خبر روز ۱۴۰۲/۰۳/۲۳

**سخنگوی وزارت خارجه: هیچ‌گونه توافق موقتی در دستور کار نیست** آیت‌الله العظمی سبحانی تاکید کرد: اهمیت شناسایی طلاب نخبه و تدارک برنامه‌های ویژه علمی برای آن‌ها** آیت‌الله بهشتی: وحدت باعث استقرار و استحکام امت اسلامی می‌شود** با 187 رای موافق؛ علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت شد** دریادار تنگسیری خبر داد: تجهیز شناورهای نیروی دریایی سپاه به موشک‌هایی با برد ۲ هزار کیلومتر
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
ماموریت رضایی در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا
آیت الله رئیسی ضمن پذیرش استعفای محسن رضایی از سمت معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، در حکمی او را به‌عنوان دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا منصوب کرد.در متن حکم رئیس‌جمهور آمده است: با عنایت به مراتب تعهد و تجارب ارزشمند جنابعالی و با توجه به اهمیت اجرای منویات مقام معظم رهبری در رابطه با موقعیت جدید شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، به موجب این ابلاغ به‌عنوان دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا منصوب می‌شوید. رئیس‌جمهور با اشاره به اهم مسئولیت‌های محسن رضایی نوشته است: فعال کردن دبیرخانه شورا با بهره‌گیری از کارشناسان دستگاه‌های ذی‌ربط، بررسی دقیق و کارشناسانه موضوعات ارجاعی و دستور جلسات، انطباق آن با ماموریت محول و لحاظ ضرورت تصمیم‌گیری در هر مورد، پیگیری اجرای مصوبات و ارائه گزارش نوبه‌ای مبتنی بر نظام‌نامه داخلی از اهم مسئولیت‌های جنابعالی است.
آزادسازی منابع ارزی
فرزین، رئیس‌کل بانک‌مرکزی گفت: بیش از ۱۰۰میلیارد دلار منابع ارزی بلوکه شده در کشورهای مختلف داریم که بعضا مشخص نیست چرا پول ما در آن کشورها مانده؛ بنابراین باید دست به اقدامات سیاسی و دیپلماتیک برای آزادسازی آن بزنیم. با کمک دستگاه دیپلماسی دسترسی به بخشی از این منابع امکان‌پذیر شده ‌است.

 همشهری
تکذیب مذاکره محرمانه‌ با آمریکا
محمد مرندی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: گفت‌و‌گوی محرمانه‌ای میان ایران و آمریکا وجود ندارد و مذاکرات میان ۲کشور به شکل غیرمستقیم و ازطریق طرف سوم مانند عمان یا سازمان ملل صورت می‌گیرد. همه ارتباطات به موضوع تبادل زندانیان و آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران مربوط می‌شود.
تحریم‌های فرامرزی آمریکا، خلاف قوانین بین‌المللی است
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: بین اقدامات محدودکننده ما و آمریکا، تفاوت زیادی وجود دارد. اقدامات ما فرامرزی نیست و تحریم‌های فرامرزی آمریکایی‌ها را که دیگران را مجبور می‌کنند تا از تحریم‎های آنها تبعیت کنند، خلاف قوانین بین‌المللی می‌دانیم. ما به تحمیل قوانین خود بر کشورهای ثالث اعتقادی نداریم.
بیش از نیمی از مردم جهان از روسیه حمایت می‌کنند
سیمور هرش، خبرنگار محقق آمریکایی تصریح کرد: درصد کشورها به‌ویژه در حوزه های آفریقا، آسیای مرکزی و جنوب آسیا که رویکردشان را از حمایت از آمریکا به حمایت از روسیه تغییر داده‌اند، واقعا چشمگیر بوده است. بیشتر از نیمی از مردم جهان در این جنگ نه از آمریکا، بلکه از روسیه حمایت می‌کنند. قبلا هرگز اینگونه نبود.
ترامپ از قدرت دورتر شد
اریک هولدر، دادستان کل سابق آمریکا گفت: پرونده‌هایی که علیه دونالد ترامپ مطرح شده، احتمالا افرادی را که از او در حاشیه حمایت می‌کنند، تحت‌تأثیر قرار خواهد داد؛ امری که می‌تواند نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری۲۰۲۴ را تغییر دهد؛ احتمال اینکه ترامپ از این پرونده‌ها جان سالم به در ببرد و در انتخابات پیروز شود کم است.

 کیهان
گسترش تبادلات اقتصادی با آمریکای لاتین در حوزه‌های صنعتی،کشاورزی و انرژی
آیت‌الله رئیسی صبح دیروز با بدرقه رسمی مخبر معاون اول رئیس‌جمهور و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و جمعی از اعضای کابینه، به دعوت رسمی رئیس‌جمهور «ونزوئلا» تهران را به مقصد کاراکاس پایتخت ونزوئلا ترک کرد. در جریان این سفر علاوه‌بر گفت‌وگوهای مشترک میان هیئت‌های عالی‌رتبه و مذاکرات خصوصی رؤسای جمهور، اسناد مهم همکاری‌های دوجانبه ایران و «ونزوئلا» به امضای مقامات دو کشور خواهد رسید.آیت‌الله رئیسی پیش از عزیمت به ونزوئلا، به منظور دیدار از ۳ کشور منطقه آمریکای لاتین ارتباط بین ایران و کشورهای مستقل در آمریکای لاتین را ارتباطی راهبردی توصیف و تصریح کرد: موضع مشترک جمهوری اسلامی ایران و ۳ کشور ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا، ایستادگی در مقابل نظام سلطه و مقابله با یک‌جانبه‌گرایی است.رئیس‌جمهور با بیان اینکه کشورهای منطقه آمریکای لاتین از ظرفیت‌های متنوع و متعددی برخوردارند، خاطرنشان کرد: در جمهوری اسلامی ایران نیز به برکت انقلاب اسلامی و به برکت مردم، ظرفیت‌های خوبی وجود دارد که تبادل آنها می‌تواند در گسترش و تقویت روابط و همکاری‌ها با کشورهای منطقه آمریکای لاتین و دیگر کشورهای همسایه، دوست و همسو موثر باشد و تعاملات بین‌المللی میان این کشورها را نیز تقویت کند.
تشکر رئیس ‌قوه قضائیه از دولت برای اصلاح برخی‌اشکالات ورود و خروج کالا‌ به بنادر
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در نشست شورای عالی قوه قضائیه، با ‌اشاره به بازدید اخیر خود از بنادر استان مازندران در راستای ساماندهی وضعیت ورود و خروج کالا‌ها به بنادر به منظور جلوگیری از هدررفت بیت‌المال و انسداد بستر‌های فسادزا و اقدام فوری دولت در ترخیص و تخلیه اظهار داشت: باید از دولت تقدیر و تشکر به عمل‌ آوریم که در راستای اصلاح برخی فرآیند‌های دارای اِشکال در امر ورود و خروج کالا‌ها به بنادر، اقدامات عاجلی انجام داده و به نکات و تذکراتی که در جریان بازدید‌های ما و همچنین گزارش‌های سازمان بازرسی ارائه می‌شود، به سرعت و با اهتمام ترتیب اثر می‌دهند و فرآیند‌های دارای ‌اشکال را رفع می‌کنند؛ البته هنوز این مقوله کامل نشده و هنوز گله‌مندی وجود دارد؛ اما نکته مهم، توجه و اهتمام دولت به این مقوله است که جای تقدیر دارد. رئیس‌قوه قضائیه با ‌اشاره به همراهی و همکاری مجدانه دولت در ترخیص و تخلیه محموله ۲۹۰۰ تنی ذرت آلوده از بندر امیرآباد بهشهر ظرف ۴۸ ساعت پس از سفر خود به مازندران و بازدید از بنادر این استان، بر هم‌افزایی همه بخش‌های ذی‌ربط برای رفع کامل فرآیند‌های دارای ‌اشکال در امر ورود و خروج کالا‌ها به بنادر، تاکید کرد.

 ایران
محدودیت‌های بیشتر احتمالی برای یک ادعای کذب
ماجرای محرومیت از نطق علیرضابیگی نماینده تبریز در مجلس که به گفته رئیس مجلس هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان در نامه‌ای به هیأت رئیسه اعلام کرده بود، با اظهارات روز گذشته سخنگوی هیأت نظارت ابعاد جدیدی پیدا کرد. غضنفرآبادی درباره اعمال محدودیت‌ علیه این نماینده پس از ماجرای ادعای کذب او درباره واگذاری خارج از نوبت خودرو به نمایندگان، گفت: هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان برنامه دارد تا محدودیت‌های بیشتری را برای احمد علیرضابیگی اعمال کند. وی در عین حال گفت: هنوز در هیأت تصمیمی در این باره اتخاذ نشده و محدودیت‌های مالی علیه آقای علیرضا بیگی پس از تصمیم‌گیری و صدور رأی در هیأت اعلام خواهد شد. به گفته غضنفرآبادی پرونده آقای علیرضابیگی در دادگاه نیز در حال بررسی و در جریان است. محرومیت از نطق علیرضا بیگی و اعلام موضع اخیر هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان در حالی است که برخی نمایندگان در جلسه دیروز مجلس نسبت به این موضوع تذکر دادند. از جمله، جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده تربت جام درباره این محرومیت گفت: من به محتوای صحبت علیرضابیگی قضاوتی ندارم اما اینکه نماینده‌ای نتواند در مجلس نطق کند، خلاف قانون است. غلامرضا نوری قزلجه نماینده مردم بستان‌آباد هم تصمیم مبنی بر ممنوعیت نطق نماینده را خلاف قانون اساسی دانست.
پکن: تحریم‌های امریکا بی‌اساس است
سخنگوی ‌وزارت بازرگانی چین در واکنش به اقدام وزارت خزانه داری امریکا که بتازگی هفت فرد و شش نهاد در ایران، چین و منطقه ویژه اداری هنگ کنگ چین را با ادعای ارتباط با برنامه موشکی بالستیک ایران هدف تحریم‌های خود قرار داده تصریح کرد: تحریم‌های اخیر دولت امریکا علیه افراد و نهادهای چینی به بهانه همکاری با برنامه‌های موشکی و نظامی ایران هیچ‌گونه پایه و اساسی ندارد.

 جمهوری‌اسلامی
اتهامات ترامپ اثبات شود کار او تمام است
«ویلیام بار» که در دوران ریاست جمهوری ترامپ دادستان کل آمریکا بوده در مصاحبه با فاکس نیوز از کیفرخواست ۳۷ فقره بازرس ویژه ترامپ دفاع کرد و گفت: اگر ادعاهایی که می‌گویند رئیس‌جمهور سابق عمداً صدها سند بسیار طبقه بندی شده را حفظ کرده، صحت داشته باشد، پس کار او تمام است.«بار» افزود: اگر حتی نیمی از آن درست باشد هم کار او تمام است.در همین حال ترامپ در پلتفرم شبکه اجتماعی خود با توصیف «بار» به عنوان یک دادستان کل تنبل و ضعیف گفت که او این اظهارات را فقط به این دلیل بیان می‌کند که ناراضی بوده و اطلاعاتش نادرست بوده است. ترامپ همچنین از فاکس نیوز با عنوان «خوک بی‌رحم» یاد کرد.
آلمان برای نخستین بار طی ۵ سال گذشته از ایران نفت وارد کرده است
جدیدترین آمار یورو استات نشان داد آلمان برای نخستین بار طی ۵ سال گذشته در مارس سال جاری میلادی (اسفند ۱۴۰۱) یک محموله بزرگ ۶۹ هزار و ۷۳۷ تن نفت خام یا فرآورده نفتی از ایران وارد کرده است. واردات این حجم از نفت ایران توسط یک کشور اروپایی در حالی است که دولت آمریکا هنوز تغییری در تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران اعمال نکرده است. بلغارستان نیز بعنوان عضو دیگر اتحادیه اروپا در سه ماهه نخست سال جاری میلادی ۱۴۷ تن نفت خام یا فرآورده از ایران وارد کرده است.

 وطن امروز
روابط ایران و تاجیکستان گسترش می‌یابد
میراحمدی معاون وزیر کشور در حاشیه دیدار با عبدالرحمن علم شازاده معاون وزارت داخله تاجیکستان اظهار کرد: ایران و تاجیکستان دارای تفاهمنامه‌های همکاری‌های امنیتی هستند و از یک سال و نیم قبل و از زمان استقرار دولت سیزدهم، این تفاهمنامه را اجرایی و عملیاتی کردیم. وی ادامه داد: تبادلات اقتصادی ایران و تاجیکستان به بیش از ۵ برابر نسبت به ۲ سال گذشته افزایش یافته است. تاکید رئیس‌جمهور که روابط صمیمی با همتای تاجیکی خود دارد این است که این روابط هرچه بیشتر توسعه یابد. بنابراین روابط و تبادلات باید افزایش یابد و اقدامات خوبی هم در این زمینه شروع شده است.
آغوش باز ایران برای همکاری‌های هسته‌ای با سایر کشورها
معاون برنامه‌ریزی هسته‌ای و نظارت راهبردی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: اگر کشورهای دنیا می‌خواهند در رابطه با ساخت رآکتورهای هسته‌ای، رآکتورهای قدرت، تولید رادیوایزوتوپ‌ها، تولید رادیوداروها و سامانه‌ها پرتودهی با ما همکاری داشته باشند با آغوش باز استقبال می‌کنیم. محمد قنادی‌مراغه درباره دیدار جمعی از دانشمندان، متخصصان، کارشناسان و مسؤولان صنعت هسته‌ای کشور در ۲۱ خرداد با رهبر انقلاب اسلامی اظهار کرد: بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه دستاوردهای هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ایران اتفاق مبارکی برای ما محسوب می‌شود. در این نمایشگاه دستاوردهایی که در یک‌سال گذشته به دست آمده به نمایش گذاشته شد و رهبر معظم انقلاب از آن بازدید کردند. ایشان از مشاهده این دستاوردها رضایت کامل داشتند و افراد حاضر در آنجا و تلاشگران این عرصه را مورد حمایت و تشویق قرار دادند. قنادی درباره خدمات سازمان انرژی اتمی ایران به مردم عزیز کشورمان توضیح داد: به جز تولید انرژی و برق، از انرژی هسته‌ای استفاده‌های فراوانی می‌شود. انرژی هسته‌ای دارای ۳ کاربرد بسیار ارزشمند در پزشکی هسته‌ای، کشاورزی و صنعت است.

 خراسان
اپوزیسیون به جز فحش و توهین و شعارهای توخالی کاری بلد نیست
صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی گفت: باور دارم که با براندازی، ما از چاله درآمده و به چاه خواهیم افتاد و مهم‌ترین دلیل این است که اپوزیسیون به جز فحش و توهین و شعارهای توخالی کاری بلد نیست. این رفتار را در منشور همبستگی مشاهده کردید که موضوع کردها موجب شد در همان جلسه اول دعوا راه بیفتد. در واقع این اپوزیسیون به رغم برخورداری از این همه امکانات حتی درباره بدیهی‌ترین موضوعات هم فکری نکرده است. شما با یک اپوزیسیون رو به رو هستید که نه یک طرح دارد نه برنامه.
خودزنی منافقین در پاریس!
ساعت ۳ بامداد ۲۱ خرداد (۱۱ ژوئن) گروهک تروریستی منافقین یک عملیات تروریستی ساختگی علیه یکی از مقرهای خود در شهر سنت‌اوئن لومون در شمال پاریس اجرا کرد. عوامل اجرای این عملیات تروریستی به پرتاب مواد آتش‌زا به‌سمت در یکی از مقرهای منافقین اقدام کرده و سپس با یک خودرو متواری شده‌اند. ساعتی بعد از اجرای این عملیات، سایت رسمی گروهک منافقین با صدور بیانیه‌ای، خبر از اجرای یک حمله تروریستی علیه یکی از مقرهای خود در فرانسه داد و جمهوری اسلامی ایران را به اجرای این عملیات متهم کرد. به دنبال پیام امانوئل ماکرون به رئیس جمهور ایران، منافقین این عملیات ساختگی را طراحی و اجرا کردند تا با متهم ساختن جمهوری اسلامی ایران، گفت‌وگوی تلفنی روز قبل امانوئل ماکرون با سیدابراهیم رئیسی را که حاکی از روابط مثبت فرانسه و ایران است، تحت تأثیر قرار دهند. همزمان، صابرین نیوز نوشت: به تازگی خبری مبنی بر به هلاکت رسیدن مسعود کشمیری، عامل اصلی انفجار دفتر نخست وزیری در یک خانه امن منافقین در حومه پاریس منتشر شده و کذب است. همچنین برخی حساب‌های کاربری در فضای مجازی و چند کانال خبری با انتشار تصاویری از چهره کشمیری مدعی شده‌اند او زنده است و در شهر برلین آلمان زندگی می‌کند.

 مردم سالاری
معرفی نیکبخت به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی
حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور خبر داد: رئیس‌جمهور در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، مهندس محمد علی نیکبخت را برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی در اجرای اصل ۱۳۳ قانون اساسی به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.او با بیان این‌که «سوابق آموزشی، علمی، پژوهشی، مدیریتی و برنامه‌های فوری و اولویت‌دار مهندس نیکبخت به پیوست نامه رئیس جمهور به رئیس مجلس ارسال شده است» خاطرنشان کرد: گزینه دولت برای وزارت جهاد کشاورزی تجربیات ارزنده‌ای در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی دارد و در رده‌های بالای این وزارتخانه از جمله معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی ، ریاست جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان و بعنوان رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران مشغول فعالیت بوده است.
تجهیز شناورهای نیروی دریایی سپاه به موشک‌هایی با برد ۲ هزار کیلومتر
فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: در زمان طاغوت بیشترین برد موشک ما ۴۰ کیلومتر بود، اما امروز کمترین برد موشک‌های ما ۴۰ کیلومتر است؛ به علاوه با هر موشک، یک مستشار هم به کشور ما وارد می‌شد و آن‌ها برای خودشان اینجا آقایی می‌کردند و حق توحش هم می‌گرفتند. او به شناور شهید سلیمانی اشاره و خاطرنشان کرد: شناور شهید سلیمانی یک شناور منحصر به‌فرد است که به دست متخصصان ایرانی ایده پردازی، طراحی و ساخته شده است. این کار بزرگ به دست افرادی که درس‌خوانده دانشگاه‌های ایران بودند به نتیجه رسید. سردار تنگسیری بیان کرد: برای اولین بار است که موشک‌های عمودپرواز و موشک‌هایی با برد ۲ هزار کیلومتر روی کشتی‌های ما نصب شده است. دشمن می‌داند ما چه می‌کنیم برای همین است تلاش دارد ما به اهدافمان نرسیم؛ برای همین برای ما مشکلاتی ایجاد کرده است.

 آرمان ملی
حکم جلب دو بازیگر
با حکم بازپرس دادسرای فرهنگ و رسانه، برای آزاده صمدی و لیلا بلوکات قرار به دادرسی صادر شد.در پی کشف حجاب خانم آزاده صمدی در مراسم تشییع پیکر یکی از هنرمندان، پس از اخذ دفاعیات متهم و اظهارات وکیل وی، به دلیل جریحه‌دار کردن اخلاق و عفت عمومی از طریق کشف حجاب، بازپرس دادسرای فرهنگ و رسانه برای متهم قرار جلب به دادرسی صادر کرد.همچنین در خصوص خانم لیلا بلوکات نیز پس از اخذ دفاعیات متهم و اظهارات وکیل وی، به اتهام جریحه‌دار کردن اخلاق و عفت عمومی از طریق کشف حجاب و انتشار تصاویر در صفحه شخصی خود در فضای مجازی قرار جلب به دادرسی صادر شد.

 قدس 
هیچ‌گونه توافق موقتی در دستور کار نیست
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با تأیید تبادل پیام و مذاکرات غیر مستقیم از طریق کشورهای ثالث میان ایران و آمریکا، تأکید کرد: در هر توافقی علاوه بر منویات محکم، مستدل و منطقی رهبری، منافع ملی و قانون اقدام راهبردی، دقت در عبور نکردن از خطوط قرمز مورد تأکید و توجه مذاکره‌کنندگان است.کنعانی در پاسخ به پرسشی در خصوص ادعای مذاکرات غیرمستقیم و تبادل پیام میان تهران و واشنگتن با تأکید بر اینکه مذاکرات غیر مستقیم در مسقط مخفیانه نبوده، گفت: ما با هدف تحرک بخشی به مذاکرات از پیشنهاد چند هفته قبل سلطنت عمان استقبال کردیم و در این چارچوب تبادل پیام هایی صورت گرفت. وی در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس درباره منسوخ نامیدن برجام از سوی آمریکایی‌ها و اینکه توافق جدیدی در دستور کار قرار دارد و تهران برجام را قابل به روزرسانی می‌داند یا نه؟ تصریح کرد: مبنای مذاکرات ما همان برجام است و چارچوب جدیدی نداریم و هیچ جایگزینی به‌جای برجام را تأیید نمی‌کنیم. تأکید می‌کنم ما احیای برجام و توافق ۲۰۱۵ را با سه اصلی که اشاره شد، دنبال خواهیم کرد. وی تأکید کرد: خبرهایی در خصوص توافق موقت مطرح شده را گمانه‌زنی رسانه‌ای یا اقدامی با انگیزه بر هم زدن و انحراف مذاکرات از سوی برخی طرف‌ها می‌دانیم.
حمایت تمام‌قد «کیم» از پوتین
کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در پیامی تلگرامی برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، ضمن اعلام حمایت و ابراز همبستگی تمام با مردم روسیه که از حق حاکمیت و آینده خود دفاع می‌کنند، برای پوتین آرزوی پیروزی کرد. رهبر کره شمالی با اشاره به اینکه مردم کره شمالی در نبرد روسیه برای حفاظت از حاکمیت و منافع ملی‌اش، کاملاً حامی و متحد مسکو است، افزود: عدالت همیشه پیروز خواهد شد و مردم روسیه همچنان به تاریخ پیروزشان خواهند بالید.
زرادخانه‌های اتمی چین رو به افزایش است
مؤسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (سیپری) گزارش کرده است چین به‌عنوان یک قدرت جهانی در حال توسعه زرادخانه‌های اتمی خود است. این مؤسسه تحقیقاتی سوئدی ادامه داد عمده این افزایش از سوی چین بود که ذخایر خود را از ۳۵۰ به ۴۱۰ کلاهک افزایش داد. روسیه و ایالات متحده با یکدیگر تقریباً ۹۰ درصد از تمامی ذخایر تسلیحات اتمی جهان را تشکیل می‌دهند.
حمله هوایی ترکیه به نظامیان روس در سوریه
منابع محلی سوریه اعلام کردند بر اثر حملات پهپادی ارتش ترکیه به حومه حلب یک نظامی روس کشته و چهار نفر زخمی شده‌اند. به گزارش شبکه «رووداو» این گشتی در منطقه الشهباء توسط یک پهپاد هدف حمله قرار گرفته است. با این حال، یک وبگاه نزدیک به معارضان سوری مدعی شد گشتی روسیه در حمله توپخانه‌ای ارتش ترکیه هدف قرار گرفته است.

 اعتماد
حمله تروریستی به یک روحانی
صبح دیروز، یک روحانی در هنگام خروج از ایستگاه متروی تهران توسط فردی ناشناس با سلاح سرد مورد حمله قرار گرفت و زخمی شد. این روحانی ۴۱ ساله، فرزند شهید و پدر ۴ فرزند است که صبح دیروز درحال خروج از متروی رودکی توسط فردی ناشناس مضروب و با کمک مردم که شاهد ماجرا بودند به بیمارستان امام خمینی منتقل شد. یکی از دوستان این روحانی گفت: «آقای جابر رضایی صبح دیروز داخل واگن مترو فردی را دیده که او را با غیظ نگاه می‌کرده و بعد از خروج از قطار هم متوجه شده که توسط همین فرد مورد تعقیب قرار گرفته است. زمان خروج از ایستگاه متروی رودکی و ورود به خیابان، حس می‌کند که سمت راست گردنش گرم شده و همان موقع هم می‌بیند که همان فرد ناشناس در حال فرار است. معلوم می‌شود که فرد ناشناس از فرصت شلوغی خروجی ایستگاه مترو استفاده کرده و تیغه کاتر را به گردن آقای رضایی کشیده است.» این فرد مطلع در ادامه توضیحاتش افزود: «افراد حاضر در صحنه به سرعت ایشان را به بیمارستان امام خمینی منتقل کردند که بعد از معاینات پزشکی معلوم شد تیغه کاتر، حدود ۱۰ سانت از گردن ایشان و در فاصله یک سانتی‌متری شاهرگ را بریده است.

 اطلاعات 
موافقت با تعطیلی شنبه
یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از موافقت اعضای این کمیسیون با تعطیلی روز شنبه خبر داد. گودرزی در تشریح جلسه کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: در جلسه کمیسیون اجتماعی با کاهش ساعت کار اداری از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت در هفته و تعطیلی روز شنبه موافقت شد. نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس گفت: قرار بر این شد که روز کاری هم از یکشنبه تا پنجشنبه باشد. همچنین پیرهادی یکی از طراحان مساله تطبیق و تنظیم تعطیلات پایان هفته، گفت: به عنوان یکی از طراحان، در جلسه کمیسیون اجتماعی حضور پیدا کردم و با تشریح طرح تعطیل کردن شنبه‌ها به جای پنجشنبه‌ها، اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس در جریان جزئیات طرح قرار گرفتند. به گفته پیرهادی، ساماندهی تعطیلات پایان هفته موجب تنظیم بیشتر با بازارهای جهانی و منطقه‌ای، جلوگیری از فرصت‌سوزی تجاری و خسران کشور در این حوزه خواهد شد. وی گفت: اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس به این شکل به طرح مذکور رأی دادند که روزهای کاری در هفته، از یکشنبه تا پنجشنبه خواهد بود لذا اولین گام رسمی مجلس برای ساماندهی تعطیلات برداشته شد. گزارش کمیسیون به صحن علنی ارجاع می شود تا نمایندگان درباره آن تصمیم گیری کنند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

اهمیت شناسایی طلاب نخبه و تدارک برنامه‌های ویژه علمی برای آن‌ها
ایکنا/ آیت‌الله العظمی سبحانی در دیدار اعضای کارگروه مدرسه علمیه تابستانی حرم مطهر رضوی، ضمن ابراز خرسندی از تدارک طرح «دارالعلم» و مدرسه تابستانی طلاب منتخب کشور که مردادماه در حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد، بر ضرورت شناسایی طلاب مستعد و نخبه تأکید و ابراز کرد: این برنامه تابستانه علمی بسیار خوب است، اما باید طلبه‌ها را برای حضور در آن گزینش و تلاش کرد که طلاب مستعد و نخبه در آن شرکت کنند. این مرجع تقلید در خصوص اهمیت شناسایی طلاب نخبه و تدارک برنامه‌های ویژه علمی برای آن‌ها، تصریح کرد: در مدارس در میان طلاب، استعدادهای فوق‌العاده فراوان داریم که اگر حوزه برایشان برنامه نداشته باشد، دچار خسران می‌شود. من بارها بر این امر تأکید کردم که باید طلاب مستعد و نابغه را شناسایی و برایشان برنامه تحصیلی ویژه طراحی کنیم، چرا که افراد عادی صرفاً می‌توانند مطالب را بیان کنند، اما آنان که قادر هستند تولید اندیشه کنند، همین طلاب مستعد هستند.

وحدت باعث استقرار و استحکام امت اسلامی می‌‌شود
تقریب/ آیت‌الله بهشتی با اشاره به دستاوردها و حمایت‌های انقلاب اسلامی از اهل سنت داخل و خارج اظهار داشت: انقلاب اسلامی بعد از پیروز شدن به دنبال اسلام ناب محمدی بوده است؛ یکی از برنامه‌های انقلاب حمایت از اهل سنت در کشور و محرومیت زدایی است که مبادا اهل سنت احساس کنند تبعیض میان مذاهب است. وی اضافه کرد: انقلاب اسلامی تمام مذاهب را از لحاظ اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، احترام وحرمت به شخصیت افراد به یک چشم نگاه کرده است و با اقلیت‌های مذهبی با همان شیوه مواسات رفتار داشته است.
عضو جامعه مدرسین تصریح کرد: مسائل مهمی در این حوزه مهم مطرح است؛ ابتدا مسئله وحدت اسلامی که یکی از آن مسائل مهم در دنیای امروز جهان اسلام به شمار می‌رود و دین مبین اسلام بسیار برآن تکیه و تاکید کرده است.
آیت‌الله بهشتی، افزود: امت شما امت واحده است و درهم ریخته نیست، در حقیقت وحدت، امت اسلامی را استقرار و استحکام می‌بخشد ، لذا تحقق امت واحده در گرو تقوای الهی پیشه کردن و رضای خداست؛ امتی که دارای جمعیت بالایی بر روی کره زمین است و در هر نقطه دنیا حضور دارد.
وی ادامه داد: در صورتی که توحید، تقوا را تقویت نماید می‌تواند آن وحدتی که ضرورت دارد را محقق کند؛ از این جهت در زیر پرچم وحدت، عزت، عظمت، قدرت و شوکت خود حفظ خواهد شد و بالعکس اگر تقوا، توحید و عبادت نباشد وحدت دچار آسیب خواهد شد و دشمن بر سر ما خواهد کوبید و مسلمانان را گرفتار تر خواهد کرد و بر اختلافات می‌افزاید.

عطوان: تهران به زودی تبدیل به بازیگر اصلی در صنایع پیشرفته جهان می‌شود
تسنیم/ تحلیلگر برجسته عرب زبان به نتایج اقتصادی فوق‌العاده کشف ذخایر عظیم لیتیوم در جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد که آمریکا و رژیم صهیونیستی را به وحشت انداخته است. عطوان دراین باره در گزارشی نوشت، اعلام کشف میدانی بزرگ از ذخایر لیتیوم به میزان ۸.۶ میلیون تن که دومین میدان بزرگ لیتیوم در جهان بعد از شیلی محسوب می‌گردد و ۱۰ درصد از ذخایر لیتیوم جهان را به خود اختصاص می‌دهد، ایران را تبدیل به بازیگر اصلی در اکثر صنایع جهانی خواهد کرد که اهمیت آن در آینده روشن خواهد شد؛ چرا که این ماده لیتیوم در صنعت ماشین‌های الکتریکی و باتری‌های آنها و نیز تجهیزات کامپیوتر و پنل‌های خورشیدیِ تولیدکننده انرژی و . . . مورد استفاده قرار می‌گیرد. وی ادامه داد، در این میان باید اشاره کنیم که با افزایش تقاضای جهانی برای خودروهای برقی و تلفن‌های همراه و سایر تجهیزات تکنولوژی، قیمت لیتیوم در ماه‌های اخیر افزایش یافته است. کشف این حجم از ماده لیتیوم در ایران، هم‌زمان با تولید نزدیک به ۳ میلیون بشکه نفت در این کشور به شکل روزانه می‌باشد. کشف لیتیوم در این کشور آن را در لیست یکی از ثروتمندترین کشورهای خاورمیانه و شاید جهان در دهه‌های آینده قرار خواهد داد و ایران تبدیل به یکی از تاثیرگذارترین کشورها می‌شود.

حمله دوباره رسانه‌های صهیونیست به بن گویر
ایرنا/ حملات رسانه‌های رژیم صهیونیستی به «ایتمار بن گویر» وزیر تندروی امنیت داخلی کابینه راست افراطی این رژیم همچنان ادامه دارد و در آخرین مورد، روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارنوت»، وی را یک پوپولیست دروغگو توصیف کرد و خواهان برکناری او شد. روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارنوت» گفت که بن گویر باید فوراً پست خود را ترک کند، زیرا یک سیاستمدار پوپولیستِ فاقد قدرت اجرایی است و مسیر شغلی او فقط با حرف، سخنرانی، دادن وعده و وعید، مبالغه گویی، انجام اقدامات تحریک آمیز، داستان سرایی و دروغ پردازی شکل گرفته است.

حبس ۵ هزار فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی
ایرنا/ باشگاه اسرای فلسطینی در گزارشی اعلام کرد، حدود ۵ هزار فلسطینی در ۲۳ زندان و مراکز بازداشت رژیم صهیونیستی حبس شدند. بر اساس این گزارش، از میان اسرای فلسطینی، ۳۱ زن، ۱۶۰ کودک و ۱۷ روزنامه نگار در زندان «دامون» واقع در شمال فلسطین اشغالی در حبس هستند. این گزارش افزوده است: بیش از ۷۰۰ اسیر فلسطینی دچار بیماری هستند که از میان آنها ۲۴ نفر دچار بیماری‌های صعب العلاج مانند سرطان و تومور هستند. باشگاه اسرای فلسطینی افزوده است: یک هزار و ۸۳ اسیر فلسطینی از جمله سه زن و ۱۹ کودک در بازداشت اداری (بازداشت موقت بدون اتهام و به مدت نامعلوم) رژیم صهیونیستی هستند.

ایران به دنبال مقابله با سلطه غرب است
باشگاه خبرنگاران/ پایگاه خبری میدل ایست آی در واکنش به سفر رییس جمهور کشورمان به آمریکای لاتین آن را نشانه عزم ایران برای مقابله با سلطه غرب توصیف کرد. این پایگاه خبری در ادامه گزارش خود با بیان اینکه نزدیک‌ترین روابط ایران در آمریکای جنوبی با ونزوئلا است، نوشت: مادورو سال گذشته به ایران سفر کرد و قراردادی ۲۰ ساله در بخش‌های انرژی و مالی توسط مقامات دو کشور به امضا رسید و آن‌ها متعهد شدند در پروژه‌های مرتبط با امور دفاعی با یکدیگر همکاری کنند.

گفتگویی درباره آتش‌بس درازمدت با رژیم صهیونیستی انجام نشده است
مهر/ به دنبال اعزام هیئت‌هایی از سوی جنبش حماس و جنبش جهاد اسلامی به فاصله ۳ روز از دیدار نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان از مصر، ادعاهایی مبنی بر گفتگو در خصوص آتش‌بس درازمدت میان غزه و رژیم صهیونیستی مطرح شده بود؛ اما جنبش مقاومت اسلامی فلسطین و جنبش جهاد اسلامی، با تکذیب این ادعاها اعلام کردند که گفتگوهای صورت‌گرفته در قاهره شامل آتش‌بس درازمدت با رژیم صهیونیستی نبوده است. در این راستا، حازم قاسم سخنگوی حماس گفت: ادعای گفتگو درخصوص آتش‌بس درازمدت در قاهره، بی‌اساس است.

علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت شد
باشگاه خبرنگاران/ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز به بررسی صلاحیت عباس علی آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت پرداختند. نمایندگان مجلس بعد از استماع نظرات موافقان و مخالفان و دفاعیات وزیر پیشنهادی، با سکان داری «علی‌آبادی» در وزارت صمت موافقت کردند. نمایندگان مجلس با ۱۸۷ رأی موافق، ۵۸ رأی مخالف، ۸ رأی ممتنع و ۲ رأی باطله از مجموع ۲۵۵ نماینده حاضر در صحن، تصدی وزارتخانه صمت را به علی آبادی سپردند.

عصبانیت کاخ سفید از سفر رئیس جمهور ایران به آمریکای لاتین
مهر/ هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به سفر رئیس جمهور ایران به آمریکای لاتین مدعی شد که تهران باید در خصوص اهداف سفر رئیس جمهور این کشور به آمریکای لاتین بیشتر توضیح دهد. «جان کربی» افزود: اگرچه ما به کشورهای منطقه در این بخش از جهان نمی‌گوییم که باید با چه کسانی ارتباط داشته باشند و این موضوع بر عهده خود کشورها است؛ هرچند ما مسلماً نگران رفتار بی ثبات کننده ایران هستیم و به انجام تمهیدات برای مقابله با این رفتار ادامه خواهیم داد. سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید با این ادعا که ایران رفتار ثبات زدا دارد، گفت که آمریکا برای مهار آن تلاش خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *