خبر روز ۱۴۰۲/۰۲/۱۳

**فایننشال‌تایمز: بشار اسد حاضر نشد برای بازگشت به اتحادیه عرب هیچ امتیازی بدهد** رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از معلمان: عبور از گردنه‌های پیشرفت بدون آموزش و پرورش ممکن نیست** آیت الله فاضل لنکرانی: طلاب از سیره علمی و اخلاقی شهید مطهری الگو بگیرند** تصویب دو فوریت لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس** «خضر عدنان» پس از اعتصاب غذای ۸۷ روزه در زندان صهیونیست‌ها به شهادت رسید
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 سواحل مکران پیشرانی کم‌نظیر برای توسعه اقتصاد کشور
جلسه هماهنگی و بررسی طرح‌های پیشنهادی شرکت مدیریت و توسعه مکران به ریاست محمد مخبر، برگزار و در مرحله نخست با اجرای ۲۴پروژه در قالب هفت طرح و با سرمایه‌گذاری ۲.۷میلیارد یورو موافقت شد. مخبر از سواحل مکران به عنوان ظرفیتی بزرگ و پیشرانی کم‌نظیر برای توسعه اقتصادی کشور یاد کرد و گفت: ظرفیت‌ها و مزیت‌های موجود در منطقه مکران بسیار منحصربه‌فرد است و این ظرفیت‌ها از جمله دسترسی به اقیانوس در هیچ‌یک از نقاط دیگر کشور به صورت یکجا وجود ندارد. معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: نباید توسعه سواحل مکران را صرفا با نگاه محرومیت‌زدایی دنبال کنیم؛ چرا که سرمایه‌گذاری در این منطقه صددرصد اقتصادی است و از مزیت‌های ویژه برخوردار است.مخبر از دبیر شورای عالی توسعه مکران خواست، ساز و کاری در دبیرخانه طراحی شود که برای هریک از طرح‌ها و پروژه‌ها، مجریانی توانمند و با انگیزه تعیین و برنامه زمان‌بندی دقیقی برای اجرای طرح‌ها پیش‌بینی شود.
 معیشت و مسکن موضوع مهم کارگران
مرتضوی، وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت: نباید کسی از رنج کارگر برای ثروت‌اندوزی دیگران بهره گیرد. معیشت و مسکن دو موضوع مهم در مسأله کارگران است و اگر کارگر دغدغه معیشت نداشته باشد در حوزه کار معجزه می‌آفریند و حتما خلاقیت به‌وجود می‌آورد.

 کیهان 
 عبور از گردنه های پیشرفت بدون آموزش و پرورش ممکن نیست
رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از معلمان:
– معلمان، پرورش دهندگان جواهر قیمتی «نسل نوجوان و جوان» و معماران آینده کشور هستند.
– واگــذاری آموزش و پــرورش به بخش خصوصی، فکر خوبی برای نابودی کشور است!
– خطای راهبردی برخی مســئولان گذشته این بود که متأســفانه قدر و عظمت و قدرت تأثیرگذاری آموزش و پرورش را نمی دانستندو به ایــن مجموعه بــه عنــوان مزاحم و مصرف کننده بی فایده بودجه نگاه می کردند.
– اگر در ۲۰ ســال قبل به موضوع مدرســه رســیدگی کرده بودیم امروز بســیاری از مشکلات وجود نداشت؛ بنابراین چاره کار در برنامه ریزی صحیح و همت جدی برای اصلاح مدرسه است.
– مسئله زبان فارسی، پرچم کشور و احساس عزت و افتخار به ایرانی بودن مهم اســت که البته این مســائل با توصیــه و حرف حاصل نمی‌شود، بلکه باید مفاخر و سوابق فرهنگی، علمی و تاریخی را به دانشآموز تعلیم حقیقی داد.
– دستگاه به این عظمت با تغییر مداوم وزیر، ضربه میخورد؛ به خصوص اینکه تغییر وزیر گاهی تغییر معاونــان، مدیران میانی و حتی مدیران مدارس را هم درپی می آورد.
– نقشه راه دقیق اجرای سند تحول از ستاد تا مدارس تهیه و در دولــت و مجلس از آن حمایت شود.
– اهتمام به امور پرورشی باید در مدارس نیز امتداد داشته باشد اما اکنون اثر چندانی از آن مشاهده نمی‌شود و مدارس زیادی مسئول پرورشی ندارند البته کار پرورشی هم باید به‌گونه‌ای جذاب باشد که بچه‌ها را فراری ندهد.
– معلمان زیادی در سراسر کشور از جان مایه می‌گذارند اما همچنان با کمبود معلم متعهد و کارآمد رو‌به‌رو هستیم که راه‌حل آن، تلاش و سرمایه‌گذاری بیشتر بر روی تقویت زیرساختها و ظرفیتهای دستگاههای تربیت معلم به‌خصوص دانشگاه فرهنگیان و همچنین استفاده از معلمان مجرّب، مؤمن و قدیمی است.
 بشار اسد حاضر نشد برای بازگشت به اتحادیه عرب هیچ امتیازی بدهد
چند روز پیش این خبر منتشر شد که آمریکایی‌ها ضمن انتقاد از کشورهای عربی برای عادی‌سازی روابط با سوریه از آنها خواسته‌اند لااقل برای بازگرداندن این کشور به اتحادیه عرب از آن امتیاز بگیرند. حالا روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» گزارش داده بشار اسد، حاضر نشده هیچ امتیازی به وزرای خارجه عرب در ازای بازگشت کشورش به اتحادیه عرب بدهد. این روزنامه به نقل از یک مقام سعودی که نامی از او نبرده، نوشته: «دیدار‌های جاری، جدی بودن یا نبودن اسد را آزمایش خواهد کرد. در مورد برخی از مسائل اجماع حاصل شده است و ما از او می‌خواهیم آنها را اجرایی کند.» این مسئول سعودی اضافه کرده: «ریاض که رهبری ابتکارات دیپلماتیک اخیر را برعهده داشته است، هنوز به عادی‌‌سازی کامل با اسد وارد نشده است.»

 همشهری 
 در دور اول انتخابات ترکیه پیروز می‌شوم
کمال قلیچداراوغلو ،کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه گفت: من در دور اول انتخابات با ۶۰درصد آرا پیروز و به‌عنوان سیزدهمین رئیس‌جمهور ترکیه انتخاب خواهم شد. این کار به دور دوم نمی‌کشد. در دور اول تمام می‌شود. ائتلاف من اکثریت پارلمان را هم کسب خواهد کرد. با این پیروزی تمام مقام‌های فاسد را برکنار خواهیم کرد.
 لندن و واشنگتن مانع‌ صلح در یمن هستند
مهدی المشاط، رئیس شورای سیاسی انصارالله یمن گفت: ما همانطور که آماده جنگ هستیم برای صلح هم آماده‌ایم اما حقایق و رویدادها نشان می‌دهد که آمریکا و انگلیس بر سر راه همه تلاش‌ها برای برقراری صلح در یمن موانع و مشکلاتی ایجاد می‌کنند؛ چرا که منافع اقتصادی و سیاسی آنها این امر را اقتضا می‌کند.
 ارسال پرونده ادعاهای علیرضابیگی به قوه‌قضاییه
علیرضا سلیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس اعلام کرد گزارش هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان درباره اظهارات احمد علیرضابیگی درباره اهدای ۷۵دستگاه خودروی شاسی‌بلند به نمایندگان ازسوی وزارت صمت، به قوه قضاییه ارسال شده‌ است. این درحالی ‌است که گفته می‌شود علیرضابیگی نتوانسته‌ در جلسه هیأت نظارت مستندات کافی و مناسبی برای ادعای خود ارائه کند؛ موضوعی که پیش‌از این، سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان نیز برآن تأکید کرده بود. ازسوی دیگر ادعاهای علیرضابیگی توسط حراست قوه مقننه نیز مورد بررسی قرار گرفته و کذب بودن آن مشخص شده ‌است.

 جوان 
 «خضر عدنان» پس از اعتصاب غذای ۸۷ روزه در زندان صهیونیست‌ها به شهادت رسید
خضر عدنان، اسیر فلسطینی و یکی از رهبران جننبش جهاد اسلامی که به سمبل مقاومت در زندان‌های صهیونیستی تبدیل شده بود پس از ۸۶ روز اعتصاب غذا و در اثر اهمال‌کاری صهیونیست‌ها در رسیدگی به وضعیت جسمانی وخیم او، دیروز به شهادت رسید؛ اقدامی که خشم گروه‌های مقاومت را به همراه داشت و هشدار دادند که این جنایت بی‌پاسخ نخواهد ماند و برای دستگرمی، بیش از ۲۰ راکت را از غزه به سرزمین‌های اشغالی شلیک کردند.
 پیکر شهید غیرت در دیار سربداران آرام گرفت
یک روز پس از آنکه پیکر مطهر «شهید غیرت» حمیدرضا الداغی با حضور باشکوه مردم مشهد از مهدیه این شهر تا حرم مطهری رضوی تشییع شد، مردم دیار سربداران، دیروز این جوان پاکباخته را در زادگاهش در آغوش گرفتند و تا گلزار شهدای سبزوار بدرقه کردند. آیین تشییع پیکر این آمر به معروف با شرکت گسترده اقشار مختلف مردم و با حضور شماری از مسئولان کشوری، استانی و شهرستان و نیز روحانیان، نیرو‌های نظامی و انتظامی، خانواده معظم شاهد و ایثارگران از مقابل مسجد تاریخی جامع سبزوار تا گلزار شهدای این شهر برگزار شد. تشییع‌کنندگان پیکر این شهید با سردادن شعار‌های «لبیک یا حسین، لبیک یا زینب (سلام‌الله‌علیها)، حسین حسین شعار ماست، شهادت افتخار ماست، ما اهل کوفه نیستیم، علی تنها بماند، الله اکبر، صل علی محمد، شهید غیرت آمد» و «خونی که در رگ ماست، هدیه به رهبر ماست» بر تداوم راه شهید تأکید کردند.

 ایران 
 تصویب کلیات آیین‌نامه جذب دانش‌آموختگان برتر
آیت‌الله رئیسی عصر سه‌شنبه در جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بر پیگیری اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری در دیدار صبح دیروز با معلمان تأکید کرد. در این جلسه اعضاء کلیات آیین‌نامه جذب دانش‌آموختگان برتر و برگزیده بنیاد ملی نخبگان را مورد بررسی و تصویب قرار دادند. این آیین‌نامه به منظور شناسایی و تسهیل عضویت نخبگان ایرانی داخل و خارج کشور در هیأت‌های علمی دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش‌عالی و پژوهشی کشور تدوین شده و معیارها و شاخص‌های عمومی و اختصاصی نخبگان و دانش‌آموختگان علوم مختلف توسط بنیاد ملی نخبگان تعیین می‌شود. اصلاحیه اساسنامه باشگاه دانش‌پژوهان جوان از دیگر مصوبات این جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بود.
 انفجار در یکی از مراکز آماد سپاه دامغان
جابه‌جایی مهمات در یکی از مراکز آماد و پشتیبانی سپاه در حومه دامغان منجر به انفجار شد. روابط عمومی سپاه دامغان با انتشار این خبر، اعلام کرد: علت حادثه در دست بررسی است و اطلاعات تکمیلی متعاقباً اعلام خواهد شد.
 ناهماهنگی، کار دست اپوزیسیون داد
تنها مدتی پس از سفر ناکام رضا پهلوی به سرزمین‌های اشغالی که حواشی بسیاری را به همراه داشت، بیش از ۳۰ نماینده پارلمان جعلی رژیم صهیونیستی در نامه‌ای به مسئول نهاد سیاست خارجی این رژیم از واژه «آذربایجان جنوبی» در قبال استان‌های شمالغربی کشور نام بردند. طرح این مسأله در اثنای بحران درگیری میان طیف تجزیه‌طلب و طیف سلطنت‌طلب اپوزیسیون ضدایرانی منجر به این شد تا فرزند شاه مخلوع ایران نیز نسبت به آن واکنش نشان دهد.
بلافاصله اما وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی که میزبانی رضا پهلوی در سفر اخیرش را بر عهده داشت و در تمامی برنامه‌ها او را همراهی می‌کرد، در توئیتی به زبان فارسی مدعی شد که ۲۵ تن از نمایندگان مذکور را قانع کرده تا از تجزیه ایران حمایت نکنند. در همین رابطه یک کارشناس سیاسی در BBC اذعان کرد: رویکرد اسرائیل نسبت به بازیگران بزرگ منطقه از جمله ایران، تضعیف و در صورت امکان تجزیه این بازیگران است؛ همین واکنش کافی بود تا بسیاری از سلطنت‌طلبان همچنان با انکار این موضوع، به دفاع از سفر رضا پهلوی و دیدارش با مقامات اسرائیل بپردازند.

 خراسان 
 مجمع قطعا با شفافیت مصوبات و مشروح مذاکرات خود موافق است
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه موارد اختلافی مجلس و هیأت عالی نظارت درباره شفافیت محل بحث مجمع تشخیص نیست، گفت: مجمع تشخیص صرفا اختلافات میان مجلس و شورای نگهبان درباره شفافیت را بررسی می‌کند. ذوالقدر با بیان اینکه نشست شورای هماهنگی مجلس و مجمع برای هماهنگی و تعامل بیشتر برگزار شد، گفت: ضرورت دارد بین دو نهادی که موارد کاری آنها هم افق است، تعامل بیشتری برقرار شود از این رو قرار است این جلسات تداوم داشته باشد. موارد مطرح بین مجلس و مجمع اختلاف نظر نبوده و تنها ابهاماتی در خصوص وظایف هیأت عالی نظارت بوده، از این رو قرار شد برای هماهنگی بیشتر چارچوبی جهت رفع ابهامات، سوالات و ناهماهنگی ها ایجاد شود.دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره روند رسیدگی به طرح شفافیت در مجمع، عنوان کرد: موضوع شفافیت در نیمه فروردین امسال به عنوان موضوع اختلافی و اصراری مجلس نسبت به شورای نگهبان به مجمع ارجاع شده که در اولین جلسه مجمع بررسی می شود.

 رسالت
 اراده کردیم هیاهوی هسته‌ای را از بین ببریم
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: به لطف الهی جایگاه بلندی در ظرفیت هسته‌ای داریم؛ این جایگاه با تراز بالا با همین تلاش‌ها به دست آمده است و عاریه‌ای یا وارداتی نیست. اسلامی با تأکید بر اینکه برخی با پول دانش و ظرفیت هسته ای خود را تهیه کرده اند، افزود: ما این جایگاه را با تحقیقات و تلاش مخلصانه همه عزیزانی که از ابتدا تاکنون بودند ، به دست آورده‌ایم. معاون رئیس جمهور با بیان اینکه در این دوره اراده کردیم هیاهوی هسته ای را از بین ببریم، گفت: با روایتگری که صورت گرفته و اتهامات ناروایی که به کشور نسبت داده شده و نیز موج سواری و تولید محتوایی که صورت گرفته، روند به گونه‌ای است که مسیر پیشرفت ما هر روز محدودتر و موانع هر روز زیادتر کرده و شرایطی به وجود آمده است که مردم ایران هم شاید نسبت به این موضوع یک ذهنیتی داشته باشند که هسته‌ای برای ما چه خاصیتی داشته و هزینه و فایده آن چه بوده است. اسلامی افزود: ما تلاش کردیم در این دوره روی سر فصل ها به ویژه آنهایی که می توانند در زندگی مردم تأثیرگذار باشد و توجیه پذیری اقدامات را بیشتر معرفی کند، بیشتر وقت بگذاریم و اینکه تأثیرات فناوری هسته ای در زندگی بیشتر مشهود شود.

 مردم سالاری
 تصویب ۲فوریت لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تقاضای دولت مبنی بر بررسی دو فوریتی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی موافقت کردند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی دیروز، تقاضای دولت مبنی بر بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی به صورت دو فوریتی را بررسی کرده و در نهایت با ۱۴۳ رای موافق با این درخواست موافقت کردند.
 آغاز نصب دوباره دوربین‌های نظارتی آژانس انرژی اتمی در ایران
خبرنگار روزنامه وال‌ استریت ژورنال در پیامی مدعی شد که روند نصب دوباره تجهیزات نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران آغاز شده است.لارنس نورمن، خبرنگار روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در پیامی در صفحه توییترش مدعی شد: شایعات تایید می‌شود. آژانس در حال حاضر توانسته است نصب دوباره دوربین‌های خارج شده و دیگر [تجهیزات نظارتی] را آغاز کند. نورمن در ادامه گفت: انتظار می‌رود که این روند در چند روز آتی به سرانجام برسد.

 وطن امروز 
 گشت ارشاد مدیران با جدیت فعال است
بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی گفت: دولت اعلام کرده است گشت ارشاد مدیران در مجموعه دولت با جدیت فعال است. وی افزود: مجموعه بازرسی ویژه ریاست‌جمهوری و مجموعه وزارت اطلاعات در دولت با جدیت گشت ارشاد مدیران را پیش می‌برند.
 احضار بازیگران هنجارشکن به دادسرا
دادستان عمومی و انقلاب تهران در پی ثبت شکایت فراجا از روزنامه همشهری به دلیل کاریکاتور منتشره در این روزنامه گفت: دادستانی تهران قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست مدیرمسؤول این روزنامه را صادر کرد. صالحی افزود: همچنین در پی اعمال و رفتار خارج از عرف و ارزش‌های اسلامی چند بازیگر سینما، طی روزهای گذشته تعدادی از این چهره‌ها به دادسرا احضار شدند. دادستان تهران تاکید کرد: برخی چهره‌های احضار شده تاکنون به مقام قضایی مراجعه نکرده‌اند و در صورتی که در مهلت قانونی در دادسرا حضور نیابند، جلب خواهند شد. این گزارش حاکی است طی هفته‌های گذشته کتایون ریاحی و پانته‌آ بهرام احضار شدند و طی روزهای اخیر هم افسانه بایگان، فاطمه معتمدآریا و رضا کیانیان احضار شدند.

 آرمان ملی
 سیاست جدید ایران در منطقه
یک کارشناس صهیونیست تاکید کرد که ایران به دنبال پیاده کردن سیاست جدید در منطقه و حل اختلافات با کشورهای عربی است. یونی بن مناحیم در آستانه سفر مهم و تاریخی سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به دمشق تاکید کرد که ایران سیاست و استراتژی جدیدی در خاورمیانه در پیش گرفته است. وی گفت که سیاست جدید ایران بر روی حل اختلافات با کشورهای عربی به منظور منزوی کردن رژیم اسرائیل متمرکز است. پیش از این رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند که سفر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به سوریه بسیار استثنایی است و باید رژیم صهیونیستی را نگران کند به خصوص اینکه این اولین سفر رئیس‌جمهور ایران به سوریه بعد از سال ۲۰۱۱ به شمار می‌رود.
 رشد۵۰ درصدی تولیدات صنعت دفاعی
معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی راهبردی و امور مجلس وزارت‌ دفاع گفت: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزایش صادرات محصولات دفاعی را در دستور کار خود قرار داده است. سردار سرتیپ رضا طلایی‌نیک با اشاره به شعار سال جاری و برنامه‌ریزی جهت تحقق آن در این وزارتخانه، اظهار داشت: در سال گذشته عملکرد وزارت‌ دفاع در حوزه تولید و صادرات به‌صورت جهشی بود. برای سال جاری بیش از ۵۰ درصد رشد نسبت به سال گذشته در زمینه تولید و صادرات وزارت‌ دفاع پیش‌بینی شده است که با مشارکت بخش خصوصی انجام خواهد شد. وی افزود: وزارت‌ دفاع با همکاری بخش خصوصی با انتقال فناوری و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، جهش تولید را در محصولات دومنظوره‌ای که کاربرد دفاعی و غیردفاعی دارند و جزو قطعات و محصولات مشترک محسوب می‌شوند در اولویت کار خود قرار داده است.

 قدس 
 رایزنی ضدایرانی وزیر خارجه رژیم اسرائیل در بروکسل
وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در سفر به بروکسل و دیدار با مقامات ارشد اتحادیه و پارلمان اروپا به رایزنی علیه ایران پرداخت و مدعی هم‌گرایی مواضع دو طرف در قبال ایران شد. الی کوهن پس از دیدار با مقامات اروپا مدعی شد رژیم اسرائیل قصد دارد سیاست اتحادیه اروپا در قبال ایران را به مسیر قاطعانه‌تری هدایت کند.
 استقرار تأسیسات نظامی چین در امارات
واشنگتن‌پست از ساخت‌وسازهایی مرتبط با تأسیسات نظامی چین در امارات خبر داد. این روزنامه افزود: این تأسیسات در نزدیکی بندر ابوظبی مستقر شده و یکی از اقداماتی است که امارات برای توسعه‌ روابط با چین در پیش گرفته است. به نوشته واشنگتن پست، این اقدامات نگرانی فزاینده آمریکا درباره از دست دادن شریک امنیتی دیرینه خود در خاورمیانه را برانگیخته است.
 افزایش ۲.۵ درصدی تولد فرزند سوم در کشور
صابر جباری، سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، گفت: تغییر الگوی باروری در حال رقم خوردن است، یعنی فرزندآوری از الگوی یک یا دو فرزندی در خانواده، برای تولد فرزند سوم به میزان ۲.۵درصد و برای فرزند چهارم و بیشتر ۱۵درصد افزایش یافته است.

 اعتماد
 شناسایی شماری از عوامل شهادت سرهنگ شهرکی
فرمانده انتظامی استان سیستان‌وبلوچستان از دستگیری تعدادی از عاملان شهادت سرهنگ شهرکی و همسرش در کمتر از ۴۸ ساعت در شهرستان سراوان خبر داد. سردار جلیلیان گفت: ماموران غیور پلیس با اقدامات فنی و تخصصی و سرنخ‌های به دست آمده توانستند در یک عملیات ضربتی و سریع سه نفر از عوامل ترور را شناسایی و دستگیر کنند. فرمانده انتظامی سیستان‌وبلوچستان افزود: یک نفر از این عاملان وابسته به گروهک تروریستی جیش‌الظلم بوده و در مخفیگاه این تروریست‌های کوردل تعداد ۲ قبضه سلاح کلاش و یک قبضه کلاکوف و به همراه تعدادی خشاب و مقادیری مهمات، یک دستگاه خودرو پژو پارس سرقتی و یک خودرو پژو ۴۰۵ کشف و ضبط شد.

 ابتکار
 نیمی از اروپا خواهان بهبود روابط با روسیه هستند
معاون نخست‌ وزیر لهستان تاکید کرد که اپوزیسیون این کشور و نیمی از اروپا به بهبود روابط با روسیه و پایان دادن به جنگ اوکراین در سریع‌ترین زمان ممکن تمایل دارند.گلینسکی گفت: «رقبای سیاسی ما روشی غیر از این ندارند. آنها این گونه هستند، ائتلاف‌های سیاسی آنها نیز این گونه است، رای‌دهندگان آنها هم همین طور هستند. آنها گروگان مجموعه‌ای از منافع هستند و فقط به پایان هرچه سریع‌تر جنگ در اوکراین و ادامه همکاری با روسیه و تعامل با آن فکر می‌کنند». وی افزود: «در عین حال، اعتقاد بر این است که افرادی در اروپا مایل به احیای روابط با روسیه هستند».این مقام لهستانی گفت: «نیمی از اروپا این گونه هستند و منتظرند. چرا تاسک (رئیس سابق شورای اروپا، نخست‌وزیر پیشین لهستان و رهبر فعلی اپوزیسیون کشور) به لهستان بازگشت؟ هدف او به طور ویژه نجات این پروژه آلمانی-روسی (خط لوله گاز نورد استریم) است».

 اطلاعات
 تولید نفت ایران به روزانه ۳ میلیون بشکه رسید
تولید نفت کشور از آغاز فعالیت دولت سیزدهم طی ۲۰ ماه به بیش از ۳ میلیون بشکه در روز و تولید گاز خام به روزانه بیش از یک میلیارد مترمکعب رسیده است. اوجی وزیرنفت در چهاردهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران ضمن اعلام این مطلب اظهار داشت: دغدغه اصلی فعالان حوزه پتروشیمی تأمین خوراک پایدار است و امروز ۷۰ مجتمع پتروشیمی در کشور فعال است و بیش از ۸۰ میلیارد دلار در این صنعت سرمایه‌گذاری شده و نزدیک به ۱۰۷ طرح دیگر از صنایع پایه تا تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی در حال اجراست که به همین مقدار سرمایه نیاز دارد.
 برنامه هفتم توسعه تا پایان اردیبهشت ‌نهایی می شود
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ازنهایی شدن برنامه هفتم توسعه تا پایان اردیبهشت خبرداد.داود منظور گفت: اقدامات خوبی تاکنون برای تدوین برنامه هفتم توسعه کشور صورت گرفته و ما مأموریت داریم تا پایان اردیبهشت‌ برنامه هفتم را نهایی کرده و به تصویب دولت برسانیم. وی از برگزاری جلسات فشرده با تدوین‌کنندگان این برنامه در سازمان برنامه وبودجه خبرداد و افزود: مقرر شده تا کمیسیون منتخب در دولت با حضور رئیس‌جمهوری به بررسی و تصویب لایحه برنامه هفتم بپردازند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

طلاب از سیره علمی و اخلاقی شهید مطهری الگو بگیرند
رسا/ آیت‌الله فاضل لنکرانی به مناسبت روز معلم طی سخنانی به تبیین مقام معلم و سیره شهید مطهری پرداخت و بر لزوم الگوگیری طلاب از سیره علمی و اخلاقی شهید مطهری تأکید کرد و گفت: نکته اول یک سؤال است که باید پاسخ آن را هر طلبه‌ای برای خودش پیدا کند و از آن الگوگیری کند. سؤال این است: مطهری چگونه مطهری شد؟ ایشان شخصیتی بود که خدا استعداد و حافظه قوی به او داده بود، اهل تهجد و نماز شب و مناجات بود، اما این ویژگی‌ها برای مطهری شدن کافی نبود، چون این خصوصیات در خیلی از آقایان و علمای دیگر ما هم بوده و هست اما آنچه که مطهری را مطهری کرد این بود که مطهری خودش را عالم به زمانه کرد، زمان و نیازهای نسل خودش و حتی نسل‌های بعد را شناخت و در صدد برآمد سهم بسیار بزرگی در برطرف ساختن این نیاز داشته باشد. عضو جامعه مدرسین در ادامه بیان کرد: وقتی ملاحظه کرد مسئله حجاب مورد تردید و انکار واقع شده، و آن بی‌حجابی بسیار گسترده در زمان پهلوی رواج یافته؛ اقدام به پاسخگویی به شبهات حجاب کرد.

عیادت آیت‌الله اعرافی از سه تن از اعضای جامعه مدرسین
رسا/ مدیر حوزه‌های علمیه با حضور در منزل سه تن از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با آنان دیدار کرد. بر اساس این گزارش؛ آیت‌الله اعرافی با حضور در منزل آیت‌الله محسن خرازی، آیت‌الله عبدالله خائفی و حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رضا آشتیانی ضمن عیادت از ایشان، برای سلامتی این اساتید پیشکسوت حوزه علمیه قم دعا کرد.

نشست فوری نتانیاهو با فرماندهان ارتش رژیم
باشگاه خبرنگاران/ در پی حملات موشکی گروه‌های موقت از نوار غزه به سرزمین‌های اشغالی در پاسخ به شهادت «شیخ خضر عدنان» در زندان رژیم صهیونیستی، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم با فرماندهان ارتش نشست اضطراری برگزار کرد. وزیر جنگ، رئیس ستاد کل ارتش، رئیس شورای امنیت، فرمانده شاخه اطلاعات ارتش، فرمانده شاخه عملیات ارتش، معاون سازمان امنیت عمومی، رئیس سازمان امنیت عمومی، مشاور نظامی نخست‌وزیر و سایر فرماندهان ارشد ارتش رژیم صهونیستی در این نشست شرکت داشته‌اند. علیرغم درخواست «بن گویر» وزیر امنیت داخلی برای حضور در این نشست، نتانیاهو به دلیل تنش‌های امنیتی، او را برای ارزیابی امنیتی احضار نکرد. «نفتالی بنت» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در واکنش به اتفاقات روز (سه‌شنبه)، گفت که نتانیاهو یک سیاست ضعیف و شکست خورده را در قبال غزه دنبال می‌کند؛ به گونه‌ای که تعداد موشک‌های شلیک شده در دوره نتانیاهو از تمام موشک‌های شلیک شده در یک سال حکومت بنت بیشتر است.

هراس آمریکا از ائتلاف میان روسیه و چین
باشگاه خبرنگاران/ رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا مدعی شد که این کشور از تشکیل هرگونه «ائتلاف نظامی» میان روسیه و چین جلوگیری خواهد کرد. «مارک میلی» اعلام کرد که ایالات متحده برای جلوگیری از تشکیل اتحاد نظامی استراتژیک بین روسیه و چین هر کاری انجام خواهد داد. وی گفت: «به نفع ایالات متحده نیست که شاهد تشکیل یک اتحاد نظامی استراتژیک بین روسیه و چین باشد.

حضور نظامی ناتو در مرزهای روسیه تشدید شده است
مهر/ دبیر شورای امنیت ملی روسیه تأکید کرد غرب به صورت مداوم در پی افزایش فشارهای سیاسی و اقتصادی علیه مسکو و افزایش حضور نظامی خود در مرزهای روسیه است. «نیکلای پاتروشف»، دبیر شورای امنیت ملی روسیه در گفت‌وگو با روزنامه «ایزوستیا» اعلام کرد که هم‌اکنون نزدیک به ۶۰ هزار نیروی نظامی ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه مستقر شده‌اند. وی دراین‌باره گفت: ناتو واحدهای نظامی بیشتری را در شرق اروپا مستقر و زیرساخت‌های نظامی در نزدیکی مرزهای روسیه را نوسازی کرده است. به گفته پاتروشف «غرب به صورت پیوسته فشارهای سیاسی و اقتصادی علیه روسیه را افزایش می‌دهد.

امیرعبداللهیان: سفر رئیس جمهور به سوریه بیانگر تجلی پیروزی اراده‌ی سیاسی مقاومت است
تسنیم/ وزیر امور خارجه درباره اهمیت سفر رئیس‌جمهور به سوریه نوشت: اهمیت این سفر علاوه ‌بر ابعاد سیاسی، امنیتی و اقتصادی، بیانگر تجلی پیروزی اراده ی سیاسی مقاومت و موفقیت دیپلماسی دولت در تکمیل روند همگرایی منطقه است. وی افزود: یاد سردار سلیمانی عزیز و همه شهدا که امنیت را به ایران و‌ منطقه هدیه کردند، گرامی باد.

هشدار دیوان عدالت اداری به مدیران
تسنیم/ حجت‌الاسلام مظفری رئیس دیوان عدالت اداری در سخنانی اظهار داشت: با ایجاد معاونت حقوق عامه، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های صادر شده در دستگاه‌های اجرایی که نقض حقوق تعداد قابل توجهی از مردم را در برمی‌گیرد، شناسایی و ابطال ان را در دیوان، پیگیری می‌شود. رئیس دیوان عدالت اداری از ابلاغ قانون جدید دیوان عدالت اداری حداکثر تا یک ماه آینده خبر داد و گفت: با ابلاغ این قانون، معاونت حقوق عامه در دیوان عدالت اداری ایجاد می‌شود.

اختصاص ۳. ۵ میلیارد دلار برای واردات دارو
ایرنا/ رئیس کل بانک مرکزی از برنامه‌ریزی جهت تخصیص ۳. ۵ میلیارد دلار ارز ۲۸۵۰۰ تومان برای واردات دارو، تجهیزات پزشکی و شیرخشک نوزادان در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: با توجه به اهمیت تامین به موقع دارو و کاهش مشکلات مردم، بانک مرکزی ماهانه حدود ۳۰۰ میلیون دلار برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی می‌دهد. «فرزین» افزود: برای تسریع در تأمین مواد اولیه دارویی و واردات دارو و همراهی با وزارت بهداشت، بانک مرکزی در ۳ ماهه اول امسال می تواند ماهانه تا ۴۰۰ میلیون دلار برای این منظور تخصیص دهد تا در ماه‌های آینده، رقم‌های تخصیص ارز، همگن شود.

آمریکایی‌ها از تاثیر مخرب شبکه‌های اجتماعی بر ذهن فرزندانشان نگرانند
ایرنا/ تارنمای خبری «هیل» نوشت: نتایج تحقیقاتی که از دوهزار و ۳۵ شهروند بزرگسال آمریکایی به عمل آمد، حاکی است که ۵۰ درصد از والدینی که فرزندان کمتر از ۱۸ سال دارند، متوجه شده اند که طی یکسال گذشته و به علت استفاده از شبکه‌های اجتماعی، بویژه در استفاده از شبکه هایی مانند فیس بوک، تیک تاک و اینستاگرام، مشکلاتی در سلامت ذهن و روان فرزندانشان ایجاد شده است.
این نظرسنجی که توسط موسسه نظرسنجی «هریس» (The Harris Poll) برای بیمارستان «نیشن‌واید چیلدرن» (Nationwide Children’s Hospital) مستقر در اوهایو آمریکا به عمل آمده، نشان می دهد که استفاده از شبکه‌های اجتماعی در میان کودکان، آنها را دچار افسردگی، اضطراب، اعتیاد و اختلالی چون تصوری از نازیبا بودن بدن خود، کرده است. بنابر پژوهشی که از سوی موسسه «پیو» (Pew Research) صورت گرفته، استفاده از شبکه‌های اجتماعی بخصوص در میان نوجوانان (در آمریکا) طی دو دهه گذشته به شدت فزونی یافته است؛ در سال ۲۰۰۹ میلادی تنها نیمی از نوجوانان (آمریکایی) روزانه از این نوع شبکه ها استفاده می کردند اما در سال ۲۰۲۲ این آمار به ۹۵ درصد افزایش یافت.

درخواست بورل از رژیم صهیونیستی برای توقف تنش با فلسطینی‌ها
ایسنا/ اتحادیه اروپا در پی دیدار روز سه‌شنبه جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجه این اتحادیه با الی کوهن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در بروکسل، اعلام کرد که بورل بار دیگر درخواست اتحادیه اروپا از اسرائیل برای متوقف کردن اقدامات یک‌جانبه‌ای که می‌تواند سطح بالای تنش را افزایش داده و فرصت‌های صلحی عادلانه و پایدار در آینده بر اساس راه‌حل دو کشوری را کاهش دهد، تکرار کرد. همچنین بورل در این دیدار «حملات اخیر علیه شهروندان اسرائیلی را محکوم و بر پایبندی اتحادیه اروپا به حق اسرائیل در دفاع از خود» تاکید کرد، او همینطور حمایت خود را از روند عادی‌سازی روابط میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی اعلام کرد. مسؤول سیاست خارجه اتحادیه اروپا ضمن ابراز نگرانی خود از شرایط موجود در اراضی اشغالی فلسطین هشدار داد، هرگونه پاسخ باید مناسب و موافق با قوانین بین‌المللی باشد. همچنین او ضمن ابراز امیدواری نسبت به برگزاری نشست جدید شورای همکاری اتحادیه اروپا و رژیم صهیونیستی، به کوهن گفت، “اتحادیه اروپا به دنبال تقویت روابط خود با “اسرائیل” است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *