برای پیگیری حقابه هیرمند
نماینده زابل در مجلس شورای اسلامی گفت به زودی هیئت پارلمانی برای پیگیری حقابه هیرمند به افغانستان سفر می‌کند. سرگزی درباره بازدید هیئت کارشناسان ایران از سد کجکی گفت: براساس ماده ۵ پروتکل ضمیمه یک معاهده ۱۳۵۱، درصورتی که طرف افغانستانی اعلام کند سال آبی نرمال نیست، باید اطلاعات حجم آورد رودخانه هیرمند را به طرف ایرانی بدهد.
چین در روابط تهران و ریاض معجزه کرد
رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با استقبال از بازگشت روابط ایران و عربستان از نقش چین در این رویداد تمجید کرد. محمود عباس خاطرنشان کرد تمام جهان عرب از بازگشت روابط تهران و ریاض به واسطه پکن استقبال کرد و چون پکن حسن‌نیت داشت و تنها به دنبال منافع این دو کشور است، توانست میان ایران و عربستان معجزه ایجاد کند.
واردات خودروهای کارکرده مجاز شد
با تصویب مجلس شورای اسلامی، واردات خودروهای کارکرده برای تنظیم بازار خودرو مجاز خواهد شد. براساس ماده ۱۳ قانون ساماندهی صنعت خودروسازی کشور، استفاده از استانداردهای ملی کشور و یا استانداردهای کشور مبدأ تولیدکننده برای خودروهای وارداتی موضوع این قانون، با تأیید سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان حفاظت محیط زیست امکان پذیر است.

 اعتماد
حدود ۹۰ هزار نفر عفو شدند
حجت الاسلام مصدق، معاون اول قوه قضاییه با اشاره به حوادث پاییز سال ۱۴۰۱ گفت: در قضیه اغتشاشات اخیر برخورد قوه قضاییه رویکردی متانت‌محور و توام با عقلانیت و البته با قاطعیت بود. او ادامه داد: عفو زمانی داده شد که اغتشاشات تمام شده بود و نظام در کمال اقتدار پیشنهاد عفو داد. حجت‌الاسلام مصدق تاکید کرد: حدود ۹۰ هزار نفر از این عفو استفاده کردند؛ نه اینکه ۹۰ هزار نفر زندان بودند، بلکه اکثر قریب به اتفاق تحت تعقیب بودند. این عفو بی‌سابقه از زبان دشمنان هم یکی از محسنات نظام اسلامی برشمرده شد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

بهائیت ابزار آمریکا برای ضربه زدن به اسلام است
رسا/ آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار جمعی از مبلغان حوزه علمیه قم، در پاسخ به پرسشی درباره سخنان اخیر آقای علوی بروجردی در حمایت از بهائیت به عنوان یک اقلیت مذهبی، گفت: باید تاریخچه پیدایش بهائی‌ها را دید. اگر تاریخچه پیدایش این‌ها را ببینید، خواهید دید که اینها نه مذهبند و نه نحله، بلکه اینها یک گروه رسما سیاسی و گاهی هم جاسوسی هستند. وی با اشاره به پیدایش بهائیت توسط دولت انگلستان و پرورش بهائیان در دامن آمریکا افزود: بهائی‌ها ابزار دست آمریکا هستند و برای آمریکا، خدمت و جاسوسی می‌کنند و در حمایت از آمریکا، مضایقه ای ندارند.وی با بیان این که راه اندازی بهائیت در ایران یک بازی سیاسی مانند سایر بازی های سیاسی استعمار، برای ضربه زدن به اسلام است، گفت: انگلیسی‌ها حتی یک مقام رسمی به بنیان گذار بهائیت اعطا کردند. باید مراقب بود.وی خطاب به مبلغان و فضلای حوزوی تاکید کرد: بهائی‌ها یک گروه سیاسی بازیچه دست امریکا و انگلستان هستند و باید از آنان پرهیز کرد. این مطالب را باید برای مردم شرح داد تا مبادا کسانی به این فکر بیفتند که به آنها رسمیت بدهند.

توهین به علماء، مصداق جهل و بی‌خردی افراد است
رسا/ آیت‌الله عبداللهی در درس خارج خود با اشاره به توهین مداح پرحاشیه به آیت‌الله اراکی اظهار داشت: آیت‌الله اراکی عالم جلیل‌القدری هستند که دغدغه حاکمیت اسلام ناب محمدی -صلی الله علیه و آله- را داشته و مروج مکتب امام و رهبری و گفتمان شهید صدر هستند. عضو جامعه مدرسین ، تعقل بیشتر در موضع گیری‌ها و ابراز نظرها را امری لازم و ضروری دانست و توهین به علما را مصداق جهل و بی‌خردی و تعصب افراد عنوان کرد. وی در ادامه افزود: چندی پیش دیدم که مداحی در فضای مجازی، آیت‌الله اراکی را به خاطر بیان جایگاه بالای سیاست در اسلام و حوزه مورد اهانت قرار داده است؛ البته جای شگفتی و تعجب هم ندارد؛ چراکه از ابتدای تاریخ اسلام، مغرضان و جاهلان به جای خضوع در برابر بیان حقایق، با توهین و جسارت فضا را آلوده می‌کردند و اکنون نیز همین مسیر را ادامه می‌دهند.

رسانه عبری: ارتش اسرائیل در حال آموزش جنگ در داخل فلسطین اشغالی مقابل نیروهای حزب الله است
تسنیم/ رژیم صهیونیستی دست آخر علنا به قدرت حزب الله در تسخیر بخش‌‌هایی از شمال فلسطین اشغالی اذعان و رزمایشی را برای مقابله با نیروهای نخبه حزب‌الله برگزار کرد.روزنامه عبری زبان یدیعوت احارانوت با انتشار تصاویری از رزمایش نیروهای گولانی در شمال فلسطین اشغالی خبر داد، بعد از سال‌های متمادی آماده سازی ارتش اسرائیل برای جنگ بعدی در غزه و لبنان، امروز توجه ویژه خود را به شمال معطوف کرده است.در ادامه گزارش آمده است، طی یک سال گذشته یگان‌های نیروی زمینی ارتش، به شکل گسترده تری سناریوهای جنگ با لبنان را تمرین کردند، که در این چارچوب سناریوهایی هم مد نظر قرار گرفت که ارتش اسرائیل تاکنون در صحنه جنگ با آن مواجه نشده است.

واکنش آمریکا به طرح جدید رژیم صهیونیستی برای شهرک سازی
فارس/ به دنبال تصمیم تازه رژیم صهیونیستی برای ساخت ۴۵۰۰ واحد مسکونی جدید و توسعه شهرک سازیهای غیرقانونی اشغالگران در مناطق فلسطینی، آمریکا قصد دارد «مجمع نقب» را به تاخیر بیندازد.نشریه یدیعوت آحارونوت گزارش داد: واشنگتن به اسرائیل اطلاع داده است که مجمع نقب به دلیل تصویب طرح ‌ساخت ۴۵۰۰ واحد شهرک سازی به تعویق خواهد افتاد.وزارت خارجه آمریکا خطاب به تل آویو همچنین گفته، واشنگتن با اقدامات یکجانبه‌ای که راه حل دو دولتی و دستیابی به صلح را مختل می‌کند مخالف است و از این اقدام نگران است.مجمع نقب توسط «یائیر لاپید» وزیر امور خارجه سابق رژیم صهیونیستی و به منظور تعمیق و گسترش همکاری‌های این رژیم با کشورهای عربی تحت توافقنامه آبراهام تأسیس شد.

تاسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
فارس/ «سامح شکری» وزیر خارجه مصر از اینکه اتحادیه اروپا برگزاری نشست با اتحادیه عرب را به دلیل بازگشت سوریه به این اتحادیه لغو کرده است، ابراز تأسف کرد. کشورهای عربی اخیرا پس از گذشت ۱۲ سال با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب موافقت کرده و پس از آن «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در اجلاس سران عرب در عربستان شرکت کرد.شکری در کنفرانس خبری با «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «اتحادیه اروپا بایستی (از تصمیم اتحادیه عرب برای بازگشت سوریه) قدردانی می‌کرد اما لغو نشست با اتحادیه عرب، نشستی که از چهار سال قبل برگزار نشده است، باعث تأسف است.»

امیر کویت فرمان تشکیل کابینه را صادر کرد
فارس/ نواف الاحمد امیر کویت دستور تشکیل کابینه را صادر کرده است. ریاست این کابینه بر عهده احمد نواف الأحمد الصباح خواهد بود و ۱۵ وزیر نیز در آن حضور خواهند داشت. امیر کویت سه‌شنبه گذشته احمد الصباح را به عنوان نخست وزیر این کشور انتخاب کرده بود. این فرمان به امضای «مشعل الاحمد الصباح» ولیعهد کویت رسیده است و نخست وزیر را ملزم می‌کند که وزرای جدید را نامزد کند و پس از آن، نامشان را اعلام کند تا فرمانی مبنی بر انتصاب آنان صادر شود.

آغاز اعزام ۳ میلیون زائر اربعین از اول صفر
فارس/ رئیس ستاد مرکزی اربعین عصر دیروز در همایش مسئولان موکب‌های آذربایجان شرقی در مراغه با بیان اینکه از اول ماه صفر آغاز اعزام زائران اربعین آغاز می‌شود، اظهار کرد: امسال بیش از ۳ میلیون زائر برای شرکت در مراسم اربعین به عتبات اعزام می‌شوند.یوسف افضلی اضافه کرد: اعزام موکب‌ها از ۲۰ محرم آغاز و ورود به عراق از تمام مرزها آزاد است و از پنجم محرم کامیون‌ها تنها از مرز سومار حق ورود به عراق را دارند. به گفته رئیس ستاد مرکزی اربعین ، امسال بیش از ۳ هزار موکب در ایران و عراق به زائران خدمات ارائه خواهند داد.

قاتل ۲ شهید امنیت در دیلم به دار آویخته شد
فارس/ معاون سیاسی امنیتی اجتماعی فرمانداری دیلم استان بوشهر، گفت: حکم قصاص عامل شهادت جلیل دازه و سیدنوید موسوی دو نفر از کارکنان خدوم نیروی انتظامی بخش امام حسن این بندر امروز در پارک ساحلی این شهر اجرا شد. محمدامین خلیجی درادامه اظهار داشت: کارکنان مدافع امنیت فراجا سال گذشته در درگیری با یک فرد شرور و مسلح در بخش امام حسن شهرستان دیلم به درجه رفیع شهادت نائل شده بودند.

مقام روس: اتحادیه اورآسیا به انعقاد توافقنامه با ایران بسیار نزدیک شده است
ایرنا/ معاون نخست‌وزیر روسیه با بیان اینکه اتحادیه اورآسیا به انعقاد توافقنامه با ایران بسیار نزدیک شده است، گفت: پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که توافقنامه منطقه آزاد تجاری (FTA) میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) پیش از پایان سال ۲۰۲۳ امضا خواهد شد. الکسی اورچوک در حاشیه مجمع بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ (SPIEF) به خبرگزاری تاس، افزود: این موضوع در شورای بین دولتی اوراسیا نیز بررسی شد و سران دولت‌ها از آن حمایت کردند. بنابراین، ما در حال پیشرفت هستیم و می‌توان توافقنامه را امضا کرد. به گفته وی، اتحادیه اقتصادی اوراسیا در حال انعقاد تعدادی توافقنامه آزاد تجاری با کشورهای دیگر بوده و مذاکرات با آنها نیز در حال انجام است.اورچوک گفت: “با مصر، هند، اندونزی و امارات نیز مشغول مذاکره هستیم. همه این کشورها دوست ما هستند، بازارهای رو به رشدی دارند و مرکز اقتصادی جهان چند قطبی نوین در جهت آنها حرکت می‌کند.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *