خبر روز ۱۴۰۲/۰۳/۲۲

**رئیس سازمان انرژی اتمی: دستاوردهای هسته‌ای در شرایط سنگین تحریم‌ها به دست آمد** رهبر معظم انقلاب در دیدار دانشمندان، کارشناسان و مسئولان صنعت هسته‌ای: توافق فقط در چارچوب پادمان زیر بار خواسته‌های زورگویانه نروید** آیت‌الله موسوی اصفهانی: ایمان و امید مد نظر رهبری نكته‌ای قرآنی و علمی است** آیت‌الله رجبی: همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه مصباح برگزار می شود** آیت‌الله علیدوست: ساختار اصول فقه باید به شکل تکامل آفرین متحول شود
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
دستاوردهای هسته‌ای در شرایط سنگین تحریم‌ها به دست آمد
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به ارائه دستاوردهای هسته‌ای خدمت رهبر معظم انقلاب اسلامی در نمایشگاه دستاوردهای هسته‌ای، گفت: جهت گیری سازمان انرژی هسته‌ای در این نمایشگاه، نشان‌دادن جایگاه و تأثیرات انرژی هسته‌ای در زندگی مردم و جامعه است.اسلامی تعیین نسبت فناوری هسته‌ای با مردم را مهم‌ترین رویکرد نمایشگاه دستاوردهای هسته‌ای عنوان و بیان کرد: حوزه‌های سلامت، پزشکی، امنیت غذایی و کشاورزی، صنعت، آب‌وخاک و محیط‌زیست محورهایی است که در نمایشگاه به آنها پرداخته شده و دستاوردهای این بخش‌ها معرفی می‌شود. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دستاوردهای هسته‌ای را حاصل تلاش جوانان متعهد و دانشمندان این سازمان دانست و یادآور شد: این دستاوردها در شرایط سنگین تهدید و تحریم‌های دشمنان صورت گرفت. معاون رئیس‌جمهور درباره عملیاتی‌شدن استفاده از انرژی هسته‌ای در زندگی مردم اظهار کرد: بخش محوری در این حوزه، نیروگاه‌ها و تولید برق اتمی است که امروزه کشورهای دنیا از آن به‌عنوان انرژی پاک استفاده می‌کنند. اسلامی به پرتوها به‌عنوان یکی دیگر از مهم‌ترین بخش‌های عملیاتی در حوزه انرژی هسته‌ای اشاره کرد که قابل‌استفاده در حوزه‌های پزشکی است و گفت: رادیوداروها در حوزه پزشکی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. سالانه حدود یک میلیون بیمار از رادیوداروهایی که انرژی اتمی در حوزه تشخیص و درمان به‌ویژه برای سرطان تولید می‌کند، بهره می‌برند.
پاسخ سختی به کوچک‌ترین تحرک دشمنان می‌دهیم
امیرخلبان قربانی، فرمانده هوانیروز ارتش در همایش جهاد تبیین گفت: دشمنان می‌دانند که اگر بخواهند کوچک‌ترین حرکتی کنند با سخت‌ترین پاسخ‌ها از جانب نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مجازات خواهند شد.به گفته امیرقربانی، «امروز هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران نقش بسیار مهمی در برهم‌زدن معادلات نظامی دشمنان دارد.»

 همشهری
سیاست بایدن درباره فلسطین ادامه سیاست ترامپ است
احمد مجدلانی، وزیر توسعه اجتماعی تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: فشارهایی که آمریکا برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل بر عربستان اعمال می‌کند، نشان می‌دهد که آمریکا شایستگی خود را برای اینکه ناظر و میانجی برای روند صلح باشد، از دست داده است.
غرب نتوانست روسیه را به زانو درآورد
والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه تصریح کرد: ادامه عملیات نظامی در اوکراین طی ماه‌های گذشته نشان داده است که شانس غرب برای در هم شکستن روسیه و به زانو درآوردنش صفر است. روسیه باید در تمامی جوانب اعم از فناوری، اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی و مهم‌ترین حوزه روز یعنی نظامی و امنیتی قوی باشد.
حزب‌الله به فرنجیه رأی می‌دهد
نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: سلیمان فرنجیه، رئیس جریان المرده همان فرد شایسته برای ریاست‌جمهوری است چراکه دارای ویژگی‌های ملی فراگیری است و رویکرد سیاسی روشنی درمورد حفظ آزادی و استقلال و نیز حمایت از سیاست‌هایی دارد که لبنان را در جایگاه درست قرار می‌دهد.

 کیهان
توافق فقط در چارچوب پادمان زیر بار خواسته‌های زورگویانه نروید
رهبر معظم انقلاب در دیدار دانشمندان، کارشناسان و مسئولان صنعت هسته‌ای:
صنعت هسته‌ای از لحاظ وزن سیاسی و جایگاه جهانی ایران، موجب آبروی ملی است؛ ضمن اینکه در نقطه مقابل تلاش‌های دشمنان برای بی‌آینده نشان دادن کشور و مأیوس کردن جوانان، روحیه امید و اعتماد به ‌نفس ملی را در جامعه زنده می‌کند و به مردم و به‌خصوص جوانان نشان می‌دهد که می‌توان در میدان‌های بزرگ وارد شد و آنها را به تسخیر درآورد.
هرکس ایران، جمهوری اسلامی و قوت و پیشرفت کشور را دوست دارد، باید برای فعالیت‌های علمی، تحقیقاتی و صنعتی هسته‌ای اعتبار و اهمیت قائل باشد.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای تولید سلاح کشتارجمعی (چه هسته‌ای و چه شیمیایی) را مخالف اسلام خواندند و افزودند: اگر این مبنای اسلامی نبود و ما اراده تولید سلاح هسته‌ای داشتیم، این‌کار را انجام داده بودیم و دشمنان هم می‌دانند که نمی‌توانستند جلوی ما را بگیرند.
این صنعت، کلید پیشرفت چشمگیر کشور و ملت در بخش‌های مختلف است؛ ضمن اینکه دشمنان از الگو گرفتن دیگر ملت‌ها از راه و فکر پیشرفت‌آفرین ملت ایران هراس دارند.
یکی از مهم‌ترین خطوط رنسانس این بود که برای پیشرفت علمی باید دین و معنویت کنار گذاشته شود، در حالی که امروز یعنی حدود ۵۰۰ سال پس از آن حادثه، در جمهوری اسلامی، مهم‌ترین کارهای علمی در رقابت با دنیای غرب در حال انجام است، آن‌هم در حالی‌که علم و معنویت به‌گونه‌ای به هم آمیخته شده که پیشران اصلی پیشرفت‌های علمی، جوانان و نیروهای مؤمن و نمازشب‌خوان همچون شهریاری و فخری‌زاده هستند.
اطلاع مردم از صنعت هسته‌ای محدود به مسئله انرژی و تولید برق است در حالی که اگر از منافع آن در همه بخش‌های زندگی خود مطلع شوند، قدر آنچه را که می‌گفتند حق مسلم ما است بهتر می‌دانند. البته در این زمینه صداوسیما و بخش‌های دیگر هم نقش دارند.
موضوع تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای را که چند سال قبل اعلام کردیم، جدی بگیرید و این هدف‌گذاری را به صورت برنامه‌ریزی شده دنبال کنید.
آنچه را موظف به انجام آن هستید انجام دهید اما با ایستادگی بر مواضع خود، نه درخواست‌های زورگویانه را قبول کنید نه ادعاهای گاه و بیگاه و خلاف واقع را که مثلاً‌ فلان وقت فلان کار را کرده‌اید.
بر خلاف تصور ‌اشتباه برخی افراد، مصوبه مجلس، قانونی خوب و به نفع کشور و صنعت هسته‌ای است که باید به آن عمل شود و در دادن دسترسی‌ها و اطلاعات از آن تخطی نشود.
در طول سال‌های قبل، مدیران و مسئولان و فعالان صنعت هسته‌ای، زیرساخت‌های مهمی ایجاد کرده‌اند که در توافقات مراقب باشید این زیرساخت‌ها دست نخورد.
آقای علیرضابیگی اجازه نطق ندارد
رئیس ‌مجلس در جلسه علنی دیروز اظهار داشت: بر اساس نامه‌ای که هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان به هیئت ‌رئیسه داده‌، آقای علیرضا‌بیگی اجازه نطق ندارند.روز گذشته در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر شفاهی یکی از نمایندگان درباره محرومیت علیرضا بیگی از نطق هفت دقیقه‌ای گفت: شورای نظارت بر رفتار نمایندگان نامه‌ای را به هیئت‌رئیسه نوشته و در آنجا بحثی داشته و بر این اساس است که آقای علیرضا‌بیگی اجازه نطق ندارند. این تصمیم در هیئت‌رئیسه گرفته نشده بلکه تصمیم هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان است.
دلار سکته زد
در ادامه روند نزولی قیمت‌ها در بازار ارز که از دو هفته پیش شروع شده است دیروز (یکشنبه، ۲۱ خرداد) دلار در بازارهای غیررسمی در آستانه سقوط به کانال ۴۶ هزار تومان قرار گرفت و موجب کاهش قیمت در بازارهای دیگر از جمله طلا، سکه، خودرو و مسکن شد. براساس گزارش‌های میدانی خبرگزاری‌ها، قیمت‌ها در بازار غیررسمی ارز همچنان روند نزولی را طی می‌کند و دلار به‌عنوان شاخص این بازار در دو هفته اخیر از کانال ۵۲ هزار تومان با روند ریزشی در آستانه سقوط به کانال ۴۶ هزار تومان قرار گرفت. مشاهدات حاکی از این است که قیمت دلار در لحظه شروع معاملات دیروز (یکشنبه ۲۱ خرداد) برابر ۴۸ هزار و ۵۰۰ تومان بود اما در پایان در آستانه نزول به کانال ۴۶ هزار تومان قرار گرفت. تلاش دلالان و سفته‌بازان برای جلوگیری از ریزش نرخ ارز هم بی‌نتیجه ماند.

 ایران
دولت خود را ملزم به حمایت از صنعت هسته‌ای می‌داند
آیت‌الله رئیسی در جلسه بعد از ظهر یکشنبه هیأت دولت، صنعت هسته‌ای را از صنایع پیشران دانست و با قدردانی از دستاوردهای دانشمندان جوان کشور در این حوزه، تأکید کرد: دولت در راستای تأمین منافع ملی، خود را ملزم به حمایت از این صنعت می‌داند. رئیس‌جمهور با اشاره به بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور تصریح کرد: مسئولان سازمان انرژی هسته‌ای بر اساس رهنمودهای رهبری و با روحیه مضاعف در جهت دستیابی به توفیقات بیشتر در این عرصه حرکت خواهند کرد.سلامت برگزاری کنکور از دیگر موضوعاتی بود که رئیس‌جمهور در جلسه هیأت دولت به اهمیت آن بویژه برای دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان اشاره اما در عین حال به مسئولان مربوطه تأکید کرد، سلامت کنکور را از مسیری تأمین و تضمین کنند که نیازی به قطع اینترنت نبوده و اختلال در زندگی روزمره مردم ایجاد نشود.
بررسی ۲۴۰ طرح اضطراری وزارت نیرو برای رفع تنش آبی در کشور
جلسه بررسی ۲۴۰ طرح اولویت‌دار و اضطراری وزارت نیرو با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار و تصمیمات لازم برای رفع موانع اجرایی آنها اتخاذ شد. مخبر در این نشست رصد مستمر وضعیت شهرها و استان‌های دارای تنش آبی شدید و پیش‌بینی اقدامات لازم برای رفع مشکلات احتمالی را ضروری دانست و از وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه خواست با توجه به شروع فصل تابستان در راستای تأمین منابع مالی و سرعت بخشی به اجرای طرح‌های اضطراری بیش از پیش بکوشند.
گفت‌وگوی «امیرعبداللهیان» با نخست‌وزیر قطر
در گفت‌وگوی روز گذشته وزیر امور خارجه کشورمان با نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر، طرفین درخصوص موضوعات مورد علاقه فیمابین به بحث و تبادل نظر پرداختند. امیرعبداللهیان با قدردانی از نقش مثبت و تلاش‌های سازنده دولت قطر در مناسبات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی، درخصوص آخرین تحولات دوجانبه و منطقه‌ای با همتای قطری خود به رایزنی پرداخت. شیخ محمدبن عبدالرحمن آل‌ثانی نیز ضمن ابراز خرسندی از روابط دوستانه ایران و دولت قطر، از تلاش‌های فیمابین و پیشرفت مناسبات تمجید و بر تداوم رایزنی‌های نزدیک طرفین تأکید کرد.
ایران و عربستان وارد همکاری نظامی خواهند شد
روزنامه روسی «ایزویستیا» با انتشار گزارشی تحلیلی به پیشرفت در روابط ایران و عربستان پرداخته و نوشته که آینده مناسبات تهران و ریاض، با وجود ائتلاف‌های منطقه‌ای امریکا، شامل همکاری‌های نظامی خواهد شد. پایگاه اینترنتی «رأی‌الیوم» به نقل از این روزنامه نوشت: تهران و ریاض در حالی برای تأمین امنیت دریایی، درباره تشکیل ائتلافی مشترک در منطقه به توافق رسیده‌اند که باید توجه داشته باشیم، در حال حاضر یک ائتلاف امنیتی دریایی به رهبری ایالات متحده در خاورمیانه فعال است. با وجود این، تهران پیشنهاد می‌کند تا به عنوان جایگزینی برای تضمین‌های امریکایی، خودش با همکاری همسایگان ایمنی ناوبری را در منطقه تأمین کند. کارشناس این روزنامه روسی در ادامه اظهار کرد: «بزودی خبرهای غیرمنتظره‌ای در مورد ایجاد همکاری‌های احتمالی نظامی (میان ایران و عربستان) منتشر خواهد شد. این مورد را می‌توان «گذر از عادت‌ها» نامید؛ اما باز هم اکثر کارشناسان و تحلیلگران انتظار دارند که این موضوع در میان مدت محقق شود.»

 وطن امروز
توافق ۲۵ ساله به نفع معیشت ۲ کشور خواهد بود
چانگ هوآ، سفیر جمهوری خلق چین در ایران درباره آخرین وضعیت همکاری‌ها بین ایران و چین خاطرنشان کرد: دو کشور ایران و چین دارای یک برنامه جامع راهبردی مشترک هستند و در حال حاضر روابط ایران و چین در وضع بسیار مناسبی قرار دارد. وی افزود: ما ۲ سال پیش با ایران یک توافقنامه ۲۵ ساله امضا کردیم که این توافقنامه شامل مراودات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، گردشگری و بهداشتی و موارد دیگر می‌شود. سفیر چین خاطرنشان کرد: باید بگویم طی ۲ سال گذشته با همکاری‌هایی که بین ۲ کشور به وجود آمده، توافقنامه‌هایی که انجام شده بخوبی توسعه یافته است. چانگ هوآ در ادامه گفت: فوریه سال جاری که رئیس‌جمهور ایران به چین سفر کرد، صحبت‌های عمیقی بین ایشان و رئیس‌جمهور چین انجام شد که بسیار مهم بود. سران ۲ کشور به اجماع رسیدند کماکان توافق ۲۵ ساله را توسعه بدهند که این موضوع برای معیشت مردم ۲ کشور مثمر خواهد بود. سفیر چین در ادامه گفت: ۲ کشور ایران و چین هم یک بیانیه مشترکی را منتشر کردند که در این بیانیه به توسعه همکاری‌ها در موضوعات زیرساختی، بهداشت، گردشگری و… اشاره شده است. وی در پایان گفت: باور دارم با هدایت سران ۲ کشور همکاری‌های همه‌جانبه بین ایران و چین روز به روز بهتر خواهد شد.

 جوان
مشتریان آب‌سنگین ایران در صف انتظار
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت که دستاورد‌های هسته‌ای باید به گوش مردم برسد و مردم باید این دستاورد‌ها را در زندگی خود احساس کنند.کمالوندی با اشاره به دستاورد‌هایی که شاید از غنی‌سازی بیشتر باشد، تأکید کرد: تولید سوخت ۲۰ درصد و مشتقات آب سنگین و دستاورد‌های دارویی که مؤثرتر از دیگر دارو‌ها باشند، نشان از پیشتاز بودن ایران از دیگر کشور‌ها در دنیا دارد. به گفته کمالوندی رادیو دارو حدود یک میلیون بیمار را تحت پوشش دارد و در زمینه کشاورزی، اصلاح و جهش نسلی، صنعت هسته‌ای بسیار کمک‌کننده است و در این راستا می‌توان به گیاهانی اشاره کرد که خود را با آب‌شور یا کم تطبیق می‌دهند و این ظرفیت موجود است تا جهش‌های علمیِ لازم را در چنین گیاهانی ایجاد کنیم. سخنگوی سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: مردم باید کاربرد این صنعت در زندگی و بخش‌های مختلف اقتصاد را بدانند و در این راستا صحبت از صد‌ها میلیارد دلار در دنیا است، به‌گونه‌ای که آب‌سنگین در تلویزیون‌های نسل جدید – به‌منظور ساخت ال‌ای‌دی و… – مورد استفاده قرار می‌گیرد و در دنیا در پی خرید آب‌سنگین ایران بوده و مشتریان آب‌سنگین ایران در صف انتظار هستند و در حقیقت می‌توان گفت ما از آب کره می‌گیریم و صحبت از لیتری بیش از ۱۰۰۰ دلار است.

 خراسان
گزارش نهایی مجلس درباره مسمومیت
کاظمی، رئیس کمیته حقیقت‌یاب مسمومیت دانش آموزان گفت:بعد از جمع آوری گزارش‌های شفاهی و مکتوب، جمع بندی نهایی صورت گرفت و گزارش به رئیس مجلس برای قرائت در صحن علنی ارسال شد.با جمع آوری اطلاعات دستگاه‌های مربوط مشخص شد در موضوع بدحالی و مسمومیت دانش آموزان عده‌ای با غرض و شیطنت و با استفاده از بمب‌های بدبو که در بازار وجود دارد، دست به این کار زدند.افرادی نیز پشت صحنه بخشی از مسمومیت دانش آموزان بودند که پس از شناسایی توسط دستگاه امنیتی دستگیر شدند.
مأمور پلیس در ایذه به شهادت رسید
جانشین فرمانده انتظامی استان خوزستان اظهار داشت: هم زمان با فراخوان معاندین برای ایجاد ناامنی در سالروز تولد مرحوم «کیان پیر فلک» نیروهای انتظامی شهرستان ایذه با اجرای طرح ارتقاء امنیت عمومی در شهرستان اقدامات لازم را انجام دادند. سفیدپوست افزود: در یکی از ایستگاه‌های تامین امنیت عمومی یک نفر با هویت معلوم با خودروی سواری تیبا به صورت عمدی حمله و در این اقدام وحشیانه یکی از کارکنان فراجا به نام سروان «محمد قنبری» بر اثر برخورد تعمدی به درجه رفیع شهادت نائل آمد.وی بیان داشت: با اقدام به موقع کارکنان مستقر در صحنه فرد مهاجم بر اثر اصابت تیر مجروح و پس از انتقال به بیمارستان فوت شده است. فرد مهاجم، پویا مولایی راد، پسرعموی مادر کیان پیرفلک بوده است.

 مردم سالاری
وزارت راه مکلف به کشف نرخ اجاره‌بها به صورت منطقه‌ای شد
با تصویب مجلس، وزارت راه و شهرسازی مکلف به کشف بازه‌ی قیمت و اجاره‌بها به صورت منطقه‌ای با اولویت کاربری مسکونی در کلان شهرها شد.
نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز گذشته و در ادامه بررسی جزییات طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی ماده ۹ این طرح را تصویب کردند.براساس ماده ۹، وزارت راه و شهرسازی مکلف است با همکاری وزارت کشور، شهرداریها، معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سازمان امور مالیاتی ظرف مدت شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون، با بهره گیری از ظرفیت سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور با اولویت استفاده از فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی و در نظر گرفتن ملاک‌هایی از جمله موقعیت جغرافیایی، سن بنا، طبقه، تراکم، مصالح ساختمانی، فاصله از خدمات رفاهی، آموزشی، معاملات انجام شده مشابه اقدام به کشف بازه قیمت و اجاره‌بها به صورت منطقه‌ای با اولویت کاربری مسکونی در کلان شهرها کند. همچنین این اطلاعات باید به صورت برخط و رایگان در اختیار عموم مردم قرارگیرد.
۲۸ خرداد؛ جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهادی صمت
به گفته یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت یکشنبه هفته آینده (۲۸ خردادماه) برگزار می‌شود. نادری بیان کرد: با توجه به این‌که در جلسه علنی امروز مجلس نامه معرفی عباس علی‌آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اعلام وصول شد، جلسه بررسی صلاحیت این گزینه پیشنهادی هفته آینده برگزار خواهد شد. او ادامه داد: این احتمال وجود دارد که در جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهادی صمت رئیس جمهور هم حضور پیدا کرده تا ضمن دفاع از آقای علی‌آبادی لایحه برنامه هفتم را هم تقدیم مجلس شورای اسلامی کند.این عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان گفت که از امروز کمیسیون‌های تخصصی مجلس موضوع بررسی صلاحیت و برنامه‌های آقای علی‌آبادی را در دستور کار دارند.

 آرمان ملی
شهادت یک بسیجی در کرمانشاه
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه گفت: در درگیری با اشرار مسلح در یکی از شهرک های حاشیه شهر کرمانشاه، یکی از بسیجیان حافظ امنیت بنام سجاد امیری به شهادت رسید. شعبانی افزود: تلاش برای دستگیری اشرار مسلح ادامه دارد.

 قدس
عربستان به دنبال تقویت روابط با چین
تنها سه روز پس از سفر «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به عربستان که برخی آن را در راستای ترغیب ریاض به دوری از پکن تعبیر کردند، «فیصل بن‌فرحان» وزیر امور خارجه سعودی در آغاز فعالیت مجمع همکاری‌های اقتصادی کشورهای عربی و چین که در ریاض برگزار شده، پکن را بزرگ‌ترین شریک تجاری جهان عرب دانست. بن‌فرحان افزود: ما بر تمایل متقابل کشورهای عربی و چین برای توسعه مشارکت و همکاری‌ها تأکید داریم و ریاض حامی گسترش مناسبات چینی – عربی است.
تظاهرات گسترده علیه رزمایش ناتو در آلمان
در آستانه برگزاری بزرگ‌ترین رزمایش نیروی هوایی ناتو به میزبانی آلمان با عنوان «مدافع هوایی ۲۰۲۳» صدها تن از معترضان آلمانی مقابل پایگاه هوایی وونستورف در «هانوفر» آلمان تجمع اعتراضی کردند. معترضان آلمانی نگران هستند این رزمایش سیگنال‌های اشتباهی را به جهان بیرونی ازجمله روسیه ارسال کند و بیش از پیش به تنش‌ها و درگیری‌ها در اوکراین دامن بزند.
روایتی از مشی ضدصهیونیستی امیر فقید کویت
رئیس پیشین پارلمان کویت فاش کرد صباح احمد جابر الصباح، امیر فقید این کشور سال ۲۰۱۹ برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی زیر فشار قرار گرفته است. «مرزوق الغانم» ادامه داد: روزی امیر من را صدا زد و گفت: «پسرم، من پیر و فرتوت شده‌ام. نمی‌خواهم در حالی به دیدار پروردگارم بروم که با صهیونیست‌ها دست داده‌ام. ما به‌طور وحشتناکی زیر فشار قرار داریم».
تعقیب و محاکمه ۳۰۰ مدیر در حوزه مفاسد اقتصادی
رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: در سال گذشته و در حوزه جلوگیری از فساد و رانت‌خواری بیش از ۳۰۰ نفر از مدیران متخلف در ادارات و سازمان‌های دولتی و عمومی در پرونده‌های مبارزه با مفاسد اقتصادی مورد تعقیب و محاکمه قرار گرفتند. القاصی‌مهر افزود: در دادسرا و دادگاه پرونده‌های مربوط به عناصر گروهک‌های تروریستی، رسیدگی و احکام صادر و بعضاً اجرا شد.
هشدار انتخاباتی ترامپ
دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا با اشاره به اتهامات مطرح شده علیه وی درباره انتقال اسناد طبقه‌بندی‌شده، گفت حتی اگر محکوم شود، از نامزدی در انتخابات ۲۰۲۴ انصراف نمی‌دهد. وی اتهامات را پاپوش خوانده و اظهار کرد: طرف مقابل ما (اشاره به دولت جو بایدن) شیاد به تمام معناست. هرگز رئیس جمهور فاسدتر از بایدن در تاریخ آمریکا وجود نداشته است.

 اعتماد
وساطت میان تهران و قاهره ماموریت السودانی در مصر
منابع خبری با اشاره به سفر روز دوشنبه نخست‌وزیر عراق به مصر اعلام کردند که وساطت میان تهران و قاهره یکی از اهداف این سفر است. السودانی، نخست‌وزیر عراق امروز، دوشنبه، در راس هیات دولتی بزرگ برای بررسی پرونده‌های مختلف راهی قاهره خواهد شد. سخنگوی دولت عراق در اظهاراتی سفر السودانی به مصر را «مهم» توصیف کرد. یک منبع دولتی عراقی در گفت‌وگو با العربی الجدید اعلام کرد که محمد شیاع السودانی در سفرش به مصر درخصوص وساطت بغداد میان تهران و قاهره نیز رایزنی خواهد کرد.

اطلاعات
از امنیت و تمامیت ارضی سوریه حمایت می‌کنیم
اعضای پارلمان عربی در جدیدترین نشست خود که در مقر دبیرخانه کل اتحادیه عرب در قاهره برگزار شد، بر حمایت خود از امنیت و ثبات و تمامیت ارضی سوریه تاکید کردند. آنها در جریان این نشست از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و پارلمان عربی هم استقبال کردند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

ایمان و امید مد نظر رهبری نکته‌ای قرآنی و علمی است
رسا/ آیت‌الله موسوی اصفهانی، امید و ایمان مد نظر رهبر معظم انقلاب را نکته‌ای قرآنی عنوان کرد و گفت: در موارد متعدد و حتی زمانی که کارد به استخوان رسیده، آیات قرآن کریم ما را به استقامت، امیدواری و پایداری در راه هدف دعوت کرده است. عضو جامعه مدرسین با اشاره به مشکلات ۴۴ سال گذشته از پیروزی انقلاب اسلامی ابراز داشت: در مقاطعی در جنگ تحمیلی با آن شرایط سخت، تحریم‌ها و وضعیت اقتصادی و مانند این‌ها تنها با امید به لطف پروردگار ادامه مسیر دادیم و امیدواریم تا ظهور امام عصر ادامه یابد. وی تصریح کرد: مردم ما در این ۴۴ سال اثبات کردند که امیدوار و دنبال اعتلای انقلاب اسلامی هستند و این مطلب را در راهپیمایی‌های ۲۲ بهمن، روز قدس و پای صندوق‌های رأی‌گیری ثابت کردند.

همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه مصباح برگزار می‌شود
رسا/ آیت‌الله رجبی درنشست خبری همایش بین‌المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی با اشاره به اینکه تحول در هر علمی، امری اجتناب ناپذیر و مقتضای رشد و شکوفایی علم است اظهار داشت: علوم انسانی نیز به مقتضای اصل کلی رشد و شکوفایی آن در سایه تحول در این علم و مبانی آن صورت می‌پذیرد. عضو جامعه مدرسین بیان داشت: ما در جامعه و نظام اسلامی معتقد هستیم که علاوه بر منابع عام بشری که عقل، تجربه و دستاوردهای تاریخی جامعه بشری است، یکی از منابع مهم که بسیاری از محدودیت‌های منابع دیگر را نداشته و به لحاظ اعتبار و اتقان نیز معتبر می‌باشد، منبع وحیانی است و به همین منظور تولید علوم انسانی اسلامی به نوعی تحول در علوم انسانی است که بر پایه بهره گیری از منبع وحی در کنار سایر منابع صورت می‌پذیرد. وی در ادامه افزود: همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی در تاریخ ۲۵ و ۲۶ خرداد ماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

ساختار اصول فقه باید به شکل تکامل آفرین متحول شود
رسا/ آیت‌الله علیدوست در افتتاحیه همایش بین المللی «ظرفیت شناسی اصول فقه در حل مسائل نوپدید با رویکردی مقارن» تصریح کرد: آنچه که امروزه در بین حوزه های علمی و مدارس علمی رایج است ساختاری است که در کتاب کفایه الاصول ارائه شده است و ساختار موجود دارای ملاحظاتی است که در چند محور خلاصه می‌شوند. عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه فقدان تبیین نقطه مرکزی مشترک و جامع بین همه مسائل دانش در این ساختار است درادامه بر بحث و تکمیل برخی موضوعات اصول فقه تأکید کرد و گفت: ملاحظه دوم فراگیر نبودن آن نسبت به مسائل مختلفی است که در علم اصول مطرح می‌شود. وی بر لزوم تحول تکامل آفرین اصول فقه تأکید کرد و اظهار داشت: در نتیجه لازم است یک جایی از اصول فقه درباره آنچه بر عهده آنها بوده است بیان شود تا بر اساس آن راه استنباط احکام الهی باز شود و با ملاحظاتی که لازم است ساختار اصول فقه مطالعه گردد و تحول تکامل آفرین در آن ایجاد شود.

مراسم چهلمین روز شهادت آیت‌الله سلیمانی روزهای دوشنبه و سه شنبه در قم برگزار می‌شود
حوزه/ مراسم چهلمین روز شهادت «آیت‌الله عباسعلی سلیمانی» در روز ۲۲ خرداد در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و سه‌شنبه ۲۳خرداد بعد از نماز مغرب‌و‌عشاء در حرم حضرت معصومهسلام الله علیها برگزار می‌شود. مراسم چهلمین روز شهادت «آیت‌الله عباسعلی سلیمانی» امروز از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با سخنرانی اساتید حوزوی برگزار می‌شود. این مراسم با رونمایی از کتاب «نگاهی راهبردی به آموزه‌های اسلامی در بیان و بنان شهید آیت‌الله عباسعلی سلیمانی» همراه خواهد بود.

آرامش مردم و حفظ منافع ملی خط قرمز نیرو‌های مسلح است
باشگاه خبرنگاران/ فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش در جمع فرماندهان مناطق و گروه‍های پدافندی این نیرو با بیان اینکه ایران از قدرت‌های نوظهور در حوزه توسعه فناوری‌های نوین سایبری است، خاطرنشان کرد: تقویت بستر‌ها و زیر ساخت‌های حیاتی کشور به ویژه در حوزه نظامی، در مقابله با چالش‍ها و تهدیدات نوظهور بیگانگان امری واجب و غیر قابل انکار است. امیر صباحی فرد با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران از بزرگ‍ترین قدرت‌های موشکی و پهپادی در خاورمیانه است و قدرت بازدارندگی تسلیحات موشکی ایران اسلامی خاری در چشم دشمنان است، تصریح کرد: آرامش مردم، حفظ منافع ملی و افزایش قدرت بازدارندگی کشورمان خط قرمز نیرو‌های مسلح است. وی، ادامه داد: اقتدار روزافزون کشورمان در زمینه دفاعی، بر مبنای راهبرد بازدارندگی و دفاع از تمامیت ارضی کشور است که لحظه‌ای توقف ندارد.

آمریکا به دنبال غارت منابع کشور‌های دیگر است
باشگاه خبرنگاران/ راشا تودی گزارش داد آمریکا به دنبال غارت نفت از کشور‌هایی است که در آن‌ها عملیات نظامی انجام می‌دهد. رئیس جمهور وقت عراق دو سال پیش اعلام کرد تخمین زده می‌شود آمریکا در زمان اشغال عراق ۱۵۰ میلیارد دلار از نفت این کشور را به سرقت برده است. یکی از مقامات سوری در ماه اوت گذشته اعلام کرد ۸۰ درصد نفت سوریه هر روز به وسیله آمریکایی‌ها به سرقت می‌رود. ترامپ هم آشکارا اعلام کرده است آمریکا نفت سوریه را به غارت می‌برد. ترامپ در دوره ریاست جمهوری خود بار‌ها گفته است: ما نظامیان خود را برای حفاظت از نفت در آنجا نگه داشته‌ایم. ما ممکن است که برای نفت مبارزه کنیم. ما نفت را حفظ کرده‌ایم. ما می‌خواهیم نفت و ۴۵ میلیون دلار در ماه را حفظ کنیم. راشاتودی افزود: این تنها نظر ترامپ نیست بلکه نظر بسیاری از روسای جمهور آمریکا بوده است. آن‌ها به دنبال غارت منابع کشور‌های دیگر هستند.

اسامی نمایندگانی که در رأی‌گیری‌های صحن علنی شرکت نمی‌کنند، اعلام می‌شود
باشگاه خبرنگاران/ قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز (یکشنبه، ۲۱ خرداد) مجلس شورای اسلامی پس از تصویب ماده (۱۴) طرح دو فوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی گفت: ۶۵ نفر از همکاران به اصل این ماده رأی ندادند از این رو هم اکنون همکاران انفورماتیک این دستور را به عنوان ابلاغ دریافت کنند که اسامی کسانی که در رأی‌گیری شرکت نمی‌کنند را حتما در لیست اعلام کنند که چه کسانی شرکت نکردند و دیگر در این خصوص از من سوال نکنید و حتماً در سیستم اعلام کنید.

آماده همکاری در زمینه پرونده هسته‌ای ایران هستیم
باشگاه خبرنگاران/ شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ای بر لزوم همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و غنی‌سازی اورانیوم برای اهداف صلح‌آمیز تأکید کرد. شورای همکاری خلیج فارس در این بیانیه با بیان این‌که «کشور‌های این شورا آماده همکاری مؤثر با پرونده هسته‌ای ایران هستند»، مشارکت کشور‌های خلیج فارس در تمامی مذاکرات، بحث‌ها و نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در این زمینه را ضروری دانست. این شورا همچنین بر ضرورت مذاکرات درباره همه مسائل و نگرانی‌های امنیتی کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس نیز تأکید کرد؛ از جمله سیاست‌های همسایگی و پایبندی به قطعنامه‌های سازمان ملل و مشروعیت بین‌المللی برای تضمین تقویت امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی به نحوی که به دستیابی به اهداف و منافع مشترک در چارچوب احترام به حاکمیت، کمک کند.

ایران رتبه اول کشفیات مواد مخدر
مهر/ دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه ایران رتبه اول کشفیات مواد مخدر در جهان را دارد، گفت: تولید و قاچاق مواد مخدر طی دو دهه اخیر ۵۰ برابر بیشتر شده است. اسکندر مؤمنی اظهار داشت: امروزه اعتیاد به مواد مخدر یکی از آسیب‌های بزرگ در جهان است و بسیاری با آن درگیر هستند و نتایج پژوهش‌ها حکایت از افزایش روند اعتیاد در جهان دارد. بر اساس اعلام سازمان ملل ۳۰۰ میلیون معتاد در جهان وجود دارد و سالانه ۵۰۰ هزار نفر به دلیل سوء مصرف مواد مخدر در جهان جان خود را از دست می‌دهند. مؤمنی گفت: در افغانستان طی دو دهه گذشته تولید و قاچاق مواد مخدر افزایش یافته و با حمایت ناتو ۵۰ برابر تولید مواد مخدر بیشتر شده است البته با روی کار آمدن طالبان هم بر اساس آمار رسمی سازمان ملل، کشت و تولید مواد مخدر افزایش یافته و این کشور در تولید مواد مخدر صنعتی هم رکورد زده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *