خبر روز ۱۴۰۲/۰۲/۱۱

**آیت الله العظمی مظاهری: کوتاهی در خدمت به خلق خدا گناهی بزرگ است** رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت: امروز بیش از هر زمان همدلی قوا برای حل مسائل کشور ضروری است** آیت الله شب زنده دار: مردم گلایه دارند اما پای انقلاب اسلامی ایستاده‌اند** آیت الله اراکی: موضوعات اسلامی را محکم، خالص و بی پیرایه بر جهان ارائه کنیم** آیت الله فقیهی: بی حجابی با غرض مخالفت با نظام اسلامی گناهی مضاعف است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 نگرش مردم آمریکا به ماهیت رژیم صهیونیستی تغییر کرده است
سخنگوی وزارت خارجه در توییتی نوشت: بر‌اساس آخرین نظرسنجی دانشگاه مریلند، ۲۰‌‌درصد از جمهوریخواهان و ۴۴‌درصد از دموکرات‌ها، اسرائیل را نژادپرست می‌دانند و حمایت از جنبش ‎تحریم رژیم صهیونیستی نیز افزایش یافته است. وی افزود: نگاهی به فضای عمومی در آمریکا به‌عنوان پدرخوانده رژیم جعلی اسرائیل و آخرین اظهارنظرها و افکارسنجی‌ها، نشانگر تغییر ملموس در نوع نگرش به ماهیت آپارتاید این رژیم است. کنعانی‬ تاکید‬ کرد: ‏قطعا در صورت باز شدن فضای آزادی بیان علیه صهیونیست‌ها و رها شدن آمریکا از سیطره لابی صهیونیستی و نظرسنجی گسترده و مستقل‌تر از مردم آمریکا، نتایج شگفت‌انگیزتری علیه ماهیت و موجودیت این رژیم جعلی اسرائیل به‌دست می‌آید.
 به رژیم صهیونیستی در درون و بیرون ضربه زدیم
وزیر اطلاعات گفت: در دولت مردمی حجت‌الاسلام رئیسی به لطف الهی شاهد موفقیت‌های بزرگی در ضربه زدن به اقدامات و منویات درون و بیرون رژیم صهیونیستی شدیم و این برخاسته از هم‌افزایی است که در جامعه اطلاعاتی و دستگاه‌های امنیتی و مجموعه‌های کشوری صورت گرفته است. حجت‌الاسلام خطیب افزود: با هم‌افزایی دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی پیام صلابت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران به جهانیان مخابره شد. وی در ادامه به حوادث و اغتشاشات سال گذشته اشاره کرد و گفت: دشمن تمام توان رسانه‌ای، اطلاعاتی و ابزارهای فتنه و توطئه را در جنگ ترکیبی به میدان آورد که با لطف خدا و تلاش دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی کشور و همراهی مردم رشته ارتباط و اتحاد معاندین در خارج و داخل کشور قطع و این توطئه دشمن محکوم به شکست شد.
وزیر اطلاعات به تشریح دستاوردها و تلاش‌های دولت در حوزه اقتصادی هم پرداخت و گفت: به‌رغم تشدید تحریم‌ها و تمام توطئه‌ها، دروغ‌پراکنی‌ها، شایعه‌سازی‌ها و دشمنی‌ها؛ دولت حجت‌الاسلام رئیسی گام‌های مؤثری در مسیر توسعه اقتصادی برداشته که با کار جهادی برای تحقق شعار سال به نام مهار تورم و رشد اقتصادی تلاش‌های جهادی ادامه خواهد داشت. خطیب از توجه ویژه دستگاه‌های امنیتی به ناکارآمدی در سطوح مدیریتی هم خبر داد و گفت: دستگاه‌های نظارتی، اطلاعاتی و امنیتی کشور ناکارآمدی را به دقت رصد کرده و در کنار مقابله با نفوذ و فساد مقابله با ناکارآمدی را هم در دستور کار قرار داده‌اند.

 همشهری
 آذربایجان به حکم دادگاه لاهه احترام بگذارد
کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه گفت: جمهوری آذربایجان موظف است که به دستور دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه) درباره گذرگاه لاچین احترام بگذارد و هرچه سریع‌تر مجوز عبور و مرور در این منطقه را صادر کند. دولت آذربایجان نمی‌تواند تمامیت ارضی ارمنستان را زیرپا بگذارد.
 ترکیه به جلوگیری از بحران جهانی غذا کمک کرد
مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه خاطرنشان کرد: ما قرارداد غلات استانبول را با سازمان ملل متحد اجرا و از بحران جهانی غذا جلوگیری کردیم. ترکیه امید صلح در جنگ اوکراین است و همچنین به تبادل زندانیان میان مسکو و کی‌یف کمک کرد و تماس‌ها میان آژانس انرژی اتمی دولت روسیه (روس‌اتم) و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) را تسهیل کرد.
 مقصر جنگ در اوکراین، آمریکا‌ست
استبان لازو، رئیس پارلمان کوبا گفت: آمریکا مسئول دامن‌زدن به جنگ در اوکراین بوده و تلاش دارد از طریق فشارهای رسانه‌ای، روسیه را مقصر جلوه دهد. هاوانا به قوی‌ترین شکل تحریم‌های یکجانبه اعمال‌شده علیه مسکو را محکوم می‌کند. ما با سیاست منزوی‌کردن روسیه مخالفیم.

 کیهان
 رئیس ‌پلیس آگاهی سراوان به همراه همسرش به شهادت رسید
«علیرضا شهرکی» رئیس‌پلیس آگاهی سراوان در جنوب سیستان و بلوچستان و همسرش بر اثر تیراندازی افراد ناشناس به شهادت رسیدند. فرماندار سراوان گفت: صبح دیروز علیرضا شهرکی در چهار راه ناهوک و بهشتی سراوان مورد هدف تیراندازی از سوی یک دستگاه پژو پارس قرار گرفت. سعید تجلیلی ادامه داد: همسر وی نیز که مورد اصابت گلوله قرار گرفته و مجروح شده بود به علت شدت جراحات وارده علی رغم تلاش کادر درمان به درجه رفیع شهادت نائل آمد. گفتنی است، از شهید شهرکی یک فرزند دختر ۱۶ ساله و یک پسر ۱۵ ساله به جا مانده است. در پی دستور سردار رادان فرمانده فراجا، سردار قاسم رضایی جانشین فراجا برای پیگیری پرونده ترور سرهنگ شهید شهرکی، رئیس‌پلیس آگاهی سراوان به سیستان و بلوچستان می‌رود.
 هفدهمین تظاهرات بزرگ در سرزمین‌های اشغالی
شامگاه شنبه برای هفدهمین هفته متوالی ده‌ها هزار نفر از ساکنان مناطق‌اشغالی فلسطین در اعتراض به طرح نتانیاهو برای تغییر قوانین قضایی به خیابان‌ها آمدند و علیه کابینه افراطی او شعار سرنگونی سردادند. معترضان بنرهایی حمل می‌کردند که روی آن نوشته شده بود: «متوقف نشو، به اعتراض ادامه بده»، این پیام اعتراضی به معنای آن است که اگرچه چهار ماه است که هر هفته معترضان علیه نتانیاهو به خیابان‌ها می‌آیند، اما در همه این مدت معترضان هنوز خسته نشده‌اند و به تلاش خود برای براندازی کابینه افراطی نتانیاهو ادامه می‌دهند. تعداد معترضان در هفدهمین هفته اعتراضات همچنان بسیار گسترده و تا ۳۰۰ هزار نفر عنوان شده و آن‌گونه که ‌هاآرتص گزارش داده است چندین معترض که در بزرگراه آیالون دست به تظاهرات زده بودند، از سوی پلیس دستگیر شدند. ادامه اعتراضات در هفدهمین هفته متوالی و طی چهار ماه گذشته نشان‌دهنده آن است که جامعه صهیونیستی با شکاف عظیم داخلی مواجه است که این شکاف صرفا بر سر مسائل عقیدتی میان صهیونیست‎های تندرو و لیبرال‌ها نیست. این شکاف عمیق اما، از آنجا که عقیدتی است به آسانی قابل حل نخواهد بود و جامعه صهیونیستی را وارد مرحله‌‎ای طولانی از بحران داخلی خواهد کرد.
 شهادت جوان غیرتمند سبزواری در جریان نجات دختر جوان از دست اراذل و اوباش
متعاقب حادثه ضرب و جرح که منجر به فوت یک آمر به معروف در سبزوار شد، رئیس‌کل دادگستری خراسان رضوی طی دستوری خطاب به دادستان عمومی و انقلاب سبزوار، خواستار رسیدگی و روشن شدن ابعاد ماجرا شد. دادستان سبزوار در رابطه با این حادثه گفت: مطابق تصاویر دوربین‌های مدار بسته و تحقیقات به عمل آمده در شامگاه ۸ اردیبهشت یکی از شهروندان که منتظر بازگشت فرزند خود از کلاس بود، متوجه ایجاد مزاحمت و درگیری دو جوان با یک دختر جوان و کشاندن دختر در خیابان به اجبار و زور شده و در یک اقدام شجاعانه و انسانی بلافاصله برای نجات دختر جوان اقدام می‌کند. صابری افزود: متاسفانه هر دو جوان مزاحم که حسب بررسی به عمل آمده دارای سوابق متعدد کیفری هستند، در واکنش به دفاع شهروند سبزواری از دختر جوان ناجوانمردانه با سلاح سرد وی را از پشت سر مورد اصابت چاقو و سپس نفر دوم از رو‌به‌رو مورد جرح شدید قرار می‌دهند و پس از ارتکاب جرم از محل متواری می‌شوند. صابری ادامه داد: بلافاصله اکیپ جنایی در معیت بازپرس، تحقیقات خود را آغاز و با تلاش مستمر در کمتر از ۱۰ ساعت ضاربین شناسایی و به اتهام مشارکت در قتل عمد دستگیر می‌شوند.

 ایران 
 امروز بیش از هر زمان همدلی قوا برای حل مسائل کشور ضروری است
رئیس جمهور در جلسه روز گذشته هیأت دولت با اشاره به استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس از زحمات و تلاش‌های دکتر سیدرضا فاطمی‌امین و همکارانش در این وزارتخانه قدردانی کرد. آیت‌الله رئیسی، ارائه تذکر، طرح سؤال و استیضاح را از اختیارات مجلس دانست و با بیان اینکه به هیچ وجه عمل نمایندگان به وظایف نمایندگی را جلوه اختلاف میان قوا تلقی نمی‌کنیم، در عین حال متذکر شد: امروز بیش از همیشه همراهی و همکاری و همدلی قوا برای حل مسائل کشور و گره‌گشایی از امور مردم ضروری است. رئیس جمهور با یادآوری سالروز «صدور فرمان هشت ماده‌‌ای مقام معظم رهبری به سران قوا برای مبارزه با مفاسد اقتصادی» در سال ۱۳۸۰، نظارت را از ابزارهای مؤثر مدیریتی در پیشگیری و مقابله با فساد، ناکارآمدی و ناهنجاری دانست. در این جلسه حجت‌الاسلام حسن درویشیان رئیس دفتر بازرسی و نماینده ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد گزارشی از اقدامات صورت گرفته در بخش‌های مختلف دولت برای پیشگیری و مقابله با فساد ارائه کرد و رئیس جمهور با اشاره به این گزارش، فسادستیزی را از رویکردهای جدی دولت مردمی دانست و تأکید کرد: در برخورد با فساد بدون تعارف و اغماض باید عمل کرد.
 دیدار معاون اجرایی رئیس جمهور با کارگران کارخانه احیا شده
معاون اجرایی رئیس جمهور، روز گذشته در آستانه روز کار و کارگر در جمع کارگران کارخانه قند یاسوج حضور یافت و از تلاش‌های شبانه‌روزی آنان برای احیا و بازگشت این واحد راکد به چرخه تولید قدردانی کرد. منصوری در این دیدار که در دومین روز از سفر بازدید پروژه‌ای وی به استان کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت، گفت: دولت اهتمام جدی برای برگرداندن واحدهای تولیدی نیمه فعال و راکد به چرخه تولید دارد و احیای کارخانه تعطیل قند یاسوج به عنوان یکی از مصوبات سفر نخست رئیس جمهور، از جمله کارهای جهادی دولت محسوب می‌شود. وی افزود: احیای این کارخانه کار بزرگی بوده و طبق دستور رئیس جمهور کار روی فرایند دقیقی انجام گرفته که با راه اندازی کامل این واحد، اشتغال و تولید خوبی میسر می‌شود و کاری بسیار ارزشمند است. در جریان سفر آیت‌الله رئیسی به یاسوج در مقام رئیس قوه قضائیه، معامله این کارخانه ابطال و مالکیت آن به مالک اصلی‌اش یعنی بانک تجارت بازگشت و در ادامه احیای خطوط تولید این کارخانه در اولین سفر رئیس جمهور در مهرماه ۱۴۰۰ مورد توجه قرار گرفت.
 حضور اسماعیلیون در جمع تجزیه‌طلبان
در تازه‌ترین تحرکات برای تنفس مصنوعی به جریان‌های برانداز تجزیه طلب، گروه‌هایی از این جریان تجمعات بسیار محدودی را در برخی شهرهای کشورهای غربی برگزار کردند. نخستین تجمع از این دست در شهر لندن و با حضور حامد اسماعیلیون برگزار شد که به‌رغم تبلیغات و رپرتاژ سنگین رسانه‌های ضدانقلاب، جمع اندکی در آن حضور یافتند. نکته جالب توجه این بود که در این تجمع پرچمی از ایران وجود نداشت و صرفاً پرچم گروهک‌های تجزیه‌طلب خودنمایی می‌کرد، پرچم‌هایی که برخی از آنها حتی برای خود براندازان هم ناشناخته بود. ناظران معتقدند تحرکات اخیر این گروهک‌ها در این شهرها، بیشتر نوعی زورآزمایی میان اسماعیلیون و رضا پهلوی است. پس از علنی شدن اختلافات عمیق میان این دو و دیگر چهره‌های برانداز، هریک سعی دارند با سفر به کشورهای مختلف، حتی رژیم صهیونیستی، منابع مادی و فاندهای بیشتری را به خود اختصاص دهند. »
 گزارش CNN از قابلیت‌ پهپادهای ایران
رسانه امریکایی CNN در گزارشی به توانمندی بالای سامانه‌های پهپادی ایران اذعان کرد. این رسانه در گزارش خود آورد که «سامانه‌های پهپادی ایران از نظر هدف‌گیری، هدایت و مقابله با پارازیت‌ها، قابلیت بالایی دارند. » CNN در ادامه، با طرح این ادعا که پهپادهای ایرانی مورد استفاده روسیه در جنگ اوکراین قرار گرفته و از فناوری‌های غربی استفاده می‌کنند، تصریح کرد: ایران بر اساس فناوری غربی، صنعت قدرتمند تسلیحاتی ایجاد کرده است. طرح ادعاهای تکراری، ولو با چاشنی اعتراف به قابلیت پهپادها ایرانی درحالی است که ایران بارها گزارش‌ها درباره اتهامات پهپادی جنگ اوکراین را رد کرده و در نشست‌های میان طرف‌های ایرانی و اوکراینی هم طرف مقابل نتوانسته است شواهدی در تأیید ادعای خود ارائه دهد.

 وطن امروز
 رئیس جمهور اصلاحات قانون مجازات اسلامی و جداول قانون بودجه ۱۴۰۲ را برای اجرا ابلاغ کرد
آیت‌الله رئیسی در اجرای اصل صدوبیست‌وسوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران «قانون اصلاح مواد ۷۰۵ تا ۷۱۱ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده)» را برای اجرا به قوه‌قضائیه و وزارت دادگستری ابلاغ کرد. رئیس‌جمهور همچنین جداول قانون بودجه ۱۴۰۲ را جهت اجرا به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرد.
 اسرائیل باید نگران سفر رئیسی به سوریه باشد
رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند سفر رئیس‌جمهور ایران به سوریه «بسیار استثنایی است و باید اسرائیل را نگران کند، بویژه که این نخستین سفر از سال ۲۰۱۱ یعنی از آغاز جنگ در سوریه است». طبق گزارش پایگاه اینترنتی شبکه المیادین، شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی در گزارشی گفت: «رئیسی همانطور که به نظر می‌رسد، چهارشنبه وارد دمشق می‌شود و در یک سفر ۲ روزه با بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور دیدارهایی خواهد داشت، در شرایطی که این دو از پروتکل‌ها خارج و بازدیدهای میدانی خواهند داشت». در ادامه گزارش این شبکه صهیونیست آمده است: ایران می‌خواهد محور ایران، حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی را متحد کند و این باعث می‌شود برنامه‌ای جدید را درباره سیاستش در خاورمیانه اجرا کند. این شبکه همچنین به سفر «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران به بیروت و دیدارهایش با «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان و «زیاد النخاله» دبیرکل جهاد اسلامی پرداخت و این سفر را «هماهنگی مواضع علیه اسرائیل» خواند.

 جوان
 مشمولان دارای ۳فرزند و بیشتر معاف می‌شوند
معاونت نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح طی اطلاعیه‌ای جزئیاتی از شرایط جدید معافیت دوره ضرورت را اعلام کرد که به این شرح است: برابر موافقت رهبر معظم انقلاب و فرمانده معظم کل قوا کلیه مشمولان وظیفه غایب و غیرغایب و کارکنان وظیفه در حال خدمت که دارای چهار فرزند و بالاتر هستند و همچنین مشمولان وظیفه غایب و غیرغایب و کارکنان وظیفه در حال خدمت، با حداقل ۴۰سال تمام، که دارای سه فرزند می‌باشند از انجام خدمت دوره ضرورت سربازی معاف می‌شوند. گفتنی است، صدور کارت معافیت برای مشمولان غایب و غیرغایب واجد شرایط این مصوبه، پس از طی آموزش‌های مقدماتی و تکمیلی بسیج امکان‌پذیر خواهد بود. همچنین در ادامه این اطلاعیه آمده است: با نظر موافق فرمانده معظم کل قوا مدت کسر خدمت کارکنان وظیفه در حین خدمت که قبلا به‌ازای هر فرزند سه ماه بوده است به ترتیب برای فرزند اول سه ماه، فرزند دوم چهار ماه و برای فرزند سوم به پنج ماه افزایش یافته است.

 خراسان
 دیدار سرپرست سفارت ایران در ریاض با یک فرمانده دفاعی عربستان
حسن زرنگار ابرقویی، سرپرست سفارت ایران در عربستان در جریان دیدار با سرلشکر خلبان «احمد الدبیس» فرمانده منطقه غرب در وزارت دفاع ‎عربستان ، از کمک‌های این کشور به منظور خروج اتباع ایرانی از خاک ‎سودان قدردانی کرد. ۲روز پیش ۶۵ ایرانی مقیم سودان به ایران بازگشتند . در جریان انتقال اتباع ایرانی از سودان به کشورمان دولت عربستانی در این زمینه همکاری موثری با تهران داشت. از نکات قابل توجه در این دیدار آن بود که حسن زرنگار کاردار سفارت ایران در عربستان سعودی هنگام ورود به پایگاه ملک عبدا. . . در جده با استقبال گرم سرلشکر احمد الدبیس فرمانده نظامی منطقه الغربیه روبه روشد. سرلشکر احمد الدبیس با استقبال از اتباع ایرانی که از سودان به جده آمده بودند، خطاب به حسن زرنگار کاردار سفارت ایران در عربستان گفت:« به کشور خودتان خوش آمدید، ایران دوست عزیز ماست و تمام این توجه واهتمام بنا به دستور و فرمان پادشاه صورت می‌گیرد. » گفتنی است حسن زرنگار ابرقویی، رئیس هیئت اعزامی جمهوری اسلامی ایران برای بازگشایی نمایندگی‌های سیاسی ایران در عربستان است که از اواخر فروردین در این کشور مستقر است.
 مجتمع تجاری اپال بازگشایی شد
مجتمع تجاری اپال در تهران بعد از پلمب به‌علت کشف حجاب ، بازگشایی شد اما دو واحد تجاری گرند‌کیدز و مک‌استور در این مجتمع که با درج استوری و ارائه تخفیف، مشتریان را تحریک به حضور در محل بدون حجاب شرعی می‌کردند، پلمب شدند. البته این واحدهای تجاری ساعاتی بعد تلاش کردند با استوری جدید عذرخواهی کنند.
 بازداشت یکی از اتباع بیگانه و تاثیرگذار در «اغتشاشات»
مولوی «عبدالعزیز عمرزهی» یکی از اتباع بیگانه و تاثیرگذار در «اغتشاشات» و «ناامنی‌های» سیستان و بلوچستان دیروز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

 مردم سالاری 
 دفاع امیرعبداللهیان از هویت ایرانی خلیج فارس
امیرعبداللهیان وزیر خارجه در توییتی نوشت: خلیج فارس بخش مهمی از هویت انکارناپذیر و مشترک ایران و منطقه و منبع طبیعی و سرشار از منفعت برای ساکنین اطراف خود است. بهره‌مندی حداکثری از منافع خلیج فارس در گرو امنیت، همگرایی و مشارکت دسته‌جمعی کشورهای ساحلی این پهنه‌ی آبی پرافتخار خواهد بود. روز ملی خلیج فارس گرامی باد.

 قدس 
 سفر رئیس جمهور کشورمان به عراق
سفیر ایران در بغداد با مثبت ارزیابی کردن سفر رئیس‌جمهور عراق به تهران گفت: آقای «عبداللطیف رشید» رئیس ‌جمهور عراق از آقای رئیسی برای سفر به بغداد دعوت به عمل آورد که این موضوع مورد پذیرش رئیس‌جمهور ایران قرار گرفت. آل صادق افزود: عراق می‌تواند نقش سازنده‌ای را در بازگشت سوریه به اتحادیه عرب ایفا کند.
 ۴ شرط ریاض برای عادی‌سازی روابط با تل‌آویو
رسانه صهیونیستی اسرائیل هیوم از تحرکات جدید آمریکا برای عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو پرده برداشت. براساس اعلام این روزنامه، عربستان چهار شرط را برای انجام عادی‌سازی روابط ارائه داده که شامل پیمان دفاعی با آمریکا، داشتن نیروگاه‌های هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز، بهبود روابط دوجانبه و توقف انتقادها از سیاست‌های ریاض در پی قتل جمال خاشقچی است.
 ورود ۵۰ هواپیمای جدید به کشور
رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به ورود ۵۰ فروند هواپیما به کشور اظهار کرد: متوسط عمر این هواپیما‌ها بالای ۲۰ سال است. وی ادامه داد: این هواپیما‌ها به حمل‌ونقل هوایی کشور کمک می‌کند. وی افزود: از حدود ۵۰۰ هواپیما حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ فروند هواپیمای فعال داریم. همه ۵۰ فروند هواپیمای جدید وارد کشور و تعدادی از آن نیز عملیاتی شده است.
 نتانیاهو احساس خفگی می‌کند
نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه اتهام‌پراکنی‌های خود علیه کشورمان گفت اجازه نمی‌دهد ایران با تروریسم از اطراف آن‌ها را احاطه کند. بنیامین نتانیاهو مدعی شد: ما اجازه نخواهیم داد ایران طناب رعب و وحشت را به دور گردن ما بیندازد. ما به طور شبانه‌روزی و حتی امروز روی این موضوع کار می‌کنیم و به خرابکاری علیه جمهوری اسلامی ایران ادامه خواهیم داد.

 اعتماد 
 بازداشت دو عضو تیم جاسوسی فرانسه در ایران
خبرگزاری فارس در خبری به نقل از «منابع مطلع» نوشت: «اعضای یک جلسه تشکیلاتی متشکل از عناصری با سوابق وابستگی به گروهک‌های ضد انقلاب مارکسیستی، منافقین و جاسوسان فرانسوی بازداشت شدند. این منابع آگاه اعلام کردند: بازداشت‌شدگان که جملگی دارای سوابق بازداشت بوده و با برخورداری از عفو مقام معظم رهبری آزاد شده بودند، با هدف طراحی و هماهنگی برای ایجاد تنش در تجمعات کارگری و معلمین و هدایت آنها به سوی اعتصابات سراسری و نیز برجسته‌سازی مجدد پروژه مسمومیت‌های مصنوعی در مدارس گردهم آمده بودند. بنابر این خبر، مریم اسداللهی (معروف به آنیشا) و ریحانه انصاری نیز از افراد دستگیر شده هستند که سال گذشته به دلیل ارتباط و همکاری با دو جاسوس فرانسوی دستگیر شده بودند. » سال گذشته و در آستانه روزهای معلم و کارگر، جاسوسان یاد شده به منظور ساماندهی اغتشاشات و تزریق پول به عوامل آن‌ها وارد کشور شده که توسط مأموران وزارت اطلاعات و پس از مدتی تعقیب و کشف مرتبطین داخلی بازداشت شده بودند.

 اطلاعات
 پیش بینی برداشت ۱۱ میلیون تن گندم در سال جاری
پیش بینی می‌شود امسال ۱۱ میلیون تن گندم در مزارع کشور برداشت شود در حالی که تاکنون ۳۰۰ هزار تن گندم از گندمکاران خوزستانی خریداری شده است. آقامیری سرپرست وزارت کشاورزی ضمن اعلام این مطلب گفت: مطالبات گندم کاران بلافاصله بعد از تحویل به سیلو پرداخت می‌شود و تاکنون ۲۵۰ میلیارد تومان به گندمکاران پرداخت شده است. همچنین مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: پرداخت علی الحساب به گندمکاران ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود و مابه التفاوتِ مطالبات بعد از نهایی شدن قیمت خرید تضمینی پرداخت می‌شود.
 مجلس رأی اعتمادش را از وزیر صمت پس گرفت
نمایندگان مجلس دیروز درجلسه استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت، پس از استماع دلایل استیضاح کنندگان و دفاع وزیر از عملکرد خود در این وزارتخانه، با ۱۶۲ رأی موافق، ۱۰۲ رأی مخالف، ۲رأی ممتنع و ۶ رأی باطله از مجموع ۲۷۲ نماینده حاضر ،رای خود رااز فاطمی امین پس گرفتند تا دولت وزیر جدیدی جایگزین اوکند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

کوتاهی در خدمت به خلق خدا گناهی بزرگ است
رسا/ آیت‌الله العظمی مظاهری در دیدار اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان، با بیان اینکه خدمت به خلق خدا بالاترین خدمت‌ها و ثواب‌ها است، گفت: ما باید خدمت به خلق خدا را فراموش نکنیم، هرکسی به اندازه وسعش باید به خلق خدا خدمت کند. ایشان کوتاهی در خدمت به خلق خدا را گناهی بزرگ عنوان کرد و گفت: هرکسی به اندازه وسعش باید به مردم خدمت کند و کاری کند که بتواند بگوید این خدمت را به خلق خدا کردیم. استاد حوزه علمیه با اشاره به شرایط خاص مردم، به‌خصوص در امور معیشتی، تصریح کرد: بزرگی مشکلات و فراوانی نارسایی‌ها و نواقص، هیچ‌‌گاه نباید سبب یأس و ناامیدی برای حل مشکلات شود.

مردم گلایه دارند اما پای انقلاب اسلامی ایستاده‌اند
رسا/ آیت‌الله شب زنده دار با بیان این که پیمودن راه حق دارای سختی‌های بسیاری است اظهار داشت: همیشه راه حق در طول تاریخ با مشکلاتی رو به رو بوده و این مشکلات برای ما انسان‌ها است و این‌ها برای این است که آیا ما در این مشکلات استقامت می‌کنیم یا خیر؟ وی در ادامه افزود: ملت شریف ایران دارای بصیرت هستند و مسائل و گلایه مندی‌های خود را از اصل نظام، اسلام و انقلاب اسلامی جدا می‌کنند و این طور نیست که پای اصل نظام و انقلاب نباشند. عضو جامعه مدرسین با اشاره به شرکت باشکوه و بابصیرت مردم ایران اسلامی در راهپیمایی‌ها و تشییع جنازه‌های علما اظهار داشت: ما در این راهپیمایی‌ها دیدیم که مردم چگونه در صحنه ظهور و بروز پیدا کردند و در تشییع جنازه علما چگونه وفاداری می‌کنند.

مسائل و موضوعات مختلف اسلامی را محکم خالص و بی پیرایه بر جهان ارائه کنیم
رسا/ آیت‌الله اراکی در مراسم بزرگداشت شهید مرتضی مطهری با اشاره به سالگرد شهادت آیت‌الله مطهری و روز معلم اظهار داشت: رسول گرامی اسلام طبیب دوار بطبه است و اگر طلاب حوزه‌های علمیه بتوانند به وظایف تربیتی خود عمل کرده و تعالیم ائمه هدی را خوب فرا گرفته و به این تعالیم عمل کنند، می‌توانیم حلقه رابطی بین عامه مردم و بین نعمت تامه الهی که امامت ائمه و بُعد امامتی شخصیتی پیامبر گرامی اسلام است، باشیم. عضوجامعه مدرسین درادامه ابراز کرد: فقه ما مقدمه فقه اجتماعی است تا ما بتوانیم جامعه را جامعه عابد تربیت کنیم و باید رشته‌های فقهی اعم از فقه نظام اقتصادی، فقه نظام سیاسی، تربیتی و اخلاقی را خوب آموخته و به دنیا ارائه دهیم که اگر حرف و اندیشه اسلامی خود را خوب مطرح کرده و بر اجانب عرضه کنیم، همه جا جانب برتر را خواهیم داشت و ما باید همیشه، مسائل و موضوعات مختلف اسلامی را محکم، خالص و بی پیرایه بر جهان ارائه کنیم.

بی حجابی با غرض مخالفت با نظام اسلامی گناهی مضاعف است
رسا/ آیت‌الله فقیهی بی حجابی را منافی با آزادی دیگران عنوان کرد و گفت: نهی از منکر باید به وسیله همه مردم انجام شود اما با زبان خوب و به دور از اهانت، بی احترامی، تحقیر و برخورد فیزیکی باشد؛ البته مراجع قضایی وظیفه خود را می‌دانند و نوع برخورد آن‌ها متفاوت از عموم مردم است. عضو جامعه مدرسین ابراز داشت: حجاب مسأله‌ای ظاهرا شخصی است که با زندگی دیگران ارتباط پیدا می‌کند؛ بی حجابی در جوانان، مردم و جامعه اثرگذار است و تأثیر منفی آن در جوانان و مردم بر همگان روشن است؛ مشکلاتی که برای جوانان پیش می‌آید و زندگی آن‌ها را خراب می‌کند منافی آزادی است. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: حرام سیاسی آنجاست که فرد به غرض مخالفت با نظام اسلامی و جمهوری اسلامی کشف حجاب می‌کند که علاوه بر حرام شرعی، حرام سیاسی نیز مرتکب شده است؛ این گناهی مضاعف است.

تمرین هسته‌ای آمریکا با کره جنوبی
ایسنا/ وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که تیم‌های هسته‌ای بسیار تخصصی از ایالات متحده و کره جنوبی در ماه مارس تمرین‌های مشترکی را برای افزایش قابلیت همکاری خود در شبه جزیره کره انجام دادند. در این گزارش آمده است که تیم‌های خلع سلاح هسته‌ای ارتش آمریکا با تیم‌های شناسایی هسته‌ای کره جنوبی در تمرینات دفاعی از ۲۰ تا ۲۴ مارس آموزش دیده‌اند. این اولین باری است که ایالات متحده از مانور مشترک خلع تسلیحات هسته‌ای بین متحدان پرده برمی‌دارد. در این گزارش به نقل از یکی از مقامات تیم خلع سلاح آمده است: «تیم‌های هر دو طرف توانستند وظایف را مشترکا برنامه‌ریزی و اجرا کرده و در مناطقی که به ما امکان می‌دهد به طور مؤثر بین یکدیگر و بین سربازان‌مان ارتباط برقرار کنیم، با هم کار کنند.»

وضعیت انسانی در سودان به نقطه فروپاشی رسیده است
ایرنا/ مارتین گریفیث مسؤول کمک‌های بشردوستانه و امدادرسانی سازمان ملل متحد پیش از عزیمت به سودان، وضعیت انسانی در این کشور را وخیم دانست و گفت که این شرایط به نقطه فروپاشی رسیده است. گریفیث حل روشن بحران سودان را توقف درگیری و جنگ در این کشور دانست. وی افزود: ۲ هفته پیش درگیری در خارطوم؛ پایتخت و دیگر مناطق سودان روی داد و شرایط انسانی در این کشور به نقطه فروپاشی رسیده است.

شکایت علیه مصطفی الکاظمی در پرونده ترور فرماندهان پیروزی
باشگاه خبرنگاران/ دادستانی عراق از ارجاع مصطفی الکاظمی، نخست وزیر سابق عراق برای تحقیق در مورد شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس خبر داد. دادستان عمومی عراق اعلام کرد که نخست وزیر سابق این کشور برای رسیدگی به پرونده شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس معرفی شده است. ارجاع الکاظمی برای تحقیق در مورد این پرونده در حالی صورت گرفت که حسین مونس، نماینده پارلمان عراق و رئیس جنبش حقوق بشر، علیه الکاظمی در سمت خود به عنوان رئیس سابق سازمان اطلاعات شکایت کرده بود. ارجاع به تحقیقات با «اتهام قصور در پرونده شهادت سردار سلیمانی و یارانشان» صورت می‌گیرد.

آنکارا مدعی هلاکت سرکرده داعش در سوریه شد!
مهر/ در آستانه انتخابات سرنوشت ساز ریاست جمهوری در ترکیه، اردوغان برای افزایش شانس پیروزی خود در مصاحبه تلویزیونی مدعی شد سرکرده «داعش» در سوریه پس از مدت‌ها تعقیب و گریز توسط عوامل اطلاعاتی ترکیه به هلاکت رسید. اردوغان با بیان اینکه ترکیه به مبارزه با گروه‌های تروریستی بدون تبعیض ادامه خواهد داد، افزود: «ابو حسین القریشی از مدتها پیش تحت رصد سازمان اطلاعات ملی ترکیه بود. »داعش روز ۳۰ نوامبر گذشته از کشته شدن ابو حسن الهاشمی سرکرده این گروه و جایگزینی ابو حسین القریشی به جای او خبر داده بود.

تداوم ممنوعیت شبکه‌های اجتماعی در آمریکا
فارس/ فرماندار مونتانا لایحه‌ای را در دستور کار خود قرار داده که استفاده از سایر سکو یا پلتفرم‌های اجتماعی را ممنوع می‌کند. گرگ جیانفورته، فرماندار مونتانا لایحه‌ای را در دستور کار خود قرار داده که نه تنها تیک‌تاک، بلکه استفاده از سایر سکو یا پلتفرم‌های اجتماعی را نیز که مدعی هستند داده‌های کاربران آمریکایی را در اختیار دشمنان خارجی قرار می‌دهند، ممنوع می‌کند. قانون‌گذاران مونتانا اوایل ماه جاری با تصویب لایحه«۴۱۹SB »، ادامه فعالیت تیک‌تاک در این ایالت را ممنوع کردند و چنانچه تیک‌تاک، فروشگاه‌های اپلیکیشن اپل و گوگل این ممنوعیت را نقض کنند با جریمه نقدی مواجه خواهند شد.

ابعاد جدیدی از حمله سایبری به رژیم صهیونیستی به روایت شبکه ۱۴ اسرائیل
تسنیم/ شبکه ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی شامگاه یک شنبه اعلام کرد، مسئولین سایبری بعد از ساعت‌ها از اختلال در وبسایت رادیو ارتش اسرائیل متوجه حمله سایبری به آن شدند. این رسانه عبری زبان اعلام کرد، با وجود آن که حمله سایبری علیه وبسایت رادیو ارتش اسرائیل ظهر دیروز رخ داده بود، اما مسئولین پدافند سایبری چند ساعت بعد متوجه وقوع آن شدند. به نوشته رسانه‌های فلسطینی طی روزهای گذشته گروه هکری “انونیموس سودان” حملات سایبری متعددی را علیه سایت‌های اسرائیلی را مورد هدف قرار داده و در این حملات وبسایت‌ها مختلفی همچون شرکت ارتباطات و شرکت خدمات اینترنت، دانشگاه تل‌آویو، روزنامه جروزالیم پست و شرکت آب این رژیم برای مدتی از دسترس خارج شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *