خبر روز ۱۴۰۲/۰۲/۹

**سالروز تخریب قبور ائمه بقیع(ع) را تسلیت می گوییم** آیت‌الله العظمی نوری همدانی: فناوری اطلاعات و ارتباطات باید از جانب حوزه‌های علمیه به بهترین وجه مورد بهره برداری قرار گیرد** رئیس‌جمهور: اگر لازم باشد ۷۰ بار به خوزستان سفر می‌کنم تا مشکلات مردم حل شود** آیت‌الله حسینی بوشهری: تحقق شعار سال نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها است** آیت الله کعبی: رابطه ایران و عربستان به سود همه کشورهای حوزه خلیج فارس است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب برای شهادت عضو خبرگان
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی شهادت حجت‌الاسلام‌ عباسعلی سلیمانی را در حادثه سوء‌قصد به خانواده وی تسلیت گفتند.متن پیام رهبرمعظم انقلاب به این شرح است: بسم‌ا… الرحمن الرحیم حادثه‌ سوء‌قصد به مرحوم حجت‌الاسلام آقای حاج‌شیخ عباسعلی سلیمانی رحمه‌ا…‌علیه را که به شهادت ایشان منتهی شد به خانواده‌‌ گرامی و دوستان و علاقه‌مندان آن مرحوم تسلیت عرض می‌کنم. ایشان عضو مجلس خبرگان و سال‌ها امام‌جمعه‌ زاهدان و کاشان و همواره در خدمت نظام جمهوری اسلامی بودند. از خداوند متعال علوّ درجات و قبول خدمات آن مرحوم را مسألت می‌کنم.
 امیرعبداللهیان از مرز لبنان و فلسطین اشغالی بازدید کرد
امیرعبداللهیان با سیدحسن نصرا…، دبیرکل حزب‌ا… لبنان دیدار کرد و با حضور در نقطه صفر مرزی لبنان و فلسطین اشغالی گفت: یک‌بار دیگر با صدای بلند حمایت خود را از مقاومت لبنان در مقابل رژیم اشغالگر صهیونیستی اعلام می‌کنیم. وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران که چهارشنبه شب ششم اردیبهشت ماه و در پاسخ به دعوت عبدا… بوحبیب همتای لبنانی به بیروت سفر کرده، دیروز (جمعه) در مارون الراس در نقطه صفر مرزی لبنان و فلسطین اشغالی حضور یافت و اقدام به غرس نهال کرد.وزیر خارجه تصریح کرد: در دیدارم با آقای سید‌حسن نصرا…، دبیرکل حزب‌ا… لبنان، تحلیل‌ها و ارزیابی‌های دقیقی از ایشان دریافت کردم. اظهارات ایشان مؤید این موضوع مهم بود که امروز مقاومت در قوی‌ترین وضعیت قرار دارد.

 همشهری
 رئیسی چهارشنبه به سوریه می‌رود
روزنامه الوطن سوریه نوشت که «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور اسلامی ایران چهارشنبه به سوریه سفر خواهد کرد. این روزنامه نوشت: این نخستین سفر یک رئیس‌جمهور از ایران از سال۲۰۱۰ میلادی تا‌کنون به شمار می‌رود. الوطن سوریه افزود: سفر رئیس‌جمهور ایران ۲روزه خواهد بود که طی آن مذاکرات رسمی با رئیس‌جمهور «بشار اسد» درباره تقویت همکاری راهبردی میان ۲ کشور به‌ویژه در زمینه اقتصادی انجام خواهد داد. این روزنامه همچنین نوشت: طی این سفر چندین توافق و یادداشت تفاهم درخصوص همکاری اقتصادی میان ۲کشور امضا خواهد شد.
 بشار اسد برنده جنگ شد
احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب گفت: بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، همان زمان که برتری نظامی پیدا کرد و مخالفان موفق به اشغال دمشق نشدند، جنگ را برد. معتقدم کشورهای عضو باید به مقامات سوریه فرصت می‌دادند، اگر آن زمان در اتحادیه عرب بودم، به هیچ عنوان با اخراج سوریه از این اتحادیه موافقت نمی‌کردم.
 خارجی‌ها نمی‌توانند به لبنانی‌ها رئیس‌جمهوری را تحمیل کنند
شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: جنبه‌های مثبت انتخاب ریاست‌جمهوری این کشور روزبه‌روز در حال افزایش است و همه کشورهای خارجی متقاعد شده‌اند که نمی‌توانند گزینه ریاست‌جمهوری مورد نظرشان را بر لبنانی‌ها تحمیل کنند. آیا منطقی است که لبنان به فضای منفی حاکم بر دهه گذشته بازگردد؟

 کیهان
 اگر لازم باشد ۷۰ بار به خوزستان سفر می‌کنم تا مشکلات این مردم حل شود
رئیس‌جمهور صبح پنجشنبه در چهارمین مقصد از دور دوم سفرهای استانی دولت مردمی وارد استان خوزستان شد. رئیس‌جمهور از دومین نمایشگاه احیاگران واحدهای اقتصادی که در شهرک صنعتی شماره یک دزفول برپا شده است، بازدید کرد. آیت الله رئیسی همچنین در مراسم جشن احیای ۱۶۰ واحد صنعتی و تولیدی که در حاشیه دومین نمایشگاه احیاگران واحدهای اقتصادی در شهر دزفول برگزار شد، این شهر را نماد مقاومت، ایستادگی و احساس مسئولیت دانست و گفت: وقتی شاهدیم در این استان واحدهای صنعتی و تولیدی راکد و نیمه تعطیل به دست توانای مدیران، متخصصان و مردم این خطه احیا و تولید و‌اشتغال به جریان افتاده است، بسیار جای خرسندی و شکرگزاری دارد.
وی در اجتماع مردم‌اندیمشک با‌اشاره به اینکه امروز دولت با کمک مردم توامان در دو جبهه خنثی‌‌سازی و رفع تحریم‌ها تلاش می‌کند، افزود: دولت با کمک شما مردم اجازه نخواهد داد کوچک‌ترین کندی در حرکت کشور در جهت استقلال اقتصادی، تولید، سرمایه‌گذاری و پیشرفت اقتصادی اتفاق بیفتد.
رئیس‌جمهور در ادامه برنامه‌های سفر خود از بخش گازی نیروگاه سیکل ترکیبی راندمان بالای دوکوهه بهره‌برداری کرد.رئیس‌جمهور همچنین عملیات آبرسانی به ۱۷۴ روستای این استان را به صورت رسمی افتتاح کرد. با حضور رئیس‌جمهور ۷۰ کیلومتر از پروژه ریلی دوخطه ‌سازی محور اهواز-اندیمشک به صورت رسمی افتتاح و به بهره‌برداری رسید. رئیس‌جمهور بعد ازظهر پنجشنبه در ادامه برنامه‌های سفر دولت مردمی به استان خوزستان، پس از افتتاح خط دوم قطار‌اندیمشک-اهواز و در مسیر بازگشت از این خط ریلی هنگامی که از حضور کارگران شرکت هفت‌تپه در ایستگاه این منطقه مطلع شد، دستور توقف قطار را صادر کرد و با حضور در میان کارگران، با آنان به گفت‌وگو پرداخت و از مشکلات و مطالبات آنها بدون واسطه مطلع شد. رئیس‌جمهور در اجتماع باشکوه مردم اهواز با اشاره به ابراز محبت مردم بابت اینکه در حدود یکسال و نیم سپری شده از دولت سیزدهم، ۷ بار به خوزستان سفر کرده است، خاطرنشان کرد: اگر لازم باشد ۷۰ بار به خوزستان سفر می‌کنم تا مشکلات این مردم حل شود و تا مشکلات مردم خوزستان رفع نشود آرام نمی‌گیرم.
 ماده سمی در کار نبود اما عوامل دیگر شناسایی شدند
بیانیه تبییی وزارت اطلاعات درباره حوادث مدارس کشور: در بدو مأموریت، چهار مجهول پیش روی افسران اطلاعاتی این وزارتخانه قرارگرفت: چیستی موادی که موجب بدحالی دانش آموزان شده ِ اند؛ عوامل انسانی یا فنی اقدامات؛ شبکه ای که توانایی اقدام درگستره ای وسیع را دارا باشد؛ در غیر موارد ذکر شده، چه علل و عوامل دیگری موجب رویداد های مورد بحث شده اند؟
مواد سمی در هیچ یک از مدارس کشور پخش نشده است؛ اما عوامل غیرسمی که موجب ایجاد هراس شده اند، به طور سهوی یا تعمدی در برخی از محیط های گزارش شده استعمال شده است.
درخصوص عوامل انسانی، افراد متعددی که متهم به کاربست مواد فوق الذکر بودند شناسایی، احضار یا بازداشت شدند و به تناسب تخلفات یا جرایم خود، مورد تذکر، تشکیل سابقه یا معرفی به مرجع محترم قضایی قرار گرفتند.
قطعا شبکه انتشار مواد مسموم کننده در کشور، وجود نداشته اما شبکه های متعدد در فضای مجازی (از داخل یا خارج از کشور) به تولید و انتشار شایعات دامن زدند که تعداد قابل توجهی ردیابی و شناسایی شدند که جملگی آنها تحت تعقیب قرار گرفته یا خواهند گرفت.
نقش عامل ِ هراس جمعی در بسیاری از وقایع مورد نظر، انکارناپذیر میباشد.
ایفای نقش دشمن در دامن ً زدن به غائله، کاملا محرز و انکارناپذیر است. اعم از افراد، کانون ها،گروهک ها و حساب های کاربری و رسانه های جریان رسانه ای غربی (به ویژه فارسی زبان ها).
حق پیگرد قانونی افراد، گروه ها، رسانه ها و انسان رسانه های وابسته ای که در امتداد خط دشمنان ملت ایران اتهاماتی به نظام یا به افراد و جریانات بی گناه وارد کردند، محفوظ خواهد بود.

 ایران
 تشییع پیکر شهید آشوری دفاع مقدس در تهران
پیکر مطهر شهید آشوری دفاع مقدس «جانی بِت اوشانا» دیروز جمعه ۸ اردیبهشت ماه پس از اقامه نماز جمعه تهران با حضور اقشار مختلف مردم تشییع شد.شهید «جانی بِت اوشانا فقی بکلو» سرباز تیپ ۵۵ هوابرد ارتش جمهوری اسلامی ایران و از شهدای گرانقدر اقلیت‌های مذهبی بود که برای حفظ تمامیت ارضی و جلوگیری از دست‌درازی به آب و خاک ایران اسلامی، در عملیات بدر (۱۳۶۳) به درجه رفیع شهادت رسید و عنوان «شهید وطن» به او تعلق گرفت. پیکر مطهر این شهید والامقام پس از ۳۹ سال تفحص و از طریق آزمایش DNA شناسایی شد.رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۶۵ و در زمان ریاست جمهوری با حضور در منزل این شهید که از هموطنان اقلیت آشوری است، با خانواده او دیدار کرد.
 نامه توبیخ آمیز خاتمی علیه نصیری
محمد ایمانی روزنامه‌نگار، تصویری از نامه توبیخ‌آمیز محمد خاتمی وزیر وقت ارشاد به مهدی نصیری سردبیر وقت روزنامه کیهان در سال ۶۹، منتشر کرد. در بخشی از این نامه که به دستخط خاتمی نگاشته شده، وی با گلایه از عدم پوشش مناسب خبر برگزاری تجمع علیه مفاسد اخلاقی در روزنامه کیهان، خطاب به نصیری می‌نویسد: «نمی دانم این برخورد زشت و غیر قابل توجیه کیهان را بر چه حمل کنم؟ روشنفکری، مخالفت با حزب الله، طرفداری از فساد !! یا عقل و منطق ؟!» این نامه در حالی منتشر شده است که محمد خاتمی اخیراً در دیدار با برخی فعالان رسانه‌ای به نصیری توصیه کرده تا تفکرات و مقالات پراکنده خود که عمدتاً در مخالفت با مشی سیاسی جمهوری اسلامی است، در یک کتاب جمع‌آوری کند. محمد ایمانی با اشاره به این ماجرا، ائتلاف عناصر معارض سال‌های دور را به ائتلاف «اصحاب جمل» تشبیه کرده است.
 سانسور در شبکه، اقرار در توئیتر
یکی از مجری‌های بی‌بی‌سی فارسی درحالی از بحران اقتصادی در انگلیس سخن می‌گوید که این شبکه سلطنتی سعی بر سانسور اخبار مشکلات کم‌سابقه در جزیره انگلیس دارد. این مجری در توئیتر خود نوشت که در سال ۲۰۲۲ نزدیک به۳ میلیون بسته غذایی بین نیازمندان انگلیسی توزیع شده که ۳۶ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ است. او اضافه کرد: ۷۶۰ هزار نفر برای بار اول این بسته‌ها را دریافت کردند و یک میلیون کودک نیز از جمله دریافت‌‌کنندگان بسته‌های معیشتی و خیریه در انگلیس بودند.گفتنی است BBC فارسی با مالیات مردم انگلیس اداره می‌شود و دولت این کشور از طریق این شبکه به دنبال پیگیری منافع خود در افکار عمومی ملت‌های فارسی‌زبان از جمله در ایران، افغانستان و تاجیکستان است.
 حضور سفرای منطقه در مراسم روز ارتش ایران در روسیه
مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران از سوی سفارت کشورمان در روسیه برگزار شد. جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در این ارتباط در صفحه توییتر خود نوشت: «به مناسبت مراسم گرامیداشت ‎روز ارتش جمهوری اسلامی ایران، میزبان جمعی از سفرا و وابسته های نظامی کشورهای مختلف بودیم. حضور سفرای کشورهای منطقه از جمله قطر، عربستان، سوریه، فلسطین، عراق، عمان و چند کشور دیگر نشانگر نتیجه بخش بودن سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در فشردن دست دوستی همه کشورهای منطقه است.»

 وطن امروز
 تشییع با شکوه پیکر شهید عباسعلی سلیمانی با حضور گسترده مردم مازندران
روز گذشته پیکر آیت‌الله شهید عباسعلی سلیمانی، نماینده مجلس خبرگان رهبری با حضور اقشار مختلف مردم در شهرستان‌های بابلسر، قائمشهر، شیرگاه و زیرآب تشییع و برای تدفین به سمت قم بدرقه شد. در این مراسمات ‌جمعی از مسؤولان استانی و کشوری، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و استاندار مازندران، خانواده شهدا و عموم مردم ولایتمدار حضور داشتند. پیکر آیت‌الله شهید سلیمانی امروز از مسجد امام حسن عسکری به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) تشییع می‌شود. آیت‌الله العظمی جوادی‌آملی بر پیکر آیت‌الله سلیمانی نماز خواهد خواند. همچنین امشب بعد از نماز مغرب و عشا مراسم گرامیداشت آیت‌الله شهید سلیمانی در مسجد اعظم قم برگزار می‌شود.

 جوان
 غرب دنبال فرسایشی کردن جنگ در اوکراین است
امیر سرتیپ آشتیانی که برای شرکت در اجلاس وزرای دفاع کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های شانگهای، به دهلی نو سفر کرده است، در حاشیه این اجلاس در دیدار با ویکتور خرنین، وزیر دفاع جمهوری بلاروس با اشاره به اینکه جمهوری بلاروس از جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است، گفت: این موضوع نشان‌دهنده علاقه ایران به توسعه و تحکیم روابط فیمابین در تمامی حوزه‌ها از جمله در عرصه دفاعی و نظامی می‌باشد. وزیر دفاع در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رویکرد‌های مداخله جویانه و یکجانبه گرایانه امریکا و برخی کشور‌های غربی تصریح کرد: امریکا و برخی از کشور‌های غربی با تداوم حمایت نظامی و ارسال تسلیحات به اوکراین به دنبال فرسایشی شدن جنگ هستند. امیر آشتیانی با اشاره به مواضع روشن ایران در مسائل مختلف منطقه‌ای و جهانی خاطرنشان ساخت: جمهوری اسلامی ایران از هرگونه تلاش دیپلماتیک که منجر به حل مسالمت آمیز مناقشات در اوکراین شود حمایت می‌کند.

خراسان
 نخستین اعترافات قاتل «آیت ا… سلیمانی» پس از دستگیری
ضارب آیت‌ا… سلیمانی، نماینده‌ سابق ولی‌فقیه در استان سیستان و بلوچستان و عضو مجلس خبرگان رهبری، در بازجویی‌های اولیه علت این اقدامش را بیان کرد. به گزارش ایرنا، نگهبان بانک که مردی حدود ۵۰ ساله است، از چند سال قبل و پس از بازنشسته شدن پیش از موعد در یکی از نهاد‌های نظامی، به استخدام شرکت انتظام درآمده بود؛ همان شرکتی که وظیفه تامین نگهبان برای بانک ملی بابلسر را به‌عهده داشته است. نگهبان بانک در تحقیقات توضیح داده است: من مقتول را نمی‌شناختم اما قبلا شنیده بودم که معاون بانک برادر دارد و وقتی که مقتول وارد بانک شد، تصور کردم که وی همان برادر معاون بانک است. از طرفی آن قدر عصبانی بودم که کنترلم را از دست دادم و به تصور خودم تصمیم گرفتم با قتل برادر معاون بانک از او انتقام بگیرم. وی ادامه داد: از پشت سر به او که روی صندلی نشسته بود نزدیک شدم و لوله سلاحم را به سمت وی گرفتم و شلیک کردم. پس از آن نیز همان‌جا خشکم زد تا این که بقیه کارمندان بانک به سمتم آمدند و خودم را تسلیم کردم و آن جا بود که متوجه شدم مقتول را با برادر معاون بانک اشتباه گرفته و اقدام به شلیک کرده‌ و در حقیقت فرد دیگری را به جای برادر معاون بانک به قتل رسانده‌ام. وی می افزاید: بنده شرایط اقتصادی بدی دارم و با معاون بانک هم چندی بود که برسر موضوعاتی اختلاف داشتم.

 مردم سالاری
 شایعه آزادی اموال بلوکه شده ایران
یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگو با بخش فارسی شبکه صدای آمریکا درخصوص هفت میلیارد دلار پول‌ بلوکه شده ایران در بانک‌های کره‌جنوبی خاطر نشان کرد که ایران می‌تواند از این مبالغ برای خرید اقلام بشر دوستانه استفاده کند.بنابر گزارش صدای آمریکا، این موضع‌گیری ایالات متحده همزمان با حضور رئیس جمهوری کره جنوبی در کاخ سفید اعلام شده است. این سخنگو در ادامه تاکید کرد که با این حال، اکنون هیچ‌گونه اطلاعات جدیدتر یا برنامه تازه‌ای در این زمینه وجود ندارد. وی در مورد آمریکایی‌هایی که بنابر ادعای واشنگتن به‌طور غیرقانونی در ایران زندانی هستند نیز در اظهاراتی مداخله‌جویانه گفت که آنها باید فوری آزاد شوند.
پیشتر شبکه آمریکایی ان‌بی‌سی در گزارشی به نقل از مقامات آگاه ادعا کرده بود که تهران و واشنگتن در حال بررسی پیش‌نویس طرحی شامل تبادل زندانیان دو طرف و آزادی‌سازی میلیاردها دلار از پول‌های بلوکه ایران در بانک‌های کره‌جنوبی هستند. در این گزارش نیز تاکید شده بود که مطابق با این پیش‌نویس، در صورت آزاد شدن این منابع مالی، جمهوری اسلامی تنها می‌تواند از آن برای خرید غذا و دارو و یا مصارف انسان‌دوستانه استفاده کند. خبرگزاری نورنیوز چندی پیش در خبری اختصاصی از گفت‌گوی غیر مستقیم ایران و آمریکا در خصوص آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی و توافق اولیه برای انتقال این وجوه به یک یا چند بانک در کشورهای منطقه خبر داده بود.
 استعفای مدیر بی‌بی‌سی در پی رسوائی مالی
رئیس هیات مدیره بی‌بی‌سی، که متهم شده بود انتصابش به این سمت در پی کمک به نخست‌وزیر سابق بریتانیا برای گرفتن یک وام بوده، اعلام کرد که از این سمت کناره‌گیری می‌کند. ریچارد شارپ، رئیس هیئت مدیره بی‌بی‌سی، پیشتر و با بالا گرفتن انتقادها، این اتهام‌ها را رد کرده و گفته بود که استعفا نخواهد کرد.با مطرح‌ شدن این اتهام‌ها، کمیته انتصابات عمومی در مجلس بریتانیا، آدام هپینستال، یک وکیل بریتانیایی را مامور بررسی این پرونده کرد و گزارش او که امروز صبح منتشر شده نتیجه‌گیری کرده که ریچارد شارپ با افشا نکردن دست‌داشتن‌اش در وام برای بوریس جانسون، قوانین بریتانیا را درباره تصدی سمت‌هایی که از بودجه عمومی تامین می‌شوند، نقض کرده است.ریچارد شارپ در پیام کناره‌گیری‌اش گفته که این تخطی، «سهوی بوده، و منفعت مادی در میان نبوده است و گزارش، حقایقی را که او بیان می‌کند ثابت کرده است.» اما او گفته که «برای اولویت‌دادن به منافع بی‌بی‌سی» از سمت خود استعفا می‌کند.

 آرمان ملی
 دستگیری عوامل عملیات ناکام
عوامل اقدام ناکام خرابکارانه در شب‌های قدر در یکی از اماکن نظامی شهرستان سمنان با رصد اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان دستگیر شدند. با رصد اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان در اطلاعات سپاه سمنان عواملی که در شب‌های قدر قصد تعرض به یکی از مکان‌های نظامی شهرستان سمنان را داشتند، پیش از هرگونه اقدام شناسایی و بازداشت و پس از طی مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی شدند. از دیگر اقدام‌های این عوامل می‌توان به شعارنویسی و حضور در اغتشاشات سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۴۰۱ اشاره کرد. روابط عمومی سپاه استان سمنان در راستای حفظ و حراست از انقلاب و ایجاد امنیت پایدار، از مردم استان درخواست کرد گزارش‌های امنیتی خود را به ستاد خبری ۱۱۴ سازمان اطلاعات سپاه قائم آل‌محمد اعلام کنند.

 قدس
 هیئت رئیسه شفاف سازی کند
ابوالفضل ابوترابی ضمن اشاره به ادعای مطرح شده مبنی بر اهدای خودرو شاسی بلند به نمایندگان در ماجرای استیضاح قبلی وزیر صمت گفت: با توجه به اینکه کذب بودن اهدای ۷۵ دستگاه خودرو شاسی بلند به نمایندگان از سوی هیئت رئیسه مجلس تایید شد، هیات نظارت بر رفتار نمایندگان نیز به صورت فوری موضوع را بررسی و پیش از روز استیضاح وزیر صمت، نتیجه را علام کند.
نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این قبیل صحبت ها در شأن مجلس نیست و من از هیئت رئیسه و هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان میخواهم در این باره شفاف سازی و از شان مجلس انقلابی دفاع کند.
 واردات خودرو کارکرده تسهیل شد
امید قالیباف با بیان اینکه با دریافت مجوزهای قانونی، واردات خودرو کارکرده در لایحه دولت تسهیل شده است، گفت: مواردی نظیر انتقال فناوری و داشتن نمایندگی رسمی برای خودرو کارکرده از قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب سال ۱۴۰۱ حذف شده است. وی افزود: در لایحه دولت همچنین تاکید شده امکان استفاده از استانداردهای کشور مبدا برای خودروهای وارداتی (کارکرده) با تایید سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست کشور قابل پذیرش باشد.

 اعتماد
 توقیف نفتکش متخلف در دریای عمان
روابط عمومی ارتش اعلام کرد: بر اثر تصادم یک فروند کشتی ناشناس با یک شناور ایرانی در آب‌های خلیج فارس که منجر به مفقود شدن دو نفر و زخمی شدن چند تن دیگر از خدمه این شناور شد، کشتی ناشناس بر خلاف مقررات بین‌المللی مبنی بر کمک به شناور و مصدومان، اقدام به فرار از خلیج فارس نمود که بلافاصله پس از درخواست از سوی مرکز تجسس و نجات دریایی (MRCC)، نیروی دریایی ارتش ایران در قالب مرکز بین‌المللی امنیت دریایی مستقر در چابهار اقدام به رهگیری، شناسایی و توقیف کشتی ناشناس در دریای عمان کرد. بنابر این گزارش، در این عملیات ناوشکن باین در نیروی دریایی ارتش با حکم قضایی، کشتی متخلف را که‌با پرچم مارشال در حال فرار بود توقیف و به آب‌های ساحلی جمهوری اسلامی ایران هدایت کرد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید کشتی مذکور از کویت حرکت کرده و عازم شهر «هیوستون» در ایالت تگزاس بوده است. ناوگان پنجم نیروی دریایی امریکا در بیانیه‌ای گفته است: «اقدامات ایران خلاف قوانین بین‌المللی و باعث اخلال در ثبات و امنیت منطقه هستند. ایران باید فورا این نفت‌کش را آزاد کند.» در بیانیه نیروی دریایی امریکا اشاره‌ای به دلیل توقیف این کشتی نشده است. همچنین در این بیانیه ادعا شده که کشتی ادونتج سوئیت توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف شده در حالی که روابط عمومی ارتش در بیانیه‌ای توقیف این کشتی را تایید کرده است.

 اطلاعات
 روسیه حملات هوایی رژیم صهیونیستی به سوریه را محکوم کرد
نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اعلام کرد، مسکو حملات روزافزون رژیم صهیونیستی به خاک سوریه و عدم واکنش رهبران سازمان ملل به آن را محکوم کرد.واسیلی نبنزیا، در جلسه شورای امنیت نگرانی کشورش را در قبال حملات هوایی رژیم صهیونیستی به سوریه ابراز کرد و افزود: از ابتدای سال ۲۰۲۳تاکنون بیش از ۱۰حمله از این دست انجام شده که در نتیجه آن دو بار فعالیت فرودگاه بین‌المللی حلب مختل شده است که از طریق آن کمک‌های بشردوستانه به آسیب دیدگان زلزله ویرانگر نمی‌رسد. نبنزیا گفت، اینگونه اقدامات با استفاده از زور که ناقض حاکمیت سوریه و کشورهای عربی همسایه است و عدم پاسخگویی رهبری سازمان ملل به آن، موجب تأسف و محکومیت عمیق می‌شود.

 

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

فناوری اطلاعات و ارتباطات باید ازجانب حوزه‌های علمیه به بهترین وجه مورد بهره برداری قرار گیرد
حوزه/ آیت‌الله العظمی نوری همدانی به نخستین گردهمایی جهادگران عرصه فناوری اطلاعات حوزه‌های علمیه پیامی را صادر کردند، که متن آن به شرح زیر است: یکی از مسائل مهم و نیاز امروز دانش پژوهان محترم آشنایی با فناوری اطلاعات و ارتباطات است که موجب شکوفایی در عرصه‌های مختلف آموزشی، اقتصادی و فرهنگی است.
موضوع فناوری اطلاعات و ارتباطات امروز به سرعت در حال پیشرفت است و در زندگی انسان، نقش مهمی دارد؛ خصوصاً در عرصه آموزش یک نیاز اساسی محسوب می‌شود؛ بر این اساس آشنایی با آن یک ضرورت است و یکی از ویژگیهای مهم فناوری اطلاعات سرعت توسعه آن است. باید توجه داشت که زمانی فناوری اطلاعات و ارتباطات در قالب رادیو و تلویزیون و بعدها کامپیوتر و نرم افزار و سخت افزار و شبکه‌های ماهواره ای و امروز نیز فناوری روز جدید، بُروز و ظهور کرده است و در این میان حضور طلاب محترم با حفظ هویت و شأن طلبگی و با توجه به نیاز جامعه و رسالت حوزه‌های علمیه در ابعاد مختلف بسیار مناسب است؛ به این موضوع توجه کنند و تقویت نمایند. إن شاء الله با توجه به فرصت‌ها و تهدیداتی که در دنیای امروز مشاهده می‌شود بتوان از جانب حوزه‌های علمیه به بهترین وجه بهره برداری نمود. در پایان توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم.

تحقق شعار سال نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها است
رسا/ آیت‌الله حسینی بوشهری در خطبه‌های نماز جمعه شهر قم با اشاره به جمعیت فراوان حاضر در نماز عید فطر رهبر معظم انقلاب در مصلای تهران اظهار داشت: دشمن باید در محاسباتش تجدید نظر کند، زیرا نمی‌شود با راه انداختن برخی چیز‌ها با دین مردم برخورد کند؛ حضور مردم در شب‌های قدر و روز قدس جای تشویق دارد و باید بگویم به این روحیه دینداری شما افتخار می‌کنم.
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین در بخش دیگری از سخنان خود با تصریح بر اینکه شعار «مهار تورم و رشد تولید» یک تبلیغات نیست بلکه یک پیام حکیمانه است، با شمارش ۹ الزام تحقق آن، ادامه داد: تحقق شعار سال هماهنگی همه دستگاه‌ها است، زیرا نمی‌شود رهبر انقلاب شعار مهار تورم را مطرح کند و دستگاهی روز بعد گرانی یک کالا را تصویب کند؛ تاکی دنبال منافع هستند؟
وی گفت: دولت باید نظارت کند، اما تصدی گری منفعتی ندارد؛ نباید هر روز سیاست پولی کشور تغییر کند، زیرا سرمایه‌گذار بیچاره ما می‌گوید نمی‌تواند محاسبه کند و برای تجارت خود برنامه ریزی کند؛ با این سیاست‌های متغیر که ایجاد بی اطمینانی می‌کند سرمایه‌گذاران خارجی هم وارد نمی‌شوند.

رابطه ایران و عربستان به سود همه کشورهای حوزه خلیج فارس است
حوزه/ آیت‌الله کعبی، رابطه ایران و عربستان را به سود همه کشورهای حوزه خلیج فارس دانست و تصریح کرد: سیاست آمریکا و صهیونیست‌ها برای به انزوا کشیدن ایران شکست خورده است و کشورهای منطقه با حفظ حقوق همسایگی در حال تجدید نظر در روابط اقتصادی با ایران اسلامی هستند. عضو جامعه مدرسین در بخش دیگری از سخنان خود بر دشمن شناسی، توطئه شناسی و لزوم اتحاد میان جهان اسلام و شیعه و سنی تاکید کرد و یادآور شد: دولت سیزدهم در برقراری روابط سیاسی با عربستان، بازسازی قبور بقیع را درخواست خواهند کرد و این امر انجام خواهد شد. وی افزود: امیدواریم دولت سعودی در سیاست‌های گذشته خود نیز تجدید نظر کند و با اعتمادسازی متقابل برگ زرینی از توسعه و پیشرفت اقتصادی و صلح پایدار را در منطقه رقم بزنیم. آیت‌الله کعبی تصریح کرد: سیاست آمریکا و صهیونیست‌ها برای به انزوا کشیدن ایران شکست خورده است و کشورهای منطقه با حفظ حقوق همسایگی در حال تجدید نظر در روابط اقتصادی با ایران اسلامی هستند.

اوکراین ده‌ها دستگاه تانک‌ آلمانی دریافت می‌کند
فارس/ «بوریس پیستوریوس»، وزیر دفاع آلمان روز جمعه در جریان سفری ناگهانی به شهر کی‌یف اعلام کرد، اوکراین قرار است محموله‌ای بیش از ۱۰۰ تانک جنگی مدل قدیمی‌تر لئوپارد ۱ را از جانب آلمان و دو کشور اروپایی دیگر دریافت کند. همزمان با اعلام این برنامه از سوی وزیر دفاع آلمان، در یک بیانیه مشترک وزارت دفاع آلمان با وزارت دفاع هلند و دانمارک نیز گفته شد که قرار است این تانک‌ها از جانب این سه کشور برای اوکراین فرستاده شوند. چند روز قبل دولت آلمان خبر از تصویب صادر کردن تانک‌های لئوپارد ۱ از مدل A51 برای اوکراین داد.

مقاومت در قوی‌ترین وضعیت و رژیم صهیونیستی در بدترین وضعیت خود به سر می‌برد
تسنیم/ دبیرکل حزب الله لبنان در دیدار با وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد امروز با وجود فشار دشمنان، مقاومت در لبنان و فلسطین در بهترین و قوی‌ترین وضعیت و رژیم صهیونیستی در بدترین و ضعیف‌ترین شرایط خود در سال‌‎های اخیر به سر می‌برد. دبیرکل حزب‌الله در این دیدار توافق تهران و ریاض را مورد توجه قرار داد و به اثرات مثبت آن بر منطقه، اشاره نمود. سیدحسن نصرالله وجود اختلافات و شکاف‌های فزاینده و چندباره داخلی در رژیم صهیونیستی را یکی از نشانه‌های ضعف رژیم اشغالگر دانست. سید حسن نصرالله با تمجید از مواضع مقام معظم رهبری و دولت و ملت ایران در کمک به برقرای ثبات و امنیت در منطقه گفت: با تحولات رخ داده، آینده روشن و پیروزمندانه‌ای در انتظار مردم منطقه است.

دهقان: پیشنهاد مذاکرات حقوقی ایران و آمریکا را به دولت ارائه دادیم
ایسنا/ معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفت: بهترین راه برای تعیین خسارات ایران ناشی از اقدامات آمریکا علیه ایران، مذاکرات حقوقی بین ایران و آمریکا در دیوان رسیدگی به حل اختلافات دو کشور است. محمد دهقان درباره پیشنهاد معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری برای مذاکرات ایران و آمریکا برای جبران خسارات ایران، اظهار کرد: مذاکراتی هنوز انجام نشده است بلکه ما فقط در این زمینه به دولت پیشنهاد داده‌ایم. در موضوع خسارات وارده به ایران، طبق رای دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه باید در طول دو سال مذاکرات، میزان خسارات تعیین شود. وی ادامه داد: بر این اساس پیشنهاد ما این است که این مذاکرات حقوقی در دیوان رسیدگی به اختلافات ایران و آمریکا که از ۴۰ سال پیش در لاهه تشکیل شده است، دنبال شود. آنجا سه داور از طرف ایران، سه داور از طرف آمریکا و سه داور هم داور وسط حضور دارند که این داوران وسط را دیوان عالی کشور هلند تعیین می‌کند. یک نماینده ما در آن دیوان داریم و یک نماینده هم آمریکا دارد.

دولت آلمان در اندیشه استخدام نیروی خارجی
تسنیم/ روزنامه “هندلزبلات” آلمان فاش کرد: ارتش آلمان این روزها با مشکلات زیادی از جمله کمبود پرسنل روبرو است. حزب لیبرال دموکرات در دولت ائتلافی آلمان پیشنهاد داده که به منظور حل بحران کمبود پرسنل در ارتش، نیروی خارجی برای این نهاد مهم امنیتی استخدام شود. یک رسانه آلمانی اخیرا با استناد به اطلاعات وزارت دفاع آلمان از تداوم روند کوچک‌تر شدن ارتش آلمان برای دومین سال متوالی و بالاتر بودن تعداد خروجی‌ها از ارتش نسبت به سربازان ورودی خبر داد. با شروع جنگ اوکراین وضعیت اسفبار ارتش آلمان نمود بیشتری پیدا کرده است. چندی پیش بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان گفت که ارتش این کشور آماده دفاع از کشور در برابر تهاجم نظامی نیست.

برکناری ۱۵ مدیر استان خوزستان قطعی شد
باشگاه خبرنگاران/ معاون اجرایی رئیس‌جمهور از برکناری ۱۵ مدیر استان خوزستان بر‌اساس ارزیابی‌های صورت گرفته خبر داد. منصوری اظهار داشت: بررسی عملکرد مدیران از اهداف دور دوم سفر‌های استانی است؛ براساس ارزیابی‌ها و مشورت با استاندار خوزستان ۱۵ نفر از مدیران استان خوزستان تغییر می‌کنند و جای خود را به مدیران تازه‌نفس و انقلابی خواهند داد. وی گفت: پیرو دستور رئیس‌جمهور محترم این تغییرات در اسرع وقت توسط دستگاه‌های مربوطه انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *